Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.770 views

Onderwerpen

vwtune schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:41:
[...]

Ik heb geen nefit thermostaat, wel een Honeywell met hetzelfde probleem sinds 2 weken, ik heb hier nog niemand met hetzelfde probleem gehoord of iemand die mij kan helpen 'helaas'. Beetje frustrerend dat je een probleem hebt welke niemand heeft of kan helpen oplossen (heeft 1,5 jaar gewerkt zonder problemen of veranderingen in mijn systeem)
Heb het modem, de router, de Ubi's allemaal herstart, RPi herstart, zelfde probleem. Ze hebben nu de EasyControl waarmee je mbv IFTTT en een API kunt connecten. Zouden ze aandacht hebben verlegd?
Je zou dan toch wel meer mensen verwachten met deze problemen, want het is geen Domoticz gerelateerd probleem, de Easy kan simpelweg geen connectie via internet maken.

¯\_(ツ)_/¯

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
M.v.Veelen schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:57:
[...]

Heb het modem, de router, de Ubi's allemaal herstart, RPi herstart, zelfde probleem. Ze hebben nu de EasyControl waarmee je mbv IFTTT en een API kunt connecten. Zouden ze aandacht hebben verlegd?
Je zou dan toch wel meer mensen verwachten met deze problemen, want het is geen Domoticz gerelateerd probleem, de Easy kan simpelweg geen connectie via internet maken.
Je kan de nefit wel via je app bedienen toch? Ik kan dat ook nog... lijkt meer op een api probleem.
Ja, inderdaad. Daarom dacht ik ook dat het probleem overdag weer opgelost was. Hoe kan je dan eigenlijk met de thermostaat communiceren als die geen internetverbinding heeft? Is het dan niet zo dat je met de server/cloud communiceert en dat eventuele veranderingen niet bij de thermostaat terecht komen?

Ik lees trouwens net dit:

"voor de Bosch Easy Control zal nog een update verschijnen waarmee de compatibiliteit met systemen als de Apple Homekit mogelijk wordt gemaakt. Voor de Nefit Moduline Easy zal er geen update komen, alleen koppelen met IFTTT is daarvoor mogelijk."

Dat laatste......met de Nefit Easy ?!? IFTTT ?!?

¯\_(ツ)_/¯

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
@M.v.Veelen Ik zag dacht ik eergisteravond dat mijn easy geen internet had, maar wel wifi connectie.
Het lijkt mij ook dat er iets met de servers was.
De volgende ochtend was alles weer actief en werkt alles weer.
Zojuist gecontroleerd en er is weer verbinding inderdaad. Geweldig dat dit soort storingen ook netjes op hun website worden bijgehouden....zucht.... Waardes worden inmiddels weer in Domoticz gezet.

¯\_(ツ)_/¯

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 22:40

flexje

got-father

M.v.Veelen schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:55:
Zojuist gecontroleerd en er is weer verbinding inderdaad. Geweldig dat dit soort storingen ook netjes op hun website worden bijgehouden....zucht.... Waardes worden inmiddels weer in Domoticz gezet.
Maybe in de toekomst een OTGW? Dan ben je niet afhankelijk van de "buitenwereld" :)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik monitor de temperaturen in huis al enige tijd via een Xiaomi Gateway met daarop verschillende sensoren waaronder de Aqara Temperatuur sensoren. Nu heb ik er al ruim 1 jaar een aantal vol tevredenheid draaien die zich melden als
3 losse sensoren:
Pressure Bar
LaCrosse TX3 Humidity %
LaCrosse TX3 Degrees Celcius
1 gecombineerde:
THB1 - BTHR918, BTHGN129 BTHGN129 Degrees Celcius, Humidity %,, Pressure hPa

Nu heb ik 1 extra sensor toegevoegd vorige week en die meld zich alleen nog als de gecombineerde sensor en een WTGR800 (degrees celcius, humidity %). Ik gebruik voor mijn dashticz en monitoring de LaCrosse TX3 variant; iemand een idee hoe ik Domoticz zo ver kan krijgen om de WTGR800 gecombineerde om te zetten naar 2 losse LaCrosse TX3's?

Hmm irritant; de WTGR800 update helemaal niet eens, dus de waardes die erin staan kloppen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 26-09-2019 10:13 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:45
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:08:
Ik gebruik voor mijn dashticz en monitoring de LaCrosse TX3 variant; iemand een idee hoe ik Domoticz zo ver kan krijgen om de WTGR800 om te zetten naar 2 losse LaCrosse TX3's?
Beide waardes door middel van een dzvent script uit elkaar trekken en weergeven in twee losse sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:08:
Ik monitor de temperaturen in huis al enige tijd via een Xiaomi Gateway met daarop verschillende sensoren waaronder de Aqara Temperatuur sensoren. Nu heb ik er al ruim 1 jaar een aantal vol tevredenheid draaien die zich melden als
3 losse sensoren:
Pressure Bar
LaCrosse TX3 Humidity %
LaCrosse TX3 Degrees Celcius
1 gecombineerde:
THB1 - BTHR918, BTHGN129 BTHGN129 Degrees Celcius, Humidity %,, Pressure hPa

Nu heb ik 1 extra sensor toegevoegd vorige week en die meld zich alleen nog als de gecombineerde sensor en een WTGR800 (degrees celcius, humidity %). Ik gebruik voor mijn dashticz en monitoring de LaCrosse TX3 variant; iemand een idee hoe ik Domoticz zo ver kan krijgen om de WTGR800 om te zetten naar 2 losse LaCrosse TX3's?
Je kunt met Dashticz bepaalde waardes hiden in je css.
code:
1
2
3
.block_53_1 {
    display: none;
}

Bijvoorbeeld

• vwtune
flexje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:06:
[...]

Maybe in de toekomst een OTGW? Dan ben je niet afhankelijk van de "buitenwereld" :)
Werkt dat een beetje? en kan je dat op alle ketels toepassen? Dus ook wat oudere of juist hele nieuwe? Ben hier wel erg benieuwd naar aangezien ik het zat ben dat mijn probleem niet opgelost lijkt te gaan worden.

• Tomba

Tomba

rens-br schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:10:
[...]

Beide waardes door middel van een dzvent script uit elkaar trekken en weergeven in twee losse sensoren?
Heb je een pointer naar documentatie hiervoor? heb momenteel alleen LUA scripts lopen, geen enkele ervareing met dzvents.
Sowieso vind ik het heel raar dat Domoticz op 9 devices de waardes netjes splits maar op de nieuwe niet.

• flexje

flexje

got-father

vwtune schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:14:
[...]

Werkt dat een beetje? en kan je dat op alle ketels toepassen? Dus ook wat oudere of juist hele nieuwe? Ben hier wel erg benieuwd naar aangezien ik het zat ben dat mijn probleem niet opgelost lijkt te gaan worden.
Werkt prima, je thermostaat en ketel moet wel opentherm ondersteunen uiteraard.
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats

• vwtune
Ik ga me er eens in verdiepen, op het eerste oog ziet het er ingewikkeld uit en snap ik nog niet helemaal de functie van zo een otgw aangezien het tussen je cv en thermostaat in komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 13:33
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:14:
[...]

Heb je een pointer naar documentatie hiervoor? heb momenteel alleen LUA scripts lopen, geen enkele ervareing met dzvents.
Sowieso vind ik het heel raar dat Domoticz op 9 devices de waardes netjes splits maar op de nieuwe niet.
Ik ben niet zo goed in de regex, maar je moet opzoek naar zoiets voor LUA:
code:
1
local sWeatherTemp, sWeatherHumidity, sWeatherPressure = otherdevices_svalues['sensorNaam']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:45
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:14:
Een LUA script werkt hiervoor natuurlijk ook prima. (dz is een 'schil' om LUA heen)

Maar je kan met .dump() kijken in welke variablen domoticz de waardes opslaat, vervolgens kan je dat op de value change wegschrijven naar twee losse dummy sensoren.

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
return {
    on = {
        devices = {
            1  -- IDX WTGR800
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Sensor          = domoticz.devices(1) -- IDX WTGR800
        local Temp          = domoticz.devices(2) -- IDX Dummy temp sensor
        local Hum         = domoticz.devices(3) -- IDX Dummy Hum sensor
        local Pres         = domoticz.devices(4) -- IDX Dummy Pres sensor

--Function
        print(Sensor.dump())

--Function
        Temp.temperature = Sensor.temperature 
        Hum.humidity = Sensor.humidity
        Pres.pressure = Sensor.pressure
    end
}

Met de functie print(sensor.dump() kun je zien in welke variables de verschillende waardes worden opgeslagen. Ik gok in de onderstaande variablen. Vervolgens worden die geschreven vanuit de sensor naar de verschillende dummy sensoren. Mocht het niet in de onderstaande variablen worden opgeslagen, moet je dat even aanpassen.

code:
1
2
3
.temperature
.humidity
.pressure

• Tomba

Tomba

Top, heren bedankt! Ik ga aan de knutsel.

On a side-note. Ik gebruik mijn Domoticz ook als alarm en zou graag een keypad naast de voordeur hebben, heeft iemand zoiets wellicht in gebruik? (Heb het geprobeerd met een losse oude Windows Phone maar die werkt niet goed met de SecPanel; de rechter knoppen vallen dan buiten beeld)

Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:47:
Top, heren bedankt! Ik ga aan de knutsel.

On a side-note. Ik gebruik mijn Domoticz ook als alarm en zou graag een keypad naast de voordeur hebben, heeft iemand zoiets wellicht in gebruik? (Heb het geprobeerd met een losse oude Windows Phone maar die werkt niet goed met de SecPanel; de rechter knoppen vallen dan buiten beeld)
Waarom gebruik je niet iets gebaseerd op locatie? Iets naast je deur is leuk, echter moet je waarschijnlijk een vaste 220 aanleggen om je apparaat continu van spanning te voorzien?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Tomba

Tomba

Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:58:
[...]

Waarom gebruik je niet iets gebaseerd op locatie? Iets naast je deur is leuk, echter moet je waarschijnlijk een vaste 220 aanleggen om je apparaat continu van spanning te voorzien?
Wat bedoel je met 'gebaseerd op locatie'? Ik heb een passcode die ingevoerd moet worden op de SecPanel page om het alarm te activeren of deactiveren, wat betekent dat ik nu als ik de deur uit ga mijn telefoon moet pakken en dat als bv mijn ouders langs komen om op te passen oid ik op afstand het alarm uit moet zetten wat natuurlijk niet handig is. Ik zoek dus een fysiek keypad wat ik kan gebruiken (een oplossing met Raspberry plus klein scherm mag ook natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:23:
[...]

Wat bedoel je met 'gebaseerd op locatie'? Ik heb een passcode die ingevoerd moet worden op de SecPanel page om het alarm te activeren of deactiveren, wat betekent dat ik nu als ik de deur uit ga mijn telefoon moet pakken en dat als bv mijn ouders langs komen om op te passen oid ik op afstand het alarm uit moet zetten wat natuurlijk niet handig is. Ik zoek dus een fysiek keypad wat ik kan gebruiken (een oplossing met Raspberry plus klein scherm mag ook natuurlijk)
Dan kom je volgens mij al vrij snel hier op uit: https://www.kiwi-electron...i-dsi-touchscreen-display

Maar dan ben je goedkoper met een complete tablet: https://www.bol.com/nl/p/...W3vKdOdA_0.2.ProductTitle

Of eventueel een Samsung: https://www.bol.com/nl/p/...229405/?s2a=#productTitle

Beugeltje er bij en je bent klaar: https://www.bol.com/nl/p/...x6xohO6Q.1.2.ProductTitle

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
imdos schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
[...]

In je home directory van domoticz (in jouw geval onder /home/pi/domoticz) ./updatebeta of ./updaterelease uitvoeren.
Ik heb via
een update van het bestaande systeem gedaan. Het draait nu weer als een zonnetje :)

• Tomba

Tomba

Daar had ik ook al over nagedacht maar dat is echt veel te groot voor mijn doeleinden.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
M.v.Veelen schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:55:
Eigenlijk kan je het op je thermostaat al checken.
Als deze wel connected is met je wifi maar niet met internet dan ligt het aan de servers van bosch
Want de easy connect alleen daarheen.
Maar goed ik heb de easy ook even voor de zekerheid gereset (even uit de houder en er weer in)
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:59:
[...]

Daar had ik ook al over nagedacht maar dat is echt veel te groot voor mijn doeleinden.
En het is geen optie om zoiets in de woonkamer te gebruiken en het alarm pas na 30 seconde in te schakelen bijvoorbeeld?

En misschien een hele andere aanvlieg route: NFC? Een simpele druppel kost je een euro of €6 per 5 hier. Een reader kost je hier €27.

Afhankelijk van de Raspberry locatie zou je misschien gewoon een NFC reader in de deur kunnen monteren. Familie komt binnen, tag inlezen en klaar.

Ja, iemand zonder druppel kan het alarm dan niet uitzetten maar die moet waarschijnlijk ook niet bij je binnen zijn ;)

• Tomba

Tomba

Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:03:
[...]

En het is geen optie om zoiets in de woonkamer te gebruiken en het alarm pas na 30 seconde in te schakelen bijvoorbeeld?

En misschien een hele andere aanvlieg route: NFC? Een simpele druppel kost je een euro of €6 per 5 hier. Een reader kost je [url=https://www.kiwi-electronics.nl/pn7150s-nfc-controller-board?gclid=Cj0KCQjww7HsBRDkARIsAARsIT6dIXvmoqrnvC2PLtbwBC2QgsV3T7SBbMFbzQp8DEzY_xu1EgI_Mi4aAtcGEALw_wcB]hier[/urk] €27.

Afhankelijk van de Raspberry locatie zou je misschien gewoon een NFC reader in de deur kunnen monteren. Familie komt binnen, tag inlezen en klaar.

Ja, iemand zonder druppel kan het alarm dan niet uitzetten maar die moet waarschijnlijk ook niet bij je binnen zijn ;)
Zou op zich een idee zijn, maar het moet ook bruikbaar blijven voor mijn ouders en vrouw ;)

NFC is op zich een optie maar ik draai domoticz niet op een Raspberry (heb ik wel afgeleerd na een de zoveelste corrupte SD-card :P) maar op een Ubuntu VM op een server die op zolder staat dus dat wordt lastig. Ik vrees dat er voor mijn doeleinde geen echte oplossing is. (als deze capacitief was ipv resistief zou het nog wel een optie zijn, ik zoek nog effe verder)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 26-09-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomba schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:09:
[...]

Zou op zich een idee zijn, maar het moet ook bruikbaar blijven voor mijn ouders en vrouw ;)

NFC is op zich een optie maar ik draai domoticz niet op een Raspberry (heb ik wel afgeleerd na een de zoveelste corrupte SD-card :P) maar op een Ubuntu VM op een server die op zolder staat dus dat wordt lastig. Ik vrees dat er voor mijn doeleinde geen echte oplossing is. (als deze capacitief was ipv resistief zou het nog wel een optie zijn, ik zoek nog effe verder)
Een Pi Zero met NFC reader? En het is best simpel, bij binnenkomst druppel er op en alarm is er af en als je weg gaat druppel er voor en alarm is weer ingeschakeld...?

Verder zou je kunnen kijken naar een los keypad:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/raspberrytips.nl/wp-content/uploads/2016/08/keypad-3x4-raspberry-pi-GPIO.jpg?w=2000&ssl=1
Met een keypad kijk je of de ingevoerde combinatie overeenkomt met de combinatie die in het script staat en als dat klopt dan zet je het alarm er op.

Dan zou je zelfs kunnen kiezen dat 1234# thuis komen is en 1234* weg gaan bijvoorbeeld.

Weet niet hoe handig je bent, maar volgens mij moet dit prima te doen zijn met een Pi zero en een stukje houdt van 25mm bijvoorbeeld

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 26-09-2019 14:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:17:
[...]

Een Pi Zero met NFC reader? En het is best simpel, bij binnenkomst druppel er op en alarm is er af en als je weg gaat druppel er voor en alarm is weer ingeschakeld...?

Verder zou je kunnen kijken naar een los keypad:
[Afbeelding]
Met een keypad kijk je of de ingevoerde combinatie overeenkomt met de combinatie die in het script staat en als dat klopt dan zet je het alarm er op.

Dan zou je zelfs kunnen kiezen dat 1234# thuis komen is en 1234* weg gaan bijvoorbeeld.

Weet niet hoe handig je bent, maar volgens mij moet dit prima te doen zijn met een Pi zero en een stukje houdt van 25mm bijvoorbeeld
Hou in gedachte dat de security van Domoticz een grap is. Securitypanel is in en uit te schakelen zonder pincode, ook al is deze wel ingesteld in je Domoticz. :)

Ook in de home app kun je gewoon de securitypanel toevoegen dmv homebridge. Daarna is deze gewoon te bedienen zonder pswd.

Om ff terug te komen op het "stylen" van domoticz.... WAT EEN HEL!
Ik kap er nu dan ook maar even mee, krijg er koppijn van. Ik begrijp niet dat zo'n mooi systeem echt zo een bagger frontend heeft.

Kom vandaag niet verder dan dit :P (test rpi omgeving)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YX1L4jv/Schermafbeelding-2019-09-26-om-15-56-20.png

Gedaan:
- icons vervangen in navigatie door fontawesome
- en lopen stylen in verschillende stylesheets :D

[ Voor 6% gewijzigd door flexje op 26-09-2019 16:05 ]

flexje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:01:
[...]

Hou in gedachte dat de security van Domoticz een grap is. Securitypanel is in en uit te schakelen zonder pincode, ook al is deze wel ingesteld in je Domoticz. :)

Ook in de home app kun je gewoon de securitypanel toevoegen dmv homebridge. Daarna is deze gewoon te bedienen zonder pswd.

Ik kap er nu dan ook maar even mee, krijg er koppijn van. Ik begrijp niet dat zo'n mooi systeem echt zo een bagger frontend heeft.

Kom vandaag niet verder dan dit :P
[Afbeelding]
Edit:

Niet slecht toch? Vindt t echt wel strak, nu nog een goed alternatief voor de standaard iconen en je bent al een heel eind!

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 26-09-2019 16:04 ]

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:04:
[...]

Edit:

Niet slecht toch? Vindt t echt wel strak, nu nog een goed alternatief voor de standaard iconen en je bent al een heel eind!
Thanks, heb er eigenlijk geen zin meer in. Het had allemaal veel makkelijker, sneller gekund maar ze hebben er gewoon niet goed over nagedacht. En nu lijkt het alsof er geen weg terug is tenzij ze helemaal opnieuw beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
[...]

[Afbeelding]

Gedaan:
Ik heb dagen dat ik minder resultaat heb...

• vwtune
Waarom gebruiken jullie niet het Machinon theme?
https://www.domoticz.com/wiki/Machinon_Theme

of vinden jullie dit nog te simpel? Ik gebruik dit nu al een tijdje naar tevredenheid, ook al wil ik graag dashticz, toch nog geen behoefte gehad om die moeite te doen...

• flexje

flexje

got-father

Trouwens , voor de geïnteresseerden heb ik nog een kleine shuffle script liggen, dit zorgt ervoor dat de keypad nummers van de domoticz securitypanel om de zoveel seconde omgegooid wordt.

Nogmaals, let op met de security!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:29:
@BoschR @Dylantje2 ik vraag me juist af in hoeverre de GUI goed gescheiden is van de backend. Als dat namelijk echt het geval was dan zou er ongetwijfeld al iemand zijn opgestaan om wat knaps in elkaar te zetten. De templates die je kan downloaden is niets meer dan een aangepast stukje HTML met eigen CSS.

Qua backend is Domoticz echt wel sterk maar ze laten wel simpele dingen liggen zoals een plug-in manager, op dit moment moet alles via de GUI en dat is niet voor iedereen even makkelijk.

En wat @BoschR al zegt, ze maken gebruik van verouderde software pakketten terwijl er zulke grote updates zijn. En nog eens mooie alternatieven op een top GUI te maken zoals Bootstrap, heb je de boel ook écht meteen responsive.

Zoals @flexje ook al zegt: het oog wil ook wat :)

@Dylantje2 thanks!
Zoiets als Dashticz op een tablet aan de muur voor de bediening wil ik tzt ook nog.

Eerst alles van de Pi4 maar eens overzetten naar de Pi3, de Youless is al overgezet met behoud van de data. De data van de individuele stekkers is minder belangrijk.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Peutpeut schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:18:
[...]

Zoiets als Dashticz op een tablet aan de muur voor de bediening wil ik tzt ook nog.

Eerst alles van de Pi4 maar eens overzetten naar de Pi3, de Youless is al overgezet met behoud van de data. De data van de individuele stekkers is minder belangrijk.
Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar geen enkel "dashboard" werkt zo soepel als de home app van ios.

Dit was mijn Dashticz setupje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nbbDjwy/Schermafbeelding-2019-09-26-om-16-20-25.png

• Peutpeut
  • Nu online
Goed zat wat mij betreft, of heb je dit dashboard zelf gebouwd?

• vwtune
Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:29:
[...]

De meest strakke die ik tot nu toe ben tegen gekomen, echter zijn mijn apparaat namen breeder dan de blokken die hier geboden wordt waardoor je naam door de waarde heen loopt...
Dat klopt, daar loop ik ook tegenaan soms, dus ik ga maar pragmatisch met de namen om :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:45:
[...]

Probleem is vrij eenvoudig op te lossen: De waarde van de sensor verplaatsen naar de tekst er onder. Is ruimte voor, alleen even het juiste CSS item hiervoor vinden :)
code:
1
2
3
4
body table#itemtablenostatus tr td:first-child + td,
td#bigtext {
.....
}

In je custom.css

Graag gedaan, kostte me ***** tijd om dit te vinden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flexje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:50:
[...]

code:
1
2
3
4
body table#itemtablenostatus tr td:first-child + td,
td#bigtext {
.....
}

In je custom.css

Graag gedaan, kostte me ***** tijd om dit te vinden :P
Ik deed eerst even cp -r machinon machinonEJ om vervolgens een cd naar machinonEJ te doen om de css te bewerken.... Tot vloeken aan toe gebeurt er niets, vergeet ik even een ander thema in Domoticz te doen :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/* bigtext */
.item #bigtext {
  color: var(--main-blue-color);
  font-size: 1.4em;
  position: absolute;
  top: 20%;
  left: 5%;  
/* right: 10%; */
}

Even zoeken naar .item #bigtext en vervangen voor bovenstaande, dan komt de tekst onder de sensor naam te staan

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:57
CSB schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 12:24:
[...]

Als je easy-server -v doet in /usr/bin, welke versie zie je dan?
En probeer deze ook in /usr/local/bin. Ik had daar dus een nieuwere versie staan die wel werkt.
Helaas krijg ik het niet aan de gang op mijn synology.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Gedaan:
Hoop dat je toch weer een aspirientje in hebt genomen. Ziet er al 100x beter uit en hoop dat je de energie vindt om door te gaan en dan ook te delen. Prachtig en strak design _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:44:
[...]

Misschien moeten we een croudfunding opzetten voor @flexje :+
Hahah tnx maar heeft niets met geld te maken hoor, raak ook nooit gemotiveerd door geld.

Ben van origine "gewoon" een bouwvakker met een eigen bouwbedrijf. Dit soort dingen doe ik gewoon voor de lol. Ik ga er wel mee aan de slag, alleen ik ben bang dat het gewoon een compleet nieuwe frontend gaat worden icm domoticz/nodered/mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:53:
[...]

Hahah tnx maar heeft niets met geld te maken hoor, raak ook nooit gemotiveerd door geld.

Ben van origine "gewoon" een bouwvakker met een eigen bouwbedrijf. Dit soort dingen doe ik gewoon voor de lol. Ik ga er wel mee aan de slag, alleen ik ben bang dat het gewoon een compleet nieuwe frontend gaat worden icm domoticz/nodered/mqtt.
Heb je dan wel tijd voor dit soort klussen? Werk zelf ook in de bouw sector maar nergens is momenteel personeel te krijgen om een klus te klaren :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:54:
[...]

Heb je dan wel tijd voor dit soort klussen? Werk zelf ook in de bouw sector maar nergens is momenteel personeel te krijgen om een klus te klaren :)
Jawel, kwestie van de juiste mensen om je heen hebben, goed plannen en nooit teveel hooi op je vork nemen! Prioriteit is mn gezin, sociaal leven. Heb mezelf altijd gek gemaakt met werk en werkdruk. Dat doe ik niet meer.

Nee is ook een antwoord en opdrachtgevers respecteren het meer als je nee zegt ipv alles aannemen en niet goed opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
flexje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:53:
[...]
Volgens mij kun je altijd nog de IT in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:30:
[...]

Volgens mij kun je altijd nog de IT in...
Haha jawel, maarja bouw is echt wel mn passie hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12
Toppe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:54:
[...]

Bricklayer here,,:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Zijn er hier welke 2 of meerdere Xiaomi gateways gekoppeld hebben in Domoticz? Ik wel en zit op versie V 4.9700, ik dacht laat ik Domoticz eens updaten naar de laatste huidige versie, maar ik krijg meteen na het opstarten van Domoticz dan een foutmelding over een gateway van Xiaomi: Xiaomi Gateway: receive data from unregistered gateway!
Ik zie dat bepaalde apparaten welke dus gekoppeld zijn aan 1 van die gateways ook niet meer worden geupdate. Ik ben maar weer meteen terug gegaan naar de backup welke ik had gemaakt voordat ik ging updaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BricklayerE toch? :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:07:
Zijn er hier welke 2 of meerdere Xiaomi gateways gekoppeld hebben in Domoticz? Ik wel en zit op versie V 4.9700, ik dacht laat ik Domoticz eens updaten naar de laatste huidige versie, maar ik krijg meteen na het opstarten van Domoticz dan een foutmelding over een gateway van Xiaomi: Xiaomi Gateway: receive data from unregistered gateway!
Ik zie dat bepaalde apparaten welke dus gekoppeld zijn aan 1 van die gateways ook niet meer worden geupdate. Ik ben maar weer meteen terug gegaan naar de backup welke ik had gemaakt voordat ik ging updaten....
Er is een oplossing!

spoiler:
Niet update’n :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:05:
[...]

Er is een oplossing!

spoiler:
Niet update’n :9
Dat is toch geen oplossing! En ja, ik ben natuurlijk meteen terug gegaan, maar een komt ooit een moment dat ik toch moet gaan updaten voor iets.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:04:
[...]

Draai je de bèta’s? Misschien even een versie of twee overslaan. Anders zou ik een GitHub issue aanmaken
Vroeger wel, maar nu eigenlijk alleen stables, juist om al die vage problemen :X
Ik wacht nog wel even een paar maanden met updaten en probeer het begin volgend jaar wel weer een keer wanneer ik zin heb om als het toch fout gaat, de tijd te maken om het op te lossen. Desnoods door idd een github... Ik had gehoopt hier eigenlijk de oplossing te vinden ervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
vwtune schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:09:
[...]

Vroeger wel, maar nu eigenlijk alleen stables, juist om al die vage problemen :X
Ik wacht nog wel even een paar maanden met updaten en probeer het begin volgend jaar wel weer een keer wanneer ik zin heb om als het toch fout gaat, de tijd te maken om het op te lossen. Desnoods door idd een github... Ik had gehoopt hier eigenlijk de oplossing te vinden ervoor :)
Maar wat zegt je log?
Als ik aub vragen mag..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flexje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:06:
[...]

Neuh, vooralsnog doe ik er te weinig mee en bovendien werkt het zo ook goed mits ze daar geen storingen hebben:
Hartelijk dank voor uw bericht.

Helaas hebben we te maken gehad met storingen op onze Easy server, waardoor het tijdelijk niet mogelijk was om verbinding te maken. De storingen zijn inmiddels opgelost en u zou weer zonder problemen gebruik moeten kunnen maken van de diensten. Onze excuses voor het ongemak.

Mocht u nog problemen ervaren kunt u de Easy voor enkele minuten van de muur halen. Hiervoor drukt de kleine pin aan de onderzijde van uw thermostaat in, waarmee u de thermostaat zonder problemen los krijgt. Mocht dit niet helpen dan haal uw modem/router gedurende 10 minuten van de stroom. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de Nefit Easy weer verbinding maakt met onze server. Ervaart u toch nog problemen met uw thermostaat dan kunt u aan ons laten weten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

vwtune schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:07:
Ja, hier 2 gateways. Dat heeft niet zoveel met de update te maken: die melding krijg ik wel vaker. In de meeste gevallen heeft dat te maken met een IP adres dat is gewijzigd van een gateway. Even controleren of dat nog klopt, anders de key uit de Xiaomi Home app even opnieuw genereren en invoeren binnen Hardware...

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
sorry dat ik soms besta..
Maar dat scripten....

Ik heb een blockley die niet werkt met een % check erin. [ ik meen dat blockley deze waardes niet kon lezen als check. ]
https://drive.google.com/...g_Q6VU1K/view?usp=sharing

Dus eigenlijk moet het script worden zoals de laatste blockley,
Als Pana aan is
Als op 10%
Als op 20%
Als Temp is >10 [ en een versie >5 en <10 graden, oid ]
Dan panastil 30%

Ik hoop dat iemand een voorbeeld van zoiets.. ik ben bezig geweest heel simpel, maar de structuur is.... :( :(
Aanpassen werkt bij beter..

Al vast Thanks

Dylantje2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:32:
sorry dat ik soms besta..
Maar dat scripten....

Ik heb een blockley die niet werkt met een % check erin. [ ik meen dat blockley deze waardes niet kon lezen als check. ]
https://drive.google.com/...g_Q6VU1K/view?usp=sharing

Dus eigenlijk moet het script worden zoals de laatste blockley,
Als Pana aan is
Als op 10%
Als op 20%
Als Temp is >10 [ en een versie >5 en <10 graden, oid ]
Dan panastil 30%

Ik hoop dat iemand een voorbeeld van zoiets.. ik ben bezig geweest heel simpel, maar de structuur is.... :( :(
Aanpassen werkt bij beter..

Al vast Thanks
Ik zou toch echt overstappen op dzVents, dat werkt namelijk een stuk prettiger.

Wil vanmiddag best even voor je kijken maar stuur dan even je IDX’n door via PB :+

Moest toch wel even lachen om je eerste opmerking hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 28-09-2019 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:43:
[...]

Ik heb laatst vernomen dat je op tweakers aardig moet zijn en meegaand, anders gaat er iets met een ip gebeuren.. :'( :'(

Dus ik probeer het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:43:
[...]

Ik zou toch echt overstappen op dzVents, dat werkt namelijk een stuk prettiger.

Wil vanmiddag best even voor je kijken maar stuur dan even je IDX’n door via PB :+

Heb blockley al voordat Dz nog ontwikkeld moest worden.Dus ga niet zomaar alles ff omkatten..
Ik kom ondanks alle tips en wiki enz niet echt verder dan aan en uit en de voorbeelden in de wiki.

Als ik een scriptje hier tegen kom, wat me lijkt.
Lukt me het aanpassen enz nog wel.
Dz is mooier helemaal mee eens...
Maar Blockley en bricklayer :-( O-)

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
er wordt momenteel ook hard gewerkt aan de angular interface. mogelijk met kerst klaar.
BoschR schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:34:
Ik ben het wel met Toppe eens dat de GUI droevig en zwaar achterhaald is. Alleen het feit dat het op een ontzettende oude versie van Angular (v1) en jQuery :X draait zegt al veel.

Ik ben ooit (jaar geleden) op GitHub hier wel is over begonnen. Ze zouden toen gestart zijn met het ombouwen naar Angular (2+, destijds 7 geloof ik). Ik had wel interesse om mee te helpen, maar ben vlak daarna geswitcht van werkgever waar ik React ben gaan doen. En daar m'n tijd en energie maar in geïnvesteerd.

Ik heb de codebase van Domoticz zelf nooit fatsoenlijk doorgenomen. Is de backend een beetje fatsoenlijk gescheiden van de GUI? En heeft het fatsoenlijke API's om er een mooie interface voor te zetten?

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het nu een jaar of 5 draai. Eerst op een Synology NAS nu op een Odroid. Het systeem is altijd erg stabiel en nauwelijks problemen gehad.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
Ik heb Blockly ook overgeslagen na eerdere adviezen hier, al ben ik uiteraard pas net op de Domoticatrein gestapt. Tot nu toe alles prima werkend gekregen wat ik wilde. Het is even puzzelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 16:20

Nicap

Tsssk....

Toppe schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:17:
Ben ik de enige waarbij de volledige server van Domoticz er uit ligt? Kan forum niet op, Wiki lijkt er ook wijzig zin in te hebben?
Hier werkt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:23:
In domoticz heb je de mogelijkheid om een Honeywell thermostaat toe te voegen als device, je kan daar meteen een api token aanvragen. Nu heb ik al 1,5 jaar een Lyric T6 in gebruik in Domoticz, maar ik krijg sinds 2 weken de melding: error refreshing token. Wanneer ik via de optie probeer een nieuwe token aan te vragen dan komt er een site, waar ik dan moet inloggen met mijn account van Honeywell, dit gaat goed, vervolgens ziet ie ook dat ik een Lyric T6 heb, dan klik ik op: volgende, hij opent dan een nieuwe linkpagina (www.netwalk.be...blablabla....), maar dan krijg ik de melding: error loading page. Waar zou dit aan kunnen liggen en is er misschien een andere manier om aan een token te komen?
Net weer even geprobeerd mijn thermostaat toe te voegen en ik vermoed dat je access token is verlopen... Probeer eens opnieuw alles aan te vragen en weer toe te voegen.

Overigens brengt mij dit wel op een ander punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F727M180pEi524ddTAydfVZd/full.png
Temperatuur:Temperature is data van Buienradar (Zou dus de buiten temperatuur moeten zijn)
Gevoels temperatuur:Temperature is ook data van Buienradar die de gevoelstemperatuur zou moeten aangeven
Overpakking:Temperature is een temperatuursensor die in de overkapping hangt
Woonkamer (Xiaomi):Temperature is de ingebouwde sensor in de gateway van Xiaomi. Deze hangt naast de achterdeur

De T6 geeft een temperatuur van 22 graden, deze hangt midden in de woonkamer. Deze heb ik even niet in de export mee genomen gezien de korte duur dat hij weer registreert

Gezien 3 sensoren bijna de zelfde data blijven geven lijkt het er op dat de Xiaomi gateway niet de juiste data door stuurt, of ben ik nou gek?

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 29-09-2019 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:35:
[...]

Net weer even geprobeerd mijn thermostaat toe te voegen en ik vermoed dat je access token is verlopen... Probeer eens opnieuw alles aan te vragen en weer toe te voegen.
Ik heb toch alles opnieuw geprobeerd aan te vragen? maar dan krijg ik dus die site welke niet werkt?
bij Hardware en honeywell thermostaat, klik ik op: You need to provide both the access and refresh token. We provide an easy to use interface to get them.. Ik klik erop en kom dan in het inlogscherm van Honeywell, ik voer daar mijn emailadres en wachtwoord in, vervolgens komt er een nieuw scherm waarin hij zegt mijn thermostaat gevonden te hebben. Dan kan ik op: connect klikken, maar dan komt er een nieuwe pagina met de melding:
Deze pagina werkt nietwww.netwalk.be kan dit verzoek momenteel niet verwerken.
HTTP ERROR 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:02:
[...]

Maar wat zegt je log?
Als ik aub vragen mag..
Xiaomi Gateway: receive data from unregistered gateway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
vwtune schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:44:
[...]

Xiaomi Gateway: receive data from unregistered gateway!
vast ip?

mm
ik zie nu dat er bij ook iets met een login en ww moest staan..
zou alleen niet meer weten wat..
heb je dat ook correct??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vwtune schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:43:
[...]

Ik heb toch alles opnieuw geprobeerd aan te vragen? maar dan krijg ik dus die site welke niet werkt?
bij Hardware en honeywell thermostaat, klik ik op: You need to provide both the access and refresh token. We provide an easy to use interface to get them.. Ik klik erop en kom dan in het inlogscherm van Honeywell, ik voer daar mijn emailadres en wachtwoord in, vervolgens komt er een nieuw scherm waarin hij zegt mijn thermostaat gevonden te hebben. Dan kan ik op: connect klikken, maar dan komt er een nieuwe pagina met de melding:
Deze pagina werkt nietwww.netwalk.be kan dit verzoek momenteel niet verwerken.
HTTP ERROR 500
Ik heb de stappen gevolgd die hier staan: https://www.domoticz.com/wiki/HoneywellDeveloperApiKey

Bij stap 6 zie je een melding dat de http niet gevonden is ofzo, maar de code staat wél in het URL.

De [[ en ]] kan je overal weghalen, het gaat alleen om de tekst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Toppe schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:05:
[...]

Ik heb de stappen gevolgd die hier staan: https://www.domoticz.com/wiki/HoneywellDeveloperApiKey

Bij stap 6 zie je een melding dat de http niet gevonden is ofzo, maar de code staat wél in het URL.

De [[ en ]] kan je overal weghalen, het gaat alleen om de tekst!
Ik ga het op deze manier nu proberen. Kom er straks op terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
nevermind, zie pm

[ Voor 98% gewijzigd door vwtune op 29-09-2019 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor de geïnteresseerde even een korte how-to om een Honeywell in Domoticz op te nemen:

Maak een nieuwe 'app' aan via de Honeywell website hier. Naam mag je zelf kiezen, hou de callback url op none.

Als je dan op de naam van je app klikt dan zie je twee belangrijke items: consumer key en consumer secret. De key heb je een aantal keer nodig. De secret maar één keer.

Pas deze URL aan en plak deze in je browser:
https://api.honeywell.com...MER-KEY&redirect_uri=none
Voorbeeld: https://api.honeywell.com...AKv6zHU&redirect_uri=none

Je moet dan inloggen en je thermostaat selecteren. Uiteindelijk krijg je een foutmelding te zien: dat is goed! In de URL staat namelijk een code die je later nodig hebt. Bewaar deze even goed, heb je echt nodig!
Voorbeeld: https://api.honeywell.com...none?code=cN1sKL2p&scope=

Vervolgens gaan we nu even een 'base64 encode' doen. Hiervoor heb je je consumer key en je consumer secret nodig en het resultaat bewaar je
code:
1
echo -n "CONSUMER-KEY:CONSUMER-SECRET" | base64
Voorbeeld: echo -n "8gHhlddm2U5W0duhJu3N1QDJ2AKv6zHU:LQX8ZiNp59xLI9EL" | base64
Resultaat: OGdIaGxkZG0yVTVXMGR1aEp1M04xUURKMkFLdjZ6SFU6TFFYOFppTnA1OXhMSTlFTA==

Vervolgens gaan we een curl uitvoeren om de juiste gegevens op te halen, hiervoor heb je de encode nodig van de stap hier boven én de code:
code:
1
curl -X POST -H 'Authorization: Basic OGdIaGxkZG0yVTVXMGR1aEp1M04xUURKMkFLdjZ6SFU6TFFYOFppTnA1OXhMSTlFTA==' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' -H 'Accept: application/json' -d 'grant_type=authorization_code&code=cN1sKL2p&redirect_uri=none' https://api.honeywell.com/oauth2/token
Als alles goed is gegaan dan krijg je een resultaat terug met een access_token en een refresh_token en deze heb je nodig om de thermostaat in Domoticz op te nemen.
Voorbeeld: {"access_token":"bczKAkm0F5MQrDuAmIgmRJcA7v0e","refresh_token":"XgwHQysoDeTytVHXgPKzLVitKrl5AUA2","expires_in":"1799", "token_type":"Bearer"}

Succes!

Bovenstaande commando's heb ik direct overgenomen van mijn eigen commando's inclusief resultaten. Alleen wat nummertjes en cijfers veranderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brian29
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08-2021
remcoXP schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:54:
er wordt momenteel ook hard gewerkt aan de angular interface. mogelijk met kerst klaar.

[...]
wat houd dat precies in angular interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:14
brian29 schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:13:
[...]

wat houd dat precies in angular interface?
Nieuwe UI gemaakt met een nieuwer frontend framework

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:56
Weet iemand hoe je de lux waardes wat vaker kan laten updaten binnen domoticz?

Ik ben hier vanmiddag namelijk wat meer dingen gaan fine-tunen betreft bewegingssensoren, en luxwaardes (of lampen dan wel of niet aan mogen gaan) Maar bepaalde lampen deden het niet, terwijl de luxwaarde wel laag genoeg was. Nu ging ik kijken binnen domoticz, en zag ik dat de laatste meting vanmorgen was. Waarom wordt de luxwaarde niet vaker gemeten? Nu werkt mijn script heel vaak niet, omdat hij dus de oude luxwaardes hanteert en lampen dus niet aan gaan.

Is er een manier om de luxwaardes vaker te laten updaten, of om ze realtime te updaten, zodra het script uitgevoerd wordt?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
ivootjuh schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:34:

Ik ben hier vanmiddag namelijk wat meer dingen gaan fine-tunen betreft bewegingssensoren, en luxwaardes (of lampen dan wel of niet aan mogen gaan) Maar bepaalde lampen deden het niet, terwijl de luxwaarde wel laag genoeg was. Nu ging ik kijken binnen domoticz, en zag ik dat de laatste meting vanmorgen was. Waarom wordt de luxwaarde niet vaker gemeten? Nu werkt mijn script heel vaak niet, omdat hij dus de oude luxwaardes hanteert en lampen dus niet aan gaan.

Is er een manier om de luxwaardes vaker te laten updaten, of om ze realtime te updaten, zodra het script uitgevoerd wordt?
Ik gebruik dit DZ script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
--[[
    Prerequisits
    ==================================
    Requires Domoticz v3.8551 or later
    Platform dependent, requires Linux

CHANGE LOG: See http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=19220 

Virtual Lux sensor and other real-time solar data

-- Authors  ----------------------------------------------------------------
    V1.0 - Sébastien Joly - Great original work
    V1.1 - Neutrino - Adaptation to Domoticz
    V1.2 - Jmleglise - An acceptable approximation of the lux below 1° altitude for Dawn and dusk + translation + several changes to be more userfriendly.
    V1.3 - Jmleglise - No update of the Lux data when <=0 to get the sunset and sunrise with lastUpdate
    V1.4 - use the API instead of updateDevice to update the data of the virtual sensor to be able of using devicechanged['Lux'] in our scripts. (Due to a bug in Domoticz that doesn't catch the devicechanged event of the virtual sensor)
    V1.5 - xces - UTC time calculation.
    V2.0 - BakSeeDaa - Converted to dzVents and changed quite many things.
    v3.0 - Bram Vreugdenhil Converted from Weather underground api calls to data of domoticz devices so you can use OpenWeathermaps sensors or own sensors
]]--

-- Input devices . You can use Openweathermap devices for it. Just add "Open Weather Map" in the hardware setup.
local idxCloudCover = 10110      -- (Integer) Device ID of device holding cloudcoverage
local idxBarometer  = 12322      -- (Integer) Device ID of device barometric presusure ///    Dark: Druk

-- Variables to customize (can be nil )------------------------------------------
local idxSolarAzimuth  = 4752 -- (Integer) Virtual Azimuth Device ID
local idxSolarAltitude = 4790 -- (Integer) Your virtual Solar Altitude Device ID
local idxRadiation     = 12333 -- (Integer) Domoticz virtual Radiation device ID
local idxLux           = 4750 -- (Integer) Domoticz virtual Lux device ID

local logToFile = false       -- (Boolean) Set to true if you also wish to log to a file. It might get big by time. 
local tmpLogFile = '/tmp/logSun.txt'-- Logging to a file if specified 
local fetchIntervalMins = 5   -- (Integer) (Minutes, Range 5-60) How often Wunderground API is called 

local latitude  = 55.57 -- Latitude. (Decimal number) Decimal Degrees. E.g. something like 51.748485
local longitude = 5.82391   -- Longitude. (Decimal number) Decimal Degrees. E.g.something like 5.629728.
local altitude  = 5             -- Altitude. (Integer) Meters above sea level.

-- Please don't make any changes below this line (Except for setting logging level)

local scriptVersion = '3'

return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting
        marker = 'SOLAR '..scriptVersion
    },
    on = {
        timer = {'every 5 minutes'}
    },
    data = {
        lastOkta = {initial=0},
        lastOgimetTime = {initial='198001010000'}
    },

local function leapYear(year)   
            return year%4==0 and (year%100~=0 or year%400==0)
        end

local arbitraryTwilightLux = 6.32 -- W/m² egal 800 Lux (the theoritical value is 4.74 but I have more accurate result with 6.32...)
        local constantSolarRadiation = 1361 -- Solar Constant W/m²

local relativePressure = domoticz.devices(idxBarometer).barometer

local year = os.date('%Y')
        local numOfDay = os.date('%j')
        local nbDaysInYear = (leapYear(year) and 366 or 365)

local angularSpeed = 360/365.25
        local declination = math.deg(math.asin(0.3978 * math.sin(math.rad(angularSpeed) *(numOfDay - (81 - 2 * math.sin((math.rad(angularSpeed) * (numOfDay - 2))))))))
        local timeDecimal = (os.date('!%H') + os.date('!%M') / 60) -- Coordinated Universal Time  (UTC)
        local solarHour = timeDecimal + (4 * longitude / 60 )    -- The solar Hour
        local hourlyAngle = 15 * ( 12 - solarHour )          -- hourly Angle of the sun
        local sunAltitude = math.deg(math.asin(math.sin(math.rad(latitude))* math.sin(math.rad(declination)) + math.cos(math.rad(latitude)) * math.cos(math.rad(declination)) * math.cos(math.rad(hourlyAngle))))-- the height of the sun in degree, compared with the horizon

local azimuth = math.acos((math.sin(math.rad(declination)) - math.sin(math.rad(latitude)) * math.sin(math.rad(sunAltitude))) / (math.cos(math.rad(latitude)) * math.cos(math.rad(sunAltitude) ))) * 180 / math.pi -- deviation of the sun from the North, in degree
        local sinAzimuth = (math.cos(math.rad(declination)) * math.sin(math.rad(hourlyAngle))) / math.cos(math.rad(sunAltitude))
        if(sinAzimuth<0) then azimuth=360-azimuth end
        local sunstrokeDuration = math.deg(2/15 * math.acos(- math.tan(math.rad(latitude)) * math.tan(math.rad(declination)))) -- duration of sunstroke in the day . Not used in this calculation.
        local RadiationAtm = constantSolarRadiation * (1 +0.034 * math.cos( math.rad( 360 * numOfDay / nbDaysInYear ))) -- Sun radiation  (in W/m²) in the entrance of atmosphere.
        -- Coefficient of mitigation M
        local absolutePressure = relativePressure - domoticz.utils.round((altitude/ 8.3),1) -- hPa
        local sinusSunAltitude = math.sin(math.rad(sunAltitude))
        local M0 = math.sqrt(1229 + math.pow(614 * sinusSunAltitude,2)) - 614 * sinusSunAltitude
        local M = M0 * relativePressure/absolutePressure

domoticz.log('', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('==============  SUN  LOG ==================', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log(city .. ', latitude: ' .. latitude .. ', longitude: ' .. longitude, domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('Home altitude = ' .. tostring(altitude) .. ' m', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Angular Speed = ' .. angularSpeed .. ' per day', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Declination = ' .. declination .. '°', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Universal Coordinated Time (UTC) '.. timeDecimal ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Solar Hour '.. solarHour ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Altitude of the sun = ' .. sunAltitude .. '°', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Angular hourly = '.. hourlyAngle .. '°', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Azimuth of the sun = ' .. azimuth .. '°', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Duration of the sun stroke of the day = ' .. domoticz.utils.round(sunstrokeDuration,2) ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Radiation max in atmosphere = ' .. domoticz.utils.round(RadiationAtm,2) .. ' W/m²', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Local relative pressure = ' .. relativePressure .. ' hPa', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Absolute pressure in atmosphere = ' .. absolutePressure .. ' hPa', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Coefficient of mitigation M = ' .. M ..' M0 = '..M0, domoticz.LOG_DEBUG)

-- In meteorology, an okta is a unit of measurement used to describe the amount of cloud cover
        -- at any given location such as a weather station. Sky conditions are estimated in terms of how many
        -- eighths of the sky are covered in cloud, ranging from 0 oktas (completely clear sky) through to 8 oktas
        -- (completely overcast). In addition, in the synop code there is an extra cloud cover indicator '9'
        -- indicating that the sky is totally obscured (i.e. hidden from view),
        -- usually due to dense fog or heavy snow.

Cloudpercentage = domoticz.devices(idxCloudCover).percentage

okta = Cloudpercentage/12.5

local Kc = 1-0.75*math.pow(okta/8,3.4)  -- Factor of mitigation for the cloud layer

local directRadiation, scatteredRadiation, totalRadiation, Lux, weightedLux
        if sunAltitude > 1 then -- Below 1° of Altitude , the formulae reach their limit of precision.
            directRadiation = RadiationAtm * math.pow(0.6,M) * sinusSunAltitude
            scatteredRadiation = RadiationAtm * (0.271 - 0.294 * math.pow(0.6,M)) * sinusSunAltitude
            totalRadiation = scatteredRadiation + directRadiation
            Lux = totalRadiation / 0.0079  -- Radiation in Lux. 1 Lux = 0,0079 W/m²
            weightedLux = Lux * Kc   -- radiation of the Sun with the cloud layer
        elseif sunAltitude <= 1 and sunAltitude >= -7  then -- apply theoretical Lux of twilight
            directRadiation = 0
            scatteredRadiation = 0
            arbitraryTwilightLux=arbitraryTwilightLux-(1-sunAltitude)/8*arbitraryTwilightLux
            totalRadiation = scatteredRadiation + directRadiation + arbitraryTwilightLux 
        elseif sunAltitude < -7 then  -- no management of nautical and astronomical twilight...
            directRadiation = 0
            scatteredRadiation = 0
            totalRadiation = 0
            Lux = 0
            weightedLux = 0  --  should be around 3,2 Lux for the nautic twilight. Nevertheless.
        end

totalRadiation=totalRadiation*Kc

domoticz.log('Okta = '..okta.. ' Cloud coverage = ' ..Cloudpercentage .. '%', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Kc = ' .. Kc, domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Direct Radiation = '.. domoticz.utils.round(directRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Scattered Radiation = '.. domoticz.utils.round(scatteredRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Total radiation = ' .. domoticz.utils.round(totalRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Total Radiation in lux = '.. domoticz.utils.round(Lux,2)..' Lux', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Total weighted lux  = '.. domoticz.utils.round(weightedLux,2)..' Lux', domoticz.LOG_INFO)

-- No update if Lux is already 0. So lastUpdate of the Lux sensor will keep the time when Lux has reached 0.
        -- (Kind of timeofday['SunsetInMinutes'])
        if idxLux and domoticz.devices(idxLux).lux + domoticz.utils.round(weightedLux, 0) > 0 then
            domoticz.devices(idxLux).updateLux(domoticz.utils.round(weightedLux,0))
        end
        if(idxSolarAzimuth) then
           domoticz.devices(idxSolarAzimuth).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(azimuth,0))
        end   
        if(idxSolarAltitude) then
           domoticz.devices(idxSolarAltitude).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(sunAltitude,0))
        end
        -- No update if radiation is already 0. See LUX
        if idxRadiation and (domoticz.devices(idxRadiation).rawData[1] + domoticz.utils.round(totalRadiation, 2) > 0) then 
            domoticz.devices(idxRadiation).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(totalRadiation,2))
        end
        if logToFile then
            local logDebug = os.date('%Y-%m-%d %H:%M:%S',os.time())
            logDebug=logDebug..' Azimuth:' .. azimuth .. ' Height:' .. sunAltitude
            logDebug=logDebug..' Okta:' .. okta..'  KC:'.. Kc
            logDebug=logDebug..' Direct:'..directRadiation..' inDirect:'..scatteredRadiation..' TotalRadiation:'..totalRadiation..' LuxCloud:'.. domoticz.utils.round(weightedLux,2)
            os.execute('echo '..logDebug..' >>'..tmpLogFile)  -- compatible Linux & Windows
        end
    end
}

Hier en daar wat aanpassen
En je hebt meerdere devices waar je bijv door de stand van de zon je screen oid kunt schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dylantje2 schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik dit DZ script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
--[[
    Prerequisits
    ==================================
    Requires Domoticz v3.8551 or later
    Platform dependent, requires Linux

CHANGE LOG: See http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=19220 

Virtual Lux sensor and other real-time solar data

-- Authors  ----------------------------------------------------------------
    V1.0 - Sébastien Joly - Great original work
    V1.1 - Neutrino - Adaptation to Domoticz
    V1.2 - Jmleglise - An acceptable approximation of the lux below 1° altitude for Dawn and dusk + translation + several changes to be more userfriendly.
    V1.3 - Jmleglise - No update of the Lux data when <=0 to get the sunset and sunrise with lastUpdate
    V1.4 - use the API instead of updateDevice to update the data of the virtual sensor to be able of using devicechanged['Lux'] in our scripts. (Due to a bug in Domoticz that doesn't catch the devicechanged event of the virtual sensor)
    V1.5 - xces - UTC time calculation.
    V2.0 - BakSeeDaa - Converted to dzVents and changed quite many things.
    v3.0 - Bram Vreugdenhil Converted from Weather underground api calls to data of domoticz devices so you can use OpenWeathermaps sensors or own sensors
]]--

-- Input devices . You can use Openweathermap devices for it. Just add "Open Weather Map" in the hardware setup.
local idxCloudCover = 10110      -- (Integer) Device ID of device holding cloudcoverage
local idxBarometer  = 12322      -- (Integer) Device ID of device barometric presusure ///    Dark: Druk

-- Variables to customize (can be nil )------------------------------------------
local idxSolarAzimuth  = 4752 -- (Integer) Virtual Azimuth Device ID
local idxSolarAltitude = 4790 -- (Integer) Your virtual Solar Altitude Device ID
local idxRadiation     = 12333 -- (Integer) Domoticz virtual Radiation device ID
local idxLux           = 4750 -- (Integer) Domoticz virtual Lux device ID

local logToFile = false       -- (Boolean) Set to true if you also wish to log to a file. It might get big by time. 
local tmpLogFile = '/tmp/logSun.txt'-- Logging to a file if specified 
local fetchIntervalMins = 5   -- (Integer) (Minutes, Range 5-60) How often Wunderground API is called 

local latitude  = 55.57 -- Latitude. (Decimal number) Decimal Degrees. E.g. something like 51.748485
local longitude = 5.82391   -- Longitude. (Decimal number) Decimal Degrees. E.g.something like 5.629728.
local altitude  = 5             -- Altitude. (Integer) Meters above sea level.

-- Please don't make any changes below this line (Except for setting logging level)

local scriptVersion = '3'

return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting
        marker = 'SOLAR '..scriptVersion
    },
    on = {
        timer = {'every 5 minutes'}
    },
    data = {
        lastOkta = {initial=0},
        lastOgimetTime = {initial='198001010000'}
    },

local function leapYear(year)   
            return year%4==0 and (year%100~=0 or year%400==0)
        end

local arbitraryTwilightLux = 6.32 -- W/m² egal 800 Lux (the theoritical value is 4.74 but I have more accurate result with 6.32...)
        local constantSolarRadiation = 1361 -- Solar Constant W/m²

local relativePressure = domoticz.devices(idxBarometer).barometer

local year = os.date('%Y')
        local numOfDay = os.date('%j')
        local nbDaysInYear = (leapYear(year) and 366 or 365)

local angularSpeed = 360/365.25
        local declination = math.deg(math.asin(0.3978 * math.sin(math.rad(angularSpeed) *(numOfDay - (81 - 2 * math.sin((math.rad(angularSpeed) * (numOfDay - 2))))))))
        local timeDecimal = (os.date('!%H') + os.date('!%M') / 60) -- Coordinated Universal Time  (UTC)
        local solarHour = timeDecimal + (4 * longitude / 60 )    -- The solar Hour
        local hourlyAngle = 15 * ( 12 - solarHour )          -- hourly Angle of the sun
        local sunAltitude = math.deg(math.asin(math.sin(math.rad(latitude))* math.sin(math.rad(declination)) + math.cos(math.rad(latitude)) * math.cos(math.rad(declination)) * math.cos(math.rad(hourlyAngle))))-- the height of the sun in degree, compared with the horizon

local azimuth = math.acos((math.sin(math.rad(declination)) - math.sin(math.rad(latitude)) * math.sin(math.rad(sunAltitude))) / (math.cos(math.rad(latitude)) * math.cos(math.rad(sunAltitude) ))) * 180 / math.pi -- deviation of the sun from the North, in degree
        local sinAzimuth = (math.cos(math.rad(declination)) * math.sin(math.rad(hourlyAngle))) / math.cos(math.rad(sunAltitude))
        if(sinAzimuth<0) then azimuth=360-azimuth end
        local sunstrokeDuration = math.deg(2/15 * math.acos(- math.tan(math.rad(latitude)) * math.tan(math.rad(declination)))) -- duration of sunstroke in the day . Not used in this calculation.
        local RadiationAtm = constantSolarRadiation * (1 +0.034 * math.cos( math.rad( 360 * numOfDay / nbDaysInYear ))) -- Sun radiation  (in W/m²) in the entrance of atmosphere.
        -- Coefficient of mitigation M
        local absolutePressure = relativePressure - domoticz.utils.round((altitude/ 8.3),1) -- hPa
        local sinusSunAltitude = math.sin(math.rad(sunAltitude))
        local M0 = math.sqrt(1229 + math.pow(614 * sinusSunAltitude,2)) - 614 * sinusSunAltitude
        local M = M0 * relativePressure/absolutePressure

domoticz.log('', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('==============  SUN  LOG ==================', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log(city .. ', latitude: ' .. latitude .. ', longitude: ' .. longitude, domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('Home altitude = ' .. tostring(altitude) .. ' m', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Angular Speed = ' .. angularSpeed .. ' per day', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Declination = ' .. declination .. '°', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Universal Coordinated Time (UTC) '.. timeDecimal ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Solar Hour '.. solarHour ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Altitude of the sun = ' .. sunAltitude .. '°', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Angular hourly = '.. hourlyAngle .. '°', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Azimuth of the sun = ' .. azimuth .. '°', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Duration of the sun stroke of the day = ' .. domoticz.utils.round(sunstrokeDuration,2) ..' H.dd', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Radiation max in atmosphere = ' .. domoticz.utils.round(RadiationAtm,2) .. ' W/m²', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Local relative pressure = ' .. relativePressure .. ' hPa', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Absolute pressure in atmosphere = ' .. absolutePressure .. ' hPa', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Coefficient of mitigation M = ' .. M ..' M0 = '..M0, domoticz.LOG_DEBUG)

-- In meteorology, an okta is a unit of measurement used to describe the amount of cloud cover
        -- at any given location such as a weather station. Sky conditions are estimated in terms of how many
        -- eighths of the sky are covered in cloud, ranging from 0 oktas (completely clear sky) through to 8 oktas
        -- (completely overcast). In addition, in the synop code there is an extra cloud cover indicator '9'
        -- indicating that the sky is totally obscured (i.e. hidden from view),
        -- usually due to dense fog or heavy snow.

Cloudpercentage = domoticz.devices(idxCloudCover).percentage

okta = Cloudpercentage/12.5

local Kc = 1-0.75*math.pow(okta/8,3.4)  -- Factor of mitigation for the cloud layer

local directRadiation, scatteredRadiation, totalRadiation, Lux, weightedLux
        if sunAltitude > 1 then -- Below 1° of Altitude , the formulae reach their limit of precision.
            directRadiation = RadiationAtm * math.pow(0.6,M) * sinusSunAltitude
            scatteredRadiation = RadiationAtm * (0.271 - 0.294 * math.pow(0.6,M)) * sinusSunAltitude
            totalRadiation = scatteredRadiation + directRadiation
        elseif sunAltitude <= 1 and sunAltitude >= -7  then -- apply theoretical Lux of twilight
            directRadiation = 0
            scatteredRadiation = 0
            arbitraryTwilightLux=arbitraryTwilightLux-(1-sunAltitude)/8*arbitraryTwilightLux
            totalRadiation = scatteredRadiation + directRadiation + arbitraryTwilightLux 
        elseif sunAltitude < -7 then  -- no management of nautical and astronomical twilight...
            directRadiation = 0
            scatteredRadiation = 0
            totalRadiation = 0
            Lux = 0
            weightedLux = 0  --  should be around 3,2 Lux for the nautic twilight. Nevertheless.
        end

totalRadiation=totalRadiation*Kc

domoticz.log('Okta = '..okta.. ' Cloud coverage = ' ..Cloudpercentage .. '%', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Kc = ' .. Kc, domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Direct Radiation = '.. domoticz.utils.round(directRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Scattered Radiation = '.. domoticz.utils.round(scatteredRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Total radiation = ' .. domoticz.utils.round(totalRadiation,2) ..' W/m²', domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Total Radiation in lux = '.. domoticz.utils.round(Lux,2)..' Lux', domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('Total weighted lux  = '.. domoticz.utils.round(weightedLux,2)..' Lux', domoticz.LOG_INFO)

-- No update if Lux is already 0. So lastUpdate of the Lux sensor will keep the time when Lux has reached 0.
        -- (Kind of timeofday['SunsetInMinutes'])
        if idxLux and domoticz.devices(idxLux).lux + domoticz.utils.round(weightedLux, 0) > 0 then
            domoticz.devices(idxLux).updateLux(domoticz.utils.round(weightedLux,0))
        end
        if(idxSolarAzimuth) then
           domoticz.devices(idxSolarAzimuth).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(azimuth,0))
        end   
        if(idxSolarAltitude) then
           domoticz.devices(idxSolarAltitude).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(sunAltitude,0))
        end
        -- No update if radiation is already 0. See LUX
        if idxRadiation and (domoticz.devices(idxRadiation).rawData[1] + domoticz.utils.round(totalRadiation, 2) > 0) then 
            domoticz.devices(idxRadiation).updateCustomSensor(domoticz.utils.round(totalRadiation,2))
        end
        if logToFile then
            local logDebug = os.date('%Y-%m-%d %H:%M:%S',os.time())
            logDebug=logDebug..' Azimuth:' .. azimuth .. ' Height:' .. sunAltitude
            logDebug=logDebug..' Okta:' .. okta..'  KC:'.. Kc
            logDebug=logDebug..' Direct:'..directRadiation..' inDirect:'..scatteredRadiation..' TotalRadiation:'..totalRadiation..' LuxCloud:'.. domoticz.utils.round(weightedLux,2)
            os.execute('echo '..logDebug..' >>'..tmpLogFile)  -- compatible Linux & Windows
        end
    end
}

Hier en daar wat aanpassen
En je hebt meerdere devices waar je bijv door de stand van de zon je screen oid kunt schakelen
Oke bedankt voor je reactie. Maar dit is net even iets teveel abracadabra voor mij (ben nog niet zo lang bezig in domoticz).
Het gaat om allemaal Neo Coolcam Bewegingssensoren, waar zou ik moeten beginnen om dit aan te passen?

Een voorbeeldscript van een van de bewegingssensoren/luxmeter die ik nu heb is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
return {
    on = {
        devices = { 3 }

},
    logging = {
        marker = "Log bewegingsmelder overloop" ---Iedere log begint met deze zin---
    },
    execute = function(domoticz, item)

local bewegingGedetecteerd      = item.state
        local licht                     = domoticz.devices(266)
        local luxWaarde                 = domoticz.devices(6).lux

domoticz.log("Huidige luxwaarde is vastgesteld op "..luxWaarde.."")

local dimTimeTable  = { --  [   'timeSlot'   ]  = dimValue  
                                    ['at 08:00-21:00']  = 70,    
                                    ['at 21:01-00:00']  = 40,
                                    ['at 00:01-07:59']  = 4,

}

if(bewegingGedetecteerd == "On" and luxWaarde < 75) then

domoticz.log("Beweging gedetecteerd") ---Log

for timeSlot, dimValue in pairs (dimTimeTable) do
        if domoticz.time.matchesRule(timeSlot) then 
            licht.dimTo(dimValue)

domoticz.log(timeSlot) ---Log

end
end

elseif (bewegingGedetecteerd == "Off") then

domoticz.log("Bewegingsmelder is uit, verlichting wordt uitgeschakeld") ---Log

licht.switchOff()

domoticz.log("Licht is uitgeschakeld") ---Log

end
end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

ivootjuh schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:34:

Batterij level?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:45:
[...]

Oke bedankt voor je reactie. Maar dit is net even iets teveel abracadabra voor mij (ben nog niet zo lang bezig in domoticz).
Het gaat om allemaal Neo Coolcam Bewegingssensoren, waar zou ik moeten beginnen om dit aan te passen?

Een voorbeeldscript van een van de bewegingssensoren/luxmeter die ik nu heb is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
return {
    on = {
        devices = { 3 }

},
    logging = {
        marker = "Log bewegingsmelder overloop" ---Iedere log begint met deze zin---
    },
    execute = function(domoticz, item)

local bewegingGedetecteerd      = item.state
        local licht                     = domoticz.devices(266)
        local luxWaarde                 = domoticz.devices(6).lux

domoticz.log("Huidige luxwaarde is vastgesteld op "..luxWaarde.."")

local dimTimeTable  = { --  [   'timeSlot'   ]  = dimValue  
                                    ['at 08:00-21:00']  = 70,    
                                    ['at 21:01-00:00']  = 40,
                                    ['at 00:01-07:59']  = 4,

}

if(bewegingGedetecteerd == "On" and luxWaarde < 75) then

domoticz.log("Beweging gedetecteerd") ---Log

for timeSlot, dimValue in pairs (dimTimeTable) do
        if domoticz.time.matchesRule(timeSlot) then 
            licht.dimTo(dimValue)

domoticz.log(timeSlot) ---Log

end
end

elseif (bewegingGedetecteerd == "Off") then

domoticz.log("Bewegingsmelder is uit, verlichting wordt uitgeschakeld") ---Log

licht.switchOff()

domoticz.log("Licht is uitgeschakeld") ---Log

end
end
}
Optie 9 onder je Zwave configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Staan allemaal op 100 procent. Ik heb dan ook 6 sensoren, maar geen enkele update regelmatig.

@Toppe

Heb je het dan over het verschil tussen lux waardes dat hij moet updaten? (die staat nu overigens op 2) dus er moet een verschil zijn van 20 lux, voordat de meter opnieuw een meting doet. Echter is er gedurende de dag echt wel een verschil geweest van 20 lux. En desondanks niet geüpdate.

[ Voor 39% gewijzigd door Wachten... op 30-09-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:12:
[...]

Staan allemaal op 100 procent. Ik heb dan ook 6 sensoren, maar geen enkele update regelmatig.

@Toppe

Heb je het dan over het verschil tussen lux waardes dat hij moet updaten? (die staat nu overigens op 2) dus er moet een verschil zijn van 20 lux, voordat de meter opnieuw een meting doet. Echter is er gedurende de dag echt wel een verschil geweest van 20 lux. En desondanks niet geüpdate.
Je hebt 2 parameters nodig:
Nummer 7 bepaald de tijd dat er tussen een meting zit, standaard is dit 180.
Nummer 9 bepaald bij hoeveel verschil hij een melding moet doen richting de controller met de nieuwe waarde.

Nummer 7 staat bij mij op 180 en nummer 9 staat bij mij op 1 :)

Overigens wel irritant dat elke update die ik doe je 't knopje moet indrukken om de nieuwe waardes op te halen of je moet 200 miljoen miljard biljoen lichtjaren aan geduld hebben...

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 30-09-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:19:
[...]

Je hebt 2 parameters nodig:
Nummer 7 bepaald de tijd dat er tussen een meting zit, standaard is dit 180.
Nummer 9 bepaald bij hoeveel verschil hij een melding moet doen richting de controller met de nieuwe waarde.

Nummer 7 staat bij mij op 180 en nummer 9 staat bij mij op 1 :)

Overigens wel irritant dat elke update die ik doe je 't knopje moet indrukken om de nieuwe waardes op te halen of je moet 200 miljoen miljard biljoen lichtjaren aan geduld hebben...
Ik ga die waardes eens veranderen, maar in je laatste stukje wat je schrijft. daaruit maak ik op dat de waardes toch niet geupdate worden binnen domoticz en dat je dus het knopje in moet drukken? Lijkt mij alles behalve 'smart home'.

Ik zou willen dat de luxwaardes circa ieder kwartier geupdate worden en ok doorgegeven worden aan domoticz, zodat de waardes kloppen en mijn scripts dus goed hun werk kunnen doen.....

Gebuikt hier niemand het script van @Dylantje2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:46:
[...]

Ik ga die waardes eens veranderen, maar in je laatste stukje wat je schrijft. daaruit maak ik op dat de waardes toch niet geupdate worden binnen domoticz en dat je dus het knopje in moet drukken? Lijkt mij alles behalve 'smart home'.

Ik zou willen dat de luxwaardes circa ieder kwartier geupdate worden en ok doorgegeven worden aan domoticz, zodat de waardes kloppen en mijn scripts dus goed hun werk kunnen doen.....

Gebuikt hier niemand het script van @Dylantje2 ?
Om je (nieuwe) zwave configuratie op te slaan moet je ofwel het knopje indrukken of lang geduld hebben :)

Is dus maar éénmalig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:08:
[...]

Om je (nieuwe) zwave configuratie op te slaan moet je ofwel het knopje indrukken of lang geduld hebben :)

Is dus maar éénmalig ;)
Duidelijk, ik was al bang....200 miljoen biljoen jaar had ik net geen tijd voor.
1 druk op de knop bevalt me al beter ;)

Wat voor volgorde zit er eigenlijk aan om zwave hardware te updaten met nieuwe waardes?

Wat ik nu doe is, ik ga naar domoticz. Daar pas ik de waardes aan bij de sensoren in dit geval en sla deze op. Vervolgens loop ik naar de sensor en druk ik op het knopje (zonder zwave stick). Hij slaat de gegevens echter nog steeds niet op. Als ik namelijk naar domoticz ga, dan zie ik nog steeds de oude waardes staan.
Wat doe ik niet goed?

Welke volgorde moet je aanhouden om wijzigigen aan te brengen in de zwave hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:14:
[...]

Duidelijk, ik was al bang....200 miljoen biljoen jaar had ik net geen tijd voor.
1 druk op de knop bevalt me al beter ;)

Wat voor volgorde zit er eigenlijk aan om zwave hardware te updaten met nieuwe waardes?

Wat ik nu doe is, ik ga naar domoticz. Daar pas ik de waardes aan bij de sensoren in dit geval en sla deze op. Vervolgens loop ik naar de sensor en druk ik op het knopje (zonder zwave stick). Hij slaat de gegevens echter nog steeds niet op. Als ik namelijk naar domoticz ga, dan zie ik nog steeds de oude waardes staan.
Wat doe ik niet goed?

Welke volgorde moet je aanhouden om wijzigigen aan te brengen in de zwave hardware?
Ik hou altijd de sensor bij m'n MacBook maar dat is meer vanwege de handigheid. Nadat ik de nieuwe waardes heb ingevoerd en deze wil opslaan dan krijg je de melding dat het even kan duren. Op dat moment druk ik éénmalig op het knopje en staan de waardes er een minuut of 2 later in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:17:
[...]

Ik hou altijd de sensor bij m'n MacBook maar dat is meer vanwege de handigheid. Nadat ik de nieuwe waardes heb ingevoerd en deze wil opslaan dan krijg je de melding dat het even kan duren. Op dat moment druk ik éénmalig op het knopje en staan de waardes er een minuut of 2 later in.
Dus theoretisch is de volgorde goed die ik aanhoud?
  1. In domoticz settings veranderen en opslaan
  2. naar de sensoren lopen en eenmalig op de knop drukken
Hernoem jij trouwens de sensoren naar een logische naam onder hardware? of kan dit later alleen maar ingewikkeld worden? Nu heten ze bij mij allemaal hetzelfde, echter weet ik nooit welke sensor welke is en welke ik dus moet updaten.

Tot zover bedankt. Ik ga even kijken wat de nieuwe waardes op gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:23:
[...]

Dus theoretisch is de volgorde goed die ik aanhoud?
  1. In domoticz settings veranderen en opslaan
  2. naar de sensoren lopen en eenmalig op de knop drukken
Hernoem jij trouwens de sensoren naar een logische naam onder hardware? of kan dit later alleen maar ingewikkeld worden? Nu heten ze bij mij allemaal hetzelfde, echter weet ik nooit welke sensor welke is en welke ik dus moet updaten.

Tot zover bedankt. Ik ga even kijken wat de nieuwe waardes op gaan leveren.
Ik hernoem ze allemaal naar de ruimte waarin de hangen. Maar ik gebruik verder ook nooit een apparaat naam in een script, alleen maar het IDX om juist het probleem tegen te gaan dat je straks al je script weer moet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:24:
[...]

Ik hernoem ze allemaal naar de ruimte waarin de hangen. Maar ik gebruik verder ook nooit een apparaat naam in een script, alleen maar het IDX om juist het probleem tegen te gaan dat je straks al je script weer moet aanpassen.
Oke, Ik heb ze inmiddels daar ook even hernoemt, aangezien ik ook verder met IDX werk. Maakt het een stuk makkelijker voor het managen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Wat een "raar" ding, update ie niet gewoon wanneer de lux waarde verandert? Hij moet toch automatisch de waardes doorzetten bij verandering? Tenminste, dat doet mijn aqara device wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:26:
Wat een "raar" ding, update ie niet gewoon wanneer de lux waarde verandert? Hij moet toch automatisch de waardes doorzetten bij verandering? Tenminste, dat doet mijn aqara device wel...
Bij Zwave kan je instellen bij welke tijd hij opnieuw de lux moet controleren en bij welke lux waarde hij een update moet sturen om de batterij te besparen.

Een wijziging van 1 lux zie je zelf niet dus is het (normaal gesproken) ook niet nodig om deze wél door te sturen... :)

Mijn Aqara doet het inderdaad ook per wijziging, ondanks dat dit niet nodig is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 30-09-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:30:
[...]

Bij Zwave kan je instellen bij welke tijd hij opnieuw de lux moet controleren en bij welke lux waarde hij een update moet sturen om de batterij te besparen.

Een wijziging van 1 lux zie je zelf niet dus is het (normaal gesproken) ook niet nodig om deze wél door te sturen... :)
Beetje lastig met scripten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:33:
[...]

Nee, hoezo? Die één lux wijziging zie je toch niet.

Ik heb een sensor die ik inderdaad per lux update (ondanks dat het niet nodig is) en de rest heb ik per 25 lux ingesteld. Dat is bij mij voldoende.
Ik heb het nu op 5 lux staan, en hij update nu alles wel netjes. Net wat je al zegt, 1 lux verschil is echt veel te klein en zie je niet. Ik heb hem daarom op 5 gezet, dit zal ook iets aan batterij schelen denk ik, of maakt dat niet uit?

20 lux was hier in ieder geval zeker te groot, aangezien de sensoren vaak in een hoek hangen waar het al iets donkerder is. Een verschil van 20 lux gebeurt op sommige plekken dan ook bijna niet. Een lux verschil van 5 of 10 komt iets vaker voor, en werkt hier dus ook aanzienlijk beter. Zojuist zijn alle sensoren in huis weer netjes opnieuw geupdate met nieuwe waardes. Top dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:39:
[...]

Ik heb het nu op 5 lux staan, en hij update nu alles wel netjes. Net wat je al zegt, 1 lux verschil is echt veel te klein en zie je niet. Ik heb hem daarom op 5 gezet, dit zal ook iets aan batterij schelen denk ik, of maakt dat niet uit?

20 lux was hier in ieder geval zeker te groot, aangezien de sensoren vaak in een hoek hangen waar het al iets donkerder is. Een verschil van 20 lux gebeurt op sommige plekken dan ook bijna niet. Een lux verschil van 5 of 10 komt iets vaker voor, en werkt hier dus ook aanzienlijk beter. Zojuist zijn alle sensoren in huis weer netjes opnieuw geupdate met nieuwe waardes. Top dus _/-\o_
Ja, hoe minder de sensor hoeft te doen qua update'n hoe langer de batterij mee gaat. Maar ik verkies comfort toch écht wel boven batterij duur.

Helemaal als je ze via de bekende Chineese websites besteld dan valt 't wel mee qua prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:41:
[...]

Ja, hoe minder de sensor hoeft te doen qua update'n hoe langer de batterij mee gaat. Maar ik verkies comfort toch écht wel boven batterij duur.

Helemaal als je ze via de bekende Chineese websites besteld dan valt 't wel mee qua prijs
Deels mee eens, aangzien hier 'de batterij zo min mogelijk vervangen' ook onder comfort valt ;)
Zolang alles goed werkt, probeer ik de sensoren zo min mogelijk werk te laten doen, dat is in ieder geval mijn insteek. Mocht iets niet helemaal werken, dan ga ik het verder fine-tunen.

De batterijen staan hier overigens na anderhalve maand gebruik nog steeds op 100%, In hoeverre is dit 'betrouwbaar'? En bij hoeveel procent wordt aangeraden om een batterij te vervangen, of doe je dit alleen zodra het echt niet meer werkt?

Pagina: 1 ... 47 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!