[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.060 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18
@Vliegvlug Wat doet dit met de stevigheid van je gipswand?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
@Vliegvlug zoiets? Maar dan in de maat die je nodig hebt. Moet je ook door de andere zijde van je stud? Anders zou je ook een trappenboortje kunnen gebruiken.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:09:
Helemaal niks. Dat is ongeveer hetzelfde als vragen wat eer gat van 20mm doet met de constructie van een betonnen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:24:
[...]

Helemaal niks. Dat is ongeveer hetzelfde als vragen wat eer gat van 20mm doet met de constructie van een betonnen muur.
Nee, want een je boort bij een betonnen muur niet door je constructie heen bij 20mm. Bij een metal stud doe je dat wel. Ik weet het zelf ook niet, maar het lijkt me dat je het beter kan vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:42
berties schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:48:
@milo-vs Wow, dat is een mooie uitgebreide beschrijving! Puntje dat ik nog mis is de dikte van het hout 18mm of heb je minder gebruikt? 18 op dergelijke deuren lijkt me nogal zwaar te worden? Als je een materiaallijst zou willen sturen zou ik dat heel erg waarderen, of het mag weet ik ook niet... Wellicht per DM?
Ik geef nu even snel antwoord, maar zal denk vanavond een materiaallijst posten.
Het is 18mm hardhout multiplex. Opzich valt het in gewicht wel mee. Vergeet niet dat zo potscharnier ook al 13,5mm ingeboord moet worden. 15mm is dus aan de krappe kant.

Er is een tabel van Blum in omloop waarin staat hoeveel scharnieren je per deur nodig hebt. Hierbij gaan ze uit van x*18*600mm deur. De x staat voor de verschillende hoogtes waar een aantal aan gekoppeld word.

Edit, meteriaallijst:
  • 5 Platen 18mm multiplex
  • 2 Platen 9mm multiplex (kan uiteraard dunner zijn, achterwand)
  • 20 meubelscharnieren
  • 4 handgrepen naar keuze
  • 3,5 liter Wijzenol Aqua Zijdeglans (kleur naar keuze)
  • 2,5 liter grondverf
  • 8 IKEA PAX legplanken (goedkoop, effectief, gegarandeerd glad en dus geen haken in kleding ed)
  • Plankdragers
Uiteraard diverse schroeven (3,5*16 en 4*40), houtlijm en schilderbenodigdheden. Voor de lades heb ik nog niets gespecificeerd, maar deze heb ik ook nog niet gemaakt. Zal neerkomen op enkele lengtes massief hout, 2 kleine relatief dunne platen multiplex en laderails.

[ Voor 28% gewijzigd door milo-vs op 19-10-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Nee, want een je boort bij een betonnen muur niet door je constructie heen bij 20mm. Bij een metal stud doe je dat wel. Ik weet het zelf ook niet, maar het lijkt me dat je het beter kan vermijden.
Ben je gek. Als je constructie afhankelijk is of je er wel of geen gaatje in kan boren dan klopt de hele constructie van zichzelf al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Hoezo? De constructie van een metalstud hangt (gelukkig) niet af van 1 staander.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
KillaZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

Hoezo? De constructie van een metalstud hangt (gelukkig) niet af van 1 staander.
Prima. Het was maar een open vraag : :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Ah zo, bedenk in dat geval dat de liggers en buitenste staanders doorgaans bevestigd worden aan de grond/plafond/muren. Daarnaast komt de stevigheid natuurlijk van de platen zelf en de grote hoeveelheid schroeven die er doorgaans gebruikt worden om die aan de metalstud te bevestigen.

Als er eerst een OSB plaatje tegenaan gaat komt dat natuurlijk de stevigheid alleen maar ten goede, dan kan een 14mm gaatje helemaal geen kwaad :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Ik zat ook even te kijken maar de foto is flink ingezoomd. Het is 'maar 14mm' gelukkig!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:09:
Een gipswand word gebouwd (advies) met HoH maat van 30cm tussen de staanders en boven en onder een balk tegen vloer/plafond, doe je het goed heb je halverwege ook nog een "ligger"
Daarnaast heb je gipsplaten geschroeft met 15 tot 20cm afstand tussen de schroeven. het geheel vormt een zeer degelijke constructie.

Ik denk/vind dat een gat van 30cm x 30cm op een plek van een normale gipswand die volgens advies is gebouwd geen issue moet zijn.

ps als je zelf bouwt zou ik hier en daar wel verzwaren/verstevigen met dubbelgips c.q osb en houten balken en vullen met steenwol maar dat is meer zodat je er zaken makkelijk(er) aan ophangt, net wat meer robuust + isolerend effect eraan geeft zodat je het net wat meer "plezier" hebt van een wand.

@Vliegvlug zou je niet een gat maken van 20mm of 24mm ? ik neem aan dat je namelijk een kabel gaat doorvoeren .. je aluminum is nu niet "bot" dus een buisje erin schuiven ter bescherming is wel handig Eventueel kit erin spuiten zodat het geen geluid/geur erdoor komt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Zit hier even met een dilemma, mijn dakkapel vindt ik onvoldoende geïsoleerd, met name 1 kamer die redelijk in de wind staat is het merkbaar.
Nu vanmiddag eens een kijkgaatje in de gipsplaat gesneden, hier zit wel isolatie, wat lijkt op XPS plaat van 30-50 mm dik. Op internet lees ik een rd waarde van 0,9.

Als ik dat vervang door 10 cm steenwol heb ik een rd waarde van 2,5. De ruimte is ervoor aanwezig om dit te verwerken.
Moet er bij zeggen dat de bouwkwaliteit ook wel de wensen overlaat en ook tocht merkbaar was toen ik met m`n hand in het kijkgat ging.

Wanneer ik deze ga afpellen, lijkt het gewoon een no brainer en isoleren die handel.

Wat zijn jullie gedachten?

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer aard op 17-10-2019 16:39 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meneer aard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:38:
Zit hier even met een dilemma, mijn dakkapel vindt ik onvoldoende geïsoleerd, met name 1 kamer die redelijk in de wind staat is het merkbaar.
Nu vanmiddag eens een kijkgaatje in de gipsplaat gesneden, hier zit wel isolatie, wat lijkt op XPS plaat van 30-50 mm dik. Op internet lees ik een rd waarde van 0,9.

Als ik dat vervang door 10 cm steenwol heb ik een rd waarde van 2,5. De ruimte is ervoor aanwezig om dit te verwerken.
Moet er bij zeggen dat de bouwkwaliteit ook wel de wensen overlaat en ook tocht merkbaar was toen ik met m`n hand in het kijkgat ging.

Wanneer ik deze ga afpellen, lijkt het gewoon een no brainer en isoleren die handel.

Een dakkapel met een plat dak is dampdicht, de details daarvoor zijn doorgaans ventilerend uitgevoerd
waarschijnlijk is dat de tocht die voelbaar is in het gat.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
Alles dicht maken en vol gooien met isolatie is een beetje vragen om probelemen, beter is het om het dak van de buitenkant af te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

twain4me schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Een dakkapel met een plat dak is dampdicht, de details daarvoor zijn doorgaans ventilerend uitgevoerd
waarschijnlijk is dat de tocht die voelbaar is in het gat.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
Alles dicht maken en vol gooien met isolatie is een beetje vragen om probelemen, beter is het om het dak van de buitenkant af te isoleren.
Bedankt voor de info. Dak had ik ook mijn vraagtekens over.
Het kijkgat welke ik had gemaakt was aan de zijkant, daar gaat merendeel mijn vraag ook om.
Denk dat dit geen problemen geeft om te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Meneer aard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:59:
[...]
Het kijkgat welke ik had gemaakt was aan de zijkant, daar gaat merendeel mijn vraag ook om.
Je zijwangen dus? Die kan je vrij prima isoleren. Daarbij is er niet echt een binnen of buiten.

Zie ook:
CurlyMo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 17-10-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meneer aard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Dan begreep ik je niet helemaal, maar dat is geen probleem, je kan ook pir of resol schuim gebruiken, dat heeft een betere isolatie waarde bij een minimale dikte. En let op dat je voldoende ventilatie behoud bij de buiten afwerking, zeker in het geval je volkernplaat (trespa) of zink als buiten afwerking hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

twain4me schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:07:
[...]

Dan begreep ik je niet helemaal, maar dat is geen probleem, je kan ook pir of resol schuim gebruiken, dat heeft een betere isolatie waarde bij een minimale dikte. En let op dat je voldoende ventilatie behoud bij de buiten afwerking, zeker in het geval je volkernplaat (trespa) of zink als buiten afwerking hebt
Bedankt!

@CurlyMo Ook bedankt. Zo erg is het hier gelukkig niet..Althans zo op het oog ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beta-ark
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:16:
[...]

Dat was ik inderdaad van plan. Alleen moet ik dan heel precies de wanddoos boren. Moet ik misschien eerst een kijkgaatje boren om te kijken waar de leiding precies loopt?

/edit: ter illustratie. Het gaat om de 2de leiding van rechts (maar nu zit er een gipsplaat voor natuurlijk) En dan zo hoog mogelijk zodat deze doos onder de airco unit komt.
[Afbeelding]
niet moeilijk doen , holle wand dozen kopen en de laatste meter flexiebel er in,wand er voor maken de dozen boren draden er door heen en dan de dozen plaatsen.

rampage iv extreme-3930 k intel- Corsair H100-2x6970-16 gig g.skill- 2x ssd raid0-1000 wat coolermaster-coolermaster sniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:18
Hallo,

Op mijn werkkamer zou ik graag de muren glad willen maken, volgens mij is er op de muur spack aangebracht. Hoe zou ik dit het beste mooi glad kunnen maken? zou dit eventueel kunnen met fix & finish? of moet er iets anders op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YMQUpasuDAfLCXM9s4RyUYfq/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Rickrebr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:52:
Hallo,

Op mijn werkkamer zou ik graag de muren glad willen maken, volgens mij is er op de muur spack aangebracht. Hoe zou ik dit het beste mooi glad kunnen maken? zou dit eventueel kunnen met fix & finish? of moet er iets anders op?

[Afbeelding]
Schuren met wandschuurmachine of stucen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Martinusz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Schuren met wandschuurmachine of stucen.
kun je het schuren als er al verf op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rickrebr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

kun je het schuren als er al verf op zit?
Wat zit er achter ? beton / steen kan je het ook proberen af te steken .. lukt dat met een plamuurmes kan je ook een goedkope multitool met plat mes proberen .. (gaat iets sneller)

Schuren met grof schuurpapier .. gaat ook .. zolang je muur maar glad word, voor een echt glad resultaat doe je met een dun laagje smeurie en met een trekker eroverheen ..als je niet te diepe gaten hebt maar bv krassen dan krijg je een glad resultaat.. tenzij je gaat behangen .. dan even afstoffen en behangen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Wat zit er achter ? beton / steen kan je het ook proberen af te steken .. lukt dat met een plamuurmes kan je ook een goedkope multitool met plat mes proberen .. (gaat iets sneller)

Schuren met grof schuurpapier .. gaat ook .. zolang je muur maar glad word, voor een echt glad resultaat doe je met een dun laagje smeurie en met een trekker eroverheen ..als je niet te diepe gaten hebt maar bv krassen dan krijg je een glad resultaat.. tenzij je gaat behangen .. dan even afstoffen en behangen.
heb geen idee wat er achter zit, denk gewoon steen bij de buitenmuur en de 2 andere muren zijn binnenmuren. Huis is van 2013. Ik wil het uiteindelijk gaan verven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
@Rickrebr
Zo te zien is het een vrij kleine korrel.
Als je ruimte hebt om de muur iets dikker te maken is de makkelijkste en stofvrij-ste weg gelijk primen (eerst even schoonmaken met bv Universol) met Knauf stucprimer (geel) en vlakpleisteren/uitrapen met Fix&Finish.
Zijn de korrels wat groot dan kan je er eerst een schuurbord over halen zodat je minder gips kwijt bent. Je kan ook de hoge pukkels wegsteken met een dik plamuurmes.
Doe niet te moeilijk, 1,2 of 3 mm aan gips/raap-laag is evenveel werk.

Helemaal vlak schuren is een ding, eenmaal gelatext krijg je meestal geen glad geheel en moet je toch primen en pleisteren.
Alles tot op de muur wegsteken hoeft niet als de laag vast zit.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Teijgetje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:38:
@Rickrebr
Zo te zien is het een vrij kleine korrel.
Als je ruimte hebt om de muur iets dikker te maken is de makkelijkste en stofvrij-ste weg gelijk primen (eerst even schoonmaken met bv Universol) met Knauf stucprimer (geel) en vlakpleisteren/uitrapen met Fix&Finish.
Zijn de korrels wat groot dan kan je er eerst een schuurbord over halen zodat je minder gips kwijt bent. Je kan ook de hoge pukkels wegsteken met een dik plamuurmes.
Doe niet te moeilijk, 1,2 of 3 mm aan gips/raap-laag is evenveel werk.

Helemaal vlak schuren is een ding, eenmaal gelatext krijg je meestal geen glad geheel en moet je toch primen en pleisteren.
Alles tot op de muur wegsteken hoeft niet als de laag vast zit.
Ja klopt het is niet een super grove korrel, zal nog een andere foto uploaden. Is het dan misschien ook een idee met de schuurborstel gelijk over alle wanden te gaan als ik dan toch bezig ben ? als het toch met verf niet glad is te krijgen met schuren. Dan maar pleisteren anders ben ik voor een dag 60 euro kwijt om zo'n wandschuurmachine te huren terwijl het eigenlijk niet hoeft.

Nog een vraag niet perse aan jou gericht maar in het algemeen, moet je ook met fix & finish sponzen? na het aanbrengen en vlakpleisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0jv2p5Qb8K27RTbgBtJXewKF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:07

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

@Rickrebr

Nee je hoeft niet te sponzen met F&F, licht schuren als het droog is geeft een glad resultaat.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Rickrebr erhm ben met @Teijgetje en @Fanatic_FS ik dacht dat het grof was

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Meneer aard schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:38:

Bij een beetje dakkapel hebben de wangen zomaar een totale oppervlakte van 2 m2. Je kunt daar een behoorlijk warmteverlies van ervaren.
Zelf zou ik voor PIR kiezen want dat heeft de volgende voordelen:
- hogere isolerende waarde
- nagenoeg luchtdicht af te purren dus nooit tocht meer
- de exemplaren met zilverfolielaag zijn dampdicht
- in per cm oplopende diktes verkrijgbaar
- is goed verwerkbaar met broodmes of handzaag

Pir is wel duur. Maar kwa prijs zal de relatief beperkte oppervlakte je de kop niet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

virtualJac schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:16:
@Vliegvlug zoiets? Maar dan in de maat die je nodig hebt. Moet je ook door de andere zijde van je stud? Anders zou je ook een trappenboortje kunnen gebruiken.
Aan zo’n boor dacht ik ook maar kon deze niet echt vinden in 14mm.
Zoals diegene die je linkt bij de gamma maar die is nergens op hun site te vinden in 14. Sterker nog, als ik zoek op “super metaalboor” dan vind ik niet eens degene van 12,5mm die jij linkt. 8)7

Trappenboor had ik al bekeken maar dan wordt het gat in het gips ook getrapt en dat is niet de bedoeling.
Bo0bz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Ik zat ook even te kijken maar de foto is flink ingezoomd. Het is 'maar 14mm' gelukkig!
Klopt, de foto vertekend nogal!

Over de stevigheid heb ik me overigens geen moment zorgen gemaakt. Zoals anderen al aangeven kan dit de stevigheid eigenlijk niet beïnvloeden.
vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

@Vliegvlug zou je niet een gat maken van 20mm of 24mm ? ik neem aan dat je namelijk een kabel gaat doorvoeren .. je aluminum is nu niet "bot" dus een buisje erin schuiven ter bescherming is wel handig Eventueel kit erin spuiten zodat het geen geluid/geur erdoor komt
Het is inderdaad voor een kabel, een netwerkkabel om precies te zijn en met 14mm gaat de plug er net doorheen.
Had ook wel een stuk kleiner gekund als ik zelf de connector eraan knijp maar daar had ik geen zin in, moet ook nog PoE overheen dus ben maar voor een gegoten plug gegaan.

Die scherpe randjes maakte ik me ook al zorgen over maar dat was ik inderdaad van plan op te lossen met een stukje PVC buis. Op de juiste lengte maken dat hij even lang is als de muurdikte en dan even insnijden zodat hij over de kabel geschoven kan worden en in het gat te klemmen is.
Het gat groter maken lijkt me een gedoe nu het gat van 14mm er al praktisch in zit, bovendien moet ik dan weer wat meer afwerken en ik ga de extra ruimte toch niet nodig hebben omdat er maar één kabel doorheen hoeft.

Ik denk dat ik een 14mm gatenzaagje haal en kijk of ik daar goed mee door het metaal kom.
Helaas zijn die kleine maten gatenzaagjes niet zo maar even op de hoek op te pikken, grotere wel. Wordt dan toch online bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vliegvlug schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:40:
Het is inderdaad voor een kabel, een netwerkkabel om precies te zijn en met 14mm gaat de plug er net doorheen.
Had ook wel een stuk kleiner gekund als ik zelf de connector eraan knijp maar daar had ik geen zin in, moet ook nog PoE overheen dus ben maar voor een gegoten plug gegaan.

Die scherpe randjes maakte ik me ook al zorgen over maar dat was ik inderdaad van plan op te lossen met een stukje PVC buis. Op de juiste lengte maken dat hij even lang is als de muurdikte en dan even insnijden zodat hij over de kabel geschoven kan worden en in het gat te klemmen is.
Het gat groter maken lijkt me een gedoe nu het gat van 14mm er al praktisch in zit, bovendien moet ik dan weer wat meer afwerken en ik ga de extra ruimte toch niet nodig hebben omdat er maar één kabel doorheen hoeft.

Ik denk dat ik een 14mm gatenzaagje haal en kijk of ik daar goed mee door het metaal kom.
Helaas zijn die kleine maten gatenzaagjes niet zo maar even op de hoek op te pikken, grotere wel. Wordt dan toch online bestellen.
tja ik zou de kabel toch doorknippen, de rj-45 tang kan je voor een habbekrats kopen en de stekker ook.. en je hoeft maar 1 stekker eraan te zetten als je slim bent :)

ps zelfgeknepen kabels zou ik niet te vaak "reconnecten" aan de zelf geknepen kant .. maar dat is ook vaak niet de reden dat je dat doet .. en trouwens waarom wel door de muur maar geen nette outlet? is het knippen ook minder erg :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Rickrebr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Ja klopt het is niet een super grove korrel, zal nog een andere foto uploaden. Is het dan misschien ook een idee met de schuurborstel gelijk over alle wanden te gaan als ik dan toch bezig ben ? als het toch met verf niet glad is te krijgen met schuren. Dan maar pleisteren anders ben ik voor een dag 60 euro kwijt om zo'n wandschuurmachine te huren terwijl het eigenlijk niet hoeft.

Nog een vraag niet perse aan jou gericht maar in het algemeen, moet je ook met fix & finish sponzen? na het aanbrengen en vlakpleisteren.

[Afbeelding]
Ik heb er thuis voor gekozen om overheen te gaan met F&F, maar persoonlijk zou ik dit niet meer doen. Goede wandschuurmachine is in mijn ogen 10x minder werk. Wel even zorgen voor goede afzuiging.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:45
Misschien nog leuk om hier even te laten zien, laatst de hele tuin aangepakt en tuinhuisje/klushokje neergezet.

Before:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iDuSrGyuVmtiw9ydG7sZNsFW/thumb.jpg

WIP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AzDDcaWIxBR8Wg9eAvIqupCd/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UY0M3GwOTDPgDttubfkQnykP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bCkUFk21VngfusxeRke93DDy/thumb.jpg

Eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GK21cI1zfiAYRnDv1v5b2gmM/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7XPgHYNvhK99jaSLRYVN1kfU/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CwZlWU3lHExnYqfOM4ShMpYU/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FU23Bz1HWgL8gyG328u1jhCC/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MtXeTz2k9wPSSBdlYSAVIzRj/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QWH3iphiLTimIpXVlD85Xhjh/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Plof op 18-10-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:55
Netjes! Mooi hoor!
Lang mee bezig geweest?
Heb je eerst een betonnen muurtje gestort of zijn dat betonblokken. En zit daar weer een fundering onder?

[ Voor 95% gewijzigd door barry86 op 18-10-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
virtualJac schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:39:
[...]

Ik heb er thuis voor gekozen om overheen te gaan met F&F, maar persoonlijk zou ik dit niet meer doen. Goede wandschuurmachine is in mijn ogen 10x minder werk. Wel even zorgen voor goede afzuiging.
Was het niet goed gelukt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Rickrebr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Was het niet goed gelukt dan?
Jawel hoor, alleen pak meer werk dan ik dacht. Je moet het er net iets dikker opzetten dan de korrels, want is lastig afstrijken langs korreltjes en door minimaal krimp komen die er anders alsnog doorheen. Als je het iets dikker opzet dan wordt het toch weer bijna stucen en dat is best lastig voor mij als amateur zonder afstrijkprofielen. Dus al met al best lang bezig geweest met opzetten, afreien en daarna alsnog licht schuren. Ik weet 100% zeker dat ik met een wandschuurmachine een stuk minder lang bezig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Plof schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:14:
Misschien nog leuk om hier even te laten zien, laatst de hele tuin aangepakt en tuinhuisje/klushokje neergezet.

Before:

[Afbeelding]

WIP:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik daar nou een radiaalzaag? Cool. Netjes gedaan hoor. Hoe heb je het schaduwdoek bevestigd?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
barry86 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:41:
Netjes! Mooi hoor!
Lang mee bezig geweest?
Heb je eerst een betonnen muurtje gestort of zijn dat betonblokken. En zit daar weer een fundering onder?
Betonblokken zijn dat inderdaad, deze staan op 30 cm geel zand, daarop als fundering 60x30x6 tegels.

Voor de achtertuin/schuurtje heb ik ongeveer 5 volle dagen voor vrij genomen. En dan nog al het 'knutsel/prutswerk'' zoals hele schuurtje inrichten met schapjes, werkbank, electra, klimgrepen, gereedschapsbord, dat was voornamelijk avondwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xsB7hpztavmv61EBukMzjBMO/thumb.jpg
KillaZ schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Zie ik daar nou een radiaalzaag? Cool. Netjes gedaan hoor. Hoe heb je het schaduwdoek bevestigd?
Inderdaad, hele oude radiaalzaag tegelzaag, beetje haat/liefde verhouding mee gehad. Daar alle 60x60x6 tegels mee gezaagd. Vervelende was dat het net niet in een keer kon worden gezaagd, dus steeds de tegel omdraaien en nog een keer er op leggen, was wel zwaar. :|

Het schaduwdoek is aan de schuurkant gewoon aan houten balken bevestigd. De huiskant met 5x180 schroeven aan de gording geschroefd, door het keraliet heen omdat dat niet echt sterk was.

[ Voor 10% gewijzigd door Plof op 18-10-2019 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Zijn er ‘simpele’ manieren om van mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aFfLAph.jpg

twee stopcontacten en een lichtknopje te maken?

Ik weet dat ik op 1 inbouwdoos twee stopcontacten kan maken, die inbouwdozen heb je. Maar nu zit er een lichtschakelaar naast die ook aanwezig en bruikbaar moet blijven. En die ruimte aan de zijkant heb je dan dus niet, voor zo’n enkele inbouwdoos voor twee stopcontacten.
Nu zou ik die verticaal kunnen plaatsen, maar dat vind ik er dan niet mooi uitzien. Moeten drie horizontaal worden, twee stopcontacten en één lichtschakelaar.

Ik wil niet een extra doos in de muur hoeven boren.

[ Voor 14% gewijzigd door Goofyduck384 op 18-10-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Enkele inbouwdoos voor 2 WCD's? Nooit gezien, eens googlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goofyduck384 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:31:

[Afbeelding]

twee stopcontacten en een lichtknopje te maken?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Misschien is half opbouw een optie? https://www.sandervunderi...t-20-02-eujr-914-503.html

Zit je alleen wel dat je er naast het stopcontact krijgt, niet het meest mooie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Iets met klikaanklikuit voor de lichtschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Of deze?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/41032/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goofyduck384 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:31:
Ik wil niet een extra doos in de muur hoeven boren.
* vso vind je lui ...
je had best ff naar schakelaars kunnen zoeken via google zeker domotica hoek .. het is niet alsof dit nieuwe technieken zijn ..

Als je nu stelt dat de Tradfri van Ikea wel een oplossing zou zijn, maar hij is inmens lelijk ben ik het met je eens ..

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB11ahYpYsTMeJjSszgq6ycpFXaO.jpg?size=140463&height=716&width=955&hash=1af2714dd01217cfdd1080ba0354b163

Goed Sonoff heeft dit soort schakelaars .. dit betekend dat je wel een extra unit nodig hebt om de lamp echt aan/uit te zetten .. maar die heb je in diverse oplossingen. die je weer in een contactdoos of kapje van je lamp kan verstoppen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
Iemand hier ervaring met bv HG verven zonder schuren?
En dan met name op de metalen kozijnen binnenshuis.

Daarmee afnemen en dan goed lakken.
Scheelt me hoop geschuur, bijwerken en primer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:19
Op vakantie hebben we een leuk houten beeldje gekocht. De onderkant is alleen niet vlak waardoor hij niet netjes recht staat maar naar rechtsachter leunt. M'n plan was om er onderaan een klein plakje af te zagen.
Ik loop alleen even vast op het bepalen waar de zaagsnede moet komen :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EPwEx9h4pSRgdeR1oGUKnR4b/full.jpg

Hoe teken ik zoiets af zodat hij zowel voor/achter als links/rechts netjes recht staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ThinkPadd schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:59:
Op vakantie hebben we een leuk houten beeldje gekocht. De onderkant is alleen niet vlak waardoor hij niet netjes recht staat maar naar rechtsachter leunt. M'n plan was om er onderaan een klein plakje af te zagen.

[Afbeelding]

Hoe teken ik zoiets af zodat hij zowel voor/achter als links/rechts netjes recht staat?
Niet een schuurmachine of een bandschuurmachine? Vastzetten in een draaibank? :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Het gaat niet alleen om de vlakke onderzijde, deze moet ook nog haaks staan op de lengteas van het beeldje. Anders staat hij wel stabiel maar niet recht. Alleen kan ik je niet helpen hoe je dit aftekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NeutraleTeun schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:57:
Iemand hier ervaring met bv HG verven zonder schuren?
En dan met name op de metalen kozijnen binnenshuis.

Daarmee afnemen en dan goed lakken.
Scheelt me hoop geschuur, bijwerken en primer etc.
Heb het idee dat het gewoon een ontvetter is...werkt vast prima bij onbehandeld werk of hele goede verflagen, echter ik zou toch altijd even licht opschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Bandschuurmachine ondersteboven op je werkbank vastklemmen en de onderkant op het oog recht schuren?

Of met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-2030.jpg-1920x1080-e9aaa37c8d.jpg

En dan met een paar latjes o.i.d. het beeldje horizontaal recht monteren. Moet je maar net zo'n machine hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand in de familie die meubelmaker is even gevraagd, die zei: beeldje recht houden en dan een klein plankje ernaast leggen, dan kun je daar potlood langs halen zodat je een rechte lijn hebt.

Ook op het oog en dus vergelijkbaar met jouw omgekeerde-schuurmachine methode :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2019 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Kun je dr niet gewoon een dik stuk vilt of een stukje laminaat ondervloer onder plakken? Dat veert mee, kun je hem weer recht zetten zonder dat je moeilijk hoeft te zagen.
Soms is meer wel beter ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Laatst online: 17-09 14:11

[Afbeelding]

Niet aftekenen maar gewoon langs een bandschuurmachine houden en proberen.

Eventueel voor het schuren de kant wat je er af wilt halen markeren, op deze manier haal je niet per ongeluk materiaal aan de verkeerde kant eraf. Als je geen bandschuurmachine hebt, kan dit ook prima met een vijl of een andere schuurmachine. Alleen kost dat iets meer tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
virtualJac schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Jawel hoor, alleen pak meer werk dan ik dacht. Je moet het er net iets dikker opzetten dan de korrels, want is lastig afstrijken langs korreltjes en door minimaal krimp komen die er anders alsnog doorheen. Als je het iets dikker opzet dan wordt het toch weer bijna stucen en dat is best lastig voor mij als amateur zonder afstrijkprofielen. Dus al met al best lang bezig geweest met opzetten, afreien en daarna alsnog licht schuren. Ik weet 100% zeker dat ik met een wandschuurmachine een stuk minder lang bezig was geweest.
Ja daarom zit ik nu ook in de knoop, een zegt schuren en de ander zegt weer niet schuren als er al verf opzit. Ander zegt weer als je gaat schuren moet je alsnog pleisteren om een mooi glad resultaat te krijgen. lastig zo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

Of dubbelzijdig tape op het plankje grof schuurpapier erop en paar keer heen en weer halen hij staat immers al, gewoon geduld .. hierna met wat fijner schuupapier afwerken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb een dun plankje ernaast gelegd om iets rechts te hebben om het op af te kunnen tekenen. Op die manier een dun plakje eraf gezaagd waarmee hij al aardig recht was. Daarna schuurmachine op de kop in de Workmate en op die manier laatste stukje geschuurd. Hij staat nu mooi recht en onderkant is mooi glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Reinier schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:21:
Bandschuurmachine ondersteboven op je werkbank vastklemmen en de onderkant op het oog recht schuren?

Of met zoiets:

[Afbeelding]

En dan met een paar latjes o.i.d. het beeldje horizontaal recht monteren. Moet je maar net zo'n machine hebben ;)
Waarom ligt daar een maandverbandje voor die machine? :+

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

vso schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 01:27:
[...]

tja ik zou de kabel toch doorknippen, de rj-45 tang kan je voor een habbekrats kopen en de stekker ook.. en je hoeft maar 1 stekker eraan te zetten als je slim bent :)

ps zelfgeknepen kabels zou ik niet te vaak "reconnecten" aan de zelf geknepen kant .. maar dat is ook vaak niet de reden dat je dat doet .. en trouwens waarom wel door de muur maar geen nette outlet? is het knippen ook minder erg :)
Ik heb losse connectoren, kabel op rol en een rj45 krimptang zelfs gewoon liggen! :)
Vaak genoeg kabels geknepen.
Maar heb geen ervaring of dat voor PoE nauw luistert en heb geen zin mijn access point op te blazen als daar toch iets fout gaat.

Het gat is namelijk voor een AP aan het plafond vandaar dat ik daar ook geen outlet nodig heb. Wordt een netwerkkabel in een gootje richting het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik wil een bad "verbouwen" dus ik storm een winkel binnen koop een "kant en klaar bad" en zaag hem in/door maar hoe makkelijk/prijzig is het om bv het aanhelen van diy zelf gemaakte stukken ?

Als basis wil ik eigenlijk Qboard/wediplaat gebruiken deze insmeren met lijm en zo opbouwen, vervolgens het gekochte bad af/insnijden en een stukje wegslijpen/vijlen zodat ik een groot aanhecht punt heb en dan met verf als "gekocht" eruit laten zien .. als het kan word het ook iets 1x en de bouwmal word dus onderdeel van het bad..

Anderzijds zag ik ergens een bedrijf die dat ook voor mij kan maken, maar op dit punt zou ik eigenlijk willen weten wat ik eventueel op me hals haal ..
Vliegvlug schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Ik heb losse connectoren, kabel op rol en een rj45 krimptang zelfs gewoon liggen! :)
Vaak genoeg kabels geknepen.
Maar heb geen ervaring of dat voor PoE nauw luistert en heb geen zin mijn access point op te blazen als daar toch iets fout gaat.

Het gat is namelijk voor een AP aan het plafond vandaar dat ik daar ook geen outlet nodig heb. Wordt een netwerkkabel in een gootje richting het AP.
Hmm een kabel tester van 10,- (chinese web winkel) zou je toch voldoende weten ?

Overgens is PoE wel relatief slim het is niet direct 46V ofzo wat eroverheen gaat dat word eerst gecommuniceerd als ik het goed heb.. dus zo groot risico lijkt het me ook weer niet ..
Maar als je al ervaring hebt ...

goed beter zeker dan onzeker

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
vso schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:06:
Ik wil een bad "verbouwen" dus ik storm een winkel binnen koop een "kant en klaar bad" en zaag hem in/door maar hoe makkelijk/prijzig is het om bv het aanhelen van diy zelf gemaakte stukken ?
Wat voor iets wil je maken? Er zijn 100000 verschillende soorten baden te koop. In allerlei opstellingen, voor een, twee, drie personen. Recht, rond, in een hoek... Wat wil je maken dat niet te koop is?

En waarom wil je dan iets kopen om te slopen en daarna weer op te bouwen?

Kortom: wat de f#ck ben je van plan. Vertel eens wat je precies wilt maken en dan hebben we vast wel ideeën.

Een concreet antwoord is natuurlijk: ga je gang, zaag de boel door, plak er wedi achter en ga met epoxy aan de gang. Maar ik ga graag een stap terug naar 'wat wil je nou eigenlijk?'

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zit te denken om alle lampen te vervangen door ledstrips. Heb nu voornamelijk oude stijllampen, zoals hanglampen uit oma's tijd.

Wil de ledstrips op het stroomnet aansluiten, dus gewoon met ouwegouwe oldschool knopjes aan de muur. Geen zin om in het donker naar de afstandbediening te zoeken

Als het goed heb ik nodig:

1. Een heleboel (zelfklevende) ledstrips
2. Ledtravo's
3. profielen (zelfklevend. Wil namelijk niet boren)
4. ronde of vierkante afdekplaatjes. (kan de huidige hergebruiken)

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:28:
Als de kabel goed genoeg in elkaar zit om op volle snelheid data over te brengen dan is ie ook goed genoeg om de stroom te kunnen leveren. Tenminste dat is mijn ervaring, als er iets net niet goed genoeg contact maakte dan merkte ik dat in de bandbreedte, niet in de voeding.

PoE apparatuur heeft trouwens ook checks ingebouwd om alleen stroom te leveren als de ontvangende kant er ook mee om kan gaan.

Dus als je vaker kabels hebt gemaakt die gewoon werken, dan hoef je je hierover volgens mij niet druk te maken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Dus, 2de tafel in the making.

Buildlog kantoor/werk/computer tafel voor vrouwlief en mij.

Er zou en moest een nieuw bureau komen nadat we ons DIY bureau gesloopt hadden met de verhuizing. Het was toch niet helemaal ideaal. Dus een nieuw robuust bureau voor ons beide was de opdracht.

Oude situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nWp0D6ghmdC0BjXipzjUcrze/full.jpg

Voor de oplettende lezer, we zijn naar de overkant vd straat verhuisd, dus een gespiegelde woning.Met als resultaat een gespiegelde opstelling

Ik heb geprobeerd me er gemakkelijk vanaf te maken door te kijken naar koop / kant en klaar bureau's en werkbladen want ik had niet zo veel zin op het moment om hier ook nog aan te klussen omdat ik genoeg andere dingen moest doen in ons nieuwe huis. En na het maken van de eiken eettafel weer een tafel maken had ik ook even genoeg van.

Gaandeweg de zoektocht naar geschikte werkbladen en zo'n beetje alles overwogen van koop bij de bekende winkels (IKEA en andere bouwmarkten) gaan kijken bij de Hornbach. Werkbladen gaan helaas niet veel dieper dan 60 a 63cm. Een zeldzaamheid is het vinden van een werkblad van 80cm diep, alleen zijn dan niet alle kanten afgewerkt. (heb er ooit een bij de karwei gevonden en gekocht maar dat terzijde).

Vanwege de prijs uitgekomen bij 2 beuken werkbladen van 2400 bij 636 bij 27 mm. Ze hebben ook nog een 40 mm dikke variant van 3000 mm (3 meter maar dat kreeg ik niet in de auto en was veel te zwaar).

Gelukkig de man bij de zaagmachine in de Hornbach bereidt gevonden de werkbladen alvast te zagen op 500mm diepte.

Vervolgens de zwik in de xc40 mee naar huis, 70cm uit de kofferbak stekend en hopen dat het niet al te veel zou regenen. Vervolgens de bladen naar de zolder gesjouwd en begonnen:

Buildlog

Het doel was dus een tafel van 1000mm breed bij 'zo lang mogelijk' in dit geval iets minder dan 2400mm lang i.v.m. zaagsnedes na het verlijmen van e 2 delen.

Lang leven de lamellenfrees. Biscuitjes hebben het werk weer gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ftVktaPYEvpiASMK73EjvTvd/full.jpg

Dry fit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhSSgmX9gBIFxiQoqeXaRgOp/full.jpg

Na de dry-fit kwam de glue up met de serre joints. Had er een paar geleend en nu via de juiste methode gedaan. 5 aan de onderkant, 4 aan de bovenkant.

Van de overgebleven werkblad stukken (2 x 13,5cm die ik ook nog heb laten halveren bij de Hornbach tot 2 x 6,85 cm) heb ik er 2 opnieuw gehalveerd om de randen op te dikken en verstevigingen aan te brengen aan de onderkant van de tafel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ieInrgY8KUm0b2ehBYbA8I4/full.jpg

De onderkant voorzien van de eerste en enige lak laag om werking te voorkomem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5TqZtrcmAoYGWPkbDUsm56OM/full.jpg

Pootjes gekocht bij meubelpootjes.nl.. gewoon cheap en makkelijk #nospon. Tevens verstevigingen gemaakt in de lange richting van de 2 overgebleven stroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Var85q2WHMdhgQYqlFDhswIj/full.jpg

Vervolgens uitsparingen gebeiteld en gefreesd voor de verstevigingen in de breedte en de tafelpoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xtZYTzZmN9S7M6t3GRM4OpdD/full.jpg

Lijmen, schroeven na boren en verzinken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cgqcZIWoSgo4wJ3RNvHKRlnX/full.jpg

Tafel voor het eerst omgedraaid en op eigen poten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7l9wGXST0CrmS2Hi9viFLQL1/full.jpg

Dag erna bij daglicht de boel bekeken en voor het eerst geschuurd (korrel 40) na het frezen van de kanten onder en boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o6iStoGCky55f0PoVyeuYnW3/full.jpg

Na de eerste ultra matte lak laag, nadat de tafel grondig met korrel 240 geschuurd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iUwbgpzYLYGm4dZU8W5uJDR5/full.jpg

1ste laklaag volledig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/61IpoOxoFpk4OG7fgGgtLTSn/full.jpg

Onderkant met stroomslof (12 stopcontacten kunnen we wel mee vooruit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VoJPjDOCsRjMkgqe8veIzM3z/full.jpg

4de en laatste laklaag, tussendoor nog lichtjes geraakt met korrel 240, vochtig afgenomen om stofdeeltjes weg te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uL46c8r387IBPPFUA5tW8p3b/full.jpg

Eindresultaat en op de plek van bestemming. Mijn vrouw zal plaatsnemen aan de kant van het traphekje, en ik zit er schuin tegenover aan de muurzijde. Zo kunnen we elkaar toch nog aan kijken <3 als we allebei aan het werken/computeren zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YA42FFulvHxPeeEHBReBXamM/full.jpg

Lessons learned:
  • stelschroeven invalzaag aandraaien
  • meten is weten heb me af en toe een keer vergist
  • passen is (iets wat ruimt op passen) maar ik heb me ook een keer vergist in het opdikken van de rand, had de lat een kwartslag gedraaid en dan is ie niet meer 27mm dik he...
  • beuken is *focking* hard hout. Zowel met zagen als met boren en frezen had de apparatuur het zwaar. Volgende keer ga ik gewoon weer voor een eiken blad.
  • Als je aan de slag gaat met 2 meubelbladen, let dan op / vraag dan of ze je precies op de naad van de rij balkes willen zagen. Dan krijg je een nog mooier effect en is de scheiding nauwelijks te onderscheiden. Ik heb ergens een rij latjes van 1 cm dik terwijl ze normaal 47mm breed zijn.
Kosten:totale kosten 370 euro, niet slecht toch...

Gebruikt gereedschap: (alles elektrisch = makita 18v):
  • rolmaat
  • potlood
  • winkelhaak / aanslag hoek
  • hamer + beitel
  • lamellenfrees
  • kantenfrees
  • invalzaag + geleiderail
  • excenter schuurmachine met korrel 40 en 240
  • accu schroever
  • stofzuiger (230v)
  • afkortaag (230v) voor het zagen van korte stukken en het schuin zagen van de verstevigingen in de lange richting
En ik kan die lak echt aanraden als je 'er niets van wilt zien'. Ondanks dat het bouwmarkt rommel is, en geen verfspeciaalzaak is het effect inderdaad ultra mat en nagenoeg niet van invloed op de natuurlijke kleur van het beuken.

Anyways, thanks for watching en tot de volgende...

Fijn weekend!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ziet er netjes uit Loewie!

Ik zit zelf met een vraag: op de benedenverdieping hebben wij maar aan één kant radiatoren omdat de vorige bewoners er één weg hebben gehaald. De aansluitingen zitten er gelukkig wel nog. Nu lees ik overal dat het belangrijk is om het juiste vermogen te kiezen. Echter, hoe kom ik er achter wat voor vermogen de bestaande radiatoren hebben?

Of is het geen ramp als ik iets als dit er neer zet: https://radiatorkopen.nl/...groefd-compact-6-radiator?

Scientia potentia est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
@Kapiteiniglo Je kan de afmetingen vd radiator op meten en het aantal panelen en die afmetingen te vergelijken op een radiatoren webshop. 1 paneel is type 11, twee panelen met vinnen is type 22 en drie panelen met vinnen is type 33. Dan weet je het wattage vd radiator.

Vervolgens moet je het aantal kubieke meters van je woonkamer berekenen en kijken of het wattage van de radiator voldoende is om vast stellen dat je onder capaciteit hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 19-10-2019 10:17 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dreamscape schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:25:
[...]

Wat voor iets wil je maken? Er zijn 100000 verschillende soorten baden te koop. In allerlei opstellingen, voor een, twee, drie personen. Recht, rond, in een hoek... Wat wil je maken dat niet te koop is?

En waarom wil je dan iets kopen om te slopen en daarna weer op te bouwen?

Kortom: wat de f#ck ben je van plan. Vertel eens wat je precies wilt maken en dan hebben we vast wel ideeën.

Een concreet antwoord is natuurlijk: ga je gang, zaag de boel door, plak er wedi achter en ga met epoxy aan de gang. Maar ik ga graag een stap terug naar 'wat wil je nou eigenlijk?'
dat er veel te koop is, dat weten we we struinen regelmatig het internet af naar het perfecte bad..
en er zijn best leuk te koop. dat is het niet.. maar dan zit je met de praktische kant .. je krijgt niet alles zomaar naar binnen in de badkamer (deur is 80cm breed ) en ik weinig trek om muren te slopen ik bv geen groot raam wat er zomaar even uit kan (schuin dak o.a)
Terug naar wat je kan/wilt kopen .. meeste baden zien er leuk uit maar in gebruik zijn het "glijbanen" Teminste hoe vaak vind je niet liter(s) water naast het bad ipv erin (ook met kids)

Tja wat ik van plan ben is lastig uit te leggen, maar bv een waterval , ipv een vaste kraan. maar wel zo dat je niet gebonden bent aan een leverancier.. een bad verkleiner .. / damwand.. deur .. om maar paar dingen te noemen maar dingen waar ik ook op let is praktisch schoonmaak bv maar ook erin/eruit komen is ook een dingetje .. en ik zeg niet dat ik "het bad" ga uitvinden .. pff neuh ik wil eigenlijk wat leuke/handige elementen samenvoegen .. op een nette manier

inbouwen van lampjes en jets/bubbels en ander geneuzel .. is terzijde dat kan je zelf makkelijk(er) doen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Op z'n kant kan vrijwel elk bad door een deur van 80cm, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Mijn tweepersoons jacuzzi paste inderdaad net door de deur. Maar niet door het trapgat...

Gelukkig moest er toch een compleet nieuw raam in de badkamer, dus samen met de kozijnen boer heb ik hem via de steiger naar binnen gekieperd.

@vso Kun je een schets of tekening maken van wat je ongeveer wilt? Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: ik denk wel dat je kan, een bad uit elkaar zagen en weer in elkaar knutselen. Houd er wel rekening mee dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan van vele liters water...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dreamscape schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:16:
Mijn tweepersoons jacuzzi paste inderdaad net door de deur. Maar niet door het trapgat...

Gelukkig moest er toch een compleet nieuw raam in de badkamer, dus samen met de kozijnen boer heb ik hem via de steiger naar binnen gekieperd.

@vso Kun je een schets of tekening maken van wat je ongeveer wilt? Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: ik denk wel dat je kan, een bad uit elkaar zagen en weer in elkaar knutselen. Houd er wel rekening mee dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan van vele liters water...
tja ik moet door een deur van 80x200 oid .. of door een raam van 90/80 dus erg veel opties heb ik niet ..

ALS ik het gaa doen dan zijn de krachten zijn niet het probleem ik ben van plan eps100 als basis te gebruiken gecombineerd met hout voor de constructie sterkte . of Qboard/wediboard .. is het bad gelijk "geisoleerd" de badkamer kan wel als tijdelijke constructie kamer dienen .. we hebben locatie in huis waar we tijdelijk een badkamer oid kunnen fabrieken .. (inpandige berging is betegeld en met putje en waterkraan.. (alleen ff warmwater vanuit de keuken..) maar dat is wel ff overleefbaar.. of ff bij ouders.. ;)
(niet maanden maar tijdelijk duh)

maar goed ff kijken wat kan/kosten zijn en hoeveel tijd het gaat kosten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Eindelijk klaar!

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s1HM7hv.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S8WxAJR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJPFOfz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2hI88M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XVkydsQ.jpg

Ja ik had het even kunnen opruimen voor ik foto’s maakte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Je hebt je slaapkamer leuk opgeknapt @Goofyduck384 :)

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 11:23

Roy

Hobbies?

Al enkele maanden klaar, maar volgens mij nog niet gepost. Na de badkamer, slaapkamer, bijkeuken en woonkamer was nu de gecombineerde werkkamer/speelkamer aan de beurt.

Het idee was dat er een grote kastenwand in kwam voor alle boeken van ons + speelgoed van de kinderen. Daarnaast een goed bureau om aan te werken, en ook voor de kinderen een tafel om aan te spelen.

Begonnen met een frame van multiplex:
speelkamer1b

Optisch opdikken
speelkamer2b

Schilderen en deurtjes er in:
speelkamer3b

Even een schuifdeur maken en ophangen (de kamer grenst namelijk aan onze woonkamer), en daarna maar meteen een opbergmeubel voor alle knutselspullen van onze dochter gemaakt:
speelkamer4b

Een bureau in elkaar gelast van stalen koker 30x30mm (best lomp en degelijk), en die mat zwart gespoten. Daarna een eiken tafelblad in tweeën gezaagd en die gebruikt voor een hoog bureau (werk) en laag bureau (kinderen).
speelkamer5b

En alles bij elkaar:
speelkamer6b
speelkamer7b

Op naar het volgende project :P

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Erg leuk gedaan! :)

Maarem.. dat schilderij! Dat is van hout toch? Wij hebben er ook een precies zo alleen zijn we de tekening kwijt die je helpt met gaatjes boren in de muur.

Heb jij die toevallig nog? :o

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 20-10-2019 16:46 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

LED-Maniak schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:45:
[...]

Erg leuk gedaan! :)

Maarem.. dat schilderij! Dat is van hout toch? Wij hebben er ook een precies zo alleen zijn we de tekening kwijt die je helpt met gaatjes boren in de muur.

Heb jij die toevallig nog? :o
Klopt, die wereldkaart zijn allemaal houten stukjes. Wij hebben deze met lijm op de muur geplakt (stukje voor stukje...), en daarvoor kregen we er kartonnen templates bij (de contouren van de continenten) die je eerst met plakband op de muur kan plakken. Die templates zijn helaas in het proces verloren gegaan....

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
@LED-Maniak
Er zijn veel aanbieders van die kaarten.
Kun je via hen, als je het merk weet, niet aan een montagekaart komen?
Als hij van Blokker komt is dit je aanspreekpunt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54
@LED-Maniak ik heb een soortgelijk ontwerp op thingiverse staan. Print de PDF op de juiste schaal uit en het zou overeen moeten komen

https://www.thingiverse.com/thing:2121316

[ Voor 14% gewijzigd door bazzzzzz op 20-10-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

@Roy en @Goofyduck384 . Dat ziet er echt mooi uit. Ik ben zelf best handig handig maar dat is nog wel een stapje te ver. Oefening baart kunst waarschijnlijk.

Wij hadden in huis allemaal schakelmateriaal van busch jeager. Maar dan de crème kleur, deze laatst vervangen door wit moet alleen de half opbouw nog. Gelukkig zijn de kapjes allemaal los te koop. Helaas niet voor de half opbouw stopcontacten.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
@Roy Erg netjes! Waarom heb je gekozen voor een frame van multiplex aangezien je daarna alles wit hebt geschilderd? Lijkt me een stuk duurdere oplossing dan het gebruik van (gegronde) MDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
Waarschijnlijk omdat mdf na verloop van tijd gaat doorbuigen als je er veel boeken op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Alsjemenou schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:25:
@Roy Erg netjes! Waarom heb je gekozen voor een frame van multiplex aangezien je daarna alles wit hebt geschilderd? Lijkt me een stuk duurdere oplossing dan het gebruik van (gegronde) MDF.
Horla schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:48:
Waarschijnlijk omdat mdf na verloop van tijd gaat doorbuigen als je er veel boeken op zet.
Inderdaad; omdat MDF met deze overspanning en belasting (zware boeken) heel snel gaat doorzakken. Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk MDF te gebruiken bij horizonale belasting; het buigt namelijk snel en veert niet terug (het mist de lange houtvezels). Maar het klopt dat multiplex wel een stuk duurder is helaas....

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Roy schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:12:
Inderdaad; omdat MDF met deze overspanning en belasting (zware boeken) heel snel gaat doorzakken. Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk MDF te gebruiken bij horizonale belasting; het buigt namelijk snel en veert niet terug (het mist de lange houtvezels). Maar het klopt dat multiplex wel een stuk duurder is helaas....
Maar erhm je kan toch ook een "ikea" achtige constructie bouwen .. honinggraat karton met plankjes eromheen eventueel fineermdf plaatje erop :?

Nu moet ik eerlijk zeggen ben er geen "voorstander" van .. anderzijds uit een kosten oogpunt ga ik het wellicht overwegen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Iemand een idee hoe ik het beste mijn garage winddicht zou maken?
Theoretisch zou je dat dicht moeten metselen, maar die bakstenen slijpen zie ik precies niet direct zitten.
Of gewoon tussen twee platen volspuiten met PU schuim en dichttimmeren?
Alle suggesties welkom :-)

https://imgur.com/a/wmTdtlh

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
Nindustries schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:30:
Iemand een idee hoe ik het beste mijn garage winddicht zou maken?
Theoretisch zou je dat dicht moeten metselen, maar die bakstenen slijpen zie ik precies niet direct zitten.
Of gewoon tussen twee platen volspuiten met PU schuim en dichttimmeren?
Alle suggesties welkom :-)

https://imgur.com/a/wmTdtlh
Ik weet dat je het niet ziet zitten, maar dicht metselen is hier de beste optie. Een haakse slijper heb je voor 25 euro al snel gevonden. Steen schijfje erop en het is binnen een half uurtje geklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Ik heb een ontwerpje voor een huisjesbed voor mijn dochter online gevonden, uitgangspunt is 44x44mm vurenhouten balken. Met dit ontwerp rust het frame op de grond. Ik wil er echter lades onder maken dus worden de balken dragend tussen vier poten. Wij willen er in het uiterste geval ook bij kunnen gaan liggen of op het bed zitten. Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat 44mm dan wel erg mager is voor een bed van 90x200. Ik zou kunnen kiezen voor 44x69 en dan de 69mm in de hoogte plaatsen voor het dragend deel of tegen het 44x44mm frame 19x100 planken monteren, ook weer met de brede kant van 100mm in de hoogte. Voordeel is gelijk dat het matras daar dan door op de plek wordt gehouden.

Verder vroeg ik mij af op welke manier ik het bed goed demontabel kan maken. Ik vind overal ijzeren profielen lelijk. Ik zou misschien iets met rampamoeren kunnen maken, 2x m8 per kant ofzo. Al dan niet in combinatie met ondersteuning op hout. Anderen nog alternatieve en al dan niet betere ideeën?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb de dragers/frame van een hoogslaper een balk 44x33 samen gelijmd met 18x143. Dit veert wel een beetje als je er met twee man op ligt te bewegen. Dan lijkt mij 44x44 als enige inderdaad erg mager. Maar als je ziet waar Ikea zijn bedden van maakt.. Als je er lades onder maakt klinkt 44x69 ook nog mager omdat dit dan gaat leunen op de lades als het buigt. Tenzij je in het midden wellicht nog twee poten kan plaatsen?

Bed zit bij mij in elkaar met M8 rampamoeren en bouten en is daardoor inderdaad perfect demontabel. Verder deuvels gebruikt, want die staalprofielen zijn inderdaad geen porem.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:42
Twee weken geleden ontvingen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Afgelopen donderdag hebben wij een dakkapel (9,5 x 4,5 m) op onze woning laten plaatsen door een paar ervaren routiniers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hh15mnDENTHEVPFF8gytJO41/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bhyjANHtY99kwFLJWKJWrgSe/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ujwgA9yzVcxEcRG479qv73Jq/medium.jpg

En zo heb je er binnen een dag ruim 30m² goed benutbare woonruimte aan je woning toegevoegd! :9

De dag erna heb ik met wat hulptroepen de dekvloer aangeheeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H1p6QRadS9bpj3us7kOA21Df/medium.jpg

Afgelopen dagen de overige verdiepingen voorbereid voor de stucadoor (dagkanten kozijnen opstrakken, kozijnen vervangen, electra verplaatst). Komende dagen wanden plaatsen en plafond gipsen, meters maken! 22 november staat de verhuizer voor de deur, pittige deadline..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Gisteren mijn rookgas afvoeren e.d. laten verplaatsen, zodat er straks een bredere dakkapel geplaatst kan worden op het dak.

Echter vraag ik mij af of de installateur de afvoer wel op de juiste wijze heeft gemonteerd.
Ik denk dat er pak en beet 50 - 60cm horizontaal loopt.
De zwarte buis is de aanvoer van verse lucht en de witte is voor de rookgasafvoer.

De huidige ketel dit erop aangesloten is, is een gesloten HR ketel. Graag jullie meningen.

Ktel

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWM007
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 09:50
AMDFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:56:
Gisteren mijn rookgas afvoeren e.d. laten verplaatsen, zodat er straks een bredere dakkapel geplaatst kan worden op het dak.

Echter vraag ik mij af of de installateur de afvoer wel op de juiste wijze heeft gemonteerd.
De zwarte buis is de aanvoer van verse lucht en de witte is voor de rookgasafvoer.

De huidige ketel dit erop aangesloten is, is een gesloten HR ketel. Graag jullie meningen.

[Afbeelding: Ktel]
Goedemorgen,

Ik heb een paar weken terug ook een nieuw dakkapel laten plaatsen waardoor de afvoeren moesten worden verlegd. Ook bij mij lopen deze beide ongeveer 50 cm horizontaal. Dit is door een loodgieter gedaan. Ik heb het twee weken daarna met onderhoud nog door een cv monteur laten controleren. Die had geen op of aanmerkingen dus volgens mij is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AMDFreak Ik heb er de ballen verstand van dus vraag het uit nieuwsgierigheid. Nu heb ik wel een flauw vermoeden maar wat is er mis met de 50/60cm horizontale buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Bij mij zit het exact hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:23
AMDFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:56:
De zwarte, voor aanvoer, maakt niet heel veel uit hoe die loopt, zolang die van buiten de lucht vers kan aanzuigen.

De witte, afvoer, moet onder afschot op de foto lijkt dit ook zo gedaan te zijn zodat de condensatie dampen de ketel terug inlopen. Het rookgas vind zich door het afschot ook wel naar buiten.
Ik weet niet de exacte horizontale afstand vs afschot, maar zolang het afschot erin zit kan de afvoer niet verstoppen door zijn eigen condensatie vocht. Er bestaan ook muur doorvoeren horizontaal van 1 meter, dus 60 cm zou geen porbleem moeten zin, mits de juiste minimale afschot hoek aangehouden wordt.

Volgens mij zit het niet "verkeerd".

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ik vroeg me gewoon meer af of dit mocht..
Met name wat @Rafarion zegt.. ik heb niet echt het idee dat er afschot in zit.. helemaal waterpas zal die ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:23
AMDFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:09:
Ik vroeg me gewoon meer af of dit mocht..
Met name wat @Rafarion zegt.. ik heb niet echt het idee dat er afschot in zit.. helemaal waterpas zal die ook niet zijn.
https://www.ubbink.nl/CMS...ft-Rolux-concentrisch.pdf

Deze rookgasafvoer fabrikant (ubbink) praat over 50mm/m (3 graden)
Wat ook niet echt veel is, maar je zou het dan kunnen controleren.
Wellicht kan je in de datasheet van je eigen rookgas afvoer fabrikant controleren wat er aangeraden wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rafarion op 23-10-2019 10:19 ]

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
In afwachting van de oplevering van ons nieuwe huis zit ik vast wat te broeden op de klussen die ons te wachten staan en een van de dingen waar ik mee zit is dat het hele huis vol zit met structuurverf zo als hieronder. Het huis is redelijk 'doorleefd' dus voor zover we het al mooi zouden vinden is het ook op diverse plekken beschadigd... Dus mijn plan is om ff door te bijten en gewoon opnieuw te beginnen.

Opties die ik tot zo ver tegengekomen zijn: Ofwel een wand/plafondschuurmachine huren en de hele boel er af strippen, of proberen er overheen te gaan met fill&finish, maar ik ben bang dat de structuur daar misschien te open voor is?

Wat denken jullie?

muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Charly schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:02:
In afwachting van de oplevering van ons nieuwe huis zit ik vast wat te broeden op de klussen die ons te wachten staan en een van de dingen waar ik mee zit is dat het hele huis vol zit met structuurverf zo als hieronder. Het huis is redelijk 'doorleefd' dus voor zover we het al mooi zouden vinden is het ook op diverse plekken beschadigd... Dus mijn plan is om ff door te bijten en gewoon opnieuw te beginnen.

Opties die ik tot zo ver tegengekomen zijn: Ofwel een wand/plafondschuurmachine huren en de hele boel er af strippen, of proberen er overheen te gaan met fill&finish, maar ik ben bang dat de structuur daar misschien te open voor is?

Wat denken jullie?

[Afbeelding: muur]
Ik denk dat optie 1 het goedkoopst is. Het huren van een plafondschuurmachine is goedkoper en vermoed ook sneller dan alles laten/zelf doen stucen. Overigens heeft de lidl shop er ook eentje te koop: https://www.lidl-shop.nl/...RdN-IUP6HKmxoCIosQAvD_BwE

Met schuurpapier 120 ben je zo van die structuur af.
Werkte voor mij erg goed en daarna voor 70 euro doorverkocht. Zijn schaars op MP :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Rafarion schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

https://www.ubbink.nl/CMS...ft-Rolux-concentrisch.pdf

Deze rookgasafvoer fabrikant (ubbink) praat over 50mm/m (3 graden)
Wat ook niet echt veel is, maar je zou het dan kunnen controleren.
Wellicht kan je in de datasheet van je eigen rookgas afvoer fabrikant controleren wat er aangeraden wordt.
Duidelijk verhaal. Zolang er starre buizen worden gebruikt, je deze horizontaal mag bevestigen. Was het een flexibele buis geweest, dan had dit niet gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Iemand ervaring met goedkoop lamintaat wat bol gaat staan?
Paar maand terug beneden lamniaat gelegd (goedkoop en 2ehands) maar het was nog in nieuw staat.

Echter hebben we een paar vervelende katten die nu al paar keer snachts een plasje gedaan hebben op het laminaat. En je raad het al, dat gaat bol staan.
Kan je dit laminaat nog herstellen of is het gewoon pech hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Dat is niet meer te herstellen.
Zeker als het plasje net op de naad gaat zitten, heeft het wel even de tijd om allemaal vocht op te nemen.
Laminaat kan je ook verpesten door te vaak te nat te dweilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
AMDFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:49:
Dat is niet meer te herstellen.
Zeker als het plasje net op de naad gaat zitten, heeft het wel even de tijd om allemaal vocht op te nemen.
Laminaat kan je ook verpesten door te vaak te nat te dweilen..
nee dat kan het niet zijn van dweilen, plasje ligt er dan vaak al even op dus dan ben je al te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
G.Scholtens schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

nee dat kan het niet zijn van dweilen, plasje ligt er dan vaak al even op dus dan ben je al te laat
Gelukkig is nog niet zo erg dat je het meteen zien, maar als je het weet kan je het wel voelen.
Hopen dat het niet erger word, over 2 jaar ofzo toch verhuizen. Dus nieuwe vloer is ook niet echt optie
Pagina: 1 ... 63 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.