[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.878 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:01
Ben van plan om komend weekend een muurtje in de badkamer opnieuw te betegelen dmv van eerst een Qboard plaat over de bestaande betegeling te plaatsen om zo een straks mogelijke ondergrond te krijgen, om vervolgens daarop de nieuwe tegels te plaatsen.

Iemand ervaring met eenzelfde situatie? Wat ik al heb gevonden is dat Qboard zelf aanbeveelt gaten te prikken icm aanbrengen van mortel en later slagpennen. Maar ik lees hier en daar ook wel dat men de plaat enkel met tegellijm aanbrengt. Daarnaast is mij ook niet heel duidelijk wat de minimale dikte van de plaat zou moeten zijn, 10mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 11:08
Iemand een idee wat voor vezelplaten dit zijn:
Afbeeldingslocatie: https://fhhq9a.am.files.1drv.com/y4m_-q4oO1s5cbLuQL6g0mia-LC6CvX_Oyf4mAb3DwT5BMf21Ma_UnbkAtJqcdaiwq2ywqZpBbuSoYlK2BWAM9eAZTa-Z1bcYBGYPxygfiUeDFGEdgQbRo2oFtzqQWZ07lobGl2iQqEyR2zkLJsUUgHYyMxf4QwlUKDGByk1gZsr1GMI4oVPn3CAVMjkRFkq8l-Da7nvxhW25Orclg7t6NR-g?width=660&height=495&cropmode=none
Het zit in het plafond van mijn portiek (onderkant van onze slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Horla schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:39:
Iemand een idee wat voor vezelplaten dit zijn:
[Afbeelding]
Het zit in het plafond van mijn portiek (onderkant van onze slaapkamer).
Houtwolcementplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Heeft het wel nut zoals dit bevestigd is? Dit zit volgens wat ik kan zien rechtstreeks op de beton bevestigd. Is licht isolerend maar zit helemaal niet deftig tegen elkaar en zoals je ziet zijn er een aantal gaten. Is dit verwijderen, eps plaatsen en een houten plafondje plaatsen dan een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Beste Allemaal,

Ook wij gaan (zijn nog steeds) aan de klus. Weliswaar een stuk uitbesteed deze keer, maar gaan een mooie vliering aanleggen.
Ik ben opzoek naar goede trimless spots. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Horla schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:04:
Heeft het wel nut zoals dit bevestigd is? Dit zit volgens wat ik kan zien rechtstreeks op de beton bevestigd. Is licht isolerend maar zit helemaal niet deftig tegen elkaar en zoals je ziet zijn er een aantal gaten. Is dit verwijderen, eps plaatsen en een houten plafondje plaatsen dan een goed idee?
Houtwolcement heeft toch vooral een positief effect op het voorkomen van galm? Ik dacht niet dat dit als warmteisolatie bedoeld was.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik ben op dit moment bezig met de gang en ga de leidingen aftimmeren, nu heb ik op dit moment nog geen zonnepanelen maar heb ik wel het idee dit in de toekomst te nemen. Kortom, het is verstandig om alvast een kabel te trekken hiervoor. (ook de onderburen hebben hiervoor interesse).

Ter info: ik heb een bovenwoning ( 2 laags) en wil dus vanaf de ketelruimte richting de kelder (van de bovenverdieping 3 tot -1 dus) een kabel trekken.

Kan iemand aangeven:
- welke kabel er nodig is (als het goed is 5 aderig 2.5mm2 klopt dit?)
- Hoe ziet zo'n systeem er verder uit? Er gaat van de panelen een kabel richting een omvormer oid? En deze weer naar de meterkast? Hoeveel kabel zal ik aan beide zijdes als 'speling' opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Mij lijkt een loze leiding het meest toekomstbestendig.
PaT schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Houtwolcement heeft toch vooral een positief effect op het voorkomen van galm? Ik dacht niet dat dit als warmteisolatie bedoeld was.
Geen idee. Tot vandaag wist ik niet wat het was. Het is niet dat mijn voorportiek zo groot is dat het kan galmen. De vorige eigenaar heeft nog wel vreemde dingen gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Horla schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:44:
Mij lijkt een loze leiding het meest toekomstbestendig.

[...]

Geen idee. Tot vandaag wist ik niet wat het was. Het is niet dat mijn voorportiek zo groot is dat het kan galmen. De vorige eigenaar heeft nog wel vreemde dingen gedaan...
https://www.joostdevree.nl/shtmls/houtwolcementplaat.shtml

Inderdaad vooral geluiddempend. Daarnaast een beetje isolerend.
Wij hadden in onze eerste woning ook deze platen in het trappenhuis. Dat was notabene een open trappenhuis waar van galm zeker geen sprake kon zijn.

Wellicht vond men het vroeger een acceptabele afwerkmethode?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
De afwerkingskwaliteit is inderdaad op het niveau van een slechte doe-het-zelver net als de rest van zijn "renovaties" dus dat hij het acceptabel vond, kan ik mij goed voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Vraagje.
Ik heb AK gipsplaten vlak afgewerkt met stucmateriaal. Moet ik deze vlakken randen nog gronderen of is de laag zo dun dat dit niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
Wat is de 'beste' manier een massief houten deur aan de onderzijde zo'n 3mm in te korten? Betreft een originele jaren '30 binnendeur. Ik neig naar een cirkelzaag met zaaglineaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rockerpoet schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:12:
Wat is de 'beste' manier een massief houten deur aan de onderzijde zo'n 3mm in te korten? Betreft een originele jaren '30 binnendeur. Ik neig naar een cirkelzaag met zaaglineaal.
Zo zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of schaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik heb mijn jaren '30 deuren ook met een cirkelzaag gedaan. Ging prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd, of als je hem hebt, een elektrische schaaf. Laatste keer dat ik zoiets nodig had zijn we met deur en al langs de bouwmarkt gereden, was ook geen probleem. Of men dat nog steeds doet, geen idee, is nl jaren terug.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Heeft er iemand ervaring met een carport met wat bergruimte erboven? Ik kan er helemaal niks over vinden, als ik zoek op een carport met opbergruimte dan kom ik vooral terecht bij carports met een schuurtje eraan. Zelf denk ik eraan om het plafond van de carport op 210 te houden en dan het carportdak op 270 ofzo. Op 2 plekken een opening en dan kun je daar wat grote dingen op schuiven, denk aan krukjes van de loungeset, dakkoffer, ladder enzovoort.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JT schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:16:
Heeft er iemand ervaring met een carport met wat bergruimte erboven? Ik kan er helemaal niks over vinden, als ik zoek op een carport met opbergruimte dan kom ik vooral terecht bij carports met een schuurtje eraan. Zelf denk ik eraan om het plafond van de carport op 210 te houden en dan het carportdak op 270 ofzo. Op 2 plekken een opening en dan kun je daar wat grote dingen op schuiven, denk aan krukjes van de loungeset, dakkoffer, ladder enzovoort.
Alleen in de vorm van een puntdak.

https://www.jhlubbers-emm...schuur-modulair-excellent

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 16-02-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3mm? Een goede handschaaf en dan ben je binnen een 20 min klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
orf schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Omdat je in een appartement woont, kan het wel eens de hydrofoorpomp zijn. Bij onvoldoende drukval (bij weinig watarvraag) slaat de pomp niet aan. Heb je niet hetzelfde als je de keukenkraan een heel klein stukje open zet en een of twee minuten wacht?
Antwoorden duurde even, maar nee. De keukenkraan reageert echt anders. Kan het daarvoor uitmaken dat de andere kranen thermostatische mengkranen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dank voor je link :) Ik wil zelf iets maken, ik vroeg mij meer af of er nog mensen tips/ideeën hebben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 22:20
De omvormer van je zonnepanelen kun je gewoon direct op elke 220v aansluiting aansluiten, dus een stopcontact kan al voldoende zijn.

Tenzij je bv een 3 fase omvormer nodig hebt (bij iets meer dan 20 panelen), tenzij je uitgebreide monitoring wil via bv Toon, tenzij je buren ook een aparte omvormer willen hebben (vrij logisch)

Dus als ook je buren aan panelen zitten te denken, zijn 2 losse, lege leidingen de beste voorbereiding. En anders minimaal 3x2,5mm2 met aan de ene zijde ruimte om naar je omvormer te gaan en aan de andere zijde genoeg lengte om in je meterkast aan te sluiten op een "vrije" groep.
einz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:25:
Ik ben op dit moment bezig met de gang en ga de leidingen aftimmeren, nu heb ik op dit moment nog geen zonnepanelen maar heb ik wel het idee dit in de toekomst te nemen. Kortom, het is verstandig om alvast een kabel te trekken hiervoor. (ook de onderburen hebben hiervoor interesse).

Ter info: ik heb een bovenwoning ( 2 laags) en wil dus vanaf de ketelruimte richting de kelder (van de bovenverdieping 3 tot -1 dus) een kabel trekken.

Kan iemand aangeven:
- welke kabel er nodig is (als het goed is 5 aderig 2.5mm2 klopt dit?)
- Hoe ziet zo'n systeem er verder uit? Er gaat van de panelen een kabel richting een omvormer oid? En deze weer naar de meterkast? Hoeveel kabel zal ik aan beide zijdes als 'speling' opnemen?

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JT schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:55:
[...]

Dank voor je link :) Ik wil zelf iets maken, ik vroeg mij meer af of er nog mensen tips/ideeën hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9sCOw9z.png

Dan de zolderwand aftimmeren en uiteraard iets van balken onder de vloer doen. :+ De spiesjes zijn M20 draadeind in beton gegoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
einz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:25: ... (ook de onderburen hebben hiervoor interesse).

Ter info: ik heb een bovenwoning ( 2 laags) ....
Maare, hoe wordt zoiets geregeld dan? Is het dak "van jou" omdat jij boven woont, of? Uit interesse :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Bij mij gaat dat via de VvE, het dak is van ons allen dus als we zonnepanelen willen moeten we dat samen regelen.
Vorige bewoner heeft blijkbaar ooit geroepen op de vergadering NEE, gaat niet gebeuren want het dak is van mij. Het scheen oorlog te worden in die tent _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:52

Guldan

Thee-Nerd

Smitovic schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:04:
Bij mij gaat dat via de VvE, het dak is van ons allen dus als we zonnepanelen willen moeten we dat samen regelen.
Vorige bewoner heeft blijkbaar ooit geroepen op de vergadering NEE, gaat niet gebeuren want het dak is van mij. Het scheen oorlog te worden in die tent _/-\o_
Een VvE kan ook aanspraak maken op andere voordelen.
https://www.milieucentraa...or/zonnepanelen-voor-vve/

Let wel goed op wat de afspraken zijn voor een eventuele eenmalige bijdrage (want het zit neem ik aan niet in de pot). Dit kan gevolgen hebben als mensen op het punt staan hun huis te koop aan te bieden.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Van de week hadden we het over dingen waarvan je bij jezelf denkt: "Hoe hebben de vorige bewoners het zo kunnen doen?!?!" Ik heb er eentje: Te weinig normale tegeltjes en teveel toptegeltjes, dan plaats je achter spiegel gewoon toptegeltjes op hun kant. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nYF0j6eh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me een prima oplossing als het achter een spiegel zit?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
Het is ook nooit goed... wees blij dat er uberhaupt tegeltjes achter je spiegel zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 14:08
barry86 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:48:
Vraagje.
Ik heb AK gipsplaten vlak afgewerkt met stucmateriaal. Moet ik deze vlakken randen nog gronderen of is de laag zo dun dat dit niet nodig is.
Hoeft niet.. Maar verf zou vlekkerig kunnen zijn op plaatsen waar de stuc dikker of dunner (t.p.v. de naden) is. Kan zijn dat je een keer extra moet schilderen. Ik doe het wel altijd. Zo gedaan en scheelt me toch weer een extra gang met latex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
redeker schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:22:
De omvormer van je zonnepanelen kun je gewoon direct op elke 220v aansluiting aansluiten, dus een stopcontact kan al voldoende zijn.

Tenzij je bv een 3 fase omvormer nodig hebt (bij iets meer dan 20 panelen), tenzij je uitgebreide monitoring wil via bv Toon, tenzij je buren ook een aparte omvormer willen hebben (vrij logisch)

Dus als ook je buren aan panelen zitten te denken, zijn 2 losse, lege leidingen de beste voorbereiding. En anders minimaal 3x2,5mm2 met aan de ene zijde ruimte om naar je omvormer te gaan en aan de andere zijde genoeg lengte om in je meterkast aan te sluiten op een "vrije" groep.

[...]
Ah oke! Dan wordt het denk ik (met passen en meten) een tweetal PVC leidingen van 19mm. Direct maar een kabeltrekker er doorheen.. dat scheelt altijd weer gehannes. Bedankt!
Hmmbob schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:50:
[...]

Maare, hoe wordt zoiets geregeld dan? Is het dak "van jou" omdat jij boven woont, of? Uit interesse :)
Dak is van beide, immers bij lekkage krijgen (uiteindelijk) de onderburen er ook last van). In dit geval is het een huis van begin 1900 waar voor de verkoop (aan mij) een VVE voor is opgestart. Kortom; alles moet gewoon in goed overleg gebeuren. En op het moment dat ik toch een koof maak dan neem ik dat direct maar mee voor de buren. Betreft dus ook maar een VVE met twee adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Liep ik in de bouwmarkt om vloertje op te halen en witte mdf plinten.
Mijn god wat vragen ze een geld voor plinten zeg...
Heb besloten ze zelf maar te maken, scheelt echt te veel geld.
Alleen de factor tijd moet ik niet meerekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
barry86 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:33:
Plinten online zijn stuk goedkoper :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mijn dochter (studente) gaat muur verven.

Dus naar de Praxis. Muur is 12m2. Goh mevoruw, dan kunt u het beste deze verf nemen, 2.5 liter ; 1 maal dekkend (Flexa perfection), genoeg voor 30m2. Ok. Verven dus. Na 1 maal verven, niet genoeg dekkend, nog vol strepen. Kan. Dus nog een keer. Nog niet dekkend.
Dochter terug naar Praxis ;
Hij vroeg eerst of ik de ondergrond had schoongemaakt (ja), daarna of het misschien net gestukt was (nee), daarna of ik genoeg heb gebruikt (emmer is leeg), daarna of ik ook horizontaal had gedaan (ja) dus daarna was het gewoon maar mijn schuld

Moet ze nog maar een keer 2.5 liter kopen.

Persoonlijk vond ik 2.5 liter al erg weinig, maar ja, ze mag toch van hun uitgaan. Niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Volgende keer een echt merk laten kopen (Sikkens of Sigma).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
hansvk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:42:
Volgende keer echte winkel. Maar ja, zij heeft geen echte winkel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand een suggestie hoe ik deze kieren tussen de plafondplaten netjes dichtmaak? Ze zijn best smal maar ziet er niet zo netjes uit en ik vermoed dat er warmte door verloren gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UMaSLU7gPH7ZhjiqXKq81ogh/full.jpg

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:50:
@The Eagle @Alsjemenou Ja, van binnenuit ga ik ook nog doen, maar daarvoor moet er een koof uit elkaar. Das meer een klusje voor de zomer. Daarnaast; als ik het aan de achterkant doe, is de kou al verder naar binnen. Maar weet niet of kitten überhaupt mooi wordt zo.
Als je dat dicht kit kan het vocht niet meer naar buiten. Dat is ook de reden waarom het nooit afgekit wordt.

Het zal ook niet veel nut hebben aangezien er een geventileerde luchtspouw achter zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 17-02-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:11:
[...]

Als je dat dicht kit kan het vocht niet meer naar buiten. Dat is ook de reden waarom het nooit afgekit wordt.

Het zal ook niet veel nut hebben aangezien er een geventileerde luchtspouw achter zit.
We gaan het toch maar van binnenuit doen... Kan wel melden dat de WAF daarvan redelijk negatief is... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan ook de binnenkant aftimmeren en dan in de hoeken een kunststof hoekstrip plakken. Dat ziet er een stuk beter uit dan kit imo.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 17-02-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
hansvk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:42:
Zodat hij met 2,5 liter alphatex iq ook maar 25 m2 kan sausen? ;)

Iemand die voor 30 m2 2,5 liter flexa adviseert snapt het gewoon niet. Monodek haal je voor 35 euro in de aanbieding zeker voor een studentenkamer, wat je overhoudt sla je op.

Tenzij het een kleur was, dan heb je mazzel als je 8m2 op een liter flexa haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 18-02-2020 07:31 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Was een keer iemand voor me bij de zaagafdeling van de Hornbach, moest een MDF plaat van 244x122 in stroken van 10 cm gezaagd hebben. Plaat is iets van 20€
Moet je ze nog wel helemaal verven (ook gronden) ipv voorgegronde plinten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
KillaZ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:28:
[...]

Zodat hij met 2,5 liter alphatex iq ook maar 25 m2 kan sausen? ;)

Iemand die voor 30 m2 2,5 liter flexa adviseert snapt het gewoon niet. Monodek haal je voor 35 euro in de aanbieding zeker voor een studentenkamer, wat je overhoudt sla je op.

Tenzij het een kleur was, dan heb je mazzel als je 8m2 op een liter flexa haalt.
Zij. Mijn dochter is een zij die geweldig dit soort zaken zelf kan.

Maar idd, de mafkees die haar 2.5 liter aanraad en dan haar de schuld geeft. Maar ja, ik was toch al niet zo gek van Praxis. Trek er enkel dingen weg als ze fijn in de aanbieding schieten. Laatst werktafel weggetrokken. Lukte me om er 85 euro voor te betalen in plaats van overal elders 140. Maar ja, dan heb ik hun "expertise" ok niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Was een keer iemand voor me bij de zaagafdeling van de Hornbach, moest een MDF plaat van 244x122 in stroken van 10 cm gezaagd hebben. Plaat is iets van 20€
Moet je ze nog wel helemaal verven (ook gronden) ipv voorgegronde plinten.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan met mijn plafondplinten. Als je gegrond MDF koopt dan is het niet eens zoveel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Mooi he :).
Scheelt echt donders veel geld, als je de tijd voor lief neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sharky schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:03:
Iemand een suggestie hoe ik deze kieren tussen de plafondplaten netjes dichtmaak? Ze zijn best smal maar ziet er niet zo netjes uit en ik vermoed dat er warmte door verloren gaat.

[Afbeelding]
Dat ga je niet netjes kunnen doen, als je bv witte siliconen kit gebruikt zou je het "NU" netjes kunnen krijgen.. maar na verloop van tijd ga je kleurverschil krijgen. Je zou kunnen kijken of je ze aan kan schuiven.

Tja als je vermoed dat er warmte verloren gaat, zou ik eerder isolatie er achter stoppen..
maartend schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:18:
[...]

Zij. Mijn dochter is een zij die geweldig dit soort zaken zelf kan.

Maar idd, de mafkees die haar 2.5 liter aanraad en dan haar de schuld geeft. Maar ja, ik was toch al niet zo gek van Praxis. Trek er enkel dingen weg als ze fijn in de aanbieding schieten. Laatst werktafel weggetrokken. Lukte me om er 85 euro voor te betalen in plaats van overal elders 140. Maar ja, dan heb ik hun "expertise" ok niet nodig.
De tijd dat een "expert" rondloopt is lang vergeten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:53:
De tijd dat een "expert" rondloopt is lang vergeten ..
Ik ben ws verwend met de Gamma waar ik woon. Daar lopen er echt wel een paar. Laatst kwam ik met een planke hout met een gekke kleur er op. Wilde verf hebben in die kleur. Oh, maar dat is een RAL kleur en wel die, die en die.

Of ik had zelf ergens een dikke plaat beuken gekocht voor mijn tafel, die moest worden gezaagd. Maar dan perfecter dan ik zelf kan. En zij hebben die hele grote zaagtafel. gevraagd of ze dat voor me willen doen, zonder dat de plaat van hun afkomstig is (ze hebben die dikte niet). Was geen probleem. En zo meer van dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maartend schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:57:
[...]

Ik ben ws verwend met de Gamma waar ik woon. Daar lopen er echt wel een paar. Laatst kwam ik met een planke hout met een gekke kleur er op. Wilde verf hebben in die kleur. Oh, maar dat is een RAL kleur en wel die, die en die.

Of ik had zelf ergens een dikke plaat beuken gekocht voor mijn tafel, die moest worden gezaagd. Maar dan perfecter dan ik zelf kan. En zij hebben die hele grote zaagtafel. gevraagd of ze dat voor me willen doen, zonder dat de plaat van hun afkomstig is (ze hebben die dikte niet). Was geen probleem. En zo meer van dat spul.
(y) je bent inderdaad verwent :) bij mij in de wijde omgeving lopen er alleen maar broekies rond voor 2 euro per uur

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:59:
[...]

(y) je bent inderdaad verwent :) bij mij in de wijde omgeving lopen er alleen maar broekies rond voor 2 euro per uur
Ligt ook aan het tijdstip dat je gaat, de vaste (oudere) medewerkers werken vooral overdag, avond + weekenden vaak de jonkies die het als bijbaantje hebben. (zelf ook gedaan 15 jaar geleden O-) )
Voordeel is dat bij onze bouwmarkt dus nog steeds veel dezelfde oudere mensen werken en ik precies weet bij wie ik moet zijn met verstand van zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Binnekort wil ik graag e.e.a. gaan voorbereiden voor een nieuwe keuken. Hierbij wil ik graag ook een aantal groepen bijtrekken. Ik had gedacht om een mantelbuis Ø50cm vanuit de meterkast naar onderen de kelder in, via de kelder, door de muur naar buiten, onder de oprit door en t.p.v. de keuken weer naar binnen te leiden. Ik vraag mij het volgende af: Mogen er meerdere groepen door deze mantelbuis lopen in de vorm van ymvk (https://www.hornbach.nl/s...-25m/6368375/artikel.html) of dienen deze in de mantelbuis ook weer allemaal geïsoleerd te liggen in een buis (https://www.hornbach.nl/s...5-mm/8546245/artikel.html).

Verder zag ik dat op dit moment de groepen voor de vaatwasser en boiler door middel van een grondkabel voorzien zijn van stroom, waarbij de aarddraad van de wcd-dozen gekoppeld is aan het aardscherm en het aardscherm is verbonden aan de aardrail in de meterkast. Mag dit op deze manier wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, ik heb Gamma, Praxis en Karwei relatief om de hoek zitten en zoals het er uit ziet komt er ook nog een Bauhof bij (pal naast de gamma, zullen ze leuk vinden :X). Kennisniveau van de guppies is drama bij de gamma, de kundigste zijn de dames (en die weten het dan ook echt). Hun bedrijfsleider weet ook van de hoed en de rand, maar die heeft net als ik gewone kantoortijden.
Maar als ik iets goed moet hebben rij ik wel naar de Stiho, en voor metal hebben we hier Engering. In de wijde omtrek van Den Bosch een begrip, daar nemen ze nog rustig de tijd om je twee losse spijkers te verkopen en ze hebben en weten ech alles ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Bij de reguliere bouwmarkten ook niet echt geweldige ervaringen met de service die wordt geleverd, verder dan het etiket lezen waar je bijstaat komt het meestal niet. Maar het is vaak wel handig als je op een zondag klusmiddag nog even 'snel' iets nodig hebt wat je bent vergeten. Al had ik een keer een balkje nodig voor iets van een formaat die men daar had. Kom ik er aan week deze echt wel 15% af van de aangegeven breedte, ik kan me niet voorstellen dat die marge acceptabel is maar goed 'hout werkt nog' werd mij verteld.

Overigens wel echt top ervaringen bij de houthandel in de buurt en de warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:53:
[...]

Dat ga je niet netjes kunnen doen, als je bv witte siliconen kit gebruikt zou je het "NU" netjes kunnen krijgen.. maar na verloop van tijd ga je kleurverschil krijgen. Je zou kunnen kijken of je ze aan kan schuiven.

Tja als je vermoed dat er warmte verloren gaat, zou ik eerder isolatie er achter stoppen..

[...]
Eens, van kit wordt het niet mooier. Isolatie zit er wel achter, huis is uit 2008. Het is nogal een koude ruimte, vandaar dat ik op kierenjacht ben en dan maar grondig te werk ga.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sharky schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Eens, van kit wordt het niet mooier. Isolatie zit er wel achter, huis is uit 2008. Het is nogal een koude ruimte, vandaar dat ik op kierenjacht ben en dan maar grondig te werk ga.
Dak/buitenmuren, kozijnen .. Dat zijn je doelwit(ten) dan..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:53
Ga eens naar een Raab Karcher of een Bouwcenter, daar heb ik ook alles gehaald. Lengtes van 5 meter en niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Krijnemans YMVK kabel zie je vaak zat in bundels door kabelgoten lopen, dus dat mag geen probleem zijn. Maar YMVK onder de grond is dan wel weer iets waar ik zo mijn twijfels bij heb. Wellicht is je vraag beter op zijn plaats in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
_ferry_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:55:
@Krijnemans YMVK kabel zie je vaak zat in bundels door kabelgoten lopen, dus dat mag geen probleem zijn. Maar YMVK onder de grond is dan wel weer iets waar ik zo mijn twijfels bij heb. Wellicht is je vraag beter op zijn plaats in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dank voor de reactie. Ik heb mijn vraag nu in het genoemde topic gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_ferry_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:55:
Waarom zou het niet onder de grond mogen ? volgens mij is het juist daarvoor bedoelt ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Waarom zou het niet onder de grond mogen ? volgens mij is het juist daarvoor bedoelt ?
Als er een mantel in zit ja;
Afbeeldingslocatie: https://www.kabel24.nl/Files/2/70000/70975/ProductPhotos/MaxContent/477687698.jpg
YMVK-as

(als je dan de schop er doorheen steekt maak je al aarde via de mantel, wat de kans op electrocutie minimaal maakt)

Lees her en der dat normale YMVK door een slagvaste pijp ook mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Goofyduck384 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:09:
Ik ga twee scheidingswanden zetten van ytong blokken. Eentje van 160x260, aan één kant vast aan de muur en boven aan het plafond. Onderkant in een u-profiel. Het andere muurtje is 2,45x1,55, ook aan één kant vast aan de muur en onder in een u-profiel.

Voor de handigheid (minder blokken, meer kans op goed recht) dacht ik de 600x400x100 blokken te gebruiken. Maar geen idee of daar ook andere nadelen aan vastzitten? Of kan ik beter de 600x200x100 blokken gebruiken?
Bedoeling was om elke laag vast te zetten aan de muur met veerankers, en het hoge muurtje met 3 veerankers aan het plafond.
Iemand hier nog een deskundige mening over? Maakt de keuze tussen 20 of 40 hoog nog iets uit, bouwkundig gezien! Of vooral wat ik zelf handig vind? Is mijn eerste keer met ytong, dus zelf geen ervaring..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goofyduck384 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Iemand hier nog een deskundige mening over? Maakt de keuze tussen 20 of 40 hoog nog iets uit, bouwkundig gezien! Of vooral wat ik zelf handig vind? Is mijn eerste keer met ytong, dus zelf geen ervaring..
Waarom kies je voor Ytong en niet voor gipswand oid ?

Edit: er is geen "super goed' .. ben alleen benieuwd naar de beweeg redenen
ik zou bv kiezen voor gipswand met OSB/Qboard/wediplaat ipv gips .. en isolatie ertussen..) maar Ytong kan net zo goed zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 18-02-2020 13:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Waarom kies je voor Ytong en niet voor gipswand oid ?

Edit: er is geen "super goed' .. ben alleen benieuwd naar de beweeg redenen
ik zou bv kiezen voor gipswand met OSB/Qboard/wediplaat ipv gips .. en isolatie ertussen..) maar Ytong kan net zo goed zijn.
Ja beide zou kunnen, maar ik zet nog een muurtje, en die doe ik vanwege het formaat ook met ytong. Dus vooral vanwege beide projecten. Komt ook nog bij dit muurtje een trapleuning aan, dus ytong is het uiteindelijk geworden.
Nu alleen de keuze qua blok. Geen idee of er een ander verschil is waar ik rekening mee moet houden als ik kies tussen 20 of 40 hoog. Ik denk van niet, maar aangezien het mijn eerste keer is wil ik het zeker weten. Anders kies ik namelijk voor 40 hoog, elke rij vastzetten aan de muur. Scheelt een hoop blokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb al een stuk of wat wandjes gelijmd met Ytong blokken en altijd de 400mm hoge blokken gepakt. Stapelt mooi snel en met een lijmverdeler gaat het echt supersnel en moet je haast moeite doen om niet recht omhoog te gaan. Ik span wel een touwtje en heb een waterpas bij de hand om per blok eea te controleren.
Zorg ook wel voor een goede zaag voor die blokken. Een oude handzaag gaat ook wel maar kost meer moeite.

De blokken van 400 hoog zijn volgens mij ook wat betreft prijs per m2 wat gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
einz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:06:
Bij de reguliere bouwmarkten ook niet echt geweldige ervaringen met de service die wordt geleverd, verder dan het etiket lezen waar je bijstaat komt het meestal niet. Maar het is vaak wel handig als je op een zondag klusmiddag nog even 'snel' iets nodig hebt wat je bent vergeten. Al had ik een keer een balkje nodig voor iets van een formaat die men daar had. Kom ik er aan week deze echt wel 15% af van de aangegeven breedte, ik kan me niet voorstellen dat die marge acceptabel is maar goed 'hout werkt nog' werd mij verteld.

Overigens wel echt top ervaringen bij de houthandel in de buurt en de warmteservice.
Ik heb tegenwoordig een Hubo om de hoek. Vroeger vond ik het niks, want klein assortiment en hoge prijzen. Maar inmiddels ben ik wel bijgedraaid. Er werken ervaren mensen die vaak ook goed advies geven. Als je een grote klus met een flinke bestelling gaat doen maken ze altijd een mooie prijs. En alles wat ze niet in de winkel hebben dat bestellen ze voor je, en als ze het niet kunnen bestellen bij de reguliere groothandel dan weten ze het via een andere route in huis te krijgen. Ik moest wat bijzonder schakelmateriaal hebben wat de grote bouwmarkten niet konden leveren, en middels een bevriende installateur had de Hubo het binnen een dag in huis. Het zal vast niet representatief zijn voor elke winkel, maar ik ben blij met het advies en de service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Goofyduck384 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:55:
[...]

Ja beide zou kunnen, maar ik zet nog een muurtje, en die doe ik vanwege het formaat ook met ytong. Dus vooral vanwege beide projecten. Komt ook nog bij dit muurtje een trapleuning aan, dus ytong is het uiteindelijk geworden.
Nu alleen de keuze qua blok. Geen idee of er een ander verschil is waar ik rekening mee moet houden als ik kies tussen 20 of 40 hoog. Ik denk van niet, maar aangezien het mijn eerste keer is wil ik het zeker weten. Anders kies ik namelijk voor 40 hoog, elke rij vastzetten aan de muur. Scheelt een hoop blokken.
Volgens mij is het belangrijkste dat je niet te veel lijm gebruikt. Dat maakt het geheel moeilijker recht te krijgen, en ik heb zelfs wel eens gehoord minder sterk.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
LinuxMan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Ik heb tegenwoordig een Hubo om de hoek. Vroeger vond ik het niks, want klein assortiment en hoge prijzen. Maar inmiddels ben ik wel bijgedraaid. Er werken ervaren mensen die vaak ook goed advies geven. Als je een grote klus met een flinke bestelling gaat doen maken ze altijd een mooie prijs. En alles wat ze niet in de winkel hebben dat bestellen ze voor je, en als ze het niet kunnen bestellen bij de reguliere groothandel dan weten ze het via een andere route in huis te krijgen. Ik moest wat bijzonder schakelmateriaal hebben wat de grote bouwmarkten niet konden leveren, en middels een bevriende installateur had de Hubo het binnen een dag in huis. Het zal vast niet representatief zijn voor elke winkel, maar ik ben blij met het advies en de service.
Zelfde hier, voor enkele materialen ben je een godsvermogen kwijt bij de Hubo, maar voor service en specialistisch hulp zit je er goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
Dank voor reacties op bovenstaande vraag. Plannen zijn iets veranderd, we gaan de stofdorpel verwijderen waardoor de deur juist verlengd moet worden ;) Gaat om een cm of 2/2,5. Nu lees ik her en der dat dit te realiseren middels het lijmen/spijkeren van een stuk hout. Iemand hier ervaring mee? Ik neig MDF te gebruiken maar nadeel hiervan lijkt mij de zuigende werking als het geheel geverfd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kopse kanten even insmeren met verdunde houtlijm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
rockerpoet schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:45:
[...]

Dank voor reacties op bovenstaande vraag. Plannen zijn iets veranderd, we gaan de stofdorpel verwijderen waardoor de deur juist verlengd moet worden ;) Gaat om een cm of 2/2,5. Nu lees ik her en der dat dit te realiseren middels het lijmen/spijkeren van een stuk hout. Iemand hier ervaring mee? Ik neig MDF te gebruiken maar nadeel hiervan lijkt mij de zuigende werking als het geheel geverfd wordt.
Daar heb je natuurlijk grondverf voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
rockerpoet schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:45:
[...]

MDF lijkt mij het meest eenvoudig te verwerken. Vooral omdat het maar om c.a. 2cm gaat, hoef je niet te bang te zijn dat het niet stevig is. Als de kans is dat je het in de toekomst weer in gaat korten, zou ik wel oppassen met het gebruiken van spijkers en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Na een paar uur spitten op internet kom ik er niet uit, daarom probeer ik het hier maar:

Weet iemand het fijne van euroconus koppelingen?

Ik wil een verdeler voor mijn cv installatie installeren met 7 groepen. Zo goed als alle verdeleres hebben 3/4" euroconus koppelingen.
Mijn groepen zijn van 22mm Hep2o buis.
Hoe kan ik die aan de euroconus koppelingen krijgen?

Het lijkt alsof de euroconus koppelingen zijn gemaakt voor vloerverwarmingsleidingen. Het lijkt heel erg op knelfittingen, maar dan met een slangtule.

De hep2o leiding maakt gebruik van een inzetnippel als je ze in knelkoppelingen zet, daardoor is er geen tule nodig (welke de doorlaat verminderen).

Op zich mag de koppeling best met een tule, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Vraagje:

Ik heb een PVC afvoerbuis van 50mm, deze gaat via een gat van 62mm door de vloerplaat uit en komt nu netjes onderaan de vloerplaat op 40cm uit onder de grond. Nu moet hij via een bocht naar de rioleringsbuis gaan van 125mm (T-stuk en twee schuifmoffen).
Verlijmen onder de grond, kan dat? Gezien de grond werkt lijkt me sterke lijm een kans te geven op scheuren en breuken.
Een mogelijkheid is om de PVC buis aan te sluiten op een PP bocht met dubbele dichting, maar kan deze buis ondergronds gebruikt worden?

[ Voor 9% gewijzigd door matthewk op 19-02-2020 16:49 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

even langs de warmteservice...
Baytep schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:52:
Na een paar uur spitten op internet kom ik er niet uit, daarom probeer ik het hier maar:

Ik wil een verdeler voor mijn cv installatie installeren met 7 groepen. Zo goed als alle verdeleres hebben 3/4" euroconus koppelingen.

Het lijkt alsof de euroconus koppelingen zijn gemaakt voor vloerverwarmingsleidingen. Het lijkt heel erg op knelfittingen, maar dan met een slangtule.

De hep2o leiding maakt gebruik van een inzetnippel als je ze in knelkoppelingen zet, daardoor is er geen tule nodig (welke de doorlaat verminderen).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

[...]

Je bent aan het miepen ;)
Gewoon een 22mm (MLC) naar 3/4 euroconus koppeling. Wil je echt geen tule moet je een tussenstap doen.

Het idee is dat je in 1x naar de (vloerverwarmings)buis kunt. Alternatief is een verdeler met 'normale' 3/4" aansluiting, vaak is het dan erin schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Met de storm vorige week is de slab die onder ons (Fakro) dakraam zit omhoog komen te staan. Weet niet wat voor materiaal het is, lijkt een soort buigbaar plastic oid. Al teruggeduwd maar klappert nog steeds met wat wind. Iemand enig idee hoe ik die permanent weer de goede vorm geef? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heb jij hep2o 22 als vloerverwarming liggen?
Heb je een foto van de verdeler?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:46:
[...]
Gewoon een 22mm (MLC) naar 3/4 euroconus koppeling. Wil je echt geen tule moet je een tussenstap doen.

Het idee is dat je in 1x naar de (vloerverwarmings)buis kunt. Alternatief is een verdeler met 'normale' 3/4" aansluiting, vaak is het dan erin schroeven.
22mm naar euroconus.... dat is dus precies waar ik naar op zoek ben, en is dus niet te vinden.
hep20 is 22mm buitendiameter met 2mm wanddikte.

Als het "gewoon" 3/4" fitwerk was kan ik een sok op de euroconus draaien, en vandaar verder. Maar ik weet niet of je zo'n euroconus wel zo mag behandelen (en of de draad dan klopt) omdat het met o-ring afdichtingen lijkt te werken.

@edsandje het is geen vloerverwarming maar LTV convectoren in 7 groepen.
De verdeler heb ik nog niet gekocht omdat ik eerst dit verhaal duidelijk wil hebben. Zo goed als alle verdelers gebruiken euroconus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 18:54
matthewk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:12:
Vraagje:

Ik heb een PVC afvoerbuis van 50mm, deze gaat via een gat van 62mm door de vloerplaat uit en komt nu netjes onderaan de vloerplaat op 40cm uit onder de grond. Nu moet hij via een bocht naar de rioleringsbuis gaan van 125mm (T-stuk en twee schuifmoffen).
Verlijmen onder de grond, kan dat? Gezien de grond werkt lijkt me sterke lijm een kans te geven op scheuren en breuken.
Een mogelijkheid is om de PVC buis aan te sluiten op een PP bocht met dubbele dichting, maar kan deze buis ondergronds gebruikt worden?
Ik zou niet lijmen onder de grond, maar gewoon pvc koppelstukken met manchet verbindingen gebruiken. Dan blijft het goed gesloten ook als er wat zakkingen in de grond zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:09
matthewk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:12:
Vraagje:

In de grond bij voorkeur hulpstukken met manchet (rubber) gebruiken.

PP is kwalitatief beter als PVC, zo gebruikt men bij mijn werkgever standaard PP bochten onderaan een standleiding in plaats van PVC in verband met de krachten. Maar het is niet noodzakelijk.
Je kunt met een gerust hart PVC en PP door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Baytep schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:44:
[...]

22mm naar euroconus.... dat is dus precies waar ik naar op zoek ben, en is dus niet te vinden.
hep20 is 22mm buitendiameter met 2mm wanddikte.

Als het "gewoon" 3/4" fitwerk was kan ik een sok op de euroconus draaien, en vandaar verder. Maar ik weet niet of je zo'n euroconus wel zo mag behandelen (en of de draad dan klopt) omdat het met o-ring afdichtingen lijkt te werken.

@edsandje het is geen vloerverwarming maar LTV convectoren in 7 groepen.
De verdeler heb ik nog niet gekocht omdat ik eerst dit verhaal duidelijk wil hebben. Zo goed als alle verdelers gebruiken euroconus.
Je bedoelt dan een verdeler zoiets? https://www.installatieva...convect-rv-staal-sal17027
Daar kan je dan puntstukken indraaien 1/2´´-22

Please state the nature of the technical emergency

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 19:27
Het scharnier van onze koelkast schuif deur is compleet versleten.
Maar ik kan nergens de juiste vervanger nergens vinden, iemand enig idee?

Het scharnier is van Blum en heeft een markering van 80.050.01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b1v5xdwbypuMcCrUB8Mthayp/thumb.png

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Tinnman schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:12:
Het scharnier van onze koelkast schuif deur is compleet versleten.
Maar ik kan nergens de juiste vervanger nergens vinden, iemand enig idee?

Het scharnier is van Blum en heeft een markering van 80.050.01

[Afbeelding]
Kun je er niet eentje bij IKEA oppikken? Dat zijn volgens mij nagenoeg dezelfde scharnieren.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• Tinnman
[b]

Kun je er niet eentje bij IKEA oppikken? Dat zijn volgens mij nagenoeg dezelfde scharnieren.
Ik had er eentje bij de gamma gehaald maar die hoek was toch net wat anders.
Ik kan ook helemaal geen specificaties vinden om een soortgelijk scharnier te vinden.

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 22:23
Tinnman schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Ik had er eentje bij de gamma gehaald maar die hoek was toch net wat anders.
Ik kan ook helemaal geen specificaties vinden om een soortgelijk scharnier te vinden.
Wat bedoel je precies met de hoek? Niet toevallig verschil tussen voorliggend/half voorliggend?

Ik zie op het net (google keukenkast scharnieren) dat er vaak voor koelkasten toch iets andere modellen zijn.

• Tinnman
Wat bedoel je precies met de hoek? Niet toevallig verschil tussen voorliggend/half voorliggend?

Ik zie op het net (google keukenkast scharnieren) dat er vaak voor koelkasten toch iets andere modellen zijn.
Ja, ik zeg het eigenlijk verkeerd.
Het scharnier wat ik bij de Gamma had gehaald had wel ongeveer de gelijke openingshoek (circa 95-100 graden). Maar de deur, die links het scharnier heeft, stak een heel stuk verder uit naar rechts.

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

The Eagle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:18:
Met de storm vorige week is de slab die onder ons (Fakro) dakraam zit omhoog komen te staan. Weet niet wat voor materiaal het is, lijkt een soort buigbaar plastic oid. Al teruggeduwd maar klappert nog steeds met wat wind. Iemand enig idee hoe ik die permanent weer de goede vorm geef? :)
Dat is loodvervanger. Je kunt dit (voorzichtig) weer in vorm kloppen met een hamer en een houten latje. Eventueel kun je dit vastlijmen; er bestaat speciale pannenkit voor dit soort toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:28
Tinnman schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:30:
[...]

Ja, ik zeg het eigenlijk verkeerd.
Het scharnier wat ik bij de Gamma had gehaald had wel ongeveer de gelijke openingshoek (circa 95-100 graden). Maar de deur, die links het scharnier heeft, stak een heel stuk verder uit naar rechts.
Dat is het verschil tussen een inliggende of een opliggende/voorliggende deur.
Of te wel: ligt de deur tussen het frame/corpus van de kastjes, of ervoor.
Bij opliggend heb je ook nog de keus tussen opliggend en halfopliggend, de laatste gebruik je als je twee voorliggende deurtjes naast elkaar hebt met scharnieren op de middenwand.

• barry86
Vraagje over bepaling van dwarsbalk afmetingen bij het bouwen van een carport met een polycarbonaat dakconstructie (licht)
lengte is 13meter, diepte 5meter

De staanders worden 150x150 met een maximale onderlinge afstand van 5meter.
De ringdakbalken worden 250 hoog, dikte 150mm

Maar dan de dwarsbalken. Volgens de vuistregel overspanningen/20 worden deze ook 250hoog.
Dikte zou ik dan 100 nemen. En dat elke 40 a 50cm.
Maar dat lijkt mij nogal heftig? Hoe kijken jullie hier tegen aan

• jadjong
  • Niet online
Als je 1500kg/m2 aan sneeuw verwacht zit je goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
barry86 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:58:
Vraagje over bepaling van dwarsbalk afmetingen bij het bouwen van een carport met een polycarbonaat dakconstructie (licht)
lengte is 13meter, diepte 5meter

De staanders worden 150x150 met een maximale onderlinge afstand van 5meter.
De ringdakbalken worden 250 hoog, dikte 150mm

Maar dan de dwarsbalken. Volgens de vuistregel overspanningen/20 worden deze ook 250hoog.
Dikte zou ik dan 100 nemen. En dat elke 40 a 50cm.
Maar dat lijkt mij nogal heftig? Hoe kijken jullie hier tegen aan
Wat zijn de uitgangspunten van deze vuistregel? Als deze aannemen dat er een traditionele platdak opbouw (bitumen, isolatie, beschot, plafond en balklaag --> ca. +/- 70 kg/m²) aanwezig is met een sneeuwbelasting van 56 kg/m² (of 100 kg/m² over maximaal 10 m²), dan is die vuistregel wellicht veel te conservatief voor jou.

Gebaseerd op vuistregels ga je eerder richting de 71x221 mm² hart op hart 610mm. Hierbij is het eigen gewicht van het dakpakket aangenomen op 35 kg/m² en is rekening gehouden met 100 kg/m² over maximaal 10 m² (zoals de eurocode voorschrijft, maar ook daarvan kun je je afvragen of het nodig is, gezien het maar een carport is en je wellicht niet eens 100 kg/m² op die platen kunt leggen).

De doorbuiging van de balklaag zal zeker maatgevend zijn over de sterkte van de houten balklaag.

Edit: typfoutjes.. goeiemorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Krijnemans schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:14:
[...]

.

Edit: typfoutjes.. goeiemorgen
Goedemorgen ;) :+

Bedankt voor je reactie.
De belastingsgetallen kende ik nog niet. Mijn gevoel wordt wel bevestigd.
In dit geval praten we ook over polycarbonaat platen. Dat is erg licht spul!

[ Voor 51% gewijzigd door barry86 op 21-02-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
barry86 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Goedemorgen ;) :+

Bedankt voor je reactie.
De belastingsgetallen kende ik nog niet. Mijn gevoel wordt wel bevestigd.
In dit geval praten we ook over polycarbonaat platen. Dat is erg licht spul!
'goeiemorgen' is dan wel weer correct Nederlands >:)

Heb je wellicht wat foto's en/of tekeningen van de gewenste carport? Praat wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sascei9bcf.jpg

Ik zit nog in de grove schets fase. Maten staan niet vast.
De palen staan aan beide zijden ongeveer een 50cm naar binnen. Maar ik twijfel of ik daar geen 25cm van moet maken. Maar dan wordt de overspanning ook weer groter.

Het smalle gedeelte 5x3,2 zou een 'schuurtje' moeten worden.
In iedergeval dicht getimmerd met rabat delen en een deur er in,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jadjong schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

Dan de zolderwand aftimmeren en uiteraard iets van balken onder de vloer doen. :+ De spiesjes zijn M20 draadeind in beton gegoten.
Zoiets moet het inderdaad worden, misschien nog iets hoger.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb vandaag een vrijstaande vaatwasser ontvangen helaas is de aan en afvoerslag te kort. Deze zullen dus verlengd moet worden.

Op de aanvoerslang zit een aquastop hoe moet ik deze verlengen ? De afvoerslang lijkt me minder moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

@Tinnman Is het een optie om alle scharnieren in een keer te vervangen? Je hebt een hoop van die dingen die net allemaal een fractie anders zijn, dat maakt het zoeken naar de juiste behoorlijk lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinnman
Bedankt voor de voorstellen.

Ik heb contact opgenomen met vanhoecke.be
Zij zijn dealer van Blum scharnieren en nadat ik ze een foto had verstuurd wisten zij mij te vertellen welk bestaand scharnier ik moest hebben.
EN ze hebben mij gratis een setje gestuurd.
Schijnlijk zat er nog garantie op. De keuken is op zijn minst 20 jaar oud...

Dus heel netjes van Blum / Vanhoecke _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Zo, weer 2 dagen klussen erop zitten...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7st7D8h.jpg
Volgens mij lekte de doucheafvoer...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ix9uE1Gh.jpg
Uitgehard residu van bijna 60 jaar douchen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eQog2YPh.jpg
Ik ging even een paar takjes uit een in onbruik geraakte schoorsteen halen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/quTppVAh.jpg
Na een uur trok de schoorsteen weer... Dit kwam er dus uit. Waarschijnlijk ook 40-50 jaar vogelnesten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qlZrGoMh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3jXeFW7h.jpg
Hier komen nieuwe kozijnen in. De middelste komt niet meer terug, de badkamer komt nu in een voormalig slaapkamer. Geinig: Naar de douchecel was wel een aardedraad getrokken, maar niet aangesloten in de douchecel. Weet overigens ook niet waar die precies op had moeten zitten... De huidige meterkast heeft geen aardlek. Licht deed het niet meer. Bleek al enige tijd de nulleider los te zitten, had lekker lopen vonken.

Boven is nu voor 3/4e kaal. Alleen de laatste kamer nog en dan er langzaamaan aan opbouwen gedacht worden. Laatste kamer een deel van de muren kaaljekkeren (bij de scheurvorming), vloer nog kaal maken (heb voor de verandering maar besloten eerst de muur kaal te maken en daarna de vloer te doen) en dan alles daarvan afvoeren. En nog de vloerplanken los trekken zodat het leidingwerk er opnieuw in kan. Verwarming mooi door de vloer heen. Buizen kan ik zelf wel trekken, aansluiten komt de loodgieter doen. en de planken daarna schroeven, krijg je ze in de toekomst ook weer los.

Gister voornamelijk onder de vloer bezig geweest. Riool van de badkamer afgezaagd en afgedopt. Waterleiding voor de tuin omgelegd (lag midden onder het kruipluik op de halve kruipruimtehoogte). Wat geïnspecteerd. Asbestriool van het toilet is lek (nat van buiten), de rest zit al op PVC.

Elektra ga ik zelf aanpakken. Eerste stukken leiding zijn al gehaald en liggen te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-02-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Misschien is een u-profiel in de vloer de beste optie waar de deurtjes doorheen kunnen glijden.

Ik ben bezig met een schuifdeuren systeem, maar ik kan een bepaald onderdeel niet vinden. Het gaat om de rails aan de onderkant waar dit ding doorheen geleid wordt:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/975/77/DV_8_8003470_01_4c_DE_20120715025633.jpg

Iemand een idee waar ik dat soort rails los kan kopen? Mijn kledingkast heeft precies zo'n systeem met onder rail.

Een andere optie is zo'n rail:
Afbeeldingslocatie: https://www.ijzerwarenwinkel.org/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/o/n/onderrail-aluminium-onderlopende-schuifdeur_1.jpg

Maar dan moet ik vrij precies een gleuf in mijn deuren frezen wat volgens mij niet erg makkelijk is.

Daarnaast moeten er twee naast elkaar op de vloer gemonteerd worden waarvan ik me weer afvraag of de afstand tussen beide rails niet te groot is.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 23-02-2020 20:24 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
T track? :P
Pagina: 1 ... 83 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.