Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb gisteren een raspberry pi 4(B) 2Gb geinstalleerd met een YYG-2 relais om zo de PSU te kunnen schakelen. Probleem is alleen dat het relais o.b.v. de ledjes wel reageert op het schakelen door octoprint, maar er gebeurt alleen niks. De NO uitgang heeft +24V, de NC uitgang 0V en de COM uiteraard 24V ingaand. Wat ik ook probeer, hier verandert niks aan.

Iemand tips of is dit een gevalletje DOA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als je hem uberhaubt niet hoort klikken als je met de draadjes klooit is hij DOA..
hoe heb je hem precies aangesloten?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

DRuw schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:00:
als je hem uberhaubt niet hoort klikken als je met de draadjes klooit is hij DOA..
hoe heb je hem precies aangesloten?
Volgens dit schemaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_rpcVyyTeKh2HBTECJKJDIFFGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZqzyFT3OUB6aDlCOMdVxO3dN.jpg?f=user_large

Ik hoor inderdaad niks klikken

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 20-11-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
volgens mij klopt het niet helemaal... welk relais heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Exact zo een van de foto. Er zitten 2 ledjes op: eentje die power krijgt (5V) en eentje die aangeeft of het relais 'aan' of 'uit' geschakeld staat. Dat gecombineerd met de aansluitingen normally open of normally closed zou de boel moeten doen werken.

Pin 8 is dus de 'schakeldraad' vanuit de RPi, en dat werkt want het ledje van 'aan' en 'uit' switcht op basis van het knopje in octoprint. Er gebeurt echter niks.

Hoe zou jij hem schakelen dan? Ik wil dat de RPi het BTT bordje aan en uit kan schakelen. De PSU moet uiteraard ingeschakeld staan, anders krijgt de RPi geen stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ben momenteel aan het printen dus kan hem even niet openmaken om te checken:(
ik heb er een aparte voeding voor maar dat maakt in wezen niet uit natuurlijk.
Ik heb een 5V voeding op mijn rpi en die onderbreekt een 2e 220V naar mijn voeding, niet de 24V.
Maargoed, ook dit zou niet echt het verschil moeten zijn.
Heb je de aansluiting op de rpi gechecked en als je die eens anders doet (gewoon op een + en - zet) werkt je relais dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 13:16
Mistacal schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:52:
[...]

Hoezo niet bij de mini? De V2 kan zowel BLtouch als endstop of de Z endstop, beide kan ook gewoon. Zie hieronder de Wiring voor BLtouch als Z-endstop, je kan dus ook gewoon de complete 5 pinnen gebruiken voor de Z probe en de Z stop nog in de daarvoor bestemde poort drukken

[Afbeelding]
Je hebt het niet helemaal begrepen waarom ik reageerde, meerdere endstops kan natuurlijk wel op de mini, maar ik schreef "niet nodig met BLtouch" i.s.m. dual steppers en auto align d.m.v g34, hier heb je een extra driver voor nodig die apart aangestuurd moet kunnen worden, maar de mini komt er gewoon 1 te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

DRuw schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:35:
ik ben momenteel aan het printen dus kan hem even niet openmaken om te checken:(
ik heb er een aparte voeding voor maar dat maakt in wezen niet uit natuurlijk.
Ik heb een 5V voeding op mijn rpi en die onderbreekt een 2e 220V naar mijn voeding, niet de 24V.
Maargoed, ook dit zou niet echt het verschil moeten zijn.
Heb je de aansluiting op de rpi gechecked en als je die eens anders doet (gewoon op een + en - zet) werkt je relais dan wel?
Klopt zou niet uit mogen maken, bij deze optie heb ik het voordeel dat mijn led-strip blijft branden ook als de printer uit staat. Enige issue is dat de hotend-fan rechtstreeks op de 12V buckconverter staat (is een noctua) dus dat ga ik misschien nog wel aanpassen. Die gaat dus aan zodra de PSU aan gaat.

Dat laatste moet ik nog checken, maar ik heb gemeten wat er gebeurd en de signaaldraad (de blauwe in bovenstaand schemaatje) stuurt een +5V signaaltje uit als je die inschakelt. Dat registreert het relais ook prima dus, maar hij schakelt gewoon niet. Ik denk dat ik hem maar terugstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe weet je dat hij registreert maar niet werkt? klopt je voltage wel dan?

Ik ben nu zo'n beweegbare haai aan het printen en heb er arcwelder in gezet maar die werkt voor geen meter.
ik moet toch al de software naar 2.0.7.2 zetten maar dan hopen dat die wel werkt.
Ik laat hem nu printen maar de print van iets meer dan 3 uur duurt nu ruim 4 uur.
iedere arc doet hij op 1/10 van de sneheid.... en laat die snerthaai nou voor 99% uit arcs bestaan:(
nouja, ik kijk wel wat eruit komt maar ik moet toch maar naar de software gaan kijken binnenkort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-08 16:01
Ik ben persoonlijk van plan om gewoon een TP-Link plug te gebruiken in combinatie met extensie voor Octoprint. Octo print kan het dan uitschakelen en je kan het ook weer met een app op je mobiel of fysiek knopje aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:23:

Ik ben nu zo'n beweegbare haai aan het printen en heb er arcwelder in gezet maar die werkt voor geen meter.
ik moet toch al de software naar 2.0.7.2 zetten maar dan hopen dat die wel werkt.
Ik laat hem nu printen maar de print van iets meer dan 3 uur duurt nu ruim 4 uur.
iedere arc doet hij op 1/10 van de sneheid.... en laat die snerthaai nou voor 99% uit arcs bestaan:(
nouja, ik kijk wel wat eruit komt maar ik moet toch maar naar de software gaan kijken binnenkort...
Je krijgt in octoprint toch 2 bestanden 1 met arc en 1 zonder. Bij mij scheelde het enorm aan printtijd (harry potter schaakstukjes voor op een suprise doos) Maar kon ook het origineel printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mutsje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:47:
[...]

Je krijgt in octoprint toch 2 bestanden 1 met arc en 1 zonder. Bij mij scheelde het enorm aan printtijd (harry potter schaakstukjes voor op een suprise doos) Maar kon ook het origineel printen.
Ja klopt (althans, dat kun je instellen) hij gaf bij mij ook aan dat hij zo goed als gelijk klaar zou zijn.
Total print time 3.5 hours, nu 2.45 bezig, 2.5 remaining.....
En de infill gaat op normale snelheid dus het is echt die plugin die het verpest...

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 20-11-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat is wel balen ja. Ik wacht op mijn swiss dd drive kit, en moet de motorkap open hebben want er maakt een fan herrie. Even de buck converter nameten of de mobo fan wel terug geschroeft is naar 12V. Dat heb ik als tip vanuit andere cr-20 gebruiker. Die heeft het nagemeten en het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

DRuw schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:23:

Jep 5,05V stabiel dus dat moet goed zijn. Hij registreert wel omdat het ledje aan/uit gaat. Alleen hij schakelt het relais zelf dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
@Hardy8 Mijn kennis van de boards en G-codes is erg beperkt. :) Ik krijg er prima prints uit en dacht if it ain't broke don't fix it. Maargoed nu heb ik toch iets om te gaan verbeteren. Begrijp ik het goed dat ik zo’n G34 commando zou kunnen geven via bijv. Octoprint? Ik gebruik dat nog niet, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. En met de aanname dat er een aansluiting op het board zit voor een extra steppermotor, dat wordt dan firmware aanpassen / uploaden om dat werkend te krijgen denk ik?
Chrisje1983 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:52:
[...]
Nadat ik beide leadscrews heb vervangen voor een 4 mm lead (800 e-steps) komt het vrijwel niet meer voor, en mocht het voorkomen, dan is 1 step out of sync nog steeds genoeg om met het blote oog te waarnemen. Voor het "auto homing" 1 van de couplers gelijk zetten met de ander en klaar.

..

Een helemaal 100% perfecte oplossing zouden dual stepper drivers ism dual z-end stops zijn geweest. Echter ben ik van het creality board naar een skr mini v2 gegaan en voel ik niet de noodzaak om alsnog over te stappen naar een bordje met extra stepper en endstop, en dat zegt wel wat want ik ben nooit tevreden en erg pietje precies.
Thanks voor de uitleg! Mijn Ender5 is ook van december 2019, met de grove 8mm lead nog. Zou je adviseren om dan gelijk maar voor de 4mm te gaan, ook met dual-Z? Stel dat ik die lead screws vervang en het aantal e-steps dus moet bijstellen, is dat een menu-instelling in de Ender5? Ik denk aan de instelling hoeveel steps per cm filament. Ik heb voor m’n PLA rollen met de schuifmaat eens opgemeten of 10cm extruden ook echt 10cm was. Dat bleek minder te zijn en verklaarde de underextrusion die ik meende te zien in de prints. Dat kon ik in het menu aanpassen. Dit werkt net zo? Herstel nu zie ik het gewoon staan, had eerder niet goed gekeken! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqLZMpHwDy0xI1nt4nRWzPLwYc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6BdNXSRF460dOcfjeVyV1GRV.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Snelletomaat op 21-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Icephase klinkt als een fucked relais... Je kunt nog op de soldeerpuntjes van het relais zelf de 5v zetten om te zien of hij klikt. Die steken als het goed is uit aan de onderkant van je printplaatje.
Maar dan ben je wel door je opties heen vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Weet iemand hoeveel weerstand (Ohm) een printbed hoort te zijn?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Snelletomaat schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:04:
@Hardy8 Mijn kennis van de boards en G-codes is erg beperkt. :) Ik krijg er prima prints uit en dacht if it ain't broke don't fix it. Maargoed nu heb ik toch iets om te gaan verbeteren. Begrijp ik het goed dat ik zo’n G34 commando zou kunnen geven via bijv. Octoprint? Ik gebruik dat nog niet, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. En met de aanname dat er een aansluiting op het board zit voor een extra steppermotor, dat wordt dan firmware aanpassen / uploaden om dat werkend te krijgen denk ik?
Als je dual Z wilt gaan gebruiken i.s.m. auto align , dan gebruik je dat met het G34 commando wat je opneemt in je begin G-code van je slice, dus wordt het automatisch gebruikt als je iets gaat printen wat je zelf gesliced hebt en dus werkt het ook gewoon vanzelf met Octoprint.
Het is inderdaad wel zo dat je ook in de firmware veranderingen moet aanbrengen om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zo is mijn haai nog aan het printen na 5.38 uur en hij geeft aan nog anderhalf uur te moeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
@DRuw zal wel een hele mooie haai geworden zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijnadam1977 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 06:12:
@DRuw zal wel een hele mooie haai geworden zijn. :P
Ik heb geen idee hoe lang hij er daadwerkelijk over gedaan heeft gezien m'n printer automatisch uit gaat maar ik gok op totaal ruim 7 uur... Voor deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCENo1YMml33oDR99OZdZckfi6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6quF1uUjwLUW7pSnH1leWSV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcHworUGIwMmUgCqTUnEMI58sBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8yEvEWkLOZYPFyGdjxwRvFq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik print nu ook de normale file en die moet na 2 uur nog een uurtje en ziet er stukken beter uit...
Leuk concept trouwens:
https://www.thingiverse.com/thing:3845304

Edit: toch terug kunnen zien... Het ding heeft er 8:05 over gedaan.. de normale iets meer dan 3 uur en dit zijn ze naast elkaar (links is de normale).
Normaal is niet alleen sneller maar ook mooier:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1htHpK-3UJO-2tqPi45ON7QMajM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIppLXk5LgipGAkQV1weHP1R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Fl0mhIu57WchIhn2bR7joRdMT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz2deXseFdFJZkwXm5FYUOdy.jpg?f=fotoalbum_tile

(Ja krijg zwart maar eens fatsoenlijk op de foto...)

[ Voor 29% gewijzigd door DRuw op 21-11-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
Sebazzz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:25:
Weet iemand hoeveel weerstand (Ohm) een printbed hoort te zijn?
Het zal afhangen van het vermogen van je printbed, maar bij mijn Ender 5 is het 3,8 ohm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw Nu nog even peuteren en kaken los van elkaar maken. Moest bij de mijne op dit kleine formaat schroevendraaier gebruiken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnadam1977
@DRuw mooi klaar mee he, maar nu weet je wat je NIET moet doen.😉😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee hoor, zonder stringing en zat goed vast op het bed maar kwam ook fatsoenlijk los. Kaken was ook kwestie van een nagel ertussen en toen kwam hij los. Ook die segmenten zijn mooi strak dus ben best happy kwam kwaliteit.... Van de non-arc plugin print dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Ik wil jullie nog even bedanken voor het advies! :) Jullie hadden gelijk, solderen is inderdaad niet zo moeilijk als ik dacht, en de fans kwamen inderdaad met te korte draden om direct aan te kunnen sluiten op het moederboard.

Heb de uiteinden afgeknipt en gestript, en toen verlengd door ze aan een langer draad te solderen. De 'exposed' gedeeltes van de draden met soldeer er op, heb ik afgetaped zodat ik geen kortsluiting krijg, mochten ze tegen elkaar aankomen. Getest, en de fan werkt!

Nogmaals dank :D

edit: Ook meteen wat stock-onderdelen van mijn Ender 3V2 vervangen: De extruder vervangen met eentje van metaal, de moederboard fan vervangen, de PTFE tube met eentje van Capricorn, en de veren van het printbed met steverige veren, en uiteraard de extruder fan vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennis de Vries op 21-11-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
DRuw schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:21:
[...]

Ik heb geen idee hoe lang hij er daadwerkelijk over gedaan heeft gezien m'n printer automatisch uit gaat maar ik gok op totaal ruim 7 uur... Voor deze:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik print nu ook de normale file en die moet na 2 uur nog een uurtje en ziet er stukken beter uit...
Leuk concept trouwens:
https://www.thingiverse.com/thing:3845304

Edit: toch terug kunnen zien... Het ding heeft er 8:05 over gedaan.. de normale iets meer dan 3 uur en dit zijn ze naast elkaar (links is de normale).
Normaal is niet alleen sneller maar ook mooier:)
[Afbeelding][Afbeelding]

(Ja krijg zwart maar eens fatsoenlijk op de foto...)
Wat bedoel je met de 'normale'?

Deze ?
Shark_v2_A.stl: Original design, movable jaw
of wat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Dennis de Vries schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:31:
Ik wil jullie nog even bedanken voor het advies! :) Jullie hadden gelijk, solderen is inderdaad niet zo moeilijk als >:) .
....De 'exposed' gedeeltes van de draden met soldeer er op, heb ik afgetaped zodat ik geen kortsluiting krijg, mochten ze tegen elkaar aankomen.
Volgende bestelling wat krimpkous mee nemen, die is 200% beter dan 'aftapen' ;)
Andere tip hiervoor, is de draden niet op gelijke lengte afknippen, dan zitten de'lassen' niet tegen elkaar , maar versprongen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:34:
[...]

Wat bedoel je met de 'normale'?

Deze ?

[...]

of wat?
Nee, de file die cura Evan gemaakt heeft noem ik normaal en degene die de arc welder plugin maakt (zodra je hem upload in octoprint maakt hij een 2e file aan) bedoel ik met de andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dank je wel voor de toelichting! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
Icephase schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:56:
Ik heb gisteren een raspberry pi 4(B) 2Gb geinstalleerd met een YYG-2 relais om zo de PSU te kunnen schakelen. Probleem is alleen dat het relais o.b.v. de ledjes wel reageert op het schakelen door octoprint, maar er gebeurt alleen niks. De NO uitgang heeft +24V, de NC uitgang 0V en de COM uiteraard 24V ingaand. Wat ik ook probeer, hier verandert niks aan.

Iemand tips of is dit een gevalletje DOA?
Ik heb ook een relais tussen mij 3d printer. De 3 volt relais werken beter dan 5 volt relais.
De gpio pins zijn 3.3 volt en geen 5 volt en schakel soms wel soms niet.

Je kan ook deze opstelling proberen. https://gpailler.github.io/2018-03-02-octoprint-psucontrol/

[ Voor 10% gewijzigd door Evertt op 21-11-2020 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Ik heb ook een relais tussen mij 3d printer. De 3 volt relais werken beter dan 5 volt relais.

Je kan ook deze opstelling proberen. https://gpailler.github.io/2018-03-02-octoprint-psucontrol/
Is echt nooit aan te raden om direct op één van de I.O. pinnen een relays aan te sluiten, dit kan je zomaar de poort kosten, want de stroom die getrokken kan worden is maar zeer beperkt, dit moet je altijd via een transistor doen en dan kun je gewoon allerlei spanningen die je ergens ter beschikking hebt gebruiken, dus relays van b.v. 5v t/m 24v, wat meestal wel ergens beschikbaar is.
Dus altijd zo doen als in het voorbeeld van github.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Evertt schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:40:
[...]

Ik schaam me kapot eigenlijk, maar ik heb het probleem gevonden... ik had de 24V versie van het relais gekocht omdat hij 24V moest schakelen, niet wetende dat de 24V op de INgangsspanning slaat en niet de te schakelen spanning. Ik heb hem nu aangesloten op de 24V lijn ipv de 5V lijn en nu werkt alles naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05

mulder

ik spuug op het trottoir

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@mulder ik zit ook op pakket te wachten, wist niet dat het een duitse webwinkel betreft. Maar zij waren enige die de swiss dd leveren zonder hotend (die heb ik al). Is die pla van hun goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05

mulder

ik spuug op het trottoir

Dat hoop ik wel, niet eerder gebruikt :o

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
Icephase schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:48:
[...]

Ik schaam me kapot eigenlijk, maar ik heb het probleem gevonden... ik had de 24V versie van het relais gekocht omdat hij 24V moest schakelen, niet wetende dat de 24V op de INgangsspanning slaat en niet de te schakelen spanning. Ik heb hem nu aangesloten op de 24V lijn ipv de 5V lijn en nu werkt alles naar behoren.
Mooi dat het werkt. Van zulke fouten leer je van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo7rndlEjA0d7ohmUN6K9EQf_AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYLGLrNoK7NZsPZedwlzR7f4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er iets grandioos mis gaat hier :|.

Call me a wuss, maar voorlopig gebruik ik mijn CR 6-ES maar even niet... Iemand goede tip over waar ik moet beginnen met dit probleem oplossen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Obiter dictum schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:17:
[Afbeelding]

Call me a wuss, maar voorlopig gebruik ik mijn CR 6-ES maar even niet... Iemand goede tip over waar ik moet beginnen met dit probleem oplossen?
Nozzle niet goed vast, of de heatbreak.

Wat ik zelf heb gehad, is dat het schroefdraad in de hotend kapot was deze was bijna weg (weg in de zin van dat het schroefdraad los om de heatbreak zat)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Obiter dictum schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:17:
[Afbeelding]

Stap een is de shroud en sock van je hotend eraf te halen om te kijken waar het plastic eruit loopt.
Zou goed kunnen dat inderdaad je nozzle niet goed vast zat zoals @kmichael zei.
Twee stap is trouwens al het plastic van je hotend afhalen.
Super leuk klusje weet ik uit ervaring :P

Onlangs nog dingen verandert aan je printer/slicer settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 20:31
DRuw schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:21:
[...]

Ik denk dat ze mooier zouden zijn geweest als je de laatste lagen met non planar slicing gedaan zou hebben. Teaching Tech heeft hier een video op YouTube van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
ik geef het op :P ik heb mijn ender 3 v2 op V&A gezet. Ik gebruik hem niet vaak en de moeite die ik dan moet dan qua schoonmaken en afstellen als ik hem dan eens gebruik vind ik toch wat teveel.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Zo onlangs de Ender wat upgrades gegeven :)
- Satsana Fan Duct
- Dual Z (Y Kabel)
- Direct Drive Extruder

Moet zeggen is allemaal een enorme verbetering.
(Overigens de upgrades zijn niet allemaal tegelijk gedaan dus de progressie was te merken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vISWDx_K5U7liQDPKP1mZ6hXJ0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CNjiay7hch2NE1gCosy3Pps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4tcDjUNaaafjtkz7Fio5TFdg5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrjJlwWSlZZVUd82Vm5IB0Uy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Weet niet of het mag maar bij bva staat momenteel in doetichem heel veel pla op de site, https://beta.bva-auctions.com/nl/auction/index/51850 Mocht dit niet mogen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:01
mutsje schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
Weet niet of het mag maar bij bva staat momenteel in doetichem heel veel pla op de site, https://beta.bva-auctions.com/nl/auction/index/51850 Mocht dit niet mogen hoor ik het graag.
Zie het probleem niet, verwijzen naar een goeie deal(/veiling).
Is trouwens oud voorraad van https://www.3dshopnl.com

Iemand ervaring met het merk "Prima"?

[ Voor 6% gewijzigd door Christoxz op 23-11-2020 13:04 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Christoxz schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:03:
[...]
Iemand ervaring met het merk "Prima"?
klinkt prima;)
sorry, moest ff:)
@Pinky-H9 mooie tie-wrap voor die motor...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
DRuw schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:08:
[...]

klinkt prima;)
sorry, moest ff:)
@Pinky-H9 mooie tie-wrap voor die motor...?
Yupp helaas daar de motor mount voor geen meter passte dus dan maar als drukplaat gebruiken en de motor met een tie wrap (moet andere mount nog printen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

kmichael schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:30:
Nozzle niet goed vast, of de heatbreak.

Wat ik zelf heb gehad, is dat het schroefdraad in de hotend kapot was deze was bijna weg (weg in de zin van dat het schroefdraad los om de heatbreak zat)..
Nozzle maar eens aangedraaid; hij leek goed vast te zitten maar toch even kleine extra slag kunnen geven. Kijken wat er gebeurd :). Thanks alvast, ik laat het weten!
Headbuddy schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:09:
Twee stap is trouwens al het plastic van je hotend afhalen.
Super leuk klusje weet ik uit ervaring :P

Onlangs nog dingen verandert aan je printer/slicer settings?
Feest inderdaad haha, maar hij is weer schoon. niets veranderd aan settings, dus dat kan het niet zijn. Ik print weer in elk geval; we gaan het meemaken!

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 19:43
Hoi!

Ik heb naar lang wikken en wegen, en een aantrekkelijk aanbod op de ender 3, toch besloten er eens 1 te halen. Ik ben al een tijdje bezig met een project voor mijn terraria (klimaat controller) en wil een simpele bezel maken voor het schermpje. Nu kon ik niets vinden wat ik graag zou willen dus het wordt zelf ontwerpen. De printer komt ergens deze week binnen. Nu ben ik alvast begonnen met wat ontwerpen maar ik krijg het niet zo als ik graag zou willen. Heb nu een begin op thinkercad gemaakt maar het lijkt me beter om over te stappen naar fusion. Het idee is dat er aan de binnenkant nog 4 cilinders komen voor schroeven, zodat ik het scherm er aan de binnenkant op kan plaatsen en dan kan vast schroeven zodat je geen schroeven bij de bezel aan de bovenkant ziet. Alleen moet dit dus mooi precies uitgemeten op de gaten van de pcb van het scherm, wat mij nog niet gelukt is. Ik heb een layout map van de pcb met alle maten. Hier het begin van de bezel en ik moet inprincipe alleen nog de maten van de print gelijk zetten met mn scherm (nextion scherm overigens) en dan even kijken wat een goede dikte is:
https://www.tinkercad.com/things/1zQrIJve8eK-nextion-bezel

Alvast bedankt!
Mvg,
T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Obiter dictum schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:10:
[...]

Nozzle maar eens aangedraaid; hij leek goed vast te zitten maar toch even kleine extra slag kunnen geven. Kijken wat er gebeurd :). Thanks alvast, ik laat het weten!

[...]

Feest inderdaad haha, maar hij is weer schoon. niets veranderd aan settings, dus dat kan het niet zijn. Ik print weer in elk geval; we gaan het meemaken!
Je hebt best snel weer schoon gekregen.
Hij lekte dus langs de nozzle? Heb je deze ook weer op temperatuur vast gedraaid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02
mutsje schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
Let er wel op dat er bij die veilingen nog 16% veilingskosten en daarover nog 21% BTW bij komt. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

cruysen schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:28:
[...]

Let er wel op dat er bij die veilingen nog 16% veilingskosten en daarover nog 21% BTW bij komt. 🤔
Je moet daar inderdaad mee oppassen. Ik denk dat heel veel rollen na de veiling op marktplaats verschijnen :+

Morgen komt mijn swiss DD drive binnen, maar moet eerst nog een harry potter logo printen voor op de suprise, daarna mag ik pas sleutelen :) aan de printer.

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 23-11-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

cruysen schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:28:
[...]

En je moet maar net op de afhaaldatum in Doetinchem kunnen zijn om je aankoop af te halen :P

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snelletomaat
Ik heb de eerste vervanging aan m'n Ender 5 gedaan: de Extruder. Er is ongeveer 500g aan filament doorheen gegaan en het plastic gat was allang niet rond meer. Dat slijt toch wel snel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E5MUsIEZIs84DvjqqT_gab6NAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pHn2QpLdEJDAfff1u9rIOKAh.jpg?f=user_large

Ik heb gekozen voor de grijze MK8 versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckMGh0RGEFm81GruZD503i3Vm3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mO8JywpvXNzZxEX8WL0JkkLz.jpg?f=user_large

Wat ik verder tegenkwam:
  1. Die bijgeleverde schroef is dezelfde als in de plastic versie maar die is niet lang genoeg. Die bewegende metalen hendel is net 2-3mm dikker dan de plastic versie waardoor de schroef niet goed in de stappenmotor grijpt. Daar heb ik een andere schroef in gedaan.
  2. Dat blauwe clipje (Bowden tube clamp?) zat er origineel niet op bij mij, mogelijk verklaart dat waarom de tube tijdens het printen daar heen en weer schoof. De tube zit nu goed vast. Er is ook een rode Creality MK8 Extruder, daar zit dat blauwe clipje ook niet bij.
  3. Dat messing getande wiel bleek niet goed uitgelijnd met de metalen roller en zat maar met 1 inbusboutje vast. Dus wijze les: echt alles nalopen als je de printer in elkaar zet. ;)
Het resultaat is positief. Het filament invoeren lukt nu gelijk in 1 keer, terwijl ik bij de plastic versie altijd een paar keer moest steken. En ik heb het idee dat ik ook minder stringing zie omdat de tube nu goed vast zit. Upgrade geslaagd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snelletomaat

Lijkt of de filament scheef heeft geloipen?
Ik heb denk dikke 20kg aan PLA verstookt sinds vorig jaar en zo ziet die van mij eruit.
Mogelijk iets groter geworden, maar lijkt netjes rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b47FEJ4bK8GtbponAfzfdbpofBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybInlJFouuOIMwWnEPsXV3Vq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben overgestapt op een ander filament. Was initieel erg sceptisch, maar de resultaten spreken voor zich. Rechts het oude Creality PLA. Links het nieuwe eSun PLA+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZlenG0MJWxC3FUY6wnlYmlAJPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQIGyl6Xlmpifu1IEtgEHzAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSJ51KaYQduYJa0GsGtt3AAS6zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGSvKVA9c7B2S3WTjDzdEq0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbIpTODZPMULJdh1Lz85QbA5rMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djYDsIT7EWqADJEkAh1yB03M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqHuIdxUWU6n3sko5u_m4shfo2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA09Bemmw2S4btglqF6VCGOn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgDsruPhYmPs-uRan8LDc6rIxlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8u5rrKKvg14cOY6MVhnX54o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:53
Edmin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:
Ik ben overgestapt op een ander filament. Was initieel erg sceptisch, maar de resultaten spreken voor zich. Rechts het oude Creality PLA. Links het nieuwe eSun PLA+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel dat het creality filament te heet geprint is. Het ziet er in ieder geval strak uit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Goede service van 3djake trouwens, had vorige week de swiss dd kit besteld, deze week 16 euro goedkoper en werd zonder vragen terug gestort. Mij grote blij, nu nog even het pla, pteg en tpu aan vullen en volgende bestelling doen daar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Edmin Pla en pla+ is niet hetzelfde en qua temperaturen zal er ook verschil in zitten maar die pla+ is wel erg fraai hoor.
Verder dezelfde instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Daniel. schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:00:
[...]

Lijkt wel dat het creality filament te heet geprint is. Het ziet er in ieder geval strak uit.
Geprint op fabrieksinstellingen. 200/60, maar diezelfde instellingen ook voor het PLA+ gebruikt wat eigenlijk minTemp 205C heeft. Misschien dat de sensor niet optimaal gecallibreerd is.

DRuw schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:51:
@Edmin Pla en pla+ is niet hetzelfde en qua temperaturen zal er ook verschil in zitten maar die pla+ is wel erg fraai hoor.
Verder dezelfde instellingen?
Heb opzettelijk dezelfde gcode gebruikt ja :)

[ Voor 28% gewijzigd door Edmin op 24-11-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:53
Edmin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:08:
[...]

Geprint op fabrieksinstellingen. 200/60, maar diezelfde instellingen ook voor het PLA+ gebruikt wat eigenlijk minTemp 205C heeft. Misschien dat de sensor niet optimaal gecallibreerd is.

[...]

Heb opzettelijk dezelfde gcode gebruikt ja :)
Is die pla+ dan wel stevig? Of kan je hem met geweld slopen :9~

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Edmin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het valt mij op veel mensen hier printen met Esun.
Is de prijs kwaliteit verhouding zo goed?
Zelf probeer ik het enigszins lokaal te houden.
Bioplastic is niet zo bio meer als het de halve wereld over is verscheept met behulp van fossiele brandstoffen.
zegt de degene met een creality printer 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Headbuddy ik print met jupiter (123-3d) en ga nu het filament van 3djake proberen. Esun schijnt wel erg goed te zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Daniel. schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:44:
[...]

Is die pla+ dan wel stevig? Of kan je hem met geweld slopen :9~
Wat bedoel je met stevig? Zowel de oude als de nieuwe print voelen stevig zat aan. Heb op deze instellingen ook een verfrek geprint met 10% infill en dat voelt zo hard als maar zijn kan.

En met geweld sloop je alles :P

Headbuddy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:46:
[...]

Het valt mij op veel mensen hier printen met Esun.
Is de prijs kwaliteit verhouding zo goed?
Zelf probeer ik het enigszins lokaal te houden.
Bioplastic is niet zo bio meer als het de halve wereld over is verscheept met behulp van fossiele brandstoffen.
zegt de degene met een creality printer 8)7 :+
21 euro/kg op Amazon. Gratis geleverd en binnen 2 dagen in huis.

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 24-11-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Snelletomaat Zit er in die plastic extruder geen metalen busje onderin? Dat had ik er wel in zitten. Evengoed heb ik dezelfde metalen extruder eropgezet, maar niets gemerkt van een te korte schroef? Ik had hem bij de creality shop op ali vandaan.

@Edmin Ik vind eSun pla+ beter printen/resultaat dan de standaard creality pla die er bij zat. Ik print de esun pla+ op 210/60 graden.
Ik heb het idee dat het minder broos is en daardoor steviger.

Ik vind de aanbieding van 3djake aantrekkelijk, maar twijfel of ik niet gewoon bij eSun pla+ moet blijven.

Ps.
eSun is wel wat slordig opgerold, maar heb daar nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 24-11-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

mutsje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:53:
@Headbuddy ik print met jupiter (123-3d) en ga nu het filament van 3djake proberen. Esun schijnt wel erg goed te zijn ja.
Print dat fijn jupiter PLA?
Ik heb wel eens real filament gehaald bij 123d printte opzich prima.
Alleen was het gekarteld aan een kant en niet 100% rond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw4EZx36fziTYPU9nT6d4xYQO1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS4RqGU5wXJoMhIAPnoVmzB7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9F8wxIDCJrQP8v_Cv0zkqTuNMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D7kiPGh8fyYmjiBT3YcA4Kz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb net ook 2300 gram EcoPLA van 3djake binnen kon het niet laten voor de prijs.... :X
maar ik zie nu dat Nederland geproduceerd is. 8)
wss wel een kleine omweg gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
Mijn avontuur de laatste avonden was het updaten van mijn Ender 3 met de Marlin software. Het werkt nooit zoals het omschreven is in de tutorials.

Een Arduino besteld en geleverd gekregen. Netjes aangesloten zoals omschreven en de bootloader geburned. Dat ging allemaal perfect.

Daarna volgens de instructies Merlin gedownload en de configs even goed zetten (dat was al zoeken omdat de gedownloade structuur anders was als de tutorial). De Arduino IDE gestart en compilen maar zou je denken. Maar helaas. Een error en een hardnekkige:
fork/exec C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/bin/avr-gcc.exe: The filename or extension is too long.
Error compiling for board Sanguino.

Heel veel geprobeerd, maar een echte oplossing stond niet op het internet helaas.
Wel kwam ik tegen dat je met VSCode en PlatformIO de code ook kon compilen. Ook daar een aantal vage niet oplosbare errors.
Toen struikelde ik over de extentie "Auto Build Marlin" voor VSCode. Daarmee ging het compilen in 1x goed. Alleen daarna wilde de Auto Build Marlin extentie de gecompilde code niet uploaden naar de printer. Na wat vogelen kwam ik er achter dat de baudrate voor mijn configuratie nog verkeerd stond. Dat moest 115200 zijn.

Hierna ging het uploaden goed en nu kan ik weer fijn verder printen met mijn (net nieuwe) printer met de laatste Merlin software. Het was toch even zweten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Headbuddy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:24:
[...]

Print dat fijn jupiter PLA?
Ik heb wel eens real filament gehaald bij 123d printte opzich prima.

Ik heb net ook 2300 gram EcoPLA van 3djake binnen kon het niet laten voor de prijs.... :X
maar ik zie nu dat Nederland geproduceerd is. 8)
wss wel een kleine omweg gemaakt :P
het huismerk van 123-3d print prima in mijn beleving, ik ga inderdaad aantal rollen bij 3djake bestellen. van pla, pteg en tpu. 30% korting is wel erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 14:58
Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van een Ender 3 V2, en heb er erg veel schik van. Alleen een ding waar ik helemaal gek van wordt is het bed level. Met manual bed leveling kreeg ik ondanks het glas het niet helemaal strak. Daarnaast van print tot print merkte ik dat er nogal verschil zit in de kwaliteit van de lagen.

Ik heb al direct de stock springs vervangen door stijvere, daarnaast heb ik nu sinds gisteren een BLTouch. Echter blijft zich een vreemd ding voordoen, BLTouch of niet. Van print tot print lijkt de Z-Offset te veranderen. Dit varieert echt van 1.71 naar 1.61 naar 1.57 ondanks dat er vooraf aan de print een probe wordt gedaan door de BLTouch. Hij lijkt na elke print te dicht op het bed te staan. Wanneer ik dan tijdens de print de Z-Offset bijstel gaat de hele print perfect.

Nog als toevoeging dat ik soms merk dat de nozzle krast over de print als hij van de ene naar de andere kant gaat tijdens printen

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Ik heb de Ender 3 al weer helemaal uit elkaar gehaald om er voor te zorgen dat hij zo recht mogelijk zit.
  • Ik heb voor de Z-Stepper nog een onderdeel geprint waardoor deze haaks staat t.o.v. de gantry.
  • Alle wielen zitten snug genoeg dat ze niet te strak maar ook niet te los zitten. Al valt het mij wel op dat als de Z-Stepper motor uitstaat hij onderin de neiging heeft naar beneden te zakken.
  • Ook de Y axis ben ik na gegaan. Bed zit niet los, leunt niet heel overdreven meer naar 1 kant.
  • Bed zoveel mogelijk al manueel kunnen levelen voor ik de BLTouch Mesh liet maken.
Ik draai firmware Ender3-V2-BLTouch-20201123.bin van: https://marlin.crc.id.au/firmware

Maar probleem leek al voor te doen voor de BLTouch met stock firmware.

Bed level volgens BLTouch:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n3FWGbc/Screenshot-2020-11-24-at-16-30-06.png

Een beetje pielen en uitproberen ben ik niet vies van, maar na week klooien heb ik nu wel behoefte aan wat hulp. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Otherside op 24-11-2020 17:30 ]

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
@smitae Ik denk inderdaad dat het filament scheef heeft gelopen doordat e.e.a. niet goed uitgelijnd was. Ik vond het ook al erg snel versleten na een halve rol PLA.
BounceMeister schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:10:
@Snelletomaat Zit er in die plastic extruder geen metalen busje onderin? Dat had ik er wel in zitten. Evengoed heb ik dezelfde metalen extruder eropgezet, maar niets gemerkt van een te korte schroef? Ik had hem bij de creality shop op ali vandaan.
Jawel die zit onderin zeker. Maar vervolgens moet het filament na het messing wiel en de roller een 2e gat in zonder metalen busje: die was aardig weggesleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
The Otherside schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:34:
Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van een Ender 3 V2, en heb er erg veel schik van. Alleen een ding waar ik helemaal gek van wordt is het bed level. Met manual bed leveling kreeg ik ondanks het glas het niet helemaal strak. Daarnaast van print tot print merkte ik dat er nogal verschil zit in de kwaliteit van de lagen.

Ik heb al direct de stock springs vervangen door stijvere, daarnaast heb ik nu sinds gisteren een BLTouch. Echter blijft zich een vreemd ding voordoen, BLTouch of niet. Van print tot print lijkt de Z-Offset te veranderen. Dit varieert echt van 1.71 naar 1.61 naar 1.57 ondanks dat er vooraf aan de print een probe wordt gedaan door de BLTouch. Hij lijkt na elke print te dicht op het bed te staan. Wanneer ik dan tijdens de print de Z-Offset bijstel gaat de hele print perfect.

Nog als toevoeging dat ik soms merk dat de nozzle krast over de print als hij van de ene naar de andere kant gaat tijdens printen

• Ik heb de Ender 3 al weer helemaal uit elkaar gehaald om er voor te zorgen dat hij zo recht mogelijk zit.
  • Ik heb voor de Z-Stepper nog een onderdeel geprint waardoor deze haaks staat t.o.v. de gantry.
  • Alle wielen zitten snug genoeg dat ze niet te strak maar ook niet te los zitten. Al valt het mij wel op dat als de Z-Stepper motor uitstaat hij onderin de neiging heeft naar beneden te zakken.
  • Ook de Y axis ben ik na gegaan. Bed zit niet los, leunt niet heel overdreven meer naar 1 kant.
  • Bed zoveel mogelijk al manueel kunnen levelen voor ik de BLTouch Mesh liet maken.
Ik draai firmware Ender3-V2-BLTouch-20201123.bin van: https://marlin.crc.id.au/firmware

[Afbeelding]

Een beetje pielen en uitproberen ben ik niet vies van, maar na week klooien heb ik nu wel behoefte aan wat hulp. :)
Daarom Dual Z drive :)
Je X hangt meestal door aan 1 kant was dat probleem zat en heb hem Dual Z gemaakt is een enorme verbetering. Helaas gaat de Ender eruit heb net de 2e Prusa MK3S bestelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Hi All,
Wat moet zo'n prusa MK3s tweedehands eigenlijk kosten?
Weet iemand dat?

Grtz

[ Voor 4% gewijzigd door martijnadam1977 op 24-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

martijnadam1977 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:33:
Hi All,
Wat moet zo'n prusa MK3s tweedehands eigenlijk kosten?
Weet iemand dat?

Grtz
Veel :+ doe eens zoektocht op mp, ebay etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
mutsje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:47:
[...]

Veel :+ doe eens zoektocht op mp, ebay etc.
Daarom kan je beter een clone kopen. De FyseTC clonen zijn bijvoorbeeld zeer goed en als je de kunstof delen zelf drukt (of +- 40 euro op Ebay) heb je voor 340 Euro een hele mooie Prusa.

Ik woon in Duitsland en zit daar in een Duitse groep (Telegram) en meen dat er inmiddels al een man of 50 zijn met deze clone.

Hoe dan ook zal de Ender zeker gaan missen want hij was na de nodige aanpassingen echt top geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
@The Otherside je moet even de octoprint plugin schaalverhouding op dynamisch zetten, want zo zie je nog weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Snelletomaat schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:09:
@smitae Ik denk inderdaad dat het filament scheef heeft gelopen doordat e.e.a. niet goed uitgelijnd was. Ik vond het ook al erg snel versleten na een halve rol PLA.

[...]

Jawel die zit onderin zeker. Maar vervolgens moet het filament na het messing wiel en de roller een 2e gat in zonder metalen busje: die was aardig weggesleten.
Ik heb die van mij er even bijgepakt en ik zie een klein beetje slijtage. Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad flink wegslijt wanneer het niet helemaal lekker aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
The Otherside schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:34:

[Afbeelding]

Pinky-H9 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:43:
[...]

Daarom Dual Z drive :)
Je X hangt meestal door aan 1 kant was dat probleem zat en heb hem Dual Z gemaakt is een enorme verbetering. Helaas gaat de Ender eruit heb net de 2e Prusa MK3S bestelt :)
Ik heb het hier ook met beide Ender 3's dat het krast over prints met de z-hop uitgeschakeld. Wel iets betere prints dan zonder. Het bed van beide is ook zo krom als wat vanuit de fabriek. 8)7 Ik zet de temp altijd op 210C voor de eerste laag en dan naar 190/200C. Blijft 't ook mooi plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnadam1977
@Pinky-H9 waarom dan toch een andere kopen als hij zo goed was geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
martijnadam1977 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:37:
@Pinky-H9 waarom dan toch een andere kopen als hij zo goed was geworden?
Ik print veel dingen op bestelling en heb vaak 2 printers draaien en soms ook volume waarbij ik dezelfde kwaliteit moet hebben uit meerdere printers.

Nou zou je natuurlijk zeggen waarom geen 2e Ender .... Dat was destijds ook de overweging voordat de Prusa erbij kwam maar sind ik de Prusa heb en deze vele malen beter is als de 3 V2 is de keus makkelijk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Laatst online: 30-09 17:55
Hey iedereen, weet niet echt of dit de juiste plek is maar vond niet direct een algemeen Creality (of cr-6) topic. Ik wil mijn eerste 3D printer aanschaffen en mijn oog was gevallen op de CR-6 SE of de Ender 3 V2. Nu na veel lezen merk je dat er toch een aantal problemen zitten in de CR-6 (Nu gaat het wel vaak over de Kickstarter versie). Dus vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de retail versie van de CR-6 (en of de problemen nu daadwerkelijk opgelost zijn). Of ik toch gewoon beter ga voor een Ender 3 V2 (of andere printer)

Met alle negatieve reacties over de kickstarter campaign is het moeilijk om nog de echte reviews te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de Kickstarter Cr6 se en ben 100% tevreden. Met FDM prints had ik echt nul ervaring. De CR6se stond in 10 minuten inelkaar en print out-of-the box uitstekend. Heb tot dusver na 3 rollen PLA(+) alleen nog een keer de drive belts aangedraaid. Auto levelling is hemels. Als ik in de ochtend besluit een print aan te zetten is dat binnen 5 minuten gebeurd. Vergeleken met mijn DLP printers is het echt een fire and forget printer. @sompie1

edit:
Dit haal ik vanochtend uit de printer. Zonder enig afstelwerk an mijn kant (usb connector for scale):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuCHPOz9l0q_fV66d1T_sHORahM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQqPMFaeCxFyGYqU1LGvlU01.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 25-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Blonde marlin vraag, hoe kan ik mijn nieuwe home positie instellen. Ik heb X +3 en Y + 9 op het scherm staan maar wil het ook in de marlin fw opnemen. (heb een swiss dd geinstalleerd en home is beetje buiten het bord nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Laatst online: 30-09 17:55
Edmin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:21:
Ik heb de Kickstarter Cr6 se en ben 100% tevreden. Met FDM prints had ik echt nul ervaring. De CR6se stond in 10 minuten inelkaar en print out-of-the box uitstekend. Heb tot dusver na 3 rollen PLA(+) alleen nog een keer de drive belts aangedraaid. Auto levelling is hemels. Als ik in de ochtend besluit een print aan te zetten is dat binnen 5 minuten gebeurd. Vergeleken met mijn DLP printers is het echt een fire and forget printer. @sompie1

edit:
Dit haal ik vanochtend uit de printer. Zonder enig afstelwerk an mijn kant (usb connector for scale):
[Afbeelding]
Ik heb inderdaad ook al veel positieve reacties gehoord maar er zijn er precies toch ook veel die problemen hebben met de USB(moederbord opgeblazen van computer of 3d printer waar rook uit komt). Had een mail gestuurd naar 123-3d omdat die daar momenteel out-of-stock is en zij verkopen tijdelijk de printer niet door de vele problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

BlueFlame schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:38:
@The Otherside je moet even de octoprint plugin schaalverhouding op dynamisch zetten, want zo zie je nog weinig ;)
Hoe doe je dat? Zie nergens zoiets bij de opties staan...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:22
https://www.amazon.nl/eSU...a%2Caps%2C375&sr=8-1&th=1

esun pla + in een lightning deal van amazon.nl, 17 euro per kilo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Icephase schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:59:
[...]

Hoe doe je dat? Zie nergens zoiets bij de opties staan...?
Das een goeie...
Dit zijn mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cD8Kf5RLYF-E3Na3ixCQ9Ixm70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dkk39PXdTKmv7g0isebujEek.jpg?f=fotoalbum_large
En dan krijg je zo iets: (met een beetje geluk is jouw bed minder krom ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biLkgjO5KVQqTvl_x9h9nyR02E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRCcCTxnthnSWSTty2jAPXLu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door BlueFlame op 25-11-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
mutsje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:30:
Blonde marlin vraag, hoe kan ik mijn nieuwe home positie instellen. Ik heb X +3 en Y + 9 op het scherm staan maar wil het ook in de marlin fw opnemen. (heb een swiss dd geinstalleerd en home is beetje buiten het bord nu :)
In je Configuration.h:
//#define MANUAL_X_HOME_POS
//#define MANUAL_Y_HOME_POS

Uncommenten en waarde aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wel verdorie. Gisteren nog de volle mep voor betaald. Nou ja, meer PLA+ is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 23:19

aKra

Intentionally left blank.

Thanks voor deze mooie BF link :-)

Laatst eerste rol eSun gebruikt, zo tevreden, dat we er nu maar vijf bij bestellen :+

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Bedankt! Ik vind het erg fijn printen op een Ender 5. Ik was eigenlijk aan het kijken bij de aanbieding van 3DJake, maar van eSun weet ik dat het goed werkt op mijn printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:47
Mooie actie op amazon.nl voor de eSun. Moeten er douanekosten betaald worden hierop of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
wietselepla schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:01:
Mooie actie op amazon.nl voor de eSun. Moeten er douanekosten betaald worden hierop of niet?
Nee, het wordt verzonden door Amazon vanuit Europa.

[ Voor 14% gewijzigd door BounceMeister op 25-11-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:47
Bedankt! Heb meteen 4 rollen besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

Bedankt!
Ook maar even wat besteld :) had al een poosje geen esun meer in huis, vroeger bestelde ik t vaak bij hobbyking, maar het assortiment daar is niet meer zo goed (Europese warehouses)

Ondertussen ook diverse 3D jake filament gekocht, bevalt over t algemeen goed, en ook wat in de Black Friday aanbieding daar besteld, vooral dingen die niet hard nodig waren, en vaak uitverkocht. (Zoals Mat zwart, glitter rood en blauw)
Ben zeer tevreden over t glitter filament van hun, print mooi strak op mijn rammelkast (Tronxy X3A)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

net stapel bij 3djake gekocht aan filament, bedacht ik me later dat ik pteg ook nog moet hebben... om die aandrij dingen te maken voor de x en y as.
verder de Z endstop verplaatst in in configuration.adv.config de boel aangepast dat homing weer goed gaat. Nu de xyz cube aan het printen, eerste print met de swiss DD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Het was alweer even geleden dat ik iets geprint had met m'n Ender 3 Pro met Creality glazen bed. Vandaag een klein bakje geprint, en m'n oog viel direct weer op warping van wat hoekjes. Print ziet er veder netjes en strak uit, maar van die warping wil ik graag af. Deze wordt (logischerwijs) pas zichtbaar als de print een aantal layers onderweg is. De eerste laag op zich ziet er zeer netjes uit, dit blijft zo gedurende de eerste paar lagen. Uiteindelijk zie ik toch dat hoekjes in meer of mindere mate omhoog trekken.

De printer staat in een behuizing welke niet volledig dicht is, er zitten wat kieren rondom de deurtjes. Mijn Cura (4.6.2) instellingen zijn:
  • Nozzle temperatuur: 200
  • Bed temperatuur: 60
  • Initial layer speed: 20 mm
  • Initial fan speed: 0
  • (Initial) layer height: 0.12 mm
De mate van bed level volgens de Bed Visualizer plugin van Octoprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0x2dcfhGJeLFbPSd_vM3YKtaz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xG09g4ouZxwRlXDbyMVU98e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5RfElyyQW12eeHYG8vrxTGDO7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dk6HeqcKGVDXKphVK2eMxmxU.png?f=user_large

Een brim of raft zou kunnen helpen, maar dat doe ik natuurlijk liever niet.
De hechting van het object op zich lijkt eigenlijk ook wel in orde, er is wat moeite nodig om de print van het Creality glass bed af te krijgen, ook als het bed volledig is afgekoeld.

Wat zou ik nog kunnen doen om van de warping af te komen?

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 25-11-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo de swiss DD is geïnstalleerd en werkt, zat wel even flink de glasplaat te schrapen maar weer veel geleerd over marlin en z-end stop toch maar verplaatst. Gisteravond calibratie al gedaan en ding loopt nu als zonnetje. XYZ cube was mooi 20x20x20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-02 10:39
Goedemiddag allemaal,

Heb nu al een jaar een ender 3 in mijn bezit en heb laatst mijn mobo vervangen voor een skr mini e3 v2. Nu heb ik initial layer issues gekregen, tript mijn beeldscherm hem uit het niets en maakt deze piep geluidjes en staat mijn machine onder stroom! Het is geen continue spanning, maar na een minuut kriijg je een schok als je iets van metaal aanraakt. Iemand die hier oplossingen voor weet? Ik ga in ieder geval rubberen washers onder de mobo plaatsen.

Ik hoop dat het daarmee is opgelost.
Iemand hier die dit ook heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ariatus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:05:
Goedemiddag allemaal,

Heb nu al een jaar een ender 3 in mijn bezit en heb laatst mijn mobo vervangen voor een skr mini e3 v2. Nu heb ik initial layer issues gekregen, tript mijn beeldscherm hem uit het niets en maakt deze piep geluidjes en staat mijn machine onder stroom! Het is geen continue spanning, maar na een minuut kriijg je een schok als je iets van metaal aanraakt. Iemand die hier oplossingen voor weet? Ik ga in ieder geval rubberen washers onder de mobo plaatsen.

Ik hoop dat het daarmee is opgelost.
Iemand hier die dit ook heeft gehad?
Altijd een geaard stopcontact gebruiken bij dit soort apparaten, in dit geval zal de zekering/aardlek in de meterkast er dan wel uitvliegen.
Je zult op zoek moeten gaan waar de fout zit, want dit is levensgevaarlijk zo, in iedergeval niet oplossen met rubberen washers.
Pagina: 1 ... 90 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie