Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.666 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:38
Ik kom er even niet uit, ik heb een selector switch welke verschillende radio stations moet streamen naar de luidspreker verbonden aan de Pi. Alleen de Off optie werkt. De namen kloppen exact en ook de commando's werken. Ik heb bv Skyradio en Off omgedraaid en dan wordt het station gewoon afgespeeld op de pi.

Wie ziet waar het fout gaat of heeft een andere optie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return {
    on = {
        devices = { 215 }
    },

execute = function(domoticz, selectorSwitch)

if (selectorSwitch.levelName == 'Off') then
            os.execute ("killall mpg321")
            print('Radio gaat uit')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Qmusic') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3 &> /dev/null")
            print('Q Music speelt)
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Radio538') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac &> /dev/null")
            print('Radio 538 speelt')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Skyradio') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/SKYRADIO.mp3 &> /dev/null")
            print('Skyradio speelt')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Kink') then
            print('Kink FM')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'SlamFM') then
            print('Slam FM')
        end
      end

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
Thats Me.. schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:50:
Ik kom er even niet uit, ik heb een selector switch welke verschillende radio stations moet streamen naar de luidspreker verbonden aan de Pi. Alleen de Off optie werkt. De namen kloppen exact en ook de commando's werken. Ik heb bv Skyradio en Off omgedraaid en dan wordt het station gewoon afgespeeld op de pi.

Wie ziet waar het fout gaat of heeft een andere optie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return {
    on = {
        devices = { 215 }
    },

execute = function(domoticz, selectorSwitch)

if (selectorSwitch.levelName == 'Off') then
            print('Radio gaat uit')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Qmusic') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3 &> /dev/null")
            print('Q Music speelt)
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Radio538') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac &> /dev/null")
            print('Radio 538 speelt')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Skyradio') then
            os.execute ("sudo -u pi mpg321 -g 120 http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/SKYRADIO.mp3 &> /dev/null")
            print('Skyradio speelt')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'Kink') then
            print('Kink FM')
        elseif (selectorSwitch.levelName == 'SlamFM') then
            print('Slam FM')
        end
      end

}
Voor selectorswitches uit te lezen gebruik ik:
selectorswitch.State ==
Zie ook dit script als voorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 14-01-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:26:
[...]

OK, even nadenkend over jouw oplossingsrichting, kom ik tot volgende:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Temperatuur - ZB koudwater in
if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave" ] 
    then
    TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
    VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc)
    if [ $VAR > 0 ]
        then
        TMP=$VAR
TMP > /tmp/tijdelijkemeting.txt
        curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$VAR"
        echo $VAR
    else
TMP=/tmp/tijdelijkemeting.txt
        curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$TMP"
    fi
else
    curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=709&nvalue=0&svalue=$TMP"
fi

iets zegt me dat dit niet alles kan zijn....
Na je meting dus even opslaan in een tijdelijk bestand op het file systeem. Daarna moet het weer ingeladen worden in een nieuwe run.

Volgens mij moet het zo werken, maar ik kan even niet testen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thanks, @imdos. ik kan het momenteel ook niet testen, krijg net telefoontje dat stroom eruit is geklapt thuis...

grrrr

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Hi, complete newbie hier. Ik ben wel al begonnen met Domoticz op Debian in een VM om te proberen mijn Action LSC lampen aan de praat te krijgen, maar dat wil maar niet lukken. De lampen hebben bij aansluiten een upgrade gehad (helaas) en ik vermoed dat daar de problemen in zitten.

Ik ben wel achter de DeviceID, Key en Mac Address van de lampen gekomen via eeuhm... ik weet eigenlijk niet meer welk python dingetje ik gebruik heb. Kwam van Github, zoals zo veel dingen. Maar die ingevuld in Domoticz, maar de hardware die ik toegevoegd heb leveren geen devices.

Nu ben ik aan het denken om dan maar via OTA te flashen. Ik zie vanalles over Tasmota firmware, maar kan niet helemaal helder krijgen wat de gevolgen zijn. Daarom hier even ter bevestiging de vragen, klopt het dat:
- Via flashen over OTA en dan Tasmota er op zetten, zou met de nieuwste release wel weer mogelijk zijn ondanks de nieuwe firmware die nu op de lampen zit.
- de lampen zullen na flashen via MQTT praten en hierdoor zal de Smart Connect app niet meer werken.
- Voeg ik ze daarna via een generiek MQTT device toe aan domoticz of blijf ik de Tuya plugin nodig hebben die nu al geinstalleerd is?
- Om ze daarna via Google Home aan te sturen word ik afhankelijk van domoticz en de beschikbaarheid van mijn servertje?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheGabeMan schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:08:
Hi, complete newbie hier. Ik ben wel al begonnen met Domoticz op Debian in een VM om te proberen mijn Action LSC lampen aan de praat te krijgen, maar dat wil maar niet lukken. De lampen hebben bij aansluiten een upgrade gehad (helaas) en ik vermoed dat daar de problemen in zitten.

Ik ben wel achter de DeviceID, Key en Mac Address van de lampen gekomen via eeuhm... ik weet eigenlijk niet meer welk python dingetje ik gebruik heb. Kwam van Github, zoals zo veel dingen. Maar die ingevuld in Domoticz, maar de hardware die ik toegevoegd heb leveren geen devices.

Nu ben ik aan het denken om dan maar via OTA te flashen. Ik zie vanalles over Tasmota firmware, maar kan niet helemaal helder krijgen wat de gevolgen zijn. Daarom hier even ter bevestiging de vragen, klopt het dat:
- Via flashen over OTA en dan Tasmota er op zetten, zou met de nieuwste release wel weer mogelijk zijn ondanks de nieuwe firmware die nu op de lampen zit.
- de lampen zullen na flashen via MQTT praten en hierdoor zal de Smart Connect app niet meer werken.
- Voeg ik ze daarna via een generiek MQTT device toe aan domoticz of blijf ik de Tuya plugin nodig hebben die nu al geinstalleerd is?
- Om ze daarna via Google Home aan te sturen word ik afhankelijk van domoticz en de beschikbaarheid van mijn servertje?

Alvast bedankt
Zodra je Tasmota er op zet werkt de Smart Connect app inderdaad niet meer. Verder ga je commuiceren via MQTT en ben je dus afhankelijk van Domoticz in combinatie met Google Home (hier heb je wel een plugin voor nodig)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
Toppe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Zodra je Tasmota er op zet werkt de Smart Connect app inderdaad niet meer. Verder ga je commuiceren via MQTT en ben je dus afhankelijk van Domoticz in combinatie met Google Home (hier heb je wel een plugin voor nodig)
Dank voor de snelle reply.

Dus de Tuya plugin kan vervallen en ik moet op zoek naar een Google Home integratie plugin. Kan ik die Google Home integratie met Domoticz al op manieren testen zonder dat er hardware aan hangt? Dus dummy dingen laten uitvoeren zodat ik zeker weet dat dat werkt voor ik ga flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheGabeMan schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Dank voor de snelle reply.

Dus de Tuya plugin kan vervallen en ik moet op zoek naar een Google Home integratie plugin. Kan ik die Google Home integratie met Domoticz al op manieren testen zonder dat er hardware aan hangt? Dus dummy dingen laten uitvoeren zodat ik zeker weet dat dat werkt voor ik ga flashen?
Ja hoor. Gewoon een virtuele schakelaar maken, die kan je dan prima bedienen :)

Maar je hoeft er niet bang voor te zijn dat het via Tasmota en MQTT niet gaat werken hoor. Gebruik zelf een behoorlijk aantal apparaten op MQTT en ze werken allemaal zonder problemen ;)

Wel even Mosquito installeren als broker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGabeMan
Toppe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Ja hoor. Gewoon een virtuele schakelaar maken, die kan je dan prima bedienen :)

Maar je hoeft er niet bang voor te zijn dat het via Tasmota en MQTT niet gaat werken hoor. Gebruik zelf een behoorlijk aantal apparaten op MQTT en ze werken allemaal zonder problemen ;)

Wel even Mosquito installeren als broker :+
Ok, ik zie weer een avondje hobby-en aankomen. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:40
Wellicht dat iemand mij hier kan adviseren. Ben van plan om op binnenkort een Raspberri Pi 3b/4 te gaan kopen omdat ik met Domoticz straks mijn verbruik(Slimme meter) wil gaan uitlezen, zowel gas als electra en opbrengst zonnepanelen. Wie weet dat ik dit later wil uitbreiden naar meer, maar op dit moment ben ik nog een noob op dit gebied. Mijn vraag aan jullie is dan ook, welke kan ik het beste aanschaffen, heeft het bijvoorbeeld zin voor mijn doeleinde om de Pi 4 te kopen met 4GB geheugen?

Ik ben van plan om een NVMe M.2 SSD als externe schijf aan te sluiten door een M.2 Naar USB 3.0 adapter. Ik weet dat het overkill is, maar ik heb die schijf op dit moment gewoon over, dus dan kan ik het weer een doel geven.

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien in wat nuttige tips. Alvast bedankt, alle input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:22:
Wellicht dat iemand mij hier kan adviseren. Ben van plan om op binnenkort een Raspberri Pi 3b/4 te gaan kopen omdat ik met Domoticz straks mijn verbruik(Slimme meter) wil gaan uitlezen, zowel gas als electra en opbrengst zonnepanelen. Wie weet dat ik dit later wil uitbreiden naar meer, maar op dit moment ben ik nog een noob op dit gebied. Mijn vraag aan jullie is dan ook, welke kan ik het beste aanschaffen, heeft het bijvoorbeeld zin voor mijn doeleinde om de Pi 4 te kopen met 4GB geheugen?

Ik ben van plan om een NVMe M.2 SSD als externe schijf aan te sluiten door een M.2 Naar USB 3.0 adapter. Ik weet dat het overkill is, maar ik heb die schijf op dit moment gewoon over, dus dan kan ik het weer een doel geven.

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien in wat nuttige tips. Alvast bedankt, alle input is welkom.
Zou geen Pi 4 nemen omdat er een issue is met de USB controller en Zwave. Mogelijk kan dit ook een issue zijn voor je USB3 controller. Mocht je echt de Pi 4 willen dan zou 2gb in theorie voldoende zijn.

Ik zou wel je data inlezen via InfluxDB in Grafana omdat je dan veel meer met die gegevens kan, Domoticz is heel beperkt wat je met de gegevens kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dank voor de tip! Ik zal me daarover eens inlezen.

Het is wel een start project, dus is InfluxDB i.c.m. Grafana daar ook geschikt voor? Ik begin enkel met uitlezen van de slimme meter, daarna zijn er vast nieuwe projecten die erbij geen komen. Maar de wens is nu om realtime opbrengst en teruglevering te zien plus meer inzicht in verbruik van gas.

Ze hebben bijvoorbeeld op een webshop: "Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 3B".

Is dat dan geen goede optie? Of zou je toch wel de 2GB adviseren en een USB 3.0 poort voor de NVMe SSD die ik ga aansluiten via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SirMemeAlot Geekworm heeft allerlei boardjes voor een ssd toe te voegen.
https://geekworm.com/blog...-been-released-in-october
Onlangs een X850 met msata ssd toegepast op een pi3.
Voor de snelheid hoef je het niet te doen, een samsung fit plus usb stick werkt net zo goed (nog beter, vanwege usb boot, wat niet werkte met de x850. Wel met berryboot kunnen booten)

Voor wat intensievere taken kan ik een odroid n2 aan bevelen. Werkt out of the box met emmc kaartje en ubuntu erop. Kastje.

Je kan er ook dsmr reader op knallen eventueel.
Ik werk ook veel met mqtt messages, node-red, domoticz, influxdb en grafana. Modbus en meterbus

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2020 17:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:42:
Dank voor de tip! Ik zal me daarover eens inlezen.

Het is wel een start project, dus is InfluxDB i.c.m. Grafana daar ook geschikt voor? Ik begin enkel met uitlezen van de slimme meter, daarna zijn er vast nieuwe projecten die erbij geen komen. Maar de wens is nu om realtime opbrengst en teruglevering te zien plus meer inzicht in verbruik van gas.

Ze hebben bijvoorbeeld op een webshop: "Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 3B".

Is dat dan geen goede optie? Of zou je toch wel de 2GB adviseren en een USB 3.0 poort voor de NVMe SSD die ik ga aansluiten via USB.
Omdat er een issue is met de usb poorten op de Pi4 weet ik niet zeker of je M2 adapter goed gaat werken, al verwacht ik relatief weinig problemen.

Wat betreft je vraag voor Grafana, ja dat kan prima en is niet heel ingewikkeld, het geeft je veel meer mogelijkheden om rapporten en grafieken te maken.

Odroid zie je hier ook voorbij komen, al zijn de meningen er over verdeeld. De Pi’s worden zoveel gebruikt dat er heel veel kennis over te krijgen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:36
RPi3 is perfect voor domoticz, grafana, influx, pihole enz. helemaal met een ssd. Het zijn niet de zwaarste applicaties, behalve als je er hard aan gaat trekken (zware queries in Influx zoals 2 jaar energiegegevens met een dichtheid van 10s ophalen). Ik heb domoticz gedraaid op een Pi1B met 512MB geheugen (is nog steeds mijn backup). Ik monitor mijn Pi's en dan zie je dat ze de helft van de tijd echt niets te doen hebben en af en toe op 20-40% CPU zitten als ik wat ruimere grafieken opvraag.

Dus als het om kosteneffectief gaat hoef je niet voor high end (voor zover minicomputers dat kunnen zijn) te gaan.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Had ergens gelezen dat OS sowieso op een SD kaartje moet, maar ik wil de NVMe SSD gebruiken voor storage. Ik heb hiervoor deze besteld: ORICO PCM2-C3 2TB M.2 M-key.

Kosteneffectief is niet het belangrijkste, maar een Raspberri Pi 3B t.o.v. een Raspberri Pi 4 4GB scheelt wel de helft. Als ik dan niet eens de helft ga gebruiken is het gewoon weggegooid geld :-).

Ik zal me eens verdiepen, mijn voorkeur omdat ik nieuw hiermee ben dat er zoveel mogelijk informatie over te vinden is. Ik wil het zo instap vriendelijk mogelijk hebben, dan kan ik van daaruit upgraden of verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:05
Ik zit al een tijdje te klooie met mn lampen scripts, maar ik kom er gewoon niet uit.

Ik denk dat het vrij eenvoudig is, maar zie het helaas gewoon niet..
Iemand de gouden tip?

Ik wil dat de lampen aangaan, als TV kijken/ Radio luisteren aan staat. Als het donker is en na 16:00 tot 03:00.

Zie onderstaande de code die ik al heb..

code:
1
2
3
4
    if (donker == true and uur > 16) or (donker == true and uur < 6) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On' and tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On') then 
        domoticz.groups('keuken_bank').switchOn()  

end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buis71
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:46
Ik denk dat je hier nog extra haakjes moet zetten. Welke or of and bij elkaar horen kan ik er niet zo goed uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort 3 stuks Daikin L/L warmtepomp ga hangen. Hoe kan ik deze makkelijk monitoren qua verbruik in Domoticz? Ze komen niet op een aparte groep dus uitlezen in de meterkast gaat hem niet worden. De app van Daikin geeft het volgens mij ook aan maar is dit ook in Domoticz te krijgen? Wie heeft hier ervaring en kennis van? Tot nu toe doe ik alleen de basis zaken met Domoticz dus heb jullie input nodig en met Google kom ik niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:46

tozzke

aka tozzert

Skoefel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:26:
Ik zit al een tijdje te klooie met mn lampen scripts, maar ik kom er gewoon niet uit.

Ik denk dat het vrij eenvoudig is, maar zie het helaas gewoon niet..
Iemand de gouden tip?

Ik wil dat de lampen aangaan, als TV kijken/ Radio luisteren aan staat. Als het donker is en na 16:00 tot 03:00.

Zie onderstaande de code die ik al heb..

code:
1
2
3
4
    if (donker == true and uur > 16) or (donker == true and uur < 6) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On' and tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On') then 

end
code:
1
2
3
if (donker == true and (uur >= 16 or uur <= 3)) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On') and (tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On') then 
end

De haakjes letten nogal nauw inderdaad
Geen idee wat IL of IF is bij jou, maar ik denk dat je hier een stukje verder mee komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
tozzke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:44:
[...]

code:
1
2
3
if (donker == true and (uur >= 16 or uur <= 3)) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On') and (tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On') then 
end

De haakjes letten nogal nauw inderdaad
Geen idee wat IL of IF is bij jou, maar ik denk dat je hier een stukje verder komt
Helaas werkt dat niet, krijg direct foutmelding met opslaan script.
Ben inmiddels wel een stuk verder, lampen gaan wel aan, maar ook als tv kijken en radio luistern op off staan...

IF en IL zijn overgens onze iPhones.

code:
1
2
3
4
     if (donker == true and uur > 16) or (donker == true and uur < 6) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On' and tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On' ) then 

end

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:26:
Had ergens gelezen dat OS sowieso op een SD kaartje moet, maar ik wil de NVMe SSD gebruiken voor storage. Ik heb hiervoor deze besteld: ORICO PCM2-C3 2TB M.2 M-key.

Kosteneffectief is niet het belangrijkste, maar een Raspberri Pi 3B t.o.v. een Raspberri Pi 4 4GB scheelt wel de helft. Als ik dan niet eens de helft ga gebruiken is het gewoon weggegooid geld :-).

Ik zal me eens verdiepen, mijn voorkeur omdat ik nieuw hiermee ben dat er zoveel mogelijk informatie over te vinden is. Ik wil het zo instap vriendelijk mogelijk hebben, dan kan ik van daaruit upgraden of verbeteren.
De installatie van Domoticz is erg eenvoudig, ook de configuratie is niet heel uitgebreid ofzo. Wat vooral belangrijk is is de juiste tijdzone.

Ik heb spijt dat ik in het verleden niet direct aan de gang ben gegaan met Grafana. Dat zou ik nu wél direct doen. Het installeren en configureren van InfluxDB is niet lastig, het instellen van Grafana is iets lastiger maar daarvoor heb je data nodig vanuit influxdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Ik heb spijt dat ik in het verleden niet direct aan de gang ben gegaan met Grafana. Dat zou ik nu wél direct doen. Het installeren en configureren van InfluxDB is niet lastig, het instellen van Grafana is iets lastiger maar daarvoor heb je data nodig vanuit influxdb.
Waar kan ik vinden hoe je dit doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:11
Toppe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:20:
[...]

https://seahu.webnode.cz/...nTelegraf_and_GRAFANA.pdf

Deze handleiding is heel duidelijk en simpel te begrijpen! :)
Thx voor delen van de link.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
[...]

Zou je dan beginnen met variant 1 of variant 2.

Begrijp ik het goed, dat om te beginnen Domoticz dan moet instellen. Vervolgens gaat pushen naar InfluxDB en dat het daaruit door een ander programma(Grafana) op laat pakken voor betere weergave? Dus de databron is dan Domoticz alleen Grafana is grafisch beter?

Misschien sla ik de plank volledig mis hoor, maar dat is even hoe ik het nu interpreteer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MikeyMan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Ah ok... Misschien snap ik dan niet goed hoe dat werkt... Dacht dat als je 29 berichten van verbruik mist dat het totaal dan ook mis loopt bij een 30 seconden interval...

M.a.w. meter stuurt 30 berichten van 'ik verbruik 1000 watt'. Als de pi er dan maar 1 accepteert mis je een deel.
Totaal wordt volgens mij bepaald aan de hand van het verschil tussen de ontvangen meterstanden. Dus iets missen maakt dan niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tnkx. Simpel te begrijpen is voor mij weer iets teveel van het goede. 8) Ik ga er eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:46

tozzke

aka tozzert

Skoefel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Helaas werkt dat niet, krijg direct foutmelding met opslaan script.
Ben inmiddels wel een stuk verder, lampen gaan wel aan, maar ook als tv kijken en radio luistern op off staan...

IF en IL zijn overgens onze iPhones.

code:
1
2
3
4
     if (donker == true and uur > 16) or (donker == true and uur < 6) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On' and tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On' ) then 

end
En op deze manier (haakjes verkeerd of te weinig) triggert hij al op '(donker == true and uur > 16)' aangezien er daarna een or komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
tozzke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:31:
[...]

En op deze manier (haakjes verkeerd of te weinig) triggert hij al op '(donker == true and uur > 16)' aangezien er daarna een or komt...
Ik zie het, tnx voor je hulp. Werkt nu via onderstaand.

code:
1
 if (donker == true and (uur > 16 or uur < 6)) and (IL.state == 'On' or IF.state == 'On') and (tvkijken.state == 'On' or radio.state == 'On')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of als ik deze: https://www.robbshop.nl/tussenstekker-innr koppel aan mijn Hue ik dan het stroomverbruik kan zien in Domo? Dan zou ik die tussen de warmtepomp en voeding kunnen zetten. Dan ben ik snel en makkelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, de NodeMCU zijn binnen. En nog 9 Sensors heb ik. Hoe ga ik nu te werk @Toppe? 😹

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Door een toeval kwam ik er nu pas achter waarom sommige Zwave nodes niet schakelde in een script.
Op programmeer basis wat het best logies maar op werkbaarheid niet.

Het betreft .checkFirst()

De actie voor elke node wordt met .checkFirst() bij de start van het script blijkbaar al bepaald.
Staat een node dan al in de gewenste stand dan zal een verandering tijdens dat script niet meer meetellen.

Daardoor dacht ik steeds dat aan de Zwave nodes lag.
Ze waren alleen tijdens de loop van het script pas omgeschakeld in de niet gewenste eindstand.

Nu heb ik het nut van .checkFirst() nog steeds niet gevonden.
Wel dat je dit bij problemen als eerste moet uitschakelen.
Die heb ik dus en in de betreffende scrips weggehaald.

De node die maar geen verbinding met de controller wilde maken is retour.
Wel het ik de oude halogeen trafo, nu voor led verlichten, omgewisseld voor een adapter omdat daar nu 2 Zwave nodes sneuvelde. In 5 dagen nog geen problemen. Nok nok. ;)
KaKu heeft het wel jaren goed gedaan.

[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 16-01-2020 09:48 . Reden: Taal ]

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Tnkx. Simpel te begrijpen is voor mij weer iets teveel van het goede. 8) Ik ga er eens in duiken.
Domoticx > Influx > Grafana = Super
Draai het hier alweer een jaar of 2 naar volle tevredenheid.

Setup draait hier op een Pi 3B+ gebruik nog wel SD kaartjes maar maak wekelijks een backup (DD)
Op de Pi draait oa:
Influx, Grafana, Domoticz, HABridge (Alexa koppeling), Mosquitto, OpenVPN Server, NodeRED

Sturing van alles loopt vooral via Alexa dus gebruik de UI bijna niet.

Hoe ziet het eruit in Grafana:
https://snapshot.raintank...DAyZ2yBqFi7K72mjUmJQIGQbY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Pinky-H9 wat voegt HABridge toe ? draai hier ook alexa icm domoticz. wat biedt dat voor extra?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
himlims_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:24:
@Pinky-H9 wat voegt HABridge toe ? draai hier ook alexa icm domoticz. wat biedt dat voor extra?
Dan heb jij bv iets als Controlicz lopen HABridge is voor mij de Hub tussen Domoticz & Alexa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pinky-H9 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Domoticx > Influx > Grafana = Super
Draai het hier alweer een jaar of 2 naar volle tevredenheid.

Setup draait hier op een Pi 3B+ gebruik nog wel SD kaartjes maar maak wekelijks een backup (DD)
Op de Pi draait oa:
Influx, Grafana, Domoticz, HABridge (Alexa koppeling), Mosquitto, OpenVPN Server, NodeRED

Sturing van alles loopt vooral via Alexa dus gebruik de UI bijna niet.

Hoe ziet het eruit in Grafana:
https://snapshot.raintank...DAyZ2yBqFi7K72mjUmJQIGQbY
Ziet er netjes uit. Ik heb de link gevolgd maar lukte toch nog niet helemaal. Ik ga vanmiddag opnieuw beginnen, heb zelf ook een RPi3B+ en kreeg (uiteindelijk) alles wel geïnstalleerd maar op de 1 of andere manier kwam er geen data vanuit Domoticz binnen. Ik zal vast iets over het hoofd hebben gezien.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:29:
[...]

Zou je dan beginnen met variant 1 of variant 2.

Begrijp ik het goed, dat om te beginnen Domoticz dan moet instellen. Vervolgens gaat pushen naar InfluxDB en dat het daaruit door een ander programma(Grafana) op laat pakken voor betere weergave? Dus de databron is dan Domoticz alleen Grafana is grafisch beter?

Misschien sla ik de plank volledig mis hoor, maar dat is even hoe ik het nu interpreteer.
Ja, klopt volledig.

Neem even de P1 poort als voorbeeld, deze stuurt elke seconde data door naar Domoticz. In je configuratie kan je aangeven hoelang de ‘korte’ periode opgeslagen wordt, minimaal 24 uur en maximaal 7 dagen.

Op elke 5 minuten slaat Dominica de waarde op (00,05,10,15,etc) en alle data punten er tussen verwijderd hij gewoon, die data is dus niet meer in te zien.

Door een koppeling te maken met influxdb en de juiste instellingen wordt alle inkomende data direct doorgestuurd naar InfluxDB. Die data staat veilig op een andere plek waardoor je ten alle tijden data van het verleden kan inzien, bijvoorbeeld hoeveel energie je verbruikt hebt op 7-8-2019 tussen 16:00 en 17:00.

@M.v.Veelen wat lukt er niet? Moet toegeven dat ik zelf geen data via MQTT doorstuur maar alles via Domoticz laat lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 16-01-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
@Wiley99 het moest zo zijn. Gisteravond starte de pi na een ‘nette’ rebooten niet meer op. Heb na meer pogingen maar een image van mei afgelopen jaar terug gezet op een nieuw SD kaartje. Die in de pi gestopt en opgestart. Ge-update, Domoticz ge-update naar de laatste stabiel versie (stond ook op het andere kaartje). Backups op de USBbackup werkte al een aantal dagen prima. Heb ze ook gewoon gezien. Dacht dus USB mounten en terug zetten. Nu krijg ik bij cd /mbt/USBbackup een melding dat de map niet bestaat😠 als ik via bureaublad in de map mbt kijk lijkt die leeg! Ik weet zeker dat de backups op de stick staan. Suggesties hoe ik het mountprobleem ga oplossen?
In welke commando’s gebruik ik om de backups terug te zetten?
Heb gegoogled maar ja zo snel niets vinden.
Anders balen balen en nog eens balen. Meer dan een half jaar data kwijt.
Overigens kon ik van het corrupte kaartje wel gewoon een image maken????? Dat is toch ook vreemd? Of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 16-01-2020 13:26 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
fabstar81 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:56:
Nou, de NodeMCU zijn binnen. En nog 9 Sensors heb ik. Hoe ga ik nu te werk @Toppe? 😹
Je koopt iets zonder je erin te verdiepen? :X

Stap 1: installeer Tasmota erop.
Stap 2: sluit je sensoren erop aan
Stap 3: Voeg ze toe in Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:03:
[...]

@M.v.Veelen wat lukt er niet? Moet toegeven dat ik zelf geen data via MQTT doorstuur maar alles via Domoticz laat lopen.
Het ging mis bij de laatste stappen. Ik kreeg niet hetzelfde te zien als in de schermprintjes. Ik ga dus opnieuw beginnen en dan heel precies kijken of ik nergens iets heb overgeslagen :-) Ik meld me weer als ik vast loop.

Ik had trouwens ook alles via Domoticz, maar via MQTT zou eigenlijk nog beter zijn denk ik.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
door deze code
code:
1
2
if (driewegklep.state == 'Off') then 
                        driewegklep.set('On') --Zet driewegklep op "Retour via ZB"

krijg ik volgende foutmelding in de log:
code:
1
2
2020-01-16 15:43:00.555 Status: dzVents: Error (2.4.19): Retour en ZB script: An error occured when calling event handler driewegklep
2020-01-16 15:43:00.555 Status: dzVents: Error (2.4.19): Retour en ZB script: ...moticz/scripts/dzVents/generated_scripts/driewegklep.lua:35: attempt to call field 'set' (a nil value)

wat gaat hier mis? hetgeen ik probeer te schakelen is een relais van het ETH8020 board.
vwtune schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:38:
[...]

Je koopt iets zonder je erin te verdiepen? :X

Stap 1: installeer Tasmota erop.
Stap 2: sluit je sensoren erop aan
Stap 3: Voeg ze toe in Domoticz
vanwege alle positieve reacties van @Toppe moest ik dit wel bestellen :+

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 16-01-2020 15:49 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fabstar81 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:44:
door deze code
code:
1
2
if (driewegklep.state == 'Off') then 
                        driewegklep.set('On') --Zet driewegklep op "Retour via ZB"

krijg ik volgende foutmelding in de log:
code:
1
2
2020-01-16 15:43:00.555 Status: dzVents: Error (2.4.19): Retour en ZB script: An error occured when calling event handler driewegklep
2020-01-16 15:43:00.555 Status: dzVents: Error (2.4.19): Retour en ZB script: ...moticz/scripts/dzVents/generated_scripts/driewegklep.lua:35: attempt to call field 'set' (a nil value)

wat gaat hier mis? hetgeen ik probeer te schakelen is een relais van het ETH8020 board.

[...]

vanwege alle positieve reacties van @Toppe moest ik dit wel bestellen :+
Probeer driewegklep.switchSelector(“On”)

Van de wiki: Levelname is only supported when level 0 (“Off”) is not removed

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 16-01-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Copitano schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:23:
@Wiley99 het moest zo zijn. Gisteravond starte de pi na een ‘nette’ rebooten niet meer op. Heb na meer pogingen maar een image van mei afgelopen jaar terug gezet op een nieuw SD kaartje. Die in de pi gestopt en opgestart. Ge-update, Domoticz ge-update naar de laatste stabiel versie (stond ook op het andere kaartje). Backups op de USBbackup werkte al een aantal dagen prima. Heb ze ook gewoon gezien. Dacht dus USB mounten en terug zetten. Nu krijg ik bij cd /mbt/USBbackup een melding dat de map niet bestaat😠 als ik via bureaublad in de map mbt kijk lijkt die leeg! Ik weet zeker dat de backups op de stick staan. Suggesties hoe ik het mountprobleem ga oplossen?
In welke commando’s gebruik ik om de backups terug te zetten?
Heb gegoogled maar ja zo snel niets vinden.
Anders balen balen en nog eens balen. Meer dan een half jaar data kwijt.
Overigens kon ik van het corrupte kaartje wel gewoon een image maken????? Dat is toch ook vreemd? Of niet?
Geen paniek nog, die backups zijn er nog! Tenzij je iets anders met je USB stick hebt gedaan dan eruit halen en/of erin steken.
Doordat je een image hebt teruggezet heb je alles, dus ook je hele mappenstructuur teruggezet. Daarin zat in mei geen USBbackup in /mnt, die hebben we hier 'samen' aangemaakt.
Nu is misschien ook je UUID gewijzigd. Dat moet je dus ook even opnieuw opzoeken met de eerder genoemde commando's als die oude niet werkt.
Een mountpoint (map) maak je aan voordat je er een device naartoe mount:
cd /mnt
sudo mkdir USBbackup
sudo mount -U <zoek zoals eerst je nieuwe UUID> /mnt/USBbackup 

Overigens: als je via je bureaublad kijkt zie je je USB stick waarschijnlijk in die /media/pi map ofzo, dat zei je eerder toch ook?
Maar goed, om je backups opnieuw in te stellen heb je bovenstaande commando's ook weer nodig.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
@SirMemeAlot
Ook helemaal eensch!
Door een koppeling te maken met influxdb en de juiste instellingen wordt alle inkomende data direct doorgestuurd naar InfluxDB. Die data staat veilig op een andere plek waardoor je ten alle tijden data van het verleden kan inzien, bijvoorbeeld hoeveel energie je verbruikt hebt op 7-8-2019 tussen 16:00 en 17:00.
En mocht je bedenken dat je echt geen resolutie op de seconde meer nodig hebt na een jaar ofzo, dan kun je (later, als je alles ingericht hebt en wat meer wil klooien ;-) ) in Influxdb een retentie (hoe lang worden gegevens bewaard en daarna weggeknikkerd) in combinatie met automatische queries hetzelfde laten doen wat Domoticz nu al na een week doet: bijvoorbeeld na 6 maanden de resolutie verkleinen naar een minuut en na 1 jaar naar 5 minuten... ofzo... Scheelt ook weer opslagruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Als je voldoende opslagruimte hebt kun je theoretisch ook jaren aan data bewaren? Enig idee aan hoeveel GB's aan data je verzamelt op jaarbasis met het uitlezen van slimme meter(Gas/electra/eigen energie opbrengst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Werken tot en met pagina 6, dan moet het lukken
Hmmm....neh....

Ik heb influxdb geïnstalleerd en ook grafana. In de browser (http://192.168.0.126:3000) ben ik ingelogd nadat ik het password heb aangepast.

Moet ik nog een DB aanmaken? Zo ja, hoe? Of kan ik in grafana al eea doen? Die vervolgstappen zie ik even niet. Ik heb deze manuaal aangehouden om eea te installeren omdat ik met de PDF niet verder kwam op mijn RPi3B+ : https://www.circuits.dk/install-grafana-influxdb-raspberry/

Edit: ik heb in influx een DB aangemaakt met de naam domo ....

[ Voor 5% gewijzigd door M.v.Veelen op 16-01-2020 17:00 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:57:
[...]

Hmmm....neh....

Ik heb influxdb geïnstalleerd en ook grafana. In de browser (http://192.168.0.126:3000) ben ik ingelogd nadat ik het password heb aangepast.

Moet ik nog een DB aanmaken? Zo ja, hoe? Of kan ik in grafana al eea doen? Die vervolgstappen zie ik even niet. Ik heb deze manuaal aangehouden om eea te installeren omdat ik met de PDF niet verder kwam op mijn RPi3B+ : https://www.circuits.dk/install-grafana-influxdb-raspberry/

Edit: ik heb in influx een DB aangemaakt met de naam domo ....
Dan in Domoticz bij je InfluxDB settings de juiste gegeven invullen en als database domo. Gebruikersnaam en wachtwoord kan je leeg laten. Even een apparaat instellen wat snel data geeft (P1 apparaat) en als het goed is moet je dan een dashboard kunnen maken in Grafana met de juiste gegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Dan in Domoticz bij je InfluxDB settings de juiste gegeven invullen en als database domo. Gebruikersnaam en wachtwoord kan je leeg laten. Even een apparaat instellen wat snel data geeft (P1 apparaat) en als het goed is moet je dan een dashboard kunnen maken in Grafana met de juiste gegevens
Dat is me gelukt met 1 temperatuursensor die elke seconde een update kan geven. Alleen zie ik nu geen lijntjes meer maar puntjes. Dat moet ik nog even uitzoeken want in eerste instantie waren het wel lijntjes (ja, de grafiek staat ingesteld op lijntjes ;-)). Es kijken of ik andere devices kan toevoegen.

Edit: als ik van 1sec naar 10sec ga, dan worden het weer lijntjes :o

[ Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 16-01-2020 17:51 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:50:
[...]

Dat is me gelukt met 1 temperatuursensor die elke seconde een update kan geven. Alleen zie ik nu geen lijntjes meer maar puntjes. Dat moet ik nog even uitzoeken want in eerste instantie waren het wel lijntjes (ja, de grafiek staat ingesteld op lijntjes ;-)). Es kijken of ik andere devices kan toevoegen.

Onder “ Visualization” en dan “Draw modes” even lines aanzetten.

[YouTube: Grafana Screencasts Episode 7 - Beginners guide to building dashboards]
Filmpje kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wiley99 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Geen paniek nog, die backups zijn er nog! Tenzij je iets anders met je USB stick hebt gedaan dan eruit halen en/of erin steken.
Doordat je een image hebt teruggezet heb je alles, dus ook je hele mappenstructuur teruggezet. Daarin zat in mei geen USBbackup in /mnt, die hebben we hier 'samen' aangemaakt.
Nu is misschien ook je UUID gewijzigd. Dat moet je dus ook even opnieuw opzoeken met de eerder genoemde commando's als die oude niet werkt.
Een mountpoint (map) maak je aan voordat je er een device naartoe mount:
cd /mnt
sudo mkdir USBbackup
sudo mount -U <zoek zoals eerst je nieuwe UUID> /mnt/USBbackup 

Overigens: als je via je bureaublad kijkt zie je je USB stick waarschijnlijk in die /media/pi map ofzo, dat zei je eerder toch ook?
Maar goed, om je backups opnieuw in te stellen heb je bovenstaande commando's ook weer nodig.
okay, dus ik moet toch eerst weer mkdir doen. Was bang dat ik daarmee de bestaande zou overschrijven op de stick.
Zijn er dan ook nog commando’s die ik ga gebruiken om de backups terug te zetten of gewoon knippen en plakken?
Ga het vanavond als ik thuis ben proberen. Dan ben ik maximaal een dag kwijt.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Onder “ Visualization” en dan “Draw modes” even lines aanzetten.

Filmpje kan helpen :)
Dat had ik al gedaan, zie vorige bericht. In de edit heb ik aangegeven dat het verschil 'm zat in een update elke seconde (puntjes) of elke 10 seconden (line).

Zo even verder knutselen ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SirMemeAlot schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:36:
Als je voldoende opslagruimte hebt kun je theoretisch ook jaren aan data bewaren? Enig idee aan hoeveel GB's aan data je verzamelt op jaarbasis met het uitlezen van slimme meter(Gas/electra/eigen energie opbrengst).
En na enkele jaren interesseert die uitgebreide data je niks meer, wat moet je met uitgebreide data na jaren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Copitano schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:34:
[...]
okay, dus ik moet toch eerst weer mkdir doen. Was bang dat ik daarmee de bestaande zou overschrijven op de stick.
Zijn er dan ook nog commando’s die ik ga gebruiken om de backups terug te zetten of gewoon knippen en plakken?
Ga het vanavond als ik thuis ben proberen. Dan ben ik maximaal een dag kwijt.
Dat ligt eraan welke rechten de bestanden hebben en hadden. Je zou de Domoticz database het best met Domoticz zelf kunnen terugzetten, via instellingen, backup laden van de USB stick.
Welke andere wil je terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Toppe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:27:
[...]

Data per seconde is dan niet meer heel belangrijk, maar je kan wel kijken of je meer of minder bent gaan gebruiken of controleren of de vervanging van een oud apparaat effectief is gebleken.
Precies dit, zelfde maanden met elkaar kunnen vergelijken of inderdaad nieuw apparatuur over langere periode kunnen meten of zien of apparatuur meer is gaan verbruiken. Het is sowieso allemaal voor de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wiley99 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Dat ligt eraan welke rechten de bestanden hebben en hadden. Je zou de Domoticz database het best met Domoticz zelf kunnen terugzetten, via instellingen, backup laden van de USB stick.
influxdb
Grafana
Domoticz
etc
scripts in de map dzvents
Van de hele map /home/pi heb ik een backup gemaakt. Die staat er dus ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wiley99 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Heb een aantal dingen geprobeerd. Voorlopig lukt het nog even niet. Het volgende heb ik al geprobeerd:
pi@raspberrypi:~ $ cd /mnt
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo mkdir USBbackup
pi@raspberrypi:/mnt $ lsblk
NAME        MAJ:MIN RM  SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda           8:0    1   15G  0 disk
`-sda1        8:1    1   15G  0 part /media/pi/XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX
mmcblk0     179:0    0 29,8G  0 disk
|-mmcblk0p1 179:1    0 41,8M  0 part /boot
`-mmcblk0p2 179:2    0 29,8G  0 part /
pi@raspberrypi:/mnt $ blkid
/dev/mmcblk0p1: LABEL="boot" UUID="XXXX-XXXX" TYPE="vfat" PARTUUID="XXXXXXXX-01"
/dev/mmcblk0p2: LABEL="rootfs" UUID="XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX" TYPE=                                                                                                                                                             "ext4" PARTUUID="xxxxxxxx-xx"
pi@raspberrypi:/mnt $ cd /USBbackup
-bash: cd: /USBbackup: Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo mount -U XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX /mnt/USBbackup
mount: can't find UUID="XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX"
pi@raspberrypi:/mnt $ ls -la
totaal 12
drwxr-xr-x  3 root root 4096 jan 16 23:33 .
drwxr-xr-x 22 root root 4096 mrt 24  2019 ..
drwxr-xr-x  2 root root 4096 jan 16 23:33 USBbackup
pi@raspberrypi:/mnt $ chmod 777
chmod: ontbrekend argument na '777'
Typ 'chmod --help' voor meer informatie.
pi@raspberrypi:/mnt $ chmod 777 /USBbackup
chmod: kan geen toegang krijgen tot '/USBbackup': Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo chmod 777 /USBbackup
totaal 12
pi@raspberrypi:/mnt $ cd /
pi@raspberrypi:/ $ cd /media/USBbackup
-bash: cd: /media/USBbackup: Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/ $ cd /media
pi@raspberrypi:/media $ ls
pi
pi@raspberrypi:/media $ cd /pi
-bash: cd: /pi: Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/media $ sudo cd /pi
sudo: cd: opdracht niet gevonden
pi@raspberrypi:/media $

En toen nog dit geprobeerd
pi@raspberrypi:/media $ cd /
pi@raspberrypi:/ $ sudo cd /mnt/USBbackup
pi@raspberrypi:/ $ cd /mnt/USBbackup
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ ls -la
totaal 8
drwxr-xr-x 2 root root 4096 jan 16 23:33 .
drwxr-xr-x 3 root root 4096 jan 16 23:33 ..
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ cd /
pi@raspberrypi:/ $ cd /mnt
totaal 12
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ sudo chmod 777
pi@raspberrypi:/ $ sudo chmod 777 /mnt/USBbackup
totaal 8
drwxrwxrwx 2 root root 4096 jan 16 23:33 .
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $
Het lijkt wel of de stick helemaal leeg is. Eerst maar weer es ff :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:23
Copitano schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 01:51:
[...]

Heb een aantal dingen geprobeerd. Voorlopig lukt het nog even niet. Het volgende heb ik al geprobeerd:
pi@raspberrypi:~ $ cd /mnt
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo mkdir USBbackup
pi@raspberrypi:/mnt $ lsblk
NAME        MAJ:MIN RM  SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda           8:0    1   15G  0 disk
`-sda1        8:1    1   15G  0 part /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d
mmcblk0     179:0    0 29,8G  0 disk
|-mmcblk0p1 179:1    0 41,8M  0 part /boot
`-mmcblk0p2 179:2    0 29,8G  0 part /
pi@raspberrypi:/mnt $ blkid
/dev/mmcblk0p1: LABEL="boot" UUID="XXXX-XXXX" TYPE="vfat" PARTUUID="XXXXXXXX-01"
/dev/mmcblk0p2: LABEL="rootfs" UUID="XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX" TYPE=                                                                                                                                                             "ext4" PARTUUID="xxxxxxxx-xx"
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo mount -U 0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d /mnt/USBbackup
mount: can't find UUID="0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d"
totaal 12
pi@raspberrypi:/mnt $ chmod 777
pi@raspberrypi:/mnt $ chmod 777 /USBbackup
pi@raspberrypi:/mnt $ sudo chmod 777 /USBbackup
totaal 12
pi@raspberrypi:/ $ cd /media/USBbackup
-bash: cd: /media/USBbackup: Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/ $ cd /media
pi@raspberrypi:/media $ ls
pi
pi@raspberrypi:/media $ cd /pi
-bash: cd: /pi: Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:/media $ sudo cd /pi
pi@raspberrypi:/media $

En toen nog dit geprobeerd
pi@raspberrypi:/media $ cd /
pi@raspberrypi:/ $ sudo cd /mnt/USBbackup
totaal 8
drwxr-xr-x 2 root root 4096 jan 16 23:33 .
pi@raspberrypi:/ $ cd /mnt
totaal 12
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ sudo chmod 777
pi@raspberrypi:/ $ sudo chmod 777 /mnt/USBbackup
totaal 8
drwxrwxrwx 2 root root 4096 jan 16 23:33 .
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $
Het lijkt wel of de stick helemaal leeg is. Eerst maar weer es ff :z
Afgaande van de lsblk output welke je toonde is de stick gemount onder: /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d. In dat geval zie je jouw files als je:

code:
1
ls -l /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d

doet.

Ik denk dat een automount dit voor je gedaan heeft. Het bijbehorende device is /dev/sda en de partitie met het filesystem /dev/sda1. Je zou ook nog de output van het command mount (zonder verdere opties) kunnen geven en de output van df -h. Daar zou je die mount ook weer terug moeten zien en kun je zien of het filesystem type is wat je verwacht (output van mount) en of de stick de grootte en de vulling heeft welke je verwacht (output van df -h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
tsjoender schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Afgaande van de lsblk output welke je toonde is de stick gemount onder: /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d. In dat geval zie je jouw files als je:

code:
1
ls -l /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d

doet.

Ik denk dat een automount dit voor je gedaan heeft. Het bijbehorende device is /dev/sda en de partitie met het filesystem /dev/sda1. Je zou ook nog de output van het command mount (zonder verdere opties) kunnen geven en de output van df -h. Daar zou je die mount ook weer terug moeten zien en kun je zien of het filesystem type is wat je verwacht (output van mount) en of de stick de grootte en de vulling heeft welke je verwacht (output van df -h).
ga daar vanavond na werk weer mee aan de slag. Wat ik we al gezien heb in de mediamap is dat er in ieder gaval nog iets op de stick staat (een backup van Influxdb van 8 januari). De backups van de dagen er na zie ik echter nog niet. Word veevolgt
EDIT: er blijkt meer op te staan. Kan zo vanaf de iPhone even geen screenshot uploaden. Maar output is dit
andssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/root           30G     8,2G   20G  29% /
devtmpfs           465M        0  465M   0% /dev
tmpfs              469M        0  469M   0% /dev/shm
tmpfs              469M      19M  451M   4% /run
tmpfs              5,0M     4,0K  5,0M   1% /run/lock
tmpfs              469M        0  469M   0% /sys/fs/cgroup
/dev/mmcblk0p1      42M      23M   19M  55% /boot
tmpfs               94M        0   94M   0% /run/user/1000
/dev/sda1           15G      82M   14G   1% /media/pi/0272018d-1c5f-401f-a1f8-ec14faf3d913

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 17-01-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:50:
[...]

In de query by group by gebruiken: fill(previous)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Wiley99 @tsjoender
pi@raspberrypi:/ $ cd /mnt/USBbackup/domoticz
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup/domoticz $ ls -la
totaal 8
drwxrwxrwx 2 pi   pi   4096 jan  8 22:53 .
drwxr-xr-x 6 root root 4096 jan  8 22:53 ..
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup/domoticz $ cd ..
totaal 36
drwxr-xr-x 6 root root  4096 jan  8 22:53 .
drwxr-xr-x 3 root root  4096 jan 16 23:33 ..
drwxrwxrwx 2 pi   pi    4096 jan  8 22:53 domoticz
drwxrwxrwx 4 pi   pi    4096 jan  8 21:26 grafana
drwxrwxrwx 2 pi   pi    4096 jan  8 23:17 influxdb
drwx------ 2 root root 16384 jan  8 21:56 lost+found
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ cd influxdb
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup/influxdb $ ls -la
totaal 42312
drwxrwxrwx 2 pi   pi      4096 jan  8 23:17 .
drwxr-xr-x 6 root root    4096 jan  8 22:53 ..
-rwxrwxrwx 1 pi   pi     13293 jan  8 23:17 20200108T221717Z.manifest
-rwxrwxrwx 1 pi   pi      2897 jan  8 23:17 20200108T221717Z.meta
-rwxrwxrwx 1 pi   pi   1170207 jan  8 23:17 20200108T221717Z.s106.tar.gz
-rwxrwxrwx 1 pi   pi    299654 jan  8 23:17 20200108T221717Z.s10.tar.gz
Dit is dus wat ik nog terug heb kunnen vinden |:( . Gek, want die had ik via het display volgens mij weggegooid 8)7. De ander mappen (domoticz en grafana lijken leeg en de back-ups van etc en pi zie ik helemaal niet meer op de stick). Mijn beste optie lijkt op dit moment om de backup van influxdb dan maar eerst terug te zetten en domoticz en grafana dan maar te gaan restaureren. Gaat me een weekendje en een paar avonden kosten. Maar hoe zet ik influxdb op de juist manier terug? En maakt het dan uit dat in de back-up véél meer apparaten zitten dan er zijn overgebleven in de mei versie die er nu op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
imdos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:25:
[...]

Na je meting dus even opslaan in een tijdelijk bestand op het file systeem. Daarna moet het weer ingeladen worden in een nieuwe run.

Volgens mij moet het zo werken, maar ik kan even niet testen.
als ik deze code uitvoer:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Temperatuur - CV-aanvoer ketel
echo "Temperatuur - CV-aanvoer ketel"
if [ -f "/sys/bus/w1/devices/28-0319a2791c18/w1_slave" ] 
    then
    TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-0319a2791c18/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
    if [ $VAR > 0 ]
        then
        TMP=$VAR
        TMP > /tmp/temptemp.txt
        curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=766&nvalue=0&svalue=$VAR"
        echo &VAR
    else
        TMP=/tmp/temptemp.txt        
        curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=766&nvalue=0&svalue=$TMP"
    fi
else
    curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=766&nvalue=0&svalue=$TMP"
fi
dan krijg ik volgende foutmelding:
pi@pi-zb:/tmp $ sudo bash /home/pi/Downloads/test.sh
Temperatuur - CV-aanvoer ketel
/home/pi/Downloads/test.sh: regel 10: TMP: opdracht niet gevonden
{
   "status" : "OK",
   "title" : "Update Device"
}
/home/pi/Downloads/test.sh: regel 12: VAR: opdracht niet gevonden

het tekstbestand is wel netjes aangemaakt, maar is leeg.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    then
    TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-0319a2791c18/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
    if [ $VAR > 0 ]
        then
        TMP=$VAR
        TMP > /tmp/temptemp.txt
        curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=766&nvalue=0&svalue=$VAR"
        echo &VAR
    else
        TMP=/tmp/temptemp.txt        
    fi
else
fi
dan krijg ik volgende foutmelding:
pi@pi-zb:/tmp $ sudo bash /home/pi/Downloads/test.sh
Temperatuur - CV-aanvoer ketel
/home/pi/Downloads/test.sh: regel 10: TMP: opdracht niet gevonden
{
   "status" : "OK",
   "title" : "Update Device"
}
/home/pi/Downloads/test.sh: regel 12: VAR: opdracht niet gevonden

Regel 12 ja &VAR, moet dit niet $VAR zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
had hem toevallig net zelf ook ontdekt!! haha. damn

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Copitano schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:30:
@Wiley99 @tsjoender
pi@raspberrypi:/ $ cd /mnt/USBbackup/domoticz
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup/domoticz $ ls -la
totaal 8
drwxrwxrwx 2 pi   pi   4096 jan  8 22:53 .
drwxr-xr-x 6 root root 4096 jan  8 22:53 ..
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup/domoticz $ cd ..
totaal 36
drwxr-xr-x 6 root root  4096 jan  8 22:53 .
drwxr-xr-x 3 root root  4096 jan 16 23:33 ..
drwxrwxrwx 2 pi   pi    4096 jan  8 22:53 domoticz
drwxrwxrwx 4 pi   pi    4096 jan  8 21:26 grafana
drwxrwxrwx 2 pi   pi    4096 jan  8 23:17 influxdb
drwx------ 2 root root 16384 jan  8 21:56 lost+found
pi@raspberrypi:/mnt/USBbackup $ cd influxdb
totaal 42312
Dit is dus wat ik nog terug heb kunnen vinden |:( . Gek, want die had ik via het display volgens mij weggegooid 8)7. De ander mappen (domoticz en grafana lijken leeg en de back-ups van etc en pi zie ik helemaal niet meer op de stick). Mijn beste optie lijkt op dit moment om de backup van influxdb dan maar eerst terug te zetten en domoticz en grafana dan maar te gaan restaureren. Gaat me een weekendje en een paar avonden kosten. Maar hoe zet ik influxdb op de juist manier terug? En maakt het dan uit dat in de back-up véél meer apparaten zitten dan er zijn overgebleven in de mei versie die er nu op staat.
Vreemd dan hebben je backupscripts toch niet allemaal goed gewerkt, met name die de copy doen... Da's erg vervelend :(
Bij de nieuwe omgeving dan toch nog een paar keer visueel checken of ze er ook echt zijn. Echt jammer man, had gehoopt dat je een redding had hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wiley99 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:08:
[...]

Vreemd dan hebben je backupscripts toch niet allemaal goed gewerkt, met name die de copy doen... Da's erg vervelend :(
Bij de nieuwe omgeving dan toch nog een paar keer visueel checken of ze er ook echt zijn. Echt jammer man, had gehoopt dat je een redding had hiermee.
Visueel checken had ik wel gedaan. Dat ging al drie dagen prima. Gelukkig heb ik nog wel een wat oudere backup van influxdb op de stick staan (van 8 januari). Welk commando gebruik ik om influxdb terug te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

fabstar81 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    then
    if [ $VAR > 0 ]
        then
        TMP=$VAR
        TMP > /tmp/temptemp.txt
        echo &VAR
    else
        TMP=/tmp/temptemp.txt        
    fi
else
fi

Maak hier maar
code:
1
2
TMP=$VAR
TMP > /tmp/temptemp.txt
dit van
code:
1
echo $VAR > /tmp/temptemp.txt
en van deze
code:
1
TMP=/tmp/temptemp.txt
dit
code:
1
TMP=$(cat /tmp/temptemp.txt)

Deze moet wel bij regel 18 ook staan.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wiley99 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:08:
[...]

Er is nog een backup op de stick van 8 januari:
totaal 42312
Heb dit hier gevonden. En dit geprobeerd.
pi@raspberrypi:/ $ influxd restore -portable //mnt/USBbackup/influxdb
2020/01/18 16:48:46 error updating meta: DB metadata not changed. database may a                                                                                                                                                             lready exist
restore: DB metadata not changed. database may already exist
pi@raspberrypi:/ $ sudo influxd restore -portable //mnt/USBbackup/influxdb
2020/01/18 16:50:32 error updating meta: DB metadata not changed. database may already exist

Waar ga ik de fout in? Is dat omdat er inmiddels een paar dagen recente data in de database gezet is?
Hoe omzeil ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Er is nog een backup op de stick van 8 januari:
totaal 42312
Heb dit hier gevonden. En dit geprobeerd.
pi@raspberrypi:/ $ influxd restore -portable //mnt/USBbackup/influxdb
2020/01/18 16:48:46 error updating meta: DB metadata not changed. database may a                                                                                                                                                             lready exist
pi@raspberrypi:/ $ sudo influxd restore -portable //mnt/USBbackup/influxdb
2020/01/18 16:50:32 error updating meta: DB metadata not changed. database may already exist

Waar ga ik de fout in? Is dat omdat er inmiddels een paar dagen recente data in de database gezet is?
Hoe omzeil ik dat?
Precies wat er staat: database may already exist
Op deze pagina staat de reden van de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Precies wat er staat: database may already exist
Op deze pagina staat de reden van de foutmelding.
Okay, gevonden maar de gegeven oplossing geeft het zelfde resultaat.
pi@raspberrypi:/ $ influxd restore -portable -db telegraf -newdb telegraf_bak /mnt/USBbackup/influxdb                                                                                                                                        2020/01/18 20:12:27 error updating meta: DB metadata not changed. database may already exist
Wat doe ik verkeert? Is met ' path-to-backup' misschien niet de bestaande backup bedoeld en moet ik een nieuwe tijdelijke aanmaken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:23:
[...]
Okay, gevonden maar de gegeven oplossing geeft het zelfde resultaat.
pi@raspberrypi:/ $ influxd restore -portable -db telegraf -newdb telegraf_bak /mnt/USBbackup/influxdb                                                                                                                                        2020/01/18 20:12:27 error updating meta: DB metadata not changed. database may already exist
Wat doe ik verkeert? Is met ' path-to-backup' misschien niet de bestaande backup bedoeld en moet ik een nieuwe tijdelijke aanmaken :?
Bestaat de database telegraf_bak toevallig al?
Doe maar in influx: show databases
path-to-backup is het pad waar je eerder gemaakte backup staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:27:
[...]

Bestaat de database telegraf_bak toevallig al?
Doe maar in influx: show databases
path-to-backup is het pad waar je eerder gemaakte backup staat.
Geen idee. Ben nog een zeer beginnende linuxer, maar dat heb je vast al opgemerkt. Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:29:
[...]

Geen idee. Ben nog een zeer beginnende linuxer, maar dat heb je vast al opgemerkt. Hoe kom ik daar achter?
Op de command prompt intikken: influx
en dan show databases

edit
Misschien helpt dit nog: YouTube: InfluxDB Tutorial - Backup & Restore Database

[ Voor 20% gewijzigd door jobr op 18-01-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:30:
[...]

Op de command prompt intikken: influx
en dan show databases
pi@raspberrypi:/ $ influx
Connected to http://localhost:8086 version 1.7.9
InfluxDB shell version: 1.7.9
> show databases
name: databases
name
----
_internal
Kamstrup
>
Nee dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:32:
[...]

pi@raspberrypi:/ $ influx
Connected to http://localhost:8086 version 1.7.9
InfluxDB shell version: 1.7.9
> show databases
name: databases
name
----
_internal
Kamstrup
>
Nee dus
bekijk ook even die video die ik nog heb toegevoegd in de vorige post.
en moet je die tar.gz files niet uitpakken van 8 jan?
Ik weet ook niet welke db je wilt terugzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:43:
[...]

bekijk ook even die video die ik nog heb toegevoegd in de vorige post.
Ik weet ook niet welke db je wilt terugzetten
Ik heb een de backup gemaakt van influx db. Op 8 januari. Op 15 januari is min SD card gecrasht en heb ik een image van mei op een nieuw kaartje gezet en daarmee weer opgestart. Alle data loopt via de database Kamstrup. Inmiddels loopt het dus al weer een paar dagen althans met de devices die er toen al in zaten. Na die tijd heb ik er nog heel veel toegevoegd. Die heb ik inmiddels allemaal weer opnieuw aangemaakt in Domoticz met exact de zelfde idx nummers. Nu wil ik dus de database Kamstrup tot en met het moment dat de backup op 8 januari gemaakt is er in schuiven zodat ik eigenlijk maar een paar dagen data kwijt ben (hoop ik :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Ik heb een de backup gemaakt van influx db. Op 8 januari. Op 15 januari is min SD card gecrasht en heb ik een image van mei op een nieuw kaartje gezet en daarmee weer opgestart. Alle data loopt via de database Kamstrup. Inmiddels loopt het dus al weer een paar dagen althans met de devices die er toen al in zaten. Na die tijd heb ik er nog heel veel toegevoegd. Die heb ik inmiddels allemaal weer opnieuw aangemaakt in Domoticz met exact de zelfde idx nummers. Nu wil ik dus de database Kamstrup tot en met het moment dat de backup op 8 januari gemaakt is er in schuiven zodat ik eigenlijk maar een paar dagen data kwijt ben (hoop ik :F )
Dan wil je geen backup terug zetten, maar een ‘merge’ uitvoeren. Er schijnt speciale software voor te zijn: https://github.com/toni-m...database-replication-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Waarom geef je dan bij de restore als database telegraf op?
Dat moet dan toch Kamstrup zijn?
Dus overal waar telegraf staat vervangen door kamstrup:

influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/influxdb
Toppe schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:57:
[...]

Dan wil je geen backup terug zetten, maar een ‘merge’ uitvoeren. Er schijnt speciale software voor te zijn: https://github.com/toni-m...database-replication-tool
Kan je gewoon met de select into doen zoals staat beschreven bij de restore.

Ik zou trouwens dan eerst opnieuw een backup maken van je huidige database voor als het mis gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door jobr op 18-01-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@jobr
Ik heb deze gebruikt voor het maken van de backup
code:
1
 influxd backup -portable /mnt/USBbackup/Influxdb

Ik weet het niet (te weinig kennis) ik ging er van uit dat het bij het terugzetten vanzelf wel uitgepakt zou worden.
Ik durf even niet met de backup te experimenteren. Het is mijn laatst hoop nog data terug te kunnen halen :X
Waarom geef je dan bij de restore als database telegraf op?
Dat moet dan toch Kamstrup zijn?
Dus overal waar telegraf staat vervangen door kamstrup:

influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/influxdb
Idem. Nog te weinig kennis. Ik kan de beschrijvingen soms heel moeilijk volgen maar leer met een beetje hulp nog elke dag weer wat bij. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:55:
@jobr
[...]

Ik heb deze gebruikt voor het maken van de backup
code:
1
 influxd backup -portable /mnt/USBbackup/Influxdb

Ik weet het niet (te weinig kennis) ik ging er van uit dat het bij het terugzetten vanzelf wel uitgepakt zou worden.
Ik durf even niet met de backup te experimenteren. Het is mijn laatst hoop nog data terug te kunnen halen :X

[...]

Idem. Nog te weinig kennis. Ik kan de beschrijvingen soms heel moeilijk volgen maar leer met een beetje hulp nog elke dag weer wat bij. Ik ga het proberen.
Je backup commando is goed.
Probeer eerst maar eens een restore zonder uit te pakken.
Met dat restore commando maak je dus een kamstrup_bak database aan op basis van de kamstrup database uit de backup. Die moet je daarna ook kunnen zien met show databases.
Daarna kun je dus je spullen overhevelen van de kamstrup_bak naar je echte kamstrup. Dan zou ik dus eerste een nieuwe backup maken voor de zekerheid. Wel je oude backup bewaren van 8 jan.

Anders misschien verstandig om een extra Pi aan te schaffen. Dan kun je wat oefenen op een kopie zonder dat dit direct (negatief) effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:24:
[...]

Met dat restore commando maak je dus een kamstrup_bak database aan op basis van de kamstrup database uit de backup. Die moet je daarna ook kunnen zien met show databases.
Daarna kun je dus je spullen overhevelen van de kamstrup_bak naar je echte kamstrup. Dan zou ik dus eerste een nieuwe backup maken voor de zekerheid. Wel je oude backup bewaren van 8 jan.

Anders misschien verstandig om een extra Pi aan te schaffen. Dan kun je wat oefenen op een kopie zonder dat dit direct (negatief) effect heeft.
Ik heb hoop :) de eerste stap is met jou hulp gelukt. Is nu
SELECT * INTO Kamstrup..:MEASUREMENT FROM /.*/ GROUP BY *

aan het uitvoeren. Lijkt tergend langzaam te gaan. Duimen dus dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:38
Ik probeer een Text To Speak aan de praat te krijgen, maar dit wil nog niet lukken. Iemand hier die het wel werkend heeft of een oplossing weet? Het geluid moet gewoon via de aux van de pi afgespeeld worden. Ik heb de volgende 2 uitleggen geprobeerd, maar beide opties krijg ik niet goed aan de praat. IzSynth via https://www.domoticz.com/wiki/IzSynth en VoiceRSS via https://www.domoticz.com/wiki/Talking_Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:24:
[...]

@jobr @Wiley99
So close :/ Met
kom ik een heel eind. Ongeveer 60% zie ik weer terug in de echte Kamstrup database. Alles staat wel in de Kamstrup_bak database. Maar ik krijg steeds na een tijdje deze melding
ERR: timeout 
Het lijkt wel of het teveel is voor in een keer terug zetten. En nu juist de data waar ik de meest waarde aan hecht zit daar niet bij :(
Is het mogelijk om het in brokken terug te zetten door een van de sterretjes te vervangen door de naam van een van de MEASUREMENTS?
Bijvoorbeeld alleen alles wat begind met 'Temperature' of 'Usage'?
Misschien dat het dan wel lukt :?
En welk sterretje moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zondag 19 januari 2020 @ 02:46:
[...]
@jobr @Wiley99
So close :/ Met
kom ik een heel eind. Ongeveer 60% zie ik weer terug in de echte Kamstrup database. Alles staat wel in de Kamstrup_bak database. Maar ik krijg steeds na een tijdje deze melding
Het lijkt wel of het teveel is voor in een keer terug zetten. En nu juist de data waar ik de meest waarde aan hecht zit daar niet bij :(
Is het mogelijk om het in brokken terug te zetten door een van de sterretjes te vervangen door de naam van een van de MEASUREMENTS?
Bijvoorbeeld alleen alles wat begind met 'Temperature' of 'Usage'?
Misschien dat het dan wel lukt :?
En welk sterretje moet ik dan hebben?
Ja dat kan. Zie ook hier
Het stukje /.*/ is een reguliere expressie. Daarmee kan je de measurements opgeven.

Maar wat ook kan en wellicht beter in jouw situatie is een from en to gebruiken voor het tijdframe.
Ik zou eerst kijken met een select zonder into of je de juiste data krijgt die je wilt.

Je kan ook even een extra test db maken en daarop oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 22:36
Paniek paniek

na jaren mijn sd kaartje defect, geen probleem. Image terug op ander kaartje en update domoticz en database (2 per dag backup) terug . zover ging alles goed.

Echter krijg een foutmelding op MQTT nl:

2020-01-19 11:06:44.043 Status: MQTT: Connecting to localhost:1883
2020-01-19 11:06:44.045 Error: MQTT: Failed to start, return code: 14 (Check IP/Port)

weet iemand raad??? om MQTT alsnog op te starten?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:45
bing69 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:10:
Paniek paniek

na jaren mijn sd kaartje defect, geen probleem. Image terug op ander kaartje en update domoticz en database (2 per dag backup) terug . zover ging alles goed.

