Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:23:
[...]
Mooi verwoord. En ben ook verbaast dat er zoveel mensen in trappen. Vroeger heerlijk opgegroeid in de tijd met 1 werkende ouder. Tegenwoordig is helemaal hip om beide te werken, veel meer geld

Vervolgens is door de hogere gezin inkomens alles 2x zo duur geworden

wie is er beter af
Er zijn maar paar mensen die echt beter worden van zulke wereld economie.
Mijn hart jankt wanneer gezinnen zie waarbij de ouders geen tijd meer hebben voor hun kinderen, en de verhalen hoor van studenten die een burn-out hebben. De prijs die hun betalen is echt verschrikkelijk.
Het probleem is individu vs de groep.
In veel gevallen geldt dat je als gezin mee moet doen, omdat bijv huizen anders niet te veroorloven zijn. Uiteraard, als iedereens inkomen "gehalveerd" zou zijn is dat probleem er niet, maar als alleen een klein deel van de groep dat streven heeft, dan is het niet zo maar een keuze voor veel mensen.
Daarnaast gaat het vaak niet alleen om geld, maar de realiteit was ook dat vrouwen vroeger dus niet werkten en dat werk je weer in de hand met gezinnen met 1 werkende ouder. Natuurlijk kan de man ook thuis blijven, maar er is altijd een tijd, rond en na de zwangerschap, dat de vrouw thuis is. De realiteit gaat zijn dat je snel vervalt in de klassieke rolverdeling.
Ook was er vroeger een regeling die het eenvoudiger maakte voor gezinnen met 1 werkende, namelijk dat je je belastingschalen bij elkaar op mocht tellen. Je betaalde dus minder belasting. Dat werd gezien als aanrechtsubsidie. Dat heeft er ook voor gezorgd dat het financieel dus lastiger is om maar 1 werkende te hebben, omdat je vergeleken vroeger nu netto minder over houdt op dat ene salaris.
Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:04:
[...]
Het is prachtig, Economie kent een Nobelprijs, maar de enige
echte waarheid ‘eindeloze groei bestaat niet’ mag koste wat kost niet worden beleden.
Die economische ‘groei’ gaat per definitie
* ten koste van andere zaken, waardoor die ‘groei’ per saldo teniet wordt gedaan, sterker nog, alles dat leidt tot die groei trekt natuur en grondstoffen zó ver en onomkeerbaar de min in, dat het per saldo een
enorm verlies is.
De mens is van nature een sloper.
* Opportunity cost wordt unilateraal bij kwetsbare natuur en groepen neergelegd.
Het probleem is dat economische groei een heleboel zaken voor onszelf goedkoper maakt. Leningen worden goedkoper met de tijd (persoonlijke, maar ook van de overheid en het bedrijfsleven.) Dus kunnen we met elkaar op de grote voet leven, want dat willen we graag. (Het heeft nu geen zin om op persoonlijk niveau te ontkennen, want dit werkt natuurlijk op macroniveau en uitzonderingen zijn er.)
Dat alles resulteert in dat we lekker weinig hoeven te spenderen aan de echte levensbehoefte en een zeer groot deel van het inkomen kan gaan naar luxe. Wederom op macroniveau, maar vergelijk het eens met 50-60 jaar geleden of naar armere delen van de wereld.
Die luxe is een direct resultaat van economische groei, dus we zijn er allemaal bij gebaat om die in stand te houden.
Ik breng het uiteraard wat gechargeerd.
Wat meer ontopic blijf ik mij vooral verbazen over de algehele mentaliteit dat "zij" er maar wat aan moeten doen. Altijd de wijzende vinger naar anderen. "Ja maar Amerika." "Waarom geeft die rijke meneer wel geld aan de Notredame maar niet aan het schoonmaken van de oceaan?" En er te weinig initiatief is om wat zelf te doen. De realiteit is dat de wil er eigenlijk nog te weinig is. Maak ik me zelf ook wel schuldig aan.
De zonnepanelen liggen op het dak en netto gebruik ik geen electriciteit. Ik heb een wat zuinigere ipv luxere auto gekocht, terwijl ik mij een mooiere auto kan veroorloven. We weten thuis minder vlees. Ga wat vaker met de trein, maar dat is eerlijk gezegd meer een resultaat uit andere logistieke uitdagingen.
Maar ik moet zelf ook toegeven dat ik veel meer kan doen.
Als we allemaal eens stoppen met vliegvakantie. Dat scheelt al echt een berg uitstoot. Als iedereen dat gaat doen, doe ik het ook
[
Voor 49% gewijzigd door
Hann1BaL op 26-04-2019 14:28
]