[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14
Tehh schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:32:
Zo wilde mijn oom eens houtsnippers in zijn tuin hebben. In het bos ligt genoeg dus hij met een aanhanger naar het bos. Druk houtsnippers in die aanhangwagen scheppen. Toen de aanhangwagen bijna vol was komt er een politieauto aan! Mijn oom in de rats, hij wilde namelijk zelf bij de politie en was bang dat dit zijn carrière zou kosten. Dus hij druk die aanhangwagen weer leegscheppen en hopen dat hij slechts een waarschuwing zou krijgen. Politie stopt: "zo meneertje, wat zijn wij aan het doen? Dat spul gaan we dus niet hier storten hé! Opruimen!"
Hé, dat verhaal heb ik ook ooit op een verjaardagsfeestje gehoord, maar dan over een man die stoeptegels wilde snaaien op een plek waar aan de weg gewerkt werd. Die mocht van de politie alle stoeptegels weer inladen.

En een vriend van een kennis van de overbuurman van mijn zwager zijn achterneef, die heeft exact datzelfde meegemaakt met een aanhanger geel zand.

;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Moffin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Volgens mij heb ik er nog 4 van schell liggen. Exact deze. Als je interesse heb?
Zou wel even het water eraf halen en de op een lager punt dan de stopkraantjes het water uit de leidingen laten lopen. Daarna kan je deze gewoon losdraaien en de nieuwe erop.
Bedankt voor het aanbod, maar het is inmiddels gelukt. Een iets steviger ontluchtingssleuteltje deed het wel. Nu de vraag hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen? Ik vermoed dat het komt door kalkaanslag.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

ST10©DE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Bedankt voor het aanbod, maar het is inmiddels gelukt. Een iets steviger ontluchtingssleuteltje deed het wel. Nu de vraag hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen? Ik vermoed dat het komt door kalkaanslag.
Af en toe dicht en weer open draaien.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ByteMe_ schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:29:
We hebben een nieuwe schutting van Douglas hout, maar ik wil graag de kleur behouden. Is een olie of transparante beits dan aanbevolen?

Iets als dit bijvoorbeeld tegen UV?
https://www.gamma.nl/asso...glans-2-5-liter/p/B537885
Ik heb dit gebruikt voor ons tuinhuis (lariks/eiken).

Afbeeldingslocatie: https://www.pkkoopmans.nl/wp-content/uploads/2018/08/Impregneerolie-UV-Koopmans-Verf-580x380.png

Ziet er na een half jaar en herfst/winter nog goed uit. Je zult het wel elk (half) jaar moeten herhalen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Iemand tip voor reciprozaag en dan met name de lengte?

Ik moet wat klote bosjes verwijderen en dacht eraan om takken eraf te zagen met de reciprozaag.
Nu had ik een vrij kort zaagblad die al snel brak. Is het dan slimmer om een lang zaagblad te pakken, of zal dat niets uitmaken?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:53:
Iemand tip voor reciprozaag en dan met name de lengte?

Ik moet wat klote bosjes verwijderen en dacht eraan om takken eraf te zagen met de reciprozaag.
Nu had ik een vrij kort zaagblad die al snel brak. Is het dan slimmer om een lang zaagblad te pakken, of zal dat niets uitmaken?
knipschaar om de kleinere meuk weg te halen .. de rest met de zaag (grove tand)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Flinke snoeischaar met van die lange armen, kom je tot een cm of 5 wel doorheen geknipt. Rest met een snoeizaag.

Wil je Lomp ende Woescht doen, pak een kettingzaag :P

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 14-03-2020 21:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Het is inmiddels gelukt met combi van alles :p zaag/recipro/snoeischaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:08:
Dat idd. Flinke snoeischaar met van die lange armen, kom je tot een cm of 5 wel doorheen geknipt. Rest met een snoeizaag.

Wil je Lomp ende Woescht doen, pak een kettingzaag :P
zereneus :+ gezegd

kettingzaag is alleen handig voor "vaste" stammen, heftig snoeien doe je jezelf een veel groter plezier door alles meteen in handzame kleine delen te knippen..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ByteMe_ schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:29:
We hebben een nieuwe schutting van Douglas hout, maar ik wil graag de kleur behouden. Is een olie of transparante beits dan aanbevolen?

Iets als dit bijvoorbeeld tegen UV?
https://www.gamma.nl/asso...glans-2-5-liter/p/B537885
Ik ben voor de tuin erg tevreden met Jotun. Een merk uit Noorwegen, waar de vele houten huisjes die daar in weer en wind staan aan de kust, mee worden geverfd. Ik heb zelf mijn schutting rood geverfd, één van de moeilijkste kleuren in combinatie met UV en na een aantal jaar zie ik eigenlijk vrijwel geen verkleuring :)

Hier kun je zien welke producten er zijn en met welke typen hout ze samenwerken. Ze hebben ook transparante producten met extra UV-filters.

De producten zijn ook erg duurzaam en onderhoudsarm. Op mijn schutting heb ik Demidekk Ultimate Tackfarg en dat gaat 10 tot 12 jaar mee.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Volgende klus trap kaal maken van vloerbedekking voor nieuwe vloerbedekking.

Weet iemand hoe kaal het moet zijn? De trapbekleding is er af, ging redelijk makkelijk, nu zie ik wat lijmresten nog zitten. Heb stuk geschuurd nu, traptrede voelt nu redelijk goed glad, maar is dat voldoende of moet het echt eraf totdat je kale trap hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vaak niet, of het moet een oude lijm zijn die kan reageren op de moderne lijmen. Bij mijn moeder hebben we toen de ergste rotzooi eraf gestoken, vlak gemaakt en daar is het nieuwe spul gewoon opgelijmd.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Martinusz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:25:
Volgende klus trap kaal maken van vloerbedekking voor nieuwe vloerbedekking.

Weet iemand hoe kaal het moet zijn? De trapbekleding is er af, ging redelijk makkelijk, nu zie ik wat lijmresten nog zitten. Heb stuk geschuurd nu, traptrede voelt nu redelijk goed glad, maar is dat voldoende of moet het echt eraf totdat je kale trap hebt?
Koop een driehoek krabber. Trek er een lange middag voor uit en schraap alles er af. Dat schrapen gaat sneller dan schuren (en is schoner, geen stof). Als je ondertapijt legt (doe dat!) is het vlak maken vna de trap minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:13
ixl85 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:20:
[...]

Koop een driehoek krabber. Trek er een lange middag voor uit en schraap alles er af. Dat schrapen gaat sneller dan schuren (en is schoner, geen stof). Als je ondertapijt legt (doe dat!) is het vlak maken vna de trap minder belangrijk.
Dit, in combinatie met Alabastine lijmverwijderaar. Dan trek je die lijm er zo af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Joopieboy schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:39:
Vaak niet, of het moet een oude lijm zijn die kan reageren op de moderne lijmen. Bij mijn moeder hebben we toen de ergste rotzooi eraf gestoken, vlak gemaakt en daar is het nieuwe spul gewoon opgelijmd.
Het is wel oude lijm (+/-23 jaar oud), het grootste gedeelte is er gewoon af, heb alles in ieder geval geschuurd nu.
Je ziet nog wat plekken wat beetje op karton lijkt zeg maar, die ga ik straks maar verwijderen met superafbijt en daar na vind ik het wel goed denk ik :)
ixl85 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:20:
[...]

Driehoekkrabber gelijk op het lijstje gezet, met plamuurmes (duwen) gaat niet zo lekker eerlijk gezegd.
Er komt overigens ondertapijt onder, dus moet goedkomen dan denk ik. Ik haal nog even de plekken die ik zie weg met krabber/afbijt en dan zal het wel goed zijn.

Een k*t klus is het zeker! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik ben bezig om een regendouche te monteren (Grohe Euphoria, artikelnr. 26075000). In de handleiding (afbeelding 2) geven ze aan dat de S-koppelingen (artikelnr. 12662000) met een afstand van 36-42mm uit de muur moeten steken. Ik zit op 39 mm. Lijkt mij in orde dus.

Maar als ik de rozet erop heb gedraaid en daarna de wartelmoeren van de kraan heb aangedraaid, dan is er nog zo'n 5 à 6 mm schroefdraad zichtbaar :?

Wat doe ik verkeerd? Heb naar mijn idee de handleiding precies gevolgd. De koppeling kan ook niet veel verder de muur in worden gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK-smKavm9sHxVvj0rVCSM-4ghk=/f/image/Et3izboP1scyt8CYTfLFSaMk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX7ArzYa2iS0i4MCyxdUo4UfcNY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/1XSXwvktnNHuTJGHkU9QIj3n.jpg?f=fotoalbum_large

Heb Grohe al gebeld, telefonisch kon men mij zo niet helpen. Ze raadden mij aan het contactformulier in te vullen en foto's mee te sturen. Maar ik wil graag verder, dus in de tussentijd is er misschien hier iemand die ziet wat ik verkeerd doe?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:07

A13X

Dude

ThinkPadd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:46:
Ik ben bezig om een regendouche te monteren (Grohe Euphoria, artikelnr. 26075000). In de handleiding (afbeelding 2) geven ze aan dat de S-koppelingen (artikelnr. 12662000) met een afstand van 36-42mm uit de muur moeten steken. Ik zit op 39 mm. Lijkt mij in orde dus.

Maar als ik de rozet erop heb gedraaid en daarna de wartelmoeren van de kraan heb aangedraaid, dan is er nog zo'n 5 à 6 mm schroefdraad zichtbaar :?

Wat doe ik verkeerd? Heb naar mijn idee de handleiding precies gevolgd. De koppeling kan ook niet veel verder de muur in worden gedraaid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb Grohe al gebeld, telefonisch kon men mij zo niet helpen. Ze raadden mij aan het contactformulier in te vullen en foto's mee te sturen. Maar ik wil graag verder, dus in de tussentijd is er misschien hier iemand die ziet wat ik verkeerd doe?
Niks, dat is de speling tussen die 36 en 42mm, die zit of in de muur of tussen rozet en de kraan.

Mocht je dit echt lelijk vinden, kun je een stukje van de S-koppeling afzagen (kraanzijde) om zo die afstand te verkleinen. Let er wel op dat je niet teveel afzaagt, de koppelingen moet je kunnen aandraaien zonder dat je de rozetten al raakt. Kleine ruimte ertussen heb je wel nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 16-03-2020 10:22 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Tip, tenminste als dat gaat, draai de moer erop en zaag dan een stukje eraf, daarna draai je de moer er weer af. Waarom? Als je bramen krijgt of schroefdraad beetje beschadigd met het zagen, dan herstel je dat door de moer er weer af te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:00

Heb dezelfde en dit is helaas conform specificatie. Was ook onaangenaam verrast na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook hetzelfde. Mijn schoonpa heeft bij installatie het opgelost door een dubbele rozet te plaatsen. De oude was nog in goede staat en de nieuwe paste er net mooi over zodat het niet zichtbaar was.

Het lijkt er dus op dat dit "by design" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat is een tegenvaller zeg, zeker omdat het geen goedkope doucheset is. 42 minus 36 is wel precies die 6mm die ik nu meet inderdaad.

Afzagen heb ik ook aan zitten denken, maar de S-koppeling heeft op de voorkant een rubberen ring zitten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cloud.grohe.com/prod/10/12/12662000/480/12662000_1_1.jpg

Plus, (op foto's niet zichtbaar), de schroefdraad loopt niet helemaal door. Op een gegeven moment (hier net achter de rozet) zit er een plat stuk op waar je je steeksleutel op kan zetten. Je houdt dan niet heel veel 'vlees' op de schroefdraad over. Ook daarom zie ik afzagen niet echt zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bij ons was de speling minder overigens, heb de rozet aangesloten aan de moer en de kleine spleet aan muurzijde met doorzichtige kit afgekit.

Edit: muurkant afzagen dus ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 16-03-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Muurkant afzagen heeft niet zoveel zin, het gebogen stuk raakt daar al bijna de muurplaat. Ik kwam er net wel achter dat het rubber eruit gehaald kan worden. Is een soort buisje met twee kunststof tules erin. Ik denk dat ik deze gewoon eruit laat, want het belemmert de doorstroming alleen maar. Heb juist flink dikke leidingen naar de douche gelegd zodat ik lekker veel water heb. En in de kraanwartels zit wel een zeefje om troep tegen te houden.

Denk toch dat het dan zagen wordt, ik vind het echt geen porem zo met dat zichtbare schroefdraad :/ Even aan meten/rekenen of ik nog genoeg draad over heb als ik er een stukje vanaf zaag.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 12:55
En andere S-koppelingen halen? Ik ken deze altijd vanuit de bouwmarkt en op het eerste gezicht lijken ze minder lang? https://www.gamma.nl/asso...-chroom-2-stuks/p/B102839

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:01:
Dat is een tegenvaller zeg, zeker omdat het geen goedkope doucheset is. 42 minus 36 is wel precies die 6mm die ik nu meet inderdaad.
Ik heb dezelfde set. Als je de S-koppelingen onderaan inkort dan komt de staande buis naar je douchekop onderaan ook dichter bij de muur te zitten. Bovenaan kun je die houder niet inkorten. Die buis komt daarmee schuin tegen de muur te zitten. Is niet veel maar dat je het wel vooraf weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Daar zat ik ook al over te denken inderdaad. Maar heb het net even bekeken en hij loopt nu ook al niet mooi. Als ik de buis waterpas wil hebben dan moet de houder eigenlijk ook een stukje van de muur af, puur omdat de kraan ook al naar voren komt.

Ik weet genoeg, ga een stukje van de s-koppeling afzagen. Zo duur zijn die dingen ook weer niet gelukkig, mocht het misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat wordt dan keurig netjes zagen, want het uiteinde van de koppeling knelt af op de kraan (niet op het schroefdraad.
De muurkant is minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Volgens mij doe je niets verkeerd zo, mijn kraan ziet er hetzelfde uit, een deel van de schroefdraad is zichtbaar.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]

By design: bij meer dan 42mm uitsteken past de rozet niet meer
bij minder dan 36mm hou je te weinig schroefdraad over om de kraan vast te schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons moeten de dakranden/boeiborden nog geschilderd worden. Ik vroeg me af of je dit met lak (bijv van de kozijnen) doet, of met beits. Het overstek is bijvoorbeeld met een Finse beits (Tikkurila Vinha in wit) behandeld die ademt. De kozijnen zijn geschilderd met hoogglans verf (ook Fins meen ik). Van de kozijnenverf heb ik nog een hoop over, van de beits niet zo heel veel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt nog overwegen een ander type rozet aan te schaffen. Deze zijn er in diverse vormen en maten. Afgeplat (zoals je ze nu hebt) tot zeker 50mm beschikbaar, maar ook (deels) taps toelopend of afgerond aan de kraankant.

Check bijvoorbeeld https://www.sanitairwinke...ccessoires/kraanrozetten/
(eerste google hit hiervoor)

En ik zie bij Grohe zelf ook nog dit soort S-koppelingen met rozetten: https://www.grohe.nl/nl_nl/-s-koppeling-12693000.html
Maar ik durf zo niet te zeggen of die geschikt zijn voor je kraan.

[ Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 16-03-2020 15:39 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij hebben deze set ook. Zoals anderen ook al aangeven blijft een stokje van de schroefdraad van de s-koppeling zichtbaar. Naar mijn idee niet storend.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb twee windingen aan de kraankant van de s-koppeling afgezaagd (ijzerzaag). Dat ging prima. Daarna even mooi glad gemaakt met een vijl, kraan erop en gaan met die banaan. Je zit nu nog een heel klein randje (één winding) tussen rozet en kraanwartel, dat is voor mij acceptabel.

Was overigens wel even vergeten hoe irritant het is om een kraan te monteren :') , wat een gepiel met die s-koppelingen en kraan waterpas krijgen. En dan draai je de kraanwartels vast, draait de s-koppeling stiekem een beetje mee waardoor het nét weer niet waterpas is }:|

Anyways, hij hangt. Alleen de regendouche moet nog ff, de keramische tegels zijn zo kneiterhard dat m'n glasboortje het na één gaatje voor gezien hield :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 14:00
ThinkPadd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:10:
Ik heb twee windingen aan de kraankant van de s-koppeling afgezaagd (ijzerzaag). Dat ging prima. Daarna even mooi glad gemaakt met een vijl, kraan erop en gaan met die banaan. Je zit nu nog een heel klein randje (één winding) tussen rozet en kraanwartel, dat is voor mij acceptabel.

Was overigens wel even vergeten hoe irritant het is om een kraan te monteren :') , wat een gepiel met die s-koppelingen en kraan waterpas krijgen. En dan draai je de kraanwartels vast, draait de s-koppeling stiekem een beetje mee waardoor het nét weer niet waterpas is }:|

Anyways, hij hangt. Alleen de regendouche moet nog ff, de keramische tegels zijn zo kneiterhard dat m'n glasboortje het na één gaatje voor gezien hield :'(
ik ken het gevoel. Heb uren zitten klooien met het monteren van de grohetherm 2000.
Hierbij is de afstand van de achterkant kraan tot de muur ook van belang en krijg je er dus nog een extra dimensie bij haha

Afbeeldingslocatie: https://www.sanidirect.nl/media/catalog/product/cache/ad91fde9e9f50b35aefd7e59a4220ff5/3/4/34464001_S1_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Klein vraagje, ik heb een paar grondspots besteld (https://www.lampenlicht.n...grondspots-rvs-ip65-delux) en vroeg mij af wat een goede grondmof is voor het lassen? De kabeldoorvoer van Attema lijken mij te groot met de m20/25.

Ik was overigens wel verbaasd dat alle grondspots die ik vond een kleine (neopreen?) kabel hebben die je dmv een grondmof moet aansluiten aan je grondkabel. Had verwacht dat je hem ook zo op het armatuur kon aansluiten. :)
Nu krijg ik dus per lamp 1 gietmof, heb je er ineens drie in de tuin :|

[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 16-03-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:10:
Alleen de regendouche moet nog ff, de keramische tegels zijn zo kneiterhard dat m'n glasboortje het na één gaatje voor gezien hield :'(
Tip: Slonzo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:09:
Bij ons moeten de dakranden/boeiborden nog geschilderd worden. Ik vroeg me af of je dit met lak (bijv van de kozijnen) doet, of met beits. Het overstek is bijvoorbeeld met een Finse beits (Tikkurila Vinha in wit) behandeld die ademt. De kozijnen zijn geschilderd met hoogglans verf (ook Fins meen ik). Van de kozijnenverf heb ik nog een hoop over, van de beits niet zo heel veel.
Dat maakt verder niet uit.
Ik ben nog niet tegengekomen dat een schilder voor het buitenschilderwerk van hout verschillende soorten verf van dezelfde kleur gebruikt.

Ik gebruik tegenwoordig Wijzonol LBH.
Boeidelen thuis heb ik de laatste keer met een roller gedaan. Super mooi resultaat en snel klaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGqpA9W2ijNIVHTa1v_TVR9ol5w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/q4CinzYiguLJIw1qtZZEdl1j.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn nieuwe compostbak in wording, morgen de zijplaten in de tenco houtcoat zetten.
Waar een weekje corona quarantaine al niet goed voor is.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Waypoint schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:53:
Klein vraagje, ik heb een paar grondspots besteld (https://www.lampenlicht.n...grondspots-rvs-ip65-delux) en vroeg mij af wat een goede grondmof is voor het lassen? De kabeldoorvoer van Attema lijken mij te groot met de m20/25.

Ik was overigens wel verbaasd dat alle grondspots die ik vond een kleine (neopreen?) kabel hebben die je dmv een grondmof moet aansluiten aan je grondkabel. Had verwacht dat je hem ook zo op het armatuur kon aansluiten. :)
Nu krijg ik dus per lamp 1 gietmof, heb je er ineens drie in de tuin :|
Heb al een aantal malen voor dergelijke oplossingen deze gebruikt met succes:
https://www.sandervunderink.nl/gietmofpakket.html
Klein gaatje in het invoerrubber prikken en de kabel erdoor wurmen.

Bestel ook direct even deze Wago's erbij voor het verbinden van de aardlitze met de aardedraad van de armaturen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nu we het toch over bad/douche zaken hebben .. nog 1

We zitten te denken om een bad met afvoer & vul ding (2 in 1, je vult het bad via de afvoerplug (thx @Smurf ) nu zie ik dat je dat op een thermostaat (in de muur :?) kan doen .. maar ja hoe krijg ik dan een douchekop of andere meuk er "extra" erop ..losse "splitter" ?

En hoe lek gevoelig is deze zooi ? voor kalk heb ik niet al te veel "last" maar een kraan kunnen vervangen is wellicht nuttig .. ik heb wel gave dingen gezien voor service panelen en dergelijke .. (verborgen paneel dat je met magneet opent) ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 16-03-2020 23:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23

orf

vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:19:
nu we het toch over bad/douche zaken hebben .. nog 1

We zitten te denken om een bad met afvoer & vul ding (2 in 1, je vult het bad via de afvoerplug (thx @Smurf ) nu zie ik dat je dat op een thermostaat (in de muur :?) kan doen .. maar ja hoe krijg ik dan een douchekop of andere meuk er "extra" erop ..losse "splitter" ?

En hoe lek gevoelig is deze zooi ? voor kalk heb ik niet al te veel "last" maar een kraan kunnen vervangen is wellicht nuttig .. ik heb wel gave dingen gezien voor service panelen en dergelijke .. (verborgen paneel dat je met magneet opent) ..
Inbouwkraan heeft een rozet waarmee je bij het inbouwdeel kan. Ik heb een knop die linksom het bad vult en rechtsom de handdouche. Je gebruikt gewoon leidingwerk (uponor bijvoorbeeld) naar de rozet van de handdouche en de vulcombinatie:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/IlBWViU2z5t95ZRPivdAAbXv6TzHXcPxpDossE1_67GCMZw7Pu2BPsbgckDJUOG4lFvuxZ-ok8bBD4lFaEEoDjSwr8fPDMSwUeMRKLIZlNk
(foto van Google images)

Hier zie je hoe de handdouche met de slang uit de muur komt. Bij mij komt de slang uit de rozet van de handdouche en hangt die met een lus naar beneden. Voordeel is dat je de handdouche bijvoorbeeld aan de zijkant op kan hangen, dat hoeft niet bij de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://www.sanitino.nl/image/cache/image/catalog/products/7a/05/6ecbea2f874cedb33d4987f0acc7f36b-481x315.jpeg
(foto van Google images)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo heb ik het ook: twee identieke grohe inbouwsets. Eentje voor douche / handdouche in douchecabine. De ander handdouche en bad vullen (in mijn geval via de overloop).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@orf thx .. maar ik zat/zit meer met "vervangen" .. een kraan buiten op HoH 16cm is natuurlijk wat makkelijker vervangbaar dit metsel je in de muur en tja andere uitdaging om het zachtjes uit te drukken..

Niet dat ik me 10 jaar druk hoef te maken .. maar ja andere kant .. ach .. misschien niet relevant.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nou, je kan dus wel bij alle "vervangbare" delen als je de sierplaat, knoppen en binnenplaat weghaalt. Kardoes (cartouche mag ook) draai je er dan zo uit bijvoorbeeld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Een opbouwkraan gaat niet werken met een inlaatcombinatie. Of wilde je die met een slang buiten je bad om aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:44
Ben je niet gewoon op zoek naar een s-box oplossing van grohe? Daarmee kan je een handdouche op de bedrand monteren en rolt de slang netjes op in een “doos” onder het bad. Kan je met een flexibele slang aansluiten vanaf de mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Dirty

Is it capputime yet?

Waypoint schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:53:
Dit kan ook: grondmof met gel. Geen geknoei met giethars, aansluiten, deksel dicht en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 10:59
@skai21 ik ben benieuwd naar het resultaat, ben aan het kijken naar compostbakken maar kan niks vinden wat me bevalt, wil dus ook zelf iets gaan maken. Moet circa 500m2 tuin kunnen verwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
TWCRay schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:03:
@skai21 ik ben benieuwd naar het resultaat, ben aan het kijken naar compostbakken maar kan niks vinden wat me bevalt, wil dus ook zelf iets gaan maken. Moet circa 500m2 tuin kunnen verwerken
Ik heb dus 6 palen, en daarop schroef ik borden.
Mijn bak wordt 2 x 1 x 1, ik gebruik hem alleen voor tuin afval en niet voor GFT.
Resultaat zal dit weekend worden vermoedelijk, die tenco droogt voor geen meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
Mijn compostbak is 2.5x1.5x1.
Tuin circa 750m2.
Moet hem 1x per jaar legen (na of voor het seizoen).
Dit komt doordat er ook takwerk en oude planten uit bloembakken er in gaan. Dat verteerd niet snel.
Gras en blad gaat wel erg rap. Het verrast me elke keer wel hoe snel zo'n grote stapel inslingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Laatst online: 19-09 10:59
Top, ga ik iets mee doen de komende dagen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Steenschotten? :) ff op marktplaats kijken, die wil je niet nieuw kopen, zijn ze veel te duur voor.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
barry86 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:15:
Tuin circa 750m2.
Dit komt doordat er ook takwerk en oude planten uit bloembakken er in gaan. Dat verteerd niet snel.
Gras en blad gaat wel erg rap. Het verrast me elke keer wel hoe snel zo'n grote stapel inslingt.
Hier ook een tuin van +/-750m2, maar ik leeg hem wat vaker. Ik kan het gewoon op de aanhanger kiepen en bij schoonpa met de loder in het (eigen)bos op de stapelgooien :)
Ik probeer vaak wel groffe takken eruit te houden, en alleen aan de rechterkant gras te gooien. Dan kan ik in ieder geval altijd gras kwijt :) Het nog overwogen om er een scheidingswandje tussen te zetten op de helft, maar ben er nog niet uit O-)

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 17-03-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:09:
Beetje late reactie, maar Moosefarg heeft mooie verf/beits, geen ervaring mee maar de resultaten zijn veelal positief en het past perfect bij je huis.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
skai21 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:48:
[...]

Hier ook een tuin van +/-750m2, maar ik leeg hem wat vaker. Ik kan het gewoon op de aanhanger kiepen en bij schoonpa met de loder in het (eigen)bos op de stapelgooien :)
Ik probeer vaak wel groffe takken eruit te houden, en alleen aan de rechterkant gras te gooien. Dan kan ik in ieder geval altijd gras kwijt :) Het nog overwogen om er een scheidingswandje tussen te zetten op de helft, maar ben er nog niet uit O-)
scheidingswandje heb ik ook over getwijfeld. Maar vraag me eigenlijk daarbij ook af. Waarom eigenlijk?
Het gras lijkt me juist het verteerproces te bevorderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
barry86 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:02:
[...]

scheidingswandje heb ik ook over getwijfeld. Maar vraag me eigenlijk daarbij ook af. Waarom eigenlijk?
Het gras lijkt me juist het verteerproces te bevorderen
Eens, het voordeel zou denk ik zijn dat je Gras al redelijk snel als compost kunt gebruiken. En de rest niet.
het snelle grascompost kun je gewoon door je tuinaarde heen spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
hmm ja dat klopt. Heb ik eigenlijk nog nooit toegepast :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:59
ik probeer mijn kiep-kantel raam af te stellen, omdat hij lekt tijdens regen. De nokken waren snel gevonden en ik denk dat ik de juiste instelling heb gevonden qua strakheid.

Nu zag ik dat aan de rechter bovenkant het raam eigenlijk te laag hangt, en als ik het raam kantel schuurt hij linksboven langs mijn kozijn. ik zou graat het raam rechtsom willen kantelen, en wat omhoog zetten. Veel filmpjes zeggen dat ik aan een inbus kan draaien, maar kan deze bij mij (AUBI) niet vinden. Heeft iemand een idee hoe je het raam goed moet afstellen?

(foto is het scharnier rechtsonder, omcirkelde foto is waar het raam lekt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x84uNm5JAUesOBPNmiqMEfStdI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdFZJtabK98DkpoaCrINrSGj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sODTC416wRz48wHTdUDckQc6Rz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpXuhxxm6WTSS42uyNMtPGga.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Raam open doen en dan zou rechtsonderin ook nog een inbus moeten zitten. Ik heb mij vorig jaar ook wezenloos gezocht naar dat punt

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 22:52
barry86 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:15:
Tuin circa 750m2.
ik heb twee bakken van een kuub tegen elkaar (2mx1m en 1m hoog en dan een tussenschot ertussen). Ik gooi er echt alles op dat maar kan verteren, takken eerst door de hakselaar (900m2 tuin). Eens per ~8 maanden leeg ik de ene, en dan keer ik de andere om (in de lege bak - dus dan zit nieuw onder en oud boven). Dus uiteindelijk ligt het er ruim een jaar. Dat is genoeg om ook de avocadoschillen en sinaasappelschillen tot zwarte compost te verteren.

Tip: het schot aan de voorkant kan er bij mij uit. Dat maakt het makkelijk bij het vullen en legen. Ik heb een schot van 50cm en een schot van 1m hoog voor de voorkant, dat maakt het makkelijk bij het vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Annuk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:07:
[...]

Heb al een aantal malen voor dergelijke oplossingen deze gebruikt met succes:
https://www.sandervunderink.nl/gietmofpakket.html
Klein gaatje in het invoerrubber prikken en de kabel erdoor wurmen.

Bestel ook direct even deze Wago's erbij voor het verbinden van de aardlitze met de aardedraad van de armaturen.
Thnx, besteld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 12:55
Nu we een nieuwe tuin aan gaan leggen wil ik ook extra kabels trekken naar onze vrijstaande garage. De garage heeft volgens mij (99% zeker) een betonvloer op zand. Ik weet niet hoe dik deze is.

Het plan is om een mantelbuis van 40mm of 50mm te leggen vanaf de meterkast naar de garage, dan kan daardoor een elektrakabel (eventueel 3 fase) en later UTP of glasvezel. Onze meterkast zit in de kelderkast (onder de trap) waar ik naar buiten kan. Vanaf daar graven richting de garage, maar wat dan? Moet ik in de garage door het beton naar beneden boren, en dan in de grond naar binnen, zodat je een 90 graden hoek maakt? Schuin naar beneden vanuit binnen? Wat is hier normaal / aangeraden? Ik wil ook waterleiding gaan aanleggen via dezelfde route, die moet ook ergens naar binnen. Ivm vorst moet die wel onder de grond blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
TheJVH schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:48:
Nu we een nieuwe tuin aan gaan leggen wil ik ook extra kabels trekken naar onze vrijstaande garage. De garage heeft volgens mij (99% zeker) een betonvloer op zand. Ik weet niet hoe dik deze is.

Het plan is om een mantelbuis van 40mm of 50mm te leggen vanaf de meterkast naar de garage, dan kan daardoor een elektrakabel (eventueel 3 fase) en later UTP of glasvezel. Onze meterkast zit in de kelderkast (onder de trap) waar ik naar buiten kan. Vanaf daar graven richting de garage, maar wat dan? Moet ik in de garage door het beton naar beneden boren, en dan in de grond naar binnen, zodat je een 90 graden hoek maakt? Schuin naar beneden vanuit binnen? Wat is hier normaal / aangeraden? Ik wil ook waterleiding gaan aanleggen via dezelfde route, die moet ook ergens naar binnen. Ivm vorst moet die wel onder de grond blijven...
Ik zou persoonlijk denk ik schuin naar buiten boren, dan ben je namelijk al buiten.
Als je naar buiten boort vanaf de grond aan de binnenzijden en dan naar beneden boort. Kom je daar onder de grond uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
TheJVH schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:48:

Inderdaad, van binnen naar buiten onder een hoek van 45 graden naar buiten, en dan naar 60cm diepte ivm water... maar je kunt natuurlijk ook een kraantje ertussen zetten en deze 's winters afsluiten.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Laatst online: 12:08
Vraagje over stucplaten. We zijn onze bijkeuken aan het opknappen en de muren en het plafond worden gestuct.

Nu ga ik met rachels een plafond maken (afstand 30cm), en daar haaks op de stucplaten monteren, met schroefafstand 15cm.

Ik heb in mijn hoofd zitten dat tussen het moment dat ik de stucplaten tegen het plafond schroef en het moment dat er daadwerkelijk gestuct wordt niet teveel tijd mag zitten ivm doorhangen. Echter weet ik niet meer waar ik dit vandaan heb en kan er eigenlijk ook niets over vinden (of mijn googleskills laten me in de steek).

Klopt dit? Of kan ik gewoon prima de stucplaten er al in maken en wellicht wachten tot na de coronacrisis de stucadoor aan de slag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

ruuds schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:26:
Vraagje over stucplaten. We zijn onze bijkeuken aan het opknappen en de muren en het plafond worden gestuct.

Nu ga ik met rachels een plafond maken (afstand 30cm), en daar haaks op de stucplaten monteren, met schroefafstand 15cm.

Ik heb in mijn hoofd zitten dat tussen het moment dat ik de stucplaten tegen het plafond schroef en het moment dat er daadwerkelijk gestuct wordt niet teveel tijd mag zitten ivm doorhangen. Echter weet ik niet meer waar ik dit vandaan heb en kan er eigenlijk ook niets over vinden (of mijn googleskills laten me in de steek).

