Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 713797

Topicstarter
Ik had nog een aantal RPi's liggen dus ik dacht ik bestel even een P1 kabel en kan zo mijn energieverbruik uitlezen.

Helaas bleek het niet zo simpel. Ik heb een Sagemcom XS210 in de meterkast hangen: https://www.enexis.nl/con...eter-sagemcom-xs210-esmr5

Met de P1 kabel is het wel mogelijk om data binnen te halen alleen is deze compleet onleesbaar. Ik heb al geprobeerd het signaal te inverteren (of niet) met behulp van de on board chip welke herprogrammeerbaar is. Maar geen enkele combinatie lijkt te werken.

Heeft iemand het werkend gekregen met deze meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
Is het nog gelukt? Ik krijg er eind van deze maand ook eentje van Enexis omdat mijn huidige Landis+Gyr E350 geen ontvangst heeft. Ik heb al even gezocht naar een handleiding maar ik kan er geen vinden die iets over de baudrate roept, ik vermoed dat het probleem daar zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Thijs8472 op 13-08-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19
Hoor graag of het gelukt is, heb deze meter ook sinds een week in huis.
Heb meerdere pogingen ondernomen:
* USB - Serial Profilic Windows
* USB - Serial FTDI via Raspberry Pi 3
* UART via GPIO van Rpi3

Krijg met alle pogingen slechts gebrabbel door en geen leesbare tekst.

Heb ook de DSMR5 documentatie er op nageslagen kan alleen daar niet echt uit wijs worden of er geïnverteerd moet worden of niet.

https://www.wijhebbenzon..../3055/DSMRv5.0FinalP1.pdf

Zal van de week nog een paar pogingen doen of anders een P1 USB kabel bestellen bij SOSsolutions...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29
Uit de P1 definitie:The interface will use a fixed transfer speed of 115200 baud. For character formatting a start bit, 8 data bits, no parity bit and a stop bit are used (8N1)

Ik krijg er wel data uit echter heb issues dat sommige berichten niet helemaal doorkomen . De berichten overlappen elkaar in ongeveer 1% van de gevallen lijkt het. (zie ook https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/350 )

ik gebruik overigens de kabel van https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

[ Voor 16% gewijzigd door DaydreamBelieve op 22-08-2017 19:20 . Reden: gebruikte kabel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanschi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-10-2022
Ik heb de Sagemcom XS210 aan de gang, het signaal moet inderdaad geinverteerd worden.
Ik gebruik zelf de Rxd poort van de raspberry PI2 en inverteer met een BS170 en 2x10k weerstand. Loopt tot nu toe 48 uur als een zonnetje :)

Je moet wel even opletten of je de seriele poort al niet gebruikt als console port, in dit geval raspi-config starten en de console funktie uitschakelen, wel de seriele poort aan laten staan natuurlijk :*)

[ Voor 31% gewijzigd door mvanschi op 25-08-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
Om mezelf nog even te antwoorden, ik heb deze kabel V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen... en die werkt al een zonnetje met de Sagemcom T210-D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:10

allure

Titaan fase 2/3

Thijs8472 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:22:
Om mezelf nog even te antwoorden, ik heb deze kabel V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen... en die werkt al een zonnetje met de Sagemcom T210-D.
Ik ben momenteel met de output van de meter aan het stoeien, heb je voor mij de opdracht die je geeft om waardes uit te lezen?

De onderstaande waardes geven geen leesbare informatie terug.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w70bnn.png

[ Voor 3% gewijzigd door allure op 28-10-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@allure
Gebruik je deze kabel?
V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...
Daar staat Sagemcom ook bij.

(is volgens mij ook een Ltd FT 232 USB-Serial (UART) IC kabel, maar met een weerstandje erin)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2017 12:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat is de kabel die ik gebruik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
allure schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:42:
Dat is de kabel die ik gebruik ja.
De FTD232 heeft een "UART signal inversion option".
Heb je al kontakt opgenomen met Richard?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:07:
[...]

Awh, cool, ik wist niet dat het een Tweaker was. :*)
Ik heb hem al wel een mail gestuurd.

Er ligt een weerstandje los in de usb-aansluiting, ga deze vastsolderen.

Na het vastsolderen geeft de kabel juiste waardes door. _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door allure op 29-10-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 23:52
Met het risico beschuldigd te worden van ongeoorloofde reclame (@ moderator, verwijder in dat geval dit bericht en aanvaard mijn excuses):
De kabel die je nodig hebt voor uitlezen van de nieuwste DSMR5/SMR5/ESMR5 slimme meters met P1 poort kun je aanschaffen via www.smartmeterdashboard.nl
Onze kabels zijn plug&play (dus je hoeft zelf niets meer te doen met weerstandjes en inverteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07 14:18
Ik ben bezig om de slimme meter bij mijn vader uit te lezen. Hier hang ook een XS210 en ik heb hetzelfde probleem als @allure . Krijg alleen maar vage tekens uit de P1 kabel.

Ik heb een FT232R gekocht.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:07:
[...]

Via FT Prog zie ik dat RXD geïnverteerd is.
allure schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

Awh, cool, ik wist niet dat het een Tweaker was. :*)
Ik heb hem al wel een mail gestuurd.

Er ligt een weerstandje los in de usb-aansluiting, ga deze vastsolderen.

Na het vastsolderen geeft de kabel juiste waardes door. _/-\o_
Waar heb jij een weerstand gesoldeerd. Bij mij zat er geen losse weerstand in, wel is er nog één plekje vrij.
Afbeeldingslocatie: https://vinch.nl/bin/DSMR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@maxxie85
Omdat die wel werkt en een weerstand heeft? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
AUijtdehaag schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:52:
@maxxie85
Omdat die wel werkt en een weerstand heeft? :z
Haha deze werkt ook, moet alleen even een correctie. En een weerstand erin solderen is 10x zo goedkoop dan nog 1 kopen. Vandaar ook mijn vraag waar die weerstand moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@maxxie85
FF open gemaakt voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ueIch9jC7DdXRrXCb8Xlf0XR/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Many thanks. Dat zit er zo in 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 23:02
als ik het goed zit heb je er een 1k weerstand in zitten.

Zou 1.07k ook werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 12:50
@darklord007 Ja geen probleem, ook 10k werkt waarschijnlijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door BernardV op 09-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 23:02
BernardV schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:29:
@darklord007 Ja geen probleem, ook 10k werkt waarschijnlijk wel.
super, maar na het openmaken van de connector zat de weerstand er al in |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeithM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01-2021
Gezien deze discussie nog niet zó oud is, en ik hier zelf ook ben terechtgekomen tijdens mijn zoektocht, wilde ik nog even mijn bevindingen delen.

Vooraf wil ik nog even zeggen dat ondanks de perikelen, de service van smartmeterdashboard.nl echt top is. De software die ze hebben geschreven om de telegrammen om te zetten naar een .csv-bestand of andere database-vorm werkt ook goed. Het is zeker niet mijn bedoeling hen in kwaad daglicht te zetten; ik denk vooral dat onze meter net een andere spec heeft dan zij verwachten.

Ik heb via smartmeterdashboard.nl een kabeltje gekocht om onze Sagemcom XS210 meter uit te lezen. Tegelijkertijd had ik mijn pa verteld wat ik probeerde te doen, en heeft hij met een FTDI UART kabel en een 1 kOhm pull-up zelf iets geklust.

De eerste kabel die ik van smartmeterdashboard.nl ontving, gaf totaal geen telegrammen door. Ze hebben me toen goed geholpen door nog een kabel te sturen, ervan uitgaande dat de eerste defect was. De tweede werkte echter ook niet, en inmiddels wist ik dat het met het gekluste kabeltje van mijn vader wel werkte.

Na contact tussen alle drie de partijen, heb ik een kabeltje van smartmeterdashboard.nl ontvangen met een grotere pull-up weerstand. Deze kabel geeft wel telegrammen door, maar is toch wispelturiger dan de zelf gekluste.

Doe hiermee wat u wilt. Ik vermoed dat als je voor gemak wil kiezen en geen Sagemcom XS210 hebt, de kabel van smartmeterdashboard.nl een prima optie is. Het geld voor de kabel is ook een soort bedankje voor de (gratis) software, m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert3d
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 14:29
Ik heb een T210-D ESMR5 slimme meter van enexis en loop al vast bij de rj11 connector in de P1 poort. Ik zou toch denken dat ik tussen 2 draadjes van de rj11 kabel een spanning van 5V zou moeten meten? Niet dus. Of is dat niet zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsub
Beste reageerders,
Ik ben van smartmeterdashboard.nl. Wij leveren sinds 2011 P1 Converter Cables, daarmee waren we de eerste in Nederland.
Iedere verkochte kabel wordt individueel getest op de tot voor kort meest kritische meter, de L+G E350 DSMR4. Dat was voldoende om een betrouwbare uitlezing op alle DSMR 2.x/3/4.x en (e)SMR 5 meters te garanderen.
Het blijkt dat uitlezen van de Sagemcom (e)SMR 5 meters bij een aantal mensen niet lukt (noot: geen issues bij andere merken (e)SMR 5 meters).

Onze conclusie is vooralsnog dat de P1 poort van deze meters (bij alle andere meters dus geen enkel probleem) zich NIET aan de gestelde specificaties conformeert. Onze "P1CC V3" kabel hebben we zelfs specifiek aangepast om genoemde Sagemcom meter betrouwbaarder uit te kunnen lezen.
Helaas blijkt dat de problemen niet in alle gevallen op te lossen. Dat is vervelend, voor de gebruiker en voor ons.
Voor de gebruiker omdat die niet in een keer de gevraagde oplossing heeft en voor ons omdat retourneren ook geld kost. We bieden echter in alle gevallen een omruilservice en zo nodig nemen we de kabel terug (dus geen risico voor de gebruiker).

We hebben geen reden om aan te nemen dat kabels van anderen structureel beter/slechter werken.
We zie ook dat de problemen exemplarisch zijn. Dezelfde kabel werkt niet op de ene Sagemcom meter en wel op de andere Sagemcom meter ....

Wij vinden dat onze kabels op alle meters moeten werken, en daar steken we veel werk in. We hebben van vrijwel alle in omloop zijnde meters een test-exemplaar, maar (nog) niet van de Sagemcom.
In sommige gevalen heben we daarom de hulp nodig van onze gebruikers. Met als enig doel: Voor iedereen een betrouwbare P1 uitlezing mogelijk maken.

Koopt u dus een kabel bij smartmeterdashboard.nl en blijkt eea niet te werken, dan kunt u erop rekenen dat we samen tot een werkende oplossing komen (met als uiterste oplossing ontbinding van de koop en stornering van het aankoopbedrag).

Wellicht ten overvloede: De P1 poort wordt geactiveert door een 5V signaal uit de P1 kabel. Let u er bij gebruik van m.n. een RaspberryPi erop dat uw USB poort "voldoende" power kan leveren (verifieer zonodig ook de werking van uw P1 kabel als dat het enig aangesoten USB "apparaat" is, en gebruik evt. een powered USB hub).

(nb ik hoop niet dat dit als reclame wordt gezien, dit is slechts een reactie op bovenstaande berichten waarbij onze webshop naam wordt aangehaald)

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 11:53
Bedankt voor de info. Het is mij nu duidelijk waarom ik geen data uit de kabel voor op mijn pc ontvang.

Zijn de volgende poort setting juist:
Baudrate 115200
Data bits 8
Handshake none
Parity none
Stop bits 1

[ Voor 39% gewijzigd door wim.djp2008 op 19-12-2019 20:56 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsub
Dag Wim,
Voor alle DSMR4 en (E)SMR5 meters zijn de poortinsrellingen zoals jij aangeeft: 115200/8/N/1
En geen flowcontrol/handshake

Enkele testresultaten met de p1 kabel op de Sagemcom meter wijzen in de richting van het (door de meter) afhandelen van buffer-overruns.
De DSMR4 P1 poort geeft per 10 seconden een telegram af en de (E)SMR5 P1 poort geeft per seconde 1 telegram af. Als de uitlezende computer niet snel genoeg is, dan ga je telegrammem verliezen (omdat er geen flowcontrol/handshake is).
Tot zo ver het effect bij (vrijwel?) alle DSMR4/SMR5 meters.

De ESMR5 meter van Sagemcom lijkt bij een (herhaalde) bufferoverrun te stoppen met versturen van data.
Je merkt dit als de meter na een paar goede (en wss een paar incomplete) telegrammen niks meer stuurt.
Volgens mij is dat niet cf de P1 companion guide van netbeheer Nederland.

Ik ben er nog niet 100% zeker van, en kom hier nog op terug.

Als dit inderdaad aan de hand is, is er geen pasklare oplossing. Hoe stuur je nl bij gebrek aan flowcontrol/handshake dat de meter even moet stoppen?
Voor de hand liggend is het aansturen van de request lijn via DTR/RTS, maar dat moet dan wel via software aangestuurd worden (en nog weet je niet waneer die buffer vol zit).

Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door edsub op 24-12-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ook ikheb een T210-D ESMR5 slimme meter van Enexis en lees deze uit d.m.v. 2 software programma’s beide apart geïnstalleerd op een Raspberry Pi, op een Pi loopt Windows 10 iot en daarop heb ik het bovenstaande probleem ook, op de ander Pi draait Domoticz en daar heb ik nooit problemen zover ik kan nagaan, Domoticz loopt al 116 dagen aan een stuk. Beide Pi zitten d.m.v. een splitter op de P1 poort aangesloten. Ben benieuwd wat hier uitkomt?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
Hallo klump4u,

Kun je aangeven welke versie Domoticz je draait en hoe je daar de P1 uitleest? Staat dit uitlezen ergens beschreven op internet?

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

wim.djp2008 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:56:
Hallo klump4u,

Kun je aangeven welke versie Domoticz je draait en hoe je daar de P1 uitleest? Staat dit uitlezen ergens beschreven op internet?

Wim
Versie 4.10717 stable, ik heb een standaard slimme meter kabel (5 meter verlengd) van 4 jaar oud die ik eens van iemand op Marktplaats heb overgenomen.
Beschrijving is gewoon op Google te vinden onder “Domoticz slimme meter P1”
Maar volgens mij werken zelfbouw printjes zoals onderstaand die ik op de andere pi draai ook op Domoticz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/el7RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy/medium.gif

• wim.djp2008
Bedankt. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-07 07:55

JHe

Ook ik heb problemen met het uitlezen van mijn XS210 slimme meter. Wanneer ik met putty mijn laptop direct aan de slimme meter hang, zie ik geen gegevens eruit komen (instellingen: 115200/8/N/1 en geen flowcontrol/handshake). Het probleem doet zich ook voor als ik mijn meter uit wil lezen met mijn Raspberry waar Home Assistant op staat werkt niet.
Hierboven wordt gezegd dat het te maken kan hebben met een bufferoverrun, maar bij mij komen er totaal geen berichten binnen. Betekent dit dat de buffer continu vol zit?

Ik heb de P1 V3 kabel gekocht via smartmeterdashboard. De kabel werkt wel in combinatie met een Landis Gyr slimme meter (V4.2). Deze is wel uit te lezen met Putty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zootallure
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-12-2024
Weet niet of het zin heeft maar wil nog wat info toevoegen. Ben zelf een OpenHAB gebruiker en daar staat wat meer info over de ESMR5 standaard, die sinds een maand ook bij mij hangt in de vorm van een Sagem XS210 en een gekoppelde ESMR5 Honeywell gasmeter.

Uit de OpenHAB docs, het stukje over de DSMR bridge. tbv koppeling 2e apparaat:

https://www.openhab.org/addons/bindings/dsmr/

@edsub ik hoor graag of er nieuws is mbt tot jullie DSMR5 kabel voor ESMR5 want wil er graag eentje afnemen, heb geen tijd er zelf een te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Zootallure op 27-01-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 17:33
Heb sinds november 2019 deze slimme meter, maar wat betekent dat getal bij de letter T. Soms staat er 1 en soms een 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

jaaoie17 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:29:
Heb sinds november 2019 deze slimme meter, maar wat betekent dat getal bij de letter T. Soms staat er 1 en soms een 2.
En waar staat die letter T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 17:33
Links onder naast L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

T1 is waarschijnlijk dal tarief en T2 dag tarief actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zootallure
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-12-2024
T1=Laag tarief, T2=Hoog tarief, het is even zoeken op de site van Enexis bv, ( enexis.nl/slimmemeter ) maar t klopt wat klump4u aangeeft.

Je moet wel je rekening controleren voor t geval dat je oude meter enkelteller was. ik heb bij vervangen meter niet automatisch dubbel tarief, de oude meter was enkel.
zonder reclame te willen maken, de greenchoice helpdesk heeft t met terugwerkende kracht gefixed toen ik belde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zootallure schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:06:
T1=Laag tarief, T2=Hoog tarief, het is even zoeken op de site van Enexis bv, ( enexis.nl/slimmemeter ) maar t klopt wat klump4u aangeeft.

Je moet wel je rekening controleren voor t geval dat je oude meter enkelteller was. ik heb bij vervangen meter niet automatisch dubbel tarief, de oude meter was enkel.
zonder reclame te willen maken, de greenchoice helpdesk heeft t met terugwerkende kracht gefixed toen ik belde.
Voor mij zat er niet veel verschil meer in een tarief of dubbel tarief, nu enkel tarief en stroom gebruiken wanneer je maar wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsub
Hierbij een (wat ons betreft) finale update mbt het uitlezen van de hierboven genoemde ESMR5 meters van Sagemcom (In België ook wel als "Siconia" en in Luxemburg als "Smarty" gelabelde meters).
De uitleesproblemen die er in sommige gevallen waren met de P1 poort van deze meters zijn voor de P1 Converter Cables V3 van www.smartmeterdashboard.nl verleden tijd.
Ook de allernieuwste ESMR5 meters van ZIV kunnen betrouwbaar worden uitgelezen met de P1 Converter Cables V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
KeithM schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:22:
Gezien deze discussie nog niet zó oud is, en ik hier zelf ook ben terechtgekomen tijdens mijn zoektocht, wilde ik nog even mijn bevindingen delen.

Vooraf wil ik nog even zeggen dat ondanks de perikelen, de service van smartmeterdashboard.nl echt top is. De software die ze hebben geschreven om de telegrammen om te zetten naar een .csv-bestand of andere database-vorm werkt ook goed. Het is zeker niet mijn bedoeling hen in kwaad daglicht te zetten; ik denk vooral dat onze meter net een andere spec heeft dan zij verwachten.

Ik heb via smartmeterdashboard.nl een kabeltje gekocht om onze Sagemcom XS210 meter uit te lezen. Tegelijkertijd had ik mijn pa verteld wat ik probeerde te doen, en heeft hij met een FTDI UART kabel en een 1 kOhm pull-up zelf iets geklust.

De eerste kabel die ik van smartmeterdashboard.nl ontving, gaf totaal geen telegrammen door. Ze hebben me toen goed geholpen door nog een kabel te sturen, ervan uitgaande dat de eerste defect was. De tweede werkte echter ook niet, en inmiddels wist ik dat het met het gekluste kabeltje van mijn vader wel werkte.

Na contact tussen alle drie de partijen, heb ik een kabeltje van smartmeterdashboard.nl ontvangen met een grotere pull-up weerstand. Deze kabel geeft wel telegrammen door, maar is toch wispelturiger dan de zelf gekluste.

Doe hiermee wat u wilt. Ik vermoed dat als je voor gemak wil kiezen en geen Sagemcom XS210 hebt, de kabel van smartmeterdashboard.nl een prima optie is. Het geld voor de kabel is ook een soort bedankje voor de (gratis) software, m.i.
Enige kans (na een jaar) dat je me kan vertellen hoe dat kabeltje van je pa in elkaar zit?
Ik heb een zelfde slimme meter maar er komt niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MrNiles schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Enige kans (na een jaar) dat je me kan vertellen hoe dat kabeltje van je pa in elkaar zit?
Ik heb een zelfde slimme meter maar er komt niks uit
Dit werkt bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_McwixaUV2MeVed2_ru36Q8Bx0=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/el7RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy.gif?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
Bedankt.
Het is gelukt! Ik moest een 10k pullup tussen de datalijn(5) en de +5v hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnus O.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb de uitlezing nu ook werkend met een Sagemcom XS210 door middel van een Raspberry 3 model B.
Die versie van de Raspberry heeft wat voeten in de aarde om device ttyAMA0 (de GPIO UART pinnen) weer beschikbaar te maken!

Eerst met een FTDI USB-serial converter (op 5v) gecheckt door deze softwarematig te inverteren (FT_Prog tool is daarvoor te downloaden). Daarmee rechtstreeks aangesloten (P1 GND->FTDI GND, P1 TX->FTDI RX). Daarmee kreeg ik (geinverteerd en niet geinverteerd) alleen niet-leesbare tekens, maar wel consequent qua ritme/patroon.

Toen een weerstand (ik koos 1kOhm) tussen VCC en RX geplaatst, n.a.v. de tip hierboven (daar zegt hij deze tussen de P1 TX en de VCC te plaatsen, maar in mijn eerste test zonder transistorcircuit is dat tussen P1 TX en VCC). Dat werkte perfect: weerstand erop = goede uitlezing, weerstand weg = chinees.

Daarna het transistor-circuit gebouwd voor hardware-matige invertering, en daarbij de extra 1k (!) weerstand geplaatst volgens tip hierboven (tussen P1 TX en VCC). Opnieuw met de FTDI USB-serial converter getest, maar nu op 3.3v en software-invertering uitgeschakeld. Opnieuw werkende communicatie!

Toen was ik aan de laatste stap toe: de GPIO UART pins van de Raspberry Pi 3 model B gebruiken voor hetzelfde (dus zonder losse FTDI USB-serial converter). Maar wat ik ook probeerde, de seriele poort ttyAMA0 wilde niet meewerken; net alsof hij niet beschikbaar was, ondanks dat het device bestond.

Ik had al de basic settings via raspi-config gedaan, maar dat bleek niet genoeg.
Bij de Raspberry 3 model B is device ttyAMA0 namelijk gemapped aan de bluetooth adapter!
Dit in tegenstelling tot Raspberry 2's. Om dat te veranderen moet je een aantal dingen doen.
To disable onboard Pi3 Bluetooth and restore UART0/ttyAMA0 over GPIOs 14 & 15 modify:
sudo nano /boot/config.txt

Add to the end of the file:
dtoverlay=pi3-disable-bt

We also need to run to stop BT modem trying to use UART:
sudo systemctl disable hciuart
(daarvoor deed ik nog het volgende, maar dat is waarschijnlijk niet eens relevant):
The steps I took:
I added the user pi to the groups dialout and tty with
sudo usermod -a -G dialout pi
sudo usermod -a -G tty pi

Then I stopped the service getty. It's used as a terminal port to log into the raspi and to do console logging.
To provide this service the raspberry uses the serial port and blocks it for other use (at least if you're not root). To stop the service use:
sudo systemctl stop serial-getty@ttyAMA0.service
sudo systemctl disable serial-getty@ttyAMA0.service
(en dus daarvoor al de basis settings in raspi-config gedaan om serial-console te disablen en serial-interface te enablen)

zie ook m'n plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gb-wFqYqPqU1ZduX51mjZCv7J4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xS76qqXZq6Di2mPVl2TDbs6C.png?f=fotoalbum_large

Volgende stap is in Python het actuele terugleververmogen uit te lezen en naar een analoge uitgang te sturen; daarmee wil ik proportioneel via een power converter een boiler aansturen zodra ik aan het terugleveren ben, met niet meer vermogen dan dat ik over heb.
Ik zag de vraag voor het analoog uitsturen van het vermogen ook al staan bij de P1Monitor request list, maar voordat die genoeg stemmen heeft ben ik al oud. Bovendien is zelf maken veel leuker.

[ Voor 7% gewijzigd door Magnus O. op 17-11-2023 23:38 ]

Pagina: 1