Dat mag je denken, maar de feiten geven aan dat hoe meer je verdient, hoe meer je consumeert. En ook hoe meer vrije tijd je hebt, hoe meer je consumeert.BarôZZa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:16:
[...]
Als we straks elektische zelfrijdende deelauto's hebben en mensen minder werken, dan vermoed ik dat het aantal auto's alleen al flink zal afnemen. Verder denk ik niet dat hoeveel we consumeren vooral afhangt van hoeveel we verdienen. Gebrek aan tijd kunnen wel compenseren met dure spullen en grote cadeaus.
En hier hebben we een ander probleem, de huizenmarkt die volledig uit balans is. Maar wederom heeft dit totaal niets met een BI te maken. Ook als je per direct een BI invoert zijn er nog steeds te weinig woningen en blijven de woningen onbetaalbaar (100 zoekenden tevreden maken met 80 huizen stoppen werkt nu eenmaal onder geen enkel systeem). Verder is een BI voor altijd, dus je kunt niet interen op wat je al hebt, je moet een goede balans tussen inkomsten en uitgaven hebben.[...]
Onbetaalbaar? We zijn een van de rijkere landen ter wereld, maar je moet hier praktisch tweeverdiener zijn om een huis te kunnen betalen. In andere landen mogen vrouwen niet eens naar buiten.
En toch zijn die mensen nodig. Dat dingen via een LCD scherm gaan heeft er alleen maar voor gezorgd dat veel dingen veel makkelijker/sneller gaan. Dat kun je afdoen alsof het niets is, maar geen enkele machine wordt tegenwoordig met alleen handwerk gemaakt. Dus ga niet net doen of dat zo zinloos werk is.Maar het gaat niet om hoeveel dagen je werkt, het gaat erom hoeveel werk er wordt verzet. Als we met de tech van nu maar drie dagen nodig hebben om hetzelfde te doen, dan is dat helemaal prima. Drie dagen werken is nog steeds veel, dat is bijna de helft van de dagen dat een groot deel van de mensheid naar een LCD scherm aan het kijken is.
Maar wederom, waarom heb je hier een BI voor nodig? Je kunt net zo goed iedereen minder laten werken in het huidige systeem. Daarnaast krijg je hiermee wel enorme belastingen op produktie waardoor je dit alleen wereldwijd in zou kunnen voeren. Anders zou de hele produktie simpelweg naar andere landen gaan.Wie het betaalt? Nou ja, het is in de eerste plaats niet alsof elke euro niet driedubbel belast wordt in dit land, dus het geld verdampt niet, dat gaat gewoon rond. Maar verder kan je natuurlijk denken aan het belasten van automatisering. Als zelfscanners en robots tig banen kosten, dan kan je ervoor kiezen om een deel dat de bedrijven nu daarmee uitsparen terug te geven aan het volk.
Helemaal mee eens, maar dit is wederom het benoemen van een probleem. Wat ik in dit topic zou willen horen is waarom een BI daarvoor het beste systeem is. En vooral waarom we het huidige systeem niet aan kunnen passen en daarmee de problemen in beheerste stappen uit te kunnen voeren.[...]
Dat hele stelsel had jaren geleden al op de schop gemoeten. Enorm vereenvoudigen die hap, weg met alle toeslagen, boxen, schijven, subsidies etc. Het is een bloated onduidelijk systeem,met een te machtige agressieve belastingdienst die zelf niet eens weet hoe het allemaal werkt(toeslagaffaire). Er is een heel businessmodel ontstaan van mensen die bedrijven adviseren over hoe ze aanspraak kunnen doen op welk subsidiepotje. ZZP'en wordt bijna ontmoedigd als je ziet wat voor onzin je telkens moet invullen.En dan hebben we ook nog eens een gigantisch apparaat nodig om fraude op te sporen. Grotendeels handwerk vanwege alle mogelijke uitzonderingen.
Mensen die huursubsidie/zorgtoeslag ontvangen moeten vervolgens weer uitkijken dat ze niet over een bepaalde grens gaan, want anders moeten ze alles weer terugbetalen. Uiteraard vaak de groep die niet zo handig is met sparen.
Moderniseren die hap, kan je ook alles fatsoenlijk automatiseren en voorkomen dat mensen aan het eind van het jaar in de problemen komen.
Zonder werk zouden we het nu niet zo goed hebben. En als je de helft het werk laat doen terwijl de rest lekker thuis zit, denk ik eerder aan de middeleeuwen.Verder gaan toeslagen natuurlijk voorbij aan de gedachte van BI: het is voor iedereen, dus niemand is een profiteur. Mensen zijn niet werkloos of kinderloos. Het is werkvrij en kindvrij. Of gewoon vrij.
Werken is overrated en of je een succesvolle carrière hebt is grotendeels afhankelijk van de IQ-loterij, interesses en je netwerk.
En een succesvolle carrière puur aan je IQ zetten vind ik ook wat ver gaan. Er zit een correclatie in, maar de voornaamste reden voor een succesvolle carrière is toch meestal je eigen inzet.
Maar zoals ik al zei, worden hier (terecht) een hele hoop problemen benoemd die we nu hebben. Ik blijf alleen de link naar het BI missen. En vooral dat als je je mindset omzet naar een BI (wat hoe dan ook moet als je daar echt naar toe wil), je alsnog dit veel makkelijker in het huidige systeem kunt invoeren. Dus waarom niet in 'kleine' stappen de problemen oplossen ipv alles ineens omgooien naar een systeem waarvan je maar moet afwachten of het echt werkt, maar sowieso een grote impact op bep. groepen zal hebben.
[removed]