@dfrenner Veel druppels kunnen natuurlijk ook wel wat teweeg brengen...
@
WolfsRain Natuurlijk ben je supergoed bezig met de genoemde punten, maar dit zijn veelal niet de dingen die door mensen massaal omarmt gaan worden.
Voor de normale consument zie ik veel in goede voorlichting (dus een taak vanuit de overheid) en duidelijkheid. Misschien moet er op heel veel/alle producten (dus ook in de supermarkt) een label komen, net zoals het energielabel op apparatuur. Het label moet iets vertellen over de duurzaamheid van het product en de productie ervan. Uiteraard telt verpakking ook mee in de score (ik erger me dood aan koekjes die apart in de verpakking verpakt zitten).
Ik zie namelijk dat mensen best bereid zijn om voor een 'beter' product te kiezen en zelfs een paar cent meer te betalen. Afgelopen zaterdag moest ik mee met de wekelijkse boodschappen en de supermarkt in het dorp had eieren van de lokale boer. Mensen kochten deze massaal voor pasen. Ik ga er even vanuit dat de lokale boer duurzamer werkt en goed is voor zijn kippen.
Ik zie ook veel mensen bio producten verkiezen boven de 'normale' variant. Helaas wordt tegenwoordig overal BIO op geschreven en alles in mooie bio-look bruin of groen verpakt. Een duidelijke score op duurzaamheid maakt veel duidelijk voor mensen.
Verder werkt belonen, volgens mij, heel goed. Volwassenen zijn net kinderen. Waarom zijn zonnepanelen zo populair? Omdat je er leuk mee kan besparen op je energierekening. Een beetje voordeel bij aanschaf van een zeer zuinige auto, al dan niet elektrisch, werkt volgens mij best motiverend. En dan niet op extreem dure Tesla's alleen, maar ook betaalbare auto's voor de gewone man. Of wat voordeel bij het verduurzamen van je huis. De gemeente hier heeft daar af en toe potjes voor en je ziet dat die potjes altijd vrij snel leeg zijn. Ik vrees alleen dat een (groot) deel van dit soort potjes naar handige gasten gaat die precies weten hoe ze hier het maximale uit kunnen halen.
Maar het hoeft niet altijd in geld te zijn. Ik zag pas op internet dat je knuffelbijen kon kopen. Een insectenhotel met metselbijen die niet steken. Ik ga er even vanuit dat de meegeleverde bijen in cocons niet extreem lijden. Het geheel wordt geleverd met mooie documentatie en informatie over de bijen en hun leven. Het is maar een heeeeel klein druppeltje op de gloeiende plaat natuurlijk, maar dit soort dingen vind ik erg mooi om te zien en erg origineel gevonden.
Daarnaast zouden veel meer mensen de fiets moeten pakken, maar niet door/dankzij het huidige beleid om steden gans ontoegankelijk te maken en parkeren achterlijk duur. Dat werkt niet en mensen voelen zich niet gemotiveerd, maar genaaid.
Misschien moet er wel een grote landelijke campagne komen, waarbij mensen gestimuleerd worden om 'kleine' dingen te doen waarbij ze niet teveel inboeten op comfort. We hebben zelf eens flink gekeken naar gas- en elektriciteitsgebruik. Met weinig moeite en zonder comfort in te leveren hebben we 20 tot 25% kunnen besparen met eenvoudige dingen als dekentje 's avonds op de bank, paar minuutjes korter douchen, apparaten automatisch uitschakelen, geen standby apparaten, tochtstripts vervangen, dat soort dingen. Ik zie al een hele campagne voor me met dit soort kleine tips, maar ook dingen als verpakkingen, goed scheiden van afval, hergebruik van ongebruikte spullen, etc.
Wat betreft dat laatste, is het mooi te zien dat er op bijv. Facebook hele weggeefhoeken zijn waar mensen hun ongebruikte spullen aanbieden, die andere mensen dan nog weer prima kunnen gebruiken. Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar toch... Daarnaast is het een stukje bewustwording.
En mensen vinden het prachtig om ergens mee te pronken op bijv. social media. Neem een jaarlijkse earth hour. Ik zie dan altijd hele bergen foto's voorbij komen van mensen die bij een kaarsje in het donken zitten. Door dat te gebruiken, zijn mensen makkelijker te motiveren.
Je moet mensen in ieder geval niet het idee geven dat het duurzaam leven betekent dat je stinkend door het leven moet gaan (want 1 keer per jaar met kerst onder de douche), fietsend op een bakfiets, gekleed in oude lompen en 's avonds bij een kaarsje een boek lezen, waarbij je knabbelt op een oude wortel, etc... Het imago van duurzaam zijn moet misschien nog iets veranderen.
Het is een heel verhaal geworden, maar zo denk ik er ongeveer over...