[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.037.566 views

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Omdat ik anders het dakbeschot opsluit tussen twee lagen isolatie en dat dat zover ik weet niet mag.
mogen/moeten tja . ik denk dat het dakbeschot wel moet luchten

In mijn dak isolatie heb ik dit ook, en het kan als het goed is kan het ook luchten ..

Tja vanalles

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:36
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:54:
[...]

mogen/moeten tja . ik denk dat het dakbeschot wel moet luchten

In mijn dak isolatie heb ik dit ook, en het kan als het goed is kan het ook luchten ..
Hoe is er bij jou gezorgd dat er gelucht kan worden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:31:
[...]
als ik het zo lees zit je op 6+4 cm isolatie en meer = beter .. dus waarom ombouwen ?
ik neem aan dat de 6 cm goed is afgeschermd met klimaatfolie? de 4 cm aan de buitenkant kan prima, is ook makkelijker branden voor de dakdekker.als het goed is zal de 4 cm nooit het probleem worden, eerder die 6 aan de binnenzijde, je dakbeschot is nl al opgesloten door de waterdichte laag aan de buitenkant en de isolatie van binnen.

diskeltische lurker

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:55:
[...]

Hoe is er bij jou gezorgd dat er gelucht kan worden?
de nieuwe isolatie niet direct tegen de "bestaande" isolatie aangeplaatst (luchtlaag) en de reeds bestaande openingen ..
technopeuter schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:03:
[...]

ik neem aan dat de 6 cm goed is afgeschermd met klimaatfolie? de 4 cm aan de buitenkant kan prima, is ook makkelijker branden voor de dakdekker.als het goed is zal de 4 cm nooit het probleem worden, eerder die 6 aan de binnenzijde, je dakbeschot is nl al opgesloten door de waterdichte laag aan de buitenkant en de isolatie van binnen.
neem aan dat je dit richting @CurlyMo bedoelt

[ Voor 46% gewijzigd door vso op 21-07-2019 12:10 ]

Tja vanalles

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:09:
[...]
de nieuwe isolatie niet direct tegen de "bestaande" isolatie aangeplaatst (luchtlaag) en de reeds bestaande openingen ..

[...]
neem aan dat je dit richting @CurlyMo bedoelt
ja eigenlijk wel.

Waarom de luchtlaag onder je dakbeschot en boven de isolatie? met klimaatfolie doe je hetzelfde... nl vocht afvoeren een luchtspouw in het koude gedeelte maakt dat je constructie alleen maar kouder en vochtiger word

diskeltische lurker

• vso
  • Niet online

vso

tja...

technopeuter schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:39:
[...]

ja eigenlijk wel.

Waarom de luchtlaag onder je dakbeschot en boven de isolatie? met klimaatfolie doe je hetzelfde... nl vocht afvoeren een luchtspouw in het koude gedeelte maakt dat je constructie alleen maar kouder en vochtiger word
Het hout wat er tussen zit kan niet ademen en dus houtrot is een grote mogelijkheid

Tja vanalles

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:41
Ik ga binnenkort beginnen met opknappen van een appartement. Over 2 weekjes de sleutel. Nu zit er een boiler in de keuken, de afvoer hiervoor is helaas op deze manier weggewerkt (woning komt uit verhuurde staat)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0zZnch.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BYZip13.png

Wellicht kan ik de afvoer laten eindigen in de keuken zelf, echter zit er dan alsnog een gat in de muur. Dus ik vindt het niet erg als hier een leiding langs de muur loopt, echter moet het geen losse slang zijn zoals nu.

Wanneer ik een nieuw meubel plaatst kan ik er wellicht voor zorgen dat hier een metalen leiding vast tegen de muur aan komt waardoor het er ieder geval niet zo goedkoop uitziet.

Echter vraag ik mij af of dit met condens water nog wat uitmaakt, flexibele slang zoals dit is natuurlijk wel makkelijk te reinigen. Uiterste optie is een nieuwe kleinere boiler kopen(keuken) en een spiegel er voor, afvoer op andere manier regelen in keuken.

Iemand nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Minaaj op 21-07-2019 20:59 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Jeetje wat een armoedige oplossing :')

Je zult overigens wel iets duidelijker moeten zijn. Is het een elektrische boiler waar dit aan de inlaatcombinatie hangt (moet ertussen, anders explodeert de boiler omdat warm water uitzet), of een geiser (omdat je het over condens hebt, dan denk ik aan rookgasafvoer)?

In dat eerste geval kun je de boiler wellicht verplaatsen naar het keukenkastje? In het tweede geval zou ik hem vervangen door een elektrische boiler (die je in het keukenkastje plaatst) want een geiser zou ik anno 2019 niet meer aan beginnen, vaak zijn het erg onveilige (koolmonoxide) dingen.

Kun je een foto maken van wat er in de keuken hangt?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2019 21:03 ]

• Minaaj
ThinkPadd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:02:
Jeetje wat een armoedige oplossing :')

Je zult overigens wel iets duidelijker moeten zijn. Is het een elektrische boiler waar dit aan de inlaatcombinatie hangt (moet ertussen, anders explodeert de boiler omdat warm water uitzet), of een geiser (omdat je het over condens hebt, dan denk ik aan rookgasafvoer)?

In dat eerste geval kun je de boiler wellicht verplaatsen naar het keukenkastje? In het tweede geval zou ik hem vervangen door een elektrische boiler (die je in het keukenkastje plaatst) want een geiser zou ik anno 2019 niet meer aan beginnen, vaak zijn het erg onveilige (koolmonoxide) dingen.

Kun je een foto maken van wat er in de keuken hangt?
Het is echt een huge elektrische boiler. (werd onderverhuurd(3inwoners) Niet al te oud als ik de verkoper mag geloven maar voor mij in mijn eentje zeker overkill. Plus het kan ook wel wat mooier en verstopt in een kastje dat klopt.

Ik kan nog niet in de woning dus niet veel informatie over de boiler zelf. Dit heeft echter nog niet zo veel prioriteit. Afvoer zelf heeft meer prioriteit dan het totaal vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QZPGZsq.png

Bij vervangen denk ik echter dat de positie ook niet meer overeenkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Minaaj op 21-07-2019 21:24 ]

• ThinkPad
Dat is een elektrische boiler en dan zal het inderdaad de inlaatcombinatie zijn.

Vergis je ook niet in het stroomverbruik van zo'n unit (hoeveel liter is hij?). Ik heb een 5L keukenboiler en die doet al tegen de 300 kWh. Bij zo'n groot apparaat zit je zo op 1000 kWh per jaar.

Hoe wordt het warme water voor de douche geregeld? Als deze boiler alleen voor de keuken is dan zou ik hem afkoppelen en er wat kleiners voor zoeken. Als je nu perse van die slang in de badkamer af wil dan zou ik de slang terughalen naar de keuken en daar in de wasbak laten uit komen. Of wellicht gat boren in het keukenblad (of moet die netjes blijven omdat je hem niet gaat vervangen?) en dan naar afvoer.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2019 21:39 ]

• Minaaj
Hij is inderdaad ook voor de douche. Aan grootte te zien is het zeker wel 120liter? aan dat soort dingen denk ik dan niet om ff type nummer te zoeken etc. Kan pas 5 augustus! :'(
Keuken blad is inderdaad wel aan vervanging toe. Echter zit de afvoer aan de linkerkant van de keuken, dan moet hij door alle kastjes heen, dat zorgt dan niet weer voor problemen, de lengte van de afvoer?

[ Voor 72% gewijzigd door Minaaj op 21-07-2019 21:43 ]

• ThinkPad
Is lastig te oordelen zo op de foto. Hier vind je verschillende capaciteiten boilers, kun je ook gelijk het elektraverbruik erbij vinden :X

Hoe wordt het appartement verwarmd? Stads-/blokverwarming o.i.d. ?

• Minaaj
Ja klopt blokverwarming.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:52
Poolse oplossingen hebben wel charme vind ik. Pure doelmatigheid voor weinig. :)

Wbt een leiding in je kastjes naar de andere kant; zolang het afschot heeft gaat dat wel goed.

Wil je weinig kosten en kan je leven met een uitloop dan kan je de slang ook verbergen in een kraanuitloop. Zoiets bijvoorbeeld. Steekt er wel een chromen buisje uit maar ziet er beter uit.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
@ThinkPad Exploderende boiler zonder inlaatcombinatie zal wel loslopen, je hebt dat ding vooral voor de gezondheid van jezelf en je buren.
Klant van me huurt een kantoor waar in de keuken ook geen inlaatcombinatie voor de boiler zit, daar wil je op maandagochtend geen slok uit de kraan doen zonder eerst te spoelen (je krijgt de eerste 2 minuten geen koud water)

• Teijgetje
_JGC_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:23:
@ThinkPad Exploderende boiler zonder inlaatcombinatie zal wel loslopen, je hebt dat ding vooral voor de gezondheid van jezelf en je buren.
Klant van me huurt een kantoor waar in de keuken ook geen inlaatcombinatie voor de boiler zit, daar wil je op maandagochtend geen slok uit de kraan doen zonder eerst te spoelen (je krijgt de eerste 2 minuten geen koud water)
Je hebt dat ding om je boiler heel te houden.
Zonder inlaatcombinatie zal via de heetwaterleiding de druk weg moeten kunnen.
Door de oplopende druk bij verwarmen kan de boiler of heetwaterleiding gaan lekken op het zwakste punt.
Met mazzel is dat het kraanleertje, met pech in de muur of een lekke boiler die je weg kan gooien.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Minaaj Overigens bestaan er ook speciale lagedruk kranen waardoor het overtollige water via een kraan kan weglopen. Ik zou het zelf niet willen want dan lijkt je kraan lek maar zo heb je wellicht de afvoer niet meer nodig?

