Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 22:06
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Coco International KlikAanKlikUit
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Door and Window Sensor T1
- Aqara Cube
- Aqara Temperature and Humidity Sensor
- Aqara Water Leak Sensor
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Domoticz Home Automation System
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Kaku is niets mis meeKroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:40:
@Toppe
Voorlopig moet ik het KaKu systeem nog in de lucht houden voor de tuin. Daar is omzetten een grotere klus.
Er zijn 6 punten met ieder die 3 output unit van KaKu. (4 x 2 aders).
Voor de meeste is een Qubino met 2 schakel punten voorlopig genoeg.
Het aansluiten is dan niet simpel 3 x 2 aders om steken. Er komen lasdoppen aan te pas. Inclusief uitbreiding.
Verder heb ik nog geen goede Zwave wandschakelaar of afstandsbediening gezien gezien.
Die laatste heb ik wel voor de tuin nodig. Vervanging voor een 4 x 4 groepen van KaKu al helemaal niet.![]()
Het idee van Zwave dat schakelaar en/of afstandsbedieningen pas in een controller gekoppeld worden kan ik echt wel volgen. Dat daar dan pas een onderliggende link ook mogelijk is, lijkt mij meer op een noodgreep door praktijk ervaring.
Het systeem van KaKu heeft toch wel mijn voorkeur.
De zender eerst koppelen met apparaat en dan pas met de controller. Valt de controller uit: geen probleem.
Voorlopig kan ik de oude schakelaars gebruiken voor het nieuwe spul.
* KroontjesPen moet met zijn tijd mee gaan. Helaas.
Dus schaam je niet
Ik meerdere protocollen incl kaku
En jja als ik nu wat koop kijk ik verder.
Maar toen ik begon waren er geen shelly en geen esp en geen wifi enz
Dus om toen alles voor Zwave te doen..
Als het werk waarom vernieuwen..
Duurzaamheid is eea lang gebruiken
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Iemand al ervaring met het gebruik van de nieuwe Fibaro Walli serie (en dan met name de Roller Shutter variant) in combinatie met Domoticz? Dat lijkt me namelijk een mooi systeem om in onze nieuwe woning de zonwering mee te gaan bedienen, maar gaat dit wel goed samenwerken met Domoticz?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Waarom je zou gaan vernieuwen? Omdat bepaalde dingen achterhaalt zijn in de technologie, we gebruiken allemaal domotica maar het moet wel stabiel en betrouwbaar werken.Dylantje2 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:52:
[...]
Kaku is niet mee mis mee
Dus schaam je niet
Ik meerdere protocollen incl kaku
En jja als ik nu wat koop kijk ik verder.
Maar toen ik begon waren er geen shelly en geen esp en geen wifi enz
Dus om toen alles voor Zwave te doen..
Als het werk waarom vernieuwen..
Duurzaamheid is eea lang gebruiken
433MHz kent twee nadelen: je kan spoofen en het signaal ondersteunt geen feedback.
Ja, ook ik heb 433MHz gebruikt maar heb dit de deur uitgedaan zodra er genoeg andere alternatieven waren.
Al een paar keer blokkade gehad van het 433Mhz signaal. Schakelaars en afstandsbedieningen deden niets.
Pas als ik met een AB vlak bij een ontvanger stond reageerde deze.
Vaak zijn het weerstations waarvan de batterij echt op de laatste benen loopt.
Eer je daar achter bent. Kijk eens in de Device lijst wat je ziet van je omgeving.
Dat is ook een reden voor mij om geen Wifi spul te nemen.
Kost weer geld voor een mesh netwerk daar.
Nu spreid ik de kosten over een periode en leer dzVents beter te begrijpen.
Maar ook andere dingen zolas Harmony Hub. Is nu gekoppeld maar dat is ook alles.
Verder geen idee nog hoe of wat.

May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ik gebruik nu Zigbee, Zwave en WiFi door elkaar heen en dat werkt prima hoor. Sonoff’s worden heel veel gebruikt als ‘stekker’, die dingen kosten een euro of 4 en zijn vrij eenvoudig te voorzien van een fatsoenlijke firmware.KroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:24:
Precies Toppe.
Al een paar keer blokkade gehad van het 433Mhz signaal. Schakelaars en afstandsbedieningen deden niets.
Eer je daar achter bent. Kijk eens in de Device lijst wat je ziet van je omgeving.
Maar ook andere dingen zolas Harmony Hub. Is nu gekoppeld maar dat is ook alles.
Kan je aanraden er eens één te kopen en te proberen. Nummer 7 is voor mij weer onderweg, met Black Friday wil ik er nog een paar halen!
Al mijn contact stekkers heb ik nu vervangen voor de Fibaro.
Ja het is een uitgaven wel een beetje uitgesmeerd.
De versnelling kwam toen ik problemen kreeg met Domoticz op mijn Ockel minipc
De laatste update ging daar op fout. 'Snel' alles over op mijn PC gezet. Toen ontdekte ik pas dzVents.
Na lang zoeken DZ op Ockel toch aan de praat gekregen zo kon ik Blockly blok voor blok terug zetten.
Had zeker 3 jaar niet naar omgekeken. Over die domoticz.db file wist ik niets meer.
Na zoeken gevonden hoe je de rechten van de DZ map in Program Files(x86) moest aan passen om de maand, uur en dag backup goed te krijgen maar ook de dzVents scrips weg te schrijven.
Tot de zomer heb ik tijd om alles binnen te hebben voor de tuin.
Wie weet zit daar toch iets anders bij dan wat ik nu op het oog heb.
Stem blanco!
Ja 433mhz is ook niet echt een handige band voor automatisering, 1 keer knijpen in de LPD/PMR speelgoed 433mhz portofoon van je kinderen en de hele band ligt plat gedurende de zendtijd.KroontjesPen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:24:
Precies Toppe.
En die dingetjes zijn meestal 10 mwatt voor de LPD en 500 mwatt voor de PMR, helaas zijn er een hoop waarmee je de 500mwatt vermogen van de PMR ook kan inzetten voor de LPD en laat die LPD kanalen dus net de 433mhz zijn, dus de automatisering van de buren knijp je er ook nog mee weg.
Helemaal leuk wordt het als je een zendamateur in de buurt (hoeft eigenlijk nog niet eens in de buurt, flink wat km verderop kan ook) hebt die vanwege zijn diploma met meer vermogen dan 10mwatt/500mwatt mag zenden, de radio amateurs hebben overigens ook een primaire status op de 433mhz band.
Radio amateurs gebruiken op deze band: telegrafie, bakens, slowscantelevisie, spraak en digitale data.
Als je nagaat dat je met een simpele 5 watt portofoon op de 433 mhz band relays kunt openen hemels breed 20 km verderop, dan kun je wel nagaan wat er met je huis automatisering gebeurt welke gebruik maakt van 433mhz, hele kleine zendvermogens gebruikt en geen terugkoppeling heeft.
Daarnaast wordt 433mhz nogal veel gebruikt door kinderen, hobby, simpele dingen als deurbel, etc, die band zit gewoon vol.
Ik heb hier wifi en z-wave en eigenlijk niets geen problemen. Wifi is in mijn beleving het meest stabiele, nooit een misser. Z-wave heb ik voor de beveiliging (deurcontacten, pir, sirene's, rookmelders, en een aantal power sockets als nodes/power meters)
De directe timer voor een device is vandaag 2 minuten eerder dan voor scripts.
Daar wordt de schermtijd gebruikt. Lastig bij het testen.
Mijn locatie is ingevuld.
Stem blanco!
Maar ik ben ook met een script (dzvents natuurlijk) bezig dat de keuken lamp 's morgen tijdens nighttime aanzet als ik de badkamerlamp uit doe. Dit werkt vaak wel, maar soms niet (of misschien veel te laat), als ik dan bij het verlaten van het huis een scene start die alles uit moet zetten, gaat ineens de lamp wel aan...
Net of die scene iets wakker schopt, als ik die dan voor een 2e keer afvuur gaat alles wel uit.
Nu heb ik een script gemaakt die om de 2 minuten de luchtvochtigheid controleert en mocht het verschil tussen die waardes boven / onder een bepaalde waarde zijn, dan gaat de fan aan/uit.
Voor de geïnteresseerde, het oude en nieuwe script is te vinden op Github.
Kan deze ook worden gebruikt voor een badkamerventilator welke alleen aan/uit kan? Deze wordt nu aangestuurd door een Sonoff TH16 (Tasmota) icm een vochtigheidssensor.Via een blockly wordt dit simpel aan of uit gezet wanneer de luchtvochtigheid boven of onder een bepaalde waarde komt. De grenswaardes heb ik sinds 2 maanden met bijna 10 procent omhoog moeten schroeven omdat het schijnbaar standaard vochtiger is buiten op het moment en de ventilator bijna de gehele dag aanstond.rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:22:
Aangezien mijn huidige Luchtvochtigheidsregeling in de badkamer niet lekker werkte met het vochtige weer, heb ik een nieuw script gemaakt. In het oude script werd de ventilator geschakeld boven en onder een bepaalde waarde. Echter is de luchtvochtigheid de laatste tijd standaard behoorlijk hoog, waardoor de ventilator bijna de hele dag aanstond.
Nu heb ik een script gemaakt die om de 2 minuten de luchtvochtigheid controleert en mocht het verschil tussen die waardes boven / onder een bepaalde waarde zijn, dan gaat de fan aan/uit.
Voor de geïnteresseerde, het oude en nieuwe script is te vinden op Github.
Ja hoor, geen enkel probleem. Je zal dan echter gebruik moeten maken van de switchOn() en switchOff() commando's i.p.v. het switchSelector() commando.vwtune schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:47:
Kan deze ook worden gebruikt voor een badkamerventilator welke alleen aan/uit kan?
Zelfde probleem als bij mij dus.De grenswaardes heb ik sinds 2 maanden met bijna 10 procent omhoog moeten schroeven omdat het schijnbaar standaard vochtiger is buiten op het moment...
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 18-10-2019 11:49 ]
Werkte perfect bij mij in ieder geval, heb na de initiele config eigenlijk nooit meer hoeven aanpassen.
Huidige woning heeft geen MV, anders had ik dat script zo weer gebruikt.
Om daar verder niet over uit te wijden bleken mijn device namen het stuikel blok.
Zojuist lag ik daardoor weer op mijn snufferd met deze: DLS Binnen 1 Aan.
Die is er ook in "Uit" en ook nog voor groep "2".
In execute = function(domoticz, device) werkte dat niet.

Dit is tevens een voorbeeld van vanmorgen waar ik weer van moest leren.
Normaal zet je achter elk woord: spatie'spatie..spatie'.
Wanneer je dit eerst ergens neer zet en met copy/paste Na elk woord doet gaat het prima.
Bij het steeds met de hand na elk woord te doen raakte ik bij de 1 de weg kwijt.
Die spatie er voor was ik zelf vergeten en haalde die weg. Foutje bedankt.

Conclusie:
Kopieer de naam uit de Device lijst.
Maak eerst de koppelingsgroep aan. spatie'spatie..spatie' Let op de 2 punten
Plak het ACHTER elk woord en/of nummer.
Alleen op letten waar in een naam een extra spatie staat maar ......
Dat doe ik nu en dat werkt veel beter.
Je kan nu in Device lijst een naam wijzigen zonder ALLE scrips na te moeten lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door KroontjesPen op 19-10-2019 09:55 . Reden: Deel bleek niet helemaal juist te zijn. ]
Stem blanco!
Ik gebruik om die reden ook geen device name, maar alleen IDX nummers. Voorkomt ook defecte scripts wanneer je de naamgeving wijzigt.KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:56:
Met het overnemen van een een simpel script van de dzVents video op het DZ forum had ik gelijk problemen.
Om daar verder niet over uit te wijden bleken mijn device namen het stuikel blok.
Dat vraag ik mij inderdaad ook af.DizzyWeb schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:02:
Waarom niet "Dev = 'DLS Binnen 1 Aan'"?
Heb je een linkje naar dit advies? Ben wel benieuwd naar de reden erachter.KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:20:
Die IDX nummers werden mij ontraden bij het DZ forum. Was niet zeker genoeg.
Wat bedoel je daarmee? Alles achter '--' is namelijk commentaar en kan je dus ook prima weglaten. De reden waarom ik het er bij mijn scripts bijzet is zodat ik weet wat de IDX is.@DizzyWeb
Is ook het proberen waard. Bij IDX gebruik wordt het toch ook -- Device naam er achter geplaatst
De devices met Uit en Aan zijn dummy's om de KaKu schemersensoren in toom te houden.
Voor de binnensensor was er maar 1 device te schakelen
In de tuin zij er meerdere die dat doen.
Om eenheid te hebben heb ook het ook binnen gelijk gehouden.
Zie daar toch meer mogelijkheden in nu.
Stem blanco!
Ik snap niet wat je probeert te bereiken.
Maar dat bizarre strings aan elkaar plakken werkt wel dus? Maar niet als 1 string?
Wanneer je met IDX nummers werk wil je toch wel weten wat het is.
Wat zet je dan achter dat IDX nummer: -- Device naam.
Stem blanco!
@DizzyWeb
Die sensoren kunnen in 1 minuut wel 5 x aan/uit schakelen. Daar heb ik een vertraging voor gemaakt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| return { on = { devices = { Dev = "Lichtsensor " .. "Binnen" }, }, execute = function(domoticz, Dev ) local DoelA = domoticz.devices('DLS Binnen 1 Aan') local DoelU = domoticz.devices('DLS Binnen 1 Uit') if (Dev.state == 'Off') then DoelA.cancelQueuedCommands() DoelA.switchOff() DoelU.switchOn().afterMin(5) elseif (Dev.state == 'On') then DoelU.cancelQueuedCommands() DoelU.switchOff() DoelA.switchOn().afterMin(2) end end } |
Als Uit = On dan uitschakeling.
Als In = On dan inschakeling.
Als beide Off = wachten op 1 van de timers.
Dit heb ik vandaag samengesteld uit andere scrips dus nog even door testen.
Stem blanco!
1
2
| 'Dev.state == 'Off' -> not Dev.active 'Dev.state == 'On' -> Dev.active |
Maar nog steeds een voorkeur voor namen i.p.v. IDX, zeker gezien je dubbele spaties.
[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 18-10-2019 16:44 ]
Stem blanco!
Pas dan ook meteen het onderstaande aan:KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:46:
@rens-br
Psstt
Dev = 47 -- DLS Binnen 1 Aan
local DoelA = domoticz.devices('DLS Binnen 1 Aan')
local DoelU = domoticz.devices('DLS Binnen 1 Uit')
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
1
2
| 'Dev.state == 'Off' -> Dev.active 'Dev.state == 'On' -> not Dev.active |
Werkt en ik snap het, moest alleen andersom.
Daar heb ik met deze schemersensoren ook altijd problemen mee.
'On' als het donker is.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ik kan dat iedereen aanraden. Ik heb dan nog wel een ander script waarin in bepaalde namen definieer die ik dzVents breed gebruik. Mocht er behoefte aan zijn dan wil ik hier nog wel wat meer toelichting opgevenKroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:56:
Dat doe ik nu en dat werkt veel beter.
Je kan nu in Device lijst een naam wijzigen zonder ALLE scrips na te moeten lopen.
Als ik naar devices zoek dan vind ik hem weer maar ik moet de oude dan vervangen voor de nieuwe.
Dat is de enige situatie bij mij die een andere idx geeft
Dan draait hier nog een Homewizard script dat json data uitleest, verandert er iets bij de Homewizard dan kunnen 2 devices opeens onderling verwisseld zijn (de idx dus ook).
Maar goed, dit is wel te overzien.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wellicht dat je zou kunnen kijken naar een Zigbee versie van Xiaomi. Die hebben geen last van dit probleemSpeedy-Andre schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:32:
Ik heb nog wel eens een 433MHz thermo/hygro die opeens geen data meer geeft.
Als ik naar devices zoek dan vind ik hem weer maar ik moet de oude dan vervangen voor de nieuwe.
Dat is de enige situatie bij mij die een andere idx geeft
Dan draait hier nog een Homewizard script dat json data uitleest, verandert er iets bij de Homewizard dan kunnen 2 devices opeens onderling verwisseld zijn (de idx dus ook).
Maar goed, dit is wel te overzien.
Ik heb er een, hij moet zuinig met de batterij zijn en zendt alleen als een waarde verandert.Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:11:
[...]
Wellicht dat je zou kunnen kijken naar een Zigbee versie van Xiaomi. Die hebben geen last van dit probleem
De Cresta/Tfa dingen hebben een display, die mis ik wel bij de Aqara.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Aqara heeft ze ook, zat alleen 1 nadeel aan en juist die weet ik even nietSpeedy-Andre schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:31:
[...]
Ik heb er een, hij moet zuinig met de batterij zijn en zendt alleen als een waarde verandert.
De Cresta/Tfa dingen hebben een display, die mis ik wel bij de Aqara.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Het blijft 433MHz, bagger dus. Laten we nou de discussie niet opnieuw op gang brengen...Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:29:
[...]
Staat in de manual hoe je dit kun oplossen
https://domoticz.readthed...E.html?highlight=domoticz
Ik wil niets oplossen want ik heb geen probleem
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 19-10-2019 14:32 ]
Mijn enige oplossing tot nu toe: opnieuw pairen met de Gateway en hopen dat Domoticz deze detecteert.... (als iemand iets anders weet hoor ik het graag!!!)
Maar nu het frustrerende. IK opende zojuist de Xiaomi Home app hiervoor en die lijkt weer vernieuwd, met als gevolg dat al mijn voorheen aangemaakte ruimtes nog wel bestaan, maar zogenaamd allemaal geen apparaten bevatten... Komt iemand dit bekend voor? Oplossingen?
Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Even batterij uit de sensor halen en de gateway uit het stopcontact halenjbr schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:43:
Grrr... net voor de zoveelste keer een fenomeen met de Aqara sensors tegengekomen. Volgens Domoticz heeft een bewegingssensor al tijden geen beweging waargenomen. Op het moment dat ik de knop van de desbetreffende sensor een keer indruk, begint de Gateway vrolijk Chinees te praten, dus er is nog een connectie. De door/window sensor die ernaast hangt wordt nog wel prima geregistreerd in Domoticz.
Mijn enige oplossing tot nu toe: opnieuw pairen met de Gateway en hopen dat Domoticz deze detecteert.... (als iemand iets anders weet hoor ik het graag!!!)
Maar nu het frustrerende. IK opende zojuist de Xiaomi Home app hiervoor en die lijkt weer vernieuwd, met als gevolg dat al mijn voorheen aangemaakte ruimtes nog wel bestaan, maar zogenaamd allemaal geen apparaten bevatten... Komt iemand dit bekend voor? Oplossingen?
Gebruik je beiden?jbr schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:43:
Grrr... net voor de zoveelste keer een fenomeen met de Aqara sensors tegengekomen. Volgens Domoticz heeft een bewegingssensor al tijden geen beweging waargenomen. Op het moment dat ik de knop van de desbetreffende sensor een keer indruk, begint de Gateway vrolijk Chinees te praten, dus er is nog een connectie. De door/window sensor die ernaast hangt wordt nog wel prima geregistreerd in Domoticz.
Ik alleen Domoticz.. ik meld ze aan met de app en daarna kijk ik er nooit meer naar
Om de twee verschillende zon op/onder tijden te omzeilen was ik er een simpel scriptje gaan maken.
Daar probeerde ik dingen uit waarvan ik dacht dat ik ze had begrepen. Niet dus.
Nu even lachen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| return { on = { timer = { 'at sunset', }, }, execute = function(domoticz, timer) local Doel = domoticz.devices(11) -- 'Tuin Noord II - 1' if (timer.active) then -- ('11'.active) -- 11.switchOn() -- Doel.active Doel.switchOn() end end } |
Blijkbaar weet ik dus niet welke vorm Doel nu is. Getal en dan welk type , of string.
Haal ik bij de eerste 11 de ' ' weg dan werkt het ook niet.
Wanneer nu wel de Idx en wanneer niet.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
IDX gebruik je om een variabele te definiëren, dit doe je direct na execute. Jou regel 18 is in dit geval de juiste manier van gebruik.KroontjesPen schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:48:
Misschien is mijn logica toch niet zo logies.
Om de twee verschillende zon op/onder tijden te omzeilen was ik er een simpel scriptje gaan maken.
Daar probeerde ik dingen uit waarvan ik dacht dat ik ze had begrepen. Niet dus.
Nu even lachen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 return { on = { timer = { 'at sunset', }, }, execute = function(domoticz, timer) local Doel = domoticz.devices(11) -- 'Tuin Noord II - 1' if (timer.active) then -- ('11'.active) -- 11.switchOn() -- Doel.active Doel.switchOn() end end }
Blijkbaar weet ik dus niet welke vorm Doel nu is. Getal en dan welk type , of string.
Haal ik bij de eerste 11 de ' ' weg dan werkt het ook niet.
Wanneer nu wel de Idx en wanneer niet.
Die zal ik vandaag wel niet meer gaan doen.
Laat hem wel even zien.
Vooral om het device wat de boel start en dan pas diverse time, zon op en onder beperkingen komen.
Zet ik die beperkingen eerst dan wordt tussen zon op en onder elke minuut dat scripje gestart.
Dat lijkt mij niet zo zinvol.

Dit ga ik eerst zelf proberen maar u even niet.

Stem blanco!
Nee, ik doe precies hetzelfde als jij, alleen ben ik nu genoodzaakt om die stomme app er weer bij te pakken op het moment dat een sensor AWOL gaat.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:07:
[...]
Gebruik je beiden?
Ik alleen Domoticz.. ik meld ze aan met de app en daarna kijk ik er nooit meer naar
Het niet zichtbaar zijn van de devices was een tijdelijke glitch, in de avond was er ook een firmware update, wellicht dat dit er wat mee te maken had.... Afijn, apparaten verwijderd, opnieuw gepaird en weer zichtbaar in Domoticz met een andere (nieuwe) IDX. Zucht...
Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Het opnieuw indrukken van die koppelknop wilt ook nog wel eens helpenjbr schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:06:
[...]
Nee, ik doe precies hetzelfde als jij, alleen ben ik nu genoodzaakt om die stomme app er weer bij te pakken op het moment dat een sensor AWOL gaat.
Het niet zichtbaar zijn van de devices was een tijdelijke glitch, in de avond was er ook een firmware update, wellicht dat dit er wat mee te maken had.... Afijn, apparaten verwijderd, opnieuw gepaird en weer zichtbaar in Domoticz met een andere (nieuwe) IDX. Zucht...
Een script werkte niet terwijl het, aangepast, van een werkende kwam.
Toen ik dan toch maar even in de log file keek schrok ik van dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| 2019-10-19 23:25:00.572 Status: dzVents: Error (2.4.19): module 'Tuin Aan. Avond !' not found: 2019-10-19 23:25:00.572 no field package.preload['Tuin Aan. Avond !'] 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\lua\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\lua\Tuin Aan\ Avond !\init.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\Tuin Aan\ Avond !\init.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file '.\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\dzVents\runtime\device-adapters/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\dzVents/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\scripts/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\../lua/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\scripts/modules/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\data/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\modules/Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\Tuin Aan\ Avond !.lua' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\Tuin Aan\ Avond !.dll' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\loadall.dll' 2019-10-19 23:25:00.572 no file '.\Tuin Aan\ Avond !.dll' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\Tuin Aan.dll' 2019-10-19 23:25:00.572 no file 'C:\Program Files (x86)\Domoticz\loadall.dll' 2019-10-19 23:25:00.572 no file '.\Tuin Aan.dll' |
Eerst de DZ gestopt maar dat hielp niet.
Daarna maar van een paar uur geleden een back-up terug gezet.
Nu lijkt alles weer rustig. Helaas wat werk opnieuw doen.
Misschien zat er in een van de ander nieuwe wel een fout.
Nu snel naar bed.
[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 19-10-2019 23:47 . Reden: tik fout ]
Stem blanco!
Dan pak je de naam van het Blockly script en plakt daar de ! achter voor onderscheid.
Daarna gaat het fout met:
Tuin Aan. Ochtend
Tuin Aan. Avond
Daar had ik dus eerder een punt moeten maken van die PUNT in de naam.

Stem blanco!
Leestekens en spaties kan je beter vermijden in programmeertaal, kan altijd ongewenste resultaten geven. Probeer spaties te vervangen door underscores _
Achteraf gezien had ik dat inderdaad moeten weten.
Wanneer het in het ene geval geen probleem geeft wil je dat wel eens vergeten.
Het is ook lang geleden dat ik zo bezig ben geweest.
In Excel zou ik met VB ook niet lekker bezig meer kunnen zijn. Te lang niet meer gedaan.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Alles werkt weer.
Door het terug zetten van een back-up waren wat aanpassing in andere scrips ook weer weg.
Dat heb ik net hersteld. Nog even alles goed in de gaten houden vandaag.
Die laatste Blockly wordt even vooruit geschoven.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Zo'n lastige dan?KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:39:
@Toppe
Alles werkt weer.
Door het terug zetten van een back-up waren wat aanpassing in andere scrips ook weer weg.
Dat heb ik net hersteld. Nog even alles goed in de gaten houden vandaag.
Die laatste Blockly wordt even vooruit geschoven.
KroontjesPen in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Moet daar ook deze tip van hier goed neerzetten.
1
2
3
4
5
6
7
8
| local Time = require('Time') --Time function local CurrentTime = Time() --Current time if CurrentTime.matchesRule('between 15 minutes before sunset and 23:14') then blabla end |
Die 2 eerste regels komen die helemaal bovenaan het script. Dus voor return?
Deze is zo te zien prettiger als die van het DZ forum.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
De eerste twee regels doe je direct ná executeKroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:48:
@Toppe
KroontjesPen in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Moet daar ook deze tip van hier goed neerzetten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 local Time = require('Time') --Time function local CurrentTime = Time() --Current time if CurrentTime.matchesRule('between 15 minutes before sunset and 23:14') then blabla end
Die 2 eerste regels komen die helemaal bovenaan het script. Dus voor return?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| return { on = { devices = { Aktie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Aktie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset') and (not Eis.active) then Doel.switchOn() end end } |
Mag je CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset') ook niet als een local Eis2 maken?
Stem blanco!
Waar kan ik dat vinden?KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:48:
@Toppe
Deze had ik van het DZ forum gehaald.
1
2
3
4
| minutesnow = timenow.min + timenow.hour * 60 if (minutesnow == timeofday['SunsetInMinutes']+2) then this runs 2 minutes after SunSet end |
Stem blanco!
Hiervoor zoek ik een low-budget 868Mhz transceiver (receiver alleen zou misschien al genoeg zijn) die goed met domoticz samen werkt.
Heeft iemand een tip?
Ik bedoel waar is dat dz forum?KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:34:
@Dylantje2
Deze had ik van het DZ forum gehaald.
code:
1 2 3 4 minutesnow = timenow.min + timenow.hour * 60 if (minutesnow == timeofday['SunsetInMinutes']+2) then this runs 2 minutes after SunSet end
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Vraag me af of dit echt gaat werken, Op 868MHz zitten beveiligde apparaten die je echt moet aanmelden op de ontvanger. Anders zou elke boef een raspberry kunnen mee nemen, verbinding kunnen maken met de alarm systeem en hem uitschakelen. Als dat zou kunnen dan kan je geen gecertificeerd systeem meer vindenbokkie72 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:35:
Ik heb drie 868Mhz sensoren die bij een alarmsysteem horen. De centrale van dit systeem in niet bijzonder maar de sensoren erg goed. Deze sensoren wil ik aan mijn domoticz systeem koppelen.
Hiervoor zoek ik een low-budget 868Mhz transceiver (receiver alleen zou misschien al genoeg zijn) die goed met domoticz samen werkt.
Heeft iemand een tip?
if CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset')
juist op gesteld want het wekt niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) then -- if CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset') -- then Doel.switchOn() -- end end end } |
Voor de rest gaat het prima. Ook met de Eis actief.
Zelfs in de afwachting van een aan of uit commando wordt de verandering van de Eis meegenomen.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Tussen welke tijden wil je het schakelen? Want ik kom er zo snel even niet uit.KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:13:
Is de regel
if CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset')
juist op gesteld want het wekt niet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) then -- if CurrentTime.matchesRule('< 21:15 and > sunrise and < sunset') -- then Doel.switchOn() -- end end end }
Voor de rest gaat het prima. Ook met de Eis actief.
Zelfs in de afwachting van een aan of uit commando wordt de verandering van de Eis meegenomen.
Je zou kunnen gebruiken:
‘Between sunset and sunrise’?
https://tweakers.net/ext/f/yKfSoWAB6gWhjfqcT7FC7DUB/full.png
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Dus tussen zonsopgang en zonsondergang én voor 21:15?KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:33:
Even de Blockly voor de duidelijkheid er weer bijgehaald.![]()
https://tweakers.net/ext/f/yKfSoWAB6gWhjfqcT7FC7DUB/full.png
Je zou kunnen kiezen voor ‘between sunrise and 21:15’
Sunset is nu toch voor 21:15 en wel op 18:40
Dan is de andere tuinverlichting al aan. Een deel start op sunset.
In de zomer is die 21:15 eerder
Stem blanco!
Om het beter te volgen heb ik die regel in stukken geknipt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) -- and CurrentTime.matchesRule('< 21:15') -- and CurrentTime.matchesRule('> sunrise') -- and CurrentTime.matchesRule('< sunset') then Doel.switchOn() end end } |
In deze situatie, met de 3 lijnen uitgeschakeld, werkt het.
Maar als ik ze een voor een vrij geeft gebeurt er niets.
Het is nu dus niet:
< 21:15
>sunrise
<sunset
Help, waar ben ik.
Zelf stop ik er even mee want ik ben nu te moe en zet Blockly weer in.
Stem blanco!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
In feite moet je kijken naar een mogelijkheid om je 'sunset' tijd vanuit Linux op te halen. Daarna is het een kwestie van:KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:39:
@Toppe
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) -- and CurrentTime.matchesRule('< 21:15') -- and CurrentTime.matchesRule('> sunrise') -- and CurrentTime.matchesRule('< sunset') then Doel.switchOn() end end }
Het is nu dus niet:
>sunrise
<sunset
Help, waar ben ik.
1
2
3
| if(sunsetTime < '21:15') then sunset = '21:15' end |
Op die manier leg je een beperking op aan je script: sunset is 21:15.
Alleen kent Linux (volgens mij!) geen sunset tijd vanuit het systeem...
Om te zien wat er gebeurt met de regels kun je als test ze gewoon allemaal eens in een print statement stoppen en dan je log bekijken.KroontjesPen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:39:
@Toppe
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) -- and CurrentTime.matchesRule('< 21:15') -- and CurrentTime.matchesRule('> sunrise') -- and CurrentTime.matchesRule('< sunset') then Doel.switchOn() end end }
Het is nu dus niet:
>sunrise
<sunset
Help, waar ben ik.
Dus bijvoorbeeld
1
| print(CurrentTime.matchesRule('< 21:15')) |
Dan zie je waar het mis gaat.
Je hoeft geen Sunset uit Linux, het is vast mogelijk (kijk eens bij al die mogelijkheden op de dzVents wikipagina)
(Zit op mijn telefoon nu, kan het allemaal niet uitproberen)
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Om die < 22:15 te krijgen ben ik maar naar (os.date ("%X")) gegaan.
Dan krijg je dit.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| return { on = { devices = { Actie = 50 -- DLS Buiten 2 Aan } }, execute = function(domoticz, Actie) local Tijd = (os.date ("%X")) local Time = require('Time') -- Time function local CurrentTime = Time() -- Current time local Eis = domoticz.devices(9) -- Tuin Oost II - 2 local Doel = domoticz.groups('Tuin Lantaarns') if (Actie.active) and (not Eis.active) and (Tijd < "21:15:00") and CurrentTime.matchesRule(' at daytime ') then Doel.switchOn() end end } |
Mijn korte testen hadden geen resultaat.
Hier geen Linux.

Stem blanco!
Ik heb een knop via RFXCom die ik een ZWave device wil laten aansturen.
Ik kan de knop als een slaaf zetten van het zwave device, maar een druk op de knop schakelt wel de lamp in domoticz, maar stuurt niets door naar de lamp zelf.
Ik heb het al geprobeerd met een event, maar ook dat krijg ik niet werkend.
[ Voor 12% gewijzigd door eagle00789 op 20-10-2019 18:01 ]
script_device_schakelaar.luaeagle00789 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:00:
Heeft iemand een suggestie voor mij?
Ik heb een knop via RFXCom die ik een ZWave device wil laten aansturen.
Ik kan de knop als een slaaf zetten van het zwave device, maar een druk op de knop schakelt wel de lamp in domoticz, maar stuurt niets door naar de lamp zelf.
Ik heb het al geprobeerd met een event, maar ook dat krijg ik niet werkend.
1
2
3
4
5
6
7
| commandArray = {} if (devicechanged['rfxcom naamschakelaar'] == 'On') then commandArray['zwave naamschakelaar']='On' end return commandArray |
Toch bedankt voor je hulp @commentator en je suggestie.
Heb hem al verschillende keren gereset en opnieuw toegevoegd maar hij komt er bij Domoticz niet in. Iemand een idee hoe ik deze toch nog kan toevoegen aan mijn huidige versie of moet ik Domoticz updaten?XiaomiGateway: unhandled model: remote.b286acn01
Ik draai v3.9483 op een DS212+. Ik kan hem niet updaten omdat er geen binaries meer voor uit komen. Is het te doen om dit zelf te compileren of moet ik mijn hardware updaten?
[ Voor 18% gewijzigd door Huupke op 20-10-2019 22:01 ]
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Ik heb nu de V2 versie maar ik wil het liefst de HomeKit versie gaan gebruiken!
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Nee, de HomeKit versie werkt (nog) nietRoTeK70 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:51:
Ik kan het zo even niet terugvinden maar kan ik binnen Domoticz ook de HomeKit Aqara gateway gebruiken met de MI app of kan ik alleen de gewone V2 Mi gateway gebruiken in combinatie met MI app?
Ik heb nu de V2 versie maar ik wil het liefst de HomeKit versie gaan gebruiken!
Oke duidelijk dan moet daar daar dus geen tijd in steken. Bedankt
Zo dacht ik ook te beginnen, ik wou domoticz gebruiken in samenwerking met de sensoren van mijn bestaande 868 mhz alarm systeem.bokkie72 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:35:
Ik heb drie 868Mhz sensoren die bij een alarmsysteem horen. De centrale van dit systeem in niet bijzonder maar de sensoren erg goed. Deze sensoren wil ik aan mijn domoticz systeem koppelen.
Heeft iemand een tip?
Met een raspberry pi, een rf-link 868mhz en een sniffer kun je de deur en pir sensoren uitlezen en de sirenes aansturen, tot hier aan toe is het goed te doen.
Ik heb de sensoren opengemaakt om te kijken wat er mogelijk was, er zat een si4010c2 chip in welke eigenlijk een system on a chip is met een 128 bit AES crypt. En die encryptie breken is zo goed als onmogelijk, althans dat werdt mij verteld door de forum beheerder van rf-link. Daar ben ik dus ook gestopt en ben meteen voor z-wave gegaan. Het oude alarmsysteem werkt er nog naast als backup.
Er is een lijst op https://www.letscontrolit.com/ met ondersteunde sensoren, als jouw sensoren er niet bij staan kan je ze nog open maken om te kijken wat voor chip er in zit.
De si4010c2 chip
http://www.farnell.com/da...195-1819903271.1519413195
Vandaar dat ik een low-budget interface zoek, goede kans dat het niet (goed) gaat werken.Chrisje1983 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:14:
[...]
Zo dacht ik ook te beginnen, ik wou domoticz gebruiken in samenwerking met de sensoren van mijn bestaande 868 mhz alarm systeem.
Met een raspberry pi, een rf-link 868mhz en een sniffer kun je de deur en pir sensoren uitlezen en de sirenes aansturen, tot hier aan toe is het goed te doen.
Ik heb de sensoren opengemaakt om te kijken wat er mogelijk was, er zat een si4010c2 chip in welke eigenlijk een system on a chip is met een 128 bit AES crypt. En die encryptie breken is zo goed als onmogelijk, althans dat werdt mij verteld door de forum beheerder van rf-link. Daar ben ik dus ook gestopt en ben meteen voor z-wave gegaan. Het oude alarmsysteem werkt er nog naast als backup.
Er is een lijst op https://www.letscontrolit.com/ met ondersteunde sensoren, als jouw sensoren er niet bij staan kan je ze nog open maken om te kijken wat voor chip er in zit.
De si4010c2 chip
http://www.farnell.com/da...195-1819903271.1519413195
Wat ik wil doen is de signalen verwerken van de deur en Pir sensoren, that's all. Begrijp ik het goed dat jij alleen de encrypted signalen hebt kunnen sniffen?
Goede tip om de chip te checken, zal ik doen.
Ik ben voor het gebruik van namen, mocht je een device vervangen hoef je alleen de naam van het device aan te passen en alle scripts werken door. Met een IDX aanpassing moet je alle scripts langs!KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:37:
@rens-br
Wanneer je met IDX nummers werk wil je toch wel weten wat het is.
Wat zet je dan achter dat IDX nummer: -- Device naam.
Mijn werkwijze is oud device naam wijzigen door oud achter de naam te zetten nadat ik de originele naam gekopieerd heb en dan de nieuwe renamen met de gekopieerde naam. Sluit fouten uit!
Bing
Mijn probleem was dat namen met spaties problemen gaven.
In het DZ forum kwam ik zelf tot een oplossing daarna heb ik er niet meer naar gekeken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| return { on = { devices = { Dev = "Lichtsensor " .. "Binnen" }, }, execute = function(domoticz, Dev ) local Doel = domoticz.devices('Kamer Schoorsteen Rechts') if (Dev.state == 'Off') then Doel.switchOff() elseif (Dev.state == 'On') then Doel.switchOn() end end } |
In execute = function(domoticz, Dev ) lijken spatie problemen te geven.
Het knippen van de naam in stukje moet je goed op extra spaties die je erin hebt gezet.
Die kan je het beste achter elk deel woord zetten.
Daar ging ik een keer goed de mist in en toen maar naar Idx gegaan.
Die naam inderdaad ophalen uit te Device lijst.
Stem blanco!
Ik heb een WLED aan gestuurde ledstrip in de kamer. Deze kan ik via een url van effect laten veranderen. Dit gaat prima als ik zelf de waarde in de url aan pas. Maar nu zou het natuurlijk een stuk handiger zijn dat dit automatisch gaat via een dimmer, nu wil ik dat het percentage van de dimmer de ledstrip bij mij in de kamer van effect laat veranderen. Elk percentage is dus een ander effect. Ik heb een dimmer gemaakt, en ik probeer daar van de waarde om te zetten in de url. Maar hier gaat het mis. Hoe kan ik de waarde van de dimmer uitlezen en verwerken in de url? Ik heb nu onderstaande, maar dat werkt helaas niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| return { on = { devices = { 168 } }, execute = function(domoticz, dimmer) local effect = tonumber(otherdevices_svalues['WLED Kamer']) --Welk effect is er gekozen? domoticz.openURL({ url = 'http://192.168.2.28/win&T=1&FX='..effect..'&SX=255&IX=255&FP=0&A=255', method = 'GET' } ) print('WLED Kamer laat nu effect '..effect..'zien in de woonkamer' ) end } |
Thats Me.. schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:12:
Ik kom er even niet meer uit.
Volgens mij kan 'otherdevices_svalues' niet gebruikt worden in een dzvent. Wat voor device is de WLED Kamer?local effect = tonumber(otherdevices_svalues['WLED Kamer']) --Welk effect is er gekozen?
Volgens mij moeten er nog een aantal extra spaties tussen, dus:url = 'http://192.168.2.28/win&T=1&FX='..effect..'&SX=255&IX=255&FP=0&A=255',
1
| url = 'http://192.168.2.28/win&T=1&FX=' .. effect .. '&SX=255&IX=255&FP=0&A=255', |
Het is overigens handiger om je code in code-tags te zetten i.p.v. quote tags
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| return { on = { devices = { 168 } }, execute = function(domoticz, dimmer) local effect = domoticz.devices(168).nValue domoticz.openURL({ url = 'http://192.168.2.28/win&T=1&FX=' .. effect .. '&SX=255&IX=255&FP=0&A=255', method = 'GET' } ) print('WLED Kamer laat nu effect ' .. effect .. ' zien in de woonkamer' ) end } |
Dit werkt na genoeg goed alleen krijg ik nu bij welk percentage ik ook kies dat ik via .nValue waarde 2 krijg. En dus niet het percentage wat ik gekozen heb.
ps. heb het even tussen de goede tags gezet.
[ Voor 69% gewijzigd door Thats Me.. op 22-10-2019 17:15 ]
IDX 168 is dus een dimmer? Volgens mij volstaat het dan om .level te gebruiken, dan krijg je de procentuele waarde terug, zie ook de wiki.Thats Me.. schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:50:
Dit werkt na genoeg goed alleen krijg ik nu bij welk percentage ik ook kies dat ik via .nValue waarde 2 krijg. En dus niet het percentage wat ik gekozen heb.
Dus:
1
| local effect = domoticz.devices(168).level |
Dank je wel
Nu heb ik v4.10717 op een RPi3B+ draaien en de 'Wireless Aqara Switch (Dual Button)' werkt perfect.Cable_boy schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:31:
Nadat ik de vierkante Aqara Airconditioning Controller niet werkend kreeg in Domoticz heb ik nu inmiddels een Mi gateway (lumi.gateway.v3) ontvangen. Deze kreeg ik moeiteloos in Domoticz (op Synology NAS) gekoppeld en heb nu ook diverse sensoren beschikbaar en werkend. Ik krijg echter niet de Wireless Aqara Switch (Dual Button) in beeld in Domoticz bij 'Apparaten' terwijl deze wel werkt in Mi Home app. Andere sensoren verschijnen daar wel netjes. De Wireless Aqara Switch (Dual Button) staat wel netjes vermeld op de wiki van Domoticz als zijnde 'Compatible device' maar ik krijg deze melding:
[...]
Heb hem al verschillende keren gereset en opnieuw toegevoegd maar hij komt er bij Domoticz niet in. Iemand een idee hoe ik deze toch nog kan toevoegen aan mijn huidige versie of moet ik Domoticz updaten?
Ik draai v3.9483 op een DS212+. Ik kan hem niet updaten omdat er geen binaries meer voor uit komen. Is het te doen om dit zelf te compileren of moet ik mijn hardware updaten?
Nu zal ik sowieso een Z-wave USB stekker aanschaffen om de stekker te bedienden maar heb ik nog een paar beginnersvragen:
- Is de Gateway van xiaomi noodzakelijk voor de yeelight lampen of handig, aangezien deze via wifi werken
- Zijn er ook wifi modules aanwezig die niet geflasht hoeven te worden (zoals genoemd in de Op van Sonoff)
- Is het wenselijk voor het overzicht een apart wifi netwerk aan te maken voor lampen etc.?
1; die Gateway doet Zigbee; die zou je wel kunnen hergebruiken voor andere dingen op Zigbee (zoals Hue lampen) en nog veel meer. Of overstappen op Zigbee2mqtt. hierdoor hoef je ook niet meer via Internet je lampen te bedienen of allemaal data naar China te stureneinz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:51:
Nu zal ik sowieso een Z-wave USB stekker aanschaffen om de stekker te bedienden maar heb ik nog een paar beginnersvragen:
- Is de Gateway van xiaomi noodzakelijk voor de yeelight lampen of handig, aangezien deze via wifi werken
- Zijn er ook wifi modules aanwezig die niet geflasht hoeven te worden (zoals genoemd in de Op van Sonoff)
- Is het wenselijk voor het overzicht een apart wifi netwerk aan te maken voor lampen etc.?

2; je hoeft niet per sé te flashen; maar dan communiceren je stekkers via het internet. Ook is het bij sommige modules het mogelijk om via je rPi te flashen.
3; zeker als je 2 niet doet is het wenselijk om een eigen netwerk te maken.
Btw; er zijn tussenstekkers op Z-wave, Zigbee en WiFi; dus je hoeft niet over te stappen op een nieuwe techniek.
[ Voor 9% gewijzigd door imdos op 23-10-2019 12:46 . Reden: z-wave ]
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Ook spullen op Z wave draaien?Cable_boy schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:12:
[...]
Nu heb ik v4.10717 op een RPi3B+ draaien en de 'Wireless Aqara Switch (Dual Button)' werkt perfect.
[ Voor 5% gewijzigd door Huupke op 23-10-2019 15:03 ]
Even een kleine aanvulling/toevoeging.imdos schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
1; die Gateway doet Zigbee; die zou je wel kunnen hergebruiken voor andere dingen op Zigbee (zoals Hue lampen) en nog veel meer. Of overstappen op Zigbee2mqtt. hierdoor hoef je ook niet meer via Internet je lampen te bedienen of allemaal data naar China te sturen
De Xiaomi gateway werkt eenmaal ingesteld wel degelijk zonder internet, je voegt de sensoren toe en daarna heeft hij geen internet meer nodig.
Ik heb er uiteindelijk 1 gekocht voor in mijn toercaracan omdat ik de zigbee2mqtt veels te omslachtig vondt voor het kleine aantal Xiaomi sensoren en schakelaars. Daarnaast was de zigbee2mqtt niet zomaar te installeren op een raspberry pi zero W, leuk voor een herhaling of clean install. De Xiaomi was plug & play.
Persoonlijk zou ik als ik een klein aantal (32 max) sensoren gebruik voor de Xiaomi kiezen. Voor zover ik weet kun je geen andere zigbee dan Xiaomi zijn eigen sensoren toevoegen.

Het script ziet er als volgt uit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 08-10-2019 --Last update: 16-10-2019 --Changelog: Added devices to trigger. Changed function segment. isTimer no longer used --Source: - --Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { [78] = { 'between 07:00 and 19:30' } --Trigger is iemand thuis tussen tijd } }, --Voeg logging toe voor dit script logging = { level = domoticz.LOG_INFO, marker = "Thermostaat automatisch" }, execute = function(domoticz, device, item) --Declarations local Thuis = domoticz.devices(78) --Is er iemand thuis local Toon = domoticz.devices(116) -- Toon Programma's --Function if(Thuis.active) then Toon.cancelQueuedCommands() Toon.switchSelector(30) domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op programma Thuis via dzVents') domoticz.notify('Thermostaat automatisch', 'Er is iemand thuis. De thermostaat is automatisch op het programma Thuis ingesteld.', 'domoticz.PRIORITY_LOW') else Toon.switchSelector(10).afterMin(30) domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op programma Weg via dzVents') domoticz.notify('Thermostaat automatisch', 'Er is niemand thuis. De thermostaat is automatisch op het programma Weg ingesteld.', 'domoticz.PRIORITY_LOW') end end } |
Gezien de opties die gebruikt worden zou de thermostaat na 30 minuten op programma "10" moeten gaan (weg). In de praktijk gebeurd het echter per direct zodra er niemand thuis. Ik heb een hoop lopen zoeken maar .afterMin(30) zou wel de juiste syntax moeten zijn. Mis ik wat?
In mijn keuken heb ik een close in boiler tbv warm water. Nu heb ik het idee om die boiler 's nachts en overdag wanneer er niemand thuis is, van het stroom te halen dmv een sonoff pow bijvoorbeeld. Nu is eigenlijk mijn vraag of ik hiermee ook daadwerkelijk ga besparen op de energiekosten, ik hoor verschillende geluiden hierover aangezien wanneer de boiler een tijd uit geweest is en weer op het stroom gaat, de hele boiler moet verwarmen en dus op dat moment piekt in zijn verbruik. Ik ben mij ervan bewust dat dit niet een domoticz vraag is, maar het heeft er in mijn geval wel mee te maken en ik hoop dat er hier meerdere zijn die deze toepassing gebruiken?
Vraag is alleen of je boiler het leuk vind als hij gedurende langere tijd aan- en uitgeschakeld wordt.
Dit topic is gesloten.
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!