Rincewind schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:16:
Waarom? Waarom? <dramatische opening

>.... Ik ben bezig alle onderdelen van mijn Ender3 die ik extra toevoeg in een lichtblauwe kleur (eSun PLA+) te printen. Dat ging uitstekend. Ondertussen heb ik het MB vervangen en Marlin geïnstalleerd. Sinds die installatie blijft dat filament niet goed meer plakken. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Gisteren even een filament wissel (Jupiter PLA van 123-3D) gedaan om te kijken of het daar aan lag en voila: prints gaan weer perfect.

Zonder de instellingen aan te passen dus..
Wat kan de oorzaak zijn van de printproblemen met dat eSUN filament? EN belangrijker nog: hoe kan het fixen want ik moet nog wat onderdelen printen...
Ik heb drie rollen eSun PLA+ (Geel, Wit en Zilvergrijs). Meestal print het erg goed (210/60 graden) op een Ender 5.
Gisteren had ik ineens dit:
:strip_exif()/f/image/w0T6epofabrjTEdQYSHOWq6D.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dan kun je natuurlijk het beste stap voor stap een oplossing zoeken, maar ik deed drie dingen tegelijk omdat ik naar bed wilde.

Ten eerste het printbed heel goed schoongemaakt met alcohol.
Ten tweede de eerste laag wat langzamer op 25mm/s gezet.
Ten derde de babysteps verhoogd met 0,07.
Daarna zag het er super glad uit:
:strip_exif()/f/image/qPpB07Q8uR2zFULZ2CTSq5jx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het eindresultaat:
Wanneer het niet blijft plakken op het bed dan zie ik dat meestal al bij het printen van de Skirt, de bochten laten dan gelijk los. Dan is bij mij de Z-afstand meestal net iets te groot of de snelheid van de eerste laag te hoog.
Ik vind eSun PLA+ beter printen dan het standaard PLA van Creality (dat lijkt erg bros en trekt sneller krom) alleen zou eSun zijn spoelen netter mogen oprollen. Het heeft nog nooit vastgezeten gelukkig, maar het ziet er rommelig uit op de spoel.