Ten eerste, is het natuurlijk totaal onrealistisch om uit te gaan van een scenario waarin e.g. 31 december 2026 de huidige systematiek geldende is, en 1 januari 2027, plotseling alles volledig op de schop gaat. Waarschijnlijker is een vorm van transitie, zoals de overheid gebruikelijk doet met wijzigingen die van invloed zijn op de financiële situatie van huishoudens.
Ten tweede, kinderen die opgroeien onder kansarme omstandigheden zijn van alle dag. Dit is niets nieuws. Dit is een maatschappelijk probleem dat mijn inziens val buiten de discussie rondom het basis inkomen per se. Het besluiten tot verwekken van kinderen wordt nog rücksichtsloser genomen dan het nemen van een puppy. Stabiliteit in relatie, gezond inkomen, te bieden perspectief tijdens de wettelijke zorgplicht tot de leeftijd van 21 jaar
per kind wordt totaal niet bij stil gestaan. Kinderen worden de armoede in getrapt, hebben vanaf te vroege leeftijd een flinke kans achterstand.
Ja, dit is lullig voor het kind. Maar aan of afwezigheid van een basisinkomen doet het bestaan van dit soort scenarios niet voorkomen of veroorzaken.
Dus nogmaals, een basisinkomen dient mijn inziens dus ook niet om de kosten voor een kind mee te doen bekostigen. Daarvoor zal werk nog altijd een belangrijke rol binnen de maatschappij blijven kennen. Dit valt tenslotte buiten de primaire behoefte voor het individu zelf.
RagingPenguin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:56:
Dat mag je prima vinden, maar dat veranderd het effect op de inkomensverdeling natuurlijk niet. +/- een kwart van de potentiële beroepsbevolking heeft nu geen inkomen, met een BI wel. Dat geld gaat ergens vandaan komen, en dat 'ergens' gaat ook ergens pijn doen, en dat om meer geld te geven aan mensen die niet hard genoeg geld willen om überhaupt maar een dag per week te werken.
Als iemand die zit binnen de hogere inkomsten in NL, begrijp ik dondersgoed waar dat geld vandaan zal komen. Mijn belasting afdracht zal nog wat verder oplopen. Maar ik zie dat persoonlijk in ieder geval niet als bezwaarlijk. Nogmaals, het basis inkomen dient te fungeren als basis. De groep die hierbij niet wil werken is de groep die hun leven ongeveer slijt door heel de dag door een raam naar buiten te kijken, voor meer is er geen geld. Prima indien dit hun leven voldoening geeft.
Maar wil je zo nu en dan een TV aanschaffen, zo nu en dan een dagje weg, zo nu en dan op vakantie, Nespresso koffie in plaats van kraanwater, etc? Dan mag je er toch echt voor gaan werken.
We hebben een overduidelijk verschil in mening ten aanzien van luxe en basisbehoefte. Ik blijf er bij. Dit is luxe. Maar laat dit punt van deze discussie hier verder bij, is altijd een oeverloze dooddoener hier op Tweakers. Inmiddels functioneer ik zelf nog altijd prima zonder auto, gewoond zowel binnen als buiten de grote stad, met en zonder kinderen. En het huurbedrag dat je aanhaalde, ligt beperkt onder hetgeen ik momenteel maandelijks betaal, was het bedrag 2 jaar geleden. Vergelijk ik dat met de sociale huurwoning waarin ik ben opgegroeid, is dit toch echt pure luxe.
Sure, kan het nog luxer? Zeker. Maar ik zie dit toch echt niet als de basis.