Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Sorry ik was er vergeten bij te melden dat ik eigenlijk op zoek was naar een verkoper die wat sneller kon leveren. Ik weet namelijk niet of ik mijn oude ptfe tube nog kan gebruiken. Als dat wel zo is dan ben ik nog wel zo geduldig om het van Aliexpress te kopen.DRuw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:14:
@Khalon ik ben er redelijk van overtuigd dat het wel de echte is hoor.
Gat is mooi gecentreerd en voelt goed aan:)
Ik heb in mijn poging om mijn nozzle leak op te lossen de tube iets te hardhandig vast gegrepen... Met een tang.
[ Voor 10% gewijzigd door Khalon op 07-11-2020 17:23 ]
gewoon pla er door voeren zonder dat ie vast zit, als je geen weerstand voelt kan ie er op toch?Khalon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:22:
[...]
Sorry ik was er vergeten bij te melden dat ik eigenlijk op zoek was naar een verkoper die wat sneller kon leveren. Ik weet namelijk niet of ik mijn oude ptfe tube nog kan gebruiken. Als dat wel zo is dan ben ik nog wel zo geduldig om het van Aliexpress te kopen.
Ik heb in mijn poging om mijn nozzle leak op te lossen de tube iets te hardhandig vast gegrepen... Met een tang.
Ik heb die capricorn er nu in gedaan omdat ik over wil naar PETG. Dat Red je niet met je standaard tube...
[ Voor 32% gewijzigd door DRuw op 07-11-2020 18:34 ]
Goed punt. Heb het even getest en het werkt nog prima.mutsje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:32:
[...]
gewoon pla er door voeren zonder dat ie vast zit, als je geen weerstand voelt kan ie er op toch?
Heb exact dat zojuist gedaan want na mutsje's tip kwam ik er eerst niet doorheen.DRuw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:24:
Tang 90 graden draaien en nog eens knijpen. Als je pla er doorheen gaat kan het nog gebruikt worden in principe
Ik heb die capricorn er nu in gedaan omdat ik over wil naar PETG. Dat Red je niet met je standaard tube...
PETG lijkt mij ook leuk, vooral voor toepassingen in het water. Ik lees hier en daar dat PLA eigenlijk niet ideaal is voor hogere temperaturen en in natte omstandigheden.
Ik heb wel een V6 hot end die bij m'n DDE zat:)
Tuurlijk, het zal om continue belasting gaan maar het spul is er officieel gewoonweg niet tegen bestand.
Dat jij er goed mee print is mooi maar wuif de boel niet weg als verhalen want het standaard spul is er gewoon niet voor bedoeld.
Ik heb de config bestanden van @BlueFlame stap voor stap doorgelopen en in mijn eigen config aangepast waar nodig. Daar is Winmerge echt superhandig voor. De 3DTouch doet het nu goed, terwijl hij op de 5-pins poort zit. De gewone Z-stop schakelaar is nog wel aangesloten, maar hij reageert er niet op. De Z-stop zou ik op zich toch wel handig vinden, maar in ieder geval ben ik weer een stap verder.
Dank aan ieder die gereageerd en geholpen heeft!
Hardy8 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:45:
Ik print al een paar jaar hoofdzakelijk PETG op m'n 2 (totaal verschillende) printers met 245 graden en standaard goedkope tube en ook geen all-metal hotend (geen DD) en heb nog geen problemen gehad, dus laat je niet gek maken door allerlei verhalen.
Keek zojuist een video van CHEP en die gaf aan dat voor de Ender 3 de standaard meegeleverde PTFE tubing hit or miss is op die temperaturen, ik denk dat daardoor de verwarring ontstaat bij PETG. Ik zou hiervoor ook een Capricorn tubing voor pakken ipv het te wagen.DRuw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:59:
Verhalen? Als je gewoon zoekt op maximum temperatuur ptfe dan geeft die als het goed is 260 op afhankelijk van het type. Als je dan ook druk toevoegt gaat die max temperatuur omlaag.
Tuurlijk, het zal om continue belasting gaan maar het spul is er officieel gewoonweg niet tegen bestand.
Dat jij er goed mee print is mooi maar wuif de boel niet weg als verhalen want het standaard spul is er gewoon niet voor bedoeld.
YouTube: PETG on Creality Ender 3 - Atomic and Prusament
[ Voor 16% gewijzigd door Khalon op 07-11-2020 20:26 ]
Wat ik met verhalen bedoel is dat er veel onzin verteld wordt hierover en 260graden is inderdaad ook te hoog, maar 245 tot 250 (gebruik ik voor ABS) gaat gewoon goed en als je een beetje gaat zoeken dan blijkt dat capricorn tube ook weer andere problemen op levert, de meeste problemen zijn nog altijd gewoon gebruikers fouten, maar men gaat altijd weer zoeken in de machines, juist vaak ook al omdat men niet zo veel geld uitgegeven heeft en denkt dus, het zal ook wel ergens niet goed zitten door goedkope onderdelen.DRuw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:59:
Verhalen? Als je gewoon zoekt op maximum temperatuur ptfe dan geeft die als het goed is 260 op afhankelijk van het type. Als je dan ook druk toevoegt gaat die max temperatuur omlaag.
Edit:
Zelf nog enige stappen ondernomen, en mogelijk een oplossing gevonden, zo niet, dan kom ik er op terug.....
[ Voor 100% gewijzigd door Naalroc op 07-11-2020 22:07 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hier heb ik hem afgelopen week besteld en heb je hem de volgende dag in huis.Khalon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:22:
[...]
Sorry ik was er vergeten bij te melden dat ik eigenlijk op zoek was naar een verkoper die wat sneller kon leveren. Ik weet namelijk niet of ik mijn oude ptfe tube nog kan gebruiken. Als dat wel zo is dan ben ik nog wel zo geduldig om het van Aliexpress te kopen.
https://www.123-3d.nl/Cap...1-75-mm-i3753-t15193.html
3x wat besteld en bij alle drie keer geen verzendkosten en dan is het een redelijke prijs. Werd ook nog eens in een behoorlijk grote doos verstuurd

Je moet dus beetje mazzel hebben dat je het gratis verstuurd krijgt
Maar kan ook dat ze deze kosten nu voor iedereen niet rekenen
[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 08-11-2020 07:29 ]
Ik heb ergens gelezen dat als je via tweakers naar 123-3D.nl gaat je geen verzendkosten hoeft te betalen maar zeker weet ik het niet...MikeOO schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:28:
[...]
Hier heb ik hem afgelopen week besteld en heb je hem de volgende dag in huis.
https://www.123-3d.nl/Cap...1-75-mm-i3753-t15193.html
3x wat besteld en bij alle drie keer geen verzendkosten en dan is het een redelijke prijs. Werd ook nog eens in een behoorlijk grote doos verstuurd![]()
Je moet dus beetje mazzel hebben dat je het gratis verstuurd krijgt
Maar kan ook dat ze deze kosten nu voor iedereen niet rekenen
PSN: PcDCch
Zou leuk zijn. Dan nu nog eens uitvinden hoe dat werkt.Mozart schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:09:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat als je via tweakers naar 123-3D.nl gaat je geen verzendkosten hoeft te betalen maar zeker weet ik het niet...
Wanneer ik in een andere browser zelf naar 123-3D ga en een Capricorn buis in m'n mandje gooi, komt er 3,95 aan verzendkosten bij.maartend schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:20:
[...]
Zou leuk zijn. Dan nu nog eens uitvinden hoe dat werkt.
Wanneer ik via de tweakers pricewatch een artikel opzoek en via daar naar 123-3d doorklik, vervolgens dezelfde buis in m'n mandje gooi, zijn er geen verzendkosten.
Bijvoorbeeld dit artikel:
pricewatch: Anet A6 Prusa i3
:strip_exif()/f/image/W3V0s99j07HRX5Awl37i0YRs.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cGHzXqc4bpQyFjnGfrXuoqSn.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 38% gewijzigd door BounceMeister op 08-11-2020 10:39 ]
heeft iemand al een dual z axis upgrade met motor voor de ender 5 gevonden toevallig?

eentje die voor sinterklaas binnen is dus..

Dacht ik inderdaad ook ooit vernomen te hebben. Maar ik ging direct naar de site toe zonder Tweakers.Mozart schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:09:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat als je via tweakers naar 123-3D.nl gaat je geen verzendkosten hoeft te betalen maar zeker weet ik het niet...
Via Pricewatch de winkel opzoeken en dan op die link naar de website klikken zou als het werkt voldoende moeten zijn. Maar werkt soms wel en soms ook weer niet heb ik gemerkt.maartend schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:20:
[...]
Zou leuk zijn. Dan nu nog eens uitvinden hoe dat werkt.
Ik heb een enclosure in aanbouw, en de PSU is reeds verplaatst naar een aparte sectie. Bed zal volgens mij veel meer warmte genereren dan de PSU...Bartske schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:55:
Voor de mesnen die een enclosure hebben gemaakt, hebben jullie je power supply buiten de enclosure verplaatst? Ik lees wat wisselende dingen: de een zegt doen want anders warmt het teveel op en dat is slecht voor de levensduur, de ander zegt niet doen want zo warm je je enclosure juist op als je bijv ABS wilt printen.
Ik heb alle elektronica behalve de steppermotors/BLTouch buiten de enclosure gemonteerd.Bartske schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:55:
Voor de mesnen die een enclosure hebben gemaakt, hebben jullie je power supply buiten de enclosure verplaatst? Ik lees wat wisselende dingen: de een zegt doen want anders warmt het teveel op en dat is slecht voor de levensduur, de ander zegt niet doen want zo warm je je enclosure juist op als je bijv ABS wilt printen.
Als je je enclosure wil opwarmen heb je iets anders nodig dan alleen je bed.
Ik print uren achter elkaar met het bed op 80c de enclosure wordt niet veel warmer dan 34~36 graden.
Ik wil mijn rpi gebruiken voor oa octoprint, maar ook voor bij mijn CC2531 te kunnen flashen. Daarvoor moet ik een andere distributie op mijn Rpi draaien en ik wil dat serverbased doen, zodat ik dus zelf kan uitkiezen welke distributie ik opstart.. Iemand daar ervaring mee? En dan het liefst vanaf een synology NAS
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-11-2020 15:36 ]
Maar wat is dan de reden dat je alles buiten de enclosure gemonteerd hebt?kmichael schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:15:
[...]
Ik heb alle elektronica behalve de steppermotors/BLTouch buiten de enclosure gemonteerd.
Ik print uren achter elkaar met het bed op 80c de enclosure wordt niet veel warmer dan 34~36 graden.
Elektronica moet zelf niet te warm worden, de PSU heeft niet voor niets een koeler.Bartske schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:16:
[...]
Maar wat is dan de reden dat je alles buiten de enclosure gemonteerd hebt?
[ Voor 92% gewijzigd door mutsje op 09-11-2020 09:38 ]
Als iedereen het maar blijft roepen helaas snel genoegmutsje schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:51:
Ik moet zeggen freaking geniaal, je kan ook je PLA gratis verzonden krijgen bij 123-3dals je maar via t.net er naar toe browst. Kijken wanneer ze dat 'lek' dicht getimmerd hebben.
Tja de beste... Je begrijpt dat er niet veel zijn die ervaring hebben met meerderen gok ik;)martijnadam1977 schreef op maandag 9 november 2020 @ 05:45:
People, welke directdrive met hotend vind men hier de beste.voor de ender 3 pro..11-11 komt eraan en ik wil gaan opgraden.😆
Ik heb deze:
https://a.aliexpress.com/_msn3xfF
Prima ding al valt me op dat de prijzen wat omhoog zijn gegaan speciaal voor de korting van 11:11.
@kmichael Mag ik je vragen hoe je dit gedaan hebt? Dus welke enclosure je voor de electronica gebruikt hebt, en hoe je de kabels verlengt hebt? Ik heb nl een kabel extention kit besteld voor de Ender3 pro, maar kan hier heel weinig saus van maken.kmichael schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:15:
[...]
Ik heb alle elektronica behalve de steppermotors/BLTouch buiten de enclosure gemonteerd.
Zou nl ook graag alle electronics buiten de enclosure hebben, vooral de pi krijgt het af en toe nogal warm in de zomer
Heb er al vaker naar gekeken en als je het niet erg vindt, heb ik een paar vragen voor je:DRuw schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:17:
[...]
Tja de beste... Je begrijpt dat er niet veel zijn die ervaring hebben met meerderen gok ik;)
Ik heb deze:
Prima ding al valt me op dat de prijzen wat omhoog zijn gegaan speciaal voor de korting van 11:11.
- Welke kit heb je precies gekocht? 24V DDE ALL KIT?
- Heb je ook een pancake stepper motor gehaald (vanwege gewicht verschil)?
- Op welke snelheid print je nu?
Signature
Ik zat naar de complete 24V versie te kijken maar pff wopping 64 euro. Wil volgend jaar wel met TPU beginnen te printen, dan heb je zo'n kreng echt wel nodigMitchell schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:01:
[...]
Heb er al vaker naar gekeken en als je het niet erg vindt, heb ik een paar vragen voor je:
- Welke kit heb je precies gekocht? 24V DDE ALL KIT?
- Heb je ook een pancake stepper motor gehaald (vanwege gewicht verschil)?
- Op welke snelheid print je nu?
Je hebt niet perse een direct drive nodig voor TPU. Je hebt vooral iets nodig dat de filament stevig vastgrijpt en naar je hotend drukt. Het is mogelijk met stock hardware (ptfe tube fix), BMG clone, EZR Extruder, etc:mutsje schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:07:
[...]
Ik zat naar de complete 24V versie te kijken maar pff wopping 64 euro. Wil volgend jaar wel met TPU beginnen te printen, dan heb je zo'n kreng echt wel nodig
Is waarschijnlijk wel makkelijker om gewoon compleet te upgraden though.
[ Voor 6% gewijzigd door Mitchell op 09-11-2020 10:13 ]
Signature
Daar ben je dus in 1x mee klaar maar ik zou er wel een capricorn in doen.
Ik had eerst een ander stuk tubing en die was stugger waardoor ik met monteren teveel kracht zette en een stuk af brak. daar kreeg ik een stl van die ik kon printen (ik kreeg hem nog wel 1x in elkaar om te kunnen printen gelukkig) maar dit had met de meer flexibele capricorn niet gebeurd wed ik.
Snelheid weet ik even niet meer (ben nu met mijn ender 5 bezig voornamelijk) maar hij kon achterlijk snel weet ik nog.
Ligt er wel aan wat voor kwaliteit je zoekt en wat je print.
Dingen die gevoelig zijn voor ringing moet je gewoon wat minder rap zetten maar dat is logisch.
Stringing is wel volledig weg met 0.8mm retraction:)
Ik ga vandaag of morgen weer de boel netjes maken en testen op mn ender 3 incl de nieuwste marlin dus dan kijk ik weer even waar de limiet ligt:)
Duidelijk zat dankjewel. Ik print nu best langzaam, 60 met PETG, dus zal wel loslopen gok ik zo, haha. Wil best wel een hotend upgrade doen dus misschien toch maar naar DD.DRuw schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:54:
Tja, die direct drive is inclusief een dual gear extruder en een V6 hotend en pancake stepper.
Daar ben je dus in 1x mee klaar maar ik zou er wel een capricorn in doen.
Ik had eerst een ander stuk tubing en die was stugger waardoor ik met monteren teveel kracht zette en een stuk af brak. daar kreeg ik een stl van die ik kon printen (ik kreeg hem nog wel 1x in elkaar om te kunnen printen gelukkig) maar dit had met de meer flexibele capricorn niet gebeurd wed ik.
Snelheid weet ik even niet meer (ben nu met mijn ender 5 bezig voornamelijk) maar hij kon achterlijk snel weet ik nog.
Ligt er wel aan wat voor kwaliteit je zoekt en wat je print.
Dingen die gevoelig zijn voor ringing moet je gewoon wat minder rap zetten maar dat is logisch.
Stringing is wel volledig weg met 0.8mm retraction:)
Ik ga vandaag of morgen weer de boel netjes maken en testen op mn ender 3 incl de nieuwste marlin dus dan kijk ik weer even waar de limiet ligt:)
Signature

De meeste kabels hoefde ik niet te verlengen, die wat ik wel moest verlengen waren lage ampere kabels.MauriceQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:47:
[...]
@kmichael Mag ik je vragen hoe je dit gedaan hebt? Dus welke enclosure je voor de electronica gebruikt hebt, en hoe je de kabels verlengt hebt? Ik heb nl een kabel extention kit besteld voor de Ender3 pro, maar kan hier heel weinig saus van maken.
Zou nl ook graag alle electronics buiten de enclosure hebben, vooral de pi krijgt het af en toe nogal warm in de zomer
Ik heb draad besteld op 123-3d met flexibele kern.
Ik heb een keuken kastje dieper gemaakt van IKEA, ik heb nu geen tijd om dat terug te zoek staat wel ergens in deze topic.
Elektronica heb ik op de achterzijde geschroefd.
Natuurlijk in geprinte behuizingen
Ik moet ook nog het eea buiten de behuizing zetten maar hij zal op de behuizing komen. Scherm dan bovenop aan de voorkant maar ik zal wel wat kabels moeten verlenen.
Die van m'n bed ook ben ik bang en die is wel hoog vermogen. Moet nog even kijken of dat met dezelfde kabel red..
Ik heb echt veel te weinig tijd om met m'n speelgoed te spelen momenteel:(:(
Yup, k heb dezelfde. Werkt prima, alleen mijn radiale fan gaf zeer snel de geest. Netjes en nieuwe ontvangen ook.DRuw schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:17:
[...]
Tja de beste... Je begrijpt dat er niet veel zijn die ervaring hebben met meerderen gok ik;)
Ik heb deze:
Ik heb de volledige 24V kit genomen.
Er is sowieso een kortere stepper nodig volgens mij, zodat hij voor de verticale beam langs kan schuiven.
[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 09-11-2020 20:25 ]
Bij mijn ook maar ik had de ophanging zelf ook al gesloopt #oops.Harrie schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:13:
[...]
Yup, k heb dezelfde. Werkt prima, alleen mijn radiale fan gaf zeer snel de geest. Netjes en nieuwe ontvangen ook.
Had dus met een bestelling elders ook een radiaal gekocht erbij gedaan en gelijk opgelost maar hij begon ook te kuren...
Heb de psu samen met de rpi en de relais onder de kast geplaatst. Ik merk wel dat daardoor de psu minder warm wordt.Bartske schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:55:
Het is goedkoper maar dan marginaal;)
Ok, toch ff nagekeken. Ik had de duurste kit voor 67,47 dus toch wel tientje goedkoper op 11-11:)
Nu kijken of het ding ook op de ender 5 past:)
[ Voor 51% gewijzigd door DRuw op 09-11-2020 22:12 ]
Wederom; ik heb totaal ongehinderd door enig verstand van zaken. Het allermooiste zou zijn als hij bijvoorbeeld zoiets op 20 centimeter zou kunnen printen:
![]() | ![]() |
(files: afb. 1 en afb. 2)
Mij lijkt dat, in het bijzonder op afbeelding 1, de details een behoorlijk probleem kunnen vormen. Vallen zulke modellen, eventueel met wat compromissen op de kleinste details, enigzins binnen het bereik van een Creality CR-6SE?
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Tja, ik heb zelf een Ender5 en print hoofdzakelijk 1/100 (15mm) wargaming stuff en ben nu bezig met twee WW2 NL Destroyer’s van de Admiralen klasse. Ik heb al besloten er een resin print bij te halen voor de kleine detail dingen. Als voorbeeld ook een 1/350 romp van 28 cm, in 1x geprint. De rest is 1/100, 98 cm lengte. En vooral je print oriëntatie is essentiële zul je mee moeten testen wat per onderdeel het beste is. En niet alles kun je printen, ik zal de railing bv van messing draad gaan maken. De details op je foto voorbeelden ga je niet halen met FDM. Dan is resin de enige optie.Obiter dictum schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:25:
Ik ben zoekende naar een geschikte 3D printer en de Creality CR-6SE lijkt me erg leuk. Korte recap: ik wil eerst hobbyen en leren, maar als ik de slag een beetje te pakken heb de printer ook gebruiken voor schaalmodellen binnen de logistieke sector. Vliegtuigjes, scheepjes en vrachtwagens van zo'n 10 tot 20 centimeter moeten er leuk uitkomen.
Wederom; ik heb totaal ongehinderd door enig verstand van zaken. Het allermooiste zou zijn als hij bijvoorbeeld zoiets op 20 centimeter zou kunnen printen:
[Afbeelding] [Afbeelding]
(files: afb. 1 en afb. 2)
Mij lijkt dat, in het bijzonder op afbeelding 1, de details een behoorlijk probleem kunnen vormen. Vallen zulke modellen, eventueel met wat compromissen op de kleinste details, enigzins binnen het bereik van een Creality CR-6SE?
Maar, ja, een FDM printer is zeker een goed idee, maar er zitten wil grenzen aan de details die je met FDM kunt halen. Welke is vooral je eigen voorkeur, maar groter is niet beter denk ik. Je wilt vooral stabiel en stevig.
:strip_exif()/f/image/fm7QvUZG2efAQUseuwaD9u4F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z1TfoXUDUo3mQUKZA6PezZN8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FA4l26iHm8eTjwIgMv2xETe2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XGJMkfPGG7lIh80CAM9KuPjd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PN4a3JaCZ5kHpFeLhz9FsFSi.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: PrusaSlicer 2.3 - Paint on supports (currently available an alpha ve...
Ik ben heel benieuwd naar je enclosure na het zien van je voeding en raspberry pi + verlichting
Kan natuurlijk ook zijn dat dat niet bij de printer hoort haha!
Aangezien die RPi enkel maar aan de PSU & leds is aangesloten zou ik durven zeggen dat het een losstaand project is.Esso21 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:25:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je enclosure na het zien van je voeding en raspberry pi + verlichting
Klopt, dat moet een LED-board worden (16 x 27 LED’s - WS2812B + 20 Amp voeding).Esso21 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:25:
[...]
Moet ik nog beetje mee bezig, wilde er 3d printed rooster opmaken en dan diffuus plastic erover heen. Nu nog Pi, maar moet nog een Arduino Mega bij op. De Pi kan de LED’s niet snel genoeg aansturen heb ik ontdekt.
:strip_exif()/f/image/DObvCiv3RQXP0F0XXlMIFOHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Printer heeft 28 WS2812 LED’s :-). 4 in het verbouwde lampje boven op en de rest aan de voorkant op het aluminiumprofiel.
:strip_exif()/f/image/ken4VmOiZ3dtNWAbuGuqjqyU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb die route andersom bewandeld. Heb nu bijna een jaar een Anycubic Photon en sinds kort ook de CR6 se voor grotere objecten. (oh, en een tweede Photon erbij 'omdat het kan'). De combinatie is echt fijn voor voertuigen waar je ook kleinere details op wil hebben:smitae schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:54:
[...]
Tja, ik heb zelf een Ender5 en print hoofdzakelijk 1/100 (15mm) wargaming stuff en ben nu bezig met twee WW2 NL Destroyer’s van de Admiralen klasse. Ik heb al besloten er een resin print bij te halen voor de kleine detail dingen.
:strip_exif()/f/image/OzB5XHewjLaKWlX2gkY6Q7CI.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Even voor de volledigheid
PrusaSlicer 2.3.0-alpha3 (Iemand deze al getest?)
Superslicer v2.2.54.2 (Deze heb ik in gebruikt) The merge with prusaslicer 2.3 is going well, most of the slice-breaking bugs are fixed. If you want to test it, you can compile the dev branch.
[ Voor 62% gewijzigd door cruysen op 10-11-2020 14:10 ]
Geweldig, ik zie ook dat ze de vervelende blob bug hebben gefixt nu dus dat wordt even kijken vanavond of het inderdaad verholpen is. Heb door deze bug de overstap gedaan naar prusaslicer, maar ik mis soms de grote hoeveelheid opties wel van Cura dus hopen dat deze versie goed werkt.cruysen schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:04:
Voor diegene die met Cura werken Release Ultimaker Cura 4.8
Was altijd beetje bang om ergens tijdens de print filament te vervangen, vooral omdat zonder octoprint niet heel handig was.
Maar nu met octoprint maar eens begonnen de stukjes die ik over heb op te printen in een print van 8 uur. Gaat verrassend goed.
Pauze, bed 20mm down, filament vervangen, ff blobje weg knippen op de print, bed 20mm omhoog en resume.
Wat ook helpt is de capricorn tube, dat is echter wel een vooruitgang t.o.v. Meegeleverde tube. Zonder problemen filemant terughalen, dat ging met de oude tube altijd zwaar.
Dus nu vandaag reeds 3 rest-rollen opgemaakt, nog 4 te gaan. Geeft direct weer ruimte in de kast 😎 Zodat ik weer nieuwe kan bestellen 🤣
:strip_exif()/f/image/e3CcyBawgHH5hyaMYmJXjeMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt gewoon de filament aan elkaar smelten als de rol bijna op is, dat klinkt ook wel handig, geen gezeur met wisselen.mutsje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:14:
Als het filament van zelfde fabrikant is kan het het allemaal aan elkaar smelten he. Hoef je niet te wisselen, zo kun je ook je eigen multicolor filament maken
Maar krijg je dat dan wel netjes op 1.75mm? Of trek de printer dat er wel door als het maar ongeveer goed is? En iets te dun beter dan iets te dik neem ik aan?
Met de soldeerbout op 200 graden??
[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 10-11-2020 16:36 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zag dit op Ali: https://nl.aliexpress.com/i/4000071287850.htmlsmitae schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:36:
[...]
Je bedoelt gewoon de filament aan elkaar smelten als de rol bijna op is, dat klinkt ook wel handig, geen gezeur met wisselen.
Maar krijg je dat dan wel netjes op 1.75mm? Of trek de printer dat er wel door als het maar ongeveer goed is? En iets te dun beter dan iets te dik neem ik aan?
Met de soldeerbout op 200 graden??
oogjes open, snaveltjes dicht
Thanks. Had ondertussen ook een youtube filmpje gevonden. Stelt niks voor, gewoon met kaarsje, dan gezamelijk in stukje tube drukken en klaar. Dat ga ik straks ff proberen. En bij ali ff een bestelling plaatsen, lijkt wel een handig ding.mulder schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:45:
[...]
Zag dit op Ali: https://nl.aliexpress.com/i/4000071287850.html
Sinds een aantal weken heb ik de 3 V2 in mijn bezit en al vrij snel gaan printen. Ik was blij met de standaard meegeleverde filament, niet in de eerste plaats omdat ik al kon beginnen, maar ik ben erg te spreken van de kwaliteit.
Het stelde mij in staat om zelfs 3x sneller te printen en was er zeer weinig zichtbare afwijking.
Echter, nu is het op en heb ik bij 123-3d print Jupiter serie in goudkleur gekocht. Hoopte dat ik ook met hogere snelheid kon printen met dezelfde instellingen.
Dat viel tegen! Resulteerde in niet plakken van bepaalde objecten...
123-3d verwittigde mij dat voor de 3V2 er andere settings gedaan moesten worden voor dit type filemant. die moet ik nog uitproberen en heb nu ook printer bed opnieuw geleveld.
Mijn vraag is: is dezelfde kwaliteit filament zoals meegeleverd met de Creality te koop in de winkels?
En wat moet er dan veranderd worden, juist voor die Ender3V2 ???DingieM schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:23:
Sinds een aantal weken heb ik de 3 V2 in mijn bezit en al vrij snel gaan printen. ..................
123-3d verwittigde mij dat voor de 3V2 er andere settings gedaan moesten worden voor dit type filemant. die moet ik nog uitproberen en heb nu ook printer bed opnieuw geleveld.
Ik gebruik datzelfde spul, gewoon op 200/60*C
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die 123 Jupiter gebruik ik ook zonder issues..
Heb nodig een bijna complete rol (0.5kg) van Creality liggen die mee kwam met mijn Ender 5. Irritant spul, was elke ochtend gebroken als ik een nacht niet print. Na paar dagen was ik dat aardig zat. Dus die rol ligt al sinds Januari dit jaar in de kast en ga ik niet meer gebruiken.DingieM schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:23:
Hallo,
Sinds een aantal weken heb ik de 3 V2 in mijn bezit en al vrij snel gaan printen. Ik was blij met de standaard meegeleverde filament, niet in de eerste plaats omdat ik al kon beginnen, maar ik ben erg te spreken van de kwaliteit.
Het stelde mij in staat om zelfs 3x sneller te printen en was er zeer weinig zichtbare afwijking.
Echter, nu is het op en heb ik bij 123-3d print Jupiter serie in goudkleur gekocht. Hoopte dat ik ook met hogere snelheid kon printen met dezelfde instellingen.
Mijn vraag is: is dezelfde kwaliteit filament zoals meegeleverd met de Creality te koop in de winkels?
Gebruik alleen 123-Jupiter, ik print 200 ~ 210 / 50. Niks mis mee.
Alles even uit elkaar geschroeft en achter gehouden oud stuk capricorn er door geduwd, kwam dikke klodder witte pla uit. Dus nieuwe nozzle erin, had de siliconen ding dat erom heen moet ook binnen. Daar kan het toch niet aan liggen dat je opeens een clog krijgt? Zelf al beantwoord, is niet het geval. Even opnieuw bedlevel gedaan en ga weer job starten. Vind die siliconen sock er wel erg slap omzitten officiele cr sock.
[ Voor 60% gewijzigd door mutsje op 10-11-2020 20:00 ]
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
[ Voor 71% gewijzigd door mutsje op 10-11-2020 23:07 ]
Denk dat je veel kunt leren maar het is uiteindelijk ook proberen en er feeling voor krijgen. In kunnen schatten wat voor model welke settings nodig heeft. Dat is ook een gedeelte van de hobby vind ik. Ga geen printer en zeker geen Ender kopen met de verwachting dat je meteen de meest fantastische prints hebt een ook consistent. Filament is gelukkig heel goedkoop dus je kan eindeloos met de settings spelen.Obiter dictum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:39:
Niet helemaal on topic en misschien toch ook wel: zijn er 3D printlieden in het hoge Noorden die zin hebben om eens een ochtend, middag of avond mij de basics te leren? Ik merk, ondanks het kijken van uren aan youtube filmpjes en het lezen van talloze artikelen, dat ik graag eens de echte basis wil leren voordat ik besluit of en welke printer ik nou daadwerkelijk ga kopen...
Het beetje filament wat bij mijn Ender 3 V2 zat was zo klote dat ik het nog niet eens ingevoerd kreeg. De filament van 123 ging er zo inDingieM schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:23:
Hallo,

Kwaliteit ligt ook aan je verwachtingen.. Over mijn eerste prints was ik verbaasd over de kwaliteit. Dit omdat ik vaker prints in m'n handen heb gehad die uit dure apparaten kwamen waarvan ik de kwaliteit niet beter vond.Bartske schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:25:
[...]
Ga geen printer en zeker geen Ender kopen met de verwachting dat je meteen de meest fantastische prints hebt een ook consistent. Filament is gelukkig heel goedkoop dus je kan eindeloos met de settings spelen.
Inderdaad. En de vraag is ook; wat is snel?Thoit schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:16:
[...]
Het beetje filament wat bij mijn Ender 3 V2 zat was zo klote dat ik het nog niet eens ingevoerd kreeg. De filament van 123 ging er zo inAan de snelheid van het printen sleutel ik trouwens niet, dat laat ik nog op 100 % staan altijd. Veel dingen duren sowieso al vaak een paar uur, dan maakt mij die 10 minuten meer of minder ook niet meer uit.
[...]
Kwaliteit ligt ook aan je verwachtingen.. Over mijn eerste prints was ik verbaasd over de kwaliteit. Dit omdat ik vaker prints in m'n handen heb gehad die uit dure apparaten kwamen waarvan ik de kwaliteit niet beter vond.
Op mijn Ender 5 zit ik op ;
80mm/s
Infill 60mm/s
Outer, Inner walls, Top, Botom en Support op 40mm/s
Initial layer 30mm/s
Travel 100mm/s (Dat was 120 maar dat gaf te veel herrie en had het gevoel dat de printer bij veel travel wel hel erg zat te schudden bij afremmen)
En als ik 0.08 layer print heb ik alles wat lager staan.
0.04 layer moet ik nog een keer me gaan testen.
Ben nu een tijdje bezig met het 3d Printen en leer elke dag nieuwe dingen er bij.
Eigenlijk altijd bezig geweest met een out of the box printer, wel snel de magnetische plaat er af gegooid en de glas plaat er op, dit was een top verbetering als het op het levelen aan kwam.
Ook de veertjes onder het bed vervangen dit was ook duidelijk een toegevoegde waarde.
Daarnaast een Raspberry Pi 4 2GB er aan gehangen voor Octoprint, hoef ik niet zo veel te lopen.
Daarna ging het toch van goede prints naar heel slecht. de XYZ cube en zo kwam er mooi uit daarna ook wat projectjes, tuurlijk niet allemaal top maar we leren nog.
Maar toen een octoprint crash het werd toen toch een grote ramp opeens, octoprint opnieuw geinstaleerd (los op rasp os ben niet helemaal blij met dit) en de prints kwamen er steeds slechter uit, nieuwe cube, was geen cube, niks hield, infill was vreselijk ga zo maar door.
Ondertussen na heel lang wachten en tussentijds een kapote SKR eindelijk een nieuwe SKR Mini E3 v2.0. met ook een TFT35 E3 V3.0 binnen gekregen, en afgelopen weekend even aangesloten, bed handmatig geleveld en test cube, resultaat was weer mooi, wat een opluchting.
Toen een Simons Cat gedaan (ik ben gek ik weet het)
https://www.thingiverse.com/thing:2985022
Heel apart veel druppels (zeg maar) op de buiten kant, had ik niet met de cube. dus nog een cube, geen druppels en een ander wat groter projectje er opgegooid (zeg het maar ik ben gek)
https://www.thingiverse.com/thing:4107156 (de RP zijde geprint) en helemaal geen druppels.
Dus ben nu bezig met nog wat projectjes (upgrades voor de printer zelf) en ze komen er heel mooi uit.
Alleen opeens viel mij iets op, niet echt steeds bij stil gestaan.
Ik haal me projectjes van Thingiverse (zoals je wel zag) en gooi deze in Ultimaker Cura om een Gcode te krijgen, als ik dat doe zie ik bijvoorbeeld een print tijd van 6.50 maar als ik de Gcode in Octoprint inlaad en print zeg scheelt het soms een uur minder of meer (verandert soms tussentijds) ik durf niet zo goed te zeggen hoe dit komt, wat zou de reden kunnen zijn? en om eerlijk te zijn in heb er geen stopwatch naast.
Ik moet wel zeggen dat het geluid echt een heel stuk minder is geworden van de printer sinds het SKR bordje, niet meer dat gepiep, zit nu te denken om de Fan's te veranderen, moet even zien welke ik precies nodig heb.
Heb de printer nu in een Kast staan, voor veiligheids redenen wat ik heb 2 kittens in huis waarvan 1 helemaal gek is van de filament, hij steelt het letterlijk uit de kast of van het bureau, niet normaal meer.
Ter info:
Ender 3 Pro
SKR Mini E3 V2.0
TFT35 E3 V3.0 Touch Screen
Raspberry Pi 4 2GB
Octoprint
nog meer tips voor me, ik hoor het graag, ondertussen knutsel ik door en doe ik wat aanpassingen hier en daar.
Ook deze is wel geinig en kreeg ik als link:
https://a.aliexpress.com/_mtAjsxR
Man wat kun je toch een aardig budget stuk slaan op die dingen:):)
Afgelopen weekend heb ik deze geinstalleerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7YwkoghS8659IRhwCsxhBoBA.jpg?f=user_large)
Afkomstig van https://www.thingiverse.com/thing:3232346 .
Daarin een 80mm Noctua NF-A8 FLX ventilator gezet. Enorm verschil. Nu merk ik niet eens meer wanneer de ventilator aanschakelt. Het was makkelijk te doen, geen spanningsregulering nodig omdat mijn voeding al 12V uitstuurde voor de ventilator (dit schijnt bij sommige voedingen 24V te zijn en dan moet je dus wel een regelaar ertussen zetten). Je moet wel een klein beetje ok zijn met elektronica (als in: een ander stekkertje aan een draadje kunnen solderen).
Nu zijn natuurlijk de ventilators van de hot end en part cooling de meest lawaaierige geworden. Ik ben van plan die ook te vervangen in combinatie met https://www.thingiverse.com/thing:4636934 (enige tijd geleden hier gezien van @BlueFlame). En ook de ventilator in de behuizing van het moederbord mee te pakken.
Als algemene info over het stiller maken van de fans vond ik dit een nuttige pagina: https://www.instructables...nt-Fan-Replacement-Guide/
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik ga me weer eens verdiepen, bedankt voor de tip, had natuurlijk al veel gezien en gelezen.mddd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:51:
@mr.wjca Herkenbaar, ik heb ook het board vervangen (door het Creality stille board) en dat is inderdaad een heel verschil. Daarna was in mijn beleving de ventilator van de voeding de grootste bron van geluid. Misschien deels omdat die niet continu drait maar aangaat als de voeding warm wordt en dat valt dan best op.
Afgelopen weekend heb ik deze geinstalleerd:
[Afbeelding]
Afkomstig van https://www.thingiverse.com/thing:3232346 .
Daarin een 80mm Noctua NF-A8 FLX ventilator gezet. Enorm verschil. Nu merk ik niet eens meer wanneer de ventilator aanschakelt. Het was makkelijk te doen, geen spanningsregulering nodig omdat mijn voeding al 12V uitstuurde voor de ventilator (dit schijnt bij sommige voedingen 24V te zijn en dan moet je dus wel een regelaar ertussen zetten). Je moet wel een klein beetje ok zijn met elektronica (als in: een ander stekkertje aan een draadje kunnen solderen).
Nu zijn natuurlijk de ventilators van de hot end en part cooling de meest lawaaierige geworden. Ik ben van plan die ook te vervangen in combinatie met https://www.thingiverse.com/thing:4636934 (enige tijd geleden hier gezien van @BlueFlame). En ook de ventilator in de behuizing van het moederbord mee te pakken.
Als algemene info over het stiller maken van de fans vond ik dit een nuttige pagina: https://www.instructables...nt-Fan-Replacement-Guide/
eerlijk zijnde moet ik misschien even me kop in die kast steken want ik had het gevoel dat het de fan's bij de hotend waren.
Ik ben geen specialist in het ele4ktronica verhaal maar Google en youtube zijn toch me grote vrienden in dat geval. en ik moet toch eens gaan leren hoe ik een multimeter moet gebruiken
blijf aan de gang.....
oja, het ding moet nog een glasplaat hebben:)
edit: ook opgelost:)
[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 11-11-2020 12:30 ]
Intentionally left blank.
/f/image/IuXL4Nx2cJUPPlmKxcJdC6nx.png?f=fotoalbum_large)
Ook, niet goed te zien op de foto, bij het printen van een groter vlak lijkt het wel of er klodders PETG het het vlak wordt gedropd. de prints zitten vol met stukjes plastic. Iemand een goed idee (of een gouden ei). Ik gebruik PETG van Real (123-3d.nl).
:strip_exif()/f/image/N8jOkS9edPvZx8VajdX2eHwz.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT: De enige print dit tot nu toe OK was, is de calibration cube op de foto.
[ Voor 37% gewijzigd door arno.stolk op 11-11-2020 13:01 ]
Dezelfde als die ik voor m'n 3pro heb:mutsje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:51:
welke DDE heb je gekocht, ik ben aan het kijken voor mijn CR-20 maar kan er niet wijs uit worden. Volgens mij past de ender 3 erop. En is een dual Z dan noodzakelijk (betekend nog meer inkopen doen)
https://a.aliexpress.com/_mtQmS0v
De 24v all kit waar de V6 en dual gear extruder en de pancake motor bij zit. Prima ding en niet te zwaar.
Dual z is zeker geen noodzaak hoor maar is wel een leuke upgrade erbij als je niets te doen in hebt;).
Ik heb deze voor m'n 5 besteld:
https://a.aliexpress.com/_mtBfpoH
Deze dus wel met een motor. Ik zat te kijken om de onderdelen los te kopen (zie thingiverse) maar dan was ik meer kwijt...
M'n ender 3 heeft een mechanisch gekoppelde en eens kijken wat beter bevalt:)
Wel capricorn op zetten trouwens, monteert het ding en stuk beter (je niet hem over een stukje tube heen schuiven en dat capricorn spul geeft veel beter mee)
[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 11-11-2020 13:36 ]
Ik heb ook even zitten klooien met PETG. Voor mij werkt de PETG van 123 prima als ik de nozzle op 235 graden en het bed op de standaard 50 graden zet. Ik moet echter wel bed levelling 100% hebben, anders mislukt het. Afgelopen dagen ook dagelijks PETG geprint wat allemaal goed ging. Gisteren per ongeluk tegen de printer gestoten waardoor ik weer lang bezig ben geweest met bed levelling. Nadat dit goed stond kwamen de prints er allemaal weer goed uitarno.stolk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:59:
Ik krijg het niet voor elkaar om met mijn e3v2 netjes met PETG te printen. spelen met temperatuur, extrusion distance, extrusion speed, fan speed, flow. Het lijkt allemaal niet tot betere prints.
Ook, niet goed te zien op de foto, bij het printen van een groter vlak lijkt het wel of er klodders PETG het het vlak wordt gedropd. de prints zitten vol met stukjes plastic. Iemand een goed idee (of een gouden ei). Ik gebruik PETG van Real (123-3d.nl).
[Afbeelding]
Hierdoor wil ik ook graag auto levelling, maar die is er in plug and play vorm nog niet voor de v2.
Thanks. Gebruik je iets van pritstift op het bed? en maak je dat dan superschoon iedere keer? Voor bedleveling gebruik ik mesh bed leveling met 9 punten. Voor een nog nauwkeuriger resultaat zou ik een mesh van 4x4 kunnen proberen, maar volgens mij is dat niet mijn probleem. Ik ga het eens met jouw temperatuur proberen. Welke snelheid en extrusion settings gebruik jij?Thoit schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:50:
[...]
Ik heb ook even zitten klooien met PETG. Voor mij werkt de PETG van 123 prima als ik de nozzle op 235 graden en het bed op de standaard 50 graden zet. Ik moet echter wel bed levelling 100% hebben, anders mislukt het. Afgelopen dagen ook dagelijks PETG geprint wat allemaal goed ging. Gisteren per ongeluk tegen de printer gestoten waardoor ik weer lang bezig ben geweest met bed levelling. Nadat dit goed stond kwamen de prints er allemaal weer goed uitEerst had ik het vermoeden dat het niet zou plakken omdat er rotzooi op de plaat zou zitten, maar achteraf had het dus allemaal met de levelling te maken.
Hierdoor wil ik ook graag auto levelling, maar die is er in plug and play vorm nog niet voor de v2.
Ik ga trouwens binnenkort weer terug naar een hero me 5 met dual 4010 radiaal denk ik. Heb sterk het vermoede dat de koeling zo niet voldoende is met de noctua 4010 fans.mddd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:51:
Ook de best grote afstand van de bltouch tot de nozzle is voor mij een reden om weer terug naar de hero me 5 te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door BlueFlame op 11-11-2020 14:02 ]
Lijkt erop dat je retractie niet goed staat.arno.stolk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:59:
Ik krijg het niet voor elkaar om met mijn e3v2 netjes met PETG te printen. spelen met temperatuur, extrusion distance, extrusion speed, fan speed, flow. Het lijkt allemaal niet tot betere prints.
[Afbeelding]
Ik print relatief veel PETG met de E3V2 (Redline IP-PETG & Extrudr PETG)
230 graden / 70 graden, 40mm/s retract / deretract, 4mm retraction
Je bedoelt de part cooling toch? Of ook de hotend?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ziet er al iets beter uit. Kennelijk had ik de inner wall flow op 110% staan en vervolgens die setting onzichtbaar gemaakt in curaPinky-H9 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:04:
[...]
Lijkt erop dat je retractie niet goed staat.
Ik print relatief veel PETG met de E3V2 (Redline IP-PETG & Extrudr PETG)
230 graden / 70 graden, 40mm/s retract / deretract, 4mm retraction

Overigens moet ik mezelf ook aanleren om de nozzle goed schoon te maken, en ook de hotend een paar minuutjes op temperatuur uit te laten oozen, zodat er geen rommel aan de nozzle zit bij de start. Daar heb ik met PLA veel minder last van.
Ja, maar wel met PLA. lijkt me dat dat niet anders is voor PETG. Maar ik kan het natuurlijk nog een keer doen.DRuw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:55:
Heb je je esteps en flow weleens gecalibreerd @arno.stolk ?
Proberen kan geen kwaad;)
Want bij mijn weten kan TPU dan problemen geven dat het niet goed wordt doorgevoerd door de extruder / bowden tube en dat direct drive daardoor het printen van TPU een stuk eenvoudiger maakt.
* Ik heb wel de bekende metal extruder, capricorn bowden tube en een SKR E3 Mini. Maar in ieder geval die laatste zal geen invloed hebben lijkt mij zo.
Volgens mij zou je dan een direct drive moeten gebruiken. Dat zit niet op de stock Ender 5?RobertMe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:22:
Hoe eenvoudig valt TPU te printen op een stock Ender 5*? Of in andere woorden, voor mij als incidentele printer, heeft het zin om een rolletje TPU te scoren nu met singles day, of is dat doelloos omdat de printer het toch niet goed aan kan?
Want bij mijn weten kan TPU dan problemen geven dat het niet goed wordt doorgevoerd door de extruder / bowden tube en dat direct drive daardoor het printen van TPU een stuk eenvoudiger maakt.
* Ik heb wel de bekende metal extruder, capricorn bowden tube en een SKR E3 Mini. Maar in ieder geval die laatste zal geen invloed hebben lijkt mij zo.
Deze dus van teach tech >> YouTube: EZR extruder tested on the Ender 3
[ Voor 47% gewijzigd door mutsje op 11-11-2020 19:14 ]
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie