[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.028.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:25:
[...]

Daar zit ondersteuning onder ;)
Ik zag het later. Maar dat is dus zwevend genoeg als het niet opvalt :D

Maar waar vind je dat soort houders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jelte schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Ik heb wel eens een soort gelijk iets laten maken voor een project uiteindelijk zijn het maar 3 plaatjes op elkaar gelast. Maar dit is misschien iets voor je.
https://www.maxaro.nl/nl/toebehoren/wandbeugels/

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 02-02-2020 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:43
PD2JK schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:22:
@Arjan

Bedankt voor je antwoord!

Er gaan drie draden de wikkeling in. Rood, wit en blauw. :)F

Met m'n vertrouwde Fluke 77 II meet ik het volgende:

Blauw-Rood 50,8 Ω
Blauw-Wit 25,2 Ω
Rood-Wit 25,8 Ω

Condensator is een goeie! Dat is precies wat er gebeurd denk ik. Ook is er een typische brandlucht te ruiken tijdens het brommen. Denk dat de rotor als het ware opgewarmd wordt omdat hij niet kan draaien?

Condensator is een Ducati 8) 425V 9uF, 10000h staat erbij als levensduur. Die kan ik niet testen mijn multimeter denk ik...
De condensator zelf wel, ik denk dat er bij de weerstand instelling een dubbel oranje streep staat?
Dan even de oranje knop indrukken en dan kan je, als het goed is, de condensator doormeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@PD2JK met die waardes lijken je windingen nog in orde. Hoogst waarschijnlijk is de condensator dan stuk. Het zou ook nog kunnen dat de condensator er alleen maar voor het starten bij zit, dan kan de 'logica' daarvoor ook stuk zijn, waardoor hij er niet bijgeschakeld wordt tijdens het starten. Bijvoorbeeld een schakelaar die is blijven plakken. Als je de motor los hebt kun je ook prima wat experimenteren, zou je wel adviseren om een trafo te gebruiken. Zo'n motor werkt meestal ook prima op 15VAC als er geen belasting is.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 17:21
De hoofdafsluiter van de waterleiding voor de watermeter zit vast. Lastig als je de badkamer er uit wilt slopen. :F Voorlopig maar vast anderhalve muur eruit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 20:44
Wat is een handige en mobiele werkbank voor het uitvoeren van timmerwerkzaamheden? Denk aan zaag-, freeswerk, etc. Een grote schuur heb ik helaas niet en moet alle werkzaamheden binnenshuis uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rockerpoet schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:50:
Wat is een handige en mobiele werkbank voor het uitvoeren van timmerwerkzaamheden? Denk aan zaag-, freeswerk, etc. Een grote schuur heb ik helaas niet en moet alle werkzaamheden binnenshuis uitvoeren.
Ik zou voor deze gaan denk ik, laatst gezien bij een timmerman, ziet er best goed uit. veder geen gebruiks ervaring mee.

https://www.coolblue.nl/p...-pp6pxwHpYcQaAoCBEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Jelte schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Hier bijvoorbeeld: https://houtmerk.nl/pages...-werkblad-keuken-badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:23
Ik heb zelf sinds een maand de Wolfcraft Master 700: https://www.amazon.de/gp/product/B00PA2Y982/
Die bevalt me erg goed, ook fijn dat deze op een prettige werkhoogte gesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik weet niet zo goed of ik het hier moet plaatsen of in het tuinen topic maar ik wil graag van gebroken stoeptegels een border metselen. Moet ik hier flexibele tegellijm (voor buiten) voor gebruiken of zou dat ook gewoon met metselmortel (https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7195703/artikel.html ) kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Frogy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:06:
Ik weet niet zo goed of ik het hier moet plaatsen of in het tuinen topic maar ik wil graag van gebroken stoeptegels een border metselen. Moet ik hier flexibele tegellijm (voor buiten) voor gebruiken of zou dat ook gewoon met metselmortel (https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7195703/artikel.html ) kunnen
Het laatste zou prima kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

Felyrion

goodgoan!

Ligt er een beetje aan wat je doel is. Als je een soort tafel wil is zo'n Fatmax opklaptafeltje wel handig (wel iets van klemmen bij nodig om dingen vast te zetten).

Gaat het je om planken of werkstukken stevig kunnen vastzetten dan ben ik wel gecharmeerd van de Batavia Croclock. Ik heb hem zelf nog niet, maar heb hem wel in actie gezien en dat is een degelijk ding. Ik denk erover hem zelf ook aan te schaffen.

Ik zie dat deze duitser beiden toevallig back to back gereviewd heeft (fatmax / Croclock) en dat geeft mooi de verschillen weer:

DIE IDEALE WERKBANK? Batavia CROC LOCK TEST | Quick Check
Geniale WERKBANK im TEST - hält sie wirklich 450KG aus?! Stanley FatMax Werkbank

Zelf heb ik de welbekende workmate, zal inmiddels een jaar of 20 oud zijn, doet ook nog prima zijn werk. Voordeel daarvan is dat je er standaard al iets in kunt klemmen en dat je met bijvoorbeeld planken doorzagen in het midden kunt zagen (tussen de twee werkbladen in).

Croclock @ Amazon
Workmate @ Coolblue

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Weer een projectje afgerond, een rek voor de paar (lijm)klemmen die ik heb :)
Lekker simpel doch effectief, snel te maken en kost voor de meesten alleen een klein stukje afvalhout (ongeveer 50x60cm in dit geval) en wat schroeven.

Sleufje getrokken zodat de eindstoppen van de lijmklemmen hier netjes in rusten, kunnen ze er niet uitvallen, en is makkelijker dan ze altijd vastklemmen aan de plank.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ela5p0K.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OsSMCo3.jpg

De KliKlamp klemmen vallen alleen wel uit de toon zo :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33

MJV

Je kunt ook voor weinig geld twee inklapbare schragen maken eventueel met een werkblad wat je er op kunt leggen. Er zijn diverse filmpjes over op YouTube te vinden. Als je die mogelijkheid hebt, en het weer is er naar kun je ook buiten aan de slag. Workmates staan ook regelmatig op Marktplaats.

Houd overigens ook rekening met een hele berg stof, zeker bij freeswerk. Dat wil je eigenlijk niet in huis doen. Zelfs met een bouwstofzuiger erbij nog steeds overal fijn en grof stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik ga mijn warmwater leiding eruit slopen en opnieuw aanleggen .. nu zit onze CV op 10m "pijp" verwijderd van waar hij in de vloer gaat voor badkamer / keuken .. (nog steeds zolder) .. daarna praat je over bad/douche en gootsteen badkamer(1ste) + aanrecht keuken .(bg)

omdat we bad/douche hebben zit ik te denken aan een staande WTW of alleen voor de douche .. omdat bad tja nog niet bestaat

ik zit vooral nu me af te vragen of je koppel stukken doet, op dit moment zit ik aan geisoleerde buigbare aluminium pijp te denken .. die ik in de muur zou frezen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

vso schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:30:
Ik ga mijn warmwater leiding eruit slopen en opnieuw aanleggen .. nu zit onze CV op 10m "pijp" verwijderd van waar hij in de vloer gaat voor badkamer / keuken .. (nog steeds zolder) .. daarna praat je over bad/douche en gootsteen badkamer(1ste) + aanrecht keuken .(bg)

omdat we bad/douche hebben zit ik te denken aan een staande WTW of alleen voor de douche .. omdat bad tja nog niet bestaat

ik zit vooral nu me af te vragen of je koppel stukken doet, op dit moment zit ik aan geisoleerde buigbare aluminium pijp te denken .. die ik in de muur zou frezen ..
Een wtw voor een bad heeft bijzonder weinig nut. Wat is precies je vraag? Wil je zelf een aluminium wtw maken? Een verticale wtw heeft iets minder rendement dan een horizontale. Waarom wil je deel wtw in de muur frezen? Of wordt het geen wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

orf schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Een wtw voor een bad heeft bijzonder weinig nut. Wat is precies je vraag? Wil je zelf een aluminium wtw maken? Een verticale wtw heeft iets minder rendement dan een horizontale. Waarom wil je deel wtw in de muur frezen? Of wordt het geen wtw?
de vraag is meer over hoe ik de koppeling tussen de kranen maak .. in de wand of boven (op zolder) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

vso schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:46:
[...]

de vraag is meer over hoe ik de koppeling tussen de kranen maak .. in de wand of boven (op zolder) ..
Ok, dus de wtw had er niet zoveel mee te maken? Iets als Uponor werkt fijn. Flexibel, perskoppelingen die niet lekken en erg snel te verwerken. Heb je alleen wel gereedschap voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
nieuw in dit topic :). ik heb een nieuwbouw woning gekocht en een vraag over de muren. Deze worden behang klaar opgeleverd en zijn van kalksteen zoverre ik weet. Wat kan ik het beste met de muren doen voordat ik ze wil/laat schilderen. Stucen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nemesis2212 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:15:
nieuw in dit topic :). ik heb een nieuwbouw woning gekocht en een vraag over de muren. Deze worden behang klaar opgeleverd en zijn van kalksteen zoverre ik weet. Wat kan ik het beste met de muren doen voordat ik ze wil/laat schilderen. Stucen of iets anders?
Waar je naar zou moeten kijken is Renovlies. Flexibel zodat eventuele zet/krimpscheuren niet zichtbaar worden. Als ik het goed begrepen heb net zo strak te krijgen als een gestucde muur.

En ik neem aan dat het kalkzandsteen muren zullen zijn. Fantastisch spul!

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 03-02-2020 21:21 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:55
orf schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Ok, dus de wtw had er niet zoveel mee te maken? Iets als Uponor werkt fijn. Flexibel, perskoppelingen die niet lekken en erg snel te verwerken. Heb je alleen wel gereedschap voor nodig.
Ik heb toevallig ook flexibele leiding nodig i.v.m. een badkamerverbouwing. Bij Warmteservice verhuren ze Uponor persgereedschap. Heb ze even gevraagd via chat:
Handperstang €15 per dag, €200 borg
Accuperstang €25 per dag, €800 borg

Je kunt ook nog kijken naar Viega Pexfit, daarvoor kun je bij Bauhaus het gereedschap de eerste dag gratis lenen. De koppelingen daarvan verkopen ze bij Bauhaus ongetwijfeld, maar ze hebben geen webshop dus weet de prijzen zo niet. Maar is ook elders (Warmteservice bijv.) te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 23-05 23:23
ThinkPadd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Ik heb toevallig ook flexibele leiding nodig i.v.m. een badkamerverbouwing. Bij Warmteservice verhuren ze Uponor persgereedschap. Heb ze even gevraagd via chat:
Handperstang €15 per dag, €200 borg
Accuperstang €25 per dag, €800 borg

Je kunt ook nog kijken naar Viega Pexfit, daarvoor kun je bij Bauhaus het gereedschap de eerste dag gratis lenen. De koppelingen daarvan verkopen ze bij Bauhaus ongetwijfeld, maar ze hebben geen webshop dus weet de prijzen zo niet. Maar is ook elders (Warmteservice bijv.) te koop.
Je kan ook gaan voor Uponor RTM daar heb je geen gereedschap voor nodig. (behalve een goede kniptang en calibreer/ontbraam gereedschap) Voordeel is dat je niet alles op 1 dag hoeft te doen, nadeel is dat de koppelingen iets duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ook gezien, maar die koppelingen zijn duurder maar ook best lomp. Ook weet ik niet of je die mag wegsmeren in een muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 21:58
nemesis2212 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:15:
[...]
Als stucen een optie is zou ik dat zeker doen. Renovlies is top als je geen tijd of geld hebt voor stucwerk, maar ik vind het een stuk minder uitstralen.
Je blijft vaak wel een naad zien en als je een keer een geboord gat niet meer nodig hebt is het een stuk lastiger weg te werken. Zeker als je renovlies met patroon neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
Iemand nog leuke tips om wat te maken van wat overgebleven osb 18mm platen (zijn halve platen dus iets van 122x122)?
Ik maak er denk ik sowieso een achterwand van voor in de garage voor gereedschap aan te hangen.
Misschien iets van werkbanken ofzo? Weet niet hoe nuttig osb plaat verder kan zijn behalve als vloerplaat...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ThinkPad bauhaus zit hier helaas niet in het westen van het land ..

maar wil je persleiding-T stukken in de wand hebben of iets van een verdeelstuk waar je eventueel nog bij kan ..

Afgezien van zekeringen uitzetten en kijken waar het lichtpunt/stopcontact uitstaat .. is er nog net zoals bij ethernet een methode om via geluid oid je elektra leidingen te volgen ?

@Martinusz, een krukje / zaag-ezel

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 03-02-2020 22:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
@vso "binnenkort" komen ze in Cruquius (Haarlemmermeer)
https://haarlemmermeergem...estiging-bauhaus-cruquius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

marc1111 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:21:
[...]

Als stucen een optie is zou ik dat zeker doen. Renovlies is top als je geen tijd of geld hebt voor stucwerk, maar ik vind het een stuk minder uitstralen.
Je blijft vaak wel een naad zien en als je een keer een geboord gat niet meer nodig hebt is het een stuk lastiger weg te werken. Zeker als je renovlies met patroon neemt.
@nemesis2212

Renovlies (de gladde versie; géén glasvlies) is een goede optie. Je kunt dit ook laten doen door een behanger / schildersbedrijf. Kost ca. 60% van stucwerk.

Tip om geen naden te zien: plak de banen niet strak tegen elkaar, maar hou 1 à 2 mm ertussen. Smeer deze naadjes vervolgens af met lichtplamuur (bijvoorbeeld Knauf Renoband). Na het sausen zie je niks meer van die naadjes, perfect naadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

+1 voor renovlies. Hebben we hier ook in het hele huis, vrijwel net zo strak als stucwerk. Zeker in nieuwe huizen een absolute aanrader aangezien die nog werken en je dan met stucwerk onherroepelijk scheuren krijgt. Het kan wel met stucwerk, maar dan moet je alles laten ingazen en dat kost je va 15 euro per vierkante meter extra.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 20:44
Felyrion schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:15:
[...]
Zelf heb ik de welbekende workmate, zal inmiddels een jaar of 20 oud zijn, doet ook nog prima zijn werk. Voordeel daarvan is dat je er standaard al iets in kunt klemmen en dat je met bijvoorbeeld planken doorzagen in het midden kunt zagen (tussen de twee werkbladen in).
Dank voor de tips. Ik kan een een oude workmate krijgen dus zal hiermee eerst aan de slag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@akatar @Arjan

Condensator heb ik vervangen, was een gok van 23 euro. De machine doet het weer de komende tijd. Tnx all. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 21:46
Ik ben bezig met een voorzetwandje waar wat stopcontacten inkomen. De dozen worden onderling doorgelust. Ik wil op een plek een stopcontact bij de grond, maar ook 1 op bankhoogte voor een eventuele telefoonlader. Hoe pak ik dit het beste aan? De huidige bedrading komt vanaf de onderkant. Per hollewanddoos kun je 2 leidingen kwijt, dat is het probleem niet. Maar hoe kom ik van de bovenste naar de onderste inbouwdoos zonder scherpe bochten? Wellicht toch eerst een 180 graden bocht maken met 2x 90 graden hard PVC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
een gat bovenin de doos maken?

Bij bijna alle inbouwdozen (ook hollewand) die ik online zie kun je aan 4 zijden stukjes uitbreken.

[ Voor 63% gewijzigd door FRANQ op 04-02-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 14:01

D85

endness schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:46:
Ik ben bezig met een voorzetwandje waar wat stopcontacten inkomen. De dozen worden onderling doorgelust. Ik wil op een plek een stopcontact bij de grond, maar ook 1 op bankhoogte voor een eventuele telefoonlader. Hoe pak ik dit het beste aan? De huidige bedrading komt vanaf de onderkant. Per hollewanddoos kun je 2 leidingen kwijt, dat is het probleem niet. Maar hoe kom ik van de bovenste naar de onderste inbouwdoos zonder scherpe bochten? Wellicht toch eerst een 180 graden bocht maken met 2x 90 graden hard PVC?
Onderin een samenstelling maken van twee enkele hollewanddozen die je aan elkaar kunt schuiven, een naar boven gericht en een naar onderen gericht? Je hebt overigens ook hollewanddozen waar je een extra buisvoetje (?) op kunt zetten, o.a. van Attema of ABB.

[ Voor 14% gewijzigd door D85 op 04-02-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
elke inbouwdoos bevat 4 kanten waar je een leiding op aan kan sluiten, zelfs 2 of 3 tegelijk.
dus ook boven en onder tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Toevallig 2 weken geleden gedaan (naja mijn vader dan), maar je kunt aan 4 kanten gewoon stukje eruit halen hoor ;) je kunt zeg maar gewoon een kruising maken alle richtingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Die buisvoetjes heb ik er inderdaad bij, maar met die voetjes gekoppeld krijg je de doos er nooit meer (van voren) in. Vanaf achter inschuiven lukt uberhaupt niet, omdat je daar de metalen bevestigingen hebt zitten.

De buis er doorheen trekken is uiteraard een optie, maar ik gebruik liever de openingen met buisvergrendeling. Op de volgende afbeelding is goed het probleem gezien als ik de voetjes zou gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.firstfocus.eu/Product/Front/150914/c33fee2b-734c-4512-81f6-965977947f6b.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door endness op 04-02-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
endness schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:07:
Die buisvoetjes heb ik er inderdaad bij, maar met die voetjes gekoppeld krijg je de doos er nooit meer (van voren) in. Vanaf achter inschuiven lukt uberhaupt niet, omdat je daar de metalen bevestigingen hebt zitten.

De buis er doorheen trekken is uiteraard een optie, maar ik gebruik liever de openingen met buisvergrendeling. Op de volgende afbeelding is goed het probleem gezien als ik de voetjes zou gebruiken.
[Afbeelding]
Je hebt ook dozen waarbij die buisvoetjes schuifbaar/kantelbaar zijn, die kun je dus schuin op de buis schuiven en dan de doos het gat in, waardoor alles weer op zijn plek komt.
Maar als je de wand nog moet gaan zetten, dan maak je toch eerst alle elektra op zijn plaats en daarna de gips(?) wand ervoor?

edit: zoiets dus volgens mij.
De doos is voorzien van 2 scharnierende conische buisinvoeren

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 04-02-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
2 van de buisvoetjes zijn kantelbaar, maar deze wijzen wel allebei dezelfde kant op (in mijn geval naar onderen). Het voetje wat op de foto aan de bovenkant zit, is helaas niet kantelbaar.

De elektra eerst aanleggen was in eerste instantie ook mijn idee, maar door de metalen voetjes krijg je de inbouwdozen niet van achter de wand in het gips. Als het aan mij had gelegen had ik helemaal geen flex gebruikt, maar dat is in dit geval vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
die kantelbare klap je in.
Doe je de bovenste in de muur dan de doos er achteraan kantelen.
Vervolgens de onderste buisvoetjes uitklappen.

Natuurlijk heb je dan wel een stukje flexibele buis nodig.

Gat moet mogelijk een paar mm groter, maar dat stuc je toch dicht.

EDIT:

wat je ook kan doen is zorgen dat je rondom hout hebt.
Vierkantje gips uitzagen, en dan de doos en pijpjes monteren in dat vierkantje
Terugduwen en vastschroeven

EDIT 2:

Overigens (nu ik erover nadenk) zitten bij mij boven bijna alle dozen op 10mm houten plaatjes tussen de balken gemonteerd.
Hierover is later (na al het electra, loodgieter en isolatie werk) een 10mm houten plaat op gekomen en 12mm gips + stuc.
Mijn dozen zitten dus vrij diep, hier hebben we opvulringen voor gebruikt.

[ Voor 51% gewijzigd door FRANQ op 04-02-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:34:

maar wil je persleiding-T stukken in de wand hebben of iets van een verdeelstuk waar je eventueel nog bij kan ..
Vandaag even met Henco gesproken, je mag Henco vision inwerken, hoewel ik het wel zou navragen denk ik dat het met Uponor's klem koppeling ook mag.

Zelf ben ik geen groot voorstander van inwerken op moeilijk of duur te bereiken plaatsen.
Hoewel perskoppelingen zeer bedrijfszeker zijn, kan het gewoon mis gaan.
Wellicht een sanitair verdeler, dat is ook wel lekker tijdens klussen.
Een ander alternatief is doorstroommuurplaten dan heb je flink minder koppelingen in de muur en je weet exact waar ze zitten. (ook zonder foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil graag een stang voor een douchegordijn ophangen in de badkamer. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik 1 uiteinde aan het plafond van een schuin oplopende dakkapel moet bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q42r90il.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rZL2bwDl.jpg

Omwille van een aantal redenen (o.a. gording die in de weg zit, foto hieronder) is er geen andere optie/plaats om 'm te bevestigen. Er zit maar een paar cm tussen het schuine dak en de stang, dus ik dacht om gewoon een blokje hout schuin gelijklopend met het dak af te korten, daar een 24mm gat in te boren voor de stang, en dan zo tegen het plafond te bevestigen - maar dat is allemaal redelijk precies werk, en ik heb helaas geen kolomboor.

Misschien zie ik een eenvoudigere manier over het hoofd?
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VNrmt52l.jpg

edit:
Dat is trouwens de vensterbank waar het over ging in deze post. Hangt nog altijd stevig vast :+

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 05-02-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Iets lager en dan op het kozijn parkeren lukt niet? Kan de afstand niet goed inschatten op de foto's dus misschien een domme en overbodige vraag. :P

En anders iets eerder laten stoppen en met een buis+oog of zo aan het schuine deel maken? Als dat iets kan dragen tenminste.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
@Slonzo een plankje / buis van boven naar beneden waar je hem aan vast maakt of doorheen laat lopen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben van plan een trapkast te maken zoals bijvoorbeeld op onderstaand voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wm1jmT5.png

Het skelet wil ik maken van 44x44 vuren houten balken (of 44x69?). Aan de onderkant zal ik de balken vastmaken aan de vloer met bijvoorbeeld kit of (voorzichtig) met een aantal schroeven in de vloer.

Ik heb echter wel vloerverwarming. Is het mogelijk om vurenhouten balken uberhaupt wel direct op de vloerverwamingsvloer te monteren (vanwege optrekkend vocht of vanwege de warmte)? Of moeten de houten balken geprepareerd worden (met een of andere primer)?

Of is het beter bij vloerverwaming om zo'n trapkast op een laminaat vloer te monteren (ipv direct op de dekvloer)? Dan worden de balken niet vastgemaakt aan het laminaat (ze "zweven" dus), maar zorgt de constructie er zelf voor (eventueel geholpen met extra ijzeren profielen) dat de kast niet kan bewegen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:23:
Ik wil graag een stang voor een douchegordijn ophangen in de badkamer. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik 1 uiteinde aan het plafond van een schuin oplopende dakkapel moet bevestigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omwille van een aantal redenen (o.a. gording die in de weg zit, foto hieronder) is er geen andere optie/plaats om 'm te bevestigen. Er zit maar een paar cm tussen het schuine dak en de stang, dus ik dacht om gewoon een blokje hout schuin gelijklopend met het dak af te korten, daar een 24mm gat in te boren voor de stang, en dan zo tegen het plafond te bevestigen - maar dat is allemaal redelijk precies werk, en ik heb helaas geen kolomboor.

[Afbeelding]

edit:
Dat is trouwens de vensterbank waar het over ging in deze post. Hangt nog altijd stevig vast :+
Afbeeldingslocatie: https://www.badmattenonline.nl/media/catalog/product/cache/2/thumbnail/600x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/a/r/artikel_0395100000.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/0b/4e/d5/0b4ed5dd62dbdf27bdb0b92568b2cac1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door HyperTrophy op 05-02-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit:
Hoezo is dat precisiewerk? Als je nou eerst een blokje pakt, gat er in en dan pas zagen, heb je die hele kolomboor niet nodig. Heck, als je een balk pakt, gat er in en dan pas schuin cq recht afzagen is het ng makkelijker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33

MJV

silmaril8 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:07:
Ik ben van plan een trapkast te maken zoals bijvoorbeeld op onderstaand voorbeeld:
[Afbeelding]

Het skelet wil ik maken van 44x44 vuren houten balken (of 44x69?). Aan de onderkant zal ik de balken vastmaken aan de vloer met bijvoorbeeld kit of (voorzichtig) met een aantal schroeven in de vloer.

Ik heb echter wel vloerverwarming. Is het mogelijk om vurenhouten balken uberhaupt wel direct op de vloerverwamingsvloer te monteren (vanwege optrekkend vocht of vanwege de warmte)? Of moeten de houten balken geprepareerd worden (met een of andere primer)?

Of is het beter bij vloerverwaming om zo'n trapkast op een laminaat vloer te monteren (ipv direct op de dekvloer)? Dan worden de balken niet vastgemaakt aan het laminaat (ze "zweven" dus), maar zorgt de constructie er zelf voor (eventueel geholpen met extra ijzeren profielen) dat de kast niet kan bewegen?
Warmte van vloerverwarming is heel beperkt, anders zou je immers ook je voeten verbranden.

Ik zou niet “op” de laminaatvloer gaan werken, afgezien van minder nette afwerking fixeer je daarmee je laminaatvloer mogelijkerwijs. Die kan daardoor niet meer inkrimpen/uitzetten en dan loop je het risico op bol staan.

Kit en een paar schroeven in de vloer zou prima moeten zijn, er komt relatief weinig zijdelingse kracht op die ligger lijkt me. Misschien zelfs maar gewoon zonder schroeven om risico op slopen van vloerverwarming op 0 te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tis wel een raar hoekje, niet dat t even snel anders is. Maar het wordt er niet mooier op, zeker niet met een douchegordijn.

Heb je daar nu rechts ook nog het aflopende stuk van het bad, waar je normaliter ligt?

[ Voor 26% gewijzigd door HyperTrophy op 05-02-2020 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalevandaal
[Afbeelding]

Niet schroeven, gewoon kitten met High Tac, Tec-7 of andere sterke kit.
Als je de staanders strak genoeg erop maakt houdt de kit alles op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 17:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Past een schroefoog niet gewoon?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit:

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 11:11
[Afbeelding]

Ik zou 44x69 gebruiken en inderdaad op de dekvloer lijmen. Zorg ervoor dat de vloerbalken van de kast ook aan de muurbalken zijn vast geschroefd. De muurbalken dan ook laag bij de grond vast schroeven aan de muur en trap. Gebruik flexibele lijm voor de vloerbalken dan kan de vloer er ook nog een paar mm onder bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb een probleem met mijn nieuwe deuren en nieuwe loopslot, het dagschot pakt niet in de sluitplaat (heet dat zo?), zelfs niet met een stevige duw pakt ie hem niet en glijdt de deur weer open.
Wat te doen? sluitplaat beetje buigen of vijlen?

Het is een stalen kozijn met van die stalen sluitplaten, ik kan daar volgens mij weinig aan verstellen.
Rest van de deuren tot nu toe geen probleem, behalve bij deze deur op dit moment. :/

Edit:
Ter verduidelijking, dagschot pakt dus niet deze sluitplaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwsales.nl/images/thumbs/0007542.jpeg

Edit2: Ter lering en vermaak :P

Deur gaat inmiddels dicht, ben nog niet helemaal tevreden, maar hij springt niet meer open als ik zacht duwtje geef.

Wat bleek, van die rubber dopjes in het kozijn waren best dik om de deur op te vangen, deze eens verwijderd en de deur ging al iets steviger in het slot, maar nog steeds niet top.
Vervolgens kijk ik eens goed en jawel, de deur hang wat scheef, gevolg het dagschot komt een beetje op dat middels stukje ijzer van die sluitplaat (tussen de gaten zeg maar).
Oke deur eruit, wat draaien aan paumelle e.d. hier en daar en deur hangt rechter en jawel hij valt weer in het slot. Rare is dat vanuit binnen ik de deur nog steeds (wel stuk moeilijker) open kan trekken zonder de klink naar beneden te doen. Echter vanuit buiten kan ik duwen wat ik wil, maar dan springt ie niet open.

Voor nu vind ik het even goed, ik ga even kijken wat de volgende 3 deuren gaan doen 8)7
Optie is nog andere sluitplaat, zonder middenstuk in het midden ofzo.

Edit3: 2de deur ging al stuk beter, bijna trapte ik er weer in, maar het was bij deze echt de te dikke rubbertje die de deur opvangen in het kozijn. Middelste vlak onder het loopslot eruit en deur gaat dicht.

[ Voor 66% gewijzigd door Martinusz op 06-02-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 07:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

verkeerde topic.

[ Voor 83% gewijzigd door Fanatic_FS op 06-02-2020 11:37 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:04
Martinusz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:14:
Ik heb een probleem met mijn nieuwe deuren en nieuwe loopslot, het dagschot pakt niet in de sluitplaat (heet dat zo?), zelfs niet met een stevige duw pakt ie hem niet en glijdt de deur weer open.
Wat te doen? sluitplaat beetje buigen of vijlen?

Het is een stalen kozijn met van die stalen sluitplaten, ik kan daar volgens mij weinig aan verstellen.
Rest van de deuren tot nu toe geen probleem, behalve bij deze deur op dit moment. :/

Edit:
Ter verduidelijking, dagschot pakt dus niet deze sluitplaat:
[Afbeelding]

Edit2: Ter lering en vermaak :P

Deur gaat inmiddels dicht, ben nog niet helemaal tevreden, maar hij springt niet meer open als ik zacht duwtje geef.

Wat bleek, van die rubber dopjes in het kozijn waren best dik om de deur op te vangen, deze eens verwijderd en de deur ging al iets steviger in het slot, maar nog steeds niet top.
Vervolgens kijk ik eens goed en jawel, de deur hang wat scheef, gevolg het dagschot komt een beetje op dat middels stukje ijzer van die sluitplaat (tussen de gaten zeg maar).
Oke deur eruit, wat draaien aan paumelle e.d. hier en daar en deur hangt rechter en jawel hij valt weer in het slot. Rare is dat vanuit binnen ik de deur nog steeds (wel stuk moeilijker) open kan trekken zonder de klink naar beneden te doen. Echter vanuit buiten kan ik duwen wat ik wil, maar dan springt ie niet open.

Voor nu vind ik het even goed, ik ga even kijken wat de volgende 3 deuren gaan doen 8)7
Optie is nog andere sluitplaat, zonder middenstuk in het midden ofzo.

Edit3: 2de deur ging al stuk beter, bijna trapte ik er weer in, maar het was bij deze echt de te dikke rubbertje die de deur opvangen in het kozijn. Middelste vlak onder het loopslot eruit en deur gaat dicht.
Heb ik bij een aantal binnendeuren ook gehad. Oplossing was met een stanleymes het 'topje' van de rubbertjes afsnijden. Toen sloten de deuren al gelijk een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hpmkruit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Heb ik bij een aantal binnendeuren ook gehad. Oplossing was met een stanleymes het 'topje' van de rubbertjes afsnijden. Toen sloten de deuren al gelijk een stuk beter.
Alle deuren zitten er nu in, bij sommige kan ik 2 dopjes laten zitten (beneden + boven, midden eruit), bij sommige moesten ze er allemaal uit.
Ik ga nog wel keer kijken in de bouwmarkt of er plattere dopjes zijn, deze waren echt heel dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 20:14

DeFeCt

je wéét toch

Graag zou ik wat advies van de deskundigen ontvangen...

Onze vrijstaande halfsteens (nieuwbouw) garage met betonnen vloer en houten dak heeft enorm veel last van vocht (overal schimmel). Hert lijkt erop dat de boel gewoon erg slecht ventileert en dat lijkt me dan ook het eerste punt om aan te pakken.

In de garage zit wel een raam, maar dit kan niet open en boven en onder de deur zijn geen roosters geplaatst. Ik heb nu het idee om een aantal tocht sleuven te boren in de muren en deze zo te boren dat er aan weerzijden tochtgaten ontstaan zodat e.e.a. kan doortochten.

Mijn idee is om deze op ongeveer 30cm en 200m hoogte aan te brengen en hiervoor wil ik een aantal veriticale voegen doorboren.

Mijn vraag is of ik dit zonder problemen kan doen...

Verwarmen met petroleum en/of isoleren zijn eventuele vervolgstappen mocht dit niet voldoende blijken

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Paar voegen doorboren kan geen kwaad. Vraag is wel of dit voldoende is als je nu 'enorm veel' last van vocht hebt. Andere optie is een ventilatierooster plaatsen (250 x 250mm is een standaard maat). Hiervoor moet je wel iets meer breken of deze in de deur plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

hpmkruit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:36:
Paar voegen doorboren kan geen kwaad. Vraag is wel of dit voldoende is als je nu 'enorm veel' last van vocht hebt. Andere optie is een ventilatierooster plaatsen (250 x 250mm is een standaard maat). Hiervoor moet je wel iets meer breken of deze in de deur plaatsen.
Zou mooi zijn als ze die roosters in het formaat van een baksteen zouden hebben :)

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hpmkruit
Jazeker, die hebben ook een mooi naam: moprooster. Zoek daar maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

DeFeCt schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:29:

Onze vrijstaande halfsteens (nieuwbouw) garage met betonnen vloer en houten dak heeft enorm veel last van vocht (overal schimmel). Hert lijkt erop dat de boel gewoon erg slecht ventileert en dat lijkt me dan ook het eerste punt om aan te pakken.

In de garage zit wel een raam, maar dit kan niet open en boven en onder de deur zijn geen roosters geplaatst. Ik heb nu het idee om een aantal tocht sleuven te boren in de muren en deze zo te boren dat er aan weerzijden tochtgaten ontstaan zodat e.e.a. kan doortochten.

Mijn idee is om deze op ongeveer 30cm en 200m hoogte aan te brengen en hiervoor wil ik een aantal veriticale voegen doorboren.

Verwarmen met petroleum en/of isoleren zijn eventuele vervolgstappen mocht dit niet voldoende blijken
Dat zal allicht helpen maar, als de luchtvochtigheid buiten hoog is dan zal die in de garage ook gewoon hoog zijn. Oftewel, het zal wel helpen om te luchten en wat frisse lucht erin te krijgen maar het vocht ga je er niet mee uitkrijgen in deze periode van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

Ik zat in dezelfde situatie, alleen met voldoende stootvoegen aangebracht. Het was nog steeds vochtig (de druppels hingen aan het betonnen plafond). Waarschijnlijk gaan roosters geen wonderen voor je doen. Opties die je hebt:

- volledige garage isoleren. Stootvoegen aanbrengen, spouw maken en alles isoleren met aan de warme en koude zijdes je juiste folies.
- stenen muur impregneren. Hielp bij mijn ouders in hun garage enorm!

Ik heb beide bovenstaande dingen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Alsjemenou schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Ik zat in dezelfde situatie, alleen met voldoende stootvoegen aangebracht. Het was nog steeds vochtig (de druppels hingen aan het betonnen plafond). Waarschijnlijk gaan roosters geen wonderen voor je doen. Opties die je hebt:

- volledige garage isoleren. Stootvoegen aanbrengen, spouw maken en alles isoleren met aan de warme en koude zijdes je juiste folies.
- stenen muur impregneren. Hielp bij mijn ouders in hun garage enorm!

Ik heb beide bovenstaande dingen gedaan.
De muur is al geïmpregneerd bij de oplevering, maar dat is inmiddels 3 jaar geleden dus misschien dat het weer tijd wordt?

Gezien de vliering en werkbank die ik in de schuur heb gemaakt en de nodige beugels die aan de muur hangen hoop ik dat ik het zonder isoleren redt, maar wellicht is dat dan toch echt de enige oplossing.

Wat bedoel je met stootvoegen? Deze zitten er wel al in, maar zijn niet door en door, aan de binnenkant kun je dus niet naar buiten kijken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Bastien @CurlyMo @HyperTrophy @prein2 @The Eagle
Bedankt voor het meedenken :)

Schroefogen e.d. past niet. Dat schuine voetje lijkt op het eerste zicht wel wat, maar ziet er een beetje priegelig uit en niet erg stevig. Denk dat ik toch maar gewoon bij het houten-blokje-idee blijf :)
The Eagle schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:01:
Hoezo is dat precisiewerk? Als je nou eerst een blokje pakt, gat er in en dan pas zagen, heb je die hele kolomboor niet nodig. Heck, als je een balk pakt, gat er in en dan pas schuin cq recht afzagen is het ng makkelijker :)
Dat was het idee, ja. Precies, omdat het 24mm gat voor de 23mmstang [relatief] loodrecht op het blokje moet zijn, en dan moet hij zo afgekort zijn zodat het gat in lijn met de stang blijft. Da's 2 keer een afwijking die je kan hebben, dan gaat het snel fout in mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Slonzo schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:57:

Schroefogen e.d. past niet. Dat schuine voetje lijkt op het eerste zicht wel wat, maar ziet er een beetje priegelig uit en niet erg stevig. Denk dat ik toch maar gewoon bij het houten-blokje-idee blijf :)

[...]

Dat was het idee, ja. Precies, omdat het 24mm gat voor de 23mmstang [relatief] loodrecht op het blokje moet zijn, en dan moet hij zo afgekort zijn zodat het gat in lijn met de stang blijft. Da's 2 keer een afwijking die je kan hebben, dan gaat het snel fout in mijn ervaring :)
ik snap niet dat je gaat prutsen met verduistering .. (statische/plakfolie) lijkt mij een goeie weg ..

zit snel voor je raam namelijk .. als je het toch donker wilt hebben zijn is dan een trespa paneel met een handvat bv dat je wellicht overlappend neerkan zetten niet een idee ? je zou paar hoekprofielen in het plafond kunnen schroeven maar gezien het schuin is en je toch al wat op de "vensterbank" zet hoef je alleen maar te voorkomen dat het omvalt (leuke fles ervoor oid met wat gekleurd zand..als tegengewicht)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalevandaal

Vergeet dan niet de stootvoegen weer dicht te zetten met bijenbekje:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/234839/123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 09:26
Slonzo schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:57:

[...]

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFQdnWTm.jpg

In onze (zwaar verouderde) badkamer is het zo opgelost. Aan de andere kant van de muur zit een blokje met een gat erin, en aan de schuine wand een inkeping zodat je hem erin kan laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43
Waar ik me nou vaak aan irriteer, is een loszittende wc-bril. Ik krijg die krengen (die ik helaas dagelijks gebruik ;) ) niet klemvast. Na verloop van tijd gaat die altijd schuiven..
Hoe kan ik die nou goed vastdraaien? Vanaf de onderkant van de pot kan ik met mijn vingers moeilijk hem helemaal vastdraaien. Doe ik uiteraard wel, maar ik ben van mening dat hij nog vaster moet kunnen, kan er alleen niet bij, is allemaal zo krap en klein (terwijl ik slanke handen en lange vingers heb)

De bril zit meestal met zoiets bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/57685/41

Niet perse deze, maar qua dit idee. Hoe krijg ik dit nou goed aangedraaid als de ruimte er niet is? En een sleutel past ook niet in deze ruimte..

Of heb ik gewoon een verkeerde bevestigingsset? Ik geef toe, het zijn nooit hele dure brillen uiteraard :)

[ Voor 6% gewijzigd door Goofyduck384 op 07-02-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou zelf kijken of ik er een pijpsleutel op kon zetten. Of een verlengde dop ofzo. Sure, is plastic, maar kan best een beetje hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Onze wc beneden is extreem koud, op zich niet zo gek, het ligt geheel 'buiten' het huis, oftewel 3 muren en het dak hebben directe buitenlucht tegen zich aan.
Maar het grootste issue is dat er geen centrale afzuiging zit, maar gewoon een rooster met pijp direct naar de buitenlucht in het dak.
Dat is bij deze temperaturen al geen pretje, laat staan als het ooit nog gaat vriezen :P

Maarja hoe nu op te lossen?
Kan het wel dicht maken, maar dan is er geen verversing van lucht meer, behalve onder de deur door :?
Iemand nog suggesties? Is er een ander alternatief waarbij de lucht niet direct van buiten naar binnen gaat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Martinusz schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:09:
Onze wc beneden is extreem koud, op zich niet zo gek, het ligt geheel 'buiten' het huis, oftewel 3 muren en het dak hebben directe buitenlucht tegen zich aan.
Maar het grootste issue is dat er geen centrale afzuiging zit, maar gewoon een rooster met pijp direct naar de buitenlucht in het dak.
Dat is bij deze temperaturen al geen pretje, laat staan als het ooit nog gaat vriezen :P

Kan het wel dicht maken, maar dan is er geen verversing van lucht meer, behalve onder de deur door :?
Iemand nog suggesties? Is er een ander alternatief waarbij de lucht niet direct van buiten naar binnen gaat ofzo?
Ventilatie schakelen op je lichtknop en met een terugslagklep op het kanaal aansluiten?

Ik heb hetzelfde probleem, heb de open schoorsteen dichtgezet en er een spiropijp op gezet. Ooit komt er wel een terugslagklep.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Laatst online: 23-05 11:13

megaleo

Special member

Ik ben op zoek naar een oplossing met mijn achterdeur.
Wanneer het regent valt de regen zo dat het water van de regen op de deur komt te liggen.
Als je vervolgens de deur van binnenuit opent valt er een hele plens water vanaf naar binnen toe.

Ik heb al wat zitten zoeken naar dorpels ofzo maar ik heb geen flauw idee eigenlijk wat voor zoekterm ik moet opgeven. Ik ben op zoek naar iets wat er voor zorgt dat er geen water meer op de deur komt te liggen en het moet er ook nog een beetje smoelen. :) En niet teveel uitsteken ook.
Een compleet afdak(je) kan niet ivm een zonnescherm wat vanaf de zijkant uitschuift.

Iemand een idee?

Zie foto deur:
https://imgur.com/a/5YPZBzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vso schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:23:
[...]

ik snap niet dat je gaat prutsen met verduistering .. (statische/plakfolie) lijkt mij een goeie weg ..

zit snel voor je raam namelijk .. als je het toch donker wilt hebben zijn is dan een trespa paneel met een handvat bv dat je wellicht overlappend neerkan zetten niet een idee ? je zou paar hoekprofielen in het plafond kunnen schroeven maar gezien het schuin is en je toch al wat op de "vensterbank" zet hoef je alleen maar te voorkomen dat het omvalt (leuke fles ervoor oid met wat gekleurd zand..als tegengewicht)
Uh?
Vinze schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:20:
Zoiets?
[Afbeelding]
In onze (zwaar verouderde) badkamer is het zo opgelost. Aan de andere kant van de muur zit een blokje met een gat erin, en aan de schuine wand een inkeping zodat je hem erin kan laten vallen.
Yup, dat wordt 'm idd. Maar dan iets groter, en in hout. Heb nog een restje over van de vensterbank, dan past dat mooi bij elkaar.
megaleo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:31:
Ik ben op zoek naar een oplossing met mijn achterdeur.
Wanneer het regent valt de regen zo dat het water van de regen op de deur komt te liggen.
Als je vervolgens de deur van binnenuit opent valt er een hele plens water vanaf naar binnen toe.
...
De deur draait naar buiten toe open?
Dan zou ik gewoon een afgeschuind latje net boven de deur plaatsen, zodat het water er niet meer tussen sijpelt maar van het latje drupt. Wel zorgen dat je het latje diep genoeg neemt, en aan de onderkant oploopt naar de muur toe (i.v.m. oppervlaktespanning)

Niet heel erg inbraakveilig trouwens, die scharnieren heb je op 10 seconden los en hoppa, deur eruit.

De plaatser van de deur was duidelijk niet gehinderd door enige kennis :+

[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 07-02-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@megaleo Alu lekdorpel boven de deur monteren een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 21:32

Onbekend

...

Slonzo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:22:
Niet heel erg inbraakveilig trouwens, die scharnieren heb je op 10 seconden los en hoppa, deur eruit.

Misschien zijn het gewoon normale scharnieren met een pen in het midden die dwars in het kozijn komt, waarbij het eruit slaan van de pinnen niet werkt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Voor de tuinexperts:

We hebben een nieuwe schutting in de achtertuin + nieuwe houten hekken aan de voorkant (geïmpregneerd Douglas), maar we zijn vergeten te vragen hoe het onderhoud eigenlijk is.

- Moet er meteen al een beits over?
- Hoe vaak moet dit?
- Welke merk beits is eigenlijk goed? Ik las ergens Wijzonol

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:11
ByteMe_ schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:52:
Voor de tuinexperts:

We hebben een nieuwe schutting in de achtertuin + nieuwe houten hekken aan de voorkant (geïmpregneerd Douglas), maar we zijn vergeten te vragen hoe het onderhoud eigenlijk is.

- Hoe vaak moet dit?
Even bellen? Zo raar is het toch niet dat je onderhoudsadvies vraagt?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Terugslagklep / vlinderklep icm een mechanische ventilatieunit, als je de ruimte hebt. Heb je de ruimte niet, krijg je zoiets: https://www.ventilatiesho...len-100mm-timer-auto100t/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ByteMe_ schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:52:
Voor de tuinexperts:

- Hoe vaak moet dit?
Wil je de hout kleur houden dan zou ik zo snel mogelijk beitsen. Door zonlicht wordt Douglas snel grijs. Ik heb embadecor w in naturelkleur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Laatst online: 23-05 11:13

megaleo

Special member

Slonzo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:22:
[...]

De deur draait naar buiten toe open?
Dan zou ik gewoon een afgeschuind latje net boven de deur plaatsen, zodat het water er niet meer tussen sijpelt maar van het latje drupt. Wel zorgen dat je het latje diep genoeg neemt, en aan de onderkant oploopt naar de muur toe (i.v.m. oppervlaktespanning)

De deur draait naar buiten toe ja.
Ja een klein latje zou misschien wel de mooiste optie zijn. Ik zit dan weer veels te moeilijk te denken. :)

Wat betreft die scharnier: Ik zou het niet weten maar een goed punt om eens te bekijken. Wellicht laat ik de deur wel vervangen aangezien het glas wat er in zit ook al lek is. De deur zal wel ongeveer net zo oud zijn als het huis gok ik. It wasn't me! O-)
MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:33:
@megaleo Alu lekdorpel boven de deur monteren een optie?
Ga ik ook eens onderzoeken. Bedankt voor de tip!
Onbekend schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Misschien zijn het gewoon normale scharnieren met een pen in het midden die dwars in het kozijn komt, waarbij het eruit slaan van de pinnen niet werkt.
Gaan we ook onderzoeken! Bedankt voor de oplettendheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dnRY8eJ9XZU2BmpmPO4FScQG/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q6i8Pn1610LraiwG1R6rd10H/medium.jpg

Ik zag dat de loodslab langs de dakkapel niet heel strak zit. Kan dit kwaad en zo ja, is voorzichtig aan ‘kloppen’ voldoende?

[ Voor 21% gewijzigd door marc1111 op 08-02-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Verkeerde topic...

[ Voor 89% gewijzigd door Kaasplank op 08-02-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Laatst online: 21:26
Goofyduck384 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:20:
Waar ik me nou vaak aan irriteer, is een loszittende wc-bril. Ik krijg die krengen (die ik helaas dagelijks gebruik ;) ) niet klemvast. Na verloop van tijd gaat die altijd schuiven..
Hoe kan ik die nou goed vastdraaien? Vanaf de onderkant van de pot kan ik met mijn vingers moeilijk hem helemaal vastdraaien. Doe ik uiteraard wel, maar ik ben van mening dat hij nog vaster moet kunnen, kan er alleen niet bij, is allemaal zo krap en klein (terwijl ik slanke handen en lange vingers heb)

De bril zit meestal met zoiets bevestigd:
[Afbeelding]

Niet perse deze, maar qua dit idee. Hoe krijg ik dit nou goed aangedraaid als de ruimte er niet is? En een sleutel past ook niet in deze ruimte..

Of heb ik gewoon een verkeerde bevestigingsset? Ik geef toe, het zijn nooit hele dure brillen uiteraard :)
Misschien een WC-bril montage sleutel proberen. of er een m6 moer opzetten met een pijpsleutel
Afbeeldingslocatie: https://www.eurotops.nl/out/pictures/generated/product/7/355_355_85/pim_41562_universele_montagesleutel_voor_toiletzitting_7.jpg

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het gat voor de bevestigingsschroef is nogal schuin uitgevallen wegens gebrek aan kolomboor, maar goed, dat zie je niet (meer). De douchestang hangt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PxUxIPnl.jpg

Nu enkel nog even een nieuw plugje maken en op de goeie lengte zagen; deze heb ik er weer uit moeten halen toen ik besefte dat ik de bovenkant was vergeten vast te kitten :F

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rT4OKkFl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:34

dragonhaertt

@_'.'

Slonzo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:23:
Het gat voor de bevestigingsschroef is nogal schuin uitgevallen wegens gebrek aan kolomboor, maar goed, dat zie je niet (meer). De douchestang hangt :)

[Afbeelding]

Nu enkel nog even een nieuw plugje maken en op de goeie lengte zagen; deze heb ik er weer uit moeten halen toen ik besefte dat ik de bovenkant was vergeten vast te kitten :F

[Afbeelding]
Hoezo een nieuw plugje maken? Deze gewoon flush-zagen en dan gladschuren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

dragonhaertt schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:27:
Hoezo een nieuw plugje maken? Deze gewoon flush-zagen en dan gladschuren.
Kreeg 'm er niet meer uit, heb er een schroef in moeten draaien en toen is 'ie gebarsten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
marc1111 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zag dat de loodslab langs de dakkapel niet heel strak zit. Kan dit kwaad en zo ja, is voorzichtig aan ‘kloppen’ voldoende?
Ja, inderdaad nog even voorzichtig nakloppen. Het liefst met iets van hout. Zo kan de wind of stuifsneeuw er onder komen.

Wat voor materiaal heb je aan de zijkanten (wangen) van je dakkapel zitten? Zoiets is mij nog nooit eerder opgevallen. De stuctuur lijkt lijkt te grof voor asbest maar hardboard aan de buitenkant kan ik mij eigenlijk ook niet voorstellen :?

[ Voor 8% gewijzigd door nokiaan958GB op 08-02-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
nokiaan958GB schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Wat voor materiaal heb je aan de zijkanten (wangen) van je dakkapel zitten? Zoiets is mij nog nooit eerder opgevallen.
Waarschijnlijk is dat asbest.

Toch maar even kijken of we morgen nog het dak op gaan dan :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 15:48
Jelte schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:53:
Hoe zouden jullie een boomstamblad met daarop 2 waskommen zwevend ophangen boven een ander kastje?
Er gaat vast een keer een kind op leunen, dus moet zeker stevig zijn.
De muur betreft een steensmuur uit 1912 met daarvoor een voorzet wand (isolatie). Er kan nog wat in de muur gemonteerd worden.

Zoiets als dit:
[Afbeelding]
In mijn vorig huis heb ik links en rechts muurtjes gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/112/349/946_2160.jpg

Blind ophangen is altijd het mooist, maar zoals je zelf zegt, stevig te krijgen.
Als ik het blind zou ophangen, zou ik de beugels onder in het blad in frezen.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35

Radiator plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Moffin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:12:
[...]

In mijn vorig huis heb ik links en rechts muurtjes gemaakt.
[Afbeelding]

Blind ophangen is altijd het mooist, maar zoals je zelf zegt, stevig te krijgen.
Als ik het blind zou ophangen, zou ik de beugels onder in het blad in frezen.
We gaan voor een andere optie. Een soort bureautje van oud boothout. Dan leunt het blad op twee kastjes. Dat gaat dus prima. En geeft gelijk kleur :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, met een pijpdakventilator. Die draait altijd en zuigt dus continu lucht van binnen naar buiten.
Die dingen zijn echter nogal krachtig voor alleen een toilet. De hoogste stand hoef je dus niet te gebruiken ;)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Helaas geen leidingen op die plek en geen kruipruimte. (Plus die schakelt dan uit als thermostaat in kamer afslaat)
Heb zitten kijken naar elektrische kachel/infrarood maar continue zo’n ding laten loeien is denk ik ook geen optie en laten schakelen met lichtschakelaar zal waarschijnlijk te weinig effect hebben (tekort om profijt ervan te hebben).

Overigens nog vergeten er zit ook nog een lichtkoepel in het dak van het toilet, ik denk een kunstof en geen glas, daar komt vast ook nog kou langs -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Martinusz Wellicht een oplossing uit een hoek die je niet direct zou verwachten: een verwarmde wc-bril. Zitten nog allerlei andere voordelen aan verbonden (wassen, drogen), maar een warme bril is echt ideaal voor een koude wc-ruimte. Omdat je (meestal) geen uren verblijft op het toilet en je ergens op zit dat erg warm aanvoelt heb je van de koudere luchttemperatuur nauwelijks last.

Het is niet voor niets dat de Japanners de keizers van de moderne wc-brillen zijn, want in de oude traditionele woningen daar is vaak alleen de slaap/huiskamer verwarmd en zijn andere ruimtes erg koud met traditioneel enkel glas :)

Hoeft ook geen duizenden euro's te kosten, binnen onze familie zijn nu 5 van deze units van zo'n €200 geïnstalleerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Slonzo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:23:
Dat was precies wat ik bedoelde. Ziet er netjes uit zo (y)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 06:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik wil 12cm hoge plinten monteren. Nu loop ik vast bij het verstekzaag van hoge plinten. Verstekbak is te laag, decoupeer (of mini circelzaag) in verstek lukt niet niet lekker.

Opties
1. Hoge verstekbak kopen (of maken)
2. Afkortzaag regelen

Iemand ervaring hiermee?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Afkortzaag :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 16:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

100% afkortzaag. ;)

Dat werkt het snelst van allemaal.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afkortzaag die verticaal kan draaien. Dan kun je netjes 45 graden hoeken maken zonder dat je 12cm hoogte door hoeft te ploeteren, wat bij de meeste afkortzagen niet lukt vanwege de diameter van het zaagblad.
Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.