Niet-zo-slimme meter uitlezen met infrarood

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

Topicstarter
(overleden)
Ik heb een Landis+Gyr meter ZCF120ABd zonder P1 poort die ik wil gaan uitlezen met Arduino.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: rechts naast het display zie ik 2 leds in een zwart vlakje met daaronder 1000imp/kWh. Klopt mijn aanname, dat het beiden IR leds zijn, en dat de linker voor Tarief1 en de rechter voor Tarief2 knippert?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SPhGaLn.jpg

PS. Ik heb Eneco gevraagd de meter te vervangen door een fatsoenlijke slimme meter met P1 poort, maar daar vragen ze €70 voor (plus voorrijkosten waarschijnlijk) en dat is niet mijn idee van geld besparen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Beste antwoord (via RobV op 28-03-2016 09:04)

• peet79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 17:21
Ik heb thuis een energiemeter zonder verschillende tarieven, dus met maar één led. Om deze uit te lezen heb ik deze instructie een beetje aan zitten passen:
http://www.engineerathome...gieverbruik+met+arduino/9, werkt op zich goed. Ik gebruik een LDR om de LED te detecteren. Deze met goede zwarte tape op de meter geplakt en gekeken welke waarde ik binnen kreeg op de arduino. Vervolgens de grenswaarde wat lager ingesteld. Makkelijke manier om te testen is trouwens door even de waterkoker aan te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zie dit topic
Al word ik daar niet heel veel wijzer van :P
De Volkszaehler read/write head gebruik ik voor een andere meter (Ampy 5227e).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:36:
Zie dit topic
Al word ik daar niet heel veel wijzer van :P
De Volkszaehler read/write head gebruik ik voor een andere meter (Ampy 5227e).
Dank, dat topic heb ik ook proberen te begrijpen. Maar dat gaat over het stukje coderen.

Ik heb inmiddels een experiment kunnen doen:

Ik heb hier IR photodiodes liggen, daarmee kan ik pulsjes zien. Door een met een batterij+led+weerstand+photodiode voor het raampje te houden. Ik krijg dan ongeveer 8sec tussen de pulsen, met oven aan, en 11sec met oven uit. Het lijkt er dus op dat ik een pulse per verbruik doorkrijg en geen datapakketje (zoals het labeltje ook zegt onder de leds).

Het maakt echter geen drol uit of ik mijn photosensor voor de linker led of de rechterled houdt. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Neem eens met je telefoon een filmpje ervan. Als het goed is kan die redelijk goed IR zien. Misschien is je IR sensor iets te gevoelig en vangt ie ook de andere LED op, zelfs als die er niet voor zit.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: een IEC 62056 optische interface, en een LEDje dat elke x kWh pulst.

Ik heb ook eens gekeken of het uitlezen van dat eerste (de optische interface) mogelijk was, maar heb er uiteindelijk niets mee gedaan omdat het lastig was om zo'n probe te vinden daarvoor.

Voor de tweede heb je een pulsteller nodig.

Welke van de twee het is kan ik je niet zeggen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De zichtbare led geeft 1 puls per W, dit kan je o.a. met een Wattcher uitlezen.
Dat andere topic zit in de goede richting, het IR gedeelte werkt via het iec1107 protocol.
Je stuurt een bericht naar de meter en hij antwoordt met z`n naam en baudrate.
Vervolgens vertel je de meter met welke baudrate je het telegram wilt ontvangen.
Je zal dus met ir moeten zenden en ontvangen, wat met de leeskop kan.
Deze leeskop bevat een magneet waarmee je hem voor de leds kan `plakken`.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
OnTracK schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:46:
Neem eens met je telefoon een filmpje ervan. Als het goed is kan die redelijk goed IR zien. Misschien is je IR sensor iets te gevoelig en vangt ie ook de andere LED op, zelfs als die er niet voor zit.
Dat zal ik eens doen. Wellicht is zwart isolatietape niet lichtdicht 8)7
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:49:
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: een IEC 62056 optische interface, en een LEDje dat elke x kWh pulst.

Ik heb ook eens gekeken of het uitlezen van dat eerste (de optische interface) mogelijk was, maar heb er uiteindelijk niets mee gedaan omdat het lastig was om zo'n probe te vinden daarvoor.

Voor de tweede heb je een pulsteller nodig.

Welke van de twee het is kan ik je niet zeggen.
Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal, maar misschien zit ik er naast. Op deze meter zit geen zichtbare led. Er staat duidelijk '1000 imp/kWh' onder de ledjes. Ik heb in de handleiding ook niets kunnen vinden over een seriele IR port.
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:52:
De zichtbare led geeft 1 puls per W, dit kan je o.a. met een Wattcher uitlezen.
Dat andere topic zit in de goede richting, het IR gedeelte werkt via het iec1107 protocol.
Je stuurt een bericht naar de meter en hij antwoordt met z`n naam en baudrate.
Vervolgens vertel je de meter met welke baudrate je het telegram wilt ontvangen.
Je zal dus met ir moeten zenden en ontvangen, wat met de leeskop kan.
Deze leeskop bevat een magneet waarmee je hem voor de leds kan `plakken`.
Okay, dus de leds hebben een dubbele functie? Zolang je geen 'handshake' hebt stuur hij de puls, maar als je de juiste vraag stelt komt ie met een packet terug?

Ik hoop dat ik in fase 1 weg kan komen met een verbruikscijfer door de IR pulsen te tellen, dat scheelt mij een hoop gedoe. In een andere keer kijk ik dan wel of babbelen met de meter een optie is.

Update:
Ik heb een filmpje gemaakt met de iphone, maar die filmt geen infrarood blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

RobV schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:16:
[...]
Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal, maar misschien zit ik er naast. Op deze meter zit geen zichtbare led. Er staat duidelijk '1000 imp/kWh' onder de ledjes. Ik heb in de handleiding ook niets kunnen vinden over een seriele IR port.
Sorry, misschien wat onhandig geformuleerd. Ik probeerde duidelijk te maken dat (wat ik schreef) twee verschillende dingen zijn. Ik zag andere mensen al aankomen met probes (bijvoorbeeld die van Volkszaehler), dat is dus iets anders dan een LED die pulst.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een probe bestellen bij Volkzaehler is een kwestie van een mailtje sturen met wat je precies zoekt.
Voor €36 heb je een samengebouwde (usb) probe in huis.
Het nadeel van de pulsjes tellen is dat je moet weten wanneer het tarief wisselt.
Een telegram, dat je ook met een Arduino serieel kan uitlezen geeft de exacte waardes weer per telwerk.
Er is zelfs een Windows tooltje dat alles voor je regelt, druk op uitlezen en de data komt binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:38:
Een probe bestellen bij Volkzaehler is een kwestie van een mailtje sturen met wat je precies zoekt.
Voor €36 heb je een samengebouwde (usb) probe in huis.
Het nadeel van de pulsjes tellen is dat je moet weten wanneer het tarief wisselt.
Een telegram, dat je ook met een Arduino serieel kan uitlezen geeft de exacte waardes weer per telwerk.
Er is zelfs een Windows tooltje dat alles voor je regelt, druk op uitlezen en de data komt binnen :)
Het tarief is niet relevant in dit stadium. Deel van de uitdaging is het zelf maken. Ik heb alle onderdelen in huis om het zelf te kunnen maken. Een €36 sensor is het gewoon niet waard (sorry dat ik het zo zeg, maar het is niet anders).Bedankt voor je reactie, maar helaas geen antwoord op mijn vragen.
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Sorry, misschien wat onhandig geformuleerd. Ik probeerde duidelijk te maken dat (wat ik schreef) twee verschillende dingen zijn. Ik zag andere mensen al aankomen met probes (bijvoorbeeld die van Volkszaehler), dat is dus iets anders dan een LED die pulst.
Helder.

Ik laat het allemaal even bezinken en dan gaat ik verder stoeien. Merci voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RobV schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:54:

Het tarief is niet relevant in dit stadium. Deel van de uitdaging is het zelf maken. Ik heb alle onderdelen in huis om het zelf te kunnen maken. Een €36 sensor is het gewoon niet waard (sorry dat ik het zo zeg, maar het is niet anders).Bedankt voor je reactie, maar helaas geen antwoord op mijn vragen.
Ik zocht nog even verder naar hoe de leds in de meter werken, maar na dit antwoord wens ik je veel plezier met wielen uitvinden die er al in overvloed zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 21:09:
[...]

Ik zocht nog even verder naar hoe de leds in de meter werken, maar na dit antwoord wens ik je veel plezier met wielen uitvinden die er al in overvloed zijn :P
Kennelijk heb ik een verkeerde snaar geraakt? Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben nou eenmaal tweaker en software bouwer, en ik wil graag weten hoe iets werkt, waarom het werkt, en er iets van leren. Vandaar mijn vraag hoe het werkt met die pulsen.

[ Voor 19% gewijzigd door RobV op 25-03-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat alles nu wel besproken is, behalve dan dat er 2 pulsleds zouden zijn ipv 1.
Als ze dicht bij elkaar zitten dan lijkt het me erg lastig om ze van elkaar te onderscheiden ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• peet79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 17:21
Ik heb thuis een energiemeter zonder verschillende tarieven, dus met maar één led. Om deze uit te lezen heb ik deze instructie een beetje aan zitten passen:
http://www.engineerathome...gieverbruik+met+arduino/9, werkt op zich goed. Ik gebruik een LDR om de LED te detecteren. Deze met goede zwarte tape op de meter geplakt en gekeken welke waarde ik binnen kreeg op de arduino. Vervolgens de grenswaarde wat lager ingesteld. Makkelijke manier om te testen is trouwens door even de waterkoker aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
peet79 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:58:
Supet! Ik heb de link doorgeklikt en kwam op http://www.engineerathome...r+uitlezen+met+arduino/55 uit. Daar staat eigenlijk alles wat ik nodig heb om het af te maken. Ik laat de vraag van de 2 ledjes gewoon even voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Terugkoppeling tijd!

Met de 3D printer heb ik een behuizing gemaakt voor een tweetal leds zodat ze precies uitgelijnd zijn. Met een breadboard opstelling heb ik een circuit gemaakt om IR pulsen te herkennen. De meterkast is niet gezellig dus ik heb getest met de afstandsbediening van mijn TV. Toen het eenmaal werkte heb ik met een batterijbox de opstelling getest bij de meterkast.

Antwoord op de vraag: enkel de rechter led knippert.

Conclusie: meter heeft geen aparte leds voor Tarief 1 en Tarief 2.

[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 29-03-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

omdat het een seriele interface is 1 rx de andere tx.

Er komt een ronde magnetisch kop op tussen de puntjes die uitsteken op het plastic

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sssst niet zo hard, de wielen zijn al uitgevonden maar waar liggen ze ... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Fish schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:09:
omdat het een seriele interface is 1 rx de andere tx.

Er komt een ronde magnetisch kop op tussen de puntjes die uitsteken op het plastic
Er zitten geen markering op mijn meter. Alles is vlak, en het is niet metaal/magnetisch. Sorry.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:10:
Sssst niet zo hard, de wielen zijn al uitgevonden maar waar liggen ze ... :9
Kennelijk wordt het hier niet gewaardeerd dat ik nog even liet weten hoe het afgelopen is.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RobV schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:19:

Kennelijk wordt het hier niet gewaardeerd dat ik nog even liet weten hoe het afgelopen is.

;w
Laten we zeggen dat je dit in de manual van die meter had kunnen vinden.
Maar om het zelf uit te zoeken is op zich best leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RobV schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:19:
[...]

Er zitten geen markering op mijn meter. Alles is vlak, en het is niet metaal/magnetisch. Sorry.
Er zitten 3 puntjes die uitsteken om je ledjes. op een cirkel met een radius van zo'n 2 cenrimeter. ik zie ze gewoon op je foto. Voel maar met je vingers (en koop een nieuwe bril)

Ik zei magnetische kop. Hou maar eens een dikke magneet op je ledjes (net er omheen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een leeskop heeft een ringmagneet.
Er wordt ook wel eens klittenband gebruikt zoals bij de Wattcher, dan kan je echt alles voor de leds plakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-03-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Fish schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:24:
[...]

Er zitten 3 puntjes die uitsteken om je ledjes. op een cirkel met een radius van zo'n 2 cenrimeter. ik zie ze gewoon op je foto. Voel maar met je vingers (en koop een nieuwe bril)

Ik zei magnetische kop. Hou maar eens een dikke magneet op je ledjes (net er omheen)
Mijn verontschuldigingen, puntjes gevonden.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Laten we zeggen dat je dit in de manual van die meter had kunnen vinden.
Maar om het zelf uit te zoeken is op zich best leuk om te doen :)
Nogmaals mijn excuses. Ik heb alleen de gebruikershandleiding kunnen lezen.

Achtergrond: ik had mijn aandacht er niet bij. Ik zocht wat afleiding door aan deze meter-meter te werken. Ik ben vanmiddag bij het ziekenhuis geweest voor een controleafspraak in verband met mijn kanker. Geen leuk nieuws, en ook door mijn vermoeidheidsproblemen had ik hier überhaupt niet mee bezig moeten zijn, en al helemaal niet zo 'snappy' reageren. Stomme koe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die achtergrond konden wij ook niet ruiken, hopelijk is het goed te behandelen.
Dat je afleiding zoekt kan ik heel goed begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Topicstarter
(overleden)
Ik heb hier in mijn apartementje een sensor netwerkje gemaakt met nRF modules en Arduino. Momenteel meet ik 3 plantjes, de temperatuur, vochtigheid, batterijnivo's, en een aantal statistieken van mijn netwerk en NAS. Die kan ik eenvoudig uitbreiden met deze meterteller. Ik heb nu alle informatie voor een eerste versie. Morgen maar eens een stukje code schrijven en en sensortje in de meterkast hangen. Ik heb alle onderdelen liggen, ik kan een werkende sensor (inclusief arduino) voor €3 maken, omdat ik mijn eigen boards heb laten maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 29-03-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ga maar eens verdiepen in dlms dan

Iperf

Acties: