Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het gaat er natuurlijk niet om dat 1 iemand dit doet maar met ruim 8 miljoen huishoudens is dat een enorme hoeveelheid.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Maar dan nog, wat is dan het verschil met m'n verwarming 1 graad lager zetten waardoor ik misschien 200m3 gas per jaar minder ga verbruiken (op een totaal van meer dan 30 miljard! m3).
Is hetzelfde dat mensen zeggen "ik kan gewoon vliegen want anders is die stoel toch leeg". Als nu een jaar niemand vliegt, dan gaan er echt geen lege vliegtuigen heen en weer een jaar lang. Je moet alleen uitkijken dat je niet 2 kampen krijgt. Netzoals met vliegen heb je 2 groepen mensen:
1. "Wat gaaaaaaaaaaaf lekker een weekje naar Afrika, wat een ervaring"
2. "Voor een weekje zoveel uitstoten, dat is niet zo goed voor het milieu"
Gedragsverandering duurt gewoon jaren, als het al geen tientallen jaren zijn. Kijk maar eens naar bijv. het verbod om te roken in de horeca of dragen van een gordel in de auto. Was ook allemaal weerstand tegen maar is nu volkomen normaal. Zo zal dat ook met warmtepompen, elektrische (en misschien ooit waterstof? of nofgiets anders)auto's zijn.
Tot slot wat doe ik:
Ik heb een lease-auto van de zaak maar doe eigenlijk enorm veel op de fiets (ook gewoon lekker bewegen buiten), zelfs 99 van de 100 dagen op de fiets naar de opdracht. Ook kinderen naar sport in principe op de fiets. De auto wordt alleen bij slecht weer, boodschappen of de wat verdere trips gebruikt (12k km per jaar incl. vakanties).
Verder meteen zonnepanelen gelegd toen het kon (4 jaar geleden), extra spouwmuur en vloerisolatie aan laten brengen. De kachel iets minder warm. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen.
Daarom heeft het wel degelijk impact als iedereen in Nederland minder water zou gebruiken.jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Het gaat er natuurlijk niet om dat 1 iemand dit doet maar met ruim 8 miljoen huishoudens is dat een enorme hoeveelheid.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens een steekproef kost het minder dan 2kWh/m³ (en vaak veel minder) om een kuub drinkwater aan huis te leveren, dus 7200 J/lWailing_Banshee schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:22:
Watergebruik in Nederland heeft wel degelijk een behoorlijke impact.
Een liter water verwarmen kost 4186 J/l per graad. Dus zelfs in de zomer als het drinkwater met 20 graden uit de kraan stroomt, zal het twintig keer zoveel energie kosten om een liter water in een vaatwasser te verwarmen, dan om een liter koud water te gebruiken om te spoelen.
Kortom: ook al gebruik je een liter extra water met de hand (en dat betwijfel ik), omdat de hoeveelheid warm water minimaal is (en ook geen 50, laat staan 75 graden) is het energiegebruik alsnog lager.
Nu hebben we eigenlijk nog iemand nodig die uitrekent hoeveel energie het kost om nooit af te wassen, en alles met plastic wegwerpbekertjes te doen
Gewoon plastic afdekfolie over je bord heen trekkenCVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:03:
Nu hebben we eigenlijk nog iemand nodig die uitrekent hoeveel energie het kost om nooit af te wassen, en alles met plastic wegwerpbekertjes te doen
Wat ik in mijn omgeving vaak merk, is dat wanneer ik zeg dat ik bepaalde dingen niet doe vanwege de impact op het milieu, dan krijg ik vaak opmerkingen als "dan moet je X, Y en Z ook niet doen". Dus een gesprek kan gaan als "Nee, ik heb nog nooit gevlogen, want ik vind dat vliegtuigen teveel vervuilen", wordt dan meteen beantwoord met "Maar je rijd wel een benzineauto". Ik blijf dat een rare opmerking vinden. Alsof je 100% klimaatneutraal moet leven voordat je iets mag zeggen...
Hoe ervaren jullie dit in jullie omgeving?
Ik gaf bij de lokale Shell altijd aan dat ik co2 compensatie erbij wou. Ik denk dat ik de enige was die dat deed, hoe vaak de persoon achter de kassa zat van “oh, ja waar zat die optie ook al weer”. Afgelopen week was dat niet meer mogelijk. Persoon achter de balie vroeg ook waarom ik nog in een benzine auto reed als ik zo milieu bewust was. Ik gaf aan dat we allemaal in meer of mindere mate hypocriet zijn en dat perfectie niet mogelijk is. Ofwel door persoonlijke omstandigheden ofwel door de huidige samenleving. Maar we moeten veranderen en sommige mensen zijn daar meer welwillend en pro-actiever in dan anderen.
Het hypocrisie-argument is een drogreden omdat niemand zich volledig kan onttrekken aan de maatschappij waar bepaalde dingen van je verwacht worden. Sowieso gaan we met individuele maatregelen het klimaat niet redden. De beste actie die je individueel kan doen is stemmen op een politieke partij die de klimaatcrisis serieus neemt.
Intentionally left blank
Mensen willen absolute regels als houvast, maar de wereld bestaat uit grijstinten. Je zag dat ook met corona-maatregelen, of bijvoorbeeld bij veganisten.XFlame schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:47:
Wat ik in mijn omgeving vaak merk, is dat wanneer ik zeg dat ik bepaalde dingen niet doe vanwege de impact op het milieu, dan krijg ik vaak opmerkingen als "dan moet je X, Y en Z ook niet doen". Dus een gesprek kan gaan als "Nee, ik heb nog nooit gevlogen, want ik vind dat vliegtuigen teveel vervuilen", wordt dan meteen beantwoord met "Maar je rijd wel een benzineauto". Ik blijf dat een rare opmerking vinden. Alsof je 100% klimaatneutraal moet leven voordat je iets mag zeggen...
Eigenlijk zouden we allemaal de relatieve klimaatimpact van ons gedrag moeten weten. "ik koop milieuvriendelijke tandpasta, dus nu mag ik vijf keer per jaar naar Thailand" is natuurlijk wél hypocriet.
En toch ken ik aardig wat mensen die behoorlijk milieuvriendelijk leven, maar de grootste afkeer hebben van de partijen die de klimaatcrisis centraal stellen. Ik vraag me af of daar in de communicatie iets fout gaat.crisp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:02:
De beste actie die je individueel kan doen is stemmen op een politieke partij die de klimaatcrisis serieus neemt.
Dat zijn gewoon tactieken zodat mensen hun hoofd in het zand kunnen blijven steken. Meteen het onderwerp wegdraaien van waar het om gaat.XFlame schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:47:
Ik heb wel eens een snelle berekening gemaakt wat de impact op de uitstoot zou zijn als iedereen nu in een nieuwe brandstofauto zou gaan rijden i.p.v. in gemiddeld 12 jaar oude auto's. Dan heb je al een hele forse positieve impact op het milieu terwijl je nog steeds fossiele brandstof gebruikt. Uiteraard financieel niet haalbaar, maar het geeft wel aan dat het allemaal niet zo zwart-wit is.
En ander voorbeeld is biologisch voedsel. VOor veel mensen is dat nu nog te duur, maar als iedereen die het kan betalen biologische producten koopt maken we ook daar een forse stap in de goede richting. De rest volgt dan op een gegeven moment wel.
Reken je de milieu-impact van de productie van nieuwe auto's mee, en het feit dat het gemiddelde gewicht met 15% gestegen is in de afgelopen 20 jaar? Als je een klein oud gebakje rijdt zou ik die zowel voor je portemonnee als voor het milieu vooral niet vervangen.Frame164 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:33:
Ik heb wel eens een snelle berekening gemaakt wat de impact op de uitstoot zou zijn als iedereen nu in een nieuwe brandstofauto zou gaan rijden i.p.v. in gemiddeld 12 jaar oude auto's. Dan heb je al een hele forse positieve impact op het milieu terwijl je nog steeds fossiele brandstof gebruikt. Uiteraard financieel niet haalbaar, maar het geeft wel aan dat het allemaal niet zo zwart-wit is.
Tsja, ook die mensen kunnen gevoelig zijn voor populisme. Met een realistisch, genuanceerd en op feiten gebaseerd verhaal kan je daar maar moeilijk tegenop. En voor veel mensen is de keuze voor een politieke partij ook een gewoonte, en als je dan eenmaal aan de rechterkant van het spectrum zit dan is de angst voor 'links' er meestal al goed ingeramd. Het is lastig ontsnappen uit zo'n bubbel (maar dat is makkelijk oordelen vanuit mijn eigen natuurlijkCVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:32:
[...]
En toch ken ik aardig wat mensen die behoorlijk milieuvriendelijk leven, maar de grootste afkeer hebben van de partijen die de klimaatcrisis centraal stellen. Ik vraag me af of daar in de communicatie iets fout gaat.
Intentionally left blank
Ook in aansluiting op anderen hierboven: Perfect is the enemy of good.XFlame schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:47:
Zo'n reactie is niks anders dan de pavlov waarmee men het voor zichzelf goedpraat zelfs het laaghangend fruit nog te laten hangen.
Meestal vindt een dergelijke houding de oorsprong in een diepgewortelde angst dat "verworven rechten" op de één of andere manier mogelijk zouden komen te vervallen. Volledig voorbijgaande aan het feit of er een wal staat die het schip zal doen keren of niet. En de echte cynicus zal er natuurlijk in dat geval voor kiezen het er vooral nog van te nemen, voordat "ze" het verbieden.
Het leven is erg gemakkelijk en comfortabel wanneer je met dergelijke simpele gedachtengangen jezelf vrij kunt pleiten van iedere vorm van verantwoordelijkheid.
Tuurlijk, ik hoop dat mensen de ironie zien van die reactie. En in dit geval was de persoon achter de balie er erg blij mee om dat te horen. Ze gaf ook aan zelf erg met het milieu bezig te zijn maar werd moe van al die bedrijven die mooie dingen op hun verpakking zetten maar waar ze niets van gelooft.crisp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:02:
Het hypocrisie-argument is een drogreden omdat niemand zich volledig kan onttrekken aan de maatschappij waar bepaalde dingen van je verwacht worden. Sowieso gaan we met individuele maatregelen het klimaat niet redden. De beste actie die je individueel kan doen is stemmen op een politieke partij die de klimaatcrisis serieus neemt.
"Individuele maatregelen gaan het klimaat niet redden" is een lastige. Qua directe impact niet, maar het waterbed effect kan juist zorgen voor voldoende draagvlak om een politieke partij tot inkeer te laten komen, of om voldoende stemmen te verzamelen om veel impact te kunnen hebben.
Ik ben gestopt met vlees eten vanwege het milieu, die directe impact is onmeetbaar. Maar voor mijn omgeving is het een grote stap. Veel mensen konden het niet voorstellen dat ik zou stoppen met vlees eten. En dat heeft dan dat waterbed effect. Niet voor niets dat de hoeveelheid vleesvervangende producten in de winkel de afgelopen jaren zo gigantisch is toegenomen (en de kwaliteit ook gelukkig, of wellicht weet ik niet meer hoe vlees smaakt kan ook.
Dat gebeurt dus echt wel...jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Als nu een jaar niemand vliegt, dan gaan er echt geen lege vliegtuigen heen en weer een jaar lang.
https://www.greenpeace.org/nl/greenpeace/49887/lege-vliegtuigen-landingsrechten/
En dat niet alleen, een vliegtuig ergens parkeren is duurder dan een vliegtuig laten vliegen.roeleboel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Dat gebeurt dus echt wel...
https://www.greenpeace.org/nl/greenpeace/49887/lege-vliegtuigen-landingsrechten/
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik denk dat veel mensen het niet echt voor het millieu doen maar voor hun eigen portomonee.
Ikzelf heb niks met klimaat of milieu maatregelen.
Maar als ik de CV lager zet (nu 19°c was 21°c bespaar ik daar heel wat geld mee.
En ik vermoed dat meer mensen zo denken.
En dat het ook nog beter is voor het milieu is dan alleen maar mooi meegenomen maar geen vereiste.
Maar als ik de CV lager zet (nu 19°c was 21°c bespaar ik daar heel wat geld mee.
En dat het ook nog beter is voor het milieu is dan alleen maar mooi meegenomen maar geen vereiste.
Ik had het over water. Er wordt gelijk weer vanalles bij gehaald wat niet met water te maken heeft.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:03:
[...]
Volgens een steekproef kost het minder dan 2kWh/m³ (en vaak veel minder) om een kuub drinkwater aan huis te leveren, dus 7200 J/l
Een liter water verwarmen kost 4186 J/l per graad. Dus zelfs in de zomer als het drinkwater met 20 graden uit de kraan stroomt, zal het twintig keer zoveel energie kosten om een liter water in een vaatwasser te verwarmen, dan om een liter koud water te gebruiken om te spoelen.
Kortom: ook al gebruik je een liter extra water met de hand (en dat betwijfel ik), omdat de hoeveelheid warm water minimaal is (en ook geen 50, laat staan 75 graden) is het energiegebruik alsnog lager.
Het statement was: "Watergebruik heeft in Nederland geen enorme milieuimpact.". Waarop mijn antwoord is, als iedereen minder water gebruikt (ongeacht de temperatuur) heeft dat wel degelijk een behoorlijke milieu impact.
Omdat je zelf de context negeerde waarin dat statement werd gemaakt, namelijk afwassen.Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:56:
Ik had het over water. Er wordt gelijk weer vanalles bij gehaald wat niet met water te maken heeft.
Uiteindelijk zal iedere mogelijke milieukost verrekend worden in de prijs van iets.3dmazter schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:38:
Ik denk dat veel mensen het niet echt voor het millieu doen maar voor hun eigen portomonee.
Dat past ook goed in de kapitalistische denkwijze.
Iets verkopen= kosten + winstmarge (kunnen) aanrekenen.
Als iets te duur wordt dan kan je alternatieven zoeken of het niet meer consumeren.
Algemeen gesteld hebben we nu nog wel redelijk wat zaken waarvoor we de werkelijke milieukost niet willen zien of erkennen. Maar op een dag zal dit toch gebeuren.
Ik zou mijn tijd niet verspillen. Iedereen mag vanalles roepen over voedsel. Als je een paar minuten zoekt kun je bijvoorbeeld mensen vinden die het eten van havermout levensgevaarlijk vinden. (ik ga het hier niet linken, dit soort onzin krijgt al genoeg aandacht)walletje-w schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Ik ga de video's nog kijken maar nog geen tijd voor gehad.
Gelukkig hebben we een overheidsinstelling die de taak heeft om een consensus te vinden in het wetenschappelijke onderzoek naar voedsel, en hier adviezen voor voeding uit te halen, de Gezondheidsraad. En daarbovenop is er het voedingscentrum dat de taak heeft om dat in gewone mensentaal te vertalen
Bijvoorbeeld het artikel Is vegetarisch of veganistisch eten gezonder en beter voor het milieu
Het advies van het voedingscentrum is saai, niet-controversieel, en je zult er zelden iets lezen wat je nog niet weet. Ze gaan niet af op elke nieuwe studie of paper die baanbrekende resultaten verkondigt die ons begrip over gezonde voeding radicaal omgooien. En dat is omdat die studie of paper meestal onjuist is.
Als je eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon, of een vegetarisch voedingspatroon, dan heeft dat gezondheidsvoordelen. Het verlaagt je bloeddruk en verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Of een vegetarisch voedingspatroon gunstiger is voor je gezondheid dan een voedingspatroon met meer plantaardige en minder dierlijke voedingsmiddelen, is niet onderzocht.
Ook zijn de gezondheidseffecten van een veganistisch voedingspatroon ten opzichte van een voedingspatroon met meer plantaardige en minder dierlijke voedingsmiddelen niet onderzocht.
Ik heb één van bovenstaande video's gekeken. Dat is een halfuur van mijn leven dat ik nooit terug zal krijgen. In die tijd had ik het artikel van het voedingscentrum tien keer kunnen doorlezen, en had ik minder energie in onzin hoeven steken.
Ik ben al in de 30 en heb nog nooit een auto gehad, dus ik vind dat ik mijn steentje wel heb bijgedragen aan het milieu inmiddels.
Ook heb ik geen kinderen en zal ik deze ook nooit nemen.
Ook heb ik geen kinderen en zal ik deze ook nooit nemen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
https://www.eerlijkegeldw...ringswijzer/verzekeraars/
Zijn er hier mensen die speciaal rekening houden met een duurzame zorgverzekeraar? Zo ja, welke adviseren jullie? Dit vanwege een mogelijke overstap voor 2025. Ik zit nu al jaren bij CZ, maar via bovenstaande link kom ik er niet helemaal uit wat nu écht de beste / meest ethische keuze is. Belangrijk punt voor mij is dat de zorgkosten voor het CAK gedeclareerd kunnen worden.
Er is geen algehele vergelijkingstabel te vinden (voor zover ik kan zien dan...). Alleen deze:
:strip_exif()/f/image/zJ48YMdZ91lqAQPFiOdzP8IY.jpg?f=fotoalbum_large)
(indien deze topic kick niet gewaardeerd wordt, bij deze mijn excuses)
Zijn er hier mensen die speciaal rekening houden met een duurzame zorgverzekeraar? Zo ja, welke adviseren jullie? Dit vanwege een mogelijke overstap voor 2025. Ik zit nu al jaren bij CZ, maar via bovenstaande link kom ik er niet helemaal uit wat nu écht de beste / meest ethische keuze is. Belangrijk punt voor mij is dat de zorgkosten voor het CAK gedeclareerd kunnen worden.
Er is geen algehele vergelijkingstabel te vinden (voor zover ik kan zien dan...). Alleen deze:
:strip_exif()/f/image/zJ48YMdZ91lqAQPFiOdzP8IY.jpg?f=fotoalbum_large)
(indien deze topic kick niet gewaardeerd wordt, bij deze mijn excuses)
[ Voor 35% gewijzigd door StopEcocide op 22-12-2024 12:32 ]
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚
Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem