Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Mosin schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:13:
[...]
Dat is wel zonde inderdaad. Er zullen toch wel andere oplossingen zijn? Een tank binnen bijvoorbeeld.
Voor de tuin is het makkelijk, maar komt het water van de katten ook uit de ton?
Een tank binnen is ook geen optie. En dan nog zul je het moeten verplaatsen van de tank naar de plekken waar je het wil gebruiken.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Volgens mij is het hemelwater in nl in vrijwel elke gemeente gescheiden van het afvalwaterriool. Door het zo af te snijden en over je perceel te gooien heb je de kans dat er in korte tijd teveel water komt met als gevolg overstromingen. (beter opslag naar bekkens via het hemelwaterriool)
Nee hoor, genoeg gemeentes waar het niet gescheiden is.
psychodude schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:57:
[...]
Sterker nog, een gemiddeld Nederlands gezin gebruikt volgens NIBUD 163 m3 per jaar, dit komt neer op 446 liter per dag. Of ruim 3000 liter per week. Waarvan slechts een zeer klein deel voor daadwerkelijk consumptie gebruikt zal worden, dus een belangrijk deel wat te overwegen is uit een tank te halen.
Wij gebruiken zo'n 50m3 per jaar (2 personen), het grootste deel daarvan zal douchen zijn. Ik denk dat een heleboel mensen kunnen besparen door eens niet elke dag het gras te sproeien...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:05:
[...]Overigens vraag ik mij af of een warmtepomp een zinnig iets is in Spanje. Je verbruik in de winter is beperkt. Logisch, want de temperatuur ligt gewoon hoger. De terugverdientijd, zowel financieel als uit klimaat oogpunt, gaat natuurlijk aanzienlijk langer zijn dan in Nederland.
Er zijn warmtepompen die je naar keuze ook "omgekeerd" kan gebruiken. Bijvoorbeeld als airco, of waterkoeler. Die kan je dan lekker op je zonnepanelen laten lopen. Lijkt me wel handig in een (sub)tropisch klimaar waar een airco toch vaak standaard in een woning aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
joopv schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Er zijn warmtepompen die je naar keuze ook "omgekeerd" kan gebruiken. Bijvoorbeeld als airco, of waterkoeler. Die kan je dan lekker op je zonnepanelen laten lopen. Lijkt me wel handig in een (sub)tropisch klimaar waar een airco toch vaak standaard in een woning aanwezig is.
Welke warmtepompen kan je niet omgekeerd gebruiken? Enige die me zo te binnen schiet is die van je koelkast.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Welke warmtepompen kan je niet omgekeerd gebruiken? Enige die me zo te binnen schiet is die van je koelkast.
Airco's die niet kunnen verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Airco's die niet kunnen verwarmen
Zijn die er tegenwoordig nog buiten de mobiele varianten wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Zijn die er tegenwoordig nog buiten de mobiele varianten wellicht?
steeds minder denk ik ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
joopv schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Zo standaard zijn airconditioners in Spanje niet. In 2019 had nationaal nog geen 1 op 3 airconditioning thuis:
https://www.idealista.com...-tiene-aire-acondicionado

Zitten wat regionale verschillen tussen, maar veel woningen dus zonder.

Daar speelt vermoedelijk in mee dat het tot een aantal jaar geleden, en vermoedelijk nog steeds, verplicht is in de zomer temperaturen op de werkplaats te behouden rond zo'n 24 graden. Je noodzaak voor airco is dan ook thuis gewoon minder. Want zeker 's avonds zal het thuis al gewoon koeler zijn.

Zelf enkele jaren in het midden oosten gewoond. Daar wel airco, maar koelde je echt niet tot bijvoorbeeld 19 graden zoals ik mensen in Nederland zie doen. Het is dan gewoon echt koud als je van buiten komt indien je daar woont en je lichaam geaclimatiseerd is, en went het ook gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
Bewust niet heel veel, onbewust toch wat.

Geen kinderen, vlieg nooit, koud douchen, pak liever de fiets dan de auto, verwarming in de winter op 17,5 graden (behalve met bezoek).
Wel volg ik een dierlijk dieet om gezondheidsredenen maar haal het meeste vlees wel bij de boer (grasgevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Zo standaard zijn airconditioners in Spanje niet. In 2019 had nationaal nog geen 1 op 3 airconditioning thuis:

Daar speelt vermoedelijk in mee dat het tot een aantal jaar geleden, en vermoedelijk nog steeds, verplicht is in de zomer temperaturen op de werkplaats te behouden rond zo'n 24 graden. Je noodzaak voor airco is dan ook thuis gewoon minder. Want zeker 's avonds zal het thuis al gewoon koeler zijn.
Klopt, en als je het hier al ziet dan wordt het weinig gebruikt. De buren hebben het wel maar hij staat volgens mij nooit aan (zie nooit de fan draaien van de buitenunit).

Het is inderdaad nu wel druk op kantoor, veel collega's gaan erheen om die reden. Officieel moeten we 2 dagen in de week op kantoor zijn, maar sommige collega's gaan nu zelfs de hele week. Ik ga zelf maar 1 dag per week, de rest zit ik nog steeds gewoon thuis, het is hier binnen nu 30 graden en dat is prima te doen vind ik (met IT werk waar je toch weinig fysieke inspanning verricht). Goede ventilator erbij en prima. Zodra de buitentemp. onder de binnen zakt, gooi ik alle ramen open en ventilatoren aan, en zit ik in het donker (tegen insecten, ze hebben hier enorme kakkerlakken). Horren zijn geen optie want de ramen zijn enorm hoog.

En voor verwarming heeft een warmtepomp weinig zin, ik geef zo weinig uit aan stroom (gasverwarming heb ik al helemaal niet). In de winter zit ik vaak met 14-15 graden binnen maar dat is wel het minimum. Het is een gebouw uit rond 1890 dus nul isolatie en hoge plafonds (3,2 meter) dus alle warmte verdwijnt toch richting het plafond. Wel redelijk dikke muren trouwens. Ik heb 2 uur per dag gratis stroom dus in de winter zet ik mijn kacheltje dan met een timer voluit aan. Dat is voor 90% van de winter voldoende, er zijn meestal een week of 2-3 dat ik ook gedurende de dag moet verwarmen maar meer dan dat is het gewoon niet. Moet ik dus wel bij zeggen dat ik 14 a 15 graden wel acceptabel vind.

Zonnepanelen heb ik trouwens niet. Dat kan hier gewoon niet, ik woon op de 1e verdieping van een gebouw met 5 verdiepingen... Zelfs als we het met alle buren samen zouden doen dan is er nog nauwelijks voordeel aan vanwege het kleine oppervlak per persoon.

Sowieso zie je hier nauwelijks panelen omdat er geen saldering is. Je krijgt de prijs die het op dat moment waard is, en op een zonnige dag als iedereen levert dan is het gewoon geen drol waard. Dus het loont gewoon niet.
Marc3l schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:20:
Geen kinderen, vlieg nooit, koud douchen, pak liever de fiets dan de auto, verwarming in de winter op 17,5 graden (behalve met bezoek).
Koud douchen? Brrr, moet er niet aan denken. Doe je dat vanwege het milieu of om andere redenen?

[ Voor 38% gewijzigd door GekkePrutser op 18-07-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
psychodude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Zelf enkele jaren in het midden oosten gewoond. Daar wel airco, maar koelde je echt niet tot bijvoorbeeld 19 graden zoals ik mensen in Nederland zie doen. Het is dan gewoon echt koud als je van buiten komt indien je daar woont en je lichaam geaclimatiseerd is, en went het ook gewoon niet meer.
In landen met gemiddeld hogere temperaturen bouwen ze hun huizen ook wel anders.

Als kind gingen we met het gezin naar Portugal (3 dagen onderweg in een audi 80 zonder airco met 3 kinderen op de achterbank :) )

Het huisje waar we verbleven was klein, witte muren, met kleine ramen en grote dak oversteken. Binnen was het altijd relatief koel zonder airco.

Als ik zelf een volgende keer zou bouwen dan zal ik daar zeker rekening mee houden.

Als de temperatuur bij ons blijft stijgen dan zal hier de bouwstijl ook wel in die richting evolueren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
GekkePrutser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:04:

Koud douchen? Brrr, moet er niet aan denken. Doe je dat vanwege het milieu of om andere redenen?
Meer als mentale uitdaging, al een kleine overwinning in de ochtend. Ook een beetje dat het goed schijnt te zijn voor je immuunsysteem.

Het blijft verschrikkelijk de eerste paar seconden 😛maar daarna is het goed te doen zeker in deze periode. Maar onbewust helpt het ook een klein beetje voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Wozmro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:24:
[...]

In landen met gemiddeld hogere temperaturen bouwen ze hun huizen ook wel anders.

Als kind gingen we met het gezin naar Portugal (3 dagen onderweg in een audi 80 zonder airco met 3 kinderen op de achterbank :) )

Het huisje waar we verbleven was klein, witte muren, met kleine ramen en grote dak oversteken. Binnen was het altijd relatief koel zonder airco.

Als ik zelf een volgende keer zou bouwen dan zal ik daar zeker rekening mee houden.

Als de temperatuur bij ons blijft stijgen dan zal hier de bouwstijl ook wel in die richting evolueren
Ik vraag het mij af. Nederlanders zijn toch bijzonder eigenwijs. Historisch gezien hebben wij namelijk ook gewoon een legio van mogelijkheden om verkoeling te hebben thuis, maar we stappen er juist meer en meer van af.

Kijk gewoon terug naar wat we vroeger gebruikten: klimop begroeiing, beschutting van bomen, luiken voor de ramen. Het zijn allemaal zaken die helpen om veel van de hitte weg te nemen, ook in de warmere zomer dagen.

Veel nieuwbouwwijken zijn relatief kaal, luiken o.i.d. zie je echt gewoonweg vrijwel nooit meer, behoudens op boerderijen behouden in oude stijl. De klimop is passé, komt nog maar weinig woning tegen waar deze een muur bedekt. En daadwerkelijk bebossing om schaduw te geven in tuin, verkoeling voor de woning? Nee, waar moet men dan zonnen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ja, misschien zijn ze wel eigenwijs: :)
https://mobile.twitter.com/onderhoudsarmoe

Wij hebben hier in onze westgerichte tuin een berk en een kersenboom die er vanzelf gekomen zijn. Ik zeg elke dag dankuwel tegen die bomen voor de verkoeling die ze brengen in de tuin en in huis.

Ik was vandaag in een grote kinderopvang voor het werk. De speelplaats was tegels en kunstgras in de volle zon. Alleen al kort over de speelplaats wandelen was al hels. De kinderen waren binnen aan het spelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@psychodude
Toch heb ik in mijn nieuwbouwhuis het minst last van de hitte dankzij de warmte werende coating wat standaard in de HR++ glas zit en goede isolatie..
Wel heb ik ochtends en nachts de boel open gehad. Nu is het nog steeds 23 graden hier in huis met een tuin op het zuiden

Mensen die in de weer zijn met een Airco lag ik ook vierkant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:01:
Dat heeft meer met onwetendheid te maken.
Als er iets heerlijk is, is het een goede split unit die voor een appel en een ei de hele zomer je huis koel houdt, zonder insecten en vuil binnen te krijgen omdat alles open moet.

Er zijn veel huizen die de hele dag zonstraling ontvangen. De boel dichthouden en ochtend en avond luchten helpt dan vrijwel niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58

Dennis1812

Amateur prutser

Hij mag mij uitlachen. Ik geniet er gewoon van in zomer én winter.
Ik lach wel om de gasrekening van de CV gestookte dan?

Ofja. Ik lach gewoon niemand uit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:01:
@psychodude
Succes met het overdag koel houden van een werkzolder (voorzien van isolatie en met HR++ glas) met een plat dak of zadeldak. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:09
Ik hoor teveel mensen om mij heen in goed geïsoleerde huizen waar het ook ontzettend warm wordt binnen. Het zal ongetwijfeld minder snel opwarmen en afkoelen, maar met meerdere hete dagen achter elkaar komt de warmte ook daar gewoon in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:02:
Ik hoor teveel mensen om mij heen in goed geïsoleerde huizen waar het ook ontzettend warm wordt binnen. Het zal ongetwijfeld minder snel opwarmen en afkoelen, maar met meerdere hete dagen achter elkaar komt de warmte ook daar gewoon in huis.
Het valt mij alles mee, ook na een flinke extra isolatieronde met nieuwe hr ++ ramen etc. Maar inderdaad, is de warmte binnen moet je extra ventileren. Onze aircos draaien wel iets meer, maar vanwege de zonnepanelen maakt dat niets uit. Ook is ons huis wit geverfd, en dat lijkt misschien wel het meeste te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rene44 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:29:
[...]

moet je extra ventileren.
Dat helpt niet hoor. De thermische massa van een huis is enorm. Dat krijg je niet gekoeld met een beetje (ook vrij warme) buitenlucht.
Onze aircos draaien wel iets meer, maar vanwege de zonnepanelen maakt dat niets uit.
Hoezo niet? Bedoel je financieel of ecologisch? De stroom kun je voor 61 cent per kWh verkopen momenteel. Dat maakt de stroom alsnog behoorlijk duur.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Hoezo niet? Bedoel je financieel of ecologisch? De stroom kun je voor 61 cent per kWh verkopen momenteel. Dat maakt de stroom alsnog behoorlijk duur.
Die snap ik ook nooit zo. Zolang niet 100% van de stroom duurzaam is opgewekt gaat dat argument ecologisch niet op. En dan nog. Als er overschot is dan kan dat nog weer beter gebruikt worden om groene waterstof mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:05:
[...]

[...]

Oh, ik bedoelde voor ons als kostenpost. Die is er niet als ze overdag draaien en des nachts draaien de aircos (nog) niet.
CurlyMo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Die snap ik ook nooit zo. Zolang niet 100% van de stroom duurzaam is opgewekt gaat dat argument ecologisch niet op. En dan nog. Als er overschot is dan kan dat nog weer beter gebruikt worden om groene waterstof mee te maken.
Zo kan je het ook zien. In het grotere plaatje en de topic hebben wij geen kinderen, produceren we veel
meer stroom dan we afnemen en zijn volledig van het gas af. Eten vrijwel geen vlees, in geen 33 jaar met vliegtuig gevlogen en 7 bomen in de tuin. Een euro 6 diesel die ik niet meer vaak gebruik maar wel helemaal ga oprijden. Oja, 2 katten en een hond. En een vrouw die graag spulen koopt Dat dan weer wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rene44 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Oh, ik bedoelde voor ons als kostenpost. Die is er niet als ze overdag draaien
Juist wel. Stroom is erg kostbaar momenteel. 61 cent per kWh betaalt Eneco ervoor :P.
Dat is dus de vergoeding die jij ervoor kunt krijgen als je de airco niet gebruikt.

Even los van het comfort natuurlijk, ik zit ook heerlijk in de airco hier, maar dat kost me geld, ondanks dat ik 59 panelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:39
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Juist wel. Stroom is erg kostbaar momenteel. 61 cent per kWh betaalt Eneco ervoor :P.
Dat is dus de vergoeding die jij ervoor kunt krijgen als je de airco niet gebruikt.

Even los van het comfort natuurlijk, ik zit ook heerlijk in de airco hier, maar dat kost me geld, ondanks dat ik 59 panelen heb.
Lastige keuzes die wij en "men" tegenwoordig moet maken.

Wij zitten in de riante positie dat we nog 3 jaar een contract hebben bij Greenchoice, gas is weg nu, stroom betalen we 14 en 12 cent. Greenchoice is voor ons een bewuste keuze ivm groen etc. Maar we gaan ook wat stroom terugleveren, naar verwachting tussen de 500 en 1000 kW. Daarvoor krijgen we nu 11 cent per kW. Bij een andere maatschappij zouden we meer krijgen. Toch gekozen bij GC te blijven.
Maar niet altijd leuk om om de oren te krijgen dat dat een "domme" keuze is.

Wij gebruiken onze airco nu. Vorige maand zo'n 27kW, deze maand zo'n 20kW tot nu toe. 5kW per maand daarvan is standby verbruik. Het grootste deel kom rechtstreeks van onze eigen panelen. Daar kunnen we wel mee leven :) Maar ik merk wel dat ik nu veel bezig ben met het maken van dit soort keuzes. Veel meer dan voorheen.

Aanvulling
Het is niet zo zwaar bedoeld als het misschien overkomt. Ik zit hier niet de hele dag de haren uit mijn hoofd te trekken van de lastige keuzes :)
Meer een algemene overpeinzing.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 19-07-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Lastige keuzes die wij en "men" tegenwoordig moet maken.

Wij zitten in de riante positie dat we nog 3 jaar een contract hebben bij Greenchoice, gas is weg nu, stroom betalen we 14 en 12 cent. Greenchoice is voor ons een bewuste keuze ivm groen etc. Maar we gaan ook wat stroom terugleveren, naar verwachting tussen de 500 en 1000 kW. Daarvoor krijgen we nu 11 cent per kW. Bij een andere maatschappij zouden we meer krijgen. Toch gekozen bij GC te blijven.
Maar niet altijd leuk om om de oren te krijgen dat dat een "domme" keuze is.

Wij gebruiken onze airco nu. Vorige maand zo'n 27kW, deze maand zo'n 20kW tot nu toe. 5kW per maand daarvan is standby verbruik. Het grootste deel kom rechtstreeks van onze eigen panelen. Daar kunnen we wel mee leven :) Maar ik merk wel dat ik nu veel bezig ben met het maken van dit soort keuzes. Veel meer dan voorheen.

Aanvulling
Het is niet zo zwaar bedoeld als het misschien overkomt. Ik zit hier niet de hele dag de haren uit mijn hoofd te trekken van de lastige keuzes :)
Meer een algemene overpeinzing.
Tsja, keuzes inderdaad.

Wel een giga-standby verbruik van je airco trouwens. Is daar niets aan te doen?
Geen idee of GC nu echt zo veel beter is dan andere aanbieders of dat dat alleen hun imago is.

Je kunt ook een 2e slimme meter laten installeren. Je kunt dan al je stroom inkopen via GC en verkopen via Eneco. 2 contracten dus. 1 voor kopen en 1 voor verkopen. Dat is zeer lucreatief. Voor meer info:
Het grote terugleververgoeding topic

kWh trouwens, geen kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ook voor teruglevering? Dan betalen ze wel erg fors boven de marktprijs. Prijzen hieornder zonder energietax van 6 cent, maar vij lange na zit je niet op 60 cent.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Maar lomp gezien, geld is toch geen principe achter 'ons' milieu? Dat is slechts jouw portemonee.

Als ik nu de grafiek van Eneco bekijk (ik heb wind&zon):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSyJP5fsDAbRp9a7S3mzuymJeo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIYuZeNc1ES8ooNlJUD72rh3.png?f=fotoalbum_large

Is dus elke kwh al 'volledig groen', of ik nu zelf een paneel gebruik of die van Eneco, technisch verbruik ik dus al 100% groene stroom (hun cijfers, niet de mijne).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
SinergyX schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:33:
Is dus elke kwh al 'volledig groen', of ik nu zelf een paneel gebruik of die van Eneco, technisch verbruik ik dus al 100% groene stroom (hun cijfers, niet de mijne).
Dat is leuk om te beoordelen waar we gemiddeld met zijn allen mee bezig zijn maar heb je niets aan om de werkelijke impact te beoordelen.

Het verbruik heeft gewoon een Co2 impact gelijk aan de gemiddelde energiemix op dat moment. Iedere kWh die je verbruikt kan iemand anders niet gebruiken; ook als die van je zonnepanelen komt.

Inzicht in Co2 elektriciteit (op dit moment 164gCo2/kWh):
https://co2monitor.nl/energiebronnen

Mooi artikel hierover:
https://www.wattisduurzaa...as-en-waterstoffabrieken/
Je krijgt geen CO2-vrije stroom, je investeert in CO2-vrije stroom
Vergroende stroom is helaas niet emissievrij
De impact van een goed groen stroomcontract is dus nadrukkelijk positief maar ook erg indirect. Dat een groen stroomcontract in één keer al je stroomverbruik emissievrij maakt, is een hardnekkige spraakverwarring.

Of je nu een groen of grijs contract afsluit, in de praktijk brandt elke lamp in 2019 nog vooral op aardgas en steenkool. Ook de treinen van NS, de servers van Google en de waterkoker thuis, niets werkt emissievrij. Of je nu een groen of grijs contract afsluit, gemiddeld is elke verbruikte kilowattuur verantwoordelijk voor ruwweg 400 gram extra CO2 in de atmosfeer. Met een groen contract verlaag je jouw CO2-uitstoot niet. Wel verbeter je de businesscase voor CO2-reductie in je toekomst.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wozmro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:24:

Met de voorziene groei van PV durf ik toch te betwijfelen of dit de optimale strategie is. Onze grootste uitdaging is warmtevraag in de winter, maximaliseren van zoninstraling blijft dus wenselijk. Dat er in de zomer dan gekoeld moet worden op momenten dat er een (in de toekomst gigantisch) overschot aan energie is hoeft geen probleem te zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

assje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Dat is leuk om te beoordelen waar we gemiddeld met zijn allen mee bezig zijn maar heb je niets aan om de werkelijke impact te beoordelen.

Het verbruik heeft gewoon een Co2 impact gelijk aan de gemiddelde energiemix op dat moment. Iedere kWh die je verbruikt kan iemand anders niet gebruiken; ook als die van je zonnepanelen komt.

Inzicht in Co2 elektriciteit (op dit moment 164gCo2/kWh):
https://co2monitor.nl/energiebronnen

Mooi artikel hierover:
https://www.wattisduurzaa...as-en-waterstoffabrieken/
Het is niet aan mij om bedrijven te betichten van onjuiste informatie, daar zijn instanties voor als zij blijkbaar de regeltjes overschrijden bij onjuiste informatie. Ik lees simpel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXAc6cJURLQjw_H_Mt5jPs47d90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3zsBsomUAkZY1uf0S28SDHw3.png?f=user_large

En bij geen mogelijkheid tot zonnepanelen, is dat voor mij meer dan genoeg.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CurlyMo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Het maken van waterstof met overschotten klinkt veel leuker dan het is, leuk artikel hierover:
https://www.wattisduurzaa...om-is-keihard-kansloos-2/
Dat niemand bij zijn volle verstand waterstof zal produceren uit uitsluitend elektriciteit waarvoor niemand wil betalen, betekent niet dat het concept ‘groene waterstof’ kansloos is. Gelukkig maar. De energietransitie is zonder CO2-vrije waterstof tenslotte wel zo goed als kansloos. Alleen daarom zal CO2-vrije waterstof er zeker komen.

De consequentie van de hierboven beschreven marktdynamiek is slechts dat er voor het elektriciteitsverbruik van waterstofproducenten fatsoenlijk betaald moet worden. De consequentie daarvan is dat waterstof de komende decennia nog niet in overvloed beschikbaar zal zijn, en dat groene waterstof waarschijnlijk nooit echt spotgoedkoop zal zijn. Dat is misschien doorslaggevend voor de plannen die je nu met waterstof hebt/had. Doe er je voordeel mee.

Wie groene waterstof wil produceren, is voor de elektriciteitsmarkt geen barmhartige samaritaan die zich ontfermt over waardeloze overschotten. De waterstofproducent zal net als iedereen moeten betalen voor zijn verbruik. Het populaire idee van grootschalige waterstofproductie uit gratis stroom is daadwerkelijk kansloos. Mooier kan ik het niet maken.

[ Voor 51% gewijzigd door assje op 19-07-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:02:
Mijn jaren 80 huisje is beneden even koel als het A+++ huis van m'n ouders (vorig jaar opgeleverd). Boven loopt het verschil sneller op, maar daar is de airco voor. In ruil voor wat verbruik op de dagen dat de panelen staan te brullen (in alle stilte), verwarm ik ermee in de winter tegen een flink lager energieverbruik dan een CV ketel. Zo'n zolder met schuin dak blijft altijd een beetje een geval apart kwa temperatuurbeheersing, ook al zet je er 20cm isolatie bij.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
SinergyX schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:46:
En bij geen mogelijkheid tot zonnepanelen, is dat voor mij meer dan genoeg.
Dat is je goed recht. Als je dan maar niet op een discussieforum het argument maakt dat jouw energieverbruik niet leidt tot uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

assje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Dat is je goed recht. Als je dan maar niet op een discussieforum het argument maakt dat jouw energieverbruik niet leidt tot uitstoot.
Dan moet je bij eneco zijn die onjuist informatie geeft, ik quote slechts hetgeen wat MIJN energieleverancier mij aan informatie verschaft. Selectief (of incompleet) cijfertjes van A of B brengen daar weinig anders in, buiten dat de primaire principes nog steeds geld zijn en absoluut geen verlaging van uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
SinergyX schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:51:
Dan moet je bij eneco zijn die onjuist informatie geeft, ik quote slechts hetgeen wat MIJN energieleverancier mij aan informatie verschaft.
Sorry maar dit is redeneren op niveau kleuterschool. Ik herhaal:
Je krijgt geen CO2-vrije stroom, je investeert in CO2-vrije stroom
Vergroende stroom is helaas niet emissievrij
De impact van een goed groen stroomcontract is dus nadrukkelijk positief maar ook erg indirect. Dat een groen stroomcontract in één keer al je stroomverbruik emissievrij maakt, is een hardnekkige spraakverwarring.
ALLE energieverbruik resulteert in uitstoot (net zoals een vlucht waarvoor Co2 compensatie is gekocht). Dit heeft verder niets met regeltjes of instanties te maken; dit is gewoon hoe het werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 19-07-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Brent schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:48:
Zo'n zolder met schuin dak blijft altijd een beetje een geval apart kwa temperatuurbeheersing, ook al zet je er 20cm isolatie bij.
Wij hebben op ons dakvlak op zuid over vrijwel de hele oppervlakte zonnepanelen; ben wel benieuwd wat dat nog scheelt qua opwarming door instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:28:
Ook voor teruglevering? Dan betalen ze wel erg fors boven de marktprijs. Prijzen hieornder zonder energietax van 6 cent, maar vij lange na zit je niet op 60 cent.

Hier is een heel topic voor om contracten uit te pluizen die de hoogste terugleververgoeding bieden. Vooral werkbaar/relevant als je een overschot aan energie hebt en/of geen gas meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Brent schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Mijn jaren 80 huisje is beneden even koel als het A+++ huis van m'n ouders (vorig jaar opgeleverd). Boven loopt het verschil sneller op, maar daar is de airco voor. In ruil voor wat verbruik op de dagen dat de panelen staan te brullen (in alle stilte), verwarm ik ermee in de winter tegen een flink lager energieverbruik dan een CV ketel. Zo'n zolder met schuin dak blijft altijd een beetje een geval apart kwa temperatuurbeheersing, ook al zet je er 20cm isolatie bij.
Wij (klein rijtjeshuis '57) hadden ook grote twijfels over het nut van onze nieuwe dak-isolatie, maar ik moet zeggen dat het effect hier verbluffend is. Sinds die isolatie is het hier boven in de zomer niet meer warmer dan beneden, en in de winter ongeveer 15 graden (verwarming alleen dat wat automatisch naar boven gaat vanaf beneden).
Wel in combinatie met rolluiken op de bovenverdieping en zonnepanelen op de zuidkant van het dak. Dat zal ook meehelpen natuurlijk. Maar dan nog zijn wij verbaasd over het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 18:07
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:57:
[...]
Een tank binnen is ook geen optie. En dan nog zul je het moeten verplaatsen van de tank naar de plekken waar je het wil gebruiken.
Dan houdt het inderdaad snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Sjamo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Wij (klein rijtjeshuis '57) hadden ook grote twijfels over het nut van onze nieuwe dak-isolatie, maar ik moet zeggen dat het effect hier verbluffend is.
Hangt erg af van bouwjaar denk ik. Hoe langer terug, hoe meer winst er valt te behalen. Onze zolder heeft ook nog eens een raam en muur op zuid :P Na-isolatie zal zeker helpen voor de winter, maar de zomer niet veel als ik het bij de buren peil. Ook de panelen (als 'schild') hebben geen verschil gemaakt overigens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:28:
[...]

ja, juist voor teruglevering. 61 cent. Stroomafname is daar iets van 83 cent geloof ik. Maar ik ben netto producent dus ik lever alleen maar terug.
Zie de tabel in de startpost hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit vind ik ook echt wel hufterig als winkels dit doen:

https://nos.nl/artikel/24...moeten-deuren-dichthouden

Airco op standje vrieskist en dan gewoon glashard de deuren open laten staan. Ik merk het hier in Barcelona regelmatig, ik loop voorbij een winkel en je krijgt echt zo'n ijzige golf van kou. Uiteraard staan de deuren wijd open. In die winkels zelf is het dan ook echt ijskoud. Ik dacht dat een airco helemaal niet werkt als de deuren zo ver open staan, maar blijkbaar kan je daar met genoeg capaciteit prima tegenop werken.

Ik voel me zelf al bezwaard als ik mijn grote server van 100W een dagje vergeet uit te zetten en voor niks 2,4kW verbrand heb 8)7

Wordt echt tijd dat dit hier ook moet. Het zijn ook allemaal de grote merken (bijv. kleding) die het doen, het kleine kunstzaakje of de bakker met 3 man personeel e.d. doen dit niet. Zo'n grote winkel heeft tientallen kilowatts aan koeling, dat tikt echt wel aan als het constant op volle kracht moet draaien.

Alleen die 150 euro boete is dan weer onzin, die valt in het niet bij de stroomkosten van een dagje airco blaffen in zo'n grote winkel. Beter de lijst met overtreders groot publiceren, al die grote merken hebben de mond vol van hoeveel ze zogenaamd om het milieu geven, en de merkschade is dan veel groter voor ze. Zeker in Parijs want dat is gewoon de stad die iedereen associeert met het klimaat.

PS: Dit vind ik dan wel weer onredelijk:
Particulieren moeten ook een duit in het zakje doen. "Het gaat om kleine gebaren", zei regeringswoordvoerder Olivier Véran. "Als je op vakantie gaat, trek dan alle stekkers uit het stopcontact en zet je wifi uit."
Mijn WiFi is behoorlijk zuinig, en ik heb deze gewoon nodig tijdens afwezigheid voor mijn alarm en domotica. Mijn vaste stroombelasting (terwijl de koelkast niet draait) is ongeveer 100W en dit is met 2 access points, het alarm, 3 camera's, 3 servers en 2 desktops (NUC's en alle router en vaste switches) waarvan een groot deel niet zal draaien tijdens een vakantie. Uiteraard zet ik spullen die ik niet nodig heb dan weer wel uit met de stekker er helemaal uit, voorkomt ook brand e.d. Ook zet ik het licht dan wel vaak aan 's avonds vanwege inbraakrisico (2 weken terug nog een inbraak gehad, Barcelona is helaas een zeer criminele stad).

[ Voor 59% gewijzigd door GekkePrutser op 22-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32

The Zep Man

🏴‍☠️

GekkePrutser schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:57:
PS: Dit vind ik dan wel weer onredelijk:

[...]

Mijn WiFi is behoorlijk zuinig, en ik heb deze gewoon nodig tijdens afwezigheid voor mijn alarm en domotica. Mijn vaste stroombelasting (terwijl de koelkast niet draait) is ongeveer 100W en dit is met 2 access points, het alarm, 3 camera's, 3 servers en 2 desktops (NUC's en alle router en vaste switches) waarvan een groot deel niet zal draaien tijdens een vakantie. Uiteraard zet ik spullen die ik niet nodig heb dan weer wel uit met de stekker er helemaal uit, voorkomt ook brand e.d. Ook zet ik het licht dan wel vaak aan 's avonds vanwege inbraakrisico (2 weken terug nog een inbraak gehad, Barcelona is helaas een zeer criminele stad).
Dit is een oproep aan alle inwoners, niet enkel aan jou. Bij veel mensen is 'wi-fi' niets anders dan een router+access point van de provider dat gebruikt wordt als internet toegangspunt voor client devices. Stel dat dat apparaat 10 watt eet (niet onrealistisch bij kabelmodems), dan kan dat prima uit staan bij vakanties. 10 watt maal het aantal huishoudens op vakantie is mogelijk significant genoeg om het zo neer te zetten (en effectief te vragen, want dit is realistisch gezien niet controleerbaar).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Als door die open deuren er 2 klanten extra binnenkomen die iets kopen heeft de winkelier die airco kosten er al weer uit.

Energie is blijkbaar veel te goedkoop... misschien moet de kwh prijs naar een paar euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
joopv schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:21:
Als door die open deuren er 2 klanten extra binnenkomen die iets kopen heeft de winkelier die airco kosten er al weer uit.

Energie is blijkbaar veel te goedkoop... misschien moet de kwh prijs naar een paar euro.
Energie is vooral voor ondernemers en de industrie veel te goedkoop, tenminste in Nederland. Het klopt gewoon niet dat de consument een veelvoud voor energie betaald itt de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abom schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Energie is vooral voor ondernemers en de industrie veel te goedkoop, tenminste in Nederland. Het klopt gewoon niet dat de consument een veelvoud voor energie betaald itt de industrie.
Dat valt tegenwoordig allemaal wel mee met de huidige energieprijzen. De belasting op kwh is de laatste jaren gedaald voor consumenten naar 8 cent (gas gestegen).. maar waar vroeger de belasting de grootste deel was, is dat nu de kale prijs. (En die is voor de industrie hetzelfde van 5 cent naar 30-40 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Dat valt tegenwoordig allemaal wel mee met de huidige energieprijzen. De belasting op kwh is de laatste jaren gedaald voor consumenten naar 8 cent (gas gestegen).. maar waar vroeger de belasting de grootste deel was, is dat nu de kale prijs. (En die is voor de industrie hetzelfde van 5 cent naar 30-40 cent).
Ik woon vlak bij een industriegebied (drie jaar geleden huis gekocht). Toen stond er heel ver weg een windmolen. Nu staan er vijf, waarvan een redelijk dicht bij (verder geen last van gelukkig). Het lijkt er een beetje op dat elk bedrijf zijn eigen windmolen wil plaatsen zo snel als ze er bij komen. Dus het zal lonend voor ze zijn door de hoge prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 25-07-2022 11:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Veel beslissingen die we hier hebben genomen, zijn niet voortgekomen uit zorgen om het milieu. Evengoed blijken een aantal van die beslissingen wel impact te hebben op dat gebied. Kan je dat dat scharen onder, wat doe jij om het milieu te sparen?

Dat we geen kinderen hebben valt daar natuurlijk onder. Die beslissing had voor mij hooguit minimaal met het milieu te maken.
Hetzelfde geldt voor erg dicht bij het werk gaan wonen. Maar een andere grote is voor ons het bewust kopen van een klein ouder huis. Dat laatste heeft hier, ondanks dat het milieu beslist geen hoofdrol speelde in die beslissing, wel een grote impact op onze "verduurzaming".

Isolatie was voor minder m2. Minder kW nodig voor koelen en verwarmen. En sowieso blijkbaar een betrekkelijk laag energieverbruik, ondanks het hebben van een aquarium.

Ik zie zelden of niet mensen die onze aantallen m2 opgeven voor ruimtes die ze willen koelen en/of verwarmen. Vaak is het zelfs een veelvoud.
Vroeger (ja ik ben oud), was het normaal om de ruimte die je moet/wil verwarmen zo klein mogelijk te houden. Huizen waren veel kleiner dan ze nu gebouwd worden, en woonkamers werden gesplitst met een schuifdeur om de te verwarmen ruimte zo klein mogelijk te maken.

Tegenwoordig breekt "men" onmiddellijk" de muur tussen keuken en kamer weg, zodat de standaard te verwarmen ruimte juist groter wordt.

Kleinere huizen zouden mijns inziens niet alleen veel goedkoper zijn in energie-verbruik, maar ook ruimte geven voor meer woningen. Maar toch merken wij dat mensen in onze omgeving de neus optrekken voor een woning als die van ons.
Misschien past dit stuk hier niet, dan excuus. Maar het is wel iets dat ons bezig houdt momenteel. Of kleinere huizen (niet specifiek "tiny houses", zouden kunnen bijdragen aan minder belasting op milieu in het algemeen.

Voor het idee, ons huis is qua oppervlak ongeveer 6x6m. 2 woonlagen plus een zolder onder puntdak (rijtjeshuis). Woonkamer ongeveer 20m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Sjamo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:28:
Vroeger (ja ik ben oud), was het normaal om de ruimte die je moet/wil verwarmen zo klein mogelijk te houden. Huizen waren veel kleiner dan ze nu gebouwd worden, en woonkamers werden gesplitst met een schuifdeur om de te verwarmen ruimte zo klein mogelijk te maken.

Tegenwoordig breekt "men" onmiddellijk" de muur tussen keuken en kamer weg, zodat de standaard te verwarmen ruimte juist groter wordt.
Vroeger waren woningen nauwelijks geisoleerd. Bij een moderne geïsoleerde woning maakt het openen van ruimtes binnen de thermische schil nauwelijks iets uit. De warmteweerstand van de thermische schil is zomaar >50x hoger dan muren/vloeren binnen de thermische schil.

Het reduceren van m2 thermische schil heeft een veel grotere impact dan reductie van m2/m3. Ofwel, met een groot appartement doe je het snel beter dan een klein vrijstaand huis (en dus ook hippe tiny houses).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 25-07-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online

....
Misschien past dit stuk hier niet, dan excuus. Maar het is wel iets dat ons bezig houdt momenteel. Of kleinere huizen (niet specifiek "tiny houses", zouden kunnen bijdragen aan minder belasting op milieu in het algemeen.
Je kan dat verder doortrekken.

Vroeger hadden we ook auto's waarin een 55pk motor lag, geen airco, geen stuur en rembekrachtiging. En we vonden dat destijds normaal. Het hebben van een auto was al niet zo vanzelfsprekend als het nu is. Mijn ouders hebben nooit een auto gehad.

Het aanbod in de supermarkt was ook heel anders dan wat we nu hebben. Nu vind je het normaal dat er allerlei groenten, fruit en andere levensmiddelen uit verre tropische landen bij jou in het schap ligt. Er was toch echt een tijd dat je het met aardappelen, zuurkool en andere traditionele Nederlandse zaken moest doen.

De prijs die je voor die verhoogde levensstandaard betaalt kun je direct omrekenen naar verhoogde CO2 uitstoot.

[ Voor 29% gewijzigd door joopv op 25-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Voor het idee, ons huis is qua oppervlak ongeveer 6x6m. 2 woonlagen plus een zolder onder puntdak (rijtjeshuis). Woonkamer ongeveer 20m2.
Een kleinere woning is misschien soms wel een oplossing, maar zeker niet altijd. Ik zou bijv. waarschijnlijk niet gelukkig worden in jullie huis, omdat er geen fatsoenlijke keuken in zit. En 4 slaapkamers lijkt me ook geen optie (2 werkkamers, 1 slaapkamer en 1 logeerkamer).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
GekkePrutser schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:57:
Dit vind ik ook echt wel hufterig als winkels dit doen:

https://nos.nl/artikel/24...moeten-deuren-dichthouden

Airco op standje vrieskist en dan gewoon glashard de deuren open laten staan.
[...]
Wat te denken van diezelfde winkels die in de winter de deuren ook open hebben staan :| Of terrasheaters bij horeca gelegenheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ThinkPad schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Wat te denken van diezelfde winkels die in de winter de deuren ook open hebben staan :| Of terrasheaters bij horeca gelegenheden
In Frankrijk hebben ze het bij wet verboden als voorbereiding om te besparen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Een kleinere woning is misschien soms wel een oplossing, maar zeker niet altijd. Ik zou bijv. waarschijnlijk niet gelukkig worden in jullie huis, omdat er geen fatsoenlijke keuken in zit. En 4 slaapkamers lijkt me ook geen optie (2 werkkamers, 1 slaapkamer en 1 logeerkamer).
Mijn huis is vergelijkbaar, woonkamer 27m2, losse hoekkeuken (ruimte 12m2, ik denk 15 meter aanrechtlbad), 3 slaapkamers, 2 toiletten, 1 badkamer en nog een dichte veranda die voor veel warmte zorgt in het voor en najaar en dan gratis de huiskamer opwarmt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:35

crisp

Devver

Pixelated

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Ik woon in een soortgelijke woning, 6x6 oppervlak, totaal inclusief zolder (voor de helft ivm stahoogte) 90m² woonoppervlak. We hebben 3 ruime slaapkamers (waarvan 1 de helft van de zolder) en een werkkamer. Een badkamer met bad en 2e toilet (maar geen aparte douche), en een keuken van ongeveer 10m² wat wellicht niet groot is, maar in mijn ogen best fatsoenlijk ;)

En hoewel ons huis misschien niet heel groot is (zeker niet met 2 pubers in huis) hebben we wel een ruime achtertuin van 14 meter lang, wat zeker in de zomer heel fijn is :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:17:
Ik wou dat er een soortgelijk topic zou zijn "Wat doen grote bedrijven eraan om 'ons' milieu minder te belasten", ik denk dan dat het topic óf aardig leeg zou zijn óf vol zou staan met bühne-onzin ;)

Wat doe ik in mijn huurwoning om zo min mogelijk belastend te zijn:
- 3x/week (soms 4x, maar toegegeven, dat lukt ons niet altijd, omdat we ook natrium-arm moeten koken) vegetarisch eten, dus ook geen boterhamvlees e.d. Als we wel vlees eten dan is het één kipfileetje voor 2 personen en 1x/week zalm. Kip schijnt dan nog van de grote 3 (kip, rund, varken) het minste belasting voor het milieu te zijn en de zalm die we kopen is gekweekt
- verwarming gaat tussen 20:00 - 23:00 op 18c (want dan zitten we beneden), de rest van de dag en nacht staat ie op 16,5c
- overal radiatorfolie achter de verwarming in woonkamer + keuken
- op de studeerkamer waar we veel zijn (thuiswerken) hebben we een elektrisch kacheltje zodat de verwarming niet aanhoeft
- in 2013 meegedaan aan een woningverenigingsinitiatief voor zonnepanelen: 4x 250WP aangeschaft (zelf aangebrachte voorziening)
- wasmachine/vaatwasser gaan aan ná 21:00; ok dit is niet perse beter voor het milieu dan vóór 21:00, maar het scheelt iéts in de kosten ;)
- áls ik naar het werk ga, dan alles met de bus. Auto: 7400 km/jaar en we hebben maar één auto
- geen enkel apparaat (tv, mediaspeler, dvdspeler, PC) staat op standby, maar drukken we volledig uit als we ze niet gebruiken
- overal LED lampen. Geen enkele gloei- of spaarlamp meer
- nieuwe CV ketel (april 2021) door woningvereniging (we merken er eigenlijk niks van)
- A+++ diepvries en wasmachine gekocht
- we hebben géén wasdroger, maar we hangen onze was gewoon binnen
- we gebruiken eco-vaatwastabletten, eco-toiletreiniger e.d.
- ál onze cosmetica, behalve tandpasta is van Lush, dus geen chemische rotzooi
- we koken op stroom, niet op gas
- we hebben geen houtkachel dus we kunnen daar ook niks mee vervuilen

Helaas is het een woningvereniginghuis en de ramen, ondanks dubbelglas, stammen wel nog uit de jaren 80 inclusief houten kozijnen, dus je voelt toch nog wel kou bij de ramen. Je kunt folie plakken en andere dingen voor het raam zetten totdat je een ons weegt, maar beter dan dit krijg ik het niet.

Ons jaarverbruik (2 persoons huishouden):
- 1860 kWh aan stroom
- 825 m3 gas
- 117 m3 water

Dit is eigenlijk al jarenlang hetzelfde (zeker vanaf 2013), dus we zitten altijd om en nabij hetzelfde verbruik. Ja, ik moet zeggen dat ik het wel vaker onaangenaam kil heb, maar een fleecedeken over mijn bovenbenen heen en een trui aan overdag binnen helpen wel.

Ik vind dat we het best goed doen ;)
Wij hebben afgelopen winter dus de verwarming default op 16,5c laten staan en NIET aangezet. We hebben ons het dekbed mee naar beneden genomen en daar lekker onder gezeten op de bank en de katten erbovenop :)
We hebben een aanzienlijk grote drop in gasverbruik (en het was al best zuinig). Dit gaan we dus op dezelfde manier voortzetten, ookal levert het financieel niks op met de huidige prijzen :'(

Aangezien onze tuin echt pal op het zuiden ligt, staat de zon dus continu op onze ramen te stralen. In de zomer, om het nog aangenaam te houden, doen we nu al 3 jaar op rij witte lakens (Action) aan de buitenkant van onze ramen hangen om instralingswarmte tegen te gaan (bij gebrek aan zonnewering). Dat scheelt echt aanzienlijk in binnentemperatuur, want wit weerkaatst hitte ook nog eens. Ok, we zien dan wel niks meer, maar we hebben niet het volledige-duisternis-effect van rolluiken. We zetten daarnaast de grote parasol op en schuiven die dan ook nog eens tegen het raam. 's Avonds als ze zon echt weg is, rol ik op de begane grond het laken omhoog en "leg" het opgerolde deel op de parasol.

Ik woon in het uiterse zuiden van Limburg dus daar wordt het vaak warmer dan elders, plus, het wonen in het groen zorgt voor de nodige luchtvochtigheid.
Mijn voortuin (noorden) is volledig groen, geen enkel tegeltje (behalve naar de voordeur toe). De achtertuin is 80% groen, en ook echt goed groen. Geen spik-en-span gazon, maar gewoon een gazon waar klaver in staat, madeliefjes, en bij-bloemetjes, paardenbloemen e.d. Dus we hebben veel volgens en insecten in de tuin. Dus onze tuinen houden de omgeving rondom het huis ook een stuk koeler.

Verder houden we alles potdicht, waardoor de luchtvochtigheid natuurlijk wel snel stijgt. We hebben een Daikin MC70L luchtreiniger voor de 1e verdieping en een Winix Zero Pro luchtreiniger voor de begane grond om de lucht in ieder geval een beetje schoon te houden. Gecombineerd verbruik op de HIGH stand is 44Watt continu. 's Avonds om 22:30 gaan alle ramen en deuren wagenwijd open, inclusief vlizotrap en dakraam zolder (schoorsteeneffect).
En op deze manier houden we het redelijk aangenaam zonder airco. Het hoogste wat het bij ons binnen (begane grond dan wel) is geweest, is 23,2c (wel met 64% LVH).
Nu het aan de lopende band warm is, warmt het natuurlijk wel sneller op; ik zit nu "al" op 22,6c en 61% LHV binnen, terwijl het nu al 2 dagen 30c en 28c is (na die belachelijke week van 40c).

Wanneer het hier langdurig hoger is dan 27 graden en het in de nachten ook niet koeler wordt dan 17c, dan koken wij niet. We maken dan salades met stokbrood, om zo te zorgen dat we geen heet kookgerei en extra vocht produceren zodat het aangenaam blijft. Ja het is wat duurder qua eten op deze manier, maar alle bovenstaande maatregelen verslaan het gebruik van een (mobiele) airco.

Wat ik nog zou kunnen aanschaffen om het nóg aangenamer te maken buiten een airco, is een luchtontvochtiger en die instellen op 48%. Dan mag het qua temperatuur best wat warmer worden, maar hoe een temperatuur aanvoelt valt of staat bij de LVH.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deathchant schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Wij hebben afgelopen winter dus de verwarming default op 16,5c laten staan en NIET aangezet. We hebben ons het dekbed mee naar beneden genomen en daar lekker onder gezeten op de bank en de katten erbovenop :)
We hebben een aanzienlijk grote drop in gasverbruik (en het was al best zuinig). Dit gaan we dus op dezelfde manier voortzetten, ookal levert het financieel niks op met de huidige prijzen :'(
Dat gaat hier niet werken, aangezien we veel thuis werken. 's avonds staat bij ons de verwarming altijd al uit (hij gaat om 8 uur uit). Ik zou dat 2 uur kunnen vervroegen, maar met 16 graden kun je niet werken met een kantoorbaan....

En een dekbed is echt niet nodig, een lekkere fleecedeken is ook goed (of een footsie en/of snuggie blanket, die zijn helemaal perfect).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Abom schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Als bedrijven hetzelfde moeten betalen wordt alles alleen nog maar duurder, want die kosten worden gewoon doorberekend naar de consument. ;)
En de prijzen stijgen helaas al gestaag door.

Maar voor dit topic, wij hebben het volgende gedaan:
CV verwarmen -> L/L warmtepomp/airco. (alleen warmwater en koken nog met gas).
Diesel/benzine -> naar PHEV gegaan, en van 2 auto's naar 1. (we werken sinds kort beide op fietsafstand van het werk).
Zonnepanelen op het dak -> om de stroomkosten die we meer hebben toch wat te drukken.

Zo heel veel andere mogelijkheden hebben/willen we niet. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:23
FabianGTI schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Als bedrijven hetzelfde moeten betalen wordt alles alleen nog maar duurder, want die kosten worden gewoon doorberekend naar de consument. ;)
En de prijzen stijgen helaas al gestaag door.
En de slimme ondernemer zorgt vervolgens voor minder energiekosten, wat een lagere prijs = meer verkoop betekent. Anderzijds betekent hogere kosten dat de consument minder kan kopen, wat ook weer zorgt voor minder energiegebruik. Met beide opties wordt het resultaat behaald dat je wilt: minder energiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:15:
[...]

Dat gaat hier niet werken, aangezien we veel thuis werken. 's avonds staat bij ons de verwarming altijd al uit (hij gaat om 8 uur uit). Ik zou dat 2 uur kunnen vervroegen, maar met 16 graden kun je niet werken met een kantoorbaan....

En een dekbed is echt niet nodig, een lekkere fleecedeken is ook goed (of een footsie en/of snuggie blanket, die zijn helemaal perfect).
Op mijn thuiswerkplekje heb ik dan een elektrisch kacheltje staan, die dan ook maar 2,5x3m hoeft te verwarmen. Dan kan ik van de thermostaat afblijven ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Op mijn thuiswerkplekje heb ik dan een elektrisch kacheltje staan, die dan ook maar 2,5x3m hoeft te verwarmen. Dan kan ik van de thermostaat afblijven ;)
Daarom ga ik ook naar het kantoor om te werken, scheelt een hoop stookkosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XFlame schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:37:
[...]

En de slimme ondernemer zorgt vervolgens voor minder energiekosten, wat een lagere prijs = meer verkoop betekent. Anderzijds betekent hogere kosten dat de consument minder kan kopen, wat ook weer zorgt voor minder energiegebruik. Met beide opties wordt het resultaat behaald dat je wilt: minder energiegebruik.
Of zoals het nu gebeurd in west europa. gasprijs factoren hoger dan vroeger en elders ter wereld. Gevolg goedkoper elders te produceren/niet concurrend meer --> eigen economie koelt af ---> recessie ---> minder energiegebruik.

Maarja op een langdurige recessie zit niemand te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:11:
[...]

mijn werkkamer is iets groter, plus dat we dan twee kacheltjes zouden moeten hebben :p Wat ik wel heb, is een fleece deken die ik over m'n benen kan leggen als het kouder is. Het grootste probleem is m'n handen...
FabianGTI schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:11:
[...]
Daarom ga ik ook naar het kantoor om te werken, scheelt een hoop stookkosten. :+
Maar kost wel weer benzine, die ook niet goedkoop is :D (en op kantoor was het kouder dan thuis...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:32:
[...]

Maar kost wel weer benzine, die ook niet goedkoop is :D (en op kantoor was het kouder dan thuis...)
Gelukkig kost het bij mij alleen wat conditie (fiets), en het kantoor is bij ons een stuk warmer dan thuis.
Ik zit met 2 vrouwen koukleumen op het kantoor, dus het liefst hebben ze het hier 24 graden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FabianGTI schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:03:
[...]

Gelukkig kost het bij mij alleen wat conditie (fiets), en het kantoor is bij ons een stuk warmer dan thuis.
Ik zit met 2 vrouwen koukleumen op het kantoor, dus het liefst hebben ze het hier 24 graden... :/
Bij ons op kantoor hebben ze gezegd dat vrouwen niet belangrijk zijn en stond de verwarming op 20 graden... (een goede kantoor temperatuur ligt volgens de arbo tussen de 22 en 25 graden). Thuis kan ik daar mee leven, omdat ik daar dan even een fleecedeken over m'n benen kan leggen (en ik een warmtemat heb voor m'n voeten die ik even aan kan zetten). Maar op kantoor vind ik dat echt niet prettig...

als ze dat de komende winter weer gaan doen, dan ga ik gewoon met jas aan achter m'n laptop zitten, en neem ik m'n dikke wollen sokken mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Bij ons op kantoor hebben ze gezegd dat vrouwen niet belangrijk zijn en stond de verwarming op 20 graden... (een goede kantoor temperatuur ligt volgens de arbo tussen de 22 en 25 graden).
Ik moet er niet aan denken. Pffff, veels te warm. Zeker in de winter.

Als ik kantoorwerk doe vind ik 20/21 graden al aan de hoge kant.
Laat staan 25 graden!?! 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ehtweak schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Ik moet er niet aan denken. Pffff, veels te warm. Zeker in de winter.

Als ik kantoorwerk doe vind ik 20/21 graden al aan de hoge kant.
Laat staan 25 graden!?! 8)7
Die 25 lijkt me ook niet prettig... Misschien als je altijd in pak op kantoor zit?

Maar bij 20 graden krijg ik koude handen, en dat typt niet echt prettig (vrouwenkwaaltje, net als die koude voeten :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik lees hier wat waarom plastic nauwelijks gerecycled wordt. Los van het feit dat het westen veel plastic in de 3e wereld dumpt (indonesië, etc). Hierdoor heeft het feit dat we dagelijks ons plastic scheiden maar een zeer beperkt nut:

Grote bedrijven zouden net doen alsof ze plastic recyclen maar tegelijkertijd steeds meer nieuw plastic gebruiken:

Of het nu om McDonald’s, Procter & Gamble, Unilever of Coca-Cola gaat, ze beloven allemaal plechtig dat in 2025 of 2030 hun verpakkingen voor de volle 100% bestaan uit hernieuwbare, composteerbare of gerecyclede grondstoffen. Wat er niet bij verteld wordt, is dat de plasticproductie de komende tien jaar met 40% zal toenemen en dat zij volop van deze groei willen profiteren. Van absolute vermindering is geen sprake. In tegendeel, alle voorgestelde maatregelen laten een ongelimiteerde groei van plastic verpakkingen toe.

Daarnaast zou nieuw plastic zo goedkoop zijn dat recyclen veel duurder is en er subsidie voor moet zijn. Ook is veel plastic sowieso niet te recyclen vanwege het feit dat plastic veel gemixt wordt.

Grote bedrijven zouden dus doen alsof het recyclen van plastic een oplossing is maar in werkelijkheid blijft men grotendeels nieuw plastic gebruiken.

https://www.plasticsoupfo...singen/plastic-recycling/

https://www.voordewereldv...plastic-geen-oplossing-is

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
[...]

Bij ons op kantoor hebben ze gezegd dat vrouwen niet belangrijk zijn en stond de verwarming op 20 graden... (een goede kantoor temperatuur ligt volgens de arbo tussen de 22 en 25 graden). Thuis kan ik daar mee leven, omdat ik daar dan even een fleecedeken over m'n benen kan leggen (en ik een warmtemat heb voor m'n voeten die ik even aan kan zetten). Maar op kantoor vind ik dat echt niet prettig...

als ze dat de komende winter weer gaan doen, dan ga ik gewoon met jas aan achter m'n laptop zitten, en neem ik m'n dikke wollen sokken mee.
Ik heb de afgelopen twee winters eigenlijk niet op kantoor gezeten :P. Heb eerlijk gezegd geen idee hoe warm of koud het daar is. In het oude pand was het in de winter 20, en dat is warm zat. Als iemand in een dev-team ga je toch niet in pak, en loop je rond in een hoodie oid. 25 zou echt niet te doen zijn.
Overigens heeft mijn bedrijf met kerst een warmtemat geregeld voor iedereen voor op de bureaustoel. :P.

Thuis staat in principe de verwarming overdag op 19,5 en tussen 18:00 en 20:30 gaat die even omhoog naar 20, en daarna terug naar 16 tot de volgende ochtend. Maar zover koelt het huis nooit af.

's Zomers het huis koel houden doen we met rolluiken boven en screens beneden. Werkt erg goed, en door de screens kun je nog naar buiten kijken, (en ik vind rolluiken eigenlijk gewoon spuuglelijk)...
Ook toen het afgelopen week ergens 39 graden buiten was (ja Limburg) was het binnen nog 24. :)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GAIAjohan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Ik heb de afgelopen twee winters eigenlijk niet op kantoor gezeten :P. Heb eerlijk gezegd geen idee hoe warm of koud het daar is. In het oude pand was het in de winter 20, en dat is warm zat. Als iemand in een dev-team ga je toch niet in pak, en loop je rond in een hoodie oid. 25 zou echt niet te doen zijn.
Je zult mij nooit in een hoodie vinden. Niet alle dev-ers zijn gelijk. Maar ik heb afgelopen winter (eigenlijk vroeg voorjaar, afgelopen winter ben ik helemaal niet op kantoor geweest) wel degelijk eens een extra dikke trui aan moeten doen, omdat 20 graden echt te koud is. Het is alleen zo vreselijk lastig typen als je je handen in je mouwen stopt om ze op te warmen. Om maar over m'n koude voeten niet te spreken. Het grote probleem is dat die 20 graden voor mannen misschien wel genoeg is, maar voor vrouwen echt te koud (gemiddeld gesproken, er zullen in beide groepen uitzonderingen zijn).
Thuis staat in principe de verwarming overdag op 19,5 en tussen 18:00 en 20:30 gaat die even omhoog naar 20, en daarna terug naar 16 tot de volgende ochtend. Maar zover koelt het huis nooit af.
Ik weet even niet meer precies hoe hij staat (ik heb hem aangepast nadat we standaard meerdere dagen per week thuis gingen werken), maar om 6:00 uur gaat hij aan, en om 20:00 uur weer uit. En daar tussen zit nog een variatie, maar weet even niet meer precies wanneer hij van 19 graden naar 20 graden gaat :p
's Zomers het huis koel houden doen we met rolluiken boven en screens beneden. Werkt erg goed, en door de screens kun je nog naar buiten kijken, (en ik vind rolluiken eigenlijk gewoon spuuglelijk)...
Ook toen het afgelopen week ergens 39 graden buiten was (ja Limburg) was het binnen nog 24. :)
's Zomers blijft ons huis heel lang koel, zolang we de deuren en ramen overdag gesloten houden (en de gordijnen in de dakramen dicht).
En met 1 dag 30 graden wordt ons huis echt niet warm :p Het moet het echt een week 30+ zijn, wil ons huis echt opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Met thuiswerken doe ik gerust een hoody aan hoor, of zelfs een badjas als het koud is :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
*knip* trolling

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 01-08-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

de eeuwige strijd op kantoren tussen mannen en vrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:24:
Met thuiswerken doe ik gerust een hoody aan hoor, of zelfs een badjas als het koud is :)
Met thuiswerken heb ik meestal een fleecedeken paraat. En een paar extra sokken. Of een dikkere trui. Allemaal dingen die ik op kantoor niet heb (ik neem meestal niet mijn kledingkast mee :p). En als ik echt koude handen heb, zijn er altijd nog de katten.

Ik zit alleen op zaterdag/zondag/vrije dag met een badjas aan achter m'n pc. Ook met thuiswerken kleed ik me normaal aan, alleen misschien iets comfortabeler dan dat ik op kantoor zou doen.
Rofdof schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

de eeuwige strijd op kantoren tussen mannen en vrouwen :+
Waarbij er wel altijd naar de mannen wordt geluisterd en praktisch nooit naar de vrouwen... Maar dat is een ander topic. Ik weet wel dat wanneer ik hier nog steeds zit de komende winter (detachering), ik wel mijn wollen sokken ga meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Met thuiswerken heb ik meestal een fleecedeken paraat. En een paar extra sokken. Of een dikkere trui. Allemaal dingen die ik op kantoor niet heb (ik neem meestal niet mijn kledingkast mee :p). En als ik echt koude handen heb, zijn er altijd nog de katten.

Ik zit alleen op zaterdag/zondag/vrije dag met een badjas aan achter m'n pc. Ook met thuiswerken kleed ik me normaal aan, alleen misschien iets comfortabeler dan dat ik op kantoor zou doen.

[...]

Waarbij er wel altijd naar de mannen wordt geluisterd en praktisch nooit naar de vrouwen... Maar dat is een ander topic. Ik weet wel dat wanneer ik hier nog steeds zit de komende winter (detachering), ik wel mijn wollen sokken ga meenemen.
komende winter gaat de temp nog lager ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rofdof schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

komende winter gaat de temp nog lager ;)
Daarom die extra wollen sokken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Daarom die extra wollen sokken :D
Ik las dat veel mensen zo’n warmtepaneel nemen voor op/onder bureau. Is dat geen optie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rofdof schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Ik las dat veel mensen zo’n warmtepaneel nemen voor op/onder bureau. Is dat geen optie voor jou?
heb ik al een paar jaar, maar ook die ligt thuis en kan ik niet even meenemen naar kantoor....

Even de start van deze discussie:
FabianGTI schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:11:
[...]
Op kantoor werken scheelt misschien stookkosten, maar is niet voor iedereen even comfortabel, afhankelijk van de zuinigheid van je werkgever. Thuis hoef ik niet altijd te stoken, want ik kan kou ook wegwerken door kledingstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb op het werk altijd een extra vest en een deken in mijn locker.

Vest pak ik regelmatig. Deken vooral in de nachtdienst.
Zoon plaat voor onder het bureau gaat niet door wisselende bureaus. Ik zou een elektrische broek moeten hebben.

Thuiswerken kan niet

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

heb ik al een paar jaar, maar ook die ligt thuis en kan ik niet even meenemen naar kantoor....

Even de start van deze discussie:

[...]

Op kantoor werken scheelt misschien stookkosten, maar is niet voor iedereen even comfortabel, afhankelijk van de zuinigheid van je werkgever. Thuis hoef ik niet altijd te stoken, want ik kan kou ook wegwerken door kledingstukken.
Grappig, die verschillen. Ik loop op mijn werk (docent) in de winter in een shirt, zo warm is het dan daar alsnog. Tja, leerlingen geven warmte af.

Maar hoezo niet gewoon een dikke trui en fleece deken op je werk neergooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

42erik schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 02:08:
[...]

Maar hoezo niet gewoon een dikke trui en fleece deken op je werk neergooien?
Omdat die "slimme mensen" bovenin de keten besloten heeft dat flexplekken voor iedereen het beste is. Er is dus geen plek waar ik persoonlijke spullen kan neerleggen. Dan zou ik het elke keer moeten meenemen.
Dennis1812 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:29:
Ik heb op het werk altijd een extra vest en een deken in mijn locker.
Ze hebben wel lockers, maar dat is maar een fractie van het aantal medewerkers. De kans dat je een locker kunt vinden die vrij is, is minimaal.

Dus als het koud is, werkt ik liever thuis.
42erik schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 02:08:
[...]
Tja, leerlingen geven warmte af.
Vroeger had je op kantoor ook een tweetal apparaten die veel warmte afgaven: monitoren en PC's. Tegenwoordig is alles LED en laptops. Is natuurlijk beter voor het milieu, maar geven ook een stuk minder warmte af waardoor de verwarming hoger moet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
we hebben het huis nagenoeg energieneutraal. wtw, pv panelen, spouw naisolatie, vloerisolatie, dak renovatieplaten, hybride warmtepomp. To do: Nibe full electric met betere cop en nog een warmtepompboiler.
dan staat er 0 op de teller.

Let zelf beter op wat ik eet. minder vlees/vis en meer groente.

Ik wil zelf ook nog groente gaan verbouwen/moestuin, ook als hobby en omdat tomaten en komkommers uit eigen tuin beter smaken.

Waar ik veel moeite mee heb is douchen. ik douche 1x pd en dan 5 tot 10 minuten. dat kan veel korter maar dat is echt een van mijn guilty pleasures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rofdof schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:41:
Waar ik veel moeite mee heb is douchen. ik douche 1x pd en dan 5 tot 10 minuten. dat kan veel korter maar dat is echt een van mijn guilty pleasures.
En veel minder. Dat is zowel goed voor je huid als voor het milieu:
Een á twee keer per week is beter – ja, echt. Het lijkt veel mensen onhygiënisch om niet dagelijks te douchen, maar dermatologen raden aan om je hoogstens elke twee á drie dagen te douchen. Dat is beter voor het microbiële evenwicht van je huid.
https://radar.avrotros.nl...-dag-douchen-slecht-idee/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

[...]

ik ga het eens proberen.
ik poets mijn tanden onder de douche en scheren ook. Dat kan er dus al af.

Naar 2x of 3x pw zal ik dan eens in stappen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik zie toch niet zo goed voor me hoe dat voor mij zou moeten werken. Als ik gesport heb zal ik sowieso moeten douchen. Als ik een stressvolle dag gehad heb moet ik me sowieso wassen. Mijn voeten wil ik ook sowieso iedere dag wassen en om mijn haren in fatsoen te krijgen moet ik ze nat maken. Onder de streep is iedere dag douchen het makkelijkste en logische gevolg.

Al een aantal jaar douche ik echter koud. Ik heb snel last van droge huid maar met koud douchen niet. Ik heb er geen bron/onderzoek van maar ik denk dat de negatieve gevolgen voor huid vooral zijn bij warm douchen en/of zeepgebruik.

Koud douchen doe je automatisch ook veel korter en vrijwel de volledige milieuimpact zit ook in het verwarmen dus ook voor het milieu beter.

Behalve korter douchen kan je dus ook gaan voor kouder douchen ;) (en het één helpt dus met het ander).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 02-08-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@assje Wat het artikel ook aangeeft is dat je niet elke dag onder de douche hoeft te staan om je doel te bereiken. Denk aan een wasteil met (warm) water en wat zeep waarin je met een washand je voeten wast.

Haren nat maken kan zoals de kapper doet met een plantenspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, maar dan kom je ook aan de natuurvriendelijke varianten van deodorant (van die zeepachtige blokken) die "net zo goed werken als deodorant", echter is dat een observatie van de mensen die het spul zelf gebruiken en zichzelf niet meer ruiken (meerdere vrienden, met name vriendinnen, die dat spul gebruiken, en steevast hangt er bij wat inspanning of op een warme dag een zweetlucht om hen heen met een hint van een geurtje)

Ja, je kan je hele lijf wassen met een washandje, maar dat is toch minder prettig dan even douchen en er zijn plekken (je rug) die voor velen toch wat moeilijker zijn.

Daarnaast, als je je alsnog gaat wassen, is dan douchen écht schadelijker? Het artikel noemt alleen je oksels en kruis dagelijks wassen, maar met wat inspanning (sporten, of in mijn geval vrijwel dagelijks hard aan de slag in de tuin) zit het vuil echt niet alleen daar :P

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 02-08-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@pagani Ik gebruik zelf op aanraden hier op tweakers consequent aluin als deodorant. Werkt prima als je het consequent elke avond en ochtend gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:19:
@pagani Ik gebruik zelf op aanraden hier op tweakers consequent aluin als deodorant. Werkt prima als je het consequent elke avond en ochtend gebruikt.
Maar is dat jouw observatie of die van iemand die je vanwege vriendelijkheid niet vertelt dat je riekt na een uur sporten?

Ander onderwerp: We zijn inmiddels aardig ver met de moestuin die ons vanaf komend jaar (hopelijk) 70+% gaat voorzien in groenten en aardbeien. Inmiddels groeien er flink wat tomaten, zijn de courgettes en pompoenen (hoewel laat geplant) lekker aan het groeien, doperwten en wortelen, snackpaprika's, allerlei kruiden (vooral de koriander woekert :P )

Wel vraag ik me af of, zelfs kijkend naar de transportstromen van intensieve groenteteelt, het zelf kweken wel de milieuvriendelijkste optie is. Maar dit doen we dan ook meer vanuit een zelfvoorzienendheidsoogpunt dan het milieu.

[ Voor 43% gewijzigd door pagani op 02-08-2022 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

[...]

Vorig jaar ging ik zelfs regelmatig 2 of 3 keer per dag onder de douche (geen optie om het niet te doen). Ik zit nu weer op m'n normale schema, om de dag onder de douche (er wordt bij ons elke dag gedoucht, om en om ik en hij). Dat scheelt zo'n 2 tot 3 m3 gas per maand. Ik ga dus echt niet moeilijk doen met korter douchen, dat zet bij ons niet zo heel veel zoden aan de dijk. En koud douchen ga ik al helemaal niet doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:12:
@assje Wat het artikel ook aangeeft is dat je niet elke dag onder de douche hoeft te staan om je doel te bereiken. Denk aan een wasteil met (warm) water en wat zeep waarin je met een washand je voeten wast.

Haren nat maken kan zoals de kapper doet met een plantenspuit.
Koud douchen heb je het (zeker in de winter) echt maar over 1-2 minuten schat ik. Met mijn douchekop is dat dan 6-12L water en geen gas.

Ofwel, niets meer dan een wasteiltje. Ik denk dat het voornaamste probleem toch warm douchen is, zowel voor huid als milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pagani schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Maar is dat jouw observatie of die van iemand die je vanwege vriendelijkheid niet vertelt dat je riekt na een uur sporten?
Allemaal subjectief. Ik vind de geur van 99% van de deodorants en parfums echt verschrikkelijk. Op kantoor in een volle lift ;w Een van de redenen dat ik graag thuis werk. En ja, die omgeving heb ik inderdaad en de keren dat er een opmerking over werd gemaakt waren dezelfde keren dat ik het zelf ook door had. Toen ik nog met de fiets naar mijn werk kon vroeg ik het ook gewoon zo nu en dan zelf aan mijn collega's. Dat werd maar enkele keren bevestigend beantwoord. Bijv. na een hele fietstocht tegenwind :p
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Vorig jaar ging ik zelfs regelmatig 2 of 3 keer per dag onder de douche (geen optie om het niet te doen). Ik zit nu weer op m'n normale schema, om de dag onder de douche (er wordt bij ons elke dag gedoucht, om en om ik en hij). Dat scheelt zo'n 2 tot 3 m3 gas per maand. Ik ga dus echt niet moeilijk doen met korter douchen, dat zet bij ons niet zo heel veel zoden aan de dijk. En koud douchen ga ik al helemaal niet doen...
Wij verbruiken al jaren zo'n 80m3 water. Daar hoeven we voor ons gevoel niks voor te laten. Zal dit jaar wel weer minder zijn omdat we een water zuiniger bad hebben laten installeren bij de badkamerverbouwing.

@assje klinkt allemaal goed overwogen dus prima toch. Ik probeerde vooral wat alternatieven aan te dragen voor elke dag douchen. Koud douchen kan misschien ook in dat rijtje :)

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:52:
[...]
Wij verbruiken al jaren zo'n 80m3 water. Daar hoeven we voor ons gevoel niks voor te laten. Zal dit jaar wel weer minder zijn omdat we een water zuiniger bad hebben laten installeren bij de badkamerverbouwing.
Wij zitten al een tijdje tussen de 55 en 60m3. Vorig jaar was het 70m3. Het zou dit jaar dus weer terug moeten gaan naar de 55 tot 60m3.

(ik zou wel een watermeter willen hebben die we automatisch kunnen uitlezen... het feit dat water geen scheet kost hier, wil niet zeggen dat we het moeten verspillen!)

[ Voor 15% gewijzigd door Wailing_Banshee op 02-08-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 13:04

Sorcerer8472

Mens sana?

Met ouders geregeld dat er een airco komt in 2 ruimtes waaronder de woonkamer. Thermometer voor de gasverwarming gaat naar de hal toe en zal op iets van 12 graden worden gezet. De airco gaat vervolgens de ruimtes verwarmen.

Naar verwachting sparen ze hier iets van 60-80% gas mee uit. Elektriciteit wordt nauwelijks duurder; de zonnepanelen zullen minder opbrengen/terugleveren en dit valt nog ruim binnen saldering.

Daarnaast lijkt het erop dat het verlagen van de temperatuur van de CV het verbruik ook best wat heeft verlaagd, echter alleen het zomerverbruik zullen we kunnen vergelijken (enkel gebruik warm water), winterverbruik zal niet vergelijkbaar zijn vanwege de airco, en ze hebben pas 12 maanden een slimme meter voor gas.

Het energiecontract van m'n ouders was afgelopen waardoor ze nu op variabel en dus hoog tarief zitten. Het is de verwachting dat de energiekosten ongeveer gelijk blijven dit jaar desondanks. De CO2-uitstoot door verbruik binnen de woning is dus zeer fors teruggebracht door deze combinatie, ondanks dat er nog geen sprake is van een warmtepomp.

Vanwege de eigenschappen van het huis werd het niet aangeraden om een warmtepomp te nemen. Een hybride warmtepomp had wellicht wel kunnen werken, maar diverse aannemers hadden extreem verschillende adviezen en vanwege ook de verkoeling is er dan toch een aircosysteem gekozen. Afhankelijk van hoe je woning eruit ziet kan dit een mooi alternatief zijn voor een hybride warmtepomp :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
Rofdof schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:41:
we hebben het huis nagenoeg energieneutraal. wtw, pv panelen, spouw naisolatie, vloerisolatie, dak renovatieplaten, hybride warmtepomp. To do: Nibe full electric met betere cop en nog een warmtepompboiler.
dan staat er 0 op de teller.

Let zelf beter op wat ik eet. minder vlees/vis en meer groente.

Ik wil zelf ook nog groente gaan verbouwen/moestuin, ook als hobby en omdat tomaten en komkommers uit eigen tuin beter smaken.

elke dag douchen is een ''dure hobby'' ik douch 1x per week en voor de rest maak ik mij schoon met washandje

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
assje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Koud douchen heb je het (zeker in de winter) echt maar over 1-2 minuten schat ik. Met mijn douchekop is dat dan 6-12L water en geen gas.

Ofwel, niets meer dan een wasteiltje. Ik denk dat het voornaamste probleem toch warm douchen is, zowel voor huid als milieu.
grondwaterkoud water lukt mij helaas niet, maar ik douche 2-5 minuten met lauw water, alleen ff mijn haren en snel body schoonmaken en gelijk de kraan weer dicht

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

elke dag douchen is een ''dure hobby'' ik douch 1x per week en voor de rest maak ik mij schoon met washandje
Met 1x per week is mijn huid en haar zo vet, daar kan je in de zon een eitje op bakken. Douche het hele jaar door toch wel minstens elke 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Wel vraag ik me af of, zelfs kijkend naar de transportstromen van intensieve groenteteelt, het zelf kweken wel de milieuvriendelijkste optie is. Maar dit doen we dan ook meer vanuit een zelfvoorzienendheidsoogpunt dan het milieu.
Waarom zou dit minder milieuvriendelijk zijn? Oprechte vraag, zelf geen ervaring met een moestuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 07:28
Homeland schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Met 1x per week is mijn huid en haar zo vet, daar kan je in de zon een eitje op bakken. Douche het hele jaar door toch wel minstens elke 2 dagen.
Serieus water besparen, daar hebben we een apart draadje voor : Serieus water besparen
Eénmaal per twee dagen is, als je dat zo ziet, niet onredelijk. Eénmaal per week lukt mij ook niet, dat is toch tweemaal per week...
Homeland schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
Waarom zou dit minder milieuvriendelijk zijn? Oprechte vraag, zelf geen ervaring met een moestuin.
Geen groentes die de hele wereld over gesleept worden... Gebruik van seizoensgroenten in plaats van groeten uit de kassen die het hele jaar door beschikbaar zijn.. Geen bestrijdingsmiddelen, begieten van planten in plaats van overdag in de volle zon de grote waterspuiten aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Homeland schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:32:
[...]

Omdat vooral in (lokale) kassen planten véél efficiënter bemest en bewaterd kunnen worden, met per ingaande kilo mest of liter water véél meer product. Uiteraard zit je dan met een stuk lokaal transport, maar jaarlijks een paar kub aan mest laten leveren scoort ook hoog op de transportladder voor onze tuin.
Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem