[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.037.591 views

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:05
Hoe simpel kan het zijn, een Ikea schoenenkastje (nog van de vorige bewoners) gepimpt met een simpel plankje (nouja, geolied mahonie, dat dan weer wel):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wi8IKEBh.jpg

Geeft de hal echt een stuk meer sfeer en het meubeltje ziet er in één klap een stuk luxer uit. Stukje mahonie gehaald bij de Arnhemse Fijnhouthandel, geschuurd met 240 grit, randjes geschaafd, en ingeolied met Danish Oil (olie + PU in 1). Allen nog vastmaken met een dotje kit of een schroefje aan de onderkant :) .

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-12 16:40
Vraagje aan de handige Tweakers hier,

De zijpanelen van mijn radiatoren zitten bij de onderste aansluiting vast met een klemrozet zoals op deze foto. De bovenste buis-aansluiting zit gewoon los met ruimte om het zijpaneel omhoog te trekken.

Klemrozet

Hoe krijg ik dit zijpaneel los, moet de klemrozet eerst los? zo ja, hoe?

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11 15:50
Heeft iemand misschien alsnog suggesties/ideeën over mijn vraag? ☺️
aevitas1 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 04:38:
[Afbeelding]

Hierboven even de ruimte geschetst...

Ik had een vraag over ons washok, laatst keuken eruit gesloopt en willen hier een washok van maken. Alle aansluitingen e.d. zijn er al, wasmachine staat er al sinds we hier wonen.

Dit is vanaf de zijkant gezien, schuin dak met daarin een opening waar een opberg kast in staat (kun je erin/eruit rollen). Dit is van de oude bewoner en ik vind dit stiekem wel een goede manier om alsnog van dat beetje ruimte gebruik te maken.

Gezien ik altijd veel door denk heb ik het volgende bedacht..

- Ik wil de gehele vloer betegelen dit om met een evt lekkage gezeik te voorkomen icm laminaat.
- Gezien de opening van de ruimte waar de kast in staat de gehele breedte van het huis betreft, denk ik dat een lekkage mocht dit gebeuren nogal een gigantisch drama wordt. Die ruimte is zo'n 6 meter breed.
Ik dacht er dus aan om een 'bak' te maken (gips blokken van 7 cm breed, 8-10 cm hoog en dan betegelen?).

Waarom zoveel moeite doen als je ook een plastic bak bij de praxis kunt kopen? Er zit onderin een klepje, de machine geeft weleens aan geleegt te willen worden (komt een klein slangetje uit) en dit is al lastig genoeg als deze gewoon op de grond staat. Dus dat wordt vrijwel onmogelijk in zo'n plastic bak.

Vervolgens wilde ik de machine op een stevige tafel zetten (zo een die speciaal voor wasmachines gemaakt is), maar ik heb helaas nog geen goede kunnen vinden. Heb er ook aan gedacht zo'n tafeltje in zo'n bak te zetten, maar plastic biedt niet veel weerstand en ik ben bang dat dat ding de halve ruimte doorstuiterd.

Die bak maken kost mij enkel tijd, gipsblokken kosten geen reet. Ik heb alleen geen idee welke materialen ik hiervoor moet gebruiken qua kit. Ik dacht gewoon siliconen kit, blokken met cement op de grond plakken? Is er verder nog iets wat ik evt onderin de bak kan maken om trilling / geluid door trilling zo min mogelijk te maken? Dit omdat wij altijd ' s nachts wassen (komen rond 23u thuis uit werk) en we de buren zo min mogelijk willen hinderen.

Mocht iemand een ander, goed idee hebben dan hoor ik die graag.

EDIT: Heb niet ECHT linker handen maar ben geen ervaren klusser (wel ervaring met betegelen in nieuwbouw woning), de betonnen vloer in de ruimte is niet echt mooi egaal. Is het prima om dit gewoon zo glad mogelijk te strijken met tegel lijm of moet ik dat eerst egaliseren met cement?

Verwijderd

Het Vosje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:24:
Vraagje aan de handige Tweakers hier,

De zijpanelen van mijn radiatoren zitten bij de onderste aansluiting vast met een klemrozet zoals op deze foto. De bovenste buis-aansluiting zit gewoon los met ruimte om het zijpaneel omhoog te trekken.

[Afbeelding: Klemrozet]

Hoe krijg ik dit zijpaneel los, moet de klemrozet eerst los? zo ja, hoe?
Bijij zit het paneel geklemd tussen het rooster, en die aftapkraan. Sls je het rooster afneemt kan je het zijpaneel eruit tillen (omhoog schuiven). Rooster zit bij mij geklemd.

zie ook: YouTube: How to remove central heating radiator covers, to clean behind.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2019 06:49 ]

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Waarom wil je de wasmachine op een tafel? Voor de bereikbaarheid?

Je kunt de bak (opstaande rand) inderdaad van gipsblokken bouwen, gewoon met blokkenlijm. Als je toch de vloer gaat tegelen, kun je opstaande rand meteen meenemen (binnen- en buitenkant). Is het meteen een mooi geheel met de vloer. Neem - indien mogelijk - een afvoertje mee in de bak, als het ware een betegelde douchebak. Bij lekkage of leeg laten lopen van de machine ben je dan meteen het water kwijt.

Ik heb zelf de wasmachines op een rubber mat van ca. 6 mm dik staan (in zo'n plastic bak), dat dempt voldoende.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:16

Reinier

\o/

joerivds schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Je kunt de bak (opstaande rand) inderdaad van gipsblokken bouwen, gewoon met blokkenlijm.
Ik zou dan zelf voor cellenbeton gaan. Dat kan een stuk beter tegen evt. lekwater. Al zou het niet veel uit moeten maken als je het goed waterdicht afwerkt. Verder vind ik ze prettiger te verwerken en je kunt ze in elke bouwmarkt kopen.

Maar misschien bedoelde je al cellenbeton?

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 23:22
Ik zit met een vraagje over opstoken van (nieuw aangelegde) vloervewarming.
De bouw is nu klaar, en binnen is het ca 22 graden dus hoeft de verwarming niet aan. Echter lees ik overal dat de verwarming langzaam vanaf +5 omgevingstemperatuur in stappen van 5 graden per dag moet worden opgehoogd naar +/- 40 graden, dan 1 dag (of langer) stabiel, en dan weer terug met stappen van 5 naar de omgevingstemperatuur.
Echter, als ik dat nu ga doen, moet ik de ketel opstoken en wordt het binnen (behoorlijk) warm verwacht ik.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ter Info; de benedenverdieping heb ik verder geen / weinig verwarmingsmogelijkheden buiten vloerverwarming, dus wachten tot de winter en dan weer laten afkoelen weet ik niet of dat zo comfortabel is.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-12 16:40
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:47:
[...]

Bijij zit het paneel geklemd tussen het rooster, en die aftapkraan. Sls je het rooster afneemt kan je het zijpaneel eruit tillen (omhoog schuiven). Rooster zit bij mij geklemd.

zie ook: YouTube: How to remove central heating radiator covers, to clean behind.
De bovenste buis (waterleiding) zit inderdaad vast zoals op dat filmpje en zou je er zo uit kunnen schuiven. Maar de aftapkraan onderaan zit vast met die klemrozet, die je niet zomaar omhoog kan tillen zo lijkt het zonder die rozet kapot te trekken.

En zo simpel lijkt het ook niet om die rozet eerst los te maken 8)7

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12 10:29
soepah schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:08:
Ik zit met een vraagje over opstoken van (nieuw aangelegde) vloervewarming.
De bouw is nu klaar, en binnen is het ca 22 graden dus hoeft de verwarming niet aan. Echter lees ik overal dat de verwarming langzaam vanaf +5 omgevingstemperatuur in stappen van 5 graden per dag moet worden opgehoogd naar +/- 40 graden, dan 1 dag (of langer) stabiel, en dan weer terug met stappen van 5 naar de omgevingstemperatuur.
Echter, als ik dat nu ga doen, moet ik de ketel opstoken en wordt het binnen (behoorlijk) warm verwacht ik.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ter Info; de benedenverdieping heb ik verder geen / weinig verwarmingsmogelijkheden buiten vloerverwarming, dus wachten tot de winter en dan weer laten afkoelen weet ik niet of dat zo comfortabel is.
Heeft dit niet te maken met het uitharden van je vloer? Volgens mij heeft dit niets met je vloerverwarming te maken, maar met het 'drogen' van je vloer.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 23:22
CappieL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Heeft dit niet te maken met het uitharden van je vloer? Volgens mij heeft dit niets met je vloerverwarming te maken, maar met het 'drogen' van je vloer.
Ik las (o.a. hier: https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol) dat het ook nog met het uitzetten / krimpen van de vloer onder verschillende temperaturen te maken heeft

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• aevitas1
Ik dacht aan zo’n verhoging om 2 redenen; iets beter voor de rug en er zit een klepje aan de voorkant van de wasmachine (onderin) die om de maand open moet omdat we daar water uit moeten laten lopen.

Afvoer dacht ik ook aan, maar ik heb enkel nog een afvoer in de muur zitten op circa 15 cm hoogte (van de keuken) en ik heb geen idee hoe ik dat water ‘omhoog’ laat lopen..
8)7
joerivds schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Waarom wil je de wasmachine op een tafel? Voor de bereikbaarheid?

Je kunt de bak (opstaande rand) inderdaad van gipsblokken bouwen, gewoon met blokkenlijm. Als je toch de vloer gaat tegelen, kun je opstaande rand meteen meenemen (binnen- en buitenkant). Is het meteen een mooi geheel met de vloer. Neem - indien mogelijk - een afvoertje mee in de bak, als het ware een betegelde douchebak. Bij lekkage of leeg laten lopen van de machine ben je dan meteen het water kwijt.

Ik heb zelf de wasmachines op een rubber mat van ca. 6 mm dik staan (in zo'n plastic bak), dat dempt voldoende.
Reinier schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Ik zou dan zelf voor cellenbeton gaan. Dat kan een stuk beter tegen evt. lekwater. Al zou het niet veel uit moeten maken als je het goed waterdicht afwerkt. Verder vind ik ze prettiger te verwerken en je kunt ze in elke bouwmarkt kopen.

Maar misschien bedoelde je al cellenbeton?
Klinkt goed. Hoe werk ik die blokken goed waterdicht af? Betegelen + siliconen kit?

[ Voor 19% gewijzigd door aevitas1 op 10-07-2019 13:16 ]

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

aevitas1 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:12:
Ik dacht aan zo’n verhoging om 2 redenen; iets beter voor de rug en er zit een klepje aan de voorkant die om de maand open moet omdat we daar water uit moeten laten lopen.

Afvoer dacht ik ook aan, maar ik heb enkel nog een afvoer in de muur zitten op circa 15 cm hoogte (van de keuken) en ik heb geen idee hoe ik dat water ‘omhoog’ laat lopen..
8)7

[...]
Afvoer gaat uiteindelijk onder de vloer de woning uit. Je kunt ook een extra afvoer maken en die op de bestaande riolering onder de vloer aansluiten (ervan uitgaande dat je een kruipruimte hebt).

Je kunt de cellenbeton / gipsblokken bak ook hoger maken, met een hogere bodem, zodat dit enerzijds de verhoging is i.v.m. bereikbaarheid en anderzijds om aan te kunnen sluiten op de afvoer in de wand. Je krijgt dan wel een flink blok in het washok.

Edit: net gevonden in een ander topic hier, dit is wat ik bedoel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51330031#51330031

[ Voor 10% gewijzigd door Hulkkonen op 10-07-2019 13:20 ]

• aevitas1
Zoiets zou ik wel willen!

Bedankt. Ik kom er wel uit denk ik, afvoer zou ook moeten lukken op die hoogte. Alleen even zorgen dat het schuin afloopt.
joerivds schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Afvoer gaat uiteindelijk onder de vloer de woning uit. Je kunt ook een extra afvoer maken en die op de bestaande riolering onder de vloer aansluiten (ervan uitgaande dat je een kruipruimte hebt).

Je kunt de cellenbeton / gipsblokken bak ook hoger maken, met een hogere bodem, zodat dit enerzijds de verhoging is i.v.m. bereikbaarheid en anderzijds om aan te kunnen sluiten op de afvoer in de wand. Je krijgt dan wel een flink blok in het washok.

Edit: net gevonden in een ander topic hier, dit is wat ik bedoel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51330031#51330031

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:46

ChillPascal

In the end...

Wij willen graag het plafond van de carport vervangen. De huidige kunststof schrootjes zijn niet al te best meer en daarnaast vind ik het uberhaupt geen gezicht.

Nu zie ik twee mogelijkheden. Vochtbestendige Agnes-platen of gegronde multiplex platen. Het voordeel aan deze laatste is dat de carport nét even breed is als een volle plaat lang is.

Echter vind ik beide opties nogal prijzig, namelijk 20 €/m2 voor het ‘kale’ werk. Daarbij komen dan nog de kosten voor de afwerken, zoals plinten en lak.

Hebben jullie misschien nog andere ideeën?

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:15
Underlayment is een stukkie goedkoper en ook watervast verlijmd. Zeker als je het nog schildert zou dat prima geschikt moeten zijn.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:46

ChillPascal

In the end...

@Steyn_E Volgens mij kun je underlayment niet strak lakken. Of heb je hier andere ervaringen mee?

• Steyn_E
Underlayment heb je in verschillende kwaliteiten. Meestal zijn de "Fins vurenhout" platen het fijnst qua oppervlak. Daar zijn ook geen missende stukken of iets dergelijks uit het oppervlak. Er is een lijstje te vinden met wat alle aanduidingen betekenen, waaronder types die een gesloten dekfineer hebben (al dan niet aan 2 zijden). Dan is het natuurlijk qua oppervlak zeer vergelijkbaar met multiplex. Ander voordeel is dat ze een veer-groef verbinding hebben, da's wel makkelijk werken. Zorg in ieder geval voor stempels, je wil die dingen niet omhoog moeten houden tijdens het schroeven. Qua lakken, je zal ze in ieder geval zelf moeten gronden (althans, ik heb geen voorgegrond underlayment gezien) dus dat moet je nog meerekenen qua prijs, goede grondlak kost iets van 30 of 35 euro/liter (en daar schilder je iets van 12-15m2 mee, 1 laag).

Ik bedacht me ook ineens: Trespa! Dan ben je helemaal van het schilderwerk af.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12 23:07
Knauf drystar panel of iets anders cement gebaseerd?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:44
Vraagje aan de klussers:

Binnenkort zullen we ons nieuwe huis betrekken. Op dit moment bevindt zich in de keuken de volgende radiator:
radiator

Hoeveel vermogen zou deze radiator zijn en hoeveel zal ik nodig hebben om deze te vervangen voor een langwerpige maar smallere design radiator.

Iemand een idee?

discogs

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
@loewie1984 Lijkt mij een redelijk standaard 80x60/80x80 T21 radiator?

K to the KillaZ

• loewie1984
KillaZ schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:54:
@loewie1984 Lijkt mij een redelijk standaard 80x60/80x80 T21 radiator?
Dan zit ik met 1100 watt wel goed. Meer kan weinig kwaad vermoed ik.

discogs

• KillaZ
loewie1984 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:59:
[...]

Dan zit ik met 1100 watt wel goed. Meer kan weinig kwaad vermoed ik.
Meer is altijd beter nietwaar @ThinkPad ;)

K to the KillaZ

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Een grotere met meer vermogen/ander type (T22 / T33) kun je zuiniger mee stoken inderdaad. Om 1100W af te geven hoef je er dan bijv. maar water van 50°C doorheen te jagen ipv. water van 60°C bij wijze van spreken. Daardoor hoeft je ketel minder warmte toe te voegen == minder gasverbruik.

Verwijderd

Wij willen onze garage gaan verbouwen. Daar ligt momenteel een betonnen vloer met een zeil er overheen. Nu is het beton bij de buitendeur op 1m2 licht vochtig. Het is niet de totale 1m2 maar er lijkt op kleine plekken vocht omhoog te komen. Na 1 week keukenrol plaatsen tussen het beton en het zeil is de keukenrol vochtig. Niet echt nat, maar zeker niet droog. Ik kan niet goed achterhalen waar dit door komt. Er loopt wel een CV-leiding rond deze plek maar de druk op de ketel daalt niet zorgwekkend snel (0,1 bar afname per maand/6 weken.

Ik heb hierover een aantal vragen:
- is het een probleem om hier een tegelvloer overheen te leggen?
- zo ja, wat is een goede aanpak? Lek detectie uit laten voeren?
- is er een reële kans dat dit vocht is vanuit de grond?

• ThinkPad
0,1 bar per maand drukverlies vind ik niet normaal. Een goedwerkende installatie zou geen druk moeten verliezen.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Laatst vroeg ik al iets over het weghalen van mijn plinten. Ik heb nu wat foto's gemaakt.
Mij vraag is wat raden jullie aan: Deze plinten weghalen en nieuwe hoge plinten plaatsen, of de plinten laten zitten en overzetplinten gebruiken?

Mijn voorkeur gaat uit naar deze plinten weghalen. Echter ben ik bang dat ik dan hele delen van het stucwerk ga vernielen omdat de muur zo te zien is gestuct met de plinten nog op de muur.

Deze ga ik sowieso laten zitten omdat hij echt volledig in de muur valt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BtjMHDS/4.jpg
Nog een waar op het duidelijk te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N1KxJvd/7.jpg

Maar de rest van de plinten steekt wel uit, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fXfXwvg/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JpJTsVd/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Dpbz6x5/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RPxs4dM/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cXzG09w/6.jpg

En hoe kan ik deze het beste weghalen zonder dat ik het stucwerk er af trek? Ik heb zelf het idee om eerst met een stanleymes boven de plinten te snijden, zodat het stucwerk er niet aan plakt, vervolgens een paar schroeven in de plint draaien en daar aan trekken.

Maar misschien is er een betere manier.

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Iemand een idee hoe ik dit repareer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ExfjNTw4W5CLI1ekJilES0R5/full.jpg

Het hout van dit kozijn is gesplijt. In dat stukje kale hout zat de stop voor de zwaaiarm. Door de scheur zitten de schroeven ook niet meer goed vast.

Hoe kan ik dit nu het beste repareren? Eerst houtlijm en daarna een RVS schroef?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Schoonmaken, schuren, eventueel opvullen, 2 componenten lijm/kit of vergelijkbaar, klemmen en dan weer schilderen.

En meteen die oude tochtstrips verwijderen en vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 11:15 ]

• ThinkPad
@miicker Als je een multitool hebt kun je in de voorzijde van de plint een schuine zaagsnede maken (/ of \). Dan kun je een oude schroevendraaier/breekijzertje in die zaagsnede zetten en veel kracht zetten, maar krijg je geen beschadiging op je muur (van het hefboom effect van schroevendraaier/breekijzertje wat je anders op je muur zou afzetten).
Daarna de opening opvullen met stuc achtig spul. Is alleen lastig om dat korrel effect er weer in te krijgen.

Je maakt een schuine zaagsnede ipv een rechte zodat de plint ook ruimte heeft om omhoog gewipt te worden.

Op die manier heb ik ook een keer een liggende glaslat verwijderd die klem zat tussen de glaslatten links en rechts, werkte perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2019 11:20 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@ThinkPad thanks voor de tips. Ik ga de vloer ook vervangen, dus denk dat het sowieso makkelijker zal zijn om de plinten weg te halen als de vloer er uit is, dan hoef ik ze minder omhoog te wippen

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@miicker
Ik zou ze inderdaad ook weghalen. Met overzetplinten heb ik zelf slechte ervaringen, de sparing in de achterkant is altijd anders dan je plint.

Inderdaad aan de bovenzijde lossnijden. Als je nieuwe plinten hoger zijn dan de huidige, is het niet zo erg als er iets van het stucwerk beschadigd raakt. Voor het losmaken kun je ook een afsteekmes gebruiken (plamuurmes, maar dan steviger). Of een platte koevoet.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:10:
[Afbeelding]

Het hout van dit kozijn is gesplijt. In dat stukje kale hout zat de stop voor de zwaaiarm. Door de scheur zitten de schroeven ook niet meer goed vast.

Hoe kan ik dit nu het beste repareren? Eerst houtlijm en daarna een RVS schroef?
De scheur loopt door (naar boven) = beweging in de constructie ?

Is het wellicht beter om te vervangen door hardhout, en tegelijkertijd bekijken bij het verwijderen of de constructie eromheen geen sporen van rot oid bevat ?

je kan wel kit/epoxy/lijm er in spuiten en dan schroeven of klemmen maar dat lost de oorzaak in mijn optiek niet op. (bv klemmend raam)

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:33:
[...]

De scheur loopt door (naar boven) = beweging in de constructie ?
Ik denk dat dat twee losstaande zaken zijn eerlijk gezegd. Maandag komt de schilder dus ik zal hem ook wel even vragen.
Is het wellicht beter om te vervangen door hardhout, en tegelijkertijd bekijken bij het verwijderen of de constructie eromheen geen sporen van rot oid bevat ?
Ik weet niet hoe het kozijn is opgebouwd om dit zomaar te vervangen door een latje hardhout.
je kan wel kit/epoxy/lijm er in spuiten en dan schroeven of klemmen maar dat lost de oorzaak in mijn optiek niet op. (bv klemmend raam)
Raam klemt niet :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat dat twee losstaande zaken zijn eerlijk gezegd. Maandag komt de schilder dus ik zal hem ook wel even vragen.

[...]

Ik weet niet hoe het kozijn is opgebouwd om dit zomaar te vervangen door een latje hardhout.

[...]

Raam klemt niet :)
latje ??? hmmm balkje eerder, maar goed de foto laat helaas te weinig zien om uberhaupt iets zinnigs te zeggen ja het is gespleten ..

Wat ik meer bedoelde is dat je uit moet zoeken of dit ouderdom, slecht onderhoud of weet ik veel .. is ..
omdat wederom de foto bar weinig laat zien ... kan ik niet eens zeggen of het bv "goedkoper" is om bv het geheel gewoon te vervangen door "nieuw" (en er zijn anderen die dat wellicht beter kunnen zeggen, al zou de foto beter zijn ;))

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:01:
[...]
Wat ik meer bedoelde is dat je uit moet zoeken of dit ouderdom, slecht onderhoud of weet ik veel .. is ..
omdat wederom de foto bar weinig laat zien ...
Wat wil je op de foto zien?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:46:
[...]

Wat wil je op de foto zien?
als ik een foto's maak dan helpt het om het in de volgende stappen te doen
- overzicht (groot)
- locatie(s) aangegeven op de foto / of kleiner overzicht..
- ingezoomt op "locaties"

maar ja hoe lang zit het raam er al in enzv, had je dat erbij gezet ? is het van vorig jaar of 35 jaar oud oid ..
en heb je al een beetje rondgeprikt in het hout zelf ?

Tja vanalles

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12 23:04
CeesKees schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Als je mij een DM stuurt heb ik ong. 10.000 bouwtekeningen voor je.
Zit er vast een tussen.
JL-IP(!) schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:41:
[...]

Zou je het erg vinden om die ook met mij te willen delen? :)
Zou iemand deze ook met mij willen delen?

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:05:
[...]

als ik een foto's maak dan helpt het om het in de volgende stappen te doen
- overzicht (groot)
- locatie(s) aangegeven op de foto / of kleiner overzicht..
- ingezoomt op "locaties"
Wellicht kan ik dat beter doen op het moment dat de schilders bezig zijn. Wellicht dat zij het opschuren waardoor ik beter de staat van het hout zie en wellicht dat zij reparatie tips hebben.
maar ja hoe lang zit het raam er al in enzv, had je dat erbij gezet ? is het van vorig jaar of 35 jaar oud oid ..
en heb je al een beetje rondgeprikt in het hout zelf ?
Huis is van ~ 1935 dus vrij lang :p

• KillaZ
Iemand ervaring met unipanel? Heb een mooie brochure waarin staat dat hybrifix voldoende is om de boeidelen te lijmen, maar iets zegt mij dat een rvs brad ook niet onverstandig is.

K to the KillaZ

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 10:25
[Afbeelding]

Ik heb het vermoeden dat de pen waar die arm op beweegt vastgeschroefd is zonder voorboren. Hierdoor zetten de schroeven het hout al flink onder druk. Dat in combinatie met de druk dat zo'n raamuitzetter creëert heeft het hout doen splijten denk ik. Als het al gefikst kan worden, zou ik ook een ander systeem gebruiken om het raam open te doen/houden.

• CurlyMo
Ossi schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:29:
[...]
Als het al gefikst kan worden, zou ik ook een ander systeem gebruiken om het raam open te doen/houden.
Zoals?

Dit is hoe het in het hele huis zit en dat gaat vooralsnog goed.

• Ossi
CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:34:
[...]

Zoals?

Dit is hoe het in het hele huis zit en dat gaat vooralsnog goed.
Ik kan me die dingen nog wel herinneren van vroeger. De arm zat altijd vast op die pen. Je kon m zelf een klein stukje open duwen en als je verder wilde moest dat met die arm waarbij de arm de hefboom is en alle druk op die pen zit. Is dat bij jou ook zo?

Als het raam niet per se ver open hoeft, zou ik zo iets doen: https://www.toolstation.nl/axaflex-raamuitzetter-skg/p33465

Anders zou ik kijken naar zo'n arm waarbij de arm makkelijk los kan van de pen. En jezelf aanleren om zelf het raam open te duwen ipv door de arm het werk te laten doen.

• CurlyMo
Ossi schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:44:
[...]

Ik kan me die dingen nog wel herinneren van vroeger. De arm zat altijd vast op die pen. Je kon m zelf een klein stukje open duwen en als je verder wilde moest dat met die arm waarbij de arm de hefboom is en alle druk op die pen zit. Is dat bij jou ook zo?
Weet niet goed wat je bedoeld. Ander idee wat ik had, als die arm echt het probleem is hier, is deze:
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8897900544030-424-424.jpg

Die zou ik eventueel op alle ramen bovenin vast kunnen maken. Dan wordt je gedwongen om het ramen zelf open en dicht te duwen i.p.v. de zwenk arm te gebruiken.

Maar los van dat wil ik nog steeds graag het kozijn repareren. Eerst maar eens afwachten wat de staat ervan is.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 12-07-2019 20:49 ]

• Ossi
CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:48:
[...]

Die zou ik eventueel op alle ramen bovenin vast kunnen maken. Dan wordt je gedwongen om het ramen zelf open en dicht te duwen i.p.v. de zwenk arm te gebruiken.

Maar los van dat wil ik nog steeds graag het kozijn repareren. Eerst maar eens afwachten wat de staat ervan is.
Daarmee zeg je wat ik bedoel. Het raam openen met zo'n arm geeft heel veel krachten af op de pen in het liggende stuk hout dat gespleten is.

• CurlyMo
Ossi schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:02:
[...]

Daarmee zeg je wat ik bedoel. Het raam openen met zo'n arm geeft heel veel krachten af op de pen in het liggende stuk hout dat gespleten is.
Tuurlijk, dat snapte ik al.

Het is nu eenmaal al gespleten, dus daar moeten we wat mee. De ramen die ik veel open zwenk zal ik snel nieuwe raamuitzetters op zetten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[Afbeelding]

Iets veder openen zodat je het vuil goed uit de scheur kan halen en je het vul product makkelijker kan aanbrengen
Met een stanleymes kom je een heel eind, anders de renovator er even doorheen halen gevolgd door een stofzuiger

Op het momengt dat je de oorzaak (uitzet ijzer) weg neemt hoef je geen schroeven te gebruiken.

vullen met:
https://www.repair-care.nl/product/dry-flex-4-2-in-1/

(geen aandelen, wel een top product)

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Wij gaan op een slaapkamer (laminaat vloer) een sauna van 5m2 plaatsen.
Het liefst bouw ik dit 'los' op. Dwz de sauna op een eigen plateau maken.

Ik zat zelf te denken om bv te beginnen met een OSB onderplaat, daarop tegels en aan de rand van de bak 4 balken waarop de sauna panelen rusten.
Of moet ik daar bovenop eerst nog een waterbestendige gisplaat zetten en die betegelen?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

edit: elektra vraag naar het juiste topic

[ Voor 21% gewijzigd door JBplap op 12-07-2019 22:17 . Reden: 2e vraag afgesplitst naar juiste topic ]

• CurlyMo
Je zal vast eerder wel onderzoek gedaan hebben waar je dit het goedkoopst kan halen :) Care to share?

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12 10:56

BTS

JBplap schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:39:
2e vraag: er moet een krachtgroep naar die kamer. Mag ik via de koof naar begane grond een losse YMVK kabel naar de meterkast leggen? Of moet hieromheen nog een pvc buis (lastig te leggen).
Of met welke kabel zou het wel rechtstreeks mogen?
Wordt net besproken op de laatste pagina:

kabeltjekabel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

www.highflow.nl

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:40:
[...]

Je zal vast eerder wel onderzoek gedaan hebben waar je dit het goedkoopst kan halen :) Care to share?
de laatste keer verfwinkel.nl

maar ik woon bijna naast een bouwmaat, en vaak is het makkelijker even langs te fietsen.. kan je meteen een gratis hamburger ontbijtje of tosti meepakken als je geluk hebt ;)

edit: Het blijft overgens erg lang goed na openen (dopje niet kwijt maken) en je kan er vast nog meer mee fixen, 1930 heeft vast nog meer scheuren ;) (de tube zit overgens maar half vol, het is per inhoudsmaat een prijzig product, vergis je daar niet in)

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 12-07-2019 22:06 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Wellicht kan ik dat beter doen op het moment dat de schilders bezig zijn. Wellicht dat zij het opschuren waardoor ik beter de staat van het hout zie en wellicht dat zij reparatie tips hebben.

[...]

Huis is van ~ 1935 dus vrij lang :p
vervang het frame maar idd ff aan de schilders vragen kan nooit kwaad

Tja vanalles

• CurlyMo
Volgende kwestie. Ons jaren '30 huis heeft op veel plaatsen klapramen zitten met een mooi houten kruis patroon. Het glas dat erin zat hebben we overal laten vervangen door HR++ glas met wienersprossen om het aangezicht van die stijl in ere te houden. Probleem is alleen dat deze ramen geen ruimte laten voor ventilatieroosters, zonder weer afbreuk te doen aan de stijl.

Als alternatief heeft de glaszetter aangeboden roosters te maken in het hout van raam zelf. Nu zijn er dus flinke gleuven gemaakt in het hout van het raam met enige afstand tot het glas voor de luchtdoorvoer. Zoiets dus (kan nu even geen foto maken):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
           <   90cm   >
             < 28cm >
-----------------------------------        -
|        _________________        | -    
|       |_________________|       | 3,5cm  7,5cm
|                                 | _
|   ------------| |------------   |        -
|   |           | |           |   |
|   |___________| |___________|   |
|    ___________   ___________    |
|   ------------| |------------   |
|                                 |
-----------------------------------

Ik vraag me alleen af wat dat met de houtconstructie van het raam doet? Kan die dat zo hebben? Ik had ook niet verwacht dat ze zulke grote gleuven zouden maken. Het ventileert lekker, dat doel is bereikt, maar dat moet niet ten koste gaan de constructie van het raam.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:02:
Volgende kwestie. Ons jaren '30 huis heeft op veel plaatsen klapramen zitten met een mooi houten kruis patroon. Het glas dat erin zat hebben we overal laten vervangen door HR++ glas met wienersprossen om het aangezicht van die stijl in ere te houden. Probleem is alleen dat deze ramen geen ruimte laten voor ventilatieroosters, zonder weer afbreuk te doen aan de stijl.

Als alternatief heeft de glaszetter aangeboden roosters te maken in het hout van raam zelf. Nu zijn er dus flinke gleuven gemaakt in het hout van het raam met enige afstand tot het glas voor de luchtdoorvoer. Zoiets dus (kan nu even geen foto maken):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
           <   90cm   >
             < 28cm >
-----------------------------------        -
|        _________________        | -    
|       |_________________|       | 3,5cm  7,5cm
|                                 | _
|   ------------| |------------   |        -
|   |___________| |___________|   |
|    ___________   ___________    |
|   ------------| |------------   |
-----------------------------------

Ik vraag me alleen af wat dat met de houtconstructie van het raam doet? Kan die dat zo hebben? Ik had ook niet verwacht dat ze zulke grote gleuven zouden maken. Het ventileert lekker, dat doel is bereikt, maar dat moet niet ten koste gaan de constructie van het raam.
is niks over te zeggen omdat je het houtsoort niet vermeld ;) maar de kans is groter voor vocht problemen als je er geen rooster (buiten) hebt .. lijkt mij ..

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:15:
[...]

is niks over te zeggen omdat je het houtsoort niet vermeld ;) maar de kans is groter voor vocht problemen als je er geen rooster (buiten) hebt .. lijkt mij ..
Aan de buitenkant zit een rooster waarmee vocht / regen wordt buitengehouden. Aan de binnenkant zit een afsluitbaar rooster. Beide roosters hebben vliegengaas.

Ramen zijn volgens mij allemaal van hardhout. Het antwoord kan zich overigens ook toespitsen op de wat als het hardhout is en wat als het geen hardhout is :)

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2019 13:21 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Aan de buitenkant zit een rooster waarmee vocht / regen wordt buitengehouden. Aan de binnenkant zit een afsluitbaar rooster. Beide roosters hebben vliegengaas.

Ramen zijn volgens mij allemaal van hardhout. Het antwoord kan zich overigens ook toespitsen op de wat als het hardhout is en wat als het geen hardhout is :)
zo ver gaat mijn kennis niet, maar met hardhout lijkt mij dat je veel minder zorgen hoeft te maken constructief gezien omdat het houtsoort veel "dichter" is dan hout.

Tja vanalles

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik denk dat ik de 'open' kopse kanten van het hout die zijn ontstaan door het maken van het gat zou afwerken met verf of een ander materiaal om ervoor te zorgen dat eventueel vocht niet zo snel in het hout kan trekken.

Daar kun je makkelijk bij door aan de binnenzijde even het rooster te demonteren. Zou mij toch een fijner gevoel geven. Qua constructie denk ik dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. Als ik het goed zie heb je zowel boven als onder het rooster over een breedte van 28cm nog 2 centimeter hout over. Dat lijkt me wel voldoende.

• CurlyMo
Ethiron schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:57:
Ik denk dat ik de 'open' kopse kanten van het hout die zijn ontstaan door het maken van het gat zou afwerken met verf of een ander materiaal om ervoor te zorgen dat eventueel vocht niet zo snel in het hout kan trekken.
Verven lijkt me inderdaad een no-brainer. Schilder komt komende week.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:05
Helaas moet ik me vroegtijdig weer melden in dit topic, had eigenlijk de komende tijd niet veel DIY klussen staan

Jammer genoeg kwam daar gisteren ineens abrupt verandering in
Bij de hevige regenval van gisteren heeft het platte dak van mijn huis het niet kunnen houden, en is het overal gaan lekken met als gevolg, water in de wc, bijkeuken, keuken, hal, berging en een gedeelte woonkamer

Diverse meubels zijn helaas al beschadigd geraakt door het water, de vloer is voor een groot gedeelte naar zijn grootje en de plafonds in nog afwachten tot hoever de vochtplekken doorlopen, en of het gewoon weer opdroogt (gips/stuc plafonds)

Met zoveel mogelijk doeken en een waterstofzuiger geprobeerd zoveel mogelijk de schade te beperken, maar het heeft 4 uur lang blank gestaan :'(
De buren gaven namelijk aan dat ze rond 13:30 uur mijn huis hoorden piepen, wat de rookmelders waren die afgingen omdat er eentje in storing ging (die doet het ook niet meer)

Maargoed, het dak, die moet dus zo snel mogelijk vervangen worden
Gelukkig kwam gisteravond meteen een maat van me kijken en die gaat even een prijs maken voor het vervangen van het dak/zink

Maar de isolatie moet ook allemaal vervangen worden, ik gok zo'n 100mm dik
Nou dacht ik dat zoiets wel geschikt hiervoor is, vooral omdat het met veer en groef is
https://www.isolatiemater...824aecb24bc99745454ca9dbd
Maar is dit wel drukvast genoeg?

Vastzetten met die blikjes en lange schroeven en eventueel wat lijmkit, als de beplating van het dak het overleefd heeft, anders moet er ook nog nieuw underlayment op

Het dak wordt uiteindelijk op deze manier toegepast
Afbeeldingslocatie: https://huisfocus.nl/wp-content/uploads/2014/04/binnenkantisolatieplatdak.jpg

Iemand nog tips waar op te letten?

Heel leuk na 2,5 jaar verbouwen aan het huis :'(

• CurlyMo
@FabianGTI Waarom wil je de platen vastzetten? Als je je platte dak toch goed opvult en de buiten randen met PUR afwerkt dan blijft het toch gewoon zitten?

Verder zie ik geen problemen met je plan.

• Nicoverbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05 12:26
Beste medetweakers,

Gezien de bouwkundige keuring van ons huis afgelopen jaar uitwees dat er iets moest gebeuren aan de kitnaden en voegen, zijn de vrouw en ik vandaag enthousiast aan de gang gegaan deze te verwijderen. Immers groeit het geld ons ook niet op de rug en hebben we besloten dit zelf te doen. Wat een werk! :X

Nadat we de muren hebben gehad, rondom het doucheputje bezig waren, bemerkten we een ietwat andere substantie dan de rest van de voegen. Het lijkt een beetje vochtig.

Daarnaast is in ons huis de meterkast recht onder de douche geplaatst, dus een verdieping lager. Wij toch maar eens gekeken of daar misschien iets doorlekt. Het plafond bevat een wat vage plek, maar lijkt geen vochtplek. Ook het hout waar de installatie op geschroefd is lijkt een wat vage - natte- vlek te bevatten, en voelt aan de bovenkant ook wat vochtig. Wat is jullie oordeel, ziet dit er verkeerd uit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WJpLscz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p4qWXMR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vWFmJes.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xYqys91.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wMJgG25.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v0vXAMl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SvDP4Ra.jpg

Misschien is er niks aan de hand. Maar misschien moeten wij toch een professional inschakelen. In ieder geval dank voor jullie mening! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Nicoverbeek op 13-07-2019 16:30 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je heb lekkage in je meterkast. Die 'iets wat vochtige plek' is een behoorlijk stuk en volgens mij staat er zelfs al schimmel op (die witte vlekken aan het uiteinde van het donkere stuk.

Vocht en electra is geen leuke combi. Ik zou hier iemand met verstand van zaken naar laten kijken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zie anders gewoon enorme, niet te missen restanten van lekkage op het houten bord achter je groepenkast :? Je plafond is ook gewoon nat. Je hebt de hoofdprijs: een lekkage vanuit je badkamer naar je meterkast.

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 13-07-2019 16:59 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Toen ik las "een wat vage - natte- vlek te bevatten" dacht ik: een donker plekje van 1 vierkante centimeter ofzo. Tot ik de foto's zag. Laten we zeggen dat je uitblinkt in nuanceren ;)

Maar even serieus: dit is gewoon enorme vochtschade, zoals hierboven ook al gezegd. Ik zou hier inderdaad zo spoedig mogelijk wat aan (laten) doen, te beginnen bij de voegen en zitranden in en rondom de douche. Maar misschien is de aansluiting van je doucheputje ook wel niet meer helemaal lekker.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:05
CurlyMo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:19:
@FabianGTI Waarom wil je de platen vastzetten? Als je je platte dak toch goed opvult en de buiten randen met PUR afwerkt dan blijft het toch gewoon zitten?

Verder zie ik geen problemen met je plan.
Is dat niet de standaard dan, de PIR platen vast zetten? :P

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:28

NoFearCreations

3DPrint the world!

Omdat ik mijn eigen topic 0 reactie krijg:
Ik heb 2 Ikea Bertby vitrinekasten in mijn huiskamer staan, met voornamelijk 1:18 schaalmodellen erin. Opzoek naar een 3e, maar Ikea verkoopt ze niet meer. Nu heb ik op het moment RGB led spot van de Action bovenin zitten. Leuk voor de eerste 3/4 modellen, maar de rest wordt nauwelijks verlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uXommJyCYsFTZoWwDFjB0V15/medium.jpg

Nu zit ik te twijfelen hoe ik dat beter ga krijgen.
Optie #1:
Aan de voorkant 15x15mm witte kunstof hoekstrips plaatsen, met daar in RGB led strips.
https://www.praxis.nl/bou...-x-15mm-wit-260cm/2151995

Optie #2:
In de achterkant van de kast, ter hoogte van iedere auto, een enkele RGB led, schuin op de auto gericht.
Kan zo geen losse rgb leds vinden.

Optie #3:
Modelbouw lantaarnpalen, 1 of 2 per plateau. Nadeel dat ze vrij prijzig zijn, en altijd 3v.

Iemand betere ideeën?

---RAWE CEEK!!!---

• CurlyMo
FabianGTI schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Je zet PIR platen vast als ze te los zitten, zoals tegen een schuin dak ;) Maar volgens mij blijven ze gewoon op hun plek. Anders zou je ook nog een klein stukje van je mes af kunnen zagen en dat opvullen met een druppeltje PUR. Dan zitten de platen gewoon aan elkaar gelijmd.

• Steyn_E
FabianGTI schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Jazeker, dat doe je met de onderlaag bitumen. Die schroef je met die plaatjes dwars door de onderlaag en isolatie vast aan het dakbeschot. De toplaag brand je daar aan vast. De reden dat je moet schroeven is dat het geheel anders weg kan waaien door de trek over het oppervlak. Alternatief is ballast (grind) maar dat is niet zo gebruikelijk meer. Maar vastleggen moet je het zeker!

Edit:@CurlyMo
De isolatieplaten zet je inderdaad niet direct vast, maar wel met de onderlaag mee. Die hoort mechanisch bevestigd te zijn aan de constructie. Anders kan je dakbedekking eraf waaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Steyn_E op 13-07-2019 19:10 ]

• CurlyMo
Steyn_E schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:08:
[...]

Jazeker, dat doe je met de onderlaag bitumen. Die schroef je met die plaatjes dwars door de onderlaag en isolatie vast aan het dakbeschot. De toplaag brand je daar aan vast. De reden dat je moet schroeven is dat het geheel anders weg kan waaien door de trek over het oppervlak. Alternatief is ballast (grind) maar dat is niet zo gebruikelijk meer. Maar vastleggen moet je het zeker!
Met die schroeven krijg je toch koudebruggen?

• Steyn_E
Klopt. Maar da's beter dan je bitumen op straat. Bovendien is het oppervlak daarvan verwaarloosbaar klein. Ik zou het risico om het niet te verankeren niet durven nemen. Zo'n dak is een aardig oppervlak en afhankelijk van de plaats, vorm, invloed van omliggende gebouwen en de vorm van de opstaande rand kan er een behoorlijke opwaartse kracht ontstaan (aerodynamische lift). Dan zit je weer met de gebakken peren.

• Nicoverbeek
PaT schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:58:
Je heb lekkage in je meterkast. Die 'iets wat vochtige plek' is een behoorlijk stuk en volgens mij staat er zelfs al schimmel op (die witte vlekken aan het uiteinde van het donkere stuk.

Vocht en electra is geen leuke combi. Ik zou hier iemand met verstand van zaken naar laten kijken.
Dank voor jouw reactie en van de overige heren tweakers daaronder! Heb door jullie reacties al even contact gehad met een elektricien en een badkamerzetter.

De eerste geeft aan dat zolang het hout nat is, dat niet perse een probleem is, want de groepenkast is geïsoleerd. Als de lekkage echter in de muur zit, dan is het oppassen geblazen. De badkamerspecialist geeft aan dat het meestal de kitnaden zijn en niet de voegen, alles wordt er nu uitgekrabd (voegen en kitnaden) en er wordt pas weer gedoucht als alles er goed inzit. Toch wel schrikken dus...

Nogmaals dank! :)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Nicoverbeek op de laatste foto zie je een ijzerdraad linksboven. Dat is de aardedraad vanuit je badkamer waarschijnlijk. Die lijkt er later te zijn aangebracht. Het zou mij niets verbazen als dat een relatie met jouw lekkage heeft. Rond dat gat is het ook helemaal bruin.

Was tijdens je bouwkundige keuring je meterkast ook al zo? In dat geval mag je ook wel eens bij die persoon aankloppen. Die moet dan hoognodig langs de opticien.

[ Voor 23% gewijzigd door PaT op 13-07-2019 21:32 ]

• Nicoverbeek
PaT schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:30:
@Nicoverbeek op de laatste foto zie je een ijzerdraad linksboven. Dat is de aardedraad vanuit je badkamer waarschijnlijk. Die lijkt er later te zijn aangebracht. Het zou mij niets verbazen als dat een relatie met jouw lekkage heeft. Rond dat gat is het ook helemaal bruin.

Was tijdens je bouwkundige keuring je meterkast ook al zo? In dat geval mag je ook wel eens bij die persoon aankloppen. Die moet dan hoognodig langs de opticien.
Pat Ik denk dat je gelijk hebt. Dit lijkt inderdaad op de aardedraad die in de badkamer aan de radiator zit. Dit wat ook al zo, maar toen was er nog niks aan het lekken, dan had hij dat wel geconstateerd denk ik. Die keuring is ook al van eventjes geleden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7kX0uT3.jpg

Deze zit echter 'ver weg' van de plek waar water komt en onder+achter de verwarming. Wel heb ik net de kitranden in de douchehoek verwijderd en merkte ik dat die op 1 plek wel erg makkelijk omhoogkwam. Ook lijkt de voeg eronder nat van water/schimmel, dat klopt niet natuurlijk (zie hieronder). Ook zitten daar 2 holle tegels. Nu bezig met het verwijderen van de kitnaden. Maandag komt de badkamer meneer langs om de boel professioneel te inspecteren. Wordt nu toch wel verstandig. Tnx (sorry voor de belabberde fotokwaliteit Lenovo P2..)!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SZ4UM1H.jpg

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
In dat bouwtechnorapport is nergens sprake van vochtproblemen in de meterkast?

Punctuality is the politeness of kings

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12 10:29
@NoFearCreations inderdaad per niveau een lamp. De huidige lamp is niet sterk genoeg om helemaal naar onderen te schijnen of de auto's maken te veel schaduw op het niveau eronder. (Ik ga voor de laatste)

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:28

NoFearCreations

3DPrint the world!

Zoiets zal het dan wel worden, alleen dan een stuk kleiner en goedkoper. Moet er voorlopig 18, en met 7 euro per stuk is dat een dure hobby.
CappieL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:01:
@NoFearCreations inderdaad per niveau een lamp. De huidige lamp is niet sterk genoeg om helemaal naar onderen te schijnen of de auto's maken te veel schaduw op het niveau eronder. (Ik ga voor de laatste)
Inderdaad, maar is op Ali rond gaan neuzen dan maar.

---RAWE CEEK!!!---

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Steyn_E schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:08:
[...]

Edit:@CurlyMo
De isolatieplaten zet je inderdaad niet direct vast, maar wel met de onderlaag mee. Die hoort mechanisch bevestigd te zijn aan de constructie. Anders kan je dakbedekking eraf waaien.
Vanuit de leverancier wordt gezegd dan je toch werkparkers in de isolatie platen moet zetten. Ivm het zogenaamde "schalen"
FabianGTI schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:12:
Helaas moet ik me vroegtijdig weer melden in dit topic, had eigenlijk de komende tijd niet veel DIY klussen staan

Jammer genoeg kwam daar gisteren ineens abrupt verandering in
Bij de hevige regenval van gisteren heeft het platte dak van mijn huis het niet kunnen houden, en is het overal gaan lekken met als gevolg, water in de wc, bijkeuken, keuken, hal, berging en een gedeelte woonkamer

Diverse meubels zijn helaas al beschadigd geraakt door het water, de vloer is voor een groot gedeelte naar zijn grootje en de plafonds in nog afwachten tot hoever de vochtplekken doorlopen, en of het gewoon weer opdroogt (gips/stuc plafonds)

Met zoveel mogelijk doeken en een waterstofzuiger geprobeerd zoveel mogelijk de schade te beperken, maar het heeft 4 uur lang blank gestaan :'(
De buren gaven namelijk aan dat ze rond 13:30 uur mijn huis hoorden piepen, wat de rookmelders waren die afgingen omdat er eentje in storing ging (die doet het ook niet meer)

Maargoed, het dak, die moet dus zo snel mogelijk vervangen worden
Gelukkig kwam gisteravond meteen een maat van me kijken en die gaat even een prijs maken voor het vervangen van het dak/zink

Maar de isolatie moet ook allemaal vervangen worden, ik gok zo'n 100mm dik
Nou dacht ik dat zoiets wel geschikt hiervoor is, vooral omdat het met veer en groef is
https://www.isolatiemater...824aecb24bc99745454ca9dbd
Maar is dit wel drukvast genoeg?

Vastzetten met die blikjes en lange schroeven en eventueel wat lijmkit, als de beplating van het dak het overleefd heeft, anders moet er ook nog nieuw underlayment op

Het dak wordt uiteindelijk op deze manier toegepast
[Afbeelding]

Iemand nog tips waar op te letten?

Heel leuk na 2,5 jaar verbouwen aan het huis :'(
Platen die jij op het oog hebt zijn prima. Je hebt daardoor geen last van "koude bruggen"
CurlyMo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Met die schroeven krijg je toch koudebruggen?
De "koudebruggen" en de "lekke dampremmer" die ontstaan door het pakker mechanisch te bevestigen is allemaal verwaarloosbaar. Dat heeft weibig effect op alles.

PSN - M4uSzi // -

• AppleNANdO
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:07
Nicoverbeek schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:08:
[...]

Pat Ik denk dat je gelijk hebt. Dit lijkt inderdaad op de aardedraad die in de badkamer aan de radiator zit. Dit wat ook al zo, maar toen was er nog niks aan het lekken, dan had hij dat wel geconstateerd denk ik. Die keuring is ook al van eventjes geleden.

[Afbeelding]

Deze zit echter 'ver weg' van de plek waar water komt en onder+achter de verwarming. Wel heb ik net de kitranden in de douchehoek verwijderd en merkte ik dat die op 1 plek wel erg makkelijk omhoogkwam. Ook lijkt de voeg eronder nat van water/schimmel, dat klopt niet natuurlijk (zie hieronder). Ook zitten daar 2 holle tegels. Nu bezig met het verwijderen van de kitnaden. Maandag komt de badkamer meneer langs om de boel professioneel te inspecteren. Wordt nu toch wel verstandig. Tnx (sorry voor de belabberde fotokwaliteit Lenovo P2..)!

[Afbeelding]
Idd een specialist erbij halen is de meest verstandige keuze, aangezien je groepenkast onder de douch zit.
Als ik de foto's bekijk moet ik je eerlijk zeggen dat ik er niet meer onder zou stappen :X De aarde draad is ook gecorrodeerd en de klem zou niet naar mijn zin zitten.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
Bij onze afscheiding van de tuin met de oprit staat een muur, echter zijn de voegen er vooral vanboven uit, groeit er van alles op de bovenkant en zijn er zelfs stenen gedeeltelijk uit gekomen. Nu willen we deze muur op termijn laten stucen, maar voor de time beving, wat zouden jullie doen om de muur te herstellen, en de vraag is, is hij nog te herstellen?

Muur1

Muur2

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kun je hem niet gewoon opnieuw voegen als tijdelijke oplossing tot je wil gaan stucen? Die voeg hoeft niet perfect te zijn als je er toch wat overheen doet op termijn.
Ik zou wel de voeg even goed uitkrabben/reinigen zodat de nieuwe specie goed hecht.

* Boudewijn is absoluut geen kenner, maar heeft dit een aantal keer gedaan.

• loewie1984
Simpele vraag, ben even benieuwd naar de officiele bouwtechnische term van deze betonnen plafond delen die vaak spac gespoten worden bij nieuwbouw.

Ik wil er graag doorheen boren (pvc elektra pijp dus niet meer dan 1/4 of 5/8ste buis) en wil weten of het verstandig is (zal het de integriteit aantasten) en of ik er alleen met een goed betonboor doorheen kom of dat ik ook rekening moet houden met de aanwezigheid van grote stukken bewapening / staal.

Afbeeldingslocatie: https://destucmeester.nl/wp-content/uploads/V-naden-stucen.jpg

discogs

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
loewie1984 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:19:
Simpele vraag, ben even benieuwd naar de officiele bouwtechnische term van deze betonnen plafond delen die vaak spac gespoten worden bij nieuwbouw.

Ik wil er graag doorheen boren (pvc elektra pijp dus niet meer dan 1/4 of 5/8ste buis) en wil weten of het verstandig is (zal het de integriteit aantasten) en of ik er alleen met een goed betonboor doorheen kom of dat ik ook rekening moet houden met de aanwezigheid van grote stukken bewapening / staal.

[Afbeelding]
Dat zijn kanaalplaten. Als je door een kanaal boort dan tast je de constructie niet aan volgens deze link

...

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49
loewie1984 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:19:

[Afbeelding]
Als die sleuf elke 1,2 meter zit is het een kanaalplaat. Bij 2,4 meter een breedplaat. Als het een kanaalplaat is, even een foto van de zijkant opzoeken zodat je weet waar een kanaal zit en daar recht omhoog boren. Tussen de kanalen zit onderaan een wapening evenwijdig aan de sleuf in het plafond

• vso
  • Niet online

vso

tja...

carpebios schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:19:
Bij onze afscheiding van de tuin met de oprit staat een muur, echter zijn de voegen er vooral vanboven uit, groeit er van alles op de bovenkant en zijn er zelfs stenen gedeeltelijk uit gekomen. Nu willen we deze muur op termijn laten stucen, maar voor de time beving, wat zouden jullie doen om de muur te herstellen, en de vraag is, is hij nog te herstellen?

[Afbeelding: Muur1]

[Afbeelding: Muur2]
wat @Boudewijn zegt sluit ik me wel bij aan deels. maar als je gaat stucken .. waarom dan niet de wand weghalen en bv betonenpalen met schuttingdelen ertussen of half / half oplossing ? stenen los je vrij makkelijk bij grof vuil

Tja vanalles

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Deze metselsteen zie ik helaas wel vaker bij jaren 60 huizen. Iemand vertelde mij te weten dat de kwaliteit zo slecht is vanwege de (experimentele) overstap naar gasgestookte steenbakovens destijds.
Enkele stenen zijn kapotgevroren waardoor aan de voorkant er stukken afgebarsten zijn.
Stucen en verfen zou afdoende moeten zijn.
Voor de bovenkant zou ter voorkoming van inwatering een muurafdekker of een afwerking van zink niet verkeerd zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit ziet er uit als vorst schade:

voegwerk slecht, regen trekt in de steen, die raakt verzadigd, er komt vorst en je steen spat uit elkaar.

Dus: voegen uitbikken, opnieuw voegen, muur impregneren.

Daarna stucwerk :Y

Wise enough to play the fool

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:07

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Nicoverbeek schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:03:
Beste medetweakers,

Gezien de bouwkundige keuring van ons huis afgelopen jaar uitwees dat er iets moest gebeuren aan de kitnaden en voegen, zijn de vrouw en ik vandaag enthousiast aan de gang gegaan deze te verwijderen. Immers groeit het geld ons ook niet op de rug en hebben we besloten dit zelf te doen. Wat een werk! :X

Nadat we de muren hebben gehad, rondom het doucheputje bezig waren, bemerkten we een ietwat andere substantie dan de rest van de voegen. Het lijkt een beetje vochtig.

Daarnaast is in ons huis de meterkast recht onder de douche geplaatst, dus een verdieping lager. Wij toch maar eens gekeken of daar misschien iets doorlekt. Het plafond bevat een wat vage plek, maar lijkt geen vochtplek. Ook het hout waar de installatie op geschroefd is lijkt een wat vage - natte- vlek te bevatten, en voelt aan de bovenkant ook wat vochtig. Wat is jullie oordeel, ziet dit er verkeerd uit?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Misschien is er niks aan de hand. Maar misschien moeten wij toch een professional inschakelen. In ieder geval dank voor jullie mening! :)
Op tegels douchen, mooi als het nieuw is, shit na een paar jaar, zeker als er geen kerdi doeken gebruikt zijn.

De Nederbelg !

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nicoverbeek schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:03:
Beste medetweakers,

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

ik zou stoppen en eerst uitzoeken of dit onder verborgen gebrek valt, (lees informatie inwinnen of je dit kan verhalen) .. ondertussen kan je wellicht slopen c.q voorbereidingen zaken in huis halen zodat je kan vlammen wanneer er groen licht gegeven word.

ja ik snap dat stoppen niet de beste optie is maar als een verzekerings agent de schade moet beoordelen voordat je kan verhalen .. anders vernietig je "bewijs" ...

Tja vanalles

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zijn aankoopkeuring is al een tijdje geleden, dus dit zal niet snel als verborgen gebrek worden gezien.

De verzekering, als die al een rol speelt, is een kwestie van 1 belletje en je weet wat je wel en niet kan doen om te voorkomen dat hij bewijs vernietigt.

Niet gelijk zo'n doom-sfeertje creëeren. Het is al waardeloos genoeg, de situatie waar hij mee zit.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
Die vochtschade in de meterkast is toch prima zichtbaar? Als je het kunt zien, is het niet echt een verborgen gebrek. Ik snap alleen niet dat er in de bouwtechnische keuring alleen iets staat over kitnaden en voegen en niets over vochtschade in de meterkast. Of was die schade er bij aankoop nog niet?

Punctuality is the politeness of kings

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Jellabie schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:06:
[...]

Op tegels douchen, mooi als het nieuw is, shit na een paar jaar, zeker als er geen kerdi doeken gebruikt zijn.
Waarom is het na een paar jaar shit om op tegels te douchen?

Bedoel je omdat er voegen en kitnaden zijn die kunnen gaan lekken?

[ Voor 10% gewijzigd door Ethiron op 15-07-2019 08:26 ]

Verwijderd

@PaT
Je bent het aan het bagatelliseren. Een lekkage die van een badkamer direct de meterkast in gaat is een ernstig probleem.

Ik zou bijna het advies geven om een emmer eurocol 385 te kopen bij de hornbach en daarmee de hele doucheruimte in te gaan smeren.
Er zit een kwast onder het deksel en de kimband krijg je er bij.

Liever een lelijke roze douche dan dat je je partner straks geëlektrocuteerd op de douchevloer aan treft.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:07

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ethiron schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:26:
[...]

Waarom is het na een paar jaar shit om op tegels te douchen?

Bedoel je omdat er voegen en kitnaden zijn die kunnen gaan lekken?
Idd, en wat ook een veelgemaakte fout is, kit mag nooit je enige waterkering zijn. Wat dus in veel gevallen wel is.

De Nederbelg !

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ah, oke. Ik wilde al zeggen, zo gek is dat toch niet om op tegels te douchen. Inderdaad in natte ruimtes alles goed dichtmaken met kimband.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op maandag 15 juli 2019 @ 06:57:
Zijn aankoopkeuring is al een tijdje geleden, dus dit zal niet snel als verborgen gebrek worden gezien.

De verzekering, als die al een rol speelt, is een kwestie van 1 belletje en je weet wat je wel en niet kan doen om te voorkomen dat hij bewijs vernietigt.

Niet gelijk zo'n doom-sfeertje creëeren. Het is al waardeloos genoeg, de situatie waar hij mee zit.
nee je hebt zijn post niet gelezen, afgelopen jaar is bij mij "binnen" het jaar .. en volgens mij is er afhankelijk van het gebrek niet echt een "jaar" maar meerdere jaren.

Je kan het doomdenken vinden,.. maar als de vorige bewoner het verborgen heeft en je komt er nu bij onderzoek achter .. tja en daarnaast ik heb liever dat de hij gronding onderzoekt bij het afbreken / wederopbouw zodat hij het probleem verhelpt

Een bouwkundig onderzoek kan niet destructief tewerk gaan, en als je eroverheen verft dan valt het niet meteen op .. en die onderzoeken kan je ook (vaak) niks op verhalen .. krijg je bv 5.000 extra kosten .. leuk .. (NOT) dat gun ik hem niet duur genoeg een badkamer verbouw en zeker als je het zuinig aan wil/moet doen.

Tja vanalles

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:41:
[...]

nee je hebt zijn post niet gelezen, afgelopen jaar is bij mij "binnen" het jaar .. en volgens mij is er afhankelijk van het gebrek niet echt een "jaar" maar meerdere jaren.

Je kan het doomdenken vinden,.. maar als de vorige bewoner het verborgen heeft en je komt er nu bij onderzoek achter .. tja en daarnaast ik heb liever dat de hij gronding onderzoekt bij het afbreken / wederopbouw zodat hij het probleem verhelpt

Een bouwkundig onderzoek kan niet destructief tewerk gaan, en als je eroverheen verft dan valt het niet meteen op .. en die onderzoeken kan je ook (vaak) niks op verhalen .. krijg je bv 5.000 extra kosten .. leuk .. (NOT) dat gun ik hem niet duur genoeg een badkamer verbouw en zeker als je het zuinig aan wil/moet doen.
Je leest zelf niet goed. Bij zijn keuring was de lekkage in de meterkast niet aanwezig. Dit is onbehandeld hout, dus daar is ook niets verstopt achter een laag verf.

Daarnaast heeft hij aangegeven dat vandaag al een specialist langskomt. Op basis van die beoordeling kan er best een goed plan van aanpak worden opgesteld.

Ik bagetaliseer niets. Als je verder teruggekeken had, had je gezien dat ik als eerste opmerkte dat hier een ernstig probleem is.

• TheJVH
Voor in de keuken wil ik twee plankjes maken met geintegreerde verlichting. Ik heb de plankjes al, 48mm dik zebranohout en heb zojuist de lampjes besteld. Het gat voor de lampjes moet 58mm worden en zo'n 20mm diep (minimaal 14 volgens mij), en komt daar haaks op een 10mm 'tunnel' naar de achterkant waar de 12v kabel door een PVC buis naar de plint onder de keuken kan waar de trafo ligt.

Dat 10mm gat naar het midden van de plank gaat wel goed komen, met de dikte van 48mm heb ik zat marge dus dat geloof ik wel. Het gat van 58mm vind ik echter wel spannend. Met een forstnerboor van 58mm is dat natuurlijk zo gepiept, echter kan ik nergens zo'n boortje vinden voor een normale prijs. Het afdekplaatje wat eroverheen komt is 65mm. Nu heb ik een aantal alternatieven:

- Gat maken met de bovenfrees en een mal > moet ik alsnog een 58mm mal maken.
- Met een kleinere boor heel veel gaten boren > erg foutgevoelig.
- Een gat van 60mm boren, en eventueel opvullen als het lampje niet genoeg klemt.

Iemand ideeën of wellicht iemand die eerder met dit bijltje heeft gehakt?

Het gaat overigens om dit spotje: https://www.hafele.nl/nl/...1&ArticleQuantityMcr_4=1# en dit afdekplaatje: https://www.hafele.nl/nl/...000000360002b1a600040023#

• Nicoverbeek
vso schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:41:
[...]

Dank voor jullie (en anderen hun) inspanning. Vanavond komt de badkamerspecialist de situatie schouwen. Ik hoop dat hij meer kan vertellen over de situatie in de badkamer en dat dit uitsluitsel geeft over het probleem. Gezien de ietwat losse kitnaden en de zwarte rotzooi daaronder, kan ik mij voorstellen dat dit het euvel is. Anders wordt er uiteraard vervolgonderzoek ingesteld.

Ik hou jullie op de hoogte!

• TheJVH
Ja die had ik gevonden, daar zou ik een mal mee kunnen maken. Probleem is juist dat ik niet helemaal door het hout mag gaan. Het moet dus niet echt een gat worden, maar meer een soort holte. De bovenkant van de plankt moet gewoon intact blijven, met een gatenzaag ga je er helemaal doorheen, of eindig je met alleen een cirkel en moet je de rest uitbeitelen (wat nogal een uitdaging is gezien dat Zebranohout een stuk harder is dan eiken...)
Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.