Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Dylantje2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:40:
[...]

Je zou een yeelight kunnen nemen.
Dan een motion sensor van xiaomi ... daarna de schakelaar van kaku maken
Beweging dan motion met gedimd licht [ groep in domoticz ]
Als je fel lucht wil de schakelaar gebruiken die een andere groep schakelt [ fel ]

15 20...
Xiaomi is bizr moi spul 1 x investeren..
Kaku. is wel te vinden voor die prijs.
Motion sensor wil ik juist niet, lamp gaat aan als het donker wordt en verlicht te gang. Ding gebruik 4 watt dus kostenbesparing gaan we daarvoor niet doen ;) Huis hangt al vol met Xiaomi sensoren dus die ken ik ook en is inderdaad uitstekend spul.

Yeelight is ook mooi maar wil niet de lamp vervangen aangezien het juist de lamp zelf is die mooi is. >:)

Yeelight is mooi als je deze ergens in kunt stoppen zodat je de lamp zelf niet ziet.

Doel is puur om de lamp standaard te dimmen en als het een keer nodig is deze vol aan te kunnen zetten.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:52
MikeOO schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:56:
Wij zijn de gang aan het verbouwen en het eind komt eindelijk is zicht en nu bezig om de verlichting op te hangen. We hebben en leuke 220v sier ledlamp gekocht met normale gloeilamp fitting. Deze aangesloten en prima verlichting maar geeft best veel licht en op de doos staat dat deze dimbaar is.
Een slimme led dimmer is behoorlijk aan de prijs. Ik heb zelf de iCasa Dimmer, maar die kan niet gebruikt worden voor led lampen. (En is met 50 euro ook boven je budget).

Maar ik denk wel dat je naar zoiets op zoek bent. De Dimmer zit namelijk achter een normale schakelaar en daarmee is de lamp te dimmen. Via Zigbee (en Zigbee2MQTT) is deze ook verbonden aan Domoticz en kan ik hem op die manier aan/uitschakelen en dimmen. Meer info daarover: rens-br in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3" Ik zie overigens wel dat ze wel een leddimmer hebben, maar die lijkt niet in een WCD te passen en kan je niet direct aan de 230V hangen.
MikeOO schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:02:
Yeelight is ook mooi maar wil niet de lamp vervangen aangezien het juist de lamp zelf is die mooi is. >:)
[Afbeelding: Lamp]
offtopic:
Gave lamp inderdaad! Wat voor iets is dat?

rens-br wijzigde deze reactie 18-07-2019 08:13 (12%)

rens-br schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:12:
[...]

Een slimme led dimmer is behoorlijk aan de prijs. Ik heb zelf de iCasa Dimmer, maar die kan niet gebruikt worden voor led lampen. (En is met 50 euro ook boven je budget).

Maar ik denk wel dat je naar zoiets op zoek bent. De Dimmer zit namelijk achter een normale schakelaar en daarmee is de lamp te dimmen. Via Zigbee (en Zigbee2MQTT) is deze ook verbonden aan Domoticz en kan ik hem op die manier aan/uitschakelen en dimmen. Meer info daarover: rens-br in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3" Ik zie overigens wel dat ze wel een leddimmer hebben, maar die lijkt niet in een WCD te passen en kan je niet direct aan de 230V hangen.

[...]

offtopic:
Gave lamp inderdaad! Wat voor iets is dat?
Het is helaas een oud huis met niet diepe inbouwdozen dus iets inbouwen gaat het niet worden. Ooit bij 1 de doos uitgehakt zodat deze dieper is geworden maar dat was overmacht. Ik wil niet het halve huis zo doen en moet wel veilig blijven. Doos vervangen door een diepere had nog een opties geweest maar na weken haken / breken / en opbouwen raak ik voorlopig geen hamer/breekhamer meer aan en behang zit er net op >:)

Lamp was natuurlijk ook pas na deze klussen gevonden anders had ik dit natuurlijk wel ingepland.
En een dimmer van 50 euro gaat hem even niet worden. Het is een wens en niet perse nodig. Daarom dat ik het probeer te zoeken in iets eenvoudigs.

offtopic:
Lamp is te verkrijgen bij Hornbach. Ze hebben meerdere soorten en deze is rond de 30 cm lang en is ook nog een kleiner maatje. Maar ook andere modellen. Je moet wel alles los kopen als je het een beetje in 1 stijl wilt hebben. Dus plafond montageplaat/ snoer / fitting etc kun je in verschillende kleuren erbij nemen
Uiteraard kun je ook zelf een eigen spullen gebruiken als je wat moois hebt. De lamp zelf is puur een E27 fitting en je hebt verder geen adapter of iets nodig. Alles zit in de lamp zelf.

• rens-br
MikeOO schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:26:
Het is helaas een oud huis met niet diepe inbouwdozen dus iets inbouwen gaat het niet worden. Ooit bij 1 de doos uitgehakt zodat deze dieper is geworden maar dat was overmacht. Ik wil niet het halve huis zo doen en moet wel veilig blijven. Doos vervangen door een diepere had nog een opties geweest maar na weken haken / breken / en opbouwen raak ik voorlopig geen hamer/breekhamer meer aan en behang zit er net op >:)
Maar heb je bij de lamp zelf wel inbouwmogelijkheden? Want anders ben ik sowieso bang dat het een erg lastig verhaal gaat worden. Een controller, welke maakt niet zoveel uit, moet ergens ingebouwd / weggewerkt worden.
rens-br schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Maar heb je bij de lamp zelf wel inbouwmogelijkheden? Want anders ben ik sowieso bang dat het een erg lastig verhaal gaat worden. Een controller, welke maakt niet zoveel uit, moet ergens ingebouwd / weggewerkt worden.
Lamp komt uit in een gangkast en zit daar in een stopcontact (kaku unit). Dus op zich heb ik in de kast wel ruimte om iets te kwijt te kunnen.

• rens-br
MikeOO schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:30:
Lamp komt uit in een gangkast en zit daar in een stopcontact (kaku unit). Dus op zich heb ik in de kast wel ruimte om iets te kwijt te kunnen.
Als je toch al KaKu gebruikt, is deze dimmer dan niet gewoon een optie?

• rens-br
MikeOO schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:42:
Ja denk dat dit wel eens iets zou kunnen zijn. En kwam nu ook deze tegen
https://www.kabelshop.nl/...3NIwaREAQYAyABEgK_7fD_BwE

Goedkoper en nog makkelijker te installeren ook >:)
Dat lijkt mij vooralsnog de beste optie inderdaad.

• NetAmp
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-10 15:48

NetAmp

it's-a me

flexje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:52:
[...]

Wat zou je kunnen vernaggelen met dashticz? Ik heb het ook ziet er wel nice uit vind ik:

[Afbeelding]
@flexje Hoe wordt de "Woonkamer TV source" ingesteld? Via HDMI-CEC (gekoppeld aan een Pi), of heeft je SmartTV een (Web)API zoals bijv. een Denon receiver dat heeft? B)

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-10 21:21

flexje

got-father

NetAmp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:32:
[...]

@flexje Hoe wordt de "Woonkamer TV source" ingesteld? Via HDMI-CEC (gekoppeld aan een Pi), of heeft je SmartTV een (Web)API zoals bijv. een Denon receiver dat heeft? B)
Idd, mn LG Oled heeft webos waar een plugin voor gemaakt is voor Domoticz.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:20:
Ik heb sinds het begin Weather Underground gebruikt met een weerstation uit de buurt voor de weerinformatie, maar dat is sinds maart reeds stuk omdat WU de API requests niet meer toelaat.

Is er reeds een goed alternatief beschikbaar voor WU?
Ik gebruik, naast m'n Aqara sensoren, DarkSky/forecast.io voor de weergegevens.
https://www.domoticz.com/...m_forecast.io_in_Domoticz

• MaChOmIdGeT
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 13:26
Hey vraagje, moet heel simpel zijn.. maar hoe kan ik in domoticz een switch/button maken om bijvoorbeeld kodi te starten op mijn pc?

Wat heb je zelf precies gevonden? En waar liep je tegen aan? ook in deze topics vragen we wat eigen inzet :).

Zeehond wijzigde deze reactie 19-07-2019 11:11 (31%)

• Knielen
  • Laatst online: 15:31
MaChOmIdGeT schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:57:
Hey vraagje, moet heel simpel zijn.. maar hoe kan ik in domoticz een switch/button maken om bijvoorbeeld kodi te starten op mijn pc?
Heel simpel is het niet, maar in de Domoticz wiki staat het uitgelegd

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• MaChOmIdGeT
  • Laatst online: 17-10 13:26
Ja maar is dat niet als de service/applicatie al draait.

Ik wil kodi opstarten wanneer het nog niet draait

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:14
Ik heb nu met het script dat niet niet meer lijkt te werken. Op een Pi 4. Heb het script gisteren handmatig nog wel kunnen draaien.

Vanaf een Pi 3b gaat het wel goed, exact zelfde script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi:~ $ sudo /usr/bin/python3 /home/pi/domoticz/scripts/python/miflora/domoticz.py
/home/pi/domoticz/scripts/python/miflora/domoticz.py:25: DeprecationWarning: encodestring() is a deprecated alias since 3.1, use encodebytes()
  base64string = base64.encodestring(('%s:%s' % (domoticzusername, domoticzpassword)).encode()).decode().replace('\n', '')

1: Palm
Patched: Error reading value retry after 5 seconds...

Patched: Error reading value

pi@raspberrypi:~ $

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MikeOO schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Motion sensor wil ik juist niet, lamp gaat aan als het donker wordt en verlicht te gang. Ding gebruik 4 watt dus kostenbesparing gaan we daarvoor niet doen ;) Huis hangt al vol met Xiaomi sensoren dus die ken ik ook en is inderdaad uitstekend spul.

[Afbeelding: Lamp]

Yeelight is mooi als je deze ergens in kunt stoppen zodat je de lamp zelf niet ziet.

Doel is puur om de lamp standaard te dimmen en als het een keer nodig is deze vol aan te kunnen zetten.
Zwave kom je dan op uit
Qubino oid...
Duurder maar kun je alles mee in tackt houden...
En dimmen

Kijk wel eerst of ze openzwave ondersteunt worden!!!

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• joostnl
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:04
Sorry ik heb van debuggen geen verstand, misschien domoticz forum de originele poster?
TerrorSource schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb nu met het script dat niet niet meer lijkt te werken. Op een Pi 4. Heb het script gisteren handmatig nog wel kunnen draaien.

Vanaf een Pi 3b gaat het wel goed, exact zelfde script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi:~ $ sudo /usr/bin/python3 /home/pi/domoticz/scripts/python/miflora/domoticz.py
/home/pi/domoticz/scripts/python/miflora/domoticz.py:25: DeprecationWarning: encodestring() is a deprecated alias since 3.1, use encodebytes()
  base64string = base64.encodestring(('%s:%s' % (domoticzusername, domoticzpassword)).encode()).decode().replace('\n', '')

1: Palm

Patched: Error reading value

pi@raspberrypi:~ $

• Knielen
Mijn zonnepanelen geven alleen de huidige opbrengst door naar Domoticz, Domoticz berekend dan zelf de dagopbrengst. Deze opbrengst is echter niet te vinden in de idx van de zonnepanelen. Weet iemand hoe ik dit getal toch kan exporten naar InfluxDB? Of kan Grafana deze opbrengst ook zelf berekenen?

Knielen wijzigde deze reactie 19-07-2019 10:47 (9%)

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11:46
NetAmp schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:32:
Wat zou je kunnen vernaggelen met dashticz? Ik heb het ook ziet er wel nice uit vind ik:
[...[
Misschien een oude koe, maar zie dit nu pas... Zeker nice scherm! 8)

Hoe laagdrempelig is Dashticz? Vergt dat erg veel programmeerskills of is dit ook voor een ''beginner'' nog wel te doen? Natuurlijk kan je het zo gek maken als je zelf wilt, maar als voorbeeld jouw screen.

• NetAmp
  • Laatst online: 18-10 15:48

NetAmp

it's-a me

RR46 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:24:
Hoe laagdrempelig is Dashticz? Vergt dat erg veel programmeerskills of is dit ook voor een ''beginner'' nog wel te doen? Natuurlijk kan je het zo gek maken als je zelf wilt, maar als voorbeeld jouw screen.
Dat is een vraag voor @flexje :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-10 13:53
RR46 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:24:
[...]

Misschien een oude koe, maar zie dit nu pas... Zeker nice scherm! 8)

Ik heb wel programmeerkennis ivm werk, maar vind zelf dat je het niet nodig hebt. als je een (beetje) linux kennis hebt kom je er wel uit.
Check https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2_-_Installation maar eens

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1Henk 'm!
Knielen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:28:
Gisteren de Shelly 2.5 aangesloten op mijn zonnescherm met behoud van de originele schakelaar. Na aansluiten en verbinden met de app kon ik in de web interface MQTT inschakelen. In Domoticz de plugin toegevoegd via de hardware tab en direct verscheen de schakelaar onder 'Switches' en de kWh meter werd ook toegevoegd. Zover ik het in korte tijd heb kunnen testen werkt het prima.
niiice, goed om te weten! ik ben al tijden aan het kutten voor een Qubino zonnescherm schakelaar en ik krijg hem niet aan de gang met behoud van de originele schakelaar. heel erg hinderlijk. nu maar de schakelaar weggehaald zodat het alleen maar via Domoticz/Google Home gaat...maar ideaal is het niet.

waar heb je de zonnescherm schakelaar besteld? ik ga er ook maar aan denk ik. dan probeer ik dat nog als laatste kans.
b_weijenberg schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Ik heb beide sensoren.
De CO sensor verstuurt op 433MHz een panic status en de gas sensor een alarm status bij overschrijden van een vast ingestelde waarde. Daarnaast maakt de sensor zelf ook een hoop herrie.
Op de sensor is de gemeten waarde zichtbaar en de batterij status. Maar de sensor verstuurt helaas geen battery low status dus af en toe de sensor bekijken.
besteld!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Knielen
Bij Shelly zelf, duurt wel even voor ze binnen zijn.

Knielen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:05:
Bij Shelly zelf, duurt wel even voor ze binnen zijn.
uuuh, UL listed? of standard?
ik las iets over dat je de zigbee variant moet hebben, of is ie dat zelf al?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rens-br
fabstar81 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:13:
[...]

uuuh, UL listed? of standard?
ik las iets over dat je de zigbee variant moet hebben, of is ie dat zelf al?
De Shelly dingen werken allemaal via Wifi en zijn er niet in Zigbee. 'UL listed' wil zeggen dat die bedoeld (en getest / gecertificeerd) is voor de Amerikaanse markt. 'Standaard' voldoet hier dus.

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-10 20:32

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Knielen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:46:
Mijn zonnepanelen geven alleen de huidige opbrengst door naar Domoticz, Domoticz berekend dan zelf de dagopbrengst. Deze opbrengst is echter niet te vinden in de idx van de zonnepanelen. Weet iemand hoe ik dit getal toch kan exporten naar InfluxDB? Of kan Grafana deze opbrengst ook zelf berekenen?
Wat voor device type is het? Mijn type is levering en geeft netjes de dagopbrengst aan.

niki_lauda wijzigde deze reactie 19-07-2019 20:33 (14%)
Reden: plaatjes toegevoegd

• Knielen
Type = General, subtype = kwh. Dit is bij al mijn energiemeters die ik als dummy heb aangemaakt zo. Ik zal eens kijken of ik hier iets mee kan

• hrigteri
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:26
Guys, ik wil iets - volgens mij - heel erg simpels, maar mn geprobeerde oplossingen beginnen steeds exotischer te worden.... dat kan niet nodig moeten zijn.

Probleemstelling: als mijn zonnepanelen overdag een productie van 0 hebben, wil ik daar 1x een berichtje over ontvangen.
Reden: pas geleden is mijn SolarEdge omvormer ineens overleden en lag het systeem er al enkele weken uit voordat ik het door had.

Al geprobeerd:
- domoticz event met Blockly,
- domoticz event met LUA,
- begonnen aan een crontab python script op mn Synology waarbij ik via een api call naar https://monitoringapi.solaredge.com/site/[mijnSiteId]/overview?api_key=[mijnKey] de currentPower uitlas, probeerde de power daar uit te parsen en dan.......... wacht stop ho. Terug naar af Domoticz.

Ik ben nu weer terug bij Lua en ik heb mijn script super versimpeld, alle dingen over na zonsopgang/voor ondergang er uit gehaald en een manier gevonden om een Pusbullet notification te versturen.
Alsnog gaat er nog 1 klein ding mis.
Ik wil dat ik maar 1x (op een dag...) een notifcation krijg. Niet elke seconde zolang de situatie voort duurt.
Daar dacht ik een hele simpele, lelijke oplossing voor gevonden te hebben - maar het werkt niet.

De code:

commandArray = {}
SEwaarde = string.sub(otherdevices['SolarEdge kWh'],1,5)
UurVanTijd = os.date("%H")
MinVanTijd = os.date("%M")
SecVanTijd = os.date("%S")
NotifyString = 'SolarEdge (LUA@Domoticz)#Productie van de zonnepanelen is 0 kWh#0#sound#extradata#pushbullet'

if (SEwaarde == '0.000') and UurVanTijd == '10' and MinVanTijd == '30' and SecVanTijd == '11' then
commandArray['SendNotification']=NotifyString
end

return commandArray

-------
Als ik de voorwaarden over de tijd uit de if weg haal, maar wel de productie = '0.000' in de if laat en het event als actief save wordt ik direct kapot gespammed. Het is immers donker, dus productie is terecht 0. Daarom had ik bedacht het gewoon te doen om bijvoorbeeld 10:30:11 in de ochtend. Voor testing alles naar 23:47:11 gezet. Het werd 23:47 en 23:48 en.. geen notification. Ik haal de voorwaarden van de tijd uit het if statement en direct stromen de pushbullets binnen met daarin braaf de verwachtte tijdswaardes in de notification met HH MM ss. WTF. Wat doe ik fout in dit oh zo simpele scriptje?
EDIT: PRUTSER. Note to self: je moet ook niet op vrijdagavond met een groot glas vodka naast je gaan zitten programmeren. Ik had bij 3e voorwaarde in de if " = " ipv " == ".
Bovenstaand scriptje in Lua met Domoticz Event doet nu wat het moet doen.

Maar Vraag B is nog van toepassing:

En vraag B :
Weet er iemand een mooiere/nettere oplossing?
Tot mn beschikking: Synology NAS, Domoticz draait er op, Pusbullet/sms/email, eventueel een losse Pi 3 die ergens ligt te verstoffen (is dus niet meer in gebruik, p1monitor stond er op), Solar Edge inverter met de nieuwe api en ingebouwde webserver, ook toegang dus tot de monitoringapi.solaredge.com api.
Ik heb ook een P1 kabel rechtstreeks op mn Synology zitten.

Ik heb geen eigen logging meer draaien van de zonnepanelen; ooit wel uren aan besteed om het werkend te krijgen met PVout e.d. en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik er nooit naar keek. De Pi toen eens voor iets anders gebruikt, uiteindelijk P1monitor er wel weer op gehad, maar weer afgekoppeld.

hrigteri wijzigde deze reactie 20-07-2019 00:31 (5%)

• Mozart
  • Laatst online: 12:46
hrigteri schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:17:
Guys, ik wil iets - volgens mij - heel erg simpels, maar mn geprobeerde oplossingen beginnen steeds exotischer te worden.... dat kan niet nodig moeten zijn.

Probleemstelling: als mijn zonnepanelen overdag een productie van 0 hebben, wil ik daar 1x een berichtje over ontvangen.
Reden: pas geleden is mijn SolarEdge omvormer ineens overleden en lag het systeem er al enkele weken uit voordat ik het door had.

Al geprobeerd:
- domoticz event met Blockly,
- domoticz event met LUA,
- begonnen aan een crontab python script op mn Synology waarbij ik via een api call naar https://monitoringapi.solaredge.com/site/[mijnSiteId]/overview?api_key=[mijnKey] de currentPower uitlas, probeerde de power daar uit te parsen en dan.......... wacht stop ho. Terug naar af Domoticz.

Ik ben nu weer terug bij Lua en ik heb mijn script super versimpeld, alle dingen over na zonsopgang/voor ondergang er uit gehaald en een manier gevonden om een Pusbullet notification te versturen.
Alsnog gaat er nog 1 klein ding mis.
Ik wil dat ik maar 1x (op een dag...) een notifcation krijg. Niet elke seconde zolang de situatie voort duurt.
Daar dacht ik een hele simpele, lelijke oplossing voor gevonden te hebben - maar het werkt niet.

De code:

commandArray = {}
SEwaarde = string.sub(otherdevices['SolarEdge kWh'],1,5)
UurVanTijd = os.date("%H")
MinVanTijd = os.date("%M")
SecVanTijd = os.date("%S")
NotifyString = 'SolarEdge (LUA@Domoticz)#Productie van de zonnepanelen is 0 kWh#0#sound#extradata#pushbullet'

if (SEwaarde == '0.000') and UurVanTijd == '10' and MinVanTijd == '30' and SecVanTijd == '11' then
commandArray['SendNotification']=NotifyString
end

return commandArray

-------
Als ik de voorwaarden over de tijd uit de if weg haal, maar wel de productie = '0.000' in de if laat en het event als actief save wordt ik direct kapot gespammed. Het is immers donker, dus productie is terecht 0. Daarom had ik bedacht het gewoon te doen om bijvoorbeeld 10:30:11 in de ochtend. Voor testing alles naar 23:47:11 gezet. Het werd 23:47 en 23:48 en.. geen notification. Ik haal de voorwaarden van de tijd uit het if statement en direct stromen de pushbullets binnen met daarin braaf de verwachtte tijdswaardes in de notification met HH MM ss. WTF. Wat doe ik fout in dit oh zo simpele scriptje?
EDIT: PRUTSER. Note to self: je moet ook niet op vrijdagavond met een groot glas vodka naast je gaan zitten programmeren. Ik had bij 3e voorwaarde in de if " = " ipv " == ".
Bovenstaand scriptje in Lua met Domoticz Event doet nu wat het moet doen.

Maar Vraag B is nog van toepassing:

En vraag B :
Weet er iemand een mooiere/nettere oplossing?
Tot mn beschikking: Synology NAS, Domoticz draait er op, Pusbullet/sms/email, eventueel een losse Pi 3 die ergens ligt te verstoffen (is dus niet meer in gebruik, p1monitor stond er op), Solar Edge inverter met de nieuwe api en ingebouwde webserver, ook toegang dus tot de monitoringapi.solaredge.com api.
Ik heb ook een P1 kabel rechtstreeks op mn Synology zitten.

Ik heb geen eigen logging meer draaien van de zonnepanelen; ooit wel uren aan besteed om het werkend te krijgen met PVout e.d. en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik er nooit naar keek. De Pi toen eens voor iets anders gebruikt, uiteindelijk P1monitor er wel weer op gehad, maar weer afgekoppeld.
Ik upload de output van mijn inverteer naar pvoutput. Die stuurt mij een mail als ze merken dat er geen informatie meer binnen komt. Werkt goed, ik had binnen een dag in de gaten dat mijn inverteer het niet meer deed. Misschien is dat met jouw inverteer ook in te regelen.

PSN: PcDCch

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18-10 16:04

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Precies. Zo heb ik het ook. Na een half uur geen data ontvangen? PVoutput stuurt me een mailtje...
Ik log zowel de SE alswel m’n lokale logging naar PVoutput. Van alle krijg ik een mailtje als er eentje er mee gestopt is. Zo kwam ik er in de vakantie achter dat een aardlekschakelaar er om onbekende reden was uitgeklapt. Lekker handig... 8)7 .

Aegle wijzigde deze reactie 20-07-2019 10:05 (55%)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• ligflits
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 01-10 18:57
Ik heb het “check sensors” script, dat kijkt naar batterij-sensors en ook naar mijn solaredge (de kWh meter value die via de API binnenkomt).
Voor de inverter staat die op 1 dag, omdat er snachts natuurlijk niks opgewekt wordt 8)7
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f23&t=18566

Ik krijg netjes op Telegram een bericht als bijvoorbeeld Netatmo er voor meer dan 1 uur eruit ligt en een nieuw bericht als t weer werkt.

ligflits wijzigde deze reactie 20-07-2019 11:45 (23%)

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 11:51
soepah schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:44:
[...]

Ik heb wel programmeerkennis ivm werk, maar vind zelf dat je het niet nodig hebt. als je een (beetje) linux kennis hebt kom je er wel uit.
Check https://www.domoticz.com/wiki/Dashticz_V2_-_Installation maar eens
Installatie was voor mij niet het probleem, de configuratie herinner ik me wel als weinig beginner-vriendelijk. Misschien als je begint met handleidingen doorlezen wel... Heb de vm al een tijd niet opgestart omdat ik niet binnen een uurtje die nette UI's die je op screenshots ziet nagebouwd had 🤔😤

Ligt misschien meer aan mij dan aan dashticz 😏

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-09 13:05
Mijn Domoticz start niet meer op. Nu kwam ik erachter dat de SD kaart vol zit. Volgens "ls -l" in de Domoticz directy is 'domoticz' 14gb groot? Of lees ik verkeerd??

Ik geraak alleen niet in deze directory, putty zegt dan 'Not a directory'.
Hoe kom ik erachter wat hier allemaal in zit? Of hoe krijg ik deze opgeschoond?

Gamerkoe wijzigde deze reactie 21-07-2019 10:19 (38%)

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:13

darkrain

Geniet

Gamerkoe schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:18:
Mijn Domoticz start niet meer op. Nu kwam ik erachter dat de SD kaart vol zit. Volgens "ls -l" in de Domoticz directy is 'domoticz' 14gb groot? Of lees ik verkeerd??

[Afbeelding]

Ik geraak alleen niet in deze directory, putty zegt dan 'Not a directory'.
Hoe kom ik erachter wat hier allemaal in zit? Of hoe krijg ik deze opgeschoond?
Dat je er niet in komt komt omdat het een bestand is en geen directory, dat heeft Linux dus goed ;)

Verder is dat bestand geen 14GB maar 14MB, dus ik denk dat je je probleem ergens anders moet zoeken. Ik zou in /var/log kijken om te beginnen...

Heb je met df -h gecontroleerd of je kaartje daadwerkelijk vol is?

Leef en laat leven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamerkoe
De bestanden in de /var/log zijn niet super groot, maar wat ik daar wel vond (dmv een tail op /var/log/syslog) is dat mijn Pi waarschijnlijk krypto currency aan het minen is 8)7 |:( .. Ik durf de link hier niet zo goed te posten?

Voor nu maar direct een sudo shutdown gedaan en een herinstallatie ingepland. Dan weet ik zeker dat het systeem niet meer geïnfecteerd is!

Mijn Domoticz was via een port-forwarding publiek te benaderen. Deze ook direct verwijderd. Is bekend dat hier een exploit in zit?

Edit: Hier herkende ik het aan; https://unix.stackexchang...-to-delete-rogue-cron-job

Gamerkoe wijzigde deze reactie 21-07-2019 10:48 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:13

darkrain

Geniet

Gamerkoe schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:46:
De bestanden in de /var/log zijn niet super groot, maar wat ik daar wel vond (dmv een tail op /var/log/syslog) is dat mijn Pi waarschijnlijk krypto currency aan het minen is 8)7 |:( .. Ik durf de link hier niet zo goed te posten?

Voor nu maar direct een sudo shutdown gedaan en een herinstallatie ingepland. Dan weet ik zeker dat het systeem niet meer geïnfecteerd is!

Mijn Domoticz was via een port-forwarding publiek te benaderen. Deze ook direct verwijderd. Is bekend dat hier een exploit in zit?

Edit: Hier herkende ik het aan; https://unix.stackexchang...-to-delete-rogue-cron-job
Lijkt het hierop? https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=28329

Leef en laat leven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

fabstar81 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:00:
[...]

niiice, goed om te weten! ik ben al tijden aan het kutten voor een Qubino zonnescherm schakelaar en ik krijg hem niet aan de gang met behoud van de originele schakelaar. heel erg hinderlijk. nu maar de schakelaar weggehaald zodat het alleen maar via Domoticz/Google Home gaat...maar ideaal is het niet.

waar heb je de zonnescherm schakelaar besteld? ik ga er ook maar aan denk ik. dan probeer ik dat nog als laatste kans.

[...]

besteld!
On en off gebruiken met de qubino zonnescherm
Eerst een test blockley maken

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
niki_lauda schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:26:
[...]

Wat voor device type is het? Mijn type is levering en geeft netjes de dagopbrengst aan.
Ik ben nog even aan het rommelen gegaan. De totale opbrengst kreeg ik wel mee, dus daar moest wat van te maken zijn.

Uitendelijk is de volgende regel de oplossing:

code:
1
SELECT difference(last("value"))  / 1000 FROM "Usage" WHERE $timeFilter GROUP BY time(12h) fill(null)

Dit geeft netjes een gauge met de opbrengst van vandaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:53:
[...]

On en off gebruiken met de qubino zonnescherm
Eerst een test blockley maken
Heb zelfs een lege drukschakelaar gebruikt voor On Off met Fibaro erachter. Werkt ook niet altijd even fantastisch. Enige wat nu werkt is Google home. Zelfs % roepen doet ie.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

fabstar81 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Heb zelfs een lege drukschakelaar gebruikt voor On Off met Fibaro erachter. Werkt ook niet altijd even fantastisch. Enige wat nu werkt is Google home. Zelfs % roepen doet ie.
google home en APV..
Ik vrees dat je alles wat er in huis gezegd wordt, bij dei mooie google terecht komt
en nog mooier je kunt zo jaren terug luisteren wat er ALLEMAAL in de buurt van home gezegd is.

Ik zou graag een sprekende home automation hebben, maar helaas een google of oid komt er niet in.
Ik zou graag een open source versie ervan vinden..... met betere privacy..

Het is maar dat je het weet :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:51:
[...]

google home en APV..
Ik vrees dat je alles wat er in huis gezegd wordt, bij dei mooie google terecht komt
en nog mooier je kunt zo jaren terug luisteren wat er ALLEMAAL in de buurt van home gezegd is.

Ik zou graag een sprekende home automation hebben, maar helaas een google of oid komt er niet in.

Heb al smartphone. Google weet al alles wat er gezegd wordt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mozart
Dylantje2 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:51:
[...]

google home en APV..

Open source offline assistant is er al:
https://docs.snips.ai/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:11
Ik kan het nergens vinden dus vandaar mijn vraag. Ik ben voor domoticz op zoek naar een virtuele schakelaar met 3 knoppen. Deze moet 3 verschillende http opdrachten kunnen versturen. Is voor mijn screen. Namelijk "op" "neer" en "stop". De "stop" knop is ook een preset van een bebaalde stand van de screen. Is van Somfy met RTS motor maar die stuur k momenteel nog via een Homewizard.
Gaat straks misschie wel rechtstreeks via Domoticz maar ga eerst op zoek hoe ik eventueel nog IO van Somfy kan aansturen.
Vind het jammer van het geld als ik nutteloze dingen koop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Mozart schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Open source offline assistant is er al:
https://docs.snips.ai/
Thanks..

Werkt met Domoticz??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

fabstar81 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:29:
[...]

Heb al smartphone. Google weet al alles wat er gezegd wordt.
Zijn toch wel twee verschillende dingen, maar goed wat ik zeg het is maar dat je het weet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:26
mike123 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:17:
Ik kan het nergens vinden dus vandaar mijn vraag. Ik ben voor domoticz op zoek naar een virtuele schakelaar met 3 knoppen. Deze moet 3 verschillende http opdrachten kunnen versturen. Is voor mijn screen. Namelijk "op" "neer" en "stop". De "stop" knop is ook een preset van een bebaalde stand van de screen. Is van Somfy met RTS motor maar die stuur k momenteel nog via een Homewizard.
Gaat straks misschie wel rechtstreeks via Domoticz maar ga eerst op zoek hoe ik eventueel nog IO van Somfy kan aansturen.
Maak een dummy aan met selector als switch type.
Standaard heeft die 4 opties, je kan de actions meteen aangeven, of je kan hem met blocky verder uitwerken met als:
if level = 10 do this
If level - 20 do that
Zus en zo.

Dacuuu wijzigde deze reactie 21-07-2019 20:40 (5%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • 0Henk 'm!
mike123 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:17:
Somfy kan je gewoon In Domoticz krijgen. Heb hier 3 rolluiken en een rolgordijn Van Somfy en out of the box heeft Domoticz die 3 standen die je beschrijft.

Dus weet ff niet waarom je zo moeilijk denkt. Bovendien kan Somfy weet ik hoeveel afstandbediening aan dus waarom zou je via http requests vanuit Domoticz de Homewizard aan laten sturen? Voeg ze gewoon In Domoticz toe en bedien ze vanuit beide systems.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:11
@fabstar81 en @Dacuuu. Beiden bedankt voor de uitleg en de tip. Ga er zeker naar kijken.
Om het nog even kort toe te lichten, het is ook mijn bedoeling om het screen te bedienen via Gearotic, een app op mijn Galaxy Watch. Als ik daar 3 aparte knoppen heb kan ik makkelijk de 3 opties kiezen. Ik weet dus niet of dat op een andere manier ging/gaat lukken.
Maar nu kan ik weer even verder rommelen.
Bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamerkoe
Ja, daar lijkt het heel erg op ja. Ik kies ervoor om vanaf een schone installatie weer opnieuw te beginnen. :9

Vanaf nu voor mij geen publieke toegang meer voor dergelijke huis automiserings systemen zoals Domoticz en Home Assistant!

Toch bedankt! _/-\o_

Gamerkoe schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Ja, daar lijkt het heel erg op ja. Ik kies ervoor om vanaf een schone installatie weer opnieuw te beginnen. :9

Vanaf nu voor mij geen publieke toegang meer voor dergelijke huis automiserings systemen zoals Domoticz en Home Assistant!

Toch bedankt! _/-\o_
Zijn al vaker besproken maar een VPN of reverse proxy verbinding zijn goede oplossing zodat je toch van buitenaf erbij kunt maar wel veilig.
b_weijenberg schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:25:
[...]

deze Kerui CO sensor kan je met de RFXtrx433E / RFXtrx433XL ontvangen:
https://www.aliexpress.com/item/32656940216.html

En de Kerui gas sensor ook:
https://www.aliexpress.com/item/32666687015.html

met Lighting4 + X10 enabled ontvang je deze als X10 security sensor:
Packettype = Security1
subtype = X10 security
Sequence nbr = 0
id1-3 = 476CF0 decimal:4680944
status = Panic
battery level = OK
Signal level = 6 -72dBm
hoe heb je deze precies gekoppeld in Domoticz? heb hem net binnen gekregen :+
heb lightning4 en x10 al enabled staan

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:35
Gebruik de laatste versie pro firmware.
Test eerst eens met RFXmngr of je security berichten ontvangt als je de testknop op de sensor indrukt.
Bij problemen neem contact op met support rfxcom

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

fabstar81 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Somfy kan je gewoon In Domoticz krijgen. Heb hier 3 rolluiken en een rolgordijn Van Somfy en out of the box heeft Domoticz die 3 standen die je beschrijft.
Ik heb al een aantal jaar mijn Somfy rolgordijnen in Domoticz, maar met de stopknop het gordijn laten zakken naar de preset heeft bij mij nooit gewerkt. Die knop laat uiteraard wel het gordijn stoppen terwijl hij in- of uitrolt, maar hij gaat niet naar de preset. Werkt dat bij jou wel?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Yesss, bij mij werkt het wel, @Gizz

Zowel de rolluiken als het rolgordijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

b_weijenberg schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:29:
Gebruik de laatste versie pro firmware.
Test eerst eens met RFXmngr of je security berichten ontvangt als je de testknop op de sensor indrukt.
Bij problemen neem contact op met support rfxcom
OK, heb hem kunnen inleren in Domoticz. als ik in de log kijk en ik de testknop indruk, dan zie ik wel
code:
1
2019-07-22 14:04:13.685 (RFXtrx433XL) Security (Kool-monooxide melder)

én ik zie de tijd van de schakelaar aangepast worden, maar ik zie de schakelaar niet reageren of zo. gaat niet aan oid.

heb overigens als type smoke detector gekozen, maar misschien is dat het juist waarom hij het niet doet. welk type heb jij gekozen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-10 22:28
heeft hier iemand ervaring met een moisture sensor voor in de tuin?

Ik ben ze tegen gekomen (xiaomi) met BLE, maar dit ga ik niet kunnen koppelen door het bereik.
Ben ze ook tegen gekomen met ESP aanboord, maar deze zijn dan weer niet geschikt voor buiten omdat de elektronica open ligt.

Ik zou hem graag koppelen via Wifi, Zwave of Zigbee

Iemand een mooie tip hiervoor? en betaaldbaar (ca. max €20 per sensor)

luigi87 wijzigde deze reactie 23-07-2019 10:38 (5%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-10 13:44
luigi87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:32:
heeft hier iemand ervaring met een moisture sensor voor in de tuin?

Ik ben ze tegen gekomen (xiaomi) met BLE, maar dit ga ik niet kunnen koppelen door het bereik.
Ben ze ook tegen gekomen met ESP aanboord, maar deze zijn dan weer niet geschikt voor buiten omdat de elektronica open ligt.

Ik zou hem graag koppelen via Wifi, Zwave of Zigbee

Iemand een mooie tip hiervoor? en betaaldbaar (ca. max €20 per sensor)
https://www.plantcaretool...aadloze-grondvochtsensor/
is alleen wel via 433, ik heb er zelf 3 in gebruik.

vwtune wijzigde deze reactie 23-07-2019 10:50 (4%)

• luigi87
Dat is wel een mooie tip inderdaad. Echter heeft de 433mhz niet mijn voorkeur omdat die in mijn omgeving erg verstoord wordt.

Hoelang houden de batterijen het bij jou uit?

luigi87 wijzigde deze reactie 23-07-2019 11:15 (6%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@luigi87 Een Wemos D1 mini + moisture sensor + batteryshield + batterij zal zo'n 10 euro zijn schat ik. Wel meer zelf knutselen en in een waterdichte behuizing stoppen. Maar dan is het wel goedkoop en via WiFi :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:35
fabstar81 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:06:
[...]

OK, heb hem kunnen inleren in Domoticz. als ik in de log kijk en ik de testknop indruk, dan zie ik wel
code:
1
2019-07-22 14:04:13.685 (RFXtrx433XL) Security (Kool-monooxide melder)

én ik zie de tijd van de schakelaar aangepast worden, maar ik zie de schakelaar niet reageren of zo. gaat niet aan oid.

heb overigens als type smoke detector gekozen, maar misschien is dat het juist waarom hij het niet doet. welk type heb jij gekozen?
De sensor verstuurt alleen een Alarm status waar je op kunt triggeren. Zet dan met een script oid de status naar Normal.

• luigi87
Gizz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:18:
@luigi87 Een Wemos D1 mini + moisture sensor + batteryshield + batterij zal zo'n 10 euro zijn schat ik. Wel meer zelf knutselen en in een waterdichte behuizing stoppen. Maar dan is het wel goedkoop en via WiFi :)
Heb ik ook nog aan zitten denken, alleen kijk ik liever naar een bewezen product. ivm de batterij duur en dat ik al beetje veel van deze knutsel projecten heb liggen waar ik niet aan toe kom :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-10 13:44
luigi87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Dat is wel een mooie tip inderdaad. Echter heeft de 433mhz niet mijn voorkeur omdat die in mijn omgeving erg verstoord wordt.

Hoelang houden de batterijen het bij jou uit?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een probleem gehad met verstoring op dit betreffende apparaat, er zijn echter toch heel wat 433 apparaten bij mij in de omgeving welke verstoring zouden kunnen opleveren (en ik ook heb ondervonden aan hele andere 433 devices, maar niet bij de planten sensoren)

Heel toevallig heb ik afgelopen week van 1 planten sensor de 2 AA batterijen na 1 jaar vervangen, en dat ding stond in weer en wind in de tuin altijd.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je er 'maar' drie van kan gebruiken tegelijk, ze hebben jumpers waarmee je het kanaal kan zetten op 1,2 of 3.

Er wordt ook (terecht) gewezen op een Wemos D1 mini inclusief sensoren, dit kan je toch ook overwegen om in te zetten, kost iets minder, maar wel meer tijd om het mooi weg te werken en te programmeren, wel WIFI dan ;-)

• luigi87
Gizz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:18:
vwtune schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:21:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een probleem gehad met verstoring op dit betreffende apparaat, er zijn echter toch heel wat 433 apparaten bij mij in de omgeving welke verstoring zouden kunnen opleveren (en ik ook heb ondervonden aan hele andere 433 devices, maar niet bij de planten sensoren)

Heel toevallig heb ik afgelopen week van 1 planten sensor de 2 AA batterijen na 1 jaar vervangen, en dat ding stond in weer en wind in de tuin altijd.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je er 'maar' drie van kan gebruiken tegelijk, ze hebben jumpers waarmee je het kanaal kan zetten op 1,2 of 3.

Er wordt ook (terecht) gewezen op een Wemos D1 mini inclusief sensoren, dit kan je toch ook overwegen om in te zetten, kost iets minder, maar wel meer tijd om het mooi weg te werken en te programmeren, wel WIFI dan ;-)
Zelfs hier is dus een soort kant en klaar oplossing voor:

Vindt alleen de duur van de batterij veeels te kort:
Een LG 3000mAH 18650 batterij kan ESP32run 17 uur of meer maken.

zie ook dat de ESP32 130mA per uur vraagt. wil ik een jaar bereiken moet er een flink accu aan komen :+

Edit:

Zojuist een opus XT300 besteld en ga eens testen of dit gaat werken. Afstand is namelijk nog wel groot.

luigi87 wijzigde deze reactie 23-07-2019 14:46 (17%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

luigi87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:00:
Vindt alleen de duur van de batterij veeels te kort:
Een LG 3000mAH 18650 batterij kan ESP32run 17 uur of meer maken.

zie ook dat de ESP32 130mA per uur vraagt. wil ik een jaar bereiken moet er een flink accu aan komen :+
Die 130mA zal waarschijnlijk zijn zonder besparingsmodus. Ik neem aan dat de EPS32, net als zijn bekendere voorganger ESP8266 (die in de Wemos D1 zit) verschillende slaapmodi heeft. In 'deep sleep' gebruikt een ESP8266 20µA. Je zou hem dan 1x per uur wakker kunnen laten worden om kort de sensor uit te laten lezen en de data naar huis te sturen. Dan gaat een batterij vrij lang mee.
Zojuist een opus XT300 besteld en ga eens testen of dit gaat werken. Afstand is namelijk nog wel groot.
Daar heb ik er ook drie van. Bereik is (bij mij) prima. Maar mijn huis is dan ook vooral hout (vloer) en gips (wanden) binnenshuis. Wel vind ik ze erg gevoelig, er hoeft maar een kat een klein beetje de sensor te bewegen en je hebt andere waardes. Of zoals vanochtend,toen ik in de voortuin onkruid aan het wieden was. Ik weet precies waar de sensor staat, heb er heel voorzichtig omheen gewerkt. Vervolgens zie je dit in je logs:

Maar geen idee of een ander type sensor daar minder last van heeft. In de achtertuin, waar mijn katten komen, zijn de waardes soms nog wat extremer. Van 90% naar 20% in twee achtereenvolgende metingen. Vaak kijk ik het even aan of de waardes weer normaal worden, soms verplaats ik de sensor maar een klein stukje.

Een andere designfeature die ik binnenshuis wel kan waarderen maar buiten niet: de behuizing is donkerblauw, bijna zwart. Dus buiten is de sensor eigenlijk alleen goed te gebruiken als je hem onder een plant kan verstoppen die hem gegarandeerd uit de zon houdt. Want een beetje zon op de behuizing en je krijgt meldingen dat het 35 graden is, terwijl de daadwerkelijke luchttemperatuur 20 graden is. De thermometer zit niet in de grond, maar in dat donkerblauwe broeikastje. En omdat de sensor de relatieve grondvochtigheid meet neemt hij de temperatuur mee in de berekening van de grondvochtigheid.. Dus als de zon op de sensor valt is de grond opeens 40% vochtig in plaats van 80%. Niet handig als de beregening van je tuin gekoppeld is aan de waarde die de sensor teruggeeft. Voor je het weet krijgt een vochtige tuin uren water :P

Dit alles heeft er dan ook toegeleid dat ik de waardes van de sensoren vooral zelf ter info gebruik, er zit niets geautomatiseerd aan vast. Ik druk nog steeds zelf op de knop in Domoticz om de tuinen 15 of 30 minuten water te geven :)

• luigi87
Gizz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Die 130mA zal waarschijnlijk zijn zonder besparingsmodus. Ik neem aan dat de EPS32, net als zijn bekendere voorganger ESP8266 (die in de Wemos D1 zit) verschillende slaapmodi heeft. In 'deep sleep' gebruikt een ESP8266 20µA. Je zou hem dan 1x per uur wakker kunnen laten worden om kort de sensor uit te laten lezen en de data naar huis te sturen. Dan gaat een batterij vrij lang mee.

[...]

Daar heb ik er ook drie van. Bereik is (bij mij) prima. Maar mijn huis is dan ook vooral hout (vloer) en gips (wanden) binnenshuis. Wel vind ik ze erg gevoelig, er hoeft maar een kat een klein beetje de sensor te bewegen en je hebt andere waardes. Of zoals vanochtend,toen ik in de voortuin onkruid aan het wieden was. Ik weet precies waar de sensor staat, heb er heel voorzichtig omheen gewerkt. Vervolgens zie je dit in je logs:

[Afbeelding]

Maar geen idee of een ander type sensor daar minder last van heeft. In de achtertuin, waar mijn katten komen, zijn de waardes soms nog wat extremer. Van 90% naar 20% in twee achtereenvolgende metingen. Vaak kijk ik het even aan of de waardes weer normaal worden, soms verplaats ik de sensor maar een klein stukje.

Een andere designfeature die ik binnenshuis wel kan waarderen maar buiten niet: de behuizing is donkerblauw, bijna zwart. Dus buiten is de sensor eigenlijk alleen goed te gebruiken als je hem onder een plant kan verstoppen die hem gegarandeerd uit de zon houdt. Want een beetje zon op de behuizing en je krijgt meldingen dat het 35 graden is, terwijl de daadwerkelijke luchttemperatuur 20 graden is. De thermometer zit niet in de grond, maar in dat donkerblauwe broeikastje. En omdat de sensor de relatieve grondvochtigheid meet neemt hij de temperatuur mee in de berekening van de grondvochtigheid.. Dus als de zon op de sensor valt is de grond opeens 40% vochtig in plaats van 80%. Niet handig als de beregening van je tuin gekoppeld is aan de waarde die de sensor teruggeeft. Voor je het weet krijgt een vochtige tuin uren water :P

Dit alles heeft er dan ook toegeleid dat ik de waardes van de sensoren vooral zelf ter info gebruik, er zit niets geautomatiseerd aan vast. Ik druk nog steeds zelf op de knop in Domoticz om de tuinen 15 of 30 minuten water te geven :)
Duidelijk verhaal, ik ga de OPUS tx300 afbestellen gezien jou ervaring.
Ik heb een sensor nodig die betrouwbaar is om het beregenen te automatiseren, en dat is die door dat hem berekend dus gewoon eigenlijk niet.

Als ik dan kijk naar die ESP 32 in deepsleep kan je hem dus ook heel zuinig maken inderdaad, en dat hij zich zelf dus eens per uur meld.
https://www.hackster.io/n...eep-sleep-tutorial-4398a7

Hier anders maar eens verder in duiken, als ik hem een batterij duur kan geven van 1 jaar ben ik best al tevreden. en hier zou ook meer ervaring van te vinden moeten zijn lijkt mij.

Edit: door de keuze van de chip e.d. is het niet goed mogelijk het batterij verbruik te dringen. Dus weer terug bij af :P
Of toch maar iets met een vaste voeding gaan bedenken

luigi87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:59:
[...]

Als ik dan kijk naar die ESP 32 in deepsleep kan je hem dus ook heel zuinig maken inderdaad, en dat hij zich zelf dus eens per uur meld.
https://www.hackster.io/n...eep-sleep-tutorial-4398a7

Hier anders maar eens verder in duiken, als ik hem een batterij duur kan geven van 1 jaar ben ik best al tevreden. en hier zou ook meer ervaring van te vinden moeten zijn lijkt mij.

Edit: door de keuze van de chip e.d. is het niet goed mogelijk het batterij verbruik te dringen. Dus weer terug bij af :P
Of toch maar iets met een vaste voeding gaan bedenken
Om je een idee te geven:
Ik heb een esp8266 met deepsleep en elke 10 min wakker worden die de temp meet en verstuurd. Batterij gaat ong een maand mee. Door de -20 neemt de batterij capaciteit ook redelijk af.

• luigi87
jobr schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:49:
[...]

Om je een idee te geven:
Ik heb een esp8266 met deepsleep en elke 10 min wakker worden die de temp meet en verstuurd. Batterij gaat ong een maand mee. Door de -20 neemt de batterij capaciteit ook redelijk af.
ja dus als ik 4 keer per een meeting doe zou die makkelijk een jaar mee moeten kunnen zou ik zeggen.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Een paar weken geleden is de spanning van de RPi3B uitgevallen. Daarmee is Domoticz gecrasht. Na opnieuw opstarten werkt alles weer: PiHole, Fail2Ban, OpenVPN en ook Domoticz draait weer. So far so good.

Echter, twee probleempjes:
1) De RFXcom doet in Domoticz een beetje raar. Hij wordt wel gezien, alles functioneert ook, echter in de log verschijnt op onwillekeurige tijdstippen de regel
Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
Etc..

Wat ik heb geprobeerd is een andere USB-poort. Geen succes. Selectie van zowel de USB0 of de soft link maakt (uiteraard) geen verschil. Uiteindelijk de hardware helemaal verwijderd (met alle devices...) en opnieuw aangekoppeld. Meeste devices weer toegevoegd en tot nu toe verschijnen de meldingen niet meer. Hiermee lijkt dit probleem voorlopig opgelost.

2e probleem:
De statuspagina van de switches klopt niet meer: in de tabel wordt de status correct weergegeven, echter in de grafiek niet. De datum tijd zou op 1 januari (1970?) staan, terwijl de de datum en tijd in de tabel wel correct is. Zie afbeelding:

Gebruikte Hard- en software:
- RPi3B met 16G SD-kaart met Domoticz stable V4.10717
- RFXtrx433 USB 433.92MHz met firmware Ext2/1025
- 3A power supply.

Tot nu toe heeft het jaren zonder noemenswaardige problemen gewerkt. O ja, de SD-kaart gechecked en die is OK (ik weet het, ik moet nog steeds een keer een externe schijf er aanhangen...)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-10 21:36
Aegle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:59:
O ja, de SD-kaart gechecked en die is OK (ik weet het, ik moet nog steeds een keer een externe schijf er aanhangen...)
Alles is belangrijker dan backuppen en systeem safe maken... Tot het te laat is.

• RoTeK70
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-10 21:56
Ik ben even aan het prutsen geweest met Controlicz en Domoticz via Google assistent.
Account aangemaakt bij Controlicz - poorten in router geforward connectie getest binnen Controlicz.
Gebruiker in Domoticz aangemaakt ControliczUser en lamp geselecteerd.
Ruimte aangemaakt met naam Controlicz en die lamp toegevoegd
Lamp aangepast naar Generic
Tekst toegevoegd bij commentaar
Als ik dan roep Oke Google ........ lamp inschakelen
Dan gaat mijn Sonos heel lang nadenken en knipperen en komt dan na 20 seconde weer terug zonder geluid en die ..... lamp gaan niet aan.

Wat doe ik fout of vergeet ik?

Excuus, of je betaald gewoon! 8)7

RoTeK70 wijzigde deze reactie 24-07-2019 12:30 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

DjAntoon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:04:
[...]

Alles is belangrijker dan backuppen en systeem safe maken... Tot het te laat is.
Backups zijn het probleem niet. Die heb ik.. :) .
Maar daarmee is mijn huidige probleem niet opgelost...

• RoTeK70
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-10 21:56
RoTeK70 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:06:
Ik ben even aan het prutsen geweest met Controlicz en Domoticz via Google assistent.
Account aangemaakt bij Controlicz - poorten in router geforward connectie getest binnen Controlicz.
Gebruiker in Domoticz aangemaakt ControliczUser en lamp geselecteerd.
Ruimte aangemaakt met naam Controlicz en die lamp toegevoegd
Lamp aangepast naar Generic
Tekst toegevoegd bij commentaar
Als ik dan roep Oke Google ........ lamp inschakelen
Dan gaat mijn Sonos heel lang nadenken en knipperen en komt dan na 20 seconde weer terug zonder geluid en die ..... lamp gaan niet aan.

Wat doe ik fout of vergeet ik?

Excuus, of je betaald gewoon! 8)7
Dit werkt allemaal prima maar alleen met het originele login en password van Domoticz. Als ik zelf een gebruiker aanmaak dan is er geen verbinding tussen domoticz en controlicz. Iemand een idee.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-10 20:05
rens-br schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:55:
[...]

Ik heb, net zoals een aantal andere, dat Domoticz aangeeft dat het offline is (of de webpagina is niet bereikbaar), terwijl systemctl status aangeeft dat het gewoon draait. Na een restart werkt ook alles gewoon weer. Dit gedrag gebeurd soms een dag niet en soms dagen achter elkaar.
Daar heb ik ook last van. Het systeem is gewoon niet echt lekker stabiel. Als ik verder ga bouwen, dan wil ik het wel stabiel hebben.

Is er iets wat je met log files kan doen om te zien waar het vandaan komt?

• pagani
  • Niet online
Dat laatste had ik vandeweek ook. Sinds het uitschakelen van de blockly scripts gebeurt het niet meer, dus zal wel aan die engine liggen...

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:23
Dat komt vaak door een foutje in je script, bijvoorbeeld een eindeloze trigger loop. Als je bij de DO actie ook een write to log actie zet, kun je de fouten makkelijk opsporen. Je zult bij een eindeloze trigger loop honderden regels van die actie binnen een tijdsbestek van enkele seconden in je log zien. Domoticz crasht dan.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 24-07-2019 19:10 (12%)

• Wiley99
Aegle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:59:
2e probleem:
De statuspagina van de switches klopt niet meer: in de tabel wordt de status correct weergegeven, echter in de grafiek niet. De datum tijd zou op 1 januari (1970?) staan, terwijl de de datum en tijd in de tabel wel correct is. Zie afbeelding:
Geen oplossing maar steunbetuiging...

Grafieken doen het al een hele tijd niet meer goed. Zowel voor schakelaars (erg jammer maar daar til ik niet superzwaar aan zolang de tekstlogs kloppen) als ook de custom kWh meters (week toont geen energie behalve één dag als je reset) en misschien andere.
Geen idee wat het het is, maar ik denk er serieus aan maar de bèta te gaan proberen als de stable zo unstable is op dat vlak.

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-10 20:32

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Wiley99 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Grafieken doen het al een hele tijd niet meer goed. Zowel voor schakelaars (erg jammer maar daar til ik niet superzwaar aan zolang de tekstlogs kloppen) als ook de custom kWh meters (week toont geen energie behalve één dag als je reset) en misschien andere.
Geen idee wat het het is, maar ik denk er serieus aan maar de bèta te gaan proberen als de stable zo unstable is op dat vlak.
Had dit ook maar ik draaide de domoticz al een jaar geleden ingericht systeem op raspbian stretch. Toen ik overging moeten er nog veel probleempjes worden opgelost. Had vergelijkbare problemen dus afgelopen week er maar een middag voor gaan zitten. Backup gemaakt van mijn SDkaart en van de database en mijn letencryptcertificaat. Daarna een nieuwe installatie gedaan volgens deze stappen fabstar81 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4" (De MQTT stappen weggelaten) Moet zeggen dat zover ik nu kan zien alles weer werkt.

En dat vind ik eigenlijk het jammere van Domoticz, ondertussen veel geleerd van Linux maar dit kun je een niet-tweaker niet aandoen. Heb veel vrienden die ook wel met Domoticz willen beginnen maar het starten en onderhouden is wel een stap te ver. Vroeger had je een kant en klaar image wat je kon downloaden, op een sd kaart zetten , RFLink of RFx inpluggen en je kon via de interface aan de slag. Blockly is nog wel simpel maar je kreeg wel dingen voor elkaar.

Weet iemand waarom er geen standaard image meer wordt gemaakt?

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Wiley99 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Ik had er niet zo op gelet,maar het viel me op na de (lokale) stroomstoring in huis.

Overigens is m'n eerste probleem ook weer terug:

code:
1
2
Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
Status: RFXCOM: Using serial port: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A13XOJU-if00-port0

En in de error-log staat:

code:
1
2
Error: RFXCOM: Invalid data received!....
Error: RFXCOM: input buffer out of sync, going to restart!....

Ik verwacht dat het een USB-dingetje is, hoewel alle aangedragen oplossingen op het Domoticz forum en GoT bij mij niet hebben geholpen. Ik hoop dat hier een Linux-guru meeleest die mij in de juiste richting kan duwen :).
Het vreemde is dat de RFXcom wel gewoon functoneert.

• I-King
  • Laatst online: 15:29
SBFSpot was vastgelopen, daardoor 1 dag aan data niet in Domoticz. Kan ik dat op een of andere manier nog handmatig verwerken of alsnog laten vullen?

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:14
I-King schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:18:
SBFSpot was vastgelopen, daardoor 1 dag aan data niet in Domoticz. Kan ik dat op een of andere manier nog handmatig verwerken of alsnog laten vullen?
Knopje indrukken onder SBFspot bij Hardware?

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• I-King
  • Laatst online: 15:29
@TerrorSource bedankt, die had ik gevonden, maar het heeft wel geholpen er toch iets dieper in te duiken. Je moet dus eerst shift-click op die dagwaarde de waarde verwijderen, daarna gaat hij pas voor die dag alles opnieuw ophalen. Halve dagen trekt hij dus niet opnieuw na.

• Wiley99
niki_lauda schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:29:
[...]

Had dit ook maar ik draaide de domoticz al een jaar geleden ingericht systeem op raspbian stretch. Toen ik overging moeten er nog veel probleempjes worden opgelost. Had vergelijkbare problemen dus afgelopen week er maar een middag voor gaan zitten. Backup gemaakt van mijn SDkaart en van de database en mijn letencryptcertificaat. Daarna een nieuwe installatie gedaan volgens deze stappen fabstar81 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4" (De MQTT stappen weggelaten) Moet zeggen dat zover ik nu kan zien alles weer werkt.
Dus een nieuwe domoticz installatie met je 'oude' database? Ik heb steeds het gevoel dat het in de database moet zitten, de software verandert immers niet.
Dat is inderdaad zo vervelend steeds: te vaak lees ik: 'even de schakelaar verwijderen en opnieuw aanmaken', 'even dit weggooien en dan opnieuw dat doen'... Dat lijkt erop dat de software de database niet corrigeert bij updates die andere instellingen verlangen. Wellicht uit 'voorbehoud' voor gebruikers, maar dat maakt het voor 'leken' inderdaad veel moeilijker (of ze haken af).

Ik heb al een tijdje een RPi3 liggen voor Resilio sync, binnenkort toch ook maar eens gaan zitten om de Domoticz en MQTT inrichting af te maken. Kan mijn oude RPi1B als backup achterblijven.

Wiley99 wijzigde deze reactie 26-07-2019 12:18 (7%)

• StarWing
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:44

StarWing

Huh ?!?

Ik heb een vraag, sinds enige tijd gebruik ik domoticz om mijn rolluiken aan te sturen via zwave, en dit werkt perfect. Domoticz staat geinstalleerd op een Pi3b.

Nu wil ik ook eea gaan doen met esp bordjes icm met espeasy. An sich werkt dit prima, maar bij 1 onderdeel krijg ik steeds terugkerende meldingen in de log file:

Ik heb een ESP8266 met een temperatuursensor (DHT22) en een relay bordje. Deze gebruik ik om de ventilatoren aan te sturen van mijn zonnepanelen. De bedoeling is dat dit enkel tussen zonsopgang en 21:00 is en als de temperatuur boven een bepaalde waarde is. Indien de temp. voldoende gedaald is, mogen de ventilatoren uitschakelen. Dit werkt goed, doch krijg ik repeterende meldingen in de log file.

Indien ik ik het blockly diagram de trigger op "time" zet, is dit om de minuut, zet ik deze op "device" dan is dit om de 5s.

Dit lijkt me geen normaal gedrag, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik dit kan aanpassen.
Onderstaande enkele screenshots:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2019-07-27 08:53:00.217 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:53:00.225 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:53:00.217 Status: Koeling Panelen UIT
2019-07-27 08:54:00.226 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:54:00.249 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:54:00.227 Status: Koeling Panelen UIT
2019-07-27 08:55:00.236 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:55:00.256 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:55:00.236 Status: Koeling Panelen UIT

https://tweakers.net/ext/f/dfrsrhBSyyP4NikOpFR16lvE/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/gCpsw5lT4xaOxeXjK8UjvZSd/thumb.jpg

Iemand een idee ? Google maakt me op dit moment ook nog niet veel wijzer

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mozart
StarWing schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:09:
Ik heb een vraag, sinds enige tijd gebruik ik domoticz om mijn rolluiken aan te sturen via zwave, en dit werkt perfect. Domoticz staat geinstalleerd op een Pi3b.

Nu wil ik ook eea gaan doen met esp bordjes icm met espeasy. An sich werkt dit prima, maar bij 1 onderdeel krijg ik steeds terugkerende meldingen in de log file:

Ik heb een ESP8266 met een temperatuursensor (DHT22) en een relay bordje. Deze gebruik ik om de ventilatoren aan te sturen van mijn zonnepanelen. De bedoeling is dat dit enkel tussen zonsopgang en 21:00 is en als de temperatuur boven een bepaalde waarde is. Indien de temp. voldoende gedaald is, mogen de ventilatoren uitschakelen. Dit werkt goed, doch krijg ik repeterende meldingen in de log file.

Indien ik ik het blockly diagram de trigger op "time" zet, is dit om de minuut, zet ik deze op "device" dan is dit om de 5s.

Dit lijkt me geen normaal gedrag, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik dit kan aanpassen.
Onderstaande enkele screenshots:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2019-07-27 08:53:00.217 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:53:00.225 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:53:00.217 Status: Koeling Panelen UIT
2019-07-27 08:54:00.226 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:54:00.249 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:54:00.227 Status: Koeling Panelen UIT
2019-07-27 08:55:00.236 EventSystem: Event triggered: Koeling PV installatie_2
2019-07-27 08:55:00.256 (Dummy) Light/Switch (Koeling Zonnepanelen)
2019-07-27 08:55:00.236 Status: Koeling Panelen UIT

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee ? Google maakt me op dit moment ook nog niet veel wijzer
Dat komt omdat je uitschakel algoritme iedere keer waar is. Zet in de uit regel een extra voorwaarde: als de koeling aan staat. Dit voorkomt iedere minuut een signaal. Hetzelfde kun je doen bij de inschakel regel maar dan natuurlijk met de voorwaarde: als koeling uit is.

• StarWing
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:44

StarWing

Huh ?!?

^^kijk, zo simpel kan het zijn, thx !!

Page intentionally left blank.

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06:50
Ik zou graag het volgende voor elkaar willen krijgen:

Ik wil de RSS FEED van de volgende website: https://www.alarmeringdroid.nl/rss/d831c97c binnen krijgen op mijn Domoticz.

De bedoeling is namelijk om bij een melding van de brandweer, een trigger event te maken.
Bijvoorbeeld een lamp op rood zetten, of zelf een lamp van rood naar blauw te laten gaan.

De trigger maken is het probleem niet. maar ik kan nergens een duidelijk iets vinden om de RSS FEED in domoticz te krijgen.

• Mozart
marcel19 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:47:
Ik zou graag het volgende voor elkaar willen krijgen:

Ik wil de RSS FEED van de volgende website: https://www.alarmeringdroid.nl/rss/d831c97c binnen krijgen op mijn Domoticz.

De bedoeling is namelijk om bij een melding van de brandweer, een trigger event te maken.
Bijvoorbeeld een lamp op rood zetten, of zelf een lamp van rood naar blauw te laten gaan.

De trigger maken is het probleem niet. maar ik kan nergens een duidelijk iets vinden om de RSS FEED in domoticz te krijgen.
Voor zover ik weet heeft Domoticz geen ondersteuning voor RSS feeds. Je zult zelf een scriptje moeten bouwen die de feed ophaalt, de data analyseert (parse html from bash) en afhankelijk van de output een API call naar Domoticz doen die een variabele of een dummy switch aanpast. Daar kun je dan weer een trigger op zetten.
Voorbeeld met php maar dit zal je wel moeten tweaken en testen/debuggen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/usr/bin/php
<?php
$json_string = file_get_contents("https://api.thingspeak.com/channels/314/feed/last.json");
$parsed_json = json_decode($json_string, true);
$test_link = "/home/pi/scripts/test_1.txt";
$test_data = fopen ($test_link, "w+");
fwrite ($test_data, print_R($parsed_json, TRUE));
fclose ($test_data);
$temp = $parsed_json['field1'];
echo $temp."\n";
?>

Mozart wijzigde deze reactie 27-07-2019 10:41 (20%)

• joske13
  • Laatst online: 02-09 22:49
Hoi.

Sinds ik een slimme meter heb, heb ik deze gelijk middels "Domoticz" verbonden met mijn Synology-NAS om zodoende inzicht te hebben in mijn verbruik.

Maar graag zou ik deze data ook verder willen bekijken in Excel om zodoende een mooier gemiddelde te krijgen en wat meer met de getallen kan "spelen" om er allelei data uit te verkrijgen.

Maar het probleem is dat de data niet constant is als ik de data opvraag via de grafiek "jaarverbruik".
onderstaand een voorbeeld van ons verbruik zoals het wordt geëxporteerd.

21-7-2019 00:00 9573,00
22-7-2019 00:00 10207,00
23-7-2019 00:00 10507000000000000,00
24-7-2019 00:00 7145,00
25-7-2019 00:00 10001000000000000,00
26-7-2019 00:00 9645,00
27-7-2019 00:00 3735,00

Op zowel 23-07 en 25-07 heb ik wel een erg hoog verbruik :?

Is er iemand die weet hoe ik de juiste data kan exporteren die ik gelijk kan gebruiken in Excel?

Bij voorbaat heel erg dank.

• Mozart
joske13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:55:
Hoi.

Sinds ik een slimme meter heb, heb ik deze gelijk middels "Domoticz" verbonden met mijn Synology-NAS om zodoende inzicht te hebben in mijn verbruik.

Maar graag zou ik deze data ook verder willen bekijken in Excel om zodoende een mooier gemiddelde te krijgen en wat meer met de getallen kan "spelen" om er allelei data uit te verkrijgen.

Maar het probleem is dat de data niet constant is als ik de data opvraag via de grafiek "jaarverbruik".
onderstaand een voorbeeld van ons verbruik zoals het wordt geëxporteerd.

21-7-2019 00:00 9573,00
22-7-2019 00:00 10207,00
23-7-2019 00:00 10507000000000000,00
24-7-2019 00:00 7145,00
26-7-2019 00:00 9645,00
27-7-2019 00:00 3735,00

Op zowel 23-07 en 25-07 heb ik wel een erg hoog verbruik :?

Is er iemand die weet hoe ik de juiste data kan exporteren die ik gelijk kan gebruiken in Excel?

Bij voorbaat heel erg dank.
Die data staat zo in je database. Je moet zelf die uitschieters uit je export verwijderen of in je database gaan aanpassen. Zulke uitschieters komen helaas nu en dan voor.

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18-10 01:17

Copitano

Hoorn NH

[quote]rens-br schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Ik kan in mijn thuis netwerk Domoticz gewoon benaderen via het IP-adres:poort van mijn Pi. Bijv. 192.168.0.3:8080. Echter gebruik ik al een hele tijd een remote proxy en kan ik hem dus benaderen via www.domoticz.domein.nl. Het werkte dus niet op de laatste manier, maar dat kwam dus door de adblocker.
[/quote]
Thuis na vakantie alles geprobeerd. Rechtstreeks vanaf een Windows 10 laptop met Internet Explorer. Zelfde resultaat. Cromium cash opgeschoond, appcash opgeschoondhttps://www.domoticz.com/...&t=28517&p=220181#p220181. Domoticz gestopt en opnieuw gestart. Het helpt helaas allemaal niet. Ik kan in de plattegronden de icontjes die er voor de update al in stonden niet meer verplaatsen en ook nieuwe apparaten toevoegen lukt nog steeds niet. :-(

Ben net wakker geworden. De oplossing was simpel. Apparaat icontjes op de juiste plek verslepen. Niet onder het tabblad plattegronden 8)7 maar bij instellingen-meer opties-ruimtes-plattegrond :F
Daar lukt het namelijk wel _/-\o_

Copitano wijzigde deze reactie 27-07-2019 20:00 (11%)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• joske13
  • Laatst online: 02-09 22:49
Mozart schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Die data staat zo in je database. Je moet zelf die uitschieters uit je export verwijderen of in je database gaan aanpassen. Zulke uitschieters komen helaas nu en dan voor.
Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie.
Maar naar mijn mening zijn dit geen "uitschieters", maar verkeerd geplaatste comma's.

Als ik de geëxporteerde data bekijk van 25-07 dan ziet die er zo uit:

Terwijl, als ik de grafiek bekijk:
https://flic.kr/p/2gHHzw9

Dus een waarde van "10.001" wordt door domoticz uitgegeven als "10001000000000000,00"

Lijkt mij geen "uitschieter", maar verkeerd geplaatste comma ;)

En nou is mijn vraag dus of meer mensen hier last van hebben, en hier een mogelijke oplossing voor hebben gevonden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06:50
Mozart schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:03:
[...]

Voor zover ik weet heeft Domoticz geen ondersteuning voor RSS feeds. Je zult zelf een scriptje moeten bouwen die de feed ophaalt, de data analyseert (parse html from bash) en afhankelijk van de output een API call naar Domoticz doen die een variabele of een dummy switch aanpast. Daar kun je dan weer een trigger op zetten.
Voorbeeld met php maar dit zal je wel moeten tweaken en testen/debuggen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/usr/bin/php
<?php
$json_string = file_get_contents("https://api.thingspeak.com/channels/314/feed/last.json");
$parsed_json = json_decode($json_string, true);
$test_link = "/home/pi/scripts/test_1.txt";
$test_data = fopen ($test_link, "w+");
fwrite ($test_data, print_R($parsed_json, TRUE));
fclose ($test_data);
$temp = $parsed_json['field1'];
echo $temp."\n";
?>

Ben nog even druk bezig geweest met zoeken.
En er is een kant en klaar script voor wat ik precies wilde: http://www.domoticz.com/f...&t=19322&p=220230#p220230

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-10 21:37
Ik heb inmiddels alle informatie zichtbaar in Domoticz, echter als ik probeer het fanniveau aan te passen met de selector gebeurt er niets. Heb de 3-standenschakelaar op verschillende standen gezet om te zien of die ergens specifiek op moet staan, maar niets.

Enig idee waar dit aan kan liggen ?

Edit: Inmiddels wel vastgesteld dat het script informatie oppikt via mqtt vanuit Domoticz. Krijg daarbij een warning: "Changing the ventilation to 2 went wrong, did not receive an ACK after the set command"

VHware wijzigde deze reactie 28-07-2019 22:32 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik ben verhuisd en wil graag met een frisse installatie van Raspbian en Domoticz beginnen. Ik neem aan dat mijn apparaten gekoppeld zijn aan de USB zwave stick en direct weer verschijnen? Iemand die dat kan bevestigen? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 18-10 14:03
marcel19 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:46:
[...]

Ben nog even druk bezig geweest met zoeken.
En er is een kant en klaar script voor wat ik precies wilde: http://www.domoticz.com/f...&t=19322&p=220230#p220230
Kijk, maar dit is nog eens nice. Blijkbaar kan ik niet goed zoeken :p

who put a "stop payment" on my reality check

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11:46
ephymerous schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:04:
Ik ben verhuisd en wil graag met een frisse installatie van Raspbian en Domoticz beginnen. Ik neem aan dat mijn apparaten gekoppeld zijn aan de USB zwave stick en direct weer verschijnen? Iemand die dat kan bevestigen? :)
Als je een backup maakt van je Domoticz, zouden je instellingen en apparaten binnen Domoticz behouden moeten blijven. Let wel, scripts die je lokaal opgeslagen hebt zullen weg zijn (evenals je crontab zaken etc.).
Ik snap iets niet ... 8)7

Via setup heb ik een user variabele gemaakt, als ik deze vervolgens bij de events (in de blokjes) wil gebruiken dan wordt dee variabele niet gevonden. Dit zijn toch alle stappen? :?

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-10 12:51
pven schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:48:
Ik snap iets niet ... 8)7

Via setup heb ik een user variabele gemaakt, als ik deze vervolgens bij de events (in de blokjes) wil gebruiken dan wordt dee variabele niet gevonden. Dit zijn toch alle stappen? :?
Heb ik ook last van.. ff domoticz rebooten en ze zijn wel zichtbaar.
denuz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:55:
[...]

Heb ik ook last van.. ff domoticz rebooten en ze zijn wel zichtbaar.
Dank! :)

Beetje jammer dat ik op restart system in Domoticz klik, en daarmee mijn hele Synology herstart. |:(

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:47
RR46 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Als je een backup maakt van je Domoticz, zouden je instellingen en apparaten binnen Domoticz behouden moeten blijven. Let wel, scripts die je lokaal opgeslagen hebt zullen weg zijn (evenals je crontab zaken etc.).
Ook alle instellingen zou ik willen vernieuwen. Alleen de gekoppelde zwave modules wil ik niet opnieuw pairen. Moet ik dan ook backuppen? :)
Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True