Hier zijn de watermeters recent vervangen. De oude waren bijna 40 jaar oud. Niet alles gaat zoals het hoort. overigens alleen vervangen omdat er 1 kapot was, anders hadden ze er nog gewoon gezeten.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:49:
Ik dacht het goed te doen, en een watermeter gekocht zodat we ons waterverbruik konden monitoren. Blijkt dat ding niet met onze meter samen te kunnen werken.... Ga je zoeken naar wanneer de watermaatschappijen de watermeter vervangt, vind je helemaal niets! Alleen dat het KIWA de levensuur bepaald. Kan niet eens vinden welke meter we hebben...
Dat probeerde ik dus, maar dat kan niet omdat m'n meter het niet ondersteunt...de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:18:
[...]
of zelf de meter uitlezen met een geschikte sensor.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Na vanavond hoef ik mijn ecologisch aangelegde tuintje in ieder geval niet meer te voorzien van de benodigde sporenelementen. Er is weer genoeg magnesium, strontium, koper, zwavel en fosfor neergedaald.
Scheelt toch weer in het aanschaffen van producten om het eventuele tekort aan te vullen
Scheelt toch weer in het aanschaffen van producten om het eventuele tekort aan te vullen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja ik lees dat de hoeveelheid fijnstof die in een paar uur wordt uitgestoten evenveel is als het wegverkeer van heel Nederland in 7 maanden (!) dan denk ik toch echt dat dit een traditie is die moet worden heroverwogen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik zag de kop, maar eerlijk gezegd geloof ik het niet zo en heb ik de indruk dat er nogal creatief gerekend is. Heeft iemand het sommetje?Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:09:
Ja ik lees dat de hoeveelheid fijnstof die in een paar uur wordt uitgestoten evenveel is als het wegverkeer van heel Nederland in 7 maanden (!) dan denk ik toch echt dat dit een traditie is die moet worden heroverwogen.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt stoot het verkeer trouwens tegenwoordig ook niet zo enorm veel uit, maar dat terzijde.
Gisteren bij de legale vuurweekhandel een opvallend klein assortiment: alleen dozen siervuurwerk (cakes), zelfs vuurpijlen en astronauten zijn inmiddels verboden.Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:09:
Lokale vuurwerkverboden zijn totaal genegeerd, de legale omzet was met 110 miljoen hoger dan ooit om over het illegale deel nog maar te zwijgen. Nog restrictiever beleid werkt imo averechts, dan jaag je zelfs nette huisvaders naar België en Duitsland (die dan ook weer vuurpijlen en zware knallers meenemen).
Tradities evolueren van onderuit, die verander je niet van bovenaf.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wat een onzin, natuurlijk helpt het om het te verbieden en zal het langzaam uitsterven. Wachten tot die nette huisvaders er zelf maar mee gaan stoppen is onzin. Uiteraard moet er dan wel handhaving zijn....hoevenpe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:31:
[...]
Gisteren bij de legale vuurweekhandel een opvallend klein assortiment: alleen dozen siervuurwerk (cakes), zelfs vuurpijlen en astronauten zijn inmiddels verboden.
Lokale vuurwerkverboden zijn totaal genegeerd, de legale omzet was met 110 miljoen hoger dan ooit om over het illegale deel nog maar te zwijgen. Nog restrictiever beleid werkt imo averechts, dan jaag je zelfs nette huisvaders naar België en Duitsland (die dan ook weer vuurpijlen en zware knallers meenemen).
Tradities evolueren van onderuit, die verander je niet van bovenaf.
inderdaad, een verkoopverbod bijvoorbeeld zou al heel effectief zijn.emnich schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:54:
[...]
Wat een onzin, natuurlijk helpt het om het te verbieden en zal het langzaam uitsterven. Wachten tot die nette huisvaders er zelf maar mee gaan stoppen is onzin. Uiteraard moet er dan wel handhaving zijn....
ja er gaan nog steeds mensen over de grens kopen, maar reken maar dat er gigantisch minder vuurwerk afgestoken zal worden. De gemiddelde Nederlander gaat echt niet zo'n eind rijden voor een beetje vuurwerk.
Dat gigantische was, in mijn buurt, de afgelopen twee jaar niet echt te merken. Ja, dit jaar was het iets meer, maar het was echt niet zo dat afgelopen jaren, tien in ons land niet verkocht mocht worden, het stil(ler) was.de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:58:
[...]
inderdaad, een verkoopverbod bijvoorbeeld zou al heel effectief zijn.
ja er gaan nog steeds mensen over de grens kopen, maar reken maar dat er gigantisch minder vuurwerk afgestoken zal worden. De gemiddelde Nederlander gaat echt niet zo'n eind rijden voor een beetje vuurwerk.
En qua handhaving, al een maand wordt een voluit geknald, nergens een agent die er wat aan doet, dat gaan ze ook niet doen als het verbod er komt.
Vorig jaar was er zo'n ophef toen bleek dat men gewoon bleef knallen, ondanks het verbod.
een verkoopverbod zal in jaar 1 beperkt effect hebben natuurlijk als men nog voorraad van vorig jaar heeft liggen.Fly-guy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Dat gigantische was, in mijn buurt, de afgelopen twee jaar niet echt te merken.
dat is niet mijn ervaring. was juist erg stil afgelopen jaren.Fly-guy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:14:
[...]
tien in ons land niet verkocht mocht worden, het stil(ler) was.
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 10:16 ]
Mijn vriendin zweert bij losse thee maar dan vooral vanwege de betere smaak. We gebruiken daarbij wel losse zakjes maar ik zou moeten navragen wat daar de milieu belasting van is. Ze is er wel mee bezig.Steamwitz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:23:
Losse thee in plaats van theezakjes. (Meer info: https://ecowijs.nl/waarom...et-milieu-dan-theezakjes/)[/li]
Maar dat gaat dan uit van het eten van veel vlees zoals we nu doen? Want als we met zijn allen meer vegetarisch zouden eten heb je minder grond nodig.De landbouwgrond wordt veel minder efficiënt gebruikt, en aangezien we in Nederland al niet genoeg grond hebben om iedereen te voorzien van lokaal voedsel en hout, betekent dat dat we daardoor weer meer moeten importeren. Wat uiteraard niet duurzaam is. Ik ben er nog niet uit. (Meer info: https://www.vee-en-gewas....igen-bevolking-te-voeden/)
Dat vind ik voor ons als niet autorijders best een moeilijke. We zijn dol op Italië en het valt niet mee om daar met de trein te komen. De reguliere nachttreinen gaan vaak maar tot Oostenrijk en de nieuwe initiatieven zijn vooralsnog gericht op stedentrips inclusief terugreis na vier dagen.BdK9001 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:23:
- Zoveel mogelijk naar bestemmingen die met de auto bereikbaar zijn op vakantie. Scheelt ook dat ik (op de start en landing na) een hekel heb aan vliegen en het gezeik/wachten op de luchthaven.
Hier lunchen we op het werk maar voor de snacks tussendoor zoals tomaatjes gebruik ik een ouderwetse plastic brooddoos met vakjes.lunch gaat mee in een oude broodzak, die zit toch al om het brood heen, dus geen extra productie nodig. Zak wordt vaak een keer of 3 gebruikt
Groot siervuurwerk gaat vrijwel altijd op, het is vooral klein spul dat bij de meeste mensen op zolder ligt.de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:15:
een verkoopverbod zal in jaar 1 beperkt effect hebben natuurlijk als men nog voorraad van vorig jaar heeft liggen.
Het idee dat mensen niet naar het buitenland gaan is vanuit de randstad gedacht, besef dat een groot deel van Nederland binnen een uur rijden van de grens woont.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Is een internationale bus geen alternatief? Zelf geen ervaring mee, dus stel het als open vraag.D-e-n schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Dat vind ik voor ons als niet autorijders best een moeilijke. We zijn dol op Italië en het valt niet mee om daar met de trein te komen.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dan huur je toch gewoon een auto voor je vakantie?
Een aantal jaar geleden 3 weken op vakantie geweest naar Denemarken, vooral kamperen.
Ik reed toen met een kleine auto van +10j oud. Niet geschikt voor zo’n reis.
Ik heb toen bij de dichtsbijzijnde verhuurfirma bij ons een grote recente auto gehuurd. Ja, dat kost wat maar na de vakantie ben je daar ook weer vanaf.
In 2019 ook eens de combo gedaan: met de trein naar Berlijn, daar een weekje gebleven, heb je geen auto voor nodig, integendeel. Dan in station Berlijn de huurauto opgehaald om verder te rijden in Oost-Duitsland.
Een aantal jaar geleden 3 weken op vakantie geweest naar Denemarken, vooral kamperen.
Ik reed toen met een kleine auto van +10j oud. Niet geschikt voor zo’n reis.
Ik heb toen bij de dichtsbijzijnde verhuurfirma bij ons een grote recente auto gehuurd. Ja, dat kost wat maar na de vakantie ben je daar ook weer vanaf.
In 2019 ook eens de combo gedaan: met de trein naar Berlijn, daar een weekje gebleven, heb je geen auto voor nodig, integendeel. Dan in station Berlijn de huurauto opgehaald om verder te rijden in Oost-Duitsland.
Beetje naïef...de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:58:
[...]
De gemiddelde Nederlander gaat echt niet zo'n eind rijden voor een beetje vuurwerk.
De gemiddelde coke snuiver vliegt ook niet naar Colombia...
Er zal gewoon een ondergrondse handel ontstaan. O nee... Die is er al.
Alleen is illegaal coke snuiven iets makkelijker te verbergen dan illegaal vuurwerk afsteken.
Zelf vond ik het vroeger prachtig om vuurwerk af te steken dus ik snap dat er weerstand is om het ineens af te schaffen.
Je kunt met de ICE van Düsseldorf naar Basel en daar overstappen op de FlixBus naar Milaan, vervolgens de snelbus naar Rome. Grofweg 17 uur reistijd.D-e-n schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:50:
[...]Dat vind ik voor ons als niet autorijders best een moeilijke. We zijn dol op Italië en het valt niet mee om daar met de trein te komen. De reguliere nachttreinen gaan vaak maar tot Oostenrijk en de nieuwe initiatieven zijn vooralsnog gericht op stedentrips inclusief terugreis na vier dagen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Moet je wel een rijbewijs hebben (en ook nog in een land als Italië durven te rijden)Wozmro schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:20:
Dan huur je toch gewoon een auto voor je vakantie?
Van Milaan naar Rome gaat ook een trein. Probleem is vooral dat met teveel overstappen de onbetrouwbaarheid van de verbinding toeneemt.Yaksa schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:30:
[...]
Je kunt met de ICE van Düsseldorf naar Basel en daar overstappen op de FlixBus naar Milaan, vervolgens de snelbus naar Rome. Grofweg 17 uur reistijd.
Ik hoop echt dat er meer lange nachtverbindingen komen want dan gaan we daar zeker gebruik van maken. Weekendjes doen we sowieso al met de trein.
Ik had het over de gemiddelde Nederlander. Dat is wat anders dan de gemiddelde coke snuiver.Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Beetje naïef...
Alleen is illegaal coke snuiven iets makkelijker te verbergen dan illegaal vuurwerk afsteken.
Zelf vond ik het vroeger prachtig om vuurwerk af te steken dus ik snap dat er weerstand is om het ineens af te schaffen.
Dus de oplossing... illegaal vuurwerk snuiven?Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:27:
Accepteren dat je een overstap hebt en er in die plaats een nachtje aan vast knopen. Het leuke van de trein is dat de overstapstations meestal in de grote steden zijn.D-e-n schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Van Milaan naar Rome gaat ook een trein. Probleem is vooral dat met teveel overstappen de onbetrouwbaarheid van de verbinding toeneemt.
Ik hoop echt dat er meer lange nachtverbindingen komen want dan gaan we daar zeker gebruik van maken. Weekendjes doen we sowieso al met de trein.
A'dam PVOutput
De betrouwbaarheid van de individuele trajecten is juist hoger doordat ze korter zijn.D-e-n schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Probleem is vooral dat met teveel overstappen de onbetrouwbaarheid van de verbinding toeneemt.
Maar het is inderdaad aan jouzelf om het geheel aan elkaar te knopen.
Mijn ervaring is inderdaad ook dat je niet blind kan vertrouwen op al dat opverstappen. In de praktijk plan ik daarom 2 a 3 uur per overstap in, en vaak ook een extra overnachting.
Daar schade en schande wijs geworden zullen we maar zeggen. Ik heb veel met de trein door europa gereisd.
Voor de duidelijkheid: we zijn totaal maar dan ook totaal geen roadtrippers. In principe gaan we liefst een week weg zonder teveel gedoe onderweg. Het idee is vooralsnog eerst drie-vier dagen een leuke Italiaanse stad mee te maken en daarna nog ergens te gaan relaxen. Maar dat wordt nog best een puzzelericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:31:
[...]
Accepteren dat je een overstap hebt en er in die plaats een nachtje aan vast knopen. Het leuke van de trein is dat de overstapstations meestal in de grote steden zijn.
Ik moet zeggen dat het hier binnen het centrum van Rotterdam de afgelopen weken eigenlijk wel meegevallen is. Als ik dit vergelijk met de periode van zo'n 7 - 12 jaar geleden toen ik hier ook woonde, versus nu de afgelopen 2 jaar, is het de afgelopen jaren in de aanloop naar de jaarwisseling hier echt aanzienlijk stiller geweest.Fly-guy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Dat gigantische was, in mijn buurt, de afgelopen twee jaar niet echt te merken. Ja, dit jaar was het iets meer, maar het was echt niet zo dat afgelopen jaren, tien in ons land niet verkocht mocht worden, het stil(ler) was.
En qua handhaving, al een maand wordt een voluit geknald, nergens een agent die er wat aan doet, dat gaan ze ook niet doen als het verbod er komt.
Vorig jaar was er zo'n ophef toen bleek dat men gewoon bleef knallen, ondanks het verbod.
Kan uiteraard dat men het nu meer buiten het centrum doet, maar mogelijk toch ook ergens een mentaliteit verandering onder de jeugd.
Ook gisteravond was het relatief gezien, best rustig. Zo rond 7 tot 9 ging er her en der wat vuurwerk de lucht in, tussen 9 en 11:30 maar mondjesmaat. En met de jaarwisseling ging het even los, maar ook dat eerlijk gezegd aanzienlijk minder dan pak hem beet 10 jaar geleden. En ook het soort vuurwerk is anders geworden, aanzienlijk minder hevige knallers.
En het is natuurlijk ook leuk en mooi. Maar er wordt gewoon veel te onverantwoord mee omgegaan. Laten we wel wezen, het is krachtig genoeg materiaal om zwaar lichamelijk letsel toe te brengen en soms zelfs iemand het letsel met het leven te moeten laten bekopen. En hoe wordt er mee omgesprongen? In bezopen toestand, lukraak in het wild tot zelfs horizontaal vanuit woontorens afvurende.Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Beetje naïef...
Dat is natuurlijk te idioot voor worden.
Waaronder ook gewoon het feit dat het tegenwoordig 'normaal' is om vuurwerk in te zetten als projectielen richting anderen.
De maatschappij heeft hierin de afgelopen jaren zichzelf van de slechtste kant laten zien door dit intern niet zelf adequaat op te kunnen lossen. Verboden zijn dan eigenlijk al snel één van de meest praktische antwoorden. Een ander alternatief is certificering en zeer strenge regulatie. Maar als we kijken naar de eerdere vuurwerk topics op Tweakers, zie je dat ook dit onder voorstanders van vuurwerk altijd tot nodige weerstand leidt.
En zoals altijd bij dit soort kwesties, iedereen weet dat het fout gaat, iedereen ziet het gebeuren, iedereen kent voorbeelden, maar er is uiteindelijk niemand die het doet. Zelf is iedereen altijd perfect in hun handelen en is iedereen binnen hun directe omgeving ook perfect of spreekt men elkaar hier zogenaamd op aan.
Tsja, dan houdt het natuurlijk al snel op.
Dit is ook zo'n beetje de manier dat ik reis met de trein. Vaak van stad naar stad. Beetje afhankelijk van de planning verblijf ik dan vaak nog wel wat langer binnen een stad dan een nachtje. Ik kies voor de vakanties vaak gewoon een route uit om bijvoorbeeld 3 dagen in stad A te verblijven, dan door naar grotere stad B voor 5 dagen, kort verblijf van 2 dagen in een volgende stad, etc. om zo een reis van 2 - 3 weken te vullen.ericplan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:31:
[...]
Accepteren dat je een overstap hebt en er in die plaats een nachtje aan vast knopen. Het leuke van de trein is dat de overstapstations meestal in de grote steden zijn.
De meeste steden heb ik na een paar dagen namelijk toch wel gezien. Ook de wat grotere steden binnen Europa, hoef ik geen meerdere weken naartoe op vakantie. Ben een aantal steden nog wel eens 7 dagen verbleven, maar vind dat altijd eigenlijk net te lang. Veel dingen heb je dan al gezien, gaat dan eigenlijk een beetje op zoek naar dagbesteding. De meeste Lonely Planet, Tripadvisor, etc. tips heb je eigenlijk al wel gehad. Het vakantie gevoel verdwijnt voor mij dan ergens. En 3 weken lang op een strand liggen doe ik niet voor mijn plezier
Daarom vind ik persoonlijk vakanties met bijvoorbeeld de trein ook ontzettend fijn. Je bent veel flexibeler dan met het vliegtuig voor een groot deel binnen west Europa, waar ik persoonlijk veel van mijn vakanties doorbeng. Enkel voor bijvoorbeeld vakanties naar Noorwegen maak ik gebruik van het vliegtuig om primair ergens te landen. Het zou fijn zijn indien de verbindingssnelheid hiernaartoe per trein beter zou worden.
De Fehmarn Belt tunnel gaat hier natuurlijk een bijdrage in leveren, hoeft in ieder geval niet meer via Kolding om vanuit Duitsland door Kopenhagen te gaan. Maar ook de snelheid van de treinen op dit traject zou aanzienlijk hoger moeten zijn. Om natuurlijk nog maar te zwijgen over het feit dat dit traject vermoedelijk niet eerder dan 2030 echt klaar zal zijn. Huidige planning is 2029, maar tenslotte al meermaals naar achteren bijgesteld.
En zeker voor wat betreft snelheid, zit vooralsnog weinig echte verbetering in het vooruitzicht, aangezien Denemarken hun netwerk aan het upgraden is richting 200 - 250 km/uur.
Het plan voor een 360 km/u lijn van Kopenhagen naar Osla via Göteborg ligt vooralsnog helaas in de ijskast wegens kosten. Wat jammer is, gezien dat soort verbindingen uiteindelijk toch echt wenselijk zijn willen we tot een echt goed alternatief voor vliegtuigen komen op een traject als dit. Reistijd Kopenhagen - Oslo zou hiermee namelijk slechts circa 2.5 uur zijn. Indien er een soortgelijke reistijd gerealiseerd zou worden voor Amsterdam - Hamburg - Kopenhagen zou je met gemak binnen een dag treinen in Oslo staan.
Ik neem aan dat je wel begreep dat ik bedoelde dat niet elk individu naar België hoeft te gaan om daar voor een paar honderd euro vuurwerk te kopen, maar dat er wat louche figuren zullen zijn (die zijn er dus al) die wat garageboxen huren, deze vol gooien met vuurwerk uit België en het dan gaan verkopen.de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Ik had het over de gemiddelde Nederlander. Dat is wat anders dan de gemiddelde coke snuiver.
Mijn conclusie: helaas is er dus geen drempel om helemaal naar België te moeten rijden voor wat vuurwerk vanuit bijv. Amsterdam...
dat gaat dan ook absoluut gebeuren. zeker weten. Maar dat gaat de totale hoeveelheid vuurwerk die afgestoken wordt dus zeer drastisch verminderen vanwege de mindere beschikbaarheid/distributie.Lordy79 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Ik neem aan dat je wel begreep dat ik bedoelde dat niet elk individu naar België hoeft te gaan om daar voor een paar honderd euro vuurwerk te kopen, maar dat er wat louche figuren zullen zijn (die zijn er dus al) die wat garageboxen huren, deze vol gooien met vuurwerk uit België en het dan gaan verkopen.
Mijn conclusie: helaas is er dus geen drempel om helemaal naar België te moeten rijden voor wat vuurwerk vanuit bijv. Amsterdam...
In Duitsland gaan ook wel stemmen op voor een verbod, traditie of niet.de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:03:
[...]
dat gaat dan ook absoluut gebeuren. zeker weten. Maar dat gaat de totale hoeveelheid vuurwerk die afgestoken wordt dus zeer drastisch verminderen vanwege de mindere beschikbaarheid/distributie.
https://www.tz.de/muenche...n-feuerwehr-92004414.html
A'dam PVOutput
Jullie hebben allebei gelijk. Hier (20km van de grens) koopt bijna iedereen over de grens. Kun je daar gewoon bij de Lidl en de Aldi meenemen. Goedkoper, mooier/groter, pakkans is nihil.de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:03:
[...]
dat gaat dan ook absoluut gebeuren. zeker weten. Maar dat gaat de totale hoeveelheid vuurwerk die afgestoken wordt dus zeer drastisch verminderen vanwege de mindere beschikbaarheid/distributie.
Het stempel ‘illegaal’ zal voor de gemiddelde brave burger een drempeltje teveel zijn. En die stopt. De mensen die wel willen zullen of via ondergrondse handel of over de grens kopen.
Het echte risico is dat veel duits spul gewoon gevaarlijk is voor de particulier ten opzichte van de nederlandse potjes. Ik heb hier gisteren een uur lang rondom shells de lucht in zien gaan. Als dat het enige is dat zometeen nog in omloop is (lucratiefste) dan zullen er veel meer ongevallen plaatsvinden.
Wablief ? Er is voor een record aantal vuurwerk verkocht en afgestoken en maar een handjevol incidenten.psychodude schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
[...]
De maatschappij heeft hierin de afgelopen jaren zichzelf van de slechtste kant laten zien door dit intern niet zelf adequaat op te kunnen lossen.
Dat een paar krantenartikelen dat jaarlijks proberen uit te vergroten zegt nog niet dat het in heel Nederland chaos is en men niet met vuurwerk om kan gaan.
Duits vuurwerk wat bij d Lidl en Aldi ligt is helemaal niet groter/mooier. Het zijn budget cakes. Een paar tientjes meer uitgeven en je hebt in Nederland gewoon legaal beter vuurwerk.MagniArtistique schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:17:
[...]
Jullie hebben allebei gelijk. Hier (20km van de grens) koopt bijna iedereen over de grens. Kun je daar gewoon bij de Lidl en de Aldi meenemen. Goedkoper, mooier/groter, pakkans is nihil.
Het stempel ‘illegaal’ zal voor de gemiddelde brave burger een drempeltje teveel zijn. En die stopt. De mensen die wel willen zullen of via ondergrondse handel of over de grens kopen.
Het echte risico is dat veel duits spul gewoon gevaarlijk is voor de particulier ten opzichte van de nederlandse potjes. Ik heb hier gisteren een uur lang rondom shells de lucht in zien gaan. Als dat het enige is dat zometeen nog in omloop is (lucratiefste) dan zullen er veel meer ongevallen plaatsvinden.
Shells koop je ook in Duitsland niet legaal.
Ik bespeur helaas veel misinformatie over vuurwerk op internet.
[ Voor 3% gewijzigd door Palindrome op 01-01-2023 21:40 ]
Wat ik doe voor “ons” milieu? Veel vaseline smeren zodat het minder pijn doet als de overheid me weer eens naait.
We hebben de afgelopen jaren ons huis verbouwd/geïsoleerd. Daarbij hebben we vrijwel geen geld geleend. Met als gevolg dat alles langer duurde. Op bepaalde maatregelen zit subsidie, maar alleen als je 2 of meer dingen laat doen. Wij doen veel zelf omdat goede klussers niet te vinden zijn of veel te duur. Met als gevolg geen recht op subsidie.
Recent het gehele dak vervangen. 25k € is onze pot ver leeg. Wil je dan subsidie moet je nog een keer de beurs trekken en wel binnen 12 maanden. Zo snel kunnen we niet sparen dus vallen we overal buiten de boot.
We verbruiken sinds september 2022 geen gas meer. Met het huidige energieprijsplafond zou ik willen dat we nog een gasgestookte cv hadden. 2900kwh is wat we alleen al aan stroom verbruiken voor onze elektrische auto. Gas wordt niet omgezet naar kwh indien je gasloos bent. Onvoorstelbaar. We hebben precies gedaan wat de overheid van ons verlangt.
Uiteindelijk zal het wel goed komen maar de onkunde waarmee dit plafond is samengesteld is onvoorstelbaar.
Dus wat doe ik voor het milieu? We vliegen niet meer, hebben geen kinderen en ik repareer/diy veel zelf, zodat ik het niet direct hoef te vervangen.
Ohja, en geen vuurwerk, voornamelijk omdat we 2 honden hebben die er geen plezier aan beleven.
We hebben de afgelopen jaren ons huis verbouwd/geïsoleerd. Daarbij hebben we vrijwel geen geld geleend. Met als gevolg dat alles langer duurde. Op bepaalde maatregelen zit subsidie, maar alleen als je 2 of meer dingen laat doen. Wij doen veel zelf omdat goede klussers niet te vinden zijn of veel te duur. Met als gevolg geen recht op subsidie.
Recent het gehele dak vervangen. 25k € is onze pot ver leeg. Wil je dan subsidie moet je nog een keer de beurs trekken en wel binnen 12 maanden. Zo snel kunnen we niet sparen dus vallen we overal buiten de boot.
We verbruiken sinds september 2022 geen gas meer. Met het huidige energieprijsplafond zou ik willen dat we nog een gasgestookte cv hadden. 2900kwh is wat we alleen al aan stroom verbruiken voor onze elektrische auto. Gas wordt niet omgezet naar kwh indien je gasloos bent. Onvoorstelbaar. We hebben precies gedaan wat de overheid van ons verlangt.
Uiteindelijk zal het wel goed komen maar de onkunde waarmee dit plafond is samengesteld is onvoorstelbaar.
Dus wat doe ik voor het milieu? We vliegen niet meer, hebben geen kinderen en ik repareer/diy veel zelf, zodat ik het niet direct hoef te vervangen.
Ohja, en geen vuurwerk, voornamelijk omdat we 2 honden hebben die er geen plezier aan beleven.
[ Voor 3% gewijzigd door O085105116N op 01-01-2023 22:06 ]
@O085105116N Dat energie plafond was ook niet bedoeld om goedkoper je elektrische auto te laden. Daar zitten andere bpm en motorrijtuigenbelasting voordelen op.
Daarbij kun je hier in Den Haag iig goedkoper op straat laden dan het energie plafond is.
Verder ben je toch erg goed bezig. Ik begrijp je gevoel wel hoor. Toen ik net mijn eerste huis kocht viel ik ook buiten alle regelingen. Een aantal zelfs omdat dat pas vanaf 25 gold en ik toen 23 was....
Daarbij kun je hier in Den Haag iig goedkoper op straat laden dan het energie plafond is.
Verder ben je toch erg goed bezig. Ik begrijp je gevoel wel hoor. Toen ik net mijn eerste huis kocht viel ik ook buiten alle regelingen. Een aantal zelfs omdat dat pas vanaf 25 gold en ik toen 23 was....
[ Voor 29% gewijzigd door jongetje op 01-01-2023 22:22 ]
Dat is niet perse het punt dat ik wil maken.
Ter verduidelijking, ik kom van 1500m3 gas en 500kwh (netto) verbruik
Nu is dat dus 0m3 gas en 4500kwh (netto)
Ter verduidelijking, ik kom van 1500m3 gas en 500kwh (netto) verbruik
Nu is dat dus 0m3 gas en 4500kwh (netto)
jongetje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:20:
@O085105116N Dat energie plafond was ook niet bedoeld om goedkoper je elektrische auto te laden. Daar zitten andere bpm en motorrijtuigenbelasting voordelen op.
[ Voor 12% gewijzigd door O085105116N op 01-01-2023 22:29 ]
Blijft natuurlijk wel naadje dat als je (al dan niet voor het klimaat) je gasverwarming inruilt voor een elektrische, je minder voordeel hebt dan wel "extra" betaalt.jongetje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:20:
Je stoot minder CO2 uit, maar wordt daarvoor "gestraft".
Uiteraard is het niet zo zwart wit, maar wat mij betreft was het logischer om zowel gas als stroom op 1 hoop te gooien en bij X hoeveelheid energie de grens te leggen, in plaats van per categorie. Zo bereik je ook diegenen die dit hun spaargeld heen zijn, maar nu nog steeds veel moeten betalen.
Het reizen met de trein is inderdaad nog erg complex vergeleken met het vliegtuig. Als je al je verbindingen hebt uitgezocht is het erg lastig om aan kaartjes te komen. Voor het vliegtuig koop je vanuit je luie zetel (of op elke straathoek) een kaartje naar elke denkbare luchthaven in de wereld, groot of klein dat maakt niet uit. Voor de trein is dat een ander verhaal.D-e-n schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:50:
Dat vind ik voor ons als niet autorijders best een moeilijke. We zijn dol op Italië en het valt niet mee om daar met de trein te komen. De reguliere nachttreinen gaan vaak maar tot Oostenrijk en de nieuwe initiatieven zijn vooralsnog gericht op stedentrips inclusief terugreis na vier dagen.
Daarnaast is het voor sommige wellicht een leuk idee om van elke overstap een stedentrip (van een paar dagen) te maken. Ik zit al niet te wachten op een stedentrip (geef mij maar natuur) en al helemaal niet op een nog langere reistijd van A naar B.
De kortere trajecten werken dan wel bij voor de betrouwbaarheid van het aanbod. Maar op een lange reis werkt dat vaak tegen je, 1 aansluiting gemist en je kan al je plaatsreserveringen door de plee spoelen en dan maar hopen dat je in de volgende treinen een zitplek hebt (en als je in gezelschap reist, bij elkaar).
Mijn recent gekochte reis (per trein) krijg ik een overstap tijd van de lokale boemel op de nachttrein (gaat 1x in de 24 uur) aangeboden van 7 minuten op een onbekend station. Er hoeft maar iets kleins mis te gaan en je bent je bed voor de nacht kwijt.
Per spoor is er nog een hoop ruimte voor verbetering voordat het het grote publiek gaat aantrekken.
[ Voor 100% gewijzigd door LordSinclair op 02-01-2023 08:48 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Wij zijn dol op stedentrips maar dan maximaal eentje als tussenstop, en je moet natuurlijk ook nog terug.LordSinclair schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:06:
[...]
Daarnaast is het voor sommige wellicht een leuk idee om van elke overstap een stedentrip (van een paar dagen) te maken. Ik zit al niet te wachten op een stedentrip (geef mij maar natuur) en al helemaal niet op een nog langere reistijd van A naar B.
Wat ik voor Italië vond is dat je in elk geval een nachttrein naar Basel of Innsbruck kunt pakken. Van daaruit gaan er Eurocity treinen naar resp. Milaan en Verona/Bologna/Venetië/Rimini. Maar dan ben je dus beperkt tot die bestemming, ook voor het deel na de stedentrip .
Een iets minder milieuvriendelijk alternatief is de heenweg met de trein doen en terug toch het vliegtuig pakken. Na een stedentrip in Milaan, Bologna of Verona zou je dan door kunnen reizen naar een andere plek in Italië om daar nog wat te relaxen. We zijn zo ooit vanuit Rome naar Toscane getreind en dat was goed te doen.
1 keer gedaan, nooit weer. Maar je kunt gewoon met de nachttrein naar Rome. Zouden wij ook doen, in 2020. Met de ICE van Hamburg naar Munchen, daar op de nachttrein naar Rome. Het lastige was om in Munchen te komen vanuit Groningen (Appingedam - Groningen - Bad NIeuweschans - bus naar Leer - Bremen - Hamburg).The Zep Man schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:10:
[...]
Is een internationale bus geen alternatief? Zelf geen ervaring mee, dus stel het als open vraag.
Er zijn natuurlijk wel wat nadelen:
Mogelijk vaak moeten overstappen (maar dat is afhankelijk waar je vandaan komt)
Reisduur kan een stuk langer zijn (maar je kunt de reis ook zien als deel van je vakantie).
En natuurlijk de voordelen:
Geen last van files, je kunt onderweg slapen, lezen, spelen, lopen of gewoon voor je uit staren.
Het nadeel van de bus is dat je veel langer onderweg bent, en dan nog niet eens het voordeel hebben dat je even je benen kunt strekken... (in het vliegtuig kun je nog even opstaan en je benen strekken, in een bus moet de bus dan eerst op een parkeerplaats staan).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het kan vandaag de dag eenvoudiger:Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:
1 keer gedaan, nooit weer. Maar je kunt gewoon met de nachttrein naar Rome. Zouden wij ook doen, in 2020. Met de ICE van Hamburg naar Munchen, daar op de nachttrein naar Rome. Het lastige was om in Munchen te komen vanuit Groningen (Appingedam - Groningen - Bad NIeuweschans - bus naar Leer - Bremen - Hamburg).
/f/image/tHtxr8BDiRnXmMbQAsuZmQDA.png?f=fotoalbum_large)
Voor treintrips is www.bahn.de een handig beginpunt om te gaan plannen. Je kan ook de overstaptijden ruimer instellen, want 5 minuten is niet veel en je wil wel een eerlijke kans hebben je aansluiting te halen.
Misschien het overwegen waard als je niet vies bent van een beetje slow travel: vanuit bijvoorbeeld Utrecht kun je in 24 uur in Kristiansand zijn via Eemshaven, inclusief comfortable overnachting op de ferry.psychodude schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Daarom vind ik persoonlijk vakanties met bijvoorbeeld de trein ook ontzettend fijn. Je bent veel flexibeler dan met het vliegtuig voor een groot deel binnen west Europa, waar ik persoonlijk veel van mijn vakanties doorbeng. Enkel voor bijvoorbeeld vakanties naar Noorwegen maak ik gebruik van het vliegtuig om primair ergens te landen. Het zou fijn zijn indien de verbindingssnelheid hiernaartoe per trein beter zou worden.
De Fehmarn Belt tunnel gaat hier natuurlijk een bijdrage in leveren, hoeft in ieder geval niet meer via Kolding om vanuit Duitsland door Kopenhagen te gaan. Maar ook de snelheid van de treinen op dit traject zou aanzienlijk hoger moeten zijn. Om natuurlijk nog maar te zwijgen over het feit dat dit traject vermoedelijk niet eerder dan 2030 echt klaar zal zijn. Huidige planning is 2029, maar tenslotte al meermaals naar achteren bijgesteld.
En zeker voor wat betreft snelheid, zit vooralsnog weinig echte verbetering in het vooruitzicht, aangezien Denemarken hun netwerk aan het upgraden is richting 200 - 250 km/uur.
Het plan voor een 360 km/u lijn van Kopenhagen naar Osla via Göteborg ligt vooralsnog helaas in de ijskast wegens kosten. Wat jammer is, gezien dat soort verbindingen uiteindelijk toch echt wenselijk zijn willen we tot een echt goed alternatief voor vliegtuigen komen op een traject als dit. Reistijd Kopenhagen - Oslo zou hiermee namelijk slechts circa 2.5 uur zijn. Indien er een soortgelijke reistijd gerealiseerd zou worden voor Amsterdam - Hamburg - Kopenhagen zou je met gemak binnen een dag treinen in Oslo staan.
Verwijderd
Dus je smeert vaseline tegen de overheid omdat je geen subsidie krijgt wanneer je 25k aan een nieuw dak uitgeeft?O085105116N schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:05:
Wat ik doe voor “ons” milieu? Veel vaseline smeren zodat het minder pijn doet als de overheid me weer eens naait.
Ik weet het niet, maar dit klinkt toch wel als een flink staaltje first world problems van heb ik jou daar...
Ik denk dat het een tijd moeizamer ging doordat een spoorbrug was aangevaren en daardoor onbruikbaar. Maar als ik zie hoe ingewikkeld internationaal treinen voor de gemiddelde Tweaker hier al is, dan weet je zeker dat het de komende jaren vrijwel onmogelijk blijft voor de gemiddelde reiziger.
Tegenstanders die plezier van anderen verder willen beperken zijn er altijd te vinden. Dat gaat van drugsgebuik, tot vuurwerk. Maar ook zoiets simpels als een biertje in het café. In mijn ogen hebben we het nu prima gereguleerd, zeker met het oog op het milieu. Ik word een beetje moe van het jaarlijkse ‘verbied’ riedeltje. En ik steek het niet eens af en kijk er zelfs niet naar.psychodude schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Waaronder ook gewoon het feit dat het tegenwoordig 'normaal' is om vuurwerk in te zetten als projectielen richting anderen.
De maatschappij heeft hierin de afgelopen jaren zichzelf van de slechtste kant laten zien door dit intern niet zelf adequaat op te kunnen lossen.
[ Voor 7% gewijzigd door PLAE op 05-01-2023 01:30 ]
Ik zat gisteren nog te kijken op b-europe.com voor internationale treintickets voor onze volgende vakantie.PLAE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:12:
[...]
Ik denk dat het een tijd moeizamer ging doordat een spoorbrug was aangevaren en daardoor onbruikbaar. Maar als ik zie hoe ingewikkeld internationaal treinen voor de gemiddelde Tweaker hier al is, dan weet je zeker dat het de komende jaren vrijwel onmogelijk blijft voor de gemiddelde reiziger.
Wij hebben hier op wandelafstand een stationnetje in de gemeente.
Ik keek voor de trein naar Winsum in NL.
Het goedkoopste ticket is 46€ eerste klas, enkele rit. Je doet er 6h20 over, 3 keer overstappen. Een goeie 450km.
Onze plooifietsen kunnen mee op de trein. We fietsen terug naar huis over het Pieterpad tot in Maastricht en dan opnieuw de trein naar huis, ongeveer 200km.
Ook nog eens gekeken voor de prijs van een ticket naar Berlijn. Zelfde vertrekpunt. Prijs: 100€ eerste klasse, je doet er 8,5h over.
Allemaal online te regelen.
Even teruggezocht, ik dacht dat we via Hamburg zouden gaan, maar dat was een andere optie waar ik naar gekeken had. Dit is de route die we ook zouden nemen, behalve dan dat we 2 uur eerder uit Groningen zouden vertrekken zodat we niet maar 10 minuten overstap in Bremen zouden hebben (daar zijn we wel eens eerder geweest, en als je pech hebt, moet je best een eind lopen naar de volgende trein...)LordSinclair schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:51:
[...]
Het kan vandaag de dag eenvoudiger:
[Afbeelding]
Voor treintrips is www.bahn.de een handig beginpunt om te gaan plannen. Je kan ook de overstaptijden ruimer instellen, want 5 minuten is niet veel en je wil wel een eerlijke kans hebben je aansluiting te halen.
Ze hebben nu wel 3 minuten korter reistijd tussen Bremen en Munchen en de trein naar Rome vertrekt een minuut eerder
De totaalprijs was 335 euro (voor 2 personen, en een lig 4 - slaapbank voor de nachttrein).
Het eerste stuk is nog steeds een bus omdat die spoorbrug er nog steeds uit ligt. Er is een treinverbinding tussen Groningen CS en Leer.PLAE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:12:
[...]
Ja, dat willen we ook nog eens doen. Maar dan met de fiets. Fietskar achter de fiets, 12km fietsen, boot op en kamperen in Noorwegen! Maar dat is natuurlijk wel belastend voor het milieu omdat die boot niet op waterstof vaart.Kalentum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Misschien het overwegen waard als je niet vies bent van een beetje slow travel: vanuit bijvoorbeeld Utrecht kun je in 24 uur in Kristiansand zijn via Eemshaven, inclusief comfortable overnachting op de ferry.
Ehhh, de enige vorm van reizen die niet belastend is voor het milieu, is niet reizen...Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:01:
Maar dat is natuurlijk wel belastend voor het milieu omdat die boot niet op waterstof vaart.
En de boot van Eemshaven naar Kristiansand zou over een paar jaar emissievrij moeten zijn.
Duurzaam en ambitieus
De visie van Holland Norway Lines is om voorop te lopen bij het introduceren en ontwikkelen van nieuwe, klimaatvriendelijke technologieën aan boord van het schip en de havens waar het schip aanmeert. Wij streven er daarbij naar om in 2026 een zero-emissie cruiseferry te introduceren! In een duurzame toekomst zullen onze schepen worden aangedreven door waterstof/groene energie. Daarnaast spelen duurzame energie tijdens het verblijf in de haven, afvalscheiding en het werken met lokale toeleveranciers een belangrijk onderdeel in de visie van ons bedrijf. Vanaf 750 passagiers is een reis met Holland Norway Lines nu al de meest duurzame manier om tussen Nederland en Noorwegen te reizen.
Voor zover de groene marketingprietpraat.
bron:
https://hollandnorwaylines.com/nl/over-hnl/
De KvW had daar vorig jaar een interessante uitzending over:
https://www.npo3.nl/keuri...tie-kan-dat-eigenlijk-wel
conclusie:
Mooier dan het echt is
Maar kun je überhaupt nog met een gerust hart op vakantie? Maken het gebruik van spaarlampen, milieuvriendelijk afwasmiddel en het scheiden van afval dan echt geen verschil? Alle beetjes helpen, maar reizen is nou eenmaal lastig duurzaam te maken, helemaal als je vliegt. Reisorganisaties strooien met prachtige claims, maar uiteindelijk is de duurzaamste vakantie, de vakantie die je niet maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 05-01-2023 08:20 ]
Ik was benieuwd, dus ik heb mijn reis eens opgezocht, waar ik wat moeite mee had.Wozmro schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:43:
[...]
Ik zat gisteren nog te kijken op b-europe.com voor internationale treintickets voor onze volgende vakantie.
[...]
Allemaal online te regelen.
/f/image/1Oknujx4Mtkfgd6wIPMWx8kW.png?f=fotoalbum_large)
Dus er is helemaal niks online te regelen via dat platform. Dan gaan we naar de volgende website die ik ken, NS Internationaal (lijkt logisch toch?)
/f/image/rV1BaD1gO6lETDLMI6JZ9b5P.png?f=fotoalbum_large)
Oh, die kent het aankomststation geen eens

Dan maar naar de oosterburen:
/f/image/SYgcm3PgdIdhVBY69AHeEktQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qUgciXmApZkvumCFiAxoN03r.png?f=fotoalbum_large)
Helaas! onboekbaar, hij kent hem al wel.
Dan maar naar de website van de nachttrein zelf en tadaa daar lukt het wel
/f/image/odT0a9ZJapeFBrQ3snDZBFTa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/11YdU6DsWoLvAP7EbI9D4uMW.png?f=fotoalbum_large)
Dus nee, je hebt mij nog niet overtuigd dat een treinreis boeken binnen Europa voor de gemiddelde Nederlander makkelijk zal zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door LordSinclair op 05-01-2023 08:37 ]
Uiteindelijk heb je wel gelijk, elke vorm van reizen (afgezien dan lopen en niet elektrisch fietsen) is belastend. Ook de trein stoot natuurlijk co2 uit, zolang ons land niet op 100% groene stroom draait (nog even los van de CO2 gecreëerd door onderhoud en aanleg van infra plus het materieel).ehtweak schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:17:
[...]
Ehhh, de enige vorm van reizen die niet belastend is voor het milieu, is niet reizen...![]()
En de boot van Eemshaven naar Kristiansand zou over een paar jaar emissievrij moeten zijn.
Duurzaam en ambitieus
De visie van Holland Norway Lines is om voorop te lopen bij het introduceren en ontwikkelen van nieuwe, klimaatvriendelijke technologieën aan boord van het schip en de havens waar het schip aanmeert. Wij streven er daarbij naar om in 2026 een zero-emissie cruiseferry te introduceren! In een duurzame toekomst zullen onze schepen worden aangedreven door waterstof/groene energie. Daarnaast spelen duurzame energie tijdens het verblijf in de haven, afvalscheiding en het werken met lokale toeleveranciers een belangrijk onderdeel in de visie van ons bedrijf. Vanaf 750 passagiers is een reis met Holland Norway Lines nu al de meest duurzame manier om tussen Nederland en Noorwegen te reizen.
Voor zover de groene marketingprietpraat.![]()
bron:
https://hollandnorwaylines.com/nl/over-hnl/
De KvW had daar vorig jaar een interessante uitzending over:
https://www.npo3.nl/keuri...tie-kan-dat-eigenlijk-wel
conclusie:
Mooier dan het echt is
Maar kun je überhaupt nog met een gerust hart op vakantie? Maken het gebruik van spaarlampen, milieuvriendelijk afwasmiddel en het scheiden van afval dan echt geen verschil? Alle beetjes helpen, maar reizen is nou eenmaal lastig duurzaam te maken, helemaal als je vliegt. Reisorganisaties strooien met prachtige claims, maar uiteindelijk is de duurzaamste vakantie, de vakantie die je niet maakt.
De vraag is dan eigenlijk, hoe belastend wil je zijn voor een vakantie?
Nou ja, overnachting ok, maar comfortabel zou ik het niet direct noemen. Kan natuurlijk per hut type verschillen......Kalentum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Misschien het overwegen waard als je niet vies bent van een beetje slow travel: vanuit bijvoorbeeld Utrecht kun je in 24 uur in Kristiansand zijn via Eemshaven, inclusief comfortable overnachting op de ferry.
Met dit schip geen ervaring, maar wel met Kiel - Oslo en dat was prima.Sparkiee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]
Nou ja, overnachting ok, maar comfortabel zou ik het niet direct noemen. Kan natuurlijk per hut type verschillen......
Als jij op fietsvakantie gaat, dan compenseert dat alleen al waarschijnlijk genoeg.Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:01:
Ja, dat willen we ook nog eens doen. Maar dan met de fiets. Fietskar achter de fiets, 12km fietsen, boot op en kamperen in Noorwegen! Maar dat is natuurlijk wel belastend voor het milieu omdat die boot niet op waterstof vaart.
Ik weet dat dit soort schepen nogal vervuilend zijn. Maar op een veerboot, daar gaan ook auto's op die anders 1000km zouden rijden. Of dat er anders een paar honderd mensen een vliegtuig zouden nemen.
Hier een vergelijking voor Amsterdam - Liverpool per ferry of met het vliegtuig.
Ik had mijn reis geboekt via https://www.treinreiswinkel.nl/.LordSinclair schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Ik was benieuwd, dus ik heb mijn reis eens opgezocht, waar ik wat moeite mee had.
[Afbeelding]
Dus er is helemaal niks online te regelen via dat platform. Dan gaan we naar de volgende website die ik ken, NS Internationaal (lijkt logisch toch?)
[Afbeelding]
Oh, die kent het aankomststation geen eens![]()
Dan maar naar de oosterburen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas! onboekbaar, hij kent hem al wel.
Dan maar naar de website van de nachttrein zelf en tadaa daar lukt het wel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus nee, je hebt mij nog niet overtuigd dat een treinreis boeken binnen Europa voor de gemiddelde Nederlander makkelijk zal zijn.
Werkte perfect. Ben het wel met je eens dat je nogal door wat hoepels moet springen... Het makkelijkst is nog steeds het vervuilenst.
Die ken ik ook, maar dan zit iemand anders voor je de stappen te doorlopen die ik zelf ook aan het doorlopen was (of wellicht hebben ze een beter ingang). En aangezien er iemand voor je aan het werk moet kan je niet even snel een ticket zelf kopen, daar gaat sowieso tijd overheen, zeker als je nog wat wilt schakelen over de te nemen treinen of overstaptijden.Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
Ik had mijn reis geboekt via https://www.treinreiswinkel.nl/.
"Vroeger" moest je een vliegticket ook via een reisbureau kopen, nu niet meer. Maar voor treinreizen is het voor de gemiddelde Nederlander nog wel de beste optie.
En ook via die website kom ik geen steek verder om zelf mijn ticket te boeken, er zit geen knopje om het uit te besteden aan een medewerker daar. Ik weet wel dat ze het kunnen, maar de website biedt geen makkelijker ingang voor dat.
/f/image/DVsnJA9nvrrGCgJa7cXDlAEv.png?f=fotoalbum_large)
Bij waarom zie ik geen prijzen, lees je dat ze claimen dat de prijzen wellicht nog niet beschikbaar zijn, ehhh ik heb het ticket al maanden geleden zelf kunnen boeken.
Dan maar verder lezen bij een ticket naar Italie, volgens dat stukje tekst moet het toch te boeken te zijn via hun eigen planner

[ Voor 40% gewijzigd door LordSinclair op 05-01-2023 10:15 ]
Die vergelijking is een beetje dubieus als je het mij vraagt. De uitstoot van de ferry wordt verdeeld over het totaal vervoerd gewicht. Een voetganger van 75kg krijgt dan maar een fractie van de uitstoot in de schoenen, want het gewicht valt in het niet bij dat van de (vracht-)auto's die ook aan boord zijn. Verdeel je de uitstoot evenredig over het aantal passagiers - het aantal kamers/slaapplekken bepaalt immers wanneer de boot "vol" is - dan scoort een ferry beroerder dan het vliegtuig.Kalentum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:02:
[...]
Hier een vergelijking voor Amsterdam - Liverpool per ferry of met het vliegtuig.
En ja, dan negeer je de vracht die ook vervoerd wordt met de ferry, maar dat doen we met vliegtuigen ook. Op lijnvluchten wordt ook vracht vervoerd, maar daar delen we ook door het aantal passagiers. En zou je het doortrekken, alle kamers op de ferry worden geboekt door voetganger / fietsers, dan neemt de uitstoot per passagier gigantisch toe.
Regeren is vooruitschuiven
Ik weet dat deze ferry met name in de winter veel gebruikt wordt door vracht, en de zomer door vakantiegangers. Een boot hoeft niet vol te zijn als alle kamers bezet zijn en hij hoeft ook niet leeg te zijn als er maar een paar kamers bezet zijn.T-MOB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:59:
[...]
Die vergelijking is een beetje dubieus als je het mij vraagt. De uitstoot van de ferry wordt verdeeld over het totaal vervoerd gewicht. Een voetganger van 75kg krijgt dan maar een fractie van de uitstoot in de schoenen, want het gewicht valt in het niet bij dat van de (vracht-)auto's die ook aan boord zijn. Verdeel je de uitstoot evenredig over het aantal passagiers - het aantal kamers/slaapplekken bepaalt immers wanneer de boot "vol" is - dan scoort een ferry beroerder dan het vliegtuig.
En ja, dan negeer je de vracht die ook vervoerd wordt met de ferry, maar dat doen we met vliegtuigen ook. Op lijnvluchten wordt ook vracht vervoerd, maar daar delen we ook door het aantal passagiers. En zou je het doortrekken, alle kamers op de ferry worden geboekt door voetganger / fietsers, dan neemt de uitstoot per passagier gigantisch toe.
Een in hoeverre is dat anders dan voor bepaalde vluchten? Op zat vluchten betaalt de vracht al voor een groot gedeelte en soms is vracht alleen al genoeg om break-even te vliegen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:16:
[...]
Ik weet dat deze ferry met name in de winter veel gebruikt wordt door vracht, en de zomer door vakantiegangers. Een boot hoeft niet vol te zijn als alle kamers bezet zijn en hij hoeft ook niet leeg te zijn als er maar een paar kamers bezet zijn.
Hoeven we dan de CO2 van de passagiers niet te tellen?
Vliegen dat is voor mij minimaal 2 keer in het jaar en lijkt mij heel leuk en ik doe dat graag. Auto rijden doe ik ook graag en rij heel veel per jaar gemiddeld 22.000 kilometer tot 25.000KM op jaarbasis en dat is ook vrije tijd en woon- werkverkeer 9.5 kilometer heen en 9.5 kilometer terug. Ik rij wel weer in een zeer zuinige auto Toyota Aygo (goed voor het milieu). Ik heb een zeer goede fiets de Batavus Mambo van €950,- deze staat in mijn kelder, maar ik gebruik hem heel zelden in de afgelopen 8 jaar dat ik een auto heb.
Wij besparen enorm op gas en stroom. Wij hebben in huis overal van die mooie stekkerdozen en bij niet gebruik gaat het knopje om, behalve de koel-vriescombinatie die heeft zijn eigen stekker en staat 24/7 aan maar is ook erg zuinig A++ LED van Liebherr. Wij hebben nog geen zonnepanelen en ons woning is nieuwbouw volgens de laatste normen gebouwd. Ik was de eerste bewoner die na de bouw kwamen wonen.
Wij besparen enorm op gas en stroom. Wij hebben in huis overal van die mooie stekkerdozen en bij niet gebruik gaat het knopje om, behalve de koel-vriescombinatie die heeft zijn eigen stekker en staat 24/7 aan maar is ook erg zuinig A++ LED van Liebherr. Wij hebben nog geen zonnepanelen en ons woning is nieuwbouw volgens de laatste normen gebouwd. Ik was de eerste bewoner die na de bouw kwamen wonen.
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2023 11:56 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Mijn vrouw heeft de Fairphone 3 ruim een jaar in gebruik gehad, maar ben er toch niet helemaal tevreden mee. Inderdaad erg prijzig voor de specificaties, maar los daarvan is het ook gewoon een vrij groot apparaat, dan nog wel eens software problemen heeft en het touch screen werkt ook niet 100% prettig. Uiteindelijk dus toch weer overgestapt naar Samsung. Ik weet niet of de Fairphone 4 beter is (heeft ook nog LCD ipv OLED en vind ik wel een gemist als je dat al 10+ jaar gewend bent), maar zou ze in de toekomst zo weer een kans geven. Hopelijk kunnen onze huidige telefoons nog 3-4 jaar meeSteamwitz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:23:
Ik heb veel ideeën gelezen in dit topic. Bij deze de dingen die ik doe (of wil gaan doen) om het milieu minder te belasten die ik hier nog niet (vaak) heb gelezen:Waar ik nog over nadenk:
- Fairphone; Een duurzame(re) mobiele telefoon. Deze gaat mijn huidige vervangen als deze het gaat begeven. Al zijn ze (in mijn ogen) wel prijzig, 359-597 Euro.
- Een krabber om te scheren. Ik hoef daardoor alleen nog maar losse mesjes te kopen. Een stuk duurzamer dan wegwerp en cartridge scheermessen. Daarnaast ook nog eens goedkoper. Meer info in het Het Scheer- en verzorgingstopic.
- Een app 'Beat the microbad' van de 'Plastic soup foundation' geïnstalleerd en mijn verzorgingsproducten gescand op microplastic. Het resultaat was dat ik 75% van de shampoo, douchegel, tandpasta, lippenbalsum en zonnebrand - waaronder vele A-merken - weg kon gooien en vervangen door duurzame varianten.
- Keukenrol van Nalys wish. Een rol met halve velletjes in plaats van hele, en een papieren verpakking.
- Losse thee in plaats van theezakjes. (Meer info: https://ecowijs.nl/waarom...et-milieu-dan-theezakjes/)
- De herenboerderij: "Een coöperatie van 200 tot 250 huishoudens is eigenaar en voor hen samen is er een boer die exclusief voor hen eten produceert dat zij wensen." (Meer info: Herenboeren - Samen duurzaam voedsel produceren - Ervaringen) Het idee op zich lijkt mij heel duurzaam. Al twijfel ik nog of het onderaan de streep echt duurzamer is. De landbouwgrond wordt veel minder efficiënt gebruikt, en aangezien we in Nederland al niet genoeg grond hebben om iedereen te voorzien van lokaal voedsel en hout, betekent dat dat we daardoor weer meer moeten importeren. Wat uiteraard niet duurzaam is. Ik ben er nog niet uit. (Meer info: https://www.vee-en-gewas....igen-bevolking-te-voeden/)
Wil je op bepaalde plekken nooit meer haargroei? Dan kan laseren een optie zijn. Dit heb ik niet zozeer uit milieu bewustheid gedaan, maar meer uit luiheid. Maar mijn hals en wanglijn staan er nu altijd strak bij zonder dat ik er iets voor hoef te doen of gebruiken (heb wel een baard verder, welke ik eens per 1-2 maand bij laat werken door de barbier en soms tussendoor zelf opfris).
Herenboerderijen klinkt interessant. Nog niet eerder van gehoord maar wil daar wel eens in duiken!
Verder gebruik ik al lange tijd enkel naturlijke verzorgingsproducten. Mijn vrouw heeft haar haar al 10+ jaar niet meer gewassen, en ik wil ook die overstap maken (as we speak zit ik op 2 weken en zijn de processen van overtollig vet produceren zich hopelijk aan het herstellen). Voor degenen die denken dat dit vies is, nee want na verloop van tijd reinigt je haar zichzelf weer. Wanneer je zoekt op No Poo movement vind je meer informatie
Ik wilde eigenlijk alleen even mijn ervaringen delen over de Fairphone, maar het is wat meer geworden, niet specifiek alleen als reactie op @Steamwitz reactie
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Dat snap ik, een boot die er eenmaal is wordt optimaal ingezet. Waar het me om gaat is dat de berekening wat te rooskleurig is voor de voetgangers op de ferry. Het primaire bestaansrecht van een ferry lijkt me om passagiers met auto en al over te zetten. Vracht en voetgangers zijn bijproducten. Voor zowel vracht als voetgangers zijn er immers efficientere overtochten mogelijk. De uitstoot van die voetganger vervolgens als fractie van het gewicht rekenen is jezelf rijk rekenen. Als je alle vliegpassagiers op de ferry zou zetten dan is die 19 gram per kilometer helemaal niet meer haalbaar. Net zo min als dat we allemaal op een vrachtwagen kunnen meeliften naar Zuid Spanje (als je mijn 90kg deelt op een 40-tonner dan hou je ook niets over als uitstoot per km).Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:16:
Ik weet dat deze ferry met name in de winter veel gebruikt wordt door vracht, en de zomer door vakantiegangers. Een boot hoeft niet vol te zijn als alle kamers bezet zijn en hij hoeft ook niet leeg te zijn als er maar een paar kamers bezet zijn.
Regeren is vooruitschuiven
*knip* graag constructief reageren
[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 05-01-2023 16:15 ]
Ik had een tijdje terug de goedkoopste binnenhut en dat was gewoon prima. Bedden groot genoeg, tv, wc, douche.Sparkiee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]
Nou ja, overnachting ok, maar comfortabel zou ik het niet direct noemen. Kan natuurlijk per hut type verschillen......
Wij hadden een huisdieren hut. Maar volgens mij is dat gewoon een standaard hut waar dan een hond op mag. Want op de heen en terug weg zaten we op dezelfde gang maar was het aantal gemarkeerde hutten verschillend. In onze beleving was de hut erg krap. Onze hond kon tussen de 2 bedden in liggen. De tv stond hoog op een kast en van maar 1 bed goed zichtbaar. 3 zenders, meer niet. Erg krappe douche en toilet. MAar goed, gaat volledig of topic. Het doel, de overkant bereiken, hebben we behaald.Frame164 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Ik had een tijdje terug de goedkoopste binnenhut en dat was gewoon prima. Bedden groot genoeg, tv, wc, douche.
Wij doen mee aan een Herenboerderij; vlees, groenten en eieren verkrijgen we op die manier duurzaam: Herenboeren - Samen duurzaam voedsel produceren - Ervaringen
Afgelopen jaar ons gas en stroom verbruik met 33% verminderd door de verwarming lager te zetten, zone verwarming te gebruiken en slimme schakelaars tussen alle apparaten te zetten zodat met een druk op de knop bij ons bed al het onnodige verbruik stopt.
Als we vliegen is het met Easyjet waar mogelijk, zij compenseren de uitstoot volledig.
Ga met het OV naar werk, daarnaast een EV in bestelling staan.
Alle verlichting in huis is LED (maar dat is standaard toch?)
Ik heb mij bezig gehouden binnen het appartementencomplex om het dak vol te leggen met zonnepanelen en alle (TL) verlichting te vervangen voor LED.
We wisselen vlees vaker af met vega of vis.
Afval scheiden, kort douchen, etc etc is al jaren standaard voor mij. Net als dat we vrijwel geen voedsel verspillen en we vaak in bulk koken ook om verspilling tegen te gaan (lang leve de vriezer).
Als de boerderij niet voldoende vlees oplevert kopen we samen met familie een koe of varken rechtstreeks bij een boer en laten dit slachten bij een bevriende slachter.
Alle plastic potjes in de douche zijn vervangen door ouderwetse zeep en shampoo blokken.
We verbruiken met ons 2en rond de 50m2 water, 500m3 gas en 2800kwh stroom.
Om helemaal neutraal te kunnen zijn doen we ook mee aan boomplant projecten, of andere projecten die Co2 besparen, via Project Wren (https://www.wren.co/).
Geinspireerd op de post onder ons, we hebben geen kinderen! Mag ik dat ook mee laten tellen?
.
Afgelopen jaar ons gas en stroom verbruik met 33% verminderd door de verwarming lager te zetten, zone verwarming te gebruiken en slimme schakelaars tussen alle apparaten te zetten zodat met een druk op de knop bij ons bed al het onnodige verbruik stopt.
Als we vliegen is het met Easyjet waar mogelijk, zij compenseren de uitstoot volledig.
Ga met het OV naar werk, daarnaast een EV in bestelling staan.
Alle verlichting in huis is LED (maar dat is standaard toch?)
Ik heb mij bezig gehouden binnen het appartementencomplex om het dak vol te leggen met zonnepanelen en alle (TL) verlichting te vervangen voor LED.
We wisselen vlees vaker af met vega of vis.
Afval scheiden, kort douchen, etc etc is al jaren standaard voor mij. Net als dat we vrijwel geen voedsel verspillen en we vaak in bulk koken ook om verspilling tegen te gaan (lang leve de vriezer).
Als de boerderij niet voldoende vlees oplevert kopen we samen met familie een koe of varken rechtstreeks bij een boer en laten dit slachten bij een bevriende slachter.
Alle plastic potjes in de douche zijn vervangen door ouderwetse zeep en shampoo blokken.
We verbruiken met ons 2en rond de 50m2 water, 500m3 gas en 2800kwh stroom.
Om helemaal neutraal te kunnen zijn doen we ook mee aan boomplant projecten, of andere projecten die Co2 besparen, via Project Wren (https://www.wren.co/).
Geinspireerd op de post onder ons, we hebben geen kinderen! Mag ik dat ook mee laten tellen?
[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 12-01-2023 12:00 ]
https://wren.co/join/Devian
Dat soort claims neem ik toch altijd met een hele grote emmer zout. Wat ik er zo snel over kon vinden was dit:Devian schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:26:
[...]
Helaas staat daar niet beschreven hoe ze dat dan doen, en blijkbaar is het vanaf 2023 niet meer automatisch inbegrepen.Carbon offsetting
As a short-term, interim solution, in 2019, we became the first major airline worldwide to offset the carbon emissions from the fuel used for all our flights, at no additional cost to our passengers and only supporting projects that are certified by either Gold Standard or Verified Carbon Standard. With the publication of our net-zero roadmap, which is aligned with the Science-Based Targets initiative’s trajectory for aviation which requires airlines to decarbonise within their own operations, we will transition our investment from out-of-sector carbon offsetting into supporting and facilitating the individual elements of our roadmap to continue to reduce our carbon emissions intensity. Since the launch of our carbon offsetting scheme, we have offset nearly 8.7 million tonnes of carbon emissions (19 Nov 19 – 30 June 22). We will continue to offset on behalf of our customers for flights booked until the end of 2022. From January 2023, we will offer a voluntary offsetting option for our customers.
CO2-compensatie is ook geen oplossing, en als je het zou beprijzen zou het eigenlijk 700 euro per ton moeten kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 12-01-2023 10:51 ]
Intentionally left blank
Ah..dat is dan weer jammercrisp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Dat soort claims neem ik toch altijd met een hele grote emmer zout. Wat ik er zo snel over kon vinden was dit:
[...]
Helaas staat daar niet beschreven hoe ze dat dan doen, en blijkbaar is het vanaf 2023 niet meer automatisch inbegrepen.

En ja, het is altijd makkelijker om aan dat soort initiatieven te gaan twijfelen...ze doen er iets mee in ieder geval, en dat is voor mij beter dan er niets mee doen
Mogelijk kan je beter initiatieven zoals dit steunen.Devian schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Ah..dat is dan weer jammer.
En ja, het is altijd makkelijker om aan dat soort initiatieven te gaan twijfelen...ze doen er iets mee in ieder geval, en dat is voor mij beter dan er niets mee doen.
https://carbonkiller.org/...its-and-how-do-they-prove
Alleen ik weet niet hoe betrouwbaar dit bedrijf is. In theorie is dit een prima plan. Als je co2-credits koopt en uit het systeem haalt, dan kunnen de grote vervuilers die niet opkopen. Dus netto heb je dan wel aan een vorm van compensatie gedaan.
John Oliver heeft hier een paar maanden geleden een uitzending aan gewijd:crisp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Dat soort claims neem ik toch altijd met een hele grote emmer zout. Wat ik er zo snel over kon vinden was dit:
[...]
Helaas staat daar niet beschreven hoe ze dat dan doen, en blijkbaar is het vanaf 2023 niet meer automatisch inbegrepen.
CO2-compensatie is ook geen oplossing, en als je het zou beprijzen zou het eigenlijk 700 euro per ton moeten kosten.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja, via Project Wren doen we dus al mee met het extra compenseren van uitstoot. Daar heb ik ook al mijn vliegreizen al opgegevenAdlermann schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Mogelijk kan je beter initiatieven zoals dit steunen.
https://carbonkiller.org/...its-and-how-do-they-prove
Alleen ik weet niet hoe betrouwbaar dit bedrijf is. In theorie is dit een prima plan. Als je co2-credits koopt en uit het systeem haalt, dan kunnen de grote vervuilers die niet opkopen. Dus netto heb je dan wel aan een vorm van compensatie gedaan.
Wonen verder in een hoekstadswoning (2 verdiepingen, eigen voordeur op de hoek van een appartementencomplex) dus qua warmtepomp, eigen zonnepanelen, groentetuin, etc zijn de mogelijkheden niet bestaand. Voor mijn gevoel hebben we nu wel gemaximaliseerd zonder teveel in te hoeven leveren.
:strip_exif()/f/image/907EkeQjoMsnq6urOlwJgUZV.gif?f=fotoalbum_large)
Onlangs kwam ik deze grafiek tegen van The Guardian. Er is ongetwijfeld discussie mogelijk over de nauwkeurigheid van de getallen. De onderlinge verhoudingen kom ik in elk geval op veel verschillende plekken tegen, waaronder in dit topic.
Alles met een groen vinkje draag ik reeds mijn steentje aan bij. Hier geen kinderen in huis. Alles met een rood kruis zie ik mijzelf de komende 10 jaar nog niet aan beginnen. De rest volgt op niet al te lange termijn.
Het blijkt wel dat de meeste maatregelen gerommel in de marge zijn in verhouding tot minder kinderen op de wereld zetten. Begrijp mij niet verkeerd..., alle beetjes helpen uiteraard, maar laten we met elkaar niet doen alsof een vegan dieet de wereld zal veranderen, evenals het vervangen van een paar lampjes. Kortom: niet alleen minder konijn op het bord met kerst, maar ook minder konijnen in de slaapkamer.
Had ik trouwens al verteld dat ik ook een vliegbrevet heb?XFlame schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:56:
How do you know if someone is a linux-user vegan a pilot child-free?
Don't worry, they'll you.
Dat is natuurlijk wel berekend op basis van wat een persoon op dit moment gemiddeld uitstoot, maar het is juist de bedoeling dat we dat drastisch gaan terugbrengen, dus een kind zou uiteindelijk dan ook veel minder CO2 moeten gaan uitstoten in zijn/haar leven.Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]
Onlangs kwam ik deze grafiek tegen van The Guardian. Er is ongetwijfeld discussie mogelijk over de nauwkeurigheid van de getallen. De onderlinge verhoudingen kom ik in elk geval op veel verschillende plekken tegen, waaronder in dit topic.
Sowieso klopt het getal van 58,6 ton per jaar volgens mij niet; de gemiddelde uitstoot van een Amerikaan is volgens deze tabel 'maar' 15,52 ton per jaar, dus ik snap niet hoe je dan 58,6 ton per jaar per kind kan besparen...
Intentionally left blank
Ik heb nog niet de tijd gehad om daar volledig in te duiken. Het gaat mij ook niet om de exacte getallen zoals ik eerder schreef.crisp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:29:
[...]
Dat is natuurlijk wel berekend op basis van wat een persoon op dit moment gemiddeld uitstoot, maar het is juist de bedoeling dat we dat drastisch gaan terugbrengen, dus een kind zou uiteindelijk dan ook veel minder CO2 moeten gaan uitstoten in zijn/haar leven.
Sowieso klopt het getal van 58,6 ton per jaar volgens mij niet; de gemiddelde uitstoot van een Amerikaan is volgens deze tabel 'maar' 15,52 ton per jaar, dus ik snap niet hoe je dan 58,6 ton per jaar per kind kan besparen...
Quote uit het artikel van The Guardian:
Het artikel van The Guardian is volgens mij op de volgende publicatie gebaseerd: The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actionsThe figure was calculated by totting up the emissions of the child and all their descendants, then dividing this total by the parent’s lifespan. Each parent was ascribed 50% of the child’s emissions, 25% of their grandchildren’s emissions and so on.
Nou ja, wij zitten al een halve eeuw zo rond de 1,55 geboorten per vrouw, dus dat probleem is hier wel opgelost.Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]
Alles met een groen vinkje draag ik reeds mijn steentje aan bij. Hier geen kinderen in huis. Alles met een rood kruis zie ik mijzelf de komende 10 jaar nog niet aan beginnen. De rest volgt op niet al te lange termijn.
Het blijkt wel dat de meeste maatregelen gerommel in de marge zijn in verhouding tot minder kinderen op de wereld zetten. Begrijp mij niet verkeerd..., alle beetjes helpen uiteraard, maar laten we met elkaar niet doen alsof een vegan dieet de wereld zal veranderen, evenals het vervangen van een paar lampjes. Kortom: niet alleen minder konijn op het bord met kerst, maar ook minder konijnen in de slaapkamer.
Grootste probleem hier is dat veel mensen die bewust geen kinderen nemen omwille van het klimaat die keuze als een greencard zien om op andere gebieden de teugels maar wat te laten vieren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Waarom is dat het grootste probleem? Statistisch zal dat niet significant zijn t.o.v. lokale CO2-uitstoot door immigratie, vervuiling door industrie, etc. Hoe groot is de groep kindvrije mensen die niets aan het milieu doen om ze te oormerken als het grootste probleem 'hier', en hoe groot is dat probleem eigenlijk?alexbl69 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:40:
Grootste probleem hier is dat veel mensen die bewust geen kinderen nemen omwille van het klimaat die keuze als een greencard zien om op andere gebieden de teugels maar wat te laten vieren.
Overigens doe ik als kindvrije best wel veel uit @Squawk's lijstje. Niet alleen omdat alle beetjes helpen voor het milieu, maar ook om dat het vaak een goede investering is (investeren in geld besparen = meer geld later, conform de boots theory). Wat voorbeelden:
Geen kinderen: geen kosten aan kinderen.
LED-lampen: kosten minder energie, wat steeds duurder wordt.
Recycle: ik ben meer een fan van reduce en reuse. Recycling probeer ik juist te voorkomen.
[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2023 12:48 ]
Volledig met je eens dat je het niet als argument moet gebruiken om op andere gebieden de teugels flink te laten vieren.alexbl69 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Nou ja, wij zitten al een halve eeuw zo rond de 1,55 geboorten per vrouw, dus dat probleem is hier wel opgelost.
De milieuproblematiek is tegelijkertijd natuurlijk geen probleem dat je op een landelijk niveau kunt oplossen. In een groot gedeelte van de wereld krijgen vrouwen nog steeds drie of meer kinderen in hun leven.
/f/image/zfpq75Kn3b8M0kORLLrIpniN.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://ourworldindata.org/fertility-rate
Andersom heb je niet direct invloed op wat andere landen doen. Indirect wel, zoals het goede voorbeeld geven, en bepaalde zaken stimuleren via diplomatie en handel. Dat gaat echter langzaam.Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
De milieuproblematiek is tegelijkertijd natuurlijk geen probleem dat je op landelijke niveau kunt oplossen. In een groot gedeelte van de wereld krijgen vrouwen nog steeds drie of meer kinderen in hun leven.
Verder gaat dit topic in op wat het individu doet. En het individu kan daadwerkelijk bijdragen aan het goede voorbeeld geven, ook al is het maar een minuscuul aandeel. Voor echt significante verandering op lokaal niveau moet je met name industrieën omgooien.
[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2023 12:57 ]
Ah, en die verwijst weer naar https://www.sciencedirect...59378008001003?via%3Dihub - helaas kan ik die niet helemaal lezen, maar de abstract zegt al dit:Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Het artikel van The Guardian is volgens mij op de volgende publicatie gebaseerd: The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actions
En uiteraard spelen hier meer factoren mee, zoals gemiddeld aantal kinderen per vrouw, gemiddelde leeftijd dat een vrouw kinderen neemt, levensduur etc. Wanneer 1 van die factoren wijzigt dan kan de uitkomst ook ineens flink anders zijn. Vooral die 'current conditions' spelen uiteindelijk een hele grote rol hierin.Under current conditions in the United States, for example, each child adds about 9441 metric tons of carbon dioxide to the carbon legacy of an average female, which is 5.7 times her lifetime emissions.
Intentionally left blank
Alstu.crisp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
Ah, en die verwijst weer naar https://www.sciencedirect...59378008001003?via%3Dihub - helaas kan ik die niet helemaal lezen,
Nog een bron.
En nog een bron.
Afijn, voldoende bronnen.
[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2023 13:08 ]
Dank!
Er wordt hier dus gerekend met verschillende emission-scenario's. Onder andere een 'constant' scenario waarbij uitstoot dus constant blijft, en daarnaast een pessimistisch en een optimistisch scenario. Het verschil is enorm:
Ergo: leer uw kinderen milieuvriendelijk te zijnReduce number of children by one - CO 2 saved (metric tons)
- Constant-emission scenario 9,441
- Optimistic scenario 562
- Pessimistic scenario 12,730
Intentionally left blank
Dan nog is 562 ton aan uitstoot een veelheid groter ten opzichte van de volgende grote vervuiler (geen zuinigere auto nemen, 148 ton). Zelfs met alle andere vervuilers bij elkaar optellen kom ik uit op 'slechts' 488 ton.crisp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:05:
Ergo: leer uw kinderen milieuvriendelijk te zijn
Ik denk dat voor de discussie te stellen is dat (geen) kinderen nemen de meest significante keuze is die iemand kan maken m.b.t. CO2.
[ Voor 47% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2023 13:13 ]
Want?Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Volledig met je eens dat je het niet als argument moet gebruiken om op andere gebieden de teugels flink te laten vieren.
Uiteindelijk maken we allemaal keuzes die (negatief) invloed hebben op het klimaat. De ene kiest ervoor om niet te vliegen, de ander laat een steak liggen, nog iemand doet beide (niet).
Als iemand bewust geen kinderen neemt, maar wel vlees eet en vaak op vakantie gaat, zou daar niet negatiever tegenaan gekeken moeten worden dan iemand die vegetarisch eet en in Nederland blijft, maar wel 2 kinderen op aarde gezet heeft.
Nu kunnen we wel hopen dat alle kinderen steeds minder uitstoot bezorgen, maar misschien zijn (Nederlandse) kinderen wel een luxe die de aarde niet aankan
[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 12-01-2023 13:14 ]
Dat is niet wat ik zeg.Fly-guy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:12:
[...]
Want?
Uiteindelijk maken we allemaal keuzes die (negatief) invloed hebben op het klimaat. De ene kost ervoor om niet te vliegen, de ander laat een steak liggen, nog iemand doet beide.
Als iemand bewust geen kinderen neemt, maar wel vlees eet en vaak op vakantie gaat, zou daar niet negatiever tegenaan gekeken moeten worden dan iemand die vegetarisch eet en in Nederland blijft, maar wel 2 kinderen op aarde gezet heeft.
Nu kunnen we wel hopen dat alle kinderen steeds minder uitstoot bezorgen, maar misschien zijn (Nederlandse) kinderen wel een luxe die de aarde niet aankan
Ik zeg letterlijk: je moet het niet als argument, of in andere woorden als legitimatie/vrijbrief gebruiken. Dus: omdat ik X doe, mag ik meer Y doen dan jij. Dat vind ik een vreemde redenering. Dat geldt toch voor alles in het lijstje? Je zegt bij wijze van spreken toch ook niet: doordat ik vegan eet, mag ik vaker intercontinentaal vliegen?
Maar dat laatste doen we allemaal wel. Iedereen doet dingen die "slecht zijn voor het klimaat". Het feit dat we stroom gebruiken om deze discussie te voeren is al een voorbeeld. Maar er liggen toch zonnepanelen op het dak/heb een groene stroom aanbieder..Squawk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:18:
[...]
Dat is niet wat ik zeg.![]()
Ik zeg letterlijk: je moet het niet als argument, of in andere woorden als legitimatie/vrijbrief gebruiken. Dus: omdat ik X doe, mag ik meer Y doen dan jij. Dat vind ik een vreemde redenering. Dat geldt toch voor alles in het lijstje? Je zegt bij wijze van spreken toch ook niet: doordat ik vegan eet, mag ik vaker intercontinentaal vliegen?
Momenteel is het heel bon ton om vliegen als de boosdoener aan te wijzen, maar diezelfde mensen die dat zeggen, staan zaterdag weer in de rij bij de H&M.
Een vegan neemt toch kinderen, een EV rijder neemt toch een roomijsje, etc.
Iedereen beslist zelf welke negatieve dingen we wel of niet doen, iedereen zegt "ik doe X wel, maar ik doe Y niet, want....."
Niemand zegt het zo expliciet als jij nu stelt maar in wezen zeg je het elke dag wel degelijk. Iedereen kan meer doen, maar dat doen we niet. Iedereen denkt stiekem genoeg te doen, of op zn minst meer dan de ander. Dus kan Y er wel vanaf.
En dan kom je onherroepelijk op de gedachte, dat als ik bewust geen kinderen neem, ik meer bespaar dan iemand die dat wel doet, waarom zou ik dan vlees opgeven? Waarom zou ik meer opgeven dan de ander? Waarom zou ik niet, omdat ik al zoveel bespaar, niet dat ene negatieve ding wat vaker mogen doen, omdat ik dan nog steeds meer bespaar dan die ander?
Nee, de meest significante keuze is om zelfmoord te plegen of niet. De uitstoot van een dood mens is maar een paar kilo CO2 tijdens het rotten. En daarna niks meer. *knip* laat dit soort suggesties s.v.p. achterwege.The Zep Man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Dan nog is 562 ton aan uitstoot een veelheid groter ten opzichte van de volgende grote vervuiler (geen zuinigere auto nemen, 148 ton). Zelfs met alle andere vervuilers bij elkaar optellen kom ik uit op 'slechts' 488 ton.
Ik denk dat voor de discussie te stellen is dat (geen) kinderen nemen de meest significante keuze is die iemand kan maken m.b.t. CO2.
Geen kinderen nemen is een wat langzamere manier van zelfmoord van de mens als soort. Ga maar na hoe snel je richting de nul gaat met een R van 1, en dus elke nieuwe generatie halveert. Westerlingen met hun 1,55 (en zakkende) van nu hebben al erg hun best gedaan om over een paar generaties compleet uit te sterven, zo weinig kinderen als dat ze krijgen. De rest van de wereld is ook aardig op weg om onder de twee kinderen te duiken. Dus we zijn al goed op weg om onszelf als soort zijnde richting de uitgang te helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 00:59 ]
Niemand zegt dat we tot in het eeuwige minder dan 2 kinderen moeten hebben, maar de wereld kan best een paar generaties hebben die dat wel doen.Nathilion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Nee, de meest significante keuze is om zelfmoord te plegen of niet. De uitstoot van een dood mens is maar een paar kilo CO2 tijdens het rotten. En daarna niks meer. *knip*
Geen kinderen nemen is een wat langzamere manier van zelfmoord van de mens als soort. Ga maar na hoe snel je richting de nul gaat met een R van 1, en dus elke nieuwe generatie halveert. Westerlingen met hun 1,55 (en zakkende) van nu hebben al erg hun best gedaan om over een paar generaties compleet uit te sterven, zo weinig kinderen als dat ze krijgen. De rest van de wereld is ook aardig op weg om onder de twee kinderen te duiken. Dus we zijn al goed op weg om onszelf als soort zijnde richting de uitgang te helpen.
Iedereen gaat er op vooruit als de bevolking de komende 100 jaar afneemt tot een wat duurzamere hoeveelheid. Niet alleen qua uitstoot, maar ook het gebruik van grondstoffen.
[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 01:00 ]
Behalve dat we dan wel flink in de pensioenen moeten gaan snijden en er zijn nu al overal te korten. China zit inmiddels al diep in de problemen van hun “one child” policy die tot diep in de samenleving is geworteld. Kinderen staan onder meer druk om te presteren en alles wordt gedaan om de kind zo succesvol mogelijk te maken. Er is namelijk geen plan B en de ouders en grootouders zijn toch afhankelijk voor hun pensioen of mantelzorg.Fly-guy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Niemand zegt dat we tot in het eeuwige minder dan 2 kinderen moeten hebben, maar de wereld kan best een paar generaties hebben die dat wel doen.
Iedereen gaat er op vooruit als de bevolking de komende 100 jaar afneemt tot een wat duurzamere hoeveelheid. Niet alleen qua uitstoot, maar ook het gebruik van grondstoffen.
Natuurlijk kunnen we in plaats van kinderen nemen ook de grenzen opzetten vanuit Azië en Afrika maar die immigranten nemen net zo goed onze levensstijl en dus ecologische voetafdruk over.
Niet als je al kinderen hebt genomen.
Lees even de titel van dit topic door. Het gaat om het individu. Niet om wat de mensheid doet.Nathilion schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
Geen kinderen nemen is een wat langzamere manier van zelfmoord van de mens als soort.
[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 01:01 ]
Andersom is oneindige groei om maar de vorige generaties op te blijven vangen ook geen oplossing.Deveon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:08:
Behalve dat we dan wel flink in de pensioenen moeten gaan snijden en er zijn nu al overal te korten.
Dat is inmiddels ook niet meer de trend.The Zep Man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:14:
[...]
Andersom is oneindige groei om maar de vorige generaties op te blijven vangen ook geen oplossing.
https://nos.nl/artikel/24...-dan-sterfte-in-nederland
Las toevallig net deze: https://www.theguardian.c...vider-worthless-verra-aoeDevian schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Ah..dat is dan weer jammer.
En ja, het is altijd makkelijker om aan dat soort initiatieven te gaan twijfelen...ze doen er iets mee in ieder geval, en dat is voor mij beter dan er niets mee doen.
Based on a new analysis at least 90% of Verra’s rainforest carbon credits do not represent real emission reductions
Gucci, Salesforce, BHP, Shell, easyJet, Leon and the band Pearl Jam were among dozens of companies and organisations that have bought rainforest offsets approved by Verra for environmental claims.
Intentionally left blank
Ook met fietsen en wandelen stoot je echter co2 uit. Ik doe sinds ik een elektrische auto heb alles met de auto, want aangezien mijn dak vol zonnepanelen ligt en ik 100% groene stroom heb is dat veel milieubewuster.Hackus schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:07:
Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten ?
[...] privéauto wordt alleen gebruikt voor langere afstanden, bij slecht weer of als het nodig is om iets op te halen wat niet op de fiets kan.
Ik ben niet zeker of je sarcastisch bent.
Maar geloof je echt dat per auto milieu bewuster is dan te voet? Of per normale fiets?
Ik hoop dat ik de /s gewoon niet zie.
Maar geloof je echt dat per auto milieu bewuster is dan te voet? Of per normale fiets?
Ik hoop dat ik de /s gewoon niet zie.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Jij leeft en stoot ook uit.SPT schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Ook met fietsen en wandelen stoot je echter co2 uit. Ik doe sinds ik een elektrische auto heb alles met de auto, want aangezien mijn dak vol zonnepanelen ligt en ik 100% groene stroom heb is dat veel milieubewuster.
Per dag ademt een mens ongeveer 1 kg aan CO₂ uit.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Om nog maar te zwijgen van het fijnstof van de autobandenHackus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Jij leeft en stoot ook uit.
En als je voornamelijk planten eet (wat ik bv niet doe ;P ) is dat onderdeel van een korte co2 kringloop.Hackus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Jij leeft en stoot ook uit.
Het wordt weer door de planten die je gaat opeten opgenomen. het probleem is niet zozeer co2 uitstoot, het probleem is dat de kringlopen niet matchen. We stoten co2 uit wat opgeslagen is en geen onderdeel meer is van de natuurlijke cycli.
Daarom is in theorie biomassa wel co2 neutraal (maar daar zitten heel veel nuances aan, die we nu niet halen).
BV synthetische brandstoffen (ik pak een windmolen, pak een carbon capture device, haal co2 uit de lucht en maak daar weer brandstof van en dat verstook je) is ook co2 neutraal.
De vraag bij het laatste is, kunnen we die energie niet slimmer inzetten. Ik ben zelf van m ening dat dit alleen voor kleinschalige oplossingen werkt, zoals co2 neutraal autoracen. Het schaalt nog niet echt.
[edit]
@Hackus vertelde dat ik de reactie aan @SPT moest richten. Dus bij deze
[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 20-01-2023 13:40 ]
Je mag dan zelf wel groene energie gebruiken. Maar elke kWh die jij extra aan groene energie gebruikt moet worden worden aangevuld met een andere vorm van energie (met CO2 uitstoot).SPT schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Ook met fietsen en wandelen stoot je echter co2 uit. Ik doe sinds ik een elektrische auto heb alles met de auto, want aangezien mijn dak vol zonnepanelen ligt en ik 100% groene stroom heb is dat veel milieubewuster.
[ Voor 47% gewijzigd door LordSinclair op 20-01-2023 12:10 ]
Gaat om de reactie die ik quootAdlermann schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
[...]
En als je voornamelijk planten eet (wat ik bv niet doe ;P ) is dat onderdeel van een korte co2 kringloop.
Het wordt weer door de planten die je gaat opeten opgenomen. het probleem is niet zozeer co2 uitstoot, het probleem is dat de kringlopen niet matchen. We stoten co2 uit wat opgeslagen is en geen onderdeel meer is van de natuurlijke cycli.
Daarom is in theorie biomassa wel co2 neutraal (maar daar zitten heel veel nuances aan, die we nu niet halen).
BV synthetische brandstoffen (ik pak een windmolen, pak een carbon capture device, haal co2 uit de lucht en maak daar weer brandstof van en dat verstook je) is ook co2 neutraal.
De vraag bij het laatste is, kunnen we die energie niet slimmer inzetten. Ik ben zelf van m ening dat dit alleen voor kleinschalige oplossingen werkt, zoals co2 neutraal autoracen. Het schaalt nog niet echt.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Het is een stukje ellendiger; ook de EROI van plantaardig voedsel is beroerd (maar nog altijd vele malen beter dan die van vlees). Machinaal ploegen en oogsten gebruikt allemaal fossiele energie, en dan hebben we het nog niet over inputs zoals kunstmest. Vervoeren van en naar de boerderij natuurlijk ook.Adlermann schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
En als je voornamelijk planten eet (wat ik bv niet doe ;P ) is dat onderdeel van een korte co2 kringloop.
Het is dus niet ondenkbaar dat een met PV aangedreven transportmiddel echt minder CO2 uitstoot dan de benenwagen, hoe vreemd dat ook klinkt
Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem