Deathchant schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:17:
Ik wou dat er een soortgelijk topic zou zijn "Wat doen grote bedrijven eraan om 'ons' milieu minder te belasten", ik denk dan dat het topic óf aardig leeg zou zijn óf vol zou staan met bühne-onzin
Wat doe ik in mijn huurwoning om zo min mogelijk belastend te zijn:
- 3x/week (soms 4x, maar toegegeven, dat lukt ons niet altijd, omdat we ook natrium-arm moeten koken) vegetarisch eten, dus ook geen boterhamvlees e.d. Als we wel vlees eten dan is het één kipfileetje voor 2 personen en 1x/week zalm. Kip schijnt dan nog van de grote 3 (kip, rund, varken) het minste belasting voor het milieu te zijn en de zalm die we kopen is gekweekt
- verwarming gaat tussen 20:00 - 23:00 op 18c (want dan zitten we beneden), de rest van de dag en nacht staat ie op 16,5c
- overal radiatorfolie achter de verwarming in woonkamer + keuken
- op de studeerkamer waar we veel zijn (thuiswerken) hebben we een elektrisch kacheltje zodat de verwarming niet aanhoeft
- in 2013 meegedaan aan een woningverenigingsinitiatief voor zonnepanelen: 4x 250WP aangeschaft (zelf aangebrachte voorziening)
- wasmachine/vaatwasser gaan aan ná 21:00; ok dit is niet perse beter voor het milieu dan vóór 21:00, maar het scheelt iéts in de kosten

- áls ik naar het werk ga, dan alles met de bus. Auto: 7400 km/jaar en we hebben maar één auto
- geen enkel apparaat (tv, mediaspeler, dvdspeler, PC) staat op standby, maar drukken we volledig uit als we ze niet gebruiken
- overal LED lampen. Geen enkele gloei- of spaarlamp meer
- nieuwe CV ketel (april 2021) door woningvereniging (we merken er eigenlijk niks van)
- A+++ diepvries en wasmachine gekocht
- we hebben géén wasdroger, maar we hangen onze was gewoon binnen
- we gebruiken eco-vaatwastabletten, eco-toiletreiniger e.d.
- ál onze cosmetica, behalve tandpasta is van Lush, dus geen chemische rotzooi
- we koken op stroom, niet op gas
- we hebben geen houtkachel dus we kunnen daar ook niks mee vervuilen
Helaas is het een woningvereniginghuis en de ramen, ondanks dubbelglas, stammen wel nog uit de jaren 80 inclusief houten kozijnen, dus je voelt toch nog wel kou bij de ramen. Je kunt folie plakken en andere dingen voor het raam zetten totdat je een ons weegt, maar beter dan dit krijg ik het niet.
Ons jaarverbruik (2 persoons huishouden):
- 1860 kWh aan stroom
- 825 m3 gas
- 117 m3 water
Dit is eigenlijk al jarenlang hetzelfde (zeker vanaf 2013), dus we zitten altijd om en nabij hetzelfde verbruik. Ja, ik moet zeggen dat ik het wel vaker onaangenaam kil heb, maar een fleecedeken over mijn bovenbenen heen en een trui aan overdag binnen helpen wel.
Ik vind dat we het best goed doen

Wij hebben afgelopen winter dus de verwarming default op 16,5c laten staan en NIET aangezet. We hebben ons het dekbed mee naar beneden genomen en daar lekker onder gezeten op de bank en de katten erbovenop

We hebben een aanzienlijk grote drop in gasverbruik (en het was al best zuinig). Dit gaan we dus op dezelfde manier voortzetten, ookal levert het financieel niks op met de huidige prijzen
Aangezien onze tuin echt pal op het zuiden ligt, staat de zon dus continu op onze ramen te stralen. In de zomer, om het nog aangenaam te houden, doen we nu al 3 jaar op rij witte lakens (Action) aan de buitenkant van onze ramen hangen om instralingswarmte tegen te gaan (bij gebrek aan zonnewering). Dat scheelt echt aanzienlijk in binnentemperatuur, want wit weerkaatst hitte ook nog eens. Ok, we zien dan wel niks meer, maar we hebben niet het volledige-duisternis-effect van rolluiken. We zetten daarnaast de grote parasol op en schuiven die dan ook nog eens tegen het raam. 's Avonds als ze zon echt weg is, rol ik op de begane grond het laken omhoog en "leg" het opgerolde deel op de parasol.
Ik woon in het uiterse zuiden van Limburg dus daar wordt het vaak warmer dan elders, plus, het wonen in het groen zorgt voor de nodige luchtvochtigheid.
Mijn voortuin (noorden) is volledig groen, geen enkel tegeltje (behalve naar de voordeur toe). De achtertuin is 80% groen, en ook echt goed groen. Geen spik-en-span gazon, maar gewoon een gazon waar klaver in staat, madeliefjes, en bij-bloemetjes, paardenbloemen e.d. Dus we hebben veel volgens en insecten in de tuin. Dus onze tuinen houden de omgeving rondom het huis ook een stuk koeler.
Verder houden we alles potdicht, waardoor de luchtvochtigheid natuurlijk wel snel stijgt. We hebben een Daikin MC70L luchtreiniger voor de 1e verdieping en een Winix Zero Pro luchtreiniger voor de begane grond om de lucht in ieder geval een beetje schoon te houden. Gecombineerd verbruik op de HIGH stand is 44Watt continu. 's Avonds om 22:30 gaan alle ramen en deuren wagenwijd open, inclusief vlizotrap en dakraam zolder (schoorsteeneffect).
En op deze manier houden we het redelijk aangenaam zonder airco. Het hoogste wat het bij ons binnen (begane grond dan wel) is geweest, is 23,2c (wel met 64% LVH).
Nu het aan de lopende band warm is, warmt het natuurlijk wel sneller op; ik zit nu "al" op 22,6c en 61% LHV binnen, terwijl het nu al 2 dagen 30c en 28c is (na die belachelijke week van 40c).
Wanneer het hier langdurig hoger is dan 27 graden en het in de nachten ook niet koeler wordt dan 17c, dan koken wij niet. We maken dan salades met stokbrood, om zo te zorgen dat we geen heet kookgerei en extra vocht produceren zodat het aangenaam blijft. Ja het is wat duurder qua eten op deze manier, maar alle bovenstaande maatregelen verslaan het gebruik van een (mobiele) airco.
Wat ik nog zou kunnen aanschaffen om het nóg aangenamer te maken buiten een airco, is een luchtontvochtiger en die instellen op 48%. Dan mag het qua temperatuur best wat warmer worden, maar hoe een temperatuur aanvoelt valt of staat bij de LVH.