Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

MikeOO schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Mijn model heeft wel SD en o.a hier kun je hem nog kopen zie ik.
https://www.epine.nl/came...-ip-camera/#Specificaties

Is wel een wifi model, antenne eraf en hij werkt ook als netwerkcamera.

Zelf gebruik ik een simpele chinees kabeltje om de Dahua als Poe camera te laten werken en dat draiat al ruim 1 jaar zonder problemen. Zolang de powerplug dezelfde maat als die van de kabelset is dit een erg goedkope manier om een PoE camera te maken >:) De Dahua en meeste Foscam hebben die maat.

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
Ik heb de POE functionaliteit totaal niet nodig aan de voorkant van het huis, ik schroef het verlaagd plafond er af, duw de kabels door de PUR heen en ik zit in de meterkast dus daarvoor hoef ik het niet te kopen. Als ik uiteindelijk meer camera's ga ophangen dan wordt POE wel een vereisten maar dat is voor latere zorg, elk WiFi model wat je nu koopt werkt ook via POE.

Heb nog even zitten denken om het probleem bij de verkoper neer te leggen (externe verkoper van Bol.com) maar probeer maar uit te leggen dat het probleem de camera is...

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:22:
[...]

Ik heb de POE functionaliteit totaal niet nodig aan de voorkant van het huis, ik schroef het verlaagd plafond er af, duw de kabels door de PUR heen en ik zit in de meterkast dus daarvoor hoef ik het niet te kopen. Als ik uiteindelijk meer camera's ga ophangen dan wordt POE wel een vereisten maar dat is voor latere zorg, elk WiFi model wat je nu koopt werkt ook via POE.

Heb nog even zitten denken om het probleem bij de verkoper neer te leggen (externe verkoper van Bol.com) maar probeer maar uit te leggen dat het probleem de camera is...
Nee dat gaat hem niet worden. Zou hem gewoon direct retour sturen. Hoe korter de tijd is die er tussen zit hoe beter.

Zelf erg goede ervaringen met ip-cam shop. Die weten er een hoop vanaf en misschien dat je wensen eens neerleggen of er iets leuks tussen zitten.

En after sales is ook goed. Ooit problemen na 9 maanden met een voeding die erg stond te piepen van een Foscam. Mail gestuurd en kon de camera opsturen. Volgende dag een geheel nieuwe afgeleverd terwijl zo ook alleen de voeding hadden kunnen vervangen.
MikeOO schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Nee dat gaat hem niet worden. Zou hem gewoon direct retour sturen. Hoe korter de tijd is die er tussen zit hoe beter.

Zelf erg goede ervaringen met ip-cam shop. Die weten er een hoop vanaf en misschien dat je wensen eens neerleggen of er iets leuks tussen zitten.

En after sales is ook goed. Ooit problemen na 9 maanden met een voeding die erg stond te piepen van een Foscam. Mail gestuurd en kon de camera opsturen. Volgende dag een geheel nieuwe afgeleverd terwijl zo ook alleen de voeding hadden kunnen vervangen.
Korte uitleg, ik deze camera gekocht nadat ik voor iemand hier een script hebt gemaakt die een foto maakt en die verstuurd via Telegram. Bij hem werkt het allemaal prima (RLC-410) en worden de foto's direct verstuurd.

Vorige week zondag tegen de vrouw geroepen dat is grappig, wil ik ook en een camera is niet zo gek duur. Z'n €70 riep ik toen... Maar goed, ik wil dingen nou eenmaal snel in huis hebben (en niet afgezet worden met een adapter die los gekocht moet worden) dus bij Bol.com een RLC-511W aangeschaft. Dag daarna in huis én een adapter in de doos maar goed hij was €139 maar dat heb ik nog enigszins kunnen recht praten...

Nu begint dat ding natuurlijk te haperen met wat ik exact wil, gewoon een simpele foto als ik er om vraag.

Situatie net voorlegt met daarin de opties:

Houden wat we nu hebben
Mogelijk is het probleem opgelost met het maken van een foto, deze verwijderen, nieuwe maken en die versturen. Werking is tot nu toe onbekend omdat het spontaan allemaal gebeurt. Verder niet echt een oplossing, omdat het dus niet betrouwbaar is terwijl we het juist daarvoor hebben gekozen.
Plusjes: Hangt al en beeld is rete scherp, beeld is altijd kleur, zelfs in de nacht.
Minnetjes: Het maken van een snapshot lukt niet altijd

Andere WiFi camera
WiFi cameras worden wél geleverd met een adapter en je kan ze eigelijk altijd alsnog bedraad aansluiten. Dit type camera's zijn vrij betaalbaar mits je geen SD kaartslot vereist, anders lopen de kosten alsnog aardig op. Het zou dan bijvoorbeeld een HDBW1435 kunnen worden, 4MP, nachtzicht, SD én een adapter mee geleverd. Een WiFi-Only exemplaar valt wat mij betreft snel af, voor mijn gevoel is het trager en minder betrouwbaar dan old-skool LAN.
Plusjes: Geen, tenzij deze wél snapshots kan maken.
Minnetjes: Demonteren en monteren, beeld kwaliteit kan tegen vallen. 4MP ipv 5MP

Andere (POE) bedraade camera
Toch de meest interessant optie, mijn oog valt dan al snel op de HDBW1531 gecombineerd met de TP-Link TL-SG-108PE. Deze zou ook mijn UAP-AC-PRO van stroom moeten kunnen voorzien (heeft nu een enkele injector die meegeleverd werd) en in de toekomst ben ik vrij om nog 2 apparaten die POE ondersteunen in gebruik te gaan nemen. Dit zou dan een tweede AP & Camera worden, beide in de tuin.
Plusjes: Stabiel, uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst, minder apparaten in meterkast, flexibeler
Minnetjes: De kosten. Camera begon bij €70 en wordt nu dus z'n €250.

Toppe wijzigde deze reactie 27-01-2019 16:59 (110%)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Korte uitleg, ik deze camera gekocht nadat ik voor iemand hier een script hebt gemaakt die een foto maakt en die verstuurd via Telegram. Bij hem werkt het allemaal prima (RLC-410) en worden de foto's direct verstuurd.

Vorige week zondag tegen de vrouw geroepen dat is grappig, wil ik ook en een camera is niet zo gek duur. Z'n €70 riep ik toen... Maar goed, ik wil dingen nou eenmaal snel in huis hebben (en niet afgezet worden met een adapter die los gekocht moet worden) dus bij Bol.com een RLC-511W aangeschaft. Dag daarna in huis én een adapter in de doos maar goed hij was €139 maar dat heb ik nog enigszins kunnen recht praten...

Nu begint dat ding natuurlijk te haperen met wat ik exact wil, gewoon een simpele foto als ik er om vraag.

Situatie net voorlegt met daarin de opties:

Houden wat we nu hebben
Mogelijk is het probleem opgelost met het maken van een foto, deze verwijderen, nieuwe maken en die versturen. Werking is tot nu toe onbekend omdat het spontaan allemaal gebeurt. Verder niet echt een oplossing, omdat het dus niet betrouwbaar is terwijl we het juist daarvoor hebben gekozen.
Plusjes: Hangt al en beeld is rete scherp, beeld is altijd kleur, zelfs in de nacht.
Minnetjes: Het maken van een snapshot lukt niet altijd

Andere WiFi camera
WiFi cameras worden wél geleverd met een adapter en je kan ze eigelijk altijd alsnog bedraad aansluiten. Dit type camera's zijn vrij betaalbaar mits je geen SD kaartslot vereist, anders lopen de kosten alsnog aardig op. Het zou dan bijvoorbeeld een HDBW1435 kunnen worden, 4MP, nachtzicht, SD én een adapter mee geleverd. Een WiFi-Only exemplaar valt wat mij betreft snel af, voor mijn gevoel is het trager en minder betrouwbaar dan old-skool LAN.
Plusjes: Geen, tenzij deze wél snapshots kan maken.
Minnetjes: Demonteren en monteren, beeld kwaliteit kan tegen vallen. 4MP ipv 5MP

Andere (POE) bedraade camera
Toch de meest interessant optie, mijn oog valt dan al snel op de HDBW1531 gecombineerd met de TP-Link TL-SG-108PE. Deze zou ook mijn UAP-AC-PRO van stroom moeten kunnen voorzien (heeft nu een enkele injector die meegeleverd werd) en in de toekomst ben ik vrij om nog 2 apparaten die POE ondersteunen in gebruik te gaan nemen. Dit zou dan een tweede AP & Camera worden, beide in de tuin.
Plusjes: Stabiel, uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst, minder apparaten in meterkast, flexibeler
Minnetjes: De kosten. Camera begon bij €70 en wordt nu dus z'n €250.
Geen optie om jouw camera te testen bij de persoon van de 410. :)
Misschien eens vragen of hij printscreens wil maken van zijn camera instellingen zodat je kan vergelijk. Mogelijk zie je daar nog een instelling.

Heb je ook een app van de fabrikant op bv je telefoon draaien. Misschien dat daar iets door wordt veroorzaakt qua instellingen of vertraging.

Of je omgeving zelf die iets doet soms. Zijn zoveel mogelijkheden dat het niet een aan de camera hoeft te liggen en je straks een hoop extra uitgeeft en nog steeds een probleem geeft.

Kun je domoticz bv niet tijdelijk op een andere sd installeren en heel basic houden en dan alleen je drukknop en camera toevoegen en eens testen.

Noem gewoon dingen die in mij opkomen om zoveel mogelijk uit te sluiten. Er draait meestal steeds meer op de achtergrond mee en er bestaat altijd een mogelijkheid dat het probleem daar door wordt vertraagd en juist omdat het zo random gebeurt ga je daar dus ook aan denken.
MikeOO schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:45:
[...]

Geen optie om jouw camera te testen bij de persoon van de 410. :)
Misschien eens vragen of hij printscreens wil maken van zijn camera instellingen zodat je kan vergelijk. Mogelijk zie je daar nog een instelling.

Heb je ook een app van de fabrikant op bv je telefoon draaien. Misschien dat daar iets door wordt veroorzaakt qua instellingen of vertraging.

Of je omgeving zelf die iets doet soms. Zijn zoveel mogelijkheden dat het niet een aan de camera hoeft te liggen en je straks een hoop extra uitgeeft en nog steeds een probleem geeft.

Kun je domoticz bv niet tijdelijk op een andere sd installeren en heel basic houden en dan alleen je drukknop en camera toevoegen en eens testen.

Noem gewoon dingen die in mij opkomen om zoveel mogelijk uit te sluiten. Er draait meestal steeds meer op de achtergrond mee en er bestaat altijd een mogelijkheid dat het probleem daar door wordt vertraagd en juist omdat het zo random gebeurt ga je daar dus ook aan denken.
Klopt, maar ik kan het probleem alleen terug leiden naar de camera zelf. Heb wel een aantal keer handmatig de foutmelding gezien dat het SnapFile niet verwijderd kan worden omdat het niet aanwezig is. Het lijkt wel of de camera dan geen terug koppeling geeft waardoor hij het bestand niet kan downloaden en WGET gewoon afgerond wordt. Tenslotte valt er voor WGET niets opnieuw te proberen als het bestand niet bestaat :)

Fatal Mind schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:11:
[...]

Goed punt, dat had wel handig geweest om te melden, mijn excuses.

[...]

Heb deze opbouw gevolgd, krijg geen foutmeldingen, het lijkt er op dat domoticz de settings accepteerd, maar ik krijg er geen werkende stream van.

[Afbeelding]

In het log staat: 2019-01-27 08:04:12.549 Status: Camera: settings (re)loaded

Zover dus ook geen gekkigheid. Maar als ik dus update doe, kom ik netjes terug in het begin scherm van de camera's, probeer ik daar op de livestream te klikken dan krijg ik hetzelfde zwarte beeld als wat je hier boven ziet.

Andere poorten etc hebben ook geen nut, zowel 443 als 888 niet.
Haal die eerste "/" eens weg voor de cgi-bin.
Toppe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Klopt, maar ik kan het probleem alleen terug leiden naar de camera zelf. Heb wel een aantal keer handmatig de foutmelding gezien dat het SnapFile niet verwijderd kan worden omdat het niet aanwezig is. Het lijkt wel of de camera dan geen terug koppeling geeft waardoor hij het bestand niet kan downloaden en WGET gewoon afgerond wordt. Tenslotte valt er voor WGET niets opnieuw te proberen als het bestand niet bestaat :)
En als je het verwijderen eens tijdelijk uitzet en dan aanbelt om te zien of er dan een bestand komt. Daarna handmatig verwijderen en zo eens paar keer testen of er elke keer een bestand geplaats wordt. Mogelijk dat je hier nog een bepaald gedrach aan kan herleiden.

Heb je ook al in /var/log gekeken of daar mogelijk iets extra in een van de bestanden staat rond de tijd dat het mislukt.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik heb sinds een week dat wanneer er bij een gebeurtenis (blockly) een notification gestuurd moet worden per mail, naar mijn partner, dat ik dit in de log zie:

code:
1
2
2019-01-27 19:25:03.468 Error: SMTP Mailer: Error sending Email to: <...@gmail.com> !
2019-01-27 19:25:03.468 Error: Notification failed (Email)

Het heeft altijd gewerkt dus ik snap even niet waar het misgaat. Wanneer ik bij mailinstelling haar email adres naast die van mij zet en ik doe daar 'test' dan krijgt ze wel een test email van domoticz...

Het gekke is als ik een nieuw event (blockly) aanmaak met een test switch en daar bij 'off' actie ook vraag om een email te sturen naar haar email adres, dan krijgt ze wel een email...

Ik heb de blockly waar het misgaat opnieuw gemaakt en anders genoemd, maar wel met de desbetreffende switch waar er gebruik gemaakt van wordt, dan krijg ze hem weer niet en krijg ik weer die foutmelding in de log te zien.

Het is voor mij best belangrijk dat dit goed werkt, zij weet tenslotte dan wanneer ze de wasmachine leeg moet halen :P
MikeOO schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:15:
[...]

En als je het verwijderen eens tijdelijk uitzet en dan aanbelt om te zien of er dan een bestand komt. Daarna handmatig verwijderen en zo eens paar keer testen of er elke keer een bestand geplaats wordt. Mogelijk dat je hier nog een bepaald gedrach aan kan herleiden.

Heb je ook al in /var/log gekeken of daar mogelijk iets extra in een van de bestanden staat rond de tijd dat het mislukt.
Hmmm opzicht geen gek idee, maar ik maak dan liever de optie dat hij de foto dubbel stuurt. Dit heeft zelfs nog een aantal voordelen waaronder dat ik op deze manier de timing kan bepalen en dus ook het moment waarop de foto wordt gemaakt.

Als ik dan wel één foto krijg dan weten we waar het probleem zit :)

vwtune schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:48:
Ik heb sinds een week dat wanneer er bij een gebeurtenis (blockly) een notification gestuurd moet worden per mail, naar mijn partner, dat ik dit in de log zie:

code:
1
2
2019-01-27 19:25:03.468 Error: SMTP Mailer: Error sending Email to: <...@gmail.com> !
2019-01-27 19:25:03.468 Error: Notification failed (Email)

Het heeft altijd gewerkt dus ik snap even niet waar het misgaat. Wanneer ik bij mailinstelling haar email adres naast die van mij zet en ik doe daar 'test' dan krijgt ze wel een test email van domoticz...

Het gekke is als ik een nieuw event (blockly) aanmaak met een test switch en daar bij 'off' actie ook vraag om een email te sturen naar haar email adres, dan krijgt ze wel een email...

Ik heb de blockly waar het misgaat opnieuw gemaakt en anders genoemd, maar wel met de desbetreffende switch waar er gebruik gemaakt van wordt, dan krijg ze hem weer niet en krijg ik weer die foutmelding in de log te zien.

Het is voor mij best belangrijk dat dit goed werkt, zij weet tenslotte dan wanneer ze de wasmachine leeg moet halen :P
Overstappen op dzvents? Moet je nu lukken toch? Anders stuur maar PB’tje ;)

• WheeleE
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:52

WheeleE

Dinges

Mijn eerste stapjes met de IR-leesmodule van Volkzahler voor mijn slimme meter gaan niet heel soepel.
Volgens aanwijzingen die ik heb gevonden zou het simpel moeten zijn: USB aansluiten op de Raspberry, hardware toevoegen met juiste baudrate en als laatste apparaten toevoegen.

Stap 1 en 2 lukken, maar er komt geen extra hardware beschikbaar. De leeskop zit voor zover ik kan zien precies op de IR-interface van mijn meter.

Mijn raspberry ziet de leesmodule netjes aangesloten:

code:
1
2
3
Pi@RasPiOne:~ $ lsusb
Bus 001 Device 008: ID 10c4:ea60 Cygnal Integrated Products, Inc. CP210x UART Bridge / myAVR mySmartUSB light
Bus 001 Device 007: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

Zoals ik deze output interpreteer zitten zowel de leesmodule (device 008) als de RFX-controller (device 007) op dezelfde controller, /dev/ttyUSB1. Dat heb ik initieel dan ook ingesteld in de hardware properties in Domotica. Een test met /dev/ttyUSB0 gaf overigens geen verschil.

Maak ik ergens een denkfout of mis ik informatie?
MikeOO schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Verstandsverbijstering...

Nu krijg ik netjes elke keer twee foto's toegestuurd, elke keer dat ik het probeerde. Vandaag nog wat dingen in het script aanpassen en dan maar eens een weekje gewoon proberen...

Toppe wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:40 (16%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-10 07:52
WheeleE schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:59:
Mijn eerste stapjes met de IR-leesmodule van Volkzahler voor mijn slimme meter gaan niet heel soepel.
Volgens aanwijzingen die ik heb gevonden zou het simpel moeten zijn: USB aansluiten op de Raspberry, hardware toevoegen met juiste baudrate en als laatste apparaten toevoegen.

Stap 1 en 2 lukken, maar er komt geen extra hardware beschikbaar. De leeskop zit voor zover ik kan zien precies op de IR-interface van mijn meter.

Mijn raspberry ziet de leesmodule netjes aangesloten:

code:
1
2
3
Pi@RasPiOne:~ $ lsusb
Bus 001 Device 008: ID 10c4:ea60 Cygnal Integrated Products, Inc. CP210x UART Bridge / myAVR mySmartUSB light
Bus 001 Device 007: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

Zoals ik deze output interpreteer zitten zowel de leesmodule (device 008) als de RFX-controller (device 007) op dezelfde controller, /dev/ttyUSB1. Dat heb ik initieel dan ook ingesteld in de hardware properties in Domotica. Een test met /dev/ttyUSB0 gaf overigens geen verschil.

Maak ik ergens een denkfout of mis ik informatie?
De output van lsusb toont niet het device welke gebruikt wordt. Kijk maar eens wat de output is van:

code:
1
dmesg | grep -i CP210

Met meerdere USB devices zou ik wel aanbevelen om je eens te verdiepen in persistent USB:

https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Dit kan je gedoe voorkomen als je het systeem herstart.
Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:35:
[...]

Verstandsverbijstering...

Nu krijg ik netjes elke keer twee foto's toegestuurd, elke keer dat ik het probeerde. Vandaag nog wat dingen in het script aanpassen en dan maar eens een weekje gewoon proberen...
Dat klink al weer hoopvol >:)
Niet te veel aanpassen want dan creëer je misschien weer andere problemen.
Eerst dit even uittesten en dan weer stapje verder gaan.
MikeOO schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Dat klink al weer hoopvol >:)
Niet te veel aanpassen want dan creëer je misschien weer andere problemen.
Eerst dit even uittesten en dan weer stapje verder gaan.
Het volgend probleem is er al, vanaf het ene op het andere moment is de stream niet meer live en zit er een vertraging in van 4 seconde, zie steeds "afbeeldingen" ipv stream :(

Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:03:
[...]

Het volgend probleem is er al, vanaf het ene op het andere moment is de stream niet meer live en zit er een vertraging in van 4 seconde, zie steeds "afbeeldingen" ipv stream :(
Waar kijk je dan voor de live stream? Misschien dat je de resolutie eens moet verlagen. Vaak kun je meerdere streams instellen en dan 1 aanpassen. Mogelijk dat het allemaal volloopt met datastream dat iets het niet trekt.

Zelf lopen mij camera's via een Synology Nas dus dat loop veel vlotter dan op een SD kaart lijkt mij.
MikeOO schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Waar kijk je dan voor de live stream? Misschien dat je de resolutie eens moet verlagen. Vaak kun je meerdere streams instellen en dan 1 aanpassen. Mogelijk dat het allemaal volloopt met datastream dat iets het niet trekt.

Zelf lopen mij camera's via een Synology Nas dus dat loop veel vlotter dan op een SD kaart lijkt mij.
Via de Mac app van de fabrikant zelf... begin een beetje moedeloos te worden van deze ellende :'(
Verder is er geen live stream open of wat dan ook

Toppe wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:17 (4%)

Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:16:
[...]

Via de Mac app van de fabrikant zelf... begin een beetje moedeloos te worden van deze ellende :'(
Kun je de beelden ook in een browser bekijken. Als het daar ook al fout gaat dan zou je gaan denken dat de camera zelf gewoon problemen heeft.

Zou het inpakken en retour doen en desnoods bij een andere winkel een bestellen als je verder tevreden bent met het model. Als die ook problemen geeft dan ligt het dus echt aan het model zelf.
MikeOO schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Kun je de beelden ook in een browser bekijken. Als het daar ook al fout gaat dan zou je gaan denken dat de camera zelf gewoon problemen heeft.

Zou het inpakken en retour doen en desnoods bij een andere winkel een bestellen als je verder tevreden bent met het model. Als die ook problemen geeft dan ligt het dus echt aan het model zelf.
Net even met IPCam-shop.nl contact gehad via de chat en die geven sowieso al niet de voorkeur aan Reolink vanwege de beperkte opties (ze verkopen zelf ook Reolink) en -het werd niet met zoveel woorden gezegd - volgens mij hebben die een hoger uitval percentage toch tot de conclusie gekomen dat de HDBW1531 als een van de weinige wel aan alle opties voldoet...

€200... Pfff

Als laatste poging geprobeerd om de snapshot niet via Domoticz binnen te halen maar rechtstreeks van de camera zelf. Op die manier kan ik de rest van de software uitsluiten en weet ik zeker dat het probleem toch in de camera zit.

Toppe wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:40 (11%)

Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:29:
[...]

Net even met IPCam-shop.nl contact gehad via de chat en die geven sowieso al niet de voorkeur aan Reolink vanwege de beperkte opties (ze verkopen zelf ook Reolink) en -het werd niet met zoveel woorden gezegd - volgens mij hebben die een hoger uitval percentage toch tot de conclusie gekomen dat de HDBW1531 als een van de weinige wel aan alle opties voldoet...

€200... Pfff
Ja is een hoop extra's weer zoals altijd wordt het budget steeds weer opgerekt. Maar je kan ook dezelfde camera kiezen die ik gebruik. Dat scheelt weer wat en is verder redelijk gelijk toch. Alleen is die niet meer daar te koop.

keuzes >:)
MikeOO schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:00:
[...]

Ja is een hoop extra's weer zoals altijd wordt het budget steeds weer opgerekt. Maar je kan ook dezelfde camera kiezen die ik gebruik. Dat scheelt weer wat en is verder redelijk gelijk toch. Alleen is die niet meer daar te koop.

keuzes >:)
Ben bang dat ik het dan weer half doe... Daar heb ik geen zin in.

Heb zojuist de URL aangepast van de snapshot locatie zodat ik niet Domoticz gebruik die hem aanlevert maar rechstreeks de camera zelf. Al begrijp ik niet helemaal waarom ik dat in eerste instantie niet heb gedaan, er is nu weer een station tussen uit en dus sneller :9

Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Ben bang dat ik het dan weer half doe... Daar heb ik geen zin in.

Heb zojuist de URL aangepast van de snapshot locatie zodat ik niet Domoticz gebruik die hem aanlevert maar rechstreeks de camera zelf. Al begrijp ik niet helemaal waarom ik dat in eerste instantie niet heb gedaan, er is nu weer een station tussen uit en dus sneller :9
Valt wel toch toch. Alleen resolutie is 5 ipv 3 Megapixel maar daar zal je denk ik niet heel veel verschil in merken op een korte afstand. Maar goed is jouw keuze en je moet doen wat jouw het beste lijkt >:)

Domoticz url zou gewoon moeten werken. Gebruik 4 camera's die allemaal op die manier werken zonder problemen. Maar als het werkt prima natuurlijk zolang het maar werkt en blijft werken.
MikeOO schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Valt wel toch toch. Alleen resolutie is 5 ipv 3 Megapixel maar daar zal je denk ik niet heel veel verschil in merken op een korte afstand. Maar goed is jouw keuze en je moet doen wat jouw het beste lijkt >:)

Domoticz url zou gewoon moeten werken. Gebruik 4 camera's die allemaal op die manier werken zonder problemen. Maar als het werkt prima natuurlijk zolang het maar werkt en blijft werken.
Ik heb voor nu de keus denk ik wel gemaakt, ik laat deze camera gewoon hangen en als het niet werkt dan zet ik hem weer terug naar foto maken, verwijderen, foto maken en versturen.

TZT kan ik namelijk altijd nog een nieuwe camera ophangen en deze naar achter doen, daar heb ik nog geen deurbel dus ook deze optie niet nodig want verder is het echt een top camera!

Wat betreft Domoticz, ja dit blijft wel het mooiste omdat je dan ook gewoon een parameter kan meegeven. Echter valt me wel op dat het sneller is als je Domoticz overslaat, nu krijg ik vrijwel direct de foto waar het voorheen toch echt 2/3 seconde duurde.

Op deze manier leer ik toch weer nieuwe dingen :)

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 01:00
hannibal2206 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:06:
Ik heb een script dat de pomp van mijn zonneboiler aan stuurt, en daar een (dummy sensor) counter voor bij houdt in minuten.

Deze wordt per dag goed zichtbaar, en per maand en jaar ook; maar de counters van 'last week' staan altijd op 0 ??

iemand enig idee waarom ?

[Afbeelding: screenshot]
> Iemand een suggestie waarom de week grafiek geen waarden laat zien ??

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 23:46
Even een vraagje tussendoor, weet niet goed of hij hier thuis hoort: vannacht pi-vpn en pi-hole geïnstalleerd. Na wat struggles werkt domoticz weer helemaal zoals het hoort.
Heb alleen een arilux controller die het niet meer snapt, maar goed.
Nu is mijn vraag, als ik de SSL poort in de router dichtgooi, werkt gBridge dan nog? Voor wat ik heb gelezen vraagt hij alleen intern om een poort?

who put a "stop payment" on my reality check

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:49
Ik ben wat aan het spelen met mijn Denon (by HEOS) versterker icm Domoticz. Ik heb 'm met de standaard hardware-plugin zichtbaar en Domoticz ziet of de versterker aan staat en wat er afspeelt, top dus.
Nu zou ik de versterker ook graag uit willen zetten met Domoticz, maar dat lukt niet. Domoticz komt dan met de volgende foutmelding: "Error sending switch command, check device/hardware !"

In deel 3 van dit topic zijn wel wat mensen bezig geweest met Denon versterkers, maar dat lijkt me met scripts wat ver gaan om alleen een device uit of aan te zetten.

Heeft iemand recente ervaring hiermee? thx!

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:58
Lees her en der over InfluxDB in Grafana. Wat is nou het leuke daar aan, ten opzichte van de Domoticz grafiekjes e.d.?

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Rgerr schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:52:
Lees her en der over InfluxDB in Grafana. Wat is nou het leuke daar aan, ten opzichte van de Domoticz grafiekjes e.d.?
Data per 1 minuut of 5 minuten en niet zoals Domoticz 1 datapunt per dag na 24 uur.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:19

Exigence

dnkroz

Inderdaad zelf controle over de resolutie van je meetgegevens, ook op langere termijn.

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04-10 13:43
Exigence schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:03:
Inderdaad zelf controle over de resolutie van je meetgegevens, ook op langere termijn.
Yupp en om natuurlijk je info te delen :)
https://snapshot.raintank...8jqlH4fmp1tdnANCiED6QHRNx

Edit:
Dit is een setup van vele ESP units die data in Inlfux & Domoticz pushen waarbij Domoticz sommige data terug push in Influx (omdat Tasmota bv niet makkelijk direct in Influx schrijft)

Uiteindelijk visualisatie met Grafana.

Pinky-H9 wijzigde deze reactie 28-01-2019 16:25 (26%)

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04-10 13:43
Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:52:
Is Grafana niet een heleboel werk en extra belasting voor je CPU?
Nee valt heel erg mee gemiddelde CPU load in rust 8-10% bij opvragen pagine een piek naar 80% en data refresh peik van 15-20% CPU load

• hannibal2206
Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:50:
[...]

Heb je bij het overzicht geen mogelijkheid om een aangepaste grafiek te maken?
Waar vind ik dat ?

Ik zie bij de 'view data table' dat (alleen) de week gegevens leeg zijn

lege tabel data voor weekgrafiek

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:34

flexje

got-father

mbuurman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:46:
Ik ben wat aan het spelen met mijn Denon (by HEOS) versterker icm Domoticz. Ik heb 'm met de standaard hardware-plugin zichtbaar en Domoticz ziet of de versterker aan staat en wat er afspeelt, top dus.
Nu zou ik de versterker ook graag uit willen zetten met Domoticz, maar dat lukt niet. Domoticz komt dan met de volgende foutmelding: "Error sending switch command, check device/hardware !"

In deel 3 van dit topic zijn wel wat mensen bezig geweest met Denon versterkers, maar dat lijkt me met scripts wat ver gaan om alleen een device uit of aan te zetten.

Heeft iemand recente ervaring hiermee? thx!
Welke plugin gebruik je dan? Ik heb zelf met dzvents wat draaiende. De source, volume en aan/uit...
Ik gebruik de api van de denon receiver om wat waardes op te vangen met php en door te sturen naar domoticz.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Rgerr schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:52:
Je kan dan ook van alles tegen van alles in grafiek uitzetten. Bijv gasverbruik en de buiten/binnen temperatuur.
Je kan van alles (data) zelf toevoegen buiten Domoticz om.
Dashboards maken. Het geeft je totale controle en dus maximale flexibiliteit over je data.
Belangrijkste vind ik zelf dat ik ook in de hoogste resolutie kan kijken naar bijv een dag 1 jaar geleden.

• hannibal2206
Toppe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:17:
[...]

Dan had het rechts boven moeten staan, maar staat er inderdaad niet.

Wellicht iets voor het Domoticz forum?
Goede tip, blijkt een bekend probleem; en al opgelost in de Beta ..

https://www.domoticz.com/...56291bc8a77a0181&start=20

• mbuurman
flexje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:27:
[...]

Welke plugin gebruik je dan? Ik heb zelf met dzvents wat draaiende. De source, volume en aan/uit...
Ik gebruik de api van de denon receiver om wat waardes op te vangen met php en door te sturen naar domoticz.
@flexje Onder Hardware kun je "HEOS by Denon" kiezen, dan dan als Switch in de lijst komt te staan:

Onder Hardware:
Denon in Domoticz

Onder Switches, waar je ook ziet dat hij informatie weergeeft van het radio station:
Denon in Domoticz - Switch

Je kunt de Switch editen, daar kun je wel een "On" en Off" action defineren, maar degene die ik gevonden en geprobeerd heb in dit topic (deel 3) werken helaas niet. Bijvoorbeeld: "http://192.168.100.147/MainZone/index.put.asp?cmd0=PutSystem_OnStandby"
Capture - Denon - Edit

Verder ben ik nog een echte noob, dus als het makkelijk kan dan liever makkelijk.
Zo niet dan heb ik misschien wel wat hulp nodig :?

UPDATE 22:06u: Ik kan met Telnet een sessie openen op het IP-adres van de versterker en 'm met het commando "PWON" en "PWSTANDBY" aan en uitzetten. Kan iemand mij op weg helpen om dit op een Raspberry/script/Domoticz-geheel te gieten? thx!

mbuurman wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:08 (42%)

• WheeleE

WheeleE

Dinges

tsjoender schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:28:
[...]

De output van lsusb toont niet het device welke gebruikt wordt. Kijk maar eens wat de output is van:

code:
1
dmesg | grep -i CP210

Met meerdere USB devices zou ik wel aanbevelen om je eens te verdiepen in persistent USB:

https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Dit kan je gedoe voorkomen als je het systeem herstart.
Aha, goede tip. Vandaag heb ik beide USB-devices vastgezet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pi@RasPi:~ $ dmesg | grep -i CP210
[    2.388023] usb 1-1.5: Product: CP2104 USB to UART Bridge Controller
[    3.057736] usbcore: registered new interface driver cp210x
[    3.057813] usbserial: USB Serial support registered for cp210x
[    3.057989] cp210x 1-1.5:1.0: cp210x converter detected
[    3.064027] usb 1-1.5: cp210x converter now attached to ttyUSB0
pi@RasPi:~ $ cat /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A12IXW50", SYMLINK+="ttyUSB-RFX433"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", ATTRS{serial}=="015ADDB5", SYMLINK+="ttyUSB-P1"

Binnen Domoticz geeft dit helaas nog geen verschil. Ik kan nog steeds geen apparaten toevoegen uit de P1-controller. Zouden die altijd zichtbaar moeten zijn of alleen als er een datastroom wordt gedetecteerd?
WheeleE schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:55:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A12IXW50", SYMLINK+="ttyUSB-RFX433"
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", ATTRS{serial}=="015ADDB5", SYMLINK+="ttyUSB-P1"

Binnen Domoticz geeft dit helaas nog geen verschil. Ik kan nog steeds geen apparaten toevoegen uit de P1-controller. Zouden die altijd zichtbaar moeten zijn of alleen als er een datastroom wordt gedetecteerd?
P1 als een slimme meter? Wat is de baudrate? Dit kan wisselen per meter. Ik heb 115200 ingesteld waarop hij werkt.

• flexje

flexje

got-father

mbuurman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:41:
[...]

@flexje Onder Hardware kun je "HEOS by Denon" kiezen, dan dan als Switch in de lijst komt te staan:

Onder Hardware:
[Afbeelding: Denon in Domoticz]

Onder Switches, waar je ook ziet dat hij informatie weergeeft van het radio station:
[Afbeelding: Denon in Domoticz - Switch]

Je kunt de Switch editen, daar kun je wel een "On" en Off" action defineren, maar degene die ik gevonden en geprobeerd heb in dit topic (deel 3) werken helaas niet. Bijvoorbeeld: "http://192.168.100.147/MainZone/index.put.asp?cmd0=PutSystem_OnStandby"
[Afbeelding: Capture - Denon - Edit]

Verder ben ik nog een echte noob, dus als het makkelijk kan dan liever makkelijk.
Zo niet dan heb ik misschien wel wat hulp nodig :?

UPDATE 22:06u: Ik kan met Telnet een sessie openen op het IP-adres van de versterker en 'm met het commando "PWON" en "PWSTANDBY" aan en uitzetten. Kan iemand mij op weg helpen om dit op een Raspberry/script/Domoticz-geheel te gieten? thx!
Probeer: http://IPADRESDENON:8080/goform/formiPhoneAppDirect.xml?PWSTANDBY

• mbuurman
flexje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Probeer: http://IPADRESDENON:8080/goform/formiPhoneAppDirect.xml?PWSTANDBY
Check, werkt!! THX!
Had ook al de Telnet commando's gevonden, maar dan moet er weer met scripts geklooid worden. Zijn er nog meer commando's die gebruikt kunnen worden?

Uitzetten:
http://192.168.100.147:80...neAppDirect.xml?PWSTANDBY

Aanzetten:
http://192.168.100.147:80...miPhoneAppDirect.xml?PWON

EDIT: In een browser vanaf mijn laptop in hetzelfde netwerk werken de url's goed, maar als ik deze als ON- en OFF-Actions gebruik in Domoticz krijg ik de volgende foutmelding: Error sending switch command, check device/hardware !

mbuurman wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:21 (17%)

• flexje

flexje

got-father

mbuurman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:18:
[...]

Check, werkt!! THX!
Had ook al de Telnet commando's gevonden, maar dan moet er weer met scripts geklooid worden. Zijn er nog meer commando's die gebruikt kunnen worden?

Uitzetten:
http://192.168.100.147:80...neAppDirect.xml?PWSTANDBY

Aanzetten:
http://192.168.100.147:80...miPhoneAppDirect.xml?PWON

EDIT: In een browser vanaf mijn laptop in hetzelfde netwerk werken de url's goed, maar als ik deze als ON- en OFF-Actions gebruik in Domoticz krijg ik de volgende foutmelding: Error sending switch command, check device/hardware !
Check hier
https://www.denon-hifi.nl...00_PROTOCOL_1000__V04.pdf

Ik heb een simpele php script gemaakt waarmee ik de benodigde informatie vanuit de Denon omzet naar een json en die verstuur naar domoticz text variabelen. Die roep ik om de 2 minuten op via crontab zo hou ik de status bij in domoticz.

• mbuurman
flexje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:28:
[...]

Check hier
https://www.denon-hifi.nl...00_PROTOCOL_1000__V04.pdf

Ik heb een simpele php script gemaakt waarmee ik de benodigde informatie vanuit de Denon omzet naar een json en die verstuur naar domoticz text variabelen. Die roep ik om de 2 minuten op via crontab zo hou ik de status bij in domoticz.
Ik heb het nu met een Dummy-switch opgelost die een Shell-script aanroept die vervolgens de URL opent.
Helaas zie ik nu niet meer de details van het spelende radio-station wat ik met de 'Denon by HEOS' plugin wel had, maar voor nu is het voldoende. Thx voor je hulp!

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12-10 08:21
Als ik de z-wave stick (AeonLabs) verwijder uit mn NAS om een nieuwe device te include en vervolgens terug stop is hij alle namen (vd de devices) vergeten.

Is dit normaal / een bekend probleem? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

BoschR wijzigde deze reactie 28-01-2019 23:38 (3%)

PVOutput live - 3060wp

• tsjoender
WheeleE schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:55:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Kun je bij Domoticz onder hardware ttyUSB-P1 selecteren als device? Het was altijd zo dat die alleen ttyUSBxxx herkende waarbij xxx dan een cijfer(combinatie) moest zijn. Misschien dat de nieuwste versies ook alfanumerieke combinaties toestaan. Zo niet dan kun je bijvoorbeeld ttyUSB100 proberen oid.

Verder moet je nieuwe hardware toestaan onder settings en worden dan de devices pas aangemaakt als er ook daadwerkelijk data binnenkomt.

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-10 14:56
Je moet ze niet op die manier includen dat schijnt niet lekker te werken.

http://domotica-projecten...-wave-device-met-domoticz

Hier staat hoe het moet.
BoschR schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:37:
Als ik de z-wave stick (AeonLabs) verwijder uit mn NAS om een nieuwe device te include en vervolgens terug stop is hij alle namen (vd de devices) vergeten.

Is dit normaal / een bekend probleem? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Galaxy S8

• BoschR
Btje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:31:
Je moet ze niet op die manier includen dat schijnt niet lekker te werken.

http://domotica-projecten...-wave-device-met-domoticz

Hier staat hoe het moet.

[...]
Dit is ook hoe ik het normaal doe (makkelijker), maar dit keer had ik een aantal devices die ik moest includen die blijkbaar te ver weg zaten om rechtstreeks met de stick te communiceren.

Het kan toch niet zo zijn dat die vervolgens alle device namen kwijt is?

PVOutput live - 3060wp

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-10 14:56
geen idee. Als ze te ver weg waren heb ik ze dicht bij ge-include (bij mijn vader, ik gebruik zelf HA) en dan op de bedoelde plek geïnstalleerd.
BoschR schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:24:
[...]

Dit is ook hoe ik het normaal doe (makkelijker), maar dit keer had ik een aantal devices die ik moest includen die blijkbaar te ver weg zaten om rechtstreeks met de stick te communiceren.

Het kan toch niet zo zijn dat die vervolgens alle device namen kwijt is?

Galaxy S8

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:30
Binnen een lua script doe ik een http get naar een esp8266, dit gaat vaak goed maar soms ook niet. In de log van Domoticz zie ik alleen error opening .... Graag zou ik er achter komen waarom domoticz geen verbinding kan maken met mijn ESP. Ben er bijna zeker van dat dit niks met mijn esp te maken heeft, iemand een tip hier om dit te debuggen?
rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:02:
Binnen een lua script doe ik een http get naar een esp8266, dit gaat vaak goed maar soms ook niet. In de log van Domoticz zie ik alleen error opening .... Graag zou ik er achter komen waarom domoticz geen verbinding kan maken met mijn ESP. Ben er bijna zeker van dat dit niks met mijn esp te maken heeft, iemand een tip hier om dit te debuggen?
Hahaha, dit lijkt een beetje op mijn camera issue een paar pagina's terug.
Waarom kies je voor een http get en niet een MQTT oplossing?

• rorie
@Toppe goeie vraag, ik gebruik wel mqtt maar niet binnen domoticz. Dit is omdat ik begonnen ben met mqtt voordat ik domoticz gebruikte. Vooral esp8266 met allerlei sensors en actuatoren dia via mqtt met elkaar communiceren en een web client. Toen ik Xiaomi toevoegde aan mijn setup ben ik ook domoticz er bij gaan gebruiken. Om dit passende te krijgen binnen mijn mqtt structuur gebruik ik een ESP8266 die http request omzet naar een mqtt bericht. Als ik nu mqtt oplossing binnen domoticz ga gebruiken moet ik mijn hele structuur gaan omgooien. Dan kan natuurlijk wel maar dan ben ik wel weer de nodige uurtjes verder.
rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:29:
@Toppe goeie vraag, ik gebruik wel mqtt maar niet binnen domoticz. Dit is omdat ik begonnen ben met mqtt voordat ik domoticz gebruikte. Vooral esp8266 met allerlei sensors en actuatoren dia via mqtt met elkaar communiceren en een web client. Toen ik Xiaomi toevoegde aan mijn setup ben ik ook domoticz er bij gaan gebruiken. Om dit passende te krijgen binnen mijn mqtt structuur gebruik ik een ESP8266 die http request omzet naar een mqtt bericht. Als ik nu mqtt oplossing binnen domoticz ga gebruiken moet ik mijn hele structuur gaan omgooien. Dan kan natuurlijk wel maar dan ben ik wel weer de nodige uurtjes verder.
Hmm ik snap het dillema, echter zou ik altijd MQTT aanraden omdat (zoals je nu zelf ook ervaart) een HTTP request niet altijd even betrouwbaar is.

Je zou op een of andere manier moeten uitzoeken of het probleem bij Domoticz ligt of bij je ESP8266 modules. Als Domoticz het verzoek niet doet dan valt er voor je ESP modules vrij weinig te reageren natuurlijk.

Maar dat kan nog wel eens een uitdaging worden. Om te beginnen zou ik elk request weg laten schrijven naar een log, als je dan gemiste tijden hebt is het makkelijk terug te zoeken en weet je sneller waar het probleem zit.

offtopic:
Ik loop op dit moment tegen het zelfde probleem aan, ik krijg niet altijd een foto toegestuurd via Telegram als de deurbel gaat. Deze doet ook een HTTP request en het lijkt er op dat in dit geval de camera het probleem is, alsof hij in een soort slaap modus zit.

@MikeOO, gekke actie gedaan: De RLC-511W gaat retour. Ik vertrouw hem toch niet meer om er echt een veilig gevoel bij te houden... De RLC-410W komt morgen binnen, zelfs specs alleen geen optische zoom. Als dit het ook niet wordt dan gaat deze naar de achtertuin en komt er een Dahua te hangen :)

Toppe wijzigde deze reactie 29-01-2019 11:40 (11%)

Toppe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:39:
[...]

@MikeOO, gekke actie gedaan: De RLC-511W gaat retour. Ik vertrouw hem toch niet meer om er echt een veilig gevoel bij te houden... De RLC-410W komt morgen binnen, zelfs specs alleen geen optische zoom. Als dit het ook niet wordt dan gaat deze naar de achtertuin en komt er een Dahua te hangen :)
Optische zoom stelt verder toch niet zoveel voor en hoe vaak gebruik je dat en zeker op de plek waar je hem gaat hangen is het vaak ook niet nodig. Benieuwd of die wel goed blijft werken.

Maar goed dat je deze retour hebt gestuurd want je wilt niet later er achter komen dat er nog meer vreemde problemen zijn met de camera. En firmware updates hoef je meestal niet te verwachten dus bij een probleem wordt het ook niet meer opgelost.
MikeOO schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Optische zoom stelt verder toch niet zoveel voor en hoe vaak gebruik je dat en zeker op de plek waar je hem gaat hangen is het vaak ook niet nodig. Benieuwd of die wel goed blijft werken.

Maar goed dat je deze retour hebt gestuurd want je wilt niet later er achter komen dat er nog meer vreemde problemen zijn met de camera. En firmware updates hoef je meestal niet te verwachten dus bij een probleem wordt het ook niet meer opgelost.
Inderdaad. Ben nog wel in een 'discussie' met Reolink over het probleem maar het is daar een beetje van het kastje naar de muur. Merk dat de interface af en toe de eerste keer ook heel traag laad en daarna is hij gewoon snel . Reolink geeft als advies om de desktop software te gebruiken. Leuk, maar dat lost het probleem niet op?

Andere reden om voor de 410 te gaan is het formaat, hij is toch wat compacter dan de 511 :)

• WheeleE

WheeleE

Dinges

tsjoender schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:14:
[...]

Kun je bij Domoticz onder hardware ttyUSB-P1 selecteren als device? Het was altijd zo dat die alleen ttyUSBxxx herkende waarbij xxx dan een cijfer(combinatie) moest zijn. Misschien dat de nieuwste versies ook alfanumerieke combinaties toestaan. Zo niet dan kun je bijvoorbeeld ttyUSB100 proberen oid.

Verder moet je nieuwe hardware toestaan onder settings en worden dan de devices pas aangemaakt als er ook daadwerkelijk data binnenkomt.
In de hardware-configuratie staat ttyUSB-P1 in de dropdownlijst. Voordat ik gisteren persistent usb configureerde zag ik alleen ttyUSB0 en ttyUSB1. Die staat er nu ook nog in, maar omdat ik de P1connector aan ttyUSB-P1 heb gekoppeld kies ik die uit de lijst.

Via settings nieuwe hardware/sensoren toelaten selecteren geeft ook geen verschil. Als nieuwe sensoren alleen binnenkomen als er data binnenkomt zou ik nu denken dat de sensor niet goed op de slimme meter zit en dus niks binnenkrijgt. Ik zal vanavond nog eens kijken.

• prekz
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:58
prekz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:52:
Ik wilde vandaag mijn eerste device toevoegen aan zigbee2mqtt een Xiaomi Aqara Wall switch (WXKG03LM)

toevoegen aan zigbee2mqtt lukte prima, en ik zie hem ook netjes in de log voorbij komen.
Alleen wanneer ik op de knop druk zie ik deze logging in domoticz voorbij komen:

[...]

De zigbee2mqtt log lijkt daarin gewoon goed:
2019-1-23 20:37:45 - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00018341e4', payload '{"battery":99,"voltage":3015,"linkquality":36,"click":"single"}'

ik kan er op google/github helaas niks nuttigs over vinden, is hier iemand die dit ook heeft gehad?
Een voorzichtige bump, is er iemand die een idee heeft over bovenstaande?

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-10 11:03

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heeft iemand een idee of het ook mogelijk is om nieuwe devices niet te accepteren van specifieke Hardware? Ik heb namelijk vrij gemakkelijk circa 100 433Mhz devices uit de buurt te pakken. Deze heb ik allemaal niet nodig en dit zorgt voor vervuiling en vrij hoge IDX'en.

Dus ik zou op de een of andere manier een filter willen zonder dat ik elke keer mijn DB moet opschonen. Ik ben nu bezig mijn DB op te schonen met een query-tool en wat GUI dingen en wil dit niet vaker moeten doen.

Uiteraard weet ik dat er de "allow for 5 minutes" optie is; maar dat is slechts/meer een lapmiddel .

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• H0ppie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10-10 14:12
imdos schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:02:
Heeft iemand een idee of het ook mogelijk is om nieuwe devices niet te accepteren van specifieke Hardware? Ik heb namelijk vrij gemakkelijk circa 100 433Mhz devices uit de buurt te pakken. Deze heb ik allemaal niet nodig en dit zorgt voor vervuiling en vrij hoge IDX'en.

Dus ik zou op de een of andere manier een filter willen zonder dat ik elke keer mijn DB moet opschonen. Ik ben nu bezig mijn DB op te schonen met een query-tool en wat GUI dingen en wil dit niet vaker moeten doen.

Uiteraard weet ik dat er de "allow for 5 minutes" optie is; maar dat is slechts/meer een lapmiddel .
Voor de RFXCom bijvoorbeeld kun je verschillende protocollen instellen (bij gebrek aan betere verwoording zo uit het hoofd). Daar zou je via de documentatie van RFXCom kunnen opzoeken welke devices welk protocol gebruiken en die alleen aan te zetten. Zo kun je het een beetje sturen wat je op laat pikken. Is tevens ook een lapmiddel, want zover ik weet is het niet mogelijk om van verschillende hardware aan te geven of ze devices moeten detecten.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 00:21
vwtune schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:47:
Ik wil even inhaken op het deurbelscript icm camera...
@Toppe heeft een mooi script gemaakt, welke bij mij nu uitstekend werkt, alleen ik zit met het volgende;

Wanneer er aangebeld wordt, dan hoor je eerst nog een stuk van de laatste keer dat er geluid uit de gateway is gekomen. Dus wanneer in dit geval: ding dong als laatste uit de gateway is gekomen, dan krijg je wanneer de bel gaat, dus 6 keer ding dong (ipv 4), waarbij de eerst twee versnel afgespeeld worden. Stel dat ik daarvoor een ander event geschakeld heb en daarbij is het geluid bijvoorbeeld geblaf van honden, dan hoor je wanneer de deurbel gaat, eerst een klein stukje geblaf en vervolgens pas: ding dong....
Het is met alle melodieën, als ik hem nu verander naar knock knock, dan hoor je: ding dong, knock knock, knock knock. En pas als je daarna weer belt, dan hoor je wel alleen 4 keer knock...

Wanneer ik het deurbel script uitschakel, en mijn eigen oude simpele blockly gebruik om de deurbel te schakelen (en dus geen gebruik meer maak van een foto / camera) dan heb ik dit rare gedrag van de gateways/ geluid niet.
De uitschakeltijd van de deurbel heeft hier trouwens geen effect op.

Met @Toppe overlegd en leek handig om het hier te posten.
Sorry dat ik mezelf even quote, maar ik denk dat dit bericht een beetje is ondergesneeuwd en wil het graag nog even onder de aandacht brengen, in de hoop een oplossing ervoor te vinden :) :*)

• rorie
@Toppe Om toch nog eventerug te komen op het mqtt verhaal. Domoticz published alles via het topic domoticz/out. Als ik dan bijvoorbeeld met een esp8266 alles publish via een topic "WoonkamerESP01/out" dan kan ik geen wildcart maken voor mijn web client die alles binnen krijgt zowel van domoticz en mijn esp`s. Enig idee hoe je dit kan oplossen?

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-10 11:03

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

H0ppie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Voor de RFXCom bijvoorbeeld kun je verschillende protocollen instellen (bij gebrek aan betere verwoording zo uit het hoofd). Daar zou je via de documentatie van RFXCom kunnen opzoeken welke devices welk protocol gebruiken en die alleen aan te zetten. Zo kun je het een beetje sturen wat je op laat pikken. Is tevens ook een lapmiddel, want zover ik weet is het niet mogelijk om van verschillende hardware aan te geven of ze devices moeten detecten.
Ik heb een RFLink; dus dat kan ik dan weer niet. Hij geeft ze wel een lagere prioriteit; maar ik snap je idee.
Dan toch maar met hardware disabled blijven werken. Ik heb weinig zin om er iets omheen te bouwen noch te scripten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:50:
@Toppe Om toch nog eventerug te komen op het mqtt verhaal. Domoticz published alles via het topic domoticz/out. Als ik dan bijvoorbeeld met een esp8266 alles publish via een topic "WoonkamerESP01/out" dan kan ik geen wildcart maken voor mijn web client die alles binnen krijgt zowel van domoticz en mijn esp`s. Enig idee hoe je dit kan oplossen?
Poeh, als je twee verschillende topics gebruikt dan wordt het wat lastiger. Welke software gebruik je op de ESP’s?

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23:31
Ik zoek me al een paar dagen suf, maar het zal toch wel aan mij liggen...

Ik heb een SolarEdge device waar ik met Lua dit uit krijg:

code:
1
LUA: Generate device: 346.293;3268970.000

De tweede waarde is de lifetime generation (zo'n 3,2MW).
Ik wil echter de waarde van 'vandaag'. Die staat op het device (in het Domoticz dashboard), maar ik heb geen idee hoe ik die eruit krijg. Edit: ik ben maar de json weg gegaan via een voorbeeldje dat ik vond, maar dat lijkt een omweg.

Ik begrijp dus niet het verschil tussen de waardes die Lua ophaalt en de waardes die het device toont.
Kun je met Lua niet zomaar alle databasewaarden ophalen, of berekent Domoticz bepaalde waarden zelf in zo'n device?

Liefst zou ik gewoon alle eigenschappen van zo'n device in Lua (zonder json call) uitlezen en dan die daily vanzelf vinden.

Wiley99 wijzigde deze reactie 29-01-2019 19:34 (9%)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• rorie
De software op al mijn ESP`s schrijf ik zelf. Het is ook geen wenselijke situatie lijkt me dat ieder device naar hetzelfde topic published.
Toppe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Poeh, als je twee verschillende topics gebruikt dan wordt het wat lastiger. Welke software gebruik je op de ESP’s?

• dfrenner
  • Laatst online: 22-07 23:17
Nou de scriptjes met GPIO was mij toch iets te veel gehobby, dus ik heb een S0 pulse counter gekocht van smartdashboardmeter.

Dit was redelijk plug en play!

Maar één iets krijg ik nog niet voor elkaar. Hij geeft het weer in kWh, terwijl ik type water heb geselecteerd.

Hardware toegevoegd:
https://farm8.staticflickr.com/7843/33042470598_04fe2be7cc_b.jpg

Dan de meters ingesteld, hij zit op poort 1, dus die ingesteld als "water":

Vervolgens zie ik deze meters in apparaten of devices:

Ze hebben allemaal kWh als waarde staan, ik mis het m3 apparaat of device...

De telling lijkt wel goed te gaan:

23 liter verbruikt in de afgelopen 2 uur, klopt prima... 8)

Edit:
Nou moe... Nu opeens kan ik hem wel aanpassen, toen ik dat net deed kreeg ik alleen de optie om de naam aan te passen. Nu kan ik wel voor het type water kiezen in de meter.
Duurt dat even voor die opties tevoorschijn komen ofzo?!?

dfrenner wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:43 (17%)

Youtube: DashcamNL

rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:36:
De software op al mijn ESP`s schrijf ik zelf. Het is ook geen wenselijke situatie lijkt me dat ieder device naar hetzelfde topic published.

[...]
Voor apparaten die je in Domoticz wilt hebben lijkt het me juist wel wenselijk? Maar MQTT is niet mijn sterkte punt dus voor mij lijkt het aanpassen van de topics al vrij snel onmogelijk.
dfrenner schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:38:
Nou de scriptjes met GPIO was mij toch iets te veel gehobby, dus ik heb een S0 pulse counter gekocht van smartdashboardmeter.

Dit was redelijk plug en play!

Maar één iets krijg ik nog niet voor elkaar. Hij geeft het weer in kWh, terwijl ik type water heb geselecteerd.

Hardware toegevoegd:
[Afbeelding]

Dan de meters ingesteld, hij zit op poort 1, dus die ingesteld als "water":
[Afbeelding]

Vervolgens zie ik deze meters in apparaten of devices:
[Afbeelding]

Ze hebben allemaal kWh als waarde staan, ik mis het m3 apparaat of device...

De telling lijkt wel goed te gaan:
[Afbeelding]

23 liter verbruikt in de afgelopen 2 uur, klopt prima... 8)

Edit:
Nou moe... Nu opeens kan ik hem wel aanpassen, toen ik dat net deed kreeg ik alleen de optie om de naam aan te passen. Nu kan ik wel voor het type water kiezen in de meter.
Duurt dat even voor die opties tevoorschijn komen ofzo?!?

[Afbeelding]
Ben benieuwd of er een verschil is over een weekje ofzo :P

Toppe wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:50 (62%)

• dfrenner
Toppe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:48:
[...]

Voor apparaten die je in Domoticz wilt hebben lijkt het me juist wel wenselijk? Maar MQTT is niet mijn sterkte punt dus voor mij lijkt het aanpassen van de topics al vrij snel onmogelijk.

[...]

Ben benieuwd of er een verschil is over een weekje ofzo :P
Verschil?

Je bedoelt met de meterstand, kan ik ergens de huidige meterstand importeren?

dfrenner wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:54 (9%)

dfrenner schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:54:
[...]

Verschil?

Je bedoelt met de meterstand, kan ik ergens de huidige meterstand importeren?
Ja, onder aanpassen zal je iets van "Meter verschil" moeten hebben. Daar vul je dan de huidige stand in. Op die manier kan je straks echt controleren of en wat voor verschil er in zit. Mogelijk zit die er nu 23 liter naast, dan trek je er simpelweg 23 liter vanaf ;)

• dfrenner
Toppe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Ja, onder aanpassen zal je iets van "Meter verschil" moeten hebben. Daar vul je dan de huidige stand in. Op die manier kan je straks echt controleren of en wat voor verschil er in zit. Mogelijk zit die er nu 23 liter naast, dan trek je er simpelweg 23 liter vanaf ;)
Gelukt, huidige meterstand - (inmiddels) 35 liter ingevuld.
En op dit moment komt de meterstand overeen.

• rorie
@Toppe Dat alle aparaten die verbonden zijn met Domoticz allemaal uitsturen op Domoticz/out is logisch. Maar voor al mijn aparaten die dat niet zijn zoals mijn ESP`s niet. Die sturen op hun beurt al hun data van de fysiek aangesloten sensoren en actuatoren naar hun Eigen topic. Alleen word het nu lasting om met een wildcard alle informatie te ontvangen voor bijvoorbeeld een web client. En er is voor zover ik weet geen optie om in domoticz het out topic aan te passen.

• flexje

flexje

got-father

rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:41:
@Toppe Dat alle aparaten die verbonden zijn met Domoticz allemaal uitsturen op Domoticz/out is logisch. Maar voor al mijn aparaten die dat niet zijn zoals mijn ESP`s niet. Die sturen op hun beurt al hun data van de fysiek aangesloten sensoren en actuatoren naar hun Eigen topic. Alleen word het nu lasting om met een wildcard alle informatie te ontvangen voor bijvoorbeeld een web client. En er is voor zover ik weet geen optie om in domoticz het out topic aan te passen.
Je zou het kunnen omzetten met node red, ik doe dat ook voor mn shellies

rorie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:02:
Een tcpdump starten op de domoticz server met een destination filter voor de ESP. En dan met wireshark bekijken. Wel mits je geen https gebruikt. Als je nog nooit ioets hebt gedaan met wireshark is dit niet eenvoudig.
Of een scriptje met curl maken die elke x seconden (vanuit de cron) een request doet naar je device en dit loggen met verbose logging aan. Evt een ping erbij.
WheeleE schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:23:
[...]

In de hardware-configuratie staat ttyUSB-P1 in de dropdownlijst. Voordat ik gisteren persistent usb configureerde zag ik alleen ttyUSB0 en ttyUSB1. Die staat er nu ook nog in, maar omdat ik de P1connector aan ttyUSB-P1 heb gekoppeld kies ik die uit de lijst.

Via settings nieuwe hardware/sensoren toelaten selecteren geeft ook geen verschil. Als nieuwe sensoren alleen binnenkomen als er data binnenkomt zou ik nu denken dat de sensor niet goed op de slimme meter zit en dus niks binnenkrijgt. Ik zal vanavond nog eens kijken.
Om te kijken of je wel data binnen krijgt kun je op de domoticz server ook een cat /dev/ttyUSB-P1 uitvoeren. Dan moet er zo nu en dan wat over je scherm vliegen.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

jobr schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:27:

[...]

Om te kijken of je wel data binnen krijgt kun je op de domoticz server ook een cat /dev/ttyUSB-P1 uitvoeren. Dan moet er zo nu en dan wat over je scherm vliegen.
Ik denk dat daar het probleem zit. De leeskop wordt wel gezien door de Raspberry (als ik m eruit haal verdwijnt er een device uit de dmesg-output), maar cat /dev/ttyUSB-P1 laat geen output zien. Ook als ik de persistent koppeling met ttyUSB-P1 verwijder, reboot en m vervolgens op ttyUSB1 pols zie ik niks.

Geen idee hoe nauwkeurig de positionering van de leeskop luistert maar veel variatie is er niet in mogelijk. Misschien moet ik proberen na te vragen of de optische P1-poort van mijn meter wel geactiveerd is?

WheeleE wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:26 (7%)

• tsjoender
WheeleE schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat daar het probleem zit. De leeskop wordt wel gezien door de Raspberry (als ik m eruit haal verdwijnt er een device uit de dmesg-output), maar cat /dev/ttyUSB-P1 laat geen output zien. Ook als ik de persistent koppeling met ttyUSB-P1 verwijder, reboot en m vervolgens op ttyUSB1 pols zie ik niks.

Geen idee hoe nauwkeurig de positionering van de leeskop luistert maar veel variatie is er niet in mogelijk. Misschien moet ik proberen na te vragen of de optische P1-poort van mijn meter wel geactiveerd is?
Welke slimme meter heb je? Een Kamstrup misschien (omdat je de IR kabel gebruikt gok ik dit)? Zelf heb ik zo'n IR kop op een Kamstrup warmtemeter en daar is de IR interface uitgeschakeld tot je op de knoppen op de meter drukt (waarmee je door de schermpjes navigeert). Met het indrukken wordt de IR interface ook actief voor 25 (of 30?) minuten en iedere keer dat er binnen die tijd IR "verkeer" is dan wordt die timer gereset en zo kun je door blijven lezen. Misschien heeft Kamstrup iets dergelijks ook op de slimme meters gedaan voor electriciteit?

• WheeleE

WheeleE

Dinges

tsjoender schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Welke slimme meter heb je? Een Kamstrup misschien (omdat je de IR kabel gebruikt gok ik dit)? Zelf heb ik zo'n IR kop op een Kamstrup warmtemeter en daar is de IR interface uitgeschakeld tot je op de knoppen op de meter drukt (waarmee je door de schermpjes navigeert). Met het indrukken wordt de IR interface ook actief voor 25 (of 30?) minuten en iedere keer dat er binnen die tijd IR "verkeer" is dan wordt die timer gereset en zo kun je door blijven lezen. Misschien heeft Kamstrup iets dergelijks ook op de slimme meters gedaan voor electriciteit?
Ik heb een Landis Gyr ZCF120ABd:

Vanmiddag heb ik contact gehad met Stedin om na te vragen of de P1-poort soms standaard uit/dicht stond. Daar konden ze me geen uitsluitsel over geven, ik ga er dan maar van uit dat ie gewoon aan staat.

Omdat het maar 2 IRledjes zijn die door een latje plexiglas moeten kan het zijn dat door lichtinval van de zijkant e.e.a. niet goed bij de leeskop terecht komt. Ik kan nog proberen om met tape of iets dergelijks het omgevingslicht te beperken.
MikeOO schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:09:
[...]

En de net binnen gekomen RLC-410W gaat weer retour, was even vergeten dat deze ook een grotere beeldsensor had en ik dus niet alles zie wat ik graag wil zien :'(

Overigens werkt deze nu 'opeens' bizar goed sinds ik een andere knop heb opgehangen. Zelfs de HomePod begint nu mee te praten :P

Toppe schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:33:
[...]

En de net binnen gekomen RLC-410W gaat weer retour, was even vergeten dat deze ook een grotere beeldsensor had en ik dus niet alles zie wat ik graag wil zien :'(

Overigens werkt deze nu 'opeens' bizar goed sinds ik een andere knop heb opgehangen. Zelfs de HomePod begint nu mee te praten :P
Je krijg nu wel een hoop ervaring met dit merk >:)
MikeOO schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:52:
[...]

Je krijg nu wel een hoop ervaring met dit merk >:)
Meer dan me lief is. Stond net echt op ‘t punt om Dahua te gaan bestellen maar toen vroeg de baas ‘Waarom? Het werkt toch?’

Vrouwen, soms zijn ze best handig :9

Toppe wijzigde deze reactie 30-01-2019 18:10 (9%)

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:55
WheeleE schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Ik heb een Landis Gyr ZCF120ABd:
[Afbeelding]
Vanmiddag heb ik contact gehad met Stedin om na te vragen of de P1-poort soms standaard uit/dicht stond. Daar konden ze me geen uitsluitsel over geven, ik ga er dan maar van uit dat ie gewoon aan staat.

Omdat het maar 2 IRledjes zijn die door een latje plexiglas moeten kan het zijn dat door lichtinval van de zijkant e.e.a. niet goed bij de leeskop terecht komt. Ik kan nog proberen om met tape of iets dergelijks het omgevingslicht te beperken.
Ehm.. Misschien mis ik wat hoor maar de p1 poort van de meter is toch gewoon een 4polig connectortje.
Rechts aan de zijkant met een kapje erop?

Ik heb namelijk, zo een zelfde meter volgensmij

Edit, dit is een niet zo slimme meter. Generatie 1 slimme meter waar die p1 poort nog niet op zat.
Kwam dit tooic nog tegen, al gezien?

luigi87 wijzigde deze reactie 30-01-2019 22:06 (11%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Toppe schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Meer dan me lief is. Stond net echt op ‘t punt om Dahua te gaan bestellen maar toen vroeg de baas ‘Waarom? Het werkt toch?’

Vrouwen, soms zijn ze best handig :9
Redelijk besluiteloos, je lijkt bijna zelf wel op een v... >:)

Zolang je voldoende beeld hebt van degene die aanbelt is het prima. Zelf was mij eerste camera het net niet. Kreeg toen te weinig te zien en kon de aanbeller net uit beeld staan. Gelukkig overleefde hij de tuinslang niet en toen de Dahua aangeschaft en dat was het wel waard.

Maar elk huis is anders en ook de plek waar de camera komt en als dat voldoet dan kun je niet anders dan het met vrouw eens zijn.

• BoschR
DietPi - Domoticz support feature request
Ter vervanging van mn NAS die 24/7 (voor Domoticz) op gemiddeld 25 watt loop te draaien heb ik een Odroid C2 gekocht om o.a. Domoticz op te zetten. Maar ook een MQTT broker (Mosquitto) en Node-RED.

Kort gezocht naar welke linux distro ik erop zou installeren stuitte ik op: DietPi (https://dietpi.com/). Nooit van gehoord (gek genoeg?), maar gisteren toch maar een kans gegeven. Ik moet zeggen het werkt geniaal en je kan vanuit de command line een setup lanceren om de meest gangbare software te installeren.

Wat ik gisteren bijvoorbeeld met een simpele druk op de knop het geinstalleerd: Docker, Vim, Git, Mosquitto, Node-RED, Samba, OpenSSH, Node.js.

Ook HA (Home Assistant) is te installeren, maar GEEN Domoticz! Daar heb ik dus ook ook jullie voor nodig, je een feature request indienen via FeatHub (heb ik zojuist gedaan) en stemmen als je hier ook interesse in hebt. Features met de meeste stemmen worden waarschijnlijk het snelste opgepakt.

Domoticz icm met MQTT broker, Node-RED en Certbot (let's encrypt) heb je een hele mooie setup voor domotica! Zeker met de opkomst van Shelly.cloud bijvoorbeeld. En dit is te installeren zonder / geen kennis van linux.

knipje

teacher wijzigde deze reactie 01-02-2019 20:32 (5%)

PVOutput live - 3060wp

Vooraf: dit is een domme vraag, maar ik kom er niet aan uit. :$

Ik weet dat ik ergens een gele ster aan moet vinken zodat daarna mijn device op het dashboard wordt getoond. Maar ik kan die gele ster nergens vinden, terwijl me dat in het verleden wel is gelukt. Bij Settings / devices zit deze iig niet, maar waar ik verder ook zoek ik kan het niet vinden. Kan iemand mij een duw in de juiste richting geven?

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:41
pven schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:29:
Ik weet dat ik ergens een gele ster aan moet vinken zodat daarna mijn device op het dashboard wordt getoond. Maar ik kan die gele ster nergens vinden, terwijl me dat in het verleden wel is gelukt. Bij Settings / devices zit deze iig niet, maar waar ik verder ook zoek ik kan het niet vinden.
Je kan die sterren vinden op de bijbehorende hardware pagina's. Voor Switches dus bij 'Switches', Sensoren bij 'Temperature' etc..

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 17:16
Na mijn dak verstevigt te hebben, mijn verbruik inzichtelijker gemaakt (met hulp van de slimme meter en domoticz) wil ik nu (zeker na de laatste berichten over subsidie en saldering) zonnepanelen gaan plaatsen.

Nu wil ik de opbrengst en mijn verbruik verder gaan monitoren na installatie.
De zonnepanelen (20+ / 6000Wp) zullen all black worden met een 3 fase omvormer. Vrij zicht op het zuiden, geen schaduw.

Welke omvormers laten zich momenteel het beste uitlezen via domoticz? En van welke moet ik echt afblijven door slechte ervaringen?

DjAntoon wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:42 (3%)

• WheeleE

WheeleE

Dinges

luigi87 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Ehm.. Misschien mis ik wat hoor maar de p1 poort van de meter is toch gewoon een 4polig connectortje.
Rechts aan de zijkant met een kapje erop?

Ik heb namelijk, zo een zelfde meter volgensmij

Edit, dit is een niet zo slimme meter. Generatie 1 slimme meter waar die p1 poort nog niet op zat.
Kwam dit tooic nog tegen, al gezien?
Ik noem de IR-poort ook een P1-poort. Wellicht onterecht, maargoed. Dat topic is nieuw voor me, maar wel interessant, thanks. De IR-poort is bij mij óf niet geactiveerd, óf de leeskop vangt de signalen niet goed op doordat ie niet recht genoeg is uitgelijnd.
Voor nu hou ik het ff voor gezien. Misschien dat ik later nog eens wat probeer te knutselen voor de leeskop of laat ik Stedin een keer langskomen om de Import te controleren.

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:55
WheeleE schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ik noem de IR-poort ook een P1-poort. Wellicht onterecht, maargoed. Dat topic is nieuw voor me, maar wel interessant, thanks. De IR-poort is bij mij óf niet geactiveerd, óf de leeskop vangt de signalen niet goed op doordat ie niet recht genoeg is uitgelijnd.
Voor nu hou ik het ff voor gezien. Misschien dat ik later nog eens wat probeer te knutselen voor de leeskop of laat ik Stedin een keer langskomen om de Import te controleren.
De P1 poort is uniform wat ik begreep en is dus via een RJ11 verbinding, dus ik raakte daardoor een beetje in de war.
Wat jij probeert uit te lezen is de pulsteller en is idd lastig omdat de leeskop wel precies goed moet zitten.

Kan je niet je meter laten vervangen via stedin
Kost 72,60 en dan kan je gas en electra uitlezen via een P1 poort en zo snoertje

Dan werkt het allemaal in een keer goed. Tenzij je natuurlijk zin hebt om te hobbyen. ..

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

DjAntoon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:39:
Na mijn dak verstevigt te hebben, mijn verbruik inzichtelijker gemaakt (met hulp van de slimme meter en domoticz) wil ik nu (zeker na de laatste berichten over subsidie en saldering) zonnepanelen gaan plaatsen.

De zonnepanelen (20+ / 6000Wp) zullen all black worden met een 3 fase omvormer. Vrij zicht op het zuiden, geen schaduw.

Welke omvormers laten zich momenteel het beste uitlezen via domoticz? En van welke moet ik echt afblijven door slechte ervaringen?
Ik heb zelf SolarEdge en dat is een prima ding. SolarEdge heeft een plugin in voor Domoticz en die werkt verrassend goed. Andere optie is via PvOutput (je kan dan de data delen met de hele wereld als je dit wilt) en ook die hebben een plugin voor Domoticz.

Zelf zou ik kijken welke omvormers Domoticz ondersteund al zullen dat er niet heel veel zijn ben ik bang.

En ik heb geen idee of je het laat plaatsen maar vraag dan wel na bij de verkopende partij of ze de API key willen verstrekken, het schijnt dat niet iedereen dit wilt doen of zoals in mijn geval ze niet exact weten hoe ze die moeten vinden... ;)

Zonder die API key kan je namelijk niet zoveel :)

• DjAntoon
Toppe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:15:
[...]
Ik heb zelf SolarEdge en dat is een prima ding. SolarEdge heeft een plugin in voor Domoticz en die werkt verrassend goed.
En ik heb geen idee of je het laat plaatsen maar vraag dan wel na bij de verkopende partij of ze de API key willen verstrekken, het schijnt dat niet iedereen dit wilt doen of zoals in mijn geval ze niet exact weten hoe ze die moeten vinden... ;)

Zonder die API key kan je namelijk niet zoveel :)
Kijk dat is belangrijke informatie, bedankt. Over solaredge was ik al wat over tegen gekomen, maar niets over de api key.

Ik begrijp dat een Omnik en SMA ook zouden moeten werken, maar dan ook alle types?
DjAntoon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Kijk dat is belangrijke informatie, bedankt. Over solaredge was ik al wat over tegen gekomen, maar niets over de api key.

Ik begrijp dat een Omnik en SMA ook zouden moeten werken, maar dan ook alle types?
Voor zover ik kan zien is deze niet direct beschikbaar in Domoticz dus zou je moeten werken met een 'externe' plugin, andere optie is via PvOutput en die ondersteunen er veel meer. Je kan dan met Domoticz weer alle informatie bij PvOutput uitlezen (al dan niet met een kleine vertraging) en daar weer van alles mee doen mocht je dat willen.

Denk eerder dat je voor je zelf moet uitzoeken welke omvormer je zou willen en dan moet gaan kijken welke omvormer 'geschikt' is voor Domoticz.

Ik ben in elk geval erg blij met mijn SolarEdge, heb er nooit gezeur mee (1x met de WiFi verbinding) gehad en alle data is gewoon actueel.

SolarEdge heeft een mooie app waar alle informatie nog steeds zichtbaar in is en in blijft

• DjAntoon
Toppe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:28:
[...]
Ik ben in elk geval erg blij met mijn SolarEdge, heb er nooit gezeur mee (1x met de WiFi verbinding) gehad en alle data is gewoon actueel.

SolarEdge heeft een mooie app waar alle informatie nog steeds zichtbaar in is en in blijft
Deze zijn altijd met optimizers begrijp ik?

• tsjoender
DjAntoon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:39:

In principe is iedere omvormer waar je met een script data uit weet te halen geschikt om te gebruiken met Domoticz. Als je de data hebt, dan kun je deze met de JSON API voeden aan virtuele sensoren in Domoticz.

Hier loopt een topic over het loggen met verschillende omvormers: Datalogging: PV systemen. Dat helpt denk ik al om te kijken welke merken te loggen zijn en welke niet of erg lastig.

Voor SolarEdge loopt een speciaal topic waarbij Tweaker @Jerrythafast een fraai stuk werk deelt dat meeluistert met de communicatie tussen de SolarEdge omvormers en de SolarEdge clouddienst en de data naar MySQL logt. Ik gebruik zijn scripts met een kleine aanpassing waarmee het naast MySQL ook twee virtuele sensoren in Domoticz bijwerkt.

Mocht je uitkomen bij een omvormer welke niet uit te lezen is, dan kun je altijd nog kiezen voor een kWh meter welke je tussen de omvormer en de meterkast plaatst. Er zijn uitvoeringen met pulsen, maar ook met modbus. Dat laatste heeft als grote voordeel dat je een soort van telegrammen met de werkelijke data krijgt. Nadeel van pulstelling is dat als je pulsen mist (omdat Domoticz misschien een halve dag offline was), of als je false positives hebt de logging uit de pas kan lopen. Als je een kWh meter kiest let er dan ook op dat je idealiter een kiest welke de richting van de stroom ook kan meten zodat je meet hoeveel stroom het net in gaat bij zonlicht en hoeveel stroom de set uit het net haalt op de momenten dat er geen zon is.
DjAntoon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Fronius heeft ook veel mogelijkheden (lokaal: API, modbus (tcp), push service)
Je moet even kijken of een omvormer een api interface heeft. Je zult meestal een scriptje moeten maken (of ergens vandaan halen) die de omvormer uitleest en vervolgens de devices in Domoticz uitleest.
Ik zou zelf wel kiezen kiezen voor een omvormer die lokaal is uit te lezen (dus niet vanuit een externe portal). Dat heb je zelf wat meer controle en grotere kans denk ik dat het in de toekomst ook nog werkt.
Als de omvormer Sunspec (via Modbus) ondersteunt is er bijv een python library beschikbaar. Dan kun je daar van alles in detail uit trekken.

Solar edge alleen kopen als je of veel schaduw hebt of alle panelen ook afzonderlijk wilt uitlezen. Wel een flinke meerprijs voor dat laatste.

• DjAntoon
jobr schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:08:
[...]
Solar edge alleen kopen als je of veel schaduw hebt of alle panelen ook afzonderlijk wilt uitlezen. Wel een flinke meerprijs voor dat laatste.
Dat kom ik vaker tegen ja, zonnepanelen op mijn dak kan ik zo leggen dat ik geen last heb van schaduw. Ik heb net geleerd dat ik er beter wat meer zonnepanelen op kan leggen, dan een dure omvormer met optimizers.
Ik wil wel all black, maar het hoeven ook niet de hoogst rendement panelen te zijn.

Ik ben geen echte programmeur, dus het moet liefst al bestaan... Dzvents lukt me nog net een beetje.
Mijn idee is ook om in de toekomst mijn verbruikers door monitoring wat actiever te sturen.
Dus wanneer salderen straks over is, de airco vol aan als de panelen voldoende stroom leveren.

DjAntoon wijzigde deze reactie 31-01-2019 20:23 (19%)

• rorie
Wat is jullie ervaring met Domoticz i.c.m. Xiaomi gateway en bijbehorende sensoren? Mijn ervaring is dat deze combinatie vaak traag en onbetrouwbaar werkt. Als voorbeeld de Xiaomi deursensor, bij het openen of sluiten van een deur komt deze status vaak laat door in Domoticz, of soms helemaal niet. Met als resultaat dat een deur in Domoticz open blijft staan. Aan de verbinding tussen de sensor en gateway ligt het niet, in de Mi Home app word altijd de juiste status weergegeven.

• DjAntoon
rorie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:24:
Wat is jullie ervaring met Domoticz i.c.m. Xiaomi gateway en bijbehorende sensoren?
Supersnel, ik denk sneller als z-wave. Soms denk ik dat de melding eerder is als de deur open. 8)

DjAntoon wijzigde deze reactie 31-01-2019 20:27 (11%)

• flexje

flexje

got-father

Een vraag voor mensen die een draadloze alarminstallatie hebben draaien icm domoticz (bijv. Zigbee).

Hebben jullie voorzieningen (software of hardwarematig) getroffen tegen jamming? Zo ja, wat?

flexje wijzigde deze reactie 31-01-2019 21:24 (3%)

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:58
flexje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:16:
Een vraag voor mensen die een draadloze alarminstallatie hebben draaien icm domoticz (bijv. Zigbee).

Hebben jullie voorzieningen (software of hardwarematig) getroffen tegen jamming? Zo ja, wat?
Zoek eens naar ECM (Electronic Counter Measures). Term is met name voor militair gebruik, maar wellicht vind je iets voor thuis gebruik. Wellicht een oude ECM pod op de kop tikken als de F-16 uitgefaseerd word. ;)
Pagina: 1 ... 13 ... 50 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True