Klopt dit? Of kan ik gewoon prima de stucplaten er al in maken en wellicht wachten tot na de coronacrisis de stucadoor aan de slag kan?
Daar hoef je niet bang voor te zijn in mijn ervaring. Gipsplaten zijn behoorlijk buigslap (maw: stijf).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Oke, bedankt! Dan ga ik binnenkort een paar stucplaatjes hamsteren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skai21
Ik hoop morgen alles in elkaar te kunnen schroeven na het werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmC2DXnhNsmJvamgnu5Xr3gp2AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccxCs6JnLEmXVwPP7e46Q327.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGvG2fei2Vcg_PNyuRD7Ji6kj9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7H3MXeM58x1MrPsdYOD7yMoD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
ruuds schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:26:
Ik ben zelf alleen meer een voorstander van <10CM schroefafstand, je hebt maar een keer de kans om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
skai21 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:18:
[...]

Ik ben zelf alleen meer een voorstander van <10CM schroefafstand, je hebt maar een keer de kans om het goed te doen.
En dan een miljoen schroeven in een plafond? Beetje overdreven. 15 is al ruim voldoende om alles omhoog te houden, in de lengte kan echt wel een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
hammy87 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:40:
[...]

En dan een miljoen schroeven in een plafond? Beetje overdreven. 15 is al ruim voldoende om alles omhoog te houden, in de lengte kan echt wel een stuk minder
Wat meer schroeven kan geen kwaad, naderhand als het gestuct is nog vastzetten lukt niet. Maar het kost inderdaad iets meer tijd en een paar euro voor schroeven.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het is dan nog niet helemaal af, maar ik wilde 'm toch even posten;
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/5a7e1bb0c2979f4496b01c7a192ee6af/600.png

U ziet:
  • spiegel met verwarming erachter (nog niet getest... )
  • wastafelblad van epoxy
  • 11x Push-To-Open lades, ben niet heel groot fan van PTO, maar in zo'n kleine badkamer wil het oog nog net iets meer ;)
  • frontjes gemaakt van edelplaat met eikenhouten lijsten, afgewerkt met Osmo TopOil - 3068, Natural
Lades uitlijnen is wel echt een klote klus. Onder de wastafel is geen probleem, maar onder het dak zitten Ikea ladegeleiders en de zijdelingse afstelling die je daar kan doen is echt heel minimaal :( Ik denk dat ik nog een keer de bevestigingspunten aan het bijstellen kom voor echt strakke naden.

ja, er moet nog een plintje bij de muur onder de wastafel

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:51:
[Afbeelding]

U ziet:
  • wastafelblad van epoxy
  • 11x Push-To-Open lades, ben niet heel groot fan van PTO, maar in zo'n kleine badkamer wil het oog nog net iets meer ;)
  • frontjes gemaakt van edelplaat met eikenhouten lijsten, afgewerkt met Osmo TopOil - 3068, Natural
Lades uitlijnen is wel echt een klote klus. Onder de wastafel is geen probleem, maar onder het dak zitten Ikea ladegeleiders en de zijdelingse afstelling die je daar kan doen is echt heel minimaal :( Ik denk dat ik nog een keer de bevestigingspunten aan het bijstellen kom voor echt strakke naden.

mooi gedaan, en zeker een inspiratie kan je een foto van de la onder het dak die open is delen ?

ik zou denk ik wegblijven van ikea zeker als het jaren door moet, ik al paar keer meegemaakt dat onderdelen "vervangen" niet meer mogelijk is omdat ze de lijn niet meer produceren waardoor ik hele nieuwe zooi moet kopen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:04
De vraag al tijdje terug gesteld zonder echt een duidelijk antwoord, nu komt de opbouw toch dichterbij (april starten), dus ik ben weer druk aan het inventariseren.

Iemand opties om een draagmuur weer waterpas op te metselen om als basis te dienen voor een HSB muur?

De schuine draagmuur, welke nu de spanten draagt, wordt verwijderd omdat er een dakopbouw wordt geplaatst welke de hele overspanning kan dragen. Om de kamers op te delen en een vliering te creeren wil ik een HSB muurtje plaatsen van 44x98 balken met daarbij de mogelijkheid om deze dragend te maken én wat extra stopcontacten te plaatsen.

Ik zit echter met die oude muur, laten staan en opmetselen is geen optie, dan kom ik in de knoei met de stopcontacten in de nieuwe kamer.

Ik dacht er aan af te breken tot net onder de vloer en vervolgens:
  • Of met pur een "bekisting" maken om de draagbalken van de verdiepingvloer en beton te storten to 2 cm boven de vloer
  • Of met kalkzandsteen de muur opmetselen tot ongeveer 6 cm boven de vloer, afhankelijk van formaat steen.
Op die manier kan ik namelijk de onderste balk fixeren in de vloer en daarop verder bouwen.

Iemand andere opties? Ik sta overal voor open :-)

Daarnaast was ik benieuwd of iemand ervaring heeft met bedrijven die leveren op hoogte, Pontmeyer doet het, maar alleen in Amsterdam. Weet iemand of de Stiho of Jongeneel dit doet? Scheelt een pak sjouwen als het toch mogelijk is. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Arjan Die spiegel was een duur grapje denk ik? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vso schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:47:
[...]

mooi gedaan, en zeker een inspiratie kan je een foto van de la onder het dak die open is delen ?

ik zou denk ik wegblijven van ikea zeker als het jaren door moet, ik al paar keer meegemaakt dat onderdelen "vervangen" niet meer mogelijk is omdat ze de lijn niet meer produceren waardoor ik hele nieuwe zooi moet kopen.
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/549184ed74e66be7c5dbca4edea6f28e/600.png

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/15d0957a98f47c0586e3988b33d6e4ed/600.png

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/272279e774854688e25b143f0003be92/600.png

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de Ikea lades. Ik gebruik ze al sinds 2009 en sindsdien is er maar 1 keer een verandering in de productlijn geweest, in ieder geval zover mij bekend. Verder heb ik nog geen defecten gehad, maar zoals gezegd, afstelling in horizontale richting is slecht.
ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:44:
€ 215,- bij glaskoning (ongeslepen) maar het was wel een ongelofelijk hoofdpijn dossier omdat ik 'm 5mm te groot had besteld en vervolgens de gestucte muur moest openhalen. Door deze meetfout hadden de gaten voor de kranen maar nét genoeg speelruimte. Als hij ooit vervangen moet worden, verhuis ik :/

De verwarming gaat mbv. een vloerverwarmingsmat, redelijke kans dat er wat banen te zien zullen zijn als het niet lang genoeg aanstaat en er flink wat damp is. Aan de andere kant heb ik een ontvochtiger op de vliering boven de douche staan die de luchtvochtigheid sowieso snel terugbrengt naar 50% dus zelfs als het verwarmingsgedeelte niet uitwerkt, dan is het nog steeds een spiegel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:44:
Spiegels vallen altijd wel mee vind ik. Zelfs als ze op maat gemaakt worden zijn ze online prima te betalen. Wij hebben een spiegel gekocht van 160 cm 80 cm, rondom geslepen voor € 120,- (incl. bezorging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Vierkant/rechthoek is meestal prima te betalen inderdaad, maar omdat die van Arjan zo'n afwijkende vorm heeft, had ik verwacht dat het wel flink duur zou zijn. Maar €215 valt mij echt reuze mee :Y

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na een Ikea keukenblokje in mijn bijkeuken geplaatst te hebben zijn de lades eigenlijk het enige van ikea waar ik vertrouwen in heb. De rest valt zowat al uit elkaar zodra je met een boormachine of decoupeerzaag in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 04:09
Heel gaaf zo met die kraangaten erin en die schuine kant. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Jannibal23 op 19-03-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:59
PaT schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:29:
Raam open doen en dan zou rechtsonderin ook nog een inbus moeten zitten. Ik heb mij vorig jaar ook wezenloos gezocht naar dat punt
Bedankt voor je tip! jammergenoeg zie ik geen metalen onderdelen aan de onderkant van mijn raam. Ik ben niet echt thuis in ramen/kozijnen, is het mogelijk dat een vorige bewoner voor heel goedkoop is gegaan en niet-stelbare ramen heeft gekocht? of bestaan deze niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ik heb een lekkende kraan (uit leertje) in de gootsteen van mijn WC. Ik heb al een nieuwe gekocht maar de diepte van het gat aan de onderkant blijkt te groot voor mijn steeksleutels en waterpomptang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-CqC-Y74WKZlO41z4_lKtnITgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BR7ZMIrS94pvdgChTlZ76Des.jpg?f=fotoalbum_large

De kraan van de buis afdraaien lukt nog net maar die diepere ring (links) waarmee de kraan aan het porselein vast zit niet. Ik heb gezocht op steeksleutels die een hoekje omgaan, maar niets gevonden. Welke tool moet ik hiervoor hebben? Ik kom er niet uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
Brent schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:52:
Ik heb een lekkende kraan (uit leertje) in de gootsteen van mijn WC. Ik heb al een nieuwe gekocht maar de diepte van het gat aan de onderkant blijkt te groot voor mijn steeksleutels en waterpomptang:

[Afbeelding]

De kraan van de buis afdraaien lukt nog net maar die diepere ring (links) waarmee de kraan aan het porselein vast zit niet. Ik heb gezocht op steeksleutels die een hoekje omgaan, maar niets gevonden. Welke tool moet ik hiervoor hebben? Ik kom er niet uit.
Probeer eens de kraan te draaien en duwen ipv de moer, laatst ook zo mijn fontein kraantje vast gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Is een ip-waarde van 65 voldoende voor een grondspot die in het gras in de tuin wordt geplaatst :) ? Ik lees wat tegenstrijdige berichten. De een zegt dat het wel mag, maar andere raden het af omdat er dan eigenlijk geen plas op kan/mag liggen terwijl die toch kan gebeuren in de tuin.

Ik heb nu een grondspot gekocht die IP65 heeft en kantelbaar is, maar heb daar nog wat twijfels over (
https://www.lampenlicht.n...SvxDiGHYMpdsaAqm1EALw_wcB). Kan deze nergens in een IP67 uitvoering vinden of is dat echt overdreven? Dus een inbouwspot die kantelbaar is en ip67 heeft.
Arjan schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de Ikea lades. Ik gebruik ze al sinds 2009 en sindsdien is er maar 1 keer een verandering in de productlijn geweest, in ieder geval zover mij bekend. Verder heb ik nog geen defecten gehad, maar zoals gezegd, afstelling in horizontale richting is slecht.

[...]

€ 215,- bij glaskoning (ongeslepen) maar het was wel een ongelofelijk hoofdpijn dossier omdat ik 'm 5mm te groot had besteld en vervolgens de gestucte muur moest openhalen. Door deze meetfout hadden de gaten voor de kranen maar nét genoeg speelruimte. Als hij ooit vervangen moet worden, verhuis ik :/

De verwarming gaat mbv. een vloerverwarmingsmat, redelijke kans dat er wat banen te zien zullen zijn als het niet lang genoeg aanstaat en er flink wat damp is. Aan de andere kant heb ik een ontvochtiger op de vliering boven de douche staan die de luchtvochtigheid sowieso snel terugbrengt naar 50% dus zelfs als het verwarmingsgedeelte niet uitwerkt, dan is het nog steeds een spiegel :P
Heel mooi gemaakt! Zijn die horizontale grijze 'latten' gewoon hout dat je geverft hebt, of heb je die gespoten?Elf lades... dat is nogal wat!!

[ Voor 53% gewijzigd door Waypoint op 19-03-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Als je de kraan zelf draait, draait die moer dan mee?
djoenez schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor je tip! jammergenoeg zie ik geen metalen onderdelen aan de onderkant van mijn raam. Ik ben niet echt thuis in ramen/kozijnen, is het mogelijk dat een vorige bewoner voor heel goedkoop is gegaan en niet-stelbare ramen heeft gekocht? of bestaan deze niet?
Geen idee. Ik zal proberen vandaag even te kijken en een foto te maken van het stelmoertje wat ik uiteindelijk vond.

[ Voor 25% gewijzigd door PaT op 19-03-2020 14:40 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

U ziet:
  • wastafelblad van epoxy

Netjes hoor!

Laatste keer dat ik lades heb gemaakt heb ik de frontjes uit 2 delen gemaakt. Dus de lade zelf, en een los frontje.
Lade dichtdoen, dubbelzijdig tape er tussen, en frontje er op drukken. Open doen, 2 schroefjes er in voor de zekerheid, en klaar. Zo zijn ze perfect uitgelijnd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovxZ7v7UnXhP8G7MxucRcBgx69g=/f/image/eV0k1FapH3IvYY7OsT9bFwe0.jpg

Ooit ook eens met ladegeleiders stellen lopen stoeien, maar dan blijf je stellen inderdaad, schroefje los, tikje met de hamer, schroefje weer vast etc.

edit:
Ah ik zie net een paar posts terug dat je al van die verstelbare ladegeleiders hebt. Ik had voor bovenstaande lades van die simpele geleiders met dus een stuk minder stelmogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
PaT schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Als je de kraan zelf draait, draait die moer dan mee?
Nope, uiteindelijk heeft mijn buurman (loodgieter) me geholpen. Die had een steeksleutel met meerdere maten tegelijk (?) en een soort mega-pincet tang.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:14
[Afbeelding]

U ziet:
  • wastafelblad van epoxy

Ben je niet bang voor die rand tussen spiegel en wasbak? Lastig schoon te houden zo dicht op elkaar. Of wordt de zaak nog afgekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

[Afbeelding]

Pijpsleutel.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Jannibal23 thanks!
Waypoint schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Heel mooi gemaakt! Zijn die horizontale grijze 'latten' gewoon hout dat je geverft hebt, of heb je die gespoten?Elf lades... dat is nogal wat!!
Die heb ik ook met epoxy gecoat, strikt genomen had het gewoon geverfd kunnen worden, maar zo weet ik zeker dat ik dezelfde kleur heb als de wastafel.
Het zijn zoveel lades geworden omdat een kast zo laag bij de grond onpraktisch is. Vanwege het schuine dak kun je alleen maar de diepte in.
@_ferry_ De lades onder de wastafel werken ook met een dubbel front. Hoewel het een beetje hobbybob aanvoelt zijn ze een stuk makkelijker af te stellen dan de fancy opties van Ikea. Misschien dat ik de volgende keer lades van Ikea pak met een dubbel front, dat is dan best of both worlds, want de lades van Ikea lopen wel erg soepel voor wat ze kosten en alle Ikea hardware is compatible.
B-lex schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:39:
[...]
Ben je niet bang voor die rand tussen spiegel en wasbak? Lastig schoon te houden zo dicht op elkaar. Of wordt de zaak nog afgekit?
Dat zal zeker een aandachtspunt worden. Ik heb er wel voor gezorgd dat er een handdoek tussen past, dus mocht het nodig zijn kan er geflost worden :P
De hele opbouwbak zal zich nog moeten bewijzen over tijd, qua schoonmaken lijkt het mij een stuk lastiger dan een traditionele wasbak. Gelukkig is de wasbak het makkelijkste te vervangen als het erop aankomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 19-03-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
Vandaag nog net voor (bijna dan) donker Af gekregen.
Eerst de palen op de grond gelegd, en daar de planken geschroefd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKOGtbR3qreyq7D14HnvoX02yak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWtyKGrvT0gwpjgp7BEgMVBZ.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna omgedraaid en de planken van de zijkant erop geschroefd, twee keer een L gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/madTvfGMe0RcEGqhIrFb-FmMKDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zq5u8CbtBUFTGGdPVDgjzMs.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de twee L'en in het nisje gemanoeuvreerd en haaks op elkaar geschroefd. Toen het frame klaar was, op zijn plek gezet en de voetjes afgetekend op de grond. Vervolgens met een grondboor de gaten van 50CM diep gemaakt. En alles erin gemanoeuvreerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YutAJ0JeAhsafqKakvrNwr7J-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYiqPUmLLhFBRIMhssR5bpPA.jpg?f=fotoalbum_large
Het was al donker, ik zal morgen een foto zonder flits met daglicht :)
Op de foto ziet hij er klein uit, maar hij is 2 x 1 x 1m :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
@skai21 volgende keer toch iets beter voorboren ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
CurlyMo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:22:
@skai21 volgende keer toch iets beter voorboren ;)
JA K*T :X :F ik heb alles voor geboord, die plank was wat krom en sprong met het in de grondmeppen van de palen. Morgen gaat er nog een laagje tenco overheen, ik hoop dat je het dan wat minder ziet en dat het hout goed beschermd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt wel of jouw achterburen de familie flodder zijn als ik dat huis op de achtergrond zie :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:46
Ik wil graag een multiplex wandje zetten voor de bestaande muur. Zonder verdere afwerking, het blijft gewoon multiplex.

Zou ik eerst een kader maken met hout of met metal studs?

Ik heb geen nagelschieter, maar bevestigen met schroeven lijkt me niet heel netjes?
Misschien toch best investeren in een tacker?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SZIQUEN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Gewoon lijmen met iets als polymax high-tack! Dan heb je helemaal geen zichtbare bevestiging.

Weet niet wat je mooi vind, ik zou niet met hout er iets omheen gaan klussen.

[ Voor 30% gewijzigd door --WaaZaa-- op 19-03-2020 23:07 ]

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Breezz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:08:
Ik wil graag een multiplex wandje zetten voor de bestaande muur. Zonder verdere afwerking, het blijft gewoon multiplex.

Zou ik eerst een kader maken met hout of met metal studs?

Ik heb geen nagelschieter, maar bevestigen met schroeven lijkt me niet heel netjes?
Misschien toch best investeren in een tacker?

[Afbeelding]
Het moeilijkste zal de verbinding tussen de panelen zijn om die strak te krijgen. De verticale naden. Die zal je in een verstek moeten lijmen en op de een of andere manier moeten klemmen.

Daarom zou je kunnen overwegen om het wandje eerst als geheel in elkaar te zetten met lamello verbindingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgBkyKjsmPmXyGhwvxXJMNxJe1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZeLjuaTdJwaXxrV3yBamB0B.jpg?f=fotoalbum_large

En dan in 1x er tegenaan zetten met wat kit. Dan krijg je die naden mooi netjes gezien een wand meestal niet 100% recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:46
--WaaZaa-- schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:06:
Gewoon lijmen met iets als polymax high-tack! Dan heb je helemaal geen zichtbare bevestiging.

Weet niet wat je mooi vind, ik zou niet met hout er iets omheen gaan klussen.
Bedankt voor de reactie!
Ik bedoelde eigenlijk een kader tussen de muur en de multiplex wand.

Ik kan toch niet rechtstreeks tegen de muur bevestigen (te onregelmatig)... Dus wou ik net zoals een Gyproc wandje eerst regels plaatsen. Weet alleen niet of ik voor hout of metal stud zou gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 22:35
Afgelopen weekenden druk geweest met het afkrabben en schuren van oude antraciet verf op onze schutting. De vorige bewoners hebben meerdere lagen over reeds afgebladderde verf gesmeerd en dat zag er niet (meer) uit. Eerste stukken zijn nu geverfd in RAL7001 ceta bever tuinhout dekkend. Haal bij lange na het rendement op de pot niet. Zou met twee potten de tuin rond kunnen maar heb zeker nog twee extra potten nodig. Enfin. Dit is het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv64q18mpGcglxiJOqbSPkam6VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJlcW7mYRSRV86dmFcS6XYiA.jpg?f=fotoalbum_large

Eind april komen de nieuwe tegels en dan hebben we een compleet gerenoveerde tuin. Klaar voor de zomer!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:05
Ik zit met het volgende. Er komt een nieuwe oven onder de gaskookplaat, maar de oven past er niet helemaal in. Hij komt namelijk tegen de gasaansluiting aan.

Nu had ik eigenlijk bedacht om de aansluiting naar boven te draaien en dan de gasslang achter de oven weg leiden naar de kraan.

Is dit verantwoord met de hitte van de oven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78LASDMDbFLXPWjZMiD5PVmpOkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jD3NOyKIais3aRNCSkyzgOV.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.