Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 14:52
Ik loop tegen het volgende aan:

De route die ik 's ochtends door het huis loop is als volgt:
Woonkamer -> Keuken -> Woonkamer -> Voordeur

De PIR in de woonkamer ziet mij als eerste dus gaat de lamp aan in de woonkamer, vervolgens loop ik naar de keuken maar daar gaat de lamp niet aan. Omdat "woonkamerpir == 'On'" gedurende 2 minuten (Xiaomi sensor) valide is stopt het dzvents-script voor 2 minuten bij de eerste "IF", daarna gaat de keukenlamp pas aan:

code:
1
2
3
4
5
6
if woonkamerpir == 'On' then
    [zet woonkamerlamp aan]     
elseif keukenpir == 'On' then
    [zet keukenlamp aan]
elseif voordeur == 'Open' then
    [zet woonkamer en keukenlamp uit]

Dit heb ik nu opgelost door de volgorde van de IF en ELSEIF's aan te passen tegengesteld aan de loop-route door het huis:

code:
1
2
3
4
5
6
if voordeur == 'Open' then
    [zet keukenlamp aan]
elseif woonkamerpir == 'On' then
    [zet woonkamerlamp aan]

Maar dit is niet altijd op deze manier op te lossen. Is er een manier om bij een matchende "IF" het script toch door te laten lopen? Ik ben niet zo'n scripter, dus wellicht is het een wat 'domme' vraag... :?

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:37
mbuurman schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:34:
Ik loop tegen het volgende aan:

De route die ik 's ochtends door het huis loop is als volgt:
Woonkamer -> Keuken -> Woonkamer -> Voordeur

De PIR in de woonkamer ziet mij als eerste dus gaat de lamp aan in de woonkamer, vervolgens loop ik naar de keuken maar daar gaat de lamp niet aan. Omdat "woonkamerpir == 'On'" gedurende 2 minuten (Xiaomi sensor) valide is stopt het dzvents-script voor 2 minuten bij de eerste "IF", daarna gaat de keukenlamp pas aan:

code:
1
2
3
4
5
6
if woonkamerpir == 'On' then
    [zet woonkamerlamp aan]     
    [zet keukenlamp aan]
elseif voordeur == 'Open' then

Dit heb ik nu opgelost door de volgorde van de IF en ELSEIF's aan te passen tegengesteld aan de loop-route door het huis:

code:
1
2
3
4
5
6
if voordeur == 'Open' then
    [zet keukenlamp aan]
elseif woonkamerpir == 'On' then
    [zet woonkamerlamp aan]

Maar dit is niet altijd op deze manier op te lossen. Is er een manier om bij een matchende "IF" het script toch door te laten lopen? Ik ben niet zo'n scripter, dus wellicht is het een wat 'domme' vraag... :?
Verander de elseif in if :)

PSN: PcDCch

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:43
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand een tip heeft voor het volgende. Misschien niet helemaal Domoticz, maar een beetje wel.
Ik heb (naar aanleiding van eerdere posts en goede verhalen over Caddy) inmiddels deze configuratie:
1. een oude RPi1 met Caddy die als reverse proxy dient voor:
2. een RPi3 met Domoticz, Grafana, Influx enz.
De Pi1 hangt met Caddy aan 443 (via open poort op de router) aan mijn domein (gewoon A record).

Nu staat op allebei fail2ban (ik heb ssh naar allebei open en een ssh jail). Ik heb net ook volgens https://www.domoticz.com/wiki/Setup_fail2ban de domoticz jail getest op de RPi3. Dat lijkt te werken. Vanaf het werk 3 keer verkeerd inloggen en bam, een ban. Maar: ik kan daarna gewoon weer opnieuw proberen en de RPi3 en iptables lijken zich er niets van aan te trekken. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
F2b log

code:
1
2
3
4
5
6
7
2019-09-30 13:51:08,509 fail2ban.actions        [20076]: NOTICE  [domoticz] Ban <werkipadres>
2019-09-30 13:51:27,447 fail2ban.filter         [20076]: INFO    [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:27
2019-09-30 13:51:28,571 fail2ban.filter         [20076]: INFO    [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:28
2019-09-30 13:51:28,829 fail2ban.filter         [20076]: INFO    [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:28
2019-09-30 13:51:29,171 fail2ban.actions        [20076]: NOTICE  [domoticz] <werkipadres> already banned
2019-09-30 13:51:41,636 fail2ban.filter         [20076]: INFO    [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:41
2019-09-30 13:51:43,243 fail2ban.filter         [20076]: INFO    [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:42

iptables -L

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination
f2b-domoticz  tcp  --  anywhere             anywhere             multiport dports http-alt

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Chain f2b-domoticz (1 references)
REJECT     all  --  <werkdns hier>  anywhere             reject-with icmp-port-unreachable
RETURN     all  --  anywhere             anywhere

Het enige opvallende dat ik hierin zie is dat f2b ip-adressen toont in de log, maar iptables de domeinnaam. Die twee horen wel bij elkaar, uiteraard gecheckt :)

Aanvulling: wat ik verwacht is dat ik gewoon geen loginpogingen meer kan doen of dat ik helemaal geen verbinding meer mag. Ik verwacht in elk geval niet dat ik weer een berg pogingen kan doen en bij de juiste combinatie ook gewoon kan inloggen (ofwel brute-forcen).

Aanvulling: wat meer research lijkt erop te wijzen dat fail2ban op deze manier niet achter een (reverse)proxy kan werken omdat het (hier werk-)ip-adres dat binnenkomt niet het ipadres is dat werkelijk verbinding maakt met de server. Dat is natuurlijk mijn proxy (de RPi1). Ik vermoed nu dus dat ik het moet afvangen op de RPi1 en dan niet met de domoticz logfile (want die heb ik daar niet).

Wiley99 wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:53 (11%)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• mbuurman
Is het zo simpel?
Ik was in de veronderstelling dat er na de eerste IF altijd een ELSEIF moest volgen.
Dat wordt vanavond even uitproberen, ik zie in ieder geval dat je per IF een extra END krijgt.

thx!
mbuurman schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:10:
[...]

Is het zo simpel?
Ik was in de veronderstelling dat er na de eerste IF altijd een ELSEIF moest volgen.
Dat wordt vanavond even uitproberen, ik zie in ieder geval dat je per IF een extra END krijgt.

thx!
elseif is vooral handig als je één parameter in je statement wijzigt, daardoor blijft de boel ook nog eens mooi overzichtelijk :)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Wiley99
mbuurman schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:10:
[...]

Is het zo simpel?
ELSEIF kun je vergelijken met: zoniet dan als <nieuwe voorwaarde>... Dus die wordt alleen uitgevoerd als aan de voorwaarde in IF niet wordt voldaan. Wordt daaraan wel voldaan kan kom je nooit in de ELSEIF.
Wil je gewoon een rijtje zaken testen dan doe je dat hier met allemaal losse IF statements.

(hou wel even rekening met het volgende: je bent thuis en de bel gaat...)

Ben ik gek? Domme vraag...

De Xiaomi Gateway geeft een lux van 1292 waar de Neo Coolcam een lux waarde van 692 geeft. Er zal ongetwijfeld iets verschil in zitten met de richting van de sensor maar een verschil van bijna de helft vindt ik best veel?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:47
Wiley99 schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:27:
[...]

ELSEIF kun je vergelijken met: zoniet dan als <nieuwe voorwaarde>... Dus die wordt alleen uitgevoerd als aan de voorwaarde in IF niet wordt voldaan. Wordt daaraan wel voldaan kan kom je nooit in de ELSEIF.
Wil je gewoon een rijtje zaken testen dan doe je dat hier met allemaal losse IF statements.

(hou wel even rekening met het volgende: je bent thuis en de bel gaat...)
Er moet wel een end (voor de nieuwe if) tussen, toch?

• DjAntoon
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:34:

[Afbeelding]
De Xiaomi Gateway geeft een lux van 1292 waar de Neo Coolcam een lux waarde van 692 geeft. Er zal ongetwijfeld iets verschil in zitten met de richting van de sensor maar een verschil van bijna de helft vindt ik best veel?
Een domme vraag, is die niet gesteld word...

Volgens mij is de spreiding tussen dat soort meters inderdaad erg hoog, ik heb ze ook beiden en ook dezelfde ervaring.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:04

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[Afbeelding]
Ik neem/denk aan dat er ergens een verschil zit in meten qua lux..
Eu AU VS enz enz

Vandaar het script wat ik gebruik... "gewoon" gebaseerd op vaste data.
Vandaar uit kun je de sensoren een beetje ijken. toch?
Alleen wat maakt het je uit welke waarde er in een ruimte gebruikt wordt..
dit is een beetje ervaringsleren en dan zeg bij kamer lux 123
bij zolder lux 12345
En voor overall het script..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

Dylantje2 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:30:
[...]

Ik neem/denk aan dat er ergens een verschil zit in meten qua lux..
Eu AU VS enz enz

Vandaar het script wat ik gebruik... "gewoon" gebaseerd op vaste data.
Vandaar uit kun je de sensoren een beetje ijken. toch?
Alleen wat maakt het je uit welke waarde er in een ruimte gebruikt wordt..
dit is een beetje ervaringsleren en dan zeg bij kamer lux 123
bij zolder lux 12345
En voor overall het script..:-)
Lux is gewoon een eenheid die in de hele wereld het zelfde is: Wikipedia: Lux (eenheid) dus die vlieger gaat helaas niet op.

Het zal wel te maken hebben met de sensors die ze in de apparaten gebruiken. Daarbij zijn die sensoren niet heel blij als je ze bewust heel hoog opvoert (zaklamp ofzo)

Toppe wijzigde deze reactie 30-09-2019 18:34 (13%)

• Cable_boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-11 10:14
Als ik de wiki (letterlijk) volg om een Xiaomi Gateway (Aqara) toe te voegen aan Domoticz loop ik vast.
1. Ik kan onder region niet 'Mainland China' kiezen maar alleen 'China'. -> ik kies dus China
2. Volgens de handleiding zou er een 'about' item in het menu moeten zitten (na klik op de 3 puntjes). Echter heb ik die niet maar wel 'Function settings', ... 'General settings' en 'Help'. Kan iemand mij vertellen waar ik een password kan genereren? Of ten minste hoe ik bij 'about' kom?

Ik heb een v3 gateway (Air conditioning controller) en er zijn 4 temperatuur sensoren gekoppeld zonder problemen en uit te lezen in de app.

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || PV: 7000 Wp

• jbr
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 20:12

jbr

Right back @ ya

@Cable_boy Post eens een screenshot van dat menu bij je 2e punt

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• Cable_boy

Cable_boy wijzigde deze reactie 30-09-2019 22:19 (39%)

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:41
Vandaag de Ikea Tradfri HUB gekoppeld in Domoticz.

Nu had ik om te beginnen 1 afstandbediening en 5 lampen gekoppeld aan de HUB.
Ik merk alleen op dat deze niet automatisch worden gekoppeld in Domoticz?

Moet ik dan alles verwijderen in de HUB en opnieuw inleren of is er nog een andere manier om de lampen en de knop in te lezen in Domoticz?

Edit: Opgelost.
Ik had de HUB toegevoegd bij hardware. Op de een of andere manier kreeg deze IDX10.
IDX10 is ook al een ander apparaat....
Nog 1 hub toegevoegd en IDX10 verwijderd, hierna kwamen netjes alle devices binnen bij de apparaten.

etienne001 wijzigde deze reactie 30-09-2019 23:41 (26%)

• JaymzHetfield
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09-11 16:13
Na eerst hier wat tips verzameld te hebben om Domoticz stabiel op een Raspberry Pi te draaien, heb ik toch besloten naar de Odroid C2 over te stappen...

Besteld met een Ubuntu 18.04 EMMC geheugenkaartje en aan de slag gegaan. Het meeste ging heel soepel, maar nu ervaar ik toch wat problemen met m'n RFXCOM 433E.

In Domoticz krijg ik de volgende melding in de log:
2019-10-01 09:39:22.769 Error: RFXCOM: Invalid data received!....

Geen idee waar het door komt. Ook bij 'hardware' vreemd gedrag; de gerapporteerde firmware versie is 0 en er zijn bij 'Set mode' zogenaamd geen protocollen geselecteerd.

Vreemd genoeg werkt hij echter wel. Ik verzend en ontvang alle signalen probleemloos.

Wie heeft er ideeën hoe deze fouten te verhelpen? Ik wil het graag 100% in orde maken.

De maker van de transceiver vermoedt dat Ubuntu data verstuurd tijdens het opstarten, waarde 433E niet tegen kan, maar kan mij helaas niet verder helpen. Welke Linux distributie draaien jullie met Odroid en RFXCOM?

Metal up your ass

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:23

[Afbeelding]
De lux waarde van de Xiaomi gateway is alles behalve betrouwbaar! Ga er maar vanuit dat de Neo Coolcam het wel goed heeft ;)
Overigens meten de bewegingssensoren inclusief lux van xiaomi, dan weer wel de goede waarde.

• flexje
  • Laatst online: 16:53

flexje

got-father

Even adviesje gevraagd.
Zal ik op deze thema verder gaan:
(Ik heb dit even in Angular gemaakt, dit is echt nieuw voor me, normaal doe ik het gewoon in php met templates etc):

Of op deze (aanpassing van de default theme domoticz):

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:50

[Afbeelding]
Het verschil lijkt groot, maar kijk maar eens wat het verschil is als de zon er vol op schijnt. Dan ga je naar lux waardes in de 100.000
Als het verschil dan nog steeds maar 600 is valt het wel mee :P

Zie: https://www.google.com/se...irefox-b-d&q=zonlicht+lux

• vwtune
flexje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:38:
Even adviesje gevraagd.
(Ik heb dit even in Angular gemaakt, dit is echt nieuw voor me, normaal doe ik het gewoon in php met templates etc):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De eerste zou mijn voorkeur hebben omdat ik het linkermenu wel overzichtelijk vind. Qua kleurgebruik vind ik de 2e weer mooier. Maar ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!!! :)
Even adviesje gevraagd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou zelf bij de eerste blijven, deze is het meest flexibel en overzichtelijk als je het mij vraagt :+
FunFair schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Het verschil lijkt groot, maar kijk maar eens wat het verschil is als de zon er vol op schijnt. Dan ga je naar lux waardes in de 100.000
Als het verschil dan nog steeds maar 600 is valt het wel mee :P

Zie: https://www.google.com/se...irefox-b-d&q=zonlicht+lux
Die Xiaomi sensor geeft gewoon altijd 1292. 1262 als het wat bewolkt is :)

Toppe wijzigde deze reactie 01-10-2019 14:55 (30%)

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Ik zou zelf bij de eerste blijven, deze is het meest flexibel en overzichtelijk als je het mij vraagt :+

[...]

Die Xiaomi sensor geeft gewoon altijd 1292. 1262 als het wat bewolkt is :)
Ik heb geen ervaring met Angular, maar ik zit te kijken naar een mogelijkheid om de schakelaars te bedienen. Http opdracht, mqtt of....? Iemand een tip?

Het word dus geen theme....gewoon een losstaande frontend

flexje wijzigde deze reactie 01-10-2019 18:42 (6%)

• jbr

jbr

Right back @ ya

JaymzHetfield schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:56:
In Domoticz krijg ik de volgende melding in de log:
2019-10-01 09:39:22.769 Error: RFXCOM: Invalid data received!....
Kun je eens een andere serial poort associeren met de RFXCOM? Bijvoorbeeld /dev/ttyUSB1
Of zijn er meerdere devices op dezelfde serial port geconfigureerd?

• JaymzHetfield
jbr schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:13:
[...]

Kun je eens een andere serial poort associeren met de RFXCOM? Bijvoorbeeld /dev/ttyUSB1
Of zijn er meerdere devices op dezelfde serial port geconfigureerd?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar bij hardware in Domoticz kan ik vier waardes voor de serial port van de RFXCOM kiezen:

/dev/ttyUSB0
/dev/ttyACM0
/dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1XSS51I-if00-port0
/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

De eerste en de derde geven het aangegeven gedrag. Bij de tweede en vierde gebeurt er niks, maar dat is waarschijnlijk de zwave stick.

dmesg | grep ttyUSB geeft:
[ 7.151305] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

Metal up your ass

• jbr

jbr

Right back @ ya

De melding 'invalid data received' krijg je vaak als de RFXCOM met de verkeerde serial poort is geassocieerd, maar... heb je de guide voor het opzetten van persistent USB devices gevolgd?

• vwtune
jbr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:08:
[...]

Ja, hier 2 gateways. Dat heeft niet zoveel met de update te maken: die melding krijg ik wel vaker. In de meeste gevallen heeft dat te maken met een IP adres dat is gewijzigd van een gateway. Even controleren of dat nog klopt, anders de key uit de Xiaomi Home app even opnieuw genereren en invoeren binnen Hardware...
Ip adressen zijn niet gewijzigd en ik heb, zonder succes, de key opnieuw aangemaakt... :/

• jbr

jbr

Right back @ ya

Het lijkt erop dat jouw device toch anders wordt gezien dan een 'reguliere' gateway. Heb je al uitgebreid rondgeklikt op de opties die je wel ziet? Ik verwacht dat de 'about' functie waar het versienr wordt getoond wel ergens zichtbaar is... maar dat is wat lastig vanaf hier te beoordelen :Y)

• jbr

jbr

Right back @ ya

vwtune schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

Ip adressen zijn niet gewijzigd en ik heb, zonder succes, de key opnieuw aangemaakt... :/
Eruit mikken in de hardware en opnieuw aanmaken dan?

• vwtune
jbr schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Eruit mikken in de hardware en opnieuw aanmaken dan?
Ook al gedaan, het vreemde is dan wel dat ik de meldingen nog steeds krijg, maar de gateways dan wel werken, alleen moet ik alle devices weer toevoegen en zijn dus ook al mijn scripts en blockly's waarin ze verwerkt zaten verpest. Daar pas ik dus ook voor aangezien het in mijn geval om aardig wat devices te gaan.

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 22:29
Cable_boy schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:33:
Als ik de wiki (letterlijk) volg om een Xiaomi Gateway (Aqara) toe te voegen aan Domoticz loop ik vast.
1. Ik kan onder region niet 'Mainland China' kiezen maar alleen 'China'. -> ik kies dus China
2. Volgens de handleiding zou er een 'about' item in het menu moeten zitten (na klik op de 3 puntjes). Echter heb ik die niet maar wel 'Function settings', ... 'General settings' en 'Help'. Kan iemand mij vertellen waar ik een password kan genereren? Of ten minste hoe ik bij 'about' kom?

Ik heb een v3 gateway (Air conditioning controller) en er zijn 4 temperatuur sensoren gekoppeld zonder problemen en uit te lezen in de app.
Als je het hebt over de Xaomi Home app, ik heb zojuist een update gehad via de app. Maar daar keek ik niet zo vaak in.
Ik open de app, klik onder mijn apparaten op de Mi Control Hub, klik op de 3 puntjes rechts bovenin, about, Wireless communication protocol, Wireless communication protocol aanvinken en daaronder staat een Password.
Als je het protocol een keer uit en aan zet is je password ook weer gewijzigd.

• Cable_boy
Helaas krijg ik geen 'about' in mijn geval van de v3 hub (Air Conditioning Controller).

• DjAntoon
Met die V3 is toch iets mee? Niet compatible of zo.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Cable_boy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:00:
Helaas krijg ik geen 'about' in mijn geval van de v3 hub (Air Conditioning Controller).
Volgens mij is de air conditioning niet compatible?

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Hasse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-11 10:45
Iemand interesse in Elektrische Gordijnrails, zgan maar heel erg veel goedkoper dan nieuw?
zie: V&A aangeboden: Diverse maten elektrische gordijnrails

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
Met dank aan @Toppe en @rens-br gebruik momenteel het volgende script om via bewegingssensor in de WC de lamp aan te laten gaan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 20-05-2019
--Last update: 22-08-2019
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Used to Switch on Lamp, when there is movement
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    active = true, 
    on = {
        devices = {
            110 --Bewegingssensor WC
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)
        if (device.state == 'On') then
            domoticz.log('De lamp in de WC is ingeschakeld')

domoticz.devices(190).switchOn().checkFirst().forMin(3) 
            domoticz.devices(190).switchOff().checkFirst().afterMin(3) 
        end
    end
}

Ik loop er echter tegenaan dat de lamp uit gaat na 3 minuten en kort hierna weer aanspringt. Volgens mij moet er ergens nog een check inzitten dat als de laatste beweging (dus "on"actie bij de bewegingssensor) minder dan 3 minuten geleden is, de lamp aan moet blijven en gebeurd dat nu niet.
Hoe voeg ik deze optie toe?

Jeetje Rens, jij bent snel!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:09
Robbie T schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:47:
Met dank aan @Toppe en @rens-br gebruik momenteel het volgende script om via bewegingssensor in de WC de lamp aan te laten gaan
Ik gebruik niet het onderstaande script, maar een andere en die heeft dat probleem niet. Wellicht kan je die gebruiken.
Robbie T schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:47:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
--Creator: Rens
--Date: 20-05-2019
--Last update: 22-08-2019
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Used to Switch on Lamp, when there is movement

return {
    active = true, 
    on = {
        devices = {
            110 --Bewegingssensor WC
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)
        if (device.state == 'On') then
            domoticz.log('De lamp in de WC is ingeschakeld')

domoticz.devices(190).switchOn().checkFirst().forMin(3) 
            domoticz.devices(190).switchOff().checkFirst().afterMin(3) 
        end
    end
}

Ik loop er echter tegenaan dat de lamp uit gaat na 3 minuten en kort hierna weer aanspringt. Volgens mij moet er ergens nog een check inzitten dat als de laatste beweging (dus "on"actie bij de bewegingssensor) minder dan 3 minuten geleden is, de lamp aan moet blijven en gebeurd dat nu niet.
Hoe voeg ik deze optie toe?

Jeetje Rens, jij bent snel!
Je kan die switchOff regel verwijderen, je zet de lamp aan voor 3 minuten... :)

En wat voor sensor gebruik je? Script kan namelijk nog wat korter ;)

• JaymzHetfield
jbr schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:51:
De melding 'invalid data received' krijg je vaak als de RFXCOM met de verkeerde serial poort is geassocieerd, maar... heb je de guide voor het opzetten van persistent USB devices gevolgd?
Ja, helpt niet:

2019-10-02 19:15:14.002 Status: RFXCOM: Using serial port: /dev/ttyUSB-RFX433
2019-10-02 19:15:14.652 Error: RFXCOM: Invalid data received!....
2019-10-02 19:15:21.836 (RFX433MHz) Temp + Humidity (Unknown)

Als ik het niet gefixed krijg dan ga ik maar een andere Linux distributie (Stretch) proberen en helemaal opnieuw beginnen :O Van de andere distributies voor de Odroid C2 lijkt dat me althans de meest kansrijke.

JaymzHetfield wijzigde deze reactie 02-10-2019 19:18 (15%)

Metal up your ass

• jbr

jbr

Right back @ ya

JaymzHetfield schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

2019-10-02 19:15:14.002 Status: RFXCOM: Using serial port: /dev/ttyUSB-RFX433
Ook nog steeds de vreemde vermeldingen binnen hardware, in de zin dat de gerapporteerde firmware versie 0 is?

• JaymzHetfield
jbr schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:04:
[...]

Ook nog steeds de vreemde vermeldingen binnen hardware, in de zin dat de gerapporteerde firmware versie 0 is?
Ja.

Daarna met angst en beven een firmware update gedaan (firmware updaten terwijl de communicatie niet lekker loopt zat me niet echt lekker) en warempel; de firmware update ging goed (in een ander tabblad de log van Domoticz in de gaten gehouden) en met firmware Ext2 1025 werkt het wél. :*)

Metal up your ass

• jbr

jbr

Right back @ ya

Even adviesje gevraagd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou op het eerste theme doorgaan. Voornamelijk vanwege de overzichtelijkheid en leesbaarheid. Wellicht kun je (optioneel) een variant maken met een andere kleurstelling/achtergrond...

• Wiley99
[b]Wiley99 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"Wiley99 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:17[/message]:[/b]
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand een tip heeft voor het volgende. Misschien niet helemaal Domoticz, maar een beetje wel.
Ik heb (naar aanleiding van eerdere posts en goede verhalen over Caddy) inmiddels deze configuratie:
1. een oude RPi1 met Caddy die als reverse proxy dient voor:
2. een RPi3 met Domoticz, Grafana, Influx enz.
De Pi1 hangt met Caddy aan 443 (via open poort op de router) aan mijn domein (gewoon A record).

Nu staat op allebei fail2ban (ik heb ssh naar allebei open en een ssh jail). Ik heb net ook volgens https://www.domoticz.com/wiki/Setup_fail2ban de domoticz jail getest op de RPi3. Dat lijkt te werken. Vanaf het werk 3 keer verkeerd inloggen en bam, een ban. Maar: ik kan daarna gewoon weer opnieuw proberen en de RPi3 en iptables lijken zich er niets van aan te trekken. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
F2b log
[code]
2019-09-30 13:51:08,509 fail2ban.actions [20076]: NOTICE [domoticz] Ban <werkipadres>
2019-09-30 13:51:27,447 fail2ban.filter [20076]: INFO [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:27
2019-09-30 13:51:28,571 fail2ban.filter [20076]: INFO [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:28
2019-09-30 13:51:28,829 fail2ban.filter [20076]: INFO [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:28
2019-09-30 13:51:29,171 fail2ban.actions [20076]: NOTICE [domoticz] <werkipadres> already banned
2019-09-30 13:51:41,636 fail2ban.filter [20076]: INFO [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:41
2019-09-30 13:51:43,243 fail2ban.filter [20076]: INFO [domoticz] Found <werkipadres> - 2019-09-30 13:51:42

[/code]
iptables -L
[code]
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
f2b-domoticz tcp -- anywhere anywhere multiport dports http-alt

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Chain f2b-domoticz (1 references)
REJECT all -- <werkdns hier> anywhere reject-with icmp-port-unreachable
RETURN all -- anywhere anywhere

[/code]

Het enige opvallende dat ik hierin zie is dat f2b ip-adressen toont in de log, maar iptables de domeinnaam. Die twee horen wel bij elkaar, uiteraard gecheckt :)

Aanvulling: wat ik verwacht is dat ik gewoon geen loginpogingen meer kan doen of dat ik helemaal geen verbinding meer mag. Ik verwacht in elk geval niet dat ik weer een berg pogingen kan doen en bij de juiste combinatie ook gewoon kan inloggen (ofwel brute-forcen).

Aanvulling: wat meer research lijkt erop te wijzen dat fail2ban op deze manier niet achter een (reverse)proxy kan werken omdat het (hier werk-)ip-adres dat binnenkomt niet het ipadres is dat werkelijk verbinding maakt met de server. Dat is natuurlijk mijn proxy (de RPi1). Ik vermoed nu dus dat ik het moet afvangen op de RPi1 en dan niet met de domoticz logfile (want die heb ik daar niet).
Sorry voor de zelf-quote, maar ik vind echt geen goede antwoorden met Google dus ik hoop nog op slimme mede-domoticzers.
De laatste aanvulling klopt niet helemaal omdat ik op de RPI3 (de Domoticz server) wel degelijk het echte ip adres doorkrijg en er in de IP tables ook een ban op dat adres komt. Alleen blijft Domoticz gewoon binnenkomende verzoeken accepteren dus er is een verschil tussen wat Domoticz ziet en wat de server ziet (forwarding). Iemand toch nog een idee? @ThinkPad (zelfde als van het script in de wiki?) of @rens-br misschien?

• flexje

flexje

got-father

Een kleine update, man man man, wat een hell dat Angular onzin. Spijt dat ik niet gewoon op mn vertrouwde php ben begonnen. Maargoed wou wat erbij leren.

Anyways... inmiddels, dynamische load van de favoriete devices uit de Domoticz server:

Op de dashboard komt straks nog heel wat extra's, zoals filteren/sorteren (op type bijv.)

flexje wijzigde deze reactie 03-10-2019 13:26 (11%)

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:37
Wil graag mijn tvhoek en pchoek kunnen monitoren qua gebruik en uit schakelen.
Heb nu een Pi3 met domoticz draaien met een slimme meter p1 kabel naar USB.
Zat te kijken naar de volgende optie:

pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110
met
https://github.com/dahall...lug/blob/master/plugin.py

Nu zie ik ook deze voorbij komen:
https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-plug-s/

Wat is wijsheid? Wil het liefst ze gewoon kunnen koppelen met mijn Wifi zodat ik geen extra zender hoef te koppelen aan mijn Pi.

• vwtune
DJ-Promo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:29:

met

Wat is wijsheid? Wil het liefst ze gewoon kunnen koppelen met mijn Wifi zodat ik geen extra zender hoef te koppelen aan mijn Pi.
Persoonlijk zou ik gaan voor de shelly en anders voor een sonoff pow R2. Beide kan je flashen met bijvoorbeeld, Tasmota en in Domoticz configureren.
flexje schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:21:
Een kleine update, man man man, wat een hell dat Angular onzin. Spijt dat ik niet gewoon op mn vertrouwde php ben begonnen. Maargoed wou wat erbij leren.

Anyways... inmiddels, dynamische load van de favoriete devices uit de Domoticz server:
[Afbeelding]

Op de dashboard komt straks nog heel wat extra's, zoals filteren/sorteren (op type bijv.)
Wellicht dat een kleine radius om de apparaat blokken heen niet zo gek is, al is het maar 1 tot 2px is...?

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 16:44
DJ-Promo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:29:

met

Ik doe dat al bijna 2 jaar met een Pow R2 in combinatie met een Ir beamer (black bean)

Aan de hand van het opgenomen vermogen weet domoticz ook of de tv aan staat, of de receiver aan staat etc.

Door deze informatie schakelt domoticz de tv en receiver in op de juiste inputs bij bijvoorbeeld film kijken. Bij muziek kijkt domoticz of de tv aanstaat en receiver aan staat, en schakelt de tv uit en zet de receiver op bluetooth en andersom.

Bij geen activiteit in de woonkamer kijkt domoticz wat er nog aan staat en zal domoticz de tv uitschakelen, de receiver uitschakelen, een intel Nuc uitschakelen, etc etc en dan wacht domoticz tot het vermogen onder de 7 watt komt (tv trekt nog een aantal minuten 19 watt in standby en gaat dan slapen met 1 watt) dan zal domoticz ook het relay op het audio video meubel uitschakelen zodat het geheel spanningsloos is.

Ideaal, ik heb geen onnodige bende meer aan staan.

Commands geef ik door middel van Alexa, tasmota hue emulatie en dummy switches.

Alexa kan ook direct met de blackbean communiceren zonder tussenkomst van domoticz dus, alle Ir commands van tv en receiver zijn te commanderen maar eigenlijk gebruik ik dat niet omdat alles automatisch gaat.

Computer: turn on music (bluetooth)
Computer: turn on entertainment
Computer: turn on movienight (net als entertainment maar nu gaan de lampen gaan ook uit, aanrecht leds in Amber en mijn wand tablet aan de muur zegt dat mijn vriendin chips en bier moet pakken :D )
Computer: turn on tuner

Totale kosten,

9 euro powr2
2 euro nodemcu
12 euro black bean

Als er interesse is kan ik de blockly scriptjes (zijn er 5) wel plaatsen.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 03-10-2019 15:35 (5%)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:04

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

flexje schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:21:

[Afbeelding]

Mooi hoor!!
een thema of wat gaat het worden?
Into domoticz, of er buiten om heen?

Opties voor kleurtjes?
Ronde hoekjes staat iets strakker..
Een dropside optie, mouse over dan menu te voorschijn, anders nog een rijtje knoppen. _/-\o_ ++
Zouden ze nog kleiner kunnen, volgens mij zou dat een extra rij kunnen opleveren, zie veel loze ruimte bij de devices?

Ben ook benieuwd hoe de andere pagina's eruit zien.

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:55
Chrisje1983 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Ik doe dat al bijna 2 jaar met een Pow R2 in combinatie met een Ir beamer (black bean)

Aan de hand van het opgenomen vermogen weet domoticz ook of de tv aan staat, of de receiver aan staat etc.

Door deze informatie schakelt domoticz de tv en receiver in op de juiste inputs bij bijvoorbeeld film kijken. Bij muziek kijkt domoticz of de tv aanstaat en receiver aan staat, en schakelt de tv uit en zet de receiver op bluetooth en andersom.

Bij geen activiteit in de woonkamer kijkt domoticz wat er nog aan staat en zal domoticz de tv uitschakelen, de receiver uitschakelen, een intel Nuc uitschakelen, etc etc en dan wacht domoticz tot het vermogen onder de 7 watt komt (tv trekt nog een aantal minuten 19 watt in standby en gaat dan slapen met 1 watt) dan zal domoticz ook het relay op het audio video meubel uitschakelen zodat het geheel spanningsloos is.

Ideaal, ik heb geen onnodige bende meer aan staan.

Commands geef ik door middel van Alexa, tasmota hue emulatie en dummy switches.

Alexa kan ook direct met de blackbean communiceren zonder tussenkomst van domoticz dus, alle Ir commands van tv en receiver zijn te commanderen maar eigenlijk gebruik ik dat niet omdat alles automatisch gaat.

Computer: turn on music (bluetooth)
Computer: turn on entertainment
Computer: turn on movienight (net als entertainment maar nu gaan de lampen gaan ook uit, aanrecht leds in Amber en mijn wand tablet aan de muur zegt dat mijn vriendin chips en bier moet pakken :D )
Computer: turn on tuner

Totale kosten,

9 euro powr2
2 euro nodemcu
12 euro black bean

Als er interesse is kan ik de blockly scriptjes (zijn er 5) wel plaatsen.
Zo heb ik dat inderdaad ook met de TV en PC hier, scheelt aardig op jaarbasis. Ik heb wel de dure variant middels Zwave icm Domoticz en dZvents. :)

• Chrisje1983
Oke, ik heb ook een aantal z-wave power sockets, die gebruik ik weer voor de UPSen in huis als automatische maandelijkse accu tests.

De powr2 geeft sneller vermogen info door was mijn ervaring.

• vwtune
Met een H801 led controller, kan je wanneer je hem geflashed hebt met bijvoorbeeld Tasmota, via domoticz bedienen. Ik vroeg me af of er ook iets soortgelijks is voor digitale ledstrips?

• imdos
  • Laatst online: 07:17

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@Peutpeut en @Chrisje1983 Zo te lezen schakelen jullie dan enkel het hele blok uit, toch?

Ik wil ook nog wel eens kijken naar een oplossing (zal waarschijnlijk een combi van logitech harmony hub en iets van een Sonoff pow of shelly worden). Maar heb ook nog geen detectie staan. Dus dan wordt het wel een dure uitgave om iets energie te besparen.
De IPTV settop box is echter altijd zo traag met opstarten. Idle verbruikt deze met mijn 2e TV ook maar 7 watt (op de slaapkamer).

Ik zoek nog steeds mijn grootverbruiker 's nachts (250 - 300). Maar ben bang dat het mijn koelkast of combi magnetron van 2005 zijn. Alles in de meterkast is 80W (NAS, switch, wifi etc) en mijn WTW is circa 45W. Zo zijn er nog een aantal kleine sluipverbruikers. Toch eens verder gaan meten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wiley99
Ik zit ook weer te rommelen met mijn Kaku bewegingssensor. Als ik 'm naast de RFXcom zet doet hij het, op een paar meter afstand of achter een enkelsteens muurtje opeens niet meer. Probleem treedt op na een reboot, maar of dat wat met elkaar te maken heeft lijkt me sterk. Misschien een batterij-dingetje maar die lijken ook nog vol zat. Heb geen zin om elke 2 maanden nieuwe erin te stoppen.
Rest met Kaku werkt redelijk goed en ik ben ook blij met mijn Shelly1's achter verschillende schakelaars. Dus ik denk nu aan een bewegingsmelder op 220V en die aan een Shelly hangen, zodat die laatste me de schakelstand kan doorgeven. Iemand hier dat al eens gedaan? (vond ook een youtube video, maar ben benieuwd naar jullie ervaring)

• mbuurman
@Wiley99
Ik ben me ook aan het verdiepen in de Shelly's... Hoe bevallen ze?
Gebruik je ze icm een normale schakelaar of met een pulse-drukker?
Indien met een normale schakelaar, hoe gaat de Shelly dan om met het aanzetten via de fysieke schakelaar (dus die blijft op "aan" staan) en het weer uitzetten via Domoticz? Gaat de lamp dan weer aan als je de fysieke schakelaar op "uit" zet? (en andersom natuurlijk).

En heeft iemand hier ervaring met iCasa Zigbee schakelmateriaal met in het bijzonder de Pulse 8S Keypad?
3x op een Xiaomi knop drukken om een bepaalde scene te starten blijkt hier in huis een hele uitdaging, dus misschien is iets met meerdere knoppen iets praktischer...

thx!

mbuurman wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:18 (27%)
Reden: 2de vraag toegevoegd

• flexje

flexje

got-father

mbuurman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:08:
@Wiley99
Ik ben me ook aan het verdiepen in de Shelly's... Hoe bevallen ze?
Gebruik je ze icm een normale schakelaar of met een pulse-drukker?
Indien met een normale schakelaar, hoe gaat de Shelly dan om met het aanzetten via de fysieke schakelaar (dus die blijft op "aan" staan) en het weer uitzetten via Domoticz? Gaat de lamp dan weer aan als je de fysieke schakelaar op "uit" zet? (en andersom natuurlijk)

thx!
Heb een aantal Shellys thuis. De schakelaar icm shelly blijven beiden draaien als toggle, de shelly krijgt namelijk zelf stroom, anders werkt ie niet. Blijft dus continu spanning op staan

• Wiley99
Bevallen goed. Ik heb ze niet geflasht omdat je hun Shelly-cloud apart moet/kunt aanzetten. Die staat dus uit (moet wel altijd nog eens checken of ze stiekem niet toch naar huis bellen) en ik heb verder nog geen functionaliteit ontdekt die de veelgeprezen Tasmoda flash noodzakelijk maakt. Ik heb ze via MQTT in Domoticz gekoppeld, dat gaat ook probleemloos.

De samenwerking met de fysieke schakelaar is inderdaad een dingetje. Omdat zo'n schakelaar toch echt de stroomkring onderbreekt werkt hij maar één kant op. Als je dus de fysieke schakelaar aan zet, dan via de Shelly uit, dan moet je de fysieke schakelaar uit-en-weer-aan zetten om licht te hebben. Maar ja, voordeel is dat je misschien met wat leuke scripts die fysieke schakelaar niet meer te vaak nodig hebt (behalve voor de WAF).

• Wiley99
flexje schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Heb een aantal Shellys thuis. De schakelaar icm shelly blijven beiden draaien als toggle, de shelly krijgt namelijk zelf stroom, anders werkt ie niet. Blijft dus continu spanning op staan
Hmmm, heb je dan fysieke pulsschakelaar? Of heb ik een heel slimme instelling gemist?

• mbuurman
Wiley99 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:25:
...
Ik heb ze via MQTT in Domoticz gekoppeld, dat gaat ook probleemloos.
...
Heb je daarvoor een plugin nodig, of kan dat zonder? Ik heb namelijk ergens iets gevonden over een plugin, maar als dat zonder kan is dat natuurlijk beter/handiger.

• flexje

flexje

got-father

mbuurman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Heb je daarvoor een plugin nodig, of kan dat zonder? Ik heb namelijk ergens iets gevonden over een plugin, maar als dat zonder kan is dat natuurlijk beter/handiger.
Ik heb ze dan via node red mqtt icm domotivz.

• Wiley99

• jberinga
  • Laatst online: 16:12
Op Google stopt met Works with nest programma heb ik al een post aangemaakt over het niet meer functioneren van mijn Nest thermostaat in Domoticz.

Aangezien dit het "echte" Domoticz forum is, wil ik ook hier graag de vraag neer leggen of er meer zijn die na het omzetten van hun Nest account de thermostaat niet meer kunnen gebruiken in Domoticz of een manier hebben gevonden om deze weer aan de praat te kunnen krijgen in Domoticz.

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:55
imdos schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:05:
@Peutpeut en @Chrisje1983 Zo te lezen schakelen jullie dan enkel het hele blok uit, toch?

Ik wil ook nog wel eens kijken naar een oplossing (zal waarschijnlijk een combi van logitech harmony hub en iets van een Sonoff pow of shelly worden). Maar heb ook nog geen detectie staan. Dus dan wordt het wel een dure uitgave om iets energie te besparen.
De IPTV settop box is echter altijd zo traag met opstarten. Idle verbruikt deze met mijn 2e TV ook maar 7 watt (op de slaapkamer).

Ik zoek nog steeds mijn grootverbruiker 's nachts (250 - 300). Maar ben bang dat het mijn koelkast of combi magnetron van 2005 zijn. Alles in de meterkast is 80W (NAS, switch, wifi etc) en mijn WTW is circa 45W. Zo zijn er nog een aantal kleine sluipverbruikers. Toch eens verder gaan meten.
Jep, dat klopt. Een verbruiker van die maat is inderdaad wel flink, en een mooie besparing in het vooruitzicht dus :)

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 22:29
Wiley99 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:25:
Bevallen goed. Ik heb ze niet geflasht omdat je hun Shelly-cloud apart moet/kunt aanzetten. Die staat dus uit (moet wel altijd nog eens checken of ze stiekem niet toch naar huis bellen) en ik heb verder nog geen functionaliteit ontdekt die de veelgeprezen Tasmoda flash noodzakelijk maakt. Ik heb ze via MQTT in Domoticz gekoppeld, dat gaat ook probleemloos.

De samenwerking met de fysieke schakelaar is inderdaad een dingetje. Omdat zo'n schakelaar toch echt de stroomkring onderbreekt werkt hij maar één kant op. Als je dus de fysieke schakelaar aan zet, dan via de Shelly uit, dan moet je de fysieke schakelaar uit-en-weer-aan zetten om licht te hebben. Maar ja, voordeel is dat je misschien met wat leuke scripts die fysieke schakelaar niet meer te vaak nodig hebt (behalve voor de WAF).
Als je de Shelly goed aansluit moet je toch gewoon de Shelly aan kunnen zetten met de schakelaar en uit met de app en weer aan met de schakelaar. Zonder 2x te drukken.
YouTube: Shelly 1 - Einbau in die bestehende Hauselektrik / Rauminstallation
Of denk ik te makkelijk?

• JurienW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12:55
mike123 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Als je de Shelly goed aansluit moet je toch gewoon de Shelly aan kunnen zetten met de schakelaar en uit met de app en weer aan met de schakelaar. Zonder 2x te drukken.
YouTube: Shelly 1 - Einbau in die bestehende Hauselektrik / Rauminstallation
Of denk ik te makkelijk?
Nee denkt niet te makkelijk, kan de actie van de schakelaar instellen.
Standaard is dat die werkt zoals een normale schakelaar, dus met een aan en uit stand.
Maar je kan hem ook als "Edge switch" instellen waarbij bij elke schakeling hij uit gaat als die aan staat en andersom.

• Chrisje1983
imdos schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:05:

Domoticz schakelt alle afzonderlijke apparaten met IR in standby, als er dan na een tijdje geen vermogen wordt getrokken dus alles echt in ruststand staat, dan inderdaad schakeld domoticz de stroom (powr2) helemaal uit. Ik vind het zelf onnodig om op alle apparaten ook nog weer een relay te zetten. Als je tv kijkt ja dan staat de PS4, PS3 Wii u, en een intel Nuc ook een paar watt te trekken. Maar eigenlijk is dat niet zoveel.

Jouw "meterkast" trekt wel veel vermogen, mijn setje bestaande uit een

synology ds918+ (niet de kleinste nas)
een pi 3b met domoticz,
een pi 3b met pi-hole,
een 2.4/5 GHz router
en 4 stuks nodemcu bordjes,

en die trekken samen 30 watt. En die draaien allemaal 24/7, de nas monitort altijd 9 camera's en draait ook nog een virtual windows instantie continue en draait een hele hoop pakketjes continue.

Dit gehele zwikje zit weer achter een Eaton UPS welke "inline" is en om die reden ook weer 30 watt trekt, totaal 60 watt dus.

Die 7 watt standby bij jou vindt ik best veel voor alleen een tv en setup box,
7 watt bij mij standby is een tv, audio receiver, Bluetooth receiver, netwerk giga switch,
WiiU, PS3, PS4 pro en een intel Nuc.

Je kan ook altijd een simpele energieverbruik meter kopen van een tientje om je grootverbruikers op te sporen.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:30
vwtune schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:53:
Met een H801 led controller, kan je wanneer je hem geflashed hebt met bijvoorbeeld Tasmota, via domoticz bedienen. Ik vroeg me af of er ook iets soortgelijks is voor digitale ledstrips?
Ik zou het met mysensors proberen en dan de link naar domoticz

who put a "stop payment" on my reality check

Iemand hier ervaring met de DS18B20 met een 1/2” aansluiting?

Met de tuin verbouwing heb ik een waterleiding aangelegd naar de overkapping, hier zit gewoon een kraan met afvoer maar ik wil graag de temperatuur van die waterleiding kunnen controleren zodat ik een melding krijg als het onder de 2 graden is. Uiteindelijk komt er dan ook nog een magneetklep in de woning bij de kraan.

De waterleiding is 16mm tyleen en is aangesloten op een muur plaat met een hoekstopkraantje.

Nu kan ik een normale DS18B20 tegen de tyleen slang aandrukken, klein stukje buis isolatie gebruiken en klaar. Echter vraag ik me af hoe betrouwbaar deze methode is... koper geleid veel beter en heeft dus een hogere betrouwbaarheid wat betreft buis temperatuur.

Andere optie is een T stuk monteren tussen de slang en daar een 1/2” (of 3/4”) DS18B20 in monteren. Op dat moment heeft de sensor fysiek contact met het water en dus een hogere betrouwbaarheid. Qua lengte zou ik dan een sensor nemen die zo dicht mogelijk tegen de ‘rug’ van het T stuk aan komt zodat het water en echt langs stroomt.

De sensoren zelf kan je gewoon bij ome Ali bestellen (https://s.click.aliexpress.com/e/m9OHSzkG) echter is het monteren van het T stuk ook een t*fus klusje omdat je slecht bij die leiding komt.

Nou kom ik meteen op het punt van HACCP: In hoeverre is het ‘veilig’ zo’n sensor te monteren op een drink waterleiding? Natuurlijk in het RVS (al dan niet Chinees) en als er een ‘constante’ flow is maak ik me weinig zorgen, echter staat het water zeker 4 maanden per jaar volledig stil. Als het weer zomer wordt dan loopt de kraan minimaal 10 minuten om de boel even ‘door te spoelen’.

Toppe wijzigde deze reactie 05-10-2019 10:51 (18%)

• Wiley99
JurienW schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:30:
[...]

Nee denkt niet te makkelijk, kan de actie van de schakelaar instellen.
Standaard is dat die werkt zoals een normale schakelaar, dus met een aan en uit stand.
Maar je kan hem ook als "Edge switch" instellen waarbij bij elke schakeling hij uit gaat als die aan staat en andersom.
Inderdaad, mijn fout, had het eerst moeten checken, maar was op kantoor en wilde toch advies geven. Ik moest wel mijn "Power on default mode" aanpassen zodat het niet "Switch" is. Daar staan ze nu allemaal op.

Wiley99 wijzigde deze reactie 05-10-2019 12:03 (26%)

• Chrisje1983
Toppe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:47:
Iemand hier ervaring met de DS18B20 met een 1/2” aansluiting?

Met de tuin verbouwing heb ik een waterleiding aangelegd naar de overkapping, hier zit gewoon een kraan met afvoer maar ik wil graag de temperatuur van die waterleiding kunnen controleren zodat ik een melding krijg als het onder de 2 graden is. Uiteindelijk komt er dan ook nog een magneetklep in de woning bij de kraan.

De waterleiding is 16mm tyleen en is aangesloten op een muur plaat met een hoekstopkraantje.

Nu kan ik een normale DS18B20 tegen de tyleen slang aandrukken, klein stukje buis isolatie gebruiken en klaar. Echter vraag ik me af hoe betrouwbaar deze methode is... koper geleid veel beter en heeft dus een hogere betrouwbaarheid wat betreft buis temperatuur.

Andere optie is een T stuk monteren tussen de slang en daar een 1/2” (of 3/4”) DS18B20 in monteren. Op dat moment heeft de sensor fysiek contact met het water en dus een hogere betrouwbaarheid. Qua lengte zou ik dan een sensor nemen die zo dicht mogelijk tegen de ‘rug’ van het T stuk aan komt zodat het water en echt langs stroomt.

De sensoren zelf kan je gewoon bij ome Ali bestellen (https://s.click.aliexpress.com/e/m9OHSzkG) echter is het monteren van het T stuk ook een t*fus klusje omdat je slecht bij die leiding komt.

Nou kom ik meteen op het punt van HACCP: In hoeverre is het ‘veilig’ zo’n sensor te monteren op een drink waterleiding? Natuurlijk in het RVS (al dan niet Chinees) en als er een ‘constante’ flow is maak ik me weinig zorgen, echter staat het water zeker 4 maanden per jaar volledig stil. Als het weer zomer wordt dan loopt de kraan minimaal 10 minuten om de boel even ‘door te spoelen’.
Of het veilig is, probeer het uit en leg er eentje in een bak stilstaand water.

Ik gebruik die 1/2 inch ds18b20 ook maar dan in de zwembad leidingen en ik heb er geen problemen mee maar het is wel chloor water. Het is in elk geval mooi duurzaam materiaal, niet van dat 1 keer vastdraaien en schroefdraad vernaggelt materiaal.

https://www.leidingshop.n...03QAuwEAQYAiABEgIDiPD_BwE

Met dit T-stuk ben je in 1 keer klaar!
Chrisje1983 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Of het veilig is, probeer het uit en leg er eentje in een bak stilstaand water.

Ik gebruik die 1/2 inch ds18b20 ook maar dan in de zwembad leidingen en ik heb er geen problemen mee maar het is wel chloor water. Het is in elk geval mooi duurzaam materiaal, niet van dat 1 keer vastdraaien en schroefdraad vernaggelt materiaal.

https://www.leidingshop.n...03QAuwEAQYAiABEgIDiPD_BwE

Met dit T-stuk ben je in 1 keer klaar!
Check!

Maar wat bereik ik er mee om hem in een bak stilstaand water te leggen? Het gaat mij meer om de bacterie groei en dat kan je met ‘t blote oog niet zien...

• Chrisje1983
Maar dat zal je in elke leiding hebben, ongeacht of je er een sensor probe wel of niet inprikt dus die stilstaande leidingen zul je altijd moeten doorspoelen. Ik kan mij niet voorstellen, dat een probe de bacterie groei beïnvloed. Ik dacht even dat je bedoelde of het materiaal bestand was tegen langdurig water. Excuses!

• imdos
  • Laatst online: 07:17

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Chrisje1983 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:15:
[...]
Jouw "meterkast" trekt wel veel vermogen.

Dit gehele zwikje zit weer achter een Eaton UPS welke "inline" is en om die reden ook weer 30 watt trekt, totaal 60 watt dus.
die heb ik ook. Maar mijn Nas is een HP n53l, met 5disks, dus die verbruikt iets meer.
Die 7 watt standby bij jou vindt ik best veel voor alleen een tv en setup box,
7 watt bij mij standby is een tv, audio receiver, Bluetooth receiver, netwerk giga switch,
WiiU, PS3, PS4 pro en een intel Nuc.
Ik weet het exacte verbruik niet, ik heb het ergens opgeschreven, dat moet ik nog even opzoeken.
Je kan ook altijd een simpele energieverbruik meter kopen van een tientje om je grootverbruikers op te sporen.
Die heb ik als tussenstekker, maar ik wet niet hoe accuraat die is.

Gelukkig heb ik zonnepanelen. Maar wek ik 3300 per jaar op en verbruiken we 4500 ongeveer.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Chrisje1983 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:08:
Maar dat zal je in elke leiding hebben, ongeacht of je er een sensor probe wel of niet inprikt dus die stilstaande leidingen zul je altijd moeten doorspoelen. Ik kan mij niet voorstellen, dat een probe de bacterie groei beïnvloed. Ik dacht even dat je bedoelde of het materiaal bestand was tegen langdurig water. Excuses!
Ah, nee. Al vraag ik me af of Chinees RVS net zo is als Europees RVS ;)

Heb jij die sensor ook uit China gehaald? Kan namelijk geen bedrijf in NL vinden die ze op voorraad heeft...

• Chrisje1983
Ja ik heb ze ook van Ali, ik heb ook geen moeite gedaan om ze te vinden bij een NL bedrijf.

• vwtune
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 01:43:
[...]

Ik zou het met mysensors proberen en dan de link naar domoticz
Is daar ergens een tutorial voor? Heb je dit zelf ook zo gedaan? Ik heb nog nooit iets van mysensors gehoord... Wat voor device doet dan de aansturing van de digitale ledstrip? een wemos oid?

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:30
vwtune schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Is daar ergens een tutorial voor? Heb je dit zelf ook zo gedaan? Ik heb nog nooit iets van mysensors gehoord... Wat voor device doet dan de aansturing van de digitale ledstrip? een wemos oid?
Hier een voorbeeld voor een selector switch in domoticz, daar staat ook een link naar een wall light en die sketch kun je dan weer uitbreiden voor je ledstrip.

EDIT: Misschien dat ik het voor een volgend projectje ook ga gebruiken. Ben nu eerst bezig met ws2812b aan een arduino voor ambilight. Als dat een beetje werkt, ga ik die strip vervangen voor neopixel ringen en dan kan ik de strip weer gebruiken.
De wemos die ik daar voor wou gebruiken ga ik straks instellen als temperatuursensor.

https://forum.mysensors.o...ch-in-domoticz-tutorial/2

Mysensors kun je idd op wemos of arduino of direct op een pi draaien

DaRk PoIsOn wijzigde deze reactie 05-10-2019 14:27 (20%)

who put a "stop payment" on my reality check

• jbr

jbr

Right back @ ya

Frustratie momentje: ik probeer een oud LUA script om te zetten naar dzvents, maar het lukt me niet om een waarde naar een Dummy Text device te zetten. domoticz.devices(<idx>).updateText(text) lukt niet (van deze bron), maar ik heb de hele reeks alternatieven ook geprobeerd:
-state
-text-
-setState()
-setValues(nValue,[ sValue1, sValue2, ...]) --- inmijn geval: (setstate(0,device.name)
-set(text)

Iemand ervaring mee?

• jbr

jbr

Right back @ ya

vwtune schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Ik zou MySensors links laten liggen en meteen doorgaan naar de Wemos of NodeMCU om dit soort zaken te regelen. Dat geklooi met die radio's is mij slecht bevallen....

• vwtune
jbr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Ik zou MySensors links laten liggen en meteen doorgaan naar de Wemos of NodeMCU om dit soort zaken te regelen. Dat geklooi met die radio's is mij slecht bevallen....
Oke, maar hoe stuur je dan via een wemos een digitale ledstrip aan? via tasmota kan dat iig niet
jbr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:24:
Frustratie momentje: ik probeer een oud LUA script om te zetten naar dzvents, maar het lukt me niet om een waarde naar een Dummy Text device te zetten. domoticz.devices(<idx>).updateText(text) lukt niet (van deze bron), maar ik heb de hele reeks alternatieven ook geprobeerd:
-state
-text-
-setState()
-setValues(nValue,[ sValue1, sValue2, ...]) --- inmijn geval: (setstate(0,device.name)
-set(text)

Iemand ervaring mee?
Wat is je trigger om het script te starten? Want je regel lijkt goed :9

• CultFreak
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 03-11 22:13
Ik heb een Xiaomi MFKZQ01LM Smart Cube die netjes gekoppeld is met Zigbee2MQTT. Het lukt me alleen niet om in Blockly het ding aan te sturen. |:(

Krijg geen fouten in logs en de status van het device veranderd wel keurig in Domoticz.

Is iemand het wel gelukt en zo ja, kun je een screenshot plaatsen van het script? Mag ook in LUA/dVents eventueel natuurlijk.

Bier = beter

• N!co
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:17
Ik snap er niets van. Na een paar uur stoppen alle scripts met met het aansturen. Loggen doen ze nog wel, maar er wordt geen hardware meer aangestuurd.

Zelfs een simpele blockly met 2 virtuele switches waar de ene de andere moet volgen werkt niet meer. Na een herstart van Domoticz werkt het weer een tijdje.

Iemand een idee??

• roches
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-11 08:24
@jbr

Je kunt een ESP8266 of een ESP32 gebruiken om digitale ledstrips aan te sturen, hieronder een sketch waar je met domotics commando's naar toe kan sturen via LUA of dzVents.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
/*------------------------------------------------------------------------------

3-10-2019

Programma om een webserver te draaien die data ontvangt

Om waardes door te sturen gebruik volgende regel:
  http:ipaddress/pantilt?pan=waarde&tilt=waarde

----------------------------------------------------------------------------*/

#include <Arduino.h>

#include "SSD1306.h" // SSD1306 display routines
SSD1306  display(0x3c, 4, 5); // Display op GPIO 4&5

#include <ESP8266WiFi.h>

#include <ESP8266WebServer.h>

ESP8266WebServer server();

uint8_t pin_led = 2;

char* ssid = "ssid";                    // zet hier je eigen ssid  van je netwerk in

char* password = "password";   // zet hier je eigen password van je netwerk in

void setup() {
  // Display SETUP
  display.init();
  display.flipScreenVertically();
  display.setFont(ArialMT_Plain_24);
  display.setTextAlignment(TEXT_ALIGN_LEFT);
  display.drawString(10, 20, "Gestart");
  display.display();

pinMode(pin_led, OUTPUT);

WiFi.begin(ssid,password);

Serial.begin(115200);

while(WiFi.status()!=WL_CONNECTED)

{

Serial.print(".");

delay(500);

}

Serial.println("");

Serial.print("IP Address: ");

Serial.println(WiFi.localIP());

server.on("/",[](){server.send(200,"text/plain","Hello World!");});

server.on("/toggle",toggleLED);

server.on("/pantilt",setPanTilt);

server.begin();

}

void loop() {

server.handleClient();

}

void toggleLED() {

digitalWrite(pin_led,!digitalRead(pin_led));

server.send(204,"");

}

void setPanTilt() {

String pan = server.arg("pan");
  String tilt = server.arg("tilt");

server.send(200,"text/plain","OK " + pan + " " + tilt);

server.send(204,"");

display.clear();
  display.setTextAlignment(TEXT_ALIGN_CENTER);
  display.drawString(64, 20, pan + "  " + tilt);
  display.display();

Na programmeren van de ESP de serieele monitor openen en de ESP resetten, je krijgt dan het IP-adres van de ESP te zien.
Daarna een internetbrowser openen en de regel invoeren die boven in de commentaar-sectie staat...

Ik neem aan dat je zelf een beetje kunt programmeren... en bovenstaande sketch zelf kunt aanpassen waar het nodig is om je digitale ledstrips aan te kunnen sturen...

• SpiriTNL
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:10
Toppe schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:56:
Voor de geïnteresseerde even een korte how-to om een Honeywell in Domoticz op te nemen:

Maak een nieuwe 'app' aan via de Honeywell website hier. Naam mag je zelf kiezen, hou de callback url op none.

Als je dan op de naam van je app klikt dan zie je twee belangrijke items: consumer key en consumer secret. De key heb je een aantal keer nodig. De secret maar één keer.

Pas deze URL aan en plak deze in je browser:
https://api.honeywell.com...MER-KEY&redirect_uri=none
Voorbeeld: https://api.honeywell.com...AKv6zHU&redirect_uri=none

Je moet dan inloggen en je thermostaat selecteren. Uiteindelijk krijg je een foutmelding te zien: dat is goed! In de URL staat namelijk een code die je later nodig hebt. Bewaar deze even goed, heb je echt nodig!
Voorbeeld: https://api.honeywell.com...none?code=cN1sKL2p&scope=

Vervolgens gaan we nu even een 'base64 encode' doen. Hiervoor heb je je consumer key en je consumer secret nodig en het resultaat bewaar je

code:
1
echo -n "CONSUMER-KEY:CONSUMER-SECRET" | base64

Voorbeeld: echo -n "8gHhlddm2U5W0duhJu3N1QDJ2AKv6zHU:LQX8ZiNp59xLI9EL" | base64
Resultaat: OGdIaGxkZG0yVTVXMGR1aEp1M04xUURKMkFLdjZ6SFU6TFFYOFppTnA1OXhMSTlFTA==

Vervolgens gaan we een curl uitvoeren om de juiste gegevens op te halen, hiervoor heb je de encode nodig van de stap hier boven én de code:

code:
1
curl -X POST -H 'Authorization: Basic OGdIaGxkZG0yVTVXMGR1aEp1M04xUURKMkFLdjZ6SFU6TFFYOFppTnA1OXhMSTlFTA==' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' -H 'Accept: application/json' -d 'grant_type=authorization_code&code=cN1sKL2p&redirect_uri=none' https://api.honeywell.com/oauth2/token

Als alles goed is gegaan dan krijg je een resultaat terug met een access_token en een refresh_token en deze heb je nodig om de thermostaat in Domoticz op te nemen.
Voorbeeld: {"access_token":"bczKAkm0F5MQrDuAmIgmRJcA7v0e","refresh_token":"XgwHQysoDeTytVHXgPKzLVitKrl5AUA2","expires_in":"1799", "token_type":"Bearer"}

Succes!

Bovenstaande commando's heb ik direct overgenomen van mijn eigen commando's inclusief resultaten. Alleen wat nummertjes en cijfers veranderd!
Dit werkt bij dus ook niet meer.
Als ik op op de eerste link klik https://developer.honeywell.com kom ik op een Microsoft Azure pagina terecht. Werkt dus niet meer, URL blijft wel netjes staan.

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• Wiley99
Wiley99 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

Inderdaad, mijn fout, had het eerst moeten checken, maar was op kantoor en wilde toch advies geven. Ik moest wel mijn "Power on default mode" aanpassen zodat het niet "Switch" is. Daar staan ze nu allemaal op.
Lol da's ook altijd een ding, nooit ff snel instellingen aanpassen... Kom net thuis, gaat m'n licht in de hal niet vanzelf aan.

• jbr

jbr

Right back @ ya

je bedoelt @vwtune ;)

maareh... je hebt hier een scriptje geplaatst voor het aansturen van een oled schermpje, niet van een digitale strip (bijvoorbeeld van een ws2801b) waar het volgens mij over ging...

jbr wijzigde deze reactie 06-10-2019 07:42 (42%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

CultFreak schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:00:

Is iemand het wel gelukt en zo ja, kun je een screenshot plaatsen van het script? Mag ook in LUA/dVents eventueel natuurlijk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
commandArray = {}

v=tostring(next(devicechanged)) 

if (v =='Xiaomi Cube') then
        if devicechanged[v] == "tap_twice" then 
            commandArray['OpenURL']="http://localhost:5005/sonos/playpause"
        end

--oftewel: algmeen statement
        if devicechanged[v] == "cube action" then 
            commandArray['a device name'] = "On"
        end
end

return commandArray

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:19:
[...]

Wat is je trigger om het script te starten? Want je regel lijkt goed :9
Ik heb het hele script verwijderd en ben opnieuw begonnen, nu werkt het wel... ik zal toch iets verkeerd hebben gedaan in de trigger inerdaad, want zelfs domoticz.log() gaf niks terug.... :?

• Tuff
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-11 11:02
Hoi,

Om mijn rolluik te bedienen via mijn telefoon en automatisch dicht te laten gaan bij zonsondergang heb ik een Fibaro Roller Shutter 3 gekocht en toegevoegd aan Domoticz.

Ik heb een 3 standen draaiknop en is verder goed aangesloten.
In Domoticz heb ik de volgende waardes ingesteld.

20: Toggle Switch
151: Roller blinds with build in driver

Daarmee lijkt hij goed te reageren op open en dicht en ook deels open en dicht. Ook de draaischakelaar werkt prima met bovenstaande instellingen. (Alleen Calibratie doet het niet, deze start niet vanzelf met bovenstaande instellingen. Wel op een andere setting maar dan werkt de schakelaar niet meer, of hij gaat alleen maar volledig open en/of dicht)

Ik krijg het nu echter niet voor elkaar dat het % open of dicht, zichtbaar blijven in mijn "Schakelaar" zoals dat wel voor mijn RGB Controller en ander Dimmer het geval is. Als ik het rolluik met de schuifschakelaar bv. op 70% zet, als hij volledig dicht is, gaat hij wel een stukje open en blijft dan ook deels open.. maar de slider op de schakelaar springt dan weer op 100% Dicht. Als ik de logfile bekijk staat daar wel netjes 70%.

Ik kan dus nooit via de schakelaar zien of het rolluik voor een deel open staat en dat is nu juist de stand die ik het meeste gebruik.

Iemand van jullie hetzelfde aan de hand gehad met een oplossing?
Tuff schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:37:
Hoi,

Om mijn rolluik te bedienen via mijn telefoon en automatisch dicht te laten gaan bij zonsondergang heb ik een Fibaro Roller Shutter 3 gekocht en toegevoegd aan Domoticz.

Ik heb een 3 standen draaiknop en is verder goed aangesloten.
In Domoticz heb ik de volgende waardes ingesteld.

20: Toggle Switch
151: Roller blinds with build in driver

Daarmee lijkt hij goed te reageren op open en dicht en ook deels open en dicht. Ook de draaischakelaar werkt prima met bovenstaande instellingen. (Alleen Calibratie doet het niet, deze start niet vanzelf met bovenstaande instellingen. Wel op een andere setting maar dan werkt de schakelaar niet meer, of hij gaat alleen maar volledig open en/of dicht)

Ik krijg het nu echter niet voor elkaar dat het % open of dicht, zichtbaar blijven in mijn "Schakelaar" zoals dat wel voor mijn RGB Controller en ander Dimmer het geval is. Als ik het rolluik met de schuifschakelaar bv. op 70% zet, als hij volledig dicht is, gaat hij wel een stukje open en blijft dan ook deels open.. maar de slider op de schakelaar springt dan weer op 100% Dicht. Als ik de logfile bekijk staat daar wel netjes 70%.

Ik kan dus nooit via de schakelaar zien of het rolluik voor een deel open staat en dat is nu juist de stand die ik het meeste gebruik.

Iemand van jullie hetzelfde aan de hand gehad met een oplossing?
Heb je er een script achter hangen? Dan zou eventueel daar het probleem kunnen zitten.

• vwtune
jbr schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

je bedoelt @vwtune ;)

maareh... je hebt hier een scriptje geplaatst voor het aansturen van een oled schermpje, niet van een digitale strip (bijvoorbeeld van een ws2801b) waar het volgens mij over ging...
Da is inderdaad wat ik bedoel ja, een ws2801 ledstrip aanstruren met domoticz... Als daar ergens een tutorial voor is, heel graag! Mooiste zou inderdaad zijn via een Wemos of NodeMCU boardje...

• vwtune
Thanks, maar daar wordt alleen gesproken over statisch aansturen ervan, dan kan ik net zo goed een simpel rgbww led strip nemen en een h801 controller. Mijn bedoeling is echt om de ledstrip via domoticz aan te sturen maar dan digitaal. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je de trap oploopt dat de ledstrip ook van beneden naar boven brandt (effect: looplicht), visa versa voor wanneer naar beneden loopt :)
vwtune schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

Thanks, maar daar wordt alleen gesproken over statisch aansturen ervan, dan kan ik net zo goed een simpel rgbww led strip nemen en een h801 controller. Mijn bedoeling is echt om de ledstrip via domoticz aan te sturen maar dan digitaal. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je de trap oploopt dat de ledstrip ook van beneden naar boven brandt (effect: looplicht), visa versa voor wanneer naar beneden loopt :)
Volgens mij is dat niet eens de grootste uitdaging, al vraag ik me af of een NodeMCU hiervoor krachtig genoeg is om te gebruiken.

Hoe zou je de boel willen gaan aansturen? Welke sensoren zou je willen gaan gebruiken om de strip te gaan aansturen?

Je moet namelijk gaan bepalen wanneer iemand daadwerkelijk de trap oploopt of wanneer iemand alleen wat op de trap legt...?

• vwtune
Toppe schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Volgens mij is dat niet eens de grootste uitdaging, al vraag ik me af of een NodeMCU hiervoor krachtig genoeg is om te gebruiken.

Hoe zou je de boel willen gaan aansturen? Welke sensoren zou je willen gaan gebruiken om de strip te gaan aansturen?

Je moet namelijk gaan bepalen wanneer iemand daadwerkelijk de trap oploopt of wanneer iemand alleen wat op de trap legt...?
Bijvoorbeeld een vibration sensor welke onder de eerste en bovenste trede (ik heb open trappen) geplakt zitten. Wanneer wij überhaupt iets op de trap leggen, dan is dat nooit op de eerste trede.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Toppe schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Geen enkel probleem. Ik heb dit hier met zowel nodemcu als wemos chips draaien. Overigens wel met de ws2812b, maar dat hoeft de pret verder niet te drukken. Je kunt een flinke hoeveelheid effecten in de code kwijt.

Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True