Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.817 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 11:27
Rgerr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:39:
[...]

https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl

Zo kun je het gasverbruik netjes bijhouden en worden ook graaddagen voor je bijgehouden.
Ik ben niet zo'n fan van afhankelijkheid van externe API's, wou mijn graaddagen alsvolgt gaan berekenen:
  1. Dagverbruik van P1 meter, dus eigen data.
  2. Average van meerdere buitentemp sensoren (meerdere kanten van het huis, en uit zon/wind/regen)
  3. een DzVents script wat iedere dag om 23:58 het dagverbruik ophaalt en dat wegzet tegen de graaddagen
dit wou ik een beetje baseren op:
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Dan kan ik zelf zorgen dat de externe API provider niet halverwege het jaar besluit iets te veranderen of er mee ophoudt net als weather underground.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
skai21 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:45:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van afhankelijkheid van externe API's, wou mijn graaddagen alsvolgt gaan berekenen:
  1. Dagverbruik van P1 meter, dus eigen data.
  2. Average van meerdere buitentemp sensoren (meerdere kanten van het huis, en uit zon/wind/regen)
  3. een DzVents script wat iedere dag om 23:58 het dagverbruik ophaalt en dat wegzet tegen de graaddagen
dit wou ik een beetje baseren op:
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Dan kan ik zelf zorgen dat de externe API provider niet halverwege het jaar besluit iets te veranderen of er mee ophoudt net als weather underground.
In dat geval zou ik de how-to volgen die jezelf postte. Of kom je nog iets tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Rgerr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:05:
[...]

In dat geval zou ik de how-to volgen die jezelf postte. Of kom je nog iets tekort?
nee hoor, op het graaddagen > m3/gd en alles daarom heen deel kom ik er wel uit.
Alleen mijn Nefit Easy aansturen (losstaand van bovenstaande berekening) lukt me nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als tip voor iemand die BerryBoot gebruikt icm Domoticz en ik gebruik hem met een Pi Drive (usb harddisk)

Gisteren weer eens onderhoud gepleegd aan mijn Domotica omgeving.

Domoticz bijgewerkt naar de laatste beta versie. Vervolgens gelijk de Pi maar weer eens bijwerken met

code:
1
2
3
4
5
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean;
sudo apt-get update;
sudo apt-get upgrade; 
sudo apt-get autoremove;

Vervolgens de firmware ook maar weer eens bijwerken met:
code:
1
2
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Dit doe ik nu al vanaf dag 1 zonder problemen.

Daarna herstart ik de Pi ook een keer zodat alles weer lekker vers opstart.

Daarna zag ik het lampje van de harddisk alleen maar knipperen. Beeldscherm aangesloten om te zien wat er aan de hand is en BerryBoot kon de SDA2 partitie niet meer vinden en daar bleef het bij.

Van alles geprobeerd maar Pi was onbereikbaar, harddisk niet meer te benaderen en was bang dat de HD de geest had gegeven. Alles maar uitgezet en deze ochtend met frisse zin weer alles nagelopen en ineens bedacht ik mij dat de Pi nog via een SD kaartje opstart.

SD geformatteerd en meest recente versie van BerryBoot erop gezet.
Alles weer aangesloten en dan wil hij de schijf gaan formatteren. Daar dus goed opletten want je kunt uit een keuzemenu ook kiezen om een bestaande OS te behouden. Daarvoor kiezen en alles draait weer als een zonnetje.

Doe er dus je voordeel mee mocht je hetzelfde overkomen. Het lijkt dus erger dan het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
darklord007 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:23:

Wat ook opvalt is dat de rasbberrysinds de nieuwe meter eraan zit veel meer cpu load en dus ook een hogere temperatuur heeft :@
Het viel me op dat de nieuwe meter naast veel meer parameters ook veel sneller ververst (lijkt rond de 1Hz te zitten).
Ik heb deze eens op een delay van 10sec gezet. Nu eens kijken of hij minder fouten krijgt en de CPU load weer wat omlaag gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:39
thecompany schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:08:
[...]

Bij mij werkte het spontaan. Bij jou is dit nog steeds niet het geval?
Paar keer geprobeerd. Werkte niet.
Net nog een keer de portchange gedaan en toen ging domoticz totaal over zijn nek:

2019-07-10 18:40:55.988 Error: (gBridge) We failed to reach a server.
2019-07-10 18:40:55.989 Error: (gBridge) Reason: [Errno -3] Temporary failure in name resolution
2019-07-10 18:40:55.989 Error: (gBridge) 'onStart' failed 'URLError'.
2019-07-10 18:40:55.989 Error: (gBridge) ----> Line 187 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-gbridge-plugin/plugin.py', function onStart
2019-07-10 18:40:55.989 Error: (gBridge) ----> Line 77 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-gbridge-plugin/plugin.py', function onStart
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 83 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-gbridge-plugin/plugin.py', function syncDevices
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 54 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-gbridge-plugin/gbridge_client.py', function fetchDevicesFromBridge
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 73 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-gbridge-plugin/gbridge_client.py', function callAPI
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 163 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function urlopen
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 466 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function open
2019-07-10 18:40:55.990 Error: (gBridge) ----> Line 484 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function _open
2019-07-10 18:40:55.991 Error: (gBridge) ----> Line 444 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function _call_chain
2019-07-10 18:40:55.991 Error: (gBridge) ----> Line 1297 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function https_open
2019-07-10 18:40:55.991 Error: (gBridge) ----> Line 1260 in '/usr/lib/python3.5/urllib/request.py', function do_open

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skai21 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:32:
Ik ben redelijk nieuw in dit topic(en met Domoticz), dus ik ben maar begonnen met het standaard setje:
  • Raspberry Pi3B+
  • P1 USB kabel voor mijn Slimme meter
  • RFLink is onderweg
  • Temp sensors (meerdere indoor en outdoor) zijn onderweg
Ik ben nogal een dataworm, en vind data vergaren en berekenen leuk.
Dus om te beginnen wil ik mijn gasverbruik afzetten met m3/graaddagen en zo een beetje bijhouden wat mijn isolatiestappen me opleveren :)
Verder vind ik het ook leuk om te zien, vanaf welke temperaturen in welke ruimte we gaan stoken (lees bij stoken vooral mijn vriendin, die heeft het altijd koud :p ).

Nu heb ik al een Nefit Easy thermostaat, en liep tegen de Nefit Easy server aan om die ook aan te kunnen sturen d.m.v. Domoticz. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van: https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Echter lijkt het bij het opstarten van de easy-server niet helemaal lekker te lopen, hij blijft maar loopen in het volgende:
[Afbeelding]
easy-server versie 5.0.2

De server lijkt dus niet door zijn start proces heen te komen, en geeft dus automatisch in Domoticz ook geen data weer, alleen het volgende:
[Afbeelding]

Is er hier iemand die en idee heeft? :)
Ik heb het al tijden draaien en sinds een poosje ook op de RPi 3B+

Heb voor mezelf vastgelegd hoe ik het heb geïnstalleerd, misschien heb je er iets aan:
Node.js installeren:

> curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_8.x | sudo -E bash -
> sudo apt-get install -y nodejs
> node -v
> npm -v
Nefit easy server:

> sudo npm i nefit-easy-http-server -g
> nano /home/pi/domoticz/scripts/nefit.sh

inhoud nefit.sh:

#!/bin/bash

nohup easy-server --serial=xxxxxxx --password=xxxxxxx --access-key=xxxxxxxx --host=localhost --port=3001 &>/dev/null &

> chmod 777 /home/pi/domoticz/scripts/nefit.sh

Crontab instellen:

> crontab -e

inhoud:

@reboot /home/pi/domoticz/scripts/nefit.sh > /dev/null 2>&1

> sudo nano /etc/rc.local
voor de laatste regel toevoegen: /home/pi/domoticz/scripts/nefit.sh > /dev/null 2>&1

> sudo reboot

Nefit toevoegen in Domoticz onder hardware:

localhost
3001

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand heel toevallig een Sonoff TH16 met een DS18x20 temperatuur sensor geflasht naar Tasmota 6.6.0 ?

Ik had de temperatuur sensor werkend op 6.5.0 maar nadat ik naar 6.6.0 ging, kreeg ik geen waardes meer te zien in de settings van Tasmota of in Domoticz. Zonder de instellingen aan te passen werkt het weer nadat ik terug ben gegaan naar Tasmota 6.5.0

Edit:

Na nog een keer updaten naar 6.6.0 om de 'output 0' uit te lezen bleek de sensor ineens gewoon weer te werken. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-07-2019 20:37 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:16
Hallo allen,

Ik kom af en toe weer in dit topic kijken (laatste keer was in deel 3! Dus heb veel gemist!)
Is er in de tussentijd al een een hoop geschreven in dit topic, maar ondanks de zoekfunctie heb ik mijn vraag niet gevonden.