Echter krijg een foutmelding op MQTT nl:

2020-01-19 11:06:44.043 Status: MQTT: Connecting to localhost:1883
2020-01-19 11:06:44.045 Error: MQTT: Failed to start, return code: 14 (Check IP/Port)

weet iemand raad??? om MQTT alsnog op te starten?
Draait je mosquitto server wel?

code:
1
sudo service mosquitto start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
GorgeousMetal schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Draait je mosquitto server wel?

code:
1
sudo service mosquitto start
Thanks, was er net uit door ff een nieuwe install, alles lijkt weer te werken.
Nogmaals bedankt voor je reactie, paniek modus uit!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar ik maak dagelijks een backup van de Domo DB en zou eigenlijk nu ook de DB van Influx daarin mee willen nemen. Iemand een linkje of tip hoe ik die kan toevoegen aan het bestaande script ?

[ Voor 134% gewijzigd door M.v.Veelen op 19-01-2020 15:25 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:37:
[...]@Wiley99

Ja dat kan. Zie ook hier
Het stukje /.*/ is een reguliere expressie. Daarmee kan je de measurements opgeven.

Maar wat ook kan en wellicht beter in jouw situatie is een from en to gebruiken voor het tijdframe.
Ik zou eerst kijken met een select zonder into of je de juiste data krijgt die je wilt.

Je kan ook even een extra test db maken en daarop oefenen.
Het wil maar niet lukken. Ik begrijp de syntax kennelijk niet goed. Dit is het laatste stukje als ik in database 'Kamstrup' het commando show series geef.
Temperature,idx=253,name=Ta-Convector-BG-Voor-Zuid
Temperature,idx=254,name=Tr-Convector-BG-Voor-Zuid
Temperature,idx=255,name=Td-Convector-BG-Voor-Zuid
Temperature,idx=305,name=Elektra-WP
Temperature,idx=305,name=Youless-1
Temperature,idx=97,name=VolumeFlow
Temperature,idx=98,name=Taanvoer
Temperature,idx=99,name=Tretour
Usage,idx=305,name=Elektra-WP
Usage-current,idx=305,name=Elektra-WP
Usage-current,idx=305,name=Youless-1
Temperature blijft hangen op idx=255 daar zou nog achteraan moeten komen idx 256 t/m idx 304 en dan nog Usage idx=199 t/m idx=306 en Usage-current idx=239 en idx=259
Dat staat allemaal wel in Kamstrup_bak
Temperature,idx=256,name=Ta-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=257,name=Tr-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=258,name=Td-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=259,name=Luchtdruk
Temperature,idx=261,name=Tr-Convector-BG-Trap
Temperature,idx=262,name=Ta-Convector-BG-Trap
Temperature,idx=263,name=Td-Convector-BG-Trap
Dit is een klein stukje uit Kamstrup_bak. gaat dus na idx=263 nog vrolijk een tijdje door.
Heeft iets te maken met het geheugengebruik. Dat loopt op van ca. 60% naar ca. 80% en dan de foutmelding
Ik zoek dus de juiste commando's om 'Temperature', 'Usage' en 'Usage-current' afzonderlijk terug te zetten. Dat moet toch op een of andere manier mogelijk zijn. Maar kom er maar niet uit hoe dat moet. Data die al teruggezet is kan ik ook zien in Grafana als ik bijvoorbeeld 3 januari vraag in Grafana.

Hoe zou zo'n instructie er uit moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje: na de crash van mijn Sd kaartje en ik met geen mogelijkheid de Shelly's terug krijg wilde ik dan toch de Sd kaart vervangen door een Harddisk (heb de pi-drive van WD hier nog steeds liggen).
Echter buiten de db backup maakte ik (helaas te weinig) een image van de Sd kaart,

Hoe doen jullie dat met de harddisk??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bing69 Die pidrive draait hier al 4 jaar onafgebroken.
Waarom zou je daar een hele backup van maken?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Het wil maar niet lukken. Ik begrijp de syntax kennelijk niet goed. Dit is het laatste stukje als ik in database 'Kamstrup' het commando show series geef.
Temperature,idx=253,name=Ta-Convector-BG-Voor-Zuid
Temperature,idx=254,name=Tr-Convector-BG-Voor-Zuid
Temperature,idx=305,name=Elektra-WP
Temperature,idx=305,name=Youless-1
Temperature,idx=97,name=VolumeFlow
Temperature,idx=98,name=Taanvoer
Temperature,idx=99,name=Tretour
Usage,idx=305,name=Elektra-WP
Usage-current,idx=305,name=Elektra-WP
Usage-current,idx=305,name=Youless-1
Temperature blijft hangen op idx=255 daar zou nog achteraan moeten komen idx 256 t/m idx 304 en dan nog Usage idx=199 t/m idx=306 en Usage-current idx=239 en idx=259
Dat staat allemaal wel in Kamstrup_bak
Temperature,idx=256,name=Ta-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=257,name=Tr-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=258,name=Td-Convector-BG-Voor-Oost
Temperature,idx=259,name=Luchtdruk
Temperature,idx=261,name=Tr-Convector-BG-Trap
Temperature,idx=262,name=Ta-Convector-BG-Trap
Temperature,idx=263,name=Td-Convector-BG-Trap
Dit is een klein stukje uit Kamstrup_bak. gaat dus na idx=263 nog vrolijk een tijdje door.
Heeft iets te maken met het geheugengebruik. Dat loopt op van ca. 60% naar ca. 80% en dan de foutmelding
Ik zoek dus de juiste commando's om 'Temperature', 'Usage' en 'Usage-current' afzonderlijk terug te zetten. Dat moet toch op een of andere manier mogelijk zijn. Maar kom er maar niet uit hoe dat moet. Data die al teruggezet is kan ik ook zien in Grafana als ik bijvoorbeeld 3 januari vraag in Grafana.

Hoe zou zo'n instructie er uit moeten zien?
Zoiets denk ik:
SELECT * INTO Kamstrup..:MEASUREMENT FROM 'Temperature' GROUP BY *

en per idx:
SELECT * INTO Kamstrup..:MEASUREMENT FROM 'Temperature' where idx='263' GROUP BY *

Als je eerst even probeert met bijv
SELECT * FROM 'Temperature' where idx='263' GROUP BY *
dan zie of je de juiste hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Kan iemand mij op weg helpen? Zit nu al een uurtje te klooien met mn raspberry waar tot op heden naar volle tevredenheid Domoticz op draaide. Echter nadat de glasvezel meneer het stopcontact even moest gebruiken kom ik niet meer op de webpagina van domoticz.

[code]
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz.sh[909]: 2020-01-19 20:28:34.511 Status: Domoticz V4.10717 (c)2012-2019 GizMoCuz
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz.sh[909]: 2020-01-19 20:28:34.517 Status: Build Hash: b38b49e5, Date: 2019-05-09 13:04:08
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz.sh[909]: 2020-01-19 20:28:34.518 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz.sh[909]: domoticz: Domoticz is starting up....
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz[914]: Domoticz is starting up....
Jan 19 20:28:34 raspberrypi domoticz[915]: Domoticz running...
Jan 19 20:28:34 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
[/code]

Ik heb alles al geupdate maar geen resultaat

./updatebeta heeft het verholpen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:30
Wat zijn de voornaamste redenen/oorzaken dat ik lees dat de sd-card in combi met pi/domoticz zo vaak crasht?

Ik draai nu bijna 2 jaar onafgebroken op dezelfde kaart. Wel maak ik om de zoveel tijd als ik weer het een en ander heb toegevoegd aan domoticz een volledige image van de sd-card en maak ik regelmatig een database backup.

In het geval van een crash heb ik een 2de exact dezelfde (anders past de image niet) sd-card liggen waar ik dan de meest recente image op kan zetten en ik meteen weer in de lucht ben maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrisje1983 op 19-01-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Chrisje1983 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:51:
Wat zijn de voornaamste redenen/oorzaken dat ik lees dat de sd-card in combi met pi/domoticz zo vaak crasht?

Ik draai nu bijna 2 jaar onafgebroken op dezelfde kaart. Wel maak ik om de zoveel tijd als ik weer het een en ander heb toegevoegd aan domoticz een volledige image van de sd-card en maak ik regelmatig een database backup.

In het geval van een crash heb ik een 2de exact dezelfde (anders past de image niet) sd-card liggen waar ik dan de meest recente image op kan zetten en ik meteen weer in de lucht ben maar tot nu toe nog niet nodig gehad.
Ik had precies de dezelfde ervaring tot gisteren......
Bleek mijn laatste image toch van april te zijn, database stel ik 2 keer per 24 uur veilig.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
AUijtdehaag schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:26:
@bing69 Die pidrive draait hier al 4 jaar onafgebroken.
Waarom zou je daar een hele backup van maken?
Omdat vroeg of laat hij toch kapot gaat,,,

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Als ik de verhalen hier lees op de laatste twee pagina's over kapotte SD kaartjes van de Raspberry, zijn er voordelen om op een Raspberry te draaien? Ik heb normaal in de garage ook altijd een ESXi host draaien met paar VMs op voor wat andere zaken. En ik heb tot nu toe alleen lampen die via Wifi protocol aangestuurd moeten worden. Welke andere apparatuur zou echt een Raspberry vereisen? Stel ik wil de stroom en gasmeter via P1 uitlezen, ben ik dan gebonden aan den Raspberry? Of zou ik dan ook een "domme" Raspberry puur als proxy kunnen gebruiken die P1 data ontvangt (niet perse opslaat) en doorstuurt naar Domoticz in een VM ?
Pagina: 1 ... 73 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!