Toon posts:

Sagemcom XS210 ESMR5 uitlezen met P1

Pagina: 1
Acties:

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

allure

Titaan fase 2/3

Thijs8472 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:22:
Om mezelf nog even te antwoorden, ik heb deze kabel V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen... en die werkt al een zonnetje met de Sagemcom T210-D.
Ik ben momenteel met de output van de meter aan het stoeien, heb je voor mij de opdracht die je geeft om waardes uit te lezen?

De onderstaande waardes geven geen leesbare informatie terug.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w70bnn.png

[ Voor 3% gewijzigd door allure op 28-10-2017 11:40 ]

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:54
Ik ben bezig om de slimme meter bij mijn vader uit te lezen. Hier hang ook een XS210 en ik heb hetzelfde probleem als @allure . Krijg alleen maar vage tekens uit de P1 kabel.

Ik heb een FT232R gekocht.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:07:
[...]

De FTD232 heeft een "UART signal inversion option".
Heb je al kontakt opgenomen met Richard?
Via FT Prog zie ik dat RXD geïnverteerd is.
allure schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

Awh, cool, ik wist niet dat het een Tweaker was. :*)
Ik heb hem al wel een mail gestuurd.

Er ligt een weerstandje los in de usb-aansluiting, ga deze vastsolderen.

Na het vastsolderen geeft de kabel juiste waardes door. _/-\o_
Waar heb jij een weerstand gesoldeerd. Bij mij zat er geen losse weerstand in, wel is er nog één plekje vrij.
Afbeeldingslocatie: https://vinch.nl/bin/DSMR.jpg

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@maxxie85
FF open gemaakt voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ueIch9jC7DdXRrXCb8Xlf0XR/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

wim.djp2008 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:56:
Hallo klump4u,

Kun je aangeven welke versie Domoticz je draait en hoe je daar de P1 uitleest? Staat dit uitlezen ergens beschreven op internet?

Wim
Versie 4.10717 stable, ik heb een standaard slimme meter kabel (5 meter verlengd) van 4 jaar oud die ik eens van iemand op Marktplaats heb overgenomen.
Beschrijving is gewoon op Google te vinden onder “Domoticz slimme meter P1”
Maar volgens mij werken zelfbouw printjes zoals onderstaand die ik op de andere pi draai ook op Domoticz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/el7RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy/medium.gif

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MrNiles schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Enige kans (na een jaar) dat je me kan vertellen hoe dat kabeltje van je pa in elkaar zit?
Ik heb een zelfde slimme meter maar er komt niks uit
Dit werkt bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_McwixaUV2MeVed2_ru36Q8Bx0=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/el7RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy.gif?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Magnus O.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb de uitlezing nu ook werkend met een Sagemcom XS210 door middel van een Raspberry 3 model B.
Die versie van de Raspberry heeft wat voeten in de aarde om device ttyAMA0 (de GPIO UART pinnen) weer beschikbaar te maken!

Eerst met een FTDI USB-serial converter (op 5v) gecheckt door deze softwarematig te inverteren (FT_Prog tool is daarvoor te downloaden). Daarmee rechtstreeks aangesloten (P1 GND->FTDI GND, P1 TX->FTDI RX). Daarmee kreeg ik (geinverteerd en niet geinverteerd) alleen niet-leesbare tekens, maar wel consequent qua ritme/patroon.

Toen een weerstand (ik koos 1kOhm) tussen VCC en RX geplaatst, n.a.v. de tip hierboven (daar zegt hij deze tussen de P1 TX en de VCC te plaatsen, maar in mijn eerste test zonder transistorcircuit is dat tussen P1 TX en VCC). Dat werkte perfect: weerstand erop = goede uitlezing, weerstand weg = chinees.

Daarna het transistor-circuit gebouwd voor hardware-matige invertering, en daarbij de extra 1k (!) weerstand geplaatst volgens tip hierboven (tussen P1 TX en VCC). Opnieuw met de FTDI USB-serial converter getest, maar nu op 3.3v en software-invertering uitgeschakeld. Opnieuw werkende communicatie!

Toen was ik aan de laatste stap toe: de GPIO UART pins van de Raspberry Pi 3 model B gebruiken voor hetzelfde (dus zonder losse FTDI USB-serial converter). Maar wat ik ook probeerde, de seriele poort ttyAMA0 wilde niet meewerken; net alsof hij niet beschikbaar was, ondanks dat het device bestond.

Ik had al de basic settings via raspi-config gedaan, maar dat bleek niet genoeg.
Bij de Raspberry 3 model B is device ttyAMA0 namelijk gemapped aan de bluetooth adapter!
Dit in tegenstelling tot Raspberry 2's. Om dat te veranderen moet je een aantal dingen doen.
To disable onboard Pi3 Bluetooth and restore UART0/ttyAMA0 over GPIOs 14 & 15 modify:
sudo nano /boot/config.txt

Add to the end of the file:
dtoverlay=pi3-disable-bt

We also need to run to stop BT modem trying to use UART:
sudo systemctl disable hciuart
(daarvoor deed ik nog het volgende, maar dat is waarschijnlijk niet eens relevant):
The steps I took:
I added the user pi to the groups dialout and tty with
sudo usermod -a -G dialout pi
sudo usermod -a -G tty pi

Then I stopped the service getty. It's used as a terminal port to log into the raspi and to do console logging.
To provide this service the raspberry uses the serial port and blocks it for other use (at least if you're not root). To stop the service use:
sudo systemctl stop serial-getty@ttyAMA0.service
sudo systemctl disable serial-getty@ttyAMA0.service
(en dus daarvoor al de basis settings in raspi-config gedaan om serial-console te disablen en serial-interface te enablen)

zie ook m'n plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gb-wFqYqPqU1ZduX51mjZCv7J4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xS76qqXZq6Di2mPVl2TDbs6C.png?f=fotoalbum_large

Volgende stap is in Python het actuele terugleververmogen uit te lezen en naar een analoge uitgang te sturen; daarmee wil ik proportioneel via een power converter een boiler aansturen zodra ik aan het terugleveren ben, met niet meer vermogen dan dat ik over heb.
Ik zag de vraag voor het analoog uitsturen van het vermogen ook al staan bij de P1Monitor request list, maar voordat die genoeg stemmen heeft ben ik al oud. Bovendien is zelf maken veel leuker.

[ Voor 7% gewijzigd door Magnus O. op 17-11-2023 23:38 ]

Pagina: 1