Vraag algemeen;
Zijn er al betrouwbare (en betaalbare) stekkerblokken?

Eigen inzet;
Domoticz Wiki; Greenwave PowerNodes 1 and 6 socket version with power measurement, also known as Nuon Smart Plug 1 and 6
Deze wordt helaas niet meer gemaakt en is EOL (bron; Fibaro forum)

Ook heb ik een Xiaomi powercord gevonden, maar nog niet de koppeling met domoticz.

Sonoff 4channel gebruiken, nadeel is geen eigen behuizing waardoor lomp als ik dit systeem in een behuizing bouw. Daarbij werkt dit niet met stekkers en moet zelf verloop stekkers/kabels maken of stekkers van apparatuur knippen. No-Go.

Meerdere "single units" zoals de Neo Coolcam Power Plug. Vraag is of deze goed werken als er 3 naast elkaar zitten in het zelfde verlengsnoer. KAKU 433mHz stoort elkaar als ze naast elkaar zitten.

Mijn situatie
Ik heb bij de bank de volgende apparaten op 1 verlengsnoer;
- Platenspeler
- Voorversterker platenspeler (Altijd aan)
- Lamp met Klik-Aan-Klik-Uit
- Harmony One afstandbediening (Altijd aan)
- Dual USB blok met 2 kabels om de telefoons op te laten als we in de woonkamer zitten (Altijd aan)

Aan de andere kant;
- Raspberry Pi (Altijd aan, is ook de bedoeling. Dit is mijn DomoPi)
- Xiaomi Vacuum (Altijd aan)
- Xiaomi Mijia/Aqara Hub (Altijd aan)

Achter het TV Meubel
- Modem (Altijd aan)
- Router (Altijd aan)
- Vaste telefoon (Altijd aan)
- TV (Altijd aan)
- PS3 (zet ik altijd uit dmv knop op de achterkant)
- IR Extender (Altijd aan)
- UPC Decoder (Altijd aan)
- A/V Versterker (Altijd aan)
- Raspberry Pi (Altijd aan, is ook de bedoeling. Draait Pi-Hole en PiVPN op)

Mijn wens
Minder stroomverbruik! De huidige verlengsnoeren vervangen voor "slimme" zodat ik per apparaat kan schakelen.
Zoals je kan zien, staan er erg veel apparaten 24/7 op het net in een standby modus of laad modus. Er zijn apparaten die dit moeten (Modem, Router, Vaste telefoon, Pi's, Xiaomi Hub) maar eigenlijk het grootste deel kan uit.

Wij kijken weinig TV, dus de TV, IR Extender en de UPC decoder kunnen vaker uit dan standby.
Dit zelfde geld voor de platenspeler en de losse voorversterker.
De Harmony One en de Xiaomi Vacuum wil ik eigenlijk na 23:00 uur "aan" zetten en tegen de ochtend weer uit. Zodat ze in dal tarief laden.

Ik wil niet per verlengsnoer schakelen zoals de Klik-Aan-Klik-Uit verlengsnoer of een enkele KAKU voor het verlengsnoer. Omdat ik dan niet de enkele lamp of een laad-programma kan schakelen.
Daarbij wil ik eigenlijk ook geen 433mHz apparaten meer (ik heb wel de RFXCom, maar het KAKU spul wat ik nu heb, is met moeite gepositioneerd zodat ik nu 90% goede ontvangst heb)

Helaas kan ik geen stekkerblokken vinden, die door Domoticz ondersteund worden (volgens de Wiki) en de diverse "wifi powercords working with ITTT, Alexa and Google" op Aliexpress vertrouw ik niet direct. Xiaomi heeft er ook enkele, vertrouw hun meer op kwaliteit, maar weet niet of ze werken met Domoticz.

Mijn vraag concreet
Zijn er verlengblokken / verlengsnoeren beschikbaar voor Domoticz
Zijn deze dan ook per poort / socket aan te sturen
Is de Xiaomi versie (mits mogelijk) een betrouwbaar product? (heb diverse producten, dus denk zelf van wel)
Is een alternatief, zoals meerdere Coolcams een optie?

Dank :-)
Bedankt voor het lezen van deze lap tekst. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Heej m.v.veelen,

Thanks voor je werkwijze, ik ben er even doorheen gelopen, echter helaas nog steeds geen geluk :(
Het enige verschil is dat ik momenteel nodejs 10 gebruik, ik zal eens kijken of ik hem op NodeJS 8.0 kan krijgen :)
M.v.Veelen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:47:
[...]

Ik heb het al tijden draaien en sinds een poosje ook op de RPi 3B+

Heb voor mezelf vastgelegd hoe ik het heb geïnstalleerd, misschien heb je er iets aan:

[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Laatst online: 11-08 16:29
Stel ik schroef achter een paar schakelaars een wifi module van Shelly, kan ik dan in Domoticz ook zien als de fysieke schakelaar ingeschakeld word?
Ik wil dit gaan gebruiken om de ventilatie automatisch in te schakelen als het licht in het toilet aan gaat. Dit omdat de ventilatieschakelaar op zolder zit, en het toilet beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53
Flipside22 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 01:04:
Stel ik schroef achter een paar schakelaars een wifi module van Shelly, kan ik dan in Domoticz ook zien als de fysieke schakelaar ingeschakeld word?
Ik wil dit gaan gebruiken om de ventilatie automatisch in te schakelen als het licht in het toilet aan gaat. Dit omdat de ventilatieschakelaar op zolder zit, en het toilet beneden.
Ja zeker, de schakelaar komt op een input van de Shelly en wordt netjes gerapporteerd aan Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
[b]skai21 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"sk

Nu heb ik al een Nefit Easy thermostaat, en liep tegen de Nefit Easy server aan om die ook aan te kunnen sturen d.m.v. Domoticz. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van: https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Echter lijkt het bij het opstarten van de easy-server niet helemaal lekker te lopen, hij blijft maar loopen in het volgende:
[Afbeelding]
easy-server versie 5.0.2

De server lijkt dus niet door zijn start proces heen te komen, en geeft dus automatisch in Domoticz ook geen data weer, alleen het volgende:
[Afbeelding]

Is er hier iemand die en idee heeft? :)
#!/bin/bash
/usr/bin/easy-server --serial=your-serial --access-key=your-access --password=your-password --host=127.0.0.1 >/dev/null
Daar je eigen gegevens ingezet?
MikeOO schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:22:
Als tip voor iemand die BerryBoot gebruikt icm Domoticz en ik gebruik hem met een Pi Drive (usb harddisk)

Gisteren weer eens onderhoud gepleegd aan mijn Domotica omgeving.

Domoticz bijgewerkt naar de laatste beta versie. Vervolgens gelijk de Pi maar weer eens bijwerken met

code:
1
2
3
4
5
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean;
sudo apt-get update;
sudo apt-get upgrade; 
sudo apt-get autoremove;

Vervolgens de firmware ook maar weer eens bijwerken met:
code:
1
2
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Dit doe ik nu al vanaf dag 1 zonder problemen.

Daarna herstart ik de Pi ook een keer zodat alles weer lekker vers opstart.

Daarna zag ik het lampje van de harddisk alleen maar knipperen. Beeldscherm aangesloten om te zien wat er aan de hand is en BerryBoot kon de SDA2 partitie niet meer vinden en daar bleef het bij.

Van alles geprobeerd maar Pi was onbereikbaar, harddisk niet meer te benaderen en was bang dat de HD de geest had gegeven. Alles maar uitgezet en deze ochtend met frisse zin weer alles nagelopen en ineens bedacht ik mij dat de Pi nog via een SD kaartje opstart.

SD geformatteerd en meest recente versie van BerryBoot erop gezet.
Alles weer aangesloten en dan wil hij de schijf gaan formatteren. Daar dus goed opletten want je kunt uit een keuzemenu ook kiezen om een bestaande OS te behouden. Daarvoor kiezen en alles draait weer als een zonnetje.

Doe er dus je voordeel mee mocht je hetzelfde overkomen. Het lijkt dus erger dan het is ;)
Ik gebruik hetzelfde als jij.
Dus ik denk dat ik ga beginnen met de nieuwe berryboot :P
Maar van de andere kant draait het nu super stabiel!
Dus waarom updaten.
RedRayMann schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:49:

Mijn wens
Minder stroomverbruik! De huidige verlengsnoeren vervangen voor "slimme" zodat ik per apparaat kan schakelen.
Zoals je kan zien, staan er erg veel apparaten 24/7 op het net in een standby modus of laad modus. Er zijn apparaten die dit moeten (Modem, Router, Vaste telefoon, Pi's, Xiaomi Hub) maar eigenlijk het grootste deel kan uit.
Alle domotica schakelaars verbruiken ook stroom!
Als je zwave gebruikt kan je b.v. een Aeotec smart switch 6 gebruiken deze meet je power en daaraan kan je gewoon een verlengsnoer insteken.

[ Voor 58% gewijzigd door SpikeHome op 11-07-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Uiteraard :)
SpikeHome schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:39:
[...]

#!/bin/bash
/usr/bin/easy-server --serial=your-serial --access-key=your-access --password=your-password --host=127.0.0.1 >/dev/null
Daar je eigen gegevens ingezet?

[...]

Dus waarom updaten.

[...]
Alle domotica schakelaars verbruiken ook stroom!
Als je zwave gebruikt kan je b.v. een Aeotec smart switch 6 gebruiken deze meet je power en daaraan kan je gewoon een verlengsnoer insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hallo allen,

Ik kom af en toe weer in dit topic kijken (laatste keer was in deel 3! Dus heb veel gemist!)
Is er in de tussentijd al een een hoop geschreven in dit topic, maar ondanks de zoekfunctie heb ik mijn vraag niet gevonden.

Vraag algemeen;

Eigen inzet;
Domoticz Wiki; Greenwave PowerNodes 1 and 6 socket version with power measurement, also known as Nuon Smart Plug 1 and 6

Ook heb ik een Xiaomi powercord gevonden, maar nog niet de koppeling met domoticz.

Sonoff 4channel gebruiken, nadeel is geen eigen behuizing waardoor lomp als ik dit systeem in een behuizing bouw. Daarbij werkt dit niet met stekkers en moet zelf verloop stekkers/kabels maken of stekkers van apparatuur knippen. No-Go.

Meerdere "single units" zoals de Neo Coolcam Power Plug. Vraag is of deze goed werken als er 3 naast elkaar zitten in het zelfde verlengsnoer. KAKU 433mHz stoort elkaar als ze naast elkaar zitten.

Mijn situatie
- Platenspeler
- Dual USB blok met 2 kabels om de telefoons op te laten als we in de woonkamer zitten (Altijd aan)

Aan de andere kant;

Achter het TV Meubel
- Modem (Altijd aan)
- Router (Altijd aan)
- TV (Altijd aan)

Mijn wens

Wij kijken weinig TV, dus de TV, IR Extender en de UPC decoder kunnen vaker uit dan standby.
De Harmony One en de Xiaomi Vacuum wil ik eigenlijk na 23:00 uur "aan" zetten en tegen de ochtend weer uit. Zodat ze in dal tarief laden.

Ik wil niet per verlengsnoer schakelen zoals de Klik-Aan-Klik-Uit verlengsnoer of een enkele KAKU voor het verlengsnoer. Omdat ik dan niet de enkele lamp of een laad-programma kan schakelen.
Daarbij wil ik eigenlijk ook geen 433mHz apparaten meer (ik heb wel de RFXCom, maar het KAKU spul wat ik nu heb, is met moeite gepositioneerd zodat ik nu 90% goede ontvangst heb)

Helaas kan ik geen stekkerblokken vinden, die door Domoticz ondersteund worden (volgens de Wiki) en de diverse "wifi powercords working with ITTT, Alexa and Google" op Aliexpress vertrouw ik niet direct. Xiaomi heeft er ook enkele, vertrouw hun meer op kwaliteit, maar weet niet of ze werken met Domoticz.

Mijn vraag concreet
Is de Xiaomi versie (mits mogelijk) een betrouwbaar product? (heb diverse producten, dus denk zelf van wel)

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven.
Wat een hoop apparatuur zeg. ik heb alleen een TV :+

Kun je het niet simpel houden en groeperen?
Dus 2 (normale ouderwetse) stekkerblokken: 1 die altijd aan blijft (voor je routers en pi's etc). En de andere op een tijdschakelaar of 1 enkele sonoff of iets dergelijks. Kun je niet individueel schakelen, maar is dat écht nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
Mijn installatie volgorden was als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
sudo npm install pm2 -g
sudo apt-get install nodejs
sudo npm install pm2 -g
sudo pm2 startup
sudo npm i nefit-easy-http-server -g
sudo pm2 start /home/pi/nefiteasyhttpserver.sh

Je kan kijken of de service draait
code:
1
sudo pm2 status /home/pi/nefiteasyhttpserver.sh

of de pm2 updaten
code:
1
2
3
pm2 show
pm2 update
pm2 upgrade

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 11-07-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ik heb het even aan de developer gevraagd op git, eens zien of die een antwoord heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Hallo allen,

Vraag algemeen;

Eigen inzet;

Mijn situatie
- Platenspeler

Aan de andere kant;

Achter het TV Meubel
- Modem (Altijd aan)
- Router (Altijd aan)
- TV (Altijd aan)

Mijn wens

Mijn vraag concreet

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie en heb dit 'simpel' opgelost door, zoals al eerder gesteld, de apparaten welke altijd aan moeten blijven, simpele stekkerdozen te gebruiken (groeperen) en de apparaten welke uit kunnen, een sonoff pow r2 voor te gebruiken waar je zelf een stekkerdoos aanmaakt. Voordeel van de sonoff pow r2 is dat je je stroom/ sluip verbruik kan meten. In mijn geval gebruikte ik bij het t.v. meubel al 60 watt aan sluipverbruik, behoorlijk wat! Dit heb ik nu dus kunnen terugbrengen naar 15 watt ongeveer (apparaten welke dus altijd aan moeten blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
@RedRayMann Greenwave PowerNode 6 worden inderdaad niet meer gemaakt/verkocht, je bent afhankelijk van de 2de hands markt.
Afgelopen dagen heb ik er toevallig 3 verkocht en heb er nog 4 liggen. Dus ze zijn zeker nog in omloop.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Dit zou wel moeten kunnen. Zie: renedis in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand een koolmonoxide sensor die goed werkt in Domoticz?

Mag Zwave, RFXcomE, of zigbee2mqtt zijn. Heb het allemaal. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
fabstar81 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:26:

Fibaro CO Sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eentje die te betalen is graag :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Dat zei je er niet bij 8)

Je kan altijd bij de z-wave alliance website kijken of er een CO sensor van een ander merk is.
Zelf ken ik geen ander helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wemos D1 mini + MQ-7? Kost zo'n €5,- in totaal als je het in China bestelt.
Meerdere guides te vinden online. Ook filmpjes zoals deze.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 11-07-2019 14:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
fabstar81 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:26:

deze Kerui CO sensor kan je met de RFXtrx433E / RFXtrx433XL ontvangen:
https://www.aliexpress.com/item/32656940216.html

En de Kerui gas sensor ook:
https://www.aliexpress.com/item/32666687015.html

met Lighting4 + X10 enabled ontvang je deze als X10 security sensor:
Packettype = Security1
subtype = X10 security
Sequence nbr = 0
id1-3 = 476CF0 decimal:4680944
status = Panic
battery level = OK
Signal level = 6 -72dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Laatst online: 11-08 16:29
Om te beginnen met Domoticz wil ik nu dus een Raspberry Pi aanschaffen, ik zie dat de 4 net uit is. Werkt Domoticz hier al wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Flipside22 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:35:
Om te beginnen met Domoticz wil ik nu dus een Raspberry Pi aanschaffen, ik zie dat de 4 net uit is. Werkt Domoticz hier al wel op?
Ja.
Domoticz werkt daar op.
Alleen er zijn problemen met de Aeonlabs Z-wave sticks. Is al een bug van gemeld bij Raspberry Pi Foundation en die hebben het op de to-do lijst staan, alleen niet bovenaan. Dus dat is afwachten.
(zie https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3027 )

Pi 3b is op dit moment nog prima zat. Zeker voor Domoticz en andere domotica.

[ Voor 4% gewijzigd door makooy op 11-07-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b_weijenberg schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:25:
[...]

deze Kerui CO sensor kan je met de RFXtrx433E / RFXtrx433XL ontvangen:
https://www.aliexpress.com/item/32656940216.html

Heb je deze zelf ook?
Welke waardes geeft ie allemaal door? Of is je lijstje voor de gas sensor?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Dus waarom updaten.
Dat vraag ik mij ook elke keer af als het fout gaat >:)

Geeft gewoon een fijn gevoel als alles bijgewerkt denk ik. En had er nooit problemen mee gehad dus doe je dit eigenlijk op de automatische piloot. Ergste was nog dat ik het ging doen terwijl ik geen tijd had dus even in een vrij half uurtje. Dat moet je dus niet doen :X Loop je de hele dag te balen en te denken hoe je het weer kunt oplossen.

Als iemand nog een tip/script heeft om elke nacht een automatische backup te kunnen maken van een partitie van een usb disk naar NAS die werkt met BerryBoot dan hoor ik het graag. Scripts en DB worden elke nacht veilig gesteld maar nog mooier is als je elke nacht een backup van de gehele omgeving kan maken en die ook snel te herstellen is bij problemen.

Nu kon ik het probleem gelukkig oplossen maar anders had ik alles opnieuw moeten gaan installeren en er draait inmiddels aardig wat naast de standaard Domoticz omgeving. Dus even snel Domoticz herinstalleren is er niet bij. Ook Ubiquiti Controller draait er bv op en zo zijn er nog een aantal zaken.

Voorheen met een SD kaart was het heel eenvoudig en was de boel zo weer herstelt maar met harddisk is dat toch wat lastiger. Via BerryBoot zelf maar ik zo af en toe wel een clone van de omgeving zodat ik altijd die clone kan starten mocht er iets fout gaan. Maar zodra de harddisk zelf de geest geeft gaat dat niet meer lukken natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Ik heb beide sensoren.
De CO sensor verstuurt op 433MHz een panic status en de gas sensor een alarm status bij overschrijden van een vast ingestelde waarde. Daarnaast maakt de sensor zelf ook een hoop herrie.
Op de sensor is de gemeten waarde zichtbaar en de batterij status. Maar de sensor verstuurt helaas geen battery low status dus af en toe de sensor bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Zijn er hier gebruikers welke telegram gebruiken om devices welke in domoticz staan, op afstand (van buitenaf) aan te sturen? Is er tutorial voor? Of moet je dan veel aanpassen qua scripting in je domoticz omgeving? (als het überhaupt kan)
Ik zit namelijk met het volgende;
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om een gebeurtenis in Domoticz in of uit te schakelen wanneer ik dat zou willen op afstand. Mijn idee was om hiervoor Xiaomi devices hiervoor te gebruiken welke in de Xiaomi app staan op mijn telefoon, helaas kan je de devices in de app niet bedienen, alleen de logs uitlezen.
Of zijn er andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 03-10 07:10
@vwtune Ik kan in de (android) app gebeurtenissen in en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Stimpy68 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:39:
@vwtune Ik kan in de (android) app gebeurtenissen in en uitschakelen.
Klopt, maar dat zijn alleen Xiaomi gerelateerde devices ;)

En dan nog is dat niet wat ik bedoel, immers: hoe en wie vuurt die gebeurtenis af?
Het gaat er mij juist om dat ik een gebeurtenis/ apparaat kan afvuren in domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Dan is er denk ik een spraakverwarring ;) Een gebeurtenis (Events) in Domoticz zijn de blockly's en andere scripts in Domoticz. Zo te lezen bedoel jij wat anders, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

vwtune schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:29:
Zijn er hier gebruikers welke telegram gebruiken om devices welke in domoticz staan, op afstand (van buitenaf) aan te sturen? Is er tutorial voor? Of moet je dan veel aanpassen qua scripting in je domoticz omgeving?
Met 1 google opdracht is hier wel een tutorial voor te vinden want ik heb er wel eens naar gekeken. Stond dacht ik zelfs gewoon op de domoticz website.

Dus ja je kan in telegram een commando geven om in domoticz schakelaars aan/uit te laten gaan bijvoorbeeld. Weet niet zeker of dit nu is wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Stimpy68 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:45:
Dan is er denk ik een spraakverwarring ;) Een gebeurtenis (Events) in Domoticz zijn de blockly's en andere scripts in Domoticz. Zo te lezen bedoel jij wat anders, of niet?
Het gaat erom dat ik op afstand (wanneer ik dus niet thuis ben) een (niet geautomatiseerd) event of device kan afvuren (aan of uit schakelen)
Heel simpel voorbeeld;
ik zit in de kroeg, maar ben een lamp vergeten uit of aan te zetten. Deze lamp reageert op een xiaomi push button welke een sonoff aan of uit schakelt in huis. Nu wil ik er dus voor zorgen dat die lamp uitgaat. Mijn simpele gedachte zou zijn: op afstand via de app, die xiaomi button indrukken (zodat thuis dan de lamp aan of uit gaat)
dit gaat dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Maar die button zit wel in Domoticz en je kunt m normaal gesproken wel bedienen als je thuis bent (in Domoticz dan)? Als die button al niet te bedienen is via Domoticz, dan kun je er weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Stimpy68 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:
Maar die button zit wel in Domoticz en je kunt m normaal gesproken wel bedienen als je thuis bent (in Domoticz dan)? Als die button al niet te bedienen is via Domoticz, dan kun je er weinig mee.
Uiteraard werkt dat allemaal wanneer ik thuis ben en alles zit in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Stimpy68 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:
Hij bedoelt, dat je een xiaomi drukknop (zon fysiek ding) alleen fysiek kan indrukken, je kan hem niet triggeren vanuit de xiaomi app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-10 13:23
Is het gek om te vragen naar een screenshot van jullie Domoticz dashboard? Ik ben gek op ervaringen van anderen en heb zelf (nog) maar een minimalistisch iets ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
JL-IP(!) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:57:
Is het gek om te vragen naar een screenshot van jullie Domoticz dashboard? Ik ben gek op ervaringen van anderen en heb zelf (nog) maar een minimalistisch iets ^_^
Goed idee, ik vind de standaard indeling van domoticz niet prettig,alle schakelaars op 1 pagina etc, zou graag zien hoe andere het hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
vwtune schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:56:
[...]

Dan heb je Domoticz dus niet naar buiten open staan blijkbaar, ik gebruik een VPN naar huis toe, dus de app werkt bij mij ook als ik niet thuis ben, misschien een makkelijker idee dan via telegram oid (en daar is gewoon een wiki van Domoticz zelf van: https://www.domoticz.com/..._Domoticz_by_Telegram_Bot ). Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:33
Goed idee, ik vind de standaard indeling van domoticz niet prettig,alle schakelaars op 1 pagina etc, zou graag zien hoe andere het hebben gedaan.
Dan gebruik je Dashticz, kan je het maken zoals je wilt.

[ Voor 52% gewijzigd door etienne001 op 12-07-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
etienne001 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Dan gebruik je Dashticz, kan je het maken zoals je wilt.
hmm kende zelf Dashticz niet en was wel beetje jaloers op de lay-out van de concurrent (Home Assistant). Echter met dit krijg je veel lay-out daarvan en wordt de jeuk om oer te stappen minder.

Binnenkort vakantie... Dan eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Heb ondertussen zoveel devices dat een Screenshot super lang zou worden.
Maar als je teveel Devices op je pagina's hebt, moet je ze indelen in plans...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vwtune schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:56:
[...]

Waar jij tegenaan loopt heb ik recent in niet-tech-woorden proberen te beschrijven: Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Oplossingen samengevat:
Ervoor zorgen dat port forwarding op je router goed staat ingesteld. Domoticz is dan buiten je eigen netwerk te benaderen vanaf internet
óf
via VPN naar je thuisnetwerk verbinden (veiligste optie)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
skai21 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:20:
Ik heb het even aan de developer gevraagd op git, eens zien of die een antwoord heeft :)
Ik heb ondertussen mijn Easy werkend, en het blijkt nu dat er in de Buster image van Raspbian een mismatch zat in de nodeJS repo. na een kleine openssl aanpassing werkte het:
https://github.com/robert...asy-http-server/issues/35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
@SpikeHome @de Peer @vwtune @TerrorSource @ProfaNe @Dacuuu

Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb ze wel eerder gelezen maar kan nu weer reageren.
Mijn idee was misschien erg ambitieus. Was voornamelijk benieuwd of er een verlengsnoer beschikbaar was.

Het is bekend dat domotica switches ook stroom verbruiken, dus ik heb niet het geloof dat ik alles kon terug brengen naar 0Watt.

De Greenwave PowerNode 6 is ZWave, ik heb dit nog niet in mijn domotica systeem. Ik hou het wel in gedachte maar zet dit op een laag pitje. Net als de Aeotec SmartSwitch 6.

Het idee voor 2 stekkerblokken en dan met een losse schakelaar is een optie. Heb nog diverse KAKU en Sonoff POW R2 modules liggen. Ik begin met de PowR2 zodat ik weet wat het verbruik op het moment is.

De Xiaomi stekkerblokken had ik wel op Github gevonden, maar heb te weinig kennis en tijd om deze codes e.d. tot een script om te bouwen. Ik had de post van @renedis nog niet gevonden. Ben benieuwd of hij het script/URL van wiki kan delen.

Nogmaals, iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

MikeOO schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:17:
[...]

Dat vraag ik mij ook elke keer af als het fout gaat >:)

Geeft gewoon een fijn gevoel als alles bijgewerkt denk ik. En had er nooit problemen mee gehad dus doe je dit eigenlijk op de automatische piloot. Ergste was nog dat ik het ging doen terwijl ik geen tijd had dus even in een vrij half uurtje. Dat moet je dus niet doen :X Loop je de hele dag te balen en te denken hoe je het weer kunt oplossen.

Als iemand nog een tip/script heeft om elke nacht een automatische backup te kunnen maken van een partitie van een usb disk naar NAS die werkt met BerryBoot dan hoor ik het graag. Scripts en DB worden elke nacht veilig gesteld maar nog mooier is als je elke nacht een backup van de gehele omgeving kan maken en die ook snel te herstellen is bij problemen.

Nu kon ik het probleem gelukkig oplossen maar anders had ik alles opnieuw moeten gaan installeren en er draait inmiddels aardig wat naast de standaard Domoticz omgeving. Dus even snel Domoticz herinstalleren is er niet bij. Ook Ubiquiti Controller draait er bv op en zo zijn er nog een aantal zaken.

Voorheen met een SD kaart was het heel eenvoudig en was de boel zo weer herstelt maar met harddisk is dat toch wat lastiger. Via BerryBoot zelf maar ik zo af en toe wel een clone van de omgeving zodat ik altijd die clone kan starten mocht er iets fout gaan. Maar zodra de harddisk zelf de geest geeft gaat dat niet meer lukken natuurlijk. ;)
Bedoel je zoiets?
JorickL in "Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
RedRayMann schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:59:
@SpikeHome @de Peer @vwtune @TerrorSource @ProfaNe @Dacuuu

Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb ze wel eerder gelezen maar kan nu weer reageren.
Mijn idee was misschien erg ambitieus. Was voornamelijk benieuwd of er een verlengsnoer beschikbaar was.

Het is bekend dat domotica switches ook stroom verbruiken, dus ik heb niet het geloof dat ik alles kon terug brengen naar 0Watt.

De Greenwave PowerNode 6 is ZWave, ik heb dit nog niet in mijn domotica systeem. Ik hou het wel in gedachte maar zet dit op een laag pitje. Net als de Aeotec SmartSwitch 6.

Het idee voor 2 stekkerblokken en dan met een losse schakelaar is een optie. Heb nog diverse KAKU en Sonoff POW R2 modules liggen. Ik begin met de PowR2 zodat ik weet wat het verbruik op het moment is.

De Xiaomi stekkerblokken had ik wel op Github gevonden, maar heb te weinig kennis en tijd om deze codes e.d. tot een script om te bouwen. Ik had de post van @renedis nog niet gevonden. Ben benieuwd of hij het script/URL van wiki kan delen.

Nogmaals, iedereen bedankt!
Het staat op het Domoticz forum. Geloof ook dat ik het hier op Tweakers een keer heb gedeeld. Code kan je verwerken in een shell script bijvoorbeeld.

http://www.domoticz.com/f...&t=16849&p=171319#p171319

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
You need to install https://github.com/aholstenson/miio 

after that you need to do a discovery:
sudo miio discover

Or:
sudo mirobo --discover

Commando to read internal temperature (if available):
sudo mirobo --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN raw_command get_prop '["temperature"]' | tail -1 | awk '{print substr($0, 2, length($0) - 2)}'

Commando to read current wattage usage (if available):
sudo mirobo --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN raw_command get_prop '["power_consume_rate"]' | tail -1 | awk '{print substr($0, 2, length($0) - 2)}'

Commando to turn on:
sudo mirobo --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN raw_command set_power '["on"]'

Or:
sudo miplug --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN on

Commando to turn off:
sudo mirobo --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN raw_command set_power '["off"]'

Or:
sudo miplug --ip PLUGORPWRSTRIP-IP --token TOKEN off

Hier ook een screenshot:
renedis in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Ik zal even zoeken of ik het shell script nog ergens heb. Ik gebruik Domoticz inmiddels niet meer en ben nu100% overgestapt op HomeAssistant.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 12-07-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 23:33
Moet je er wel rekening mee houden dat een img van een draaiend systeem niet 100% betrouwbaar is (maar wel beter dan niks natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
renedis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Het staat op het Domoticz forum. Geloof ook dat ik het hier op Tweakers een keer heb gedeeld. Code kan je verwerken in een shell script bijvoorbeeld.
Tnx voor het nogmaals delen en zoeken.
Ik heb wel gezocht op het domoticz forum, maar eerlijk gezegd weinig tijd in gestopt. De screenshot had ik eerder gezien en vandaar dat ik je naam tagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

mutsje

Certified Prutser

Ben nieuw op gebied domoticz, heb eenvoudig lampen kunnen toevoegen omdat de ab gewoon herkent wordt. Nu probeer ik echter rolluiken in te stellen. In het boek domoticz home automation workbook staat op blz 35 dat je de RLY moet instellen remote knop ingedrukt houden etc. Wat ik ook probeer werkt niet. Heeft de RFXtrx433E wel RLY? Ik heb een Faher motor in de rolluiken zitten. Nu lees ik dat je verschillende firmwares op de RFXtrx433E kan flashen? om verschillende functionaliteiten beschikbaar te krijgen. Graag hoor ik hoe jullie dit zouden aanpakken. Wil graag de rolluiken kunnen bedienen via domoticz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoiets inderdaad >:) maar dan om een image van een partitie van een harddisk te maken en terug te kunnen zetten. Van een SD is dat eenvoudig maar voor een HDD partitie is het een andere verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

mutsje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:28:
Ben nieuw op gebied domoticz, heb eenvoudig lampen kunnen toevoegen omdat de ab gewoon herkent wordt. Nu probeer ik echter rolluiken in te stellen. In het boek domoticz home automation workbook staat op blz 35 dat je de RLY moet instellen remote knop ingedrukt houden etc. Wat ik ook probeer werkt niet. Heeft de RFXtrx433E wel RLY? Ik heb een Faher motor in de rolluiken zitten. Nu lees ik dat je verschillende firmwares op de RFXtrx433E kan flashen? om verschillende functionaliteiten beschikbaar te krijgen. Graag hoor ik hoe jullie dit zouden aanpakken. Wil graag de rolluiken kunnen bedienen via domoticz :)
neem even contact op met de leverancier van de RFXtrx433E. Die ondersteunt perfect weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
RedRayMann schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:59:
[...]

Tnx voor het nogmaals delen en zoeken.
Ik heb wel gezocht op het domoticz forum, maar eerlijk gezegd weinig tijd in gestopt. De screenshot had ik eerder gezien en vandaar dat ik je naam tagde.
Heb het gevonden.. het is alleen wel gekopieerd middels een SSH sessie vanaf mijn telefoon :P check daarom even of de formatting OK is (geloof van wel).

Zorg ook dat je “miio” hebt geïnstalleerd, anders werkt het niet.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/bash

# Settings

XIAPWRSTRIP="x.x.x.x"        # Xiaomi Powerstrip IP
XIATOKEN="xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"        # Xiaomi powerstrip token
DOMO_IP="127.0.0.1"        # Domoticz IP
DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port
XIAPWRSTRIP_USAGE="954"        # IDX of usage
XIAPWRSTRIP_TEMP="953"        # IDX of temp

TEMP=`sudo miio protocol call $XIAPWRSTRIP get_prop '["temperature"]' | tail -2 | head -1 | tr -d "[:blank:]"`
curl -s "http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$XIAPWRSTRIP_TEMP&nvalue=0&svalue=$TEMP"
USAGE=`sudo miio protocol call $XIAPWRSTRIP get_prop '["power_consume_rate"]' | tail -2 | head -1 | tr -d "[:blank:]"`
curl -s "http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$XIAPWRSTRIP_USAGE&nvalue=0&svalue=$USAGE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

mutsje

Certified Prutser

niki_lauda schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:43:
[...]

neem even contact op met de leverancier van de RFXtrx433E. Die ondersteunt perfect weet ik uit eigen ervaring.
Ik ben aan het mailen met Bert, maar ik ben bang dat ik de boel even open moet schroeven om te zien wat er nu precies in zit. Want de rolluiken dozenschuiver reageert niet echt zeg maar. Goedkoop inkopen maar amper support :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
TerrorSource schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Ja.
Domoticz werkt daar op.
Alleen er zijn problemen met de Aeonlabs Z-wave sticks. Is al een bug van gemeld bij Raspberry Pi Foundation en die hebben het op de to-do lijst staan, alleen niet bovenaan. Dus dat is afwachten.
(zie https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3027 )

Pi 3b is op dit moment nog prima zat. Zeker voor Domoticz en andere domotica.
Korte update over de Aeonlabs Z-wave stick op Raspberry Pi 4:

Koop een goedkope USB 2.0 hub en sluit daar de Z-wave stick op aan. Probleem opgelost.

https://github.com/raspbe...27#issuecomment-511114776

[ Voor 109% gewijzigd door makooy op 13-07-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24
TerrorSource schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:33:
[...]

Korte update.
Koop een goedkope USB 2.0 hub en sluit daar de Z-wave stick op aan. Probleem opgelost.

https://github.com/raspbe...27#issuecomment-511114776
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom het niet werkt op de USB2 poorten van de RPi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Lizard schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:08:
[...]
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom het niet werkt op de USB2 poorten van de RPi?
Goede vraag. Ik kan daar zo snel het antwoord niet op vinden.
Waarschijnlijk worden zowel de USB 3.0 als de USB 2.0 porten allemaal aangestuurt door 1 chip die de PCIe lanes omzet naar USB. Als daar USB-fallback niet goed op functioneert dan heb je er op alle aangesloten apparaten last van.

Wel weet ik waarom er geen 4x USB3.0 porten op zitten. Er zijn voor USB 3.0 meer lanes nodig welke ze niet kwijt konden / niet meer hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 20:47
Nadat ik nu al 2 weken geen updates meer heb doorgekregen in Domoticz van mijn Xiaomi Gateway heb ik nu eindelijk de oorzaak gevonden.
2 weken geleden heb ik mijn 8-poort switch vervangen door een 16-poort switch. Als de raspi3 met Domoticz is aangesloten op de nieuwe switch werkt alles prima behalve dat er dus geen updates van Xiaomi Gateway meer binnen komt.
Nadat ik mijn raspi3 weer aansluit op mijn oude switch of rechtstreeks op de router (en opnieuw opstart) krijg ik weer updates door van alle Xiaomi apparaten.

Weet iemand hoe dit komt? Zou graag de raspi3 ook op de nieuwe switch aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
RasPi2 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:43:
Nadat ik nu al 2 weken geen updates meer heb doorgekregen in Domoticz van mijn Xiaomi Gateway heb ik nu eindelijk de oorzaak gevonden.
2 weken geleden heb ik mijn 8-poort switch vervangen door een 16-poort switch. Als de raspi3 met Domoticz is aangesloten op de nieuwe switch werkt alles prima behalve dat er dus geen updates van Xiaomi Gateway meer binnen komt.
Nadat ik mijn raspi3 weer aansluit op mijn oude switch of rechtstreeks op de router (en opnieuw opstart) krijg ik weer updates door van alle Xiaomi apparaten.

Weet iemand hoe dit komt? Zou graag de raspi3 ook op de nieuwe switch aansluiten.
De gateway gebruikt Multicast UDP om de status door te geven. Dat werkt alleen in hetzelfde (v)lan segment.
Heeft Pi op nieuwe switch wel hetzelfde ip-adres als op de oude switch ?
M.a.w. zit die switch wel op hetzelfde lan als de gateway (en de oude switch)?
Ik zou het wel verwachten maar je weet maar nooit. Of iets met fw rules (iptables).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 20:47
jobr schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:11:
[...]

De gateway gebruikt Multicast UDP om de status door te geven. Dat werkt alleen in hetzelfde (v)lan segment.
Heeft Pi op nieuwe switch wel hetzelfde ip-adres als op de oude switch ?
M.a.w. zit die switch wel op hetzelfde lan als de gateway (en de oude switch)?
Ik zou het wel verwachten maar je weet maar nooit. Of iets met fw rules (iptables).
De pi heeft een vast ip-adres en werkt op beide switches prima. Behalve dus dat de pi op de nieuwe switch geen verbinding meer maakt met de gateway (log in Domoticz is overigens precies hetzelfde voor beide switches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:40

Sr_Ogel

Klop klop klop

JL-IP(!) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:57:
Zelf heb ik als thema Machinon geinstalleerd. Al gebruik ik deze omgeving zo min mogelijk voor het daadwerkelijk aansturen van apparaten. Het overgrote deel is geautomatiseerd of kan ik met google home > Controlicz > Domoticz bedienen. Puur om scenes te wijzigen en gebeurtenissen aan te passen gebruik ik dus de webinterface.
Afbeeldingslocatie: https://adkroeze.nl/machinon_domo.png

De mobiele interface van machinon gebruik ik dan wel iets vaker. Ik heb twee "ruimtes" die ik wel bekijk en handmatig bijstel.
Screenshot_20190714-094344.png Zwembadje met solarmat om "gratis" te verwarmen.
Screenshot_20190714-094355.png De slaapkamer.

Het helpt heel erg als je "ruimtes" aanmaakt en daarin de verschillende schakelaars en sensoren onderbrengt anders wordt het een enorme lijst met items. Op het dashboard staat een dropdown menu waarmee je tussen de ruimtes kan switchen en dan heb je gelijk ook alles bij elkaar. Schakelaars, sensoren en groepen/scenes.

Dashticz heb ik ook nog draaien als projectje om op een tablet weer te geven. Echter is de tablet niet handig. Aan de muur moet je er alsnog naar toe lopen. Ligt hij los op tafel is de accu leeg als je een keer wat wil instellen.

ps. om het topic niet een plaatjes parade te laten worden heb ik de screenshots als linkje toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:06

R-B

Blokkert

Zo, tijdje dit draadje niet meer gevolgd. Domoticz still running strong!

Wat is op dit moment de meest eenvoudige + goedkoopste Smart Plug met energiemeting erin? Liefst WiFi en direct aan domoticz?

Volgens mij kom ik dan op Sonoff Pow R2 met Tasmota firmware, in combinatie met een MQTT Server op de NAS? Alleen zelf even stekkers eraan sleutelen om iets te "meten".

Of zie ik een andere, betaalbaar + snelle en eenvoudig implementatie over het hoofd?

Heb zelf ook een Xiaomi Gateway en de nodige switches (incl. de 6-voudige blok) prima werkend, maar dat blijft zonder "randaarde".. Meestal kan dat prima, maar niet altijd.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:50
skai21 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Ik heb ondertussen mijn Easy werkend, en het blijkt nu dat er in de Buster image van Raspbian een mismatch zat in de nodeJS repo. na een kleine openssl aanpassing werkte het:
https://github.com/robert...asy-http-server/issues/35
Dank voor het delen. Ik had na een verse re-install exact hetzelfde probleem.

sudo vim /etc/ssl/openssl.cnf
MinProtocol = TLSv1.2
CipherString = DEFAULT@SECLEVEL=2
veranderd in:
MinProtocol = None
CipherString = DEFAULT
En nu werkt ie weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
R-B schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:03:

Wat is op dit moment de meest eenvoudige + goedkoopste Smart Plug met energiemeting erin? Liefst WiFi en direct aan domoticz?

Volgens mij kom ik dan op Sonoff Pow R2 met Tasmota firmware, in combinatie met een MQTT Server op de NAS? Alleen zelf even stekkers eraan sleutelen om iets te "meten".

Of zie ik een andere, betaalbaar + snelle en eenvoudig implementatie over het hoofd?

Heb zelf ook een Xiaomi Gateway en de nodige switches (incl. de 6-voudige blok) prima werkend, maar dat blijft zonder "randaarde".. Meestal kan dat prima, maar niet altijd.
Deze schijnen met een plugin te werken in domoticz:

https://en.tuya.com/solutions-details/xlfa2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12
R-B schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:03:

Heb zelf nu een paar weken deze smartplugs in gebruik:
https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-plug-s/

Mooie kleine dingen tot 2500w te belasten. Wel iets duurder dan de Sonoff POW R2, maar dit is dan wel een kant-en-klaar ding ipv zelf stekkers eraan maken etc.

Ik gebruik ze via MQTT met de ShellyMQTT plugin voor Domoticz, werken snel en consequent.

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Ik mis iets, ik zie geen apparaat wat je koopt bijv?
janssuhhh schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:14:
[...]

Heb zelf nu een paar weken deze smartplugs in gebruik:
https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-plug-s/

Mooie kleine dingen tot 2500w te belasten. Wel iets duurder dan de Sonoff POW R2, maar dit is dan wel een kant-en-klaar ding ipv zelf stekkers eraan maken etc.

Ik gebruik ze via MQTT met de ShellyMQTT plugin voor Domoticz, werken snel en consequent.
Dit is een veel betere variant dan sonoff inderdaad! Hier kan ik wel wat mee denk ik, bedankt voor de goede tip! (Ook de tip voor ShellyMQTT! ) :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
R-B schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Ik mis iets, ik zie geen apparaat wat je koopt bijv?

[...]

Dit is een veel betere variant dan sonoff inderdaad! Hier kan ik wel wat mee denk ik, bedankt voor de goede tip! (Ook de tip voor ShellyMQTT! ) :)
Ik zag dat er idd niets op die pagina staat.
Had ook al gezien dat je het met de shelly ging doen.
Dit zijn de plugs die ik bedoelde:

https://www.amazon.co.uk/...0-220V-WAZA/dp/B07HT7MCXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 17:03
Ik probeer een script voor elkaar te krijgen.
Ik heb een xiaomi viberation sensor op het katten luik geplaatst.
Via Zigbee2MQTT werkt een deurcontact en de viberation eerst perfect.

Alleen als ik het kattenluik beweeg met de viberation zie ik de status niet wijzigen in Domoticz.
Ik zie wel in het Zigbee2mqtt topic
Jul 15 21:40:12 raspberrypi npm[7952]: zigbee2mqtt:info 7/15/2019, 9:40:12 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002a51b81', payload '{"linkquality":34,"angle_x":7,"angle_y":-78,"a
Kan ik dit ook gebruiken voor script? (zonder dat de domoticz device update)

Script wat niet werkt omdat de viberation status niet veranderd binnen mijn domoticz devices. (ik denk omdat hij te weinig trilt of tilt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
commandArray = {}
time = os.date("*t")
counter = otherdevices_svalues['Cat Door']
counter = tonumber(counter)

t1 = os.time()
s1 = otherdevices_lastupdate['Cat Door']
year1 = string.sub(s1, 1, 4)
month1 = string.sub(s1, 6, 7)
day1 = string.sub(s1, 9, 10)
hour1 = string.sub(s1, 12, 13)
minutes1 = string.sub(s1, 15, 16)
seconds1 = string.sub(s1, 18, 19)
t2 = os.time{year=year1, month=month1, day=day1, hour=hour1, min=minutes1, sec=seconds1}
cycletime = (os.difftime (t1, t2))

if (devicechanged["Viberate Sensor"] == 'Vibration' and cycletime > 240) then
counter = counter + 1
commandArray['UpdateDevice'] = otherdevices_idx['Cat Door'] .. '|0|' .. tonumber(counter)
end

return commandArray

Bron: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15616

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

flexje

got-father

joostnl schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:44:
Ik probeer een script voor elkaar te krijgen.
Ik heb een xiaomi viberation sensor op het katten luik geplaatst.
Via Zigbee2MQTT werkt een deurcontact en de viberation eerst perfect.

Alleen als ik het kattenluik beweeg met de viberation zie ik de status niet wijzigen in Domoticz.
Ik zie wel in het Zigbee2mqtt topic

[...]

Kan ik dit ook gebruiken voor script? (zonder dat de domoticz device update)

Script wat niet werkt omdat de viberation status niet veranderd binnen mijn domoticz devices. (ik denk omdat hij te weinig trilt of tilt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
commandArray = {}
time = os.date("*t")
counter = otherdevices_svalues['Cat Door']
counter = tonumber(counter)

t1 = os.time()
s1 = otherdevices_lastupdate['Cat Door']
year1 = string.sub(s1, 1, 4)
month1 = string.sub(s1, 6, 7)
day1 = string.sub(s1, 9, 10)
hour1 = string.sub(s1, 12, 13)
minutes1 = string.sub(s1, 15, 16)
seconds1 = string.sub(s1, 18, 19)
t2 = os.time{year=year1, month=month1, day=day1, hour=hour1, min=minutes1, sec=seconds1}
cycletime = (os.difftime (t1, t2))

if (devicechanged["Viberate Sensor"] == 'Vibration' and cycletime > 240) then
counter = counter + 1
commandArray['UpdateDevice'] = otherdevices_idx['Cat Door'] .. '|0|' .. tonumber(counter)
end

return commandArray

Bron: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15616
Bij mij werkt het ook voor geen meter. Heb hem ook via zigbee2mqtt

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij zijn de gang aan het verbouwen en het eind komt eindelijk is zicht en nu bezig om de verlichting op te hangen. We hebben en leuke 220v sier ledlamp gekocht met normale gloeilamp fitting. Deze aangesloten en prima verlichting maar geeft best veel licht en op de doos staat dat deze dimbaar is.

Lamp wordt via een KlikaanKlik unit uit geschakeld vanuit een gangkast dmv Domoticz. Tevens een draadloze KlikaanKlik schakelaar in de gang zodat de lamp handmatig ook aan/uit gezet kan worden.

Iemand een tip dimmer om deze te dimmen. We zullen de lamp niet constant aanpassen maar zou handig zijn de lamp wel vol aan gezet kan worden als dat nodig is.

Nu zijn dimmers niet goedkoop en zeker als er led bij staat vermeld schieten de prijzen omhoog.

Liefst iets als de KlikaanKlik unit die dimbaar is, en een schakelaar met dim functie die ook via Domoticz te schakelen is (aan/uit functie is dan voldoende) en liefst een schakelaar. Nu heb ik in de muur een dubbele inbouwdoos met dubbelframe. 1 is bezet voor een stopcontact maar het zou mooi zijn als de dimmer in de andere zou passen.

Er is veel te vinden maar hoop op iemand die er al ervaring mee heeft en een leuke oplossing heeft.
Wand is donker dus liefst in zwart of antraciet kleur.

Maar andere dim functie met eigen schakelaar mogen ook al moet het dan een plak schelaar zijn aangezien ik geen inbouwplekken heb en de wanden al klaar zijn.

Liefs een voordelig oplossing voor 10-20 euro als dat te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
Waar werken jullie de Shelly / Fibaro modules weg? ik heb zelf namelijk schakelaars en lampen ingebouwd in Attema inbouwdozen (https://www.hornbach.nl/s...-5-8/5215845/artikel.html) en vermoed (niet gemeten uiteraard) dat ik niet voldende ruimte heb om deze achter de schakelaar in te bouwen..
Heb ik het mis? of hebben jullie andere oplossingen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:07
In een 50mm doos (std maat bij mijn weten), moet een Fibaro module passen. Echter, het is en blijft krap.

Zeker wanneer je een enkele doos hebt en ook nog draden via die doos doorlust. Op de plekken waar ik het heb, zijn veelal dubbele dozen naast elkaar, dat geeft je soms net wat meer speelruimte. Maar vergis je niet, de modules (iig die van Fibaro, Shelly heb ik - nog - geen ervaring mee) zijn erg klein ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:28:
Waar werken jullie de Shelly / Fibaro modules weg? ik heb zelf namelijk schakelaars en lampen ingebouwd in Attema inbouwdozen (https://www.hornbach.nl/s...-5-8/5215845/artikel.html) en vermoed (niet gemeten uiteraard) dat ik niet voldende ruimte heb om deze achter de schakelaar in te bouwen..
Heb ik het mis? of hebben jullie andere oplossingen?
Ik heb geen ervaring met Shelly, maar wel met de iCasa Dimmer. De Shelly is 41 x 36 x 17 mm en de iCasa is 45 x 21 mm, iets groter dus. Ik heb de iCasa dimmer prima kunnen wegwerken in een bestaande WCD, zie: rens-br in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3". Het was een beetje passen en meten, maar het past er wel gewoon in.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 17-07-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
Top, bedankt @RR46 en @rens-br. Dat geeft al vast vertrouwen, nog ervaring met dimvermogen van de Fibaro / iCasa en een (paar) led spotje(s)? (knipperen / extra ballast toevoegen)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:13:
@rens-br, nog ervaring met dimvermogen van de iCasa en een (paar) led spotje(s)? (knipperen / extra ballast toevoegen)?
De iCasa is niet bedoeld voor het dimmen van led lampen. Ik gebruik ze om halogeen te dimmen en dat werkt prima. Het is namelijk mogelijk om het minimale dimvermogen te bepalen, waardoor je dus het knipperen kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:21
Copitano schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:47:
Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?
In Domoticz heb ik per verdieping een platte grond aangemaakt. Daar kon ik eerder met icoontjes waardes tonen van bijvoorbeeld temperatuur en vochtigheid. Die kon ik dan na het aanmaken verslepen naar de exacte plek waar ik die wilde tonen. Na de laatste update lukt het niet meer om bestaande icoontjes te verslepen of om nieuwe toe te voegen. Ik heb de volgende versie op dit moment draaien op een RPi 3B met Raspbian
Version: 4.10717
Build Hash: b38b49e5
Compile Date: 2019-05-09 13:04:08
dzVents Version: 2.4.19
Python Version: 3.5.3 (default, Sep 27 2018, 17:25:39) [GCC 6.3.0 20170516]
Zijn er meer mensen op dit forum die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen? Hoe opgelost?
Niemand?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 17:53
Weet iemand of een Shell/Fibaro/iCasa ook buiten kan in een spatwaterdichte WCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Neal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:02:
Weet iemand of een Shell/Fibaro/iCasa ook buiten kan in een spatwaterdichte WCD?
Die spatwaterdichte elementen hebben weinig "ruimte" over aan de binnenkant. Er zitten dan allemaal plastic in de weg etc.

Ik verwacht dat het niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 12:10
Neal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:02:
Ik heb deze dozen gebruikt voor een losse Z-wave Duro 2000 module.
https://www.gamma.nl/asso...artels-voor-m20/p/B410376
Past makkelijk en met goede wartels waterdicht te maken.

Let wel op de minimale en maximale temperatuur van de modules ivm vorst en hitte in de kabeldoos.

O ja, WCD moet je dan daar met een buitenkabel aan koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freez op 17-07-2019 14:32 . Reden: WCD vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Ik kan mij herinneren dit ook gehad te hebben, een keer opnieuw booten was hier volgens mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@rens-br Bedoel je domoticz uit en weer aan? De pi booten gaat bij mij automatisch 1 x per dag via een simpel scriptje. (Geheugen schonen) dat laatste helpt bij mij in ieder geval niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Copitano op 17-07-2019 14:45 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Copitano schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:43:
@rens-br Bedoel je domoticz uit en weer aan? De pi booten gaat bij mij automatisch 1 x per dag via een simpel scriptje. (Geheugen schonen) dat laatste helpt bij mij in ieder geval niet.
Dat bedoelde ik inderdaad. Wat je ook nog kan proberen is een andere browser of het clearen van de cache e.d. of het opnieuw uploaden van de plattegrond.

Edit: Overigens zie ik nu dat ik de plattegrond ook niet kan wijzigen via mijn remote proxy. Direct via het IP werkt wel.

Edit2: @Copitano ik zie nu dat het bovenstaande probleem bij mij gewoon komt door de adblocker. Met de adblocker uit werkt het ook via remote proxy.

[ Voor 28% gewijzigd door rens-br op 17-07-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@rens-br Thx. Ga in na de vakantie eens proberen. Is heel irritant nu ik al mijn convectoren heb voorzien van aanvoer en retour sensoren. En die wil ik graag in de plattegrond zien op de juiste plaats😊

Hoe bedoel je direct via het IP adres? Bij mij loopt het inderdaad ook via een remote controle (VA). Met andere benadering heb ik geen ervaring.

Ahhhh ga ik dan ook naar kijken. Zou best eeens kunnen.

[ Voor 33% gewijzigd door Copitano op 17-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Copitano schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:50:
Hoe bedoel je direct via het IP adres? Bij mij loopt het inderdaad ook via een remote controle (VA). Met andere benadering heb ik geen ervaring.
Ik kan in mijn thuis netwerk Domoticz gewoon benaderen via het IP-adres:poort van mijn Pi. Bijv. 192.168.0.3:8080. Echter gebruik ik al een hele tijd een remote proxy en kan ik hem dus benaderen via www.domoticz.domein.nl. Het werkte dus niet op de laatste manier, maar dat kwam dus door de adblocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@rens-br je hebt wel ook de laatste stabiele versie van Domoticz?
Zal in iedergeval thuis eens gewoon via de laptop proberen domoticz op de pi rechtstreeks via het netwerk te benaderen.

[ Voor 47% gewijzigd door Copitano op 17-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb sinds het begin Weather Underground gebruikt met een weerstation uit de buurt voor de weerinformatie, maar dat is sinds maart reeds stuk omdat WU de API requests niet meer toelaat.

Is er reeds een goed alternatief beschikbaar voor WU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Copitano schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:18:
@rens-br je hebt wel ook de laatste stabiele versie van Domoticz?
Ja, dat heb ik. Ik gebruik versie 4.10717.
Zal in iedergeval thuis eens gewoon via de laptop proberen domoticz op de pi rechtstreeks via het netwerk te benaderen.
De adblocker was bij jou dus niet het probleem?
Hann1BaL schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:20:
Is er reeds een goed alternatief beschikbaar voor WU?
Ik gebruik nu Open Weather Map, maar in hoeverre die gebruik maakt van weerstations in de buurt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

rens-br schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:13:
[...]
Ik kan in mijn thuis netwerk Domoticz gewoon benaderen via het IP-adres:poort van mijn Pi. Bijv. 192.168.0.3:8080.
Dat lukt mij dus niet. En als ik Domoticz met MacVlan een eigen IP-adres geef, kan ik het ook niet benaderen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@rens-br Ik heb zelf nooit een Ad-blocker geïnstalleerd en kan bij chromium niet zo een twee drie vinden of die een ingebouwde heeft. Werk nu FD op de iPad. Toch wat lastiger dan thuis achter de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Freee!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:30:
Dat lukt mij dus niet. En als ik Domoticz met MacVlan een eigen IP-adres geef, kan ik het ook niet benaderen.
Wat voor installatie heb je dan?
Copitano schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:31:
@rens-br Ik heb zelf nooit een Ad-blocker geïnstalleerd en kan bij chromium niet zo een twee drie vinden of die een ingebouwde heeft.
Volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
@rens-br als er geen ad-blocker is zal dat idd het probleem niet kunnen zijn🤫

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

rens-br schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:20:
[...]
Wat voor installatie heb je dan?
RPi3B+ met Docker (OpenMediaVault).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06
MikeOO schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:56:
Wij zijn de gang aan het verbouwen en het eind komt eindelijk is zicht en nu bezig om de verlichting op te hangen. We hebben en leuke 220v sier ledlamp gekocht met normale gloeilamp fitting. Deze aangesloten en prima verlichting maar geeft best veel licht en op de doos staat dat deze dimbaar is.

Lamp wordt via een KlikaanKlik unit uit geschakeld vanuit een gangkast dmv Domoticz. Tevens een draadloze KlikaanKlik schakelaar in de gang zodat de lamp handmatig ook aan/uit gezet kan worden.

Iemand een tip dimmer om deze te dimmen. We zullen de lamp niet constant aanpassen maar zou handig zijn de lamp wel vol aan gezet kan worden als dat nodig is.

Nu zijn dimmers niet goedkoop en zeker als er led bij staat vermeld schieten de prijzen omhoog.

Liefst iets als de KlikaanKlik unit die dimbaar is, en een schakelaar met dim functie die ook via Domoticz te schakelen is (aan/uit functie is dan voldoende) en liefst een schakelaar. Nu heb ik in de muur een dubbele inbouwdoos met dubbelframe. 1 is bezet voor een stopcontact maar het zou mooi zijn als de dimmer in de andere zou passen.

Er is veel te vinden maar hoop op iemand die er al ervaring mee heeft en een leuke oplossing heeft.
Wand is donker dus liefst in zwart of antraciet kleur.

Maar andere dim functie met eigen schakelaar mogen ook al moet het dan een plak schelaar zijn aangezien ik geen inbouwplekken heb en de wanden al klaar zijn.

Liefs een voordelig oplossing voor 10-20 euro als dat te krijgen is.
Je zou een yeelight kunnen nemen.
Dan een motion sensor van xiaomi ... daarna de schakelaar van kaku maken
Beweging dan motion met gedimd licht [ groep in domoticz ]
Als je fel lucht wil de schakelaar gebruiken die een andere groep schakelt [ fel ]

15 20...
Xiaomi is bizr moi spul 1 x investeren..
Kaku. is wel te vinden voor die prijs.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Dylantje2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:40:
[...]

Je zou een yeelight kunnen nemen.
Dan een motion sensor van xiaomi ... daarna de schakelaar van kaku maken
Beweging dan motion met gedimd licht [ groep in domoticz ]
Als je fel lucht wil de schakelaar gebruiken die een andere groep schakelt [ fel ]

15 20...
Xiaomi is bizr moi spul 1 x investeren..
Kaku. is wel te vinden voor die prijs.
Ik heb ook aantal Xiaomi sensoren om lampen te schakelen, maar soms "hikt" het een beetje. Verder wel ideaal en eenvoudig uit te breiden en te combineren in domoticz.

Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!