Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15

Roozzz

Plus ultra

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Het is dus niet ondenkbaar dat een met PV aangedreven transportmiddel echt minder CO2 uitstoot dan de benenwagen, hoe vreemd dat ook klinkt
Dat sommetje moet je dan maar eens maken. Een hele snelle google (eerste hit) leert me dat je voor de constructie van een elektrische auto 18 ton CO2 verder bent, terwijl een paar schoenen 13,6 kilo doet (wederom eerste hit op google). Begin ik nog niet even niet aan de emissies die vrijkomen tijdens de gebruiksfase van je auto / schoenen :+

Als mens adem je gemiddeld ongeveer 1kg CO2 per dag uit. Dat is allicht een paar procent hoger als je actief in beweging bent ten opzichte van in rust... Maar iets zegt me dat je heel veel extra energie kan spenderen aan lopen vs zitten voordat dat gat is dichtgelopen. Je eet (en verbrand) echt niet zomaar 5x zoveel omdat je niet op je luie reet in de auto hebt gezeten. Maar reken het vooral eens uit :+

TLDR: ik zou dit overzichtje maar gewoon als waarheid hanteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 20-01-2023 14:16 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:54:
Het is dus niet ondenkbaar dat een met PV aangedreven transportmiddel echt minder CO2 uitstoot dan de benenwagen, hoe vreemd dat ook klinkt
Als je heel lokaal kijkt misschien wel, op het grotere plaatje sowieso niet.
Want die groene stroom die vanuit je panelen je transportmiddel in verdwijnt kan niet door iemand anders gebruikt worden. En er zolang er geen groene energie overschot is zal dat dan moeten worden gecorrigeerd door een andere grijze energiebron.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
Roozzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:13:
TLDR: ik zou dit overzichtje maar gewoon als waarheid hanteren.
Op hoofdlijnen geloof ik het wel maar helemaal compleet/eerlijk lijkt het niet. Specifiek voor de elektrische fiets zijn er wel uitwerkingen die laten zien dat bij een gemiddeld westers eetpatroon een elektrische fiets daadwerkelijk beter presteert dan een niet-elektrische fiets (laten we voor de eenvoud uitgaan van gelijke snelheid). Op dezelfde manier heeft fietsen ook een lagere uitstoot dan lopen ondanks de initiële (Co2) kosten van de fiets.

De balans auto versus lopen is natuurlijk totaal anders, uiteindelijk is snelheid nogal bepalend. Zelfs fietsen zou bij 100km/u relatief veel energie kosten (daarom kunnen we ook geen 100km/u lopen :7 )

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 20-01-2023 15:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
TMDC schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
Om nog maar te zwijgen van het fijnstof van de autobanden ;)
Hangt er een beetje vanaf of je kijkt naar het milieu of het klimaat. Je zou kunnen stellen dat een hogere uitstoot van fijnstof zal resulteren in een lagere Co2 uitstoot (mensen leven korter :> ).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18

kevinr1

Dude?

Nathilion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Nee, de meest significante keuze is om zelfmoord te plegen of niet. De uitstoot van een dood mens is maar een paar kilo CO2 tijdens het rotten. En daarna niks meer.*knip*

Geen kinderen nemen is een wat langzamere manier van zelfmoord van de mens als soort. Ga maar na hoe snel je richting de nul gaat met een R van 1, en dus elke nieuwe generatie halveert. Westerlingen met hun 1,55 (en zakkende) van nu hebben al erg hun best gedaan om over een paar generaties compleet uit te sterven, zo weinig kinderen als dat ze krijgen. De rest van de wereld is ook aardig op weg om onder de twee kinderen te duiken. Dus we zijn al goed op weg om onszelf als soort zijnde richting de uitgang te helpen.
You must be fun at parties. Nee, maar serieus, kannonen, hoe kom je op deze specifieke ideeen?

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 01:01 ]

Life is meant to be experienced

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:33
Roozzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:13:
[...]
Als mens adem je gemiddeld ongeveer 1kg CO2 per dag uit. Dat is allicht een paar procent hoger als je actief in beweging bent ten opzichte van in rust...
Voedsel produceren levert een stuk meer uitstoot op dan voedsel verteren. Hier staat een lijstje met wat producten en de uitstoot per kcal voedingswaarde. Volgens mijn garmin verbrand ik ongeveer 1000kcal op een rondje hardlopen van 12km. Als je niet alleen maar linzen met pindakaas eet is dat maar zo 3 tot 5kg co2-uitstoot. Dat is zelfs meer dan de directe uitstoot als je die 12km met een benzine-auto zou afleggen. Als je de productie van de auto en de keten van brandstofproductie meeweegt wordt het plaatje wel iets anders. (Als je uitgaat van 125gr direct, 50gr in de benzineketen en 18ton uitsmeert over een levensduur van 200.000km doet 12km met de auto 3,3kg CO2).

Op zichzelf is deze vergelijking een beetje maf. Maar als het gaat om dingen die je zelf kunt doen ten bate van milieu en klimaat kun je er wel van oppikken dat wat je eet (en aan eten weggooit) een veel grotere impact heeft dan je waarschijnlijk denkt. Rundvlees vervangen door varken of kip (of nog beter: bonen) heeft meer impact dan je boodschappen met de fiets doen ipv met de auto.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:09
Led verlichting en op timer. Niet te lang douchen en zeker niet te warm. Zo min mogelijk plastic gebruiken. Alles doen met de fiets (heb geen auto.) Minder vlees eten. Het enige waar ik van baal is dat onze keuken niet goed is geïsoleerd. Helaas betreft het een huurwoning en heb ik alles al gedaan wat ik zelf kan doen zonder daadwerkelijk te verbouwen wat niet mogelijk is. Hierdoor gaat enorm veel warmte verloren.

Een niet populaire mening die ik heb is dat er nog zoveel mensen fanatiek kunnen werken aan een mindere belasting voor het milieu. Er zijn er genoeg die de kachel altijd op 21 graden hebben staan en voor alles de auto pakken. Het probleem zal grootschalig moeten worden aangepakt dan het nemen van vrijwillig initiatief door enkele vooruitdenkers. Maar goed, we hebben allemaal wel gezien hoe goed mensen omgaan met verandering tijdens de Corona pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
[b]LordSinclair schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:31:
Dus nee, je hebt mij nog niet overtuigd dat een treinreis boeken binnen Europa voor de gemiddelde Nederlander makkelijk zal zijn.
En dan vergeet je nog het grootste nadeel van Europees treinreizen naar mijn mening (paar jaren geleden gehad namelijk):
Gezien je vaak met allemaal verschillende partijen zaken doet en daar losse tickets koopt mag je zelf ad-hoc alles gaan regelen/omzetten als er een trein significante vertraging oploopt waardoor je een trein met reserveringsplicht mist :|
In het ergste geval heb je gewoon pech en kun je een nieuwe last-minute boeking doen zonder dat je (het volledige) geld terug krijgt van je initiële boeking (want ja, partij B kan er niks aan doen dat A 3 uur vertraging had, dat is jou probleem...) die niet meer te halen is. En zeker in landen als Italië zijn vertragingen van enkele uren helaas geen uitzondering op de langere verbindingen, dus zelfs als je ruim plant kun je een uitdaging hebben. Als je niet meer dan 1-2 treinen per dag neemt en steeds een overnachting (of 2 :P ) in een leuke stad doet onderweg is dat allemaal wel te overzien, maar zodra je een beetje rap door wilt reizen richting je eindbestemming in een wat verder land wordt dit wel een dingetje.

Ik denk dat Europees gezien de trein in een lastige positie zit zolang er niet één Europees systeem is waarbij je je hele reis kunt vastleggen waarbij deze partij ook meteen je enige aanspreekpunt is en niet alle losse vervoerders zelf. Waarbij deze ene partij dan ook alle omboekingen of eventuele extra overnachtingen direct voor je kan regelen bij grote vertraging of treinuitval onderweg.

Bij vliegreizen met overstap kan dit namelijk al jaren en wordt je ook volledig ontzorgd als reiziger.

On-topic:
- Alleen nog naar 19c stoken als er ook daadwerkelijk iemand langdurig aanwezig is.
- Dat uurtje dat je thuis bent tussen opstaan en naar het werk blijft ie lekker op de nacht stand staan van 16-16,5c; wat in de praktijk betekend dat ie de hele dag uit blijft tenzij het buiten echt -8 of kouder is.
- Een eigen auto heb ik nooit gehad (wel af en toe werk gerelateerd autogebruik d.m.v. dienstauto, of een keer een dagje/weekendje weg met vrienden die wel een auto hebben en we dan gebruiken) en heb ook niet de intentie er een te kopen tenzij het OV in Nederland nog verder uitgekleed wordt zoals de laatste 1-2 jaar helaas de trend is ( :/ )
- Vakanties een stuk dichter bij huis, België en vooral Duitsland hebben ook zoveel plekken om te zien; het hoeft niet altijd ver weg meer :)
- Kritischer zijn in de supermarkt op de herkomst van producten, iets halen dat helemaal van de andere kant van de wereld hierheen is verscheept terwijl er er een alternatief is uit Nederland en omstreken laat ik liggen.
- Proberen wat minder vlees te eten, maar dit is vooralsnog nog best lastig voor mij omdat ik als 'lastige eter' veel natuurlijke alternatieven gewoon echt niet lekker vind.

Waar ik niet (bewust) mee bezig ben:
- Apparaten helemaal uitzetten en stekkers eruit halen als iets niet gebruikt wordt. Ik vind die paar watt sluipverbruik persoonlijk een gevalletje van 'penny wise pound foolish'. Ja het helpt ongetwijfeld een héél klein beetje, maar ik focus me liever op de dingen die echt een verschil maken :P

[ Voor 32% gewijzigd door !mark op 21-01-2023 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 16:20
kevinr1 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:38:
[...]

You must be fun at parties. Nee, maar serieus, kannonen, hoe kom je op deze specifieke ideeen?
"The life of the party", dat ben ik. En hoe ik er bij kom? Domweg gevolgen doortrekken en combineren met een stukje realisme. Geen kinderen, geen CO2. Zelf niet leven, ook geen CO2. Zo makkelijk is het. Dus wat is dan de meest significante keuze die je kan maken als je nul uitstoot nastreefd? Het antwoord laat ik je zelf kiezen.

Noem het morbide maar het is één van de opties. Gezien onze collectieve houding van koppigheid, uitstellen, niks doen en actief tegenwerken wordt het ook steeds realistischer dat deze optie voor ons wordt uitgevoerd door een planeet die niet meer bewoonbaar is voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Nathilion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:12:
[...]

"The life of the party", dat ben ik. En hoe ik er bij kom? Domweg gevolgen doortrekken en combineren met een stukje realisme. Geen kinderen, geen CO2. Zelf niet leven, ook geen CO2. Zo makkelijk is het. Dus wat is dan de meest significante keuze die je kan maken als je nul uitstoot nastreefd? Het antwoord laat ik je zelf kiezen.
Zit de crux er dan ook niet in dat juist mensen die kinderen krijgen dan ook minder met het milieu en het klimaat begaan zijn? En dat het dus eigenlijk wél beter is op de lange termijn dat mensen met de juiste instelling en gedachtegoed die instelling en gedachtegoed in de volgende generatie voortbrengen via opvoeding? ;)

Is overigens de daling van het krijgen van kinderen niet puur te danken aan de beschikbaarheid van voorbehoedsmiddelen en rechten van vrouwen?
Noem het morbide maar het is één van de opties. Gezien onze collectieve houding van koppigheid, uitstellen, niks doen en actief tegenwerken wordt het ook steeds realistischer dat deze optie voor ons wordt uitgevoerd door een planeet die niet meer bewoonbaar is voor mensen.
De westerse samenleving gaat al die kant op. Denk niet dat het heel positief is voor de toekomst eerlijk gezegd. Verwar overigens politieke onwil en stupiditeit niet met de maatschappij.

[ Voor 27% gewijzigd door siggy op 21-01-2023 08:21 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Gewoonlijk willen ouder het beste voor hun kinderen. De directe noden conflicteren met wat het beste is voor het milieu en het klimaat.

Zo heb ik zelf een kleine, ze heeft voedsel en water nodig, kleding, transport, alles wat een volwassene ook nodig heeft. Maar, onze huidige maatschappij is niet ingericht op duurzaamheid. Dus, alles wat mijn kleine nodig heeft, heeft een negatieve impact.

Een nieuw mens op de wereld zitten verhoogt de benodigde goederen, daar is geen twijfel aan. Maar geen nieuwe mensen op de wereld zetten betekent ook het einde van de mensheid. Dan kunnen mensen wel 'het juiste doen' en 'klimaatpositief zijn' door te zeggen 'ik neem geen kinderen', maar dan ben je zelf net zo morbide bezig als ik in mijn eerdere reactie. Alleen de tijdspanne is wat langer.
*knip* dit soort statements vragen om onderbouwing.
Wat ik wel ga doen met mijn meisie, want met 15 maanden oud kan je echt nog niet spreken over duurzaamheid met een dreumes, is haar een flinke dosis besef bijbrengen over dit onderwerp. En dan is het maar hopen dat ze die lessen gaat toepassen in haar eigen volwassen leven. Er lijkt een pienter koppie op te zitten, dus ik heb goede hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 22-01-2023 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
Want zonder jouw 2 kinderen stopt de mensheid met bestaan?

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 22-01-2023 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:49
T-MOB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:30:
Voedsel produceren levert een stuk meer uitstoot op dan voedsel verteren. Hier staat een lijstje met wat producten en de uitstoot per kcal voedingswaarde. Volgens mijn garmin verbrand ik ongeveer 1000kcal op een rondje hardlopen van 12km. Als je niet alleen maar linzen met pindakaas eet is dat maar zo 3 tot 5kg co2-uitstoot. Dat is zelfs meer dan de directe uitstoot als je die 12km met een benzine-auto zou afleggen. Als je de productie van de auto en de keten van brandstofproductie meeweegt wordt het plaatje wel iets anders. (Als je uitgaat van 125gr direct, 50gr in de benzineketen en 18ton uitsmeert over een levensduur van 200.000km doet 12km met de auto 3,3kg CO2).
Ik heb geprobeerd om uit die bron gegevens te halen over welk aandeel van de uitstoot fossiel is, maar ze lijken bij bijv. dierenvoer bij de impact op te tellen. Ook voer is in principe natuurlijk kortcyclische CO₂, maar het vervoer van het veevoer telt natuurlijk wel.

Waarschijnlijk is dit weer een overschatting. Maar ik denk dat het niet zo'n rare gedachte is dat een electrische fiets die met een zonnepaneeltje wordt opgeladen, zeker op de lange termijn, een minder vervuilende manier is om van A naar B te komen dan rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
jongetje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Want zonder jouw 2 kinderen stopt de mensheid met bestaan?
*knip* dit soort statements vragen om een onderbouwing.

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 22-01-2023 02:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Let s.v.p. op de topic warning: alle discussie over bevolking (aantal/groei/etc) is offtopic, hiervoor hebben we een ander topic.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Na al jaren (altijd al) niet heel erg te hebben gestookt - we houden de thermostaat op max. 19° - hebben we afgelopen jaar de vloer op de begane grond vervangen, en nieuwe vloerverwarming laten aanleggen. En daarbij hoort een goede isolatie van de kruipruimte / begane grondvloer, maar ook spouwmuurisolatie (bestaand is een luchtspouw, huis anno 1967).

Kruipruimte/begane grondvloer worden met PIF-folie en grondzeil geïsoleerd/vochtwerend gemaakt. De spouwen gaan met glaswolvlokken worden geïsoleerd.

Dat is een aardige investering, zeker de moeite waard, zowel als besparing (minder energie verbruiken) op de korte én lange termijn, maar ook qua comfort, en het levert ook nog eens vrij snel een economische besparing op.

De afgelopen 10 jaar hebben we van het huis om te beginnen alle kozijnen + glas vervangen, alles is HR++, en we hebben het dak 'opgetopt' - van plat, ongeïsoleerd dak naar een zadeldak (zolderverdieping met grote dakkapel) - waardoor we nu 4 woonlagen hebben in plaats van 3, waarbij ook de isolatie van het dak nu veel extra besparing oplevert, zonder extra te stoken voor de extra m²/m³ aan woonruimte.

De voorpui (voordeur/luifel) en garagedeur (drive-inwoning) moeten nog een energiebesparende upgrade krijgen. Levertijd: 1 jaar... 8)7 |:(

Verder heb ik al jaren en jaren overal (kwalitatief goede) LED-verlichting, alle gloeilampen en halogeenlampen zijn al vervangen, waar we TL hadden is dit ook vervangen door LED-buizen.

Nou is een huishouden met 4 volwassenen (2 nog inwonende studerende kinderen) niet bepaald 'vanzelf' zuinig. Maar we zijn er allemaal wel alert op. Ook bijv. koelkast vervangen door een nieuw A-label model.

De eerste extra maatregel is nu 14 PV-cellen met individuele μ-omvormers (elke paneel een eigen omvormer). Een fikse investering, maar dat is het alleszins waard om ons verbruik terug te dringen. Levertijd: 8-12 weken. Dat is ook wel eens fijn. We hebben overigens gekozen voor (duurdere) in de EU geproduceerde PV-panelen.

Saldering en zogenaamde 'terugverdientijd' zullen mij een worst wezen, dat vind ik altijd zo'n ge-OH.

Het blijft echter erg tegenstrijdig. Behoorlijk veel extra materiaal is nodig om uiteindelijk een energiezuiniger huis te hebben. Het is wat het is. Op de lange duur heeft iedereen baat bij minder energieverbruik.

Vliegvakanties deden we überhaupt al niet of nauwelijks, maar 2 studerende kinderen willen ook wel eens wat - o.a. studiereizen... dat hakt er wel weer in. Autogebruik (benzinemotor, relatief zuinig model MPV 'people mover' - je kunt nauwelijks anders met kinderen) is hier vrij zuinig, we doen veel met OV (veel van onze bestemmingen zijn dichtbij, OV naar het werk/de studie). Helaas zullen we binnenkort wel eens aan een tweede auto moeten gaan geloven - shit happens.

Maar ook die zal niet constant in gebruik zijn.

Je doet wat je kunt. Ik minder ook al jaren de vleesconsumptie, kook vaak vegetarisch of met (veel) minder vlees, zuivel minderen lukt nog niet erg - de alternatieven bevallen totaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 07-04-2023 12:32 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Ramzzz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:22:

Je doet wat je kunt. Ik minder ook al jaren de vleesconsumptie, kook vaak vegetarisch of met (veel) minder vlees, zuivel minderen lukt nog niet erg - de alternatieven bevallen totaal niet.
Je doet al erg veel, goed bezig!

Mag ik vragen waarom zuivel nog niet zo erg lukt? Wat probeer je te vervangen en welke alternatieven bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

PWSteal schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:12:
[...]

Je doet al erg veel, goed bezig!

Mag ik vragen waarom zuivel nog niet zo erg lukt? Wat probeer je te vervangen en welke alternatieven bedoel je?
De alternatieven smaken gewoon niet.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 10:04

Nhz

Deventer

We hebben onze woonboerderij energieneutraal gemaakt. Helemaal gestript, alles geïsoleerd en volledig elektrisch. We hebben 70 panelen. Grijs water systeem in de woning aangebracht, we spoelen en wassen met regenwater. Voor de tuinberegening hebben we een grondwaterput laten slaan.

Tijdens de verbouwing hebben we de openhaard vervangen voor een gesloten haard met cv aansluiting. We hebben getwijfeld om de haard helemaal achterwege te laten, maar eindelijk toch gekozen voor dit cv model. Dit is eigenlijk het enige puntje waar we bewust comfort/plezier gekozen, geen haard is natuurlijk duurzamer.

Verder in het dagelijks leven gebruiken we wat meer plantaardige producten. We zijn (nog) niet helemaal overgestapt, maar bepaalde zuivelproducten hebben we wel vervangen (boter, kwark, yoghurtdrink, etc) en we eten regelmatig vleesvervangers (hamburgers, shoarma, schnitzel, soms gehakt), of laten het vlees helemaal weg. Vrouwlief smeert ook haar brood met 'humus', maar daar kan ik niet aan wennen.

Af en toe proberen we nieuwe producten, maar als de smaak ons echt niet kan bekoren gaan we terug naar het bekende en proberen we het later met een nieuw product nog eens. Denk dat we thuis gemiddeld 6 tot 8x per maand 'echt vlees' eten, waar dat eerder elke dag was.

Volgende (grote) stap gaat de auto zijn. We willen van de diesel af. Aankomende zomer gaat vrouwlief dichter bij huis werken, dan is de auto aan de beurt.

We zijn van 4500m3 gas, circa 10000 kwh en ongeveer 550m3 drinkwater per jaar, naar 0m3 gas, -5000kwh en ongeveer 100m3 drinkwater per jaar gegaan (nu 1 jaar meetgegevens). We zijn een gezin van vijf, onze drie kinderen zitten alle drie in de eerste helft van de basisschool.

Wij hebben met deze ingreep ons huishouden flink weten te verduurzamen. Dit is niet voor iedereen haalbaar, maar als we allemaal doen wat we kunnen gaan we in ieder geval de goede kant op.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nhz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:49:
We zijn van 4500m3 gas, circa 10000 kwh en ongeveer 550m3 drinkwater per jaar, naar 0m3 gas, -5000kwh en ongeveer 100m3 drinkwater per jaar gegaan (nu 1 jaar meetgegevens). We zijn een gezin van vijf, onze drie kinderen zitten alle drie in de eerste helft van de basisschool.

Wij hebben met deze ingreep ons huishouden flink weten te verduurzamen. Dit is niet voor iedereen haalbaar, maar als we allemaal doen wat we kunnen gaan we in ieder geval de goede kant op.
Bij dit soort ingrepen denk ik wel eens dat de afnemende meerverdiensten een barriere zijn. Als ik kijk naar mijn eigen (wat meer modale) woning, zouden we met wat kostbare ingrepen misschien van 900m³ op jaarbasis naar 600m³ gaan. En van 1000kWh op jaarbasis naar 500 ofzo. Juist die laatste loodjes zijn verhoudingsgewijs erg duur.

Wat individueel niet zo'n probleem is, maar van "modale" huizen zijn er veel meer. Ik vermoed dat er in mijn wijk alleen al zo'n 300 mensen in een vergelijkbare jaren '60 woning zitten, waar het allemaal net niet loont om groots te verbouwen. Maar cumulatief verbruiken we natuurlijk wel meer dan een woonboerderij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:34
Hoe meer energie je verbruikt hoe meer potentieel om te besparen.

Ik heb hier al hoeveelheden besparingen zien passeren die hoger zijn dan ons totale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ramzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 01:19:
[...]

De alternatieven smaken gewoon niet.
Dat klopt inderdaad. Maar aan de andere kant: de alternatieven zijn ook niet echt nodig. We kunnen op zich prima zonder zuivelproducten. Het grootste (luxe)probleem vind ik eigenlijk alleen kaas. Dat is gewoon te lekker. Maar alle andere zuivelproducten mis ik eigenlijk niet als ik ze niet zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 03:53

Dennis1812

Amateur prutser

Nou, mijn cappuccino ga ik ook niet inleveren.
En soms een schaaltje chocoladevla of yoghurt. Beetje roomboter op een broodje.

Verder hebben mijn kinderen ook gewoon zuivel nodig om op te groeien.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:01:
Verder hebben mijn kinderen ook gewoon zuivel nodig om op te groeien.
Mooi hoe de zuivelindustrie dit tussen de oren heeft gekregen. Mensen waren van oorsprong juist allergisch voor koemelk maar dat is door de evolutie verandert. Met gezond eten van groenten, vlees en fruit groeien je kinderen net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, als je ze vlees geeft word je tegenwoordig ook voor gek uitgemaakt

Maar mijn peuter heeft vanavond gewoon een stukje vlees gegeten. Wel op de fiets bij de lokale boer gehaald dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 07:25
jongetje schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:45:
[...]
Mooi hoe de zuivelindustrie dit tussen de oren heeft gekregen. Mensen waren van oorsprong juist allergisch voor koemelk maar dat is door de evolutie verandert. Met gezond eten van groenten, vlees en fruit groeien je kinderen net zo goed.
Dan hebben we het wel over een periode van 7500 jaar geleden... Die mensen die lactose-tolerant waren hadden vermoedelijk een evolutionair voordeel. Je kan niet zomaar stellen dat omdat 7500 jaar geleden de Europeanen lactose-intolerant waren, de mensen nu net zo goed zonder koemelk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voedingscentrum adviseert in elk geval om 300ml zuivel te geven.

Ik snap dat die er duizenden jaren geleden niet waren.
Maar meestal evolueren we met een reden. En niet omdat we er slechter van worden. Dan sterven we uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-06 15:14
Europeanen zijn vaker nog de enigen die niet meer zo lactose intolerant zijn. Veel vrienden van mij uit Azië en Zuid-Amerika zitten een hele avond op de wc als ze zuivel consumeren. Hun grootouders ook, en die zijn toch al 80-90 en hebben nog nooit zuivel op.

Geen zuivel consumeren is het beste wat men kan doen om minder belastend te zijn, dat is een feit. Dat mensen de behoefte voelen om ‘ik doe graag roomboter op mijn croissant’ te zeggen heeft nergens wat mee te maken. Laten we het het liefst gewoon wetenschappelijk houden en antwoord geven op de vraag van het topic.

Ik heb mijn energieverbruik van 20K naar 8K kunnen verlagen door puur zuinig te doen (vrijstaand huis in Zweden). Auto opladen gaat voornamelijk via de thuisbatterij. Ook gaan we langzaam weer beginnen met het opstarten van de moestuinen. We zullen zien hoe hoog de opbrengst dit jaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Nhz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:49:
We hebben onze woonboerderij energieneutraal gemaakt. Helemaal gestript, alles geïsoleerd en volledig elektrisch. We hebben 70 panelen. Grijs water systeem in de woning aangebracht, we spoelen en wassen met regenwater. Voor de tuinberegening hebben we een grondwaterput laten slaan.

Tijdens de verbouwing hebben we de openhaard vervangen voor een gesloten haard met cv aansluiting. We hebben getwijfeld om de haard helemaal achterwege te laten, maar eindelijk toch gekozen voor dit cv model. Dit is eigenlijk het enige puntje waar we bewust comfort/plezier gekozen, geen haard is natuurlijk duurzamer.

Verder in het dagelijks leven gebruiken we wat meer plantaardige producten. We zijn (nog) niet helemaal overgestapt, maar bepaalde zuivelproducten hebben we wel vervangen (boter, kwark, yoghurtdrink, etc) en we eten regelmatig vleesvervangers (hamburgers, shoarma, schnitzel, soms gehakt), of laten het vlees helemaal weg. Vrouwlief smeert ook haar brood met 'humus', maar daar kan ik niet aan wennen.

Af en toe proberen we nieuwe producten, maar als de smaak ons echt niet kan bekoren gaan we terug naar het bekende en proberen we het later met een nieuw product nog eens. Denk dat we thuis gemiddeld 6 tot 8x per maand 'echt vlees' eten, waar dat eerder elke dag was.

Volgende (grote) stap gaat de auto zijn. We willen van de diesel af. Aankomende zomer gaat vrouwlief dichter bij huis werken, dan is de auto aan de beurt.

Sodeju, dat is een flinke teruggang zeg, vooral in water, complimenten! Drinkwater gaat de volgende crisis worden, dus dat doe je goed!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Frame164 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:54:
[...]

Dat klopt inderdaad. Maar aan de andere kant: de alternatieven zijn ook niet echt nodig. We kunnen op zich prima zonder zuivelproducten. Het grootste (luxe)probleem vind ik eigenlijk alleen kaas. Dat is gewoon te lekker. Maar alle andere zuivelproducten mis ik eigenlijk niet als ik ze niet zou hebben.
Ik zou niet weten waar ik mijn muesli of havermout dan mee zou moeten eten… en mijn gezin is nogal van de melkerige koffiesoorten - ik niet, maar 3 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:32:
Voedingscentrum adviseert in elk geval om 300ml zuivel te geven.

Ik snap dat die er duizenden jaren geleden niet waren.
Maar meestal evolueren we met een reden. En niet omdat we er slechter van worden. Dan sterven we uit namelijk.
Door zuivel te consumeren had je een extra voedingsbron ter beschikking. De groep met de afwijking van lactose tolerantie had dus simpelweg een grotere overlevingskans doordat ze meer bronnen van voedsel konden aanspreken.

Die reden is in onze tijd en plaats niet meer van toepassing, voedsel is namelijk ten overvloedde beschikbaar.

Vaak word calcium als argument aangehaald voor zuivel maar dat kan je vrij eenvoudig uit andere producten halen. Spinazie, sperziebonen en veel soorten peulvruchten zijn ook een goede bron van calcium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09

Yucon

*broem*

Ramzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:42:
[...]

Ik zou niet weten waar ik mijn muesli of havermout dan mee zou moeten eten… en mijn gezin is nogal van de melkerige koffiesoorten - ik niet, maar 3 wel.
Haver- en sojavervangers zijn nogal uitgesproken en neigen naar zoet. Persoonlijk vind ik dat vloeken met de smaak die m'n mond verwacht van yoghurt. Maar ik had laatst iets op ongezoete kokosbasis en dat was geweldig. Precies de frisse, lichte en zurige smaak die je verwacht.. Misschien zelfs nog beter dan normale yoghurt. Alleen: duur :(

Volgens mij was het dit: https://www.jumbo.com/pro...OYB_B4_p6COMaAmbWEALw_wcB

edit: ik kom normaal nooit bij de AH maar ik zie dat die nu een dergelijk kokosproduct als huismerk hebben. 1,53 voor 300gr. Nog steeds duur, maar wel minder duur dan wat ik eerst postte.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 09-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 15:22
Orangelights23 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:03:
Europeanen zijn vaker nog de enigen die niet meer zo lactose intolerant zijn. Veel vrienden van mij uit Azië en Zuid-Amerika zitten een hele avond op de wc als ze zuivel consumeren. Hun grootouders ook, en die zijn toch al 80-90 en hebben nog nooit zuivel op.

Geen zuivel consumeren is het beste wat men kan doen om minder belastend te zijn, dat is een feit. Dat mensen de behoefte voelen om ‘ik doe graag roomboter op mijn croissant’ te zeggen heeft nergens wat mee te maken. Laten we het het liefst gewoon wetenschappelijk houden en antwoord geven op de vraag van het topic.
Leeftijd speelt ook een rol bij lactose intolerantie. Ik merk het zelf ook dat ik steeds minder goed melkproducten verdraag. Maar ik heb nog niet de wilskracht ontwikkeld om de kaas te laten staan, en soms heb ik een enorme craving voor een yoghurt of kwark.

Dit soort gedragsverandering is gewoon moeilijk en ik ben het er over het algemeen niet mee eens dat we onze koers gaan veranderen door "bewustwording" of intrinsieke motivatie. Zonder externe motivatie is het een illusie dan mensen massaal van het vlees/melk af gaan. Het wordt tijd dat de vervuilende- en energie- component van zuivel en vlees terug te zien is in de prijs, en dat een plantaardig dieet goedkoper gaat worden per calorie.
Met dat laatste is het van belang dat we leren dat niet alle groenten en fruit cosmetisch perfect hoeft te zijn om te eten. Ongeveer de helft van de groenten en fruit verdwijnen van de menselijke voedselketen om cosmetische redenen. Nu gaan deze niet helemaal verloren omdat ze gecomposteerd worden of de dierlijke voedselketen in gaan, maar de prijs in de supermarkt (en dus de prijs per groente/fruit-calorie) wordt er wel door beïnvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05

The Zep Man

🏴‍☠️

boxlessness schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:18:
Dit soort gedragsverandering is gewoon moeilijk en ik ben het er over het algemeen niet mee eens dat we onze koers gaan veranderen door "bewustwording" of intrinsieke motivatie.
Dat geldt ook voor andere zaken dan voedsel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/28/901072/1152x864a.jpg

Dus eens. Mijn mening is dat afdwingen het beste werkt. Waarom kan ik in de supermarkt verse broodjes in plastic meenemen? Het is van de zotte. 8)7 Vanaf nu dat soort verpakkingen alleen maar papier, en binnen 5 jaar alle plastic voedselverpakkingen vervangen voor verpakkingen die biologisch afbreken na de houdbaarheidsdatum van het voedsel dat ze bevatten.

Als er geen mogelijkheid meer is om slecht voor het milieu te zijn, dan kan je niet slecht voor het milieu zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 09-04-2023 15:09 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
boxlessness schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:18:
.Met dat laatste is het van belang dat we leren dat niet alle groenten en fruit cosmetisch perfect hoeft te zijn om te eten. Ongeveer de helft van de groenten en fruit verdwijnen van de menselijke voedselketen om cosmetische redenen. Nu gaan deze niet helemaal verloren omdat ze gecomposteerd worden of de dierlijke voedselketen in gaan, maar de prijs in de supermarkt (en dus de prijs per groente/fruit-calorie) wordt er wel door beïnvloed.
Ik blijf me daarover verbazen. Er liggen in de supermarkt toch een hoop producten waarin groenten en fruit niet geheel or zelfs maar herkenbaar verwerkt worden. De salades, sappen, soepen en sauzen. Je zou denken dat de fabrikanten van dat soort conserven vooraan in de rij zouden staan om de 'lelijke' groenten te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:10
Yucon schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:21:
[...]

Haver- en sojavervangers zijn nogal uitgesproken en neigen naar zoet. Persoonlijk vind ik dat vloeken met de smaak die m'n mond verwacht van yoghurt. Maar ik had laatst iets op ongezoete kokosbasis en dat was geweldig. Precies de frisse, lichte en zurige smaak die je verwacht.. Misschien zelfs nog beter dan normale yoghurt. Alleen: duur :(

Volgens mij was het dit: https://www.jumbo.com/pro...OYB_B4_p6COMaAmbWEALw_wcB

edit: ik kom normaal nooit bij de AH maar ik zie dat die nu een dergelijk kokosproduct als huismerk hebben. 1,53 voor 300gr. Nog steeds duur, maar wel minder duur dan wat ik eerst postte.
Kokos yoghurt is helaas vrij ongezond en niet bijzonder goed voor het milieu.

Ik eet zelf deze Yoghurt vervanger op basis van Soja van Alpro

[ Voor 9% gewijzigd door Spykie op 09-04-2023 12:46 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:33

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie over borstvoeding versus flesvoeding is hier offtopic. Ik heb net een aantal posts daarover verwijderd; graag ontopic verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 15:42

Wailing_Banshee

You're Next

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:19:
[...]

Bij dit soort ingrepen denk ik wel eens dat de afnemende meerverdiensten een barriere zijn. Als ik kijk naar mijn eigen (wat meer modale) woning, zouden we met wat kostbare ingrepen misschien van 900m³ op jaarbasis naar 600m³ gaan. En van 1000kWh op jaarbasis naar 500 ofzo. Juist die laatste loodjes zijn verhoudingsgewijs erg duur.

Wat individueel niet zo'n probleem is, maar van "modale" huizen zijn er veel meer. Ik vermoed dat er in mijn wijk alleen al zo'n 300 mensen in een vergelijkbare jaren '60 woning zitten, waar het allemaal net niet loont om groots te verbouwen. Maar cumulatief verbruiken we natuurlijk wel meer dan een woonboerderij.
Het hangt er ook heel erg vanaf wat de oorspronkelijke staat (dus bij oplevering) van het huis was. Bij een woonboerderij denk ik aan een gebouw van minimaal 100 jaar oud. Op een gegeven moment zul je zo'n gebouw helemaal eens moeten opknappen. En als je dan toch alles al open hebt liggen, kun je, relatief, goedkoop verbeteringen toepassen. Als jee een modele woning hebt, van 10 tot 30 jaar oud, is zo'n totale stripbeurt niet nodig en dus zullen verbeteringen, weer relatief, veel duurder uit gaan vallen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:58:
Het hangt er ook heel erg vanaf wat de oorspronkelijke staat (dus bij oplevering) van het huis was. Bij een woonboerderij denk ik aan een gebouw van minimaal 100 jaar oud. Op een gegeven moment zul je zo'n gebouw helemaal eens moeten opknappen. En als je dan toch alles al open hebt liggen, kun je, relatief, goedkoop verbeteringen toepassen. Als jee een modele woning hebt, van 10 tot 30 jaar oud, is zo'n totale stripbeurt niet nodig en dus zullen verbeteringen, weer relatief, veel duurder uit gaan vallen.
Een woonboerderij is als concept natuurlijk een opgestoken middelvinger naar het klimaat. Meestal is de voormalige veestal bij de woonruimte getrokken, waardoor een vloeroppervlak van honderden vierkante meters ontstaat. Dat wordt dan verwarmd naar 20e eeuwse normen (dus overal behaaglijk) terwijl bouwkunst uit de 19e eeuw daar echt niet op berekend is.

Bij de gebouwen met monumentenstatus zou je misschien geld in opknapwerk willen steken, maar ik denk dat het in de meeste gevallen zinniger is om het geheel te slopen, en te vervangen door een compacter gebouw dat naar moderne maatstaven gebouwd is.

In theorie kun je elk willekeurig volume perfect isoleren; in de praktijk is woonoppervlak de factor die de grootste invloed heeft op de energierekening.

Maar het overgrote merendeel van het Nederlandse huizenbestand is ergens tussen de veertig en zeventig jaar oud, bescheiden van oppervlak, en heeft alsnog een gasrekening van 1000m³ per jaar. De individuele winsten bij renovatie zijn bescheiden, terwijl de collectieve impact van die woningen juist groot is - veel groter dan die paar woonboerderijen en kastelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 15:22
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:31:
[...]

Een woonboerderij is als concept natuurlijk een opgestoken middelvinger naar het klimaat. Meestal is de voormalige veestal bij de woonruimte getrokken, waardoor een vloeroppervlak van honderden vierkante meters ontstaat. Dat wordt dan verwarmd naar 20e eeuwse normen (dus overal behaaglijk) terwijl bouwkunst uit de 19e eeuw daar echt niet op berekend is.

Bij de gebouwen met monumentenstatus zou je misschien geld in opknapwerk willen steken, maar ik denk dat het in de meeste gevallen zinniger is om het geheel te slopen, en te vervangen door een compacter gebouw dat naar moderne maatstaven gebouwd is.

In theorie kun je elk willekeurig volume perfect isoleren; in de praktijk is woonoppervlak de factor die de grootste invloed heeft op de energierekening.

Maar het overgrote merendeel van het Nederlandse huizenbestand is ergens tussen de veertig en zeventig jaar oud, bescheiden van oppervlak, en heeft alsnog een gasrekening van 1000m³ per jaar. De individuele winsten bij renovatie zijn bescheiden, terwijl de collectieve impact van die woningen juist groot is - veel groter dan die paar woonboerderijen en kastelen.
Wij wonen in een halve woonboerderij (twee onder een kap). Vloeroppervlak is 180m2. Het "probleem" waar wij tegen aan lopen is dat de eerste renovatie in de jaren 70 gebeurd is, waar grote open ruimtes de "architecturale norm" waren. We hebben de buitenschil al deels aangepakt, behalve het dak want dan moet de halve bovenverdieping afgebroken worden. Op de planning staat inderdaad het verder compartmentaliseren van de benedenverdieping zodat we selectiever kunnen stoken.

Onze 180m2 is behoorlijk groot, maar voor een gebouw waar je met je gezin zowel woont als werkt niet geheel overdreven. We zouden met 130m2 ook toekomen, maar dan moet de indeling van het huis flink om. Kleiner kan ook nog, maar dan ga je hele kleine hokjes maken met specifieke functies, en dan verlies je flexibiliteit.
Toevallig zag ik gisteren een YT filmpje over de grootte van woningen in de VS, en een van de opmerkingen was dat het gevoel van ruimte ook belangrijk is voor het mentale welzijn. We hebben dit probleem veelvuldig voorbij zien komen bij mensen die thuis moeten werken en ook nog kids rond hebben rennen... of aan de keukentafel moeten gaan zitten.
Ook wordt bij het combineren van meerdere functies in een gebouw (e.g. zowel wonen als werken) vloeroppervlak belangrijker. De sleutel tot succes is het hebben van afzonderlijke ruimtes die je apart kunt verwarmen.

Ook is het afbreken/herbouwen ook niet helemaal klimaatvriendelijk. Omdat oude bouwmaterialen vaak primitief zijn (i.e. weinig purren/schuimen, veelal steen en kalk met wat hout) zijn ze wel beter te hergebruiken, maar mijn gut feeling zegt dat het bakken van bakstenen voor een nieuw huis ook veel energie kost. Je zou een berekening kunnen doen wat de energetische "terugverdientijd" is. En dan is er nog de chemische milieubelasting van het maken van alle PURren en PIRren. Maar goed, die gebruik je waarschijnlijk ook bij een renovatie.

Ik vind de discussie over compacter en dichter op elkaar wonen altijd een lastige. Puur gelet op energiekosten klopt het idee, maar voor mij persoonlijk geeft het buitengebied een stukje mentale rust. Een stad maakt mij onrustig en claustrofobisch.
Mijn persoonlijke mening is dat het verder op elkaar zetten van meer mensen op een kleiner oppervlak een negatieve invloed heeft op de algemene quality of life, en dat dit meer mentale problemen gaat veroorzaken. Maar goed, ik projecteer hier mijn persoonlijke behoeften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Allereerst, met een halve woonboerderij is het 'probleem' al veel minder groot. Ik heb ook voorbeelden gezien van mensen die een kleine wooncommune in een woonboerderij hadden; met drie of vier gezinnen deelden ze wat gezamelijke ruimten en apparatuur. Dat lijkt me utistekend.
boxlessness schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:22: We hebben dit probleem veelvuldig voorbij zien komen bij mensen die thuis moeten werken en ook nog kids rond hebben rennen... of aan de keukentafel moeten gaan zitten.
Het zou inderdaad fantastisch zijn als de thuiswerktrend er toe zou leiden dat kantoren gesloten worden. Maar zelfs vóór de coronacrisis was er een overdaad aan leegstaande kantoorpanden, en dat is met de "hybride" tussenvorm eigenlijk alleen maar erger geworden. Nu wordt zowel het kantoor als het thuiskantoor hele dagen lang nodeloos verwarmd.
boxlessness schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:22:
Ook is het afbreken/herbouwen ook niet helemaal klimaatvriendelijk. Omdat oude bouwmaterialen vaak primitief zijn (i.e. weinig purren/schuimen, veelal steen en kalk met wat hout) zijn ze wel beter te hergebruiken, maar mijn gut feeling zegt dat het bakken van bakstenen voor een nieuw huis ook veel energie kost. Je zou een berekening kunnen doen wat de energetische "terugverdientijd" is. En dan is er nog de chemische milieubelasting van het maken van alle PURren en PIRren. Maar goed, die gebruik je waarschijnlijk ook bij een renovatie.
Voor nieuwbouw gelden ook energienormen voor de materialen. Bij een verbouwing niet. Ik heb begrepen dat met name de productie van PIR een enorme milieu-impact heeft, en ik vermoed dat je het daarom weinig bij nieuwbouw toegepast zult zien worden. Ik vermoed dat bakstenen ook een aflopend verhaal zijn.
boxlessness schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:22:
Ik vind de discussie over compacter en dichter op elkaar wonen altijd een lastige. Puur gelet op energiekosten klopt het idee, maar voor mij persoonlijk geeft het buitengebied een stukje mentale rust. Een stad maakt mij onrustig en claustrofobisch.
Compacter wonen is niet noodzakelijk hetzelfde als dicht op elkaar wonen; je kunt een klein huisje bouwen op een groot terrein. Wel is het natuurlijk zo dat je in het buitengebied sneller van een auto afhankelijk bent voor allerlei zaken. Optimaal is het nooit.

En verder is het gewoonweg niet mogelijk dat we allemaal vrijstaand in het buitengebied wonen. Niet qua kosten, en niet qua milieu-impact. De overgrote meerderheid van mensen zal in de toekomst in de stad moeten wonen, het liefst in energiezuiniige flats, zonder eigen auto. Dan moet er ook in de Nederlandse steden behoorlijk wat veranderen. Ik denk dat we ons er beter op kunnen focussen om dat mogelijk te maken dan op die paar uitzonderingen op het platteland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05

The Zep Man

🏴‍☠️

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:54:
Nu wordt zowel het kantoor als het thuiskantoor hele dagen lang nodeloos verwarmd.
Op kantoor hoeft je thuiskantoor natuurlijk niet verwarmd te worden. Daar kan je zelf wat aan doen. Andersom valt een beetje buiten het bereik van dit topic en meer in "Wat doen bedrijven eraan om 'ons' milieu minder te belasten".

En nee, ik zou niet naar kantoor gaan enkel omdat het kantoor wordt warm gestookt. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ramzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:42:
[...]

Persoonlijk vind ik de combi havermout met havermelk lekker dan met normale melk, soort van havermout2 :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The Zep Man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:29:
Op kantoor hoeft je thuiskantoor natuurlijk niet verwarmd te worden.
Maar in een goed geïsoleerde woning (waar we toch naartoe moeten) scheelt dat allemaal niet zoveel binnen de geïsoleerde schil. Het temperatuurverschil tussen ruimtes zal relatief beperkt zijn en de temperatuurdaling tijdens geen gebruik ook.

Als ik overdag mijn verwarming heel de dag uitlaat koelt de woning hoogstens 1 of 2 graden af. Ofwel, het temperatuurverlies is vrijwel hetzelfde of ik nou thuis ben (en verwarm) of niet.

Uiteraard is de situatie wellicht anders als het thuiskantoor een matig geïsoleerde half vrijstaande garage is.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 14-04-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:47:
[...]
Als ik overdag mijn verwarming heel de dag uitlaat koelt de woning hoogstens 1 of 2 graden af. Ofwel, het temperatuurverlies is vrijwel hetzelfde of ik nou thuis ben (en verwarm) of niet.
Dan heb je geen verwarming nodig? Want van je lichaam stijgt de temperatuur ook wel met 1 a 2 graden.

Momenteel heb ik trouwens ook geen verwarming meer nodig in mijn woning uit '71. Het is warm genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 14-04-2023 10:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Marzman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:06:
Dan heb je geen verwarming nodig? Want van je lichaam stijgt de temperatuur ook wel met 1 a 2 graden.
Ik weet niet hoe je op deze gedachte komt maar hier klopt natuurlijk niks van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:54:
[...]

Ik weet niet hoe je op deze gedachte komt maar hier klopt natuurlijk niks van :P
Je lichaam produceert warmte, en dus kan de temperatuur in een goed geisoleerde kamer prima stijgen met een persoon erin. In ons huis uit 2017 wordt het met visite in de woonkamer zonder te stoken en met ramen en deuren dicht (en ventilatie op stand 2/4) een zeer behaaglijke 23 graden (!) zonder stoken met thermostaat op 19,5.

Als ik nu weet dat er visite komt, dan zet ik 'm in de ochtend al op 18, want warm wordt het toch wel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24
assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:54:
[...]
Oh, jazeker wel. Een mens produceert circa 100W aan warmte.

In een goed geïsoleerde woning met wtw zijn de inwoners vaak al voldoende om het rendementsverlies van de wtw te compenseren.

Hoeveel mensen heb je nodig om een kamer te verwarmen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:47:
Maar in een goed geïsoleerde woning (waar we toch naartoe moeten) scheelt dat allemaal niet zoveel binnen de geïsoleerde schil. Het temperatuurverschil tussen ruimtes zal relatief beperkt zijn en de temperatuurdaling tijdens geen gebruik ook.
Het ging over het idee dat een thuiskantoor een grotere woning rechtvaardigt. Een thuiskantoor draagt bij aan het verwarmd volume; verwarmd volume is de beste voorspeller van de energierekening. (En ja, in theorie maakt het volume niets uit met een perfect geisoleerd huis; zo'n feest is het in Nederland vrijwel nooit). Je hebt nu een extra ruimte die je 8/5 gebruikt, maar 24/7 moet verwarmen.

En met hybride werken staat er waarschijnlijk ook een kantoortuin voor je klaar die 24/7 op temperatuur gehouden moet worden voor het geval je moet werken. Nog een beetje afgezien van het feit dat kantoren meestal ronduit belabberd ontworpen zijn vanuit isolatie-perspectief (vaak heel veel glas, grote, open ruimten, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
alexbl69 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:11:
Oh, jazeker wel. Een mens produceert circa 100W aan warmte.
Ja dat snap ik maar dat staat in geen enkele verhouding voor een gemiddelde (zelfs goed geisoleerde) woning op een gemiddelde dag in het stookseizoen. Gemiddelde temperatuur in stookseizoen is 5 graden, je hebt het eerder over 1kW dan over 100W aan verwarmingsbehoefte.

De post waar ik op reageerde suggereerde dat 1-2 graden afkoeling in 8 uur impliceert dat 100W genoeg is om de woning warm te houden; dat is waar ik op reageer dat daar niets van klopt.

Edit om dit te duiden;
Vanuit BENG definitie een woning "traditioneel gemengd zwaar" (mijn betonnen woning) richtgetal warmtecapaciteit 450 kJ/m2K. Met mijn woning van 120m2 is een daling van 1 graad voor de hele woning dus 15kWh. Twee graden daling in 8 uur komt dan dus op 3,75kW verlies.

Uiteraard is dit in werkelijkheid niet zo simpel aangezien de lucht sneller afkoelt dan de massa maar puur om een indicatie te geven hoe groot het effect van warmteaccumulatie is. Dit is precies de reden waarom nachtverlaging en tijdelijk uitschakelen in veel situaties lang niet zoveel verschil maakt als veel mensen denken (dit hangt natuurlijk heel erg van van type bouw).

[ Voor 52% gewijzigd door assje op 14-04-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:59:
Je lichaam produceert warmte, en dus kan de temperatuur in een goed geisoleerde kamer prima stijgen met een persoon erin. In ons huis uit 2017 wordt het met visite in de woonkamer zonder te stoken en met ramen en deuren dicht (en ventilatie op stand 2/4) een zeer behaaglijke 23 graden (!) zonder stoken met thermostaat op 19,5.
En een Co2 niveau van >2.000ppm :P

Zonder balansventilatie verwacht ik beperkte netto warmtewinst bij voldoende ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:26:
[...]

En een Co2 niveau van 2.000ppm :P

Zonder balansventilatie verwacht ik beperkte netto warmtewinst bij voldoende ventilatie.
Tja, dat niveau halen we echt niet. De ventilatie schakelt vanzelf hoger bij bepaalde Co2 niveau's, en toch zie ik de thermostaat echt stijgen van 19 naar 22/23 graden met 6 man in de kamer.

Weliswaar N=1, maar het kan dus echt wel. Volgens mij produceert een mens zo'n 100W per persoon aan warmte in rust. Continu 600W in de kamer zet dus best zoden aan de dijk. Vooral met goede isolatie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:30:
Tja, dat niveau halen we echt niet. De ventilatie schakelt vanzelf hoger bij bepaalde Co2 niveau's, en toch zie ik de thermostaat echt stijgen van 19 naar 22/23 graden met 6 man in de kamer.

Weliswaar N=1, maar het kan dus echt wel. Volgens mij produceert een mens zo'n 100W per persoon aan warmte in rust. Continu 600W in de kamer zet dus best zoden aan de dijk. Vooral met goede isolatie.
Even snel bierviltje:
  • Ventilatiebehoefte 25m3/persoon
  • Temperatuur binnen 20 en buiten 5 (gemiddelde stookseizoen)
  • Warmtecapaciteit 1.000J en 1,2kg (afhankelijk van vocht etc)
Op basis van deze aannames 125W verlies per persoon als gevolg van ventilatie.

Uiteraard als het lente is en buiten 15 graden wordt de situatie anders, de persoon levert nog steeds 100W en verlies ventilatie is nu maar 41W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

assje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
[...]

Even snel bierviltje:
  • Ventilatiebehoefte 25m3/persoon
  • Temperatuur binnen 20 en buiten 5 (gemiddelde stookseizoen)
  • Warmtecapaciteit 1.000J en 1,2kg (afhankelijk van vocht etc)
Op basis van deze aannames 125W verlies per persoon als gevolg van ventilatie.

Uiteraard als het lente is en buiten 15 graden wordt de situatie anders, de persoon levert nog steeds 100W en verlies ventilatie is nu maar 41W.
Tja, de realiteit strookt niet met je bierviltje dan helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:57:
Tja, de realiteit strookt niet met je bierviltje dan helaas :P
Of jouw N=1 was bij 15 graden i.p.v. 5 graden, daar heb je namelijk niets over gezegd.

Vervolgens zet je nog wat koffie en thee, haal je een cake uit de oven en staat er een 5.1 receiver aan voor wat achtergrondmuziek.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 14-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik ging net in een ander topic een zijstraat in: een andere poster (@de Peer) leek oprecht overtuigd dat afwassen met de vaatwasser milieuvriendelijker was dan het alternatief.

Mij lijkt het moeilijk voor te stellen, tenzij je onder een continu stromende hete kraan afwast (en dan eigenlijk aan het douchen bent met je servies). Vaatwassers lijken zo'n 9 tot 13 liter te gebruiken per afwasbeurt. Daar kom je maar moeilijk aan met een handwas.

Zijn er tweakers die hier duidelijk anders over denken? Ik vraag me namelijk oprecht af of ik iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:59:
Ik ging net in een ander topic een zijstraat in: een andere poster (@de Peer) leek oprecht overtuigd dat afwassen met de vaatwasser milieuvriendelijker was dan het alternatief.

Mij lijkt het moeilijk voor te stellen, tenzij je onder een continu stromende hete kraan afwast (en dan eigenlijk aan het douchen bent met je servies). Vaatwassers lijken zo'n 9 tot 13 liter te gebruiken per afwasbeurt. Daar kom je maar moeilijk aan met een handwas.

Zijn er tweakers die hier duidelijk anders over denken? Ik vraag me namelijk oprecht af of ik iets mis.
Dit is al wel heel vaak besproken en uitgezocht. het gaat vooral om de details eigenlijk:
https://www.milieucentraa...uin/schoonmaken/afwassen/

Dus doe je die handwas met koud of lauw water dan kan de handwas juist weer vriendelijker zijn voor het milieu.

Maar lukraak de hete kraan open zetten om 1 (!) pan schoon te maken daar reageerde ik op in dat andere topic. Als je die gewoon in de (volle) vaatwasser zet met de rest van je afwas dan lijkt me dat een stuk zuiniger.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Vaatwassers lijken zo'n 9 tot 13 liter te gebruiken per afwasbeurt. Daar kom je maar moeilijk aan met een handwas.

Wij hebben vorig jaar een tijdje met de hand moeten afwassen nadat onze vaatwasser de geest had gegeven. Om eenzelfde hoeveelheid vaat af te wassen als een volle vaatwasser redt je het niet met 1 teiltje heet water, dus dat wordt dan al gauw 2x 5 liter, en bij erg vieze vaat ook nog wat liters om eerst af te spoelen.

In gebruik denk ik dus niet dat je met de hand veel water of energie bespaart. Misschien dat het nog afhangt van hoe je water verwarmt (wij hebben een close-in boiler, dus electrisch COP 1), maar het lijkt me gerommel in de marge. Uiteraard bespaar je wel de uitstoot van de productie van een groot apparaat.

Wij hebben uiteindelijk toch maar een nieuwe vaatwasser gekocht; het bespaart toch tijd en je hebt niet continue een half aanrecht vol vieze vaat staan.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:07:
Dit is al wel heel vaak besproken en uitgezocht. het gaat vooral om de details eigenlijk:
https://www.milieucentraa...uin/schoonmaken/afwassen/
"Normaal" afwassen scheelt dus een factor twee. Het water zelf kost niet zoveel energie (dus voorspoelen met koud water hoeft dus niet zo'n probleem te zijn). Het afwasmiddel is, wat ik niet had verwacht, blijkbaar niet zo belangrijk.
de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:07:
Maar lukraak de hete kraan open zetten om 1 (!) pan schoon te maken daar reageerde ik op in dat andere topic. Als je die gewoon in de (volle) vaatwasser zet met de rest van je afwas dan lijkt me dat een stuk zuiniger.
Groot gelijk, en zeker waar. Ik had daar wat minder fel op kunnen reageren.
crisp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:17:
Wij hebben vorig jaar een tijdje met de hand moeten afwassen nadat onze vaatwasser de geest had gegeven. Om eenzelfde hoeveelheid vaat af te wassen als een volle vaatwasser redt je het niet met 1 teiltje heet water, dus dat wordt dan al gauw 2x 5 liter, en bij erg vieze vaat ook nog wat liters om eerst af te spoelen.
Maar goed, 2x 5 liter is alsnog minder dan de 13 liter van een vaatwasser. En bovendien valt het me op dat vaatwassers temperatuurindicaties tot 75 graden hebben. Ik denk dat een teiltje water al snel twintig tot dertig graden koeler zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

<snip>

Maar goed, 2x 5 liter is alsnog minder dan de 13 liter van een vaatwasser. En bovendien valt het me op dat vaatwassers temperatuurindicaties tot 75 graden hebben. Ik denk dat een teiltje water al snel twintig tot dertig graden koeler zal zijn.
Wij doen de afwasmachine om de 3 a 4 dagen aan. Dus dat zijn 3x5 = 15 tot 4x5 = 20 liter per week, ipv de 10 die onze afwasmachine nu gebruikt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Als je de vaatwasser laat lopen op het moment dat de stroom van je eigen zonnepanelen komt dan is dat allicht beter voor het milieu dan met een gasboiler afwassen waarvan het water ook nog eens een halve minuut erover doet om warm te worden omdat het ding ver weg hangt :+

Lastig te vergelijken omdat er zo veel factoren meespelen lijkt me dus?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
crisp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:17:
[...]

In gebruik denk ik dus niet dat je met de hand veel water of energie bespaart. Misschien dat het nog afhangt van hoe je water verwarmt (wij hebben een close-in boiler, dus electrisch COP 1), maar het lijkt me gerommel in de marge. Uiteraard bespaar je wel de uitstoot van de productie van een groot apparaat.

Wij hebben uiteindelijk toch maar een nieuwe vaatwasser gekocht; het bespaart toch tijd en je hebt niet continue een half aanrecht vol vieze vaat staan.
Jaren geleden is dit al helemaal uitgezocht met als conclusie dat een vaatwasser zuiniger is. Gezien de technische ontwikkelingen zal dit verschil alleen maar groter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:05
Frame164 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Jaren geleden is dit al helemaal uitgezocht met als conclusie dat een vaatwasser zuiniger is. Gezien de technische ontwikkelingen zal dit verschil alleen maar groter zijn geworden.
Je kan dingen uitzoeken wat je wil, maar meer dan tot een gemiddelde uitkomst kom je nooit.

Veel mensen die ik ken spoelen hun vaat met heet water zo goed af voor het de vaatwasser in gaat, dat je er eigenlijk al een theedoek overheen kan halen. Zodat etensresten niet aankoeken.

Niemand kan mij vertellen dat dat beter is voor het milieu dan met een minimum aan afwasmiddel en lauw/warm water afwassen uit een elektrische boiler, 70% van de tijd verwarmd dmv eigen zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:01

Metalfreak

Hoije woh!

Sjamo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Je kan dingen uitzoeken wat je wil, maar meer dan tot een gemiddelde uitkomst kom je nooit.

Veel mensen die ik ken spoelen hun vaat met heet water zo goed af voor het de vaatwasser in gaat, dat je er eigenlijk al een theedoek overheen kan halen. Zodat etensresten niet aankoeken.

Niemand kan mij vertellen dat dat beter is voor het milieu dan met een minimum aan afwasmiddel en lauw/warm water afwassen uit een elektrische boiler, 70% van de tijd verwarmd dmv eigen zonnestroom.
Maar niemand die ik ken verwarmt zijn water met een elektrische boiler, maar gewoon met gas via de CV-ketel. Dus jouw uitleg geldt net zo goed voor jouw verhaal.

Overigens spoel ik de vaat alleen even koud af voor het de vaatwasser in gaat.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sjamo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Wellicht dat je vaat meenemen onder de douche nog zuiniger is, daar spoel je zo 50 liter warm water door het putje :P

M.i. is het gerommel in de marge, en kan je beter je tijd en energie aan zaken besteden die meer impact hebben :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Metalfreak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Maar niemand die ik ken verwarmt zijn water met een elektrische boiler, maar gewoon met gas via de CV-ketel. Dus jouw uitleg geldt net zo goed voor jouw verhaal.

Dat was niet het punt.

De post waar ik op reageerde beweerde dat het is onderzocht dat afwassen met een vaatwasser zuiniger is dan met de hand afwassen. Dat werd gebruikt als argument om een individuele situatie te ontkrachten.

En ik zeg in mijn post dat een onderzoek nooit harde uitspraken kan doen over individuele gevallen, en dat het kan zijn dat met de hand afwassen beter werkt.

Het is makkelijk om met gemiddeldes te gooien, maar niemand leeft een gemiddelde.
Wanneer je gemiddeldes, als ze al juist zijn, op individuen plakt ben je mijns insziens lui bezig en heb je grote kans dat je mensen op een verkeerd spoor zet.

Ander voorbeeld. Voor veel mensen zal een lucht/water-warmtepomp meer comfort en gemak geven waarbij het nauwelijks duurder hoeft te zijn qua aanleg. Maar een individu bijvoorbeeld een airco-installatie voor verwarmen op grond van zo'n algemeenheid afraden zonder de situatie te kennen is naar mijn mening gemakzuchtig en onjuist. En toch zie ik dat soort algemeenheden en gegeneraliseerde adviezen hier op Tweakers vaak gegeven worden zonder voldoende kennis van een specifieke situatie.

Het kan soms goed zijn daar bij stil te staan lijkt mij. Vandaar mijn reactie. En dus ook niet bedoeld als mijn grote waarheid dat met de hand afwassen altijd zuiniger is. Want dat zeg ik niet.
En dan ga ik verder maar niet in op de dooddoener over de afwas meenemen onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sjamo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:40:
[...]

En dan ga ik verder maar niet in op de dooddoener over de afwas meenemen onder de douche.
Dat was niet bedoelt als dooddoener, maar meer om het in perspectief te zetten. Met 1 keer minder douchen kan je 3x een vaatwasser laten draaien. Als je energie wilt besparen dan zijn er voor veel mensen betere manieren om dat te bereiken dan je vaatwasser de deur uit doen.

En we hoeven m.i. echt niet al onze luxe en gemak overboord te gooien, daar mag je vind ik best een beetje selectief in zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld wel al jaren geleden de wasdroger weggedaan, maar afwassen met de hand bleek voor ons op lange termijn toch wel vervelend.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Admiral Freebee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 07:19:
Ik zie veel mensen praten over energieverbruik, autorijden en vlees eten. Dat is allemaal heel belangrijk maar denk ook aan de hoeveelheid spullen die je nieuw koopt. De productie en distributie hiervan verbruiken veel energie en grondstoffen. Dus misschien kan de smartphone nog wel wat langer mee en hoeft er niet om de twee jaar een nieuwe tv te staan.
Ik repareer zelf zoveel mogelijk. Helaas wordt het wel steeds moeilijker om defecte apparaten te repareren: voor de fabrikant is dat natuurlijk ook gunstiger.

Verder:
-kachel een stuk lager op 16/17,
Zonnepanelen
-Als het weer het toelaat op de fiets naar het werk (50km enkele rit)
-Gebruikte spullen naar de kringloop ipv weggooien.
HR ++ glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
crisp schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Dat was niet bedoelt als dooddoener, maar meer om het in perspectief te zetten. Met 1 keer minder douchen kan je 3x een vaatwasser laten draaien. Als je energie wilt besparen dan zijn er voor veel mensen betere manieren om dat te bereiken dan je vaatwasser de deur uit doen.

En we hoeven m.i. echt niet al onze luxe en gemak overboord te gooien, daar mag je vind ik best een beetje selectief in zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld wel al jaren geleden de wasdroger weggedaan, maar afwassen met de hand bleek voor ons op lange termijn toch wel vervelend.
Ik lees wat je schrijft, maar gezien de rest van de draad zie ik niet het perspectief waarin je het wil zetten.

Het ging over wat zuiniger was. En ik gaf aan dat gemiddeldes niet van toepassing hoeven te zijn op een individuele situatie.

Hoe kom je er dan bij dat er een perspectief nodig is over welke besparing zinnig is of niet?

Ik zeg niet dat andere mensen zuinig moeten doen of dat mijn manier erg goed of belangrijk is.

Ik maak mijn eigen keuzes hier in. Met die keuzes zijn we hier van een verbruik van energie van ongeveer 2400kWh/jaar + 900m3 gas naar nu een verbruik van ongeveer 3000kWh/jaar (afname ongeveer 1800kWh/jaar) en geen gas meer. Waarbij we ook in de winter nog een significant deel van ons verbruik uit onze panelen halen (februari tot nu toe 32%). Dat hebben we bij elkaar geschraapt met veel kruimels. Maar we hebben er ook voor gekozen bepaalde luxes te houden. Gelukkig zijn we hier in de situatie dat we zulke keuzes kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
fastedje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Ik repareer zelf zoveel mogelijk. Helaas wordt het wel steeds moeilijker om defecte apparaten te repareren: voor de fabrikant is dat natuurlijk ook gunstiger.

Verder:
-kachel een stuk lager op 16/17,
Zonnepanelen
-Als het weer het toelaat op de fiets naar het werk (50km enkele rit)
-Gebruikte spullen naar de kringloop ipv weggooien.
HR ++ glas
Gaat dat goed met het vocht in huis? Met 18.5~19c heb ik al moeite om de luchtvochtigheid in het gehele huis onder controle te houden, zeker met dit warme en natte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sjamo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Ik lees wat je schrijft, maar gezien de rest van de draad zie ik niet het perspectief waarin je het wil zetten.

Het ging over wat zuiniger was. En ik gaf aan dat gemiddeldes niet van toepassing hoeven te zijn op een individuele situatie.

Hoe kom je er dan bij dat er een perspectief nodig is over welke besparing zinnig is of niet?
Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat gemiddelden niets zeggen over individuele situaties. Ik denk wel dat je kan stellen dat met de hand afwassen zuiniger kan als de vaatwasser, maar dan ga ik verder voorbij aan de hele discussie (niet als kritiek oid op jouw punt hoor) door te stellen dat het eigenlijk een beetje een non-discussie is, omdat het voor de meeste mensen ueberhaupt maar weinig zal opleveren.
Ik zeg niet dat andere mensen zuinig moeten doen of dat mijn manier erg goed of belangrijk is.

Ik maak mijn eigen keuzes hier in. Met die keuzes zijn we hier van een verbruik van energie van ongeveer 2400kWh/jaar + 900m3 gas naar nu een verbruik van ongeveer 3000kWh/jaar (afname ongeveer 1800kWh/jaar) en geen gas meer. Waarbij we ook in de winter nog een significant deel van ons verbruik uit onze panelen halen (februari tot nu toe 32%). Dat hebben we bij elkaar geschraapt met veel kruimels. Maar we hebben er ook voor gekozen bepaalde luxes te houden. Gelukkig zijn we hier in de situatie dat we zulke keuzes kunnen maken.
En dat onderschrijf ik dus volledig :) Een ieder zal hier zijn eigen keuzes in maken op basis van effectiviteit, mogelijkheid en waar men zich prettig bij voelt. Ik ga ook absoluut niet mee in het frame dat om milieubewust te zijn je zo'n beetje als een Neanderthaler moet gaan leven; vaak kan je al een grote impact maken met een paar eenvoudige keuzes, zoals vaker de fiets pakken, minder vlees eten, de verwarming wat lager etc. De keuze tussen de vaatwasser of met de hand afwassen staat echter wat mij betreft heel erg ver onderin in zo'n lijst met keuzes :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:20
Caayn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:33:
[...]
Gaat dat goed met het vocht in huis? Met 18.5~19c heb ik al moeite om de luchtvochtigheid in het gehele huis onder controle te houden, zeker met dit warme en natte weer.
Dan moet je meer/beter ventileren.
Wij hebben de verwarming al jaren op 18 graden staan, en met veel kids in de woonkamer (die ademen vocht uit, dus zou het vochtig moeten zijn) juist een bakje water staan om de lucht vochtiger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

HvdBent schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Dan moet je meer/beter ventileren.
Wij hebben de verwarming al jaren op 18 graden staan, en met veel kids in de woonkamer (die ademen vocht uit, dus zou het vochtig moeten zijn) juist een bakje water staan om de lucht vochtiger te krijgen.
Sommige huizen ventileren lastig. Wij hebben nu een nieuwbouwhuis waar de mechanische ventilatie alles voor zijn rekening neemt, wel prettig want dan hoeven ramen niet op een kier als we warmte binnen willen houden. Ons vorige huis was juist heel vochtig, ondanks goed en vaak ventileren met ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sjamo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:30:
Met die keuzes zijn we hier van een verbruik van energie van ongeveer 2400kWh/jaar + 900m3 gas naar nu een verbruik van ongeveer 3000kWh/jaar (afname ongeveer 1800kWh/jaar) en geen gas meer.
wat bedoel je met een afname van 1800KWh/jaar hier? van 2400KWh/jaar naar 3000kWh/jaar?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ben daar erg mee bezig geweest. Mijn vader was al in de jaren 70/80 lid van milieudefensie. Wat had ik daar als puber een bloedhekel aan :P.

Eenmaal volwassen, heb ik er ook een aardige tijd mee bezig geweest. Zoals alles binnen mijn eigen gemeente op de fiets (dat doe ik nog steeds) en al in 2013 zonnepanelen en nog veel meer dingen. Ook met vliegen en autorijden opletten.

Tegenwoordig echter ontzeg ik mezelf niets meer met deze reden. Ik heb geen kinderen en zie rondom me heen alleen maar mensen (en ook jeugdigen) zonder enige remmingen consumeren. Vroeger kon ik dan nog denken "ze weten niet beter". Maar dat excuus gaat nu niet meer op. Zo is mijn nichtje erg met milieu begaan en heeft er veel over en werkt ook in die richting.. Maar ja, 5x per jaar op vliegvakantie tja... Dat moet kunnen.

Ik heb geen kinderen dus na mij de zondvloed. Dus waarom ga ik mezelf dingen ontzeggen als de rest die er wel nog mee te maken krijgen, dat niet doet? Dus ik ben er klaar mee.

Ga dan nog niet het opzoeken (dat is wat anders), zo heb ik laatste een weekend naar London ook gewoon de trein gepakt, maar het is geen enkele overweging meer om iets niet te doen.

Ik stem wel op partijen die willen gaan voor systeemverandering. En als het dan zover is, ga ik zonder verzet meedoen. Maar mij zie je niet meer terug in de voorste rijen. De wal moet het schip maar keren.
De 'ons' in de topic titel wordt maar door een hele kleine minderheid zo gezien. Het is parallel aan de "death of the commens". Kansloos dus.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Salvatron schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:25:
[...]

wat bedoel je met een afname van 1800KWh/jaar hier? van 2400KWh/jaar naar 3000kWh/jaar?
Wij verbruikten eerder aan energie ongeveer 2400kWh per jaar, alles afgenomen bij een energieleverancier. Plus ongeveer 900m3 gas voor warm water en verwarming..
Nu verbruiken we ongeveer 3000kWh per jaar waarvan we ongeveer 1200 zelf rechtstreeks gebruiken van onze zonnepanelen. De overige 1800kWh nemen we nog af bij een energieleverancier. We verbruiken geen gas meer omdat we inmiddels "all electric" zijn.

Ik schreef het wat te kort, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Cyberpope schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:50:
Ik heb geen kinderen dus na mij de zondvloed.
Dat wordt vaak gezegd maar op dit moment is het milieu al in elkaar aan het storten dus het kan best zijn dat wij die zogenaamde zondvloed nog zullen gaan meemaken. De volgende El Nino kan nog erger zijn dan de huidige en dus zorgen voor nog meer hittegolven, bosbranden, wind en overstromingen, etc. 'na mij de zondvloed' is wellicht te naïef gedacht.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Salvatron schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Dat wordt vaak gezegd maar op dit moment is het milieu al in elkaar aan het storten dus het kan best zijn dat wij die zogenaamde zondvloed nog zullen gaan meemaken. De volgende El Nino kan nog erger zijn dan de huidige en dus zorgen voor nog meer hittegolven, bosbranden, wind en overstromingen, etc. 'na mij de zondvloed' is wellicht te naïef gedacht.
Daar ben ik wel bang voor.. hopelijk lukt het nog 30 jaar (ook met democratie en zo)..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Caayn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:33:
[...]
De luchtvochtigheid is inderdaad wel hoger, maar dat heeft ook weer voordelen. Ik merk dat ik b.v op het werk veel meer last heb van de erg droge en warme lucht: schrale keel, schrale ogen. Op korte termijn willen we ook een lucht-lucht warmtepomp aanschaffen, dan kan je de luchtvochtigheid wat beter regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 12:21

Pindamann

Human

Mijn bijdrage:
  • meer dan 10 jaar lang op de fiets voor woon/werk (14km enkele reis)
  • kleding altijd afdragen omdat ik ook niet zo om mode geef
  • spullen zelden weggooien, maar kijken of het dan al niet gratis weggegeven kan worden
  • sluipverbruik aangepakt door inzicht te krijgen en tijdsklokjes te gebruiken
  • CV aanvoertemperatuur bijgesteld en vloerverwarmingspompen afgesteld
  • zonnepanelen benutten door als het even kan verbruikers tussen 10:00 en 15:00 te laten draaien
  • de drang om nieuwe spullen te kopen is bij mij bijna verdwenen, omdat het ook vaak gedoe oplevert. Onderzoek doen en soms toch concluderen dat na aanschaf nieuw(er) lang niet altijd beter is
We vinden het prettig om redelijk sober te leven, ook omdat we dan wat beter kunnen sparen wat financiele rust geeft. We zouden nog minder vlees kunnen eten, dat zou denk ik nog veel helpen. Dat zou ik meer voor het dierenwelzijn doen dan het milieu overigens

[ Voor 5% gewijzigd door Pindamann op 26-02-2024 20:22 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 02:00
Metalfreak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Dat spoelen heb ik nooit goed begrepen. Denk je dat de vaat anders niet schoon wordt?

Ik veeg meestal de grotere etensresten in de afvalbak, maar wassen laat ik aan de machine over.
https://www.rtlnieuws.nl/...-afspoelen-voor-je-het-de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dreft zegt het zelfs in alle reclames dat het echt niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:58
gerritjan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Dat spoelen heb ik nooit goed begrepen. Denk je dat de vaat anders niet schoon wordt?

Ik veeg meestal de grotere etensresten in de afvalbak, maar wassen laat ik aan de machine over.
https://www.rtlnieuws.nl/...-afspoelen-voor-je-het-de
Hier idem dito. Eventuele etensresten in de vuilnisbak. Maar daarbuiten, gaat het gewoon direct de vaatwasmachine in. Het is er nog nooit minder schoon op geworden dan wanneer mijn moeder hier weleens is en het eerst afspoelt onder de kraan.

Ik kan mij indenken dat voor de oudere generatie vaatwasmachines dit misschien ooit anders is geweest. Maar doe het zelf in ieder geval al meerdere jaren zo zonder problemen.

Ik behoor vermoedelijk richting jouw categorie vaat doucher als ik dit zo lees. Maar moeilijk komen tot 9 à 13 liter met een hand afwas? Hoe dan? Een enkele afwasteil is toch voor een vrij kleine teil al snel zo'n 7 - 9 liter. En na de eerste paar stukken bestek en borden is mijn ervaring dat met dit water, de afwas echt niet langer schoon meer te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 05:11

Tegenwoordig echter ontzeg ik mezelf niets meer met deze reden. Ik heb geen kinderen en zie rondom me heen alleen maar mensen (en ook jeugdigen) zonder enige remmingen consumeren. Vroeger kon ik dan nog denken "ze weten niet beter". Maar dat excuus gaat nu niet meer op. Zo is mijn nichtje erg met milieu begaan en heeft er veel over en werkt ook in die richting.. Maar ja, 5x per jaar op vliegvakantie tja... Dat moet kunnen.

Ik heb geen kinderen dus na mij de zondvloed. Dus waarom ga ik mezelf dingen ontzeggen als de rest die er wel nog mee te maken krijgen, dat niet doet? Dus ik ben er klaar mee.
Ex rokers zijn de ergste klagers als het gaat om roken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Ex rokers zijn de ergste klagers als het gaat om roken.
Dus gewoon door roken..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

psychodude schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Hier idem dito. Eventuele etensresten in de vuilnisbak. Maar daarbuiten, gaat het gewoon direct de vaatwasmachine in. Het is er nog nooit minder schoon op geworden dan wanneer mijn moeder hier weleens is en het eerst afspoelt onder de kraan.

Ik kan mij indenken dat voor de oudere generatie vaatwasmachines dit misschien ooit anders is geweest. Maar doe het zelf in ieder geval al meerdere jaren zo zonder problemen.

[...]

Ik behoor vermoedelijk richting jouw categorie vaat doucher als ik dit zo lees. Maar moeilijk komen tot 9 à 13 liter met een hand afwas? Hoe dan? Een enkele afwasteil is toch voor een vrij kleine teil al snel zo'n 7 - 9 liter. En na de eerste paar stukken bestek en borden is mijn ervaring dat met dit water, de afwas echt niet langer schoon meer te krijgen is.
Met de hand afwassen doe je van schoon naar vies.
Meestal kan je de glazen er prima mee doen. Enkel wat drupjes rest.
En dan schalen ofzo die leeg zijn.

Maar ik zie je punt. Je teiltje of wasbak moet je na een normale maaltijd toch wel 2 of 3x wisselen van water. Of je laatste pannen gaan douchen in heet water. Wat ook werkt.

Koekenpannen geschikt voor de vaatwasser zijn er maar zeer weinig. Enkel RVS naar mijn weten. Die zal dus iedereen moeten afwassen. Of de achteruitgang en snel vervangen moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:01

Metalfreak

Hoije woh!

Dennis1812 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Maar ik zie je punt. Je teiltje of wasbak moet je na een normale maaltijd toch wel 2 of 3x wisselen van water. Of je laatste pannen gaan douchen in heet water. Wat ook werkt.

Koekenpannen geschikt voor de vaatwasser zijn er maar zeer weinig. Enkel RVS naar mijn weten. Die zal dus iedereen moeten afwassen. Of de achteruitgang en snel vervangen moeten accepteren.
Dan had die koekenpan maar geen koekenpan moeten worden, het gaat bij mij gewoon allemaal de vaatwasser in. Zijn nu bijna 4 jaar in gebruik.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:58
[...]

Al onze pannen zijn (door de fabrikanten) aangegeven vaatwasser bestendig. Dus die gaan gewoon lekker mee de vaatwasser in.

BK heeft zo bijvoorbeeld gewoon een selectie aan pannen die de vaatwasser in zouden mogen:
https://bk.nl/collections/pannen-voor-in-de-vaatwasser

En om heel eerlijk te zijn. Onze eerste generatie Ikea pannen, is ook gewoon jaren de vaatwasser ingegaan. Een deel hiervan doet dit na meer dan 10 jaar nog altijd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja. Denk dat Keuringsdienst inmiddels vaak genoeg heeft laten zien wat voor effect het heeft en welke stoffen je zelf binnen krijgt ervan.

Ik eet liever biefstuk dan micro stukje plastic metaal en PFAS en andere meuk.

Dus ik gebruik geen standaard aanbak pannen meer. Scheelt een hoop en koken is net zo makkelijk. Misschien wel makkelijker op sommige punten.
Maargoed nu ga ik offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ikea verkoopt ook gewoon echt goede pannen. Daar komen mijn pannen ook vandaan. Die gaan langer mee dan ik mee zal gaan denk ik.

Ze zijn wel van RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Frame164 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:41:
Onzin. De enigen die dat zo stellig zeggen zijn fabrikanten van vaatmachines. En ook de fabrikanten van handafwasmiddelen staan niet stil. Zo claimt een grote fabrikant dat je uitstekend met koud water de (hand-) afwas kunt doen.
Er zijn een aantal redenen. Allereerst balans. Onze hele economie draait uiteindelijk om het aanwakkeren van verlangens naar meer, mooier, en duurder. Door daar kritisch tegenover te staan maak je jezelf emotioneel en financieel weerbaarder.

Dat laatste wordt belangrijk zodra de wal echt het schip gaat keren. Men verkoopt ons wel een toekomst vol zelfrijdende Tesla's en zonnepanelen (wederom, de economie draait om het opwekken van verlangens). Maar voor ons als "gewone mensen" is het realistischer om te beseffen dat de toekomst vooral zal bestaan uit opnieuw leren omgaan met schaarste. Energiezuinig veganistisch koken met seizoensgroenten gaat nog eens een belangrijke vaardigheid worden.

De derde reden is normverandering. Jouw nichtje zou niet zo makkelijk in het vliegtuig stappen als haar vriendenkring dat niet ook zou doen. Mensen zijn sociale wezens, en we willen het vooral niet minder hebben dan de mensen waar we mee omgaan. Hoe meer mensen er voor kiezen niet meer te consumeren, hoe makkelijker die keuze wordt.

Wederom, het is je eigen keuze. Het idee dat we met een koud afwassopje eigenhandig de planeet gaan redden is natuurlijk waanzinnig. Maar er zijn goede redenen om jezelf dingen te "ontzeggen" die daar niets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Volgens BK mogen koekenpannen met een laag emaille en keramische coating ook in te vaatwasser.
Dennis1812 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:36:
Tja. Denk dat Keuringsdienst inmiddels vaak genoeg heeft laten zien wat voor effect het heeft en welke stoffen je zelf binnen krijgt ervan.

Ik eet liever biefstuk dan micro stukje plastic metaal en PFAS en andere meuk.

Dus ik gebruik geen standaard aanbak pannen meer. Scheelt een hoop en koken is net zo makkelijk. Misschien wel makkelijker op sommige punten.
Maargoed nu ga ik offtopic.
Er zijn altijd alternatieven zonder PFAS: een pan met een geëmailleerde binnenkant (een laag gesmolten glas) bevat geen plastics en dat werkt best prima als anti-aanbaklaag.

[ Voor 45% gewijzigd door XWB op 26-02-2024 22:09 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
Ik laat mijn auto niet een kwartier stationair draaien 's ochtends omdat het gevroren heeft.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:14:
Ik behoor vermoedelijk richting jouw categorie vaat doucher als ik dit zo lees. Maar moeilijk komen tot 9 à 13
liter met een hand afwas? Hoe dan?
Wat ik veel mensen heb zien doen is "dompelen": de vuile vaat wordt dan ondergedompeld in het teiltje met sop. Dan heb je inderdaad heel snel geen sop meer over, omdat al het vet en vuil in het water achterblijft.

De regel dat alleen je borstel in het teiltje met sop mag komen. Schrobben doe je dan boven de gootsteen, zodat vuil en vet gelijk daar terecht komt. En dan zul je zien dat je met een klein pannetje sop heel wat vaat kunt wegwerken.

Uiteraard moet je dan ook nog spoelen, maar dat kan uitstekend met koud water. Watergebruik heeft in Nederland geen enorme milieuimpact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:17:
[...]
Uiteraard moet je dan ook nog spoelen, maar dat kan uitstekend met koud water. Watergebruik heeft in Nederland geen enorme milieuimpact.
https://www.rtvdrenthe.nl...de-problemen-door-droogte

https://natuurenmilieu.nl...erschaarste-in-nederland/

https://iplo.nl/thema/wat...steem/droogte-verdroging/

Watergebruik in Nederland heeft wel degelijk een behoorlijke impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij staat nergens in de door jou gelinkte artikelen dat prive watergebruik een behoorlijke impact heeft.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
LordSinclair schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:06:
Ik laat mijn auto niet een kwartier stationair draaien 's ochtends omdat het gevroren heeft.
Mijn buren zetten rustig de auto een kwartier tot en half uur voor de deur aan. Anders moet je in een koude auto stappen terwijl het buiten 12 graden is en dat kun je je kinderen niet aan doen.

Ik zet hem bij bevroren ruiten wel aan en ondertussen krab ik dan de zijruiten. Anders werkt de voorruit en achterruit verwarming niet om de ruiten te ontdooien (dan zet ik ook meteen maar de stuurwiel en stoelverwarming aan). Als dit op de accu zou kunnen zou ik dat doen maar zo werkt het helaas niet als je geen plugin auto hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:56:
Wederom, het is je eigen keuze. Het idee dat we met een koud afwassopje eigenhandig de planeet gaan redden is natuurlijk waanzinnig. Maar er zijn goede redenen om jezelf dingen te "ontzeggen" die daar niets mee te maken hebben.
Klopt en een aantal dingen die me niet "kosten" (financieel/emotioneel/relationeel/etc) doe ik ook.
Alleen niet meer mezelf dingen ontzeggen die ik eigenlijk wel wil. Want ik loop dan voor de troepen uit, ik heb daardoor "last" (enige winst is moreel) terwijl ik er niet de vruchten van pluk (de 3x ik is bewust). Terwijl ik op een leeftijd ben, waarbij ik niet meer zie gebeuren dat het gezamenlijk eigenbelang weer een ding wordt.
De mensheid heeft iets groots nodig om tot bewust zijn te komen en ik ben dat niet.

En dat is niet niet alleen het afwassopje, maar ook het vliegen, autorijden, veganistisch eten, niet meer BBQ en noem het maar op. We stemmen juist steeds meer op klimaatontkenners, boeren krijgen hun zin en ga zo maar door. Elke individuele inzet is redelijk zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Cyberpope schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Klopt en een aantal dingen die me niet "kosten" (financieel/emotioneel/relationeel/etc) doe ik ook.
Alleen niet meer mezelf dingen ontzeggen die ik eigenlijk wel wil. Want ik loop dan voor de troepen uit, ik heb daardoor "last" (enige winst is moreel) terwijl ik er niet de vruchten van pluk (de 3x ik is bewust). Terwijl ik op een leeftijd ben, waarbij ik niet meer zie gebeuren dat het gezamenlijk eigenbelang weer een ding wordt.
De mensheid heeft iets groots nodig om tot bewust zijn te komen en ik ben dat niet.

En dat is niet niet alleen het afwassopje, maar ook het vliegen, autorijden, veganistisch eten, niet meer BBQ en noem het maar op. We stemmen juist steeds meer op klimaatontkenners, boeren krijgen hun zin en ga zo maar door. Elke individuele inzet is redelijk zinloos.
Ik blijf ook bepaalde "luxes" houden, maar ik probeer het dan vaak aan te passen. Een huiskamertemperatuur aquarium met planten die het doen bij natuurlijke lichtinval in de kamer en die geen co2-toevoeging nodig hebben bijvoorbeeld. Dat scheelt hier een paar honderd kWh per jaar.

We hebben hier een oude auto op benzine, maar hebben er bewust voor gekozen ongeveer een km van het werk te gaan wonen. Autogebruik ligt daarmee op ongeveer 2500 tot 3000km hier per jaar.

We wonen bewust in een erg kleine rijtjeswoning. Een oude woning die we geïsoleerd hebben en waar we nu toekunnen met ongeveer 1000kWh per jaar voor verwarmen en koelen, waarvan een aardig deel rechtstreeks uit onze eigen panelen komen.

Mijn partner eet graag vlees, ik niet. We eten weinig vlees hier, maar wanneer we het eten dan geven we er wat meer geld aan uit voor vlees dat, hopen we, onder betere omstandigheden geproduceerd is. We doen geen vlees meer in producten waarin je het nauwelijks proeft zoals macaroni, nasi etc.

Oa op zo'n manier proberen we voor ons zelf een compromis te vinden waarbij we wel genieten van de zaken die belangrijk voor ons zijn, maar bewust, niet gedachteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Cyberpope schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Ik vind dit een lastige. Er zijn wel zaken die ik simpelweg (nog) niet helemaal op wil geven, zoals vlees eten, maar bij een vliegreis krijg ik toch last van mijn geweten. Ook al weet ik dat mijn individuele acties weinig uitmaken, toch blijf ik hopen dat ik daarin mensen mee ga krijgen, al zal ik ze niet beoordelen wanneer dat niet gebeurt.

Onbewust speelt wellicht ook de angst hypocriet gevonden te worden, hoewel ik natuurlijk ook wel snap dat dat over het algemeen een stropopredenering is die gebruikt wordt door mensen die sowieso niet van plan zijn zich enige rekenschap van het klimaatprobleem te geven.

Het stemgedrag van mensen is wel tekenend; een meerderheid zegt immers wel bezorgd te zijn over het klimaat en wil dat daar iets aan gedaan wordt. De disconnect tussen intentie en actie lijkt hier echter behoorlijk groot te zijn. Hier worden de wateren natuurlijk bewust ook troebel gehouden door veel partijen, en wordt er veel (soms terecht, meestal echter onterecht) FUD verspreid waardoor mensen toch voor de (korte-termijn) 'veilige' opties gaan en de kat uit de boom blijven kijken. Er is inderdaad niemand die graag voor de troepen uit wil lopen.

Intentionally left blank

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem