Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik heb 1 keer met TPU geprint en dat ging redelijk, dat was met een dual drive extruder (lekker verwarrend ;))(https://www.amazon.nl/Ext...id=pla-956445902138&psc=1) Je ziet dat deze extruder een punt heeft waar de TPU direct in terecht komt na de tandwielen. Chep heeft daar ook een video over en dan gebruikt hij de standaard extruder met een geprint onderdeel. Ik heb inmiddels een Bondtech clone en ga die als ik tijd heb als DDE monteren en dan weer TPU proberen.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal het mooier maken voor je, dat noemt iemand een dual drive maar is gewoon een tandwieltje op de standaard extruder ipv het wieltje.
Heb je geen hol aan.
Wat wel werkt is een dual GEAR extruder want dan worden de beiden tandwieltjes aangedreven en drukken ze het filament ertussen weg.
Dat heeft jouw bondtech ook.
Ik heb het ook met mijn DDE waar een bondtech achtige kloon bij zat:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ja ze noemen die dingen dual drive of dual gear maar het heeft niet veel om het lijf behalve dat het een goedkope en degelijke upgrade is voor de standaard extruder, zeker als eerste upgrade als beginnner. Die clone is idd dezelfde als die bij de DDE hoort, van Trianglelab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
Vanmiddag deze kast gehaald bij Ikea: https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-10330972/ een stuk mooier dan die tafeltjes.

Perfect qua afmetingen om de printer netjes in te gaan bouwen. Even kijken of de voeding in de kast laat zitten of ernaar / boven op.

[ Voor 12% gewijzigd door robbinonline op 11-11-2020 21:20 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

robbinonline schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:13:
Vanmiddag deze kast gehaald bij Ikea: https://ingka.page.link/EHMU6FN68tdKEE6k8 een stuk mooier dan die tafeltjes.

Perfect qua afmetingen om de printer netjes in te gaan bouwen. Even kijken of de voeding in de kast laat zitten of ernaar / boven op.
Krijg de hoofdpagina van ikea te zien, misschien gewoon even vermelden wat je gekocht hebt naam etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
mutsje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:17:
[...]

Krijg de hoofdpagina van ikea te zien, misschien gewoon even vermelden wat je gekocht hebt naam etc :)
Link gewijzigd :)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mulder schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:53:
Ja ze noemen die dingen dual drive of dual gear maar het heeft niet veel om het lijf behalve dat het een goedkope en degelijke upgrade is voor de standaard extruder, zeker als eerste upgrade als beginnner. Die clone is idd dezelfde als die bij de DDE hoort, van Trianglelab.
Volgens mij niet helemaal.. corrigeer me als ik fout zit maar die dual drive heeft 2 tandwieltjes waar de filament tussen loopt maar die worden niet aangedreven (sterker nog, dat 2e tandwieltje draait mee omdat je filament er doorheen gaat). Het is niets meer dan een getand lagertje zegmaar...
Bij die dual gear die ik heb en jij ook als ik me niet vergis worden beide tandwielen aangedreven door de steppermotor.
@robbinonline her is wat je mooier vind he (en praktischer gezien bij mij bijvoorbeeld de rechter kant open kan;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2DpmOgNQuh86TSRRMFPEakdnsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH8GCjNHgRYGktVwQgkOLULf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DRuw op 11-11-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
mddd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:09:
@BlueFlame Ik heb de BL touch mount in Blender eraf geknipt want die heb ik niet :) en ik heb noctua A4x20 fans besteld bij de Goedheiligman. Nog even geduld dus. Het moet inderdaad ook wel gewoon genoeg koelen!
Je bedoelt de part cooling toch? Of ook de hotend?
Ja, part cooling :)
Voor de hotend cooling was ik ook voor een 4020 gegaan, maar dacht dat het anders te zwaar werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
Heeft iemand misschien nog tips om de heatblock en heatbreak schoon te maken na een leak? Ik heb wattenstaafjes geprobeerd te gebruiken maar daarmee kom je helaas niet goed in de heatbreak.

Voor het schoonmaken van de nozzle had ik nagellak remover gebruikt en vgm had dat niet het zelfde effect als gewoon aceton want dat lukte ook voor geen milimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Als je wat coupons bij elkaar klikt is die direct drive set van triangle labs voor een goede prijs te krijgen. Ik ga er ook maar eens mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Khalon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:23:
Heeft iemand misschien nog tips om de heatblock en heatbreak schoon te maken na een leak? Ik heb wattenstaafjes geprobeerd te gebruiken maar daarmee kom je helaas niet goed in de heatbreak.

Voor het schoonmaken van de nozzle had ik nagellak remover gebruikt en vgm had dat niet het zelfde effect als gewoon aceton want dat lukte ook voor geen milimeter.
Ik had gisteren een dikke verstopping in me hotend en heb ding opgewarmt tot 185 graden , oud stuk capricorn tube gepakt en dat met enige geweld er door gedrukt :) hierna boel weer in elkaar geschroeft, nieuwe nozzle erin en boel weer aangedraaid. Daarna liep filament er weer netjes door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Khalon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:23:

Wat @mutsje zegt dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door BlueFlame op 11-11-2020 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BlueFlame schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:14:
Voor de hotend cooling was ik ook voor een 4020 gegaan, maar dacht dat het anders te zwaar werd.
Ik hoop dat het meevalt. Je hebt tenslotte ook mensen die een stappenmotor voor DD bovenop die hotend zetten en die is wel zwaarder dan een ventilator volgens mij :) Ik zal zeker een update geven in december als ik zover ben!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
mutsje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:33:
[...]

Ik had gisteren een dikke verstopping in me hotend en heb ding opgewarmt tot 185 graden , oud stuk capricorn tube gepakt en dat met enige geweld er door gedrukt :) hierna boel weer in elkaar geschroeft, nieuwe nozzle erin en boel weer aangedraaid. Daarna liep filament er weer netjes door heen.
Ik heb het helaas niet over een verstopping, bij mij liep het filament aan beide kanten van de heatblock eruit. Dus het zit ook in de schroefdraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5H1dl7XX9hrCQQRykJTN6myEZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUL14qnzVpPIwpf2NU8DAYsz.jpg?f=fotoalbum_large

Heb overigens wel geprobeerd om het met een ptfe tube wat schoner te maken maar ik kan gewoon nog restjes zien overal.

