Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Hou er sowieso rekening mee dat zo'n 3Dprinter niet per se een kwestie is van aansluiten en printen. Die dingen hebben wat tuning nodig om te zorgen dat ze goed werken. Je moet je printbed goed afstellen, testprintjes maken om te kijken of het allemaal klopt en wat ik merk aan mijn Ender3 is dat om onverklaarbare redenen af en toe de prints alsnog mislukken, ook al zou alles goed moeten staan.
Niet onoverkomelijk, maar er gaat wel veel tijd inzitten. En gezien je het over relatiegeschenken hebt lijkt dit me bedrijfsmatig te zijn. Dan zou je in het budget ook alle uren moeten rekenen dat iemand bezig is met die printer. 70 a 100 euro per stuk is duur voor een printje. Maar als je pech hebt ben je het ook kwijt in uren dat iemand bezig is om zo'n ding goed te zetten.
Het grote voordeel van zo'n Ender is dat er ontzettend veel gebruikers zijn, dus alle problemen zijn wel op te lossen en upgrades zijn relatief makkelijk uit te voeren. Maar dat kost wel allemaal tijd.
Niet onoverkomelijk, maar er gaat wel veel tijd inzitten. En gezien je het over relatiegeschenken hebt lijkt dit me bedrijfsmatig te zijn. Dan zou je in het budget ook alle uren moeten rekenen dat iemand bezig is met die printer. 70 a 100 euro per stuk is duur voor een printje. Maar als je pech hebt ben je het ook kwijt in uren dat iemand bezig is om zo'n ding goed te zetten.
Het grote voordeel van zo'n Ender is dat er ontzettend veel gebruikers zijn, dus alle problemen zijn wel op te lossen en upgrades zijn relatief makkelijk uit te voeren. Maar dat kost wel allemaal tijd.
Voor 500€ ga je denk ik geen SLA printer vinden die dat formaat aankan.
FDM kan wel voor dat geld. Maar om nou te zeggen dat je dan prints maakt die relatiegeschenk waardig zijn betwijfel ik.
De modellen van 70-100€, weet je op basis van welke techniek die gemaakt worden?
FDM kan wel voor dat geld. Maar om nou te zeggen dat je dan prints maakt die relatiegeschenk waardig zijn betwijfel ik.
De modellen van 70-100€, weet je op basis van welke techniek die gemaakt worden?
Sowieso is lengte, breedte, hoogte een factor, niet alleen lengte. Een resinprinter als een duplicator 7 heeft een werkvolume van 120x70x200mm. Daarmee haal je in iedergeval de ondergrens van wat je wil. Printen in 2 delen is soms ook nog een optie
En het is vooral de vraag welke eisen je aan afwerking stelt, doorzichtig, wel of geen layerlines en hoeveel tijd je in nabewerking wil doen.
En het is vooral de vraag welke eisen je aan afwerking stelt, doorzichtig, wel of geen layerlines en hoeveel tijd je in nabewerking wil doen.
Zakenlijk is natuurlijk heel anders dan hobby. 3D printen is voor een handig iemand zeker niet moeilijk. Tussen het idee van iets printen, en het daadwerkelijke resultaat zitten alleen heel veel stappen en toch wel een steile leercurve met veel nieuwe dingen die je alleen in de praktijk kan leren. Hieronder vallen de bestanden die printbaar zijn, het configueren van de software, het caliberen van de printer, het afstellen van de parameters op een specefiek filament, beperkingen in detail, print oriëntatie, etc. Een vliegtuigje zal dan niet altijd even makkelijk zijn door de vorm en mogelijke oriëntatie.Obiter dictum schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:04:
Als relatiegeschenk willen we 20 3D geprinte objecten weggeven. Dit zijn miniaturen van vliegtuigen; de objecten zijn 70 tot 120 meter in lengte en we willen ze uitprinten op 15 tot 25 centimeter. We hebben een bedrijf gevonden die dat voor 70 à 100 euro per stuk kan doen. Klanten zullen zelf de 3D files moeten aanleveren (vaak hebben ze autocad files) voor de prints, en anders krijgen ze een generiek model.
Tegen deze prijzen begint het interessant te worden om zelf een printer aan te schaffen, helemaal omdat we dan structureler zulke gimmicks kunnen weggeven. Hier is echter helemaal geen ervaring met 3D printers, dus ben ik in gaan lezen. Ik begrijp dat hars misschien het ideaalst is om een harsprinter te kopen, maar dat hier zoveel nadelen aan zitten dat een filamentprinter voor een beginner als onszelf óók de klus kan klaren. Het budget is zo'n EUR 500,-.
De Ender 5 pro laat een eerste zoektocht zien als mogelijke kandidaat. Het is een lastige vraag, dat weet ik, maar waar moet een printnoob nou een beetje rekening mee houden als ze met deze specificaties een geschikte eerste 3D printer zoeken?
Ga er maar van uit dat je heel lang zult bezig zijn voordat je een print uit de printer kan halen waar je tevreden mee bent. Zo'n vliegtuigje printen is heel anders dan een standaard vaasje of ander nutteloos object dat geoptimaliseerd is voor 3D printen en inderdaad relatief makkelijk uit je printer rolt. Ook zal je merken dat de afwerking standaard ook niet op het niveau zit dat je misschien in gedachten hebt.
Ik denk daarom dat een professioneel bedrijf dat dit voor 70 tot 100,- per model doet, helemaal niet zo'n slechte optie is. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de capaciteiten van dat bedrijf.
Een resin printer is geheel andere koek dan een filament (FDM) printer.
Met een resin printer kan je glad printen zonder dat je lagen in de print ziet, maar dan moet je wel kijken dat je een printer kiest met hoge resolutie (LCD scherm)
Een nieuwe generatie van grotere resin printers worden nu gemaakt met een hoge reolutie (4K / 5K) en een hele schappelijke prijs €600,-
en die kunnen objecten printen van 192mm(L)*120mm(W)*250mm(H
https://epax3d.com/products/epax-e10-uv-lcd-3d-printer
Waar je ook naar moet kijken is het uiterlijk, moet het geheel van 1 kleur zijn, of details met andere kleuren oid.
Resin komt nu ook met meerdere kleur materiaal opties, maar niet zoveel als FDM kleuren, wel kan je transparante resin zelf pigmenteren, maar die zal semi transparant blijven (te veel pigment geeft print problemen)
Het voordeel van resin printers is dat de hoeveelheid objecten op een print bed niet van invloed is op de print tijd, maar wel de hoogte en resolutie van de print.
Bij resin printers wordt elke laag als geheel belicht, of je nu 1 of 100 onderdelen hebt.
Ook een voordeel van resin, is dat support structuur sneller weg te halen is dan bij FDM, tenzij je bij FDM, met een oplosbare supportmateriaal print.
Objecten die je met resin print zijn bijna altijd hol (behalve kleine objecten), dit bespaart veel materiaal, en dus ook zonder opvulstructuur.
qua materiaal kosten komen FDM en resin steeds dichter bij elkaar, en wordt resin steeds goedkoper per liter.
Ik heb zelf een Ultimaker 2plus (FDM) en 2 resin printers Epax X1 en Epax X10 4K.
Als je überhaupt nog nooit met een 3D printer gewerkt hebt, zal het leerproces tussen beiden niet veel anders zijn, bij resin moet je meer met chemicaliën werken, en bijkomende luchtjes.
Met een resin printer kan je glad printen zonder dat je lagen in de print ziet, maar dan moet je wel kijken dat je een printer kiest met hoge resolutie (LCD scherm)
Een nieuwe generatie van grotere resin printers worden nu gemaakt met een hoge reolutie (4K / 5K) en een hele schappelijke prijs €600,-
en die kunnen objecten printen van 192mm(L)*120mm(W)*250mm(H
https://epax3d.com/products/epax-e10-uv-lcd-3d-printer
Waar je ook naar moet kijken is het uiterlijk, moet het geheel van 1 kleur zijn, of details met andere kleuren oid.
Resin komt nu ook met meerdere kleur materiaal opties, maar niet zoveel als FDM kleuren, wel kan je transparante resin zelf pigmenteren, maar die zal semi transparant blijven (te veel pigment geeft print problemen)
Het voordeel van resin printers is dat de hoeveelheid objecten op een print bed niet van invloed is op de print tijd, maar wel de hoogte en resolutie van de print.
Bij resin printers wordt elke laag als geheel belicht, of je nu 1 of 100 onderdelen hebt.
Ook een voordeel van resin, is dat support structuur sneller weg te halen is dan bij FDM, tenzij je bij FDM, met een oplosbare supportmateriaal print.
Objecten die je met resin print zijn bijna altijd hol (behalve kleine objecten), dit bespaart veel materiaal, en dus ook zonder opvulstructuur.
qua materiaal kosten komen FDM en resin steeds dichter bij elkaar, en wordt resin steeds goedkoper per liter.
Ik heb zelf een Ultimaker 2plus (FDM) en 2 resin printers Epax X1 en Epax X10 4K.
Als je überhaupt nog nooit met een 3D printer gewerkt hebt, zal het leerproces tussen beiden niet veel anders zijn, bij resin moet je meer met chemicaliën werken, en bijkomende luchtjes.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4BkxUu1yKyKB0vDYM4o1M8D.jpg?f=user_large)
Precies dat denk ik ook.SuperKris schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:01:
[...]
Ik denk daarom dat een professioneel bedrijf dat dit voor 70 tot 100,- per model doet, helemaal niet zo'n slechte optie is. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de capaciteiten van dat bedrijf.
Als je een groter aantal bestelt wil het bedrijf in kwestie best wel korting geven.Obiter dictum schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:04:
...en anders krijgen ze een generiek model...
Ik zou inzetten op 100 à 35€
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Pagina: 1