Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.347 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:45

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

vwtune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

dan wordt het dit??

code:
1
(CurrentTime.matchesRule('between 08:00 and 12:00') and Temp.temperature >= 19 and HeatState.state == 'Off') and HeatState.lastUpdate.minutesAgo > 17) then
Inderdaad... let wel op de haakjes kloppen nu niet in de bovenstaande regel... 1 teveel, na de 'Off' gok ik zo.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Dazzie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:34:
Ik heb een vraagje. Het verbruik van me zonnepanelen groep blijft op 18 watt staan. Zodra het savonds donker wordt en er niets meer opgewekt wordt. Tot smorgens de panelen weer actief worden veranderd de waarde weer. Is er een manier om dit savonds naar 0 te krijgen? Verbruik is 0 dat zegt de kwh mtr ook. En ook in domoticz geeft die geen kwh aan.

Dit heb ik ook bij de wasmachine en droger groep. Mijn gevoel zegt dat het de laatste waarde is die genoteerd is.

Bij me zonnepanelen heb ik ook een scripte draaien die me netto verbruik berekend. Maar dat is elke nacht ong 18watt verschil met werkelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe haal je je vermogensmeting binnen, met een S0 puls? Ik had dit probleem ook en dat kwam doordat de S0 pulsmeting aangesloten op een piface bordje niet bijgewerkt werd wanneer er geen pulsen meer kwamen (die natuurlijk niet meer komen als de omvormer gestopt is) en dus de laatste waarde vasthield totdat er de volgende dag wel weer pulsen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:01

GVR

GVR in "Tado Smart Thermostat Topic"
Wellicht dat iemand hier dit weet?
Ik heb de vraag ook al in het domoticz forum gesteld, maar wellicht zijn er hier ook mede domoticz gebruikers die het weten. Support de Tado plugin meerdere zones? In de log is de nieuw toegevoegde zone te zien maar er zijn geen devices voor aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Mr.Viper schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Inderdaad... let wel op de haakjes kloppen nu niet in de bovenstaande regel... 1 teveel, na de 'Off' gok ik zo.
Regel werkt wel, maar doet niet wat ik graag zou willen.
Ik wil dat wanneer de state 'Off' al 17 minuten op die status staat, dat ie dan pas het scriptje uitvoert.
Nu kijkt ie wat 17 minuten geleden de laatste status was, terwijl in de tussentijd een paar keer de status veranderd is, mij gaat het dus erom dat in de afgelopen 17 minuten de status niet verandert mag zijn naar 'On'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@vwtune Houd je HeatState device dan wel bij wanneer voor het laatst een update is geweest? Kan je dat zien of anders in je script in het log wegschrijven met een regeltje als
code:
1
domoticz.log("HeatState upd ago: " .. HeatState.lastUpdate.minutesAgo, domoticz.LOG_INFO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JeroenE schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:48:
@vwtune Houd je HeatState device dan wel bij wanneer voor het laatst een update is geweest? Kan je dat zien of anders in je script in het log wegschrijven met een regeltje als
code:
1
domoticz.log("HeatState upd ago: " .. HeatState.lastUpdate.minutesAgo, domoticz.LOG_INFO)
zeker wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Datum
                                        Data
2020-10-12 18:48:11 Off
2020-10-12 18:43:10 On
2020-10-12 18:38:09 Off
2020-10-12 18:33:07 On
2020-10-12 18:28:05 Off
2020-10-12 18:23:04 On
2020-10-12 18:18:03 Off
2020-10-12 18:13:02 On
2020-10-12 18:08:00 Off

Wat ik dus wil is dat het 17 minuten achter elkaar dus op de 'Off' status heeft moeten staan, en niet dat er 'On' ook nog tussen heeft gezeten.

[ Voor 9% gewijzigd door vwtune op 12-10-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 06:59
Dylantje2 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:07:
[...]

Ik zou eens kijken of je inverter echt wel uit gaat.
En je wasmachine ook.
Zou kunnen dat je display en wat andere ellende stroom vraagt.

Mss eens de stekker eruit
Of de groep ff eruit..
Ja ook met de stekkers eruit. En de kwh blijft op 0 staan. Als ik er een kleine afname op zet van 3 watt geeft die het netjes aan met ook kwh verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
Ik ga er mee aan de slag. Thnx
Copitano schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:42:
[...]

Ik heb dat voor de gegevens van Buienradar zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
        ['timer'] = { "31 minutes after civiltwilightend on every day" }
    },  
    execute = function(domoticz)

local SolarRadiationNew = 0

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Buienradar - Solar Radiation').idx..'&nvalue=0&svalue='..SolarRadiationNew)

end
}
Misschien werkt dat in jou geval ook met een beetje ombouwen naar jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
Invisible_man schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Hoe haal je je vermogensmeting binnen, met een S0 puls? Ik had dit probleem ook en dat kwam doordat de S0 pulsmeting aangesloten op een piface bordje niet bijgewerkt werd wanneer er geen pulsen meer kwamen (die natuurlijk niet meer komen als de omvormer gestopt is) en dus de laatste waarde vasthield totdat er de volgende dag wel weer pulsen kwamen.
Idd via piface en S0
Klopt hij update niet meer moer eigenlijk daarna nog 1 keer een force update doen en dan 0 er vanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Dazzie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Idd via piface en S0
Klopt hij update niet meer moer eigenlijk daarna nog 1 keer een force update doen en dan 0 er vanmaken
Of je hem kan forceren weet ik zo niet, maar wat ik gedaan heb is een script wat elke vijf minuten uitgevoerd wordt en dat dan aan de hand van de kWh's van de afgelopen vijf minuten het gemiddelde vermogen te bereken (kWh waarde maal 12 is kW voor die vijf minuten) en vervolgens het vermogen (w) en energie (kWh) in een dummy kwh meter te schrijven die ik verder gebruik voor de upload naar pvoutput en het bekijken van de logs in domoticz. Om dat te kunnen doen heb ik een gebruikersvariabele aangemaakt waarin ik de totaal kWh stand van vijf minuten geleden in opsla om zo het verschil van de afgelopen vijf minuten steeds te kunnen berekenen.

Wellicht dat er een nettere methode is, maar dit werkte voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ja, dat laat wel zien dat de waarde verandert, maar niet wat de uitvoer is van minutesAgo. De minutesAgo wordt gebruikt om af te testen. Je moet dus nog even controleren of die wel netjes iets tussen de 1 en 5 geeft (want die waarde lijkt iedere 5 minuten te veranderen). Als die waarde bijvoorbeeld 43 is dan is dat wel groter dan 17 en gaat je script dus toch iets doen ook al is de echte verandering pas 5 minuten geleden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 20:28

icecreamfarmer

en het is

JanPedaal schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Offtopic: PiHole blokkeert geen Youtube ads.
Dat is alweer veranderd idd. Tot een paar manden terug kon het voor even wel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 14:11
Ik heb momenteel Domoticz draaien met de Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface en ik ben er op zich wel tevreden mee, maar ik merk dat zowel dimmers als sensoren soms een verkeerde status aangeven. Als voorbeeld blijft een lamp aan, terwijl Domoticz zegt dat deze uit zo moeten zijn en rapporteert Domotiz dat een contactsensor op open staat terwijl deze gesloten is.

Ik weet vrij zeker dat bereik hier niet het probleem is, want het probleem doet zich ook voor bij een sensor die minder dan twee meter van de USB interface is verwijderd. Hoe los ik dit op?

Ik heb de volgende apparaten:
- 1x Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface (studeerkamer)
- 2x Aeotec Nano Dimmer (slaapkamer, woonkamer)
- 2x Aeotec Raam-Deur sensor (slaapkamer, studeerkamer)
- 2x Philio Raam en Deur Sensor 4 in 1 (woonkamer, keuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51
@Bliepo Draai je Domoticz op een Raspberry Pi? Dan zou het goed de voeding kunnen zijn, zeker als je nog meer apparaten aan de USB poorten hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 21:25
Iemand hier die een camera kent die fijn werkt in Domoticz EN Homekit? En dan wil ik geen Raspberry Pi camera gebruiken.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
krizzziz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:22:
Iemand hier die een camera kent die fijn werkt in Domoticz EN Homekit? En dan wil ik geen Raspberry Pi camera gebruiken.
Volgens mij is dat een mooie vraag voor @Toppe , heeft hij veel over uitgezocht voor de overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Ik ben bezig een rolgordijn automatisch te maken dmv een stepper motor en een driverboard icm een nodemcu.
nu heb ik een projectje gezien en heb inmiddels alle spullen binnen en uitgeprint.
https://www.thingiverse.com/thing:2392856

nu is het mij ook gelukt om via arduino het nodemcu boardje te flashen, via een webpage kan ik het motortje ook laten draaien, maar wat mij nog niet lukt is via mqtt hem in domoticz te krijgen.
Ik heb in domoticz mqtt discovery aanstaan, normaal ziet deze altijd wel mqtt gerelateerde devices als nieuw device als deze iets zenden zoals een sonoff device.

https://github.com/nidaya..._on_a_roller_blind-ws.ino

Iemand een idee wat ik hier moet aanpassen zodat mqtt deze ook registreert en toevoegt in domoticz? bij de configuratie van roller blind op de nodemcu de eerste keer nadat ik hem heb geflasht, dan staat de poort van mqtt al op 1883 en kan ik het ip adres invullen mijn mqtt server, dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-09 20:56
Bliepo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:17:
Ik heb momenteel Domoticz draaien met de Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface en ik ben er op zich wel tevreden mee, maar ik merk dat zowel dimmers als sensoren soms een verkeerde status aangeven. Als voorbeeld blijft een lamp aan, terwijl Domoticz zegt dat deze uit zo moeten zijn en rapporteert Domotiz dat een contactsensor op open staat terwijl deze gesloten is.

Ik weet vrij zeker dat bereik hier niet het probleem is, want het probleem doet zich ook voor bij een sensor die minder dan twee meter van de USB interface is verwijderd. Hoe los ik dit op?

Ik heb de volgende apparaten:
- 1x Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface (studeerkamer)
- 2x Aeotec Nano Dimmer (slaapkamer, woonkamer)
- 2x Aeotec Raam-Deur sensor (slaapkamer, studeerkamer)
- 2x Philio Raam en Deur Sensor 4 in 1 (woonkamer, keuken)
Hoe ziet je mesh eruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vZ1b3ok72lFDCxfUg1Y3W7ba8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJGnyakTNnNWSKArWBCzatVw.png?f=fotoalbum_large
Geleerd volgens de goede manier?
Batterij ? [ is een ramp bij zwave sensoren ] dus zet je polling uit en probeer je berichten qua sensoren niet te vaak te laten verzenden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
vwtune schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:21:
Ik ben bezig een rolgordijn automatisch te maken dmv een stepper motor en een driverboard icm een nodemcu.
nu heb ik een projectje gezien en heb inmiddels alle spullen binnen en uitgeprint.

nu is het mij ook gelukt om via arduino het nodemcu boardje te flashen, via een webpage kan ik het motortje ook laten draaien, maar wat mij nog niet lukt is via mqtt hem in domoticz te krijgen.
Ik heb in domoticz mqtt discovery aanstaan, normaal ziet deze altijd wel mqtt gerelateerde devices als nieuw device als deze iets zenden zoals een sonoff device.

Iemand een idee wat ik hier moet aanpassen zodat mqtt deze ook registreert en toevoegt in domoticz? bij de configuratie van roller blind op de nodemcu de eerste keer nadat ik hem heb geflasht, dan staat de poort van mqtt al op 1883 en kan ik het ip adres invullen mijn mqtt server, dus daar ligt het niet aan.
Volgens mij moet je op regel 36 en 37 nog ='domoticz\in' en ='domoticz\out' toevoegen

Daarmee verwijs je naar het goede topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
vwtune schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:21:

Geniaal, ik was al bezig met een reserve stepper motor van de 3d printer en een nodemcu boardje met wat relaytjes. De overbrenging moest ik nog verzinnen, hoeft nu niet meer.

Ga meteen stoppen met mijn eigen projectje en dit gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
Dylantje2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Hoe ziet je mesh eruit?
[Afbeelding]
Geleerd volgens de goede manier?
Batterij ? [ is een ramp bij zwave sensoren ] dus zet je polling uit en probeer je berichten qua sensoren niet te vaak te laten verzenden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rq6OQu6W7K2ArDKmJfF_IeHGA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kdhkiFDGpF56srQIYnz5bpE.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eCcFkBfFCG1h3-9kqQ2tyjbGxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qg9ejdKnGUOd1OY2qljT9Era.png?f=fotoalbum_large
NodeIDLocatie
001Studeerkamer
004Woonkamer
005Woonkamer
006Slaapkamer
007Studeerkamer
009Slaapkamer
010Keuken

Mijn appartement is ongeveer als volg ingedeeld:

Slaapkamer <-> studeerkamer <-> keuken <-> woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-09 18:39
Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem, ik heb er ook last van en dan met Qubino modules. Soms werkt het dagen redelijk, dan is het weer pet, ik krijg nog steeds niet gevonden waar het vandaan komt. Wat zeker is dat het met een oude versie van domoticz met OZW1.4 geen probleem was, in die tijd nooit gezien.

Ik check tegenwoordig op het vermogen van lampen om te zien of ze ingeschakeld zijn, idioot, maar dat werkt dan wel...

Na maanden met een dagelijkse crash van Domoticz, ben ik inmiddels blij dat dit door een snellere USB stick opgelost is, nu al meer dan een 1 week uptime.

Maar dan komen deze problemen wel weer naar boven...

Een oplossing voor z wave: Fibaro home center aanschaffen, werkt altijd... (Jaloers op een vriend van me)
Of switchen naar zigbee.

[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Bliepo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
NodeIDLocatie
001Studeerkamer
004Woonkamer
005Woonkamer
006Slaapkamer
007Studeerkamer
009Slaapkamer
010Keuken

Dit is het probleem
Of je batterij leeg of echt te weinig.[ status van domoticz zegt niets, zijn er die geen goede status doorgeven ]
Dus die vernieuwen en GOED leren eerst afleren van je stick en dan goed aanleren Rechtstreeks op de stick !!dan in je rpi oid en reboot

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
[...]
Ik check tegenwoordig op het vermogen van lampen om te zien of ze ingeschakeld zijn, idioot, maar dat werkt dan wel...
[...]
Dat is inderdaad een interessante work-around! Zelf nog niet aan gedacht maar zou niet heel lasig moeten zijn.
Dylantje2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Dit is het probleem
Of je batterij leeg of echt te weinig.[ status van domoticz zegt niets, zijn er die geen goede status doorgeven ]
Dus die vernieuwen en GOED leren eerst afleren van je stick en dan goed aanleren Rechtstreeks op de stick !!dan in je rpi oid en reboot
Heel erg bedankt voor de hulp maar helaas begrijp ik de post niet helemaal :+ Ik neem aan dat je bedoelt dat de batterijen van sensoren 7 en 9 (nagenoeg) leeg zijn en dat ik deze twee nodes moet verwijderen en dan opnieuw moet toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 03-09 15:11
Bliepo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
NodeIDLocatie
001Studeerkamer
004Woonkamer
005Woonkamer
006Slaapkamer
007Studeerkamer
009Slaapkamer
010Keuken

Het lijkt er op dat de nodes 7 en 9 geen verbinding hebben met de controller, ook niet via een andere vaste node (dwz eentje die gevoed wordt door 230v zoals één van je dimmers).

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DjAntoon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem, ik heb er ook last van en dan met Qubino modules. Soms werkt het dagen redelijk, dan is het weer pet, ik krijg nog steeds niet gevonden waar het vandaan komt. Wat zeker is dat het met een oude versie van domoticz met OZW1.4 geen probleem was, in die tijd nooit gezien.

Na maanden met een dagelijkse crash van Domoticz, ben ik inmiddels blij dat dit door een snellere USB stick opgelost is, nu al meer dan een 1 week uptime.

Maar dan komen deze problemen wel weer naar boven...

Een oplossing voor z wave: Fibaro home center aanschaffen, werkt altijd... (Jaloers op een vriend van me)
Of switchen naar zigbee.
Hier werken de Qubino dimmers redelijk. Ze schakelen vrijwel altijd in maar 9 van de 10 keer met een vertraginf van enkele seconden. Soms schakelt er één dimmer niet uit, maar ook dat is wisselend.

Momenteel enkele ZigBee spullen besteld en ben benieuwd hoe dat zich verhoudt itt zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
Peutpeut schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:30:
[...]

Het lijkt er op dat de nodes 7 en 9 geen verbinding hebben met de controller, ook niet via een andere vaste node (dwz eentje die gevoed wordt door 230v zoals één van je dimmers).
Ok, dat is best wel heel raar. Ik dacht eerst dat ik de grafiek niet goed begrepen had want als ik het raam open doe wordt de status correct geupdate naar 'open' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Bliepo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Ok, dat is best wel heel raar. Ik dacht eerst dat ik de grafiek niet goed begrepen had want als ik het raam open doe wordt de status correct geupdate naar 'open' :+
Dat spreekt elkaar dan weer tegen inderdaad, dan moet ik het antwoord je schuldig blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb aan mijn qubino's temperatuur sensors hangen. Die worden continu goed geüpdate. Maar de status niet altijd. Ik kan wel op de pc de lamp aan of uit zetten, dan komt de status overeen. Maar als ik dan met de pulsdrukker deze verander, dan gaat de pc niet mee. Een scherm refresh helpt niet, en ook op de Android app blijft deze ongewijzigd.
Gisteren de netspanning van een aantal modules gehaald, daarna gingen die ok. Zojuist weer niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Bliepo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Dat is inderdaad een interessante work-around! Zelf nog niet aan gedacht maar zou niet heel lasig moeten zijn.

[...]

Heel erg bedankt voor de hulp maar helaas begrijp ik de post niet helemaal :+ Ik neem aan dat je bedoelt dat de batterijen van sensoren 7 en 9 (nagenoeg) leeg zijn en dat ik deze twee nodes moet verwijderen en dan opnieuw moet toevoegen?
Ze zijn niet goed geleerd op je stick. Dus doen wat er in de manal staat. Gele lampje en blauwe. Lampje
En ja je moet zeker weten dat je batterijen sterk genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Bliepo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Het probleem op triggeren met het afgenomen vermogen van de lamp is dat je script vaak onnodig meerdere keren afgevuurd word. Dus hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Knielen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Volgens mij moet je op regel 36 en 37 nog ='domoticz\in' en ='domoticz\out' toevoegen

Daarmee verwijs je naar het goede topic
Helaas, dit werkt ook niet, iig niet na het toevoegen van die twee regels op line 36 en 37
Domoticz krijgt nog steeds niets binnen..

code:
1
2
3
4
5
String outputTopic = "domoticz/out";               //MQTT topic for sending messages
String inputTopic = "domoticz/in";                //MQTT topic for listening
boolean mqttActive = true;
char config_name[40];             //WIFI config: Bonjour name of device
char config_rotation[40] = "false"; //WIFI config: Detault rotation is CCW

Zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 30% gewijzigd door vwtune op 15-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Chrisje1983 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Geniaal, ik was al bezig met een reserve stepper motor van de 3d printer en een nodemcu boardje met wat relaytjes. De overbrenging moest ik nog verzinnen, hoeft nu niet meer.

Ga meteen stoppen met mijn eigen projectje en dit gebruiken!
Hopelijk krijg jij hem werkend in domoticz dan, ik krijg dat niet voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@vwtune, post je script nog eens? Hoe heb je het nu ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Als voorbeeld blijft een lamp aan, terwijl Domoticz zegt dat deze uit zo moeten zijn en rapporteert Domotiz dat een contactsensor op open staat terwijl deze gesloten is.

Ik had dat ook met een Fibaro switch inbouw module. Schakelaar om en geen update in Domoticz, maar wel verbruik. Meestal kwam die update overigens wel, maar vaak veel later.

Om dat op te lossen heb ik bij Hardware -> OpenZWave USB -> Setup -> Groups bij de Fibaro module toegevoegd dat die On/Off van S1 meldingen en On/Off van S2 meldingen aan node 1 (Controller) dient te sturen (oftewel node 1 bij in dit geval group 2 en group 4 toevoegen).

Dat werk nu voor mij praktisch probleemloos.

Of dat ook zo werkt bij jou, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Knielen schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
@vwtune, post je script nog eens? Hoe heb je het nu ingevuld?
ik heb hem je gestuurd via pm, anders is het een lap tekst hier op het forum.

ik denk dat er in het ino bestand namelijk wel meerdere dingen missen, maar ik heb geen idee wat, mijn kennis van mqtt is er bijna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 16:51

luigi87

Domotica Fanaticus

DjAntoon schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:17:
[...]

Volgens mij is je begin helemaal fout.
Je laat het script triggeren op de deurbel.
Log of je script getriggerd is, zodat je kunt controleren of deze wel getriggerd word. Ik gebruik notificaties maar log kan ook prima.

Als ik je script lees wil je eigenlijk altijd de status toggle...
Probeer dit eerst eens, belangrijk is dat eerst je script triggert, controleer dat in de log. Als dat werkt kunnen we kijken wat er met de rest moet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    active = true, 
    on = {
        devices = { 
                          'Z-wave Deurbel'
          }
        },

execute = function(domoticz, device)

domoticz.log('voordeur bel gaat af')  
              domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel1').toggleSwitch()
              domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel2').toggleSwitch()

end
    }
Serieus late reactie van mij. Maar had eerder geen tijd om het om te zetten.
Maar idd beginnen met active ipv triggeren op on of off heeft het opgelost. Bedankt :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 19:42
Ik heb een paar weken geleden zwave schakelaar gekocht omdat ik genoeg had van onzekere schakelingen met kaku achtig materiaal. Nu merk ik dat het zwave mesh verhaal niet echt wil werken bij mij thuis en mijn zwave plaatje ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lz3rEet.png

Ik weet niet wat ik moet doen om dit te laten werken, de schakelaar waar meer muren tussen zit en regelmatig niet werkt zou gewoon via een andere zwave plug moeten kunnen hoppen had ik begrepen maar dit lijkt niet zo 123 vanzelf te werken. Als ik een node heal komt hij vaak weer terug maar zolang de mesh niet werkt gaat dit niet stabiel worden.

Ik doe vast iets fout maar ik weet niet wat, kan iemand mij op gang helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@R3m3d7 Probeer eens onder node management een heal network. En heb vervolgens geduld. (Ik weet het moeilijk)

Het heeft ook tijd nodig, soms helpt het handmatig aanzetten van de plug ook in het verbeteren van het netwerk.
Probeer de spanning op de pluggen er zo lang als mogelijk op te laten, als ze veelvuldig van de spanning gaan, dan word het niet beter.

Ik zou naar zigbee kijken, zigbee2mqtt met domoticz werkt momenteel zoveel beter.
En zigbee is over het algemeen ook goedkoper.
Je kunt hue (duur) ikea tradfri (goedkoper) icasa (dimmers) en niet te vergeten Xiaomi (goedkoop en rete betrouwbaar) door elkaar gebruiken.
Koop wel meteen een goede zigbee stick! Kan gewoon naast z wave en kost niet veel in de opstart.
Zigbee is ook een mesh netwerk, als je tenminste netspannings devices hebt in je netwerk.

[ Voor 45% gewijzigd door DjAntoon op 15-10-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@DjAntoon Ik heb inderdaad gemerkt dat bepaalde commando's wat tijd nodig hebben, ik had de heal network ook al geprobeert en vervolgens 20 minuten het systeem met rust laten maar ik heb de boel nu 2 weken draaien en het is minder stabiel dan mijn kaku spul. Het lijkt alsof er iets helemaal mis is want ik heb nu een schone domoticz installatie en daar heb ik exact hetzelfde probleem. Het lijkt gewoon niet te willen of kunnen opbouwen als mesh netwerk. Kan het zijn dat er ergens een optie is waarmee je dit aan/uit kan zetten op de controller of nodes?

Zou het zwave netwerk zich in Domoticz na het toevoegen aan de nieuwe plaatsing van de nodes moeten aanpassen want ik heb alle nodes in 1 kamer naast de controller toegevoegd en daarna verplaatst door het huis. Ik wist dat het even kon duren maar na dagen wachten is er qua netwerk nog niets veranderd en blijft het onbetrouwbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door R3m3d7 op 15-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
R3m3d7 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
@DjAntoon Ik heb inderdaad gemerkt dat bepaalde commando's wat tijd nodig hebben, ik had de heal network ook al geprobeert en vervolgens 20 minuten het systeem met rust laten maar ik heb de boel nu 2 weken draaien en het is minder stabiel dan mijn kaku spul. Het lijkt alsof er iets helemaal mis is want ik heb nu een schone domoticz installatie en daar heb ik exact hetzelfde probleem. Het lijkt gewoon niet te willen of kunnen opbouwen als mesh netwerk. Kan het zijn dat er ergens een optie is waarmee je dit aan/uit kan zetten op de controller of nodes?

Zou het zwave netwerk zich in Domoticz na het toevoegen aan de nieuwe plaatsing van de nodes moeten aanpassen want ik heb alle nodes in 1 kamer naast de controller toegevoegd en daarna verplaatst door het huis. Ik wist dat het even kon duren maar na dagen wachten is er qua netwerk nog niets veranderd en blijft het onbetrouwbaar.
Misschien is je netwerk te ver gespreid en daardoor werkt de mesh niet goed. Ik heb dat ook gehad, midden in mijn huis staat blijkbaar een vrij on doordringbaar trap"huis". Toevoegen van meer nodes maakt het mesh netwerk beter. Ik denk dat ik wat betreft echte verbindingen nog maar weinig problemen heb.
Ik heb nu nog 32 nodes actief (was meer maar ik heb een aantal batterij gevoede eruit gegooid, zie opmerking @Dylantje2 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 09:47
Wellicht lezen hier mensen mee die me kunnen helpen bij de 'random vreemde waardes' die ik in Domoticz krijg bij het uitlezen van mijn slimme meter. Zie hier het aparte topic daarvoor.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 21:40
Ik heb gisteren Domoticz op mijn Synology NAS en vervolgens mijn slimme meter op de NAS aangesloten. Dit ging veel makkelijker dan ik dacht! De informatie die Domoticz laat zien is haast real time, echt perfect.

Ik heb me echter niet bedacht dat het log naar de harde schijf wordt weggeschreven en daardoor constant draait. Een vraag die hier niet perse hoort: is dat slecht voor de levensduur van de schijf?

De hamvraag is: hoe kan ik de locatie waar Domoticz zijn log wegschrijft veranderen? Ik heb een tijdje in dit topic en op google zitten neuzen maar ik kom er niet uit.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
DjAntoon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Misschien is je netwerk te ver gespreid en daardoor werkt de mesh niet goed. Ik heb dat ook gehad, midden in mijn huis staat blijkbaar een vrij on doordringbaar trap"huis". Toevoegen van meer nodes maakt het mesh netwerk beter. Ik denk dat ik wat betreft echte verbindingen nog maar weinig problemen heb.
Ik heb nu nog 32 nodes actief (was meer maar ik heb een aantal batterij gevoede eruit gegooid, zie opmerking @Dylantje2 )
Ik had 50+ nu nog 15... En alleen nog gevoed door een + en -

Mooiste is leren op de plaats waar ze komen.
Dus je usb eruit en naard e plaats waar je devices komt/hangt
Drukken tot geel knippert device in leer modus wachten tot je usb paar keer knippert.

Ff wachten

Dan blauw knipperen en device in leermodus.
Als hij geleerd is.
Usb in je rpi oid en dan reboot..
Kijken naar je mesh en niets doen tot langer dan na 12 uur.
Dan probleempjes een heal
Of op het + achter een devices
na 2 dagen niets goed.

Opnieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 20:28

icecreamfarmer

en het is

R3m3d7 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:26:
Ik heb een paar weken geleden zwave schakelaar gekocht omdat ik genoeg had van onzekere schakelingen met kaku achtig materiaal. Nu merk ik dat het zwave mesh verhaal niet echt wil werken bij mij thuis en mijn zwave plaatje ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Ik weet niet wat ik moet doen om dit te laten werken, de schakelaar waar meer muren tussen zit en regelmatig niet werkt zou gewoon via een andere zwave plug moeten kunnen hoppen had ik begrepen maar dit lijkt niet zo 123 vanzelf te werken. Als ik een node heal komt hij vaak weer terug maar zolang de mesh niet werkt gaat dit niet stabiel worden.

Ik doe vast iets fout maar ik weet niet wat, kan iemand mij op gang helpen?
Kun je niet 1 extra z-wave schakelaar in ongeveer het midden van al die apparaten neerzetten?
Het lijkt erop dat maar 1 node kan verbinden met de usb stick. En de rest ook niet met elkaar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Gizz schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:26:
[...]

[...]

Opgepast: een apparaat informatie laten sturen naar je MQTT-broker betekent niet dat er automatisch een device toegevoegd wordt in Domoticz.

De werkwijze is als volgt:

Eenmalig:
  • Installeer een MQTT-broker (bijvoorbeeld Mosquitto)
  • Installeer in Domoticz de MQTT-client als ' hardware' en stel deze in om met de MQTT-broker te babbelen
Per device:
  • Maak een nieuw dummy-device aan in Domoticz
  • Laat je Shelly/Sonoff/ESP/(welke hardware met MQTT dan ook) via MQTT een bericht sturen naar domoticz/in. Voor het bericht hanteer je het juiste JSON-format. Een van mijn tussenstekkers stuurt bijvoorbeeld elke 5 seconde dit berichtje naar de broker met bestemming domoticz/in:
code:
1
{"command": "udevice", "idx": 555, "nvalue": 0,  "svalue": "{{power}};{{energy}}"}

Die JSON kun je op verschillende manieren laten sturen. Kan direct in de firmware, of via een tussenstap. Ik doe het zelf in Node-RED waar ik 1 flow heb waarin louter MQTT apparaatjes goed duurgestuurd worden naar de juiste IDX dummy-devices:

[Afbeelding]
Ik wil binnenkort ook eens gaan stoeien met ESP easy op een sonoff (die heb ik al liggen) ik begrijp dat het handigste is via node red en mqtt (wat een omweg...)
Ik heb nu al mosquitto draaien voor Zigbee2mqtt, kan ik deze daar dan ook voor gebruiken? En moet ik dan toch de MQTT client gateway via LAN apart gebruiken naast de zigbee2mqtt in domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jassy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:26:
Ik heb gisteren Domoticz op mijn Synology NAS en vervolgens mijn slimme meter op de NAS aangesloten. Dit ging veel makkelijker dan ik dacht! De informatie die Domoticz laat zien is haast real time, echt perfect.

Ik heb me echter niet bedacht dat het log naar de harde schijf wordt weggeschreven en daardoor constant draait. Een vraag die hier niet perse hoort: is dat slecht voor de levensduur van de schijf?

De hamvraag is: hoe kan ik de locatie waar Domoticz zijn log wegschrijft veranderen? Ik heb een tijdje in dit topic en op google zitten neuzen maar ik kom er niet uit.
Als het doel is dat je nas in slaap valt na een bepaalde tijd dan vrij ik mij af of dat gaat gebeuren. Als je NAS slaapt dan zal Domoticz ook niet actief zijn en dus niet werken. Maar dit is puur een aanname en zelf geen ervaring mee.

Een NAS/harddisk die constant uit/aan gaat daarmee verleng je zeker niet de levensduur van je HDD. Een nas is gemaakt om 24/7 te draaien mits je harddisken ook geschikt zijn voor een NAS.

Kostenbesparing is vast de overweging maar denk icm Domoticz niet de beste manier. Dan kun je beter een Raspberry Pi gebruiken zodat je NAS wel in slaapmode kan laten gaan als het niet gebruikt wordt.

De locatie van je logfile geeft je aan in het bestand domoticz.sh
Je moet dus even zoeken op je NAS waar dit bestand te vinden is.

Kan in je home folder te vinden bv: /volume1/homes/gebruiksnaam/domoticz/domoticz.sh
of /opt/etc/init.d/S99domoticz.sh

Maar dat zijn 2 plekken die ik zo kon vinden. Anders even de zoekfunctie op de NAS gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 08:13
Sinds het begin van deze week doet Domoticz heel lastig. Elke ochtend rond 07.15. crasht domoticz en heeft het een restart nodig. Verder kom ik veel de volgende logs tegen:

code:
1
2
2020-10-16 07:57:10.937 Error: SQL Query("SELECT ID FROM Floorplans ORDER BY [Order]") : database disk image is malformed
2020-10-16 07:57:13.405 Error: SQL Query("SELECT MIN(Value) FROM Meter WHERE (DeviceRowID='397' AND Date>='2020-10-16')") : database disk image is malformed

Hopelijk werken de tips die hier al voorbij komen, anders ben bang dat het een volledige reinstall gaat worden.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 16-10-2020 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-07 00:14
rens-br schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:58:
Sinds het begin van deze week doet Domoticz heel lastig. Elke ochtend rond 07.15. crasht domoticz en heeft het een restart nodig. Verder kom ik veel de volgende logs tegen:

code:
1
2
2020-10-16 07:57:10.937 Error: SQL Query("SELECT ID FROM Floorplans ORDER BY [Order]") : database disk image is malformed
2020-10-16 07:57:13.405 Error: SQL Query("SELECT MIN(Value) FROM Meter WHERE (DeviceRowID='397' AND Date>='2020-10-16')") : database disk image is malformed

Hopelijk werken de tips die hier al voorbij komen, anders ben bang dat het een volledige reinstall gaat worden.
Is je disk niet heel toevallig vol? Dat er geen ruimte meer is om weg te schrijven.
Roep ook maar iets.

Anders ontkom je niet aan de gelinkte SQLite praktijken.. Van de week ook gedaan om wat logs op te schonen van PIR sensoren, die in de webpagina niet meer geladen werden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sandolution op 16-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 18:29

code:
1
2

Aan de meldingen te zien is je database corrupt en zouden de tips moeten helpen. Als het niet lukt is het verwijderen van de database (backup maken voor de zekerheid) voldoende om vanaf 0 te beginnen. Ik hoop dat je dat bedoelt met volledige herinstallatie en niet om je OS ook opnieuw in te richten.

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Sandolution schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:27:
Is je disk niet heel toevallig vol? Dat er geen ruimte meer is om weg te schrijven.
Roep ook maar iets.
Zou ook best een mogelijkheid kunnen zijn, moet er gewoon eens induiken.
Mozart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:42:
Aan de meldingen te zien is je database corrupt en zouden de tips moeten helpen. Als het niet lukt is het verwijderen van de database (backup maken voor de zekerheid) voldoende om vanaf 0 te beginnen. Ik hoop dat je dat bedoelt met volledige herinstallatie en niet om je OS ook opnieuw in te richten.
Nee. Ik was niet van plan om mijn volledige Pi opnieuw te installeren. Maar bij het verwijderen van de database verlies je toch wel alles in Domoticz en moet je opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
icecreamfarmer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Kun je niet 1 extra z-wave schakelaar in ongeveer het midden van al die apparaten neerzetten?
Het lijkt erop dat maar 1 node kan verbinden met de usb stick. En de rest ook niet met elkaar.
Ik heb maar home assistant erop gezet en dit werkt meteen goed met zwave. Exact dezelfde situatie qua hardware en plaatsing maar nu schakelt alles betrouwbaar. Ik vermoed dat er iets in de default domoticz zwave settings niet lekker werkt voor mijn setup maar ik heb echt veel geprobeerd en ga niet over op zigbee na net 120 euro in zwave te hebben gestopt. Bedankt voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
R3m3d7 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb maar home assistant erop gezet en dit werkt meteen goed met zwave. Exact dezelfde situatie qua hardware en plaatsing maar nu schakelt alles betrouwbaar. Ik vermoed dat er iets in de default domoticz zwave settings niet lekker werkt voor mijn setup maar ik heb echt veel geprobeerd en ga niet over op zigbee na net 120 euro in zwave te hebben gestopt. Bedankt voor de hulp allemaal.
Dit bevestigt voor mij wel dat het binnen domoticz niet goed meer zit met Z wave en OZW.

MAAR home assistant werkt volgens mij ook met OZW (Open z wave) welke versie gebruiken ze in jouw HA @R3m3d7 ?
Is dat 1.4 of dezelfde als momenteel in Domoticz 1.6? Met 1.4 in Domoticz heb ik ook nooit problemen gehad.

Ik begrijp best dat je de z wave niet in een hoek wil gooien, moet je ook niet doen, maar ik weet dat HA ook werkt met zigbee2mqtt van Koen. Ik durf erom te wedden dat als je echt verder gaat met domotica, zigbee zeker gaat kriebelen. Kijk anders eens op ali naar de prijzen van Xiaomi PIR en deurcontacten, een PIR kost ongeveer €10,- In z wave is dat (neo coolcam) het dubbele, MET veel meer en duurder batterij verbruik.

Laat hier nog eens weten hoe het verloopt in HA. Als ik HA kan / kon koppelen met domoticz voor mijn scripts dan zou ik het zeker overwegen. Ik heb denk ik meer dan €1200,- in z wave zitten... Het ligt echt niet aan de qubino of fibaro modules. Een Fibaro home center werkt ook perfect met z wave.

Ik kom net Zwave2mqtt tegen. Zit hier ook OZW in of is heeft het hier niets mee van doen. Iemand dit al met Domoticz geprobeerd?

http://techzle.com/this-i...ur-home-automation-system

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 16-10-2020 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Z-wave werkt niet zo goed als Zigbee.
Alle Z-wave dingen werken wel, maar de software is niet 100%. Dead Nodes is en blijft een probleem.
Als er problemen zijn is het altijd Z-wave. Het mesh gebeuren werkt wel. Even spelen met de lokaties help.
Zigbee met een Conbee II stick werkt gewoon beter. Nooit gezeur tot nu toe.
Het gebeurt wel eens dat een update het gehele Z-wave om zeep help. Vaak bij de volgende update weer op gelost.
Gr.

Gebruikt een Z-wave.me Stick

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:26:
Alle Z-wave dingen werken wel, maar de software is niet 100%. Dead Nodes is en blijft een probleem.
Als er problemen zijn is het altijd Z-wave. Het mesh gebeuren werkt wel. Even spelen met de lokaties help.
Het gebeurt wel eens dat een update het gehele Z-wave om zeep help. Vaak bij de volgende update weer op gelost.
Gr.

Volgens mij heeft de core van Domoticz alles ontworpen met een Aeon. zwave.

Maar 1 grote gemaakte fout is dat er veel mensne zwave kopen zonder dat ze in openzwave staan.
Dus Zwave praat xx verschillende talen. ze MOETEN in open zwave zitten
Daarnaast eerst reset je device
afleren van de stik
en dan aanleren met stick naast je device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:26:
Gr.

Ik hoor vaker goede verhalen over Zigbee, vandaar dat ik enkele hardware heb aangeschaft, hopelijk is deze snel binnen en kan ik het eea uit gaan testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Peutpeut schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Ik hoor vaker goede verhalen over Zigbee, vandaar dat ik enkele hardware heb aangeschaft, hopelijk is deze snel binnen en kan ik het eea uit gaan testen. :)
Mooi spul Z2M gebruiken..
maar Zwave als het werkt ook erg mooi hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
Na jaren plezier en stabiliteit gehad van domoticz, heb ik afgelopen week de stekker uit m'n domoticz pi getrokken. Draaide er al een hele tijd homeassistant naast, en daar ben ik nu volledig naar over. Ik lees nog wel mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Dacuuu schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:45:
Na jaren plezier en stabiliteit gehad van domoticz, heb ik afgelopen week de stekker uit m'n domoticz pi getrokken. Draaide er al een hele tijd homeassistant naast, en daar ben ik nu volledig naar over. Ik lees nog wel mee!
En hoe gaat dat dan met scripts? Ik ben wel een dzvents fan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
DjAntoon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

En hoe gaat dat dan met scripts? Ik ben wel een dzvents fan...
Automatiseren in home assistant doe ik niet. Ik gebruik node-red. Heerlijk progamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DjAntoon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Ik wil binnenkort ook eens gaan stoeien met ESP easy op een sonoff (die heb ik al liggen) ik begrijp dat het handigste is via node red en mqtt (wat een omweg...)
Ik heb nu al mosquitto draaien voor Zigbee2mqtt, kan ik deze daar dan ook voor gebruiken? En moet ik dan toch de MQTT client gateway via LAN apart gebruiken naast de zigbee2mqtt in domoticz?
Helemaal niet handig. Met espeasy kun je direct naar domoticz. Er zit een domoticz controller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
jobr schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Helemaal niet handig. Met espeasy kun je direct naar domoticz. Er zit een domoticz controller in.
Ok, dan moet ik daar eens naar gaan kijken, is dat via http?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
DjAntoon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Ok, dan moet ik daar eens naar gaan kijken, is dat via http?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
En kan ik dan ook feedback krijgen?

https://www.domoticz.com/...ition_Inverter_IR_control
Is dit een goed voorbeeld?

[ Voor 59% gewijzigd door DjAntoon op 16-10-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-09 01:42
@DjAntoon Na ruim 11 dagen vanavond toch weer ingrijpen van Monit. Inmiddels alweer 7+ uur lopend. Moet nu ff uit om de nieuwe voeding er tussen te zetten ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

code:
1
2

Check je DB eens op errors.
Maak wel eerst een backup van je DB.
Installeer sqlite3 als je dat nog niet hebt.

MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Iemand een idee waarom op het moment het script het rolgordijn dicht of open doet, hij 1 minuut lang, elke seconde het 'On' of 'Off' command stuurt naar de schakelaar??? 1 keer zou namelijk voldoende moeten zijn (wat ie wel doet als het via een blockly gaat)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {

on = {
        timer = { 'at sunrise', '10 minutes before sunset' },
                devices = { 
                167  -- Rolgordijn Keuken
        }

},
    execute = function(domoticz, item)
        --Declarations
        local Rol           = domoticz.devices(167) --Rolgordijn Woonkamer
        local Time          = require('Time') --Time function
        local CurrentTime   = Time() --Current time

--Function
        if (CurrentTime.matchesRule('10 minutes before sunset')) then -- Rolgordijn Dicht
                Rol.switchOn()
                domoticz.log('Rolgordijn Woonkamer Dicht', domoticz.LOG_INFO)
            elseif (CurrentTime.matchesRule('at sunrise')) then -- Rolgordijn Open
                Rol.switchOff().forSec(31)
                domoticz.log('Rolgordijn Woonkamer Open', domoticz.LOG_INFO)
            end
        end
}

stukje log van de schakelaar begint dus op 08:11:00 en stopt pas op 08:11:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Datum
Data
2020-10-17 08:11:08 Open
2020-10-17 08:11:07 Open
2020-10-17 08:11:06 Open
2020-10-17 08:11:05 Open
2020-10-17 08:11:04 Open
2020-10-17 08:11:03 Open
2020-10-17 08:11:02 Open
2020-10-17 08:11:01 Open

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:20:
Iemand een idee waarom op het moment het script het rolgordijn dicht of open doet, hij 1 minuut lang, elke seconde het 'On' of 'Off' command stuurt naar de schakelaar??? 1 keer zou namelijk voldoende moeten zijn (wat ie wel doet als het via een blockly gaat)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {

on = {
                devices = { 
                167  -- Rolgordijn Keuken
        }

},
        --Declarations
        local Time          = require('Time') --Time function
        local CurrentTime   = Time() --Current time

--Function
        if (CurrentTime.matchesRule('10 minutes before sunset')) then -- Rolgordijn Dicht
                Rol.switchOn()
                Rol.switchOff().forSec(31)
            end
        end
}

stukje log van de schakelaar begint dus op 08:11:00 en stopt pas op 08:11:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Datum
Data
2020-10-17 08:11:08 Open
code:
1

Je match blijft, daarom blijft hij het uitvoeren :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vwtune Dat gebeurt omdat je het script af laat gaan als er iets gebeurd met device 167. In dit script zet je device 167 op "aan" of "uit". Dus gaat het script af etc. het houd na 1 minuut op omdat de aftesting van "CurrentTime.matchesRule('10 minutes before sunset')" niet meer geldig is (want dan is het 9 minuten voor zonsondergang) of de regel "CurrentTime.matchesRule('at sunrise')" niet meer geldig is (want dan is het 1 minuut na zonsopgang).

Oplossingen:
  • Je kan de aftesting aanpassen zodat het kijkt naar de regel die is gebruikt om af te gaan ipv de huidige tijd
  • zorg dat het script niet meer afgaat op device 167; ik weet niet waarom je dat nog hebt staat, zo te zien doe je daar verder niets mee als iemand het device handmatig uit of aan zet.
  • gebruik iets als Rol.switchOn().checkFirst() zodat er niets gedaan wordt als het device al aan staat (dit zorgt er dan trouwens wel nog steeds voor dat het script een tweede keer afgaat als het de eerste keer aan gaat)
NB waarom doe je wel een gewone switchOn(), maar een switchOff voor slechts 31 seconden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Ik zou doen zonder de trigger van het apparaat en de CurrentTimeMatchesRule is overbodig want alles zit eigenlijk al in je trigger verstopt, daarop kun je ook controleren.

Een compact script en je hebt niet alle overbodige meldingen in je log.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on = {
        }
    },
        --Declarations

--Function
        if (item.trigger == '10 minuten before sunset') then -- Rolgordijn Dicht
                Rol.switchOn()
            elseif (item.trigger == 'at sunrise') then -- Rolgordijn Open
                Rol.switchOff()
            end
        end
}

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 17-10-2020 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Wat bedoel je precies met feedback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JeroenE schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:48:

NB waarom doe je wel een gewone switchOn(), maar een switchOff voor slechts 31 seconden?
heeft te maken met de stand van hoever ik hem open laat gaan. (overigens werkt dat niet, gaat gewoon door, ook na die 31 seconden)

[ Voor 11% gewijzigd door vwtune op 18-10-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Peutpeut schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:24:
[...]

Ik zou doen zonder de trigger van het apparaat en de CurrentTimeMatchesRule is overbodig want alles zit eigenlijk al in je trigger verstopt, daarop kun je ook controleren.

Een compact script en je hebt niet alle overbodige meldingen in je log.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on = {
        }
    },
        --Declarations

--Function
                Rol.switchOn()
                Rol.switchOff()
            end
        end
}
ik krijg dan deze foutmelding:
code:
1
2
2020-10-18 11:39:07.723 Error: dzVents: Error: (2.4.29) error loading module 'Rol test' from file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Rol test.lua':
2020-10-18 11:39:07.723 .../domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Rol test.lua:17: <eof> expected near '='

Heeft betrekking op dit stukje: execute = function(domoticz, item)
geen idee waarom, staat naar mijn inziens gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
vwtune schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

ik krijg dan deze foutmelding:
code:
1
2
2020-10-18 11:39:07.723 Error: dzVents: Error: (2.4.29) error loading module 'Rol test' from file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Rol test.lua':
2020-10-18 11:39:07.723 .../domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Rol test.lua:17: <eof> expected near '='

Heeft betrekking op dit stukje: execute = function(domoticz, item)
geen idee waarom, staat naar mijn inziens gewoon goed.
Nog een extra 'end' toevoegen denk ik.
Die staat ook gewoon goed dus dat is het niet.
Haal de accolade op regel 4 eens weg, die lijkt er eentje teveel te staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on = {
        }
    },
        --Declarations

--Function
                Rol.switchOn()
                Rol.switchOff()
        end
    end
}

[ Voor 5% gewijzigd door Peutpeut op 18-10-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Peutpeut schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Nog een extra 'end' toevoegen denk ik.
Die staat ook gewoon goed dus dat is het niet.
Haal de accolade op regel 4 eens weg, die lijkt er eentje teveel te staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on = {
        }
    },
        --Declarations

--Function
                Rol.switchOn()
                Rol.switchOff()
        end
    end
}
Dat was hem idd! Thanks, werkt nu zoals het moet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:14
Dacuuu schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:45:
Ik ben ook sinds april ongeveer helemaal over naar HA.
Van een pi 3b naar een NUC.

Op de pi met domoticz nooit problemen gehad, draaide als een zonnetje.

Offtopic:
Bij het overgaan naar de NUC met Xigmanas zat ik met het probleem dat mijn hd's al in UFS geformatteerd waren en ik geen zin had om de hele zooi weer opnieuw te formateren en alles opnieuw te rippen/downloaden. Ik blijf hier ook nog meelezen, misschien dat ik ooit nog terug keer naar domoticz, want het werkt heerlijk!
Wat ik mis bij HA is een goeie weather Integration, in domoticz had ik buienradar en WU. Als het ging regenen, kreeg ik altijd netjes in Kodi, via pushover op de telefoon en op mijn nest mini's gemeld dat het ging regenen en ik de hond moest uitlaten.
In HA heb ik 5 verschillende integrations geprobeerd en ik eindig altijd met een weerstation in Heino, terwijl ik daar ongeveer 30 kilometer vandaan woon.....

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
jobr schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Wat bedoel je precies met feedback?
Ik bedoel dat ik niet alleen iets stuur, maar ook vermogen, status of temperatuur meting terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
MikeOO schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:30:
Check je DB eens op errors.
Maak wel eerst een backup van je DB.
Installeer sqlite3 als je dat nog niet hebt.

MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Er zaten wat errors in en heb de oude database kunnen herstellen. Niet helemaal volgens de gelinkte manier, maar uiteindelijk is het gelukt. Echter werkte Domoticz daarna nog steeds niet lekker. Nieuwe sensoren toevoegen werkte wel, maar die deden vervolgens niks en zo nog meer van dat soort vreemde problemen.

Uiteindelijk bleek de hele SD kaart in een soort read-only modus te zijn gekomen. De backup van oktober terugzetten hielp ook niet en de backup van de huidige SD terug zetten op een andere SD werkte ook niet echt lekker.

Ik was wel al langer van plan om over te stappen op een SSD en af te stappen van Zigbee2mqtt (switch naar een Conbee II stick), dus ben nu maar begonnen met een volledige clean install van Raspbian op een SSD en ga vanuit daar de backup van begin oktober terugzetten. En daarna maar alles opnieuw installeren. Heb ik volgende week in ieder geval wat te doen in mijn vakantie.

Booten vanuit de SSD had ook nog behoorlijk wat voeten in de aarde. Na het instellen van de juiste settings wilde hij af en toe gewoon niet opstarten of kwam niet verder dan het rainbow scherm. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan de micro-usb aansluiting, die toch niet helemaal lekker meer verbinding maakte.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 19-10-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rens-br schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:35:
[...]

Er zaten wat errors in en heb de oude database kunnen herstellen. Niet helemaal volgens de gelinkte manier, maar uiteindelijk is het gelukt. Echter werkte Domoticz daarna nog steeds niet lekker. Nieuwe sensoren toevoegen werkte wel, maar die deden vervolgens niks en zo nog meer van dat soort vreemde problemen.

Uiteindelijk bleek de hele SD kaart in een soort read-only modus te zijn gekomen. De backup van oktober terugzetten hielp ook niet en de backup van de huidige SD terug zetten op een andere SD werkte ook niet echt lekker.

Ik was wel al langer van plan om over te stappen op een SSD en af te stappen van Zigbee2mqtt, dus ben nu maar begonnen met een volledige clean install van Raspbian op een SSD en ga vanuit daar de backup van begin oktober terugzetten. En daarna maar alles opnieuw installeren. Heb ik volgende week in ieder geval wat te doen in mijn vakantie.

Booten vanuit de SSD had ook nog behoorlijk wat voeten in de aarde. Na het instellen van de juiste settings wilde hij af en toe gewoon niet opstarten of kwam niet verder dan het rainbow scherm. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan de micro-usb aansluiting, die toch niet helemaal lekker meer verbinding maakte.
Vooral het laatste stukje zou ik eerst oplossen (als het nog niet echt is opgelost) anders heb je binnenkort weer een probleem ;)

Maar is verder een prima upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
MikeOO schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:27:
Vooral het laatste stukje zou ik eerst oplossen (als het nog niet echt is opgelost) anders heb je binnenkort weer een probleem ;)

Maar is verder een prima upgrade.
Ik gebruik nu in totaal 4 Pi's.
  • Pi3B+ -> Download station / File server
  • Pi3B -> Domoticz
  • 2x Pi2 -> Kodi
Heb nog een Pi4 liggen, dus ben van plan om alle pi's door te schuiven. Uiteindelijk gaat Domoticz dus draaien op de Pi3B+. Nu alleen nog tijd vinden om het download station / file server over te zetten naar de Pi4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
DjAntoon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Dit bevestigt voor mij wel dat het binnen domoticz niet goed meer zit met Z wave en OZW.

MAAR home assistant werkt volgens mij ook met OZW (Open z wave) welke versie gebruiken ze in jouw HA @R3m3d7 ?
Is dat 1.4 of dezelfde als momenteel in Domoticz 1.6? Met 1.4 in Domoticz heb ik ook nooit problemen gehad.
Sorry, beetje laat maar HA gebruikt 1.4 en ik snap waar je vraag vandaan komt, het zou zomaar kunnen dat er iets niet helemaal lekker zit in 1.6. We zijn weer een aantal dagen verder met HA (en OZW 1.4) en nog steeds geen enkel issue. Ik claim niet dat OZW in Domoticz niet werkt maar ik heb niets aangepast qua plaatsing of hardware en ben alleen van Domoticz naar HA gegaan en nu werkt alles gewoon prima.

Ik hoop niet dat mensen dit als negatief richting Domoticz lezen, ik heb er jaren gebruik van gemaakt en vond het juist een prima oplossing, ik had helemaal geen behoefde om ermee te stoppen tot al mijn nieuwe speelgoed onbetrouwbaar leek te zijn als ik het via Domoticz probeerde aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
rens-br schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Ik gebruik nu in totaal 4 Pi's.
  • Pi3B+ -> Download station / File server
  • Pi3B -> Domoticz
  • 2x Pi2 -> Kodi
Heb nog een Pi4 liggen, dus ben van plan om alle pi's door te schuiven. Uiteindelijk gaat Domoticz dus draaien op de Pi3B+. Nu alleen nog tijd vinden om het download station / file server over te zetten naar de Pi4.
Ik zou eens kijken naar een Odroid Xu4 of een N2.
Mooier stabieler en mss veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Na een jaar of twee op de NAS te hebben gedraaid, overweeg ik nu Pi4B te kopen en daar Domoticz op te zetten. Is de DB te gebruiken als ik een backup zou maken, of kan ik daar tegen problemen aanlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Peatsmoke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:52:
Na een jaar of twee op de NAS te hebben gedraaid, overweeg ik nu Pi4B te kopen en daar Domoticz op te zetten. Is de DB te gebruiken als ik een backup zou maken, of kan ik daar tegen problemen aanlopen?
Als beide versies van Domoticz op je NAS en de Pi4 hetzelfde zijn dan zal dat bij mijn weten geen probleem opleveren. Er is in het verleden iets aangepast aan de database bij een bepaalde versie, die weet ik niet uit mijn hoofd. Als je nu op je NAS op 2020.2 draait dan heb je die issue niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Thnx... Ik ga er eens mee aan de slag, maar ik verwacht veel terug te komen hier in het forum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Volgens mij is deze post van de FP hier nog niet genoemd:
nieuws: HEMA start met slimme verlichting
Iemand ervaring met het koppelen van de als vergelijkbaar genoemde verlichting van de Action (LSC Smart Connect) aan Domoticz? Dit lijkt me een mooi moment om te beginnen met geschakelde verlichting.
Er zitten lampen bij die van kleur te veranderen zijn en witte lampen die dimbaar zijn en waarvan de kleurtemperatuur is in te stellen. De prijzen variëren van 12 tot en met 17,50 euro.

De slimme wifi-stekker kost 15 euro en een afstandsbediening is voor 20 euro verkrijgbaar. In combinatie met de HEMA smart-app werken de producten met Alexa en Google Home, maar momenteel nog niet met Apple HomeKit. Een hub is niet nodig; de producten werken via wifi. De app is beschikbaar voor Android en iOS.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
JanPedaal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:40:
Volgens mij is deze post van de FP hier nog niet genoemd:
nieuws: HEMA start met slimme verlichting
Iemand ervaring met het koppelen van de als vergelijkbaar genoemde verlichting van de Action (LSC Smart Connect) aan Domoticz? Dit lijkt me een mooi moment om te beginnen met geschakelde verlichting.

[...]
Ik hoop dat ze met tuya convert te flashen zijn..
https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert
Helaas zijn er versie van calex en LSC die tegenwoordig een eigen chip hebben
En dus niet meer te flashen zijn:-(
Mss staan ze hier al tussen:
https://templates.blakadder.com/search.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Laatst online: 06:42
R3m3d7 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Sorry, beetje laat maar HA gebruikt 1.4 en ik snap waar je vraag vandaan komt, het zou zomaar kunnen dat er iets niet helemaal lekker zit in 1.6. We zijn weer een aantal dagen verder met HA (en OZW 1.4) en nog steeds geen enkel issue. Ik claim niet dat OZW in Domoticz niet werkt maar ik heb niets aangepast qua plaatsing of hardware en ben alleen van Domoticz naar HA gegaan en nu werkt alles gewoon prima.

Ik hoop niet dat mensen dit als negatief richting Domoticz lezen, ik heb er jaren gebruik van gemaakt en vond het juist een prima oplossing, ik had helemaal geen behoefde om ermee te stoppen tot al mijn nieuwe speelgoed onbetrouwbaar leek te zijn als ik het via Domoticz probeerde aan te sturen.
die onbetrouwbaarheid is er al van voor 1.6

probleem lijkt te zitten in een onjuiste status in Domoticz tov ozw panel (en bestaat al sinds december 2018!)
Zie ook https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
commentator schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

die onbetrouwbaarheid is er al van voor 1.6

probleem lijkt te zitten in een onjuiste status in Domoticz tov ozw panel (en bestaat al sinds december 2018!)
Zie ook https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4352
Ja dat zou goed kunnen, ik ben halverwege 2017 begonnen met domoticz en heb het toen tot in detail getest, toen werkte het perfect. Ik heb hier nog oude images V3.* uit 2018 en ik weet eigenlijk wel zeker dat die goed zijn.
Ik heb eind 2019 een grote update gedaan, en vanaf toen is het bij mij een en al ellende.

Ik snap niet dat er niets aan gedaan word, domoticz krijgt zo een slechte naam, terwijl de rest prima werkt in 2020.2.

[ Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 19-10-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
DjAntoon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:56:
[...]

Ik bedoel dat ik niet alleen iets stuur, maar ook vermogen, status of temperatuur meting terug krijg.
Ja hoor, geen enkel probleem. Daar is die domoticz controller voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@jobr Ok dus ook met sonoff etc. Dan zal ik dat eens gaan testen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
DjAntoon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:36:
@jobr Ok dus ook met sonoff etc. Dan zal ik dat eens gaan testen binnenkort.
We hadden het wel over espeasy. Dat staat los van een sonoff. Espeasy op een sonoff: ja. Een sonoff zonder espeasy: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 09:02
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Aeotec NanoSwitch ZW132 icm Domoticz?

Ik heb er één ingebouwd aan de 'uit-aan switch' van mijn espresso apparaat. Dat werkt an sich prima. Alleen begrijp ik niet goed of ik de configuratie wel ok heb, of dat Domoticz gewoon gek met de status van de schakelaar omgaat.

Er is een probleem met verzenden en ontvangen van de huidige status
De hardware pagina geeft mij 3 switches (S1, S2, S3). Ze werken allemaal, ongeveer. Wanneer ik het apparaat met de fysieke knop aan zet, wordt dat netjes opgepikt, het lampje van S1 (en ook S3) gaat branden. Wanneer ik hem met de fysieke knop uitschakel, gaat ook alles weer uit.

Alleen zodra ik digitaal ga schakelen wordt het een rommeltje.
Bij het aan-switchen, denkt domoticz dat het apparaat niet is ingeschakeld en moet ik nog een keer schakelen (op de digitale knop drukken) in domoticz Bij het uitschakelen idemdito.

En wanneer ik hem fysiek aanzet en digitaal uit of andersom wordt het helemaal een rommeltje (niet te beschrijven) met S1, S2, S3 die aanstaan of uit.

De Z-Wave connectie is zeer goed
Er is geen lag in het versturen en verzenden van commando's. Het apparaat schakelt namelijk wel direct uit/aan. Hij doet dus wel keurig wat ik hem vraag, alleen blijft de oude status hangen in domoticz. En dat blijft ook zo.

Mijn vraag: het gedrag is anders op alle drie switches. Hoe kan ik dit goed maken? Ik snap er niks van en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvsboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 12:59
Dit is de P1 dongle van Nsure. Was onder andere te gebruiken met app van Essent en Engie. Zijn er handige Tweakers die een idee hebben om dit apparaat zelf uit te lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeBxbykOoFBzNG7mROSTAgvOQDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEV84b7BNLX0EZKAPYiCDMat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKc8ye7S8R9eBJaGlj9a2j3_VSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCLUNQtM5hSqmDpPzsxuv96U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITn49QmrCPY2WQu7juDSNahXlLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGFQyyLlNjzP4BO66nhLWXIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnXMtssp8xlp2KdW3eFHG5qgmuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HHej3ZDAtUe3agwcKuamkYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
jobr schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

We hadden het wel over espeasy. Dat staat los van een sonoff. Espeasy op een sonoff: ja. Een sonoff zonder espeasy: nee.
Ik bedoel ook espeasy op een sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:12
Beste Allen, ik heb een vraag m.b.t. blocky en het uitlezen van de status van een hue lamp (dimmer)

Ik heb een coolcam pir gekocht en in domoticz opgenomen,.
Nu zou ik willen, dat als de verlichting in de keuken aan is, & de pir (switch) beweging detecteerd. de lampen naar level 60 gaan. en als de pir (switch) weer uit is de verlichting terug springt naar 10%.

Als ik enkel kijk naar de status van de pir (switch) aan of uit dan werkt dit perfect. (bovenste if/elseif)
Echter als ik vervolgens ook check d.m.v. een AND logic of de Hue groep keuken aan is (of een enkele spot) werkt dit niet.(onderste if/elseif)
Zover ik online heb kunnen vinden heeft dit ermee te maken dat Blocky de status van een dimmer (wat de hue lampen zijn) niet kan uitlezen.

Is er nog een mogelijkheid om dit in Blocky voor elkaar te krijgen? of moet ik mij un lua of DzVents gaan richten/leren?

Bij voorkeur kijk ik naar de specifieke stand (level) van de lampen om zo wel de mogelijkheid te houden om de lampen op een andere sterkte aan te laten. Nu tijdelijk opgelost door te kijken naar de tijd (na zonsondergang, en voor 24:00 uur) maar dan werkt de poetst stand niet meer met de afstandbediening (lampen 100% aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm6cfN4iQtHtorXTMg1BeBjW9kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzpcGMA6TM7U9R3BguKBGVxv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tieske op 19-10-2020 21:58 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
mlormans schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:37:
Is er nog een mogelijkheid om dit in Blocky voor elkaar te krijgen? of moet ik mij un lua of DzVents gaan richten/leren?
Doe jezelf een lol en verdiep je in DzVents. Blocky is behoorlijk beperkt en heeft heel vreemd gedrag. DZVents is een stuk flexibeler en als je eenmaal doorhebt hoe het werkt. Dan is het echt stukken fijner om mee te werken.

In het topic en op mijn Github zijn behoorlijk wat voorbeelden te vinden en mocht je er niet uitkomen, dan helpen we je ook graag verder.

Gisteren toch een backup teruggezet op mijn SSD, in plaats van een clean install en vervolgens Domoticz opnieuw geïnstalleerd. Dat had alsnog niet het gewenste effect. Uiteindelijk bleek Domoticz niet op te starten na een reboot / start. Met het enablen en reloaden van de deamon werkte alles weer. Ik heb de volgende commando's gebruikt:

code:
1
2
sudo service enable domoticz
sudo systemctl daemon-reload

Vervolgens had ik nog wat problemen met het rebooten / aanschakelen van de Pi in combinatie met de SSD. Dit bleek te liggen aan het feit dat de SSD wat tijd nodig had om te booten en dit duurde te lang. Met de onderstaande setting in config.txt file was dat opgelost:

code:
1
program_usb_boot_timeout=1 in config.txt

Verder ook gisteren de Conbee II stick geïnstalleerd ter vervangen van Zigbee2mqtt en tot nu toe ben ik echt erg tevreden. _/-\o_ Had dat veel eerder moeten doen. Stick is een stuk sneller, pairen is veel gebruikersvriendelijker en devices zijn veel responsiever. De komende week maar eens kijken hoe het over de lange termijn presteert, maar tot nu toe echt erg tevreden! Had dat veel eerder moeten doen.

[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:04:
Verder ook gisteren de Conbee II stick geïnstalleerd ter vervangen van Zigbee2mqtt en tot nu toe ben ik echt erg tevreden. _/-\o_ Had dat veel eerder moeten doen. Stick is een stuk sneller, pairen is veel gebruikersvriendelijker en devices zijn veel responsiever. De komende week maar eens kijken hoe het over de lange termijn presteert, maar tot nu toe echt erg tevreden! Had dat veel eerder moeten doen.
Welke stick gebruikte je eerst icm ZigBee2mqtt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Peutpeut schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:50:
Welke stick gebruikte je eerst icm ZigBee2mqtt?
De allereerste stick die ondersteund werd, de CC2531. Ik was ook aan het kijken om de Zigbee2mqtt stick te updaten naar de nieuwe bordjes, maar die waren ook nog best aan de prijs, dat het uiteindelijk niet veel uitmaakte of je voor een upgrade Zigbee2mqtt bordje of de Conbee II stick gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

De allereerste stick die ondersteund werd, de CC2531. Ik was ook aan het kijken om de Zigbee2mqtt stick te updaten naar de nieuwe bordjes, maar die waren ook nog best aan de prijs, dat het uiteindelijk niet veel uitmaakte of je voor een upgrade Zigbee2mqtt bordje of de Conbee II stick gaat.
Ik heb toevallig vorige week een ZigBee stick besteld, de C2652RB via Tindie. Nog niet binnen, ben benieuwd hoe het zich verhoudt tov Zwave. Wat zijn de voordelen van Conbee tov Zigbee2MQTT?

Pagina: 1 ... 110 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!