Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.736 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:25
[quote]flexje schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:02:
[...]
Komt je test bericht wel aan?
Probeer eens in dzvents:

telegramChatID = "JECHATID"
telegramAPI = "JETELEGRAMAPI"
message = "testje vanuit dzvents naar telegram"

os.execute('curl -s -X POST https://api.telegram.org/...elegramAPI..'/sendMessage -d chat_id='..telegramChatID..' -d parse_mode=markdown -d text="'.. message ..'"')

[...]

Mijn testbericht komt netjes aan, zowel via telegram optie alsook via Custom HTTP/Action:

https://api.telegram.org/...chat_id=#TO&text=#MESSAGE

code:
1
    os.execute('curl -s -X POST https://api.telegram.org/...telegramAPI..'/sendMessage -d chat_id='..telegramChatID..' -d parse_mode=markdown -d text="'.. message ..'"')

Dit geeft als fout:
')' expected near 'çhat_id'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:57:
Je hebt een punt te veel en een ‘ te weinig bij telegramAPI :)

@DjAntoon
Ik kom iets verder.
In de log:
2019-10-14 18:19:19.153 Status: dzVents: Error (2.4.17): ...cripts/dzVents/generated_scripts/testscript telegram.lua:32: attempt to concatenate global 'message' (a nil value)

Dit is het laatste stuk van de regel, wat mankeert hier nog aan?
Kan ik de variabele message ook direct vervangen door tekst?

Of ligt het hieraan:

data = {

telegramChatID = "1234567889",
telegramAPI = "heelveelletters en cijfers",
message = "testjetelegram"

},

:?

code:
1
-d parse_mode=markdown -d text="'.. message ..'"')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54
JL-IP(!) schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:13:
Bij onze oprit wil ik verlichting aanleggen die schakelt (Sonoff) wanneer er iemand langs loopt/rijdt/fietst. Ook wil ik in huis graag een 'pingel' wanneer er beweging is. We krijgen door de indeling van het huis en de tuin niet mee of er iemand op het erf is. Weet iemand een 'pingel-apparaat' die te schakelen is met Domoticz?
een deurbel van kaku
met meerdere tonen icm met een xiaomi pir.
https://www.bol.com/nl/p/...qCd5GDT-jgBwaAqHNEALw_wcB

zitten geloof ik 5 tonen in.
1 voor de voorkant 1 achterkant bel en wat je nog meer wilt

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:26:
[...]

Ik kom iets verder.
In de log:
2019-10-14 18:19:19.153 Status: dzVents: Error (2.4.17): ...cripts/dzVents/generated_scripts/testscript telegram.lua:32: attempt to concatenate global 'message' (a nil value)

Dit is het laatste stuk van de regel, wat mankeert hier nog aan?
Kan ik de variabele message ook direct vervangen door tekst?

Of ligt het hieraan:

data = {

telegramChatID = "1234567889",
telegramAPI = "heelveelletters en cijfers",
message = "testjetelegram"

},

:?

code:
1
-d parse_mode=markdown -d text="'.. message ..'"')
Haal de spaties eens weg tussen je .. en ‘message’. En waarom gebruik je data {}? Want dat is niet nodig namelijk...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:16:
[...]

Gebruik ook een Kaku deurknop en deurbel (ACDB-7000AC) en heb 0 vertraging. Nu heb ik de deurknop en bel gewoon gekoppeld op de Kaku manier, werkt dus altijd ook al is Domoticz niet actief, en heb de deurknop tevens in Domoticz opgenomen zodat ik een sh script kan triggeren.

Als er wordt aangebeld dan
1. Direct geluid en buitenlamp gaat aan voor 5 min als het donker is.
2. Met iets vertraging via telegram een snapshot door een bash script.

Omdat jij via een LUA script de gong laat triggeren in Domoticz krijg je dus een vertraging. Wordt aangebeld, script wordt uitgevoerd en dan wordt de gong getriggerd en dat levert zeker als het script wat uitgebreider is denk ik de vertraging op. Misschien als test een heel eenvoudig lua gebruiken die alleen de gong triggert om te zien of er iets veranderd.
Koppel het eens zoals ik het heb gedaan en laat het script afvuren door de deurknop met een OnAction
Ik heb helaas geen KaKu deurbel die ik aan de knop kan koppelen. Ik heb het wel over een KaKu deurbel, maar het is geen KaKu al zendt ie wel op 433Mhz uit. De ontvanger is de oude versie van KaKu en moet je instellen met een draaiknopje.

Maar nu heb ik wel alvast die ronde knopjes van Xiaomi besteld. Misschien is het een idee om de Xiaomi GW (of eentje extra?) te gebruiken als deurbel. Als ik me niet vergis zijn die rechtstreeks te koppelen en ontvangt Domoticz dan ook een signaal waarmee dan het script gelijktijdig kan worden afgetrapt. Zou dit dan niet een redelijke oplossing kunnen zijn?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:02:
[...]

Ik heb helaas geen KaKu deurbel die ik aan de knop kan koppelen. Ik heb het wel over een KaKu deurbel, maar het is geen KaKu al zendt ie wel op 433Mhz uit. De ontvanger is de oude versie van KaKu en moet je instellen met een draaiknopje.

Maar nu heb ik wel alvast die ronde knopjes van Xiaomi besteld. Misschien is het een idee om de Xiaomi GW (of eentje extra?) te gebruiken als deurbel. Als ik me niet vergis zijn die rechtstreeks te koppelen en ontvangt Domoticz dan ook een signaal waarmee dan het script gelijktijdig kan worden afgetrapt. Zou dit dan niet een redelijke oplossing kunnen zijn?
Dat werkt hier prima, enigste bottleneck is dus de snelheid van je snapshot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
M.v.Veelen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:02:
[...]

alle kaku werkt ook de draaiknopjes met rfxcom en ik dacht met een rf link ook.
Soms beter aangezien de code vast blijft, en bij nieuwere na een stroomonderbreking in de leermodus gaat met alle gevolgen van ..[ lastiger ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

Haal de spaties eens weg tussen je .. en ‘message’. En waarom gebruik je data {}? Want dat is niet nodig namelijk...
ok, spaties weg en in plaats van onder data heb ik het na de execute gezet als:
local telegramChatID =
etc.

Geen fout meldingen meer in het script, maar er gebeurt nog steeds niets...

Wel nog steeds errors in de log (error tab): Dezelfde als ik eerst al had.

2019-10-14 19:15:38.446 Error: Telegram: {"ok":false,"error_code":400,"description":"Bad Request: message must be non-empty"}

Als ik onder Setup > More Options > Send Notification een berichtje in vul en op send duw, dan komt deze wel aan, zelfs 2 keer...

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:10:
[...]

Soms beter aangezien de code vast blijft, en bij nieuwere na een stroomonderbreking in de leermodus gaat met alle gevolgen van ..[ lastiger ]
Bij de nieuwere moet je de koppelknop indrukken, dus leermodus ná een stroomonderbreking is onzin.

@DjAntoon Dit is het script wat ik gebruik om een Telegram te versturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
telegramAPI                         = ""
telegramChatID                      = "" --Hier je ChatID voor een persoonlijke telegram
telegramGroupID                     = "" --Group chat iD
function sendTelegram(Message, Channel)

if(Channel == "private") then
          chatID = telegramChatID 
      else 
          chatID = telegramGroupID
      end

local prep = assert(io.popen('curl -s -X POST https://api.telegram.org/bot'..telegramAPI..'/sendMessage -d chat_id='..chatID..' -d parse_mode=Markdown -d text="'.. Message ..'"'))
        local data = prep:read('*a')
        prep:close()
        local jsonData = json:decode(data)

if(jsonData['ok'] == false) then
            print("Telegram kon niet verstuurd worden!: "..jsonData['error_code'].." "..jsonData['description'])
        end

end

Als je deze globaal opslaat* dan kan je deze code gebruiken om daadwerkelijk een bericht te sturen:
code:
1
sendTelegram("*Let op!*De deurbel gaat!, "group")
. Om een enter in je bericht te kunnen zetten gebruik je %0A

* Ik heb een los dzVents script aangemaakt met als naam !! Main global en daar zit bovenstaand script in, je hoeft verder niets te doen in alle andere scripten behalve de functie oproepen en lekker gebruiken!

[ Voor 63% gewijzigd door Toppe op 14-10-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:10:
[...]

Vertel, de zender (geen KaKu) zendt een bepaald signaal uit. Hoe koppel ik die KaKu ontvanger dan aan die knop die een onbekend gecodeerd signaal uitzendt?

Ik neig naar de Xiaomi (Zigbee) knoppen en een extra gateway die ik in de meterkast hang en dan als deurbel gebruik. Als dat rechtstreeks gaat en geen vertraging oplevert dan ben ik al blij. Dat het script vervolgens wordt getriggerd en iets later een snapshot stuurt is wat mij betreft minder vervelend dan vertraging met het signaal.

Dat je de deur open hebt en mensen al gedag zegt en vervolgens achter je nog de deurbel klinkt.... |:(

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik gebruik een GPIO op de RPI, en dat gaat via een script naar de xiaomi gateway, zo goed als direct, kan niet echt een vertraging opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

Als je deze globaal opslaat* dan kan je deze code gebruiken om daadwerkelijk een bericht te sturen:
code:
1

* Ik heb een los dzVents script aangemaakt met als naam !! Main global en daar zit bovenstaand script in, je hoeft verder niets te doen in alle andere scripten behalve de functie oproepen en lekker gebruiken!
Dank voor je inspanning, maar het gaat ergens anders fout vrees ik...
Ik zit op 4.10602, omdat dit de laatste backup was die ik had met een werkende open z wave 1.4-3335-g74e05982-dirty
1.6 werkte bij mij (nog) niet helaas

GCM werkt ook al een tijdje niet meer, en ik hoopte dat het aan GCM lag, ik vrees dat het hele notify gebeuren niet ok is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:30:
Ik gebruik een GPIO op de RPI, en dat gaat via een script naar de xiaomi gateway, zo goed als direct, kan niet echt een vertraging opmerken.
Ouderwetse, bekabelde deurbel die op de GPIO is aangesloten (hoe precies?) en zodra deze wordt ingedrukt wordt de volgende actie gestart?

Als dat geen vertraging oplevert is dat ook nog een optie die ik kan proberen. RPi bevindt zich toch ook in de meterkast.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:34:
[...]

Dank voor je inspanning, maar het gaat ergens anders fout vrees ik...
Ik zit op 4.10602, omdat dit de laatste backup was die ik had met een werkende open z wave 1.4-3335-g74e05982-dirty
1.6 werkte bij mij (nog) niet helaas

GCM werkt ook al een tijdje niet meer, en ik hoopte dat het aan GCM lag, ik vrees dat het hele notify gebeuren niet ok is. :(
Ik gebruik het notificatie systeem niet en heb mijn eigen functie gemaakt om een Telegram te versturen. sendTelegram werkt dus niet zonder het script wat ik er boven heb gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Was wel even zoeken, maar je sluit de bel deurbel schakelaar aan tussen GND en een GPIO.
En dan configureren: (Uit mijn "manual")

https://www.domoticz.com/wiki/GPIO
https://www.google.com/se...jAB#imgrc=BEOis9G9CKJ-7M:

raspi-gpio help

http://www.domoticz.com/f...&t=22501&p=174330#p173820
by ubee » Wednesday 14 March 2018 23:01
You need to configure the pins at boot. I have made an update to /etc/rc.local. In my case I have defined a shell script with the following commands and just execute this script by the end of rc.local.
I have put this in a file

/home/pi/sysfs_init.sh

and execute this by adding the following line by the end of /etc/rc.local

/home/pi/sysfs_init.sh

Please make sure you make this file executable by the following command

chmod 750 sysfs_init.sh
edit het GPIO instellingen script:
Gebruik putty ivm schrijven / opslaan
sudo nano /home/pi/sysfs_init.sh
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17245

echo 17 > /sys/class/gpio/export Set gpio 17 export
echo out > /sys/class/gpio/gpio17/direction Set gpio 17 out
echo 1 > /sys/class/gpio/gpio17/active_high Set gpio 17 active high

Maar misschien met echo 0 active high:
echo 0 > /sys/class/gpio/gpio17/active_low

Dit is niet specifiek voor het als input zetten van de deurbel schakelaar, maar hopelijk heb je er wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:39:
[...]

Verder is onderstaand mijn 'notify' scriptje, stelt niets voor...

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"alert":"select"}' http://192.168.1.11/api/<API CODE HIER>/lights/1/state
sleep 1
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"alert":"select"}' http://192.168.1.11/api/<API CODE HIER>/lights/1/state
sleep 1
De sleep 1 zorgt voor een kleine vertraging, je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om je lamp een aantal seconde aan te laten...
Fantastisch! Ik had een soortgelijk scriptje, maar dan veel lastiger aangevlogen:
code:
1
2
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data {"on":true,"bri":153,"hue":65204,"sat":254,"effect":"none","xy":[0.6818,0.3036],"ct":153,"transitiontime":2}'  http://<ip>/api/<user>/lights/<lightid>/state;\

Ik ga het eens met jouw code proberen, thanks!

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Fantastisch! Ik had een soortgelijk scriptje, maar dan veel lastiger aangevlogen:
code:
1
2
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data {"on":true,"bri":153,"hue":65204,"sat":254,"effect":"none","xy":[0.6818,0.3036],"ct":153,"transitiontime":2}'  http://<ip>/api/<user>/lights/<lightid>/state;\

Ik ga het eens met jouw code proberen, thanks!
Bij mijn versie gaat hij aan en uit, geen kleur instellingen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Bij mijn versie gaat hij aan en uit, geen kleur instellingen etc...
Ik wilde het liefst dat een aantal lampen een keer of 3 naar bijvoorbeeld rood (alert), groen (groenebak moet aan de straat) of blauw (grijze bak moet aan de straat) knipperen en dan weer de oorspronkelijke kleur (in de ochtend en avond zijn de kleuren anders ingesteld) aannemen. Maar dit werkt voor nu ook.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Ik wilde het liefst dat een aantal lampen een keer of 3 naar bijvoorbeeld rood (alert), groen (groenebak moet aan de straat) of blauw (grijze bak moet aan de straat) knipperen en dan weer de oorspronkelijke kleur (in de ochtend en avond zijn de kleuren anders ingesteld) aannemen. Maar dit werkt voor nu ook.... ;)
Het instellen van de kleuren kan wel, alleen moet je eerst de status uitlezen (inclusief kleur) en dan alles weer terug zetten naar originele instellingen. Bash is daar te beperkt voor denk ik en dus zou je een meer dynamiche omgeving hiervoor moeten gebruiken. Maar ja, het is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Het instellen van de kleuren kan wel, alleen moet je eerst de status uitlezen (inclusief kleur) en dan alles weer terug zetten naar originele instellingen. Bash is daar te beperkt voor denk ik en dus zou je een meer dynamiche omgeving hiervoor moeten gebruiken. Maar ja, het is wel mogelijk.
I know, al diverse pogingen ondernomen om dat een keer voor elkaar te krijgen vanuit dzEvents, maar dan gaat het schakelen te langzaam, of het werkt helemaal niet (goed)...

De laatste poging kwam nog aardig in de buurt....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
return {
    on =        {   devices                 = { "safeColor","getColor"}}  ,          -- dummy triggerDevices to test the script 

data    =   {   previousColor           = { initial = {} },
                    previousBrightness      = { initial = -1  }},

logging =   {   level                   = domoticz.LOG_DEBUG,
                    marker                  = "KeepRestoreRGB" },

execute = function(dz, item)
        local rgbLight = dz.devices(696)           -- IDX of your colour bulb

local function internalURL(url)
            dz.openURL({
                            url = dz.settings['Domoticz url'] .. url,
                            method = "GET",
                        })
        end

local function colorTable2String(colorTable)
            local colorString    = "{"              -- transform table contents into formatted string 
            for k,v in pairs(colorTable) do 
                colorString = colorString .. '"' .. k .. '":' .. v .. "," 
            end
            return colorString:sub(1, -2) .. "}"
        end

local function setColor(idx,color,brightness,iswhite) 
            myUrl =  "/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&" .. 
                    "idx=" .. idx .. 
                    "&color=" .. color ..
                    "&brightness=" .. (brightness or 100) ..
                    "&iswhite=" .. (iswhite or "false")
            internalURL(myUrl)
        end

if item.name == 'safeColor' or dz.data.previousBrightness == -1 then
            dz.data.previousColor       = dz.utils.fromJSON(rgbLight.color) -- Safe current color in dzVents persistent data
            dz.data.previousBrightness  = rgbLight.level                    -- Safe current brightness in dzVents persistent data
        elseif item.name == "getColor" then
            setColor(rgbLight.idx, colorTable2String(dz.data.previousColor), dz.data.previousBrightness)
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:24
Ik wil mijn mechanische ventilatie koppelen aan Domoticz. Op de plek van de oude standenschakelaar heb ik 1x bruin en 2x zwart. Draden zijn niet aangesloten en de ventilatie draait gewoon door. Als ik een van de schakeldraden koppel met de fase, gaat de box harder draaien (zoals verwacht).

De box hoeft alleen maar zacht óf maximaal te kunnen draaien. Kwestie van even de juiste schakeldraad vinden.

Met welke z-wave of kaku-module kan ik hiervoor het beste uit de voeten, zonder dat ik een nuldraad nodig heb?

Bij voorkeur bouw ik de module in op de plek van de oude standenschakelaar, omdat dit erg dicht is bij de z-wave stick en rfxcom.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

I know, al diverse pogingen ondernomen om dat een keer voor elkaar te krijgen vanuit dzEvents, maar dan gaat het schakelen te langzaam, of het werkt helemaal niet (goed)...

De laatste poging kwam nog aardig in de buurt....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
return {
    on =        {   devices                 = { "safeColor","getColor"}}  ,          -- dummy triggerDevices to test the script 

data    =   {   previousColor           = { initial = {} },
                    previousBrightness      = { initial = -1  }},

logging =   {   level                   = domoticz.LOG_DEBUG,
                    marker                  = "KeepRestoreRGB" },

execute = function(dz, item)
        local rgbLight = dz.devices(696)           -- IDX of your colour bulb

local function internalURL(url)
            dz.openURL({
                            url = dz.settings['Domoticz url'] .. url,
                            method = "GET",
                        })
        end

local function colorTable2String(colorTable)
            local colorString    = "{"              -- transform table contents into formatted string 
            for k,v in pairs(colorTable) do 
                colorString = colorString .. '"' .. k .. '":' .. v .. "," 
            end
            return colorString:sub(1, -2) .. "}"
        end

local function setColor(idx,color,brightness,iswhite) 
            myUrl =  "/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&" .. 
                    "idx=" .. idx .. 
                    "&color=" .. color ..
                    "&brightness=" .. (brightness or 100) ..
                    "&iswhite=" .. (iswhite or "false")
            internalURL(myUrl)
        end

if item.name == 'safeColor' or dz.data.previousBrightness == -1 then
            dz.data.previousColor       = dz.utils.fromJSON(rgbLight.color) -- Safe current color in dzVents persistent data
            dz.data.previousBrightness  = rgbLight.level                    -- Safe current brightness in dzVents persistent data
        elseif item.name == "getColor" then
            setColor(rgbLight.idx, colorTable2String(dz.data.previousColor), dz.data.previousBrightness)
        end
    end
}
Daarom zit ik ook eerder te denken aan iets van PHP, alleen ondersteund Domoticz dit niet standaard en dus kom je weer op een aparte webserver uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DynamicDreams schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:12:
Ik wil mijn mechanische ventilatie koppelen aan Domoticz. Op de plek van de oude standenschakelaar heb ik 1x bruin en 2x zwart. Draden zijn niet aangesloten en de ventilatie draait gewoon door. Als ik een van de schakeldraden koppel met de fase, gaat de box harder draaien (zoals verwacht).

De box hoeft alleen maar zacht óf maximaal te kunnen draaien. Kwestie van even de juiste schakeldraad vinden.

Met welke z-wave of kaku-module kan ik hiervoor het beste uit de voeten, zonder dat ik een nuldraad nodig heb?

Bij voorkeur bouw ik de module in op de plek van de oude standenschakelaar, omdat dit erg dicht is bij de z-wave stick en rfxcom.
Je kan hiervoor ook een Sonoff basic nemen, dat hebben meer mensen gedaan en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ook zonder nuldraad?
Al neem ik aan dat er gewoon een nuldraad aanwezig is bij de ventilator aansluiting.
Want het zou logischer zijn om hem daar te plaatsen.
Dan zou ik in het geval van z wave een qubino dubbel relais module gebruiken, kun je alle kanten op.
Als je wat meer modules hebt, dan mag bereik normaal geen probleem zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:32:
Ook zonder nuldraad?
Al neem ik aan dat er gewoon een nuldraad aanwezig is bij de ventilator aansluiting.
Ik heb bij de ventilator op het toilet ook alleen een schakeldraad en nuldraad aangesloten op een sonoff mini. Via de schakelaar van de lamp gaat deze aan. Na 2 seconden is de sonoff bereikbaar en kan ik deze met een losse knop (xiaomi wireless mini switch) aan en uit schakelen. Prettige aan deze oplossing is dat de sonoff mini zijn staat 'onthoudt'. Dus als deze UIT was voordat de stroom eraf ging en daarn weer aangeschakeld wordt, is deze nog steeds UIT. Werkt op zich nog best aardig dus in dit scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

Bij de nieuwere moet je de koppelknop indrukken, dus leermodus ná een stroomonderbreking is onzin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
telegramChatID                      = "" --Hier je ChatID voor een persoonlijke telegram

chatID = telegramChatID 
      else 
          chatID = telegramGroupID
      end

local prep = assert(io.popen('curl -s -X POST https://api.telegram.org/bot'..telegramAPI..'/sendMessage -d chat_id='..chatID..' -d parse_mode=Markdown -d text="'.. Message ..'"'))

print("Telegram kon niet verstuurd worden!: "..jsonData['error_code'].." "..jsonData['description'])
        end

end

code:
1

mmm zou je deze toe willen lichten?
Snap niet helemaal het group en code verhaal..

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Met deze functie kan je gebruik maken van een groep chat (bijvoorbeeld met de hele familie) en een prive chat. Die laatste gebruik ik bij batterij waarschuwingen etc...
Hoe pas ik die 2 stukjes code toe bedoel ik eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke twee stukjes? Het eerste is gewoon een functie die je in een dzVents 'event' plakt, met het tweede stukje roep je dan de functie op. Je hoeft geen verwijzingen te maken naar het script waar de eerste functie inzit.

Dit zet je dus in (bijvoorbeeld) !! Main globals
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

chatID = telegramChatID 
      else 
          chatID = telegramGroupID
      end

end

end

en dan kan je deze functie overal gebruiken, zolang het maar dzVents is:
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17
DynamicDreams schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:12:

Beetje googlen en dan kom je al van alles tegen
https://ehoco.nl/mechanis...ie-bedienen-met-domoticz/
https://www.twoenter.nl/b...mv-besturen-met-domoticz/
https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:24
Geloof me, dat heb ik ook echt wel gedaan. Google is my best friend. Maar ik was specifiek op zoek naar een oplossing zonder nuldraad, vandaar mijn vraag in dit topic.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Door zoeken via Google weer hier terecht gekomen.
Omdat ik gevonden heb wat ik zocht even mijn simpele bijdrage in een dzVents scriptje.

Deze verving wel 2 dummy schakelaars en 4 kleine Blockly events.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    on = {
        devices = {

Dev = "Lichtsensor " .. "Binnen"

},
    },
    execute = function(domoticz, Dev )

local Doel = domoticz.devices('Kamer Keukenzijde') 

if (Dev.state == 'Off') then
            Doel.cancelQueuedCommands()
            Doel.switchOff().afterMin(5)

elseif (Dev.state == 'On') then
            Doel.switchOn().afterMin(2)

end       
    end
}

Het doel was om een in en uitschakel vertraging te krijgen maar dat de lopende vertragingstijden werden gestopt.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17
DynamicDreams schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:59:
[...]

Geloof me, dat heb ik ook echt wel gedaan. Google is my best friend. Maar ik was specifiek op zoek naar een oplossing zonder nuldraad, vandaar mijn vraag in dit topic.
tja ik gebruik zwave daarvoor.
En heb de zwave bij de unit hangen heb dus ook een 0 daar.
De schakelaar die in de keuken zit bedient nog steeds handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@SpikeHome Precies zo zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:50

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heeft iemand een idee hoe ik via Domoticz de GPIO goed kan besturen. Ik wil namelijk met behulp van de GPIO poorten een afstandsbediening bedienen. Ik heb de wiki voor sysfs GPIO gebruikt en de verschillende poorten gexeporteerd via de CLI en toegevoegd als harware. Dan worden het reguliere switches in de GUI.

Ik heb dus 3 knoppen; Maar de minimale timeout van een switch is 1 sec. Ik zie dus minstens 4x dat de knop wordt ingedrukt (visueel via een LED op de afstandsbediening).

Onder hardware heb ik al zitten spelen met de "sysfsdebounce", maar dat is het ook niet. Moet ik dan toch naar een (dzVents) scriptje toe?

[ Voor 6% gewijzigd door imdos op 15-10-2019 13:48 . Reden: linkje erbij ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@imdos Ik snap je niet...
Heb je relais op de GPIO zitten?
Schakelaars direct op een GPIO is wel een risico, gebruik dan minstens een optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

DjAntoon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:01:
@imdos Ik snap je niet...
Heb je relais op de GPIO zitten?
Schakelaars direct op een GPIO is wel een risico, gebruik dan minstens een optocoupler.
Nee, het is geen relais. Gewoon de GND en een GPIO op de afstandsbediening.

Precies zoals deze
Somfy

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:20:
Door zoeken via Google weer hier terecht gekomen.
Omdat ik gevonden heb wat ik zocht even mijn simpele bijdrage in een dzVents scriptje.

Deze verving wel 2 dummy schakelaars en 4 kleine Blockly events.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    on = {
        devices = {

Dev = "Lichtsensor " .. "Binnen"

},
    },

local Doel = domoticz.devices('Kamer Keukenzijde') 

if (Dev.state == 'Off') then
            Doel.switchOff().afterMin(5)

Doel.switchOn().afterMin(2)

end       
    end
}

Het doel was om een in en uitschakel vertraging te krijgen maar dat de lopende vertragingstijden werden gestopt.
Lekker simpel, maar ik begrijp alleen je elseif niet. Als je lichtsensor aanstaat dan wil je alle huidige commando’s stop zetten en de lampen aanzetten ná 2 minuten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Er is een wachttijd van 2 minuten voor dat de verlichting AAN mag.
Wordt het voor die tijd weer licht dan moet die wachttijd worden afgebroken.
Hierdoor komt er na 5 minuten wel een UIT commando, op verlichten die UIT is. Dat is niet erg.

Zo ook bij het uitzetten van de verlichting.
Daar mag de verlichting pas nadat het 5 minuten uit als buiten licht is genoeg is
Bij 4 minuten weer donker dan krijg je hierdoor na 2 minuten weer IN commando, op verlichten die IN is. Ook niet erg.

Die KaKu schemerschakelaars kunnen in 1 minuut tot wel 5 x in/uit schakelen bij bewolkt weer met veel wind.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:05:
@Toppe

Er is een wachttijd van 2 minuten voor dat de verlichting AAN mag.
Wordt het voor die tijd weer licht dan moet die wachttijd worden afgebroken.
Hierdoor komt er na 5 minuten wel een UIT commando, op verlichten die UIT is. Dat is niet erg.

Zo ook bij het uitzetten van de verlichting.
Daar mag de verlichting pas nadat het 5 minuten uit als buiten licht is genoeg is
Bij 4 minuten weer donker dan krijg je hierdoor na 2 minuten weer IN commando, op verlichten die IN is. Ook niet erg.

Die KaKu schemerschakelaars kunnen in 1 minuut tot wel 5 x in/uit schakelen bij bewolkt weer met veel wind.
Maar als het donker wordt dan duurt het nog 2 minuten voordat je lamp aan mag...? Lijkt mij bloed irritant 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Dat regel je met de schemerschakelaar.
Daar zit een mogelijkheid om deze op een bepaald lichtniveau in te laten schakelen.

Die voor buiten schakelt eigen nog te vroeg, al is die in ingesteld met de duim op de sensor en in mijn broekzak. Zo donker mogelijk dus. ;)

Daarom ben ik ook op zoek naar een goede LUX sensor voor Z-wave Plus i.c.m Domoticz die echt elk moment de waardes doorgeeft. Dat die dan op een adapter moet is geen bezwaar.
Die motion sensoren hebben dat er wel bij maar vaak te grof met LUX waarden.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:53:
@Toppe

Dat regel je met de schemerschakelaar.
Daar zit een mogelijkheid om deze op een bepaald lichtniveau in te laten schakelen.

Die voor buiten schakelt eigen nog te vroeg, al is die in ingesteld met de duim op de sensor en in mijn broekzak. Zo donker mogelijk dus. ;)

Daarom ben ik ook op zoek naar een goede LUX sensor voor Z-wave Plus i.c.m Domoticz die echt elk moment de waardes doorgeeft. Dat die dan op een adapter moet is geen bezwaar.
Die motion sensoren hebben dat er wel bij maar vaak te grof met LUX waarden.
https://www.robbshop.nl/b...WNQSw_1CrkLcaAoLKEALw_wcB

Deze is op 230V waardoor je niet afhankelijk bent van je batterij niveau op de lux waardes, dat is ideaal maar er hangt een vrij stevig prijskaartje aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Om die LUX waarden binnen te halen zal ik t.z.t. wel om hulp vragen.

Vandaag zelf even vanuit Spijkenisse naar Oss geweest.
Helaas moet de NODON wall switch retour. Wil niet includen.
Niet in Domoticz en in de Z stick Gen5.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Dat weet ik en heb al twee zendingen zo binnen gehad.
Ook daar zat bij eentje 'n probleem. Veel over gebeld daarom wilde ik er een keer naar toe. :)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:49:
@Toppe

Om die LUX waarden binnen te halen zal ik t.z.t. wel om hulp vragen.

Vandaag zelf even vanuit Spijkenisse naar Oss geweest.
Helaas moet de NODON wall switch retour. Wil niet includen.
Niet in Domoticz en in de Z stick Gen5.
Hij stata in de lijst dus je doet wss iets verkeerd..

ergens hier eerder uitgelegd hoe je moet includen
Eerst goed excluden
En dan goed includen.
Met de stick rechtstreeks dus niet via domoticz
Dan de stick in je hardware
en dan reboot

Wat zegt hij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
@KroontjesPen waarom maak je geen luxmeter op basis van een nodemcuv3 oid met een esp 8266 chip?
dummysensor in domoticz maken die je vult met de gemeten waardes, ben je voor minder dan 10 euro kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Dylantje2

Na de paarse kleuring van in-/ex- cluding fase, de rode van 'niet goed'.
Zelf een fabrieksreset gedaan en dat hielp ook niet.
Dat advies kreeg ik ook van ROBBschop.
In Domoticz pakte die de include fase niet maar een Fibaro wall plug direct daarna wel.

@martenjw

Dan moet ik eerst gaan uitzoeken wat een 'nodemcuv3' en een 'esp 8266 chip' zijn. ;)
Daar heb ik helemaal kennis in. Misschien later dat ook maar eens oppakken.
Al veel moeite om de dzVents scripts te volgen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik deze https://www.elektrototaal...ent-impulsdrukker-4149547 schakelaar koop voor mijn zonnescherm, en mijn Shelly 2.5 erop aansluit...Kan ik dan eindelijk het zonnescherm bedienen met Domoticz én de schakelaar zelf??

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CSB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:42:
[...]

Dit wist ik. Ik heb bewust gekozen voor deze oplossing, omdat ik verwachtte dat ik d.m.v. een timer o.i.d. de blinds kon laten stoppen.

[...]

Dit probeer ik voor elkaar te krijgen, echter werkt dit niet met een http "Stop" request. Ik zal moeten gaan uitzoeken hoe ik dit anders voor elkaar ga krijgen. Vreemd, ik had verwacht meer "lotgenoten" te treffen met Somfy RTS motoren i.c.m. Domoticz, maar ik vind telkens de vraag op het web maar geen antwoorden.
8)7
Hier nog zo'n lotgenoot, dus ik hou het graag even in de gaten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:23:
@Dylantje2

Na de paarse kleuring van in-/ex- cluding fase, de rode van 'niet goed'.
Zelf een fabrieksreset gedaan en dat hielp ook niet.
Dat advies kreeg ik ook van ROBBschop.
In Domoticz pakte die de include fase niet maar een Fibaro wall plug direct daarna wel.

@martenjw

Dan moet ik eerst gaan uitzoeken wat een 'nodemcuv3' en een 'esp 8266 chip' zijn. ;)
Daar heb ik helemaal kennis in. Misschien later dat ook maar eens oppakken.
Al veel moeite om de dzVents scripts te volgen.
Een reset van je schakelaar kan soms ook....[ ik weet niet welke je gedaan heb. ]
Maar als hij in openzwave zit, moet hij werken in domoticz..
Of een kee rinloggen met ftp in domoticz..
Dan de hele map config weg gooien.
Dan een update doen via putty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Dylantje2

Dit zijn de gegevens die je in het Domoticz form moet opgeven voor je het probleem aankaart. ;)

Version: V4.10717 b386b49e5
Platform: Windows 10
RFXtrs433E Version: Ext2/1025
Z-Stick Gen 5 Version: 1.4.3244.gbb874f6a.dirty
Fibaro Wall Plug 5x

Maar ook voor hier wordt het wat duidelijker wat ik heb.

Wanneer die NODON al niet direct werkt met de 'losse' Z-stick dan houdt het feitelijk al op.
Nu is even Robbshop aan de beurt.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguin0107
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-10-2024
jberinga schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:44:
Op Google stopt met Works with nest programma heb ik al een post aangemaakt over het niet meer functioneren van mijn Nest thermostaat in Domoticz.

Aangezien dit het "echte" Domoticz forum is, wil ik ook hier graag de vraag neer leggen of er meer zijn die na het omzetten van hun Nest account de thermostaat niet meer kunnen gebruiken in Domoticz of een manier hebben gevonden om deze weer aan de praat te kunnen krijgen in Domoticz.
Heeft iemand hier toevallig al iets opgevonden? Ik zit met hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer een 'omdat het kan' vraag:

Heb de POW besteld om het verbruik van de wasmachine te kunnen monitoren (en loggen) zodat ik een beeld heb hoeveel energie we verspillen aan wassen (en uiteindelijk aan de droger en vaatwasmachine) maar nu zou ik graag ook het verbruik op een display willen zien.

Omdat de POW uiteindelijk in een losse installatiekast komt is de fysieke ruimte niet echt een probleem. Nu zit ik wel te kijken wat het meest logisch is.

Situatie 1:
De POW voorzien van een extern display, er zijn mensen die hebben dit eerder gedaan echter is er niet veel te vinden qua documentatie aangezien Tasmota die niet standaard ondersteund. In dit geval komt de POW dan niet in de installatie kast maar in een losse montage doos.

Situatie 2:
De POW gebruiken om 'off-site' logging mogelijk te maken en een losse kWh meter monteren voor 'on-site' logging. Nadeel hiervan zijn de hogere kosten, voordeel is wel dat je kan kijken of de registraties kloppen door de data over elkaar heen te leggen...

Situatie 3:
Een losse kWh meter met een S0 bus en die in Domoticz op te nemen. Heb echter nul ervaring met S0 en wil eigelijk niet al te veel gekke dingen in de installatiekast gaan monteren.

Situatie 4:
'On-site' logging vergeten en alleen de POW gebruiken. Houdt wel in dat ik dus niet real-time bij de machine zelf het verbruik kan zien.

Het uiteindelijke doel is om een script te maken die bepaald of de wasmachine klaar is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36

de Peer

under peer review

Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:23:
Het uiteindelijke doel is om een script te maken die bepaald of de wasmachine klaar is...
Dan heb je toch geen display nodig? (daar zie je bovendien weinig aan, leuk dat de wasmachine een paar minuten lang 1800 Watt verbruikt, maar wat moet je met die informatie :P )
Je laat (bijvoorbeeld) domoticz gewoon een berichtje naar je telefoon sturen als de wasmachine langer dan X minuten geen stroom verbruikt (nadat hij X min wel stroom verbruikte). Klaar :)

Ik gebruik hier ook POW's en krijg een telegram berichtje als de vaatwasser of de wasmachine klaar is. Werkt wel erg fijn overigens.

Stroomverbruik wasmachine is ook wel gewoon goed te schatten trouwens. 1 x stroomverbruik meten van 1 wasje. en dan schatting van aantal wasjes per jaar maken. klaar.
Wassen kost meestal maar zo'n 10 a 15 eurocent per was aan stroom. Dus loopt niet echt in de papieren op jaarbasis ;)

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 16-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:23:
Meer een 'omdat het kan' vraag:

Heb de POW besteld om het verbruik van de wasmachine te kunnen monitoren (en loggen) zodat ik een beeld heb hoeveel energie we verspillen aan wassen (en uiteindelijk aan de droger en vaatwasmachine) maar nu zou ik graag ook het verbruik op een display willen zien.

Omdat de POW uiteindelijk in een losse installatiekast komt is de fysieke ruimte niet echt een probleem. Nu zit ik wel te kijken wat het meest logisch is.

Situatie 1:
De POW voorzien van een extern display, er zijn mensen die hebben dit eerder gedaan echter is er niet veel te vinden qua documentatie aangezien Tasmota die niet standaard ondersteund. In dit geval komt de POW dan niet in de installatie kast maar in een losse montage doos.

Situatie 2:
De POW gebruiken om 'off-site' logging mogelijk te maken en een losse kWh meter monteren voor 'on-site' logging. Nadeel hiervan zijn de hogere kosten, voordeel is wel dat je kan kijken of de registraties kloppen door de data over elkaar heen te leggen...

Situatie 3:
Een losse kWh meter met een S0 bus en die in Domoticz op te nemen. Heb echter nul ervaring met S0 en wil eigelijk niet al te veel gekke dingen in de installatiekast gaan monteren.

Situatie 4:
'On-site' logging vergeten en alleen de POW gebruiken. Houdt wel in dat ik dus niet real-time bij de machine zelf het verbruik kan zien.

Een losse kWh dinrail meter heeft doorgaans zelf een display, dus daar kun je dan eenvoudig aan aflezen hoeveel stroom er doorheen gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Dan heb je toch geen display nodig? (daar zie je bovendien weinig aan, leuk dat de wasmachine een paar minuten lang 1800 Watt verbruikt, maar wat moet je met die informatie :P )
Je laat (bijvoorbeeld) domoticz gewoon een berichtje naar je telefoon sturen als de wasmachine langer dan X minuten geen stroom verbruikt (nadat hij X min wel stroom verbruikte). Klaar :)

Ik gebruik hier ook POW's en krijg een telegram berichtje als de vaatwasser of de wasmachine klaar is. Werkt wel erg fijn overigens.

Stroomverbruik wasmachine is ook wel gewoon goed te schatten trouwens. 1 x stroomverbruik meten van 1 wasje. en dan schatting van aantal wasjes per jaar maken. klaar.
Wassen kost meestal maar zo'n 10 a 15 eurocent per was aan stroom. Dus loopt niet echt in de papieren op jaarbasis ;)
Klopt, display is niet noodzakelijk maar ik vindt het wel leuk om zoiets te creëren, niet alleen voor de wasmachine maar voor meer Sonoff's en het verbruik maar uiteindelijk wil ik (afhankelijk van de mogelijkheden) ook de basic's gaan voorzien van display's zodat ik die breder kan inzetten: Verbruik, temperaturen, luchtvochtigheid, luchtdruk, etc...
tsjoender schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Een losse kWh dinrail meter heeft doorgaans zelf een display, dus daar kun je dan eenvoudig aan aflezen hoeveel stroom er doorheen gegaan is.
Klopt, maar ik wil hem ook in Domoticz kunnen aflezen, dan zou je naar een kWh meter met S0 bus moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
imdos schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

Nee, het is geen relais. Gewoon de GND en een GPIO op de afstandsbediening.

Precies zoals deze
[Afbeelding: Somfy]
Dat kan het probleem zijn met je mistriggers, thresholds wijken af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

DjAntoon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:29:
[...]

Dat kan het probleem zijn met je mistriggers, thresholds wijken af...
Wat bedoel je precies?

En kan ik dit nog ergens mee oplossen? een virtuele switch of selector of zoiets die dan alleen via dzVents dit voor bijvoorbeeld een 200 milliSec mag uitvoeren?
Ik had al zitten zoeken in de dzVents API naar dzvents.forMilliSec, maar dat bestaat helaas nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:12
Ik ben er helaas nog niet met mijn "automatische thermostaat script"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rob
--Date: 08-10-2019
--Last update: 10-10-2019
--Changelog: Testing the script
--Source: -
--Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
            timer = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
         },

--Voeg logging toe voor dit script  
   logging = {
   level = domoticz.LOG_INFO,
   marker = "Thermostaat automatisch"
   },

execute = function(domoticz, device, item)
        --Declarations
        local Thuis = domoticz.devices(78) --Is er iemand thuis
        local Toon  = domoticz.devices(116) -- Toon Programma's

--Function
        if (Thuis.active) and -- Iemand thuis?
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde tijd
        Toon.switchSelector(30)
        domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op programma Thuis via Dzvents')

elseif (not Thuis.active) and --Iemand niet Thuis
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde timer
        Toon.switchSelector(10).afterMin(30).checkFirst()
        domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op programma Weg via Dzvents')
        domoticz.notify('Thermostaat automatisch', 'Er is 30 minuten niemand thuis. De thermostaat is automatisch op proramma Weg gezet', domoticz.PRIORITY_LOW) --Verstuur een notificatie
        end
end
}

Helaas komt er in het log geen bruikbare informatie naar voren. Behalve dit;
code:
1
2
3
2019-10-16 13:43:00.291 Status: dzVents: Info: Thermostaat automatisch: ------ Start internal script: Thermostaat automatisch:, trigger: between 07:00 and 19:30
2019-10-16 13:43:00.291 Status: dzVents: Debug: Thermostaat automatisch: Processing device-adapter for Iemand thuis: Switch device adapter
2019-10-16 13:43:00.291 Status: dzVents: Debug: Thermostaat automatisch: Processing device-adapter for Toon Scenes: Switch device adapter

Iemand nog ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Robbie T schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:51:
Ik ben er helaas nog niet met mijn "automatische thermostaat script"
Hoe vaak wordt dit script uitgevoerd in de tijd 'between 07:00 and 19:30'?

Overigens regel ik normaal dit soort dingen met een trigger op 'Thuis', op het moment dat het thuis status wijzigt, wil je dit script uit laten voeren, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

Hoe vaak wordt dit script uitgevoerd in de tijd 'between 07:00 and 19:30'?

Overigens regel ik normaal dit soort dingen met een trigger op 'Thuis', op het moment dat het thuis status wijzigt, wil je dit script uit laten voeren, toch?
Uh, volgens de log elke minuut. Het hoeft in principe alleen uitgevoerd te worden als er iemand thuis is (dan mag de thermostaat naar het programma "Thuis"). Gaat er iemand weg dan verandert de switch "iemand thuis" naar off. Vervolgens mag na een half uur het programma op "weg" gezet worden. (Om te voorkomen dat de thermostaat ook uitschakelt als ik de kinderen op haal van school bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie T schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Uh, volgens de log elke minuut. Het hoeft in principe alleen uitgevoerd te worden als er iemand thuis is (dan mag de thermostaat naar het programma "Thuis"). Gaat er iemand weg dan verandert de switch "iemand thuis" naar off. Vervolgens mag na een half uur het programma op "weg" gezet worden. (Om te voorkomen dat de thermostaat ook uitschakelt als ik de kinderen op haal van school bijvoorbeeld).
Dan zou je als trigger ook je apparaat moeten toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

return {
    on = {
        devices = { 78 },
            timer = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
         },

logging = {
   },

--Declarations

--Function
        if (Thuis.active) and -- Iemand thuis?
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde tijd
        Toon.switchSelector(30)

elseif (not Thuis.active) and --Iemand niet Thuis
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde timer
        domoticz.notify('Thermostaat automatisch', 'Er is 30 minuten niemand thuis. De thermostaat is automatisch op proramma Weg gezet', domoticz.PRIORITY_LOW) --Verstuur een notificatie
        end
end
}

Regel 12 en 13 bepalen wanneer het script wordt uitgevoerd, in dit geval alleen als je apparaat (iemand thuis) wijzigt en het tussen een bepaalde tijd is. Anders wordt je script iedere minuut afgevuurd en dat wil je (liever) niet.

En in feite kan je dit gebrukken voor de regels 28 tot 38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(Thuis.active) then
    Toon.switchSelector(30)
    domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op programma Thuis via dzVents')
else
    domoticz.log('Toon is autoamtisch ingesteld op programma Weg via dzVents')
    domoticz.notify('Thermostaat automatisch', 'Er is niemand thuis. De Thermostaat is autoamtisch op programma Weg gezet.', 'domoticz.PRIORITY_LOW)
end

Wat betreft je afterMin: Het is een timer die ingesteld wordt, alle regels die er onder staan worden dus wél afgevuurd... Je notify zal ook direct verstuurd worden. Volgens mij is er nog geen trigger om dit ook na 30 minuten te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Dan zou ik verwachten dat het gewoon zou moeten werken. Kan je met print() niet even kijken of hij daadwerkelijk wel in je if statements gaat.

Verder moet je even opletten op afterMin(30), wanneer zo'n commando meerdere keren uitgevoerd wordt, kunnen er rare dingen gebeuren, zie ook de wiki.

Ik denk dus dat je nog een 'cancelQueuedCommands()' moet toevoegen in je if statement.
Het hoeft in principe alleen uitgevoerd te worden als er iemand thuis is (dan mag de thermostaat naar het programma "Thuis").
Dan zou ik de timer trigger veranderen naar device en dan alleen Thuis invoeren.
Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:22:
Dan zou je als trigger ook je apparaat moeten toevoegen:
Volgens mij als je het zo invoert wordt het script gewoon alsnog elke minuut uitgevoerd, als je tijd en device wilt combineren is de schijfwijze anders, dus:

code:
1
2
3
4
5
on = {
        devices = { 
            [78] =  { 'between 07:00 and 19:30' }
        }
    },

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 16-10-2019 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:52:
Hmm, je hebt inderdaad gelijk. Op deze manier vuurt het script op beide trigger af en loopt hij niet de volgorde af. Nog nooit zo echt naar gekeken :+
Zie mijn edit, dat moet (als ik het goed heb) wel gewoon werken, dus @Robbie T je script wordt dus vervolgens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

return {
    on = {
        devices = { 
             [78] = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
        },

logging = {
        },

--Declarations

--Function
        if (Thuis.active) then 
            Toon.cancelQueuedCommands()
            Toon.switchSelector(30)
        else 
            Toon.switchSelector(10).afterMin(30)
        end
    end
}

[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 16-10-2019 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

Zie mijn edit, dat moet (als ik het goed heb) wel gewoon werken, dus @Robbie T je script wordt dus vervolgens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

return {
    on = {
        devices = { 
             [78] = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
        },

logging = {
        },

--Declarations

--Function
        if (Thuis.active) then 
            Toon.cancelQueuedCommands()
            Toon.switchSelector(30)
        else 
        end
    end
}
Echt fantastisch altijd, die hulp hier op Tweakers. In dit geval van jou en @Toppe . _/-\o_ _/-\o_

Ik krijg nu nog de volgende error;
code:
1
2
3
2019-10-16 15:09:54.360 Status: dzVents: Info: Thermostaat automatisch: ------ Start internal script: Thermostaat automatisch: Device: "Iemand thuis (Dummy Switches)", Index: 78
2019-10-16 15:09:54.360 Status: dzVents: Error (2.4.19): Thermostaat automatisch: An error occured when calling event handler Thermostaat automatisch
2019-10-16 15:09:54.360 Status: dzVents: Error (2.4.19): Thermostaat automatisch: ...ts/dzVents/generated_scripts/Thermostaat automatisch.lua:35: attempt to call field 'checkFirst' (a nil value)

De andere kant op (dus op programma "thuis" werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Robbie T schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:10:

Ik krijg nu nog de volgende error;
code:
1
...ts/dzVents/generated_scripts/Thermostaat automatisch.lua:35: attempt to call field 'checkFirst' (a nil value)
haal .checkFirst() weg achter het commando (regel 33 in de code die jij postte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Omdraaien moet wel gaan.

https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

light.switchOff().checkFirst().afterMin(5)
light.switchOn().checkFirst().forMin(5)

Availability:

Some options are not available to all commands. All the options are available to device switch-like commands like myDevice.switchOff(), myGroup.switchOn() or myBlinds.open(). For updating (usually Dummy ) devices like a text device myTextDevice.updateText('zork') you can only use silent(). For thermostat setpoint devices and snapshot command silent() is not available. See table below
option state changes update commands user variables updateSetpoint snapshot triggerIFTTT
afterXXX() • • • • • •
forXXX() • n/a n/a n/a n/a n/a
withinXXX() • • • • • n/a
silent() • • • n/a n/a n/a
repeatAfterXXX() • n/a n/a n/a n/a n/a
checkFirst() • (switch-like devices) n/a n/a n/a n/a n/a
cancelQueuedCommands() • • • n/a n/a n/a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
imdos schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Wat bedoel je precies?

En kan ik dit nog ergens mee oplossen? een virtuele switch of selector of zoiets die dan alleen via dzVents dit voor bijvoorbeeld een 200 milliSec mag uitvoeren?
Ik had al zitten zoeken in de dzVents API naar dzvents.forMilliSec, maar dat bestaat helaas nog niet.
Alleen in Hardware, als dit tenminste het probleem is, veiligste is een (open collector) optocoupler. Open collector via transistor kan ook.
Dit alles gaat er wel vanuit dat alle switches naar GND schakelen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
jbr schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

haal .checkFirst() weg achter het commando (regel 33 in de code die jij postte)
Nu werkt die inderdaad wel.
DjAntoon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:22:
Omdraaien moet wel gaan.

https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

light.switchOff().checkFirst().afterMin(5)
light.switchOn().checkFirst().forMin(5)

Availability:

Some options are not available to all commands. All the options are available to device switch-like commands like myDevice.switchOff(), myGroup.switchOn() or myBlinds.open(). For updating (usually Dummy ) devices like a text device myTextDevice.updateText('zork') you can only use silent(). For thermostat setpoint devices and snapshot command silent() is not available. See table below
option state changes update commands user variables updateSetpoint snapshot triggerIFTTT
afterXXX() • • • • • •
forXXX() • n/a n/a n/a n/a n/a
withinXXX() • • • • • n/a
silent() • • • n/a n/a n/a
repeatAfterXXX() • n/a n/a n/a n/a n/a
checkFirst() • (switch-like devices) n/a n/a n/a n/a n/a
cancelQueuedCommands() • • • n/a n/a n/a
Omdraien doet het helaas niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Hier werkt een checkFirst() bij een switchSelector ook niet (geen van alle), lijkt dus een probleem te zijn daarmee.

Edit @Robbie T, je kan dat natuurlijk oplossen met het volgende:

code:
1
2
3
if Toon.level~= 10 then
    Toon.switchSelector(10).afterMin(30)
end

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 16-10-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 15:33

CSB

:D

Peatsmoke schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 06:56:
[...]

Hier nog zo'n lotgenoot, dus ik hou het graag even in de gaten... ;)
Zoek naar een eerdere post van mij, daar heb ik mijn oplossing gepost.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
KroontjesPen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:35:
@Dylantje2

Dit zijn de gegevens die je in het Domoticz form moet opgeven voor je het probleem aankaart. ;)

Version: V4.10717 b386b49e5
Platform: Windows 10
RFXtrs433E Version: Ext2/1025
Z-Stick Gen 5 Version: 1.4.3244.gbb874f6a.dirty
Fibaro Wall Plug 5x

Maar ook voor hier wordt het wat duidelijker wat ik heb.

Wanneer die NODON al niet direct werkt met de 'losse' Z-stick dan houdt het feitelijk al op.
Nu is even Robbshop aan de beurt.
Succes dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

DjAntoon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
Alleen in Hardware, als dit tenminste het probleem is, veiligste is een (open collector) optocoupler. Open collector via transistor kan ook.
Dit alles gaat er wel vanuit dat alle switches naar GND schakelen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet het geval is.
Ja, ik neem aan van wel. Ik heb de afstandsbediening alleen liggen, de hardware erachter ligt fysiek bij mijn schoonvader. Maar ik heb dus echt enkel een puls nodig, in plaats van een seconde lang dat de poort hoog wordt.

Ik zie visueel dat de led (minstens) 4x knippert. Dus dat lijkt me geen correct gedrag.

Wat zou ik nog kunnen doen, qua hardware. Ik heb o.a. een aantal Sharp PC817 liggen en een collectie met weerstanden en condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Een script wil ik ook optisch zo mooi mogelijk te maken.
In Blockly zet ik bijvoorbeeld de 'and' of 'or' opdracht onder elkaar.

Nu wil ik ook in dzVents 5 x 'and' netjes onder elkaar krijgen.
Hoe moet je nu een regel afbreken omdat netjes te doen.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49

flexje

got-father

KroontjesPen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:31:
Een script wil ik ook optisch zo mooi mogelijk te maken.
In Blockly zet ik bijvoorbeeld de 'and' of 'or' opdracht onder elkaar.

Nu wil ik ook in dzVents 5 x 'and' netjes onder elkaar krijgen.
Hoe moet je nu een regel afbreken omdat netjes te doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if(kroontjespen.state == 'Online') then 
    message = "welkom kroontjespen"
elseif(kroontjespen.state == 'Offline') then
    message = "Bye bye"
elseif(kroontjespen.state == 'Slapen') then
    message = "Slaap lekker"
else 
    message = "Waar ben je man"
end

code:
1
2
3
4
5
if (kroontjespen.state == 'Online' and flexje.state == 'Online' and Toppe.state == 'Offline') then 
    message = "Toppe is weer een spelbreker"
else 
    message = "Nu even niet"
end

[ Voor 14% gewijzigd door flexje op 16-10-2019 20:43 ]

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flexje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:39:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if(kroontjespen.state == 'Online') then 
    message = "welkom kroontjespen"
elseif(kroontjespen.state == 'Offline') then
    message = "Bye bye"
elseif(kroontjespen.state == 'Slapen') then
    message = "Slaap lekker"
else 
    message = "Waar ben je man"
end

code:
1
2
3
4
5
if (kroontjespen.state == 'Online' and flexje.state == 'Online' and Toppe.state == 'Offline') then 
    message = "Toppe is weer een spelbreker"
else 
    message = "Nu even niet"
end
Fijn, ben ik weer de spelbreker 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49

flexje

got-father

Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Fijn, ben ik weer de spelbreker 8)7
return false; :P

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Met if ..... then ... elseif ...... end heb ik geen probleem.

Het is meer if ..... and .... and .... and .... and ..... then ...... end
Dat wordt een hele lange regel en minder duidelijk.

Als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If dev1 on
     and dev2 off
        and  time <  hh:mm
           and time > sunrise
              and time < sunset 
                 then action

end

zou mogen vindt ik het overzichtelijker.

Het voorbeeld is nu een Blockly wat in dzVents wat makkelijker kan gaan worden maar toch. ;)
Hoe mag je een regel afbreken om dit te krijgen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
imdos schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Ja, ik neem aan van wel. Ik heb de afstandsbediening alleen liggen, de hardware erachter ligt fysiek bij mijn schoonvader. Maar ik heb dus echt enkel een puls nodig, in plaats van een seconde lang dat de poort hoog wordt.

Ik zie visueel dat de led (minstens) 4x knippert. Dus dat lijkt me geen correct gedrag.

Wat zou ik nog kunnen doen, qua hardware. Ik heb o.a. een aantal Sharp PC817 liggen en een collectie met weerstanden en condensatoren.
een klein condensatortje in serie met de aanstuur weerstand zetten. Dan hou je een puls over die korter is als de on actie.
Een PC817 is prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:51:
Met if ..... then ... elseif ...... end heb ik geen probleem.

Het is meer if ..... and .... and .... and .... and ..... then ...... end
Dat wordt een hele lange regel en minder duidelijk.

Als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If dev1 on
     and dev2 off
        and  time <  hh:mm
           and time > sunrise
              and time < sunset 
                 then action

end

zou mogen vindt ik het overzichtelijker.

Het voorbeeld is nu een Blockly wat in dzVents wat makkelijker kan gaan worden maar toch. ;)
Hoe mag je een regel afbreken om dit te krijgen.
Wat je doet mag en werkt, dus dat is toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Bedankt want dat wist ik niet.

Ook niet dat dzVents scripts om 00:00 worden gereset wat met Blockly niet gebeurt.

Een Doel7.switchOff().afterMin(120) werkt niet omdat dit om 01:00 de volgende dag is.
Daar moet ook wat op verzinnen.

Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Zal het morgen nog eens bekijken of het echt invloed heeft.
Toen ik gisteren weer bezig was met een omzetting Blockly → script verstoorde ik een lopend script door het steeds opslaan van het nieuwe.
Ook dan worden steeds alle events gereset en weggeschreven zoals hier om 00:00:00 gebeurt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-10-17 00:00:00.719 Status: EventSystem: reset all events...
2019-10-17 00:00:00.740 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\4 mei !.lua
2019-10-17 00:00:00.742 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Lichtsensor Binnen !.lua
2019-10-17 00:00:00.743 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Kamer Raamzijde Aan !.lua
2019-10-17 00:00:00.744 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond aan-uit op zon !.lua
2019-10-17 00:00:00.746 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond Uit Vast !.lua
2019-10-17 00:00:00.749 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Groep Lantaarns Uit !.lua
2019-10-17 00:00:00.750 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Raamzijde !.lua
2019-10-17 00:00:00.751 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Keukenzijde !.lua
2019-10-17 00:00:00.752 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Midden !.lua
2019-10-17 00:00:00.754 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Aanrecht !.lua
2019-10-17 00:00:00.755 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Rechts !.lua
2019-10-17 00:00:00.757 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Links !.lua
2019-10-17 00:00:00.758 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Midden +.lua

EDIT:
Even een script opnieuw opgeslagen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-10-17 08:28:19.479 Status: EventSystem: reset all events...
2019-10-17 08:28:19.483 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\4 mei !.lua
2019-10-17 08:28:19.485 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Lichtsensor Binnen !.lua
2019-10-17 08:28:19.486 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Kamer Raamzijde Aan !.lua
2019-10-17 08:28:19.487 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond aan-uit op zon !.lua
2019-10-17 08:28:19.489 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond Uit Vast !.lua
2019-10-17 08:28:19.491 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Groep Lantaarns Uit !.lua
2019-10-17 08:28:19.492 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Raamzijde !.lua
2019-10-17 08:28:19.493 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Keukenzijde !.lua
2019-10-17 08:28:19.494 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Midden !.lua
2019-10-17 08:28:19.495 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Aanrecht !.lua
2019-10-17 08:28:19.496 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Rechts !.lua
2019-10-17 08:28:19.497 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Links !.lua
2019-10-17 08:28:19.498 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Midden +.lua

[ Voor 30% gewijzigd door KroontjesPen op 17-10-2019 08:32 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:27:
@Toppe

Zal het morgen nog eens bekijken of het echt invloed heeft.
Toen ik gisteren weer bezig was met een omzetting Blockly → script verstoorde ik een lopend script door het steeds opslaan van het nieuwe.
Ook dan worden steeds alle events gereset en weggeschreven zoals hier om 00:00:00 gebeurt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-10-17 00:00:00.719 Status: EventSystem: reset all events...
2019-10-17 00:00:00.740 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\4 mei !.lua
2019-10-17 00:00:00.742 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Lichtsensor Binnen !.lua
2019-10-17 00:00:00.743 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Kamer Raamzijde Aan !.lua
2019-10-17 00:00:00.744 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond aan-uit op zon !.lua
2019-10-17 00:00:00.746 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond Uit Vast !.lua
2019-10-17 00:00:00.749 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Groep Lantaarns Uit !.lua
2019-10-17 00:00:00.750 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Raamzijde !.lua
2019-10-17 00:00:00.751 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Keukenzijde !.lua
2019-10-17 00:00:00.752 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Midden !.lua
2019-10-17 00:00:00.754 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Aanrecht !.lua
2019-10-17 00:00:00.755 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Rechts !.lua
2019-10-17 00:00:00.757 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Links !.lua
2019-10-17 00:00:00.758 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Midden +.lua

EDIT:
Even een script opnieuw opgeslagen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-10-17 08:28:19.479 Status: EventSystem: reset all events...
2019-10-17 08:28:19.483 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\4 mei !.lua
2019-10-17 08:28:19.485 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Lichtsensor Binnen !.lua
2019-10-17 08:28:19.486 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Kamer Raamzijde Aan !.lua
2019-10-17 08:28:19.487 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond aan-uit op zon !.lua
2019-10-17 08:28:19.489 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Beganegrond Uit Vast !.lua
2019-10-17 08:28:19.491 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Groep Lantaarns Uit !.lua
2019-10-17 08:28:19.492 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Raamzijde !.lua
2019-10-17 08:28:19.493 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Keukenzijde !.lua
2019-10-17 08:28:19.494 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Midden !.lua
2019-10-17 08:28:19.495 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Keuken Aanrecht !.lua
2019-10-17 08:28:19.496 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Rechts !.lua
2019-10-17 08:28:19.497 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Schoorsteen Links !.lua
2019-10-17 08:28:19.498 Status: dzVents: Write file: C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\Tijdelijk Kamer Midden +.lua
Op het moment dat je een dzVents script opslaat dan worden op de achtergrond alle scripts opnieuw opgeslagen, dat is wat je ziet gebeuren. Het is mij nog nooit opgevallen dat dit om 00:00 ook gebeurt. Moet wel toegeven dat ik er ook nooit op gelet heb hoor :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Even zondigen tegen een post na een eigen post. ;)

Voor de duidelijkheid: ik gebruik de interne editor van Domoticz..
Daar zie je gelijk of je een fout maakt.

Zojuist ook tijdens een lopend script een ander opnieuw weggeschreven.
Het werd niet gestopt.
Dat wordt morgen inderdaad goed opletten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Probleem waarschijnlijk opgelost.

Om mijn KaKu wandschakelaars voorlopig ook voor Zwave te gebruiken had ik koppel scrips gemaakt.
Dat lukte niet echt. Bij uitschakelen gingen de Zwave tussen stekkers vaak weer gelijk aan.
Het vertragen van de uitschakeling gaf op het eerste gezicht resultaat maar toch onvoldoende.

Door nu een 'and' te gebruiken op de toestand van de Zwave zijde, nu een goede hoop dat het is opgelost.
Nu vaak schakelen geeft zo te zien geen problemen meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    on = {
        devices = {

Dev = "Keuken" .. " Aanrecht"                             -- KaKu

},
    },

local Doel1 = domoticz.devices('Keuken Aanrecht +')           -- Zwave

if (Dev.state == 'Off') and (Doel1.state == 'On') then        -- Alleen uit commando bij aan
            Doel1.switchOff()

Doel1.switchOn()

end       
    end
}

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:20
dit hoor hier niet echt thuis....

[ Voor 105% gewijzigd door teacher op 18-10-2019 11:56 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 18-10-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:43:
Probleem waarschijnlijk opgelost.

Om mijn KaKu wandschakelaars voorlopig ook voor Zwave te gebruiken had ik koppel scrips gemaakt.
Dat lukte niet echt. Bij uitschakelen gingen de Zwave tussen stekkers vaak weer gelijk aan.
Het vertragen van de uitschakeling gaf op het eerste gezicht resultaat maar toch onvoldoende.

Door nu een 'and' te gebruiken op de toestand van de Zwave zijde, nu een goede hoop dat het is opgelost.
Nu vaak schakelen geeft zo te zien geen problemen meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    on = {
        devices = {

Dev = "Keuken" .. " Aanrecht"                             -- KaKu

},
    },

local Doel1 = domoticz.devices('Keuken Aanrecht +')           -- Zwave

if (Dev.state == 'Off') and (Doel1.state == 'On') then        -- Alleen uit commando bij aan
            Doel1.switchOff()

Doel1.switchOn()

end       
    end
}
Maar op deze manier blijft je virtuele schakelaar in Domoticz toch gewoon aan op je KAKU apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 18-10-2019 11:58 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Voorlopig moet ik het KaKu systeem nog in de lucht houden voor de tuin. Daar is omzetten een grotere klus.
Er zijn 6 punten met ieder die 3 output unit van KaKu. (4 x 2 aders).
Voor de meeste is een Qubino met 2 schakel punten voorlopig genoeg.
Het aansluiten is dan niet simpel 3 x 2 aders om steken. Er komen lasdoppen aan te pas. Inclusief uitbreiding.
Verder heb ik nog geen goede Zwave wandschakelaar of afstandsbediening gezien gezien.
Die laatste heb ik wel voor de tuin nodig. Vervanging voor een 4 x 4 groepen van KaKu al helemaal niet. ;)

Het idee van Zwave dat schakelaar en/of afstandsbedieningen pas in een controller gekoppeld worden kan ik echt wel volgen. Dat daar dan pas een onderliggende link ook mogelijk is, lijkt mij meer op een noodgreep door praktijk ervaring.
Het systeem van KaKu heeft toch wel mijn voorkeur.
De zender eerst koppelen met apparaat en dan pas met de controller. Valt de controller uit: geen probleem.

Voorlopig kan ik de oude schakelaars gebruiken voor het nieuwe spul.

* KroontjesPen moet met zijn tijd mee gaan. Helaas. :X

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:40:
@Toppe

Voorlopig moet ik het KaKu systeem nog in de lucht houden voor de tuin. Daar is omzetten een grotere klus.
Er zijn 6 punten met ieder die 3 output unit van KaKu. (4 x 2 aders).
Voor de meeste is een Qubino met 2 schakel punten voorlopig genoeg.
Het aansluiten is dan niet simpel 3 x 2 aders om steken. Er komen lasdoppen aan te pas. Inclusief uitbreiding.
Verder heb ik nog geen goede Zwave wandschakelaar of afstandsbediening gezien gezien.
Die laatste heb ik wel voor de tuin nodig. Vervanging voor een 4 x 4 groepen van KaKu al helemaal niet. ;)

Het idee van Zwave dat schakelaar en/of afstandsbedieningen pas in een controller gekoppeld worden kan ik echt wel volgen. Dat daar dan pas een onderliggende link ook mogelijk is, lijkt mij meer op een noodgreep door praktijk ervaring.
Het systeem van KaKu heeft toch wel mijn voorkeur.
De zender eerst koppelen met apparaat en dan pas met de controller. Valt de controller uit: geen probleem.

Voorlopig kan ik de oude schakelaars gebruiken voor het nieuwe spul.

* KroontjesPen moet met zijn tijd mee gaan. Helaas. :X
Als ik het goed begrijp 6 punten met op ieder punt een 3 voudige KAKU schakelaar? Dat zijn dus 18 apparaten?

En ben wel even benieuwd waarom je dat niet zo zou kunnen omzetten maar hier lasdoppen aan te pas moeten komen?

Je zou altijd nog naar een 4 kanaals Sonoff kunnen kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
hallo kan iemand mij helpen bij mij blockly, mijn lichten binnen gaan aan ( via een groep alles aan/uit) als het donker wordt en gaat uit om 23:00 maar als ik mijn lichten weer aanzet omdat we wat langer op blijven maar dan gaat het licht weer uit.

helaas lukt het niet om een foto te plaatsen. 8)7

If lichtsensor = on and time > 15:00 and time <21:30
Do set group verlichting binnen = On

[ Voor 23% gewijzigd door Weldie op 17-10-2019 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 20:33
Weldie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:25:
hallo kan iemand mij helpen bij mij blockly, mijn lichten binnen gaan aan ( via een groep alles aan/uit) als het donker wordt en gaat uit om 23:00 maar als ik mijn lichten weer aanzet omdat we wat langer op blijven maar dan gaat het licht weer uit.

helaas lukt het niet om een foto te plaatsen. 8)7
Dan heb je in je blockly >23 uur gebruikt, probeer eens = 23 uur. Gaan de lampen nog steeds om 23 uur uit maar kan je ze wel aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Weldie

Vaak zit het probleem in het gebruik van <, >, =< en =>.
Dan geldt het die hele periode, zoals met < 19:00 pas op 19:00 stopt met activeren van het script.

Edit
Net te laat.

Gooi er nog wel een plaatje in .

Groter of kleiner teken

Deze Blockly kon dus 2 x per dag gebruikt worden.

[ Voor 46% gewijzigd door KroontjesPen op 17-10-2019 19:56 . Reden: Net te laat ]

Stem blanco!

Pagina: 1 ... 51 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!