OK ga ik proberen, laat het weten of het heeft geholpen.Hardy8 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:50:
[...]
Combing in ieder geval uitzetten!! en niet te snel printen 40 tot max 50mm/sec retraction snelheid 25mm/sec afstand max 4mm
De Benchy ziet er zeker keurig uit, zeker met die snelheden en een direct drive! Mooi, dat mat zwart!DRuw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:37:
Dat doet hij standaard al toch (Small Feature Speed standaard op 50%) ?
Eigenlijk pakt hij nu dus de 120 alleen voor binnenste lagen en de support.
Tijdens het printen heb ik ook naar het binnenprofiel van de infill (15%) gekeken en dat was prima ook.
Ik ben er best verbaasd over want in principe was dit een speed test voor me op een snelheid die ik niet verwachtte dat goed zou gaan.....:)
Dit profiel bewaar ik voor concepten en ga nu kijken wat hij doet op 0.12 en met lagere snelheid.
Kijken of ik ook een "kijk mij eens mooi zijn"profiel kan maken (voor de kikker tzt;)).
Ik had mijn profiel ook nog even bekeken, staat bij mij op 50mm/s en outer walls 25mm/s. Infill en travel op 100mm/s...Een stuk trager dus en met bowden....
Hier nog een foto van de Gele Kikker op mijn duimnagel...50% schaal van origineel, 0.08mm layers.
34 minuten printje.
:strip_exif()/f/image/SuJbXQw9n0iqmHPTtbjZ3COM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 24-07-2020 14:29 ]
Ik heb er nu een op kwaliteit proberen te draaien maar die ging niet 100...
Hij is net niet lang genoeg blijven plakken en zag dit toen ik terug kwam::strip_exif()/f/image/pzkmwr65t9Uj6Pu7tCcvAWSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Crap maar als test best.. had geen brim aangezet maar zou ook eigenlijk niet hoeven...
Toch best wat te vergelijken:
Wat me opvalt is dat het ironen van een recht vlak mooi gaat, hij is in een hogere resolutie uiteraard en de lijnen en details zijn strakker.
Wat echter niet klopt is de onderste cm ongeveer heeft op de punthoek maar ook de andere hoeken een geribbeld profiel.
Ook hebben de lagen en andere glans lijkt het, wat doffer.
Iemand enig idee wat dat is?
Hij is net niet lang genoeg blijven plakken en zag dit toen ik terug kwam:
:strip_exif()/f/image/pzkmwr65t9Uj6Pu7tCcvAWSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Crap maar als test best.. had geen brim aangezet maar zou ook eigenlijk niet hoeven...
Toch best wat te vergelijken:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wat me opvalt is dat het ironen van een recht vlak mooi gaat, hij is in een hogere resolutie uiteraard en de lijnen en details zijn strakker.
Wat echter niet klopt is de onderste cm ongeveer heeft op de punthoek maar ook de andere hoeken een geribbeld profiel.
Ook hebben de lagen en andere glans lijkt het, wat doffer.
Iemand enig idee wat dat is?
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de infill. Die zit precies op het gedeelte waar het "geribbelde" is. Daarboven heb je alleen walls van het bootje.
Je zou een extra perimeter kunnen doen, of je infill overlap iets minder doen.
Met een xyz kubus had ik dit ook bij een lagere acceleration dat de details en hoeken te warm werden. De printkop blijft dan net te lang op 1 plekje even "stilstaan". Zeker bij infill raakt hij toch steeds even de walls, en dit uitte zich in bobbeltjes en net geen vlakke rechte vlakken...Teveel acceleration will je ook niet, zeker niet met direct drive, maar ook niet te weinig...
Met een xyz kubus had ik dit ook bij een lagere acceleration dat de details en hoeken te warm werden. De printkop blijft dan net te lang op 1 plekje even "stilstaan". Zeker bij infill raakt hij toch steeds even de walls, en dit uitte zich in bobbeltjes en net geen vlakke rechte vlakken...Teveel acceleration will je ook niet, zeker niet met direct drive, maar ook niet te weinig...
[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 24-07-2020 14:41 ]
hmm goed punt. in die verhoogde nok van het bootje zit geen infill? wist ik niet...GeeEs schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:39:
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de infill. Die zit precies op het gedeelte waar het "geribbelde" is. Daarboven heb je alleen walls van het bootje.
Denk je dat het aanpassen van de overlap uitmaakt want die overlapt daar niet in die hoeken met qubic profiel infill.
ik heb nu een print gestart voor mn baseplate van mn direct drive die afgebroken is te kunnen vervangen als het mis gaat.
Daar heb ik nu onderstaand profiel voor verzonnen.
Die infill mag snel de walls verdeeld tussen binnen en buiten wall en de support ook iets versneld.
ben benieuwd wat het doet!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWqnNLB4mM3ukwBEysIQUew1.jpg?f=user_large)
Het is meer dat de printer per laag wisselt tussen infill en contouren, met daarbij wisselende snelheden en extrusies..
Zodra er geen infill meer geprint wordt is het printbeeld anders. Ik merk dat bij meer modellen. Afhankelijk van het percentage infill zal de verhoogde nok van de Benchy minder of meer infill hebben dan de rest van de hele boot. Ik zie bij jou model ook vooral heel duidelijk de toplayer van het dek door de outer walls heen. Daarboven is het een stuk strakker. Vandaar het vermoeden.
Ook zodra je een rechte wall print, waar dan ergens een vorm of detail verandert, zie je dat ook minimaal terug in de totale printlaag heb ik het idee. Het is enorm veel tweaken, en ik probeer ook van alles, ook dingen die niet logisch lijken.
Zo had ik ook totaal niet vewacht dat een te lage acceleration bijna erger is voor de kwaliteit, dan een te hoge.
Of teveel infill kan je hele print lelijk maken omdat bij elk puntje waar de infill de wall raakt, de printkop even "stilstaat' en de wall opnieuw opwarmt...
En geen filament is hetzelfde... Alleen PLA is er al in zoveel gradaties en kwaliteiten... ik heb nog geen enkele gehad die ik zo ff 1 op 1 kon printen zonder, vooral temperatuur, aanpassingen.
Zodra er geen infill meer geprint wordt is het printbeeld anders. Ik merk dat bij meer modellen. Afhankelijk van het percentage infill zal de verhoogde nok van de Benchy minder of meer infill hebben dan de rest van de hele boot. Ik zie bij jou model ook vooral heel duidelijk de toplayer van het dek door de outer walls heen. Daarboven is het een stuk strakker. Vandaar het vermoeden.
Ook zodra je een rechte wall print, waar dan ergens een vorm of detail verandert, zie je dat ook minimaal terug in de totale printlaag heb ik het idee. Het is enorm veel tweaken, en ik probeer ook van alles, ook dingen die niet logisch lijken.
Zo had ik ook totaal niet vewacht dat een te lage acceleration bijna erger is voor de kwaliteit, dan een te hoge.
Of teveel infill kan je hele print lelijk maken omdat bij elk puntje waar de infill de wall raakt, de printkop even "stilstaat' en de wall opnieuw opwarmt...
En geen filament is hetzelfde... Alleen PLA is er al in zoveel gradaties en kwaliteiten... ik heb nog geen enkele gehad die ik zo ff 1 op 1 kon printen zonder, vooral temperatuur, aanpassingen.
[ Voor 36% gewijzigd door GeeEs op 24-07-2020 15:03 ]
Waarschijnlijk krijgt mijn steppermotor te weinig sap om zich voort te bewegen.
En korte vraagje over het instellen in de firmware hiervan,.
Ik gebruik een reprap systeem, maar volgens mij kun je in marlin ook je amperes instellen.
Mijn steppermotor heeft als specificatie 1.7A , max85% hiervan is 1.445A
In de firmware staat deze op 1000 Ma. (Moederbord ondersteund tot stepperdriver 2.5A)
Ik kan in de firmware aanpassen naar 1445 Ma ?
Ik weet dat de steppermotor dan erg heet kunnen worden.
Als ik het goed begrijp zou ik rustig tot 1445 Ma kunnen gaan in de firmware met de des betreffende stepper driver op de motor?
En korte vraagje over het instellen in de firmware hiervan,.
Ik gebruik een reprap systeem, maar volgens mij kun je in marlin ook je amperes instellen.
Mijn steppermotor heeft als specificatie 1.7A , max85% hiervan is 1.445A
In de firmware staat deze op 1000 Ma. (Moederbord ondersteund tot stepperdriver 2.5A)
Ik kan in de firmware aanpassen naar 1445 Ma ?
Ik weet dat de steppermotor dan erg heet kunnen worden.
Als ik het goed begrijp zou ik rustig tot 1445 Ma kunnen gaan in de firmware met de des betreffende stepper driver op de motor?
[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 24-07-2020 16:58 . Reden: Driver naar motor ]
@kmichael Ik denk dat je stepper motor bedoelt, de stepper driver is de chip op je moederbord die een stepper motor aanstuurt.
Het is afhankelijk van de stepper driver / moederbord of je deze digitaal (in de firmware / M907 in Marlin) een ander vermogen kunt laten uitsturen naar je stepper motor, of dat je het met een potmetertje op het moederbord moet doen.
Het is afhankelijk van de stepper driver / moederbord of je deze digitaal (in de firmware / M907 in Marlin) een ander vermogen kunt laten uitsturen naar je stepper motor, of dat je het met een potmetertje op het moederbord moet doen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Gizz
Ja motor bedoelde ik wat stom van mij (aangepast), de driver kun je instellen in de firmware.
Ja motor bedoelde ik wat stom van mij (aangepast), de driver kun je instellen in de firmware.
@kmichael
Dan kun je het inderdaad in de firmware doen, of dus met m907 (algemeen?) of m906 (TSMC drivers).
overigens vraag ik me af of je current echt te laag is.
Ikzelf print prima met de volgende vermogens op een Ender 3 Pro met TSMC2209 drivers, de standaard stepper motors voor X,Y en Z en een direct drive extruder (Hemera):
X650 Y650 Z680 E940
Als jij al op 1000mA zit lijkt me dat aan de hoge kant. In ieder geval voor de X en Y, ik meen me te herinneren dat jij dubbele Z-assen hebt dus daar kan ik niks over zeggen
Dan kun je het inderdaad in de firmware doen, of dus met m907 (algemeen?) of m906 (TSMC drivers).
overigens vraag ik me af of je current echt te laag is.
Ikzelf print prima met de volgende vermogens op een Ender 3 Pro met TSMC2209 drivers, de standaard stepper motors voor X,Y en Z en een direct drive extruder (Hemera):
X650 Y650 Z680 E940
Als jij al op 1000mA zit lijkt me dat aan de hoge kant. In ieder geval voor de X en Y, ik meen me te herinneren dat jij dubbele Z-assen hebt dus daar kan ik niks over zeggen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sinds wanneer is dat @kmichael ?
Blijkbaar heeft hij dan te veel weerstand... Het amperage opgooien kan wel maar weet je de oorzaak?
Het zal sowieso een stuk warmer worden met 50% meer sap...
Eerst op 1200zetten en kijken of het werkt?
Blijkbaar heeft hij dan te veel weerstand... Het amperage opgooien kan wel maar weet je de oorzaak?
Het zal sowieso een stuk warmer worden met 50% meer sap...
Eerst op 1200zetten en kijken of het werkt?
@Gizz
:strip_exif()/f/image/tF9AzkHL3TC2O0scoSlFKjdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ben ik aan het maken, ik weet geen andere actieve topic en dit lijkt een beetje op een Ender5
De Z kan ik van beide kanten gewoon met 2 vingers laten draaien. 123 3d vermoed dat er te weinig stroom /ampere gaat naar de steppermotors. Dat moest ik eerst opvoeren voordat ik bijvoorbeeld een Hema23 ga aanschaffen.
Uiteraard is de printer niet af, ik wil er eerst beweging in zien te krijgen
of anders ontwerpen...
:strip_exif()/f/image/tF9AzkHL3TC2O0scoSlFKjdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ben ik aan het maken, ik weet geen andere actieve topic en dit lijkt een beetje op een Ender5
De Z kan ik van beide kanten gewoon met 2 vingers laten draaien. 123 3d vermoed dat er te weinig stroom /ampere gaat naar de steppermotors. Dat moest ik eerst opvoeren voordat ik bijvoorbeeld een Hema23 ga aanschaffen.
Uiteraard is de printer niet af, ik wil er eerst beweging in zien te krijgen
Je laat dan 4 assen door 1 motor doen?
Als je hem met 2 vingers draaien kunt zou dat met een normaal vermogen van een steppen motor ook moeten lukken zou je zeggen... Als je een groot tandwiel op je motor hebt en een kleintje op je as heb je een te groot koppel nodig. Dan kun je hem met je vingers wel draaien (immers klein tandwieltje) maar de motor niet.
Ik weet niet hoe je overbrenging in elkaar zit maar het is een idee.
Leuke build! Ik wil er wel meer van zien hoor!
Als je hem met 2 vingers draaien kunt zou dat met een normaal vermogen van een steppen motor ook moeten lukken zou je zeggen... Als je een groot tandwiel op je motor hebt en een kleintje op je as heb je een te groot koppel nodig. Dan kun je hem met je vingers wel draaien (immers klein tandwieltje) maar de motor niet.
Ik weet niet hoe je overbrenging in elkaar zit maar het is een idee.
Leuke build! Ik wil er wel meer van zien hoor!
Ik zou altijd klein tandwiel op de motor doen en groot op de assen. Of gelijk. Maar dus niet andersom.
Voordeel hiervan is dat je Z resolutie beter wordt per stap van de motor, en het minder kracht kost voor de motor.
Voordeel hiervan is dat je Z resolutie beter wordt per stap van de motor, en het minder kracht kost voor de motor.
Exact mijn punt. En wellicht zelfs de verhouding veranderen.
Je hebt nu een verhouding van 0.8 ofzo (te lui om te rekenen) maar die wil je zo groot mogelijk hebben. Die z as maakt toch geen meters dus maakt jou het uit hoeveel omwentelingen hij moet maken voor 1mm hoogte op je as.
Hij wordt er stabieler en sterker van.
Je loopt anders het risico dat door het gewicht van je print je plaat gaat zakken bij power off.
Zelfde geldt voor het type schroefdraad van je assen. Ik heb 2mm of 8mm per omwenteling gezien.
2mm is veel preciezer natuurlijk..
Je hebt nu een verhouding van 0.8 ofzo (te lui om te rekenen) maar die wil je zo groot mogelijk hebben. Die z as maakt toch geen meters dus maakt jou het uit hoeveel omwentelingen hij moet maken voor 1mm hoogte op je as.
Je loopt anders het risico dat door het gewicht van je print je plaat gaat zakken bij power off.
Zelfde geldt voor het type schroefdraad van je assen. Ik heb 2mm of 8mm per omwenteling gezien.
Is Tinkercad het beste om mee te ontwerpen?
Welke programma gebruiken jullie allemaal.
[ Voor 33% gewijzigd door Evertt op 24-07-2020 19:17 ]
Ik heb Tinkercad een tijd gebruikt. Erg simpel en fijn als instap. Eenvoudig bestaande modellen aanpassen of simpele ontwerpen maken. Ik ben sinds kort overgestapt op Fusion360. Die is wat pittiger maar daarvoor krijg je ook mooie opties terug. En voor privégebruik is hij gratis, dat is altijd fijnEvertt schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:15:
Op thinginverse kan je gt20 tandwielen vinden die aanpasbaar zijn. Kan je uitprinten dan in petg B.v. Krijg je een verhouding van 1:4..neemt de resolutie extreem toe.DRuw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:06:
Exact mijn punt. En wellicht zelfs de verhouding veranderen.

Nee, maar wel één van de makkelijkste om snel resultaat te krijgen.Evertt schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:15:
Ik ben daar ook mee begonnen, daarna verschillende dingen met FreeCad ontworpen dat heeft toch wel een langere leerweg maar is wel erg uitgebreid, daarna een hele printer ontworpen en gebouwd met 123d-design, werkt ook eenvoudig en heeft veel meer mogelijkheden dan ThinkerCad, maar wordt niet verder meer ondersteund. (is ook niet echt nodig trouwens).
Inmiddels ben ik al weer 2 jaar met fusion360 aan het werk, dat werkt toch wel heel erg goed en is ook nog eens goed te leren door de vele duidelijke tutorials op YT.
Is ook gewoon gratis voor de hobbyist en studenten zonder beperkingen, maar het is wel even zoeken hoe je de gratis licentie moet krijgen.
Oke ik dacht dus verkeerd om.
Ik ga de kleinste tandwiel op de motor maken en de Z assen zo groot mogelijk.
Als het lukt scheelt het weer geld, die nema 23 zijn erg prijzig en wrs heb ik dan ook een aansturing nodig die genoeg ampere kan leveren die kost ook 50 per stuk.
Als het lukt scheelt het weer geld, die nema 23 zijn erg prijzig en wrs heb ik dan ook een aansturing nodig die genoeg ampere kan leveren die kost ook 50 per stuk.
Heb ook een Benchy gedaan vanavond....
PLA REAL Indigo Blauw, 206C 50C, 0,2mm layers.
Best goed gelukt, maar toch niet perfect helaas...
Paar kleine foutjes en naar dik randje boven de deurtjes...
Concentric layers was ook niet handig met het dakje. Hij gaat dan vanuit het midden de laag vullen... Maar daar zit dan natuurlijk niks. Gelukkig herstelt het zichzelf na 3 laagjes...
Schade alleen aan binnenkant.
PLA REAL Indigo Blauw, 206C 50C, 0,2mm layers.
Best goed gelukt, maar toch niet perfect helaas...
Paar kleine foutjes en naar dik randje boven de deurtjes...
Concentric layers was ook niet handig met het dakje. Hij gaat dan vanuit het midden de laag vullen... Maar daar zit dan natuurlijk niks. Gelukkig herstelt het zichzelf na 3 laagjes...
Schade alleen aan binnenkant.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Mooi bootje op 0,2mm hoor. Enig idee wat dat streepje is op boven de deur?
Ik ben nu dat onderdeel van mijn direct drive dus aan het printen maar ik moet zeggen dat het er echt verdomd mooi uit ziet tijdens het printen:
Dat ironen had ik niet eerder gedaan trouwens maar dat is ook briljant:)
ik vraag me alleen wel af wat dat voor de tolerantie doet... je voegt toch materiaal toe...
Ik ben nu dat onderdeel van mijn direct drive dus aan het printen maar ik moet zeggen dat het er echt verdomd mooi uit ziet tijdens het printen:
![]() | ![]() |
Dat ironen had ik niet eerder gedaan trouwens maar dat is ook briljant:)
ik vraag me alleen wel af wat dat voor de tolerantie doet... je voegt toch materiaal toe...
Ik heb er al een: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.445a4c4dn0zTjusavale schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:43:
@DRuw wat voor direct drive ga je gebruiken? Ik ben nu onderdelen aan het printen voor een pancake bmg / v6 all metal. Hopelijk blijft het een beetje licht van gewicht zodat ik nog een beetje op snelheid kan printen.
Maar er is een onderdeeltje afgebroken.... een van de 2 helften waar de extruder geklemd zit op het geheel.
De onderdeeltjes heb ik er opnieuw aangelijmd en het zit nu goed maar als het faalt dan zit ik zonder printer dus wilde zsm die baseplate printen.
In die set zit al de v6 hotend en de bmg extruder (ja van trianglelabs maar prima spul).
Ik heb nog een uur te gaan voor mn print klaar is maar ziet er tot nu toe echt prima uit op de instellingen die ik postte:):):)
ben toch gezwicht en heb de dual z gekocht op banggood. met een spanner heb ik iets meer vertrouwen in dan een vaste waarbij je bij misaligment gekke dingen krijgt boven of onderaan de hoogte.
Als het goed is met een week binnen vanuit UK.
Kost minder dan zelf samenstellen (tenzij ik onderdelen per stuk bij ali weghaal maar heb ik geen zin in nu om uit te zoeken

[ Voor 23% gewijzigd door DRuw op 24-07-2020 22:22 ]
Voor de z-as heb je relatief weinig kracht nodig. Een nema 17 volstaat uitstekend. Voor aansturing is een drv8825 of soortgelijk voldoende. Kost een paar euro. Die is ook te gebruiken voor een nema 23. Alleen moet je die dan uitsluitend voor de z-as gebruiken. Een nema 23 kost nog geen €25 euro. Maar is een beetje te veel van het goede voor een 3D printerkmichael schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:36:
Oke ik dacht dus verkeerd om.
Hoe heb je de motoren aangesloten? In serie of parallel? Dat maakt nogal wat uit als het om het koppel van de motoren gaat, vooral als je er 4 aan wil sturen.kmichael schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:19:
@Gizz
[Afbeelding]
Uiteraard is de printer niet af, ik wil er eerst beweging in zien te krijgenof anders ontwerpen...
Ik heb overigens nog een vraag over een bordje dat schijnbaar veel in Ender3's wordt gebruikt: de SKR mini v1.1.
Ik krijg wel een removable drive toegevoegd als ik de printer toevoeg, maar de installatie van de 'Maple' driver mislukt steeds.
Ik gebruik Marlin 2.0 en de index voor de seriële poort staat in de config op -1.
Heeft iemand ervaring met dat bord en kan diegene mij dan vertellen waar ik op moet letten?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Die van mij toevallig vorige week geinstalleerd! Heeft 2 minuten gewerkt, toen een raar geluidje en de part fan stopte ermee. Bleek uiteindelijk kortsluiting te zijnDRuw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Ik heb er al een: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.445a4c4dn0zTju
Klein vraagje; in het hele pakket zat een klein stukje bowden tube dat het fillament van de BMG clone naar de hotend brengt, maar er zat ook een behoorlijk stuk oranje tube in. Is het beter om die oranje tube te gebruiken (of de blauwe capricorn tube die ik nog heb liggen) of maakt dat niks uit? Ik kan er niks over vinden, maar ik wil (als alles weer werkt) wel PETG gaan printen, dus met hoge temperatuur, en ik weet niet of dat kan met de huidige configuratie.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
@ocf81
Ik sluit ze parallel aan, ieders heeft een eigen stepperdriver.
Ok, als je meerdere drivers gebruikt dan zou het daar inderdaad niet aan moeten liggen. Zijn de drivers goed ingesteld qua richting? Als er een tegenwerkt krijg je last van 'binding'.kmichael schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:06:
@ocf81
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
@ocf81
Dat weet ik nog niet, maar er zit 0 beweging in.
Aankomende week heb ik pas weer tijd om verder te gaan.
Ik ga eerst de juiste volgordes een grotes aanpassen van de tandwielen.
Bedankt voor het mee denken, ik zal zeker een update geven misschien hebben andere members er ook wat aan.
Dat weet ik nog niet, maar er zit 0 beweging in.
Aankomende week heb ik pas weer tijd om verder te gaan.
Ik ga eerst de juiste volgordes een grotes aanpassen van de tandwielen.
Bedankt voor het mee denken, ik zal zeker een update geven misschien hebben andere members er ook wat aan.
@kmichael Heb je de motoren "droog" getest zonder de belts en assen bevestigd? Dat zou altijd moeten werken in ieder geval.
Succes met de build, zie graag je vorderingen hier. Mooi project!
Succes met de build, zie graag je vorderingen hier. Mooi project!
Ah ja, dat is andere koekkmichael schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:19:
@Gizz
[Afbeelding]
Wat is er overigens mis met OpenSource 3D Printing - Deel 2?
Lijkt me handiger om dit topic alleen over Enders te laten gaan en het algemene topic voor andere merken en zelfbouw te gebruiken. Anders hebben we straks twee topics waar 3d-printers in het algemeen worden besproken
Iets meer dan toeval dat jij volgens mij de 3e bent die een defecte partfan heeft.... Ben die tube heb ik exact hetzelfde gevraagd gisteren!Soepstengel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:03:
[...]
Die van mij toevallig vorige week geinstalleerd! Heeft 2 minuten gewerkt, toen een raar geluidje en de part fan stopte ermee. Bleek uiteindelijk kortsluiting te zijnNieuw moederboord is onderweg vanuit China, en nieuwe fan van 123-3d zit er inmiddels op. Weet overigens niet of het de schuld van Trianglelabs is of niet, maar het is wel even balen! Verder werkte het allemaal prima.
Klein vraagje; in het hele pakket zat een klein stukje bowden tube dat het fillament van de BMG clone naar de hotend brengt, maar er zat ook een behoorlijk stuk oranje tube in. Is het beter om die oranje tube te gebruiken (of de blauwe capricorn tube die ik nog heb liggen) of maakt dat niks uit? Ik kan er niks over vinden, maar ik wil (als alles weer werkt) wel PETG gaan printen, dus met hoge temperatuur, en ik weet niet of dat kan met de huidige configuratie.
Dit was de reactie:
no need to worry. HEATBREAK will block the heat from reaching the PTFE tube
So even if your NOZZLE temperature reaches 260 degrees Celsius. It will not affect your printing.
But please pay attention to check your fan regularly.
If the fan is damaged. Then it will damage your extrusion head soon
Geen vertrouwen in.. zou de capricorn gebruiken...
Ik heb gisteren dat deel geprint en ik moet zeggen dat hij er idioot goed uit is gekomen!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 25-07-2020 08:48 ]
Samengevat: het kan helemaal geen kwaad als je fan niet werkt, maar zorg wel dat je fan goed werkt anders gaat alles stukDRuw schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:37:
[...]
Dit was de reactie:
So even if your NOZZLE temperature reaches 260 degrees Celsius. It will not affect your printing.

edit: verkeerd gelezen, ze bedoelden dus dat die 260 graden niet kwaad kan als je fan werkt. My bad.
Je print ziet er inderdaad netjes uit!
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 25-07-2020 09:07 ]
@kmichael moet ik 2 topics gaan volgen:( lol
Ik ga zo eens een kikkertje printen denk ik:)
Mij print is perfect gelukt op 2 dingen na:
-Ik zag tijdens het printen dat in de infill lagen wat stringing zat. Ik zie er niets van terug verder dus maakt me niet uit.
-De supports heb ik nu losgemaakt en die gingen prima los. De eerste laag van de print boven de support is minder fraai. Prima functioneel en is natuurlijk niet hetzelfde als op een plaat printen maar vraag me af hoe het beter kan
Ik ga zo eens een kikkertje printen denk ik:)
Mij print is perfect gelukt op 2 dingen na:
-Ik zag tijdens het printen dat in de infill lagen wat stringing zat. Ik zie er niets van terug verder dus maakt me niet uit.
-De supports heb ik nu losgemaakt en die gingen prima los. De eerste laag van de print boven de support is minder fraai. Prima functioneel en is natuurlijk niet hetzelfde als op een plaat printen maar vraag me af hoe het beter kan
:strip_exif()/f/image/EBrowEi1K3m0vKYYGxCY7fc9.jpg?f=fotoalbum_large)
@DRuw
Volgens mij moet je dan support interface aanzetten in Cura, het wordt dan iets beterder.
100%Zeker weet ik het niet of het deze instelling is...
Ik laat het hier wel 1x weten als het is gelukt met de motoren en als ik klaar ben met de printer.
Volgens mij moet je dan support interface aanzetten in Cura, het wordt dan iets beterder.
100%Zeker weet ik het niet of het deze instelling is...
Ik laat het hier wel 1x weten als het is gelukt met de motoren en als ik klaar ben met de printer.
Ik heb inmiddels mijn SKR probleempje opgelost. Ik had de verkeerde instellingen voor de seriële poort in marlin ingevoerd.
© ocf81 1981-infinity
Geen ervaring met de toko en reviews zijn wisselend maar wellicht interessant voor iemand: https://m.tomtop.com/p-os...3765-802469136.1594824007
Ik heb thuis nieuw 3x een stepper vibratiedemper liggen (https://nl.banggood.com/S...=myorder&cur_warehouse=UK) en 3x een heatsink (https://nl.banggood.com/3...342544.html?rmmds=myorder) voor de Ender 3. Mocht iemand ze gratis willen, kan je ze ophalen in Almere. Kan ze ook tegen verzendkosten naar je opsturen.
Ik heb ze ooit besteld omdat ik een Ender 3 wou aanschaffen maar is er nooit van gekomen, vind het zonde om weg te gooien
Ik heb ze ooit besteld omdat ik een Ender 3 wou aanschaffen maar is er nooit van gekomen, vind het zonde om weg te gooien
@DRuw
Vet! Netjes hoor.
Ja, 50% van origineel model thingiverse.
De eerste Rode en Blauwe die ik postte waren gewoon 100%. 0.12mm layers.
Die Gele die ik als laatste postte was 50% schaal en 0.08 layers.
De voorpootjes zijn kwetsbaar inderdaad, bij mij ook paar keer afgebroken, maar beetje lijm fixt dat wel.
Omdat ik me verveelde... Ook een Benchy 50% gedaan...
0.12mm layers.
En een foto van m'n huidige setup en Babykikker met Benchy.
Vet! Netjes hoor.
Ja, 50% van origineel model thingiverse.
De eerste Rode en Blauwe die ik postte waren gewoon 100%. 0.12mm layers.
Die Gele die ik als laatste postte was 50% schaal en 0.08 layers.
De voorpootjes zijn kwetsbaar inderdaad, bij mij ook paar keer afgebroken, maar beetje lijm fixt dat wel.
Omdat ik me verveelde... Ook een Benchy 50% gedaan...
0.12mm layers.
En een foto van m'n huidige setup en Babykikker met Benchy.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 73% gewijzigd door GeeEs op 25-07-2020 15:40 ]
@Brantje
Mag ik vragen welke partcooler je bij de MicroSwiss DD Extruder hebt gebruikt?
Verder ben ik wel benieuwd welke instellingen je hebt aangepast in slicer en Marlin eventueel?
Ik heb hem ook al een week of twee liggen en denk dat ik er morgen aan ga beginnen met overbouwen.
Ik overweeg nog wel een pancake stepper erop te zetten i.v.m. gewicht.
Alvast bedankt.
Verder ben ik wel benieuwd welke instellingen je hebt aangepast in slicer en Marlin eventueel?
Ik heb hem ook al een week of twee liggen en denk dat ik er morgen aan ga beginnen met overbouwen.
Alvast bedankt.
Heeft iemand al Marlin gezet op een Ender3 V2?
Foxhill schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 06:54:
[...] Kan iemand bevestigen dat de V2 al een bootloader heeft? En is er ergens advies te vinden hoe Marlin voor de V2 in te stellen? Voor de Ender 3 is dit wel te vinden. Maar met een o.a. ander moederbord en andere manier 3D Touch aansluiten weet ik niet of dat wel werkt.
Goed om te weten! Alleen nu begin ik met toch wel zorgen te maken om de normale cooling fan, hopelijk stopt die er niet opeens mee. Misschien die dan toch maar is upgraden naar een stille NoctuaDRuw schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:37:
[...]
Iets meer dan toeval dat jij volgens mij de 3e bent die een defecte partfan heeft.... Ben die tube heb ik exact hetzelfde gevraagd gisteren!
Dit was de reactie:
Geen vertrouwen in.. zou de capricorn gebruiken...
Ik heb gisteren dat deel geprint en ik moet zeggen dat hij er idioot goed uit is gekomen!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nog een ander vraagje, er zat een heatsink bij het setje, ik denk voor de motor, is die nodig? Als ik die plaats dan raakt de heatsink het frame aan de linker kant namelijk.
Ik heb er gelijk een noctua op gezet dus geen idee of die dezelfde kwaliteit als de 5015 heeft..
Zou ik ook doen
Heatsink niet doen want inderdaad dan loopt hij er tegenaan... I learned the hard way...
Geen schade maar wel jammer
Zou ik ook doen
Heatsink niet doen want inderdaad dan loopt hij er tegenaan... I learned the hard way...
Geen schade maar wel jammer
Wat voor print bed gebruiken jullie voor PETG?
Printen gaat nu goed met tape of lijmstick, maar dat is veel gedoe. Bij printen op glas schijnt het vast te kunnen gaan zitten aan het glas. Ik weet niet of dat met mijn Carborundum glas ook zo is en of er een misschien een ander print bed materiaal is waar je zo op kunt printen?
Printen gaat nu goed met tape of lijmstick, maar dat is veel gedoe. Bij printen op glas schijnt het vast te kunnen gaan zitten aan het glas. Ik weet niet of dat met mijn Carborundum glas ook zo is en of er een misschien een ander print bed materiaal is waar je zo op kunt printen?
Ik gebruikte altijd spiegels, maar bij een beetje groot object had ik altijd happen uit de spiegel met PETG.Foxhill schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:51:
Wat voor print bed gebruiken jullie voor PETG?
Ik gebruik nu GFK platen van Lerrox.de, alles hecht zeer goed en bijna onverwoestbaar.
Er zijn meer leden die ook deze platen gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door kmichael op 26-07-2020 16:16 ]
Ja zeker, dat is deze: https://www.thingiverse.com/thing:4461482PVG555 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:20:
@Brantje
Alvast bedankt.
Andere optie: https://www.thingiverse.com/thing:4408571
[ Voor 6% gewijzigd door Brantje op 26-07-2020 22:12 ]
Hallo allemaal! Ik heb deze week toch besloten om een 3d printer te kopen en heb hem vandaag in elkaar gezet en een beetje gestoeid.
In het verleden zag ik altijd dat benchies gebruikt werden om te testen of de printer goed in elkaar gezet, en gecalibreert was dus dat heb ik mij ook direct uitgeprobeerd. Maar tijdens mijn print heb ik wat problemen in het midden met de aanhechting denk ik? Zoals op de afbeelding is te zien hecht het eromheen wel goed aan dus daaruit constateer ik dat het bed goed geleveled is, of ik heb dat mis?
In het verleden zag ik altijd dat benchies gebruikt werden om te testen of de printer goed in elkaar gezet, en gecalibreert was dus dat heb ik mij ook direct uitgeprobeerd. Maar tijdens mijn print heb ik wat problemen in het midden met de aanhechting denk ik? Zoals op de afbeelding is te zien hecht het eromheen wel goed aan dus daaruit constateer ik dat het bed goed geleveled is, of ik heb dat mis?
:strip_exif()/f/image/EEAvDdH6PKB3JlWU7T08Zw1z.jpg?f=fotoalbum_large)
je kan gewoon proberen het bed nog net even iets dichter op je nozzle af te stellen. Hoe level je het bed? Met een A4 blaadje? Zit het A4-tje dan vast bij het levelen of laat je hem zo dat je het blaadje nog kunt bewegen?
Ik zet het A4-tje altijd net vast bij het afstellen. Is dus praktisch niet meer te verschuiven. En verder niet 1 keer alle 4 de hoeken, maar wellicht moet je dat even een aantal keer herhalen.
Bij mijn printer had ik al vrij snel last van het feit dat de tube niet goed bleef zitten bovenop de hotend. Hierdoor kwam er filament tussen de tube en de hotend, waardoor er niet genoeg filament door de nozzle werd geduwd.
Ik zet het A4-tje altijd net vast bij het afstellen. Is dus praktisch niet meer te verschuiven. En verder niet 1 keer alle 4 de hoeken, maar wellicht moet je dat even een aantal keer herhalen.
Bij mijn printer had ik al vrij snel last van het feit dat de tube niet goed bleef zitten bovenop de hotend. Hierdoor kwam er filament tussen de tube en de hotend, waardoor er niet genoeg filament door de nozzle werd geduwd.
Signature van nature
Ik heb een dubbel gevouwen papiertje gebruikt maar volgens de videos die ik had gezien moest de nozzle licht vast grijpen op het papier maar misschien heeft het aan die vouw gelegen waardoor ik dacht dat het contact had. Ik zal ook eens kijken naar de hotend.Sircuri schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:06:
je kan gewoon proberen het bed nog net even iets dichter op je nozzle af te stellen. Hoe level je het bed? Met een A4 blaadje? Zit het A4-tje dan vast bij het levelen of laat je hem zo dat je het blaadje nog kunt bewegen?
Op dit moment maak ik nog gebruik van het filament dat met de printer werd mee geleverd maar ik ben er nog helemaal uit hoe ik die fatsoenlijk kan neerleggen zodat het makkelijk aangevoerd kan worden.
Dubbel gevouwen is niet de juiste manier. Het is dan te dik en tevens kunnen de twee delen onderling ook bewegen.Khalon schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:17:
[...]
Ik heb een dubbel gevouwen papiertje gebruikt maar volgens de videos die ik had gezien moest de nozzle licht vast grijpen op het papier maar misschien heeft het aan die vouw gelegen waardoor ik dacht dat het contact had. Ik zal ook eens kijken naar de hotend.
Op dit moment maak ik nog gebruik van het filament dat met de printer werd mee geleverd maar ik ben er nog helemaal uit hoe ik die fatsoenlijk kan neerleggen zodat het makkelijk aangevoerd kan worden.
Stel het dus in met enkele strook A4 en dan alle hoeken langs gaan en midden testen. Dit net zo vaak herhalen totdat je overal ongeveer de juiste grip op het papier hebt.
En draai rustig aan de wieltjes. Je denk dat er weinig gebeurt maar een kwart draaien kan al veel te veel zijn. Kleine stukjes en steeds rondje maken en niet 1 wiel een goede slag geven en dan de volgende.
Door het in kleine stapjes te doen en steeds een rondje te maken gaat het overal met dezelfde slag.
Heb net een bericht terug van Creality, ze verwachten dat de V2 volgende week in Europese magazijn ligt.Evertt schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Waar heb je deze besteld? Via de officiële wegen is deze nog niet te bestellen. Of het moet via China met €50 verzendkosten.
Geen idee wat de prijs zal zijn, maar iig geen import en lagere shipping.
PS: En via China is de officiele weg, daar komt het vandaan en is een van Creality hun verkoopplatform.
Ik volg het topic al een tijdje en vandaag de knoop doorgehakt: ik heb een Ender 5 pro besteld. Zou met uiterlijk een week op de deurmat moeten staan. Ben erg benieuwd
Gefeliciteerd met je aankoop.DonDaaf schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
Ik volg het topic al een tijdje en vandaag de knoop doorgehakt: ik heb een Ender 5 pro besteld. Zou met uiterlijk een week op de deurmat moeten staan. Ben erg benieuwd
Wat heeft jou doen besluiten om voor de printer te gaan?
Dank je!Evertt schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:27:
[...]
Gefeliciteerd met je aankoop.
Wat heeft jou doen besluiten om voor de printer te gaan?
Voor deze printer ten opzichte van anderen? De 5 (pro) is wat stabieler en de uit-de-doos resultaten zouden iets beter moeten zijn dan de 3. Assemblage zou ook iets minder werk moeten zijn.
Ik kijk nog wel een beetje op tegen de leercurve. Het aantal variabelen bij het printen lijkt behoorlijk fors. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik een herkenbare print kan produceren
Aan de eerste lijnen te zien is je bed prima level voor nu hoor.Khalon schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:47:
Hallo allemaal! Ik heb deze week toch besloten om een 3d printer te kopen en heb hem vandaag in elkaar gezet en een beetje gestoeid.
[Afbeelding]
Het kan van alles zijn, maar ziet er voor mij uit als tijdelijke onder extrusie na een beweging met retraction. Mijn vermoeden is dat je bowden tube speling heeft. Danwel bij de hot-end/nozzle of bij de extruder kant.
Check ook de extruder zelf, heeft die goed grip op het filament?
Welke slicer/settings gebruik je?
@DonDaaf Nice! Veel plezier en succes met de build en de eerste printjes! Vergeet niet alvast een rol filament te bestellen
Qua leercurve komt het vast goed, de community is behoorlijk groot en erg behulpzaam heb ik ervaren!
[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 27-07-2020 18:27 ]
@Khalon om te testen of de extrusion goed is, zoals @GeeEs hierboven aangeeft zou je het filament wat kunnen terug halen uit het hot end (dus hot end verwarmen, en dan indien mogelijk via firmware aangeven dat je filament terug wil halen, en anders even met de hand wat terug halen). Vervolgens even de bowden tube los halen, en dan "voor" de extruder (/tussen extruder en de rol) even op bv 11cm een streepje op het filament zetten. Vervolgens via Move Axis de extruder 10cm laten "moven" en als het goed is staat het streepje dan 1cm voor de extruder. Als dat niet zo is dan moet je de extruder even kalibreren. Hoe dat te doen kun je genoeg resultaten van vinden op internet en dit topic. Als de afwijkingen overigens heel groot is kan het uiteraard ook zijn dat je een ander issue hebt. Bv dat de extruder niet voldoende grip heeft op het filament of dus een loszittende bowden tube.
Zelfde test kun je uiteraard ook doen met de bowden tube op het hot end, dan neem je ook de eventuele extra weerstand van het hot end mee. Maar uiteraard ben je dan hele tijd filament aan het weg gooien. Voor een eerste snelle test is het dus makkelijker om even te testen zonder hot end.
Zelfde test kun je uiteraard ook doen met de bowden tube op het hot end, dan neem je ook de eventuele extra weerstand van het hot end mee. Maar uiteraard ben je dan hele tijd filament aan het weg gooien. Voor een eerste snelle test is het dus makkelijker om even te testen zonder hot end.
Komt goed, heb zelf sinds Dec 2019 de E5 standaard. Zeer tevreden.DonDaaf schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:00:
[...]
Dank je!
Voor deze printer ten opzichte van anderen? De 5 (pro) is wat stabieler en de uit-de-doos resultaten zouden iets beter moeten zijn dan de 3. Assemblage zou ook iets minder werk moeten zijn.
Ik kijk nog wel een beetje op tegen de leercurve. Het aantal variabelen bij het printen lijkt behoorlijk fors. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik een herkenbare print kan produceren
In elkaar zetten is erg eenvoudig en door de kubusvorm en platform dat alleen in Z richting beweegt naar mijn idee stabieler dan een Ender 3.
Ff bedlevel 1x goed doen ding ging bij mij direct als een speer. Ik heb nu zo ongeveer een aantal settings die mij goed bevallen met PLA van 123-3d (Jupiter serie). Default snelheid 80mm/sec is ook wel prettig voor de print duur.
De bijgeleverde PLA heb ik niet lang gebruikt, na een dagje stil staan altijd de PLA gebroken.
Enige waar ik niet blij van werd, is die powerfailure resume functie. Koste mij redelijk wat SD-cardjes. Nu geen last meer van want ik heb de Ender 5 aan een Pi met Octo-print hangen.
Beginnen met een kubus printen ter controle en dan lekker los.
Filament moet ik inderdaad nog bestellen. Ik lees net dat @smitae goede ervaringen heeft met de Jupiter-serie van 123-3d dus dat lijkt me een goed startpuntGeeEs schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:21:
[...]
@DonDaaf Nice! Veel plezier en succes met de build en de eerste printjes! Vergeet niet alvast een rol filament te bestellen![]()
Qua leercurve komt het vast goed, de community is behoorlijk groot en erg behulpzaam heb ik ervaren!
De community van de Creality-gebruikers is inderdaad zeker onderdeel van de afwegingen geweest.
Ik ben erg geïnteresseerd in de instellingen, lijkt me een goed vertrekpunt.smitae schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:37:
[...]
Komt goed, heb zelf sinds Dec 2019 de E5 standaard. Zeer tevreden.
In elkaar zetten is erg eenvoudig en door de kubusvorm en platform dat alleen in Z richting beweegt naar mijn idee stabieler dan een Ender 3.
Ff bedlevel 1x goed doen ding ging bij mij direct als een speer. Ik heb nu zo ongeveer een aantal settings die mij goed bevallen met PLA van 123-3d (Jupiter serie). Default snelheid 80mm/sec is ook wel prettig voor de print duur.
De bijgeleverde PLA heb ik niet lang gebruikt, na een dagje stil staan altijd de PLA gebroken.
Enige waar ik niet blij van werd, is die powerfailure resume functie. Koste mij redelijk wat SD-cardjes. Nu geen last meer van want ik heb de Ender 5 aan een Pi met Octo-print hangen.
Beginnen met een kubus printen ter controle en dan lekker los.
De printer kan ik plaatsen op een plek waar deze ook ‘s avonds of ‘s nachts door zou kunnen printen, dus ik hoop de power-failure resume functie niet veel nodig te hebben. Octoprint overweeg ik ook nog maar dan moet ik een Pi vrijmaken. Eerst maar eens wat test-prints maken
[ Voor 51% gewijzigd door DonDaaf op 27-07-2020 20:22 . Reden: Twee reacties in één post... ]
Ik kan de cura instelling wel ff exporteren. Geen idee of ik die in het forum kan hangen.DonDaaf schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:13:
[...]
Filament moet ik inderdaad nog bestellen. Ik lees net dat @smitae goede ervaringen heeft met de Jupiter-serie van 123-3d dus dat lijkt me een goed startpunt
De community van de Creality-gebruikers is inderdaad zeker onderdeel van de afwegingen geweest.
[...]
Ik ben erg geïnteresseerd in de instellingen, lijkt me een goed vertrekpunt.
De printer kan ik plaatsen op een plek waar deze ook ‘s avonds of ‘s nachts door zou kunnen printen, dus ik hoop de power-failure resume functie niet veel nodig te hebben. Octoprint overweeg ik ook nog maar dan moet ik een Pi vrijmaken. Eerst maar eens wat test-prints maken
De power resume schrijft de printer status (locatie van je nozzle) continue naar je SD-card en dat vindt je SD-kaart nooit zo leuk. Dus de power resume is niet zo zeer iets wat je wel/niet gebruikt. Zit in de firmware gebakken volgens mij. Ik heb zelf mijn E5 geflashed met nieuwe versie van Marlin. En dat gaat op de Pro wat handiger dan om mijn standard E5. Ik had geen bootloader, die heb ik moeten installeren. De Pro heeft dacht ik de bootloader standard geïnstalleerd. Maar voor je daar mee gaat prutsen, ga eerst maar eens lekker printen.
Ik kijk morgen wel ff hoe ik de cura configs kan sturen. Geen idee of je files aan een post mag hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 27-07-2020 21:16 ]
Heb creality gevraagd welke bltouch kit geschikt is voor de Ender 3 v2.
Daar was de antwoord dat deze nog niet geschikt voor is.
Daar was de antwoord dat deze nog niet geschikt voor is.
[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 27-07-2020 22:06 ]
Er is geen set met stekker die direct in het moederbord past. De bestaande sets zijn wel te gebruiken.
Hier al Creality firmware met een BL Touch / 3D Touch. Lost ook een bug op waarbij de V2 een stap overslaat wanneer je pauzeert. Deze gebruikt de daarvoor bedoelde aansluiting op het moederbord.
https://www.creality.com/download/32
Hier is een mount om te printen, en in de comments staat een uitleg met foto’s hoe de connectors aan te sluiten. Deze uitleg gebruikt de Z-stop aansluiting, dus niet te gebruiken met de Creality firmware.
https://www.thingiverse.com/thing:4462870
Ik heb het net vanavond gedaan. Ik had alleen een te korte kabelset waardoor ik het nog niet netjes kan afmaken. Zorg dat je een kabelset van 1,5-2M koopt, mijn 1M is net te kort.
Als iemand deze Ender 3 / BL Touch adapter wil hebben is hij gratis op te halen in Twente na een PB. Is voor de V2 niet nodig.
https://www.amazon.nl/Cre...id=pla-698125143253&psc=1
Hier al Creality firmware met een BL Touch / 3D Touch. Lost ook een bug op waarbij de V2 een stap overslaat wanneer je pauzeert. Deze gebruikt de daarvoor bedoelde aansluiting op het moederbord.
Hier is een mount om te printen, en in de comments staat een uitleg met foto’s hoe de connectors aan te sluiten. Deze uitleg gebruikt de Z-stop aansluiting, dus niet te gebruiken met de Creality firmware.
Ik heb het net vanavond gedaan. Ik had alleen een te korte kabelset waardoor ik het nog niet netjes kan afmaken. Zorg dat je een kabelset van 1,5-2M koopt, mijn 1M is net te kort.
Als iemand deze Ender 3 / BL Touch adapter wil hebben is hij gratis op te halen in Twente na een PB. Is voor de V2 niet nodig.
[ Voor 43% gewijzigd door Foxhill op 28-07-2020 07:58 ]
Na jullie tips heb ik het bed nogmaals geleveled, dit keer op de juiste manier. Heb daarna eens een benchy volledig geprint en ben echt onder de indruk hoe het nu al uit ziet!
Merk helaas dat er een drietal mankementen zijn, aan de bovenkant is de "schoorsteen" niet rond, aan de zijkant zijn er vreemde driehoekjes en de overhangs zijn ook nog niet perfect.
Ik zag dat er nog een aantal andere tips waren maar die kan ik morgen pas uitproberen.:strip_exif()/f/image/WTOs89JlxEKpoLXVVDivhDxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4y4Wx6KfdsTzNA9Q4HV80psJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Merk helaas dat er een drietal mankementen zijn, aan de bovenkant is de "schoorsteen" niet rond, aan de zijkant zijn er vreemde driehoekjes en de overhangs zijn ook nog niet perfect.
Ik zag dat er nog een aantal andere tips waren maar die kan ik morgen pas uitproberen.
:strip_exif()/f/image/WTOs89JlxEKpoLXVVDivhDxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4y4Wx6KfdsTzNA9Q4HV80psJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pXpYNNK7CMMPY9mbIBZTcXrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er al goed uit. Schoorsteen niet rond. Heb je de fan wel op 100% en evt. temperatuur te hoog.Khalon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:55:
Na jullie tips heb ik het bed nogmaals geleveled, dit keer op de juiste manier. Heb daarna eens een benchy volledig geprint en ben echt onder de indruk hoe het nu al uit ziet!
Ik zag dat er nog een aantal andere tips waren maar die kan ik morgen pas uitproberen. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de temp naar beneden doet dan zal je overhangs ook vaak beter gaan.
Die driehoeken zou ik normaal zeggen dat je het infill patroon is die door de buitenkant komt maar het is precies het deel waar je dat niet hebt.
Ik denk dat het je start/stops zijn.
Probeer in cura eens de hide seam optie op smart the zetten.
En wat @Daniel. zegt: temp waarschijnlijk net te hoog of partfan niet genoeg aan. Al had ik bij die laatste dan ook een issue bij de neus van de bood verwacht.
Probeer eens 5 graden koeler te printen.
En als je kunt een temptoren printen;)
Ik denk dat het je start/stops zijn.
Probeer in cura eens de hide seam optie op smart the zetten.
En wat @Daniel. zegt: temp waarschijnlijk net te hoog of partfan niet genoeg aan. Al had ik bij die laatste dan ook een issue bij de neus van de bood verwacht.
Probeer eens 5 graden koeler te printen.
En als je kunt een temptoren printen;)
Bedankt.Foxhill schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:19:
Er is geen set met stekker die direct in het moederbord past. De bestaande sets zijn wel te gebruiken.
Zit deze stekker ook in de V1 kit voor de Ender 3?
Zondag begonnen met de installatie van Trianglelab DDE extruder op mijn E3. Moet zeggen dat dat nog niet direct een feestje is
Als ze nu gewoon de spullen zouden leveren die je nodig hebt zou die kit volgens mij de helft kleiner kunnen zijn, wat een hoop spul wat je niet gebruikt zit daar bij zeg...
Maar goed, uiteindelijk alles aangesloten (dacht ik), dus tijd om te testen. Nog geen FW of wat dan ook aangepast, eerst maar eens kijken of alles nog aangaat en niet alle stoppen uit de meterkast vliegen. Dat viel mee
Heb waarschijnlijk nog wel foutje zitten in de fans, aangezien daar niks van gaat draaien.
Daarna hotend opgewarmd en stukje filament erdoorheen gestuurd. Dat ging voor... 10cm goed ofzo, daarna begon extruder te skippen. Voor nu alles maar uit elkaar gehaald, en alles maar weer opnieuw in elkaar zetten.
Viel me wel op dat het nu e-norm lang duurt voor de temperatuur van de hotend zakt als ik die terug naar 0 zet. Heatbreak leek ook akelig heet te worden, dus daar gaat wss ook nog iets niet helemaal lekker.
Leuk puzzeltje weer, maar had stiekem wel gehoopt dat het iets meer plug-and-play was
Maar goed, uiteindelijk alles aangesloten (dacht ik), dus tijd om te testen. Nog geen FW of wat dan ook aangepast, eerst maar eens kijken of alles nog aangaat en niet alle stoppen uit de meterkast vliegen. Dat viel mee
Daarna hotend opgewarmd en stukje filament erdoorheen gestuurd. Dat ging voor... 10cm goed ofzo, daarna begon extruder te skippen. Voor nu alles maar uit elkaar gehaald, en alles maar weer opnieuw in elkaar zetten.
Viel me wel op dat het nu e-norm lang duurt voor de temperatuur van de hotend zakt als ik die terug naar 0 zet. Heatbreak leek ook akelig heet te worden, dus daar gaat wss ook nog iets niet helemaal lekker.
Leuk puzzeltje weer, maar had stiekem wel gehoopt dat het iets meer plug-and-play was
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
@BM Ho, stop.
Eerst zorgen dat je fans werken voordat je hem heet maakt!
Installatie ging bij mij juist makkelijk en heb niet heel veel over moet ik zeggen... Wat brackets volgens mij maar verder niet veel... Zal vanavond eens kijken.
Extruder skippen is gek. Dan klopt de temperatuur niet want hij drukt bij mij op 200 graden door tot 160mm/s geloof ik.
Ik zou alles eerst goed nalopen voor je de boel op 200 graden zet!!
Eerst zorgen dat je fans werken voordat je hem heet maakt!
Installatie ging bij mij juist makkelijk en heb niet heel veel over moet ik zeggen... Wat brackets volgens mij maar verder niet veel... Zal vanavond eens kijken.
Extruder skippen is gek. Dan klopt de temperatuur niet want hij drukt bij mij op 200 graden door tot 160mm/s geloof ik.
Ik zou alles eerst goed nalopen voor je de boel op 200 graden zet!!
@BM Haha ik herken het, ik heb ook nog een doosje vol met spullen over!
Maar, werkt geen één fan meer? Dat is wel bijzonder. Bij mij werkte de hotend fan wel, maar ook als die draait duurt het wat langer voordat alles afgekoeld is. Bij mij was de part fan kapot, je kan hem doormeten met een multimeter dan weet je het snel genoeg of de fans stuk zijn of dat er wat anders aan de hand is. Fans verkeerd om aansluiten zou alleen moet resulteren in een omgekeerde werking (lucht wegblazen inplaats van aanzuigen bijvoorbeeld).
Maar, werkt geen één fan meer? Dat is wel bijzonder. Bij mij werkte de hotend fan wel, maar ook als die draait duurt het wat langer voordat alles afgekoeld is. Bij mij was de part fan kapot, je kan hem doormeten met een multimeter dan weet je het snel genoeg of de fans stuk zijn of dat er wat anders aan de hand is. Fans verkeerd om aansluiten zou alleen moet resulteren in een omgekeerde werking (lucht wegblazen inplaats van aanzuigen bijvoorbeeld).
Ik ga er straks nog eens goed naar kijken, had draadjes ook maar ff snel in elkaar gedraaid ipv netjes gesoldeerd, dat zou ook domweg het probleem kunnen zijn.
Eerst focus op de fans dus, daarna verder met de rest
Eerst focus op de fans dus, daarna verder met de rest
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Oja, mijn partfan was ook fucked maar niet compleet.
Hij deed het af en toe wel en weer niet dus was lastig troubleshooten...
Vind vooral die extruder op dat baseblock schuiven met die tubing ertussen terwijl die 3mm uitsteekt nogal ruk.
Daardoor brak die aansluiting bij mij ook af...
Heb een nieuw geprinte liggen voor als het fout gaat nu gelukkig.
De esteps die in de handleiding staan klopt ook net niet helemaal.
Zal vanavond ff kijken waar ik hem op heb gezet voor je.
Hij deed het af en toe wel en weer niet dus was lastig troubleshooten...
Vind vooral die extruder op dat baseblock schuiven met die tubing ertussen terwijl die 3mm uitsteekt nogal ruk.
Daardoor brak die aansluiting bij mij ook af...
Heb een nieuw geprinte liggen voor als het fout gaat nu gelukkig.
De esteps die in de handleiding staan klopt ook net niet helemaal.
Zal vanavond ff kijken waar ik hem op heb gezet voor je.
Ruimte tussen de lijntjes, krullend filament, under extrusion, 0.2 lijntjes ware erg inconsistent, 0.12 iets beter. Alles bij elkaar aanleiding om de nozzle en bowden tube eens los te halen dacht ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qc4azbpNAndAnJbqQHlQc9bI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oJww7mxWzvGAIgfHt2gv0PfG.png?f=user_large)
Best wel verstopt/rommeltje.
Gelukkig had ik nog een nozzle liggen, vermoedelijk gekregen bij de Capricorn bowden tube of metal extruder. Ook het onderste deel van de bowden tube afgeknipt.
Nu zie ik wat verschil in vorm van de nozzle en kennelijk is deze vervangende ook een fractie langer (of ik heb deze minder vast aangedraaid, maar dat gevoel heb ik niet).
De lijntjes zien er namelijk wat platgedrukt uit. De in 't begin beschreven problemen zijn echter opgelost, dus verstopte/vieze/rommelige nozzle/bowden tube was inderdaad het probleem.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qc4azbpNAndAnJbqQHlQc9bI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oJww7mxWzvGAIgfHt2gv0PfG.png?f=user_large)
Gelukkig had ik nog een nozzle liggen, vermoedelijk gekregen bij de Capricorn bowden tube of metal extruder. Ook het onderste deel van de bowden tube afgeknipt.
Nu zie ik wat verschil in vorm van de nozzle en kennelijk is deze vervangende ook een fractie langer (of ik heb deze minder vast aangedraaid, maar dat gevoel heb ik niet).
De lijntjes zien er namelijk wat platgedrukt uit. De in 't begin beschreven problemen zijn echter opgelost, dus verstopte/vieze/rommelige nozzle/bowden tube was inderdaad het probleem.
- Zit er verschil in hoogte tussen nozzles? Of dat zou eigenlijk niet moeten, en betreft 't vermoedelijk een afwijking omdat dit van een andere fabrikant komt.
- Bij het vervangen van de nozzle is het opnieuw calibreren van de Z-Offset daarom nodig.
- Prikken jullie de nozzle zo af en toe eens van onder door met het bij de Ender 3 bijgeleverde 'prikkertje', of wat is jullie standaard onderhoud van de nozzle?
Met welke snelheid print je ? bij traag printen is kwaliteit soms beter, maar je maskeert dan ook wel de mankementen van het niet perfect ineen zetten.Khalon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:55:
Zitten je timing belts goed strak ? de Y belt zit normaal af fabriek wel strak, maar de X moet je goed strak trekken. als je eraan trekt, moet het klinken als de snaar van een basgitaar.
Er mag ook geen speling zitten in het platform, maar het moet wel soepel lopen. Dan kan je afstellen door een bout onderaan het platform.
De driekhoekjes lijken inderdaad zoals @DRuw zegt de infill die er door komt, maar de infill zit lager, misschien is het ook neveneffect van niet strakke timing belts. Zeker zijn suggesties eens proberen, dan weet je of het aan dat start/stop ligt.
- Ja er kan verschil in hoogte zitten, ik heb dat ook al meegemaakt en is een tikkeltje irritant maar overkombaar.JBS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:02:
- Zit er verschil in hoogte tussen nozzles? Of dat zou eigenlijk niet moeten, en betreft 't vermoedelijk een afwijking omdat dit van een andere fabrikant komt.
- Bij het vervangen van de nozzle is het opnieuw calibreren van de Z-Offset daarom nodig.
- Prikken jullie de nozzle zo af en toe eens van onder door met het bij de Ender 3 bijgeleverde 'prikkertje', of wat is jullie standaard onderhoud van de nozzle?
- Ja de Z-Offset opnieuw instellen is dan inderdaad nodig
- Eigenlijk doe ik niks meer aan nozzle onderhoud de laatste tijd, behalve met een klein staal borsteltje (van messing dan uiteraard) de buitenkant schoonmaken. Verder doe ik het switchen van filament tegenwoordig alleen nog maar via de "Change fillament" optie in de Marlin firmware, die doet iets aparts bij het verwijderen volgens mij (eerst een stukje extruden en daarna pas alles retracten). Sinds ik dat doe heb ik eigenlijk weinig last van clogs.
[ Voor 0% gewijzigd door Soepstengel op 28-07-2020 16:19 . Reden: typo ]
Ik print met de standaard quality profiel van Cura, die heeft een print speed van 50mm/s. Ik las ergens tussen 30-60 kan de ender 3 pro aan maar misschien toch nog aan de te hoge kant. De cooling speed is 100% dus hoger dan dat gaat helaas niet.sugarcube schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:49:
[...]
Met welke snelheid print je ? bij traag printen is kwaliteit soms beter, maar je maskeert dan ook wel de mankementen van het niet perfect ineen zetten.
Zitten je timing belts goed strak ? de Y belt zit normaal af fabriek wel strak, maar de X moet je goed strak trekken. als je eraan trekt, moet het klinken als de snaar van een basgitaar.
Er mag ook geen speling zitten in het platform, maar het moet wel soepel lopen. Dan kan je afstellen door een bout onderaan het platform.
De driekhoekjes lijken inderdaad zoals @DRuw zegt de infill die er door komt, maar de infill zit lager, misschien is het ook neveneffect van niet strakke timing belts. Zeker zijn suggesties eens proberen, dan weet je of het aan dat start/stop ligt.
Naar mijn belts zit ik ook al een tijdje te kijken maar ik kom er niet uit hoe ik mijn bed belt goed krijg. Hij is wel aangespannen maar hij loopt echt helemaal scheef.
Ik heb het geprobeerd aan de voorkant op te lossen maar dat had geen effect.
:strip_exif()/f/image/Eu7J9EERPWbhkGaFu7Kbj9cb.jpg?f=fotoalbum_large)
@Evertt
Geen idee welke stekker in welke kit zit helaas. Ik had een te korte kabel en heb dat net opgelost door nog 2x 10cm dupond jumpers op elke draad te zetten. De kleinste dupond jumpers gaan met 5 samen en iets tape eromheen erg strak in de aansluiting. Niet zoals het hoort, maar het lijkt te werken want de BL Touch probeert te meten wanneer de printer aan gaat.
Ik moet nog wel met de instelling bezig. Hij probeert nu naast bed te meten. Ik kan geen bed leveling opties in het menu vinden van de firmware, niet zeker of dat wel hoort.
Geen idee welke stekker in welke kit zit helaas. Ik had een te korte kabel en heb dat net opgelost door nog 2x 10cm dupond jumpers op elke draad te zetten. De kleinste dupond jumpers gaan met 5 samen en iets tape eromheen erg strak in de aansluiting. Niet zoals het hoort, maar het lijkt te werken want de BL Touch probeert te meten wanneer de printer aan gaat.
Ik moet nog wel met de instelling bezig. Hij probeert nu naast bed te meten. Ik kan geen bed leveling opties in het menu vinden van de firmware, niet zeker of dat wel hoort.
[ Voor 28% gewijzigd door Foxhill op 28-07-2020 17:39 ]
Nice! Goede onderhoudsbeurt zo te zienJBS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:02:
Ruimte tussen de lijntjes, krullend filament, under extrusion, 0.2 lijntjes ware erg inconsistent, 0.12 iets beter. Alles bij elkaar aanleiding om de nozzle en bowden tube eens los te halen dacht ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er inderdaad uit alsof de bowden tube (helemaal) niet in de nozzle heeft gezeten. Anders had daar nooit tot zo hoog filament in kunnen zitten. Die tube moet echt een stuk in de nozzle zitten inderdaad.
Ik heb het zo gedaan door de tube helemaal door de hot-end heen te duwen, dan de nozzle op de tube schuiven en deels vastdraaien, met nog 1 hele slag tot vast te gaan ongeveer en met de pneu-fit koppeling dus helemaal nog los. Daarna de pneu-fit koppeling vastzetten MET borgringetje, tube goed aanduwen, en dan de nozzle als laatste de laatste slag vastzetten. Je wil de tube niet onder spanning strak, maar wel een beetje lekker hard aangeduwd. Voordeel van deze methode is dat je niet aan je carriage en printer hoeft te trekken en duwen, maar alles aandrukt met de schroefdraad.
Ik heb een paar keer gehad dat ik dacht de tube helemaal onderin gedrukt te hebben, maar hij stuikte dan op de rand vd nozzle, ipv onderin... met alle chaos vandien...
@Khalon je belt loopt volgens mij best wel goed recht, maar wel ietwat (naar rechts op de foto) naast het midden. Dit hoeft geen probleem te zijn volgens mij?!
Wat ik merk is dat hij overal naar rechts trekt, zelfs als ik het overal naar links schuif en daarna het bed heen en weer beweeg. Ik voel ook dat het bed op twee plekken blijft hangen, maar de belt staat strak, wieltjes zitten stevig vast en zo vast dat ze niet geforceerd kunnen worden om te draaien.
[ Voor 19% gewijzigd door Khalon op 28-07-2020 18:23 ]
Als de "natuurlijke" positie van de belt die kant op neigt, en er verder niks vastloopt tegen de alu profielen of de rand van de idler en motor pulley's (pullies?!), is dit geen enkel probleem.
Als het bed op 2 punten blijft hangen... Klinkt minder goed.
Zijn je alu profielen en wielen gaaf/schoon over het loopvlak?
Haakt er ergens een kabel?
[ Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 28-07-2020 18:50 ]
Ben net alle eccentric nuts afgegaan omdat ik merkte dat die nog steeds niet overal goed waren afgesteld en het is al een stuk minder geworden. Maar wat ik dus merk is dat hij op het midden van de band heel heel lichtjes weerstand heeft. Ik maak mij er atm even niet druk om.GeeEs schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:47:
Als de "natuurlijke" positie van de belt die kant op neigt, en er verder niks vastloopt tegen de alu profielen of de rand van de idler en motor pulley's (pullies?!), is dit geen enkel probleem.
Je kan die brons kleurige propjes van je belt ook verschuiven onder je bed in die gleuven waar deze vast zit....Khalon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:22:
Wat ik merk is dat hij overal naar rechts trekt, zelfs als ik het overal naar links schuif en daarna het bed heen en weer beweeg. Ik voel ook dat het bed op twee plekken blijft hangen, maar de belt staat strak, wieltjes zitten stevig vast en zo vast dat ze niet geforceerd kunnen worden om te draaien.
Heeft iemand een goede Cura profile voor de Ender 3 Pro icm 123-3D Jupiter PLA filament? Ik zou die graag willen vergelijken met de mijne want ik heb nog steeds een 'elephant foot'. Die is trouwens wel minder geworden nu ik een glasplaat gebruik maar nog steeds aanwezig helaas...
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Heb je de esteps gecheckt?
Je kunt wel profielen checken maar mijn 93 procent flow heb jij niets aan...
Ik print Jupiter op 190 graden (de zwarte) en verder weinig instellingen die een olifant echt beïnvloeden die ik verandert heb..
Initial flow zelfs op 100% even uit mijn hoofd.
Print eens met een brim in te zien of het niet je buitenkant is die juist omhoog komt als test. Dat kan ook nog..
Ik print Jupiter op 190 graden (de zwarte) en verder weinig instellingen die een olifant echt beïnvloeden die ik verandert heb..
Print eens met een brim in te zien of het niet je buitenkant is die juist omhoog komt als test. Dat kan ook nog..
De Ender 3 v2 is via AliExpress officiële webshop te bestellen via de magazijn in Duitsland voor €228
https://nl.aliexpress.com...home.hotSpots_983837371.3
Heb zojuist 1 besteld ben benieuwd naar de levering.
[ Voor 13% gewijzigd door Evertt op 28-07-2020 22:46 ]
@Rincewind
initial layer horizontal expansion , zou voor elephantsfoots zijn.
Misschien is het handig om een foto te posten, zoals Druw zegt over het algemeen heb je niks aan onze settings.
De Flow rate mag niet meer dan 10% afwijken dan heb je goed gekalibreerd.
Je kan je Z offset in de firmware ook iets verhogen, +0.01 kan al voldoende zijn...
Zit je eerste laag aan elkaar vast of zijn de lijnen los van elkaar, of heb je van die mooie lijntjes zoals het land van de boeren er bij liggen?
initial layer horizontal expansion , zou voor elephantsfoots zijn.
Misschien is het handig om een foto te posten, zoals Druw zegt over het algemeen heb je niks aan onze settings.
De Flow rate mag niet meer dan 10% afwijken dan heb je goed gekalibreerd.
Je kan je Z offset in de firmware ook iets verhogen, +0.01 kan al voldoende zijn...
Zit je eerste laag aan elkaar vast of zijn de lijnen los van elkaar, of heb je van die mooie lijntjes zoals het land van de boeren er bij liggen?
Esteps? Wasda? Ik heb trouwens al gespeeld met een brim maar niet sinds ik die glasplaat heb geïnstalleerd. Ik heb ook gespeeld met de flowrate icm met 50 graden heatbed maar dat hielp ook niet. Zal daar morgen nog even een testcube mee maken. Dit is trouwens een voorbeeld van de olifantvoetjes:DRuw schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:39:
Heb je de esteps gecheckt?
:strip_exif()/f/image/pJm9urifZC01JT3yImz56w78.jpg?f=fotoalbum_large)
Links is op mijn 'oude' printer en rechts op de Ender. Ik heb de hoogte nagemeten en die is 19,8mm dus net geen 2 cm..
Ik denk dat je beter even een video kunt bekijken hoe je een ender 3 in elkaar moet zetten, ik vermoed dat je je printer niet helemaal recht hebt. Of je belts niet strak genoeg.Rincewind schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:44:
[...]
Esteps? Wasda? Ik heb trouwens al gespeeld met een brim maar niet sinds ik die glasplaat heb geïnstalleerd. Ik heb ook gespeeld met de flowrate icm met 50 graden heatbed maar dat hielp ook niet. Zal daar morgen nog even een testcube mee maken. Dit is trouwens een voorbeeld van de olifantvoetjes:
[Afbeelding]
Links is op mijn 'oude' printer en rechts op de Ender. Ik heb de hoogte nagemeten en die is 19,8mm dus net geen 2 cm..
Daarna even een video bekijken "how to calibrate ender 3"
Je linker print van je ouwe printer ziet er niet echt mooi uit...
[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 28-07-2020 22:50 ]
Uhm.... hoezo zou mijn printer niet goed in elkaar zitten? Waarom vermoed je dat? Hij print verder uitstekend behalve die eerste 2 mm. En om het nog wat vreemder te maken: als ik de cube goed bekijk lijkt het of de uitsutlping alleen aan de rechterkant zit. Links is er nauwelijks iets te zien. Zou dat dan aan het frame kunnen liggen? Ik heb ook diverse level testjes geprint en die komen er netjes uit.kmichael schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat je beter even een video kunt bekijken hoe je een ender 3 in elkaar moet zetten, ik vermoed dat je je printer niet helemaal recht hebt. Of je belts niet strak genoeg.
Daarna even een video bekijken "how to calibrate ender 3"
Je linker print van je ouwe printer ziet er niet echt mooi uit...
Nu al enkel te bestellen met 2KG PLA van hun merk voor zo'n 40 euro extra. Jammer want ik lees toch wel mixed reviews van hun eigen PLA.Evertt schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:43:
De Ender 3 v2 is via AliExpress officiële webshop te bestellen via de magazijn in Duitsland voor €228
Dan toch goed gedaan om dit niet te bestellen maar alleen voor de printer te gaan.Vnze schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:06:
[...]
Nu al enkel te bestellen met 2KG PLA van hun merk voor zo'n 40 euro extra. Jammer want ik lees toch wel mixed reviews van hun eigen PLA.
Nu alleen nog een PLA welke raden jullie mij aan voor de Ender 3?
Ik zie dat het nu niet meer beschikbaar is. Als het goed komt volgende week meer beschikbaar in de Europese webshop.
Ben benieuwd wanneer deze wordt verzonden.
Oke, gister weer verdergegaan aan m'n Ender 3 Trianglelab puzzel 
Helemaal van scratch opnieuw begonnen, en nu onderdeel voor onderdeel alles aangesloten op moederbord, en getest voor ik verder ging. Het blijkt te helpen als je de juiste pinout er bij pakt, dan ga je niet ineens hotend fans aansluiten op hele verkeerde plekken enzo... Enige waar ik mee zat, maar dat had ik vrijwel zeker met stock setup ook is dat mijn partcooling fan niet lekker werkte. Als ik in het menu ding op 100% zet ging ie niet draaien. Nu dacht ik slim te zijn en met een multimeter even de pinnen op moederbord na te meten, waar het niet dat je dan niet die 2 pinnetjes moet kortsluiten
Dat leverde een mooie *pats* op, en ik ben bang dat ik daarmee die poort ook definitief gesloopt heb..
Toch maar alles afgebouwd, en vanavond maar eens kijken hoe het verder echt werkt. Mag sowieso nieuwe firmware gaan bakken ivm nieuwe BL-Touch offset, en gewijzigde thermistor.
Leuk hoor zo'n hobby
Helemaal van scratch opnieuw begonnen, en nu onderdeel voor onderdeel alles aangesloten op moederbord, en getest voor ik verder ging. Het blijkt te helpen als je de juiste pinout er bij pakt, dan ga je niet ineens hotend fans aansluiten op hele verkeerde plekken enzo... Enige waar ik mee zat, maar dat had ik vrijwel zeker met stock setup ook is dat mijn partcooling fan niet lekker werkte. Als ik in het menu ding op 100% zet ging ie niet draaien. Nu dacht ik slim te zijn en met een multimeter even de pinnen op moederbord na te meten, waar het niet dat je dan niet die 2 pinnetjes moet kortsluiten

Toch maar alles afgebouwd, en vanavond maar eens kijken hoe het verder echt werkt. Mag sowieso nieuwe firmware gaan bakken ivm nieuwe BL-Touch offset, en gewijzigde thermistor.
Leuk hoor zo'n hobby
Xbox
@Evertt
Ik heb PLa en PTEG van 123-3D En van Das Filament gebruikt. 123-3D is voordelig en snel. De rollen van Das Filament zitten duidelijk netter op de rol. Beide zijn helemaal prima.
Omdat jij ook bezig bent met de Touch: Ik vermoed dat de firmware van Creality met Touch dat helemaal niet ondersteund. Er is geen optie in het menu voor bed levelen en sommige gcode die ermee te maken heeft ondersteund de firmware niet.
Ik ben zelf nog niet zeker genoeg om zelf een Marlin firmware te bouwen, dus ik ga deze proberen: https://marlin.crc.id.au/...r%203%20V2%20-%20BLTouch/.
Beetje aan de prijs vind ik omdat Marlin gratis aangeboden wordt. Maar ik ga het proberen en misschien kan ik de firmware met je delen.
Ik heb PLa en PTEG van 123-3D En van Das Filament gebruikt. 123-3D is voordelig en snel. De rollen van Das Filament zitten duidelijk netter op de rol. Beide zijn helemaal prima.
Omdat jij ook bezig bent met de Touch: Ik vermoed dat de firmware van Creality met Touch dat helemaal niet ondersteund. Er is geen optie in het menu voor bed levelen en sommige gcode die ermee te maken heeft ondersteund de firmware niet.
Ik ben zelf nog niet zeker genoeg om zelf een Marlin firmware te bouwen, dus ik ga deze proberen: https://marlin.crc.id.au/...r%203%20V2%20-%20BLTouch/.
Beetje aan de prijs vind ik omdat Marlin gratis aangeboden wordt. Maar ik ga het proberen en misschien kan ik de firmware met je delen.
@Foxhill @Evertt
Ik snap best dat je niet zeker bent om daarmee te spelen maar er staan talloze filmpjes op yt om dit te doen.
Ik ben er ook uit het niets mee begonnen en het is niet heel moeilijk als je een beetje interesse hebt. Kennis had ik ook niet en het is prima gelukt.
Al doende zie je ook andere dingen staan die je opzoekt en vervolgens aanpast om te zien hoe het werkt.
Dit geld zowel voor je firmware als je startup scriptje.
Ook de locatie van je kop t.o.v. je probe klopt vaak niet en kun je simpel aanpassen in de firmware.
Ik raad jullie echt aan om er even naar te kijken op yt en zelf te proberen ipv iets van internet te plukken en die in je printer te zetten.
Ook betalen voor iets wat gewoon gratis wordt aangeboden is tegen mijn principes....
Ik snap best dat je niet zeker bent om daarmee te spelen maar er staan talloze filmpjes op yt om dit te doen.
Ik ben er ook uit het niets mee begonnen en het is niet heel moeilijk als je een beetje interesse hebt. Kennis had ik ook niet en het is prima gelukt.
Al doende zie je ook andere dingen staan die je opzoekt en vervolgens aanpast om te zien hoe het werkt.
Dit geld zowel voor je firmware als je startup scriptje.
Ook de locatie van je kop t.o.v. je probe klopt vaak niet en kun je simpel aanpassen in de firmware.
Ik raad jullie echt aan om er even naar te kijken op yt en zelf te proberen ipv iets van internet te plukken en die in je printer te zetten.
Ook betalen voor iets wat gewoon gratis wordt aangeboden is tegen mijn principes....
Ik meld me ook hier :-) gister inderdaad de Ender 3 v2 weten te pakken, hopelijk wordt die snel bezorgd. Ik ben volledig nieuw in 3D-printen en moet me nog goed inlezen.
Is er wellicht een goede tutorial om je eerste printje te maken? Wellicht toevoegen aan de OP?
Is er wellicht een goede tutorial om je eerste printje te maken? Wellicht toevoegen aan de OP?
Ik liep gisteravond weer tegen bovenstaande aan, en realiseerde me dat ik eigenlijk nog steeds niet weet waarom dit zo gebeurt. Iemand een verklaring?JBS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:53:
[...]Wat me nu overigens opvalt is dat wanneer ik CHEP_Ender_3_bed_level.gcode twee keer achter elkaar gebruik om het bed handmatig te levelen, de afstand tussen bed en nozzle de tweede keer weer groter is dan tijdens de eerste keer. Dusdanig, dat het papiertje totaal geen weerstand meer voelt. Ik zou verwachten dat een tweede keer starten van CHEP_Ender_3_bed_level.gcode dezelfde weerstand geeft als de laatste ronde van de eerste keer?
Dat zou betekenen dat ik bij elke keer handmatig levelen het bed een klein beetje omhoog draai.
Voor de volledigheid: Het betreft CHEP_ender_3_bed_level.gcode van https://www.chepclub.com/bed-level.html
Ik wil een buck converter gaan gebruiken om 24v naar 12v te krijgen zodat ik Noctua fans kan gebruiken, maar ik maak me een beetje zorgen om de warmte productie van zo'n ding c.q. koeling. Ik wil hem naast de SKR Mini E3 2.0 hebben in de standaard Ender 3 behuizing met een Noctua 40x10 fan, ik denk dat de 40x20 niet lekker gaat passen daar. Blijft het hele zooitje wel cool genoeg daar? En is één buck converter genoeg voor beide fans?
@DRuw Welke Noctua fan gebruik jij op je Trianglelabs build om je hotend te koelen? Gebruik je de 40x10 of de 40x20? Maakt nogal een verschil qua cooling denk ik?
@DRuw Welke Noctua fan gebruik jij op je Trianglelabs build om je hotend te koelen? Gebruik je de 40x10 of de 40x20? Maakt nogal een verschil qua cooling denk ik?
ze kunnen beide maar ik heb de 4020op mn hotend gericht.
Deze steekt dan dus uit maar dat maakt niets uit.
Ik heb ook 2 4010 fans in mijn behuizing zitten en ja die zijn wat minder krachtig.
Ook daarom (maar toen met bestellen wist ik dat nog niet natuurlijk) wilde ik sowieso de beste op de hotend.
Terugregelen kan altijd nog;)
Ik heb een ander type behuizing (a la teachingtech maar dan iets hoger) en daar staan de 4010 fans in met eentje bij de skr mini met ernaast de buck. Geen klachten mee in ieder geval:)
@kmichael had jij nou met die GFK platen dat PLA te goed blijft plakken?
Ik print (nog) hoofdzakelijk PLA maar moet wel met een brim printen anders trekt er toch een hoop krom ondanks het verwarmde bed....
Deze steekt dan dus uit maar dat maakt niets uit.
Ik heb ook 2 4010 fans in mijn behuizing zitten en ja die zijn wat minder krachtig.
Ook daarom (maar toen met bestellen wist ik dat nog niet natuurlijk) wilde ik sowieso de beste op de hotend.
Terugregelen kan altijd nog;)
Ik heb een ander type behuizing (a la teachingtech maar dan iets hoger) en daar staan de 4010 fans in met eentje bij de skr mini met ernaast de buck. Geen klachten mee in ieder geval:)
@kmichael had jij nou met die GFK platen dat PLA te goed blijft plakken?
Ik print (nog) hoofdzakelijk PLA maar moet wel met een brim printen anders trekt er toch een hoop krom ondanks het verwarmde bed....
[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 29-07-2020 16:43 ]
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie