Snelletomaat schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:34:
Ik vraag mij af hoe je bij een Dual-Z met 2 motoren op een Ender 5 zorgt dat beide motoren van de Z synchroon komen. Het zijn stappenmotoren dus als ze eenmaal in sync zijn dan blijven ze dat wel. Maar zodra je 'm uitzet dan kan de voorste Z-motor in theorie toch iets verder zakken dan de achterste? Dan moet je telkens weer je bed levellen lijkt me?
Zo lijkt Dual-Z met 1 motor en een timingbelt een betere oplossing.
Iemand een idee?
Wat je zegt klopt, de ender 5 plus heeft dat "probleem" ook.
Ik print al bijna een jaar met dual z op een ender 5 (eind december 2019) want ik irriteerde mij nogal aan het "nerveuze" bed bij snel printen en snelle korte infils. Kun je nagaan wat dat doet bij het hechten van de nieuwe laag op de vorige laag die zwabbert. Ook zakt het uiteinde van het bed bij een grote print behoorlijk. Dat zou betekenen dat je print niet meer de correcte afmetingen heef naarmate hij groter (zwaarder) wordt.
Ik heb beide couplers met de "naad" de zelfde kant op wijzen zodat ik meteen in 1 oog opslag kan zien als 1 van de motoren een step uit sync loopt en van daaruit heb ik het bed geleveld. (ik had er eerst nog een "kompas" wijzer voor geprint en op de couplers gelegd om de afwijking flink uit te vergroten, maar dat bleek niet nodig)
Een hele enkele keer zat inderdaad 1 motor uit sync, maar dit was ook meteen te zien door dat de couplers niet synchroon de zelfde kant op wijzen. Of dat nou kwam door mijn kids of niet weet ik niet.
Nadat ik beide leadscrews heb vervangen voor een 4 mm lead (800 e-steps) komt het vrijwel niet meer voor, en mocht het voorkomen, dan is 1 step out of sync nog steeds genoeg om met het blote oog te waarnemen. Voor het "auto homing" 1 van de couplers gelijk zetten met de ander en klaar.
Ik kan met mijn hand het bedplaat met motoren in ruststand niet naar beneden drukken zonder er met mijn gewicht op te hangen, en ik kan het bed met motoren in werking vrijwel niet tegenhouden zonder enorme kracht te zetten.
Elke keer als ik print staat het bedje met gamma spiegel dan ook perfect level, voor het laatst geleveld in mei. Een bl-touch of welke probe dan ook gebruik ik niet, ik geloof heilig in het mechanisch afstellen.
Met een belt beide leads syncen maar dan wel met alsnog 2 motoren heb ik overwogen, maar geen noodzaak.
Een helemaal 100% perfecte oplossing zouden dual stepper drivers ism dual z-end stops zijn geweest. Echter ben ik van het creality board naar een skr mini v2 gegaan en voel ik niet de noodzaak om alsnog over te stappen naar een bordje met extra stepper en endstop, en dat zegt wel wat want ik ben nooit tevreden en erg pietje precies.