[ Voor 6% gewijzigd door Khalon op 11-11-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

nog steeds enkel homepage. gewoon productnaam is toch makkelijker?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Khalon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:48:
[...]

Ik heb het helaas niet over een verstopping, bij mij liep het filament aan beide kanten van de heatblock eruit. Dus het zit ook in de schroefdraad.

Heb overigens wel geprobeerd om het met een ptfe tube wat schoner te maken maar ik kan gewoon nog restjes zien overal.
Die ziet er wel uit als die mag in een badje, lost pla wel op in aceton? want heb begrepen dat dit een erg langzaam proces is. Dus dat word weken denk ik als je het uit elkaar geschroeft hebt.

Heb zelf via vraag en aanbod een swiss full metal hotend gekocht. Toch eens proberen aangezien ik geen zin had om direct drive uit te gaan proberen etc via alie. Wacht wel tot de prijzen weer op normaal niveau zijn :+ na al die mahem dat je moet kopen omdat er xx% korting is

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 11-11-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
mutsje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:04:
[...]

Die ziet er wel uit als die mag in een badje, lost pla wel op in aceton? want heb begrepen dat dit een erg langzaam proces is. Dus dat word weken denk ik als je het uit elkaar geschroeft hebt.

Heb zelf via vraag en aanbod een swiss full metal hotend gekocht. Toch eens proberen aangezien ik geen zin had om direct drive uit te gaan proberen etc via alie. Wacht wel tot de prijzen weer op normaal niveau zijn :+ na al die mahem dat je moet kopen omdat er xx% korting is
Na 12 uur in een aceton bad was het een stuk zachter geworden maar naar mijn mening kan je het netzo goed opwarmen in de heatblock ipv daarop te wachten. Ik ben nu van plan een borsteltje te kopen van 123-3d om het eraf te poetsen, dat krijgt het een stuk schoner dan wattenstaafjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
kmf schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:51:

nog steeds enkel homepage. gewoon productnaam is toch makkelijker?
Nee hoor, even je pagina verversen, dan krijg je de goede link; maar het is "PLATSA Basiselement" 60x60x50

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Ik zie zojuist trouwens een skr mini e3 v2.1... de v2 is al weer verouderd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
Ik kom bij de triangelabs 24v dde all kit op 48,36 euro uit na het stappelen van coupons. Met cashback zou je er nog een paar euro vanaf kunnen halen.

Ben zelf nog aan het uitzoeken wat de pros en cons ervan zijn.

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

arno.stolk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:59:
Ik krijg het niet voor elkaar om met mijn e3v2 netjes met PETG te printen. spelen met temperatuur, extrusion distance, extrusion speed, fan speed, flow. Het lijkt allemaal niet tot betere prints.
Ook, niet goed te zien op de foto, bij het printen van een groter vlak lijkt het wel of er klodders PETG het het vlak wordt gedropd. de prints zitten vol met stukjes plastic. Iemand een goed idee (of een gouden ei). Ik gebruik PETG van Real (123-3d.nl).
[Afbeelding]

EDIT: De enige print dit tot nu toe OK was, is de calibration cube op de foto.
Mijn settings voor Real PET-g temp: 235c temperatuur 6 mm retractie distance 25mm/s retractiesnelheid. 0%-10% fanspeed.
Op standaard Ender 3 met capicorntube en hotendfix.
Als slicer gebruik ik Cura 4.6

Mijn ervaring was dat het wel lastig was om de prints consistent netjes te houden omdat PET-g sowieso redelijk stringy

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:51
Heb je wat meer info over die koeler op de voeding? Ik probeer mijn Ender3pro wat stiller te krijgen. Dat was met een silent mobo al een hele vooruitgang maar nu valt bas op wat voor lawaai de fans maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48
mca2 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:47:
[...]

Heb je wat meer info over die koeler op de voeding? Ik probeer mijn Ender3pro wat stiller te krijgen. Dat was met een silent mobo al een hele vooruitgang maar nu valt bas op wat voor lawaai de fans maken.
Dat is een 120mm fan voor een pc die ik nog had liggen. Die vervangen scheelt veel, als dat hebt gedaan wil je de overige fans ook vervangen :) Degene die bij het moederbord zit maakt ook veel lawaai. Uiteindelijk heb ik alles vervangen. De printer is nu super stil. Hij staat in de woonkamer en je hoort hem haast niet, ik krijg er zelfs geen commentaar over van de vrouw :)

PSN: PcDCch

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:51
Mozart schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:54:
[...]

Dat is een 120mm fan voor een pc die ik nog had liggen. Die vervangen scheelt veel, als dat hebt gedaan wil je de overige fans ook vervangen :) Degene die bij het moederbord zit maakt ook veel lawaai. Uiteindelijk heb ik alles vervangen. De printer is nu super stil. Hij staat in de woonkamer en je hoort hem haast niet, ik krijg er zelfs geen commentaar over van de vrouw :)
Gewoon het gat in de casing wat groter gemaakt en deze erop geschroefd? En moet er nog een 12/24V convertor tussen?

Bij het mobo heb je minder ruimte, wat voor oplossing heb je daar gevonden?

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 12-11-2020 11:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
mca2 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:56:
[...]

Gewoon het gat in de casing wat groter gemaakt en deze erop geschroefd? En moet er nog een 12/24V convertor tussen?

Bij het mobo heb je minder ruimte, wat voor oplossing heb je daar gevonden?
Ik heb eerst deze cover geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4203703
De fan kon ik 1 op 1 aansluiten, volgens mij is de originele 12v en de nieuwe was dat ook. Over de fan heb ik het volgende gedaan: https://www.thingiverse.com/thing:1494516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@mca2 Een vergelijkbare oplossing waarbij de fan in de behuizing blijft heb ik onlangs hier gepost: mddd in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:21
Leuk dat er een 3d print topic is!

Vandaag de Creality CR-10s Pro binnen gekregen, man man man wat een verschil met mijn Tevo Tarantula :P Net aangezet voor het eerst en los van de eerste 2 layers ziet het er verdomd goed uit moet ik zeggen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lH8FGfKQTvyzMItZGpLAbVX7G4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOFnDGlVIECnyY50flyuBjBt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU2hQ8UkVkPS9qGWfTgz8PCSn_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bx4cACFMJmK6gAWCNWJBcc8O.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Ik zie nu dat het de Creatily Ender only is! Ik dacht Creality algemeen, excuses |:( :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cyw00d op 12-11-2020 14:04 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Laatst online: 31-08 16:01
Cyw00d schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:01:

Edit: Ik zie nu dat het de Creatily Ender only is! Ik dacht Creality algemeen, excuses |:( :P
er wordt ook over de ender 5 gepraat dus volgens mij maakt dat niet zoveel uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de Creality CR-10s Pro binnen gekregen, man man man wat een verschil met mijn Tevo Tarantula :P Net aangezet voor het eerst en los van de eerste 2 layers ziet het er verdomd goed uit moet ik zeggen!
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb een CR-20 en babbel rustig mee :)

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51
rick_kraster schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
[...]

er wordt ook over de ender 5 gepraat dus volgens mij maakt dat niet zoveel uit :)
En wat is er mis met de 5 >:)

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

niks als je alle upgrades netjes doorgevoerd hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51

[Afbeelding][Afbeelding]

inderdaad lekker mee babbelen.

en zit zelf op de volgende upgrade te wachten
https://www.amazon.nl/Mic...r+5&qid=1605191789&sr=8-1
nog een paar nachtjes

[ Voor 12% gewijzigd door bdevogt op 12-11-2020 15:37 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:21
Thanks iedereen! Leuk dat er een actief 3d topic is waar ik het eea aan upgrades en tips mee kan krijgen.

[ Tesla MIG MYP ]

Ja er zal vast iemand gaan zeiken, het is ten slotte 2020, maar wat mij betreft is dit gewoon het creality topic.
Ik heb een 3pro en een 5.
Er komt ook genoeg langs over marlin enzo en feitelijk verschillen de printers gewoon niet veel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, Creality Ender Ervaringen Topic. Van techniek, tweaks en print ervaringen naar mijn idee. Zo nu en dan een klein uitstapje om het topic actief te houden ook niks mis mee. Overall, leuk en actief topic.

Dat is redelijk breed lijkt mij. Druk bezig om ervaringen op te doen met mijn Ender 5. Ontdekt dat je best klein kunt gaan met de E5.
1/100 model bouw boot (98cm lang, da’s dan weer groot), zelf uitgetekend in Blender, zelf geprint met de Ender 5. En lukt redelijk goed om ook de kleine details tot 0,5mm redelijk goed te krijgen.
Deuren van 0.8 x 1,8 cm, met scharnieren en details. Veel kleinere details lukt mijn niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12kGSJacKIgtMrPPy7oKKnZ-JU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwc9bCB7OwculcUz1hzE71Q3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEgTjUKScKkqfpKnDUtEHbldELM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJAddDMXDFZsVxYgmoZBv6cc.jpg?f=fotoalbum_large

• rick_kraster
  • Laatst online: 31-08 16:01
Gezien ik er zelf één heb helemaal niks 😁
-ender voor de cr fanboys.
Al moet je altijd opletten of iets wat hier genoemd wordt ook bij jou werkt gezien het gros de ender 3 heeft;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De CR-20 is toch zo'n beetje het zelfde als een Ender 3, ik kan gewoon upgrades van de 3 op de cr-20 gebruiken :+ behalve dan dat mijn voeding en scherm ingebouwd zitten en dus niet een kast erom heen kan bouwen.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:41
https://www.123-3d.nl/123...or-1-meter-i110-t316.html

Kan ik die bestellen voor een ender 5? ik zie geen connector zoals die verleng kabel ingang die er onder zit. (en ik kan nergens een vinden die dat wel heeft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ_KaioKru7IyzUxSCyyrEUXGvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeWv3wWfa10JybaPQDnTtKUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHhxdkIflpbY36bK71Tdvfrsijs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqHLsgEJV8dThn7vsKte4fNg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door rejer op 12-11-2020 19:06 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

In een creality draai je ding toch vast op mobo met 2 schroeven? Kwestie van connector eraf knippen denk ik? Maar geen idee eigenlijk.

• rejer
mutsje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:30:
In een creality draai je ding toch vast op mobo met 2 schroeven? Kwestie van connector eraf knippen denk ik? Maar geen idee eigenlijk.
Nee dat kun je in je moederbordje pluggen, maar die draad is wat te kort gok ik , daarom de vraag of die kabel daar ook in past

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g0Jfwdo.jpg

Het is de thermometer niet de hotend to kabel zelf

amazon, 3djake etc ik kan nergens diezelfde vinden. (met die uitgang)

[ Voor 11% gewijzigd door rejer op 12-11-2020 19:39 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ow ok, ik heb de SKR Mini E3 V1.2 daar zit die connector niet op geloof ik? of wel, weet het niet meer lol. Moest er flink aan sleutelen om uberhaupt het scherm aan de praat te krijgen, en paar keer fw erop rammen voordat alles het deed zoals het ding het moet doen.

• rejer
mutsje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:39:
Ow ok, ik heb de SKR Mini E3 V1.2 daar zit die connector niet op geloof ik? of wel, weet het niet meer lol. Moest er flink aan sleutelen om uberhaupt het scherm aan de praat te krijgen, en paar keer fw erop rammen voordat alles het deed zoals het ding het moet doen.
Volgens mij is het altijd een pin connector(ender 5 iig)

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

smitae schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:49:
Inderdaad, Creality Ender Ervaringen Topic. Van techniek, tweaks en print ervaringen naar mijn idee. Zo nu en dan een klein uitstapje om het topic actief te houden ook niks mis mee. Overall, leuk en actief topic.

Dat is redelijk breed lijkt mij. Druk bezig om ervaringen op te doen met mijn Ender 5. Ontdekt dat je best klein kunt gaan met de E5.
1/100 model bouw boot (98cm lang, da’s dan weer groot), zelf uitgetekend in Blender, zelf geprint met de Ender 5. En lukt redelijk goed om ook de kleine details tot 0,5mm redelijk goed te krijgen.
Deuren van 0.8 x 1,8 cm, met scharnieren en details. Veel kleinere details lukt mijn niet meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tijd voor een belt printer?
https://twitter.com/RealS...tatus/1326802562964627457

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@mulder als dat net zo'n rampenplan met uitleveren word als wat ik lees over die 6SE zou ik me er verre van houden. Vind het sowieso raar dat een bedrijf als Creality kickstarter gebruikt , hebben volgens mij geld zat.
@mulder Zou wel mooi zijn, geen idee of dat echt goed werkt. Maar lijkt mij wel handig om de hele romp in 1 stuk te printen. Geen lijmen meer.

Maar .... Probleem, de printer laat ik noot gedurende nacht draaien. Van 08:00 tot max 21:00 uur.
En voor nu gaat er eerst een resin printer komen. Zat te denken aan de Creality LD-002, maar die is slecht te krijgen in NL. De LDR-001 is wel te krijgen bij 123. Zorgen voor morgen 🤪

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@smitae mijne heeft er nu 49 uur opzitten nog 20 te gaan :)

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
Nu die Trianglelab DDE scherp geprijsd is (circa 47 euro) ben ik toch nieuwsgierig geworden of dit nou mijn volgende upgrade gaat worden. Het enige nadeel wat ik lees is het gewicht wat (iets) zwaarder is dan de standaard setup. Maar klopt het dat het naast het printen van flexibel filament ook filament kan printen met hogere temperaturen? Vermoed dat dit komt door de V6 die er bij geleverd wordt, of is het zo dat er nog het een en ander aangepast moet worden om dit voor elkaar te krijgen? Verder lees ik dat er iets verlengd moet worden, kan alleen niet duidelijk krijgen welke kabel waarmee verlengd moet worden.
Het is een beetje op het laatste moment informatie op doen over een DDE, heb er weinig kennis over en weet momenteel niet echt de complete voordelen. Want geeft het naast het printen van ander filament ook het voordeel van verbetering in kwaliteit van de prints?

iRacing Profiel

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

als ik het goed begrepen heb , heb je geen dual Z drive nodig maar ja... voor het zelfde kakt de boel wel in en moet je meer upgraden (oe hoe naar nu )
Verdomme. Heb ik de verkeerde verzending voor m'n DDE aangeklikt.... Dat wordt medio januari voor hij komt (een gezien kerst altijd leuk is voor bezorging zal dat nog wel langer worden).
Dammit

Dual z is niet nodig voor een DDE.
Leuke upgrade maar zeker geen noodzaak.
Je kwaliteit kan ermee omhoog gaan met als je snelheid en geen stringing me het blijft afstellen.
Met die V6 gaat er alsnog tubing in dus dat blijft je bepalende factor websites temperatuur maar PETG temperaturen gaat best. Voor flexibele filament is het een must.

Enige nadeel kan mogelijk ringing zijn maar dat is alsnog volledig afhankelijk van je snelheid en hetgeen dat je print.

[ Voor 54% gewijzigd door DRuw op 12-11-2020 22:42 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

smitae schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:52:
[...]

Holy crap. Wat ben je dan aan het printen, mega ding?
een lithografie van de maan in wit pla. Jongste heeft het nu in roze pla en oudste in witte pla. Dus jongste wil nu ook wit pla :P print is circa 68 aldus cura en 69 aldus octoprint.
@mutsje ah, ja dat wist ik van je oudere Posts.

Wel beetje jaloers, zou ook wel groter willen printen. Maar ja, afspraak met de baas in huis. Printer mocht, maar niet 24x7 printen. Dus ik moet verplicht modellen in stukjes knippen voor de boel naar cura gaat.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

smitae schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:21:
Wel beetje jaloers, zou ook wel groter willen printen. Maar ja, afspraak met de baas in huis. Printer mocht, maar niet 24x7 printen. Dus ik moet verplicht modellen in stukjes knippen voor de boel naar cura gaat.
Haha, de baas in huis moet gewoon zelf aan het printen gaan, dan komt er zó nog een printer bij. Althans; zo gaat het hier wel. Sinds vandaag een CR 6-SE in huis, en ik (én de baas in huis) ben (zijn) er super tevreden mee. Heb wat standaard modellen geprint, en wat modellen van Thingiverse. Waanzinnig mooi speelgoed en ik ben mezelf nu wat aan het thuisscholen over Blender; hopelijk rolt er over een paar weken een eerste eigen model uit de printer.

Het gaat vooralsnog redelijk probleemloos, behalve één dingetje: het allereerste begin. De nozzle trekt een streep aan de zijkant (ik denk om op te warmen ofzo), en daarna aan de slag met het object. Het probleem is dat er een flinterdun draadje filament meegaat van de opwarmstreep naar het object, én er een klein klontje vormt bij de eerste keer dat de nozzle het bed aanraakt. Gevolg van dit kleine klontje is dat de daaropvolgende lagen ook niet meer perfect gaan.

Ik heb de temperaturen ingesteld binnen de range van het filament, en ge-experimenteert met de Z-as afstelling tussen 0.2 mm en 0.3 mm, maar kom er nog niet echt uit. Iemand tips?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36

aKra

Intentionally left blank.

Maak je gebruik van een skirt? Dat lost bij mij vaak de blob op, of je kunt in de g-code eventueel de nozzle reset bij zetten/weg halen? Dat zou als het goed is 'dat blobje zijn'.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

aKra schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:43:
Maak je gebruik van een skirt? Dat lost bij mij vaak de blob op, of je kunt in de g-code eventueel de nozzle reset bij zetten/weg halen? Dat zou als het goed is 'dat blobje zijn'.
Aha, ik had de skirt weggehaald uit de opties omdat ik zo'n dun laagje zo lastig afpielen vond na elke print. Ik ga morgen nog eens proberen met skirt, kijken wat dat doet! Helpt dat niet, dan verdiep ik me nog even in wat een nozzle reset is. Cheers!

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36

aKra

Ja, het is soms lastig om er af te pielen maar daar gaat hij immers een rondje om de print waardoor bij mij ten minste de rommel daar in blijft zitten als het mee komt (slecht filament imho dan ERYONE).

https://3dprinting.stacke...is-g92-used-for-in-g-code

G92 = nozzle reset even ter info, staat ook standaard in cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Obiter dictum Mogelijk net wat te warm en iets meer retractie zetten? Want lijkt erop dat het plastic iets lekt als je nozzle van de lijn naar de echte print gaat. Ook omdat er een dun lijntje plastic meekomt, ofwel stringing.

Beetje testen met je retractie, denk ik. Ik gebruik meestal geen skirt, dat doe ik alleen als het model het nodig heeft. Bv klein model dat te weinig het bed raakt of mogelijk te dun/instabiel is op het bed.

[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 13-11-2020 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
@Obiter dictum Die lijn is de standaard cura purge lijn. Die is juist bedoeld om troep van je nozzle af te halen voor het printen. Standaard is er geen retract na de purge volgens mij, dus er kan een klein beetje filament uit leken tijdens de travel naar het begin punt van je echte print. (Gebeurt bij mij ook).
Misschien een retract in de cura code zetten na de purge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:49
smitae schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:21:
@mutsje ah, ja dat wist ik van je oudere Posts.

Hier staat de printer op ons kantoortje, naast de slaapkamer. 's nachts laat ik het ding echt niet draaien want je hoort het ding gewoon door de (stenen) muur heen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlueFlame schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:54:
@Obiter dictum Die lijn is de standaard cura purge lijn. Die is juist bedoeld om troep van je nozzle af te halen voor het printen. Standaard is er geen retract na de purge volgens mij, dus er kan een klein beetje filament uit leken tijdens de travel naar het begin punt van je echte print. (Gebeurt bij mij ook).
Misschien een retract in de cura code zetten na de purge...
Ah, wist niet dat er geen retract na de purge lijn zat. Dacht dat een standard setting voor de hele print was, inclusief purge lijn. Maar zie idd geen G1 2700 E-x (dat is dacht ik retract) bij de purge lijn g-code.

Zie well en issue uit 2017 waar men juist de vraag stelt om in Cura retract na de purge lijn in te bakken. Issue is closed, maar lijkt niet uitgewerkt.

@Obiter dictum doe eens een testje met een andere slicer of voeg idd ff de retract code toe aan einde purge lijn. Niet vergeten om dan bij start print weer unretract mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Thoit bij mij staat die op zolder, voorzien van silent steppendriver (skr mini e3 v1.2 mobo) en enige geluid wat je eventueel zou kunnen horen zijn de ventilators. Die worden ook nog vervangen voor stille ventilators. Dan is er nog amper geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geluid valt op zich wel mee, printer staat in mijn werkkamer en ik heb de printer gewoon aan staan als ik zit te werken. En dat is zo langzamerhand al bijna het hele jaar 5 dagen per week. Niet storend.

Het is meer brand gevaar. Wilde er geen hele brandbeveiliging bij gaan hangen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Kom ik net boven om te kijken hoe het met de maan is ligt de hele cardridge er naast en ding loopt heel erg happy gewoon door te printen. Toch verbazingwekkend hoe sterk dat tandwieltje is om de pla door te voeren :+ * mutsje moet nieuwe plaat onder printer bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Mijn printer is zo stil dat je je afvraagt of hij het wel doet :+
Heb zojuist maar een nieuwe SKR V2 besteld, aangezien die nu stuk goedkoper is en ik toch al mijn Trianglelab + Capricorn aan het afrekenen was.
Het probleem met mijn huidige SKR V2 is nog niet verholpen, heb een tijd contact gehad met BTT. Ze wilde me al te graag helpen en hebben zo ook gevraagd of ik het wilde testen met een ST Link en er een nieuwe boatloader op wilde zetten. Helaas is dit allemaal niet gelukt aangezien de ST Link disconnect.
Aangezien BTT redelijk langzaam was met reageren (lees alleen in de ochtend tussen half 8 en 9 reageren, met soms enkele dagen er tussen) kwam het zo over de 15 dagen heen waarna AliExpress zelf ingrijpt. Zij hebben een voorstel gedaan om het geld terug te storten, heb dit natuurlijk geaccepteerd alleen is het nu weer wachten op de acceptatie van BTT. Aan de ene kant prima klantenservice van BTT, alleen het duurt wel erg lang zonder resultaat.
Zo ver mijn update over mijn kapotte SKR, nu maar wachten tot het nieuwe speelgoed weer binnen komt. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
mutsje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:47:
@Thoit bij mij staat die op zolder, voorzien van silent steppendriver (skr mini e3 v1.2 mobo) en enige geluid wat je eventueel zou kunnen horen zijn de ventilators. Die worden ook nog vervangen voor stille ventilators. Dan is er nog amper geluid.
Ik heb een v2 waarbij de ventilator van de voeding vooral echt een tering herrie maakt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Fan van je voeding kan je ook vervangen, heb er ook een andere in gezet, fan naar me mobo heb ik via een buckconvertor terug geschroeft naar minder voltage = minder hard draaien maar genoeg koeling. nog 8,30 uur en de print is klaar. Foto volgt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bob-B schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:06:
Mijn printer is zo stil dat je je afvraagt of hij het wel doet :+
Heb zojuist maar een nieuwe SKR V2 besteld, aangezien die nu stuk goedkoper is en ik toch al mijn Trianglelab + Capricorn aan het afrekenen was.
Het probleem met mijn huidige SKR V2 is nog niet verholpen, heb een tijd contact gehad met BTT. Ze wilde me al te graag helpen en hebben zo ook gevraagd of ik het wilde testen met een ST Link en er een nieuwe boatloader op wilde zetten. Helaas is dit allemaal niet gelukt aangezien de ST Link disconnect.
Aangezien BTT redelijk langzaam was met reageren (lees alleen in de ochtend tussen half 8 en 9 reageren, met soms enkele dagen er tussen) kwam het zo over de 15 dagen heen waarna AliExpress zelf ingrijpt. Zij hebben een voorstel gedaan om het geld terug te storten, heb dit natuurlijk geaccepteerd alleen is het nu weer wachten op de acceptatie van BTT. Aan de ene kant prima klantenservice van BTT, alleen het duurt wel erg lang zonder resultaat.
Zo ver mijn update over mijn kapotte SKR, nu maar wachten tot het nieuwe speelgoed weer binnen komt. :)
Ik heb dezelfde ervaring met BTT, traag reageren en steeds een klein stapje meer blijven vragen. Doe dan gelijk ik 1 keer vragen en uitleggen wat ze nodig hebben aan bewijs. Kreeg je wel het hele bedrag terug zonder return goods? Ik kreeg maar 19 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Thoit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:08:
[...]

Ik heb een v2 waarbij de ventilator van de voeding vooral echt een tering herrie maakt :X
Ik ben nu deze aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:4601320

Stelt je in staat een 80x20mm fan bij de psu te monteren. Ik ga hem binnenkort in een enclosure plaatsen met de psu buiten de enclosure dus dan is een grote stille fan wel een pre. De hotend fan heb ik reeds vervangen door een noctua en ga misschien ook de fan van het elektronicabord vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
BounceMeister schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:27:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met BTT, traag reageren en steeds een klein stapje meer blijven vragen. Doe dan gelijk ik 1 keer vragen en uitleggen wat ze nodig hebben aan bewijs. Kreeg je wel het hele bedrag terug zonder return goods? Ik kreeg maar 19 euro.
Inderdaad kleine stapjes, soms toch wel frustrerend als je er net mee bezig bent en je dus geen antwoord kan krijgen op een vraag wat je nog geen half uur geleden hebt gesteld.
Of ik het volledige bedrag terug krijg is nog maar de vraag, AliExpress heeft momenteel wel het volledige bedrag voorgesteld zonder return goods. Dus we zullen zien waar het op uit komt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Bartske schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:27:
[...]

Ik ben nu deze aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:4601320

Stelt je in staat een 80x20mm fan bij de psu te monteren. Ik ga hem binnenkort in een enclosure plaatsen met de psu buiten de enclosure dus dan is een grote stille fan wel een pre. De hotend fan heb ik reeds vervangen door een noctua en ga misschien ook de fan van het elektronicabord vervangen
Zal eens kijken of dat ook voor de v2 gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Thoit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:08:
[...]

Gezien jouw avatar, kan dat beetje geluid toch geen enkel probleem opleveren? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Thoit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb de 12V fan gewoon vervangen voor een 24V Sunon Maglev en voila geen herrie meer en voeding blijft prima koel.
(Kwam eigenlijk doordat ik de verkeerde fan besteld had :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Thoit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb een V2, ik kan het je van het weekend laten weten :) Maar ga er vanuit dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik ben wat aan het rommelen in Blender om mijn eerste 3D tekst te krijgen. Het gerommel met Blender is klaar, dus ik vol enthousiasme aan de print! Het ziet er uit zoals ik hoopte, behalve de bovenste laag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OmvWqAp.jpg

De randen van de toplaag zijn prima, maar de binnenkant is uitzonderlijk lelijk afgewerkt, terwijl ik dit niet krijg op de toplaag van andere objecten. Ik weet niet zo goed waar ik het in moet zoeken; doe ik iets verkeerd in Blender of moet ik Cura anders instellen?

Voor de beeldvorming: het geprinte woord is ongeveer 50x10x5mm.

Hier eventueel een linkje naar de Blender file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Obiter dictum schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:43:
Ik ben wat aan het rommelen in Blender om mijn eerste 3D tekst te krijgen. Het gerommel met Blender is klaar, dus ik vol enthousiasme aan de print! Het ziet er uit zoals ik hoopte, behalve de bovenste laag.

[Afbeelding]

De randen van de toplaag zijn prima, maar de binnenkant is uitzonderlijk lelijk afgewerkt, terwijl ik dit niet krijg op de toplaag van andere objecten. Ik weet niet zo goed waar ik het in moet zoeken; doe ik iets verkeerd in Blender of moet ik Cura anders instellen?

Voor de beeldvorming: het geprinte woord is ongeveer 50x10x5mm.

Hier eventueel een linkje naar de Blender file.
Ik ben wel benieuwd naar je slicer instellingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe ziet de stl eruit? Heb het gevoel dat er te kleine details opzitten die in cura dus half/half wegvallen ofzo.

Desnoods ff je stl door Windows 3D Builder halen (als je op windows zit, anders meshmaker), stl’s uit blender hebben altijd wel wat dingen die gecorrigeerd moeten/kunnen worden.

Ironing voor boven kant? Maar als je zegt dat andere dingen goed gaan denk ik dat het in je stl niet helemaal lekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als het even meezit komt morgen de swiss full metal hotend binnen, dus ik ga even niks meer printen. 69 uur en alles is goed gegaan, amper stringing etc. De roze bol word naar de buren gebracht, mag de buurman er zelf led verlichting in proppen :) als buurmeid het hebben wil tenminste. beter dan de kliko in donderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0AgBmX6hfY3DGzKkmiXrmhoP4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rJoKArfYyuMX9Ry8TLec8Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom weggooien?
Print er nog een op 10% en je hebt een jeu de boules set!
Maarre vandaar de full metal?
Vraag me af of je daar beter van gaat printen eerlijk gezegd..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:49:
Waarom weggooien?
Print er nog een op 10% en je hebt een jeu de boules set!
Maarre vandaar de full metal?
Vraag me af of je daar beter van gaat printen eerlijk gezegd..
uhh gewoon omdat het kan en ik graag wil klooien :P ga ook beginnen met de hero me gen 5 heb de beide 4020 fan's binnen en de noctua 20x40 ligt al tijdje in huis. Je moet blijven hobyen en af en toe frustratie hebben.

Leuke video van teach tech weer... cr-10 maar dan met een ender 3 v2 YouTube: Supersizing an Ender 3 V2: CR-10 Max for half the money

[ Voor 16% gewijzigd door mutsje op 13-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:46

Rincewind

Take me in your arms tonight

Waarom? Waarom? <dramatische opening ;) >.... Ik ben bezig alle onderdelen van mijn Ender3 die ik extra toevoeg in een lichtblauwe kleur (eSun PLA+) te printen. Dat ging uitstekend. Ondertussen heb ik het MB vervangen en Marlin geïnstalleerd. Sinds die installatie blijft dat filament niet goed meer plakken. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Gisteren even een filament wissel (Jupiter PLA van 123-3D) gedaan om te kijken of het daar aan lag en voila: prints gaan weer perfect. 8)7 Zonder de instellingen aan te passen dus..

Wat kan de oorzaak zijn van de printproblemen met dat eSUN filament? EN belangrijker nog: hoe kan het fixen want ik moet nog wat onderdelen printen...

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rincewind schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:16:
Waarom? Waarom? <dramatische opening ;) >.... Ik ben bezig alle onderdelen van mijn Ender3 die ik extra toevoeg in een lichtblauwe kleur (eSun PLA+) te printen. Dat ging uitstekend. Ondertussen heb ik het MB vervangen en Marlin geïnstalleerd. Sinds die installatie blijft dat filament niet goed meer plakken. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Gisteren even een filament wissel (Jupiter PLA van 123-3D) gedaan om te kijken of het daar aan lag en voila: prints gaan weer perfect. 8)7 Zonder de instellingen aan te passen dus..

Wat kan de oorzaak zijn van de printproblemen met dat eSUN filament? EN belangrijker nog: hoe kan het fixen want ik moet nog wat onderdelen printen...
Zal dan waarschijnlijk aan de temperatuur van je bed of hotend liggen. Daarmee in stapjes van 5 graden met spelen. Zou beginnen met je bedtemp te verlagen in stapjes.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ter informatie aan een ieder die problemen heeft met het afstellen van je e-steps.

Kwam een goede uitleg tegen mochten je maten niet kloppen van je print
YouTube: SET YOUR STEPS - Fixing dimensional accuracy on your 3D printer

[ Voor 18% gewijzigd door MikeOO op 14-11-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
DRuw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:32:
[...]
Dual z is zeker geen noodzaak hoor maar is wel een leuke upgrade erbij als je niets te doen in hebt;).
Ik heb deze voor m'n 5 besteld:
https://a.aliexpress.com/_mtBfpoH
Thanks voor de link. Ik zat me al tijden af te vragen of zoiets bestond. oOo Ik heb al een aantal prints moeten afbreken omdat het bed van mijn (nog helemaal originele) Ender 5 aan de voorkant soms op en neer danst tijdens het printen. Dus ik hoop dat die dual Z net het verschil gaat maken wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snelletomaat schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:47:
[...]

Thanks voor de link. Ik zat me al tijden af te vragen of zoiets bestond. oOo Ik heb al een aantal prints moeten afbreken omdat het bed van mijn (nog helemaal originele) Ender 5 aan de voorkant soms op en neer danst tijdens het printen. Dus ik hoop dat die dual Z net het verschil gaat maken wat ik zoek.
Ja en nee.
Hij verhelpt verzakking maar hoe krijg jij het voor elkaar om de boel te laten dansen???? Zit hij wel helemaal goed vast enzo??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Rincewind schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:16:

Ik heb drie rollen eSun PLA+ (Geel, Wit en Zilvergrijs). Meestal print het erg goed (210/60 graden) op een Ender 5.
Gisteren had ik ineens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4m2XYYo6MrYF0aAtKcx1CBvju4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0T6epofabrjTEdQYSHOWq6D.jpg?f=fotoalbum_medium
Dan kun je natuurlijk het beste stap voor stap een oplossing zoeken, maar ik deed drie dingen tegelijk omdat ik naar bed wilde. ;)
Ten eerste het printbed heel goed schoongemaakt met alcohol.
Ten tweede de eerste laag wat langzamer op 25mm/s gezet.
Ten derde de babysteps verhoogd met 0,07.
Daarna zag het er super glad uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-_Ca-Mr9wJ4jrTw9_hpD69CtGI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPpB07Q8uR2zFULZ2CTSq5jx.jpg?f=fotoalbum_medium
Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzBDy9hdNdSyngO5Cb_nMrsY7O0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odq30IRQ61wJYyAUTbvEKq3r.jpg?f=fotoalbum_medium

Wanneer het niet blijft plakken op het bed dan zie ik dat meestal al bij het printen van de Skirt, de bochten laten dan gelijk los. Dan is bij mij de Z-afstand meestal net iets te groot of de snelheid van de eerste laag te hoog.

Ik vind eSun PLA+ beter printen dan het standaard PLA van Creality (dat lijkt erg bros en trekt sneller krom) alleen zou eSun zijn spoelen netter mogen oprollen. Het heeft nog nooit vastgezeten gelukkig, maar het ziet er rommelig uit op de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DRuw schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ja en nee.
Hij verhelpt verzakking maar hoe krijg jij het voor elkaar om de boel te laten dansen???? Zit hij wel helemaal goed vast enzo??
Het doet me denken aan het printen van de bed-supports voor mijn Ender 5. Die zijn erg lang en de printkop rammelde over de infill lijnen heen. Dan staat ook alles te klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:02:
[...]

Het doet me denken aan het printen van de bed-supports voor mijn Ender 5. Die zijn erg lang en de printkop rammelde over de infill lijnen heen. Dan staat ook alles te klapperen.
Nu je het zegt, ik heb dat ook met m'n ender 3 Matt dat need zit vast natuurlijk. Op m'n 5 niet op gelet maar zal eens kijken (al is de dual z toch onderweg:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
DRuw schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ja en nee.
Dat gebeurt bij mij wanneer de hotend over een print heen vliegt om op een andere plek verder te gaan met printen. En dan vooral aan de voorkant. Blijkbaar raakt 'ie de hotend soms nét een eerder geprint stukje aan. Wat ik nu als workaround doe in Cura is de print zoveel mogelijk naar achteren op het bed plaatsen maar bij grotere prints kan dat niet. -edit- zoals 1 post hierboven dus ook staat, dat heb ik ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door Snelletomaat op 14-11-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snelletomaat heb je ook eens met zhop geprobeerd?
Geen idee of het werkt maar je kunt het proberen.
Je hebt net de 11-11 aanbieding gemist natuurlijk...;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
Blackfriday! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z-hop lijkt geen rekening te houden met infill. Alleen met de “echte” print.
Ben blij dat de boel goed plakt op het bed van mijn E5, want aantikken infill geeft toch een herrie. Zou mij niets verbazen dat bij slechte bed adhesie de boel om zal worden getikt.

Dus als iemand weet hoe je infill z-hop kunt aanzetten hoor ik het graag. In cura.

[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 14-11-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
DRuw schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:11:
@Snelletomaat heb je ook eens met zhop geprobeerd?
Geen idee of het werkt maar je kunt het proberen.
Je hebt net de 11-11 aanbieding gemist natuurlijk...;(
Goed punt! Eens kijken wat het op Black Friday doet. Heb nog niets besteld want 59 dollar met invoerrechten wordt toch 75 euro. Weet je toevallig wat de prijs op 11-11 ongeveer was? Ik overweeg om deze impuls aankoop nog even uit te stellen.

Zhop zal ik eens naar kijken, nog niet geprobeerd. Bedankt voor de suggestie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Hmm, in het topic gezocht op "pause" maar dit lijkt niet een veel voorkomend probleem te zijn.

Ik wil in Cura de "pause at height" functie gebruiken, maar mijn printer (CR 6-SE) doet er niet zoveel mee. Ik gebruik het als volgt:

Extensions -> Post processing -> Modify G-Code

Ik het al wat zitten rommelen met de functie, waaronder alle mogelijke "methods" geprobeerd. De enige "method" die daadwerkelijk iets doet, is "Marlin". Wat er dan gebeurt, is dat de printkop op de gewenste layer naar de gewense coordinaten gaat (hij pauzeert dus). Het probleem is dat hij na een seconde of 5 direct doorgaat met printen, zonder dat ik ook maar iets doe met het scherm.

Natuurlijk ook het filament change script geprobeerd, eveneens zonder resultaat. Wat o wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dit is exact het probleem met de Ender3V2, dat heb ik hier ook al eerder aangekaart, zonder een oplossing; het blijkt nu, dat de E3V2 helemaal niet kan pauzeren, en het commando M600 niet kent;
dit is anders dan de 3 en de 3Pro, die dit wèl kunnen.
Er is kennelijk nog geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Naalroc schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:48:
Dit is exact het probleem met de Ender3V2, dat heb ik hier ook al eerder aangekaart, zonder een oplossing; het blijkt nu, dat de E3V2 helemaal niet kan pauzeren, en het commando M600 niet kent;
dit is anders dan de 3 en de 3Pro, die dit wèl kunnen.
Er is kennelijk nog geen oplossing voor.
Argh |:( |:( |:( |:( .

Ok, alternatieve methode dan; doen we het handmatig.

Is er een manier in Cura om te zien hoe lang het duurt om tot een bepaalde layer te komen? Bijvoorbeeld: layer 35 / 100 duurt 2h15m? Dan zet ik wel een timertje en druk ik fysiek op de "pauze" knop van de printer om filament te wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Obiter dictum schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:57:
[...]

Argh |:( |:( |:( |:( .

Ok, alternatieve methode dan; doen we het handmatig.

Is er een manier in Cura om te zien hoe lang het duurt om tot een bepaalde layer te komen? Bijvoorbeeld: layer 35 / 100 duurt 2h15m? Dan zet ik wel een timertje en druk ik fysiek op de "pauze" knop van de printer om filament te wisselen...
Als je naar klipper firmware gaat werkt het waarschijnlijk wel. Enige nadeel is dat je er ee raspberry pi naast moet hebben, als je toevallig al octoprint gebruikt dan voldoe je al aan die voorwaarde. Ik zou er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het gewoon niet aangezet in de firmware van de v2? Dan gewoon nieuwe firmware erop doen?
Lijkt me stug als de V2 op marlin draait dat je het daarin niet kunt activeren. Er ists niets hardwarematigs wat de functie kan tegenhouden lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
DRuw schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:01:
Is het gewoon niet aangezet in de firmware van de v2? Dan gewoon nieuwe firmware erop doen?
Lijkt me stug als de V2 op marlin draait dat je het daarin niet kunt activeren. Er ists niets hardwarematigs wat de functie kan tegenhouden lijkt me....
Op de een of andere manier werkt het niet bij de Ender (v2) ligt voornamelijk aan de LCD.
Ik heb in mijn Marlin de LCD Progress ge-aktiveerd maar helaas werkt dit niet (en dus compile errors) het lijkt erop dat de LCD progress functie gemaakt is voor echte LCD's en niet de Graphical LCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo even sleutelen terwijl ik meerdere keren terug spoeld bij teach tech zijn video, pid tune gedaan settings in eeprom gestampt en opgeslagen. Nu mini test ding printen. Heb er wel een bronzen nozzle in gezet in plaats van die stalen. Daar heb ik schurft hekel aan namelijk die krengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hoezo dat dan?
En ik neem aan dat je messing nozzles bedoelt, ipv brons?

Pagina: 1 ... 88 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie