Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:16:
[...]

Hoe voorkom je dat het spulletje gaat meuren in de winter?
Mijn ervaring met "hangdrogen" in de winter is toch wel dat kleding gewoon muf gaat ruiken omdat het in een woning van 16 graden na 5 uur nog steeds niet droog is. En hoewel ik graag mijn deeltje voor een lagere belasting op de omgeving doe wil ik niet ruiken als een ongewassen hippie. :P

Was wordt nu gedaan door mijn vriendin, ze doet het maar 1 keer per week maar dat gaat allemaal wel gewoon in de droger want dat hangdrogen was bij ons geen success.
Ook omdat we daar eigenlijk geen deftig overtollig woonoppervlak voor hebben overigens.
In de tocht hangen is de clue en minstens kamer raam op een kiertje waar het hangt, gaat hier al jaren prima.
Je kan het ook buiten hangen als het vriest, Ja klinkt raar maar het droogt inderdaad.

Maar ik kwam er ook achter waarom mijn wasmachine een klasse A+++++++++ zo zuinig is op papier, in de winter is het nodig om een handmatig 2e centrafuse programma te starten want tijdens wasprogramma gebeurd halfgebakken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:46:
[...]
Natuurlijk we zijn er weer, zorgen dat anderen niet onze welvaart krijgen is veel belangrijker dan ons eigen gedrag aanpassen.

Eigen volk eerst, ikke ikke en de rest kan stikken.
Doordat migranten die welvaart in Nederland ook willen stijgt in Nederland juist belasting op het milieu. Hoe ironisch ;) Dus ik stel voor dat je deze posting even doorgeeft aan alle migranten uit veilige landen en aan degenen die in een ander veilig land dan Nederland, Europa zijn binnengekomen.

Maar goed, dat is natuurlijk wel hoe de wereld draait. We kunnen hier wel lekker ons afval scheiden, maar de Chinezen met hun opkomende markt en flink grote bevolking doet dat 'ons' werk in een fractie van een seconde weer teniet. Nu kun je zeggen dat alle beetjes helpen, maar het is echt een druppel op de gloeiende plaat als individu en wellicht voor sommigen meer een soort van aflaat om het geweten af te kopen. Nederland zou een meer sturende rol moeten hebben om de grote economieën te laten veranderen.
mcDavid schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:49:
[...]Dat kun je doen natuurlijk, maar dat is nogal egoïstisch gedacht natuurlijk. In plaats van onze eigen voetafdruk te verminderen, schuif je de verantwoordelijkheid voor het klimaat af naar minderbedeelde mensen, die toch al nauwelijks bijdragen aan die klimaatverandering.

Je kunt het ook anders insteken: Het beste middel dat we hebben om bevolkingsgroei te remmen is goede gezondheidszorg en goede sociale zekerheden. Misschien is het dus beter om die mensen hier wel toe te laten, zodat ze geen gezinnen van 12 kinderen meer hoeven maken. Of nog beter natuurlijk, pogen de welvaart in hun thuisland te verbeteren.
Zie ook hierboven. Die mensen gaan hier dus ook bijdragen aan een grotere belasting van het milieu en die stoppen echt niet ineens met kinderen maken, Dat is wellicht een oudedagsvoorziening, maar ook een deel cultuur. Opvangen in de regio is sowieso beter, omdat dit ook minder wrijving met betrekking tot cultuur geeft. Maar goed, dat gaat een offtopic.

En over egoïsme, de mens is van nature ook een egoïstisch wezen denk ik. Dat kun je wellicht negatief vinden, maar kijk naar milieuvriendelijke subsidies zoals de lagere/geen bijtelling destijds van bijvoorbeeld de Outlander. Hele volksstammen die deze auto gingen leasen, maar die hem vrijwel nooit aan de oplader hadden. Of denk aan Tesla die je tot voor kort gunstig kon kopen op kosten van je buurman. En dat voor een auto die veel te zwaar is wat mij betreft om milieuvriendelijk te boek te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

assje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:46:
[...]

Natuurlijk we zijn er weer, zorgen dat anderen niet onze welvaart krijgen is veel belangrijker dan ons eigen gedrag aanpassen.

Eigen volk eerst, ikke ikke en de rest kan stikken.
Dat was wat ik ook het eerst aan dacht. Totdat ik eens wat verder nadacht. Wij verbruiken zo'n 1700m3 gas per jaar.

De drie zomer maanden is het verbruik 15m3 per maand. Dus voor warm water verbruiken wij 12x15m3 = 180m3. De rest is voor verwarming. Als wij nu niet in Nederland zouden wonen, maar meer zuidelijk (waar toch de meeste derdewereld landen zijn), zouden wij geen 1550m3 per jaar aan verwarming verstoken, vermoed ik...

Dus ja, immigratie naar noord Europa is slecht voor het milieu. Niet alleen omdat er meer welvaart is, maar ook omdat er minder herbruikbare natuurlijke bronnen het gehele jaar door beschikbaar zijn.

Maar even iets anders. Afval. Ik word zo nijdig als ik weer zo'n papieren zak van de McDonalds langs de kant van de weg zie liggen, gewoion omdat mensen te stom zijn om het even mee naar huis te nemen om het thuis in de kliko te gooien. Nee, het is handiger om het raampje van de auto even te openen en die zak maar uit de auto te knikkeren...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Mijn ervaring met "hangdrogen" in de winter is toch wel dat kleding gewoon muf gaat ruiken omdat het in een woning van 16 graden na 5 uur nog steeds niet droog is. En hoewel ik graag mijn deeltje voor een lagere belasting op de omgeving doe wil ik niet ruiken als een ongewassen hippie. :P
Het ligt ook aan je wasmachine. Was uit de oude wasmachine kwam er ook natter uit dan uit de nieuwe. Verder heb ik ook geen droger en droog ik alles op zolder. Maar eigenlijk komt de temperatuur zelfs midden in de winter nooit echt op die temperaturen. Zeker als de zon schijnt kan het nog best warm worden. Goede isolatie en ook goede ventilatie doen ook veel he. Muf ruiken komt vaak eerder door een slechte ventilatie dan door een wat lagere temperatuur.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

[...]

Aan een wasrek droogt alles prima. gewoon een deur of raam op een kier en in de winter desnoods even het wasrek bij de verwarming zetten. Wij hebben zelfs nog nooit een droger gehad en ik mis het echt niet.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:00:
[...]

Maar even iets anders. Afval. Ik word zo nijdig als ik weer zo'n papieren zak van de McDonalds langs de kant van de weg zie liggen, gewoion omdat mensen te stom zijn om het even mee naar huis te nemen om het thuis in de kliko te gooien. Nee, het is handiger om het raampje van de auto even te openen en die zak maar uit de auto te knikkeren...
Niet alleen voor het milieu maar las je dat doet ben je gewoon sowieso een varken.

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 01-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

In de winter hangt het (veel) langer natuurlijk.

En inderdaad, een wasmachine met goede centrifugeer functie is een must.

Mijn zolder is 18.5 net als de rest van het huis. Het dakraam stond al open want dat is mijn enige ventilatie.
[...]

Ik word zo nijdig als ik weer zo'n papieren zak van de McDonalds langs de kant van de weg zie liggen
Ze behandelen het milieu zoals ze ook hun lichaam behandelen, hoe verrassend.
mieJas schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 04:30:
[...]

Het grootste probleem blijft werkverkeer. Met de wagen zijn we ongeveer 30 minuten onderweg.
Speed-pedelec! Ik rij zomer en winter. 1500km per maand.
Comfortabeler gaat het er inderdaad niet op worden.

Enkele reis van 33km is goed doen, omdat het een route is buiten de bebouwde kom.
33km stadsverkeer, dan word je gek natuurlijk.

[ Voor 69% gewijzigd door BertV op 01-05-2019 09:33 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:04:
[...]
Doordat migranten die welvaart in Nederland ook willen stijgt in Nederland juist belasting op het milieu. Hoe ironisch ;) Dus ik stel voor dat je deze posting even doorgeeft aan alle migranten uit veilige landen en aan degenen die in een ander veilig land dan Nederland, Europa zijn binnengekomen.
Je hebt dus helemaal niets begrepen van de strekking van mijn post. Ik ga hier verder niet op in want dat hebben een andere Tweakers hierboven al beter en met meer geduld verwoord dan waartoe ik in staat ben.
Maar goed, dat is natuurlijk wel hoe de wereld draait. We kunnen hier wel lekker ons afval scheiden, maar de Chinezen met hun opkomende markt en flink grote bevolking doet dat 'ons' werk in een fractie van een seconde weer teniet. Nu kun je zeggen dat alle beetjes helpen, maar het is echt een druppel op de gloeiende plaat als individu
China bestaat ook uit 1,4 miljard individuen, dat zijn ook 1,4 miljard kleine beetjes en druppels op een gloeiende plaat.
en wellicht voor sommigen meer een soort van aflaat om het geweten af te kopen. Nederland zou een meer sturende rol moeten hebben om de grote economieën te laten veranderen.
Zelfs als dit waar is dan is het effect alsnog positief, er wordt iets gedaan. Veel erger is je verschuilen achter "wij zijn zo klein wij hebben geen invloed" en dus maar niets doen.

Inderdaad moeten we een sturende rol hebben als klein rijk land, door het goede voorbeeld te geven, als individu en uiteindelijk als natie (en Europa).
Zie ook hierboven. Die mensen gaan hier dus ook bijdragen aan een grotere belasting van het milieu en die stoppen echt niet ineens met kinderen maken, Dat is wellicht een oudedagsvoorziening, maar ook een deel cultuur.
Bedankt voor deze volledige ongefundeerde stelling.
Dat was wat ik ook het eerst aan dacht. Totdat ik eens wat verder nadacht. Wij verbruiken zo'n 1700m3 gas per jaar.

De drie zomer maanden is het verbruik 15m3 per maand. Dus voor warm water verbruiken wij 12x15m3 = 180m3. De rest is voor verwarming. Als wij nu niet in Nederland zouden wonen, maar meer zuidelijk (waar toch de meeste derdewereld landen zijn), zouden wij geen 1550m3 per jaar aan verwarming verstoken, vermoed ik...

Dus ja, immigratie naar noord Europa is slecht voor het milieu. Niet alleen omdat er meer welvaart is, maar ook omdat er minder herbruikbare natuurlijke bronnen het gehele jaar door beschikbaar zijn.
Akkoord met de overweging maar de impact door het verschil in temperatuur zal mijn inziens minimaal zijn. In een woestijn wordt het 's nachts ook gewoon koud, het verschil is dat daar geen kachel aangezet wordt.

Als jij een woning van 20m2 hebt en die tot 10-15 graden celcius verwarmt is je energieverbruik in Nederland een fractie van wat je nu verbruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 01-05-2019 11:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Metro2002 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:14:
[...]

Aan een wasrek droogt alles prima. gewoon een deur of raam op een kier en in de winter desnoods even het wasrek bij de verwarming zetten. Wij hebben zelfs nog nooit een droger gehad en ik mis het echt niet.

[...]

Niet alleen voor het milieu maar las je dat doet ben je gewoon sowieso een varken.
Het is een kwestie van gezond verstand en geduld, waar velen volgens mij in een ander deel van de Gauss-normale verdeling zitten... ;)

Was droogt prima op een rek, ook bij lage temperaturen. 's Zomers buiten, in koude en natte jaargetijden binnen. Velen vinden dat niet snel genoeg gaan, en moeten en zullen een wasdroger. Dat vreet (veel) stroom. Marketing heeft zijn ding gedaan, en eenmaal zo'n ding in het bezit, is dat de modus operandi. Dan 'kan het niet meer anders'...

Het kan altijd gekker. Ik had ooit een (vrouwelijke) collega die elke dag opnieuw al het witgoed (met name handdoeken) waste. Dan spoor je i.m.h.o. niet, de elektriciteits- en waterkosten zullen wel door het dak zijn gegaan daar... maar het is maar wat je gewend bent. 8)7

Ik weet dat er ook mensen zijn die elke dag hun auto laten wassen in de wasstraat... of en abonnement hebben om er elke week (een paar keer) langs te gaan. 8)7

En mensen die hun huis standaard stoken op 23°C, hoe ga je die mensen overtuigen dat ze ook iets met lange mouwen aan kunnen doen thuis?

Het is echt een kwestie van (erg) slechte gewoontes ontwennen. En daar is de mens notoir slecht in.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maar, als je ramen open gaat zetten om was te drogen en/of de vochtigheid in huis al aan de hoge kant is dan is het de vraag of je energetisch wel beter af bent dan met een warmtepompdroger. Mijn ouders hebben in hun oude vochtige huis in de winter bijna dagelijks een ontvochtiger draaien, schiet lekker op dan om binnen was te gaan drogen.

Ik heb geen cijfermatige onderbouwing maar ben er van overtuigd dat gezond verstand gebruiken in sommige situaties ook de uitkomst kan geven dat je beter de droger kan gebruiken (als je die toch al hebt).

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 01-05-2019 11:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Ramzzz schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:58:
[...]
En mensen die hun huis standaard stoken op 23°C, hoe ga je die mensen overtuigen dat ze ook iets met lange mouwen aan kunnen doen thuis?
Mijn onderburen bijvoorbeeld, prima, dat is reden dat mijn CV nooit hoeft bij te verwarmen :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

assje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:06:
Maar, als je ramen open gaat zetten om was te drogen en/of de vochtigheid in huis al aan de hoge kant is dan is het de vraag of je energetisch wel beter af bent dan met een warmtepompdroger. Mijn ouders hebben in hun oude vochtige huis in de winter bijna dagelijks een ontvochtiger draaien, schiet lekker op dan om binnen was te gaan drogen.

Ik heb geen cijfermatige onderbouwing maar ben er van overtuigd dat gezond verstand gebruiken in sommige situaties ook de uitkomst kan geven dat je beter de droger kan gebruiken (als je die toch al hebt).
Hangt van de specifieke situatie af. Wij (drive-inwoning) hebben het in de winter in de garage (=alleen fietsenstalling en berging) te drogen hangen, probleemloos.

En soms aan een deur, in huis. Het klimaat in ons huis is eerder (te) droog dan te vochtig.

Wasdroger op zich is niet het probleem, zo’n ding is voor velen vaak een reden ook (extra vaak wassen te draaien, ook daar is matigen best mogelijk.

Matigen is de mens niet eigen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

assje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Akkoord met de overweging maar de impact door het verschil in temperatuur zal mijn inziens minimaal zijn. In een woestijn wordt het 's nachts ook gewoon koud, het verschil is dat daar geen kachel aangezet wordt.

Als jij een woning van 20m2 hebt en die tot 10-15 graden celcius verwarmt is je energieverbruik in Nederland een fractie van wat je nu verbruikt.
Is ook een punt. Aangezien we in onze noordelijke ligging veel meer binnenshuis doen (omdat je grote delen van het jaar het niet buitenshuis kunt doen) zijn onze huizen ook groter.

En 's nachts koud doet niet zo heel veel met de verwarming, dan slaap je tenslotte (en kun je onder een deken kruipen, ik slaap persoonlijk zeer slecht in een ruimte die warmer is dan 15 graden...). En ja, in de woestijn wordt het 's nachts behoorlijk koud, maar dat is alleen in de woestijn. En ook aan de zuidkant van de Middellandse Zee kan het 's winters goed koud zijn, maar die periode is veel korter dan in de noordelijke breedtegraden.

Wat het beste zou zijn is gewoon alle oorlogen die in de zuidelijke breedtegraden woeden gewoon stoppen. Daar kun je dan heel veel energie vandaan halen die de noordelijke breedtegraden nodig hebben, gedurende grote delen van het jaar. De mensen die in de zuidelijke breedtegraden wonen kunnen daar dan ook gewoon blijven wonen, hun welvaart opbouwen (en dus ook hun CO2 voetprint), maar dat zou (mijns insziens!) behoorlijk gecompenseerd kunnen worden door de vermindering van CO2 uitstoot door energie productie van de noordelijke breedtegraden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Met 23 graden heb ik al de neiging om iets met lange mouwen aan te trekken. Ik ga nooit lager dan 22 graden, want dan is het gewoon niet comfortabel. Ik weiger in MIJN huis oncomfortabel te voelen.

Met 21 graden heb ik het gewoon koud. Ik weiger me hierop aan te passen. Dan doe ik eerder de auto (grr) weg. In de winter met 22 graden heb ik nu een trui aan. Ik ben dus terug gegaan van 23+ naar 22 graden.

Verder dan het volgende wil ik voorlopig niet gaan:

Huis naar A label krijgen (nieuwbouw, dus makkelijk :) ), zonnepanelen waar mogelijk (appartement, dus meer dan 2000 kwh op jaarbasis gaat het per appartement niet worden bij ons)

Maar ik ga wel gewoon gas gebruiken (zo wordt het opgeleverd, de aankomende tien jaar blijf ik dus op het gas). Daarna zal het wel warmtenet worden in Enschede. Mijn 6kw wokbrander moet natuurlijk ook goed stoken.

ik vermoed dat ik vanaf oplevering nog ongeveer 1000 kwh stroom opjaarbasis ga gebruiken (met 1000 zelf opwekken) en ongeveer 600 m3 gas.

Dat is dus terug van 3000 kwh en 1200 m3 gas op jaarbasis in de huidige woning.

Waterverbruik is ongeveer 100 m3 per jaar voor mij (ik spoel per dag het toilet 10x door ivm euh darmpatient zijn).

Oh en de 5.1 set die 500 watt verbruikte vervangen door een stereosetje. Die gaat ook minder verbruiken.
This is it for me.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 01-05-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Persoonlijk zie ik onze drang om ten alle tijden overal een constante temperatuur te hebben (auto, woning, werk) als compleet onnatuurlijk en overbodig. Problemen met temperatuurregulatie gaan in mijn optiek vaak gepaard met een ongezonde levensstijl (laag metabolisme).

Verder is temperatuurbeleving ook subjectief en een stuk gewenning. Zelf douche ik bijvoorbeeld 90% van de gevallen koud (volledig koud), als je daar mee begint denk je ook dat je dood gaat. Maar het went, sterker nog, het geeft een voldaan gevoel/kick en voor mijn gevoel heb ik sinds ik dat doe nog minder last van temperatuurschommelingen. Ik krijg het eigenlijk alleen koud als ik moe ben of honger heb.

Nu is dat natuurlijk extreem maar 23 graden om het comfortabel te hebben is ook extreem. Ik denk dat het ook een vicieuze cirkel is, doordat het als oncomfortabel ervaren wordt vermijd je kou, daardoor wordt de blootstelling weer minder en de tolerantie nog lager.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-05-2019 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Adlermann schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:09:
[...]
...
Tropisch verhaal
...
Wow, apart zeg. Ik begin al te transpireren wanneer ik stil zit in een ruimte van 20+ graden. Thuis staat de thermostaat op 16, die naar 18 gaat als er bezoek is. Persoonlijk zou ik het niet uithouden op 23 graden (tenzij je geen keus hebt, zoals in de zomer).

Zo zie je maar hoe anders iedereen het kan ervaren.

//disclaimer: ik heb redelijk wat "natuurlijke" isolatie, mogelijk scheelt dat ook :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn ervaring met "hangdrogen" in de winter is toch wel dat kleding gewoon muf gaat ruiken omdat het in een woning van 16 graden na 5 uur nog steeds niet droog is.
En ken jouw woning niet. Maar wat hier geweldig werkt is om de was in de trapgat op te hangen
Voor rest is het hier zonder stoken nog 20 graden in huis. Is wel een nieuwbouw huis wat super goed geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
assje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:06:
Persoonlijk zie ik onze drang om ten alle tijden overal een constante temperatuur te hebben (auto, woning, werk) als compleet onnatuurlijk en overbodig. Problemen met temperatuurregulatie gaan in mijn optiek vaak gepaard met een ongezonde levensstijl (laag metabolisme).

Verder is temperatuurbeleving ook subjectief en een stuk gewenning. Zelf douche ik bijvoorbeeld 90% van de gevallen koud (volledig koud), als je daar mee begint denk je ook dat je dood gaat. Maar het went, sterker nog, het geeft een voldaan gevoel/kick en voor mijn gevoel heb ik sinds ik dat doe nog minder last van temperatuurschommelingen. Ik krijg het eigenlijk alleen koud als ik moe ben of honger heb.

Nu is dat natuurlijk extreem maar 23 graden om het comfortabel te hebben is ook extreem. Ik denk dat het ook een vicieuze cirkel is, doordat het als oncomfortabel ervaren wordt vermijd je kou, daardoor wordt de blootstelling weer minder en de tolerantie nog lager.
Helemaal akkoord. Variatie lijkt mij ook gezonder dan stabiliteit.

Afgelopen jaar ook wat meer proberen in te spelen op zonnewinsten, projectie van het gasverbruik staat momenteel 460m³ tegen eind dit jaar.
Dan is het 's morgens eens 17 graden in huis, who cares.

Zelfde denkwijze op gebied van voeding: eens honger hebben is niet ongezond!
Er wordt ons voorgespiegeld dat het gezonder is om de hele dag door te eten om geen hongergevoel te hebben maar klopt dat wel? Het lijkt mij dat je dan eerder de gewoonte aankweekt om (onbewust) steeds meer te gaan eten.

Naast invloed op de gezondheid heeft voeding ook zijn milieubelasting: productie, transport, verpakking, marketing, afvalverwerking,...

Ik heb ook ooit eens een boek gelezen over oa rationeel denken. Daarin stond dat het logischer zou zijn dat je eerst je fysieke inspanning doet, daardoor honger hebt en dan gaat eten.
En dus niet vlak na het opstaan aan een tafel gaat zitten en begint te eten want je hebt nog geen klap uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
assje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Je hebt dus helemaal niets begrepen van de strekking van mijn post. Ik ga hier verder niet op in want dat hebben een andere Tweakers hierboven al beter en met meer geduld verwoord dan waartoe ik in staat ben.

[...]

China bestaat ook uit 1,4 miljard individuen, dat zijn ook 1,4 miljard kleine beetjes en druppels op een gloeiende plaat.

[...]

Zelfs als dit waar is dan is het effect alsnog positief, er wordt iets gedaan. Veel erger is je verschuilen achter "wij zijn zo klein wij hebben geen invloed" en dus maar niets doen.

Inderdaad moeten we een sturende rol hebben als klein rijk land, door het goede voorbeeld te geven, als individu en uiteindelijk als natie (en Europa).

[...]

Bedankt voor deze volledige ongefundeerde stelling.

[...]

Integendeel, ik begrijp het wel, maar ben het er niet mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
[...]

Was wordt nu gedaan door mijn vriendin, ze doet het maar 1 keer per week maar dat gaat allemaal wel gewoon in de droger want dat hangdrogen was bij ons geen success.
Ook omdat we daar eigenlijk geen deftig overtollig woonoppervlak voor hebben overigens.
Geen idee hoe het niet muf ruikt. Het blijft wel minimaal een hele dag hangen. Anders is het idd niet droog. Misschien door de ventilatie dat het niet gaat ruiken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Standeman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Wow, apart zeg. Ik begin al te transpireren wanneer ik stil zit in een ruimte van 20+ graden. Thuis staat de thermostaat op 16, die naar 18 gaat als er bezoek is. Persoonlijk zou ik het niet uithouden op 23 graden (tenzij je geen keus hebt, zoals in de zomer).

Zo zie je maar hoe anders iedereen het kan ervaren.

//disclaimer: ik heb redelijk wat "natuurlijke" isolatie, mogelijk scheelt dat ook :p
Dan zou ik niet graag bij jou op bezoek komen, en in ieder geval m'n jas niet uittrekken.
assje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:06:
Ben het deels mee eens, maar niet per se met die ongezonde levensstijl. Het hangt van heel veel factoren af, o.a. geslacht en leeftijd. En puur gewenning. Ik heb een jaar in Amerika gewoond, in New Mexico. Daar was het vanaf februari alweer 20 tot 30 graden en de zomermaanden 40. En als je dan in de zomer weer naar Nederland vliegt, voelt 25 graden heel koud hoor.

Maar thuis houd ik in de woonkamer een temperatuur van 20,5 graden aan, de slaapkamer heb ik het liefst op 10 graden, de badkamer op 23 graden, op m'n werk is 22 graden prettiger (ik zit grotendeels stil en kan niet continue mijn handen onder m'n oksels steken omdat ze weer ijskoud aanvoelen) en in de auto is het afhankelijk van de de lengte van de rit (heb ik mijn jas aan omdat ik alleen naar m'n werk rijd, of zit ik in een t-shirt omdat ik naar zuid europa ga?) en de tijd van het jaar (in de winter vind ik 20 graden wel lekker, in de zomer mag het best 25 graden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 11:17

Baseman77

We move

Velen vinden dat niet snel genoeg gaan, en moeten en zullen een wasdroger. Dat vreet (veel) stroom. Marketing heeft zijn ding gedaan, en eenmaal zo'n ding in het bezit, is dat de modus operandi. Dan 'kan het niet meer anders'...
Deze mensen zullen er ongetwijfeld zijn.
Anderen, zoals ik, hebben 2 kleine(re) kinderen en zonder wasdroger zouden wij toch echt een serieus probleem hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Baseman77 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Anderen, zoals ik, hebben 2 kleine(re) kinderen en zonder wasdroger zouden wij toch echt een serieus probleem hebben.
O ja? Ik heb inmiddels 2 grote kinderen, en het is nog nooit een probleem geweest. Ik heb ooit een wasdroger gehad (overtollig bij iemand anders) en letterlijk nooit gebruikt... we hadden hem domweg niet nodig.

En ik woon echt niet in een vrijstaande villa met ‘ruimte te over’.

Het zit meestal echt ‘tussen de oren’, of iets kan of niet. Kwestie van willen, en plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 02-05-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 19:21
T-MOB schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:01:
[...]

Dit topic gaat over wat je zelf aan je levensstijl kunt veranderen om het milieu minder te belasten. Migratie heeft daar echt 0,0 mee te maken, behalve als je een of andere mensensmokkelaar bent.

Het thema bevolkingsgroei is verder best relevant voor ecologie en klimaatdoelstellingen. Maar absoluut niet in het rijke Westen. Met een gemiddelde van iets van 1.7 kinderen per vrouw hebben we in Nederland bijvoorbeeld te maken met natuurlijke krimp. Als iedereen zo zou leven als wij zou de wereldbevolking langzaam afnemen.
Of juist heel snel, het probleem is namelijk dat we met onze levensstijl zoveel van de aarde vragen dat het helemaal niet mogelijk is om iedereen naar die levensstijl te trekken. Ik meen dat de rijkste 10% (waar wij ruimschoots binnenvallen) verantwoordelijk is voor de helft van de uitstoot. In het hypothetische geval dat je de overige 90% kunt - hoe zeg je dat netjes? - elimineren heb je nog maar de helft van je probleem opgelost. Wil de rest een duurzame toekomst voor de mensheid dan zal er alsnog een grandioze verandering van levensstijl moeten plaatsvinden.

Maar goed denk er gerust eens langer over na. En als je dan bedacht hebt hoe "iets met bevolkinsgroei en migratie" een oplossing voor het klimaatprobleem is dan ben ik extreem benieuwd. De meesten die ik bevolingsgroei als "argument" zie aandragen gebruiken het namelijk vooral als argument om zelf maar niets te hoeven doen: anderen zijn het probleem, niet ikzelf. Zegmaar precies het tegenovergestelde van waar dit topic over gaat.
Ik snap dat niet helemaal. De Nederlandse bevolking groeit vooral door migratie. De voorspellingen van een stabilisatie in 2019 komen niet uit (skip het geschreven verhaal, bekijk het filmpje met het gesprek met Jan Latten). De klimaatdoelen zijn niet per capita gemaakt en zijn voor de lange termijn. Ondertussen hebben we gewoon geen goed model voor hoeveel bevolking we hebben op het punt dat de klimaatdoelstelling gehaald moeten zijn. Dat is toch raar? Laat staan van alle andere maatschappelijke problemen die hieruit voortkomen (woningmarkt, gemeenschapszin etc.).

Dat vind ik raar en ook relevant voor dit topic. Ik kweek een beetje bewustzijn over bevolkingsgroei in NL en in de wereld om tot slimmer klimaatbeleid te komen. Dat is misschien ongeveer even naïef als 10x een douche overslaan, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

Sorcerer8472

Mens sana?

Het verschil qua verbruikspatroon van migranten met locals die wellicht meer vermogend zijn lijkt me ook interessant.

Het komt er in ieder geval op neer dat het zo ontzettend complex is dat je met name moet zorgen dat het in de bron allemaal klopt, dwz een overheid moet zorgen dat de bron van bijvoorbeeld elektriciteit groen moet zijn, om maar één voorbeeld te noemen. De rest is geneuzel in de marge omdat de grote meerderheid van mensen zich vooral laat leiden door financiële prikkels. Kijk bijv. naar aanschafgedrag PHEV's en EV's na wijzigen van wetgeving.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ik denk ook dat mensen vaker kiezen voor iets groens omdat het goedkoper wordt aangeboden en niet omdat het groen is. Bijvoorbeeld energiemaatschappijen, Budget Energie is bijvoorbeeld 100% groen maar ook een van de goedkoopste (in mijn geval dan). Dus dan kies ik daar voor. En voor de zakelijke rijders natuurlijk EV's met weinig bijtelling. Het heeft een "goed imago" voor de buitenwereld en het is goedkoper rijden. Maar of de bestuurder er zelf om geeft of het groen is, daar heb ik zo m'n twijfels over.
Hetzelfde natuurlijk voor de plasticzakjes, die je nu moet betalen bij bijvoorbeeld een afhaalchinees. Veel mensen nemen nu eigen tasjes mee, niet omdat het goed is voor het milieu, maar omdat het toch weer 10 cent scheelt. Etc.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 11:17

Baseman77

We move

Ramzzz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:32:
Het zit meestal echt ‘tussen de oren’, of iets kan of niet. Kwestie van willen, en plannen.
Dit vind ik te makkelijk.
In dit specifieke geval (het hebben van een droger) is het sowieso vele malen praktischer (want sneller) dan alles ophangen en laten drogen. Mijn vrouw en ik werken allebei, we sporten allebei en ik ben trainer, alleen al dat levert een aardige hoeveelheid was op in één week. Dan hebben we nog 2 kinderen die dagelijks hun uiterste best doen om hun kleren vies te maken, die veel buiten zijn en die ook sporten. En we hebben een hond.

Als ik de droger af zou schaffen, dan zou onze complete zolder constant vol hangen met was. Waarbij we met momenten ook zeker meer ruimte nodig zouden moeten hebben. En dan hangen wij alsnog veel was op.
En ja, dit zou best mogelijk moeten zijn. Maar het moet ook praktisch en realistisch blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 01:02
[...]

Als je huisdieren hebt kun je echt niet zonder droger.
Als het kan droog ik het buiten en dan nog ff een 30 minuten in de droger, ontharen/verzachten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bad Brains schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:47:
[...]

Als het kan droog ik het buiten en dan nog ff een 30 minuten in de droger, ontharen/verzachten.
Ik doe het toch echt al jaren (eigenlijk al sinds ik van huis vertrokken ben) met huisdieren zonder droger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:01:
[...]

Ik doe het toch echt al jaren (eigenlijk al sinds ik van huis vertrokken ben) met huisdieren zonder droger...
Ik heb Collie/Border Collie mix en een Noorse Boskat, dus of 15ct voor de droger per keer of 3 uur met plakband kloten om de haren eraf te krijgen.
Dan weet ik het wel, overigens ik zeg huisdieren en bedoel dan niet twee parkieten.

Heb overigens ook de meest komplete Dyson, een Roomba helpt dan ook echt niet meer.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Bad Brains schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:47:
[...]

En, vinden ze dat een beetje lekker, een halfuur in de droger? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ramzzz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Beetje rare reactie als je iedereen die een droger heeft wegzet als mensen die niet willen.
Reageer dan niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bad Brains schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:25:
[...]

Beetje rare reactie als je iedereen die een droger heeft wegzet als mensen die niet willen.
Reageer dan niet.
Ik vond de grap best leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bad Brains schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Ik heb Collie/Border Collie mix en een Noorse Boskat, dus of 15ct voor de droger per keer of 3 uur met plakband kloten om de haren eraf te krijgen.
Dan weet ik het wel, overigens ik zeg huisdieren en bedoel dan niet twee parkieten.
Parkieten zijn ook huisdieren... Ik kan wel begrijpen dat een droger handig als je een paar kinderen en huisdieren met lange haren hebt. Maar om nou te zeggen dat je wel een droger moet hebben als je huisdieren hebt is wel heel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Als je om het milieu geeft moet je natuurlijk ook geen huisdieren nemen :')

-predit:-
Uiteraard is deze post enigszins sarcastisch bedoeld, hoewel er een kern van waarheid in zit, omdat het uiteindelijk nergens meer over gaat, we allemaal in de marge aan het neuken zijn, terwijl de maatschappij an sich niet voldoende zal veranderen zonder de politieke push die aantoonbaar het verschil maakt. Dit alles terwijl we politici kiezen die niet "geloven" in wetenschap en die bnp/bbp als heilige graal zien, alsof het een achievement is die je in een computerspelletje kan behalen, dat je thuis zit te spelen terwijl je de rest van je gezin verwaarloost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:01:
[...]

Ik zonder huisdieren en met een droger. Maar alleen voor de handdoeken, dus ik doe ook iets goeds voor het milieu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:33
Roenie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:19:
[...]
Ik zonder huisdieren en met een droger. Maar alleen voor de handdoeken, dus ik doe ook iets goeds voor het milieu :)
🧐 Handdoeken zijn juist dingen die zonder droger ook in een nachtje opdrogen toch? Ik erger me (zonder droger) vooral aan de tijd die bijv spijkerbroeken nodig hebben om te drogen... Of aan lakens omdat die zoveel ruimte nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:42
Ramzzz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Blijkbaar wel, als ze het al jaren met huisdieren doen. :P :>

Mijn besparing is geen kinderen nemen en de verwarming een graadje zachter.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2019 17:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:23:
[...]

🧐 Handdoeken zijn juist dingen die zonder droger ook in een nachtje opdrogen toch? Ik erger me (zonder droger) vooral aan de tijd die bijv spijkerbroeken nodig hebben om te drogen... Of aan lakens omdat die zoveel ruimte nodig hebben.
In de droger worden ze lekker zacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Valorian schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:23:
[...]

Een spijkerbroek waarbij de zak wat opgefrommeld zit...

Nu hebben wij makkelijk praten, we hebben een grote ruimte achter in het huis waar we gewoon een grote waslijn hebben hangen (van muur tot muur, die je ook weer kunt oprollen), waar je zelfs een dekbed, twee kussenslopen, twee onderlakens en een laken gewoon kunt ophangen...
Roenie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:24:
[...]
Daarom zou ik handdoeken dus nooit in een droger gooien (heb een hekel aan die zachte handdoeken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:37:
[...]
Daarom zou ik handdoeken dus nooit in een droger gooien (heb een hekel aan die zachte handdoeken!)
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Roenie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:24:
[...]
Met wasverzachter op het droogrekje ook :)

Niet dat dat het milieu gaat redden :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Roenie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:08:
[...]
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Inderdaad. Zachte handdoeken zijn klam en slap. Ik wil ze als schuurpapier, zelfs als ze nat zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

O ja? Ik heb inmiddels 2 grote kinderen, en het is nog nooit een probleem geweest. Ik heb ooit een wasdroger gehad (overtollig bij iemand anders) en letterlijk nooit gebruikt... we hadden hem domweg niet nodig.

En ik woon echt niet in een vrijstaande villa met ‘ruimte te over’.

Nodig is in ons geval een groot woord maar verdomd praktisch is het wel.
We hebben wél gelet op het verbruik, dus hebben we een warmtepompdroger gekocht. Die is zuiniger én beter voor je was. (We gooien ook niet alles in de droger en in de zomer hangt er wel eens wat was buiten. In de winter is het héél fijn dat 'ie er is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Inderdaad. Zachte handdoeken zijn klam en slap. Ik wil ze als schuurpapier, zelfs als ze nat zijn. :+
Ik wil ze ook graag als schuurpapier, maar ik vind het ook wel fijn als ze lekker snel droog zijn na het wassen. Elke keer na het wassen weer een dilemma, gaan ze op het rek of in de droger.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 03-05-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Baseman77 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Dit vind ik te makkelijk.
In dit specifieke geval (het hebben van een droger) is het sowieso vele malen praktischer (want sneller) dan alles ophangen en laten drogen. Mijn vrouw en ik werken allebei, we sporten allebei en ik ben trainer, alleen al dat levert een aardige hoeveelheid was op in één week. Dan hebben we nog 2 kinderen die dagelijks hun uiterste best doen om hun kleren vies te maken, die veel buiten zijn en die ook sporten. En we hebben een hond.

Als ik de droger af zou schaffen, dan zou onze complete zolder constant vol hangen met was. Waarbij we met momenten ook zeker meer ruimte nodig zouden moeten hebben. En dan hangen wij alsnog veel was op.
En ja, dit zou best mogelijk moeten zijn. Maar het moet ook praktisch en realistisch blijven.
Los daarvan moet je ook maar net de ruimte ervoor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:56
Voor de aandeluchtdrogers met een zolder vol was: een ventilator op de laagste stand verkort de droogtijd aanzienlijk met minimaal stroomverbruik.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Klein ventilatortje (20-30 watt) er 2-3 uurtjes op zetten en het is bij 16 graden ook droog.

Zoals hierboven gezegd wordt dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Adlermann schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Met 23 graden heb ik al de neiging om iets met lange mouwen aan te trekken. Ik ga nooit lager dan 22 graden, want dan is het gewoon niet comfortabel. Ik weiger in MIJN huis oncomfortabel te voelen.

Met 21 graden heb ik het gewoon koud. Ik weiger me hierop aan te passen. Dan doe ik eerder de auto (grr) weg. In de winter met 22 graden heb ik nu een trui aan. Ik ben dus terug gegaan van 23+ naar 22 graden.

Verder dan het volgende wil ik voorlopig niet gaan:

Huis naar A label krijgen (nieuwbouw, dus makkelijk :) ), zonnepanelen waar mogelijk (appartement, dus meer dan 2000 kwh op jaarbasis gaat het per appartement niet worden bij ons)

Maar ik ga wel gewoon gas gebruiken (zo wordt het opgeleverd, de aankomende tien jaar blijf ik dus op het gas). Daarna zal het wel warmtenet worden in Enschede. Mijn 6kw wokbrander moet natuurlijk ook goed stoken.

ik vermoed dat ik vanaf oplevering nog ongeveer 1000 kwh stroom opjaarbasis ga gebruiken (met 1000 zelf opwekken) en ongeveer 600 m3 gas.

Dat is dus terug van 3000 kwh en 1200 m3 gas op jaarbasis in de huidige woning.

Waterverbruik is ongeveer 100 m3 per jaar voor mij (ik spoel per dag het toilet 10x door ivm euh darmpatient zijn).

Oh en de 5.1 set die 500 watt verbruikte vervangen door een stereosetje. Die gaat ook minder verbruiken.
This is it for me.
Oncomfortabel voelen... Vroeger had ik de thermostaat altijd op 21,5 maar ben gewoon om de paar maanden 0,5 gezakt en nu staat 'ie altijd op 20 (en komende winter gaan we gewoon naar 19,5 we zien wel). Als ik het een keer koud heb dan:
- Heb ik het maar koud, of;
- Ga ik wat actiefs doen, of;
- Trek ik een trui en pantoffels aan.

Met een beetje doorbijten ben je er zo aan gewend. Je lichaam past zich aan. Of het zit tussen de oren, ik weet het niet. Maar je gaat er aan wennen en dan is het niet meer oncomfortabel. Ik pak nu bijvoorbeeld ook veel vaker de fiets ook al is het koud en ben ik moe, want ik weiger juist om niet uit mijn comofrt zone te komen. En dat gaat me nu goed af, ik krijg er juist meer energie van en voel de kou niet meer zo snel.

Ondertussen is onze energierekening nog geen € 70,- per maand voor gas/elektriciteit en verbruiken wij met z'n tweeën in een twee-onder-1-kapwoning minder dan een 1-persoonshuishouden in een flatje. En ik hoef het voor het geld niet te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door BFmango op 05-05-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
23 graden, dan vraag ik mij af hoe je erbij loopt. Hawaii shirt, korte broek en sandalen? Misschien anders eens naar de huisarts waarom je het altijd zo koud hebt. Hoe vreselijk moet het zijn om dan in de winter naar buiten te gaan! Een thermoshock van >30 graden.. 23 zou hier echt oncomfortabel voelen.

In de winter een fijne trui aan en voldoende eten. Dan blijf je ook warm. 18 á 19 graden, scheelt significant op de energierekening.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2019 09:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
BFmango schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:34:
[...]
edit:
weg ermee

Doe ik tegenwoordig ook hoor. Vroeger had ik de thermostaat altijd op 21,5 maar ben gewoon om de paar maanden 0,5 gezakt en nu staat 'ie altijd op 20 (en komende winter gaan we gewoon naar 19,5 we zien wel). Als ik het een keer koud heb dan:
- Heb ik het maar koud, of;
- Ga ik wat actiefs doen, of;
- Trek ik een trui en pantoffels aan.

Met een beetje doorbijten ben je er zo aan gewend. Je lichaam past zich aan. Of het zit tussen de oren, ik weet het niet. Maar je gaat er aan wennen en dan is het niet meer oncomfortabel. Ik pak nu bijvoorbeeld ook veel vaker de fiets ook al is het koud en ben ik moe, want ik weiger juist om een mietje te zijn. En dat gaat me nu goed af, ik krijg er juist meer energie van en voel de kou niet meer zo snel.

Ondertussen is onze energierekening nog geen € 70,- per maand voor gas/elektriciteit en verbruiken wij met z'n tweeën in een twee-onder-1-kapwoning minder dan een 1-persoonshuishouden in een flatje. En ik hoef het voor het geld niet te doen.
edit:
Ook wat krachttermen verwijderd :)

Ik ben chronisch ziek, elke dag heb ik pijn en misselijkheid. Dit zijn één van de weinige dingen waar ik nog controle over heb. Net zoals lang en warm douchen, dan voel ik mij iets beter. Hierdoor heb ik dus wel gewoon de energie om een fulltime baan te houden, plus afronden van een proefschrift in mijn eigen tijd. Want beter in mijn vel, betekent ook minder gebruik van oxycodone, primparan, etc etc

Maar het is wel een beetje gekomen sinds ik maanden in een lekker warm ziekenhuis heb gelegen over een aantal jaren.

Misschien dat er een halve of een hele graad in zit, ik heb het even geprobeerd deze winter. Maar het bevalt mij gewoon niet. Genoeg lichamelijke dingen die ik moet overwinnen c.q. doorstaan.

Dit is voor mij de grens. Misschien dat het straks in mijn nieuwe woning anders is, maar deze woning is gewoon niet comfortabel onder de 22 graden. Het tocht, het waait en het is niet overal even warm. (Energielabel g).

Al het extra wat ik doe moet maar door de maatschappij als een gift gezien worden. Ik zorg eerst voor m'n eigen welbehagen, voor zover ik dat nog heb.

Zoals ik al zei, als het dan toch ergens vandaan moet komen, dan moet de auto maar weg (voor die 12.000 km per jaar....)

En voor het geld hoef ik het ook zeker niet te doen;

[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 05-05-2019 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Adlermann schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Je klinkt als een verzuurde ex-rokerstoker. Met je krachttermen als mietje die even moet aantonen hoe stoer jij bent geweest. Jij gaat er vanuit dat ik de behoefte heb om mij aan te passen. Maar dat heb ik niet (aansluitend ook op de bovenstaande reactie).

Als jij ooit in mijn schoenen moet staan dan piep je wel anders.

Ik ben chronisch ziek, elke dag heb ik pijn en misselijkheid. Dit zijn één van de weinige dingen waar ik nog controle over heb. Net zoals lang en warm douchen, dan voel ik mij iets beter. Hierdoor heb ik dus wel gewoon de energie om een fulltime baan te houden, plus afronden van een proefschrift in mijn eigen tijd. Want beter in mijn vel, betekent ook minder gebruik van oxycodone, primparan, etc etc

Maar het is wel een beetje gekomen sinds ik maanden in een lekker warm ziekenhuis heb gelegen over een aantal jaren.

Misschien dat er een halve of een hele graad in zit, ik heb het even geprobeerd deze winter. Maar het bevalt mij gewoon niet. Genoeg lichamelijke dingen die ik moet overwinnen c.q. doorstaan.

Dit is voor mij de grens. Misschien dat het straks in mijn nieuwe woning anders is, maar deze woning is gewoon niet comfortabel onder de 22 graden. Het tocht, het waait en het is niet overal even warm. (Energielabel g).

Al het extra wat ik doe moet maar door de maatschappij als een gift gezien worden. Ik zorg eerst voor m'n eigen welbehagen, voor zover ik dat nog heb.

Zoals ik al zei, als het dan toch ergens vandaan moet komen, dan moet de auto maar weg (voor die 12.000 km per jaar....)

En voor het geld hoef ik het ook zeker niet te doen;
Sorry, ik wist niet dat je chronisch ziek bent en je daardoor elke dag klote voelt.

Ik vind dat zoiets de zaak inderdaad wel verandert.

Heb m'n post een beetje aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LED-Maniak schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:40:
In de winter een fijne trui aan en voldoende eten. Dan blijf je ook warm. 18 á 19 graden, scheelt significant op de energierekening.
Ik heb in de winter altijd een trui aan, en heb ook een footsie blanket op de bank liggen, maar dat werkt niet goed tegen koude handen... En met 18 a 19 graden krijg ik koude handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 07:25

JT

VETAK y0

• Wij zijn zoveel mogelijk afgestapt van plastic zakjes. Eerst naar plastic bakjes en nu langzamerhand omschakelen naar glazen bakjes.
  • We hebben een droger maar gebruiken deze minimaal. Bij goed weer hangt alle was buiten. Met slecht weer gaat de 60 graden was in de droger, de rest niet.
  • Nu met de kleine is het iets moeilijker, maar als ik die niet meereken dan gooien wij niet meer dan 1kg eten per jaar weg met z'n tweeën.
  • Bij de aanschaf van vers voedsel is duurzaamheid maar ook de plek waar het vandaan komt een overweging. Als je erover nadenkt is het eigenlijk best wel een raar concept dat we persé een groente of fruit uit het zomerseizoen 365 dagen per jaar beschikbaar moeten hebben :)
  • Mijn vrouw is vegetariër. Ik mag nog graag vlees en vis eten maar met mate, verre van elke dag. Ook genieten duurzame varianten vaak de voorkeur, ook al ligt dat op zich weer gecompliceerd. Biologisch zorgt ervoor dat er minder antibiotica in de veestapel wordt gebruikt en in mijn lichaam terecht komt maar veroorzaakt mogelijk wel meer CO2.
  • Binnenkort rij ik electrisch (lease)
  • Bij aanschaf van de tweedehands auto (2013 C-Max) gekozen voor een duurder model met de 1.0 Ecoboost in plaats van de oudere motor met evenveel vermogen maar hogere uitstoot.
  • Volgende auto wordt electrisch.
  • Redelijkerwijs zoveel mogelijk op de fiets stappen. In onze eigen woonplaats rijden we zelden met de auto, ook niet voor boodschappen.
  • Als we niet op korte termijn worden geloot voor nieuwbouw dan gaan we de vloer en muren isoleren, wellicht zonnepanelen maar dat is een wat moeilijkere keuze omdat het zomaar kan zijn dat we hier alsnog met 3 jaar weg zijn.
  • We kopen niet elk jaar een nieuwe inhoud van de kledingkast. Veel kleding dragen we gewoon af.
Ik vergeet vast nog wat maar dit kon ik mij zo even bedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 06-05-2019 14:07 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
JT schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:43:
[list]
• Wij zijn zoveel mogelijk afgestapt van plastic zakjes. Eerst naar plastic bakjes en nu langzamerhand omschakelen naar glazen bakjes.
Glas heeft vaak juist een hogere CO2 uitstoot omdat de bakjes veel zwaarder zijn. Het omslagpunt ligt op 5 à 6 keer het gewicht van het plastic bakje. Bij supermarkt verpakkingen heeft plastic meestal een lagere CO2 uitstoot; bij bakjes vermoed ik hetzelfde. Glas is uiteindelijk gewoon zand verhit tot 700 oC; niet bepaald energiezuinig.

Ook laat ik bakjes te vaak op de grond donderen waardoor glas nog een stukje slechter is, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

lactaxative schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Glas heeft vaak juist een hogere CO2 uitstoot omdat de bakjes veel zwaarder zijn. Het omslagpunt ligt op 5 à 6 keer het gewicht van het plastic bakje. Bij supermarkt verpakkingen heeft plastic meestal een lagere CO2 uitstoot; bij bakjes vermoed ik hetzelfde. Glas is uiteindelijk gewoon zand verhit tot 700 oC; niet bepaald energiezuinig.

Ook laat ik bakjes te vaak op de grond donderen waardoor glas nog een stukje slechter is, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij...
Je hebt zeker een punt! Milieu gaat voor mij echter verder dan alleen CO2 en uitstoot en ook onze eigen gezondheid telt mee.
- Plastic bakjes komen nog steeds vroeger of later op de afvalhoop terecht en daarmee in het milieu, grond, grondwater enzovoort.
- Plastic bakjes worden gemaakt met onder andere weekmakers. Nu kun je BPA-vrije plastic kopen, dat is al een stap vooruit. Maar er is bijzonder weinig onderzoek gedaan naar de gevolgen van al die andere stoffen die gebruikt worden op het menselijk lichaam. Daarom telt bij ons het voorzorgsprincipe.
- Klein maar aanwezig voordeel: bakjes kunnen zo de oven in, scheelt daarmee afwas.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
lactaxative schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Glas is duurzamer dan plastic(wegwerpzooi) Ik mag aannemen dat je niet 20 glazen bakjes per week in de glasbak gooit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
De oorzaak van alle problemen omtrent het millieu: te veel mensen. Mag dit gezegd worden? nee.

Dit geneuzel over plastic bakjes gaat toch enrgens over.

[ Voor 24% gewijzigd door jaapstobbe op 06-05-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
Hackus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Glas is duurzamer dan plastic(wegwerpzooi) Ik mag aannemen dat je niet 20 glazen bakjes per week in de glasbak gooit.
Gevalletje appels met peren vergelijken? Wegwerp plastic kan je natuurlijk niet verglijken met glazen (oven)schalen.
Is hedendaags wegwerpplastic minder duurzaam dan wegwerp glas? Glas recyclen kost veel energie. Glas is veel zwaarder dan plastic, waardoor transport milieu vervuilender is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hackus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Ik gooi ook geen 20 plastic bakjes per week in de prullenbak...

Ik heb net afgelopen weekend 2 nieuwe plantenpotten gekocht. Van heel mooi plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
chrisO schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:23:
[...]

Gevalletje appels met peren vergelijken? Wegwerp plastic kan je natuurlijk niet verglijken met glazen (oven)schalen.
Is hedendaags wegwerpplastic minder duurzaam dan wegwerp glas? Glas recyclen kost veel energie. Glas is veel zwaarder dan plastic, waardoor transport milieu vervuilender is...
In Nederland recyclen we +90% van het glas. veel 'plastic' kun niet eens recyclen.
@Wailing_Banshee
Glas is duurzamer en heeft meer gebruiksgemak. Er moet veel meer Recyclebaar 'plastic' op de markt komen.
Zeker vanuit de verpakkingsindustrie. en productie is veel te hoog. er wordt veel te veel geproduceerd wat totaal overbodig is en van 'slechte' materialen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

het is bij lange na niet genoeg wat we doen:
Een groot deel van de natuur wereldwijd is al door menselijk handelen verwoest, en wat resteert gaat hard achteruit als gevolg van destructief landgebruik, klimaatverandering, overbevissing, vervuiling en invasieve soorten. Tot een miljoen planten- en diersoorten dreigt hierdoor komende decennia uit te sterven. Dat staat in een rapport onder auspiciën van de Verenigde Naties dat maandag in Parijs werd gepubliceerd.
Het 1.800 pagina’s dikke VN-rapport schetst een somber beeld van de vele manieren waarop de mens de natuur plundert en haar ecosysteemdiensten (de baten die de levende natuur de mens oplevert) ondermijnt. Meer dan 75 procent van het land, 40 procent van de oceanen en 50 procent van rivieren zijn gedegradeerd door ontbossing voor landbouw en veeteelt, door mijnbouw, verstedelijking, infrastructuur en visserij. Slechts 13 procent van het land en 23 procent van de oceanen is nog min of meer onaangetast. Meer dan 20 procent van de landbouwgrond is verarmd.

Ook vervuiling van ecosystemen eist zijn tol. Zo wordt wereldwijd meer dan 80 procent van het afvalwater niet gereinigd, en wordt naar schatting elk jaar 300 tot 400 miljoen ton aan zware metalen en andere giftige stoffen in het milieu gedumpt, als gevolg waarvan bijvoorbeeld 40 procent van de wereldbevolking geen schoon drinkwater heeft. In de oceanen verdwijnen jaarlijks vele miljoenen tonnen plastic.

Van de circa acht miljoen planten- en diersoorten op aarde (waarvan maar een klein deel bekend en beschreven is) worden volgens het rapport tussen de 500.000 en een miljoen soorten komende decennia met uitsterven bedreigd. Daaronder 3.000 gewervelde soorten en 40.000 plantensoorten. Van de 100.000 soorten die worden gevolgd voor de Rode Lijst van de natuurbeschermingskoepel IUCN is 25 procent bedreigd.
‘Het gaat heel slecht met de biodiversiteit, maar als we het snel en goed aanpakken kunnen we veel verliezen nog tegengaan’, zegt Ingrid Visseren-Hamakers, hoogleraar milieubeleid aan de Radbouduniversiteit Nijmegen en een van de mede-auteurs van het rapport. ‘Daarvoor is wel een wereldwijde transformatieve omwenteling nodig. En daar zit het probleem, want landen hebben natuurlijk allerlei economische belangen en zijn lang niet altijd gebaat bij ambitie. Maar we hebben de omwenteling nu gedefinieerd, en erkend dat die noodzakelijk is. De bereidheid is er, nu de praktische invulling.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Wailing_Banshee schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:28:
[...]
Ik gooi ook geen 20 plastic bakjes per week in de prullenbak...
[...]
Gewaagde uitspraak, ik zou er niet raar van op kijken als je er aardig dicht in de buurt komt.
Plastic om kaas, zakje strooikaas, bakje gorgonzola, vleesbakje etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 26-09 18:14
chrisO schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:23:
[...]

Het ligt vooral aan je definitie van duurzaam. Als je alleen naar CO2-uitstoot/energie kijkt is glas duidelijk in het nadeel. Maar als je naar de grondstoffen kijkt is glas wel duurzamer in de zin dat je van glas in principe oneindig opnieuw glas kunt maken. Plastic laat zich vooral downcyclen, het is voor zover ik weet niet mogelijk om van een plastic vleesbakje een nieuw vleesbakje te maken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ThinkPadd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Gewaagde uitspraak, ik zou er niet raar van op kijken als je er aardig dicht in de buurt komt.
Plastic om kaas, zakje strooikaas, bakje gorgonzola, vleesbakje etc.
Het ging om plastic bakken ipv glazen bakken.

Maar goed:
Vleesbakje: misschien eens 2 in de week
Kaas-verpakking: 1x in de twee weken

geraspte kaas: maak ik zelf, van de restantjes kaas, en die gaan dan in de vriezer, in een kunststof bakje. Heel soms haal ik eens een zakje geraspte kaas, die ik daarna bij de rest van m'n geraspte kaas gooi. Dan heb je het over een zakje of twee per maand.
eten wat we invriezen: gaan in de bakjes die je bij de Chinees krijgt, en die gaan meerdere keren mee (de bakjes overleven het meestal wel, de deksels gaan eerder kapot :D)
lunch zit in een kunststof lunchtrommel die ik al heb sinds de middelbare school.

Het meeste plastic wat wij weggooien zit om de week en maandbladen heen waar we een abonnement op hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:13

sjaool

Every life should have 9 cats

jaapstobbe schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:22:
De oorzaak van alle problemen omtrent het millieu: te veel mensen. Mag dit gezegd worden? nee.

Dit geneuzel over plastic bakjes gaat toch enrgens over.
Het probleem is ook helemaal niet het plastic, het grote probleem is hoe er mee omgegaan wordt. Mensen gooien het zo uit de auto of laten het buiten slingeren zodat het in de natuur terecht komt. Als iedereen zijn eigen rotzooi netjes opruimt en recycled is er niet zoveel aan de hand.

Dat er teveel mensen zijn klopt naar mijn mening wel. Je ziet dat er in welvarender landen veel minder kinderen per gezin zijn. In de zogenaamde 3e wereld landen en landen waar de mensen minder te besteden hebben zijn er veel meer kinderen per gezin. Geboortebeperking en goede sexuele voorlichting zou geen overbodige luxe zijn om alles binnen de perken te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaool op 06-05-2019 14:47 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
sjaool schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:47:
[...]

Het probleem is ook helemaal niet het plastic, het grote probleem is hoe er mee omgegaan wordt. Mensen gooien het zo uit de auto of laten het buiten slingeren zodat het in de natuur terecht komt. Als iedereen zijn eigen rotzooi netjes opruimt en recycled is er niet zoveel aan de hand.
Inderdaad, sinds er vlak bij mijn huis een McDonalds geopend is, is het echt schrikbarend hoeveel troep er in de berm ligt. Schandalig gewoon, hoeveel moeite is het om het afval even in de auto te laten liggen en weg te gooien zodra je op je bestemming bent.
Dat er teveel mensen zijn klopt naar mijn mening wel. Je ziet dat er in welvarender landen veel minder kinderen per gezin zijn. In de zogenaamde 3e wereld landen en landen waar de mensen minder te besteden hebben zijn er veel meer kinderen per gezin. Geboortebeperking en goede sexuele voorlichting zou geen overbodige luxe zijn om alles binnen de perken te houden.
Ik vraag me wel af wat de milieubelasting is van een kind in de derde wereld ten opzichte van een kind in een welvarender land.

Zou mij niets verbazen als een kind uit Nederland een veel zwaardere belasting op het milieu is dan een hele horde kinderen in de derde wereld.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:35
-Auto verkocht zodat er nog maar 1 auto is
- aygo voor de deur die 1 op 25 rijdt
-zuinige ketel laten plaatsen
-binnen een jaar hr++ glas en nieuwe kozijnen in het hele huis
-volgend jaar vloerisolatie
-computer niet meer hele dagen aan laten staan maar gewoon aan wanneer nodig
-overbodig licht uit doen
-kachel niet boven de 20,5, na de winter eigenlijk nooit boven de 19,5

en waarschijnlijk nog meer, ben samen met mijn partner een stuk bewuster gaan leven, gooien hier ook bijna geen eten weg.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

jaapstobbe schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:22:
Van wie mag je dat niet zeggen? Je hebt het net gedaan en er is niets met je gebeurd toch? Meerderen in dit topic en andere topics hebben het ook al gezegd en zijn ook nog niet gestenigd.

De oorzaak van het probleem is niet het aantal mensen maar de uitstoot van die mensen. Als wij (westerse) mensen onze uitstoot met 90% terug brengen en onze eigen shit opruimen dan is er niet zo veel aan de hand en is het aantal mensen niet het probleem.

Het echte probleem is echter dat wij onze eigen uitstoot helemaal niet terug willen dringen en al helemaal onze eigen shit niet willen opruimen. Dus is het wijzen naar anderen (liefst ver weg) dan een veel veiligere optie.

Als je er daarbij ook nog bij zegt dat je dat eigenlijk helemaal niet mag zeggen, hoef je er ook geen open discussie meer over te voeren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
XyritZz schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:52:
[...]

Inderdaad, sinds er vlak bij mijn huis een McDonalds geopend is, is het echt schrikbarend hoeveel troep er in de berm ligt. Schandalig gewoon, hoeveel moeite is het om het afval even in de auto te laten liggen en weg te gooien zodra je op je bestemming bent.

[...]

Ik vraag me wel af wat de milieubelasting is van een kind in de derde wereld ten opzichte van een kind in een welvarender land.

Zou mij niets verbazen als een kind uit Nederland een veel zwaardere belasting op het milieu is dan een hele horde kinderen in de derde wereld.
Inderdaad, de milieu belasting van een kind/persoon in een welvarend land is 6-10x zo hoog als dat van een kind/persoon in een derde wereld land.
Dus laat dat idee van geboortebeperking en goede sexuele voorlichting in derde wereldlanden maar even zitten en laten we ons eerst maar eens concentreren op het opruimen van onze eigen shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
XyritZz schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:52:
[...]
sinds er vlak bij mijn huis een McDonalds geopend is, is het echt schrikbarend hoeveel troep er in de berm ligt. Schandalig gewoon, hoeveel moeite is het om het afval even in de auto te laten liggen en weg te gooien zodra je op je bestemming bent.
Die McDonalds-vestiging zou zelf aansprakelijk/verantwoordelijk moeten zijn voor het opruimen van de troep binnen zoveel honderd meter. Dan is het snel afgelopen met het McDrive-gebeuren en mag je alles binnen opeten, nog geen servetje mee naar buiten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

sjaool schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:47:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Het recyclen van plastic is op dit moment nog niet optimaal en verren van. In Nederland worden van de ingezamelde verpakkingsplastics zo'n 50% gerecycled. Dat betekent niet dat dit in nieuwe (voedsel)verpakkingen wordt verwerkt. Het grootste gedeelte wordt gedowncycled waardoor we nieuwe grondstoffen nodig hebben om die (voedsel)verpakkingen te maken. De oorzaak is het moeilijke sorteren of verstoorde recycling.

Drie voorbeelden die reycling lastig maken zijn; (1) De vele type plastics. Door veel verschillende soorten plasticsoorten zijn er ook veel kleine stromen waar de installaties niet voor gemaakt zijn. Er zijn 6 grote plastic stromen bij het huishoud afval en niet allemaal zijn even goed recyclebaar. Wat niet gesorteerd of gerecycled wordt komt in verbrandingsovens voor energie terugwinning. (2) Zwart plastic kan vaak niet worden gesorteerd omdat de kleur de infraroodstraal absorbeert en kan daardoor niet het type plastic herkennen en komt zo doende in die verbrandingsovers. Ook Multi layer verpakkingen(Chipszakken zijn de meest bekende) kunnen niet worden herkent bij de sortering. Dit zijn enkele voorbeelden er zijn nog veel voorbeelden.

Dus je kan nog zo goed inzamelen het blijft problemen vormen. Om die reden ben ik nog steeds geen fan van plastic en moet er nog veel meer gebeuren om plastic een waardevol en circulair materiaal te kunnen noemen. Hoewel we waarschijnlijk nooit van plastic afstappen, is het wel relevant om minder plastic te consumeren en aan te schaffen en hopen dat bedrijven en overheden werk steken in het circulair maken van plastic.

(Edit: wat netter geschreven)

[ Voor 47% gewijzigd door Woopdedooo op 06-05-2019 16:11 ]

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 24-09 21:21
Baseman77 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:25:
[...]

3 kinderen hier in de leeftijd van 2,5 en 10.
Wasdroger hebben we niet, wel een droogrek en dat gaat prima 8)
dawg schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:35:
het is bij lange na niet genoeg wat we doen:

[...]

[...]

[...]
Je zegt het goed, wat [b][Wij/b] doen.

Moet je voor de grap eens kijken in Azie hoe ze daar met hun plastic omgaan. Dat is pas een reden tot zorg. Plastic soep en complete rivieren van plastic omdat ze het allemaal op straat flikkeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-05-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dubbel, mag weg...

[ Voor 94% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-05-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Uffje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Het recyclen van plastic is op dit moment nog niet optimaal en verren van. In Nederland worden van de ingezamelde verpakkingsplastics zo'n 50% gerecycled. Dat betekent niet dat dit in nieuwe (voedsel)verpakkingen wordt verwerkt. Het grootste gedeelte wordt gedowncycled waardoor we nieuwe grondstoffen nodig hebben om die (voedsel)verpakkingen te maken. De oorzaak is het moeilijke sorteren of verstoorde recycling.

Drie voorbeelden die reycling lastig maken zijn; (1) De vele type plastics. Door veel verschillende soorten plasticsoorten zijn er ook veel kleine stromen waar de installaties niet voor gemaakt zijn. Er zijn 6 grote plastic stromen bij het huishoud afval en niet allemaal zijn even goed recyclebaar. Wat niet gesorteerd of gerecycled wordt komt in verbrandingsovens voor energie terugwinning. (2) Zwart plastic kan vaak niet worden gesorteerd omdat de kleur de infraroodstraal absorbeert en kan daardoor niet het type plastic herkennen en komt zo doende in die verbrandingsovers. Ook Multi layer verpakkingen(Chipszakken zijn de meest bekende) kunnen niet worden herkent bij de sortering. Dit zijn enkele voorbeelden er zijn nog veel voorbeelden.

Dus je kan nog zo goed inzamelen het blijft problemen vormen. Om die reden ben ik nog steeds geen fan van plastic en moet er nog veel meer gebeuren om plastic een waardevol en circulair materiaal te kunnen noemen. Hoewel we waarschijnlijk nooit van plastic afstappen, is het wel relevant om minder plastic te consumeren en aan te schaffen en hopen dat bedrijven en overheden werk steken in het circulair maken van plastic.

(Edit: wat netter geschreven)
Je kunt jezelf in veel situaties zelfs afvragen of plastic wel nodig is:
- Plastic zakjes bij fruit en groenten, prima te vervangen door papieren zakjes
- Voorverpakte fruit op een schaaltje, kan gewoon los in een bak. Desnoods kartonnen bakje met kartonnen netje erover ofzo.
- Vlees bij de slager halen; zelf je herbruikbare bakjes meenemen.
- Blisterverpakkingen voor je usb sticks kan natuurlijk ook prima met karton.

Enzovoort :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JT schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:35:
[...]

Je kunt jezelf in veel situaties zelfs afvragen of plastic wel nodig is:
- Plastic zakjes bij fruit en groenten, prima te vervangen door papieren zakjes
- Voorverpakte fruit op een schaaltje, kan gewoon los in een bak. Desnoods kartonnen bakje met kartonnen netje erover ofzo.
- Vlees bij de slager halen; zelf je herbruikbare bakjes meenemen.
- Blisterverpakkingen voor je usb sticks kan natuurlijk ook prima met karton.

Enzovoort :)
De toegevoegde waarde van plastic blisterverpakkingen is dat je kan "zien" wat erin zit.
Sommige fabrikanten geven dat niet zomaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Vlassie1980 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:38:
[...]

De toegevoegde waarde van plastic blisterverpakkingen is dat je kan "zien" wat erin zit.
Klopt, maar laatst had ik een USB-C adapter gekocht van Aukey, die zat in een kartonnen doosje met daarom heen, zonder enige opdruk, een plastic folietje. Dat is gewoon zonde.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vlassie1980 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Weet ik. Ik heb het puur over nut. Want nuttig is het natuurlijk niet; de nieuwe USB stick ziet er niks anders uit dan de foto op internet of op de verpakking. Van mijn part hang je een USB stick in het schap aan een kettinkje, kun je hem zelfs vasthouden voor je hem koopt én je hebt geen plastic meer nodig. Maar echt nut heeft het in die zin niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vlassie1980 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
[...]

3 kinderen hier in de leeftijd van 2,5 en 10.
Wasdroger hebben we niet, wel een droogrek en dat gaat prima 8)

[...]

Je zegt het goed, wat [b][Wij/b] doen.

Moet je voor de grap eens kijken in Azie hoe ze daar met hun plastic omgaan. Dat is pas een reden tot zorg. Plastic soep en complete rivieren van plastic omdat ze het allemaal op straat flikkeren.
de hele wereld is een zorg. wijzen naar azië hebben we al genoeg gedaan. of naar afrika.

tijd om hier in nederland eens écht te beginnen. ipv al die herkauwde slappe excuses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

dawg schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:18:
[...]

de hele wereld is een zorg. wijzen naar azië hebben we al genoeg gedaan. of naar afrika.

tijd om hier in nederland eens écht te beginnen. ipv al die herkauwde slappe excuses.
Echt beginnen... met zaken zoals plastic rietjes verbannen, en dan het gevoel hebben dat je de wereld hebt gered terwijl het op het totaal echt geen reet uitmaakt? :p

En als je herbruikbare bakjes meeneemt naar de slager, was ze dan vooral niet met warm water omdat dat mogelijk schadelijker is voor het milieu dan het produceren van een minieme hoeveelheid nieuw plastic (van mega veel dingen afhankelijk dit).

Ohja, dat vlees dat je bij de slager koopt, dat is per kg hetzelfde als 6L brandstof verbranden ofzo. En dan maak je je druk om een paar gram plastic.

Deze reactie is trouwens een reactie in het algemeen met als doel om juist véél meer te veranderen dan de mini-veranderingetjes die hier genoemd worden die misschien 0.1% van je uitstoot verminderen. Zelfs als de hele wereld het zou doen dan zou het effect verwaarloosbaar en lang niet genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Is de oplossing niet eerder consu-minderen dan weer het volgende light product uit te vinden zodat mensen zonder schuldgevoel alsnog kunnen over-consumeren? :?

Een vork minder vlees levert meer op dan dat plastic bakje.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gisteren voor het eerst zélf een Beyond Meat burger in de pan gegooid (nadat we 'm in Amsterdam al een keer hadden gegeten): https://www.beyondmeat.com/

Als ik op die manier geheel vleesloos kan eten, geen probleem. Dat ding smaakt gewoon goed.
(Al kwam ik er vrij snel achter dat "gloeiend heet bakken", niet betekend dat 'ie op 9 op de inductieplaat moet, dan verbrand 'ie.)

Helaas vind ik soms vlees té lekker en is nog niet al het vlees goed te vervangen, maar we komen een prima eind op deze manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

unezra schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:38:
Gisteren voor het eerst zélf een Beyond Meat burger in de pan gegooid (nadat we 'm in Amsterdam al een keer hadden gegeten): https://www.beyondmeat.com/

Als ik op die manier geheel vleesloos kan eten, geen probleem. Dat ding smaakt gewoon goed.
(Al kwam ik er vrij snel achter dat "gloeiend heet bakken", niet betekend dat 'ie op 9 op de inductieplaat moet, dan verbrand 'ie.)

Helaas vind ik soms vlees té lekker en is nog niet al het vlees goed te vervangen, maar we komen een prima eind op deze manier.
Ik denk ook niet dat het probleem zou zitten in elke week een stukje vlees eten. Volgens mij zit het probleem erin dat heel veel mensen het normaal vinden, het als een recht zien, om 5 tot 7 dagen per week vlees op het bord te hebben.
Sorcerer8472 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Echt beginnen... met zaken zoals plastic rietjes verbannen, en dan het gevoel hebben dat je de wereld hebt gered terwijl het op het totaal echt geen reet uitmaakt? :p

En als je herbruikbare bakjes meeneemt naar de slager, was ze dan vooral niet met warm water omdat dat mogelijk schadelijker is voor het milieu dan het produceren van een minieme hoeveelheid nieuw plastic (van mega veel dingen afhankelijk dit).

Ohja, dat vlees dat je bij de slager koopt, dat is per kg hetzelfde als 6L brandstof verbranden ofzo. En dan maak je je druk om een paar gram plastic.

Deze reactie is trouwens een reactie in het algemeen met als doel om juist véél meer te veranderen dan de mini-veranderingetjes die hier genoemd worden die misschien 0.1% van je uitstoot verminderen. Zelfs als de hele wereld het zou doen dan zou het effect verwaarloosbaar en lang niet genoeg zijn.
Ik vind dat je het plasticprobleem bagatelliseert. Tuurlijk gaat het niet uitmaken als je alleen rietjes vervangt. Maar het is júist dat kleine plastic dat in het milieu, de grond, het water beland. Plastic bestek, rietjes, boterhamzakjes, plastic verpakkingen enzovoort. Je ziet niet de kunststof behuizing van een monitor aanspoelen op het strand. Dat kleine plastic moet júist aangepakt worden. Dat je het kunt onderverdelen in honderden plastic producten als als je het daarover hebt doet daar niks aan af. Het niet mogen afwassen met warm water vind ik nogal krap bekeken, alsof het milieu alléén draait om CO2 uitstoot en de vermindering daarvan. Ja, het is een groot probleem. Maar dat is het plasticprobleem ook.

Ik voel me ook enigszins aangesproken omdat ik het over plastic heb gehad ;) Natuurlijk eindigt het niet alleen bij plastic bakjes. Groente en fruit met plastic er omheen laten we zoveel mogelijk liggen. Rietjes die we hebben zijn van karton. We gebruiken geen plastic wegwerpbestek (uberhaupt niet, we nemen gewoon bestek mee) en zo zijn er nog meer zaken waar we in het dagelijks leven op letten.
LED-Maniak schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:00:
Is de oplossing niet eerder consu-minderen dan weer het volgende light product uit te vinden zodat mensen zonder schuldgevoel alsnog kunnen over-consumeren? :?

Een vork minder vlees levert meer op dan dat plastic bakje.
Vlees op zich levert geen plastic op in het milieu (afhankelijk van waar je het haalt de verpakking dan allicht wel weer). Verder ben ik het met je eens alleen dit zal het moeilijkste te bereiken zijn. Dat is iets wat niet in wetten te vatten valt, dan krijg je massarebellie. Behalve als het gedaan wordt wanneer het eigenlijk al te laat is, dan zullen mensen het pas inzien.

[ Voor 65% gewijzigd door JT op 07-05-2019 07:48 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Plastic afval wordt volgens mij verbrand nu dus komt in Nederland niet in de grond terecht. Correct me if I'm wrong.

Uitgezonderd natuurlijk mensen die hun meuk gewoon in de natuur weggooien, dat kan daar onwijs lang rond blijven zwerven. Gaat dan vooral om dingen die met eten te maken hebben in NL.

@unezra , waar heb jij hem gekocht? Kon hem in mijn AH niet vinden :/

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-05-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:49:
Plastic afval wordt volgens mij verbrand nu dus komt in Nederland niet in de grond terecht. Correct me if I'm wrong.

Uitgezonderd natuurlijk mensen die hun meuk gewoon in de natuur weggooien, dat kan daar onwijs lang rond blijven zwerven. Gaat dan vooral om dingen die met eten te maken hebben in NL.

Het verbranden van plastic zorgt net zo goed voor problemen. CO2 uitstoot is het directe gevolg, maar door het te verbranden moet je ook nieuwe grondstoffen winnen voor een zelfde verpakking te maken. Daarvoor wordt olie verreweg nog steeds het meest gebruikt. Dat moet gewonnen worden en zorgt ervoor dat de olie voorraad in onze aarde uitput.

Natuurlijk is het goed dat het niet in de natuur terecht komt, maar daar houden de problemen ook niet op.

En je hebt het steeds over de mensen die meuk in de natuur gooien, dat is natuurlijk kwalijk, maar niet iets waar wij als individu iets aan kunnen doen (behalve aanspreken bij het betrappen) en daar gaat het topic geloof ik over. Daarom is minder consumeren en met name op plastic verpakkingen een goed punt om aan te werken.

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:49:
Ik weet het niet. Mijn vrouw doet eigenlijk altijd boodschappen. :)

Grote kans dat het de AH is, daar doet ze over het algemeen de luxe boodschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Vlassie1980 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
[...]

Misschien wat minder selectief kijken en met de vinger wijzen.
Hier wordt vrijwel al het plastic gerecycled. En dat gaat nogal fanatiek ook. Als ik een plastic flesje oid hier zou weg gooien rent er lettelijk een auntie heen die hem op pakt omdat ze er een paar centen mee kan verdienen als ze hem naar het recycle station kan brengen. Dat zelfde geld voor karton.
Ja, er is nog veel mis maar er zijn behoorlijke stappen gemaakt hier.

Die "rivieren van plastic" is ook voor een groot gedeelte terug te leiden naar Westerse landen die hun afval hier dumpen. Nu China geen afval meer accepteerd gaat dat naar Malaysie.
https://www.businessinsid...to-take-their-trash-back/

Dus met een vinger naar Azië wijzen is ook toch wel een beetje hypocriet aangezien het veelal je eigen afval is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04
JT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:34:
[...]

Ik denk ook niet dat het probleem zou zitten in elke week een stukje vlees eten. Volgens mij zit het probleem erin dat heel veel mensen het normaal vinden, het als een recht zien, om 5 tot 7 dagen per week vlees op het bord te hebben.
Is dat ook niet een beetje wat de industrie gecreëerd heeft? Massaal goedkope stukken vlees dumpen in de supermarkt. Alles om het maar zo goedkoop mogelijk te houden. En als het goedkoop is eet de consument het wel.

Persoonlijk was ik een aantal jaren geleden ook zwaar carnivoor. Inderdaad 6-7 dagen in de week vlees eten. Echter toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen is er wel heel veel veranderd. Zij is namelijk vegetarisch.

Nu eet ik misschien 2-3 keer in de week vlees en koop ik liever een lekker goed stukje vlees dan de kilo knallers. Was ik nog alleen geweest weet ik zeker dat ik nog aan de kilo knallers zat.

Waar ik persoonlijk mij het meeste aan stoor is de eisen van de supermarkten. Appel iets te klein, jammer dan, gooi maar weg. Paprika beetje rare vorm. Gooi maar weg of maak er veevoeder van.

Gelukkig zijn de supermarkten wel een beetje bezig om dit te veranderen. Het idee dat groente/fruit de perfecte afmetingen en kleur moeten hebben slaat in mijn ogen nergens op.

Je gaat ook wel meer waarderen als je zelf je groenten kweekt. Nu hebben wij niet een hele grote moestuin, maar het smaakt over het algemeen beter dan in de supermarkt. Alleen heb je soms een 3 vingerige wortel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Highfive95 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:21:
[...]

Waar ik persoonlijk mij het meeste aan stoor is de eisen van de supermarkten. Appel iets te klein, jammer dan, gooi maar weg. Paprika beetje rare vorm. Gooi maar weg of maak er veevoeder van.
Het zorgt er ook voor dat de consument een bepaald ideaal beeld krijgt, ik probeer steeds het minst mooie te pakken, maar betrap me er zelf ook nog op dat ik kieskeurig ben. Erger vind ik dat mijn vriendin dingen die iets anders uit zien niet vertrouwt en vraagt of het wel goed is :F En dat komt omdat dat ideaal beeld opgedrongen word en we geen idee meer hebben waar iets vandaan komt.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Is dat ook niet een beetje wat de industrie gecreëerd heeft? Massaal goedkope stukken vlees dumpen in de supermarkt. Alles om het maar zo goedkoop mogelijk te houden. En als het goedkoop is eet de consument het wel.

Persoonlijk was ik een aantal jaren geleden ook zwaar carnivoor. Inderdaad 6-7 dagen in de week vlees eten. Echter toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen is er wel heel veel veranderd. Zij is namelijk vegetarisch.

Nu eet ik misschien 2-3 keer in de week vlees en koop ik liever een lekker goed stukje vlees dan de kilo knallers. Was ik nog alleen geweest weet ik zeker dat ik nog aan de kilo knallers zat.

Gelukkig zijn de supermarkten wel een beetje bezig om dit te veranderen. Het idee dat groente/fruit de perfecte afmetingen en kleur moeten hebben slaat in mijn ogen nergens op.

Je gaat ook wel meer waarderen als je zelf je groenten kweekt. Nu hebben wij niet een hele grote moestuin, maar het smaakt over het algemeen beter dan in de supermarkt. Alleen heb je soms een 3 vingerige wortel
Klinkt heel bekend, mijn vrouw is ook vegetariër en inmiddels denk ik er ook grofweg hetzelfde over als jij :) De industrie heeft het gecreëerd maar veel mensen ontberen enige vorm van kritisch denken. Zo van, wat gebeurt er als ik mijn gedrag aanpas en wat gebeurt er als ik dat niet doe -> in het eerste geval scheelt het veel CO2 uitstoot en andere rommel en eet ik wat minder vlees, word ik daar ongelukkig van nee. In het tweede geval wordt ik niet gelukkiger maar kost het het milieu wel meer.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sorcerer8472 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:58:
[...]

echt beginnen, in de zin dat we de manier van leven, stedenbouw, economische inrichting, natuurbeheer, voedselbeheer, waterbeheer, visserij, zeg maar gerust alles, drastisch, drastisch, drastisch moeten omgooien.

alles wat we nu doen doen we met in ons achterhoofd dat we niks in mogen leveren, geen comfort in willen leveren, of dat we alles wel moeten doen met behoud van economische groei want dat is het ultieme doel. en dan komen we er niet, zo duidelijk is die conclusie inmiddels wel.

dat is ergens wel begrijpelijk. het menselijk brein is lui. en gehecht aan bekende patronen en gedragingen, zowel bewust als onbewust. verandering is eng, en moeilijk, want men heeft het idee dat men erop achteruit zal gaan, terwijl ironisch genoeg ons huidige gedrag daar wel voor gaat zorgen.

de vraag is echter; hebben wel een echte keuze? ik denk het niet.
nog wat extra bronnen, al was het maar om dit onder de aandacht te houden.

https://www.ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment

https://www.stockholmresi...planetary-boundaries.html

https://www.kateraworth.com/doughnut/

https://www.nrc.nl/nieuws...ger-op-de-natuur-a3959317

https://www.theguardian.c...n-report?CMP=share_btn_tw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
[...]
De telers gooien het niet weg als de vorm of maat niet naar wens is. Het wordt dan als klasse 2 groente of fruit verkocht. En dat komt weer terecht in bijvoorbeeld maaltijdsalades, omdat het dan versneden wordt. Dit was een paar weken geleden bij de keuringsdienst van waarde te zien.
Voor klasse 2 voedsel krijgt de teler wel een veel lagere prijs dan klasse 1.
En de supermarkt verkoopt de maaltijdsalades voor dik geld in verhouding.
Of als "verspil me nietjes". Ook voor een veelste hoge prijs in vergelijking met wat de teler er voor krijgt.

Dus daar wordt geen eten verspilt. Alleen als een andere naam verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@dawg , volgens mij hoeven we niet eens echt comfort op te geven. Wel geld. Maar er is absoluut geen reden om dat nou zo eng te vinden. Met wetten die ons dwingen dingen anders te doen heb je bovendien een gelijk speelveld voor iedereen. En economische groei zou niet heilig mogen zijn (ook volgens de "uitvinder" van het bnp en bbp), het daaraan vasthouden is echt krankzinnig en gestoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:49:
@dawg , volgens mij hoeven we niet eens echt comfort op te geven. Wel geld. Maar er is absoluut geen reden om dat nou zo eng te vinden. Met wetten die ons dwingen dingen anders te doen heb je bovendien een gelijk speelveld voor iedereen. En economische groei zou niet heilig mogen zijn (ook volgens de "uitvinder" van het bnp en bbp), het daaraan vasthouden is echt krankzinnig en gestoord.
nou ja, ik kan me heus wel voorstellen dat mensen niet/minder vliegen als het opgeven van comfort zien. of geen/minder vlees eten als iets op moeten geven, of minder warm en minder lang en minder frequent douchen, noem maar op. er zijn genoeg dingen te bedenken waarvan mensen het als comfort of soms wellicht als recht zien, die opgegeven of drastisch teruggebracht moeten worden.

tuurlijk kan de overheid menselijk gedrag voor een groot deel sturen, dat doen ze nu al op tal van terreinen m.b.v. belastingen, goedkopere alternatieven, boetes, etc. echter, in het huidige economische model heeft het kapitaal de meeste macht en legt de politiek dus ook hun oren het meest te luisteren bij de kapitaalkrachtigen. als geld het zwaarst weegt in een samenleving zoals nu het geval is, blijven de belangen van de kapitaalkrachtigen dus ook het zwaarst wegen. dat zien we ook.

echter, ik ben het met je eens hoor, ik roep (ook) al jaren op tweakers dat de inrichting van onze economie hét grote probleem is waar je bijna alle andere problemen aan kunt relateren (ongelijkheid, migratie/vluchtelingen, klimaat, milieu, om er enkele te noemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Als we ons fatsoenlijk inzetten voor alternatieven dan is minder vliegen niet of nauwelijks nodig. Dan was vliegen misschien het enige dat we nu nog niet hadden vervangen door een duurzaam alternatief, hoewel er nu wel al getest wordt met duurzame jet fuels.

Vlees eten is om dierwelzijnsredenen sowieso al ongewenst, maar ik weet niet of ik dat comfort zou noemen per se. Overigens ook hier: een Beyond Beef-burger smaakt echt goed, ik vind dat voor het eerst echt een waardige vervanging. Het is puur het inzetten van resources voor dit soort dingen ipv dat 30% van de bevolking een bullshit baan heeft die niets bijdraagt aan de mensheid.

En met die laatste zin kom ik toch weer aan bij het boek van Rutger Bregman (Gratis geld) waar best wel veel oplossingen in staan voor de problemen die we nu hebben in onze samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:18
dawg schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:07:
[...]
of minder warm en minder lang en minder frequent douchen,
Mag ik vragen hoe je dit in gedachten had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
kipneck schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:01:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit in gedachten had?
Je hoeft niet elke dag onder de douche te staan.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:38:
Vlees eten is om dierwelzijnsredenen sowieso al ongewenst, maar ik weet niet of ik dat comfort zou noemen per se. Overigens ook hier: een Beyond Beef-burger smaakt echt goed, ik vind dat voor het eerst echt een waardige vervanging.
Een vervanging voor gehakt/burger misschien, maar bijvoorbeeld een varkensschouder 12 uur low and slow op de bbq of een wild zwijnrack met een balsamicosaus is toch echt wel comfort(food) te noemen.

[ Voor 56% gewijzigd door Fly-guy op 08-05-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:18
Fly-guy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:21:
[...]

Je hoeft niet elke dag onder de douche te staan.
Kan in hier uit opmaken dat je een 9-5 kantoorbaan hebt?

Ikzelf werk in een productiebedrijf en aan het einde van de dag ben ik helemaal verrot. Als ik niet elke dag douche kan ik niet onder de mensen komen.
Als ik naar mijn maten kijk, die allemaal ook in de productie of industrie werken. Die komen nog veel smeriger uit hun werk.

Hoe wil je dan niet elke dag douchen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
kipneck schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:24:
[...]

Ikzelf werk in een productiebedrijf en aan het einde van de dag ben ik helemaal verrot. Als ik niet elke dag douche kan ik niet onder de mensen komen.
Als ik naar mijn maten kijk, die allemaal ook in de productie of industrie werken. Die komen nog veel smeriger uit hun werk.

Het zal inderdaad niet voor iedereen gelden, en zelf stap ik ook elke werkdag onder de douche (niet echt een 9-5 baan), maar ik sla het op een vrije dag wel eens over.

Punt blijft dat veel mensen denken te moeten douchen, het liefst twee keer per dag, terwijl dat en niet nodig is en niet positief is voor je huid, naast het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 09:29

drooger

Falen is ook een kunst.

kipneck schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:24:
[...]

Dat is dan eerder een uitzondering op de regel.

Voor alle kantoormedewerkers (en mensen die niet overmatig zweten of in geurende omgevingen werken), maar ook bijv. voor kinderen is dagelijks douchen geen noodzaak.

Vroeger zelf ook met washandje en koud water en enkel als ik echt vies was of na voetbal onder de douche of in bad.

En volgens mij zal ik niet de enige zijn die als kind zijnde niet dagelijks onder de douche stond.
Momenteel douche ik wel vaker, maar sla gerust een dagje over. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik betrapte mijn, normaal oer-nuchtere, vader er op dat hij de folie van koffiemelkcupjes aan het peuteren was.
Ik wist op mijn beurt weer op te reutelen dat zelfs de kleinste restjes folie verstorend werken in de recycling.

We gaan echt te ver met dit gepruts.

Ik geloof dat we de aarde vernielen.
Ik geloof niet in de huidige maatregelen, en dat CO2 het probleem is.

Als we er echt iets aan willen doen moet er wereldwijde rem op bevolkingsaanwas en moet resoluut het mes in alle consumptie.

Dat gaat nooit vrijwillig gebeuren zonder ramp.
Het huidige "groene"-beleid draait alleen om groene gadgets en meer belasting.
Een tesla-rijder zou het een worst zijn dat hij 250 Wh/km verbruikt.
Stroom opgewekt door biomassa; ontbossing in Canada. |:(

[ Voor 51% gewijzigd door BertV op 09-05-2019 08:46 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem