Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.388 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:24
DjAntoon schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:56:
@Dylantje2 19 uur 2 minuten en 50 seconden.

Oh en inmiddels 19 uur 12 minuten en 40 seconden uptime.
Na bijna 3 dagen up vandaag al weer 3 keer down :|

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-09 19:29
@Copitano Heb jij al eens de OZW_Log.txt gechecked?
Na crash in putty:
cd domoticz
cd Config
sudo nano OZW_Log.txt
Page down tot einde file, en wat zie je dan?

Ondanks dat het crashen niet is opgelost zie ik wel betere terugmelding vanuit het netwerk, het lijkt nu dat als ik een lamp met een schakelaar aanzet, deze beter in domoticz word geupdate.

[ Voor 38% gewijzigd door DjAntoon op 03-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Peutpeut schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:44:

@DjAntoon Wat bedoel je met een router? En de TI chip is de Zigbee stick obv een CC2531 of praten we dan over hetzelfde?
De betere TI chip is de CC2652.
Eerst alleen verkrijgbaar als evaluatie kit van TI, nu zijn er al meerdere sticks mee gemaakt:
https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Ik heb de evaluatiekit en die werkt prima, is wel relatief duur en een beetje groot.

Ik zou niet meer beginnen aan de CC2531, enkel misschien op een studenten kamer, maar een heel huis, vergeet het maar. Binnen 1 ruimte zie ik soms hele goede resultaten met een CC2531 als router, maar zijn broertje dan weer niet op een andere plek in het huis. :(

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Oh een coordinator is je verbinding met je domotica systeem, een router is een draadloze verbinding met een coordinator, op zo'n router kunnen dan weer andere nodes verbinding zoeken, het geeft je dus meer nodes in je systeem (Met de verbeterde stick minder noodzakelijk) en betere spreiding. Alles wat vast aan de netspanning hangt kan functioneren als router, dus ook zigbee lampen. Ik heb zelf een paar ledvance power sockets daarvoor gekocht, die zouden het ook moeten kunnen, maar die zijn als router helemaal ruk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:57:
Na crash in putty:
cd domoticz
cd Config
sudo nano OZW_Log.txt

Ondanks dat het crashen niet is opgelost zie ik wel betere terugmelding vanuit het netwerk, het lijkt nu dat als ik een lamp met een schakelaar aanzet, deze beter in domoticz word geupdate.
Nee nog niet. Ben een paar dagen van huis, dus ben even op alleen de telefoon aangewezen. Ga eens kijken zodra ik weer thuis ben.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Lees best vaak dat domoticz crashed, vastgelopen is, onbereikbaar is. Nu kan het aan mij liggen maar lees er ook vaak bij dat het op een Pi draait.

Zelf draai ik in een Ubuntu installatie van 6 jaar geleden die al meerdere LTS upgrades heeft gehad en ook al van VMWare doos is verhuist. Domoticz stopt bij mij nooit met werken.

Daarvoor ook 1a2 jaar op een pi gedraaid en kon me herrinneren dat dit mijn grootste ergenis was maar dat lag echt niet aan Domoticz maar aan slechte sd-kaartjes/geen goede voeding of voeding was bij aankoop goed maar werd slecht na verloop van tijd.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 08:39
Petrie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:53:
@hannibal2206 ik heb het zelfde probleem gehad met een E360. Staat ergens een verhaal dat er in de kabel een pull-up weerstand moet zitten voor dit type meter. Die heb ik uiteindelijk gevonden https://www.eijlander.nl/...-5v-to-rj11.html?___SID=U
Werkt perfect. CRC check kan aan en geen fouten meer :).
Ik heb nu 4 kabels getest, en allemaal CRC errors; 1 ervan opengemaakt, en daar zit idd een pull-up weerstand in.

is die waarde nog kritisch, of is tussen 1K en 10K alles goed ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petrie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10-2020
@hannibal2206 durf ik niet te zeggen. Maar pas wel op. Als ik de foto bekijk op de site van eilander dan lijkt die 1K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:22:
Vannacht domoticz weer gecrashed om 03:26, de euforie is wel weer voorbij.

2020-10-03 03:25:55.251 Error, ERROR: Not enough space in stream buffer

Deze komt telkens terug voor een crash in de OZW_Log.txt.
Je bent niet alleen met dit probleem.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=31920

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb in het verleden veel last gehad van instabiliteit, maar sinds ik er wat meer geld tegen aan heb gegooid draait het retestabiel.
  • RasPi3 vervangen voor de RasPi4
  • Goede externe USB-C laadadapter erbij (1 die meer dan voldoende stroom kan leveren).
  • SD-Card vervangen voor een M.2 ssd met externe USB3.0 behuizing (direct gekoppeld op de RasPi).
  • External powered ICY Box 7 port USB 3.0 hub met RFXCom, ZiGate en de P1 kabel.
Al mijn vorige ellende werd volgens mij vooral veroorzaakt door spanning/stroom problemen (instabiel of te weinig) gecombineerd met SD-Card issues (in 6 jaar tijd 4 SD-Cards versleten).

Wil alleen de Pi binnenkort nog in een betere behuizing gooien.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joozt86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 00:26
Mijn vrouw is ons huis aan het automatiseren met Domoticz, we zijn over gestapt van het BeNext systeem wat we een paar jaar hebben gehad maar wat qua ontwikkeling al ruime tijd stil staat.
Voor het programmeren van scripts gebruikt de blockly en we hebben al een heel aantal goed werkende scripts draaien, so fa so good... af en toe gebeurt het dat er (meestal ‘s nachts) ineens een of meerdere lampen inschakelen. Achteraf zijn deze dan (volgens de log) zijn ingeschakelt door een script waar die lamp uberhaupt niet in voor komt... herkent iemand dit probleem en liever nog, heeft iemand een oplossing?

We draaien Raspbian op een Pi 4b, zWave stick van Aeonlabs en Zigbee stick ConBee II. Verlichting is voor een groot deel Zigbee (Via deconz) maar ook een aantal zWave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik weet het, had hem ook al gevonden, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58

flexje

got-father

joozt86 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:34:
Mijn vrouw is ons huis aan het automatiseren met Domoticz, we zijn over gestapt van het BeNext systeem wat we een paar jaar hebben gehad maar wat qua ontwikkeling al ruime tijd stil staat.
Voor het programmeren van scripts gebruikt de blockly en we hebben al een heel aantal goed werkende scripts draaien, so fa so good... af en toe gebeurt het dat er (meestal ‘s nachts) ineens een of meerdere lampen inschakelen. Achteraf zijn deze dan (volgens de log) zijn ingeschakelt door een script waar die lamp uberhaupt niet in voor komt... herkent iemand dit probleem en liever nog, heeft iemand een oplossing?

We draaien Raspbian op een Pi 4b, zWave stick van Aeonlabs en Zigbee stick ConBee II. Verlichting is voor een groot deel Zigbee (Via deconz) maar ook een aantal zWave.
Je vrouw? :*) Mijn vrouw kijkt mij bang aan als ik 6x een schakelaar aan/uit zet om te pairen :D

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joozt86
flexje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Je vrouw? :*) Mijn vrouw kijkt mij bang aan als ik 6x een schakelaar aan/uit zet om te pairen :D
Ik ben ook wel een beetje trots op haar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Kijk je in de log van de switch of in de domoticz.log?
Je moet in de domoticz.log kijken (eventueel aanzetten als je die niet hebt aan staan). Dan zie je (waarschijnlijk) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-09 21:58
Hmmm nu toch wel iets raars in Domoticz.

Als ik de laatste 24 uurs grafiek wil bekijken van m'n kWh meter of van de ppm meter dan is deze niet zichtbaar, laatste week en maand en actueel werken wel.

Van de Xiaomi meters (Zigbee) en de buienradar werkt de laatste 24uur grafiek weer wel.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon

Zijn dit dan toevallig Z wave devices?
Ik zou onder hardware z wave setup de associaties checken, als je daar niets bewust ingesteld hebt, zou er enkel een 1 moeten staan bij elke node, dit is de "Lifeline" naar de z wave controller.
Bij mij komt daar regelmatig "automatisch" wat bij.
https://www.domoticz.com/wiki/Zwave_network_and_group_info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joozt86
DjAntoon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Zijn dit dan toevallig Z wave devices?
Ik zou onder hardware z wave setup de associaties checken, als je daar niets bewust ingesteld hebt, zou er enkel een 1 moeten staan bij elke node, dit is de "Lifeline" naar de z wave controller.
Bij mij komt daar regelmatig "automatisch" wat bij.
https://www.domoticz.com/wiki/Zwave_network_and_group_info
Nee, het zijn Zwave of Zigbee lampen, of allebei tegelijk. We gaan vast aan de slag met deze tips, in de domoticz.log kon ik overigens nog niets vinden dan verband zou kunnen houden met het random inschakelen van verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:17

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb wel eens gehad dat 1 Ikea lamp in de woonkamer s'morgens aan was (gebruik de IKEA-hub gekoppeld met Domoticz).
Ik kon toen niets in Domoticz vinden dus wist niet waar de oorzaak zat. Is al een hele tijd niet meer gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 05-10-2020 12:12 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:10:
Ik heb in het verleden veel last gehad van instabiliteit, maar sinds ik er wat meer geld tegen aan heb gegooid draait het retestabiel.
  • RasPi3 vervangen voor de RasPi4
  • Goede externe USB-C laadadapter erbij (1 die meer dan voldoende stroom kan leveren).
  • SD-Card vervangen voor een M.2 ssd met externe USB3.0 behuizing (direct gekoppeld op de RasPi).
  • External powered ICY Box 7 port USB 3.0 hub met RFXCom, ZiGate en de P1 kabel.
Al mijn vorige ellende werd volgens mij vooral veroorzaakt door spanning/stroom problemen (instabiel of te weinig) gecombineerd met SD-Card issues (in 6 jaar tijd 4 SD-Cards versleten).

Wil alleen de Pi binnenkort nog in een betere behuizing gooien.
Mijn Domoticz zit in een top behuizing. Een Synology Nas. O-) Nooit maar dan ook nooit enig probleem en draait hier toch al zes jaar 24/7. Kan dat iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Rouwette schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:11:
Ik heb wel eens gehad dat 1 Ikea lamp in de woonkamer s'morgens aan was (gebruik de IKEA-hub gekoppeld met Domoticz).
Ik kon toen niets in Domoticz vinden dus wist niet waar de oorzaak zat. Is al een hele tijd niet meer gebeurd.
Ik had dat in mijn 'pre usb-powered-hub' tijd. Door gebrek aan spanning/stroom op de gebruikte USB interfaces (4/4 op de Pi) af en toe onklaarbaar gedrag dat ook niet terug te vinden was in logging.
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Mijn Domoticz zit in een top behuizing. Een Synology Nas. O-) Nooit maar dan ook nooit enig probleem en draait hier toch al zes jaar 24/7. Kan dat iedereen aanraden.
Mijn nas past fysiek niet in mijn meterkast, dus dan is het iets kosten efficienter om iets kleins op te hangen. En een NUC vind ik dan weer overkill.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouwette schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:11:
Was dat voordat je kon instellen dat de HUE lamp bij een stroomuitval dezelfde status moest krijgen als voordat de stroom uitviel? Voorheen was het default toch dat een HUE lamp weer aan ging als de stroom er af was geweest? Misschien een mix tussen geüpdate lampen en één niet geüpdate lamp?

Ik heb trouwens eerder melding gemaakt van HUE lampen die niet op de juist ekleur en lichtsterkte aan gingen of soms zelfs helemaal niet aan gingen, maar na een andere kanaal te hebben gekozen én alles een update te hebben gegeven gaat het schakelen weer 100% betrouwbaar. Het kanaal aanpassen was denk ik de oplossing.

Wel iets vreemds: ik heb 5 plafondspots, allemaal hetzelfde type (zo zie ik in de HUE app dit ook terug), maar ze hebben afwijkende firmware versies en evengoed geven ze allemaal aan dat ze de laatste update hebben. Maarja, ik slaap daar geen minuut korter door :o

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:17

Rouwette

Rouwette.com

M.v.Veelen schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Was dat voordat je kon instellen dat de HUE lamp bij een stroomuitval dezelfde status moest krijgen als voordat de stroom uitviel? Voorheen was het default toch dat een HUE lamp weer aan ging als de stroom er af was geweest? Misschien een mix tussen geüpdate lampen en één niet geüpdate lamp?

Ik heb trouwens eerder melding gemaakt van HUE lampen die niet op de juist ekleur en lichtsterkte aan gingen of soms zelfs helemaal niet aan gingen, maar na een andere kanaal te hebben gekozen én alles een update te hebben gegeven gaat het schakelen weer 100% betrouwbaar. Het kanaal aanpassen was denk ik de oplossing.

Wel iets vreemds: ik heb 5 plafondspots, allemaal hetzelfde type (zo zie ik in de HUE app dit ook terug), maar ze hebben afwijkende firmware versies en evengoed geven ze allemaal aan dat ze de laatste update hebben. Maarja, ik slaap daar geen minuut korter door :o
Geen idee, ik heb geen HUE lampen, enkel die van IKEA.
Het gebeurde mogelijke met Domoticz plugin- IKEA Tradfri Plugin - version 0.9.2

Op m'n nieuwe Pi4 zit ik op IKEA Tradfri Plugin - version 0.9.7

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:38:

Mijn nas past fysiek niet in mijn meterkast, dus dan is het iets kosten efficienter om iets kleins op te hangen. En een NUC vind ik dan weer overkill.
Staat bij mij ook niet in de meterkast maar 2 hoog op zolder. Kan daarom ook nog steeds probleemloos tot achter in de tuin met klassieke Kaku's werken die nooit 1 schakeling missen omdat de RFXCom met verlengde antenne moeiteloos alles dekt. Ik ben oldschool. :+

Staat wel een Pi in de meterkast die de opbrengst van zonnepanelen doorgeeft aan Domo. En dat ellendige ding moet ik om de 2 weken weer opnieuw opstarten omdat de Wifi verbinding dan weer weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:17:
[...]
Staat wel een Pi in de meterkast die de opbrengst van zonnepanelen doorgeeft aan Domo. En dat ellendige ding moet ik om de 2 weken weer opnieuw opstarten omdat de Wifi verbinding dan weer weg is.
Wat een luxe om de 2 weken.
Nooit Monit overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
Ik heb al enige tijd (3 jaar) Domoticz zonder grote problemen draaien (af en toe een sd kaartje bij stroomuitval, dit opgevangen door vanaf een usb drive te booten).
Alleen heb ik sinds kort een meterkast uitbreiding gedaan met S0 meters voor de laadpaal en zonnepanelen. Deze heb ik aangesloten met het smartmeterdashboard kastje voor 5 S0 meters.
De laadpaal meet hij perfect, helemaal niks mis mee en de standen komen ook overeen met de werkelijke standen.
Alleen bij de zonnepanelen klopt er helemaal niks van. Hij geeft namelijk veel meer kwh weer dan de meter zelf.
Ik heb nog altijd een laptop bij de omvormer draaien die het exporteert naar pvoutput en deze waardes komen overeen met de werkelijke waardes van de omvormer zelf.
De kwh meter geeft zelf wel de correcte waardes aan, alleen ergens tussen domoticz en de meter klopt iets niet.
Ik heb al geprobeerd de meter als counter in te stellen, maar dit mocht ook niet baten.
Tevens op een anders S0 poort, dit hielp ook niet.

Nu weet ik niet waar ik het moet zoeken, wellicht heeft iemand hier nog een tip?
Wellicht dat de S0 puls af en toe dubbel geteld wordt?
Maar het vreemde is dat ik met de laadpaal geen problemen heb, zelfde kwh meter (eastron sdm120d), zelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 17:37

icecreamfarmer

en het is

DjAntoon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Wat een luxe om de 2 weken.
Nooit Monit overwogen?
Dat heb ik toevallig draaien maar de laatste 2 weken kan hij Domoticz niet opstarten. Krijg de foutmelding service doesn't exist.

Iemand daar ideeën over? Plus wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om rasbian/Domoticz vanaf een hdd/ssd te draaien?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik ben bezig al mijn Blockly script langzamerhand naar een dZvents script te veranderen.
Nu ben ik bezig met mijn verwarmings script, maar helaas krijg ik deze niet werkend.

heel simpel beginnen, wanneer het tussen een bepaalde tijd is en de temperatuur is onder de 20 graden, zet dan de vloerverwarmingpomp aan en de thermostaat op 20 graden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    on = {
        devices = {
            496 -- Temp
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Temp          = domoticz.devices(496) -- Temperatuur woonkamer
        local Thermostaat   = domoticz.devices(499) -- Thermostaat
        local Pomp          = domoticz.devices(695) -- Vloerverwarmingpomp
        local Time          = require('Time') --Time function
        local CurrentTime   = Time() --Current time

--Function
        if (CurrentTime.matchesRule('between 07:00-22:30') and Temp.temperature <= 20) then 
            Pomp.switchOn().checkFirst --
            Thermostaat.setPoint(20)
        end
    end
}

helaas gebeurt er niets, de pomp gaat ook niet aan en de thermostaat gaat ook niet naar 20 graden.
foutmelding:
code:
1
2
2020-10-07 15:10:09.146 Error: dzVents: Error: (2.4.29) error loading module 'Verwarming DZ' from file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Verwarming DZ.lua':
2020-10-07 15:10:09.146 ...ticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Verwarming DZ.lua:26: syntax error near 'Thermostaat'

Iemand een idee waar het fout gaat en zijn er mensen die ook hun verwarming aansturen en misschien hun script als voorbeeld willen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 19:55
@vwtune Je moet nog haakjes plaatsen na checkFirst --> checkFirst()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Knielen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:29:
@vwtune Je moet nog haakjes plaatsen na checkFirst --> checkFirst()
Gedaan, nu krijg ik idd geen foutmelding, maar gebeurt er gewoon niets... pomp gaat niet aan en de thermostaat gaat niet naar 20 graden (ondanks dat de temp nu 19 is) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Het script wordt nu alleen gestart als de temperatuur wijzigt, ik weet niet wat voor temperatuursensor je gebruikt. Als je wilt dat de temperatuur elke minuut wordt gecontroleerd dan moet je na je devices ook een timer toevoegen:

timer = { 'every minute'}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Knielen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:38:
Het script wordt nu alleen gestart als de temperatuur wijzigt, ik weet niet wat voor temperatuursensor je gebruikt. Als je wilt dat de temperatuur elke minuut wordt gecontroleerd dan moet je na je devices ook een timer toevoegen:

timer = { 'every minute'}
gedaan, nu zie ik dat ie elke minuut het script aftrapt, maar dan nog, gebeurt niets met die pomp of thermostaat naar 20 graden |:(

ik gebruik overigens gewoon de temperatuur van de thermostaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@vwtune je regel voor de tijd klopt niet. Het moet zijn "between 07:00 and 22:30" of "at 07:00-22:30". Bij de between moet dus een and staan en geen min-teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:17:
@vwtune je regel voor de tijd klopt niet. Het moet zijn "between 07:00 and 22:30" of "at 07:00-22:30". Bij de between moet dus een and staan en geen min-teken.
ook met deze aanpassing doet ie niets :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
vwtune schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:25:
ook met deze aanpassing doet ie niets :X
Heb je het script wel enabled staan :-)

Anders even ene paar log regels toevoegen.
vb domoticz.log('dit wordt gelogd', domoticz.LOG_INFO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Dat heb ik toevallig draaien maar de laatste 2 weken kan hij Domoticz niet opstarten. Krijg de foutmelding service doesn't exist.

Iemand daar ideeën over? Plus wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om rasbian/Domoticz vanaf een hdd/ssd te draaien?
Wat doe je dan, een start of restart? Oude scripts op het www geven nog start aan, dat werkt niet.
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh restart"
Doe je ook nog een reboot na een aantal cycles?

Wat voor RPI heb je een 3 of 4? USB stick kan ook.
Ik kijk er ook al wat langer naar, en nu kwam ik de ADATA SD600Q tegen, niet de allersnelste maar toch 440MB/s lees en schrijf. Bij reichelt nu €40,62 + verzendkosten...
Misschien moet ik die ook maar eens aanschaffen, goedkoper als een snelle stick, en veel sneller.
Zeker na mijn laatste bevindingen, maar daarover later meer...

[ Voor 28% gewijzigd door DjAntoon op 07-10-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 11:54
DjAntoon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Wat doe je dan, een start of restart? Oude scripts op het www geven nog start aan, dat werkt niet.

Ik kijk er ook al wat langer naar, en nu kwam ik de ADATA SD600Q tegen, niet de allersnelste maar toch 440MB/s lees en schrijf. Bij reichelt nu €40,62 + verzendkosten...
Misschien moet ik die ook maar eens aanschaffen, goedkoper als een snelle stick, en veel sneller.
Ik heb voor zowel bij RPi 3 en 4 een tweedehands SSD gekocht via de V&A hier op Tweakers. Via AliExpress een SATA adapter en je bent met ongeveer 25 euro klaar. Beide draaien al geruime tijd prima en stabiel. Uptime van Domoticz nu ruim 23 dagen.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Peutpeut schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:57:
[...]
Uptime van Domoticz nu ruim 23 dagen.
Sinds een paar dagen heb ik mijn USB stick van 16GB USB3 (dus snel zou je denken...) vervangen door mijn snelste USB stick die ik heb, een sandisk extreme go 3.1 (Ik weet het de pro is een heel stuk sneller). Daar staat gewoon dezelfde image op, ik boot er ook van.

Mijn uptime is nu al meer als 1 dag (ik heb tussendoor backups gemaakt van de usb stick) ik zie geen foutmeldingen meer, mijn OZW / z wave reageert beter. Geen streambuffer errors geen delays in uitvoer scripts etc.

Ik werd getriggert door een foutmelding die in de syslog stond over mount, dat deed me meteen denken aan de verbinding met een USB stick. Meer testen is nodig, want ik heb al eerder de vlag ten onrechte uit gehangen.

Natuurlijk kan het goedkoper en misschien zelfs wel beter. Voor nu ben ik (nog) blij.
Maakt wel dat ik voor het eerst overweeg om over te gaat naar een RPI4, omdat deze USB3 aansluitingen heeft, en van wat ik lees ook echt veel sneller is. Ook is er dan de optie van meer intern geheugen, zodat schrijven naar de usb stick ook minder nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:57:
Na crash in putty:
cd domoticz
cd Config
sudo nano OZW_Log.txt
Vandaag ff tijd voor gemaakt:
Maagdelijk leeg :/
Mijn uptime is nu 2d15h20m. Zie wel nu het geheugengebruik flink oplopen (tussen 50 en 60%). Overigens werkt mijn backup ook al een aantal dagen niet meer en ik kan niet meer bij de backups die er eerder op gezet zijn. Ze staan er gezien het ruimte gebruik nog wel. Krijg een foutmelding en geen resultaat meer met ls -la. Er is kennelijk een probleem met de laatste backup van influxdb. Ben benieuwd of het de nacht doorkomt zonder herstart.

[ Voor 41% gewijzigd door Copitano op 08-10-2020 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lieuwe15 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:22:
Ik heb al enige tijd (3 jaar) Domoticz zonder grote problemen draaien (af en toe een sd kaartje bij stroomuitval, dit opgevangen door vanaf een usb drive te booten).
Alleen heb ik sinds kort een meterkast uitbreiding gedaan met S0 meters voor de laadpaal en zonnepanelen. Deze heb ik aangesloten met het smartmeterdashboard kastje voor 5 S0 meters.
De laadpaal meet hij perfect, helemaal niks mis mee en de standen komen ook overeen met de werkelijke standen.
Alleen bij de zonnepanelen klopt er helemaal niks van. Hij geeft namelijk veel meer kwh weer dan de meter zelf.
Ik heb nog altijd een laptop bij de omvormer draaien die het exporteert naar pvoutput en deze waardes komen overeen met de werkelijke waardes van de omvormer zelf.
De kwh meter geeft zelf wel de correcte waardes aan, alleen ergens tussen domoticz en de meter klopt iets niet.
Ik heb al geprobeerd de meter als counter in te stellen, maar dit mocht ook niet baten.
Tevens op een anders S0 poort, dit hielp ook niet.

Nu weet ik niet waar ik het moet zoeken, wellicht heeft iemand hier nog een tip?
Wellicht dat de S0 puls af en toe dubbel geteld wordt?
Maar het vreemde is dat ik met de laadpaal geen problemen heb, zelfde kwh meter (eastron sdm120d), zelfde aansluiting.
Staat het aantal pulsen van de meter wel goed ingesteld in domoticz? Meestal 1000 maar soms 2000 (die laatste van Ali heb ik aan de warmtepomp hangen). Overigens heb ik tussen de S0 meters en Domoticz Youless'en zitten (2e hands voor een paar tientjes en een beetje getweaked). Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DjAntoon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:24:
[...]

Sinds een paar dagen heb ik mijn USB stick van 16GB USB3 (dus snel zou je denken...) vervangen door mijn snelste USB stick die ik heb, een sandisk extreme go 3.1 (Ik weet het de pro is een heel stuk sneller). Daar staat gewoon dezelfde image op, ik boot er ook van.

Mijn uptime is nu al meer als 1 dag (ik heb tussendoor backups gemaakt van de usb stick) ik zie geen foutmeldingen meer, mijn OZW / z wave reageert beter. Geen streambuffer errors geen delays in uitvoer scripts etc.

Ik werd getriggert door een foutmelding die in de syslog stond over mount, dat deed me meteen denken aan de verbinding met een USB stick. Meer testen is nodig, want ik heb al eerder de vlag ten onrechte uit gehangen.

Natuurlijk kan het goedkoper en misschien zelfs wel beter. Voor nu ben ik (nog) blij.
Maakt wel dat ik voor het eerst overweeg om over te gaat naar een RPI4, omdat deze USB3 aansluitingen heeft, en van wat ik lees ook echt veel sneller is. Ook is er dan de optie van meer intern geheugen, zodat schrijven naar de usb stick ook minder nodig is.
Een RPi 4 zou ook mijn voorkeur hebben alleen weet niet hoe het momenteel zit met sommige zwave sticks icm met een RPi 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
jobr schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Heb je het script wel enabled staan :-)

Anders even ene paar log regels toevoegen.
vb domoticz.log('dit wordt gelogd', domoticz.LOG_INFO)
Ben nu iets verder, de pomp gaat aan maar thermostaat wordt niet aangepast:

code:
1
2
2020-10-08 09:22:00.400 Error: dzVents: Error: (2.4.29) An error occurred when calling event handler Verwarming DZ
2020-10-08 09:22:00.400 Error: dzVents: Error: (2.4.29) ...ticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Verwarming DZ.lua:31: attempt to call field 'setPoint' (a number value)

dit is het script zoals ie nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
        --Declarations

--Function
        domoticz.log('dit wordt gelogd', domoticz.LOG_INFO)
        if (CurrentTime.matchesRule('between 07:00 and 22:30') and Temp.temperature <= 20) then 
            Pomp.switchOn().checkFirst()
            Thermostaat.setPoint(20)
        end
    end
}

via Blockly werkt setpoint van de thermostaat wel gewoon 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door vwtune op 08-10-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Edit: je aanpassing was gekomen terwijl ik aan het typen was, maar kan je het hele script gewoon posten? Dan komen de regelnummers uit de foutmelding ook overeen.

[ Voor 62% gewijzigd door JeroenE op 08-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JeroenE schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:28:
Edit: je aanpassing was gekomen terwijl ik aan het typen was, maar kan je het hele script gewoon posten? Dan komen de regelnummers uit de foutmelding ook overeen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {

on = {
        timer = { 'every minute' },
                devices = { 
                        496  -- Temp
        }

},
        --Declarations

--Function
        if (CurrentTime.matchesRule('between 07:00 and 22:30') and Temp.temperature <= 20) then 
            Thermostaat.setPoint(20)
        end
    end
}

de foutmelding heeft betrekking op de regel waar Thermostaat.setPoint(20) staat (nu dus regel 22)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vwtune Ik heb geen thermostaat in Domoticz zitten, maar volgens de docs kan je setPoint gebruiken om uit te vragen waar hij opstaat en moet je updateSetPoint gebruiken om een nieuwe waarde te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JeroenE schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:39:
@vwtune Ik heb geen thermostaat in Domoticz zitten, maar volgens de docs kan je setPoint gebruiken om uit te vragen waar hij opstaat en moet je updateSetPoint gebruiken om een nieuwe waarde te sturen.
Jeetje.... hij begint wat te doen zonder fouten. Wat verwarrend zeg, maar updateSetPoint did the trick.
Nu kan ik verder bouwen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
Copitano schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:32:
[...]

Staat het aantal pulsen van de meter wel goed ingesteld in domoticz? Meestal 1000 maar soms 2000 (die laatste van Ali heb ik aan de warmtepomp hangen). Overigens heb ik tussen de S0 meters en Domoticz Youless'en zitten (2e hands voor een paar tientjes en een beetje getweaked). Werkt prima.
Het aantal pulsen staat goed op 1000. Het vreemde is dat de andere meter het wel gewoon goed doet.
Ik denk dat hij 2 pulsen registreert ipv 1 en zo dus meer pulsen telt, maar niet consistent.
Ik ga vanavond even kijken naar de pulse timing. De S0PCM kun je blijkbaar instellen qua pulselengte.
Eergisteren was het 19% meer pulsen en gisteren 30%.
Maar het blijft gek dat de andere meter dan wel goed gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Lieuwe15 op 08-10-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Peutpeut schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 04:02:
[...]

Een RPi 4 zou ook mijn voorkeur hebben alleen weet niet hoe het momenteel zit met sommige z-wave sticks icm met een RPi 4?
Zo ver als ik weet kan dat opgelost worden door een USB hub er tussen te zetten.

1 dag 12 uur domoticz uptime en counting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Copitano schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Vandaag ff tijd voor gemaakt:
Maagdelijk leeg :/
Mijn uptime is nu 2d15h20m. Zie wel nu het geheugengebruik flink oplopen (tussen 50 en 60%).
Hmm, dat is wel goed.

En je syslog: sudo nano /var/log/syslog

Vooral:
INFO: task (ionclean):2407 blocked for more than 122 seconds
proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs
(do_mount) from

Ik heb ergens gelezen dat vanaf 40% er data uit het interne geheugen naar extern weg word geschreven. Als die verbinding dan te traag is, loopt het op een gegeven moment vast. Ik was me daar niet van bewust, en dacht dat alles wel in ram zou gebeuren...

Wat gebruik jij voor opslagmedium?

[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 08-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lieuwe15 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Het aantal pulsen staat goed op 1000. Het vreemde is dat de andere meter het wel gewoon goed doet.
Ik denk dat hij 2 pulsen registreert ipv 1 en zo dus meer pulsen telt, maar niet consistent.
Ik ga vanavond even kijken naar de pulse timing. De S0PCM kun je blijkbaar instellen qua pulselengte.
Kun je ze eens omwisselen om uit te sluiten dat het aan de meter zelf ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DjAntoon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Zo ver als ik weet kan dat opgelost worden door een USB hub er tussen te zetten.

1 dag 12 uur domoticz uptime en counting.
Jep, klopt, vandaar dat naast de Pi4 een Pi3B+ heb draaien. Met een USB hubje werkte niet top bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:02
Lieuwe15 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Het zou ook een dendercontact kunnen zijn. Je zou eens de schroefverbindingen van de draad tussen de pulsmeter en de S0PCM na kunnen gaan of die wel goed vastzitten en goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

En je syslog: sudo nano /var/log/syslog

Vooral:
INFO: task (ionclean):2407 blocked for more than 122 seconds
proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs
(do_mount) from
Een eindeloze lijst met output in dat log. Moet ik vanavond even goed in gaan zoeken. Ik zie wel de waarschijnlijke oorzaak dat mij backup niet meer werkt
Ik heb ergens gelezen dat vanaf 40% er data uit het interne geheugen naar extern weg word geschreven. Als die verbinding dan te traag is, loopt het op een gegeven moment vast. Ik was me daar niet van bewust, en dacht dat alles wel in ram zou gebeuren...

Wat gebruik jij voor opslagmedium?
De data van domoticz, influxdb en grafana staan gewoon op de SD card. De backups schrijf ik met een cron-job weg naar en USB stick die in een van de USB porten rechtstreeks aan de Pi hangt. Daarnaast gebruik ik nog een andere USB stick waar je ook een SD kaartje in kunt steken. Daar maak ik dagelijks een image mee van de hele SD card. Heb ook nog geprobeerd in plaats van die laatste een rechtstreekse mount via het netwerk te maken met mijn Windows 10 laptop, maar dat is nog niet echt gelukt.

Uptime hier nu 3d5h11m :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 10:05
Ik heb vanuit Domoticz voor diverse sensoren een Datapush aanstaan naar InfluxDB.
Dit zijn allemaal sensoren die een numerieke waarde hebben en dit werkt feilloos.

Nu probeer ik van een sensor (Status van de CV-ketel) een tekstuele waarde dmv een Datapush naar InfluxDB te krijgen, maar dat gaat niet.
In de Domoticz-log komt steeds de volgende melding voorbij:
code:
1
2020-10-08 14:23:00.035 Error: BasePush: Could not determine data push value

Met Goolge vindt ik niet echt iets, dus hierbij de vraag of een van jullie dit herkend en een oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
mbuurman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:31:
Ik heb vanuit Domoticz voor diverse sensoren een Datapush aanstaan naar InfluxDB.
Dit zijn allemaal sensoren die een numerieke waarde hebben en dit werkt feilloos.

Nu probeer ik van een sensor (Status van de CV-ketel) een tekstuele waarde dmv een Datapush naar InfluxDB te krijgen, maar dat gaat niet.
code:
1

Met Goolge vindt ik niet echt iets, dus hierbij de vraag of een van jullie dit herkend en een oplossing heeft.
Jep, daar liep ik laatst ook tegenaan. Blijkbaar kan dat niet, ik heb er niets over kunnen vinden dus uiteindelijk een custom sensor aangemaakt omdat het om een numerieke waarde gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
code:
1
2
3
4
5
        elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 23:00 ') and Temp.temperature <= 19) then -- 
            Thermostaat.updateSetPoint(20)
            domoticz.notify("Domoticz", "verwarming onder 19 graden, pomp aan temp 20", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram")
            domoticz.log('verwarming onder 19 graden', domoticz.LOG_INFO)

Bij bovenstaand stukje script, wordt elke 5 minuten de thermostaat op 19 graden ingesteld (zie ik in de log) is er een manier dat hij dit gewoon maar 1 keer doet?

tevens krijg ik elke 5 minuten het bericht van telegram, wat ik dus eigenlijk ook maar 1 keer wil krijgen :)

[ Voor 33% gewijzigd door vwtune op 08-10-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:24
vwtune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:57:
code:
1
2
3
        elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 22:00 on mon, tue, wed, thu') and Temp.temperature <= 20) then 
            Thermostaat.SetPoint(19)

Bij bovenstaand stukje script, wordt elke 5 minuten de thermostaat op 19 graden ingesteld (zie ik in de log) is er een manier dat hij dit gewoon maar 1 keer doet?
Controleren of hij het setpoint niet al op 19 heeft gezet met:

code:
1
 Thermostaat.SetPoint ~= 19

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 08-10-2020 16:09 . Reden: Syntax aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
rens-br schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Controleren of hij het setpoint niet al op 19 heeft gezet met:

code:
1
 Thermostaat.SetPoint(19)
dus dan wordt het dit?

code:
1
2
3
4
5
6
        elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 22:00') and Temp.temperature <= 20) then -- 
            Thermostaat.SetPoint(19)
            Thermostaat.updateSetPoint(19)
            domoticz.notify("Domoticz", "verwarming onder 20 graden", domoticz.PRIORITY_MODERATE,domoticz.SOUND_NONE, "" , "telegram")
            domoticz.log('verwarming onder 20 graden', domoticz.LOG_INFO)

is er ook een manier dat ik maar 1 keer een bericht krijg van telegram, dat is nu ook elke 5 minuten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:24
vwtune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

dus dan wordt het dit?

is er ook een manier dat ik maar 1 keer een bericht krijg van telegram, dat is nu ook elke 5 minuten....
Nee, zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
        elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 22:00') and Temp.temperature <= 20) then -- 
            if Thermostaat.SetPoint ~= 19 then
                        Thermostaat.updateSetPoint(19)
                        domoticz.notify("Domoticz", "verwarming onder 20 graden",domoticz.PRIORITY_MODERATE,domoticz.SOUND_NONE, "" , "telegram")
                        domoticz.log('verwarming onder 20 graden', domoticz.LOG_INFO)
           end

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 08-10-2020 16:08 . Reden: Syntax gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

vwtune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Ben nu iets verder, de pomp gaat aan maar thermostaat wordt niet aangepast:

code:
1
2
2020-10-08 09:22:00.400 Error: dzVents: Error: (2.4.29) An error occurred when calling event handler Verwarming DZ
2020-10-08 09:22:00.400 Error: dzVents: Error: (2.4.29) ...ticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Verwarming DZ.lua:31: attempt to call field 'setPoint' (a number value)

dit is het script zoals ie nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
        --Declarations

--Function
            Thermostaat.setPoint(20)
        end
    end
}

via Blockly werkt setpoint van de thermostaat wel gewoon 8)7
hoe bedien jij je vvw pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
flexje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

hoe bedien jij je vvw pomp?
aan/ uit schakelaar -> sonoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

vwtune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

aan/ uit schakelaar -> sonoff
Ok, handig, heb je alleen beneden vvw en boven radiatoren? Ik bedien mn hele cv systeem met updateSetpoint, misschien beter om voor de vvw pomp idd een schakelaar tussen te gooien. Zit toch een bypass op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
flexje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Ok, handig, heb je alleen beneden vvw en boven radiatoren? Ik bedien mn hele cv systeem met updateSetpoint, misschien beter om voor de vvw pomp idd een schakelaar tussen te gooien. Zit toch een bypass op
Klopt, alleen beneden, maar ook nog radiatoren welke alleen in het begin (met opwarmen) even meedoen, maar die heb ik drie graden lager ingesteld zodat de vvw verder gewoon blijft opwarmen. rest van het huis zitten gewoon radiatoren met allemaal thermostaat kranen (eurotronic spirit)

Zou jij jouw script voor je verwarming willen delen? wellicht kan ik hem deels gebruiken / handige dingen eruit halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
stuffer schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:48:
Lees best vaak dat domoticz crashed, vastgelopen is, onbereikbaar is. Nu kan het aan mij liggen maar lees er ook vaak bij dat het op een Pi draait.

Zelf draai ik in een Ubuntu installatie van 6 jaar geleden die al meerdere LTS upgrades heeft gehad en ook al van VMWare doos is verhuist. Domoticz stopt bij mij nooit met werken.

Daarvoor ook 1a2 jaar op een pi gedraaid en kon me herrinneren dat dit mijn grootste ergenis was maar dat lag echt niet aan Domoticz maar aan slechte sd-kaartjes/geen goede voeding of voeding was bij aankoop goed maar werd slecht na verloop van tijd.
Ik gebruik nu een 5,1V 2,5A voeding die origineel bij de Pi geleverd is. Aan de pi hangt een watermetersensor, een usb geheugenstick, een usb stick waar een SD kaartje in past en een usb master mbus kabel.
Die zullen allemaal meer of minder stroom gebruiken. Heeft het In om daar een 3 of 4 A voeding aan te hangen? En wat is het Max aantal A wat op een usb 2 poort (van de Pi3b+) kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
mbuurman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:31:

code:
1

Dan wordt dat niet ondersteund door domoticz.
Je kunt het zelf met een dzvents script naar influxdb sturen via http.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

vwtune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Klopt, alleen beneden, maar ook nog radiatoren welke alleen in het begin (met opwarmen) even meedoen, maar die heb ik drie graden lager ingesteld zodat de vvw verder gewoon blijft opwarmen. rest van het huis zitten gewoon radiatoren met allemaal thermostaat kranen (eurotronic spirit)

Zou jij jouw script voor je verwarming willen delen? wellicht kan ik hem deels gebruiken / handige dingen eruit halen :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
return {
    on = {
        devices = { 'CV Auto' },
        timer = { 'every 10 minutes' } 
    },
    execute = function(dz, item)
        local cv    = dz.devices(153)           -- woonkamer setpoint
        local lk    = dz.devices(80)            -- slaapkamer
        local wk    = dz.devices(154)           -- woonkamer temperatuur
        local sp    = tonumber(cv.setPoint)
        local wkt   = tonumber(wk.temperature)

if (item.isTimer and lk.temperature <= 21.5 and dz.devices('CV Auto').state == 'On' and dz.time.matchesRule("between 16:00 and 10:00")) then
            if(wkt >= sp) then --als woonkamer temperatuur hoger is dan de cv setpoint en slaapkamer, verhoog de setpoint naar woonkamer temp + 1 zodat verwarming aangaat om slaapkamer op temp te krijgen
                cv.updateSetPoint(wkt+1)
                dz.log('CV gaat verwarmen naar ' .. dz.utils.round(cv.setPoint,1) .. ' graden')
                sendTelegram("*Verwarming*%0ACV gaat verwarmen naar *" .. dz.utils.round(wkt+1,1) .. "* graden")
            elseif(sp >= wkt) then --als cv setpoint al hoger is dan de woonkamer dan is de cv al aan het opwarmen, doe niks
                dz.log('CV is bezig met verwarmen van ' .. dz.utils.round(wk.temperature,1) .. ' graden naar ' .. dz.utils.round(cv.setPoint,1) .. ' graden')
            else 
                cv.updateSetPoint(22)
                dz.log('Temperatuur kamer van slaapkamer is onder de 21 graden, verwarming aan naar 22 graden')
                sendTelegram("*Verwarming*%0ATemperatuur slaapkamer is onder 21 graden, verwarming aan naar 22 graden")
            end
        elseif (item.isTimer and lk.temperature >= 21.6 and dz.devices('CV Auto').state == 'On') then
            if(sp > 17) then
                cv.updateSetPoint(17) --zet cv setpoint terug op 17, dus uit
                sendTelegram("*Verwarming*%0ATemperatuur in de woning is prima")
            end
        end
   end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Copitano schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:28:
[...]
Een eindeloze lijst met output in dat log. Moet ik vanavond even goed in gaan zoeken. Ik zie wel de waarschijnlijke oorzaak dat mij backup niet meer werkt

[...]
De data van domoticz, influxdb en grafana staan gewoon op de SD card. De backups schrijf ik met een cron-job weg naar en USB stick die in een van de USB porten rechtstreeks aan de Pi hangt. Daarnaast gebruik ik nog een andere USB stick waar je ook een SD kaartje in kunt steken. Daar maak ik dagelijks een image mee van de hele SD card. Heb ook nog geprobeerd in plaats van die laatste een rechtstreekse mount via het netwerk te maken met mijn Windows 10 laptop, maar dat is nog niet echt gelukt.

Uptime hier nu 3d5h11m :Y
Ja, als je die syslog een klein beetje kunt volgen, dan kom je dichter bij het probleem.
Ik begrijp dat een goede SD card sneller is als een USB stick, dat verraste me wel...

Hier nu 2 dagen 16 uur, heb je nog iets veranderd dat het beter overeind blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Hier nu 2 dagen 16 uur, heb je nog iets veranderd dat het beter overeind blijft?
Nee helemaal niets. Alleen de Pi vermanend toegesproken _O- . Nu 4d8h51m :)
Wil al een aantal dagen testen of de reserve SD kaart die ik dagelijks maak wel werkt (testen omdat die gemaakt wordt op een draaiend systeem). Maar ja, nu eerst maar eens wachten tot domo weer plat gaat ;)
Wil nu eigenlijk ook wel weten hoelang het systeem het volhoud 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Copitano op 09-10-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:25
Wie kan mij een zetje in de goede richting geven? Wanneer ik nu via mqtt een hanglamp probeer te schakelen, dan veranderd de status wel in Domoticz, maar de lamp zelf blijft uit. Ik heb het ook met andere devices geprobeerd ook hier veranderd wel de status in Domoticz, de dummy wordt gewoon geschakeld. Maar in dit geval de Shelly waar de lamp op aan gesloten zit schakelt dus niet.

code:
1
2
3
4
5
6
2020-10-09 19:05:22.611 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "Off", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:22.621 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)
2020-10-09 19:05:24.992 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "On", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:25.005 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)
2020-10-09 19:05:26.215 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "Off", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:26.225 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Thats Me.. Wat voor soort Shelly probeer je te schakelen en welk mqtt commando stuur daar naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Thats Me.. schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:13:
Wie kan mij een zetje in de goede richting geven? Wanneer ik nu via mqtt een hanglamp probeer te schakelen, dan veranderd de status wel in Domoticz, maar de lamp zelf blijft uit. Ik heb het ook met andere devices geprobeerd ook hier veranderd wel de status in Domoticz, de dummy wordt gewoon geschakeld. Maar in dit geval de Shelly waar de lamp op aan gesloten zit schakelt dus niet.

code:
1
2
3
4
5
6
2020-10-09 19:05:22.611 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "Off", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:22.621 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)
2020-10-09 19:05:24.992 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "On", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:25.005 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)
2020-10-09 19:05:26.215 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"command": "switchlight", "idx": 54, "switchcmd": "Off", "level": 0 }
2020-10-09 19:05:26.225 (Dummy) Light/Switch (Hanglamp)
Grappig, ik heb dit ook sinds kort :D
Schakelt ie de shelly bij jou wel als je hem direct aan/uitzet in domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DjAntoon schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:51:
@Dylantje2 @Peutpeut Zigbee2mqtt werkt erg goed, zeker met de nieuwe TI chip heb je goed bereik. Ik ben alleen nog niet helemaal tevreden over mijn routers op basis van CC2531. Maar de inmiddels gekochte ledvance sockets zijn helemaal ruk. Ik neig naar tradfri routers, maar twijfel of dat zoveel beter is.
Ik zou graag router software voor de nieuwe TI chip zien, dan twijfel ik niet langer.

Xiaomi pirs zijn helemaal te gek vind ik, goedkoop, beter als neo z wave pirs, veel langere battery life.

Icasa dimmers ook prima als je de report functie aan hebt. Maar qubino z wave dimmers blijven mijn favoriet, die zijn zo mooi instelbaar, minimum dim level, maximum dim level, zijn stroom begrenst. Vooral met led lampen krijg je een veel mooiere regeling. Hier al 4 jaar in gebruik probleemloos. We gebruiken wel volop puls schakelaars naast de domotica optie.

Ik heb ze zelfs bij mijn zus geïnstalleerd, zonder domotica, wel met een z wave stick ingeregeld, ze zijn er super blij mee.
Binnenkort krijgt het uitstapje naar Zigbee handen en voeten. Vandaag slaesh’s CC2652RB stick besteld en via Ome Ali 4 tussenstekkers, 4 deur/raam sensoren, 4 temp sensoren en 4 bewegingssensoren.
Het gaat me vooral om verbetering van de snelheid en betrouwbaarheid tov Zwave. Voor dimmers heb ik nog geen vervanging, wellicht blijf ik gewoon bij Zwave voor de dimmers of ik kijk tzt nog naar Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Tsja, 5d1h31m :+
Geheugengebruik 59% :F
Benieuwd hoe lang dit goed gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:25
flexje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Grappig, ik heb dit ook sinds kort :D
Schakelt ie de shelly bij jou wel als je hem direct aan/uitzet in domoticz?
Ja dat is geen probleem.
JeroenE schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:19:
@Thats Me.. Wat voor soort Shelly probeer je te schakelen en welk mqtt commando stuur daar naar toe?
Het is denk ik Tasmota gerelateerd, ik heb meerdere Sonoff en Shelly devices allemaal voorzien van Tasmota die dus niet meer schakelen. Als ik via mqtt probeer te schakelen.

Ik heb 1 Shelly welke de originele firmware heeft en verbonden is via de Shelly-plugin. Deze reageert dus wel op de mqtt input.

code:
1
{"command": "switchlight", "idx": {{idx}}, "switchcmd": "{{cmd}}", "level": 0 }

Dit is de mqtt die verstuurd wordt door Node-Red en welke dus ook gewoon binnenkomt in Domoticz.

Edit:
Het heeft blijkbaar te maken met mqtt Prevent Loop:. https://www.domoticz.com/...lit=mqtt&start=20#p242920.
Ik heb het nu op False gezet en nu werkt het precies zoals ik wil. Maar blijkbaar moeten er ook nadelen aan deze optie zitten, dus dat zal ik eens even in de gaten houden het weekend.

[ Voor 14% gewijzigd door Thats Me.. op 10-10-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Copitano schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Ik gebruik nu een 5,1V 2,5A voeding die origineel bij de Pi geleverd is. Aan de pi hangt een watermetersensor, een usb geheugenstick, een usb stick waar een SD kaartje in past en een usb master mbus kabel.
Die zullen allemaal meer of minder stroom gebruiken. Heeft het In om daar een 3 of 4 A voeding aan te hangen? En wat is het Max aantal A wat op een usb 2 poort (van de Pi3b+) kan?
Het gaat er meer over of de voeding ook stabiel zijn vermogen afgeeft. Ik heb meerdere apparaten gezien die instabiel werden omdat de voeding niet meer tof was (pi, router)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
stuffer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Het gaat er meer over of de voeding ook stabiel zijn vermogen afgeeft. Ik heb meerdere apparaten gezien die instabiel werden omdat de voeding niet meer tof was (pi, router)
Suggesties voor een goede stabiele voeding?
Liefst beetje extra dus 3 A als dat zin heeft (er hangt nogal wat aan). Kan ik op dit moment alleen vinden op Ali, bijvoorbeeld deze of deze, maar twijfel aan de kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25
Copitano schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Liefst beetje extra dus 3 A als dat zin heeft (er hangt nogal wat aan). Kan ik op dit moment alleen vinden op Ali, bijvoorbeeld deze of deze, maar twijfel aan de kwaliteit.
Ik koop veel bij ali maar voedingen nooit meer. wel eens gedaan maar lagen echt te sudderen en stabiel :'(
:'(

Iets bij conrad of alle kabels. Beter een paar knaken meer dan nog meer ellende toch?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

Zou die personelijk niet uit china gaan zelf-importeren maar bv bij allekables.nl kijken.

Heb niet een directe aanbeveling maar een goede 3A voeding is daar wel te krijgen.
(draai zelf niet meer op een pi maar op een NUC)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Ik koop veel bij ali maar voedingen nooit meer. wel eens gedaan maar lagen echt te sudderen en stabiel :'(
:'(

Iets bij conrad of alle kabels. Beter een paar knaken meer dan nog meer ellende toch?
Precies. Enige wat ik bij Ali kocht waren 3A PoE voedingen voor de PI, maar die waren 10 dollar per stuk en zijn dan ook stabiel gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 21:52
Twee bewegingsmelders en LED verlichting onder de traptredden.

Het script werkt, maar nu wil ik dat het tussen 23:30 en zonsopkomst alleen werk.

Wie kan mij helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    on = {
        devices = {
            195,
            199
        }
    },

execute = function(domoticz, info)

local onder = domoticz.devices('Trap onder') -- bewegingssensor
        local boven = domoticz.devices('Trap boven') -- bewegingssensor
        local trap = domoticz.devices('WLED Trap - Color & Brightness') -- LED trap
        local Time = require('Time')
        local currentTime = Time()  

if onder.state == 'On' or boven.state == 'On' and trap.state == 'Off' then
            trap.switchOn()
            trap.switchOff().afterMin(1)

end
    end
}

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@BazemanKM Volgens mij gaat het zo werken als je regel 17 aanpast naar:

code:
1
if currentTime.matchesRule("between 23:30 and sunrise") and (onder.state == 'On' or boven.state == 'On') and trap.state == 'Off' then

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Of je zet het in de on sectie op deze manier, dat voorkomt dat je script onnodig geactiveerd wordt:

code:
1
2
3
on = {
    devices = { [99] = {'between 30 minutes before sunset and 30 minutes after sunrise' } }
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
[...]

Alles wat met 230V te maken heeft kun je het beter niet via Ali bestellen.
Ik vind deze wel goed. Zijn er ook in zwaardere uitvoeringen.
Ook via amazon.nl te krijgen.
N.B. heb ze niet op een Pi gebruikt.

Of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Alles wat met 230V te maken heeft kun je het beter niet via Ali bestellen.
Ik vind deze wel goed. Zijn er ook in zwaardere uitvoeringen.
Ook via amazon.nl te krijgen.
N.B. heb ze niet op een Pi gebruikt.

Of zoiets.
Hoewel ik meen een goede 2,5A voeding te hebben (bij aanschaf van de Pi ook daar gekocht) gaat het de laatste worden om die te vervangen voor 3A. Net een beetje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 17:37

icecreamfarmer

en het is

DjAntoon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Stond op start heb het nu veranderd naar restart.
Is een Pi3b+.

Overigens offtopic maar heb er ook last van dat Pihole draait maar op 1 of andere manier niet meer goed werkt totdat ik weer inlog. Dat krijg ik echter niet gemonitord.

Maar hoe draai/boot je dan vanaf een ssd? Want als ik die heb kan ik ook youtube ads gaan blokkeren zonder dat mijn sd-kaart naar de maan gaat. Of zijn de logfiles ook op een netwerklocatie te plaatsen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
icecreamfarmer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Stond op start heb het nu veranderd naar restart.
Is een Pi3b+.

Overigens offtopic maar heb er ook last van dat Pihole draait maar op 1 of andere manier niet meer goed werkt totdat ik weer inlog. Dat krijg ik echter niet gemonitord.

Maar hoe draai/boot je dan vanaf een ssd? Want als ik die heb kan ik ook youtube ads gaan blokkeren zonder dat mijn sd-kaart naar de maan gaat. Of zijn de logfiles ook op een netwerklocatie te plaatsen.
Als je de SSD aansluit via bijvoorbeeld een 2.5 inch SATA adapter dan kun je booten via USB en heb je geen SD-kaart meer nodig:
Raspberry Pi 3B+, Compute Module 3+
The Raspberry Pi 3B+ and Compute Module 3+ support USB mass storage boot out of the box. The steps specific to previous versions of Raspberry Pi do not have to be executed.

The procedure is the same as for SD cards - simply image the USB storage device with the operating system image.

After preparing the storage device, connect the drive to the Raspberry Pi and power up the Pi, being aware of the extra USB power requirements of the external drive. After five to ten seconds, the Raspberry Pi should begin booting and show the rainbow splash screen on an attached display. Make sure that you do not have an SD card inserted in the Pi, since if you do, it will boot from that first.
Bron: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Voor de Pi4 en overige modellen staan op die pagina ook de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 06:59
Ik heb een vraagje. Het verbruik van me zonnepanelen groep blijft op 18 watt staan. Zodra het savonds donker wordt en er niets meer opgewekt wordt. Tot smorgens de panelen weer actief worden veranderd de waarde weer. Is er een manier om dit savonds naar 0 te krijgen? Verbruik is 0 dat zegt de kwh mtr ook. En ook in domoticz geeft die geen kwh aan.

Dit heb ik ook bij de wasmachine en droger groep. Mijn gevoel zegt dat het de laatste waarde is die genoteerd is.

Bij me zonnepanelen heb ik ook een scripte draaien die me netto verbruik berekend. Maar dat is elke nacht ong 18watt verschil met werkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXrstVaIKEbhHcRUA2TJj_BjWDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLnafysPyxytSzfMDUC7UrCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57q1e_Rp0nWyJXip77Pto_vufOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh3sRWQte5kTMFAqdFu4RBFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dazzie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:34:
Ik heb een vraagje. Het verbruik van me zonnepanelen groep blijft op 18 watt staan. Zodra het savonds donker wordt en er niets meer opgewekt wordt. Tot smorgens de panelen weer actief worden veranderd de waarde weer. Is er een manier om dit savonds naar 0 te krijgen? Verbruik is 0 dat zegt de kwh mtr ook. En ook in domoticz geeft die geen kwh aan.

Dit heb ik ook bij de wasmachine en droger groep. Mijn gevoel zegt dat het de laatste waarde is die genoteerd is.

Bij me zonnepanelen heb ik ook een scripte draaien die me netto verbruik berekend. Maar dat is elke nacht ong 18watt verschil met werkelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt helemaal vanaf hoe je die waarde binnenhaalt. Waarschijnlijk gaat je omvormer uit en was dat de laatste waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 06:59
jobr schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Hangt helemaal vanaf hoe je die waarde binnenhaalt. Waarschijnlijk gaat je omvormer uit en was dat de laatste waarde.
Het is ook bij de wasmachine/droger groep....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@DjAntoon Draait nog steeds 6d15h12m nu. :Y :7 Geheugengebruik nog steeds erg hoog 59%.
Maar hij moet de komende week toch een keer opnieuw gestart worden om de zwaardere 3A voeding (is onderweg) aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Dazzie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Ik heb dat voor de gegevens van Buienradar zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
        ['timer'] = { "31 minutes after civiltwilightend on every day" }
    },  
    execute = function(domoticz)

local SolarRadiationNew = 0

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Buienradar - Solar Radiation').idx..'&nvalue=0&svalue='..SolarRadiationNew)

end
}
Misschien werkt dat in jou geval ook met een beetje ombouwen naar jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25
[...]

Ik zou eens kijken of je inverter echt wel uit gaat.
En je wasmachine ook.
Zou kunnen dat je display en wat andere ellende stroom vraagt.

Mss eens de stekker eruit
Of de groep ff eruit..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
[...]

Daar geld hetzelfde voor, ook de laatste waarde die binnen is gekomen. Ik heb met z-wave verbruiksmeters dat deze netjes 0 gaat doorgeven als er geen verbruik is. Mijn zigbee verbruiksmeters laten hetzelfde gedrag zien als die jij hier beschrijft, kWh lopen inderdaad niet op, maar je blijft dit getal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

icecreamfarmer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:49:
[...]
...Want als ik die heb kan ik ook youtube ads gaan blokkeren zonder dat mijn sd-kaart naar de maan gaat...
Offtopic: PiHole blokkeert geen Youtube ads.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Copitano schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:34:
@DjAntoon Draait nog steeds 6d15h12m nu. :Y :7 Geheugengebruik nog steeds erg hoog 59%.
5 dagen 15 uur.

CPU gemiddels 8%, maximum 15%. Memory stabiel tussen 20 en 22%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik zou graag in een script willen opnemen dat hij alleen de status (Pomp.switchOff) verandert als de HeatState.state al, bijvoorbeeld langer als 17 minuten of 'Off' staat. ik krijg dit niet voor elkaar:

code:
1
2
3
4
elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 22:00') and Temp.temperature >= 20 and HeatState.state == 'Off' >= (17) ) then 
            Pomp.switchOff().checkFirst()
            domoticz.notify("Domoticz", "HeatState Off, pomp uit", domoticz.PRIORITY_MODERATE,domoticz.SOUND_NONE, "" , "telegram")
            domoticz.log('HeatState OFF, pomp uit', domoticz.LOG_INFO)

ik krijg een boolean fout 8)7

Iemand die mij de goede weg op kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

5 dagen 15 uur.

CPU gemiddels 8%, maximum 15%. Memory stabiel tussen 20 en 22%.
7d5h27m. Zou het aan het weer gelegen hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
vwtune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:39:
Ik zou graag in een script willen opnemen dat hij alleen de status (Pomp.switchOff) verandert als de HeatState.state al, bijvoorbeeld langer als 17 minuten of 'Off' staat. ik krijg dit niet voor elkaar:

code:
1
2
3
4
elseif (CurrentTime.matchesRule('between 12:00 and 22:00') and Temp.temperature >= 20 and HeatState.state == 'Off' >= (17) ) then 
            Pomp.switchOff().checkFirst()
            domoticz.notify("Domoticz", "HeatState Off, pomp uit", domoticz.PRIORITY_MODERATE,domoticz.SOUND_NONE, "" , "telegram")
            domoticz.log('HeatState OFF, pomp uit', domoticz.LOG_INFO)

ik krijg een boolean fout 8)7

Iemand die mij de goede weg op kan sturen?
Wat is Pomp, checkFirst werkt niet met alles.

https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

checkFirst(): Function. Checks if the current state of the device is different than the desired new state. If the target state is the same, no command is sent. If you do mySwitch.switchOn().checkFirst(), then no switch command is sent if the switch is already on. This command only works with switch-like devices. It is not available for toggle and dim commands, either.

Pomp moet dus een device zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
DjAntoon schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Wat is Pomp, checkFirst werkt niet met alles.

https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

checkFirst(): Function. Checks if the current state of the device is different than the desired new state. If the target state is the same, no command is sent. If you do mySwitch.switchOn().checkFirst(), then no switch command is sent if the switch is already on. This command only works with switch-like devices. It is not available for toggle and dim commands, either.

Pomp moet dus een device zijn.
Pomp is een device (aan/uit)
maar de state haalt ie van de thermostaat af.
Mij gaat het meer om deze regel:

code:
1
(CurrentTime.matchesRule('between 08:00 and 12:00') and Temp.temperature >= 19 and HeatState.state == 'Off') then

achter HeatState.state wil ik niet alleen 'Off' maar ook nog eens een tijd erbij. dat lukt me niet.

dus als de state al 17 minuten op 'Off' staat then:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:36

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

vwtune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Pomp is een device (aan/uit)
maar de state haalt ie van de thermostaat af.
Mij gaat het meer om deze regel:

code:
1
(CurrentTime.matchesRule('between 08:00 and 12:00') and Temp.temperature >= 19 and HeatState.state == 'Off') then

achter HeatState.state wil ik niet alleen 'Off' maar ook nog eens een tijd erbij. dat lukt me niet.

dus als de state al 17 minuten op 'Off' staat then:
Werkt dit misschien?

HeatState.lastUpdate.minutesAgo > 17

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mr.Viper schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:14:
[...]

Werkt dit misschien?

HeatState.lastUpdate.minutesAgo > 17
dan wordt het dit??

code:
1
(CurrentTime.matchesRule('between 08:00 and 12:00') and Temp.temperature >= 19 and HeatState.state == 'Off') and HeatState.lastUpdate.minutesAgo > 17) then
Pagina: 1 ... 109 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!