Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.822 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
rens-br schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Ik heb mijn poorten van Domoticz niet open gezet, maar ik maak gebruik van een reverse proxy server. Op die manier hangt Domoticz niet direct naar buiten, maar kan je er wel bij. Uitleg vind je in: rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Wat maakt de reverse proxy dan veiliger?
Als ik remote naar domoticz mijndomein.nl kan gaan, kunnen andere mensen, of bots dit toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:52
bing69 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Ik gebruik in de huiskamer nog een kaku lichtsensor, werkt uit de kunst. In de gang een beweging schakelaar incl. lux meter van Aqara. Ook deze werkt uit de kunst
Die KaKu lichtsensor zal geen Zigbee zijn?
De lux-meter van Aqara werkt op zich ook goed, maar stuurt alleen een update als er beweging is óf 1x per uur. Als er niemand thuis is zal er ook geen beweging zijn en kan het zijn dat de lampen veel te laat aan gaan.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing die op basis van Zigbee werkt en regelmatig (<5 minuten) een update naar Domoticz kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:51

GVR

[...]

Ik heb mijn poorten van Domoticz niet open gezet, maar ik maak gebruik van een reverse proxy server. Op die manier hangt Domoticz niet direct naar buiten, maar kan je er wel bij. Uitleg vind je in: rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Zo heb ik het afgelopen weken ook ingericht, werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
[...]

Dank voor je reactie, echter zie ik dat deze tutorial bedoeld is voor de RPI en ik werk met Domoticz via een Synology NAS. Als Rooky in netwerktechniek gok ik dat deze info mij niet verder zal helpen, of niet?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 09:54
mbuurman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:54:
[...]

De lux-meter van Aqara werkt op zich ook goed, maar stuurt alleen een update als er beweging is óf 1x per uur. Als er niemand thuis is zal er ook geen beweging zijn en kan het zijn dat de lampen veel te laat aan gaan.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing die op basis van Zigbee werkt en regelmatig (<5 minuten) een update naar Domoticz kan sturen.
Die KaKu lichtsensor zal geen Zigbee zijn?, klopt!

In de gang schakelt de lamp alleen bij beweging als het 4 lux of minder is, idem als de buitendeur open gaat

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Dacuuu schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Als ik remote naar domoticz mijndomein.nl kan gaan, kunnen andere mensen, of bots dit toch ook?
Je forward maar 1 poort (443 voor SSL) naar het ip van je nas. In je nas regel je de reverse proxy in en stuur je het verkeer door naar de applicatie specifieke poort. Ook heb je dan nog de mogelijkheid om op de nas firewall regels te configureren om het verkeer beperkt toe te laten. Op de Synology kan dat dmv toegangscontroleprofiel of firewall regels.

Zo heb ik op mijn domeinnaam domoticz.[domein].nl toegevoegd in de DNS records, wijzend naar mijn wan-ip. In mijn modem heb ik poort 443 naar de nas geforward en op de nas een reverse proxy ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tYhwCGq/2019-07-01-14-14-46-synology-Synology-Disk-Station.png

Het voordeel van de reverse proxy was volgens mij ook nog dat de bekende bots niet de standaard domoticz poort kunnen benaderen.

Ook heb ik overigens voor dit subdomein een SSL certificaat aangevraagd via let's encrypt, dit kan ook via de synology nas (daarvoor moet op dat moment wel poort 80 openstaan naar je NAS, deze heb ik daarna weer dichtgezet)

[ Voor 9% gewijzigd door GVR op 01-07-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Dacuuu schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:41:
De standaard poorten staan niet open, al is dat een beetje security bij obscurity. Maar de recentelijke lek was deze setup bijvoorbeeld niet vatbaar voor.

Verder heb je met Caddy meteen een SSL certificaat te pakken.
Theo74 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:22:
Dank voor je reactie, echter zie ik dat deze tutorial bedoeld is voor de RPI en ik werk met Domoticz via een Synology NAS. Als Rooky in netwerktechniek gok ik dat deze info mij niet verder zal helpen, of niet?
Dat is waar en ik zie ook niet zo snel een guide / oplossing voor Synology op de Caddyserver website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

rens-br schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:54:
[...]

De standaard poorten staan niet open, al is dat een beetje security bij obscurity. Maar de recentelijke lek was deze setup bijvoorbeeld niet vatbaar voor.

Verder heb je met Caddy meteen een SSL certificaat te pakken.

[...]

Dat is waar en ik zie ook niet zo snel een guide / oplossing voor Synology op de Caddyserver website.
Het registreren van een certificaat via let's encrypt en het instellen van de reverse proxy incl de ssl (of indien gewenst http) poort op synology zoals ik in mijn laatste post toelicht vervangt in dit geval toch de functionaliteit van Caddy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
GVR schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:29:
Het registreren van een certificaat via let's encrypt en het instellen van de reverse proxy incl de ssl (of indien gewenst http) poort op synology zoals ik in mijn laatste post toelicht vervangt in dit geval toch de functionaliteit van Caddy?
Ja, dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
rens-br schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:54:
[...]
Het lijkt sowieso een lastige opgave om een simpele tutorial te vinden over hoe Domoticz buiten het lokale Wifi netwerk draaiend te krijgen via de app. Waar ik ook zoek, nergens vind ik duidelijke verwijzingen.
Op het Domoticz forum staat deze vraag ook meer dan veelvuldig gesteld onder het Topic "Domoticz App" en tot op heden niemand met een goede reactie. Alleen dat HTTP en Port Forwarding wordt afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04:30
Ik forward gewoon, niet 1-1 op de standaard poort maar met een ander nummertje in de 65k range. Da's een beetje obscurity, inderdaad. Vervolgens wel ufw en fail2ban op de RPi en af en toe de logfiles checken waarin vrijwel niets gebeurt. Omdat ik dat en het nieuws een beetje bij houdt en er verder geen NASsen of andere dingen continu met content of rekenkracht draaien, vind ik het vooralsnog veilig genoeg.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Theo74 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Het lijkt sowieso een lastige opgave om een simpele tutorial te vinden over hoe Domoticz buiten het lokale Wifi netwerk draaiend te krijgen via de app. Waar ik ook zoek, nergens vind ik duidelijke verwijzingen.
Op het Domoticz forum staat deze vraag ook meer dan veelvuldig gesteld onder het Topic "Domoticz App" en tot op heden niemand met een goede reactie. Alleen dat HTTP en Port Forwarding wordt afgeraden.
Ik heb de Domoticz app juist verwijderd omdat die ervoor zorgde dat mijn Galaxy S9 steeds trilt zonder melding. Ik gebruik Domoticz op mobiel dus via de browser. Wanneer ik met m'n mobiel buitenshuis verbinding wil maken, doe ik dat via een VPN naar m'n huis. Dan hoef ik in Domoticz verder niets in te stellen. Wellicht een oplossing totdat je je gewenste oplossing gevonden hebt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
Openstellen heeft eigenlijk niks met de app te maken, je kan 'simpelweg' poort 443 (of 8080) open zetten en dan kan je er al bij. Zo staat het ook op de Wiki. Daarna is het een kwestie van je WAN ip in de app zetten, met daarbij de inloggegevens van Domoticz en je kan erin.

Het is echter verstandiger om dus te werken met een reverse proxy server en/of fail2ban.
BounceMeister schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:07:
Ik heb de Domoticz app juist verwijderd omdat die ervoor zorgde dat mijn Galaxy S9 steeds trilt zonder melding.
Dat probleem heb ik niet. Overigens gebruik ik de app ook nauwelijks, ik vind de interface niet heel erg lekker werken. Daarnaast lijkt de app een stukje trager dan gewoon de webinterface gebruiken.

Ik heb de app echter wel geïnstalleerd staan, zodat ik pushmeldingen kan ontvangen via GMS.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 01-07-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:17:
hallooo, ben ik weer.

gisteren mijn eerste Yeelight RGB lamp aangesloten. eerst toegevoegd in de Yeelight app, vervolgens LAN Control aangezet. Hardware in Domoticz toegevoegd, gezorgd dat IP adres wat lamp heeft verkregen vanaf dat moment fixed is gebaseerd op mac adres. Daarna Domoticz handmatig de lamp op dat ip adres toevoegd want zag niets in de devices tab. En voila, 13 uur later nog steeds geen lamp in Domoticz, devices tab, of waar dan ook.

wat ik wel vind in de log is:
code:
1
2
2019-07-01 09:10:47.880 Status: YeeLight: New Light Found (192.168.69.20/YeeLight LED (Color))
2019-07-01 09:11:48.037 Status: YeeLight: New Light Found (192.168.69.20/YeeLight LED (Color))

dus hij vindt hem wel, alleen zie ik hem nergens. iemand die iets weet om te helpen?
overigens, ik heb dit precies hetzelfde met de WOL functinoaliteit. Mijn nieuwe TV toegevoegd in de hardware, en prompt, nergens de TV die verschijnt.

iemand verder nog tips om zigbee2mqtt opnieuw te installeren? mijn installatie van npm is gevrasht -denk door apt-get upgrade tijdje terug- en nu werken mijn zigbee dingen niet meer. 8)7 |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 23:27

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik kom er even niet helemaal uit met het koppelen van me shelly 2.5 aan Domoticz.

Ik heb de shelly voorzien van de laatste firmware. En mqtt geactiveerd, en deze gelinkt aan mijn mosquitto server die al draait.
Echter krijg ik niks binnen.

Moet ik gebruik maken van de shellymqtt hardware? En deze dan linken aan me mqtt broker? (Mosquitto) want dan krijg ik dat me broker uitlogt en de shelly broker inlogt.

Ik zou toch mqtt verkeer moeten vernemen als ik schakel met de shelly?

Hoe kan eventueel me mqtt verkeer loggen? Zodat ik kan debuggen.

Ik snap hem ff niet meer....

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb geprobeerd npm te verwijderen via allerlei tutorials en opnieuw te installeren via de zigbee2mqtt.io tutorial.

wanneer ik uiteindelijk bij de stap "npm install" kom, krijg ik foutmeldingen welke in de log (einde log) naar boven komen als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
16042 silly saveTree   └── zcl-id@0.2.0
16043 warn optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@1.2.9 (node_modules/fsevents):
16044 warn notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Unsupported platform for fsevents@1.2.9: wanted {"os":"darwin","arch":"any"} (current: {"os":"linux","arch":"arm"})
16045 verbose notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Valid OS:    darwin
16045 verbose notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Valid Arch:  any
16045 verbose notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Actual OS:   linux
16045 verbose notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Actual Arch: arm
16046 verbose stack Error: @serialport/bindings@2.0.7 install: `prebuild-install --tag-prefix @serialport/bindings@ || node-gyp rebuild`
16046 verbose stack Exit status 1
16046 verbose stack     at EventEmitter.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/index.js:301:16)
16046 verbose stack     at EventEmitter.emit (events.js:198:13)
16046 verbose stack     at ChildProcess.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/lib/spawn.js:55:14)
16046 verbose stack     at ChildProcess.emit (events.js:198:13)
16046 verbose stack     at maybeClose (internal/child_process.js:982:16)
16046 verbose stack     at Process.ChildProcess._handle.onexit (internal/child_process.js:259:5)
16047 verbose pkgid @serialport/bindings@2.0.7
16048 verbose cwd /opt/zigbee2mqtt
16049 verbose Linux 4.19.42-v7+
16050 verbose argv "/usr/bin/node" "/usr/bin/npm" "install"
16051 verbose node v10.16.0
16052 verbose npm  v6.9.0
16053 error code ELIFECYCLE
16054 error errno 1
16055 error @serialport/bindings@2.0.7 install: `prebuild-install --tag-prefix @serialport/bindings@ || node-gyp rebuild`
16055 error Exit status 1
16056 error Failed at the @serialport/bindings@2.0.7 install script.
16056 error This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
16057 verbose exit [ 1, true ]

iemand die mij hierbij kan helpen?

overigens kreeg ik in stap 1 al de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
pi@pi-domo:/opt/zigbee2mqtt $ sudo curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_10.x | sudo -E bash -

## Installing the NodeSource Node.js 10.x repo...

## Populating apt-get cache...

+ apt-get update
Hit:1 http://archive.raspberrypi.org/debian stretch InRelease
Hit:2 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch InRelease
Hit:3 https://deb.nodesource.com/node_10.x stretch InRelease
Reading package lists... Done
main: /usr/bin/lsb_release: /usr/b)N/python3: bad interpreter: No such file or directory
main: /usr/bin/lsb_release: /usr/b)N/python3: bad interpreter: No such file or directory

## Confirming "" is supported...

+ curl -sLf -o /dev/null 'https://deb.nodesource.com/node_10.x/dists//Release'

## Your distribution, identified as "", is not currently supported, please contact NodeSource at https://github.com/nodesource/distributions/issues if you think this is incorrect or would like your distribution to be considered for support
maar die heb ik maar genegeerd. omdat de output van

node --version # Should output v10.X
npm --version # Should output 6.X

klopte.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
I-King schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:39:
Hebben jullie er ook last van dat je gemiddeld iedere week een keer alle cookies weg moet gooien? Ik kan dan wel nog inloggen in incognito modus, maar via de normale route kom ik op de 'Offline' pagina.
Op de desktop weet ik inmiddels hoe ik de cookies per site makkelijk weg gooi, maar op Chrome op IOS moet ik alle cookies wissen, waardoor ik overal weer opnieuw moet inloggen.

Tips zijn welkom!
Niemand? Vandaag wéér. Ik weet niet wat ik anders moet doen, maar 't blijft voorkomen.
Ik heb wel via reverse proxy domoticz extern benaderbaar gemaakt, misschien zit dat ergens iets dwars. Maar ik lees online dat meer mensen last hebben hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 21:53
luigi87 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:20:
Ik kom er even niet helemaal uit met het koppelen van me shelly 2.5 aan Domoticz.

Ik heb de shelly voorzien van de laatste firmware. En mqtt geactiveerd, en deze gelinkt aan mijn mosquitto server die al draait.
Echter krijg ik niks binnen.

Moet ik gebruik maken van de shellymqtt hardware? En deze dan linken aan me mqtt broker? (Mosquitto) want dan krijg ik dat me broker uitlogt en de shelly broker inlogt.

Ik zou toch mqtt verkeer moeten vernemen als ik schakel met de shelly?

Hoe kan eventueel me mqtt verkeer loggen? Zodat ik kan debuggen.

Ik snap hem ff niet meer....
Nog geen ervaring met shelly, duurt nog 2 weken, maar heb je hem aan het juiste kanaal gekoppeld? Ik gebruik zelf wel eens Node-Red ertussen om inzichtelijk te krijgen wat er voor communicatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Knielen schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:08:
[...]

Nog geen ervaring met shelly, duurt nog 2 weken, maar heb je hem aan het juiste kanaal gekoppeld? Ik gebruik zelf wel eens Node-Red ertussen om inzichtelijk te krijgen wat er voor communicatie is.
De aanhouder wint.
Het functioneert, echter wat ik nu gedaan heb geen idee :P

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

I-King schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Niemand? Vandaag wéér. Ik weet niet wat ik anders moet doen, maar 't blijft voorkomen.
Ik heb wel via reverse proxy domoticz extern benaderbaar gemaakt, misschien zit dat ergens iets dwars. Maar ik lees online dat meer mensen last hebben hiervan.
Geen probleem hier met reverse proxy en chrome op Android. Heb je met een andere browser op ios dezelfde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08
fabstar81 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:17:
hallooo, ben ik weer.

gisteren mijn eerste Yeelight RGB lamp aangesloten. eerst toegevoegd in de Yeelight app, vervolgens LAN Control aangezet. Hardware in Domoticz toegevoegd, gezorgd dat IP adres wat lamp heeft verkregen vanaf dat moment fixed is gebaseerd op mac adres. Daarna Domoticz handmatig de lamp op dat ip adres toevoegd want zag niets in de devices tab. En voila, 13 uur later nog steeds geen lamp in Domoticz, devices tab, of waar dan ook.

wat ik wel vind in de log is:
code:
1
2
2019-07-01 09:10:47.880 Status: YeeLight: New Light Found (192.168.69.20/YeeLight LED (Color))
2019-07-01 09:11:48.037 Status: YeeLight: New Light Found (192.168.69.20/YeeLight LED (Color))

dus hij vindt hem wel, alleen zie ik hem nergens. iemand die iets weet om te helpen?
Heb je 'Accept new hardware' (tijdelijk) aanstaan voordat je de YeeLight toevoegt? Eventueel daarna even de YeeLight hardware updaten via de hardware tab en op update klikken nadat je YeeLight hebt geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:30:
[...]

Is hier ondertussen al iets uitgekomen? Ik draai nu nog op poort 1883 om het te laten werken.
Bij mij werkte het spontaan. Bij jou is dit nog steeds niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theo74 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Grote dank!

Ik las inderdaad vaker dat Domoticz gebruikers het afraden om simpel porten open te zetten in de router om van buitenaf op de Domoticz/NAS server te komen. Ik kan mij daar wel in vinden.

Maar hoe zit het dan met de DS packages van Synology zelf? Deze installeer je simpel op je telefoon waarna je zonder VPN de NAS kunt bereiken. En ook de externe webbrowser toegang via "mysynology".
Zijn dit mogelijk P2P, of Synology intern VPN verbindingen?

De instructies via jouw link lijken inderdaad een heel boekwerk maar dit komt omdat het echt heel duidelijk stapje voor stapje is uitgegeld.
Alleen stap 4 is onmogelijk met een iPhone. 5 jaar na deze instructies en zonder Android telefoon moet ik dit waarschijnlijk anders aanpakken. Heb jij mogelijk een idee?
Die van Synology zelf werken via Synolgy zelf maar zijn zover ik weet niet zo veilig als OpenVPN verbinding.
Voordeel van OpenVPN is ook 1x opzetten en daarna hoe je niets aan te passen op te telefoon of tablet als je onderweg bent. Je gebruikt je interne ip-adressen.

Bevalt mij prima en heb tevens een veilige verbinding als ik eens ergens een wifi verbinding gebruikt. :)

Voor stap 4 zou je dit kunnen uitvoeren.
https://www.synology-foru...-inline-certificaten-enz/

Zo heb ik gemaakt voor de iPad en dat werkt prima. Je plaatst alles info wat je heb gegenereerd in openvpn.ovpn en dit bestand stuur je naar je telefoon en deze kun je dan importeren in OpenVPN client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbuurman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:54:
[...]

Ik gebruikt een Wemos D1 mini voorzien van Tasmota icm een bh1750 lichtsensor.
Gemonteerd in een klein kastje hangt hij in de schuur voor het raam, maar de locatie kun je zelf bepalen als je maar wifi signaal hebt en stroom.

Groot voordeel is dat deze een LUX waarde stuurt die je in Domoticz kan opnemen. Op basis hiervan kun je dus lampen laten schakelen op verschillende lux momenten ipv dat een standaard sensor aan / uit doet.
Via bv Lua is dit prima te regelen. Gemiddeld om de 5 min werkt Domoticz de LUX waarde bij. In Tasmota zelf is het constant en denk dat je de update interval nog wel iets kan versnellen maar is voor mij niet nodig.

Hier is het bv sneller donker in de gang waardoor ik daar de verlichting laat aangaan met 400 lux en de woonkamer met veel ramen pas op 200 lux.

Draait nu 2 jaar zonder 1x herstarten. Aansluiten is niet meer dan 4 draadjes aansluiten van de BH1750 naar de Wemos. Voeden met een usb lader en klaar ben je.

En in het kastje kun je eventueel nog meer sensoren toevoegen, temperatuur, vochtigheid, bewegingssensor etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thecompany schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:08:
[...]

Heb je 'Accept new hardware' (tijdelijk) aanstaan voordat je de YeeLight toevoegt? Eventueel daarna even de YeeLight hardware updaten via de hardware tab en op update klikken nadat je YeeLight hebt geselecteerd.
het kan soms zo simpel zijn.... :X _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36
[...]

De oplossing hiervoor moet je eigenlijk buiten Domoticz zoeken.

Het is in dit topic al eerder genoemd, maar de mooiste oplossing is OpenVPN installeren en een VPN verbinding opzetten tussen je mobiele device en je thuisnetwerk. Dan hoef je Domoticz zelf niet naar buiten toe beschikbaar te maken. Op het moment dat je OpenVPN op je telefoon start, zit je telefoon namelijk meteen weer in je thuisnetwerk, waar je ook ter wereld bent.

Voor het opzetten van OpenVPN zijn overigens wel heel veel tutorials en zelfs een paar shell-scripts die in 3 klikken een complete OpenVPN omgeving voor je optuigen op je server.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:01
Heeft iemand hier ervaring met het koppelen van een Heltun thermostaat (elektrische vloerverwarming) aan domoticz? Bij Robb is deze te bestellen, maar wanneer ik zoek op dit forum of het forum van domoticz kom ik niets tegen.

Ik zie dat de Heat-it wel een bekende is, maar de Heltun (https://www.robbshop.nl/w...ve-plus-heltun-wit-zilver) is veel strakker.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
@MikeOO & @vwtune Bedankt voor jullie info!

Waarschijnlijk gaat het dan een Wemos D1 mini voorzien van Tasmota icm een bh1750 lichtsensor worden.
Nu heb ik me vanmorgen een beetje ingelezen, maar hoop dat jullie mij kunnen voorzien van wat aanvullende info:

- Als ik google op 'Wemos D1 mini' en 'BH1750' dan kom ik heel veel varianten tegen, is er iets waar ik op moet letten of heeft iemand goede ervaringen met een webshop?
- Heb ik nog iets speciaals nodig om de D1 mini te kunnen flashen, of kan deze gewoon via USB aangesloten worden op een Windows laptop met specifieke software?
- Hoe is het WiFi bereik van de D1 mini? Als ik 'm aan/in de schuur hang, dan is de dekking daar niet fantastisch.
- Ik zou 'm dan ook graag willen uitbereiden met een temperatuursensor en eventueel een buzzer om de voordeurbel ook in de achtertuin goed hoorbaar te maken. Kan je zomaar (en zonder problemen) meerdere sensoren koppelen/uitlezen/aansturen van/naar Domoticz?

Alvast dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
mbuurman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:23:
@MikeOO & @vwtune Bedankt voor jullie info!

Waarschijnlijk gaat het dan een Wemos D1 mini voorzien van Tasmota icm een bh1750 lichtsensor worden.
Nu heb ik me vanmorgen een beetje ingelezen, maar hoop dat jullie mij kunnen voorzien van wat aanvullende info:

- Als ik google op 'Wemos D1 mini' en 'BH1750' dan kom ik heel veel varianten tegen, is er iets waar ik op moet letten of heeft iemand goede ervaringen met een webshop?
- Heb ik nog iets speciaals nodig om de D1 mini te kunnen flashen, of kan deze gewoon via USB aangesloten worden op een Windows laptop met specifieke software?
- Hoe is het WiFi bereik van de D1 mini? Als ik 'm aan/in de schuur hang, dan is de dekking daar niet fantastisch.
- Ik zou 'm dan ook graag willen uitbereiden met een temperatuursensor en eventueel een buzzer om de voordeurbel ook in de achtertuin goed hoorbaar te maken. Kan je zomaar (en zonder problemen) meerdere sensoren koppelen/uitlezen/aansturen van/naar Domoticz?

Alvast dank voor de input!
Als je kan wachten dan zou ik het boardje kopen via de officiele verkoper op ali: https://lolin.aliexpress.com/store/1331105 en dan dit bordje: https://nl.aliexpress.com...productList_2559240.pic_2

https://github.com/arends...-BH1750-Luminosity-Sensor

voor een temp/hum sensor kan je gaan voor: https://nl.aliexpress.com...8f-4dee-a47d-23046b186aea

hier een lijst met alle sensoren welke standaard zonder al te veel moeite in Tasmota worden ondersteund:
https://github.com/arends...ta/wiki/Supported-Sensors

Wemos D1 mini kan je gewoon via de usb van je laptop flashen, heb je geen ftdi voor nodig. Flashen kan je met Arduino, ESPeasy of NodeMCU Flasher.

WIFI ligt denk ik aan vele factoren, over het algemeen heb ik niets te klagen wbt het ontvangst.

Je kan zeker meerdere sensoren aansluiten, welke sensoren ligt er een beetje aan of je de 'standaard' Tasmota neemt of de 'sensor' versie, niet alle sensoren worden ondersteunt met de standaard Tasmota versie. De BH1750 wordt wel ondersteunt met de standaard overigens. Ook moet je met een weerstand werken als je met meerdere sensoren op 1 SDA/ SCL aansluiting zit.

[ Voor 8% gewijzigd door vwtune op 02-07-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
FragDaddy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:49:
[...]

De oplossing hiervoor moet je eigenlijk buiten Domoticz zoeken.

Het is in dit topic al eerder genoemd, maar de mooiste oplossing is OpenVPN installeren en een VPN verbinding opzetten tussen je mobiele device en je thuisnetwerk. Dan hoef je Domoticz zelf niet naar buiten toe beschikbaar te maken. Op het moment dat je OpenVPN op je telefoon start, zit je telefoon namelijk meteen weer in je thuisnetwerk, waar je ook ter wereld bent.

Voor het opzetten van OpenVPN zijn overigens wel heel veel tutorials en zelfs een paar shell-scripts die in 3 klikken een complete OpenVPN omgeving voor je optuigen op je server.
De reden dat ik op zoek ging naar een tutorial is omdat Domoticz een app lanceerd waarbij je diversen gegevens moet invullen waarvan niet allemaal duidelijk is wat je er in moet zetten. Zoals bijna elk stukje software verwacht je dan wel ergens een uitleg. Maar goed, Domoticz is meer gericht op de doe-het-zelver in de IP wereld dus in die zin is het ook weer geen compleet voorgebakken leken software.

De juiste instructies om de Domoticz app te laten werken middels OpenVPN en mijn Synology NAS zal ik klaarblijkelijk bij elkaar moeten zoeken binnen losse instructies. Al denk ik dat het misschien prettiger is om de Domoticz webbrowser te blijven gebruiken. De app wordt door een aantal gebruikers als minder ervaren en heel eerlijk ziet de webbrowser versie er op de iPhone ook beter uit.

Op dat moment is het misschien iets makkelijker, om Domoticz op de NAS via OpenVPN en webbrowser te benaderen. Heel eerlijk ben ik echt een leek met VPN, scrips, etc. maar het zal vast te doen zijn.
Misschien is er iemand die een handige link heeft om dit zo voor elkaar te krijgen en anders duik ik de materie eens in om de losse info bij elkaar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
vwtune schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Als je kan wachten dan zou ik het boardje kopen via de officiele verkoper op ali: https://lolin.aliexpress.com/store/1331105 en dan dit bordje: https://nl.aliexpress.com...productList_2559240.pic_2

https://github.com/arends...-BH1750-Luminosity-Sensor

voor een temp/hum sensor kan je gaan voor: https://nl.aliexpress.com...8f-4dee-a47d-23046b186aea

hier een lijst met alle sensoren welke standaard zonder al te veel moeite in Tasmota worden ondersteund:
https://github.com/arends...ta/wiki/Supported-Sensors

Wemos D1 mini kan je gewoon via de usb van je laptop flashen, heb je geen ftdi voor nodig. Flashen kan je met Arduino, ESPeasy of NodeMCU Flasher.

WIFI ligt denk ik aan vele factoren, over het algemeen heb ik niets te klagen wbt het ontvangst.

Je kan zeker meerdere sensoren aansluiten, welke sensoren ligt er een beetje aan of je de 'standaard' Tasmota neemt of de 'sensor' versie, niet alle sensoren worden ondersteunt met de standaard Tasmota versie. De BH1750 wordt wel ondersteunt met de standaard overigens. Ook moet je met een weerstand werken als je met meerdere sensoren op 1 SDA/ SCL aansluiting zit.
Wow, bedankt voor je uitgebreide reactie! _/-\o_

Ik heb het een en ander bij elkaar geklikt en kom op het volgend uit:

Basis functionaliteit (schemerschakelaar):
LOLIN D1 mini V3.1.0:
Ambient light Shield V1.0.0:

Extra functionaliteiten (temperatuur, deurbel):
SHT30 Shield V2.1.0:
Buzzer Shield V1.0.0:
TFT I2C Connector Shield V1.1.0:
I2C Kabel:

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de 'TFT I2C Connector' gebruikt kan worden als 'kroonsteen' om de 2 sensoren (temperatuur & licht) netjes met kabeltjes te kunnen koppelen aan de D1 mini?
Is er dan ook nog een manier om de Buzzer-shield aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Ik heb gisteren mijn raspberry met Domoticz verknalt (en natuurlijk geen goede backup 8)7
Nu heb ik de database van Domoticz gekopieerd dus die kan ik terug kopieren.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden als ik mijn sd-kaart opnieuw inricht.

Ik dacht zelf Raspbian erop, domoticz installeren en de database terugzetten.
Maar wellicht ga ik te snel ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Knielen schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:37:
[...]

Ik heb er wel voor gekozen om dit te doen, maar bedenk wel dat het dan een vrij dure hobby wordt. Zwave is niet goedkoop.
Het hoeft ook niet persee het goedkoopste te zijn. hoor voor een beetje knutselen;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
MdO82 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:36:
Ik heb gisteren mijn raspberry met Domoticz verknalt (en natuurlijk geen goede backup 8)7

Mogelijk heb je custom scripts in /scripts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 23:33

balen, ik zou zeggen pak een ander sd kaartje dan raak je in elk geval niet nog meer kwijt (scriptjes, cronjob, www dir van domoticz (customized?). indien niet mogelijk zou ik sowieso de domoticz directory backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbuurman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Wow, bedankt voor je uitgebreide reactie! _/-\o_

Ik heb het een en ander bij elkaar geklikt en kom op het volgend uit:

Basis functionaliteit (schemerschakelaar):
LOLIN D1 mini V3.1.0:
Ambient light Shield V1.0.0:

Extra functionaliteiten (temperatuur, deurbel):
SHT30 Shield V2.1.0:
Buzzer Shield V1.0.0:
TFT I2C Connector Shield V1.1.0:
I2C Kabel:

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de 'TFT I2C Connector' gebruikt kan worden als 'kroonsteen' om de 2 sensoren (temperatuur & licht) netjes met kabeltjes te kunnen koppelen aan de D1 mini?
Is er dan ook nog een manier om de Buzzer-shield aan te sluiten?
Wemos is erg duur daar zeker als je de verzendkosten erbij rekent. Zelf heb ik vorige weer ook weer een set besteld en nu via: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.22024c4dT6RVFA

Kies Ali standaard verzending en het scheelt je bijna 50% in de aanschaf.
Zoek gewoon op de goedkoopste verkoper, check hoeveel order hij heeft gehad en reviews en je vindt altijd wel een die goedkoper is.

Zeker als je meerdere dingen gaat bestellen loopt het verschil soms snel op.

Ambient light Shield V1.0.0: gebruik ik niet, de BH1750 met paar dupont kabels direct op de Wemos is genoeg.

https://nl.aliexpress.com...82f99&transAbTest=ae803_5

TFT I2C Connector lijkt inderdaad op een splitter (1x input 2x output)

Wordt wel een vrij groot object op die manier met alles schield splitters er tussen lijkt mij.

Zolang je met een soldeerbout overweg kunt heb je meer dan genoeg. Ik knip de dupont kabels door en soldeer zo een aantal splitters (3x aan elkaar bv) . Krimpkousje erom en je hebt een compacte setje.

Je kunt er zoveel sensoren aan verbinden als je wilt. Je moet alleen opletten of je voldoende Dx aansluitingen hebt. De Wemos is klein en heeft 8 Dx aansluitingen. Wil je er meer dan neem je een groter bord, bv een NodeMCU. Die heeft meer aansluitingen en voordeel ook meerdere ground en 3.3v aansluitingen zodat je niet snel hoeft te spitsen en qua prijs maakt het bijna niet uit.

Ook daar kan Tasmota op zoals op alle ESP8266 boardjes wel kan.
Het is maar wat je wil, werking en aansluitingen gaan allemaal op dezelfde manier.

Zoals @vwtune al aangeeft, wifi werkt prima en stabiel maar het moet er wel zijn natuurlijk.

Er is zeer veel info te vinden als je even zoekt in Google en alles is bijna wel een keer bedacht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
MikeOO schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:12:
[...]

Wemos is erg duur daar zeker als je de verzendkosten erbij rekent. Zelf heb ik vorige weer ook weer een set besteld en nu via: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.22024c4dT6RVFA

Kies Ali standaard verzending en het scheelt je bijna 50% in de aanschaf.
Zoek gewoon op de goedkoopste verkoper, check hoeveel order hij heeft gehad en reviews en je vindt altijd wel een die goedkoper is.

Zeker als je meerdere dingen gaat bestellen loopt het verschil soms snel op.

Ambient light Shield V1.0.0: gebruik ik niet, de BH1750 met paar dupont kabels direct op de Wemos is genoeg.

https://nl.aliexpress.com...82f99&transAbTest=ae803_5

TFT I2C Connector lijkt inderdaad op een splitter (1x input 2x output)

Wordt wel een vrij groot object op die manier met alles schield splitters er tussen lijkt mij.

Zolang je met een soldeerbout overweg kunt heb je meer dan genoeg. Ik knip de dupont kabels door en soldeer zo een aantal splitters (3x aan elkaar bv) . Krimpkousje erom en je hebt een compacte setje.

Je kunt er zoveel sensoren aan verbinden als je wilt. Je moet alleen opletten of je voldoende Dx aansluitingen hebt. De Wemos is klein en heeft 8 Dx aansluitingen. Wil je er meer dan neem je een groter bord, bv een NodeMCU. Die heeft meer aansluitingen en voordeel ook meerdere ground en 3.3v aansluitingen zodat je niet snel hoeft te spitsen en qua prijs maakt het bijna niet uit.

Ook daar kan Tasmota op zoals op alle ESP8266 boardjes wel kan.
Het is maar wat je wil, werking en aansluitingen gaan allemaal op dezelfde manier.

Zoals @vwtune al aangeeft, wifi werkt prima en stabiel maar het moet er wel zijn natuurlijk.

Er is zeer veel info te vinden als je even zoekt in Google en alles is bijna wel een keer bedacht >:)
Hoi @MikeOO , bedankt voor je reactie.

De Wemos kan inderdaad goedkoper, thx voor de link. Jou BH1750 is incl. de verzendkosten niet goedkoper, aangezien ik meerdere producten bij de andere verkoper bestel.

Begrijp ik het goed dat je op 1 input van de Wemos D1 meerdere sensoren kan zetten? De Wemos D1 komt in de schuur en de sensoren in een kastje op de buitenmuur. Kan ik dan de sensoren via 1 kabel (=4 aders) op de Wemos D1 aansluiten? Dus 1 kabel (=4 aders) door de muur en in het kastje op de buitenmuur zet ik beide sensoren op die kabel? Als dat zo is dan scheelt me dat de aanschaf van die splitter.
Of split je alleen de voeding en krijgt elke sensor zijn eigen input?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
mbuurman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:51:
[...]

De Wemos kan inderdaad goedkoper, thx voor de link. Jou BH1750 is incl. de verzendkosten niet goedkoper, aangezien ik meerdere producten bij de andere verkoper bestel.

Begrijp ik het goed dat je op 1 input van de Wemos D1 meerdere sensoren kan zetten? De Wemos D1 komt in de schuur en de sensoren in een kastje op de buitenmuur. Kan ik dan de sensoren via 1 kabel (=4 aders) op de Wemos D1 aansluiten? Dus 1 kabel (=4 aders) door de muur en in het kastje op de buitenmuur zet ik beide sensoren op die kabel? Als dat zo is dan scheelt me dat de aanschaf van die splitter.
Zoals ik al eerder aangaf, kan je meerdere (verschillende) sensoren aansluiten, maar je hebt te maken met SDA/ SCL op je wemos, die heeft dat maar 1 keer en de meeste sensoren hebben die aansluiting/ toewijzing wel nodig om te communiceren. Dit is 'simpel' op te lossen door een pull up resistor (weerstand) tussen vcc-sda en vcc-scl te solderen. Dit hoeft maar 1 keer op de lijn voor al je sensoren. Dus met 2 weerstanden kan je een hele rij sensoren gebruiken.
https://www.bluedot.space...n-you-connect-on-i2c-bus/

Maak gewoon gebruik van dupont kabels, welke je ook kan bestellen via ali, en soldeer deze aan de aansluitingen van je sensoren, dan kan je ze plaatsen waar en hoe je wil (ik zou dus persoonlijk geen gebruik maken van zo een i2csplitter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
vwtune schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:01:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf, kan je meerdere (verschillende) sensoren aansluiten, maar je hebt te maken met SDA/ SCL op je wemos, die heeft dat maar 1 keer en de meeste sensoren hebben die aansluiting/ toewijzing wel nodig om te communiceren. Dit is 'simpel' op te lossen door een pull up resistor (weerstand) tussen vcc-sda en vcc-scl te solderen. Dit hoeft maar 1 keer op de lijn voor al je sensoren. Dus met 2 weerstanden kan je een hele rij sensoren gebruiken.
https://www.bluedot.space...n-you-connect-on-i2c-bus/

Maak gewoon gebruik van dupont kabels, welke je ook kan bestellen via ali, en soldeer deze aan de aansluitingen van je sensoren, dan kan je ze plaatsen waar en hoe je wil (ik zou dus persoonlijk geen gebruik maken van zo een i2csplitter)
De beschrijving van BlueDot maakt een hoop duidelijk!!

Als ik de spec-sheets van die shields bekijk zitten daar de pull-up weerstanden al op, dus zal ik die in dit geval niet hoeven toe te voegen toch?:
Spec-sheet BH1750
Spec-sheet SHT30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
mbuurman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:19:
[...]

De beschrijving van BlueDot maakt een hoop duidelijk!!

Als ik de spec-sheets van die shields bekijk zitten daar de pull-up weerstanden al op, dus zal ik die in dit geval niet hoeven toe te voegen toch?:
Spec-sheet BH1750
Spec-sheet SHT30
Zover ik kan zien niet nee, maar dan ben je wel gelimiteerd tot 2 sensoren he. En je zit met de bekabeling.
Denk persoonlijk dat je zelf even 2 weerstanden kan solderen en lekker je kabels zelf aansluit, kan je die ook zo lang maken als nodig om je sensoren weg te werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Theo74 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:45:
[...]

De reden dat ik op zoek ging naar een tutorial is omdat Domoticz een app lanceerd waarbij je diversen gegevens moet invullen waarvan niet allemaal duidelijk is wat je er in moet zetten. Zoals bijna elk stukje software verwacht je dan wel ergens een uitleg. Maar goed, Domoticz is meer gericht op de doe-het-zelver in de IP wereld dus in die zin is het ook weer geen compleet voorgebakken leken software.
Ik denk dat bij dit soort software men er vanuit gaat dat je ook andere basiskennis en vaardigheden onder de knie hebt. Het kan dan best frustrerend zijn als dat niet zo is :)

Het probleem waar je tegenaan liep (gebruik van interne ip-adressen terwijl je niet thuis bent) zou je als volgt kunnen zien:

Thuis heb je een aantal kamers met een adres. De badkamer heeft als adres 10.0.0.1, je kantoor heeft 10.0.0.2 enzovoorts. Nergens staat gespecificeerd in welke straat je woont, op welk nummer en in welke stad. Dat hoeft ook niet, want je bent alleen in je eigen huis bezig en hebt helemaal niets te maken met andere huizen en bijbehorende kamers. In de Domoticz-app heb jij ingesteld dat hij het programma Domoticz in je kantoor kan vinden, 10.0.0.2.

Dat werkt perfect!

Nu ga jij de deur uit. Of je bent op je werk. Je zit niet in je lokale netwerk, maar bent verbonden via je mobiele provider of de provider op je werk. Je start de Domoticz-app. De app gaat op zoek naar Domoticz in het lokale kantoor, 10.0.0.2. Maar die bestaat helemaal niet. Of misschien bestaat toevallig dat lokale kantoor wel, maar is op je werk daar helemaal geen Domoticz te vinden. Logisch natuurlijk :)

Wat je kunt doen is in de instellingen het adres aanpassen. Je vult niet het lokale kantoor in, maar vertelt dat Domoticz bij jou thuis te vinden is. Jouw huis, de Banaanstraat 12 in Appelstad heeft als adres 92.123.123.1.

Er ontbreekt nog echter 1 ding: bij 92.123.123.1 is duidelijk dat het om jouw huis gaat, maar nog niet dat de app vervolgens naar het kantoor moet gaan omdat daar Domoticz te vinden is. Dat is het stukje 'port forwarding' dat je instelt op je router. Als iemand aanklopt bij 92.123.123.1 bij de groene deur (poort 123456), dan moet je meteen naar Domoticz in het kantoor worden gebracht.
De juiste instructies om de Domoticz app te laten werken middels OpenVPN en mijn Synology NAS zal ik klaarblijkelijk bij elkaar moeten zoeken binnen losse instructies.
Een andere oplossing is inderdaad werken met een VPN. Er gaat dan 1 grote afgesloten glijbaan naar je huis. De ingang van de tunnel bevindt zich alleen op jouw telefoon of laptop. Vanaf je telefoon ga je altijd eerst met de glijbaan naar huis. Daarom zal de instelling in de app 10.0.0.2 kantoor prima werken, want pas als je thuis bent via de glijbaan ga je naar het kantoor en domoticz.

Het instellen is niet zo heel spannend. En er is geen verschil tussen de app en de website. Als jij via de webbrowser naar 10.0.0.2:8080 gaat om bij domoticz uit te komen, dan is dat ook precies het adres dat je invult in de app. Er is ook geen speciale combinatie of samenwerking tussen OpenVPN en Domoticz. Je zorgt ervoor dat Domoticz thuis goed werkt en vervolgens zorg je ervoor dat er een glijbaan naar huis is, de vpn-verbinding.

Hoe je de OpenVPN-server instelt lees je hier. En afhankelijk van je apparaat (laptop met windows, een macbook, iPhone, androidtelefoon) pak je een bijpassende OpenVPN-client (de ingang van de glijbaan naar huis).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
luigi87 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:43:
[...]

De aanhouder wint.
Het functioneert, echter wat ik nu gedaan heb geen idee :P
Dat weet ik natuurlijk ook niet, maar het is echt zo simpel als bij de Shelly 'Enable action execution via MQTT' aan te vinken en dan je juiste credentials en mosquitto servername/poort op te geven. Je hoeft niets te veranderen aan de andere instellingen in de Shelly.

Misschien ww verkeerd? Dat had ik een paar keer, je ziet niets fout gaan dan :(

Ten aanzien van de tempmeters: iemand een goede suggestie voor een zwembadtemperatuurmeter, liefst 433MHz of Wifi?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
I-King schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:39:
Ik heb ook een reverse proxy (via Caddy) en heb dat probleem niet. Heb het bij de vorige versie, van vorig jaar, wel veel gehad.

Welke versie van Domoticz gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Gizz schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat bij dit soort software men er vanuit gaat dat je ook andere basiskennis en vaardigheden onder de knie hebt. Het kan dan best frustrerend zijn als dat niet zo is :)

Het probleem waar je tegenaan liep (gebruik van interne ip-adressen terwijl je niet thuis bent) zou je als volgt kunnen zien:

Thuis heb je een aantal kamers met een adres. De badkamer heeft als adres 10.0.0.1, je kantoor heeft 10.0.0.2 enzovoorts. Nergens staat gespecificeerd in welke straat je woont, op welk nummer en in welke stad. Dat hoeft ook niet, want je bent alleen in je eigen huis bezig en hebt helemaal niets te maken met andere huizen en bijbehorende kamers. In de Domoticz-app heb jij ingesteld dat hij het programma Domoticz in je kantoor kan vinden, 10.0.0.2.

Dat werkt perfect!

Nu ga jij de deur uit. Of je bent op je werk. Je zit niet in je lokale netwerk, maar bent verbonden via je mobiele provider of de provider op je werk. Je start de Domoticz-app. De app gaat op zoek naar Domoticz in het lokale kantoor, 10.0.0.2. Maar die bestaat helemaal niet. Of misschien bestaat toevallig dat lokale kantoor wel, maar is op je werk daar helemaal geen Domoticz te vinden. Logisch natuurlijk :)

Wat je kunt doen is in de instellingen het adres aanpassen. Je vult niet het lokale kantoor in, maar vertelt dat Domoticz bij jou thuis te vinden is. Jouw huis, de Banaanstraat 12 in Appelstad heeft als adres 92.123.123.1.

Er ontbreekt nog echter 1 ding: bij 92.123.123.1 is duidelijk dat het om jouw huis gaat, maar nog niet dat de app vervolgens naar het kantoor moet gaan omdat daar Domoticz te vinden is. Dat is het stukje 'port forwarding' dat je instelt op je router. Als iemand aanklopt bij 92.123.123.1 bij de groene deur (poort 123456), dan moet je meteen naar Domoticz in het kantoor worden gebracht.

[...]

Een andere oplossing is inderdaad werken met een VPN. Er gaat dan 1 grote afgesloten glijbaan naar je huis. De ingang van de tunnel bevindt zich alleen op jouw telefoon of laptop. Vanaf je telefoon ga je altijd eerst met de glijbaan naar huis. Daarom zal de instelling in de app 10.0.0.2 kantoor prima werken, want pas als je thuis bent via de glijbaan ga je naar het kantoor en domoticz.

Het instellen is niet zo heel spannend. En er is geen verschil tussen de app en de website. Als jij via de webbrowser naar 10.0.0.2:8080 gaat om bij domoticz uit te komen, dan is dat ook precies het adres dat je invult in de app. Er is ook geen speciale combinatie of samenwerking tussen OpenVPN en Domoticz. Je zorgt ervoor dat Domoticz thuis goed werkt en vervolgens zorg je ervoor dat er een glijbaan naar huis is, de vpn-verbinding.

Hoe je de OpenVPN-server instelt lees je hier. En afhankelijk van je apparaat (laptop met windows, een macbook, iPhone, androidtelefoon) pak je een bijpassende OpenVPN-client (de ingang van de glijbaan naar huis).
Chapeau voor je "Jip en Janneke" versie van IP voor Dummy''s _/-\o_

Nu ben ik niet helemaal een digitale leek en ben wel redelijk thuis in het opzetten van statische IP adressen, port forwarding, P2P verbindingen en data-netwerken in het algemeen maar VPN materie daar heb ik mij nog niet eerder mee bezig gehouden. Hooguit lang geleden als een zakelijke Citrix eindgebruiker.

De link voor VPN integratie binnen Synology is als altijd prettig duidelijk dus dat moet wel lukken i.c.m. een gratis OpenVPN account. Ik ga mij hier een instorten op een rustig moment. Nogmaals mijn dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Wiley99 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:45:
[...]

Dat weet ik natuurlijk ook niet, maar het is echt zo simpel als bij de Shelly 'Enable action execution via MQTT' aan te vinken en dan je juiste credentials en mosquitto servername/poort op te geven. Je hoeft niets te veranderen aan de andere instellingen in de Shelly.

Misschien ww verkeerd? Dat had ik een paar keer, je ziet niets fout gaan dan :(

Ten aanzien van de tempmeters: iemand een goede suggestie voor een zwembadtemperatuurmeter, liefst 433MHz of Wifi?
Ik vermoed dat ik het ww fout had van me broker. Maar heb ook het topic aangepast. Daarna wekte het als een zonnetje. Dmv het script wat de shellymqtt hardware toegevoegd wordt de shelly herkend en gelijk de juiste devices aangemaakt. Dus redelijk plug and play ja.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Draai al jaren Domoticz op een Raspberry Pi 3+. Ooit begonnen met Wheezy, draait nu Jessie. Gisteren m'n 8GB SD kaartje in m'n Raspberry overgezet naar een 32GB kaartje. Dat ging prima. Toen eens de packages geupdate (was al 2 jaar niet meer gedaan), dat ging ook nog prima. Domoticz kon hier prima mee overweg. Daarna de Jessie maar eens geupdate naar Stretch. Dat bleek niet zo'n goed idee. Ten eerste was de eth0 poort ineens hernoemd naar iets van enx..... Na aanmaken van een dummy 80-net-setup-link.rules was dit gefixt en had de Pi weer netwerk connectie. Echter, na de herstart kwam Domoticz niet meer op. Het proces pakt 100% cpu en doet verder niets. Ik lees her en der dat er wat issues zouden zijn met Domoticz en Python op Stretch? Kan ik dit alsnog werkend krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 04-07-2019 07:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbuurman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:51:
[...]

Reden waarom je de wemos in de schuur doet en de rest buiten. De wemos kun je er prima bij stoppen zolang het doosje maar waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 18:19

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Microkid schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:18:
....
Het proces pakt 100% cpu en doet verder niets. Ik lees her en der dat er wat issues zouden zijn met Domoticz en Python op Stretch? Kan ik dit alsnog werkend krijgen?
Heb je een recente versie van domoticz (laatste stable of een beta) en python 3.5.3? Dat is de veiligste configuratie en werkt al tijden prima bij mij.

Update: geen idee wat er gebeurt bij een dist-upgrade. Ik heb een clean install gedaan en werk dus met python 3.5.3.

Zet debug logging eens aan en kijk in de log wat er gebeurt? Eventueel de laatste beta eens proberen?

[ Voor 20% gewijzigd door imdos op 04-07-2019 09:07 . Reden: aanvulling ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

imdos schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:54:
[...]

Heb je een recente versie van domoticz (laatste stable of een beta) en python 3.5.3? Dat is de veiligste configuratie en werkt al tijden prima bij mij.
Nu weer even op m'n oude 8GB SD kaartje:

Version: 4.10717
Build Hash: b38b49e5
Compile Date: 2019-05-09 13:04:08
dzVents Version: 2.4.19
Python Version: 3.5.2 (default, Sep 18 2017, 18:09:34) [GCC 4.6.3]

Ik weet niet welke Python er geinstalleerd wordt als je upgrade van Jessie naar Stretch.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Laatst online: 01-10 18:19

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Iemand die dit gedrag herkent; mijn rpi3 trekt meer dan 1.00 aan load (continue). Dus echt 1.31 1.30 1.3 bijvoorbeeld.
Dit gebeurt zodra ik met een browser op een pagina ben ingelogd en met de skin aurora.

Zodra ik dan de tab niet meer actief laat staan maar tijdens het browsen naar een andere pagina ga of zoiets dan gaat het over.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
MikeOO schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Reden waarom je de wemos in de schuur doet en de rest buiten. De wemos kun je er prima bij stoppen zolang het doosje maar waterdicht is.
Tja, eigenlijk niet... nu ik er over nadenk:
Ik heb nog een oude schemerschakelaar buiten hangen, de waterdichte behuizing daarvan wil ik gebruiken voor deze opzet. Als ik de oude electronica eruit haal dan heb ik wel wat ruimte.
Heb nog geen ervaring met de Wemos en heb eigenlijk geen goed beeld van de afmetingen van de print en de sensoren. Als dit compact genoeg is kan alles in die oude behuizing en hoef ik alleen een USB-kabel door de muur te halen. En als ik dan de Tradfri signaalversterker als USB-voeding gebruik dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, voldoende Zigbee dekking voor de sensoren in de schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Zijn er hier gebruikers van Livolo wandschakelaars icm shelly? Ik krijg het maar niet voor elkaar om de shelly samen met die wandschakelaars werkend te krijgen. Ik volg gewoon simpel de instructie hoe alles aangesloten moet worden, maar dan wekt alleen de shelly nog maar en schakelt netjes mijn plafondlamp, maar de wandschakelaars werken niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Microkid schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:18:
Gisteren m'n 8GB SD kaartje in m'n Raspberry overgezet naar een 32GB kaartje. Dat ging prima.
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb laatst een tweede SD kaart van dezelfde grootte gekocht (ander merk, ff niet op het netvlies welk) maar ik kreeg de nieuwe met
code:
1
dd
niet aan de praat. Ik vermoed dat het komt omdat 'ie stiekem toch niet precies even groot is en daardoor niet alles netjes wordt geschreven. Ik stel me voor dat van kleiner naar groter wel gaat en je dan gewoon de partities bijwerkt?

(NB: doe alles op een Ubuntu bak, dus vrij 'native' voor de RPi)

@vwtune ik ken Livolo niet behalve dat ik een enorme berg van de buren zie in mijn niet-gebruikte RFX apparaten ;-) Maar ik kan me voorstellen dat je die als alternatief ook 'soft' in Domoticz aan elkaar koppelt in plaats van / naast hard aan de I en SW van de Shelly?

[ Voor 16% gewijzigd door Wiley99 op 04-07-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:21
MikeOO schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Klopt. Echter, wat ik me wel eens afvroeg, een temp. (b.v. AM2302) of luchtdruk sensor, hoe nauwkeurig is dit in een waterdichte doosje?

Heb zelf ook gedachten om een ESP8266 (met enkele sensoren) toe te voegen aan een waterdichte behuizing in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
RR46 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Klopt. Echter, wat ik me wel eens afvroeg, een temp. (b.v. AM2302) of luchtdruk sensor, hoe nauwkeurig is dit in een waterdichte doosje?

Heb zelf ook gedachten om een ESP8266 (met enkele sensoren) toe te voegen aan een waterdichte behuizing in de tuin.
Ik had gedacht een gaatje te boren aan de onderkant waar die betreffende sensor dan precies achter komt.
Dan kan er geen water in en zal de luchtdruk ongeveer hetzelfde zijn als buiten. 100% accuraat zal het misschien niet zijn, maar het gaat ook om de indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wiley99 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb laatst een tweede SD kaart van dezelfde grootte gekocht (ander merk, ff niet op het netvlies welk) maar ik kreeg de nieuwe met
code:
1
dd
niet aan de praat. Ik vermoed dat het komt omdat 'ie stiekem toch niet precies even groot is en daardoor niet alles netjes wordt geschreven. Ik stel me voor dat van kleiner naar groter wel gaat en je dan gewoon de partities bijwerkt?
Dat is juist weer vrij eenvoudig :)

https://techsparx.com/lin...ry-pi/backup-sd-card.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mbuurman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Tja, eigenlijk niet... nu ik er over nadenk:
Ik heb nog een oude schemerschakelaar buiten hangen, de waterdichte behuizing daarvan wil ik gebruiken voor deze opzet. Als ik de oude electronica eruit haal dan heb ik wel wat ruimte.
Heb nog geen ervaring met de Wemos en heb eigenlijk geen goed beeld van de afmetingen van de print en de sensoren. Als dit compact genoeg is kan alles in die oude behuizing en hoef ik alleen een USB-kabel door de muur te halen. En als ik dan de Tradfri signaalversterker als USB-voeding gebruik dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, voldoende Zigbee dekking voor de sensoren in de schuur :)
Een wemos is slecht 3,5cm x 2,5 cm en met dupont kabels zit je op ongeveer 3cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
MikeOO schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:39:
[...]

Een wemos is slecht 3,5cm x 2,5 cm en met dupont kabels zit je op ongeveer 3cm hoogte.
Dan moet ik ruimte genoeg hebben, in het slechtste geval soldeer ik de bekabeling rechtstreeks op de print van de Wemos. Dan heb ik nog minder hoogte nodig en moet het bijna wel passen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

flexje

got-father

luigi87 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:16:
[...]

Ik vermoed dat ik het ww fout had van me broker. Maar heb ook het topic aangepast. Daarna wekte het als een zonnetje. Dmv het script wat de shellymqtt hardware toegevoegd wordt de shelly herkend en gelijk de juiste devices aangemaakt. Dus redelijk plug and play ja.
Welke plugin gebruiken jullie dan? Ik heb het werkend via nodered

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbuurman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Dan moet ik ruimte genoeg hebben, in het slechtste geval soldeer ik de bekabeling rechtstreeks op de print van de Wemos. Dan heb ik nog minder hoogte nodig en moet het bijna wel passen 8)
dan zit je max op 5 mm hoogte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Wiley99 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:53:
[...]

@vwtune ik ken Livolo niet behalve dat ik een enorme berg van de buren zie in mijn niet-gebruikte RFX apparaten ;-) Maar ik kan me voorstellen dat je die als alternatief ook 'soft' in Domoticz aan elkaar koppelt in plaats van / naast hard aan de I en SW van de Shelly?
het betreft in dit geval 2 'standaard' Livolo schakelaars, dus hebben geen wifi of rf. Krijg het maar niet werkend op de 1 of andere manier, heel apart 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Ja precies, da's wat ik doe en bedoelde. Je moet oppassen met kaartjes van dezelfde grootte en verschillende merken, omdat die niet letterlijk even groot hoeven te zijn. Als de nieuwe iets kleiner is gaat het mis.

Ik zal een grotere (moeten) kopen dan, makkelijke weg; Of de bestaande partities ietsje verkleinen, mja, productiesysteem

@vwtune ik heb even gekeken op de Livolo website. Los van eventuele electronicadingetjes waar ik geen verstand van heb, ziet de aansluiting inderdaad hetzelfde uit. Bruin erin, zwart eruit naar de lamp.
Ik had veel aan dit plaatje, heb je 'm zo aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DFcgiPScSRVxETqr2xeoEFAf/full.png
(dank aan @Galosh_ https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59055782)

[ Voor 33% gewijzigd door Wiley99 op 05-07-2019 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

flexje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Welke plugin gebruiken jullie dan? Ik heb het werkend via nodered
Ik heb deze in gebruik.
https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT
Dankzij dit script worden de juiste devices aangemaakt voor zo ver ik begreep.

En als broker heb ik mosquitto draaien.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb het voor mezelf eens uitgeschreven na verschillende problemen:

fabstar81 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

moet hem zelf ook eens doorlopen, want mijn zigbee2mqtt werkt momenteel niet. erg hinderlijk...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb iets geks. Geupdate naar de laatste Beta versie: V4.10949 en misschien is het toeval, maar de Sonoffs die ik schakel mbv MQTT reageerden niet vanuit een groupschakeling. Als ik ze 1 voor 1 schakel, dan reageren ze wel, maar als ik de group schakel (waar ze in staan), dan gaan ze niet uit. Ze gaan, als ik ze 1 voor 1 heb ingeschakeld, dan wél uit als ik de group uitschakel.

Heb een aantal verwijderd en de MQTT Discovery uitgeschakeld, Domo herstart en MQTT ingeschakeld. Daarna werden ze weer gevonden. Vervolgens weer toegevoegd aan de group en....zelfde probleem.

Is er iets mis met deze Beta versie? Iemand die dit herkent?

Vind trouwens wel een aantal van deze meldingen in het log. Probleem?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2019-07-06 11:04:15.818 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '10A609_BH1750_Illuminance'
2019-07-06 11:04:15.818 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.819 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '10A609_status'
2019-07-06 11:04:15.819 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.819 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFB971_status'
2019-07-06 11:04:15.819 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.820 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFBE40_status'
2019-07-06 11:04:15.820 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.820 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '05BF6C_status'
2019-07-06 11:04:15.820 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.820 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'AFC550_status'
2019-07-06 11:04:15.821 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_status'
2019-07-06 11:04:15.821 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.821 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '13D687_status'
2019-07-06 11:04:15.821 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.821 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '9ECCCF_DS18B20_Temperature'
2019-07-06 11:04:15.822 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = 'B0D682_status'
2019-07-06 11:04:15.822 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0
2019-07-06 11:04:15.822 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: Did not find device with key='devicename', value = '79D519_status'
2019-07-06 11:04:15.822 (MQTT discovery) updateDeviceSettings: TypeName: '' Type: 0

V4.10959 heeft voor mij hetzelfde probleem. Voorheen werkte alles feilloos en ik heb ook niets aangepast in de Sonoffs. Ze hebben allemaal een ander, uniek Topic.

->

Een test-group aangemaakt met 3 Sonoffs en als ik die schakel, krijg ik dit te zien in het log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2019-07-06 11:16:51.150 Status: User: Admin initiated a scene/group command
2019-07-06 11:16:51.170 Error: (MQTT discovery) onCommand: Error: 'brightness_command_topic'
2019-07-06 11:16:51.220 Error: (MQTT discovery) onCommand: Error: 'brightness_command_topic'
2019-07-06 11:16:51.271 Error: (MQTT discovery) onCommand: Error: 'brightness_command_topic'
2019-07-06 11:16:52.020 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":57,"nvalue":0,"svalue":"27.4","Battery":66,"RSSI":5}
2019-07-06 11:16:52.024 (MQTT discovery) 015/CV Ketel (Sonoff TH16): Topic: 'sonoff42/tele/STATE 'Setting nValue: 1->1, sValue: ''->''
2019-07-06 11:16:53.949 Activating Scene/Group: [test]
2019-07-06 11:16:53.950 Activating Scene/Group Device: Lamp openslaande deuren (S) (Off)
2019-07-06 11:16:53.967 (MQTT discovery) onCommand 008/Lamp openslaande deuren (S): Command: 'Off', Level: 99, Color:
2019-07-06 11:16:53.967 (MQTT discovery) MqttClient::Publish sonoff46/cmnd/POWER (OFF)
2019-07-06 11:16:53.947 Status: User: Admin initiated a scene/group command
2019-07-06 11:16:54.000 Activating Scene/Group Device: Lamp hoge kast (S) (Off)
2019-07-06 11:16:54.018 (MQTT discovery) onCommand 014/Lamp hoge kast (S): Command: 'Off', Level: 99, Color:
2019-07-06 11:16:54.018 (MQTT discovery) MqttClient::Publish sonoff52/cmnd/POWER (OFF)
2019-07-06 11:16:54.051 Activating Scene/Group Device: Lamp boekenplank (S) (Off)
2019-07-06 11:16:54.068 (MQTT discovery) onCommand 001/Lamp boekenplank (S): Command: 'Off', Level: 99, Color:
2019-07-06 11:16:54.069 (MQTT discovery) MqttClient::Publish sonoff54/cmnd/POWER (OFF)
2

[ Voor 91% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-07-2019 11:19 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 14:16
Domoticz geinstalleerd op een Pi4 4GB. Zie alleen geen usb devices terwijl die wel verbonden zijn.
Er zit een AeonLabs Gen5 Z-wave Stick in de USB2.0 poort. Ook USB3.0 poort geprobeerd, zelfde resultaat

Als ik bij Hardware "OpenZWave USB" kies kan ik alleen kiezen uit:
/dev/serial1
/dev/ttyAMA0

Iemand enig idee?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TerrorSource schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:17:
Als ik bij Hardware "OpenZWave USB" kies kan ik alleen kiezen uit:
/dev/serial1
/dev/ttyAMA0

Iemand enig idee?
En je weet zeker dat het niet die tweede is? Als wat zou hij wel verbonden moeten zijn? Door in de console 'dmesg | tail -20' als commando te geven direct nadat je de stick erin stopt zou je dat laatste moeten kunnen achterhalen. Je kan ook 'lsusb -v' doen voor een overzicht van al je usb-apparaten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Gizz schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:37:
[...]

En je weet zeker dat het niet die tweede is? Als wat zou hij wel verbonden moeten zijn? Door in de console 'dmesg | tail -20' als commando te geven direct nadat je de stick erin stopt zou je dat laatste moeten kunnen achterhalen. Je kan ook 'lsusb -v' doen voor een overzicht van al je usb-apparaten.
Ik heb het probleem al gevonden, althans de bug die er in Rasbian Buster zit.
https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3027

Heel de Z-wave stick wordt niet herkend door Rasbian Buster op Pi4 4GB.
met of zonder de stick er in, "lsusb -v" geeft zelfde resultaat.

Op een Pi 2 werkt de stick wel, dus hij is niet defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:01:
Ik heb iets geks. Geupdate naar de laatste Beta versie: V4.10949 en misschien is het toeval, maar de Sonoffs die ik schakel mbv MQTT reageerden niet vanuit een groupschakeling. Als ik ze 1 voor 1 schakel, dan reageren ze wel, maar als ik de group schakel (waar ze in staan), dan gaan ze niet uit. Ze gaan, als ik ze 1 voor 1 heb ingeschakeld, dan wél uit als ik de group uitschakel.

Heb een aantal verwijderd en de MQTT Discovery uitgeschakeld, Domo herstart en MQTT ingeschakeld. Daarna werden ze weer gevonden. Vervolgens weer toegevoegd aan de group en....zelfde probleem.

Is er iets mis met deze Beta versie? Iemand die dit herkent?
Het bleek inderdaad een fout in de Beta te zijn. Versie V4.10962 lost het probleem weer op :-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Iemand die mij heel kort op weg kan helpen met het toevoegen van een nieuw apparaat binnen OpenZWave?
Fibaro Walli producten staan er nog niet in en laat ik die nu net in huis hebben :*)

MetaData = ingevuld
CommandClass id=133 = ingevuld
CommandClass id=112 = moet nog ingevuld worden.

@gizmocuz misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een device die ik elke dag om 19:27 uit laat schakelen en om 19:28 weer in laat schakelen. Dat ging altijd prima. Nu nog steeds, maar het device schakelt elke 5 minuten op "On". Nergens staat het device in een script of Blockly en dus vraag ik me af waarom deze elke 5 minuten inschakelt. Meer mensen met dit fenomeen?

Ik zie dit wel staan bij Tasmota:
a tele/%topic%/STATUS message (sent every 300 seconds by default) may appear exactly after you issue Power off command and before you receive stat/%topic%/RESULT = {"POWER":"OFF"} message.
Zou het daardoor komen? Nooit eerder opgevallen in ieder geval.

Edit II: Ik zie dit bij alle Sonoff devices waar ik Tasmota op heb geflasht. Dus iedereen zal dit wel voorbij zien komen in de logs.

[ Voor 41% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-07-2019 20:23 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Hoe gaan jullie om met een Tasmota ESP met meerdere sensors er aan?
Ik kan nergens vinden hoe nu die 2 sensors splits voor domoticz.

Ik heb een nodemcu bordje met Tasmota, inc 2 temp sensors.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UE2FJ0q.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V7J22WF.png

De tasmota log
code:
1
2
3
20:44:17 MQT: domoticz/in = {"idx":99,"nvalue":0,"svalue":"23.0;88.0;3","Battery":20,"RSSI":9}
20:44:17 MQT: domoticz/in = {"idx":99,"nvalue":0,"svalue":"22.5;78.6;3","Battery":20,"RSSI":8}
20:44:17 MQT: tele/sonoffbadkmr/SENSOR = {"Time":"2019-07-06T20:44:17","AM2301":{"Temperature":23.0,"Humidity":88.0},"SI7021":{"Temperature":22.5,"Humidity":78.6},"TempUnit":"C"}

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dacuuu schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:48:
Hoe gaan jullie om met een Tasmota ESP met meerdere sensors er aan?
Ik kan nergens vinden hoe nu die 2 sensors splits voor domoticz.

Ik heb een nodemcu bordje met Tasmota, inc 2 temp sensors.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tasmota log
code:
1
2
3
20:44:17 MQT: domoticz/in = {"idx":99,"nvalue":0,"svalue":"23.0;88.0;3","Battery":20,"RSSI":9}
20:44:17 MQT: domoticz/in = {"idx":99,"nvalue":0,"svalue":"22.5;78.6;3","Battery":20,"RSSI":8}
20:44:17 MQT: tele/sonoffbadkmr/SENSOR = {"Time":"2019-07-06T20:44:17","AM2301":{"Temperature":23.0,"Humidity":88.0},"SI7021":{"Temperature":22.5,"Humidity":78.6},"TempUnit":"C"}
Ooit ook mee bezig geweest om 2 temp sensoren naar Domoticz te kunnen sturen maar kwam er niet uit.
Maar misschien heb jij meer geluk , dan hoor ik het graag. >:)
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/860

Heb toen ESP Easy er maar voor gebruikt die kan het wel goed naar Domoticz sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
MikeOO schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:26:
[...]

Ooit ook mee bezig geweest om 2 temp sensoren naar Domoticz te kunnen sturen maar kwam er niet uit.
Maar misschien heb jij meer geluk , dan hoor ik het graag. >:)
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/860

Heb toen ESP Easy er maar voor gebruikt die kan het wel goed naar Domoticz sturen.
Ah oké, ik gebruik de temp sensors niet over de zelfde gpio, dus dat maakt het al wel iets makelijker. Ik vond dat je rules moet maken om de 2 sensors goed naar domoticz te krijgen. Heb wel wat zitten prutsen met de rules maar ik kwam er niet uit. Als ik in de praktijk echt 2 temp sensors nodig hebt dan flash ik wel espeasy, daarmee weet ik, zoals jij ook zegt dat het gewoon werkt vanuit de gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nvt

[ Voor 95% gewijzigd door jobr op 07-07-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Ah oké, ik gebruik de temp sensors niet over de zelfde gpio, dus dat maakt het al wel iets makelijker. Ik vond dat je rules moet maken om de 2 sensors goed naar domoticz te krijgen. Heb wel wat zitten prutsen met de rules maar ik kwam er niet uit. Als ik in de praktijk echt 2 temp sensors nodig hebt dan flash ik wel espeasy, daarmee weet ik, zoals jij ook zegt dat het gewoon werkt vanuit de gui.
In Tasmota werkt het prima alleen verstuurd hij de twee waardes niet naar Domoticz. Snap niet waarom dat niet makkelijker wordt gemaakt. En die rules is mij ook niet echt duidelijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

MikeOO schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:33:
[...]

Toch zou ik niet teveel te gelijk proberen. Nu draait het maar als het later weer onderuit gaat weet je niet wat de oorzaak is. Laat het systeem eerst eens paar dagen draaien. Blijft het dan goed gaan sluit je weer 1 ding aan en weer testen.

Kun je hier iets mee: https://www.domoticz.com/...d_device_name_to_USB_port
Ik heb de pi verplaats naar mijn werkkamer. De pi stond eerst in de meterkast zodat ik de easton SDM120C kon uitlezen via een modbus usb adapter. Daar werkte hij de hele week prima. Ook met de RS485 usb adapter erin ook al kwam daar geen signaal binnen. teruggeplaats in de meterkast en toen ging het weer fout.

De RFXCOM was aangesloten via een usb extender. dat werkte altijd prima. al zeker een jaar. Zonder hub direct op de pi. Ik vermoed dat deze de boosdoener is. een powered hub wil niet helpen. kabellengte was ca. 7m.

Ik heb nu de pi verplaats op de lokatie waar de RFXCOM , in de onder de trapkast, stond zonder usb extender, waar ik het beste bereik heb binnen en buitenshuis. Daar doet hij het nu goed.

Modbus kan je over een aardige lengte verplaatsen maar dat is niet meer nodig. in de laatste versie van domoticz kan ik via de lAN interface van mijn Envoy S-metered alle waardes uitlezen die ik nodig heb. actueel verbruik, actuele opwekking, totale opwekking en totale verbruik.

Ik heb nu een Ducobox Focus met communicatieprint. Die kan eventueel ook via modbus maar die heeft ook een LAN interface die ik kan benaderen en ook kan bedienen. Hoe begin ik met het uilezen van de waardes van de LAN interface? Moet gelijkend zijn aan die van de Envoy. Ik zag een HTTP poller bij devices, is dat een optie?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
TerrorSource schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:07:
Iemand die mij heel kort op weg kan helpen met het toevoegen van een nieuw apparaat binnen OpenZWave?
Fibaro Walli producten staan er nog niet in en laat ik die nu net in huis hebben :*)

MetaData = ingevuld
CommandClass id=133 = ingevuld
CommandClass id=112 = moet nog ingevuld worden.

@gizmocuz misschien?
Inmiddels lijkt het gelukt te zijn. Alle config's zitten in de xml en alles lijkt netjes opgepakt te worden door Domoticz.

Ook al een PR ingeschoten bij OpenZwave op github. Nu hopen dat die het snel oppakken en Domoticz het snel overneemt ;)

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/pull/1869

[ Voor 3% gewijzigd door makooy op 07-07-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:19:
[...]

Ik heb de pi verplaats naar mijn werkkamer. De pi stond eerst in de meterkast zodat ik de easton SDM120C kon uitlezen via een modbus usb adapter. Daar werkte hij de hele week prima. Ook met de RS485 usb adapter erin ook al kwam daar geen signaal binnen. teruggeplaats in de meterkast en toen ging het weer fout.

De RFXCOM was aangesloten via een usb extender. dat werkte altijd prima. al zeker een jaar. Zonder hub direct op de pi. Ik vermoed dat deze de boosdoener is. een powered hub wil niet helpen. kabellengte was ca. 7m.

Ik heb nu de pi verplaats op de lokatie waar de RFXCOM , in de onder de trapkast, stond zonder usb extender, waar ik het beste bereik heb binnen en buitenshuis. Daar doet hij het nu goed.

Modbus kan je over een aardige lengte verplaatsen maar dat is niet meer nodig. in de laatste versie van domoticz kan ik via de lAN interface van mijn Envoy S-metered alle waardes uitlezen die ik nodig heb. actueel verbruik, actuele opwekking, totale opwekking en totale verbruik.

Ik heb nu een Ducobox Focus met communicatieprint. Die kan eventueel ook via modbus maar die heeft ook een LAN interface die ik kan benaderen en ook kan bedienen. Hoe begin ik met het uilezen van de waardes van de LAN interface? Moet gelijkend zijn aan die van de Envoy. Ik zag een HTTP poller bij devices, is dat een optie?
Mooi dat het nu stabiel draait Je ziet dus dat zelf de plek waar het staat van invloed kan zijn.

Meen dat USB kabels maar max 5 meter verlengd mogen worden.Mogelijk dat dit iets verstoord.
Meterkast is ook stoorzender met alles wat er hangt en wie weet wat dit nog veroorzaakt, mogelijk dat het stroompunt voor je Pi wat schommelt qua spanningen waardoor de Pi vreemd gaat doen.

RFXCom zal dat zeker prettig vinden >:)

Met de LAN interface kan ik je helaas niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 01-10 11:50
Ik heb gisteren deze plugin om Chromecast uit te lezen geinstalleerd. Was wel even gedoe om werkend te krijgen, maar wel leuk dat er mensen zijn die dit soort plugins maken. Met deze plugin kun je de status van de chromecast uitlezen, start/pauze/stop etc. en volume aanpassen. Nadeel was dat bij initialiseren van domoticz het volume op 50% ging, maar dat heb ik aangepast in het python script naar 100%. De versterker regelt het volume i.p.v. Chromecast.

Ik zat met het 'probleem' dat als we Spotify streamen (via de Nvidia Shield met Chromecast ondersteuning) we wel eens vergeten dat de versterker nog aan staat. M.b.v. een dZvents script wil ik de versterker dan gaan uitschakelen als er een aantal minuten geen activiteit meer op de Chromecast is. En ik bedenk me nu ook dat het ook andersom kan. Op het moment van inschakelen van streamen de versterker in de juiste positie zetten.

Leuk hobbyspul is dit toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
vandaag ben ik voor de eerste keer aan de slag met blocky.
ik wil ons zwembad automatiseren. Hiervoor heb ik een sonoff diy 4ch met tasmota draaien waarvan ik 3 relays gebruik.

relay 1 -> pomp
relay 2 -> servo voor verwarming
relay 3 -> servo voor schoonmaken

deze lijkt redelijk goed te werken (1keer had ie het uit signaal niet gepakt, daar moet ik nog ff naar kijken).

Nu wil ik graag het verwarmen optimaliseren. Ik zat eraan te denken om hiervoor de uitlezing van de PV omvormer te gebruiken. Immers, wanneer de panelen veel opbrengen is er veel zon en dus ook veel warmte van de zon.

Ik heb een dummy switch 'automatisch verwarmen gemaakt' welke als input moet dienen.
daarnaast wil ik wanneer de pomp loopt, en de PV opbrengste > is dan bijv 1500W de verwarming aan gaat. Anders moet de verwarming uit.

Ik heb de volgende blocky gemaakt, maar de verwarmings switch gaat niet aan:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28lwb9e.jpg

iemand enig idee wat hier fout zou kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Zoek even wat voorbeelden. Je hebt de klassieke fout gemaakt om een else-if in een else-if te plaatsen. Dat kan niet in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
@darklord007 je moet ipv de if & elseif 2x een if gebruiken:
code:
1
2
3
4
IF pomp = ON && opbrengst_actual > 1500
       Verwarming = ON
If pomp = on && opbrengst < 1300
       Verwarming = OFF

Je opbrengst kan niet tegelijk > 1500 zijn EN < 1300 dus dat gaat goed,
Blijft raar dat blockly bovenstaande niet ondersteunt.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
soepah schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
@darklord007 je moet ipv de if & elseif 2x een if gebruiken:
code:
1
2
3
4
IF pomp = ON && opbrengst_actual > 1500
       Verwarming = ON
If pomp = on && opbrengst < 1300
       Verwarming = OFF

Je opbrengst kan niet tegelijk > 1500 zijn EN < 1300 dus dat gaat goed,
Blijft raar dat blockly bovenstaande niet ondersteunt.
Dit zou het dan moeten zijn>?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1zgrc0h.jpg

Helaas lijkt het nog steeds niet te werken :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Nog een andere vraag.
van het weekend is mijn slimme meter kapot gegaan. Vandaag zijn ze een nieuwe komen plaatsen. oude was een Kaifa, nieuwe een Sagecom xs210.

Ik zie nu echter niets meer in de logging voorbij komen en krijg dus ook geen waardes.

Weet iemand wat het verschil kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
darklord007 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Dit zou het dan moeten zijn>?

[Afbeelding]

Helaas lijkt het nog steeds niet te werken :(.
Je hebt If do.. in if do gezet.
In jouw geval moet je alleen de if do met het blauwe tandwieltje gebruiken, dus de aller linkse moet je helemaal weghalen. En dan Else if gebruiken:
https://www.domoticz.com/wiki/Blockly

[ Voor 7% gewijzigd door vwtune op 09-07-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vwtune schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:00:
[...]

Je hebt If do.. in if do gezet.
In jouw geval moet je alleen de if do met het blauwe tandwieltje gebruiken, dus de aller linkse moet je helemaal weghalen. En dan Else if gebruiken:
https://www.domoticz.com/wiki/Blockly
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/dg6o85.jpg

helaas, ik zet de gebeurtenis op active.
Ik zet de pomp aan, PV is >1500 en automatisch verwarmen staat aan.
Echter blijft verwarmen uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:13
darklord007 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:00:
Nog een andere vraag.
van het weekend is mijn slimme meter kapot gegaan. Vandaag zijn ze een nieuwe komen plaatsen. oude was een Kaifa, nieuwe een Sagecom xs210.

Ik zie nu echter niets meer in de logging voorbij komen en krijg dus ook geen waardes.

Weet iemand wat het verschil kan zijn?
kijk hier eens:
Sagemcom XS210 ESMR5 uitlezen met P1

Je moet even een weerstandje er tussen zetten.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
darklord007 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding]

Probeer eens wat "Messages" toe te voegen als acties.. geeft vaak helderheid over wat er gebeurt.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
soepah schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Probeer eens wat "Messages" toe te voegen als acties.. geeft vaak helderheid over wat er gebeurt.
ga ik binnekort eens proberen, goeie (Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
[...]

[Afbeelding]

Heb je die pagina bekeken wat ik meestuurde? Kijk goed naar de voorbeelden, jij doet nog steeds hetzelfde verkeerd. Je moet ELSE IF gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vwtune schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Heb je die pagina bekeken wat ik meestuurde? Kijk goed naar de voorbeelden, jij doet nog steeds hetzelfde verkeerd. Je moet ELSE IF gebruiken.
ik ga er binnekort ff rustig naar kijken en ook wat meldingen toevoegen idd om te kijken waar het mis gaat. thxs iig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
[...]

[Afbeelding]

Zoals ik ook al zei, bekijk eens wat voorbeelden. Zo gaat het je niet lukken...
Iedereen is graag bereid je op weg te helpen, maar dan is het wel handig om het advies van anderen op te volgen en zelf ook te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Ik blijf dit probleem houden, ook in de laatste stable: van Electricity (instant & counter) devices zoals bijv. voor mijn zonnepanelen (met script gevuld) of Shelly 1PM gaat de energie één of twee dagen goed, daarna alleen nog maar nullen in de logs. Terwijl de waarden op de meters op elke moment wel goed zijn (bij de Shelly niet meer in onderstaand voorbeeld, moet nog nagaan waar dat aan ligt), hij 'logt' het alleen niet. Weet iemand waarom of wat ertegen te doen is?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/GGxNL2Jm.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pGpwmzbm.png

[ Voor 8% gewijzigd door Wiley99 op 09-07-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Knielen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:20:
[...]

Zoals ik ook al zei, bekijk eens wat voorbeelden. Zo gaat het je niet lukken...
Iedereen is graag bereid je op weg te helpen, maar dan is het wel handig om het advies van anderen op te volgen en zelf ook te investeren.
Klopt, wordt ook zeer gewaardeerd.
Zoals ik al zei zal ik er binnekort ff naar kijken, wilde t ff snel fixen maar ff wat meer tijd voor inplannen ;)

Owja, de andere meter werkt nu ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ing_stripe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:06:
[...]

kijk hier eens:
Sagemcom XS210 ESMR5 uitlezen met P1

Je moet even een weerstandje er tussen zetten.
Zat er al tussen en ineens werkte ie.
Wel veel meer opties om uit te lezen.

Hopelijk fikt deze niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
sinds ik de nieuwe meter heb hangen heb ik last van vreemde pieken in mijn uitlezing.

De gasmeter is gewoon doorgegaan en laat geen rare pieken zien.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30065fq.jpg

Dat ie even iets raars doet als er een nieuwe meter wordt geinstalleerd kan ik me voorstellen, maar na de eerste uitlezing zou dit toch over moeten zijn. :(

iemand een idee?

Wat ook opvalt is dat de rasbberrysinds de nieuwe meter eraan zit veel meer cpu load en dus ook een hogere temperatuur heeft :@

[ Voor 14% gewijzigd door darklord007 op 10-07-2019 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Gisteren de Shelly 2.5 aangesloten op mijn zonnescherm met behoud van de originele schakelaar. Na aansluiten en verbinden met de app kon ik in de web interface MQTT inschakelen. In Domoticz de plugin toegevoegd via de hardware tab en direct verscheen de schakelaar onder 'Switches' en de kWh meter werd ook toegevoegd. Zover ik het in korte tijd heb kunnen testen werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 11:27
Ik ben redelijk nieuw in dit topic(en met Domoticz), dus ik ben maar begonnen met het standaard setje:
  • Raspberry Pi3B+
  • P1 USB kabel voor mijn Slimme meter
  • RFLink is onderweg
  • Temp sensors (meerdere indoor en outdoor) zijn onderweg
Ik ben nogal een dataworm, en vind data vergaren en berekenen leuk.
Dus om te beginnen wil ik mijn gasverbruik afzetten met m3/graaddagen en zo een beetje bijhouden wat mijn isolatiestappen me opleveren :)
Verder vind ik het ook leuk om te zien, vanaf welke temperaturen in welke ruimte we gaan stoken (lees bij stoken vooral mijn vriendin, die heeft het altijd koud :p ).

Nu heb ik al een Nefit Easy thermostaat, en liep tegen de Nefit Easy server aan om die ook aan te kunnen sturen d.m.v. Domoticz. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van: https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Echter lijkt het bij het opstarten van de easy-server niet helemaal lekker te lopen, hij blijft maar loopen in het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ZKo6MK.png
easy-server versie 5.0.2

De server lijkt dus niet door zijn start proces heen te komen, en geeft dus automatisch in Domoticz ook geen data weer, alleen het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tk2Tc6I.png

Is er hier iemand die en idee heeft? :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
skai21 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:32:
Ik ben redelijk nieuw in dit topic(en met Domoticz), dus ik ben maar begonnen met het standaard setje:
  • Raspberry Pi3B+
  • P1 USB kabel voor mijn Slimme meter
  • RFLink is onderweg
  • Temp sensors (meerdere indoor en outdoor) zijn onderweg
Ik ben nogal een dataworm, en vind data vergaren en berekenen leuk.
Dus om te beginnen wil ik mijn gasverbruik afzetten met m3/graaddagen en zo een beetje bijhouden wat mijn isolatiestappen me opleveren :)
Verder vind ik het ook leuk om te zien, vanaf welke temperaturen in welke ruimte we gaan stoken (lees bij stoken vooral mijn vriendin, die heeft het altijd koud :p ).

Nu heb ik al een Nefit Easy thermostaat, en liep tegen de Nefit Easy server aan om die ook aan te kunnen sturen d.m.v. Domoticz. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van: https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Echter lijkt het bij het opstarten van de easy-server niet helemaal lekker te lopen, hij blijft maar loopen in het volgende:
[Afbeelding]
De server lijkt dus niet door zijn start proces heen te komen, en geeft dus automatisch in Domoticz ook geen data weer, alleen het volgende:
[Afbeelding]

Is er hier iemand die en idee heeft? :)
https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl

Zo kun je het gasverbruik netjes bijhouden en worden ook graaddagen voor je bijgehouden.
Pagina: 1 ... 35 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!