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12 20:26
In onze badkamer hebben wij elektrische vloerverwarming liggen. Weet toevallig iemand om het dan nog mogelijk is om tegels die beschadigd zijn te vervangen? Of moet de hele vloer er uit en moet er dan een nieuwe mat in?

Verwijderd

happy killer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:01:
In onze badkamer hebben wij elektrische vloerverwarming liggen. Weet toevallig iemand om het dan nog mogelijk is om tegels die beschadigd zijn te vervangen? Of moet de hele vloer er uit en moet er dan een nieuwe mat in?
Kwestie van proberen. Voegen eruit slijpen met de hand en tegel in stukjes breken. Komt de mat mee heb je pech. Blijft die heel heb je mazzel.

• CurlyMo
Een aantal jaar terug is onze eiken vloer voor de overdracht in de woonkamer snel zwevend gelegd door een stel Roemenen. De kosten voor het geheel was net zoveel als nog een maand huur betalen, dus het risico durfde we wel aan.

Nu hebben zij de vloerdelen niet alleen aan de kopse kanten, maar ook aan de zijkanten kanten aan elkaar vast gelijmd. Volgens mij heeft dat nu als gevolg dat de vloer op vrij veel plaatsen kraakt en piept, doordat die niet in de breedte kan bewegen. De vloer van de eerste verdieping heb ik zelf geheel zwevend gelegd zonder te lijmen en daarbij heb ik nul problemen.

Zijn er nog tips of trucs om de gelijmde planken los te halen zodat ik de vloer in de woonkamer opnieuw kan leggen? Of zit ik vast aan een geheel nieuwe vloer?

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18

Dirty

Is it capputime yet?

CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:26:
Een aantal jaar terug is onze eiken vloer voor de overdracht in de woonkamer snel zwevend gelegd door een stel Roemenen. De kosten voor het geheel was net zoveel als nog een maand huur betalen, dus het risico durfde we wel aan.

Nu hebben zij de vloerdelen niet alleen aan de kopse kanten, maar ook aan de zijkanten kanten aan elkaar vast gelijmd. Volgens mij heeft dat nu als gevolg dat de vloer op vrij veel plaatsen kraakt en piept, daardoor die niet in de breedte kan bewegen. De vloer van de eerste verdieping heb ik zelf geheel zwevend gelegd zonder te lijmen en daarbij heb ik nul problemen.

Zijn er nog tips of trucs om de gelijmde planken los te halen zodat ik de vloer in de woonkamer opnieuw kan leggen? Of zit ik vast aan een geheel nieuwe vloer?
Zo te horen (no pun intended) wringen de zijkanten tegen elkaar/de muur? Dan kun je van de zijkanten bij de muur een stukje van ca. 1 cm verwijderen zodat het meer vrije ruimte heeft?
Met een multitool bijvoorbeeld?

• CurlyMo
Dirty schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Zo te horen (no pun intended) wringen de zijkanten tegen elkaar/de muur? Dan kun je van de zijkanten bij de muur een stukje van ca. 1 cm verwijderen zodat het meer vrije ruimte heeft?
Met een multitool bijvoorbeeld?
Nee, dat is het probleem niet. De zijkanten liggen overal een stukje van de muur.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12 10:03
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:26:

Nu hebben zij de vloerdelen niet alleen aan de kopse kanten, maar ook aan de zijkanten kanten aan elkaar vast gelijmd. Volgens mij heeft dat nu als gevolg dat de vloer op vrij veel plaatsen kraakt en piept, doordat die niet in de breedte kan bewegen. De vloer van de eerste verdieping heb ik zelf geheel zwevend gelegd zonder te lijmen en daarbij heb ik nul problemen.

Wat voor ondervloer en constructie heb je? Zijn dit houten balken of een betonvloer?

Zelf de nodige piepen en kraken gehad van onze eiken vloer, maar uiteindelijk waren het de balken die de echte problemen veroorzaakten. Deze lagen los en waren na al die jaren krom getrokken en gebogen.

Als ze goede lijm gebruikt hebben dan kun je het wel vergeten om deze los te krijgen zonder de vloer echt te beschadigen.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Afgelopen weekend de tegels in de keuken geplaatst en gevoegd, nu nog de houten balk op het plafond witten, wat randjes kitten en 3 vensterbanken regelen en dan is de keuken klaar. Kunnen we daarna verder met de muren en vloer in de woonkamer 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k9cfzg2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZY3JWGO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lMU37SU.jpg

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• CurlyMo
Andyk125 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:12:
[...]
Wat voor ondervloer en constructie heb je? Zijn dit houten balken of een betonvloer?
Constructie is ook houten vloer.
Zelf de nodige piepen en kraken gehad van onze eiken vloer, maar uiteindelijk waren het de balken die de echte problemen veroorzaakten. Deze lagen los en waren na al die jaren krom getrokken en gebogen.
Ik weet zeker dat het de vloer zelf is, want ik zie ook beweging in de vloer op de punten waar het kraakt. De ondervloer is door de vorige bewoners jaren als leefvloer gebruikt (ook opgeschuurd en gelakt geweest) en die had nergens last van.
Als ze goede lijm gebruikt hebben dan kun je het wel vergeten om deze los te krijgen zonder de vloer echt te beschadigen.
Gebruikte houtlijm is de gele bus van Bison geweest.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51
Meelobee schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:58:
Afgelopen weekend de tegels in de keuken geplaatst en gevoegd, nu nog de houten balk op het plafond witten, wat randjes kitten en 3 vensterbanken regelen en dan is de keuken klaar. Kunnen we daarna verder met de muren en vloer in de woonkamer 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
netjes. IKEA?

Sometimes you need to plan for coincidence

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-12 23:18
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Constructie is ook houten vloer.

[...]

Ik weet zeker dat het de vloer zelf is, want ik zie ook beweging in de vloer op de punten waar het kraakt. De ondervloer is door de vorige bewoners jaren als leefvloer gebruikt (ook opgeschuurd en gelakt geweest) en die had nergens last van.

[...]

Gebruikte houtlijm is de gele bus van Bison geweest.
Voordat je alles vernieuwt kun je ook kijken of je de vloer van onderaf kunt vastschroeven.

• CurlyMo
marc1111 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:09:
[...]

Voordat je alles vernieuwt kun je ook kijken of je de vloer van onderaf kunt vastschroeven.
Dan moet ik de isolatie helemaal wegtrekken ;)

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

En ja alles Ikea, behalve de afzuigkap en de tegels.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Hmmbob
Meelobee schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:50:
[...]

En ja alles Ikea, behalve de afzuigkap en de tegels.
Zit bij ons (euh, bij mij) in het overwegingspakket voor de nieuwe keuken. Echter Ms. Hmmbob wil er niet aan. Als je heel kritisch bent: zou je weer een IKEA keuken kopen, nu hij staat? Ben je tevreden, zijn er irritatiedingen?

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

We (m’n vrouw & ik) zijn echt 100% tevreden over de keuken, de apparatuur ziet er allemaal mooi uit en doet het allemaal prima. De enige irritatie is misschien de grootte van de Magnetron/oven combi, die is vrij klein van binnen. Maarja dat wisten we bij aanschaf al, en hebben we eigenlijk zelden tot nooit last van :)

Qua installatie eigenlijk helemaal geen issues gehad, het is best wat werk, maar is erg goed zelf te doen. De kastjes hang je aan een beugel op de muur, zolang de beugel goed waterpas en op de juiste hoogte zit kan er weinig misgaan.

Bij ons was het vooral het voorbereidend werk waar veel tijd in is gaan zitten. Electra vervangen + extra groepen ivm inductie koken, water en afvoer verleggen, radiator verplaatsen, muren kaal/vullen/verven, etc..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Meelobee schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:48:
We (m’n vrouw & ik) zijn echt 100% tevreden over de keuken, de apparatuur ziet er allemaal mooi uit en doet het allemaal prima. De enige irritatie is misschien de grootte van de Magnetron/oven combi, die is vrij klein van binnen. Maarja dat wisten we bij aanschaf al, en hebben we eigenlijk zelden tot nooit last van :)

Qua installatie eigenlijk helemaal geen issues gehad, het is best wat werk, maar is erg goed zelf te doen. De kastjes hang je aan een beugel op de muur, zolang de beugel goed waterpas en op de juiste hoogte zit kan er weinig misgaan.

Bij ons was het vooral het voorbereidend werk waar veel tijd in is gaan zitten. Electra vervangen + extra groepen ivm inductie koken, water en afvoer verleggen, radiator verplaatsen, muren kaal/vullen/verven, etc..
dit, met geduld en hulp prima zelf te doen. nee het is geen keuken van 20k.
Had zelf overigens wel allerlei verschillende apparatuur ipv. ikea. Gewoon omdat die niet helemaal hadden wat ik zocht (inductieplaat, beter filterende recirculatiekap, oven met pyrolyse functie)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• BCC
  • Laatst online: 21:49

BCC

Ik heb een vrijstaande keuken van de Ikea en ik vind de manier waarop ze de hoekwangen afwerken niet strak genoeg. Deze zijn eigenlijk net te smal waardoor de hoek 1cm terugspringt. Hierdoor is soms ook het blad moeilijk strak te leggen.als je keuken tussen twee wanden zit heb je hier geen probleem mee. Ik zou dit iig volgende keer zelf anders proberen te monteren dan dat Ikea voorschrijft, want onze vrijstaande apparaten kast vind ik zo minder mooi.

Random image van Google die het probleem toont; Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/c14ba7a3-876c-477e-b011-8f1c8b429fba.jpg
Prijs en vanwege het feit dat je niet afgezet wordt waren voor mij destijds de doorslaggevende factoren.

Heb er zelf een smeg 100cm inductie kookplaat en oven instaan omdat die van Ikea idd erg klein zijn

[ Voor 25% gewijzigd door BCC op 22-07-2019 23:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Teijgetje
happy killer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:01:
Niet alleen de voeg, ook de tegels moet je inslijpen, maak er reepjes van 0,8-1 cm van. En dan maak je daar weer blokjes van als je hele dikke tegels hebt, dat breekt makkelijker weg.
Het doel is dat je de tegel weg kan tikken met zo min mogelijk geweld.
Slijp ook liever in de beschadigde tegel dan in de voeg, dan heb je minder kans dat je een goede tegel beschadigd.
Voegcement tik je vaak ook gewoon weg (van de goede tegel af gericht tikken), ik gebruik daar een scherpe oude houtbeitel voor, soms kan je ook zachtjes langs de goede tegel slaan om het voegcement weg te tikken, al vergt dat wat ervaring.
En natuurlijk niet te diep slijpen, met een stofkap/slijpkap kan je instellen hoe diep je slijpt en heb je geen stof. Voorbeeld is voor een grote slijptol, ik heb een kleine maar die kan ik niet vinden als link bij Hilti alleen hier helemaal onderaan. Werkt perfect (ook voor gleuven). Wellicht te huur als je zoekt of iets dergelijks.
In de gleufjes kan je een beiteltje of schroevendraaier zetten om te wrikken. Als je mazzel hebt breken die reepjes/blokjes zonder te veel kracht los op de cementlaag. Wrik nooit vanaf een goede tegel(rand), blijf van alle goede randen af. Je hebt een chip voor je het weet.
Ga er niet op slaan om de tegel te breken zoals voorgesteld, grote kans dat je de verwarming beschadigd.
Als je reepjes weggebroken hebt kun je horizontaal met een scherpe beitel de tegel heel voorzichtig wegtikken van de cementlaag zodat je nooit op de mat slaat. Laat de cement zitten.
Eventuele resten kun je met een grove driehoek op een multitool iets vlakken.
Probeer niet de cementlaag weg te schuren, grote kans dat je de mat stukschuurt.die daar ingeplakt zit.

Als je dan heel voorzichtig alleen de tegel hebt weggetikt dan maak je de nieuwe tegel met een gesloten diamantblad op een haakse slijptol dunner. Vloertegels zijn meestal minimaal 8 mm dik, je kan daar best 2 mm afhalen zodat je ruimte krijgt voor een lijmbed. Gewoon met de "vlakke kant" schrapen over de onderkant tot hij overal dun genoeg is.
Dat doe je buiten natuurlijk......tegels verdampen. ;)

En dan proberen vol te verlijmen met een cementgebonden waterdichte lijm. Bijv Eurocol 705.
Maak de geslepen achterkant goed schoon met water en probeer met iets te dunne cementlijm gelijk de bijna goede dikte lijmbed aan te brengen (even droog passen zodat je weet hoe diep je tegel valt zonder lijm, gebruik een plamuurmes om hem omhoog te wippen).
Is je bed veel te dik of dun dan kan je door het plamuurmes in een voeg te zetten onder de tegel met geleidelijke kracht de tegel opwippen/losscheuren uit het lijmbed, evt met een stukje karton op de goede vaste tegelrand. Geen geweldsexplosie, gewoon wat druk zetten tot er vanzelf beweging in komt. Anders kan je tegel breken.
Doordat de voegen open zijn kan je voorzichtig alle kanten op schuiven met de tegel in het lijmbed tot de tegel op hoogte ligt.
Overtollige lijm komt dan in de voeg omhoog, dat krab je uit met een tegelkruisje en maak je gelijk schoon met water.
Minimaal 24 uur laten drogen voor het voegen.

Maar het belangrijkste is dus voorzichtig, voorzichtig, voorzichtig, en nooit geweld.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 23-07-2019 00:29 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BCC schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:54:
Random image van Google die het probleem toont; [Afbeelding]
Ik zie het niet, waar kijk ik naar?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
Een keuken....

;-).
Volgenw mij bedoeld hij de is over steek van het witteblad aan de zijkant tov de onderliggende kastjes. Dit had zonder oversteek gemogen.

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Het blad kan je op maat laten maken, dus dat is een kwestie van het blad een paar cm smaller bestellen.
Ik denk dat BCC doelt op het feit dat de zijbladen (Dit zijn losse panelen, ivm kleurverschil werd ons verteld) minder diep zijn als de kastjes, daardoor staat het zijblad ongeveer 1 cm verder naar achter als de rest van de keuken.

Edit; Je ziet goed wat BCC bedoeld aan de linkerkant op de eerste foto in mn vorige post.De plaat tussen het blad en de hoge kast is minder diep. (Lades en deurtjes moeten nog gesteld worden, vandaar de verschillende afmetingen in de kieren.)

[ Voor 27% gewijzigd door Meelobee op 23-07-2019 08:49 ]

• BCC

BCC

Yes! Het is mooier als de linkerwang verder naar voren komt zodat hij vlak komt te liggen met de voorkant van de lades.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SQQhljFnm7cVslrUNOTWXzFc/medium.jpg

Dat van dat kleurverschil is onzin imho - als je je kastjes ophangt met de bijgeleverde metalenstrip komen ze iets naar voren. Ze moeten gewoon ook wangen leveren die die diezelfde maat breder zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door BCC op 23-07-2019 08:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Wij zijn er achter dat de vloer van de douche niet waterdicht is. Hier zijn we achter gekomen doordat er een voeg gebroken is, en we nu water horen/zien/voelen in de woonkamer (druppels gelukkig, geen stromen).

De badkamer staat alleen nog niet op de planning, wel begin volgend jaar (of eind dit jaar misschien). Verder naar voren kan niet ivm aannemers en een reeds geplande grote reis (australie).

Wat is wijsheid, welke niet mooi hoeft te zijn, maar wel goedkoop;
- tegels eruit tikken, eurocol+kimband, en de goedkoopste tegels er tegenaan?
- tegels eruit tikken, eurocol+kim, en beton ciree?
- beun de haas oplossen door eroverheen een waterdichte coating te smeren?

En gaat dat lukken met een bestaande douchegoot erin?

We gaan al in september met vakantie, dus moet wel even "snel" geregeld worden. Het voordeel is dat we een niet lekkend bad hebben!

• CurlyMo
aergrimm374 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:10:n?
- tegels eruit tikken, eurocol+kim, en beton ciree?
Beton cire zit bij mij niet in het vakje goedkoop. Je moet ook elke ~ 5 jaar de laklaag vernieuwen. Tegels kan je langer laten zitten.

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12 20:26
Teijgetje schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:34:
[...]

Niet alleen de voeg, ook de tegels moet je inslijpen, maak er reepjes van 0,8-1 cm van. En dan maak je daar weer blokjes van als je hele dikke tegels hebt, dat breekt makkelijker weg.
Het doel is dat je de tegel weg kan tikken met zo min mogelijk geweld.
Slijp ook liever in de beschadigde tegel dan in de voeg, dan heb je minder kans dat je een goede tegel beschadigd.
Voegcement tik je vaak ook gewoon weg (van de goede tegel af gericht tikken), ik gebruik daar een scherpe oude houtbeitel voor, soms kan je ook zachtjes langs de goede tegel slaan om het voegcement weg te tikken, al vergt dat wat ervaring.
En natuurlijk niet te diep slijpen, met een stofkap/slijpkap kan je instellen hoe diep je slijpt en heb je geen stof. Voorbeeld is voor een grote slijptol, ik heb een kleine maar die kan ik niet vinden als link bij Hilti alleen hier helemaal onderaan. Werkt perfect (ook voor gleuven). Wellicht te huur als je zoekt of iets dergelijks.
In de gleufjes kan je een beiteltje of schroevendraaier zetten om te wrikken. Als je mazzel hebt breken die reepjes/blokjes zonder te veel kracht los op de cementlaag. Wrik nooit vanaf een goede tegel(rand), blijf van alle goede randen af. Je hebt een chip voor je het weet.
Ga er niet op slaan om de tegel te breken zoals voorgesteld, grote kans dat je de verwarming beschadigd.
Als je reepjes weggebroken hebt kun je horizontaal met een scherpe beitel de tegel heel voorzichtig wegtikken van de cementlaag zodat je nooit op de mat slaat. Laat de cement zitten.
Eventuele resten kun je met een grove driehoek op een multitool iets vlakken.
Probeer niet de cementlaag weg te schuren, grote kans dat je de mat stukschuurt.die daar ingeplakt zit.

Als je dan heel voorzichtig alleen de tegel hebt weggetikt dan maak je de nieuwe tegel met een gesloten diamantblad op een haakse slijptol dunner. Vloertegels zijn meestal minimaal 8 mm dik, je kan daar best 2 mm afhalen zodat je ruimte krijgt voor een lijmbed. Gewoon met de "vlakke kant" schrapen over de onderkant tot hij overal dun genoeg is.
Dat doe je buiten natuurlijk......tegels verdampen. ;)

En dan proberen vol te verlijmen met een cementgebonden waterdichte lijm. Bijv Eurocol 705.
Maak de geslepen achterkant goed schoon met water en probeer met iets te dunne cementlijm gelijk de bijna goede dikte lijmbed aan te brengen (even droog passen zodat je weet hoe diep je tegel valt zonder lijm, gebruik een plamuurmes om hem omhoog te wippen).
Is je bed veel te dik of dun dan kan je door het plamuurmes in een voeg te zetten onder de tegel met geleidelijke kracht de tegel opwippen/losscheuren uit het lijmbed, evt met een stukje karton op de goede vaste tegelrand. Geen geweldsexplosie, gewoon wat druk zetten tot er vanzelf beweging in komt. Anders kan je tegel breken.
Doordat de voegen open zijn kan je voorzichtig alle kanten op schuiven met de tegel in het lijmbed tot de tegel op hoogte ligt.
Overtollige lijm komt dan in de voeg omhoog, dat krab je uit met een tegelkruisje en maak je gelijk schoon met water.
Minimaal 24 uur laten drogen voor het voegen.

