☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Nu heb ik een duidelijk inzicht in zijn verbruik (afhankelijk van het seizoen is zijn wekelijkse verbruik tussen de 3.5 (winter) en 8.5 kWh per week). Wanneer ik hiermee een gemiddeld verbruik uitreken over een jaar (3.5 + 8.5) * 26 = 312 kWh per jaar.
Wanneer ik dit vergelijk met 'verbruikdata' op sites als CoolBlue, Expert etc kom ik op veel lagere verbruiken.
Ik overweeg een energiezuinigere aan te schaffen.
Wat zijn jullie verbruiken voor de vriezer? (wanneer je reageert, zet er even bij of het verbruik ook 'seizoensafhankelijk' is, zoals bij mij.
als het model niet te oud is kun je ook het opgegeven jaarverbruik opzoeken van dat apparaat.CappieL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:42:
Ik heb een oude tafelmodel-vriezer in mijn garage staan (enige vriezer in huis) en heb hier een verbruiksmeter op gezet omdat ik wel benieuwd was wat zijn verbruik zou zijn.
Nu heb ik een duidelijk inzicht in zijn verbruik (afhankelijk van het seizoen is zijn wekelijkse verbruik tussen de 3.5 (winter) en 8.5 kWh per week). Wanneer ik hiermee een gemiddeld verbruik uitreken over een jaar (3.5 + 8.5) * 26 = 312 kWh per jaar.
Wanneer ik dit vergelijk met 'verbruikdata' op sites als CoolBlue, Expert etc kom ik op veel lagere verbruiken.
Ik overweeg een energiezuinigere aan te schaffen.
Wat zijn jullie verbruiken voor de vriezer? (wanneer je reageert, zet er even bij of het verbruik ook 'seizoensafhankelijk' is, zoals bij mij.
Ook is het de vraag of jouw meting goed genoeg is. 1 week meten in de winter en 1 week in de zomer is mogelijk niet genoeg data om met enige nauwkeurigheid een jaarverbruik te schatten. Dus de werkelijke waarde is misschien ergens tussen de 200 en 400 kWh per jaar.
Desalniettemin, als het een oud apparaat is loont het al vrij snel om een nieuwe te kopen.
Dat is niet helemaal waar... Misschien wel om je verbruik naar beneden te brengen, maar de terugverdientijd kan best lang zijn. Heel erg afhankelijk van het verschil tussen het verbruik van de oude en de nieuwe en de aanschafprijs van het nieuwe apparaat. Het is niet dat die nieuwe niets gebruikt....de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Desalniettemin, als het een oud apparaat is loont het al vrij snel om een nieuwe te kopen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je vergeet de belangrijkste: de stroomprijs.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:39:
[...]
Dat is niet helemaal waar... Misschien wel om je verbruik naar beneden te brengen, maar de terugverdientijd kan best lang zijn. Heel erg afhankelijk van het verschil tussen het verbruik van de oude en de nieuwe en de aanschafprijs van het nieuwe apparaat. Het is niet dat die nieuwe niets gebruikt....
Mijn stroom is momenteel 61 cent per kWh waard. dan gaat het hard.
bij een 5 jaar oud model is het verschil niet zo groot inderdaad, maar bij een 10-20 jaar oud model vaak wel.
Heb de vriezer 7 jaar geleden gekregen van iemand die een nieuwer modelletje kreeg. Zal eens moeten zoeken naar merk / type.de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
als het model niet te oud is kun je ook het opgegeven jaarverbruik opzoeken van dat apparaat.
Ook is het de vraag of jouw meting goed genoeg is. 1 week meten in de winter en 1 week in de zomer is mogelijk niet genoeg data om met enige nauwkeurigheid een jaarverbruik te schatten. Dus de werkelijke waarde is misschien ergens tussen de 200 en 400 kWh per jaar.
Ik ben me ervan bewust dat 1 week meten in winter en 1 week in zomer niet erg nauwkeurig is. Ik kan de gegevens ook per maand uitpoepen. Het ging er meer om dat de vriezer niet in een ruimte staat waar het een constante temperatuur heeft.
Ik meet sinds afgelopen januari en zie een verschil in verbruik per maand.(Feb en maart 20 kWh t.o.v. 43 kWh in Juli).
Mijn kWh-prijs is ± 50 cent (normaal tarief)
Bij vriezers niet. Ik heb rond 2000 denk ik mijn eerste vriezer gekocht en heb die een paar jaar terug vervangen omdat ik een grotere wilde. Maar voor de terugverdientijd hoef je het niet te doen. Het waren toen ook al A label modellen (weleenswaar een ander A label als nu, maar was ook al weinig verbruik en de helft van weinig besparen is niet zo veel dus wordt de terugverdientijd erg lang (het is niet zeker dat je nieuwe vriezer zo lang mee gaatde Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
/▌
Als je er een grotere voor in de plaats neemt kan het terugverdienen lang duren ja. Ik ging wel uit van een vergelijkbaar exemplaar vervangen.Marzman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:39:
[...]
Bij vriezers niet. Ik heb rond 2000 denk ik mijn eerste vriezer gekocht en heb die een paar jaar terug vervangen omdat ik een grotere wilde. Maar voor de terugverdientijd hoef je het niet te doen. Het waren toen ook al A label modellen (weleenswaar een ander A label als nu, maar was ook al weinig verbruik en de helft van weinig besparen is niet zo veel dus wordt de terugverdientijd erg lang (het is niet zeker dat je nieuwe vriezer zo lang mee gaat)
Douches in huis zijn er nog niet zo heel lang. Mijn opa en oma kregen dat pas in de jaren 70. Tot die tijd was het gewoon een waskom. Dan gebruik je een stuk minder energie en water en je wordt net zo schoon.assje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Ik zie toch niet zo goed voor me hoe dat voor mij zou moeten werken.
Tja, als we collectief eens terug zouden gaan naar het welvaartsniveau van 50 jaar terug dan zou een groot deel van het probleem direct opgelost zijn....Frame164 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
Douches in huis zijn er nog niet zo heel lang. Mijn opa en oma kregen dat pas in de jaren 70. Tot die tijd was het gewoon een waskom. Dan gebruik je een stuk minder energie en water en je wordt net zo schoon.
Hoe dan ook, met 7x per week koud en kort douchen verbruik ik minder water en energie dan iemand die 1x per week uitgebreid warm doucht. Da's dus ook vooral het punt voor mij; als je anno 2022 toch al een douche hebt is het net zo makkelijk om er even onder te gaan staan i.p.v. teiltje of wasbak te vullen. Als je dat binnen 2 minuten doet met een besparende douchekop heb je dus ook niets meer verbruikt.
De energiekosten van douchen worden veroorzaakt doordat het lekker warm is en dat heel erg uitnodigend is om er lekker onder te blijven staan. Mijn vrouw heeft al meer water verbruikt voordat ze eronder gaat staan dan ik met een hele douchebeurt.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 09-08-2022 19:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dan nog valt het vies tegen denk ik.de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:42:
[...]
Als je er een grotere voor in de plaats neemt kan het terugverdienen lang duren ja. Ik ging wel uit van een vergelijkbaar exemplaar vervangen.
Stel een moderne koelkast van 1.22 hoog verbruikt ~100kWh per jaar, terwijl de mijne uit 2001 250 doet.
De moderne koelkast kost €850. Met de huidige stroomprijs van 45ct/kWh (wat ik betaal althans), is de terugverdientijd 12.5 jaar..
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Mijn stroom is 5ct per kWh waard. Dan gaat het niet zo heel hard...de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Je vergeet de belangrijkste: de stroomprijs.
Mijn stroom is momenteel 61 cent per kWh waard. dan gaat het hard.
bij een 5 jaar oud model is het verschil niet zo groot inderdaad, maar bij een 10-20 jaar oud model vaak wel.
Maar waar het mij om ging was dat heel veel mensen lijken te vergeten dat een nieuwe nog steeds stroom gebruikt. En dat ze alleen lijken te rekenen met het verbruik van de oude (terwijl je natuurlijk moet rekenen met het verschil...)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Bij een vergelijkbaar exemplaar ook, een A model uit 2000 gebruikte ook weinig stroom (35 euro per jaar was het dacht ik). Daar ga je dan een deel van besparen en je moet honderden euro's uitgeven.de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:42:
[...]
Als je er een grotere voor in de plaats neemt kan het terugverdienen lang duren ja. Ik ging wel uit van een vergelijkbaar exemplaar vervangen.
/▌
Vergeet niet gevaarlijke grap... Weet niet of je kinderen of katten hebt.... Maar ook een windvlaag kan iets brandbaars op die brander blazen!HollovVpo1nt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:16:
Ik doe redelijk m'n best om milieuvriendelijk te leven, maar deze week had ik echt een mega (dure) blunder. M'n keuken was heel warm terwijl m'n zonwering omlaag was, bleek dat pit van m'n gasfornuis 24 uur aan stond... Dat is een dure, ongezonde en milieuonvriendelijke grap. Die pit was ook muisstil.. Ik ben gewend dat ik de lage standen die gaspitten uit veiligheid een soort fluit geluid maken.. Deze niet. Ik baal echt.
Ik denk dat het dure wel meevalt op de lage stand, maar nutteloos is het wel ja. Het zal vergelijkbaar zijn met een waakvlam. Je hebt ook fornuizen die altijd aan zijn by design (Aga).HollovVpo1nt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:16:
Ik doe redelijk m'n best om milieuvriendelijk te leven, maar deze week had ik echt een mega (dure) blunder. M'n keuken was heel warm terwijl m'n zonwering omlaag was, bleek dat pit van m'n gasfornuis 24 uur aan stond... Dat is een dure, ongezonde en milieuonvriendelijke grap. Die pit was ook muisstil.. Ik ben gewend dat ik de lage standen die gaspitten uit veiligheid een soort fluit geluid maken.. Deze niet. Ik baal echt.
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 10-08-2022 11:59 ]
/▌
Als ik mijn gaskookplaat van Atag erbij pak, het kleinste pitje heeft een minimaal vermogen van 250 watt. Dus als je dat een dag laat branden is dat echt helemaal niks..Marzman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:57:
[...]
Ik denk dat het dure wel meevalt op de lage stand, maar nutteloos is het wel ja. Het zal vergelijkbaar zijn met een waakvlam. Je hebt ook fornuizen die altijd aan zijn by design (Aga).
Even een ruwe berekening, gedetailleerd is niet nodig. Dit is maximaal 6kwh op een dag, en ruwweg dus 0,6m3 gas........
Joh, ik kan me herinneren dat alle CV-ketels een waakvlam hadden die 24/7 brandde. En dan hing er vaak in de keuken nog een geiser die ook een waakvlammetje had.HollovVpo1nt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:16:
Dat is een dure, ongezonde en milieuonvriendelijke grap. Die pit was ook muisstil.. Ik ben gewend dat ik de lage standen die gaspitten uit veiligheid een soort fluit geluid maken.. Deze niet. Ik baal echt.
Tot vorig jaar had ik er daar twee vanCVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Joh, ik kan me herinneren dat alle CV-ketels een waakvlam hadden die 24/7 brandde. En dan hing er vaak in de keuken nog een geiser die ook een waakvlammetje had.
Overigens wordt er in Belgie nog steeds gewaarschuwd voor CO vergiftiging in het weerbericht vanwege deze toestellen.
[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 10-08-2022 13:58 ]
/▌
Ik zat in de afgelopen hittegolf in een keuken van een klant met atag-fornuis. Op 2m afstand voelde je nog de warmte er vanaf stralen.Adlermann schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Als ik mijn gaskookplaat van Atag erbij pak, het kleinste pitje heeft een minimaal vermogen van 250 watt. Dus als je dat een dag laat branden is dat echt helemaal niks..
Even een ruwe berekening, gedetailleerd is niet nodig. Dit is maximaal 6kwh op een dag, en ruwweg dus 0,6m3 gas........
2. Zonnepanelen 8 stuks voorlopig, in de toekomst uitbreiding op de garage mogelijk.
3. 2 warmtepomp airco's laten installeren.
4. Bewuster met water omgaan, vaker de koude kraan gebruiken e.d. Tijdens het douchen met inzepen de kraan uit.
Dingen die we al deden:
Ledlampen overal
In de winter CV nooit hoger dan 18,5
Niet elke seizoen nieuwe kleding kopen, pas vervangen wanneer nodig.
Niet elk jaar nieuwe ,TV, telefoon, laptop, pc etc etc
Toekomst.
Waterbesparende wc's
Kruipruimte isoleren en wellicht de zolder.
Daarnaast zijn we zo hypocriet als de pest, gaan we elk jaar met het vliegtuig op vakantie.
[ Voor 0% gewijzigd door targaryanwolf op 22-08-2022 15:00 . Reden: typo ]
Nou, daar kan ik intussen over meepraten. Ondanks dat ik redelijk zuinig leef, is er ooit wel de gewoonte in geslopen om elke avond voordat ik m'n bed in duik 'even op te warmen onder de douche'. 10 minuten minimaal. Nu zijn dat doorgaans ook wel de momenten om de indrukken van de dag te verwerken én kom ik vaak op goeie ideeën over van alles...Frame164 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Douches in huis zijn er nog niet zo heel lang. Mijn opa en oma kregen dat pas in de jaren 70. Tot die tijd was het gewoon een waskom. Dan gebruik je een stuk minder energie en water en je wordt net zo schoon.
Hoe dan ook, 2 weken terug stopte m'n combiketel (Nefit Smartline HR) ermee. Knipperende code 6a, 227, op het display. Het ding is intussen al wat jaartjes oud met slechts sporadisch onderhoud, dus ik was even bang dat het einde oefening zou zijn. Onderhoudshandleiding opgesnord en doorgenomen en toen maar een eliminatieronde gedaan. Paar onderdelen besteld, zelf vervangen (buiten de gasstraat) en jawel, sinds vandaag doet ie het weer!
In de tussentijd mezelf maar met een washandje en koud water afgeboend (koud douchen vind ik nog iets te heftig) en ik moet zeggen: het went! Dus ik denk dat ik het warm douchen in het vervolg maar beperk tot enkele keren per week ofzo. Zodra het winter wordt, wil ik proberen of een kruik in bed, vooral bij m'n voeten, een goed alternatief is. Scheelt toch weer wat gasverbruik
Een gangbare kampeer truc is een muts opzetten in bed. Ook de hele reden dat een mummie slaapzak je hoofd ook omsluit. De meeste warmte verdwijnt via de hoofd.Gideon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Zodra het winter wordt, wil ik proberen of een kruik in bed, vooral bij m'n voeten, een goed alternatief is. Scheelt toch weer wat gasverbruik
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja die truc ken ik. Het probleem zit echter in de onderste helft van m'n lichaam. Zijn m'n voeten koud, kom ik gewoon niet in slaap..CurlyMo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Een gangbare kampeer truc is een muts opzetten in bed. Ook de hele reden dat een mummie slaapzak je hoofd ook omsluit. De meeste warmte verdwijnt via de hoofd.
Daarom zeg ik het ook. Koude voeten dan muts op.Gideon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:48:
[...]
Ja die truc ken ik. Het probleem zit echter in de onderste helft van m'n lichaam. Zijn m'n voeten koud, kom ik gewoon niet in slaap..
Ik ben eens wat rond gaan vragen hoeveel anderen verbruiken en in de meeste gevallen kwam het bij andere gezinnen uit op rond de 150 kuub.
Nu zijn wij een gezin van 3 (dochter van 3), en andere gezinnen hadden één of twee kid(s).
Nu vraag ik me af, waar komt het verschil van 100 kuub vandaan? Is onze meter kapot? Of verbruiken we echt zo weinig?
De buren sproeien de tuin wel regelmatig en dan staat de sproeier vaak een uur aan. Maar zou dat het verschil kunnen maken?
Zijn hier meer gezinnen die ook op 50 kuub zitten? Of is dat onmogelijk?
Kan best, wij zitten op 80 kuub en @Wailing_Banshee zat ietsjes lager. Elke dag met het hele gezin douchen draagt goed bij aan 150 kuub.technoaddict schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:58:
Ook de standaard maatregelen zoals kort douchen (max. 5 min.) en stop bij de wc het doorspoelen als de drol weg is en niet tot de stortbak leeg is. De vaatwasser en wasmachine draaien alleen als ze vol zijn.
Daarnaast hebben we ook geen badje in de tuin en geven we de tuin ook geen water.
Ik weet niet of dit veel helpt, maar een boilertje in de keuken is ideaal. Je hebt binnen 3 seconden heet water uit de kraan, en je hoeft niet eerst lang te wachten voordat het warme water uit de cv-ketel de kraan heeft bereikt. Het koude water wat je eerst krijgt gebruik je vaak niet en spoel je vaak direct de afvoer in.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat is niet hypocriet, want je hoeft (nog) aan niemand verantwoording af te leggen over je keuzes, maar dit soort afwegingen vind ik altijd interessant. Veel van je keuzes hebben een behoorlijke en dagelijkse impact op je leven, maar leveren weinig op. Terwijl je met je keuze van vakantiebestemming in één klap je jaarverbruik kan halveren (of verdubbelen).targaryanwolf schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:58:
Daarnaast zijn we zo hypocriet als de pest, gaan we elk jaar met het vliegtuig op vakantie.
En dat zie ik vaker, mensen die ongetwijfeld betrokken zijn bij het milieu, en persoonlijke offers brengen die mij na een week al de keel zouden uithangen. Maar aan de andere kant flierefluitend globetrotten alsof vliegtuigen aangedreven worden door regenbogen. Ik wil het eigenlijk begrijpen voordat ik het kan veroordelen.
Als je als gezin van vier (ik reken pubers als volwassen) elke dag doucht dan is dat al snel 50 m3 per jaar of (veel) meer voor alleen douchen:technoaddict schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:58:
Wij zijn relatief zuinig met verbruiken van water. Douchen 1 x in de 3 dagen gemiddeld, de tuin wordt bijna niet gesproeid, etc. Nu moest ik laatst de waterstand doorgeven en bleek dat wij 48 kuub hadden verbruikt afgelopen jaar. Het jaar ervoor was het 44 kuub.
Ik ben eens wat rond gaan vragen hoeveel anderen verbruiken en in de meeste gevallen kwam het bij andere gezinnen uit op rond de 150 kuub.
Nu zijn wij een gezin van 3 (dochter van 3), en andere gezinnen hadden één of twee kid(s).
Nu vraag ik me af, waar komt het verschil van 100 kuub vandaan? Is onze meter kapot? Of verbruiken we echt zo weinig?
De buren sproeien de tuin wel regelmatig en dan staat de sproeier vaak een uur aan. Maar zou dat het verschil kunnen maken?
7 liter/min spaardouche * 5 minuten/dag * 4 personen * 365 dagen = 51 m3
En natuurlijk bestaan er spaardouches van minder dan 5 liter/min. Je kunt ook 3 minuten douchen of niet elke dag, maar voor mij persoonlijk is dat niet acceptabel.
Maar een gezin met twee pubers kan dus heel makkelijk 60 of 70 kuub voor alleen douchen gebruiken. Of gemakkelijk veel meer. Een regendouche kan ook 25 liter/min zijn. Hele volksstammen douchen 20 minuten per keer.
Andersom kun je met twee personen en zuinig
douchen volgens mij prima onder de 20 kuub blijven.
Ik denk dat je verbruik echt wel klopt, vul jouw eigen douche getallen maar in in de formule…
Een gemiddeld gezin gebruik tegen de 100 m3 voor douchen (denk ik). Jij 20 m3 of minder.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Wij hebben wel een Grohe regendouchekop, maar weinig en kort douchen heeft zo z’n effect. Ik heb de mensen niet gevraagd hoe vaak en hoe lang ze douchen
Ca 15 m3 per persoon per jaar is heel netjes... Substantieel minder is mijn inziens niet te doen als je de ervaringen kijkt in Serieus water besparen.technoaddict schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:58:
Wij zijn relatief zuinig met verbruiken van water. Douchen 1 x in de 3 dagen gemiddeld, de tuin wordt bijna niet gesproeid, etc. Nu moest ik laatst de waterstand doorgeven en bleek dat wij 48 kuub hadden verbruikt afgelopen jaar. Het jaar ervoor was het 44 kuub.
Minder dan 10 m3/jr/pp ? Dat zie ik in praktijk niet gebeuren? Dan ga je minder dan één keer in de drie à vier dagen douchen?vliegnerd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Andersom kun je met twee personen en zuinig
douchen volgens mij prima onder de 20 kuub blijven.
Helemaal eens.bvdbos schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Minder dan 10 m3/jr/pp ? Dat zie ik in praktijk niet gebeuren? Dan ga je minder dan één keer in de drie à vier dagen douchen?
"prima onder de 20 kuub blijven" (mijn woorden) is een beetje verkeerd gesteld. Ik had moeten schrijven: "Als je echt spartaans gaat leven dan is het zonder liegen mogelijk om 10 m3/jr/pp te gebruiken".
De vraagsteller @technoaddict doucht inderdaad om de paar dagen en heeft met twee volwassenen (en een kind van 3, die ik in energie/watergebruik niet meetel, wacht maar tot ze puber zijn
[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 27-08-2022 09:41 . Reden: Nuance ]
wij hebben een cola fles gepakt, die vullen we met heet water. Daar een oude sok omheen en je hebt een hele lekkere kruik die de hele nacht warm blijftGideon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Zodra het winter wordt, wil ik proberen of een kruik in bed, vooral bij m'n voeten, een goed alternatief is. Scheelt toch weer wat gasverbruik
Even gezocht, een gemiddelde tuinsproeier geeft 0,5 tot 1 m3 per uur. Zeg dat dat 0,5m3 is, en ze gedurende de zomer 25 dagen sproeien, dan is dat al 12,5m3. Wij gebruiken zo'n 25m3 per persoon per jaar, dus dan zou die 12,5m3 al een half persoon zijn. En alleen voor de tuin.technoaddict schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:58:
Plus, het maakt wel uit welke leeftijd die kinderen zijn. Een baby zal minder water gebruiken dan een tiener...
Tot je fles cola begint te smelten, de dop niet meer goed past en begint te lekken of net goed genoeg blijft zitten dat die bij een schop losschiet, en dan heb je midden in de nacht je voeten al lelijk verbrand nog voor je er op kan reageren.Wailing_Banshee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:31:
[...]
wij hebben een cola fles gepakt, die vullen we met heet water. Daar een oude sok omheen en je hebt een hele lekkere kruik die de hele nacht warm blijft
Er is een reden dat kruiken bij baby's met een klein deukje al vervangen worden, met twee knopen vastzitten, altijd naar beneden moeten wijzen e.d.. Nou ben je zelf iets zelfredzamer dan een kind van een paar dagen oud, maar kokend water in je bed is gewoon gevaarlijk.
Kokend water kun je niet eens in een PET fles gooien. Dan smelt hij (been there, done that, gevuld met de kokendwater kraan van de quooker, was niet een groot success ...).Oon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:40:
[...]
Tot je fles cola begint te smelten, de dop niet meer goed past en begint te lekken of net goed genoeg blijft zitten dat die bij een schop losschiet, en dan heb je midden in de nacht je voeten al lelijk verbrand nog voor je er op kan reageren.
Er is een reden dat kruiken bij baby's met een klein deukje al vervangen worden, met twee knopen vastzitten, altijd naar beneden moeten wijzen e.d.. Nou ben je zelf iets zelfredzamer dan een kind van een paar dagen oud, maar kokend water in je bed is gewoon gevaarlijk.
Heet water uit de gewone kraan (is een graad of 60), dop goed vastdraaien, even op z'n kop om te kijken of hij goed afgesloten is. Dan een oude ski-sok eromheen, knoop erin en schiet hij echt niet open in de nacht...
We hebben wel een echte kruik gehad, maar die was binnen een jaar (en dan wordt hij alleen in de winter gebruikt) stuk. Een PET fles kun je "gratis" vervangen (tenzij je natuurlijk nooit een PET fles koopt...).
Dat doe je netjes; volgens https://www.waternet.nl/s.../gemiddeld-waterverbruik/ is het gemiddelde waterverbruik in Nederland ongeveer 134 liter per persoon per dag, wat neerkomt op bijna 50 kuub per jaarWailing_Banshee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:31:
[...]
Even gezocht, een gemiddelde tuinsproeier geeft 0,5 tot 1 m3 per uur. Zeg dat dat 0,5m3 is, en ze gedurende de zomer 25 dagen sproeien, dan is dat al 12,5m3. Wij gebruiken zo'n 25m3 per persoon per jaar, dus dan zou die 12,5m3 al een half persoon zijn. En alleen voor de tuin.
Plus, het maakt wel uit welke leeftijd die kinderen zijn. Een baby zal minder water gebruiken dan een tiener...
En bij ons komt dat ook aardig overeen; verbruik afgelopen jaar was 193 kuub (2 volwassenen en 2 tieners die veels te lang douchen)
[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 29-08-2022 09:27 ]
Intentionally left blank
Maar dat wil niet zeggen dat ik me er niet mee bezighoud, en er was 1 ding wat mij eigenlijk al een tijdje dwarszat. Ik ben namelijk al jaren slecht ter been, en ook fietsen gaat mij slecht af, dus nam ik overal de auto voor, ook voor hele korte stukjes...
Uiteindelijk heb ik me dan toch laten overhalen om eens naar een rolstoel te gaan kijken, wat mij hier in de buurt een stuk mobieler maakt en me ook in staat stelt om bijvoorbeeld met mijn gezin meer dingen te ondernemen
/f/image/kMraxUEMxx8RCGCy6A48l5XJ.png?f=fotoalbum_medium)
Intentionally left blank
Wat je ook nog kan proberen is een paar 'squat jumps' voor je in bed stapt. Je benen hebben dan een veel betere doorbloeding en zijn daardoor lekker warm.Gideon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:48:
[...]
Zijn m'n voeten koud, kom ik gewoon niet in slaap..
Bij heel veel gezinnen heb ik recent een zwembad gezien in de tuin. Als je die een paar keer hervult ben je een hoop water verder.technoaddict schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:58:
En de prijs van een kuub water is bij veel mensen niet echt de reden om zuinig aan te doen..
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Het is een onweerlegbaar feit: rijke mensen belasten het milieu meer.
Als je een (groot) zwembad een paar keer per zomer hervult doe je iets niet goed. Ik vul mijn zwembad begin juni (dus voor het grote watertekort) en hou het schoon met een beetje chloor en een filterpomp. De rest van de zomer heb ik geen druppel extra water nodig._Apache_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Bij heel veel gezinnen heb ik recent een zwembad gezien in de tuin. Als je die een paar keer hervult ben je een hoop water verder.
En de prijs van een kuub water is bij veel mensen niet echt de reden om zuinig aan te doen..
Sowieso vraag ik me af hoeveel het besparen van water het milieu ontlast. Het maken van drinkwater kost natuurlijk wat energie, maar de watertekorten op dit moment zijn meer een managementprobleem. Nederland moest jarenlang vechten tegen het water, nu moeten we leren het water beter vast te houden tijdens de natte momenten voor de droge momenten.
Water blijft tot september perfect helder. (Ofja tot deze week, breek hem dit jaar iets eerder af dan normaal)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Klopt. probleem is vooral dat de grondwaterstand daalt door veel verbruik. Hierdoor komen natuurgebieden droog te liggen. Qua milieu-impact valt het allemaal wel mee.Thy... schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Als je een (groot) zwembad een paar keer per zomer hervult doe je iets niet goed. Ik vul mijn zwembad begin juni (dus voor het grote watertekort) en hou het schoon met een beetje chloor en een filterpomp. De rest van de zomer heb ik geen druppel extra water nodig.
Sowieso vraag ik me af hoeveel het besparen van water het milieu ontlast. Het maken van drinkwater kost natuurlijk wat energie, maar de watertekorten op dit moment zijn meer een managementprobleem. Nederland moest jarenlang vechten tegen het water, nu moeten we leren het water beter vast te houden tijdens de natte momenten voor de droge momenten.
Althans, dit is wat ik gelezen heb op de website van Milieucentraal.
oprechte vraag.... waterinverstering dmv hervullen en dus verversen of vers houden door een pomp en daarmee electriciteitsinvestering... welke is erger?Thy... schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
Als je een (groot) zwembad een paar keer per zomer hervult doe je iets niet goed. Ik vul mijn zwembad begin juni (dus voor het grote watertekort) en hou het schoon met een beetje chloor en een filterpomp. De rest van de zomer heb ik geen druppel extra water nodig.
1 dag te zwemmen en alles weer te herhalen.
Nee dankje, ik pomp wel 2u per dag en een chloor dispensertje. Blijft t er gewoon maanden inzitten.
Ik gebruik een Intex filterpomp 2271 Welke 60 watt per uur gebruikt. Deze staat bij slecht weer 2 uur aan en bij mooi weer 7 (want dan pomp ik door de zonnecollector). Dus neem het ruim en zeg 4 uur per dag in juni, juli en augustus. 4 * 60 * 92 (dagen) = 22 kilowatt. Maar ik heb 100% groene stroom (zegt Oxxio) dus de CO2 uitstoot is 042erik schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
oprechte vraag.... waterinverstering dmv hervullen en dus verversen of vers houden door een pomp en daarmee electriciteitsinvestering... welke is erger?
Ook hier geld, informeer jezelf.42erik schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:54:
@Dennis1812 @Thy... Ah, da's al veel minder lang dan ik dacht, dank voor de info
Net als bij houtstook zijn er genoeg debielen die geen idee hebben wat ze doen.
die 24/7 pompen en veel te veel chloor gebruiken en nul testen enzo.
Maar als je het goed doet valt t echt goed mee qua moeite.
Mijn schoonouders zijn van het eigenwijze soort. Die pompen 24/7 en stoken alles wat God verboden heeft om het water warm te krijgen.
Dat klopt. Zelfs als wij flink besparen is onze footprint nog steeds groter dan die van mensen in arme landen.YangWenli schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:12:
Arm zijn.
Het is een onweerlegbaar feit: rijke mensen belasten het milieu meer.
Grondwaterstand daalt vooral door te weinig neerslag en de verdamping al dan niet in de aanvoergebieden van de grote rivieren.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Klopt. probleem is vooral dat de grondwaterstand daalt door veel verbruik. Hierdoor komen natuurgebieden droog te liggen. Qua milieu-impact valt het allemaal wel mee.
Althans, dit is wat ik gelezen heb op de website van Milieucentraal.
Onttrekking kan vooral lokaal worden veroorzaakt maar lokaal zijn er veel meer invloeden zoals het oppervlaktewaterpeil, de doorlatendheid van de bodem, maaiveldhoogteverschillen en vooral in steden de aanwezigheid van ondergrondse constructies
Wat niet: ik vlieg relatief veel, zeker na corona heb ik gewoon het plezier er weer op uit te trekken.
48 kuub lijkt me erg weinig. Ik vond op het internet een gemiddelde van ca. 90 kuub voor een tweepersoons huishouden. Dus wellicht doen jullie gewoon iets heel goed
Van onze hoeveelheid schrok ik dan wel: vorig jaar 123 kuub terwijl we de tuin niet sproeien (enkel met droogte twee gietertjes), geen auto hoeven te wassen en geen zwembadjes vullen. Daar is dus nog wat werk te doen: een besparende douchekop wellicht of een toilet dat minder water gebruikt bij het doortrekken.
Wat we verder doen om het milieu te ontlasten?
- Standaard dingen als oud papier en glas scheiden.
- Weekendje weg met de trein i.p.v. vliegtuig, ook als dat duurder is (we zijn dol op Londen)
- Sinds een aantal jaren eten we steeds minder vlees. Nu max. twee a drie keer per week. Alleen met vakanties "zondigen" we op dit punt.
- Douchen met een timer. Afhankelijk van wel of niet haar wassen standje 3 of 5 minuten.
- Sinds een paar jaar is hier in de buurt zo'n verpakkingsvrije winkel. Daar halen we pasta en wasmiddel. En in elk geval dat wasmiddel is nog goedkoper ook.
- We hebben plannen het verwarmen van ons huis aan te pakken (hoe en wat zijn we nog niet uit) maar dat is natuurlijk ook mede vanwege het financiële voordeel.
- We hebben geen auto maar die zouden we ook los van het milieu niet hebben.
- Vergeten: altijd een eigen boodschappentas mee
Scheelt t ook al water. En fors goedkoper dan nieuwe wc.
Volle flessen, voor de duidelijkheidDennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:23:
Je kan ook 2 bakstenen of PET flessen in de stortbak van de wc leggen.
Scheelt t ook al water. En fors goedkoper dan nieuwe wc.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je een knop hebt om het doorspoelen te stoppen. Het zou andersom moeten werken; standaard kort spoelen en als je hem ingedrukt houdt dan langer.
Wij zitten op 8000L drinkwater per jaar, gezin van 3.D-e-n schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:18:
@technoaddict
48 kuub lijkt me erg weinig. Ik vond op het internet een gemiddelde van ca. 90 kuub voor een tweepersoons huishouden. Dus wellicht doen jullie gewoon iets heel goed
Van onze hoeveelheid schrok ik dan wel: vorig jaar 123 kuub terwijl we de tuin niet sproeien (enkel met droogte twee gietertjes), geen auto hoeven te wassen en geen zwembadjes vullen. Daar is dus nog wat werk te doen: een besparende douchekop wellicht of een toilet dat minder water gebruikt bij het doortrekken.
Wat we verder doen om het milieu te ontlasten?
- Standaard dingen als oud papier en glas scheiden.
- Weekendje weg met de trein i.p.v. vliegtuig, ook als dat duurder is (we zijn dol op Londen)
- Sinds een aantal jaren eten we steeds minder vlees. Nu max. twee a drie keer per week. Alleen met vakanties "zondigen" we op dit punt.
- Douchen met een timer. Afhankelijk van wel of niet haar wassen standje 3 of 5 minuten.
- Sinds een paar jaar is hier in de buurt zo'n verpakkingsvrije winkel. Daar halen we pasta en wasmiddel. En in elk geval dat wasmiddel is nog goedkoper ook.
- We hebben plannen het verwarmen van ons huis aan te pakken (hoe en wat zijn we nog niet uit) maar dat is natuurlijk ook mede vanwege het financiële voordeel.
- We hebben geen auto maar die zouden we ook los van het milieu niet hebben.
- Vergeten: altijd een eigen boodschappentas mee
Drinkwater is voor afwassen (teiltje en fluitketel) en douchen (spaardouche)
Regenwater (4000L opslag) is voor wc’s en wasmachine.
8 kuub?Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:57:
[...]
Wij zitten op 8000L drinkwater per jaar, gezin van 3.
Drinkwater is voor afwassen (teiltje en fluitketel) en douchen (spaardouche)
Regenwater (4000L opslag) is voor wc’s en wasmachine.
Ben je geen nulletje vergeten?
Desalniettemin, 80 m3 is zeer netjes
"What do you get if you multiply six by nine..."
Maar nu heb ik een mooie oplossing gevonden: je stapt onder een lauw-warme douche. Dat is helemaal niet vervelend. En vervolgens draai je die rustig naar lauw-koud. Echt koud vind ik niet zo nodig, maar gewoon net 5 graden daarboven breekt de kou wat en is wel lekker. En het mooie is dat zo'n koudere douche ook niet aanmoedigt om eronder te blijven staan dus ben ik er tegenwoordig na 1-2 minuten weer onderuit.
Nee hoor, geen nulletje teveel.Punkrocker schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
[...]
8 kuub?
Ben je geen nulletje vergeten?
Desalniettemin, 80 m3 is zeer netjes
:strip_exif()/f/image/Dxr7837XMZKvRPAfFkM43BbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:27:
[...]
Nee hoor, geen nulletje teveel.
[Afbeelding]
Wow! Dat is slechts 20-21 liter per dag!
En dat met zijn drieën. Jullie werken vast niet als bouwvakkers die elke dag hun zweet eraf douchen
7 liter per persoon per dag dus? De eerste 4 liter drink ik op, dan blijft er weinig over om te douchen. Is dat nou niet een beetje verkeerde zuinigheid? Water kost vrijwel niets, wat betekent dat er ook weinig te vervuilen valt bij het zuiveren.Punkrocker schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:39:
[...]
Sproeien doe je ook niet denk ik dan.
Maar apparatuur als wasmachine, koffiemachine, wcs verbruiken toch al fors veel.
Of doe je dat met regenwater?
Koken en drinken is wel op te lossen .
Hier vorig jaar 121m³ gebruikt. Ben benieuwd dit jaar. Droger weer, meer sproeien, minder in bad (door medicijnen). Wel meer douchen.
Eens kijken hoeveel ik win om op het werk te douchen qua gas en water.
4 liter drink jij per dag?RemcoDelft schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:44:
[...]
7 liter per persoon per dag dus? De eerste 4 liter drink ik op, dan blijft er weinig over om te douchen. Is dat nou niet een beetje verkeerde zuinigheid? Water kost vrijwel niets, wat betekent dat er ook weinig te vervuilen valt bij het zuiveren.
Ik ben blij met 1L water. De rest is koffie of soms fris of drinkvoeding o.i.d
Na propere lucht om te ademen is er niets zo duur als drinkwater want we kunnen als mens geen 2 dagen zonder.RemcoDelft schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:44:
[...]
7 liter per persoon per dag dus? De eerste 4 liter drink ik op, dan blijft er weinig over om te douchen. Is dat nou niet een beetje verkeerde zuinigheid? Water kost vrijwel niets, wat betekent dat er ook weinig te vervuilen valt bij het zuiveren.
Iedereen die een beetje logisch kan nadenken moet dat toch beseffen? Maar net zoals bij de huidige energiecrisis zullen we maar panikeren als er plots tekort is en de prijs recht naar boven schiet?
Toch vreemd dat water versmossen als normaal beschouwd wordt en streven naar minder verspilling is ’raar’.
Stop gewoon met altijd maar in euro’s denken en gebruik uw gezond verstand.
Psst. In koffie zit ook gewoon water.Dennis1812 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:47:
[...]
4 liter drink jij per dag?
Ik ben blij met 1L water. De rest is koffie of soms fris of drinkvoeding o.i.d
@Dennis1812
Toilet doorspoelen en douchen met regenwater/grondwater?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ja je hebt gelijk en gaat nog via de meter ook.Onbekend schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:06:
[...]
Psst. In koffie zit ook gewoon water.Het wordt inderdaad niet bij de geadviseerde hoeveelheid water per dag geteld, maar wel op de watermeter.
@Dennis1812
Alleen mijn cola en bier niet. Die lopen niet door de meter
Vind dat prima opties, maar ze zorgen voor dusdanig grote verbouwingen dat ik al depressief wordt als ik eraan denk.
Schermafdruk van je waterverbruik. Ik zie staan "1 van 2 meters".
Staan die andere kuubs op meter 2?
Ik vind het nog steeds erg weinig. Wij spoelen ook door met regenwater maar zitten flink boven die 8 kuub met zijn tweeën...
Ik zoek een verklaring
Dat doet onze wc al... Hij heeft twee knoppen, maar zelfs de lange spoel is kort als je die maar heel even indrukt.Yucon schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:40:
[...]
Volle flessen, voor de duidelijkheid![]()
Ik heb ook nooit begrepen waarom je een knop hebt om het doorspoelen te stoppen. Het zou andersom moeten werken; standaard kort spoelen en als je hem ingedrukt houdt dan langer.
Douchen met grondwater? Gebeurt dat?Onbekend schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:06:
[...]
Psst. In koffie zit ook gewoon water.Het wordt inderdaad niet bij de geadviseerde hoeveelheid water per dag geteld, maar wel op de watermeter.
@Dennis1812
Lijkt me dat dat eerder belasting van milieu, zelf oppompen en reinigen...?
Tuin van 6x12 en een zwembad van 4m³. Weinig frisdrank, veel kraanwater wordt hier gedronken.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Pun intended?XFlame schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:28:
Veel WC's hebben tegenwoordig ook 2 knoppen: 1 voor kleine flush en 1 voor een grote flush. Dat kan ook een hoop schelen.
Ik probeer hier nog steeds aan waterbesparing te doen:
• Emmer onder de douche zolang die opwarmt (de eerste minuut, dus een liter of 6, is 'ie koud) om daar later de wc in de badkamer mee door te spoelen
• Grote pan in de wasbak voor het opvangen van water van het afspoelen van groenten/handen, die kieper ik later over de planten in de tuin leeg
Maar het zet erg weinig zoden aan de dijk als één wasbeurt in m'n 10 jaar oude wasmachine vervolgens 60 liter kost. Ook de vaatwasser (6 jaar oud) lust wel een slok.
[ Voor 51% gewijzigd door CodeCaster op 12-09-2022 12:30 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Naar aanleiding van deze column. (Bottom line: in Nederland is zoet water genoeg en zuivering en transport kost relatief weinig energie) even gerekend aan onze grondwaterpomp. Die doet ongeveer 0.2kWh per kuub. Dat water gebruiken we alleen om mee te sproeien. Voor gebruik als spoelwater (of zelfs douchen) zit er teveel ijzer in. Als je in een gebied zit waar je geen last hebt van ijzer kan ik me wel goed voorstellen dat je daar grondwater voor toepast.42erik schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:52:
[...]
Douchen met grondwater? Gebeurt dat?
Lijkt me dat dat eerder belasting van milieu, zelf oppompen en reinigen...?
Maar de besparing is wel beperkt, leidingwater in Nederland kost ongeveer een 0.5kWh per kuub om te reinigen en verpompen. Voor het klimaat kun je beter een kuubje gas besparen.
Regeren is vooruitschuiven
Als je (en ook je kind neem ik aan) slechts 7 liter water per dag gebruikt, twijfel ik inderdaad of er nog wel gezond verstand is en je niet doorslaat. Hier vinden ze in bad spelen heerlijk.Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:00:
[...]
Na propere lucht om te ademen is er niets zo duur als drinkwater want we kunnen als mens geen 2 dagen zonder.
Iedereen die een beetje logisch kan nadenken moet dat toch beseffen? Maar net zoals bij de huidige energiecrisis zullen we maar panikeren als er plots tekort is en de prijs recht naar boven schiet?
Toch vreemd dat water versmossen als normaal beschouwd wordt en streven naar minder verspilling is ’raar’.
Stop gewoon met altijd maar in euro’s denken en gebruik uw gezond verstand.
Wassen met regenwater is ook niet erg hygienisch, grote kans dat er vanalles aan bacterien (bijvoorbeeld van vogelstront) in zit, waar je dan je handdoeken mee spoelt.
Water is juist een van de best gerecyclede stoffen op aarde! Het gaat nooit op en komt altijd terug. Het enige wat nodig is om het drinkbaar te maken is het te zuiveren, en laten we daar in een rivierdelta nou net totaal geen problemen mee hebben.
Dat haal ik alleen al (in m'n uppie) met wc-doorspoelen (*hint, ik heb geen standaard darmen meer*).Punkrocker schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:39:
[...]
![]()
En dat met zijn drieën. Jullie werken vast niet als bouwvakkers die elke dag hun zweet eraf douchen
Ik zit in m'n uppie op 130-150m3 waterverbruik. Maar adt komt door het zeer lange douchen en moestuin. Ik heb wel weer een spaarkop geinstalleerd. Niet zozeer voro het water, maar voor het warme water. 200m3 gas meer verbruikt dan vorig jaar namelijk. Niet dat dat me verder wat boeit want onder de 700m3 is nog steeds niet gek veel. Maar toch. Alle kleine beetjes.
Maar op water ga ik alleen bezuinigen ten tijde van droogte. Nu het weer regent sta ik weer 20 min te douchen (dat is wel gerelateerd aan het bovenstaande dat mijn darmen niet meer standaard zijn). Hier ga ik absoluut niet op bezuinigen.
Ik zal deze winter uit solidariteit ook twee graden koude stoken tot 21 graden (als chronisch zieke weiger ik lager te gaan). Ik ga niet minder op leefcomfort inleveren. Ik heb geen kinderen, daar moet de aarde het maar mee doen voornamelijk. Ik ga ook niet op vakantie, ik heb geen auto en consumeren is bij mij eigenlijk voornamelijk de horeca en digitale computer games/ films/boeken/kranten
Mijn co2-voetafdruk is 3.5 ton co2 ongeveer (afgelopen jaar weer boven de 4 ton gekomen).
1 week brood en 2 keer avondeten met de energie van 1 keer oven opwarmen en 40 minuten op warmte hebben, lekker energie zuinig.
Desalniettemin lees ik hier vooral een gebrek aan logisch nadenken. Het zuiveren van water kost nauwelijks energie, zelfs als je drinkwater uit zeewater zou maken valt het relatief nog mee.Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:00:
Na propere lucht om te ademen is er niets zo duur als drinkwater want we kunnen als mens geen 2 dagen zonder.
Iedereen die een beetje logisch kan nadenken moet dat toch beseffen?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Stel dat er op een bepaald moment maar enkele private producenten van drinkwater zouden bestaan.
Wat zal er dan gebeuren met de prijzen op momenten van schaarste denk je?
die is er ook vrijwel niet. We maken ons drinkwater zelf en zijn daarbij niet heel erg afhankelijk van politieke kwesties. Wel van klimaatverandering, maar dat speelt op de langere termijn.Wozmro schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:34:
Ik vind het vreemd dat je de parallellen met de huidige energiemarkt niet ziet.
water is nog niet echt schaars, en het ergste geval neemt de waterdruk wat af.Stel dat er op een bepaald moment maar enkele private producenten van drinkwater zouden bestaan.
Wat zal er dan gebeuren met de prijzen op momenten van schaarste denk je?
Ja er moet wel wat gebeuren zodat het over 20-30 jaar nog goed gaan, maar daar is alle tijd voor.
Er zijn nu geen realistische scenario's waarbij water opeens heel duur gaat worden.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 22-10-2022 12:43 ]
Een heel groot deel komt rechtstreeks of onrechtstreeks uit grote rivieren. En de bron van die rivieren ligt niet in Nederland.
Ja, er zijn internationale verdragen ivm recht op water uit die rivieren. Maar dat zijn nu net politieke afspraken, die zijn er tot ze er niet meer zijn, onder andere door conflicten, tekorten,... die problemen zijn er nu al in oa. Zuid-Amerika, China,...
Beetje late reactie maar toch, waar komt die 7 liter / min vandaan? Ik heb geeneens een spaardouchekop, gewoon zo'n grohe ding vd bouwmarkt en ik douche ook niet met standje miezerregen. Maar als ik de douchekop in een emmer hang, kom ik na een minuut op 2 á 3 liter. Dat scheelt nogal met die 7 liter. Uiteraard ook omdat je veel minder gas nodig hebt om op dezelfde temperatuur te komen. Een douchebeurt van 15 minuten is dan ook niet zo erg, vind ik.vliegnerd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:19:
7 liter/min spaardouche * 5 minuten/dag * 4 personen * 365 dagen = 51 m3
En natuurlijk bestaan er spaardouches van minder dan 5 liter/min. Je kunt ook 3 minuten douchen of niet elke dag, maar voor mij persoonlijk is dat niet acceptabel.
...
Ik denk dat je verbruik echt wel klopt, vul jouw eigen douche getallen maar in in de formule…
Disclaimer, ik heb geen pubers of vrouw om te overtuigen de kraan niet helemaal open te zetten.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Om maar te beginnen met het actuele onderwerp in dit topic, water:
- sinds 3 weken een waterbesparende douchekop, die doet max 6l/min, maar dan vinden we de straal te hard, ik draai de kraam nu nog amper open, dan kom ik op +/- 3,5l/min. Water dat nog koud uit de leiding komt (7,5l) gaat in een emmer en daar wordt dan de wc mee doorgespoeld.
- om de dag douchen, als we weinig bewogen hebben komt er soms zelfs nog een dag tussen.
- niet meer water dan noodzakelijk gebruiken bij het koken.
- vaatwasser en wasmachine zo vol mogelijk, en altijd op eco.
- wanner het echt noodzakelijk is om de tuin water te geven die ik dit met een gieter.
- heet water van het afgieten van groenten/aardappels gebruiken om aangekoekte pannen in de week te zetten.
Jaarverbruik aan water was in 2021 42m³ met z'n tweeën, dat was nog met de oude 10l/min douchekop en veel in bad.
Qua gasverbruik:
- Waterbesparende douchekop. Scheelt vooral bij mijn vriendin veel gas. Ik douche volgens het navy-shower principe: natmaken, kraan uit, inzepen, afspoelen, klaar (in totaal 2-3 minuten)
- radiatoren waterzijdig ingeregeld.
- dekentje op de bank ipv de verwarming aan/hoger.
- verwarming max op 18°C
- bij koken minimale hoeveelheid water, als iets alleen opgewarmd hoeft te worden (bijv Vega balletjes) gaat het in een koekenpan bovenop een kookpan om de restwarmte maximaal te benutten.
- uiteraard deksels op pannen en de juiste pan op de juiste pit.
- kleine hoeveelheden warm water (bijv voor schoonmaken) met de waterkoker verhitten. Dit scheelt 7,5 liter water aan leidingverlies, en dus ook bijbehorend gasverbruik.
- woning wordt na de winter voorzien van hr++ glas en spouwmuurisolatie.
Gasverbruik was in 2021 750m³ (voor een matig geïsoleerde 2 onder 1 kap van 92m²)
Qua elektriciteit:
- Alle lampen vervangen door LED (behalve de 220V halogeenlampen op de overloop die max 5x per jaar aanstaan)
- apparaat niet gebruiken = apparaat uit (of evt in stand-by als het binnen een uur weer aangaat)
- restwarmte van koffiezetapparaat/waterkoker gebruiken om kopjes of thermosfles mee te verwarmen.
- vaatwasser en wasmachine altijd vol en op eco.
Achtergrondverbruik (excl koelkast) is door stekkerdozen uitzetten etc. teruggebracht 50W continue, dit zijn 3 TP-link deco's, de modem en de nas. Verder nog de stand-by van de ketel.
- was drogen op een rekje.
Elektriciteitsverbruik was in 2021 1770kWh (2 volwassenen, helft van de tijd thuiswerken)
Qua vervoer:
- boodschappen lopend doen of op de terugweg van een autorit. Zo besparen we de nodige korte ritjes met koude motor uit (en bijbehorend brandstofverbruik en uitstoot).
- bestemmingen die goed met de trein te doen zijn met de trein (hier helpt het dat mijn vriendin bij de NS werkt en gratis reist, en ik buiten de spits gratis reis daardoor)
- bij autorijden ruim afstand houden, waar mogelijk zoveel mogelijk uitrollen en rustig en met constante snelheid rijden. Hiermee weet ik mijn Ford Focus uit 2002 netjes op 1:17 te houden.
- komend jaar mag de Focus met pensioen en wordt ie vervangen door een 2017 Golf 1.0 Bluemotion.
- Zoveel mogelijk naar bestemmingen die met de auto bereikbaar zijn op vakantie. Scheelt ook dat ik (op de start en landing na) een hekel heb aan vliegen en het gezeik/wachten op de luchthaven.
Qua eten:
- waar mogelijk biologisch en vegetarisch
- altijd goed op de datum letten bij kopen zodat er nauwelijks weggegooid hoeft te worden
- proberen zoveel mogelijk groenten en fruit uit NL en het seizoen te eten
- zelden tot nooit frisdrank, eigenlijk drinken we voornamelijk water, verder nog koffie en limonade (en ik biologische of havermelk).
- restjes gaan in de vriezer of de volgende dag als lunch
Qua afval/grondstoffen:
- altijd eigen tas/groentezakje mee
- lunch gaat mee in een oude broodzak, die zit toch al om het brood heen, dus geen extra productie nodig. Zak wordt vaak een keer of 3 gebruikt.
- altijd een bidon water mee, op werkdagen ook een thermosfles koffie (spaart een hoop wegwerpbekers en pet-flesjes uit, en natuurlijk geld!)
- als er iets stuk is, of aan een upgrade toe kijken we eerst tweedehands.
- wat je niet koopt hoef je niet weg te gooien we proberen alleen spullen te kopen die we nodig hebben of echt een toegevoegde waarde hebben.
- alle apparaten die oplaadbare batterijen lusten hebben oplaadbare batterijen
- Afval wordt uiteraard netjes gescheiden
Kalm aan! En rap een beetje!
Deze luxe niebla doet 7l/min: https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/luxe-7-l-min/mekkieboek schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Beetje late reactie maar toch, waar komt die 7 liter / min vandaan? Ik heb geeneens een spaardouchekop, gewoon zo'n grohe ding vd bouwmarkt en ik douche ook niet met standje miezerregen. Maar als ik de douchekop in een emmer hang, kom ik na een minuut op 2 á 3 liter. Dat scheelt nogal met die 7 liter. Uiteraard ook omdat je veel minder gas nodig hebt om op dezelfde temperatuur te komen. Een douchebeurt van 15 minuten is dan ook niet zo erg, vind ik.
Disclaimer, ik heb geen pubers of vrouw om te overtuigen de kraan niet helemaal open te zetten.
Er zijn ook niebla's die 5l/min doen. En dan douche nog steeds comfortabel. (Zegt men, want ik heb ze zelf niet).
2 a 3 liter lijkt mij erg weinig, maar het is persoonlijk natuurlijk.
Mijn waterbesparende regendouche is max 9l/min volgens de specificaties en ik meet 8l/min. Dat is een stuk meer dan een handdouche van 5l/min. Maar de niebla waterbesparende regendouches's zijn 9 of 7,2 liter/min, dus daar win ik weinig mee, zonder echt comfort in te leveren.
Ik verwarm met SWW met een w/w warmtepomp, waardoor het energieverbruik meevalt.
Dat is waar. Wereldwijd zijn er wel waterproblemen, maar dat heeft geen invloed op de waterprijs hier.Wozmro schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:03:
’we maken ons drinkwater zelf’ vind ik nogal kort door de bocht.
Een heel groot deel komt rechtstreeks of onrechtstreeks uit grote rivieren. En de bron van die rivieren ligt niet in Nederland.
Ja, er zijn internationale verdragen ivm recht op water uit die rivieren. Maar dat zijn nu net politieke afspraken, die zijn er tot ze er niet meer zijn, onder andere door conflicten, tekorten,... die problemen zijn er nu al in oa. Zuid-Amerika, China,...
En ja rivierwater komt uit het buitenland. Maar in de komende 20 jaar zie ik het nog niet gebeuren dat Frankrijk of Duitsland onze rivieren op laten drogen als gevolg van een politiek besluit.
Damn, 160 euro voor een douchekopvliegnerd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Deze luxe niebla doet 7l/min: https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/luxe-7-l-min/
Er zijn ook niebla's die 5l/min doen. En dan douche nog steeds comfortabel. (Zegt men, want ik heb ze zelf niet).

Als het echt een minuut duurt (en 6 liter water) voordat het water warm is, moet je misschien de installatie eens na laten kijken. Dat is echt heel erg lang om warm water te krijgen. Als ik ga douchen doe ik de douchedeur open, zet de kraan aan, doe mijn onderbroek uit en stap onder de douche. Binnen die tijd is er warm water.CodeCaster schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:27:
• Emmer onder de douche zolang die opwarmt (de eerste minuut, dus een liter of 6, is 'ie koud) om daar later de wc in de badkamer mee door te spoelen
Dan moet je misschien je comfortfunctie uitzetten.Frame164 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Als het echt een minuut duurt (en 6 liter water) voordat het water warm is, moet je misschien de installatie eens na laten kijken. Dat is echt heel erg lang om warm water te krijgen. Als ik ga douchen doe ik de douchedeur open, zet de kraan aan, doe mijn onderbroek uit en stap onder de douche. Binnen die tijd is er warm water.
Het duurt toch wel zeker een halve minuut tot de leiding en de tegels zijn opgewarmd.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Niebla heeft goede marketing, maar de goedkoopste douchekraan van de bouwmarkt doet het prima en geeft ook 5l per minuut.vliegnerd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:48:
Deze luxe niebla doet 7l/min: https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/luxe-7-l-min/
Er is natuurlijk ook de neveldouche, maar eerlijk gezegd lijkt die me zo onhandig dat je wellicht beter kunt wassen aan de wasbak.
Niebla is gewoon een rebranded Methven. Ik heb bij mijn badkamerverbouwing de hele doucheset (handdouche, regendouche, thermostaatkraan en stangen e.d.) voor € 290,- kunnen kopen. Daar koop je van Niebla nog niet eens de handdouche en regendouche voor.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
Niebla heeft goede marketing, maar de goedkoopste douchekraan van de bouwmarkt doet het prima en geeft ook 5l per minuut.
Ja, als ik een beetje Google lijkt Methven een merk uit Nieuw-Zeeland te zijn, waar ze net als in het VK douchen met electrische doorstroomverwarmers. Een waterbesparende douchekop is dan noodzakelijk.CurlyMo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:48:
Niebla is gewoon een rebranded Methven. Ik heb bij mijn badkamerverbouwing de hele doucheset (handdouche, regendouche, thermostaatkraan en stangen e.d.) voor € 290,- kunnen kopen. Daar koop je van Niebla nog niet eens de handdouche en regendouche voor.
Er is een glijdende schaal tussen met een product een milieuprobleem oplossen, en je product marketen met schuldgevoel over een milieuprobleem. Uiteindelijk is de besparing natuurlijk vrij marginaal.
De neveldouche lijkt trouwens te zijn doorontwikkeld als commercieel product. Watergebruik is nu 1,2 gallons per minuut, dus nog steeds amper minder dan de douchekop van de bouwmarkt. Jammer.
Mijn vader woont alleen en doucht altijd op zijn werk, eet vaak buiten de deur en is vaak voor zijn werk onderweg naar het buitenland, hij draait denk ik eens in de 3 weken een wasje thuis. Op het werk heeft hij werkkleding die zijn werkgever voor hem wast.vliegnerd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:39:
[...]
Helemaal eens.
"prima onder de 20 kuub blijven" (mijn woorden) is een beetje verkeerd gesteld. Ik had moeten schrijven: "Als je echt spartaans gaat leven dan is het zonder liegen mogelijk om 10 m3/jr/pp te gebruiken".
Hij heeft afgelopen jaar 3kuub water verbruikt in de periode sept 2021 > sept2022.
Dus je kan wel degelijk zonder spartaans te leven onder de 20kuub p.p. blijven.
Zelf zitten ik en mijn partner op 78kuub water verbruik afgelopen jaar, wij zijn elke avond thuis, douchen om de 2 a 3 dagen. Mijn vrouw gaat wel eens in bad, sproeien de tuin in de zomer wanneer het droog is regelmatig. Wij hebben ook nog oude WC's hangen met maar 1 doorspoel knop uit 1983, ik denk als wij nog bewuster om gaan met water dat dit zelfs naar de 60kuub kan kan zakken.
Ah, dus alleen water wat je thuis gebruikt belast het milieu en telt mee voor je persoonlijke waterverbruik?targaryanwolf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:40:
[...]
Mijn vader woont alleen en doucht altijd op zijn werk, eet vaak buiten de deur en is vaak voor zijn werk onderweg naar het buitenland, hij draait denk ik eens in de 3 weken een wasje thuis. Op het werk heeft hij werkkleding die zijn werkgever voor hem wast.
Hij heeft afgelopen jaar 3kuub water verbruikt in de periode sept 2021 > sept2022.
Dus je kan wel degelijk zonder spartaans te leven onder de 20kuub p.p. blijven.
Dan is mijn benzineauto ook opeens schoner dan ik dacht. Die heeft totaal geen uitstoot thuis.
[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 08-12-2022 11:47 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De waterdruk vanuit de straat is in veel gevallen nogal hoog. +4 bar is geen uitzondering.
Als je in een appartement woont enkele verdiepingen hoog is voldoende druk wel handig. Maar als je badkamer op de gelijkvloers is dan is 2 á 3 bar bar ook wel genoeg om te douchen.
Ik heb hier al jaren een drukregelaar en manometer vlak na de hoofdkraan die de waterdruk begrenst. Is ook beter voor je volledige waterinstallatie en bijhorende toestellen. Een wasmachine bijvoorbeeld heeft aan 1 bar genoeg.
En om je handen te wassen of om een kookpot met water te vullen heb je ook niet veel druk nodig dat heeft toch maar gespetter rond de wasbak.
Zo’n regelaar en manometertje kost een paar tientallen euro’s en kan je met een beetje handigheid zelf plaatsen.
/▌
- Fairphone; Een duurzame(re) mobiele telefoon. Deze gaat mijn huidige vervangen als deze het gaat begeven. Al zijn ze (in mijn ogen) wel prijzig, 359-597 Euro.
- Een krabber om te scheren. Ik hoef daardoor alleen nog maar losse mesjes te kopen. Een stuk duurzamer dan wegwerp en cartridge scheermessen. Daarnaast ook nog eens goedkoper. Meer info in het Het Scheer- en verzorgingstopic.
- Een app 'Beat the microbad' van de 'Plastic soup foundation' geïnstalleerd en mijn verzorgingsproducten gescand op microplastic. Het resultaat was dat ik 75% van de shampoo, douchegel, tandpasta, lippenbalsum en zonnebrand - waaronder vele A-merken - weg kon gooien en vervangen door duurzame varianten.
- Keukenrol van Nalys wish. Een rol met halve velletjes in plaats van hele, en een papieren verpakking.
- Losse thee in plaats van theezakjes. (Meer info: https://ecowijs.nl/waarom...et-milieu-dan-theezakjes/)
- De herenboerderij: "Een coöperatie van 200 tot 250 huishoudens is eigenaar en voor hen samen is er een boer die exclusief voor hen eten produceert dat zij wensen." (Meer info: Herenboeren - Samen duurzaam voedsel produceren - Ervaringen) Het idee op zich lijkt mij heel duurzaam. Al twijfel ik nog of het onderaan de streep echt duurzamer is. De landbouwgrond wordt veel minder efficiënt gebruikt, en aangezien we in Nederland al niet genoeg grond hebben om iedereen te voorzien van lokaal voedsel en hout, betekent dat dat we daardoor weer meer moeten importeren. Wat uiteraard niet duurzaam is. Ik ben er nog niet uit. (Meer info: https://www.vee-en-gewas....igen-bevolking-te-voeden/)
tsja het is niet jouw eigendom, dus beheerder mag bepalen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:49:
Ik dacht het goed te doen, en een watermeter gekocht zodat we ons waterverbruik konden monitoren. Blijkt dat ding niet met onze meter samen te kunnen werken.... Ga je zoeken naar wanneer de watermaatschappijen de watermeter vervangt, vind je helemaal niets! Alleen dat het KIWA de levensuur bepaald. Kan niet eens vinden welke meter we hebben...
je kunt ook zelf een eigen watermeter erachter plaatsen, of zelf de meter uitlezen met een geschikte sensor.
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem