Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:41
rens-br schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:44:
Na de laatste keer dat mijn systeem volledig gecrasht is na een update (en zonder backup) heb ik toch ook maar auto backup naar mijn NAS aangezet en dat werkt echt perfect. Het instellen was ook echt een fluitje van een cent (en had ik veel eerder moeten doen), ik heb deze guide gebruikt.
Lijkt mij ook erg handig, echter loop ik tegen een foutmelding aan.

Wanneer ik de regel

code:
1
//192.168.2.157/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup cifs comment=systemd.automount,defaults,rw,username=pietje,password=puk,uid=1000, gid=46 0 0

met fstab doe krijg ik een foutmelding.

Ga ik dat handmatig mounten zoals beschreven in de quide dan gaat het ook fout.
Op het internet kwam ik wel een werkende tegen:

code:
1
sudo mount.cifs //ipadres/folder/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup -o user=xxxx,pass=xxxxx,sec=ntlm,vers=1.0

Maar hoe vertaal ik die vers=1.0 nou naar die regel voor in fstab?

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:55
Naar wat voor module kijken we hier?

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:17

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

MikeOO schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:58:
[...]
Je moet in Tasmota wel even naar Console gaan en daar setoption19 1 uitvoeren anders wordt hij niet gevonden. Met setoption19 0 zet je de herkenning weer uit. Dus je kunt het bv eerst met 1 proberen te testen.
<knip>
Je kunt dit bericht ook via mqtt pushen naar elk device (zeker wanneer je een bekend topic hebt gemaakt.

Hier kun je inspiratie opdoen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

etienne001 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

code:
1
2
<knip>
sudo mount.cifs //ipadres/folder/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup -o user=xxxx,pass=xxxxx,sec=ntlm,vers=1.0

Maar hoe vertaal ik die vers=1.0 nou naar die regel voor in fstab?
Ik zou het zonder vers 1 doen; dat betekend namelijk versie 1 van SMB; dat protocol is al aardig verouderd en niet secure en kan ook zo maar ineens niet meer werken bij een update.

SMB 1, 2 en 3 zijn momenteel nog in meer of mindere mate gebruikt.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:04

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

rens-br schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:44:
Na de laatste keer dat mijn systeem volledig gecrasht is na een update (en zonder backup) heb ik toch ook maar auto backup naar mijn NAS aangezet en dat werkt echt perfect. Het instellen was ook echt een fluitje van een cent (en had ik veel eerder moeten doen), ik heb deze guide gebruikt.
mmm heb vaker een clone gemaakt dan op een sd..
Maar bijna nooit 1 op 1 terug kunnen zetten ivm allerlei rare errors.

Bij Domoticz je db backuppen..[ staat op de wiki ]
Schone installatie
Db terug en klaar.
Werkt vaak beter..

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• etienne001
imdos schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Ik zou het zonder vers 1 doen; dat betekend namelijk versie 1 van SMB; dat protocol is al aardig verouderd en niet secure en kan ook zo maar ineens niet meer werken bij een update.

SMB 1, 2 en 3 zijn momenteel nog in meer of mindere mate gebruikt.
Als ik vers 1 weglaat dan krijg ik tijdens het mounten een foutmelding; mount error (95): Operation not supported

• etienne001
knip

etienne001 wijzigde deze reactie 09-10-2019 23:35 (98%)

imdos schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:41:
[...]

Je kunt dit bericht ook via mqtt pushen naar elk device (zeker wanneer je een bekend topic hebt gemaakt.

Hier kun je inspiratie opdoen
Klopt maar het is eenmalige actie en voer het altijd gelijk uit als ik Tasmota configureer de eerste keer >:)

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:09
etienne001 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:31:
Lijkt mij ook erg handig, echter loop ik tegen een foutmelding aan.

Wanneer ik de regel

code:
1
//192.168.2.157/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup cifs comment=systemd.automount,defaults,rw,username=pietje,password=puk,uid=1000, gid=46 0 0

met fstab doe krijg ik een foutmelding.

Ga ik dat handmatig mounten zoals beschreven in de quide dan gaat het ook fout.
Er zit een foutje in de guide, zie ook de reacties eronder. Maar er zit een spatie teveel in de regel. Het moet zijn:

code:
1
//192.168.2.157/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup cifs comment=systemd.automount,defaults,rw,username=pietje,password=puk,uid=1000,gid=46 0 0

Dylantje2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:35:
Dat is erg bijzonder. Het idee van een clone is namelijk dat je terug kan naar een vorige status, zonder dat er iets gewijzigd moet worden / dan wel anders is met de vorige situatie. Hoe maak jij clones?
Schone installatie
Db terug en klaar.
Werkt vaak beter..
Een schone Domoticz installatie of een schone Pi installatie? In het eerste geval stelt dat inderdaad weinig voor, in het tweede geval is dat enorm veel werk. En laat ik nu zelf bij updates vaak de Pi installatie slopen en niet de Domoticz installatie.

Laatste keer had ik Zigbee2mqtt geüpdatet en om onbekende redenen werkte dat daarna niet meer, vervolgens hield ook Python ermee op en toen was het echt einde verhaal.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:23
Ik draai al 2 jaar met hetzelfde sd-kaartje van Sandisk zonder problemen. Al tig keer de rpi van stroom gehaald zonder Domoticz eerst netjes af te sluiten (meestal doe ik dat wel gewoon als het kan). Altijd start Domoticz weer netjes of, zonder een corrupte database of SD-kaart. Uiteraard heb ik een clone van mijn sd-kaart mocht ie toch overhoop kapot gaan. Ik heb dus nog geen reden om af te stappen van het gebruik van een sd-kaart, de crux zit hem in het gebruik van een goede sd-kaart (Sandisk)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:47
Ik gebruik een pi drive, dus combi sd card en usb stick. Van de usb stick heb ik een image en die heb ik al diverse keren terug gezet na een wat minder geslaagd experiment. (domoticz update naar laatste beta vooral) De SD card, (als het goed is enkel voor de opstart van de rpi) heb ik geprobeerd te backuppen als image maar dat is me om onduidelijke reden niet gelukt. Ik verdenk mijn sd card reader...

Ook heb ik de automatische database backup op de NAS, maar die heb ik (gelukkig) nog nooit terug gezet.

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:43
Ik vind dd images terwijl de RPi draait erg risicovol, vooral als er veel geschreven wordt. Ik heb naast Domoticz ook Influx draaien en beide worden elke 10s met pythonscripts en externe Telegraf agents gevuld met data. Dan ook nog Mosquitto die berichtjes aan het verwerken is... Als je dan de tijd neemt om 32G over een lijn te sturen weet je zeker dat er corruptie optreedt.
Het script zet er niet voor niets een forced filecheck in.

Ik heb, toen mijn systeem mooi draaide, de sd eruit gehaald en op mijn desktop een backup gemaakt (ook linux, dus da's makkelijk).
Ik maak daarnaast gewone backups van de data en configuratie (domoticz backup map, grafana db, influx db, /etc en sommige /var/lib mappen. Elke nacht om 3 uur met een cron naar een USB stick. Als je dan ook een scriptje maakt met al je sudo apt install <software die je wil> op een rij, ben je vrij rap terug online met een volledig nieuwe installatie of dat oude image terugzetten.

Wiley99 wijzigde deze reactie 10-10-2019 11:24 (5%)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• ivootjuh
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:16
Dylantje2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Schone installatie
Db terug en klaar.
Werkt vaak beter..
Worden hiermee je zwave apparaten ook allemaal weer terug gezet, of moet je die allemaal weer includen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:14
vwtune schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:39:
Ik draai al 2 jaar met hetzelfde sd-kaartje van Sandisk zonder problemen. Al tig keer de rpi van stroom gehaald zonder Domoticz eerst netjes af te sluiten (meestal doe ik dat wel gewoon als het kan). Altijd start Domoticz weer netjes of, zonder een corrupte database of SD-kaart. Uiteraard heb ik een clone van mijn sd-kaart mocht ie toch overhoop kapot gaan. Ik heb dus nog geen reden om af te stappen van het gebruik van een sd-kaart, de crux zit hem in het gebruik van een goede sd-kaart (Sandisk)
Hier het zelfde verhaal, maar dan met een Samsung kaartje. Die gebruik ik trouwens in al m'n pi's. Stroom er op, er af, nooit een corrupte sd kaart. Maarja, ieders ervaring is anders.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• frankb
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:54
Ik ben nieuw hier. Heb al een paar maanden domoticz draaien met de slimme meter en een lamp die ik via z-wave schakel (neo coolcam tussenstekker).

Nu heb ik in huis een normale dubbele wisselschakelaar die twee verschillende lampen schakelt. Nu wil ik er 1 (maar mag ook 2) hiervan slim maken; dus zowel handmatig schakelen als via de domoticz. Ik heb de inbouwdoos opengemaakt en deze zit barstensvol met draden en is slechts 4 cm diep. Terwijl de huidige schakelaar ruim 2 cm diep is. Maw geen ruimte voor de standaard relais oplossen van fibaro en consorten.

Voor zover mij bekend heeft alleen fibaro in hun walli reeks een complete schakeleenheid, maar dan spreek je al gauw over 80 euro. Verder heb ik wat wifi printplaat-achtige oplossingen gezien; maar ik wil liever die kant niet opgaan vanwege (brand)gevaar.

De lichtschakelaar van Coolcam is helaas te groot voor de dubbele box (is namelijk 8,6 cm breed).

Heeft iemand een suggestie? Het is voor een buitenlamp die een meter of 10 voor het huis staat.
Of is het het beste te wachten totdat een fabrikant een kale (wip)schakelaar aanbiedt?
frankb schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:02:
Ik ben nieuw hier. Heb al een paar maanden domoticz draaien met de slimme meter en een lamp die ik via z-wave schakel (neo coolcam tussenstekker).

Nu heb ik in huis een normale dubbele wisselschakelaar die twee verschillende lampen schakelt. Nu wil ik er 1 (maar mag ook 2) hiervan slim maken; dus zowel handmatig schakelen als via de domoticz. Ik heb de inbouwdoos opengemaakt en deze zit barstensvol met draden en is slechts 4 cm diep. Terwijl de huidige schakelaar ruim 2 cm diep is. Maw geen ruimte voor de standaard relais oplossen van fibaro en consorten.

Voor zover mij bekend heeft alleen fibaro in hun walli reeks een complete schakeleenheid, maar dan spreek je al gauw over 80 euro. Verder heb ik wat wifi printplaat-achtige oplossingen gezien; maar ik wil liever die kant niet opgaan vanwege (brand)gevaar.

De lichtschakelaar van Coolcam is helaas te groot voor de dubbele box (is namelijk 8,6 cm breed).

Heeft iemand een suggestie? Het is voor een buitenlamp die een meter of 10 voor het huis staat.
Of is het het beste te wachten totdat een fabrikant een kale (wip)schakelaar aanbiedt?
Je zou een Fibaro module aan de kant van de lamp kunnen overwegen, dan heb je waarschijnlijk meer ruimte over ;)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• vwtune
frankb schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:02:

Je zou ook een sonoff Slampher kunnen gebruiken, daar draai je de lamp rechtstreeks in, alleen moet je dan niet meer schakelen met je knop.

• DjAntoon
ivootjuh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Worden hiermee je zwave apparaten ook allemaal weer terug gezet, of moet je die allemaal weer includen?
Nee, want die zitten in je stick. Het is daarom ook verstandig om deze apart te backuppen. Ik heb een extra backup stick en heb daar een image op gezet, werkt even goed.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:08
Ik heb mijn script zojuist bijgewerkt. Heb hem nog niet getest maar ziet iemand nog gekke dingen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rob
--Date: 08-10-2019
--Last update: 10-10-2019
--Changelog: Added the settings for not home
--Source: -
--Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not.
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            78 -- IemandThuis
        }
        timer = {
            'between 07:00 and 19:30' 
    },

--Voeg logging toe voor dit script  
   logging = {
   level = domoticz.LOG_INFO,
   marker = "Thermostaat automatisch"
   },

execute = function(domoticz, device, item)
        --Declarations
        local Thuis = domoticz.devices(78) --Is er iemand thuis
        local Toon  = domoticz.devices(116) -- Toon Programma's

--Function
        if (Thuis.active) and -- Iemand thuis?
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde tijd
        Toon.switchSelector(ToonThuis).checkFirst()
        domoticz.log('De thermostaat is automatisch aan gegaan', domoticz.LOG_INFO)

elseif (not Thuis.active) and --Iemand niet Thuis
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde timer
            Toon.switchSelector(ToonWeg).afterMin(30).checkFirst()
            domoticz.log('De thermostaat is automatisch op programma weg gegaan')
        end
end
    }
}

Ik zag trouwens dat er een "else" optie is en een elseif"", wat is het verschil?
Robbie T schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:34:
Ik heb mijn script zojuist bijgewerkt. Heb hem nog niet getest maar ziet iemand nog gekke dingen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
--Last update: 10-10-2019
--Changelog: Added the settings for not home
--Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not.

return {
    on = {
        devices = {
            78 -- IemandThuis
        }
        timer = {
            'between 07:00 and 19:30' 
    },

--Voeg logging toe voor dit script  
   logging = {
   marker = "Thermostaat automatisch"
   },

--Declarations

--Function
        Toon.switchSelector(ToonThuis).checkFirst()
        domoticz.log('De thermostaat is automatisch aan gegaan', domoticz.LOG_INFO)

elseif (not Thuis.active) and --Iemand niet Thuis
        (item.isTimer) then -- Binnen ingestelde timer
            Toon.switchSelector(ToonWeg).afterMin(30).checkFirst()
            domoticz.log('De thermostaat is automatisch op programma weg gegaan')
        end
end
    }
}

Ik zag trouwens dat er een "else" optie is en een elseif"", wat is het verschil?
Met elseif kan je weer nieuwe waardes mee geven waarop dan gecontroleerd wordt.

En ja, je gebruikt nu wel ToonThuis, ToonWeg maar je definieert ze nergens :)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Robbie T
Toppe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Met elseif kan je weer nieuwe waardes mee geven waarop dan gecontroleerd wordt.

En ja, je gebruikt nu wel ToonThuis, ToonWeg maar je definieert ze nergens :)
Ergens gaat er niets niet goed. Ik krijg diverse foutmeldingen en heb het script nu terug gebracht naar het volgende

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
--Last update: 08-10-2019
--Changelog:
--Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not

return {
    on = {
            timer = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
         },

--Declarations

--Function
        Toon.switchSelector(30)
        domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op Programma Thuis via Dzvents')
        end
end
}

De foutmelding die ik krijg is;
2019-10-10 19:40:50.933 Error: EventSystem: Lua script Thermostaat automatisch did not return a commandArray

Ik snap er geen pepernoot van.

Hoe definieer ik daarnaast ToonThuis e.d?
Robbie T schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Ergens gaat er niets niet goed. Ik krijg diverse foutmeldingen en heb het script nu terug gebracht naar het volgende

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
--Last update: 08-10-2019
--Changelog:
--Description: Turn on/off heating depending if someone is home or not

return {
    on = {
            timer = { 'between 07:00 and 19:30' } --Tijd waarbinnen het script actief is
         },

--Declarations

--Function
        Toon.switchSelector(30)
        domoticz.log('Toon is automatisch ingesteld op Programma Thuis via Dzvents')
        end
end
}

De foutmelding die ik krijg is;
2019-10-10 19:40:50.933 Error: EventSystem: Lua script Thermostaat automatisch did not return a commandArray

Ik snap er geen pepernoot van.

Hoe definieer ik daarnaast ToonThuis e.d?
Je hebt hem opgeslagen als LUA en niet as dzVents

• Robbie T
Toppe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Je hebt hem opgeslagen als LUA en niet as dzVents
|:( |:( |:( Ha, dat is wel heel erg. Ik heb ook geen idee hoe ik dat heb gehad :X .
Het gebruik van de programma namen ga ik nog wel eens uitzoeken. Eerst eens kijken of dit nu werkt :-)

• Peutpeut
Nu we toch bezig zijn met dZvents: ik heb een script geschreven waarin ik lampen inschakel zodra de achterdeur wordt geopend. Want de schakelaar zit aan de andere kant van de woonkamer, handig als je binnenkomst via de achtertuin dacht ik zo :) Nu wil ik dit alleen tussen zonsondergang en zonsopgang laten uitvoeren wanneer de deur wordt geopend.

Als ik de timer voorwaarde uncomment wordt het iedere minuut uitgevoerd, dat is ook niet de bedoeling. Wat moet ik toevoegen om (1) het script uit te voeren bij het openen van de deur en (2) alleen als optie 1 valt tussen zonsondergang en zonsopgang?

Dit is één van mijn eerste dZvents scripts, het kan vast makkelijker, eenvoudiger of sneller maar dat is voor nu even ondergeschikt :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-- Device idx 99 is de achterdeursensor
-- Device idx 209 is dummy switch

return {
    on = {
        -- Bij een open achterdeur gaat het script in werking (device 99 is de deursensor van de achterdeur)
        devices = {99},
        --timer = { 'sunset and sunrise' }
    },
    logging = {
    marker = "PROTOCOL - ACHTERDEUR"},

execute = function(domoticz, device)
        if(domoticz.devices(99).state == 'On') then
            if(domoticz.devices(176).state == 'Off' and domoticz.devices(182).state == 'Off' and domoticz.devices(198).state == 'Off') then
                domoticz.devices(176).dimTo(40)
                domoticz.log('Achterdeur geopend, alle is verlichting uit. Dimmer 1 is ingeschakeld op 40%.')
            elseif(domoticz.devices(176).state == 'On' or domoticz.devices(182).state == 'On' or domoticz.devices(198).state == 'On') then
                domoticz.log('Achterdeur geopend, er zijn al lampen aan, er wordt geen verlichting ingeschakeld.')         
            end
        end
    end
}

Peutpeut wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:54 (4%)

• Robbie T
@Peutpeut zoals je hier boven ziet ben ik zelf ook nog lerende maar moet het bij timer niet zijn;
'between sunset and sunrise'
En bij je eerste if statement nog een (item.isTimer) zodat je voorwaarde werkt als er aan de timer wordt voldaan. (zie mijn script)

• Peutpeut
Klopt inderdaad, maar ook dan wordt het iedere minuut uitgevoerd tussen sunset and sunrise en dat is niet wat ik wil.

Heb nu deze aanpassing gedaan, dat doet wat het moet :)

code:
1
devices = { [99] = { 'between sunset and sunrise' } },

Toppe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:26:
@Peutpeut wat @Robbie T zegt.

Tevens zou ik ook gebruik maken van variabels zoals in het script wat @Robbie T aanhaalt.

Ook zou ik je state in regel 15 laten vervallen voor active:

code:
1
if(domoticz.devices(99).active) then

Dat kan inderdaad ook ja, bij sommige andere scripts heb ik dat gebruikt. Daar zit nog niet echt een eenheid in :)

Peutpeut wijzigde deze reactie 10-10-2019 21:34 (70%)

• rens-br
Peutpeut schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:53:

Als ik de timer voorwaarde uncomment wordt het iedere minuut uitgevoerd, dat is ook niet de bedoeling. Wat moet ik toevoegen om (1) het script uit te voeren bij het openen van de deur en (2) alleen als optie 1 valt tussen zonsondergang en zonsopgang?
Het gedeelte wat onder 'on' staat zijn de trigger, dus met timer = blablabla geef je aan dat het script alleen uitgevoerd moet worden tussen die tijden (maar wel elke minuut)

Je kan dat gewoon weglaten en in je IF statement deze check maken, dus als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
        local Time          = require('Time') --Time function
        local CurrentTime   = Time() --Current time

if(domoticz.devices(99).active and CurrentTime.matchesRule('between 'sunset and sunrise')) then
    blablalba
end

rens-br schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Het gedeelte wat onder 'on' staat zijn de trigger, dus met timer = blablabla geef je aan dat het script alleen uitgevoerd moet worden tussen die tijden (maar wel elke minuut)

Je kan dat gewoon weglaten en in je IF statement deze check maken, dus als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6

if(domoticz.devices(99).active and CurrentTime.matchesRule('between 'sunset and sunrise')) then
    blablalba
end

Een quote teveel of te weinig op regel 4 :9

• Peutpeut
rens-br schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6

blablalba
end

Dat is ook een optie inderdaad, wellicht dat ik die ergens anders nog nodig heb maar voor nu volstaat het. De reden dat ik voor sunset and sunrise gekozen heb is dat deze variabel zijn door het jaar heen. Lijkt me wel handig, eens kijken hoe het in de praktijk uitpakt.

• rens-br
Peutpeut schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:51:
Dat is ook een optie inderdaad, wellicht dat ik die ergens anders nog nodig heb maar voor nu volstaat het. De reden dat ik voor sunset and sunrise gekozen heb is dat deze variabel zijn door het jaar heen. Lijkt me wel handig, eens kijken hoe het in de praktijk uitpakt.
Dat is logisch. Ik gebruik dat hier ook veel voor het schakelen van de lampen.

• Peutpeut
En dat pakt in de praktijk aardig uit qua timing?

Peutpeut wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:23 (12%)

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19-11 21:29
Ik heb al enige tijd (stabiel) een RP 3B+ draaien met een SD kaart, omdat ik van de SD kaart - preventief - af wil stappen (+ ik een reserve PI wil hebben voor te testen) heb ik een 2e aangeschaft icm een SSD.

Graag wil ik op die 2e alles vers installeren (SSD) en dan de Domoticz back-up hierin laden. Wat is wijsheid met de (vaste) IP settings? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

RP1 is namelijk nog running en gaat pas eruit als ik op de 2e alles vers geïnstalleerd heb... RP1 wordt dan leeg gemaakt (en krijgt een ander IP adres voor test dingen).

• ivootjuh
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:16
RR46 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:20:
Ik heb al enige tijd (stabiel) een RP 3B+ draaien met een SD kaart, omdat ik van de SD kaart - preventief - af wil stappen (+ ik een reserve PI wil hebben voor te testen) heb ik een 2e aangeschaft icm een SSD.

Graag wil ik op die 2e alles vers installeren (SSD) en dan de Domoticz back-up hierin laden. Wat is wijsheid met de (vaste) IP settings? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

RP1 is namelijk nog running en gaat pas eruit als ik op de 2e alles vers geïnstalleerd heb... RP1 wordt dan leeg gemaakt (en krijgt een ander IP adres voor test dingen).
Wat voor SSD gebruik je hiervoor?

Een van de echt grote nadelen van de pi met SD kaart is inderdaad dat het onwijs gevoelig is voor fouten. Als dit ooit nog eens echt stabiel en betrouwbaar wordt is het helemaal goud een RPi

Ik moet ooit nog eens kijken naar gewoon een uit/aan knopje voor de pi. Dat scheelt al een hoop gedoe. Iemand hier nog simple ideeen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:04
Ik heb Darksky toegevoegd. Deze heeft o.a. een device die wind én temperatuur weergeeft.
Ik had de temp verwijderd aangezien die dubbel was, maar daarmee had ik 't hele device verwijderd en dus óók de windweergave en historie.
Ik heb 'm nu terug gekregen, maar helaas is de historie weg. Hij staat nu als idx 27 terwijl dat ooit (naar ik vermoed) idx 5 was. Kan ik dat op een of andere manier nog achterhalen of is de historie ook écht weg.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19-11 21:29
ivootjuh schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

Wat voor SSD gebruik je hiervoor?

Een van de echt grote nadelen van de pi met SD kaart is inderdaad dat het onwijs gevoelig is voor fouten. Als dit ooit nog eens echt stabiel en betrouwbaar wordt is het helemaal goud een RPi

Ik moet ooit nog eens kijken naar gewoon een uit/aan knopje voor de pi. Dat scheelt al een hoop gedoe. Iemand hier nog simple ideeen?
Een externe mbv USB (Sandisk 120GB geloof ik...).

Knopje heb ik al, dat scheelt al een hoop (zegt men). Echter ben ik in dubio hoe ik dat met die IP adressen ga doen, want het liefst wil ik natuurlijk de huidige fix IP houden (zodat ik niet op alle apparatuur en/of scripts moet gaan wijzigen). Iemand tips?

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:53

flexje

got-father

RR46 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Knopje heb ik al, dat scheelt al een hoop (zegt men). Echter ben ik in dubio hoe ik dat met die IP adressen ga doen, want het liefst wil ik natuurlijk de huidige fix IP houden (zodat ik niet op alle apparatuur en/of scripts moet gaan wijzigen). Iemand tips?
Je kunt toch een fixed ip toe kennen nadat je de oude rpi niet meer gebruikt...?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• DjAntoon
In je router based op mac adres...

• vwtune
Ik probeer mqtt discovery te installeren, maar ik krijg hem niet te zien in mijn hardware list.
Op de RPI heb ik in de plugin map van domoticz: git clone https://github.com/emontnemery/domoticz_mqtt_discovery.git gedaan en ik zie ook dat het geïnstalleerd is. de rpi is daarna opnieuw gestart en domoticz ook, maar ik zie hem nog niet staan in de hardware list. Zie ik iets over het hoofd?

• etienne001
vwtune schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:20:
Ik probeer mqtt discovery te installeren, maar ik krijg hem niet te zien in mijn hardware list.
Op de RPI heb ik in de plugin map van domoticz: git clone https://github.com/emontnemery/domoticz_mqtt_discovery.git gedaan en ik zie ook dat het geïnstalleerd is. de rpi is daarna opnieuw gestart en domoticz ook, maar ik zie hem nog niet staan in de hardware list. Zie ik iets over het hoofd?
Je moet hem nog wel toevoegen toch?

• vwtune
etienne001 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Je moet hem nog wel toevoegen toch?
Ja, dat probeer ik te doen, maar als ie niet in de lijst voorkomt... dat is dus het probleem ;)
Ik neem aan dat er letterlijk: MQTT Discovery moet staan als keuze in de hardware lijst. die ontbreekt dus.
Overigens heb ik mqtt lan wel gewoon draaien.

Opgelost door sudo apt-get install libpython3.4-dev
staat er nu wel bij.

vwtune wijzigde deze reactie 11-10-2019 17:11 (31%)

• vwtune
Nee, maar begrijp ik hieruit dat je via telegram je devices kan aansturen? :9~

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:13
Ik heb onlangs twee nieuwe Qubino Mini Dimmers besteld https://qubino.com/products/mini-dimmer/, en zojuist aangesloten. Vervolgens gekoppeld met een aeotec z-wave usb stick, en domoticz. Nu lijkt Domoticz de dimmer niet correct te herkennen, ik kan namelijk geen parameters / configuratie vinden.

Heeft iemand al ervaring met deze dimmers i.c.m. Domoticz? Zou het kunnen dat deze dimmer geen parameters beschikbaar heeft, of moet er een update komen van domoticz / danwel de z-wave stick.

• Thats Me..
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14-11 12:29
Is er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld via een Lua script een ander mqtt topic te schakelen? Dus niet de standaard Domoticz/out. Ik heb een lamp/ledstrip die niet standaard samen werkt met Domoticz, maar wel kan veranderen via mqtt. Maar nu krijg ik het helaas nog niet zelf voor elkaar met domoticz.

• DjAntoon
Omdat GCM niet werkt in mijn huidige beta versie: 4.10602 en ik niet durf te updaten ivm openzwave wat eerder al problemen gaf.

Probeer ik telegram notificatie werkend te krijgen, dus simpel in een script een notify gebruiken die dan naar Telegram gepushed word.

Ik heb telegram zover werken dat als ik onder notifications > telegram op test duw er een tekst gestuurd word naar telegram: Domoticz test message!

Ik zie in de log: Error: Telegram: {"ok":false,"error_code":400,"description":"Bad Request: message must be non-empty"}

Wat doe ik verkeerd?

DjAntoon wijzigde deze reactie 11-10-2019 22:18 (13%)

• Knielen
  • Laatst online: 17:02
Thats Me.. schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:23:
Is er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld via een Lua script een ander mqtt topic te schakelen? Dus niet de standaard Domoticz/out. Ik heb een lamp/ledstrip die niet standaard samen werkt met Domoticz, maar wel kan veranderen via mqtt. Maar nu krijg ik het helaas nog niet zelf voor elkaar met domoticz.
Volgens mij wordt hier altijd Node-RED voor gebruikt, deze kan dan luisteren naar het domoticz/out topic en kan dan doorsturen naar het gewenste topic.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Dylantje2

Dylantje2

dewil1990 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:57:
Ik heb onlangs twee nieuwe Qubino Mini Dimmers besteld https://qubino.com/products/mini-dimmer/, en zojuist aangesloten. Vervolgens gekoppeld met een aeotec z-wave usb stick, en domoticz. Nu lijkt Domoticz de dimmer niet correct te herkennen, ik kan namelijk geen parameters / configuratie vinden.

Heeft iemand al ervaring met deze dimmers i.c.m. Domoticz? Zou het kunnen dat deze dimmer geen parameters beschikbaar heeft, of moet er een update komen van domoticz / danwel de z-wave stick.
Staat hij wel in de open Zwave

Zwave herkenning is iets anders dan ondersteund worden Domoticz
Domoticz herkent openZwave

Dylantje2 wijzigde deze reactie 12-10-2019 09:45 (7%)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:13
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:44:
[...]

Staat hij wel in de open Zwave

Zwave herkenning is iets anders dan ondersteund worden Domoticz
Domoticz herkent openZwave
Hoe kan ik dit controleren? Via de website van OpenZwave zie ik wel dat de dimmer ondersteund zou moeten worden. Mijn Zwave stick herkent de dimmer in principe wel, enkel de parameters zijn niet beschikbaar.

Thanks voor je reactie.

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-11 22:39

Copitano

Hoorn NH

Wie heeft de oplossing voor het volgende probleem: Ik lees in Domoticz gegevens in van OTGW. Een daarvan is het OTGW Room Setpoint voor mijn Elga warmtepomp. Nu heb ik onder de knop Aanpassen van de wiget een schuifje verzet van rood naar groen of net andersom (weet ik niet meer precies). Als ik nu opnieuw wil aanpassen wordt om een wachtwoord gevraagd. Dat heb ik echter nooit ingevuld (dat weet ik wel zeker). De wachtwoorden die ik meestal gebruik heb ik allemaal geprobeerd, maar ik kom er met geen mogelijkheid meer in.
Een oplossen die ik zelf bedacht, maar nog niet uitgevoerd heb is het apparaat verwijderen en opnieuw toevoegen. Ben bang dat ik de hele boel dan in de war schop en data niet meer door gaan naar InfluxDB en Grafana. Dat draait nu alles als een tierelier.

Kan dat wachtwoord ergens gereset worden of verwijderd?
Het zal ergens opgeslagen zijn in Domoticz?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• flexje

flexje

got-father

Thats Me.. schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:23:
Dat kan zeker, met node red kun je de mqtt publish aanpassen. Ik heb het ook voor bepaalde devices.
Je schrijft je eerst in op de domoticz/out zodat je de mqtt berichten vanuit Domoticz opvangt en filtert op de IDX. Daarna zet je je payload om en push je hem door naar je broker/device.
DjAntoon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:17:
Omdat GCM niet werkt in mijn huidige beta versie: 4.10602 en ik niet durf te updaten ivm openzwave wat eerder al problemen gaf.

Probeer ik telegram notificatie werkend te krijgen, dus simpel in een script een notify gebruiken die dan naar Telegram gepushed word.

Ik heb telegram zover werken dat als ik onder notifications > telegram op test duw er een tekst gestuurd word naar telegram: Domoticz test message!

Ik zie in de log: Error: Telegram: {"ok":false,"error_code":400,"description":"Bad Request: message must be non-empty"}

Wat doe ik verkeerd?
Komt je test bericht wel aan?
Probeer eens in dzvents:

telegramChatID = "JECHATID"
telegramAPI = "JETELEGRAMAPI"
message = "testje vanuit dzvents naar telegram"

os.execute('curl -s -X POST https://api.telegram.org/...elegramAPI..'/sendMessage -d chat_id='..telegramChatID..' -d parse_mode=markdown -d text="'.. message ..'"')
Copitano schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:54:
Wie heeft de oplossing voor het volgende probleem: Ik lees in Domoticz gegevens in van OTGW. Een daarvan is het OTGW Room Setpoint voor mijn Elga warmtepomp. Nu heb ik onder de knop Aanpassen van de wiget een schuifje verzet van rood naar groen of net andersom (weet ik niet meer precies). Als ik nu opnieuw wil aanpassen wordt om een wachtwoord gevraagd. Dat heb ik echter nooit ingevuld (dat weet ik wel zeker). De wachtwoorden die ik meestal gebruik heb ik allemaal geprobeerd, maar ik kom er met geen mogelijkheid meer in.
Een oplossen die ik zelf bedacht, maar nog niet uitgevoerd heb is het apparaat verwijderen en opnieuw toevoegen. Ben bang dat ik de hele boel dan in de war schop en data niet meer door gaan naar InfluxDB en Grafana. Dat draait nu alles als een tierelier.

Kan dat wachtwoord ergens gereset worden of verwijderd?
Het zal ergens opgeslagen zijn in Domoticz?
Welke OTGW heb je? Die van Nodo-shop? En is ie met een lan interface aangesloten? Standaard ww en username is admin/admin...

flexje wijzigde deze reactie 12-10-2019 22:06 (24%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@flexje Dat is drie maal "ja". admin is de eerste die ik geprobeerd heb. Maar het zit denk ik niet zozeer in OTGW, maar is iets van Domoticz.https://imgur.com/YRwYqsQ.jpg
Hier zie je al dat de kleur van het balkje bovenin anders is en als ik dan op aanpassen klik krijg ik dit:Als ik daar vervolgens een wachtwoord invul, bijvoorbeeld 'admin' dan verdwijnt de box en er gebeurd verder niets. Geen melding fout wachtwoord of zoiets, maar ik krijg ook geen toegang meer tot het achterliggende scherm. Dat wachtwoord zal toch ergens in Domoticz opgeslagen zijn? Als ik dat weg kan gooien kom ik er misschien weer gewoon in.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Knielen
  • Laatst online: 17:02
Copitano schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:50:
@flexje Dat is drie maal "ja". admin is de eerste die ik geprobeerd heb. Maar het zit denk ik niet zozeer in OTGW, maar is iets van Domoticz.[Afbeelding]
Hier zie je al dat de kleur van het balkje bovenin anders is en als ik dan op aanpassen klik krijg ik dit:[Afbeelding]Als ik daar vervolgens een wachtwoord invul, bijvoorbeeld 'admin' dan verdwijnt de box en er gebeurd verder niets. Geen melding fout wachtwoord of zoiets, maar ik krijg ook geen toegang meer tot het achterliggende scherm. Dat wachtwoord zal toch ergens in Domoticz opgeslagen zijn? Als ik dat weg kan gooien kom ik er misschien weer gewoon in.
Probeer de cache van je browser eens te legen. Je hebt helemaal geen wachtwoord nodig voor OTGW.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Dylantje2

Dylantje2

dewil1990 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Hoe kan ik dit controleren? Via de website van OpenZwave zie ik wel dat de dimmer ondersteund zou moeten worden. Mijn Zwave stick herkent de dimmer in principe wel, enkel de parameters zijn niet beschikbaar.

Thanks voor je reactie.
zoiets:
https://www.domoticz.com/wiki/Zwave

en:
https://github.com/OpenZWave/open-zwave/tree/master/config

Hier moet exact het type tussen staan..

Als hij er stata en je hebt niets in domoticz.
Nieuwe hard en software aan.. 12 uur wachten!!!

Geen data.
Dan device exlcuden
dan de stick nogmaals in de afleer mode zetten vast houden tot hij geel blinkt.
dan je devize exclude knopjes gebruiken
dat doe je 2 x.

Daarna netjes includen stick op blauw knipperen.
En zorg dat de stick kort bij je devices is tijdens het includen.

stick erin
reboot...
nieuwe soft en hardware aan..
En dan?
ook na 12 uur wachten?

• flexje

flexje

got-father

Copitano schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:50:
@flexje Dat is drie maal "ja". admin is de eerste die ik geprobeerd heb. Maar het zit denk ik niet zozeer in OTGW, maar is iets van Domoticz.[Afbeelding]
Hier zie je al dat de kleur van het balkje bovenin anders is en als ik dan op aanpassen klik krijg ik dit:[Afbeelding]Als ik daar vervolgens een wachtwoord invul, bijvoorbeeld 'admin' dan verdwijnt de box en er gebeurd verder niets. Geen melding fout wachtwoord of zoiets, maar ik krijg ook geen toegang meer tot het achterliggende scherm. Dat wachtwoord zal toch ergens in Domoticz opgeslagen zijn? Als ik dat weg kan gooien kom ik er misschien weer gewoon in.
Je device staat op protected. Je kunt dit normaal gesproken aan/uitzetten door op het knopje Aanpassen te drukken bij je device. Daar zie je een checkbox "Beschermd".

In de instellingen van Domoticz zie je Licht/Schakelaar bescherming: staan met een pswd field, haal die leeg en sla het op.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Knielen Gedaan. Maakt geen verschil.
@flexje Het lukt niet om dat wachtwoord te verwijderen of te veranderen. Na opslaan komt het gewoon weer terug :(

• flexje

flexje

got-father

Copitano schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:21:
@Knielen Gedaan. Maakt geen verschil.
@flexje Het lukt niet om dat wachtwoord te verwijderen of te veranderen. Na opslaan komt het gewoon weer terug :(
Dat lijkt zo, gewoon leeghalen en opslaan, daarna kun je gewoon weer bij je device op Aanpassen drukken en je Bescherm checkbox uitvinken

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@flexje Helaas, was dat maar waar. Heb het meer keren herhaald maar kom er echt niet in. De box waar het wachtwoord ingevuld moet worden blijft hardnekkig terugkomen. Zodra ik een wachtwoord invul en op OK druk verdwijnt de box maar blijft terugkomen zodra ik weer op aanpassen druk.Moet ik wellicht ook de andere wachtwoorden weghalen?

Copitano wijzigde deze reactie 13-10-2019 13:46 (15%)

• flexje

flexje

got-father

Copitano schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:44:
@flexje Helaas, was dat maar waar. Heb het meer keren herhaald maar kom er echt niet in. De box waar het wachtwoord ingevuld moet worden blijft hardnekkig terugkomen. Zodra ik een wachtwoord invul en op OK druk verdwijnt de box maar blijft terugkomen zodra ik weer op aanpassen druk.[Afbeelding]Moet ik wellicht ook de andere wachtwoorden weghalen?
Apart, je device staat op beschermd op de een of andere manier. Probeer je device eens te verwijderen uit je apparatenlijst en opnieuw toe te voegen. (Niet hard verwijderen, gewoon uit je lijst dus alleen)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@flexje Bedoel je op het blauwe pijltje drukken in plaats van op de vuilnisbak?

• flexje

flexje

got-father

Copitano schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:56:
@flexje Bedoel je op het blauwe pijltje drukken in plaats van op de vuilnisbak?
Jup

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@flexje Eerst verwijderd, nog eens wachtwoord weggegooid en opgeslagen, teruggezet en gelukt!!!
Thx. d:)b

• jbr
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 20:12

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:10:
[...]

Eerst de methode geprobeerd om te flashen zonder te solderen. Dit heeft niet geleid tot het gewenste resultaat: Het uitzenden van het SSID blijft uit.
hmmm.... ik had een soortgelijk probleem denk ik: de SSID is een seconde of 10-15 zichtbaar maar in die tijd kon ik er niet mee verbinden... had jij dat ook?

Wat bij mij de oplossing was (ik draai een RbPi3 met Raspbian) was om de WiFi adapter vrij te maken middels

code:
1
sudo wpa_cli terminate

Daarna ging het OTA flashen als een zonnetje. Na de initiele flash kun je vanuit de terminal (mijn RbPi3) via

code:
1
curl http://10.42.42.42/flash3

Tasmota sonoff-basic flashen. Daarna kun je vanuit de webinterface van Tasmota gewoon via een firmware upgrade de 'reguliere' sonoff.bin laden. Daarmee heeft het ook menuopties voor Domoticz :)

jbr wijzigde deze reactie 13-10-2019 16:00 (35%)
Reden: na even klooien toch wel gelukt

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

jbr schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

hmmm.... ik had een soortgelijk probleem denk ik: de SSID is een seconde of 10-15 zichtbaar maar in die tijd kon ik er niet mee verbinden... had jij dat ook?

Wat bij mij de oplossing was (ik draai een RbPi3 met Raspbian) was om de WiFi adapter vrij te maken middels

code:
1
sudo wpa_cli terminate

Daarna ging het OTA flashen als een zonnetje. Na de initiele flash kun je vanuit de terminal (mijn RbPi3) via

code:
1
curl http://10.42.42.42/flash3

Tasmota sonoff-basic flashen. Daarna kun je vanuit de webinterface van Tasmota gewoon via een firmware upgrade de 'reguliere' sonoff.bin laden. Daarmee heeft het ook menuopties voor Domoticz :)
Ik kreeg helemaal geen SSID zichtbaar en ik gebruik de WiFi adapter niet... toen maar de soldeerbout gepakt :+

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

...en ik gebruik de WiFi adapter niet...
Wellicht begrijpen we elkaar niet, want ik vraag me naar aanleiding van bovenstaande hoe jij de OTA flash dan probeerde uit te voeren... de procedure vereist toch dat je een AP maakt?
toen maar de soldeerbout gepakt :+
Ik ben er niet zo handig mee als ik zou willen... dus dat is bij mij het laatste redmiddel :P

jbr schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Wellicht begrijpen we elkaar niet, want ik vraag me naar aanleiding van bovenstaande hoe jij de OTA flash dan probeerde uit te voeren... de procedure vereist toch dat je een AP maakt?

[...]

Ik ben er niet zo handig mee als ik zou willen... dus dat is bij mij het laatste redmiddel :P
Klopt, maar aangezien ik de WiFi nog nooit gebruikt had had ik weinig zin om heel diep te gaan kijken waar het fout ging terwijl het solderen 5 minuten werk is :+

Ik wil - voor eens en voor 'altijd' - een oplossing voor m'n deurbel realiseren.

Ik heb nu een combinatie van een draadloze knop, draadloze bel, snapshot, melding en muten van de Onkyo.

Het liefst wil ik nu terug naar een ouderwetse deurbel die DIRECT een signaal geeft als er op de knop gedrukt wordt (nu heb ik soms enkele seconden vertraging waardoor ik soms de deur al open heb en dan pas de bel gaat terwijl wel al het geluid is gemute en ik een foto in Telegram heb ontvangen) en dat vervolgens ook DIRECT een script wordt afgetrapt waarmee een snapshot wordt verstuurd en de Onkyo wordt gemute.

Heeft iemand een dergelijke situatie die hij kan beschrijven of een link naar hoe dit precies wordt beschreven, liefst met een overzicht van welke hardware ik dan nodig heb?

¯\_(ツ)_/¯

M.v.Veelen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:33:
Ik wil - voor eens en voor 'altijd' - een oplossing voor m'n deurbel realiseren.

Ik heb nu een combinatie van een draadloze knop, draadloze bel, snapshot, melding en muten van de Onkyo.

Het liefst wil ik nu terug naar een ouderwetse deurbel die DIRECT een signaal geeft als er op de knop gedrukt wordt (nu heb ik soms enkele seconden vertraging waardoor ik soms de deur al open heb en dan pas de bel gaat terwijl wel al het geluid is gemute en ik een foto in Telegram heb ontvangen) en dat vervolgens ook DIRECT een script wordt afgetrapt waarmee een snapshot wordt verstuurd en de Onkyo wordt gemute.

Heeft iemand een dergelijke situatie die hij kan beschrijven of een link naar hoe dit precies wordt beschreven, liefst met een overzicht van welke hardware ik dan nodig heb?
Ik gebruik een (ronde) knop van Xiaomi in combinatie met Domotivz, vertraging op de notify (Hue strip die knippert) is 0 te noemen, op de snapshot zit wel een kleine vertraging maar dit ga je sowieso nooit naar 0 krijgen tenzei je elke seconde een snapshot maakt en die opslaat ofzo...

Ik heb een vierante knop van Xiaomi gebruikt in het verleden, maar dat was niet bestand tegen de (vochtige) weersinvloeden. Ik zie ook niet wat je voor oplossing hebt voor de bel, laat je de Xiaomi GW afgaan?

Liever dat deel gewoon ouderwets bedraad zodat je altijd de bel kunt horen. Maar dan met de toevoeging dat er een script wordt afgetrapt waarin ik dan de mute / snapshot verwerk. Dat de snapshot ietsje vertraging heeft besef ik en dat is geen punt. Gaat erom dat direct de bel gaat en zsm het script automatisch wordt afgetrapt. Hoe?

¯\_(ツ)_/¯

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 14:52
M.v.Veelen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:33:

Check deze post: https://gathering.tweaker...message/57907372#57907372
Waarbij deze post exact beschrijft wat ik gebruik: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56513983

Hieruit heb ik een oplossing gebouwd waarbij ik de 'ouderwetse' trafo/drukknop/ding-dong-bel gebruik icm Domoticz.

mbuurman wijzigde deze reactie 13-10-2019 20:59 (5%)

mbuurman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:57:
[...]

Check deze post: https://gathering.tweaker...message/57907372#57907372
Waarbij deze post exact beschrijft wat ik gebruik: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56513983

Hieruit heb ik een oplossing gebouwd waarbij ik de 'ouderwetse' trafo/drukknop/ding-dong-bel gebruik icm Domoticz.
Ja, zoiets inderdaad. Al heb ik nog '0' ervaring met optocouplers oid. Is er een materiaallijst zodat ik weet wat ik moet bestellen? En een exacte beschrijving van hoe ik alles stap voor stap aansluit?

¯\_(ツ)_/¯

M.v.Veelen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:42:
Ik heb een vierante knop van Xiaomi gebruikt in het verleden, maar dat was niet bestand tegen de (vochtige) weersinvloeden. Ik zie ook niet wat je voor oplossing hebt voor de bel, laat je de Xiaomi GW afgaan?

Liever dat deel gewoon ouderwets bedraad zodat je altijd de bel kunt horen. Maar dan met de toevoeging dat er een script wordt afgetrapt waarin ik dan de mute / snapshot verwerk. Dat de snapshot ietsje vertraging heeft besef ik en dat is geen punt. Gaat erom dat direct de bel gaat en zsm het script automatisch wordt afgetrapt. Hoe?
Ik gebruik helemaal geen ouderwetse deurbel meer, ik vindt ze overbodig en storend. Ik stoor me echt aan het geluid.

Heb ik het begin ook de vierkante gehad en dat is echt een slecht product! Nadat ik de ronde heb ontvangen nooit meer één probleem gehad.

Verder wordt er bij elke keer bellen een aantal dingen getrieerd:
- Hue strip gaat 3x knipperen (dit is sowieso een ‘notify’ actie en dus niet alleen bij de deurbel)
- Notificatie via Telegram. Het versturen gebeurt middels een .sh script en dit scheelt veel tijd in plaats van Domoticz te gebruiken. Domoticz start het script op de achtergrond.
- De lampen boven de voordeur gaan aan zodat de persoon die aanbelt weet dat er wat gebeurt.

Dit werkt voor mij allemaal prima, de Hue strip knippert fel genoeg om de beneden verdieping te triggeren. Alleen in de keuken is het zicht beperkt maar dan hangt er een spiegel waar je het weer kan zien. Misschien dat ik in de toekomst meer lampen wil opnemen als ‘notify’ trigger maar dat zie ik dan wel.

Juist omdat ik helemaal geen geluid wil is dit voor mij een prima oplossing!

Toppe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Heb ik het begin ook de vierkante gehad en dat is echt een slecht product! Nadat ik de ronde heb ontvangen nooit meer één probleem gehad.
Is deze ronde knop dan geschikt om buiten in de regen te hangen?

En, jij hebt geen geluid? Nee, dat is voor mij geen optie, ik moet wel geluid hebben en als dat dan een ouderwets rinkel / ding-dong is dat maakt me niet eens zoveel meer uit, als er maar geen vertraging meer in zit.

De achtergrond-acties worden bij mij ook getriggerd door een .sh script af te trappen. ik begrijp alleen maar niet waarom er een vertraging zit in het afgaan van de (KaKu) deurbel.

Er wordt op de deurbelknop (KaKu) gedrukt en mbv een LUA script wordt de deurbel (KaKu) ingeschakeld. Hier zit vaak al een aantal seconden vertraging in. Heel gek. Bij het indrukken van de deurbelknop wordt ook het .sh script afgetrapt en die laat al eerder de Onkyo muten en een snapshot sturen dan dat de KaKu deurbel afgaat.

Eigenlijk is die vertraging van de KaKu deurbel gewoon het probleem wat ik niet opgelost krijg en waardoor ik nu de hele situatie op de schop wil nemen.....

¯\_(ツ)_/¯

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 14:52
@M.v.Veelen Het is absoluut geen kant en klare oplossing en zult zelf op zoek moeten naar de oplossing die voor jou het beste/makkelijkste werkt.

Zoals te lezen gebruiken anderen een 'slimme' knop icm Domoticz oid, maar mijn voorwaarde was dat de bel het blijft doen ongeacht de status/werking van mijn Domotica-oplossing. Dit vooral voor de WAF en de kinderen hier in huis.

Optocoupler: De PC817 is voor gelijkstroom, de PC814 te gebruiken met wisselstroom. Mijn trafo is wissel, dus heb de PC814 in gebruik. Check google voor de werking en aansluitschema's
Aansluiten op PI Dmv GPIO: https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/
Aansturen van Domoticz: https://www.domoticz.com/wiki/GPIO
M.v.Veelen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

En, jij hebt geen geluid? Nee, dat is voor mij geen optie, ik moet wel geluid hebben en als dat dan een ouderwets rinkel / ding-dong is dat maakt me niet eens zoveel meer uit, als er maar geen vertraging meer in zit.

De achtergrond-acties worden bij mij ook getriggerd door een .sh script af te trappen. ik begrijp alleen maar niet waarom er een vertraging zit in het afgaan van de (KaKu) deurbel.

Er wordt op de deurbelknop (KaKu) gedrukt en mbv een LUA script wordt de deurbel (KaKu) ingeschakeld. Hier zit vaak al een aantal seconden vertraging in. Heel gek. Bij het indrukken van de deurbelknop wordt ook het .sh script afgetrapt en die laat al eerder de Onkyo muten en een snapshot sturen dan dat de KaKu deurbel afgaat.

Eigenlijk is die vertraging van de KaKu deurbel gewoon het probleem wat ik niet opgelost krijg en waardoor ik nu de hele situatie op de schop wil nemen.....
Hij wordt wel nat, maar hangt niet in de stromende regen.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het prima werkt. @vwtune gebruikt het zelfde script maar dan mét geluid via de Xiaomi Gateway...

M.v.Veelen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

Gebruik ook een Kaku deurknop en deurbel (ACDB-7000AC) en heb 0 vertraging. Nu heb ik de deurknop en bel gewoon gekoppeld op de Kaku manier, werkt dus altijd ook al is Domoticz niet actief, en heb de deurknop tevens in Domoticz opgenomen zodat ik een sh script kan triggeren.

Als er wordt aangebeld dan
1. Direct geluid en buitenlamp gaat aan voor 5 min als het donker is.
2. Met iets vertraging via telegram een snapshot door een bash script.

Omdat jij via een LUA script de gong laat triggeren in Domoticz krijg je dus een vertraging. Wordt aangebeld, script wordt uitgevoerd en dan wordt de gong getriggerd en dat levert zeker als het script wat uitgebreider is denk ik de vertraging op. Misschien als test een heel eenvoudig lua gebruiken die alleen de gong triggert om te zien of er iets veranderd.
Koppel het eens zoals ik het heb gedaan en laat het script afvuren door de deurknop met een OnAction

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Verder wordt er bij elke keer bellen een aantal dingen getrieerd:
- Hue strip gaat 3x knipperen (dit is sowieso een ‘notify’ actie en dus niet alleen bij de deurbel)
Ik ben heel erg benieuwd hoe je dit hebt ingesteld! Dit is standaard bij mij geen optie bij de 'notifications' in Domoticz bij mij namelijk....

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:17

SpikeHome

2400wp en 2750wp

RR46 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Het gaat voornamelijk om de usb 2 sata controller want niet elke schijn met een Pi te werken weet ik.
Heb er zelf al eens 2 geprobeerd en werkte beide niet.
Nu de Pi met een Pi Drive werkend en draait ene jaar bijna nu super stabiel.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

jbr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd hoe je dit hebt ingesteld! Dit is standaard bij mij geen optie bij de 'notifications' in Domoticz bij mij namelijk....
In Domoticz is het ook gewoon een virtuele schakelaar die een script start bij "Aan" en automatisch uit gaat na 3 seconde geloof ik :+ zal hem vanmiddag delen :)

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:05:
[...]
zal hem vanmiddag delen :)
Top, Toppe!

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 23:40
Guys kort vraagje. Ik heb nu domoticz met zigbee USB stick. Kan ik ook tegelijk een zwave stick gebruiken ?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja; zigbee en zwave zijn aparte sticks en prima icm een domotica oplossing te gebruiken. Dat heb ik zelf ook.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Iemand anders ook deze melding wel eens gehad? En wat nu te doen?

code:
1
12:06:01.961  Error: SQL Query("VACUUM") : database or disk is full

Mijn database is ook erg groot gegroeid binnen enkele dagen:

code:
1
2
3
-rw-r--r--  1 pi   pi    8015872 Oct 14 10:21 domoticzbackup_01.db
-rw-r--r--  1 root root 14618624 Oct 13 18:06 domoticzbackup_13.db
-rw-r--r--  1 root root 15179776 Oct 14 12:06 domoticz.db

imdos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:38:
Iemand anders ook deze melding wel eens gehad? En wat nu te doen?

code:
1
12:06:01.961  Error: SQL Query("VACUUM") : database or disk is full

Mijn database is ook erg groot gegroeid binnen enkele dagen:

code:
1
2
3
-rw-r--r--  1 pi   pi    8015872 Oct 14 10:21 domoticzbackup_01.db
-rw-r--r--  1 root root 14618624 Oct 13 18:06 domoticzbackup_13.db
-rw-r--r--  1 root root 15179776 Oct 14 12:06 domoticz.db

Check je DB eens op fouten
MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heb ik niet; ik draai dagelijks die commando's via waaren's dzVents script. Die staat hier

Maar ik heb denk ik hier last van:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
To allow the VACUUM command to run, 
change the directory for temporary files to one that has enough free space.

SQLite's documentation says the temporary directory is (in order):

whatever is set with the PRAGMA temp_store_directory command; or
whatever is set with the SQLITE_TMPDIR environment variable; or
whatever is set with the TMPDIR environment variable; or
/var/tmp; or
/usr/tmp; or
/tmp; or
., the current working directory

Idd; is opgelost met dit artikel en wat googlen; maar nu toch maar de grootte van mijn log temp dir aanpassen. Aangepast met de variabele SQLITE_TMPDIR te exporteren.

imdos wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:25 (8%)
Reden: gefixed!

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik heb weer wat in elkaar geflanst... De bestaande regenmeter(pluviometer) welke ik heb, stuurt zijn info via 433MHz naar een ontvanger binnen. Deze ontvanger is oud en vreet batterijen. Het leek mij leuk om in Domoticz ook de regenval bij te kunnen houden. Toevallig heb ik een zelfgemaakt weerstation op zonne energie in de tuin hangen(zie een van me posts van een tijdje gelden). Ik had het signaal op kunnen vangen en dit op een of andere mannier in Domoticz kunnen toveren, maar ik heb het makkelijker opgelost. De regenmeter dmv. 2 bakjes welke gevuld worden door de regen en dan kantelen. Een soort wip-wap, welke bij elke wip of wap een ''puls'' genereerd, door een magneetje wat langs een reedcontact beweegt. Het bestaande printje en reedcontact waren in dermate slechte staat dat ik dit maar gelaten heb zoals het is. (werkt nog wel!)

Ik had nog ergens een reedcontact + magneet slingeren van een oude fietscomputer. Deze heb ik met wat lijm en een schroefje op de bestaande regenmeter gemonteerd. Vervolgens dit contact aangesloten op de D1 mini in mn weerstation. Werkt prima!

Domoticz maakt er een mooi grafiekje van, of de waardes exact kloppen weet ik nog niet, gelukkig kan ik dit nog aflezen van het oude station en evt. corrigeren.

;)

Waar ik nog wel tegenaan loop, is dat ik geen voorspelling in Domoticz krijg adv. de waardes welke de barometer genereert, deze stuurt netjes de luchtdruk door, maar er gaat iets mis met de JSON denk ik, waardoor Domoticz alleen de druk weergeeft, maar geen voorspelling doet.

In de JSON moet een waarde van 0-5 ergens zitten.... maar ik weet niet hoe ik dit fix in tasmota.... iemand?

Parklife

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:34
Bij onze oprit wil ik verlichting aanleggen die schakelt (Sonoff) wanneer er iemand langs loopt/rijdt/fietst. Ook wil ik in huis graag een 'pingel' wanneer er beweging is. We krijgen door de indeling van het huis en de tuin niet mee of er iemand op het erf is. Weet iemand een 'pingel-apparaat' die te schakelen is met Domoticz?
JL-IP(!) schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:13:
Bij onze oprit wil ik verlichting aanleggen die schakelt (Sonoff) wanneer er iemand langs loopt/rijdt/fietst. Ook wil ik in huis graag een 'pingel' wanneer er beweging is. We krijgen door de indeling van het huis en de tuin niet mee of er iemand op het erf is. Weet iemand een 'pingel-apparaat' die te schakelen is met Domoticz?
Een 'pingel' apparaat alszijnde een bewegingsmelder? Je hebt luxe van Steinel op Zwave maar ook de standaard versies op Zigbee kan je buiten prima ophangen zolang ze een beetje beschut hangen :+

• JL-IP(!)
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Een 'pingel' apparaat alszijnde een bewegingsmelder? Je hebt luxe van Steinel op Zwave maar ook de standaard versies op Zigbee kan je buiten prima ophangen zolang ze een beetje beschut hangen :+
Nee, ik doel op een apparaat wat bij mij in de woning een geluidssignaal geeft wanneer er buiten op de oprit beweging is.
JL-IP(!) schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

Nee, ik doel op een apparaat wat bij mij in de woning een geluidssignaal geeft wanneer er buiten op de oprit beweging is.
Dan neem je een bewegingsmelder een Sonoff en een scheepshoorn van Toetershop.nl (geen reclame maar een geniale naam!) die je Sonoff aanzet bij beweging!

Edit: Vooral deze doet het goed in de buurt: https://www.toetershop.nl/scheepshoorns/Burtone-H320
Edit: Geluid aan hoor:

Toppe wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:51 (18%)

• DjAntoon
De xiaomi gateway kan het ook. Meer dan redelijk volume.
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:00:
Er zijn genoeg opties die werken. Wil je een professionele oplossing dan kom je uit op een alarm systeem.
Zelf heb ik een vergelijkbare oplossing dat als we niet thuis zijn en er wordt een sensor getriggerd dan krijg ik een notificatie inclusief de snapshots van alle camera's... Nu alleen nog een oplossing zoeken voor de huishoudelijke hulp :+

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat buiten sensoren vrij gevoelig kunnen zijn. Je wilt namelijk een melding krijgen als iemand aan het begin van je erf is en niet pas als iemand voor de deur staat. Hiervoor moet je een hoop geduld hebben en de sensoren op de juiste manier instellen. Het weer (UV, Wind, Temperatuur) kunnen hier invloed op hebben. Dit is ook de reden dat er maar weinig 'triggers' zijn voor buiten bij een professioneel alarm systeem en hier dan camera's voor worden ingezet. De duurdere camera's hebben naast een 'motion field' ook nog eens een aparte 'uitgang' bij de bewegingssensor... Het instellen van je 'motion field' gaat bij een camera een stuk nauwkeuriger omdat je hierbij een fysiek raster over fysiek beeld gaat gebruiken.

Toppe wijzigde deze reactie 14-10-2019 15:18 (43%)

• JL-IP(!)
Toppe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:08:
[...]Je moet er alleen wel rekening mee houden dat buiten sensoren vrij gevoelig kunnen zijn. Je wilt namelijk een melding krijgen als iemand aan het begin van je erf is en niet pas als iemand voor de deur staat. Hiervoor moet je een hoop geduld hebben en de sensoren op de juiste manier instellen. Het weer (UV, Wind, Temperatuur) kunnen hier invloed op hebben.
Ik zat eerder te denken aan zo'n 'laser' tussen 2 sensoren. Ik zal er even induiken, een Dahua camera staat sowieso nog op het lijstje
Om te beginnen is het raadzaam om even de API documentatie door te lezen die je hier vindt. Het gaat vooral even om het aanmaken van de gebruiker.

Verder is onderstaand mijn 'notify' scriptje, stelt niets voor...

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"alert":"select"}' http://192.168.1.11/api/<API CODE HIER>/lights/1/state
sleep 1
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"alert":"select"}' http://192.168.1.11/api/<API CODE HIER>/lights/1/state
sleep 1

De sleep 1 zorgt voor een kleine vertraging, je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om je lamp een aantal seconde aan te laten...

Verder heb ik in Domoticz een virtuele schakelaar met de naam "Hue Notify" (heb ook bijvoorbeeld "Telegram Notify") met een off delay van 3 seconde en een "Aan actie" met de volgende regel: script:///home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/HueNotify.sh &> /dev/null 2>&1. Op deze manier wordt het script op de achtergrond uitgevoerd.

Mocht je wat willen spelen dan kan dat via de CLI debugger die Hue ingebakken heeft: http://192.168.1.11/debug/clip.html bij de URL voer je [/mono]/api/<API CODE HIER>[/mono] in en bij Message Body voer je een geldige JSON in :)

Ik heb nog wel een aantal dingen die wat mij betreft beter kunnen:
- Instellen van de snelheid in colorloop
- Tijdelijk kunnen veranderen van kleur, automatisch terug naar de "basis kleur" als het script is afgelopen
- Kunnen creëren van dynamische led strip zoals hier:

Toppe wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:46 (22%)

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:00:
Leuk die xiaomi gateway als "sirene" maar helaas kun je de sirene niet laten "loopen", dus hij gaat 1x af en gaat daarna vanzelf uit :+ :+ :+ :+
Niet echt handig in een alarmsysteem dus haha

• DjAntoon
JL-IP(!) schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

@flexje Het gaat toch niet over alarm? Meer een bel die aangeeft dat er iemand is...
Je kunt hem gewoon laten hertriggeren, werkt hier prima voor het doel.

DjAntoon wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:45 (9%)

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

@flexje Het gaat toch niet over alarm? Meer een bel die aangeeft dat er iemand is...
Ohw sorry dacht ergens alarm te lezen :D Mja, dan werkt ie prima :P

Pagina: 1 ... 50 ... 58 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True