Maar het belangrijkste is dus voorzichtig, voorzichtig, voorzichtig, en nooit geweld.
Bedankt voor de uitleg, we gaan even kijken of we het zelf gaan proberen of toch gaan uitbesteden.

• aergrimm
CurlyMo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Beton cire zit bij mij niet in het vakje goedkoop. Je moet ook elke ~ 5 jaar de laklaag vernieuwen. Tegels kan je langer laten zitten.
Heb inderdaad even gekeken, laten tegel is inderdaad een stuk goedkoper. En 5 jaar gaat het niet blijven zitten, maximaal een jaartje. Maar wil het de winter mee kunnen overleven, dan ben ik blij.

En ja, het is een dèsinvestering, maar wil even dat het stopt met lekken. We hebben al vocht-trauma's genoeg |:( 8)7

Dus gewoon tegels eruit, dichtsmeren, tegels erin, klaar!

• CurlyMo
aergrimm374 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Heb inderdaad even gekeken, laten tegel is inderdaad een stuk goedkoper. En 5 jaar gaat het niet blijven zitten, maximaal een jaartje. Maar wil het de winter mee kunnen overleven, dan ben ik blij.
Als het een tijdelijke oplossing moet zijn, is een stuk zeil met voldoende opstand dan geen optie?

• aergrimm
CurlyMo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Als het een tijdelijke oplossing moet zijn, is een stuk zeil met voldoende opstand dan geen optie?
Opstand? Die snap ik niet.

Heb er wel aan gedacht om het gewoon vol smeren moet iets van egaliseer, of wat mij betreft Eurocol.
Of er gewoon een douchebak OP te plaatsen, en de afvoer in de douchegoot te hangen.

Momenteel heb ik de twijfelachtige voeg gewoon dichtgekit met sanitair kit, maar er zijn nog wel meer gescheurde voegen. Het water komt ook op een plek in de woonkamer uit, ACHTER de douche. Dus ik heb het idee dat de douchevloer wel waterdicht is, maar dat het water over het randje aan de achterkant eruit komt.

Heb nu een camera op een draadje geleend van een collega, om te kijken of ik in het plafond kan zien waar het water vandaag komt. Het kan namelijk ook nog de afvoer zijn, maar dat betwijfel ik.

• CurlyMo
aergrimm374 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:08:
[...]
Opstand? Die snap ik niet.
Een opstaande rand net als bij een plat dak. Die mag je dan in de douchecabine lekker hoog en in de rest badkamer 30cm o.i.d. Dan creëer je een vijver constructie maar met afvoer. Zo deed ik het toen ik nog anti-kraak woonde en het overal en nergens lekte.

• aergrimm
CurlyMo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Een opstaande rand net als bij een plat dak. Die mag je dan in de douchecabine lekker hoog en in de rest badkamer 30cm o.i.d. Dan creëer je een vijver constructie maar met afvoer. Zo deed ik het toen ik nog anti-kraak woonde en het overal en nergens lekte.
Check, dat wordt plan B!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:40:
Yes! Het is mooier als de linkerwang verder naar voren komt zodat hij vlak komt te liggen met de voorkant van de lades.

[Afbeelding]

Dat van dat kleurverschil is onzin imho - als je je kastjes ophangt met de bijgeleverde metalenstrip komen ze iets naar voren. Ze moeten gewoon ook wangen leveren die die diezelfde maat breder zijn.
hoe zit het met het draaiende kastje naast de wang, heeft deze de ruimte ( voor de wang ) nodig om te kunnen openen? m.a.w. zou de deur aanlopen tegen de wang, mocht deze wel doorsteken?

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Nee dat zou niet aanlopen, de deurtjes blijven binnen de eigen zijkanten bij het openen en sluiten.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tk2V8UoT4LWwJvKEAU55gbS9/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r0upqCVRWY4Q3ilIK1UzlDcz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bvPknYxqa7C2Wzk2c2f166Ce/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1MXrslpupwIomKFkQVLP0RDV/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GEtXQfRGJPszPO112HEBTqpR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/efEtzVrFeXYnwkNCEohx1M3V/thumb.jpg

Ikea pax kast inbouwen, nu nog wat opspuiten met silicone, schilderen en daarna alle legplanken en deuren monteren.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik zou geen silicone gebruiken als je het wilt schilderen.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:45
-Paul- schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:57:
Ik zou geen silicone gebruiken als je het wilt schilderen.
Overschilderbare silicone ?
Gebruikte vroeger soms acrylaat kit maar die barst altijd na een aantal jaar.

Verwijderd

Schilderskit is ook nog een optie.

Beglazingskit dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 13:07 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:07
Wilde mijn laatste projectje even met jullie delen, volgens mij mag dat hier, maar als dit in een eigen topic moet vanwege de omvang hoor ik het graag :) Heb getracht eea wat compacter te houden door het gebruik van quotes.

Project TV-in-de-Tuin
Aanleiding: Betaalbaar TV kijken in de tuin.
Ik heb vorig jaar een terrasoverkapping gebouwd, waar ik sindsdien dan ook graag zoveel mogelijk zit, zeker met dit weer. Ik zat echter toch vaak op een laptop of tablet "TV" te kijken, dat kijkt echter niet zo fijn (voor je nek) en is ook een beetje klein. Mijn broertje kwam toen min of meer als grap met het idee een TV onder de overkapping te maken.

Ik heb me vervolgens een beetje in verdiept en er zijn kant-en-klare TV's te koop die geschikt zijn voor buiten of zelfs vol in de regen mogen hangen. Die zijn echter nogal aan de prijs, in NL vanaf 1500 ongeveer in de kleinste maatjes en/of niet in NL te krijgen. In de VS zijn ze volop verkrijgbaar voor onder de 1000 euro, maar dan heb je weer gedoe met verkeerde stekkers, 110V voedingen, tuners die niet werken, etc. en de verzendkosten waren belachelijk. Aangezien de TV onder de rand komt te hangen en dus 100% droog hangt, alleen in de warme zomermaanden buiten komt te hangen en buiten gebruik van de stroom wordt afgeschakeld hoeft deze niet helemaal IP67 te zijn en gaat het me eigenlijk alleen om insecten die in het apparaat kruipen (letterlijk bugs :+ ) en de condens die ontstaat als het 's-nachts (flink) afkoelt. Ik heb me vervolgens ingelezen in zogenaamde "conformal coatings" waarmee je printplaten e.d. vochtbestendig kunt maken. Een vriend wees me op zijn goeie ervaringen met "plastic spray" genaamd Teslanol, die hij gebruikt in zijn zelfbouw drones. Dus die maar besteld. Bugs zijn buiten te houden met een fijnmazig stoffilter (deze wel regelmatig schoonmaken!) en de circuits zijn dus in te pakken in "plastic-spray".

Zo geschiede, ik heb een mooie warehouse deal van amazon gescoord voor een van de goedkoopste, relatief platte chinese LED-TV toestellen en vervolgens de overige ingrediënten besteld (lijst onderaan) en onderstaand stappenplan gevolgd.
Stap 1: Stroomvoorziening.
Ik heb reeds eerder een aparte B16A groep met een eigen aardlek aangelegd, uitsluitend voor de overkapping. Hier zitten nu 2x 1400 watt terrasverwarmers op aangesloten. Dat is dus nog ruim voldoende voor de aansluitwaarde van de TV (125w), de beugel (60w) en overige apparatuur (40w), zonder echt de 16A op te gaan zoeken. Deze groep wordt door middel van een bestaande klik-aan-klik-uit ACS-3500 mini hoofdschakelaar afgeschakeld als eea niet gebruikt wordt. Hier op heb ik dus nog een extra 4-voudig stopcontact op aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv1.jpg
Stap 2: Monteren van de elektrisch gestuurde beugel:
Eerst heb ik van hetzelfde Douglashout als de overkapping twee balken afgezaagd en deze tussen twee 90 graden gekantelde RVS balkdragers geklemd en met 2 kleine borgschroefjes vastgezet. Zo kan ik de hele beugel makkelijk losmaken en er uit schuiven, zonder dat de schroefverbinding die de beugel draagt op den duur los raakt. Door de balkdragers kon ik de balken ook precies waterpas zetten (anders gaan de draaiende delen slijten), de overkapping zelf loopt namelijk een paar graden af ivm regenwater. Bovenop de beugel kan je het deksel losschroeven en daaronder zit een klein PCB'tje, deze heb ik voorzien van een flinke laag conformal coating in de vorm van blauwkleurig Teslanol. Ik heb hier helaas geen foto van gemaakt, maar het is hetzelfde als verderop voor de PCB's van de TV gedaan wordt. Vervolgens heb ik de beugel vastgeschroeft met RVS houtfretbouten en de TV even "proef gehangen".
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv6.jpg
Stap 3: TV Insect- en condensbestendig maken
Vervolgens heb ik de achterkant van de TV losgeschroeft (tip: doe dit met de klok mee en plak de schroefjes in volgorde vast op een stukje tape). Vervolgens heb ik de printplaten losgeeschroeft, deze TV heeft één hoofdprintplaat met voedingscircuits, een dochterbord dat het paneel aanstuurt en onderaan en aantal langwerpige "brug-pcb's" die het paneel koppelen dmv flatcables. Ik heb eerst de onderkant van de printplaten voorzien van een aantal dikke lagen Teslanol en vervolgens de bovenkant, met extra aandacht voor chips, de transformator en de onderkant van de condensatoren. Omdat ik niet voornemens ben ooit het CI slot te gebruiken (ik heb geen TV-abonnement) heb ik die ook maar meteen helemaal dichtgespoten. Vervolgens heb ik stukjes van het metalen stoffilter op maat geknipt voor iedere ventilatieopening in de behuizing en vervolgens vastgekit met polymax. Waar mogelijk heb ik wat afstand tot de behuizing gecreerd, zodat er wat meer airflow mogelijk blijft. (Tip: Heb iets meer geduld dan ik en wacht tot de zwarte kit ook bezorgd is, je ziet het her en der wel aan de buitenkant nu :X Maar dat is wel zwart weer te schilderen met een penseeltje).

Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv10.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv11.jpg

Vervolgens na 48 uur droogtijd een weer in elkaar geschroeft (loctite gebruikt voor de schroeven met dragende functie richting de VESA mounts, de stroomkabel vervangen door een zwart exemplaar mét aarde. Eéén, we hebben weer beeld, alles werkt gelukkig nog perfect!:

Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv13.jpg
Stap 4: Wegwerken randapparatuur/mediaspelers.
Vervolgens heb ik de kabels (DC voor de beugel, 230V voor stroom v/d TV, dit keer wel met aarde, jack audio, 2x hdmi naar micro-HDMI + contrastekkers ivm kabeldoorvoer), netjes vastgebonden met klitteband en langs de beugel, bovenlangs richting de XXL-lasdoos geleid. Met een speedboor (pro-tip: doe dit eerst zodat je het speedboren wél recht kan doen :+ ) de gaten voor de kleine (14mm) en grote (22mm) kabelwartels gemaakt en eea naar binnen geleid. Daarin zitten in eerste instantie de voeding voor de beugel via een kort verlengsnoertje, nieuwe stekker voor de TV met randaarde, usb-voedingen voor de chromecast en een 2-kanaals APT-X LL bluetooth transmitter aan de buitenkant (die gebruik ik nog wel eens voor andere dingen).

Eerst even testen in proefopstelling met de OEM ethernet en usb-adapter van google voor een chromecast v1. Alles in de lasdoos zit vast met klitteband, dat met een schroefje, ringetje (en met een beetje kit waterdicht) is vastgeschroeft. De voeding voor de BT transmitter bleek niet te passen qua hoogte en ik kwam een stopcontact/USB tekort voor een 2e mediaspeler (raspberry pi met plexBMC). Dus ik heb vervolgens nog een 5-poorts Anker powerport geplaatst die alle 3 makkelijk kan voeden en ook veel minder warmte genereert.

Vervolgens heb ik een stukje van de dakrand verlengd en matchend gebeitst, zodat de TV netjes droog achter een plank hangt en ook totaal niet zichtbaar is vanaf de straat.

Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv14.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv15.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv16.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv17.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/tuintv19.jpg

Filmpje:

Work in progress c.q. to-do:
Helaas worden de mediaspelers toch wat te heet om in een lucht-dichte behuizing op te sluiten. Vooral de chromecast wordt gewoon te heet en gaat na een half uur strepen geven. Deze ga ik dus verplaatsen naar de achterkant van de TV zelf en daarbij de USB- en HDMI-aansluitingen condensbestendig maken met zelf-vulkaniserende tape. Ik overweeg ook de PI te verhuizen naar een waterdichte, metalen behuizing, maar die gaat voorlopig (max 6 uurtjes achter elkaar getest bij 26 graden buitentemp.) eigenlijk wel prima. Ik ga eerst proberen of het met een simpel USB-ventilatortje goed blijft gaan.

De resterende stap is nog het waterdicht maken van de aansluitingen achterop de TV. Ik heb net 2x een rechthoekig "kader" om de aansluitingen heen van zelf-vulkaniserende tape vastgekit (foto's volgen indien gewenst na het afmaken). Daaroverheen kan ik met meerdere lagen tape een volledig dichte rubberen kap maken, zodat ik niet alle poorten helemaal hoef te slopen. De SCART-poort e.d. ga ik wel dichtkitten voor de zekerheid, die zal ik toch nooit gebruiken. Dan gaan we maar zien hoe lang deze TV het volhoudt. Hij gaat omstreeks September weer naar binnen, als hij het een paar zomers volhoudt voor dit geld vind ik het helemaal prima!

De gebruikte beugel is overigens van erg goede kwaliteit, kan tot 32kg dragen (deze TV weegt eerder rond de 1,5kg) maar heeft twee nadelen: 1. het in- en uitklappen duurt ongeveer een minuut. 2. Je kan m programmeren op de aan/uitknop van je TV, zodat je de meegeleverde remote niet hoeft te gebruiken. Echter als je m van de stroom afschakeld is ie na 10min het geheugen kwijt, dus dat werkt niet in deze opstelling. Kan ik wel mee leven verder.
Gebruikte materialen:

De totale kosten van dit uit de hand gelopen grapje :+ bedragen EUR 425,17

Goedkope chinese LED-TV 40" fullHD (EUR 179,56 via warehouse deal):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o09_s01?ie=UTF8&psc=1
Gemotoriseerde plafondbeugel (EUR 138,96):
https://www.amazon.co.uk/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Anker 5-port USB PSU (EUR 21,34):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1
2x Micro-HDMI (M) to HDMI (M) kabel (EUR 5,49):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
2x Verloopstekker Micro-HDMI (F) to HDMI (M) (EUR 6,29):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Zelf-vulkaniserende tape (EUR 7,66):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s01?ie=UTF8&psc=1
Jack-Jack audio kabel (EUR 7,93):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s01?ie=UTF8&psc=1
Metalen (fijn)stoffilter (EUR 5,99):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Kleine kabelwartel, 10 stuks (EUR 9,99):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o08_s01?ie=UTF8&psc=1
Waterdichte doos (EUR 13,19):
https://www.amazon.de/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
Teslanol conformal coating/isoleerlak in spuitbus (EUR 6,99)
https://www.allekabels.nl...pray-beschermingslak.html

Grote wartels en schuko stekkers had ik nog liggen, verkrijgbaar bij je bouwmarkt (stelpost EUR 10).

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 23-07-2019 15:03 ]

All-electric.

• Hmmbob
ronjansen87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
Wilde mijn laatste projectje even met jullie delen, volgens mij mag dat hier, maar als dit in een eigen topic moet vanwege de omvang hoor ik het graag :) Heb getracht eea wat compacter te houden door het gebruik van quotes.

Project TV-in-de-Tuin
Super vet!

is het een idee om je filmpje te Youtuben en dan te embedden?

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 23-07-2019 14:58 ]

• RonJ
Hmmbob schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:58:
[...]
is het een idee om je filmpje te Youtuben en dan te embedden?
Excuus, done!

All-electric.

• Hmmbob
Kijk, dat snapt mijn Android tablet al een stuk beter :+

Super vet, maar Ms Hmmbob geeft nog geen akkoord voor hier ;)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@ronjansen87 mooi gemaakt, maar ik hoop dat je een koptelefoon gebruikt in de tuin. Radio/TV geluid in de tuin vind ik persoonlijk maximaal asociaal.

Die 4x stekkerdoos, hoe heb je die in die buitenbox gemonteerd?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• RonJ
Arjan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:22:
@ronjansen87 mooi gemaakt, maar ik hoop dat je een koptelefoon gebruikt in de tuin. Radio/TV geluid in de tuin vind ik persoonlijk maximaal asociaal.
Oh ik ook hoor! Van mij hoor je buiten zeker geen muziek of tv geluid, een heel enkel feestje waarbij mensen in en uitlopen om te roken daargelaten. Helaas denken niet alle buren daar zo over :X , maar ik ben niet zo van het zeiken en het gebeurd niet veel, dus soit, leven en laten leven. Ik doe het zelf echter niet, daar het me dus ook stoort.

Maar vandaar dus de 2-kanaals bluetooth transmitter (of bij journaal oid ondertitels/tt888). Als de jackaansluiting straks onder het rubber zit krijg je sowieso niet zomaar meer geluid uit de TV, de speakers worden uitgeschakeld als je er een jackplug insteekt. Nu kan je dus met 2 personen kijken, worden dat er meer dan kan ik evt een 2e zender toevoegen of een draagbare bluetooth speaker pairen. Maargoed, de enige keer dat ik meer dan twee personen persé hier TV zou willen kijken is met de F1 of een voetbalfinale, maar dan zitten beide directe buurmannen er over het algemeen zelf naast, voorzien van een koud biertje :+ (y)
Die 4x stekkerdoos, hoe heb je die in die buitenbox gemonteerd?
Er zit een soort kunststof frame onder, via de montagegaten daarin heb ik eerst gaatjes voorgeboord, een flinke klodder kit eronder geplaatst en daarna vastgeschroefd met 25mm schroeven + ringetjes in de bodem. De kans dat er van bovenaf iets inloopt is sowieso heel klein, er zit een 22mm daklat boven, daarbovenop nog eens 3cm PIR-isolatie met folie bovenop (tegen condens aan de onderkant), dat waterdicht is ge-taped rondom en daaroverheen ligt weer EPDM. Zie het dus niet zo snel lekken, maar dan nog is de lasdoos waterdicht gemonteerd van bovenaf.

All-electric.

• ThinkPad
@ronjansen87 Ik denk dat je je veel te druk maakt om het waterbestendig maken van de TV.
Heb al meerdere jaren een IP-cam die bedoeld is voor binnen (D-Link DCS-930L) buiten onder een carport hangen. Hij hangt droog, maar heeft al flinke hoosbuien (vochtig), winters met vorst (koud), zomers met hittegolven (warmte) meegemaakt en werkt nog altijd zonder problemen.

Als hij maar droog hangt dan ben je al voor 95% zeker dat er niets mee gebeurt. Als je de stroom erop laat staan dan blijft de elektronica ook wel een beetje warm en zal er niet zo gauw condens ontstaan. Door de warmte vinden insecten het waarschijnlijk wel een fijn nestje, maar ook dat vind ik niet zo spannend.
Waar je wel last van zou kunnen krijgen is dat metalen aansluitingen wat gaan roesten. Je zou evt. een dun laagje WD40 o.i.d. erop kunnen spuiten zodat de metalen onderdelen wat vettig zijn en niet zo snel roesten.

Zoals je zelf al hebt gemerkt loop je juist tegen problemen aan als je alles hermetisch afsluit, de warmte kan dan niet meer weg :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2019 15:47 ]

• RonJ
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:44:
@ronjansen87 Ik denk dat je je veel te druk maakt om het waterbestendig maken van de TV.
Heb al meerdere jaren een IP-cam die bedoeld is voor binnen (D-Link DCS-930L) buiten onder een carport hangen. Hij hangt droog, maar heeft al flinke hoosbuien (vochtig), winters met vorst (koud), zomers met hittegolven (warmte) meegemaakt en werkt nog altijd zonder problemen.

Als hij maar droog hangt dan ben je al voor 95% zeker dat er niets mee gebeurt. Als je de stroom erop laat staan dan blijft de elektronica ook wel een beetje warm en zal er niet zo gauw condens ontstaan. Door de warmte vinden insecten het waarschijnlijk wel een fijn nestje, maar ook dat vind ik niet zo spannend.
Waar je wel last van zou kunnen krijgen is dat metalen aansluitingen wat gaan roesten. Je zou evt. een dun laagje WD40 o.i.d. erop kunnen spuiten zodat de metalen onderdelen wat vettig zijn en niet zo snel roesten.

Zoals je zelf al hebt gemerkt loop je juist tegen problemen aan als je alles hermetisch afsluit, de warmte kan dan niet meer weg :)
Daar heb je misschien ook wel helemaal gelijk in en de warmte van het stand-by verbruik als counter voor condens had ik nog niet over nagedacht. Dank. Maar toch, ik laat überhaupt liever geen netstroom staan op outdoor dingen, zeker wat er totaal niet voor gemaakt is zoals usb-voedingen. Er zit ook wel verschil in hoe een Chinese prijsknaller voedingen en PCB's (laat) maken en fabrikanten als D-link. Die bordjes zijn, ook voor indoor spul, meestal wel gecoat.

Maar ach, de conformal coating kan verder geen kwaad en is redelijk warmtegeleidend (en -bestendig tot ver boven de 200 graden). Voor die paar euro en 2 uurtjes werk, met daarbij vervolgens peace of mind is me ook wat waard. Ik overweeg nog wel de achterkant wit te spuiten ipv zwart, dan warmt de boel niet meer zo op in de zon. Hoewel tot op heden eea zelfs met deze temperaturen gewoon goed gaat. De Pi, ietsje ondergeklokt en voorzien van heatsinks gaat voorlopig prima in de dichte lasdoos. Ik kan ook niet echt waterdichte pi-behuizingen vinden, ik zie vooral veel projecten waar de Pi in een lasdoos zit en dat gaat over het algemeen gewoon goed.

Wat wel een ding is, je kan LCD-schermen gewoon niet buiten laten hangen zodra het gaat vriezen. Het scherm (gevuld met vloeibare kristallen ;) ) barst dan gewoon bij de eerste vorst. Een buurman heeft 'm een paar jaar terug een keer in de camper laten staan 's-winters en daar was werkelijk niets van het display over.

All-electric.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:29
Afgelopen zaterdag 6 eikenhouten wagonplanken gaan halen voor een nieuwe eettafel in ons nieuwe huis.

wagonski plankski

Maar met de hand schaven is toch niet te doen (al helemaal niet met dit weer)
Heb zojuist de goedkoopste vlak/vandiktebank van Scheppach/HMS besteld bij gereedschapcentrum om te kijken of ik de planken 'enigzins' een beetje bij elkaar kan krijgen.

Ben de afgelopen tijd een beetje los gegaan met de aanschaf van gereedschap onder het mom van "heb ik nodig als we x,y,z willen maken", heb zo ongeveer het complete essentiele 18V gereedschap van makita gekocht. Invalzaag, kantenfrees, lamellenfrees, excenter schuurmachine en een 230V afkortzaag.

Wordt alleen een dure eettafel zo met dat nieuwgekochte gereedschap :P

discogs

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12 10:29
@loewie1984 dat gereedschap schrijf je af over meerdere projecten... Als je gaat redeneren zoals je nu doet, mag je nooit meer gereedschap kopen/zelf iets maken van Mrs Loewie

• loewie1984
Wist ik wel ;)

Hopelijk heb ik er 10 jaar+ plezier van

discogs

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:13
Inmiddels ook weer wat verder met het aftimmeren van onze dakkapel:
Dakkapel net gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I7tOJzB.jpg

Dan nu de schotjes afgewerkt, daarna kan er een vensterbank op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PxiLh1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hg7iJoT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bRy1FNs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rdr8X3l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W7kvxed.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mTW3KLv.jpg

Uiteraard dit alles nog netjes afwerken d.m.v plamuren, schuren, plamuren schuren x24. Daarna verven.

Dan nu het dak nog, elektra voor spotjes inmiddels aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Oo8XIP.jpg

En nog een vraagje, hoe werk ik die zijkant van het kozijn weg? Gewoon een strip dun MDF eroverheen? Of gaat dan anders normaal?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1WDndpT.jpg

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik heb een vraagje over een mogelijke uitbouw aan de achterkant van onze pas gekochte rijtjeshuis.
Dit zou vergunningsvrij tot 4 meter mogen gebeuren en we dachten aan 2 meter in ons geval. De buren verderop hebben het ook zag ik.

Ik lees dat ik toestemming van de buren nodig heb over de muur en erfgrens en dat ze hier voor moeten tekenen.
Hoe ziet zo n toestemmingsdocument eigenlijk uit? Wat moet hier precies in staan?

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 23-07-2019 22:46 ]

• _JGC_
@Goofyduck384 ik zie pir aan de binnenkant van je plafond, is er een reden waarom je met een nieuwe dakkapel niet met een omgekeerd dak werkt? of isoleer je nu aan 2 kanten?

Zijkant van kozijn kan je afwerken met stripje. MDF kan, maar er zijn ook kunststof profielen die je erop kunt kitten.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BCC schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:40:

[Afbeelding]
Dat zal dan van het model kast afhangen. Ik heb ook kasten van Ikea in de keuken, en die zijn op de zijkanten afgewerkt met afdekpanelen. Die moest ik zelf op maat zagen heb ik oversized gekocht zodat ik ze zelf op maat kon zagen, en komen dus ook mooi gelijk met de ladefronten.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 23-07-2019 23:27 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

com2,1ghz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:46:
Ik heb een vraagje over een mogelijke uitbouw aan de achterkant van onze pas gekochte rijtjeshuis.
Dit zou vergunningsvrij tot 4 meter mogen gebeuren en we dachten aan 2 meter in ons geval. De buren verderop hebben het ook zag ik.

Ik lees dat ik toestemming van de buren nodig heb over de muur en erfgrens en dat ze hier voor moeten tekenen.
Hoe ziet zo n toestemmingsdocument eigenlijk uit? Wat moet hier precies in staan?
Kijk eens in je koopcontract of daar niets over in staat.
Maar die toestemming heb je niet nodig van je buren. Het is fijn als ze er geen problemen mee hebben, maar zolang je op jouw terrein blijft hebben ze niets te zeggen.
Wil je de aanbouw zo plaatsen dat de buren in de toekomst aan kunnen sluiten op jouw aanbouw en dus de dragende muur op de perceelsgrens komt te staan, dan zal je naar de notaris moeten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
PaT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Kijk eens in je koopcontract of daar niets over in staat.
Maar die toestemming heb je niet nodig van je buren. Het is fijn als ze er geen problemen mee hebben, maar zolang je op jouw terrein blijft hebben ze niets te zeggen.
Wil je de aanbouw zo plaatsen dat de buren in de toekomst aan kunnen sluiten op jouw aanbouw en dus de dragende muur op de perceelsgrens komt te staan, dan zal je naar de notaris moeten.
Het koopcontract wordt vanmiddag pas getekend :9 Ik zal er naar kijken 8)

• BCC

BCC

Slonzo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:18:
[...]

Dat zal dan van het model kast afhangen. Ik heb ook kasten van Ikea in de keuken, en die zijn op de zijkanten afgewerkt met afdekpanelen. Die moest ik zelf op maat zagen heb ik oversized gekocht zodat ik ze zelf op maat kon zagen, en komen dus ook mooi gelijk met de ladefronten.
Ja maar dat is niet de normale manier om het te doen :) en je kan een apparaat kast wand bijvoorbeeld niet oversized krijgen volgens mij. Iig niet in de walnoot serie die ik heb.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:13
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:49:
@Goofyduck384 ik zie pir aan de binnenkant van je plafond, is er een reden waarom je met een nieuwe dakkapel niet met een omgekeerd dak werkt? of isoleer je nu aan 2 kanten?

Zijkant van kozijn kan je afwerken met stripje. MDF kan, maar er zijn ook kunststof profielen die je erop kunt kitten.
Geen idee. Hij is zo opgeleverd, hoefde verder niet geïsoleerd te worden. Alleen aftimmeren met gipsplaten of MDF.
Bedankt voor de tip voor de profielen. Waar haal ik die? Gewone bouwmarkt?

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12 21:55
loewie1984 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:36:
Afgelopen zaterdag 6 eikenhouten wagonplanken gaan halen voor een nieuwe eettafel in ons nieuwe huis.

[Afbeelding: wagonski plankski]

Maar met de hand schaven is toch niet te doen (al helemaal niet met dit weer)
Heb zojuist de goedkoopste vlak/vandiktebank van Scheppach/HMS besteld bij gereedschapcentrum om te kijken of ik de planken 'enigzins' een beetje bij elkaar kan krijgen.

Ben de afgelopen tijd een beetje los gegaan met de aanschaf van gereedschap onder het mom van "heb ik nodig als we x,y,z willen maken", heb zo ongeveer het complete essentiele 18V gereedschap van makita gekocht. Invalzaag, kantenfrees, lamellenfrees, excenter schuurmachine en een 230V afkortzaag.

Wordt alleen een dure eettafel zo met dat nieuwgekochte gereedschap :P
Het kan, maar daar is ook alles mee gezegd. Die kleinere machines hebben niet de power om dingen als eiken te schaven. Ik heb een tijdje terug eens een eiken bureau gemaakt met planken van ruim 3 meter bij 20cm breed. Dat is onmogelijk op zo een kleine machine. Ik ben toen naar een aannemer uit te buurt gegaan en heb het daar laten schaven. Dat kost hun 10 minuten, zelf ben je daar dagen mee bezig ivm oververhitting van je machine en de minimale hoeveelheid die je er per keer kan afschaven! :9

Ik spreek uit ervaring, zelf heb ik namelijk deze: https://www.hbm-machines....k-en-vandiktebank-model-2

Wel leuk projectje though! :)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Minaaj schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Het is echt een huge elektrische boiler. (werd onderverhuurd(3inwoners) Niet al te oud als ik de verkoper mag geloven maar voor mij in mijn eentje zeker overkill. Plus het kan ook wel wat mooier en verstopt in een kastje dat klopt.

Ik kan nog niet in de woning dus niet veel informatie over de boiler zelf. Dit heeft echter nog niet zo veel prioriteit. Afvoer zelf heeft meer prioriteit dan het totaal vervangen.

[Afbeelding]

Bij vervangen denk ik echter dat de positie ook niet meer overeenkomt.
Bij de boiler in mijn vorige appartement moest er een speciale kraan aan worden gemonteerd die eventuele condens en overdruk apart kon afvoeren, dus niet een normale kraan zoals aan jouw boiler zit. Deze had een ventiel o.i.d. onder een soort klok bovenop zitten en een apart buisje om condens te kunnen druppelen.

• _JGC_
Goofyduck384 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:31:
[...]

Geen idee. Hij is zo opgeleverd, hoefde verder niet geïsoleerd te worden. Alleen aftimmeren met gipsplaten of MDF.
Bedankt voor de tip voor de profielen. Waar haal ik die? Gewone bouwmarkt?
Bij mij heeft de kunststofboer die dingen erop gekit. Volgens offerte zouden ze afwerken met mdf plint, maar ze hebben kunststof strips gebruikt. Ziet er ook veel mooier uit.

• loewie1984
merijntjuh schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Het kan, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wel leuk projectje though! :)
Ik zat te twijfelen hierover of ik het wel moest doen. Maar vind maar eens iemand (in mijn geval omgeving vliegveld Beek / Maastricht)

280 euro is veel geld voor een apparaat wat zijn werk dan niet goed doet. Aan de andere kant als ik een vlak/vandiktebank wil kopen die het wel goed doet moet ik meer geld neertellen.

Zou niet weten hoe ik het anders recht ga krijgen, had nog gedacht met de invalzaag en liniaal erlangs maar dan heb ik straks te veel snijverlies.

Met een vandiktebank kan je er steeds 1mm vanaf halen.

edit: er zijn er wel een paar in de buurt. Ik ga bellen..

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 24-07-2019 12:34 ]

discogs

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04
Is de bouwvak nog steeds een dingetje in de loodgieterswereld? Ik zoek een loodgieter die een leiding kan bevriezen en een extra radiator aansluiten.. niemand reageer.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
LED-Maniak schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:02:
Is de bouwvak nog steeds een dingetje in de loodgieterswereld? Ik zoek een loodgieter die een leiding kan bevriezen en een extra radiator aansluiten.. niemand reageer.
En als je er nu is eentje zoekt die gewoon het circuit leeg haalt en dan een radiator aansluit?
Dat lijkt mij een grotere kans van slagen.

• LED-Maniak
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:06:
[...]

En als je er nu is eentje zoekt die gewoon het circuit leeg haalt en dan een radiator aansluit?
Dat lijkt mij een grotere kans van slagen.
Gaat om een blokverwarming, gedeeld met 14 verdiepingen. Dus dat kan helaas niet

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

LED-Maniak schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:14:
[...]

Gaat om een blokverwarming, gedeeld met 14 verdiepingen. Dus dat kan helaas niet
Laat er dan meteen een aan en afvoerkraan tussen zetten waar je leidingen binnen komen. Wel zo handig.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:05

A13X

Dude

[...]

Bouwvak is zeker nog een dingetje, maar geen enkele loodgieter zal staan te springen om een leiding te bevriezen. Zeker niet als er 14 verdiepingen achter hangen en geen mogelijkheid tot afsluiten, en dan is het nog de vraag of je laag of hoog zit. Hoe lager hoe groter de statische druk die er bovenstaat te drukken.

Ijspropen schieten nog wel eens los, bij voorkeur doe je het dus ook in een bocht. Maar als hij bij jouw losschiet krijg je wel een bak water waar je bang van word.

Awesome

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02
[...]

En als je nu zelf zo'n bevriezingsset in handen hebt, zou je het dan zelf doen?

Bv https://www.boels.nl/hure...ereedschap/bevriezingsset

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Laat er dan meteen een aan en afvoerkraan tussen zetten waar je leidingen binnen komen. Wel zo handig.
Zit er tussen, maar is kapot. 8)7
Raym09 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Bouwvak is zeker nog een dingetje, maar geen enkele loodgieter zal staan te springen om een leiding te bevriezen. Zeker niet als er 14 verdiepingen achter hangen en geen mogelijkheid tot afsluiten, en dan is het nog de vraag of je laag of hoog zit. Hoe lager hoe groter de statische druk die er bovenstaat te drukken.

Ijspropen schieten nog wel eens los, bij voorkeur doe je het dus ook in een bocht. Maar als hij bij jouw losschiet krijg je wel een bak water waar je bang van word.
Het is op de 14e verdieping en de blokverwarming staat met dit weer uit, dus je hebt alleen te maken met de statische druk. Loopt lijkt mij verder niet veel leeg als je het open maakt.

Blijkbaar hebben ze genoeg ander werk. Heb nummer 6 aangeschreven. Ze reageren niet eens. 8)7
Goof2000 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:32:
[...]

En als je nu zelf zo'n bevriezingsset in handen hebt, zou je het dan zelf doen?

Bv https://www.boels.nl/hure...ereedschap/bevriezingsset
Ik denk niet dat ik die verantwoordelijkheid aandurf. Misschien het bevriezen en open zagen wel, maar het weer vast lassen kan ik zelf niet.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 25-07-2019 16:28 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stap 1: Stroomvoorziening. --> was het niet handiger geweest om de invoer van de elektra kabel van onderen te doen ? ;) zodat water er nooit in kan lopen ?

voor de rest mooi hoor

Tja vanalles

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:54

wontcachme

You catch me? No you wont

Heeft iemand in dit topic ervaring met zelf een bed in elkaar klussen? Ik zit steeds meer te denken om dit te gaan proberen ivm met eisen voor een bed. Nu heb ik weinig kluservaring (en niet met hout), dus ben ik aan het ontwerpen geslagen ipv gelijk doen.

Mijn bedeisen:
  • Bedmaat: 220x90 (wellicht 100)
  • Vrij hoog bed. Qua hoogte vermoed ik 40 tot 50cm (exclusief matras)
  • Luchtig. Dit ivm met huisstofmijtallergie en dat ik het snel warm heb
  • Stevig & sterk ivm overgewicht
  • Ik ben uitgegaan van veel gebruikte geschaafde vurenhout qua houtmaten
Momenteel heb ik een boxspring uit 2006, maar die is eigenlijk gewoon op. Gewoon een bed kopen kan, alleen veel voldoen er niet aan mijn eisen. Dus ik dacht eens of ik wellicht zelf zou kunnen maken.

Mijn idee:
BedProject
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qTnMssK8jxT7lcGq8aYfF4lw/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5E8xerBNCYRJmiebJ0564Gwj/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RqSVCZ0vf1R93hZeTc6xwX37/thumb.png

Alle vierkante balken heb ik ontworpen met 93x93mm in gedachte. De poten zullen aan elkaar worden gezet met schroeven en waarschijnlijk nog ijzeren plaatjes aan de buitenkant. De "90cm breedteverbinders" wil ik aan de poten vastzetten met per poot 1 grote slotbout (icm een inslagmoer) en enkele losse schroeven ernaast. De "lengteverbinders" (die het hoofdeind met voeteneind verbind) wil ik op dezelfde manier vastzetten, alleen zonder de losse schroeven. Dit zodat het bed nog redelijk af te breken is. De lattenbodem had ik nu 15x een houten balk van 44x98. Dit leunt overal op de rand en in het midden op een balk dus ze overbruggen maar 40cm in de lucht.

Tussen elke hout-op-hout koppeling wil ik ook een 1mm rubberen matje plaatsen tegen kraken en onder en om de lattenbodem ongeveer 5mm. Daardoor zal de maat van het bed nog iets groter worden, maar dat vergeet ik niet.

Voor de stabiliteit heb ik aan drie kanten (behalve de voorkant) halverwege de staanders nog een 18x150 lat zitten en de matras zal in een bak vallen met een 5cm rand tegen glijden (de rand is op 2 van de 3 foto's aan één kant verwijderd). Deze latten schroef ik vast en aan de binnenkant nog wat hoekprofielen voor extra sterkte.

Iemand die meer kijk heeft op werken met hout of dit stevig en stabiel zal zijn? Volgens mij zit er vrij veel ondersteuning overal en geen zeer grote overbruggingen. Of betere bevestigingsmanieren? Alvast heel erg bedankt :)

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• loewie1984
wontcachme schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:16:
Heeft iemand in dit topic ervaring met zelf een bed in elkaar klussen?
Hiero:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AuaaNcsRvTYyPkQSFzqrjZp7/full.jpg

Koste nog geen 75 euro, en ik lig er al 3 jaar lekker en stevig op.

Moet het nog een keer mooi afwerken, maar het is iig functioneel.

edit: het enige wat ik aan mijn ontwerp anders zou doen is de dragende balk in het midden een kwartslag draaien omdat de draagkracht dan groter is.

In jouw ontwerp heb je 3 x 3 poten. (3 achter, 3 midden, 3 voren) je komt in principe prima weg met 5 poten. Dus 1 op elke hoek en 1 in het midden ter ondersteuning van de midden balk.

Omdat je bed maar 90 is zou je wellicht zelfs zonder midden balk/steun kunnen, mits je planken maar stevig genoeg zijn 2cm dik (en bij vuren hout zou ik dan 3 a 4cm aanhouden)

[ Voor 38% gewijzigd door loewie1984 op 26-07-2019 13:15 ]

discogs

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat, met een goed matras heb je al niet eens een hele luxe lattenbodem nodig. Goede stevige latten, kan het matras ook beter zijn werk doen. :) Lig nu al jaren op een M-Line-kloon matras en zo een type bed, ideaal. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• wontcachme

wontcachme

loewie1984 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Hiero:
[Afbeelding]

Koste nog geen 75 euro, en ik lig er al 3 jaar lekker en stevig op.

Moet het nog een keer mooi afwerken, maar het is iig functioneel.

edit: het enige wat ik aan mijn ontwerp anders zou doen is de dragende balk in het midden een kwartslag draaien omdat de draagkracht dan groter is.

In jouw ontwerp heb je 3 x 3 poten. (3 achter, 3 midden, 3 voren) je komt in principe prima weg met 5 poten. Dus 1 op elke hoek en 1 in het midden ter ondersteuning van de midden balk.

Omdat je bed maar 90 is zou je wellicht zelfs zonder midden balk/steun kunnen, mits je planken maar stevig genoeg zijn 2cm dik (en bij vuren hout zou ik dan 3 a 4cm aanhouden)
Nice :)

5 poten dacht ik eerst ook aan, maar ivm het overgewicht leek mij extra stevig wel zo veilig. En daardoor zit er geen 200cm overbrugging in in de lengte, maar ongeveer 100 door de extra middensteun.

De middenbalk zit erin door ervaringen van mijn bed toen ik nog een klein jochie was. Dat was een lattenbodem maar die was van waaibomenhout en brak vaak kapot. Dus qua veiligheid laat ik hem er gewoon in zitten en geeft veel meer stevigheid in het midden.

Welk hout heb jij dat bed van gemaakt? Vuren had ik gekozen omdat dat een van de eerste was die ik tegenkwam :P. Ander hout is eventueel geen probleem.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• loewie1984
Vuren, gewoon bij de Hornbach gehaald.

discogs

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:40
Volgens mij is je constructie zwaar overbemeten. Ik ben geen expert op het gebied van draagkracht en constructieberekening, maar voor mijn gevoel moet je hier echt vele honderden kilo's op kunnen laten steunen.

Mijn afdak van 4 x 2,5 meter in de achtertuin steunt op vier palen douglashout van 10 x 10 cm. En daar durf ik best met een paar stevige kerels op te gaan staan. 17 staanders van 93mm in het vierkant, dat lijkt me wat overdreven...

Punctuality is the politeness of kings

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als je toch helemaal van scratch zelf iets maakt zou je ook nog kunnen kijken of je de maat kan laten aansluiten op een handige set laden voor eronder, bijv van Ikea. Beetje extra opslagruimte kan nooit kwaad.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
LED-Maniak schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:52:
[...]

Zit er tussen, maar is kapot. 8)7

[...]
VVE/Eigenaar van het systeem bellen en die klep laten fixen? En meteen even overleggen over die radiator. Je mag er niet zomaar wijzigingen in aanbrengen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

dreamscape schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:09:
Volgens mij is je constructie zwaar overbemeten. Ik ben geen expert op het gebied van draagkracht en constructieberekening, maar voor mijn gevoel moet je hier echt vele honderden kilo's op kunnen laten steunen.

Mijn afdak van 4 x 2,5 meter in de achtertuin steunt op vier palen douglashout van 10 x 10 cm. En daar durf ik best met een paar stevige kerels op te gaan staan. 17 staanders van 93mm in het vierkant, dat lijkt me wat overdreven...
Volgens mij ook. En als je dit bed opzij wil halen om eronder te stofzuigen, mag je eerst je halve vriendenkring uitnodigen om te helpen tillen ;)

Dat je iets steviger wil dan het gemiddelde Ikea bed snap ik, maar dit is echt too much.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• wontcachme

wontcachme

Valorian schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:36:
Als je toch helemaal van scratch zelf iets maakt zou je ook nog kunnen kijken of je de maat kan laten aansluiten op een handige set laden voor eronder, bijv van Ikea. Beetje extra opslagruimte kan nooit kwaad.
Goed idee idd. Dan niet helemaal laten aansluiten met het bedframe/bodem om te kunnen ademen en wieltjes voor het schoonmaken.Slim idee :)

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat dit aankan. Ik kan een paar dubbele poten wel enkele maken, maar dat ziet er met 93x93mm weer wankel uit voor mijn gevoel. En met dubbele poten is het wel makkelijk om balken op dezelfde hoogte te laten samenkomen. :+
PaT schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Volgens mij ook. En als je dit bed opzij wil halen om eronder te stofzuigen, mag je eerst je halve vriendenkring uitnodigen om te helpen tillen ;)

Dat je iets steviger wil dan het gemiddelde Ikea bed snap ik, maar dit is echt too much.
Ik zal er nog eens over denken dan. Ik heb nog andere ideeen :P

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
wontcachme schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Goed idee idd. Dan niet helemaal laten aansluiten met het bedframe/bodem om te kunnen ademen en....
Nog een tip: kijk of je nog iets van een stofvanger of iets dergelijks tussen bovenzijde la en onderkant bed kan maken, of een la met een bovenkant. Anders wordt het snel erg stoffig daar. Ik heb van die losse bakken onder mijn bed en dat is behoorlijk onhandig, omdat je die eerst ondernhet bed vandaan moet vissen, dan deksel eraf waar berg stof op ligt.

• Hmmbob
wontcachme schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:13:
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat dit aankan. Ik kan een paar dubbele poten wel enkele maken, maar dat ziet er met 93x93mm weer wankel uit voor mijn gevoel.
Heb je al eens onder een metalen bed gekeken op wat voor pootjes je ligt? 4x (93x93mm) is echt prima.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja denk dat de tekening "te grof" is, overbemeten tja .. kan ook keuze zijn kwa vorm geving.

overgens voor opslag zijn er veel leuke DIY idee-en voor bedden met opslag .. https://www.google.com/se..._AUIEigC&biw=1920&bih=937

Overgens stof in/onder je bed moet je niet bang voor zijn.. en opslag eronder tja dichte containers .. al die huidschilvers en haren enzv .. vind het niet fris als je bv kleding eronder legt/hangt. ik zou eerder lucht door het matras ..heen blazen / zuigen ..

@wontcachme de dikte ligt ook aan het materiaal.. maar 44x44mm op 6(1p) of 9(2p) plekken is dik zat. wil je een "massieve" look dan kan je ook planken eromheen timmeren of idd dikke balken kiezen.
belangerijker is dat jij als je op je bed ploft na een dag werken of de oudste beweging .. dat hij dan niet breekt ..

veel bedden hebben een frame van mdf planken met een lat om de bodem vast te houden en paar balkjes op de hoeken .. 2 in het midden zijn dan al voor het zwaar lijvige /heftig gebruikte bed 8)

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 26-07-2019 16:30 ]

Tja vanalles

• wontcachme

wontcachme

Hmmbob schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Heb je al eens onder een metalen bed gekeken op wat voor pootjes je ligt? 4x (93x93mm) is echt prima.
Die staat echter een stuk dichter bij de vloer. Mijn huidige bed heeft pootjes van 8cm hoog. De volgende schat ik dat het 30 tot 40 cm zal worden. Hoe hoger, hoe instabieler heb ik altijd het idee. Daarom dacht ik er meerdere te gebruiken. Maar ik zal eens een ander ontwerp gaan verzinnen. Denk al een manier te hebben om minimaal alle pootjes enkel te maken.

Zal nog eens goed kijken en wellicht wat testen doen met enkele stukken hout die ik in gedachte had. Dit was een eerste idee en nu eens kijken hoe te verfijnen :)

Iedereen alvast bedankt :)

• CurlyMo
@wontcachme @loewie1984 Zelf lang op zo'n soort bed geslapen van de Ikea. Sultan heette die volgens mij. Die had nog iets van een lattenbodem. Maar wat zou ik voor geen goud terug willen nu ik een super-de-luxe lattenbodem + matras heb. Een goede lattenbodem is minstens zo belangrijk als een matras kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

• loewie1984
I beg to differ, maar het kan zo maar een welles/nietes discussie worden. Ik ben het met je eens er zijn grote verschillen tussen bedbodems en matrassen maar ik lig voor mijn gevoel lekker in mijn bed. Slaap 8 uur per dag en wordt zonder pijn in mijn rug wakker. Dat kan op een hastens van 10k of op een houten bedje van 75 piek met een ikea matras van 500 euro en alles tussen die 10k en 100 eu in. Waar jij het lekkerst op ligt is het beste bed voor jou.

Voordeel van een houten bodem is dat de matras meer ondersteuning heeft waardoor het matras harder aan kan voelen (als je dat wil) dan een boxspring

discogs

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12 21:58
Vorig jaar november hebben wij een tuinhuis geplaatst met daarop EPDM dakbedekking.
Onder de dakbedekking zit 4cm PIR vastgemaakt met stalen drukverdeelplaatsjes.

Nu klom ik (voor de hittegolf) eens op het dak en zag dat deze begoorlijk zwaar te leiden had, vooral op de plaats waar wat water kan blijven staan en boven de drukverdeelplaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zbbhtx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/jgp5i8.jpg

Normaal zeggen ze altijd dat epdm lang mee gaat, maar is dit normaal?
Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.