Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09
DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:15:
@SpiriTNL Is je tandwieltje van je extruder wel helemaal goed?
als hij op een bepaald stukje vlak is kun je ook dit soort problemen krijgen...
Zoek ook eens in dit topic naar "hotendd fix" voor je hotend dat zou het ook kunnen zijn.
en als je dat toch aan het zoeken bent, google eens op bltouch ender 3 pin27 bijvoorbeeld.
Youtube staat vol met flimpjes van de firmware aanpassingen voor de bltouch. Ik heb het toendertijd gedaan door het filmpje hierover van Teaching Tech.
Tandwieltje is net nieuw, er zit net een nieuwe metal extruder upgrade op, dus daar ligt het niet aan.
De hotend fix heb ik ook al geprobeerd, maakt geen verschil, is eigenlijk ook om verstopping tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpiriTNL schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:18:
[...]

Tandwieltje is net nieuw, er zit net een nieuwe metal extruder upgrade op, dus daar ligt het niet aan.
De hotend fix heb ik ook al geprobeerd, maakt geen verschil, is eigenlijk ook om verstopping tegen te gaan.
Nooit uitgaan dat als iets nieuw is ook goed is. De tandwielen van de metal extruder staan erom bekend dat ze zeer slecht zijn gemiddeld. Je kunt geluk hebben maar mijne kon ik ook zo weggooien en heb m'n standaard wiel erop gezet. Toen werkte hij prima. Op 1/3e van m'n wieltje waren de tandjes bijna vlak..

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 14:34

lasharor

7 december 2004

DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:53:
Das jouw mening... ik heb er 2 en werken perfect...
en 4.9 van de 5 sterren met 1168 recenties en 2850 bestellingen krijg ik het vermoeden dat het wel goed zit met het ding....
Dat zegt echt helemaal niks :/

Als je ook op reddit zoekt kom je toch vrij regelmatig negatieve ervaringen tegen. Die vind ik betrouwbaarder dan reviews op aliexpress: https://www.reddit.com/r/...b%20bltouch&restrict_sr=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joh ik ga echt geen discussie starten met welles en nietes maar ik open at random 3 van die topics en als mensen denken dat je het ding erin plugt en niets aan de firmware aan moet passen stop ik met lezen.
Of iemand die een issue heeft waarna er 3 reageren dat ze dezelfde opstelling hebben een het wel werkt.
Negatieve verhalen pleuren ze vaak zonder zelf te zoeken op internet en een topic voor geweldig iets is vind je niet.
Joh, koop jij er een inclusief risico op douane of via een NL shop die hem ook uit China haalt dan die ik dat gewoon niet.
Iedereen blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:59:
[...]

Nooit uitgaan dat als iets nieuw is ook goed is. De tandwielen van de metal extruder staan erom bekend dat ze zeer slecht zijn gemiddeld. Je kunt geluk hebben maar mijne kon ik ook zo weggooien en heb m'n standaard wiel erop gezet. Toen werkte hij prima. Op 1/3e van m'n wieltje waren de tandjes bijna vlak..
Gaat dit over zo'n bltouch kloon? Want dan moet ik dit goed volgen. Heb er 1 in mandje gedaan bij Ali, gaat over 8 dagen nog goed wat euri af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:57:
[...]

Gaat dit over zo'n bltouch kloon? Want dan moet ik dit goed volgen. Heb er 1 in mandje gedaan bij Ali, gaat over 8 dagen nog goed wat euri af.
Nee, een metal extruder (een bltouch heeft geen tandjes zover ik weet;))
De welles nietes inderdaad wel.
Ik heb 2 touch clones en de DDE incl dual gear extruder van trianglelabs en down het prima.
Je kunt het veelvoud van het aanschafbedrag uitgeven aan een originele hotend, extruders en probes maar ik doe het niet. Ieder z'n keus.
PS was de ender overigens ook niet een kloon van een andere printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:55:
Joh ik ga echt geen discussie starten met welles en nietes maar ik open at random 3 van die topics en als mensen denken dat je het ding erin plugt en niets aan de firmware aan moet passen stop ik met lezen.
Of iemand die een issue heeft waarna er 3 reageren dat ze dezelfde opstelling hebben een het wel werkt.
Negatieve verhalen pleuren ze vaak zonder zelf te zoeken op internet en een topic voor geweldig iets is vind je niet.
Joh, koop jij er een inclusief risico op douane of via een NL shop die hem ook uit China haalt dan die ik dat gewoon niet.
Iedereen blij.
Oh, wacht. maar dit gaat wel over de kloon. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:19:
[...]

Oh, wacht. maar dit gaat wel over de kloon. Toch?
Yup, volgens mij gaan die topics op reddit over de kloon maar weer ik niet zeker. Lees ze gerust door;)
Je kunt met alles een probleem krijgen en voor sommige dingen moet je echt niet aan de replica's beginnen (een helm van AliExpress halen bijvoorbeeld) maar in feite kan alles wat goed gemaakt wordt ook goed nagemaakt worden is mijn mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:46

Rincewind

Take me in your arms tonight

Rincewind schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Punt is dat ik nu stock FW draai van de BTT GitHub. Daar heb ik geen sources/config van dus kan die niet even aanpassen. Plus mijn Marlin-config is ook niet in orde. Misschien is het een goed idee om komend weekend simpelweg opnieuw te beginnen: de zw/w pins op de Z-as connector, nieuwe Marlin-versie downloaden en opnieuw configureren. En dan weer testen...
Update: did that and it worked! Nou ja, werken... werken... Het koste wel wat trial-and-error maar nu kan ik weer printen. Ik heb dus de complete 2.0.7.2 sources gedownload en alles opnieuw opgezet in VSCode. En victorie! Maar nu zit ik met een raar probleem: als ik ga printen dan zie ik de temperatuur niet oplopen. Alles wordt wel goed warm en de print begint maar pas na een paar secondes na de start zie ik de temp goed staan op mijn display (TFT35-E3 V3.0). De rest werkt wel goed btw. Iemand enig idee?

En wat is een goede stille fan voor een Hero Me Gen 5? Dat wordt mijn volgende project :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Rincewind schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:34:
[...]

Update: did that and it worked! Nou ja, werken... werken... Het koste wel wat trial-and-error maar nu kan ik weer printen. Ik heb dus de complete 2.0.7.2 sources gedownload en alles opnieuw opgezet in VSCode. En victorie! Maar nu zit ik met een raar probleem: als ik ga printen dan zie ik de temperatuur niet oplopen. Alles wordt wel goed warm en de print begint maar pas na een paar secondes na de start zie ik de temp goed staan op mijn display (TFT35-E3 V3.0). De rest werkt wel goed btw. Iemand enig idee?

En wat is een goede stille fan voor een Hero Me Gen 5? Dat wordt mijn volgende project :)
2x 24v 4020's van ome Alie en een Noctua 20x40x40 ;) heb je meer koeling op je hotend. Die setup ga ik bouwen met de hero me gen 5. Let wel op of jou printer 12 of 24V is.. ik heb de cr-20 dus 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09
DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:15:
@SpiriTNL Is je tandwieltje van je extruder wel helemaal goed?
als hij op een bepaald stukje vlak is kun je ook dit soort problemen krijgen...
Zoek ook eens in dit topic naar "hotendd fix" voor je hotend dat zou het ook kunnen zijn.
en als je dat toch aan het zoeken bent, google eens op bltouch ender 3 pin27 bijvoorbeeld.
Youtube staat vol met flimpjes van de firmware aanpassingen voor de bltouch. Ik heb het toendertijd gedaan door het filmpje hierover van Teaching Tech.
Nog even zitten klooien met de TH3D firmware. Ik heb nu TH3D UFW 2.10 firmware draaien.
Ik heb de bltouch aan de praat gekregen. Met de TH3D firmware werkt mijn LCD wel goed en kan ik nu dus de originele pins op het mobo gebruiken.

Voor wat betreft de extruder, ben aan het printen en tot nu toe (30 min.), nog geen problemen met nozzle jam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:38

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 13:16
Soepstengel schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:32:
edit: zoek even het topic/internet af naar ervaringen met kloons, soms werken ze prima maar het gebeurt ook geregeld dat ze niet lekker werken (persoonlijk heb ik de originele bl-touch gekocht daarom)
Zoek even op het topic original Bl-touch problemen, en je ziet dezelfde problemen, ik gebruik 2 klonen van +/- €8,= ps/st (MKS) en werken beide perfect, en kennis van mij heeft met een originele juist problemen, de techniek van zo'n BL-touch stelt ook eigenlijk niks voor, is door iedere hobbyist na te maken, de problemen hebben meestal te maken met de bedrading (te dun, slechte connector, HF-straling) en de tolerantie van de hal sensor en het magneetje op het sensor pennetje en dat komt bij beide voor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
Ik heb het idee dat be bltouch cloon met plastic punt goed is. (Die heb ik zelf ook en werkt hier prima!) Degene met een metalen punt zou ik niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die een Direct drive gebruikt icm Bigtreeth smart sensor.
Alles gemonteerd en senor bovenop het frame gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvvF1RkqKtRFoZ7zdjYm7LjmqSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KzDz4rDlcUS2ClA97wnTkcL.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er blijf nu wel erg weinig ruimte over qua hoogte dus niet de goede plek hiervoor.
Benieuwd waar andere met een direct deze geplaatst hebben.

Beste plek is net boven de BMG extruder maar dan moet ik wat gaan ontwerpen op de hotend en dat wordt lastig om een goed punt te vinden om het op vast te monteren.

Nu kan ik hem altijd proberen op de oude plek waar voorheen de originele extruder zat maar dan moet je weer met bowden tube aan de slag en was blij daar vanaf te zijn >:)

Andere optie zou zijn om de sensor te verhogen zodat deze boven het frame uitkomt (makkelijk te ontwerpen) maar dat betekend dan weer dat de spoolholder ook een eind omhoog moet anders kan het filament niet netjes doorgevoerd worden in de sensor.

2de optie lijkt mij de makkelijkste en beste optie maar mogelijk dat iemand het anders heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BlueFlame schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:37:
Ik heb het idee dat be bltouch cloon met plastic punt goed is. (Die heb ik zelf ook en werkt hier prima!) Degene met een metalen punt zou ik niet nemen.
Ivm magnetisch bed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Ik heb daar meer negatieve ervaringen over gelezen (punt is iets zwaarder, mensen die zeiden dat de punt tijdens het printen naar beneden viel en de print van het bed stootte, minder nauwkeurig en dat de punt in verloop van tijd minder goed bleef zitten (magnetisme verloor))
Is volgens mij ook een oudere versie.
Maar goed, allemaal hear say natuurlijk. Zelf geen ervaring met dat model. Enkel met een kloon met plastic punt en bij mij werkt die prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
MikeOO schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:09:
Iemand die een Direct drive gebruikt icm Bigtreeth smart sensor.
Alles gemonteerd en senor bovenop het frame gemonteerd.

[Afbeelding]

Maar er blijf nu wel erg weinig ruimte over qua hoogte dus niet de goede plek hiervoor.
Benieuwd waar andere met een direct deze geplaatst hebben.

Beste plek is net boven de BMG extruder maar dan moet ik wat gaan ontwerpen op de hotend en dat wordt lastig om een goed punt te vinden om het op vast te monteren.

Nu kan ik hem altijd proberen op de oude plek waar voorheen de originele extruder zat maar dan moet je weer met bowden tube aan de slag en was blij daar vanaf te zijn >:)

Andere optie zou zijn om de sensor te verhogen zodat deze boven het frame uitkomt (makkelijk te ontwerpen) maar dat betekend dan weer dat de spoolholder ook een eind omhoog moet anders kan het filament niet netjes doorgevoerd worden in de sensor.

2de optie lijkt mij de makkelijkste en beste optie maar mogelijk dat iemand het anders heeft opgelost.
Ik denk dat ik toch zou proberen hem hoger op te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
Ik ben weer eens terug gegaan om mijn retraction te tunen omdat ik nu een metalen extruder heb maar ik loop een beetje vast op een defect dat zich nu vertoont.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl-qVweuLi2KeBiOp8IcYriRXUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9FSmanX1HO2QJtaEPWDprod.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij zeggen of dit nou blobs en zits zijn of juist een layer shift? Hey komt bij iedere retraction distance wel een beetje voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Khalon op 03-11-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

mutsje schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:40:
[...]

2x 24v 4020's van ome Alie en een Noctua 20x40x40 ;) heb je meer koeling op je hotend. Die setup ga ik bouwen met de hero me gen 5. Let wel op of jou printer 12 of 24V is.. ik heb de cr-20 dus 24V.
Daar dacht ik ook aan maar zijn die 4020's wel een beetje stil dan? Bij ome Ali weet je maar nooit... Een Noctua is zeker stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36

aKra

Intentionally left blank.

Khalon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:50:
Ik ben weer eens terug gegaan om mijn retraction te tunen omdat ik nu een metalen extruder heb maar ik loop een beetje vast op een defect dat zich nu vertoont.

[Afbeelding]

Kan iemand mij zeggen of dit nou blobs en zits zijn of juist een layer shift? Hey komt bij iedere retraction distance wel een beetje voor.
Was je aanwezig bij de print? Misschien heeft de nozzle er even stil gestaan ivbm buffering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
aKra schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:20:
[...]

Was je aanwezig bij de print? Misschien heeft de nozzle er even stil gestaan ivbm buffering?
Ik was er niet bij maar ik denk dat het eenmalig was want ik heb een tweede print gedaan en het was nu weg. Ik dacht zelf eigenlijk dat het aan retraction speed lag omdat ik ook tandafdrukken in mijn filament heb gevonden en die probeer weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueFlame schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat ik toch zou proberen hem hoger op te hangen :)
is inderdaad de makkelijkste oplossing maar mooiste wordt het denk ik niet. Ik laat het even broeden of ik nog meer oplossingen kan bedenken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heeft er hier iemand een BLTouch (of 3DTouch) op een SKR Mini E3 V2 aangesloten op alleen die 5-pins "Z-probe" header die daarvoor bedoeld is? Dat heb ik namelijk gedaan omdat ik voor de veiligheid ook de gewone z-stop wil blijven gebruiken voor homing.
Ik krijg het alleen niet werkend (ik gebruik het bigtreetech TFT35 scherm). Ik heb inmiddels zo veel verschillende informatie gezien wat niet bij elkaar aansluit, dat ik me afvraag wat nu het juiste moet zijn.
Ik kan de probe in en uit laten bewegen, maar levelen doet hij niet (vanaf TFT35 menu), dan gaat hij één keer naar de gewone Z-endstop en dat was het.

Ik had ook dit geprobeerd, maar dan start hij op met een reeks foutmeldingen. Dus ik heb maar snel weer de gewone firmware erop gezet.

Een tweede reden dat ik alles op die speciale Z-probe connector heb aangesloten is dat ik er een jst-xh connector opgezet heb omdat die standaard dupontstekkertjes helemaal niet goed bleven zitten, die vielen er zo weer vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

mulder

ik spuug op het trottoir

Dat is recentelijk in dit topic voorbij gekomen met verschillende oplossing; bij mij was het de draden in het stekkertje omdraaien, ik weet niet hoe die andere het opgelost heeft. Even terugbladeren, ik heb posts bij beide oplossingen.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is nou het grote voordeel van een bltouch tov mesh bed leveling? Dat laatste doe ik 1x en dan staat het goed tot de volgende nozzle-wissel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

mulder

ik spuug op het trottoir

Meten is weten

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:32
Ik ben momenteel dit onderdeel aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:4460693
Alleen nu heb ik overal support aangezet en dat ga ik er (waarschijnlijk) nooit uitkrijgen, stomme ik 8)7 .
Maar hoe moet ik dit dan slicen? Alleen support toevoegen waar hij het bed raakt (touching buildplate)?

EDIT: ik gebruik de laatste versie van Cura

[ Voor 10% gewijzigd door RensVerlaak op 04-11-2020 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:53
BounceMeister schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:41:
Heeft er hier iemand een BLTouch (of 3DTouch) op een SKR Mini E3 V2 aangesloten op alleen die 5-pins "Z-probe" header die daarvoor bedoeld is? Dat heb ik namelijk gedaan omdat ik voor de veiligheid ook de gewone z-stop wil blijven gebruiken voor homing.
Ik krijg het alleen niet werkend (ik gebruik het bigtreetech TFT35 scherm). Ik heb inmiddels zo veel verschillende informatie gezien wat niet bij elkaar aansluit, dat ik me afvraag wat nu het juiste moet zijn.
Ik kan de probe in en uit laten bewegen, maar levelen doet hij niet (vanaf TFT35 menu), dan gaat hij één keer naar de gewone Z-endstop en dat was het.

Ik had ook dit geprobeerd, maar dan start hij op met een reeks foutmeldingen. Dus ik heb maar snel weer de gewone firmware erop gezet.

Een tweede reden dat ik alles op die speciale Z-probe connector heb aangesloten is dat ik er een jst-xh connector opgezet heb omdat die standaard dupontstekkertjes helemaal niet goed bleven zitten, die vielen er zo weer vanaf.
Dit is een leuke taak die ik ook had geprobeerd (en uiteindelijk soort van werkend gekregen). Maar uiteindelijk tot deze conclusie gekomen: Niet doen.
Het heeft geen zin om je Z-Stop er in te houden als je gaat levelen, want wellicht gaat je bed een stukje omhoog / naar beneden en dan is juist de Z-probe nodig om je initiële Z op 0 te krijgen en heeft je endstop geen nut meer. Wellicht dat je endstop in noodgevallen nog kan werken maar ook dan heb je je bed misschien al dusdanig omhoog gedraaid dat het weinig uitmaakt. In mijn optiek was het de hassle van een non-conforme setup met veel troubleshooten niet waard, de Z-probe is betrouwbaar genoeg.

Dit is mijn config nu, zonder endstop trouwens maar wel met de Z-probe pins:
https://github.com/KirovA...ng/Marlin/Configuration.h
https://github.com/KirovA...arlin/Configuration_adv.h

Edit: hier de gewijzigde waardes, iets overzichtelijker:
https://github.com/KirovA...nfig/ACTUAL%20Changes.txt

De BLTOUCH_FORCE_SW_MODE had ik nodig om mijn 3d touch werkend te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door KirovAir op 04-11-2020 09:49 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@mulder @KirovAir Thx, ik kwam via wat berichten hier iets tegen over poort pc14, ik vermoed dat daar nog iets te tweaken valt. Vanavond weer even aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
RensVerlaak schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:24:
Ik ben momenteel dit onderdeel aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:4460693
Alleen nu heb ik overal support aangezet en dat ga ik er (waarschijnlijk) nooit uitkrijgen, stomme ik 8)7 .
Maar hoe moet ik dit dan slicen? Alleen support toevoegen waar hij het bed raakt (touching buildplate)?

EDIT: ik gebruik de laatste versie van Cura
Er staat onderaan:

Notes:
Supports are only required for just the Fang itself, using a 45 degree overhang; the BLTouch mount does not require supports.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Naalroc schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:50:
[...]

Er staat onderaan:

Notes:
Supports are only required for just the Fang itself, using a 45 degree overhang; the BLTouch mount does not require supports.
Ja dat heb ik gelezen maar weet niet wat hij dan precies bedoeld.

EDIT: Bedoeld hij dan heel dat onderdeel of alleen de onderkant??

[ Voor 9% gewijzigd door RensVerlaak op 04-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
RensVerlaak schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:51:
[...]

Ja dat heb ik gelezen maar weet niet wat hij dan precies bedoeld.

EDIT: Bedoeld hij dan heel dat onderdeel of alleen de onderkant??
Ik vermoed vanaf build plate only, hoe wil je de infill in de luchtkanalen er anders uitkrijgen, Dat kan prima met een bridge. Zo groot is die niet.

Edit: Bij het maken van met name 3D print ontwerpen houden ontwerpers hier rekening mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 04-11-2020 11:46 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Daniel. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:45:
[...]

Ik vermoed vanaf build plate only, hoe wil je de infill in de luchtkanalane er anders uitkrijgen, Dat kan prima met een bridge. Zo groot is die niet.
Bedankt, dit dacht ik zelf namelijk ook maar wist het niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra

aKra

Heb je de firmware aangepast? Want dat dient wel te gebeuren in dat geval als je beiden wilt behouden, persoonlijk gebruik ik de Z endstop niet meer en wordt de Z-axis door de 3DTouch gelevelled.
BounceMeister schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:11:
@mulder @KirovAir Thx, ik kwam via wat berichten hier iets tegen over poort pc14, ik vermoed dat daar nog iets te tweaken valt. Vanavond weer even aan de slag.
/**
* Z_MIN_PROBE_PIN
*
* Define this pin if the probe is not connected to Z_MIN_PIN.
* If not defined the default pin for the selected MOTHERBOARD
* will be used. Most of the time the default is what you want.
*
* - The simplest option is to use a free endstop connector.
* - Use 5V for powered (usually inductive) sensors.
*
* - RAMPS 1.3/1.4 boards may use the 5V, GND, and Aux4->D32 pin:
* - For simple switches connect...
* - normally-closed switches to GND and D32.
* - normally-open switches to 5V and D32.
*/
#define Z_MIN_PROBE_PIN PC14 // Pin 32 is the RAMPS default
KirovAir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:42:
[...]

De BLTOUCH_FORCE_SW_MODE had ik nodig om mijn 3d touch werkend te krijgen.
Hmmm, werkt goed bij mij met een 3DTouch met metalen pin zonder dit enabled. Ben wel benieuwd wat het nou feitelijk doet dat wordt me niet geheel duidelijk "SW mode".

"It makes the output pulse longer." ??

[ Voor 32% gewijzigd door aKra op 04-11-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

me heeft maar krimpkous en de traingelabs bl-touch in winkelmandje gepropt, afrekenen doen we pas 11/11 :+ zijn er ook lui die gelijk sunlu pla enzo meebestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Daniel. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:45:
[...]

Ik vermoed vanaf build plate only, hoe wil je de infill in de luchtkanalen er anders uitkrijgen, Dat kan prima met een bridge. Zo groot is die niet.

Edit: Bij het maken van met name 3D print ontwerpen houden ontwerpers hier rekening mee.
Ik zit nu te twijfelen tussen 2 posities om hem te printen.
Welke zou ik kiezen?
1: https://prnt.sc/vdah1u

of

2: http://prntscr.com/vdakbb

Bij 1 is het support makkelijker te verwijderen alleen heb je naar mijn mening meer overhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RensVerlaak schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:58:
[...]

Ik zit nu te twijfelen tussen 2 posities om hem te printen.
Welke zou ik kiezen?
1: https://prnt.sc/vdah1u

of

2: http://prntscr.com/vdakbb

Bij 1 is het support makkelijker te verwijderen alleen heb je naar mijn mening meer overhang.
Ik zou kijken hoe de support is als je tree support selecteert. Ik denk dat dan foto 2 er het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Daniel. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zou kijken hoe de support is als je tree support selecteert. Ik denk dat dan foto 2 er het beste uitkomt.
Bedankt voor je reactie, Dit ziet er best goed uit. Weer wat geleerd. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RensVerlaak schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:09:
[...]

Bedankt voor je reactie, Dit ziet er best goed uit. Weer wat geleerd. _/-\o_
Ikzelf gebruik voor het slicen Simplify3D, maar cura is ontzettend mooi met tree supports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Daniel. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:16:
[...]

Ikzelf gebruik voor het slicen Simplify3D, maar cura is ontzettend mooi met tree supports.
Ik ben zelf nog niet zo lang aan het printen en tot heden niet veel verder gekeken dan de standaard opties. Dit heeft er ook mee te maken dat er tal van opties zijn. Maar tree supports is een mooie feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RensVerlaak schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:18:
[...]

Ik ben zelf nog niet zo lang aan het printen en tot heden niet veel verder gekeken dan de standaard opties. Dit heeft er ook mee te maken dat er tal van opties zijn. Maar tree supports is een mooie feature.
Ik zou ook hier in kijken, Discord ben ik over het algemeen wat sneller mee met reageren en het is natuurlijk ook handig voor iedereen die actief is in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Daniel. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:20:
[...]

Ik zou ook hier in kijken, Discord ben ik over het algemeen wat sneller mee met reageren en het is natuurlijk ook handig voor iedereen die actief is in het topic.
Wat bedoel je met ''hier''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Vergeten te kopiëren en te plakken. 8)7

https://discord.gg/BdNXqj3e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

ik :) Initieel had ik hetzelfde probleem maar na hulp via dit forum ben ik eruit gekomen. Ik heb een eigen versie van Marlin 2.0.7.2 geconfigureerd en deze werkt nu. Wat heb je geprobeerd en waar gaat het fout? Welke foutmeldingen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:59
Heeft iemand zo'n mooie marlin config voor de E3 V2 met standaard bord en de BL touch in de Zstop en overige 3 in de 5 pins header?

Heb de 3D touch nu al een tijdje thuis liggen maar tot zover nog niet echt per se nodig gehad maar wil hem eigenlijk wel installeren. (Bed redelijk grat gekregen met aluminiumfolie eronder en met papier levelen en dan Z offset -0.08 tot -0.12 afhankelijk van hoeveelheid squish)

Zag overigens dat TeachingTech een gedetailleerd filmpje hierover had :) Goed uitkijken wat + & - is las ik. :)

Tevens heb ik een Thinclient gekocht als vervanger van een raspberry pi server. Dit heeft de Pi vrijgemaakt om eventueel octoprint te gaan gebruiken.

Heeft men hier nog voors en tegens voor het gebruik van octoprint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Octoprint gewoon doen. Ik ken geen nadelen eerlijk gezegd... Alleen dat je USB verbinding stabiel moet zijn maar that's it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Esso21 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:50:
Heeft iemand zo'n mooie marlin config voor de E3 V2 met standaard bord en de BL touch in de Zstop en overige 3 in de 5 pins header?
firmware-bltouch-for-z-homing.bin

https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DRuw schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:54:
Octoprint gewoon doen. Ik ken geen nadelen eerlijk gezegd... Alleen dat je USB verbinding stabiel moet zijn maar that's it
Inderdaad, USB connectie is de uitdaging. Moet goed “vast” zitten. Maar gemak van Octoprint is niet te overtreffen. Gemartel met mem cards moet je echt niet meer willen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat probleem had ik ook met de usb kabel naar de printer, nieuwe kabel gekocht opgelost. Gelijk pin 5 afgetaped zodat display geen stroom via usb krijgt.

Vandaag 2e maan aan het printen, nu in het wit. Oudste dochter was jalours dat jongste de maan op de kamer mocht. Tja maken we er toch nog 1. Je moet alleen 69 uur wachten en hopen dat die niet van de glasplaat afkomt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:44
Nieuw skr e3 board.

Voornamelijk grootste verschil lijkt de lpc1769 processor te zijn.

Er komt een 11.11 aanbieding.
🎉The SKR E3 Turbo adopts SGM6130 power chip, and it supports 12-24V power input. The power conversion rate is up to 94%, and the maximum output current can reach 2.5A.
🎉Add the protection device to the thermistor interface.
🎉The USB port adopts the ESD protector USBLC6-2, which effectively protects the USB port from damage.
🎉The main control adopts LPC1769 chip. (up to 120MHz frequency and the ARM of Cortex-M3)
🎉5 TMC2209 drivers on board, supporting dual extruders.
🎉Onboard NTC100K thermistor, real-time monitoring of motherboard temperature.
🎉The Standby function of TMC2209 is added. You can change the firmware and set the function according to your needs. (In this mode, the driver chip will automatically cut off the power supply to the motor, and its own power consumption will be minimized, thereby effectively reducing power consumption.)
🎉The heating rod interface adopts pluggable wiring terminals, which makes your wiring process more convenient and quicker.
🎉Add I2C main circuit expansion interface and UART expansion interface for DIY.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-iJJoWH6l0UzVMHFo5xZTiHt_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxC1UaonicHO4zlykI6BURMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Rincewind schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:59:
[...]
ik :) Initieel had ik hetzelfde probleem maar na hulp via dit forum ben ik eruit gekomen. Ik heb een eigen versie van Marlin 2.0.7.2 geconfigureerd en deze werkt nu. Wat heb je geprobeerd en waar gaat het fout? Welke foutmeldingen heb je?
Terwijl ik dit aan het typen was, heb ik enige vooruitgang geboekt (helaas geen idee hoe, ik heb deze instellingen eerder ook al gehad), onderaan het originele bericht. De probe reageert nu wel tijdens een bed level test, hij gaat 9 punten meten met de 3dtouch, maar de offset t.o.v. de nozzle lukt nog niet. De "z offset wizard" werkt niet (vanuit gewone marlin interface), hij homed dan gewoon op de normale endstop i.p.v. de 3dtouch. Wanneer ik de probe uitschuif in het menu en vervolgens de z as verminder, schuift de 3dtouch langzaam in, totdat hij rood gaat knipperen en reageert daarna niet meer. Hij plopt dan niet naar binnen bij het omslagpunt. Geen idee hoe ik dan de probe z-offset moet instellen.
Ook is het heel raar dat hij eerst m'n nozzle het bed induwde, ik dat handmatig bijgesteld heb en hij nu ineens weer 1 a 2mm te hoog zit.

Origineel bericht:
Ik heb de 3D touch van Trianglelab, aangesloten op de Z-probe aansluiting (5 pins op rij) van de SKR Mini E3 V2 en ik gebruik tevens het bigtreetech TFT35 scherm.

Bij opstarten zag ik steeds deze meldingen:
- Failed to enable bed leveling
- Bed leveling off
- Fade height off.
Momenteel zie ik daarvan alleen de "Fade height off" nog maar, wanneer hij met de TFT35 opstart.

Bij opstarten gaat de probe twee keer in en uit en er gaat dan een rode led in branden. Wanneer ik in het menu "deploy" kies, komt de pin eruit en wordt hij blauw. Wanneer ik "stow" kies, gaat de pin naar binnen en wordt hij weer rood. Wanneer ik "test" kies blijft de pin continu in en uit klikken totdat ik weer stow kies.

Wanneer ik de bed level test start, gaat hij eerst alles homen op de normale endstops en stopt daarna. De pin van de 3d touch is dan niet naar buiten gekomen.
Wanneer ik de probe Z offset wizard start, gebeurt hetzelfde.

De 3d touch is aangesloten als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJqMN1RKhgjUW81cVSFbzcosoIc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEdQDPzVnBOBn29NCLlMQEuh.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens de laatse Marlin firmware uit de Bugfix branch v2.0.x branch gedownload.
Daarbij het Ender 5 met SKR Mini E3 V2 profiel uit de configurations/examples gekopieerd.
Dan het volgende aangepast:
(Wisselen van PC6 en PC7 omdat 1 fan poort kapot is.)
Aanpassingen betreft de 3D Touch:

Bestand: Config.h:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#define Z_MIN_PROBE_PIN 14
#define BLTOUCH
#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44, -24, 0 } 

//#define AUTO_BED_LEVELING_3POINT
//#define AUTO_BED_LEVELING_LINEAR
define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR
//#define AUTO_BED_LEVELING_UBL   
//#define MESH_BED_LEVELING

#define PROBING_MARGIN 45

#define RESTORE_LEVELING_AFTER_G28
#define GRID_MAX_POINTS_X 3
#define Z_SAFE_HOMING

#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING false

// #define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN //want ik gebruik niet de endstop pin voor de probe

Bestand Configuration_adv.h
De z offset wizard is nieuw, hier de uitleg, maar dat werkt niet. Hij homed dan op de standaard Z-stop en niet op de probe.
code:
1
2
#define PROBE_OFFSET_WIZARD 
//#define BLTOUCH_SET_5V_MODE

Bestand Marlin\src\pins\stm32f1\pins_BTT_SKR_MINI_E3_common.h
code:
1
#define Z_MIN_PROBE_PIN    PC14

Compileren met Marlin autobuilder waarbij ik "STM32F103RC_btt_512K" kies.
Na flashen eerst een M502 en dan een M500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Trouwens! Ik had er moeite mee met mesh bed levelling zonder de 3DTouch dat de TFT35 firmware poep was, die heb ik ook manual gecompiled en alle problemen zijn zo verdwenen toen bij mij! En later kwam de 3DTouch er bij.

(Compleet op eigen risico heb ik even mijn compile gedeeld.)

[ Voor 23% gewijzigd door aKra op 04-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:51

Mitchell

Ondertitel

Chrisje1983 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:05:
Nieuw skr e3 board.

[...]
Klinkt goed. Ben benieuwd wat precies die standby functie zal toevoegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Mitchell op 05-11-2020 01:53 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht iemand nog een Ender 3X zoeken nu wel heel voordelig, 134 euro en verzonden vanuit Duitsland.
https://www.tomtop.com/p-...detracker&utm_campaign=de

bron: https://nl.pepper.com/aan...ded-kit-3d-printer-168225

Zelf geen ervaring met de webshop. Zou zeker kijken of ze betrouwbaar zijn en of je dat risico wilt nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:59
Gaat dat goed met een standaard ender 3 v2 board? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BounceMeister waarom die 5 aansluitingen naast elkaar gebruiken en niet de zwart-witte op je z endstop?
Ik vermoed dat daar je hoofd issue zit gezien je een hoop extra moet aanpassen als je hem aansluit zoals je hem nu hebt (wat je wel lijkt gedaan te hebben maar waarom zou je...)
Er zitten her en der in de config delen per functie ook nog verwijzingen naar de endstop of aparte pins en daar loop je nu vermoedelijk vast..

Ik zou hem eens op je endstop aansluiten en een standaard firmware flashen om te zien of hij normaal wel werkt.
Ik moest trouwens wel die inverting van het signaal aan zetten bij m'n kloon.

[ Voor 18% gewijzigd door DRuw op 05-11-2020 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
DRuw schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:52:
@BounceMeister waarom die 5 aansluitingen naast elkaar gebruiken en niet de zwart-witte op je z endstop?
Ik vermoed dat daar je hoofd issue zit gezien je een hoop extra moet aanpassen als je hem aansluit zoals je hem nu hebt (wat je wel lijkt gedaan te hebben maar waarom zou je...)
Er zitten her en der in de config delen per functie ook nog verwijzingen naar de endstop of aparte pins en daar loop je nu vermoedelijk vast..

Ik zou hem eens op je endstop aansluiten en een standaard firmware flashen om te zien of hij normaal wel werkt.
Nee hoor, je hoeft enkel deze uit de commentaren:
//Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN
(Met andere woorden, gebruik NIET de endstop pins, maar pak de Z-probe pins)

Dan werkt het gewoon en worden de juiste pins gebruikt. Ik heb hem ook zo.
Chrisje1983 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:05:
Nieuw skr e3 board.

Er komt een 11.11 aanbieding.

[...]

[Afbeelding]
Is dit de opvolger van de 2.0? Heb toevallig een RMA lopen op de 2.0 dus kan die wellicht meteen meepakken. :P

[ Voor 27% gewijzigd door KirovAir op 05-11-2020 10:10 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Ik heb hem ook op de 5 pins aansluiting en gebruik de z-stop nog als fallback. Zo hoop ik al te erge schade aan het printbed te voorkomen als de bltouch het een keer niet doet. Dat dit onzin zou zijn ben ik het dus niet mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KirovAir die pins moet je dan toch ook definen? Anyway, ik heb me er nooit in verdiept mede door de filmpjes etc waarin aangegeven wordt dat het geen voordelen heeft en ik hoor wel vaker issues met het aansluiten op die manier.
Ik kom er zelf maar niet aan toe om m'n printers af te stellen verdomme.
Iets te druk en ben blij als ik savonds ff op de bank kan hangen. Maarja... Ali heb weer sale binnenkort dus moet wel ff aan de gang:)

@BlueFlame heb je in de software parallel staan dan of hardwarematig?

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 05-11-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

net was mijn ender 5 zomaar uitgevallen na een print van 16 uur. ging ook nie tmeer aaan, pas na 10 minuten lukt het weer.

ik denk dat de mobo oververhit is of zo. de fan in de case zelf draaide niet goed. klopt het dat de rood/zwarte fan anan de onderkant in de fan1 pin moet en enkel draait als fan speed hoog staat. de fan voor de extruder draait constant. de blauwgele draad zit nu naast de x-stop.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
kmf schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:06:
net was mijn ender 5 zomaar uitgevallen na een print van 16 uur. ging ook nie tmeer aaan, pas na 10 minuten lukt het weer.

ik denk dat de mobo oververhit is of zo. de fan in de case zelf draaide niet goed. klopt het dat de rood/zwarte fan anan de onderkant in de fan1 pin moet en enkel draait als fan speed hoog staat. de fan voor de extruder draait constant. de blauwgele draad zit nu naast de x-stop.
IK denk eerder aan de voeding die toch te heet is geworden, maar mobo zou ook kunnen, misschien een stepperdriver die te heet wordt en dan kortsluiting veroorzaakt waardoor de voeding uitschakeld, ook een kortsluiting in één van de (bewegende) bedradingen zou dit kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hardy8 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:34:
[...]

IK denk eerder aan de voeding die toch te heet is geworden, maar mobo zou ook kunnen, misschien een stepperdriver die te heet wordt en dan kortsluiting veroorzaakt waardoor de voeding uitschakeld, ook een kortsluiting in één van de (bewegende) bedradingen zou dit kunnen doen.
gelukkig heb ik een meanwell voeding. maar ik zie de fan daarvan normaal niet draaien, vraag blijft nog, zit de mobo fan goed?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra

aKra

Esso21 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:43:
[...]

Gaat dat goed met een standaard ender 3 v2 board? 8)7
Negatief ik had standaard blijkbaar niet gelezen, ik dacht met V2 dat je de SKR BTT E3 V2 bedoelde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DRuw schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:52:

Ik wilde de extra zekerheid van een echte endstop. Het aanslagpunt van de probe zit een paar mm lager, dus dat zou goed samen moeten kunnen werken. Verder zit de 5-pins aansluiting erop, dus verwacht je wel dat dat dan werkt. (Hoewel ik nu wel m'n twijfels heb bij BigTreeTech producten).

Ik heb hem er nu weer even afgehaald en de firmware weer "normaal" geflasht. Ik wacht er even een poosje mee voordat ik er weer meerdere lange avonden/nachten mee bezig ga. Misschien dat de instellingen van @BlueFlame me nog kunnen helpen voor deze configuratie. En anders maar zoals bij jou op de Z-stop dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
KirovAir schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:08:
[...]

[...]

Is dit de opvolger van de 2.0? Heb toevallig een RMA lopen op de 2.0 dus kan die wellicht meteen meepakken. :P
Mijn dispute voor de SKR Mini E3 V2 bij Aliexpress is midden in de conversatie afgekapt door Aliexpress met een partial refund. Ik moest vanalles testen en video's doorsturen etc. Dat duurde blijkbaar te lang ondanks dat ik dat steeds binnen 1 dag doorgaf en dan 2 dagen op reactie van de shop moest wachten. De verkoper had het defect aan de fan-poort erkend en had in een bericht resend of refund voorgesteld, maar over de resend had ik bij de reviews al gelezen dat dat niet altijd gedaan wordt omdat je dan de claim gestopt hebt. Ze laten nu ook niks meer van zich horen. De "BIG TREE TECH Store" van Aliexpress kan ik dus niet aanbevelen.
Ik heb nu de mobo fan altijd aan staan (12V noctua 4010) en de part-fan op die fan-poort aangesloten, dus in elke firmware moet ik die poorten omwisselen (PC6 en PC7).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
BounceMeister schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:28:
[...]

Mijn dispute voor de SKR Mini E3 V2 bij Aliexpress is midden in de conversatie afgekapt door Aliexpress met een partial refund. Ik moest vanalles testen en video's doorsturen etc. Dat duurde blijkbaar te lang ondanks dat ik dat steeds binnen 1 dag doorgaf en dan 2 dagen op reactie van de shop moest wachten. De verkoper had het defect aan de fan-poort erkend en had in een bericht resend of refund voorgesteld, maar over de resend had ik bij de reviews al gelezen dat dat niet altijd gedaan wordt omdat je dan de claim gestopt hebt. Ze laten nu ook niks meer van zich horen. De "BIG TREE TECH Store" van Aliexpress kan ik dus niet aanbevelen.
Ik heb nu de mobo fan altijd aan staan (12V noctua 4010) en de part-fan op die fan-poort aangesloten, dus in elke firmware moet ik die poorten omwisselen (PC6 en PC7).
Ah dit is goed om te weten. Ik heb ook geen reactie meer dus ik laat het dispute gewoon lopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
aKra schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:23:
Trouwens! Ik had er moeite mee met mesh bed levelling zonder de 3DTouch dat de TFT35 firmware poep was, die heb ik ook manual gecompiled en alle problemen zijn zo verdwenen toen bij mij! En later kwam de 3DTouch er bij.

(Compleet op eigen risico heb ik even mijn compile gedeeld.)
Ik vind de TFT35 interface wel prettiger dan de standaard tft met draaiknop, maar niet elke nieuwe functie in Marlin zit daar dan in natuurlijk. En je moet niet te snel achter elkaar dingen aantikken heb ik gemerkt.

Bedankt voor de .bin, maar ik zou hem denk ik liever zelf compilen zodat ik weet wat er verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra

aKra

BounceMeister schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:34:
[...]

Ik vind de TFT35 interface wel prettiger dan de standaard tft met draaiknop, maar niet elke nieuwe functie in Marlin zit daar dan in natuurlijk. En je moet niet te snel achter elkaar dingen aantikken heb ik gemerkt.

Bedankt voor de .bin, maar ik zou hem denk ik liever zelf compilen zodat ik weet wat er verandert.
Eens, uiteindelijk gaat hier ook een Octoprint komen dan is die TFT35 verder overbodig.

Kan het niet echt meer herinneren maar vrij basic gecompilled, bed levelling, z babystepping etc. hij is heel anders dan de standaard firmware maar veel meer opties oa. tuning en e-steps zit er nu ook in.

Gewoon eens zelf compilen, je weet ondertussen al genoeg heb ik het idee :+
(En anders probeer je het, je krijgt een firmware.cur terug dus je kunt terug flashen of je haalt hem van GitHub af.)

[ Voor 6% gewijzigd door aKra op 05-11-2020 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueFlame
DRuw schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:37:
@BlueFlame heb je in de software parallel staan dan of hardwarematig?
Software. Dus de bltouch zit op de 5 pins connector en de z-stop op zijn eigen plaats.

Settings om dit goed aan de praat te krijgen:
Comment:
//#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN
Uncomment:
#define USE_PROBE_FOR_Z_HOMING
Change and uncomment:
#define Z_MIN_PROBE_PIN PC14

Dat zou het moeten zijn (uiteraard dan nog de andere instellingen om je bltouch te configureren volgens de diverse filmpjes)

[ Voor 43% gewijzigd door BlueFlame op 05-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
BounceMeister schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:34:
Heel verstandig en daar leer je ook het meeste van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 18:41
Vandaag
Micro-Swiss Direct Drive Extruder voor Creality Ender 5
Afbeeldingslocatie: https://cdn-3d.niceshops.com/upload/image/product/large/default/micro-swiss-direct-drive-extruder-voor-creality-ender-5-332183-nl.png
besteld.

Ben benieuwd of het me wat gaat opleveren (ik heb redelijk veel last van afbrekende pla rollen(een dag niet gebruiken en het draad is stuk bij de het punt waar het draad in gaat en bij de filement detector. )en ik snap niet hoe dat steeds kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
rejer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:06:
Vandaag
[Afbeelding]
besteld.

Ben benieuwd of het me wat gaat opleveren (ik heb redelijk veel last van afbrekende pla rollen(een dag niet gebruiken en het draad is stuk bij de het punt waar het draad in gaat en bij de filement detector. )en ik snap niet hoe dat steeds kan)
Klinkt meer als troep wat je gebruikt (no offense) maar een DD gaat je niet helpen. Wat voor een merk gebruik je?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag
[Afbeelding]
besteld.

Tja, slechte kwaliteit PLA probleem los je niet op met andere extruder.

Ik had de orginele PLA van Creality (die mee kwam met de Ender 5). Elke ochtend de PLA afgeknapt, dus die rol PLA ligt in de kast en gebruik ik niet meer.
Wat voor PLA merk gebruik je op dit moment?

Ik gebruik alleen de 123-3d Jupiter serie, die is nog nooit afgeknapt.
Wel mooie extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Mistacal schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:30:
[...]

Klinkt meer als troep wat je gebruikt (no offense) maar een DD gaat je niet helpen. Wat voor een merk gebruik je?
Degene die steeds knapte PLA Filament 1.75 mm, Giantarm 3D Printer Filament PLA 1 kg Spool grijs
https://www.amazon.de/gp/product/B07Q1MMLGN/

(daar van 2 gekocht en beide kapot, tevens ook een glow in the dark rol is bij mij afgebroken)

https://www.amazon.de/gp/product/B08BZPZRFK/
Die heb ik ook geprobeerd, PETG. Maar daar komen steeds rare blobs op mijn prints.

Daarom dus een beetje een alles in een besteld.

Ben benieuwd :)
smitae schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:55:
[...]

Tja, slechte kwaliteit PLA probleem los je niet op met andere extruder.

Ik had de orginele PLA van Creality (die mee kwam met de Ender 5). Elke ochtend de PLA afgeknapt, dus die rol PLA ligt in de kast en gebruik ik niet meer.
Wat voor PLA merk gebruik je op dit moment?

Ik gebruik alleen de 123-3d Jupiter serie, die is nog nooit afgeknapt.
Wel mooie extruder.
Ik zal eens kijken naar de 123-3d Jupiter serie. Ik had gister nu net een rol basic van amazon gekocht(grijs omdat die kleur volgens mij het makkelijkste te airbrushen is), maar ik zal mijn volgende rol van 123 halen.

PLA Filament 1.75 mm, Giantarm 3D Printer Filament PLA 1 kg Spool grijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Dikke tip, vermijd onbekende merken.. 123-3D is consistent qua kwaliteit, zelf basic Amazon spul vertrouw ik nog meer dan de links die je post.

Die DD had niet gehoeven wel mooi spul trouwens ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rejer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:14:
[...]

Degene die steeds knapte PLA Filament 1.75 mm, Giantarm 3D Printer Filament PLA 1 kg Spool grijs

(daar van 2 gekocht en beide kapot, tevens ook een glow in the dark rol is bij mij afgebroken)

https://www.amazon.de/gp/product/B08BZPZRFK/
Die heb ik ook geprobeerd, PETG. Maar daar komen steeds rare blobs op mijn prints.

Daarom dus een beetje een alles in een besteld.

Ben benieuwd :)

[...]

Ik zal eens kijken naar de 123-3d Jupiter serie. Ik had gister nu net een rol basic van amazon gekocht(grijs omdat die kleur volgens mij het makkelijkste te airbrushen is), maar ik zal mijn volgende rol van 123 halen.

PLA Filament 1.75 mm, Giantarm 3D Printer Filament PLA 1 kg Spool grijs
En de 123-3d Jupiter is ook goedkoper, bijna 5 euro zie ik. En bij 123-3d support je ook nog eens een Nederlandse webshop en Nederlandse werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Vandaag
[Afbeelding]
besteld.
Waar koop jij zoiets? Micro-Swiss is een product uit Amerika toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Hupske

AFCA

Mistacal schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:17:
Dikke tip, vermijd onbekende merken.. 123-3D is consistent qua kwaliteit, zelf basic Amazon spul vertrouw ik nog meer dan de links die je post.

Die DD had niet gehoeven wel mooi spul trouwens ;)
Die Giantarm PLA is in principe geen pruts spul. Wordt vrij veel mee geprint.
Zelf ook altijd met plezier gebruikt, helaas is de prijs flink omhoog gegaan. Dus nu idd ook naar de 123-3D PLA toe en die werkt even goed.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Sebazzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:06:
[...]

https://www.123-3d.nl/3D-...r/Micro-Swiss-p15194.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Sebazzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:06:
[...]

klopt ja, ik heb m hier besteld inc met een hotend.
https://www.3djake.nl/mic...der-voor-creality-ender-5

Als dat reclame is verwijder je de link maar weer. Ik heb er in ieder geval niet mee te maken :)
Het mooi van die hotend is dat de bowden tube al vroeg stopt boven in al en word dus niet warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naljHGC7YviRhyAJE3CkXCPugD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zz4tSff80GAo0pH9a2JU5SUP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Was TPU en PLA niet een stuk lastiger met all metal?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als je rare blops krijgt moet je je filament drogen :) Dan is het veel te vochtig, las ik weer op fb groepie. Als je de draad met de hand ombuigt en het knapt dan, dan weet je al dat je filament slecht is. Drogen in de oven op 50 graden voor 2 uur wil erg helpen. (je moet het niet als mij doen op 60 want pla vind dat niet fijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Vandaag
[Afbeelding]
besteld.

Vochtig PLA.
Een uur of twee in en voorverwarmde oven op 55 graden (zorg er iig voor dat hij niet boven de 60 graden komt!) en je kan het weer gebruiken.
Gewoon niet je PLA in de openlucht laten hangen.
Waar staat je printer? (Het wordt buiten weer vochtiger, dus als hij in de schuur staat, grote kans dat dat het is)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueFlame op 06-11-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Hupske schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:17:
[...]

Die Giantarm PLA is in principe geen pruts spul. Wordt vrij veel mee geprint.
Zelf ook altijd met plezier gebruikt, helaas is de prijs flink omhoog gegaan. Dus nu idd ook naar de 123-3D PLA toe en die werkt even goed.
Ah ik ken het zelf niet en zeker niet voor die prijs. Zitten vast goede filaments bij (vaak ook uit dezelfde fabriek). Maar probeer zelf altijd veel gebruikte filaments uit en niet de wat minder bekende.

123 is prima spul inderdaad, gebruik het al 2 jaar zonder problemen nu. HK is ook prima spul, sunlu heb ik net besteld

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Die is best aan de prijs voor een direct drive dingsda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Geen CR-6 support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ook geen CR-20 support, maar bijna alles wat op de Ender 3 past kan je ook op de CR-20 donderen ;) misschien match zoeken met ander model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
holy crap, de prijs van een nieuwe printer voor een DDE hotend die brakke PLA op moet lossen?
Ik denk het niet...
Mijn creality pla brak ook na een dag printen maar mn 123 3d spul is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
DRuw schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:46:
holy crap, de prijs van een nieuwe printer voor een DDE hotend die brakke PLA op moet lossen?
Ik denk het niet...
Maar blijft wel mooi spul :9~

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JA!! (ik zeg ook niet dat ik geen veelvout aan extra zooi uitgeef aan het ding;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik heb ik verschillende ervaringen met diverse filamenten, maar nog geen vocht probleem gehad, wel afbrekend materiaal, 123 3d jupiter print wel prima zonder problemen, maar is niet erg consistent in diameter waardoor het oppervlak minder strak is, ik dacht eerst dat het aan de printer lag, maar op mijn beide (verschillende zelfbouw) printers hetzelfde probleem, ook met een rol die ik later nog eens van een kennis heb gekregen hetzelfde probleem, wat ik eerder met Esun PLA+ niet heb gemerkt.
Nu heb ik weer Esun in gebruik en het ziet er toch echt allemaal veel strakker uit op beide printers, en de prijs is ook nog interessant, gewoon hier in nederland.
https://3dwensshop.nl/product-category/filament/pla-plus/

P.s. Ik print trouwens het meeste met PETG van Bandit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
mutsje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:44:
Als je rare blops krijgt moet je je filament drogen :) Dan is het veel te vochtig, las ik weer op fb groepie. Als je de draad met de hand ombuigt en het knapt dan, dan weet je al dat je filament slecht is. Drogen in de oven op 50 graden voor 2 uur wil erg helpen. (je moet het niet als mij doen op 60 want pla vind dat niet fijn)
Dit ga ik zeker proberen dankje. !
Ik denk het niet...
Mja ik vind sleutelen er aan ook wel leuk O-)

[ Voor 26% gewijzigd door rejer op 06-11-2020 15:05 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo met alleen een schone glasplaat en is mooi blijven zitten :+ nummer 2 is ook klaar. Straks naar de ac tion ledstrip halen en alles erin fabriceren. Dan is dochter nummer 2 ook blij...
Totale printtijd 69 uur deze keer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwfkm4xlMLCggkG8-ORQ5hEtu8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7V0Ls4vmcc9pTolBqQVjohD.jpg?f=fotoalbum_large

Met ledstrip erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hGuK6vSsWl4aHKmq9_lhY1EdgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaBBBu8daQ8Et0HDAtmEtSSA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door mutsje op 07-11-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net de baseplate van m'n DDE van.mn ender 3 vervangen. Ik moest sowieso m'n tubing vervangen en dan moest hij los en ik wist dat de ophanging afgebroken was dus had al een nieuwe geprint. Nu dus vervangen en capricorn erin. Gelijk m'n filament runout sensor aangesloten dus moet nog ff wat firmware tweaken.... Zo veel kleine dingetjes en zo weinig tijd....:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
Weet hier iemand of REYOK op Amazon echte capricorn tubing verkoopt? Bij andere sellers zie ik soms een certificaat erbij maar over REYOK vind ik niet veel.

https://www.amazon.nl/Ste...=16497052031&rps=1&sr=8-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Khalon ik heb deze:
https://a.aliexpress.com/_mNSRjF3
Hoewel natuurlijk iedereen een logo erbij kan printen enzo voel je wel degelijk dat dit andere tubing is dan normaal.
Hij is gladder en buigt anders zegmaar.
Lastig te omschrijven maar het filament vliegt er doorheen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Khalon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:23:
Weet hier iemand of REYOK op Amazon echte capricorn tubing verkoopt? Bij andere sellers zie ik soms een certificaat erbij maar over REYOK vind ik niet veel.

https://www.amazon.nl/Ste...=16497052031&rps=1&sr=8-6
Hier een lijst van de officiële resellers:
https://www.captubes.com/resellers.html

Ik had er een van Amazon waarbij ik twijfel of hij wel echt was, het gat was namelijk niet goed gecentreerd. Teruggestuurd en geld teruggehad, goede service van Amazon.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 07-11-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
DRuw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:03:
@Khalon ik heb deze:
https://a.aliexpress.com/_mNSRjF3
Hoewel natuurlijk iedereen een logo erbij kan printen enzo voel je wel degelijk dat dit andere tubing is dan normaal.
Hij is gladder en buigt anders zegmaar.
Lastig te omschrijven maar het filament vliegt er doorheen:)
Haha ja natuurlijk is die sticker heel gemakkelijk, daarop vertrouw ik ook niet maar ik keek bijvoorbeeld bij comgrow, die wel bekend staat voor het verkopen van creality producten en die hadden dus dit erbij staan.

https://images-na.ssl-ima...rgVZamq3L._AC_SL1500_.jpg
BounceMeister schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:32:
[...]

Hier een lijst van de officiële resellers:
https://www.captubes.com/resellers.html

Ik had er een van Amazon waarbij ik twijfel of hij wel echt was, het gat was namelijk niet goed gecentreerd. Teruggestuurd en geld teruggehad, goede service van Amazon.
Bedankt, ik had hier ook op gekeken maar ik heb het gevoel dat die lijst niet compleet is vanwege het ontbreken van comgrow. Misschien er toch maar op gokken dan.

Zojuist dit nog uit mijn oude ptfe tube weten te friemelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99N9q7OyPyE8dNF9NgyF5Z332GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv6xVC4k0ngnLbZXzZuLrNcO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Khalon op 07-11-2020 17:13 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie