[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.028.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
TheJVH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Niemand tips? Of is het zo'n domme vraag en moet ik er gewoon de diamanten slijpschijf inzetten?
Met zo'n diamant slijpschijf gaat dat prima lukken. Wel goed opletten dat er niks in de vloer zit dat je per ongeluk kapot slijpt, een waterleiding ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:38:
[...]

Met zo'n diamant slijpschijf gaat dat prima lukken. Wel goed opletten dat er niks in de vloer zit dat je per ongeluk kapot slijpt, een waterleiding ofzo.
Dit en om het slijpen wat makkelijker te maken een klein beetje water erbij met een planten spuit of iets dergelijks, spuiten op het blad. De beschermkap van de slijper zorgt ervoor dat de rest van de haakse slijper niet nat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Aapie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:14:
[...]

Dit en om het slijpen wat makkelijker te maken een klein beetje water erbij met een planten spuit of iets dergelijks, spuiten op het blad. De beschermkap van de slijper zorgt ervoor dat de rest van de haakse slijper niet nat wordt.
niet te nat anders kan je schokken krijgen (dus geisoleerde handschoenen en een veiligheids bril is wel handig

Hulpstuk (voorbeeld)
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Het hulpstuk is meer om te zorgen dat je niet alle kanten op schiet, en een gelijke diepte behoud ..

Overgens je kan ff de action instormen en bv een plastic bak vinden die je kan modden zodat het stof niet door het hele huis dwarrelt en bv met een stofzuig mond erop .. (goed voorbereid is het halve werk)

Tja vanalles

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
We krijgen binnenkort onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Er komt een vloer van woonbeton in de woonkamer. We hebben een vrij lange muur (6mtr) waar we over de gehele lengte een zwevende betonnen plaat als multifunctionele bank willen hebben....ik denk aan 20cm boven de grond (onderkant) en zo'n 25cm dik en zo'n 80cm diep, over de gehele lengte van 6mtr en dus zwevend.

Volgens mij moet dit met beton cire kunnen, maar hoe maak ik de basis. Is dat een stalen frame? Waar kan ik dat (laten) maken? En kan een frame van 6 meter het beton cire dragen?

Kan beton cire op hout worden gesmeerd? Hoe werk ik het af, hoe komt er een beschermende laklaag op?

Elke input is welkom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
GustavSan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 05:43:
We krijgen binnenkort onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Er komt een vloer van woonbeton in de woonkamer. We hebben een vrij lange muur (6mtr) waar we over de gehele lengte een zwevende betonnen plaat als multifunctionele bank willen hebben....ik denk aan 20cm boven de grond (onderkant) en zo'n 25cm dik en zo'n 80cm diep, over de gehele lengte van 6mtr en dus zwevend.

Volgens mij moet dit met beton cire kunnen, maar hoe maak ik de basis. Is dat een stalen frame? Waar kan ik dat (laten) maken? En kan een frame van 6 meter het beton cire dragen?

Kan beton cire op hout worden gesmeerd? Hoe werk ik het af, hoe komt er een beschermende laklaag op?

Elke input is welkom...
Als je 6 meter wilt overbruggen dan mag het een beste constructie zijn. Ik zou werken met kokerprofiel (ijzer) en er tussen staanders maken om zo de last te verdelen. Het zou ook van hout kunnen. Dat geeft je wel de mogelijkheid om direct het beton cire er op te smeren.

Ik zelf ben nogal huiverig met werken op hout in combinatie met beton. Zelf heb ik de indruk dat het na verloop van tijd gaat scheuren. Het hecht zover ik weet niet.

Ik zou eerder met betonverf werken zodat je nog enige hechting hebt. En vervolgens met een blanke lak afwerken.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07

Elke input is welkom...
Ik heb zelf een keukenblad van beton cire gemaakt. Mij werd geadviseerd om multiplex van een harde houtsoort als ondergrond te gebruiken. Beton cire wordt meestal afgewerkt met een twee componenten coating. Het gewicht van het beton cire zal het probleem niet zijn. Dat komt niet boven de 2 kg per vierkante meter.

Een constructie zou ik dan ook van kokerprofiel maken en aan de bovenkant flink verankeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
YaaD schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:47:
[...]

Als je 6 meter wilt overbruggen dan mag het een beste constructie zijn. Ik zou werken met kokerprofiel (ijzer) en er tussen staanders maken om zo de last te verdelen. Het zou ook van hout kunnen. Dat geeft je wel de mogelijkheid om direct het beton cire er op te smeren.

Ik zelf ben nogal huiverig met werken op hout in combinatie met beton. Zelf heb ik de indruk dat het na verloop van tijd gaat scheuren. Het hecht zover ik weet niet.

Ik zou eerder met betonverf werken zodat je nog enige hechting hebt. En vervolgens met een blanke lak afwerken.
Beton cire hecht op bijna alles en heeft eigenlijk niks met beton te maken. Een laag betoncire is afhankelijk van de korrel slecht een mm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:12

Elke input is welkom...
Ik heb een badkamermeubel gemaakt van hout en beton cire.

Daarvoor heb ik V313 MDF van 22mm in 3 gelijke stukken laten zagen. Deze 3 stukken heb ik onderling verlijmd en voorzien van RVS schroeven wat resulteert in een redelijk massief blok van 66mm MDF. Vervolgens deze voorzien van beton cire (2 lagen) en daarover een matte PU coating. De PU coating is een 2-componenten coating die het geheel waterdicht maakt. Deze breng je aan met een lak-rollertje.

Het blad weegt niet zoveel, maar ziet er redelijk massief uit. Bij mij ligt het blad op onderkastjes. Het geheel is zwevend gemonteerd middels 4 M8 keilbouten. Mijn vrouw wilde er geen pootjes onder zodat ze makkelijk de badkamer kan dweilen....

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
De_Bastaard schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:32:
Ik moet een binnenmuurtje dat nu gemaakt is van smalle, brosse steen (geen idee hoe het heet, maar het kan niets hebben), vervangen door een nieuw muurtje omdat we een wastafel meubel willen ophangen en omdat dat kwa geluid beter isoleert.

Iemand raadde me aan om dit te maken van poriso 24*10*10, iemand anders roept weer metalstud met o.a. een Geberit wastafel element om lekker snel te kunnen werken.

Wat denken jullie? Op de oude badkamer waar een muur van hetzelfde spul staat hoor je het op de kamer ernaast best goed als je de kraan aanzet. Daarnaast is die muur in de nieuwe badkamer zo dun dat ik met het boren van gaten voor de contactdozen al meerdere keren in de andere kamer ben beland :').

De muur die er nu staat, staat op een houten balk die dwars op een balkenlaag ligt. Ik dacht er zelf aan om een metalen strip te nemen als ik zou gaan voor die poriso blokken?
Iemand ? :o

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Lastige vraag zonder de situatie te kennen. Als je een complete muur gaat vervangen zou ik persoonlijk altijd voor gasbeton gaan. Je schroeft een (daarvoor bedoeld) profiel op de grond en gaat gewoon blokken lijmen. Makkelijk verwerkbaar, goede geluidsisolatie en je je bikt er makkelijk een sleuf in voor leidingen. Mega-sterk en je kunt er alles aanhangen wat je wil.

Van poriso en metal-stud ben ik persoonlijk geen fan. Geluidsisolatie van poriso is zeker niet optimaal te noemen en (afhankelijk van welke 'versie' poriso je hebt) loop je elke keer in holle ruimtes te boren waardoor je bij het ophangen van spullen holle wand pluggen kunt gaan gebruiken (ik spuit dan altijd het gat ramvol met montagekit en stop er dan een normale plug in).

Metal-stud moet je ook van houden denk ik. Het werkt wel lekker makkelijk maar je zit gewoon met holle wandjes te kijken dus bij het ophangen van een bijv. een zwevend wastafelmeubel moet je, zoals je zelf al zegt, weer speciale voorzieningen treffen of een daarovor bestemd meubel gaan kopen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• GustavSan
YaaD schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:47:
[...]

s138 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:00:
[...]

Ik heb zelf een keukenblad van beton cire gemaakt. Mij werd geadviseerd om multiplex van een harde houtsoort als ondergrond te gebruiken. Beton cire wordt meestal afgewerkt met een twee componenten coating. Het gewicht van het beton cire zal het probleem niet zijn. Dat komt niet boven de 2 kg per vierkante meter.

Een constructie zou ik dan ook van kokerprofiel maken en aan de bovenkant flink verankeren.
s138 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:01:
[...]

Beton cire hecht op bijna alles en heeft eigenlijk niks met beton te maken. Een laag betoncire is afhankelijk van de korrel slecht een mm dik.
BestTested! schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:32:
[...]

Ik heb een badkamermeubel gemaakt van hout en beton cire.

Daarvoor heb ik V313 MDF van 22mm in 3 gelijke stukken laten zagen. Deze 3 stukken heb ik onderling verlijmd en voorzien van RVS schroeven wat resulteert in een redelijk massief blok van 66mm MDF. Vervolgens deze voorzien van beton cire (2 lagen) en daarover een matte PU coating. De PU coating is een 2-componenten coating die het geheel waterdicht maakt. Deze breng je aan met een lak-rollertje.

Het blad weegt niet zoveel, maar ziet er redelijk massief uit. Bij mij ligt het blad op onderkastjes. Het geheel is zwevend gemonteerd middels 4 M8 keilbouten. Mijn vrouw wilde er geen pootjes onder zodat ze makkelijk de badkamer kan dweilen....
Bedankt voor alle reacties. Ik maak uit jullie input het volgende op:

- Beton Cire is relatief licht.
- Een kokerprofiel is mogelijk de oplossing
- Erop kan multiplex en daar overheen beton cire

Ik ben handig, maar heb niet de beschikking over bv een lasapparaat. Kan ik zo'n kokerprofiel ook ergens bestellen? Dus het hele gevaarte van 6 meter breed in één keer?

Begrijp ik het verder goed dat ik de hele constructie met een dikke mdf ombouw kan bedekken en dat dit met Beton Cire behandeld kan worden?

Verder moet het dus een zwevende constructie worden. Aan één zijde kan het geheel in de zijmuur verankerd worden, maar aan de andere kant niet. Dus het grootste deel echt zwevend. Ik kan het geheel in de hele muur verankeren. Ook vind ik het geen ramp om bv op 40cm een paar poten te hebben, maar niet op de uiterste kant (80cm). Zou dit ook al afdoende zijn voor het gewicht? We willen het ook gebruiken om bv bij een verjaardag op te zitten (op kussens).

Wat we overigens willen voorkomen is dat je het 'hout' hoort als je erop klopt. Het liefst wel echt een 'betongevoel'.

Hier een indruk, we kwamen het toevallig een paar dagen terug ergens tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbcwMWr/IMG-20190227-162326.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ThJRnmp/IMG-20190227-162352.jpg

Gaaf dat dit lijkt te kunnen. Uitbesteden van dit soort projecten slaat helemaal nergens op qua prijs....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 221425

FirePuma142 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Ziet er mooi uit! Maar 4 weken, dat is 8 weekenddagen plus een avond of 8 a 10? Ik zie een dag of drie werk, heb je veel verborgen werkzaamheden gehad?
Dank! Nou, dat zijn 4 zaterdagen en een avond of 10 inderdaad. (Zondag is de rustdag :P )
Nou, niet echt verborgen werkzaamheden, maar meer dan ik liet zien.

Zo heb ik eerst een soort steigertje boven het trapgat gemaakt om lekker in de nok te kunnen werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4zvOhXOP3m6m5hnwdWW9btS/medium.jpg

Boven het trapgat zit een schoorsteen (gedeeld met de buurman, anders was hij er al wel af geweest). We gebruiken hem zelf niet; er was ooit een plankje onder gelijmd. Toen ik die eraf haalde, kwam er nog een oud kraaiennest uit tevoorschijn! :X Toen de gaten opgevuld en netjes afgewerkt. Ik heb er spotjes aan bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/810dStXYX7N8YYug50I7h2eU/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3F0kcdYY0NWUhk0q5zTpT9sw/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1D0nSOjqdq9p6RtzijU8XnI/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zGk6hD5rxOxSpP6eeALIQUQ3/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0wpSvLmgwaE68fUm3sSnWldn/medium.jpg

Dan nog wat elektra-werk. De lamp en de schakelaar zaten op de plaats waar de kast moest komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kEghDbxZhltFFrWtlaZRuGRg/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T6aE1B3bu18caV3D0XBopJNH/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRXGJYnARnGjNSIfHhpK3q7g/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLg9v5cUO7IoYH7cOyRMHo7t/medium.jpg

Dan nog de wanden gladmaken. Er zat een nogal ruw structuurtje op... :? Hier een foto van het origineel en na één keertje Fix&Finish en hoe glad het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yh5sioi30BdjbtWhKOKC9Fp/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eRKmv6JEc9EnAFrwc9eggJ7u/medium.jpg

Dan schilderen... Muren 2 x, dakplaten 2 x, hout 3 x gronden + 2 x aflakken... Met een lekkere podcast op de achtergrond valt dat overigens reuze mee.

Maar de grootste reden dat het lang duurt is heel simpel. GZFan is een amateur. :+ Maar goed, met rustig nadenken, Google en wat doorzettingsvermogen kom je er wel.
Slonzo schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:16:
[...]

Mag ik vragen waarom de MDF wandjes allemaal korter komen dan de balkjes/multiplex?
Goeie vraag! Zoals je ziet, heb ik achteraan de planken balken gemaakt, om doorzakken te voorkomen. Deze moeten ook vooraan komen. Persoonlijk vind ik het niet mooi dat deze echt vooraan zitten. Ik laat die dus één cm naar achteren vallen. Het leek me mooi om de MDF-wandjes dan ook één cm korter te maken. Dus: de planken zijn 40 en de wandjes 39 cm. Voor je beeld: Zo moet het er dus uit komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sIwQUN7qxH69HWtWRa6UBKdJ/medium.jpg

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Anoniem: 221425 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:02:
[...]
Goeie vraag! Zoals je ziet, heb ik achteraan de planken balken gemaakt, om doorzakken te voorkomen. Deze moeten ook vooraan komen. Persoonlijk vind ik het niet mooi dat deze echt vooraan zitten. Ik laat die dus één cm naar achteren vallen. Het leek me mooi om de MDF-wandjes dan ook één cm korter te maken. Dus: de planken zijn 40 en de wandjes 39 cm. Voor je beeld: Zo moet het er dus uit komen te zien:
[Afbeelding]
En waarom heb je voor de liggende delen multiplex gepakt? Dat is veel duurder dan MDF...

Harrie_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:12:
[...]

En waarom heb je voor de liggende delen multiplex gepakt? Dat is veel duurder dan MDF...
Omdat ik niet wil nadenken over wat ik in die kast gooi. Het moet gewoon machtig sterk zijn, dus dacht ik dat 18 mm multiplex + 2 x 44 mm vuren balkje voldoende moesten zijn. 8)
Misschien een beetje overkill....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 28-02-2019 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Anoniem: 221425 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:14:
[...]

Omdat ik niet wil nadenken over wat ik in die kast gooi. Het moet gewoon machtig sterk zijn, dus dacht ik dat 18 mm multiplex + 2 x 44 mm vuren balkje voldoende moesten zijn. 8)
Ik zie nu die vuren ribjes voor het eerst aan de voorkant, maar met die ribben erin aan zowel de voor- als achterkant had je er gerust MDF in mogen leggen hoor; ik geloof niet dat MDF (met die ribben eronder) minder sterk zou zijn geweest.

Maarja het maakt niet uit; als het straks geschilderd is zie je het toch niet meer, het heeft alleen wat meer euro's gekost :p

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:51
vso schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:31:
[...]

niet te nat anders kan je schokken krijgen (dus geisoleerde handschoenen en een veiligheids bril is wel handig

Hulpstuk (voorbeeld)
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Het hulpstuk is meer om te zorgen dat je niet alle kanten op schiet, en een gelijke diepte behoud ..

Overgens je kan ff de action instormen en bv een plastic bak vinden die je kan modden zodat het stof niet door het hele huis dwarrelt en bv met een stofzuig mond erop .. (goed voorbereid is het halve werk)
Dit is wel een goede, ik zag dat de Hornbach ook adapters verkoopt die zowel een geleider als stofafzuiging zijn. Betekend wel dat je er de hoofdprijs voor betaald, maargoed :P . Goed om te horen in ieder geval dat het wel gaat lukken. Het is maar een klein stukje dus al ik daar een middag mee bezig ben is dat geen probleem. Thanks voor de reacties, als ik dingen voor het eerst ga doen dan wordt ik altijd wel een beetje onzeker of m'n plannen wel gaan werken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
[...]
Boven het trapgat zit een schoorsteen (gedeeld met de buurman, anders was hij er al wel af geweest). We gebruiken hem zelf niet; er was ooit een plankje onder gelijmd. Toen ik die eraf haalde, kwam er nog een oud kraaiennest uit tevoorschijn! :X Toen de gaten opgevuld en netjes afgewerkt. Ik heb er spotjes aan bevestigd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[...]
Hoe is de ventilatie in je woning geregeld? Zag op je eerdere foto's ook geen mechanische ventilatie ofzo.

• YaaD
GustavSan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:52:
[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor alle reacties. Ik maak uit jullie input het volgende op:

- Beton Cire is relatief licht.
- Een kokerprofiel is mogelijk de oplossing
- Erop kan multiplex en daar overheen beton cire

Ik ben handig, maar heb niet de beschikking over bv een lasapparaat. Kan ik zo'n kokerprofiel ook ergens bestellen? Dus het hele gevaarte van 6 meter breed in één keer?

Begrijp ik het verder goed dat ik de hele constructie met een dikke mdf ombouw kan bedekken en dat dit met Beton Cire behandeld kan worden?

Verder moet het dus een zwevende constructie worden. Aan één zijde kan het geheel in de zijmuur verankerd worden, maar aan de andere kant niet. Dus het grootste deel echt zwevend. Ik kan het geheel in de hele muur verankeren. Ook vind ik het geen ramp om bv op 40cm een paar poten te hebben, maar niet op de uiterste kant (80cm). Zou dit ook al afdoende zijn voor het gewicht? We willen het ook gebruiken om bv bij een verjaardag op te zitten (op kussens).

Wat we overigens willen voorkomen is dat je het 'hout' hoort als je erop klopt. Het liefst wel echt een 'betongevoel'.

Hier een indruk, we kwamen het toevallig een paar dagen terug ergens tegen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaaf dat dit lijkt te kunnen. Uitbesteden van dit soort projecten slaat helemaal nergens op qua prijs....
Je kunt bij Hardeman in Veenendaal producten op maat bestellen. maixmale werkende breedte is bijvoorbeeld 6 meter :) kun je dus makkelijk een hele lengte bestellen. Ook kortere stukjes kunnen prima op maat besteld worden

Je zou dan gaten kunnen boren in het kokerprofiel en dat kunnen bevestigen aan de muur met chemische ankers. Ik zou alleen wel aanraden om met poten te werken, weliswaar wat meer naar het midden, maar met 6 meter enkel aan de muur bevestigd en dan een dergelijke diepte... Volgens mij kan dat niet goed gaan.

Vervolgens de boel bekleden met hout en insmeren met cire.

Dit zou overigens mijn plan van aanpak zijn. Niets in beton (pun intended) gegoten :P

bl44t

• GustavSan
YaaD schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:39:
[...]

Je kunt bij Hardeman in Veenendaal producten op maat bestellen. maixmale werkende breedte is bijvoorbeeld 6 meter :) kun je dus makkelijk een hele lengte bestellen. Ook kortere stukjes kunnen prima op maat besteld worden

Je zou dan gaten kunnen boren in het kokerprofiel en dat kunnen bevestigen aan de muur met chemische ankers. Ik zou alleen wel aanraden om met poten te werken, weliswaar wat meer naar het midden, maar met 6 meter enkel aan de muur bevestigd en dan een dergelijke diepte... Volgens mij kan dat niet goed gaan.

Vervolgens de boel bekleden met hout en insmeren met cire.

Dit zou overigens mijn plan van aanpak zijn. Niets in beton (pun intended) gegoten :P
Is precies waar ik aan dacht ja.

Is er een regel mbt de locatie van poten? Het liefst zover mogelijk uit het zicht, maar het lijkt me dat er ergens een optimum is qua draagvlak? Het zal niet vaak gebeuren maar in theorie is het mogelijk dat er 5 man op een rijtje zit...

Goed om een adresje te hebben. Ga even mailen.

• YaaD
GustavSan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:56:
[...]

Is precies waar ik aan dacht ja.

Is er een regel mbt de locatie van poten? Het liefst zover mogelijk uit het zicht, maar het lijkt me dat er ergens een optimum is qua draagvlak? Het zal niet vaak gebeuren maar in theorie is het mogelijk dat er 5 man op een rijtje zit...

Goed om een adresje te hebben. Ga even mailen.
Qua locatie van de poten zou ik het niet durven zeggen om eerlijk te zijn... Ik zou zelf een poot aan het begin van de bank, 1.5 meter, 3 meter, 4.5 meter en aan het eind van de bank een poot zetten.

Afhankelijk van de diepte zou ik de locatie van de poten bepalen. In ieder geval niet te dicht op de muur anders heeft het nog geen draagkracht...

Hardeman heeft ook een website waar je heel precies de kosten van uit kan rekenen.. Scheelt je weer wachten op reactie :)

bl44t

ThinkPadd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Hoe is de ventilatie in je woning geregeld? Zag op je eerdere foto's ook geen mechanische ventilatie ofzo.
Bouwjaar is rond 1970; natuurlijke ventilatie dus.

• GustavSan
YaaD schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Qua locatie van de poten zou ik het niet durven zeggen om eerlijk te zijn... Ik zou zelf een poot aan het begin van de bank, 1.5 meter, 3 meter, 4.5 meter en aan het eind van de bank een poot zetten.

Afhankelijk van de diepte zou ik de locatie van de poten bepalen. In ieder geval niet te dicht op de muur anders heeft het nog geen draagkracht...

Hardeman heeft ook een website waar je heel precies de kosten van uit kan rekenen.. Scheelt je weer wachten op reactie :)
Kun je mij die site misschien even mailen? Vind wel een Hardeman uit Veenendaal maar wellicht niet de juiste....

• YaaD
GustavSan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Kun je mij die site misschien even mailen? Vind wel een Hardeman uit Veenendaal maar wellicht niet de juiste....
Zie je DM

bl44t

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een stalen frame gekocht om fotolijsten aan te hangen mbv magneten.
Het probleem is nu dat het niet werkt het frame van 1,1kg blijft naar beneden glijden ondanks dat er genoeg magneten opzitten om 26kg te dragen.

heb de frictie weerstand verhoogd door rubber aan de magneten te bevestigen. Dit leek te werken echter niet voldoende en na een tijdje schuift alles weer naar beneden.

Heeft iemand hier nog ideeën? Want ik heb nu al €30 aan magneten uitgegeven en experimenteren is erg duur gezien de verzendkosten.

Het betreft zo'n scherm:
https://webshop.houseofgr...is-groeischerm-large.html

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:53:
Ik heb een stalen frame gekocht om fotolijsten aan te hangen mbv magneten.
Het probleem is nu dat het niet werkt het frame van 1,1kg blijft naar beneden glijden ondanks dat er genoeg magneten opzitten om 26kg te dragen.

heb de frictie weerstand verhoogd door rubber aan de magneten te bevestigen. Dit leek te werken echter niet voldoende en na een tijdje schuift alles weer naar beneden.
Begrijp ik het goed dat het frame zelf naar beneden zakt?
Hoe heb je dat dan bevestigd? :/ Ik volg niet helemaal.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Slonzo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Begrijp ik het goed dat het frame zelf naar beneden zakt?
Hoe heb je dat dan bevestigd? :/ Ik volg niet helemaal.
Sorry. Nee frame is tegen de muur geschroefd. Het fotolijstje/frame schuift naar beneden.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Sorry. Nee frame is tegen de muur geschroefd. Het fotolijstje/frame schuift naar beneden.
En het fotolijstje met een schroef in de muur is geen optie? (dat frame zit immers ook met schroeven :P )
Dan neem je een schroef die lang genoeg is om de dikte van het frame te overbruggen natuurlijk.
Of je haalt/buigt ergens een N profiel metalen clip die om een honingraat heen valt aan de ene kant, en een dun schroefje in je foto lijst die in de andere kant haakt?

\|\ <-- zoiets qua vorm van metaal?

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 28-02-2019 12:27 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

GeeMoney schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:25:
[...]

En het fotolijstje met een schroef in de muur is geen optie? (dat frame zit immers ook met schroeven :P )
Dan neem je een schroef die lang genoeg is om de dikte van het frame te overbruggen natuurlijk.
Of je haalt ergens een N profiel metalen clip die om een honingraat heen valt aan de ene kant, en een dun schroefje in je foto lijst die in de andere kant haakt?

\|\ <-- zoiets qua vorm van metaal?
Nee wil het flexibel houden en meerdere lijsten ophangen zonder een gatenkaas van de muur te maken.

Het frame zit strak tegen de muur weet niet of een u er tussen past.
Maar ik ben bang dat dat toch de enige oplossing gaat worden ipv een handig en flexibel magneetsysteem.

[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-02-2019 12:28 ]

• GeeMoney
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:27:
[...]

Nee wil het flexibel houden en meerdere lijsten ophangen zonder een gatenkaas van de muur te maken.
Zelf van metaal wat clipjes maken ?
http://www.comvastgoed.nl...emonnees-and-houders.html

Het opstaande stukje buig je nog iets verder door en je vijlt er een kleine inkeping in waar een schroef van het fotolijstje in blijft haken?
En het clipje kan je zolang of zo kort maken als je wilt zodat hij uit het zicht valt achter het lijstje natuurlijk.

https://www.winparts.nl/i...ip-vlak-10mm/p306118.html

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 28-02-2019 12:32 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:20:
Oh, ok. Wat voor magneten gebruik je?
Meerdere neodymium magneten zouden ~1kg toch moeten kunnen dragen zonder te verschuiven...
Een simpel whiteboard magneetje bedoeld om papier te dragen, is wsl minder ideaal :)

Je hoeft ook niet echt clips te maken, zoals hierboven aangehaald. Een simpel pinnetje dat op de bodem rust van 1 van de gaten in het frame, is meer dan genoeg i.c.m. een magneet. De magneet doet het werk, het pinnetje voorkomt verder verzakken.

Of gewoon een stukje karton op het frame tapen zodat de bodem van de magneet ondersteund is en hij niet meer verder kan zakken.

[ Voor 41% gewijzigd door Slonzo op 28-02-2019 12:50 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Slonzo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:45:
[...]

Oh, ok. Wat voor magneten gebruik je?
Meerdere neodymium magneten zouden ~1kg toch moeten kunnen dragen zonder te verschuiven...
Een simpel whiteboard magneetje bedoeld om papier te dragen, is wsl minder ideaal :)

Je hoeft ook niet echt clips te maken, zoals hierboven aangehaald. Een simpel pinnetje dat op de bodem rust van 1 van de gaten in het frame, is meer dan genoeg i.c.m. een magneet. De magneet doet het werk, het pinnetje voorkomt verder verzakken.

Of gewoon een stukje karton op het frame tapen zodat de bodem van de magneet ondersteund is en hij niet meer verder kan zakken.
Heb deze gebruikt. https://www.magnetenkopen...m-houdkracht-%C2%B1-2-kg/

https://www.magnetenkopen...4-mm-houdkracht-ca-25-kg/

Maar ik denk dat ik idd toch een soort van ondersteuning nodig heb. Anders kom ik bij zeer grote magneten uit.
Het rubber helpt wel maar niet voldoende. Of ik moet zoiets kopen maar dat blijft ook een gok en het wordt wel erg duur dan.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-02-2019 13:29 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Omdat ik nog heel veel planken over hebben en omdat mevrouw zonoskar de deur in de garage erg mooi vind, wil ik ook een barn-achtige deur maken voor in de keuken. Maar mevrouw zonoskar wil er graag vertikale raampjes in van 10-20cm breed, 130-150cm hoog. Hoe pak je dat het handigst aan, want die schuine delen in de deur zijn dan niet echt mogelijk, maar door die lange raampjes mis je wel stevigheid.. De deur wordt 93cm breed, dus niet zo breed als in de garage (die is 165cm breed). De planken zijn 16cm breed.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

zonoskar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:53:
Omdat ik nog heel veel planken over hebben en omdat mevrouw zonoskar de deur in de garage erg mooi vind, wil ik ook een barn-achtige deur maken voor in de keuken. Maar mevrouw zonoskar wil er graag vertikale raampjes in van 10-20cm breed, 130-150cm hoog. Hoe pak je dat het handigst aan, want die schuine delen in de deur zijn dan niet echt mogelijk, maar door die lange raampjes mis je wel stevigheid.. De deur wordt 93cm breed, dus niet zo breed als in de garage (die is 165cm breed). De planken zijn 16cm breed.
Lijkt me helemaal geen probleem te zijn; de deur is niet zo breed en de verticale afwerklatten zijn uiteindelijk ook deel van de structuur. Evenals het frame waar je het glas in gaat hangen. En 'ie hangt bovenaan op, niet aan de zijkant. Die ga je volgens mij niet zo snel scheef trekken :) Je kan nog altijd een horizontale steunlat boven en/of onder erbij zetten, indien nodig.

Hier zie je ook wat voorbeelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 28-02-2019 14:00 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Zit geen enkel voorbeeld in met ramen van 130-150cm hoog...

Ik snap @zonoskar wel. Als je de schoren eruit laat gaat de deur snel schranken...

Hoe dik moet de deur worden? Je zou natuurlijk een massieve plaat kunnen gebruiken en aan weerskanten dunne latten ertegenaan bevestigen. Dan zorgt de interne plaat voor de structurele integriteit en zijn de latten puur optisch...

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36

Bob Popcorn

Plop!

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Heb deze gebruikt. https://www.magnetenkopen...m-houdkracht-%C2%B1-2-kg/

https://www.magnetenkopen...4-mm-houdkracht-ca-25-kg/

Maar ik denk dat ik idd toch een soort van ondersteuning nodig heb. Anders kom ik bij zeer grote magneten uit.
Het rubber helpt wel maar niet voldoende. Of ik moet zoiets kopen maar dat blijft ook een gok en het wordt wel erg duur dan.
Hmja, ik denk dat die trekkracht van die magneten voornamelijk "van elkaar af" is, niet zozeer haaks op de hechting.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Bob Popcorn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:33:
[...]

Hmja, ik denk dat die trekkracht van die magneten voornamelijk "van elkaar af" is, niet zozeer haaks op de hechting.
Mee eens maar normaliter zou 26kg trekkracht voldoende moeten zijn om 1kg te houden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zonoskar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:53:
Je zou met staalkabels kunnen werken, achter het raampje langs.
Paar kabelspanners, kruis in het midden.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MikeyMan and @Harrie_ Ik denk dat @Slonzo een goed punt heeft. Een normale deur hangt aan de zijkant, dus dan is die schoor ervoor om uitzakken van de deur te voorkomen. Een schuifdeur hangt aan de bovenkant, dus dat uitzakken is niet zo'n probleem, tenzij je hem steeds heel hard open duwt. Ik dnek dat het wel gaat lukken, voortgang wordt natuurlijk gedeeld hier :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:55:
@MikeyMan and @Harrie_ Ik denk dat @Slonzo een goed punt heeft. Een normale deur hangt aan de zijkant, dus dan is die schoor ervoor om uitzakken van de deur te voorkomen. Een schuifdeur hangt aan de bovenkant, dus dat uitzakken is niet zo'n probleem, tenzij je hem steeds heel hard open duwt. Ik dnek dat het wel gaat lukken, voortgang wordt natuurlijk gedeeld hier :)
Klopt, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ging er eigenlijk vanuit dat het ter vervanging van een normale loopdeur was (want 93 breed). Als je 'm gaat hangen zoals in de garage zul je inderdaad zonder die schoren kunnen :Y

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-05 14:37
[...]

In oudere huizen zijn die losse schoorsteenaansluitingen vaak belangrijk voor de natuurlijke ventilatie, dit werkt als natuurlijk afvoerkanaal waardoor er van beneden/buiten weer verse lucht wordt aangezogen. Dus als je dit (opnieuw) hebt dichtgemaakt en ander ventilatiesysteem hebt geïnstalleerd betekent dat misschien wel dat je ventilatie op die kamers nu onvoldoende is ;) Dat de vorige bewoner er een plankje onder heeft gemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het toen een goed idee was. Ik heb zelf ook een pre-1970 huis en veel ruimtes hebben een eigen afvoerkanaal om voor ventilatie te zorgen.

Die kraaiennesten zijn wel een blijvend probleem, schoorstenen zijn een favoriet doelwit voor kraaien. Ze gooien takjes in schoorstenen in de hoop dat er een blijft steken (wat vaak lukt) en daar bouwen ze dan een nest op. Ik raad je aan een kap op alle schoorstenen te zetten, anders heb je volgend jaar weer een nest. Alleen een regenkap is daar niet genoeg voor, daar kruipen ze alsnog onder, maar echt een kap met een rooster erin (kraaienkap). Ik heb al tig keer een takje in de ventilator van mijn WC gehad. En als het ze lukt een nest te bouwen heb je helemaal een rotzooi :F

[ Voor 3% gewijzigd door Sander B op 28-02-2019 15:12 ]

Sander B schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:58:
[...]

In oudere huizen zijn die losse schoorsteenaansluitingen vaak belangrijk voor de natuurlijke ventilatie, dit werkt als natuurlijk afvoerkanaal waardoor er van beneden/buiten weer verse lucht wordt aangezogen. Dus als je dit (opnieuw) hebt dichtgemaakt en ander ventilatiesysteem hebt geïnstalleerd betekent dat misschien wel dat je ventilatie op die kamers nu onvoldoende is ;) Dat de vorige bewoner er een plankje onder heeft gemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het toen een goed idee was. Ik heb zelf ook een pre-1970 huis en veel ruimtes hebben een eigen afvoerkanaal om voor ventilatie te zorgen.

Die kraaiennesten zijn wel een blijvend probleem, schoorstenen zijn een favoriet doelwit voor kraaien. Ze gooien takjes in schoorstenen in de hoop dat er een blijft steken (wat vaak lukt) en daar bouwen ze dan een nest op. Ik raad je aan een kap op alle schoorstenen te zetten, anders heb je volgend jaar weer een nest. Alleen een regenkap is daar niet genoeg voor, daar kruipen ze alsnog onder, maar echt een kap met een rooster erin (kraaienkap). Ik heb al tig keer een takje in de ventilator van mijn WC gehad. En als het ze lukt een nest te bouwen heb je helemaal een rotzooi :F
Ik snap je. Echter: De vorige bewoner had de bovenkant ook al dicht gemaakt. We laten in de winter altijd de roosters in het dakkapelletje en de twee dakramen op zolder openstaan. In de zomer: raam op de kiepstand en dakramen op een kier. Doucheraampje staat ook altijd open; ik denk dat het wel goed zit, zo...

Kraaien... Ik heb ze al in de spouw gehad, onder de dakpannen bij de goot en onder de zonnepanelen. Alles afgesloten met kippengaas; het gaat nu al ruim een jaar goed. Mogelijk zijn de huizen van mijn buren nu gemakkelijker doelwit. :+

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 09:24
Ik heb jullie hulp nodig, ik heb recent een eigen (eerste) huisje gekocht en daar zit nog oud structuur behang op. De naden hiervan staan over en ik wil dit er allemaal afhebben, dan behandelen en dan opnieuw verven. Wat raden jullie aan? Moet dit volledig opnieuw gestuct worden of kom je zelf met het 1 en ander ook erg ver, mits er geen enorme kuilen inzitten?

Foto's hierbij;
Muur 1

Muur 2

[ Voor 24% gewijzigd door Heyman op 01-03-2019 12:00 ]

Anoniem: 100386

Anoniem: 221425 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Ik snap je. Echter: De vorige bewoner had de bovenkant ook al dicht gemaakt. We laten in de winter altijd de roosters in het dakkapelletje en de twee dakramen op zolder openstaan. In de zomer: raam op de kiepstand en dakramen op een kier. Doucheraampje staat ook altijd open; ik denk dat het wel goed zit, zo...

Kraaien... Ik heb ze al in de spouw gehad, onder de dakpannen bij de goot en onder de zonnepanelen. Alles afgesloten met kippengaas; het gaat nu al ruim een jaar goed. Mogelijk zijn de huizen van mijn buren nu gemakkelijker doelwit. :+
Overal kraaien, maar toch ramen op kiepstand. Weet je dat zeker?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heyman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:26:
Ik heb jullie hulp nodig, ik heb recent een eigen (eerste) huisje gekocht en daar zit nog oud structuur behang op. De naden hiervan staan over en ik wil dit er allemaal afhebben, dan behandelen en dan opnieuw verven. Wat raden jullie aan? Moet dit volledig opnieuw gestuct worden of kom je zelf met het 1 en ander ook erg ver, mits er geen enorme kuilen inzitten?

Foto's hierbij;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tsja, hoe strak moet het worden?
Gaten opvullen, schuren en renovlies eroverheen kom je best een eind. Als het echt strak moet zal er idd gestuct moeten worden.

Anoniem: 100386 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:45:
[...]

Overal kraaien, maar toch ramen op kiepstand. Weet je dat zeker?
Ja hoor, nooit een probleem mee gehad. Ramen helemaal open kan trouwens ook, de hele dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Heyman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:26:

Foto's hierbij;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt eraan hoe "makkelijk" de oude stucklaag los laat em tja ik zelf zou de moeite nemen om de oude laag te verwijderen. Om eerst een voorstrijk/hechtprimer (gecombineerd in 1 emmer te koop) aan te brengen zodat
een nieuwe laag goed hecht en niet ervanaf valt. Dit valt makkelijk te testen door behang/stuuk laag op locaties te proberen weg te steken.

Als de muur recht genoeg is, kan je ook volstaan met de gaten vullen. Anders is dit misschien wel een interessant filmpje YouTube: Een muur bepleisteren - stap voor stap uitgelegd - Doe-het-zelf (genoeg meer voorbeelden te vinden)

de snelle methode is dichtsmeren met gips, en niet te nat met latex verf eroverheen verven/rollen hopen dat de rest niet los laat (niet te nat rollen de 1ste laag en niet meerdere keren eroverheen). de 2de laag 24 uur later voor betere dekking.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 20:47
Ik ben bang dat bij het verwijderen van het behang van @Heyman het onderliggende stucwerk ook deels los zal laten. Danwel bol staat en dus los is, maar door onderling verband nog "vast" zit.
Gewoon behang verwijderen/afstomen, daarna het stucwerk nalopen (kloppen of het vast zit), wat los zit verwijderen en aanhelen.
Makkelijkste manier is gewoon behangen, evt met renovliesje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:26
Ik zou het lekker laten stucen, kun je gelijkt de elektra infrezen en netjes wegwerken. Iets meer werk, maar prima te doen en ziet er stuk netter uit :).
Verder is alles wel gezegd denk, het hangt vooral af van wat jij mooi vind. Vind jij het netjes genoeg als je gaatjes vult en daarna behangt, of wil je graag een spiegelgladde muur. Oftewel, wat verwacht jij van het eindresultaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ik ben inmiddels bijna klaar met mijn keuken. Moet alleen de plinten nog maken, als ik die gemaakt heb (na carnaval :+) dan zal ik in dit topic en in het keuken-topic de foto's plaatsen...

Nu had ik toevallig een foto van mijn koffierekje dus die zet ik hier alvast neer als kleine teaser :p

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/21.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 09:24
Ik wil het uiteindelijk zo strak als mogelijk hebben en ben geen fan van renovliesbehang. Maar thanks voor het filmpje, ik ga het gewoon eerst zelf lekker proberen. Mocht ik er uiteindelijk niks van bakken of toch niet tevreden zijn, dan kan ik altijd nog de klusjesman inhuren :)

Bedankt voor de reacties allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

DonMetal schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:16:
Net de sleutels van ons nieuwe huis gekregen. Zit een prachtige keuken in (10 jaar oud, maar hoog afwerkingsniveau en spotless) met twee koelkasten (inbouw) maar zonder vriezer... Vorige bewoners hadden een grote vriestoren in de garage en vonden dat wel prima.

Nu kan ik een van de koelkasten eruit halen en daar een vriezer in zetten. Maar het idee van een aparte bierkoelkast staat me eigenlijk ook wel aan, en we hebbben kastruimte zat, dus prima plek voor een extra diepvries. WCD is aanwezig onder de kastjes, dus dat is geen probleem.

Ik heb alleen 0 ervaring met inbouwapparatuur inbouwen. En als ik nu de nishoogte meet, kom ik op een heel rare afmeting uit: 96,5cm. Geen enkele vriezer te vinden. 88 vm komt het best in de buurt. Mismaakt meet ik als de totale opening vanaf de voorkant toegankelijk. Bovenaan zit wel een stalen afwerkplint met daarachter 104,5 cm ruimte, maar volgens mij werkt het niet helemaal zo.

Verstandigst lijkt me nu een 88cm hoog exemplaar bestellen? Breedte is 56,5. Diepte 55+, dus die kloppen wel. En iemand ervaring met de standaard soft close scharnieren icm een sleepdeur/deur-op-deur constructie? Die nemen nog wel wat breedteruimte weg natuurlijk...
Ik heb er een paar nachten over kunnen slapen, en ik denk dat ik een oplossing heb:

Tegen de bovenkant van het kastje, achter de plint, zet ik vier blokken van 78mm dik. Daar zet ik een van dr legplanken tegenaan zodat de bovenkant is zoals de ‘normale’ inbouwkastjes. Dan de andere legplank op de vloer met blokken eronder om het gat op te vullen. Dan meet ik hoe diep de legplank moet zijn, zaag ik af voor extra ventilatie en gebruik ik om de voorkant van de blokken dicht te zetten. Misschien teken ik het vanavond nog even uit voor de duidelijkheid ;)

Zo maak ik gewoon met de legplanken een nishoogte die wel gangbaar is, met genoeg ventilatie en alles wat in het zicht zit is netjes afgetimmerd met de planken die bij de keuken horen.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DonMetal schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Ik heb er een paar nachten over kunnen slapen, en ik denk dat ik een oplossing heb:

Tegen de bovenkant van het kastje, achter de plint, zet ik vier blokken van 78mm dik. Daar zet ik een van dr legplanken tegenaan zodat de bovenkant is zoals de ‘normale’ inbouwkastjes. Dan de andere legplank op de vloer met blokken eronder om het gat op te vullen. Dan meet ik hoe diep de legplank moet zijn, zaag ik af voor extra ventilatie en gebruik ik om de voorkant van de blokken dicht te zetten. Misschien teken ik het vanavond nog even uit voor de duidelijkheid ;)

Zo maak ik gewoon met de legplanken een nishoogte die wel gangbaar is, met genoeg ventilatie en alles wat in het zicht zit is netjes afgetimmerd met de planken die bij de keuken horen.
Je verhaal is warrig ik haal er niet echt uit wat je echt "wilt" zeker na 3x lezen.

Zolang breedte/diepte klopt kan je elke inbouw apparatuur inbouwen die je wilt.
is deze kleiner kan je dit met extra planken opvangen. alleen let op ventilatie en de eventueel gewonnen ruimte gebruik je gewoon voor spullen die je niet vaak pakt. mocht je een vriezer inbouwen

Als je het ombouwen tot kast
- Wil je ombouwen naar "kast" dan kan je ook eens googlen op keuken onderdelen en bv plastic afstandhouders/poten los bestellen, (waar je nu klossen voor wilt gebruiken?) hiermee kan je de hoogte netjes afstellen.
- Planken lijken me niet het probleem.
- Deuren worden vaak "ingefreesd" met speciale tools, en voor meer dan 50cm hoog zou ik voor 3 scharnieren gaan.

betreft de deuren .. ik zou in elk geval voor het afval hout van je planken gebruiken als "test" stuk hoe je de deur bevestigd tegen de wand aan, met infrezen(inbouw) is dit makkelijker dan met "opbouw" en dan wil je zeker eerst testen met afval hout. (ook in de zaagbak biij de bouwmarkt kijken) .

Anders zet je vraag kort en bondig erboven/eronder extra onder je tekst

@Heyman thx ik word niet vaak "beschuldigd" van duidelijk zijn :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
Ik heb een eiken plank van 20cm breed waar ik een uitsparing/sleuf in wil maken om een tablet “in” te laten vallen, zodat hij niet weg schuift.

Nu lijkt mij zoiets een ideaal klusje voor een bovenfrees, ware het niet dat ik zo’n ding niet heb en in m’n directe omgeving ook niet iemand ken met zo’n apparaat.
Ik weet niet of ik ooit nog ergens anders een bovenfrees voor nodig ga hebben, dus was eigenlijk niet van plan om er een te kopen. Ik ken mezelf ook goed, want als ik naar de winkel ga om voor de goedkoopste variant te gaan loop ik hoogstwaarschijnlijk met een Bosch Blauw de deur uit :+ :')

Iemand nog tips hoe ik dit op een andere manier, maar wel netjes, kan bewerkstelligen?
Ik zat eventueel nog aan een Dremel te denken maar dat moet dan wel met een hele vaste hand gebeuren denk ik...
Of kom ik niet onder een bovenfrees uit?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 17:05
Boren en beitelen? Zo deed men het vroeger ook (maar toen had men nog geen tablets).
Ik ga er vanuit dat je de tablet rechtop / schuin wilt zetten.

Als je 'm wilt laten liggen in een uitsparing, denk ik toch dat je met een bovenfrees aan de gang moet gaan. (wellicht woont er een Tweaker met bovenfrees bij je in de buurt, of organiseer je een Gathering of DIY-Tweakers)

[ Voor 65% gewijzigd door CappieL op 03-03-2019 10:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 08:24
Ben mijn wat saaie lampen maar eens een update aan het geven. Best veel effect voor relatief weinig geld. Glas weggehaald. 12,5 cm lampen. Buitenkant matzwart gemaakt, binnenkant koperkleurig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QwnYzSYoEKJwhVeO2DdoJBwM/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5ja9dY3VNmivCnPc1kKRigjF/medium.jpg
Nog 2 te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een composiet keukenblad die 2e hands is. 60cm van de voorzijde is niet afgeschuind omdat die eerst in een hoekopstelling zat. Hoe krijg ik daar ook een afschuining aan van aan paar mm?

Is dat te doen met standaard gereedschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Kaasplank schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:37:
Ik heb een composiet keukenblad die 2e hands is. 60cm van de voorzijde is niet afgeschuind omdat die eerst in een hoekopstelling zat. Hoe krijg ik daar ook een afschuining aan van aan paar mm?

Is dat te doen met standaard gereedschap?
Bel de eerste de beste keukenzaak?
Ik vermoed dat je met water/frees aan de gang moet en achteraf nog polijsten wellicht, maar ik zou een gerenomeerde keukenzaak even bellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oEKtzlbmKpzlR3UYcjEtfvPY/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PdFmKxBPStrkenaArQSXvXmV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQIXc2ZfkYsRu1Wmu0yA3sAi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uGauwLYSzxFEvU2dzv91Nw9O/medium.jpg

Zo, ons projectje dit weekend :)
De wens was om een vliering te maken waarop we kussens en kerstversiering konden opslaan, de ongebruikte nok boven de trap was hier ideaal voor.

Specs:
2m60 bij 2m30
1 muur beton, de 2 andere muren 7cm gipsbetonblokken.
De doorgang wordt aan de kant van de gibo blokken, daar wordt een deel van gesloopt zodat we met een trap van de slaapkamer op de bovenste verdieping er zo bij kunnen.

Specs gebruikt materiaal en uitvoering:
2 dwarsliggers van 2m60. Geschaafd vuren van 44x96
1 dwarsligger met dezelfde specs voor de koof-ophanging.
De dwarsligger van de beton muur zit vast met 8x140 nagelpluggen. Om de 15 cm. De dwarsligger aan de gibo muur zit vast met M10 pluggen en 6x80 schroeven.
46x96 Balkdragers ondersteunen de 2m30 overspanningsbalken. Deze zitten van met m5x50 schroeven.
Hart hart afstand van de overspanningsbalken is 27.5cm.
Op advies hebben we nog 2 balken als ondersteuning gebruikt voor de dwarsligger aan de gibo blokken, aangezien deze niet echt dragend mag zijn.

Ik heb er al even op gezeten en alles stortte niet in :) . De met platen worden nog vervangen voor OSB uiteraard.

Wat is jullie mening? Overkill constructie of is het net aan veilig? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Atlas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:33:
Ik heb er al even op gezeten en alles stortte niet in :) . De met platen worden nog vervangen voor OSB uiteraard.

Als je gaat isoleren zou ik eerst de onderkant dichtmaken, omdat vanaf bovenaf isoleren prettiger is dan boven je hoofd. OSB vastschroeven aan de bovenkant.

Kwa constructie denk ik dat je eerder aan "overkill" zit :+ maar gezien de kans is dat iemand een "zwaar" gewicht op de vliering bewaart om reden x.y.z bestaat is dit geen overbodige luxe. Je wilt immers niet dat dit op een later moment naar beneden komt dus ...
Denman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:48:
Ik heb een eiken plank van 20cm breed waar ik een uitsparing/sleuf in wil maken om een tablet “in” te laten vallen, zodat hij niet weg schuift.

Nu lijkt mij zoiets een ideaal klusje voor een bovenfrees, ware het niet dat ik zo’n ding niet heb en in m’n directe omgeving ook niet iemand ken met zo’n apparaat.
Ik weet niet of ik ooit nog ergens anders een bovenfrees voor nodig ga hebben, dus was eigenlijk niet van plan om er een te kopen. Ik ken mezelf ook goed, want als ik naar de winkel ga om voor de goedkoopste variant te gaan loop ik hoogstwaarschijnlijk met een Bosch Blauw de deur uit :+ :')

Iemand nog tips hoe ik dit op een andere manier, maar wel netjes, kan bewerkstelligen?
Ik zat eventueel nog aan een Dremel te denken maar dat moet dan wel met een hele vaste hand gebeuren denk ik...
Je zou houtrasp op boormachine maar dat is het zelfde als een beitel/guts gebruiken. Maar ook met een bovenfrees is dit best gepriegel.
Je kan ook "diy router drill " googlen om je verder te assisteren.

Echter ik denk dat je met een scherpe beitel + hamer en wat geduld sneller klaar bent.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

vso schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:54:
[...]

Als je gaat isoleren zou ik eerst de onderkant dichtmaken, omdat vanaf bovenaf isoleren prettiger is dan boven je hoofd. OSB vastschroeven aan de bovenkant.

Kwa constructie denk ik dat je eerder aan "overkill" zit :+ maar gezien de kans is dat iemand een "zwaar" gewicht op de vliering bewaart om reden x.y.z bestaat is dit geen overbodige luxe. Je wilt immers niet dat dit op een later moment naar beneden komt.
Dankje :)
Isoleren gaan we niet doen, nergens voor nodig. Is een NOM huis, dus isolatie is prima in orde :)

De eerste keer op de vliering was wel even spannend... Zeker aangezien ik geen bouwkundige ben en alles vooral met boerenverstand beredeneerd heb. Fijn dat het op overkill uitkomt :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@Atlas nice! Mooi dat je die staanders hebt gebruik. Zo heb ik het bij mijn vliering ook gedaan.

Ik had bij de oudere, inmiddels gesloopte vliering last van kruip (doorhangen) van de balken met ongeveer dezelfde kopaat. Maar zo te zien heb jij een kleinere hoh-afstand. Toch vind ik zelf 96cm vrij gering.

Zelf heb ik mijn vliering verschrikkelijk vol staan, dus ben blij met de 175mm balken.

[ Voor 18% gewijzigd door Reinier op 03-03-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een gitaarhanger gekocht waar blijkbaar geen pluggen bij zitten. De bijgeleverde schroeven zijn 5mm dik, maar steken maar 24mm uit. Ik heb bij Hornbach 8×40mm pluggen gehaald met 4.5mm schroeven die 4cm uitsteken, maar zo'n eind in beton boren heb ik eigenlijk niet zo'n trek in als het niet nodig is.

Waar haal ik korte, dikke pluggen :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23-05 15:29
8*40 is toch kort?

Maar als je denkt dat die 24mm voldoende is: plug erin en het uitstekende deel afsnijden met een afbreekmes dat je strak langs de muur houdt.

Maar het is ook niet heel erg als je 40mm diep boort voor je plug en de meegeleverde schroeven gebruikt die er maar 24mm de muur in gaan. Een gitaar weegt geen tientallen kilo's en hangt vlak langs de muur, dus er is ook nauwelijks sprake van een hefboomwerking.

Gewoon die pluggen gebruiken, tenzij je die extra 16mm boren een onoverkomelijk probleem vindt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Atlas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:05:

Dankje :)
Isoleren gaan we niet doen, nergens voor nodig. Is een NOM huis, dus isolatie is prima in orde :)

De eerste keer op de vliering was wel even spannend... Zeker aangezien ik geen bouwkundige ben en alles vooral met boerenverstand beredeneerd heb. Fijn dat het op overkill uitkomt :p
Nu overkil is betrekkelijk, met hoeveel schroeven zitten je balkendragers vast. ? Per beugel ik hoop we dat dit minimaal 4 schroeven inzetten.
Als je de OSB platen rond om en aan de draagbalk vastschroeft, gaat het denk ik wel goedkomen.
Als je tussen de balken nog korte balkjes vastzet om bv 60cm (overspanning van die 27.5cm) of OSB

Stel dat je dat allemaal doet kan je het ook "terugrekenen" door: virtueel een gewicht van 500kg op een vierkante meter ergens op de vloer te zetten.
Nu verspreid je OSB dat minimaal naar 3 balken, (27.5cm afstand, deze balken worden gedragen door ? schroeven die ieder 25kg kunnen dragen dus 3(balken) x 2 dragers = 6 .. dan 4 schroeven per drager = 24 *25kg = 600kg
Die 600kg draagkracht - 500kg last houd je dus nog 100kg over. Echter omdat je de OSB vaschroeft en dus verspreid zal de last ook door andere balken gedragen worden.

Zo kan je uitrekenen wat je ongeveer kan dragen op de balken, eromheen ,.. bij twijfel meer schroeven :)

.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@dreamscape maakt het nog uit als ik 4.5mm dikke schroeven ipv 5 gebruik in een 8mm plug? Daar lees ik nl wat verschillende dingen over.

Verder voelt 4cm boren best diep, maar ik heb ook niet echt een referentiekader van hoe diep je in een muur tussen 2 woningen zou moeten kunnen boren. Ik ben geen klusheld, dat merk je waarschijnlijk wel :') .

De knul bij de Hornbach zei trouwens dat een schroef echt helemaal door de plug heen moet om de plug goed te laten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Bananenplant op 03-03-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bananenplant schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:20:
@dreamscape maakt het nog uit als ik 4.5mm dikke schroeven ipv 5 gebruik in een 8mm plug? Daar lees ik nl wat verschillende dingen over.

Verder voelt 4cm boren best diep, maar ik heb ook niet echt een referentiekader van hoe diep je in een muur tussen 2 woningen zou moeten kunnen boren. Ik ben geen klusheld, dat merk je waarschijnlijk wel :') .

De knul bij de Hornbach zei trouwens dat een schroef echt helemaal door de plug heen moet om de plug goed te laten werken.
Een woningscheidende wand is minimaal 20cm dik, maar meestal 30. Daar ga jij met je 4 cm dus niet doorheen boren ;)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verder voelt 4cm boren best diep, maar ik heb ook niet echt een referentiekader van hoe diep je in een muur tussen 2 woningen zou moeten kunnen boren. Ik ben geen klusheld, dat merk je waarschijnlijk wel :')
8mm pluggen is normaalgezien minstens 5mm schroeven.
De specs staan normaalgezien op het doosje, minimale schroefdikte etc.

3-4cm is trouwens absoluut niet diep, dat is zowat het minimum wat je wil om iets op te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Atlas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo, ons projectje dit weekend :)
De wens was om een vliering te maken waarop we kussens en kerstversiering konden opslaan, de ongebruikte nok boven de trap was hier ideaal voor.

Specs:
2m60 bij 2m30
1 muur beton, de 2 andere muren 7cm gipsbetonblokken.
De doorgang wordt aan de kant van de gibo blokken, daar wordt een deel van gesloopt zodat we met een trap van de slaapkamer op de bovenste verdieping er zo bij kunnen.

Specs gebruikt materiaal en uitvoering:
2 dwarsliggers van 2m60. Geschaafd vuren van 44x96
1 dwarsligger met dezelfde specs voor de koof-ophanging.
De dwarsligger van de beton muur zit vast met 8x140 nagelpluggen. Om de 15 cm. De dwarsligger aan de gibo muur zit vast met M10 pluggen en 6x80 schroeven.
46x96 Balkdragers ondersteunen de 2m30 overspanningsbalken. Deze zitten van met m5x50 schroeven.
Hart hart afstand van de overspanningsbalken is 27.5cm.
Op advies hebben we nog 2 balken als ondersteuning gebruikt voor de dwarsligger aan de gibo blokken, aangezien deze niet echt dragend mag zijn.

Ik heb zo'n vermoeden dat die h-o-h-afstand ook zomaar het dubbele had kunnen zijn. Als ik naar mijn eigen vliering kijk heb ik wel iets hogere balken gebruikt (dacht 120), maar mijn h-o-h-afstand is meestal rond de 60 cm geweest. De overspanning is dan weer wel iets korter (ongeveer 150cm). Verder heb ik het hetzelfde opgezet als jij, maar ik ben eigenwijs geweest en de gibo wel constructief gebruikt. Nee, dat raad ik niemand aan, maar ik had geen ruimte voor een hulpframe. Ik heb de randbalk dan ook gekit met goede montagekit en met schroeven/pluggen vastgezet. Door de kit wordt de druk nog wat meer verdeeld over de hele balk en tot nu toe, we zijn inmiddels 5 jaar verder, heeft dat nog tot geen enkele scheur geleid. En op mijn vliering staat iets zwaarder spul dan een kerstboom en wat tuinkussens :Y)
Overigens heb ik op een gegeven moment toch een vlizotrap aangebracht. Dan gebruik je je vliering toch makkelijker dan met een losse ladder.

Je werk ziet er keurig uit!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Slonzo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:28:
[...]

8mm pluggen is normaalgezien minstens 5mm schroeven.
De specs staan normaalgezien op het doosje, minimale schroefdikte etc.

3-4cm is trouwens absoluut niet diep, dat is zowat het minimum wat je wil om iets op te hangen :)
Oh, inderdaad, op de sticker van de pluggen staat 4 tot 6mm voor de pluggen :) . Met een leidingzoeker en een stukje tape tegen een weglopende boor zou het dan goed moeten komen d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

paar voorbeelden van mijn zolder
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pqZ29r0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qZH5OaV.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 22:09
Ik moet wat koplatten op kozijnen bevestigen (dus half over kozijn, half over muur. Om zo netjes af te werken).
Wat is handig: Met alleen lijm bevestigen, met lijm en een koploze spijker (met een tacker). Of is alleen een spijkertje wel genoeg? Dat laatste is wel lekker snel en makkelijk. Echt supervast hoeft het natuurlijk niet te zitten, het zit er alleen voor de sier aan. Zolang het er niet afvalt, is het wel goed :P

Hebben jullie er ervaring mee, wat handig is om te doen? Nadeel van lijmen vind ik dat dat eerst moet drogen/uitharden voor ik kan gaan afkitten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
Raymond schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:14:
Ik moet wat koplatten op kozijnen bevestigen (dus half over kozijn, half over muur. Om zo netjes af te werken).
Wat is handig: Met alleen lijm bevestigen, met lijm en een koploze spijker (met een tacker). Of is alleen een spijkertje wel genoeg? Dat laatste is wel lekker snel en makkelijk. Echt supervast hoeft het natuurlijk niet te zitten, het zit er alleen voor de sier aan. Zolang het er niet afvalt, is het wel goed :P

Hebben jullie er ervaring mee, wat handig is om te doen? Nadeel van lijmen vind ik dat dat eerst moet drogen/uitharden voor ik kan gaan afkitten enzo.
Lijmen en spijkeren? Meestal lijm je toch omdat je geen tacker hebt? :+

Hier is alles door de schilder gespijkerd in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 04-03-2019 16:06 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 22:09
KillaZ schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Lijmen en spijkeren? Meestal lijm je toch omdat je geen tacker hebt? :+
à la Norm Abrams, "a nail, to provide strength until the glue sets" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Vraagje over underlayment:
Omdat plaatmateriaal steeds duurder wordt wil ik wat constructieve delen (niet zichtbaar) uit underlayment platen maken. Hiervoor moet er veel in de kopse kant geschroeft worden.
Omdat 18mm dik underlayment een grovere structuur heeft dan het meeste multiplex vraag ik me af of schroeven (ongeveer 4x40) goed in de kopse kant houden.
tips / ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Baytep schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:26:
Omdat plaatmateriaal steeds duurder wordt wil ik wat constructieve delen (niet zichtbaar) uit underlayment platen maken. Hiervoor moet er veel in de kopse kant geschroeft worden.
Omdat 18mm dik underlayment een grovere structuur heeft dan het meeste multiplex vraag ik me af of schroeven (ongeveer 4x40) goed in de kopse kant houden.
tips / ervaringen?
Al heel vaak gedaan. Geen enkel probleem!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:03:
Help wanted!

Ik ben een teak tuintafel aan het opknappen. Nu viel mij op dat de poten ingescheurd zijn op de plek waar ze aan het blad zitten.

Plaatjes:
Tafelblad, bevestiging.
[Afbeelding]

Big crack!
[Afbeelding]

More big crack!
[Afbeelding]

Mijn plan is om hier en daar een paar deuvels te boren en te lijmen. Maar ik ben geen houtbewerker, dus als er tips zijn hoe dit goed te fixen, graag! :Y
Met dank aan de adviezen:

Rampamoeren vastgezet met bruislijm.
Scheuren in hout gefixt: scheuren beetje opengetrokken, lijm erin geknepen, geklemd en daarna nog een keer op de scheur een paar deuvels gelijmd. Die afgestoken of de gaten opgevuld.

Ook de tafel nog geschuurd, geschuurd en geschuurd en daarna in de waxolie gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vEilhQTDoRdtBz9hOrlcQn5c/full.jpg
result!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Baytep schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:26:
tips / ervaringen?
Gaat prima, al zou ik het wel netjes (niet te groot) voorboren :)

Joejoe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 21:03
volgens mij kun je die, als het alleen om dit project gaat beter huren. bij boels bijvoorbeeld.
https://www.boels.nl/hure...schaven-frezen/bovenfrees
Denman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:48:

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 01:51

Schroeven helemaal door de plug werkt vaak wel beter (omdat je plug juist aan het einde lekker kan uitzetten). Maar als je echt iets stevigs wilt, moet je vooral een brede schroef in de plug gebruiken, want dan zet de plug echt goed uit en zit het muurvast. Ook met 4cm kan het echt heel veel houden. Je merkt vanzelf dat je een dikke schroef (die dus net in de plug past) met behoorlijk wat moeite in de plug gedraaid krijgt. Dan weet je dat dat ding er ook nooit zomaar uit komt. Imho is een dunne lange schroef dan ook minder sterk dan een wat kortere dikke.

Zo draai ik wel eens 'net iets te dikke' schroeven van de Hornbach met torx in pluggen. Met de hand krijg je die er no-way in / uit, dus met de accuboor (+ goede grip van Torx) zet je die echt muurvast in de wand.

[ Voor 8% gewijzigd door TheJVH op 04-03-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
DonMetal schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:13:
[...]

Gaat prima, al zou ik het wel netjes (niet te groot) voorboren :)
@Baytep voorboren is niet nodig (als je recht schroeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Harrie_ & @DonMetal
Bedankt voor het snelle advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 18:50

Vos

AFCA

Dr.Snuggles schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:18:
Wij hebben een huis gekocht (31/1 krijgen we de sleutel) met een pracht van een grindvloer en keuken.

Tegen alle adviezen in ga ik de vloer en met een beitel uithalen aangezien we een beton gietvloer willen. (speling aan tuinkant kozijnen is nu +/- 5 mm.)

Nu vrees ik, en hoop ik, dat de vloer eronder zo heel mogelijk blijft en ik niet kan zien hoe de vloerverwarming loopt. Dit levert een klein issue op dat wij de keuken ook gaan vervangen incl kookeiland en de aansluiting van de kookplaat verplaatst moet worden van het eiland naar de nu vrijstaande muur. Echter zal er dus nu een gat geboord moeten worden door de vloer met verwarming, maar hoe kan ik zonder een warmte meter te huren voor 185 euro per dag een veilige plek vinden om te boren?

[Afbeelding]
Heb je de grindvloer er reeds uit? Zo ja, hoe ging dat? Wij zitten ook met een grindvloer waar we op uitgekeken raken... Maar lijkt me pokkeklus om die er uit te krijgen. Hebben in klein deel vloerverwarming liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Harrie_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:36:
[...]

@Baytep voorboren is niet nodig (als je recht schroeft)
Juist daarom vind ik het altijd wel relaxt om even precies voor te boren, dan heb je minder kans dat je er schuin doorheen vliegt. Als je alles kalm op een werkbank monteert lukt recht schroeven wel. Maar als je in een krappe hoek op zolder ofzo onder een rare hoek met je schroefboormachine moet schroeven wordt het al lastiger :)

Joejoe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Vos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:50:
[...]

Heb je de grindvloer er reeds uit? Zo ja, hoe ging dat? Wij zitten ook met een grindvloer waar we op uitgekeken raken... Maar lijkt me pokkeklus om die er uit te krijgen. Hebben in klein deel vloerverwarming liggen.
Ik heb hem er inmiddels uit met een 10kg breekhamer en de breedste beitel die erbij te krijgen was.
Heb 7 beitels verbruikt en op flink wat plekken de dekvloer beschadigd, maar hij is eruit (korrel per korrel, nergens grote stukken dus bereid je voor op een ontzettende bende en dat je dagen later het grind nog overal tegenkomt). Het heeft zeker 5 dagen geduurt om hem eruit te halen en de randen heb ik met de hand gedaan omdat de breekhamer daar dwars door de dekvloer ging.

Grote gaten heb ik erna dichtgesmeerd met zandcement van de gamma en gisteravond voor de 2e maal gladgesmeerd met egaline.

Sfeerimpressie:
Afbeeldingslocatie: https://tinypix.top/images/2019/03/05/juHtO.md.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Snuggles op 05-03-2019 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
DonMetal schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:12:
[...]

Juist daarom vind ik het altijd wel relaxt om even precies voor te boren, dan heb je minder kans dat je er schuin doorheen vliegt. Als je alles kalm op een werkbank monteert lukt recht schroeven wel. Maar als je in een krappe hoek op zolder ofzo onder een rare hoek met je schroefboormachine moet schroeven wordt het al lastiger :)
No offense, voorboren doe je als er kans bestaat op splijten. Als je moet voorboren omdat je niet recht kunt schroeven moet je meer oefenen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Teijgetje @PaT @Andyk125 M.b.t. asbestdiscussie van laatst:
NOS.nl: Bescherming tegen asbest is in veel gevallen overbodig

Ik wil hiermee niet zeggen dat het allemaal onzin is en je zonder PBM's kunt gaan breken, maar er zijn dus meer die er hun twijfels bij hebben of al die heisa nou wel nodig is :)

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2019 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ThinkPad Zwager is installateur, moest bij renovatie oude radiatoren met asbestpakking afkoppelen, die moesten gesaneerd worden door asbestsaneerder.
Asbestsaneerder heeft geen tijd, dus zwager is eigenwijs: koppelt af, plastic zakjes om de uiteinden en zet de radiator in de tuin. Zelfde dag nog een economisch delict aan de broek.

Volgende dag: asbestsaneerder flikkert die radiatoren zonder inpakken in de tuin en blijft 2 dagen liggen. Dat mag wel, want dan doet de asbestsaneerder het.

Er gaan gewoon miljarden om in die branche, en ze zaaien zoveel mogelijk paniek om maar vooral werk te houden. Is ook zo met particulieren die asbest verwijderen, tot bepaalde grootte mag je het zelf, iets daarboven moet je het laten doen. Wie heeft die grens bepaald en wat voor zin heeft dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Ik weet niet of de vraag hier helemaal correct is maar:

Wij krijgen over 8 weken de sleutel - financiering is volledig rond inclusief bouwdepot. Wij willen graag een keuken gaan kopen maar deze heeft een levertijd van 6 weken.

Kan ik deze al bestellen bij 'n leverancier of moet ik persee wachten op de overdracht, aangezien dan pas de hypotheek / bouwdepot ingaat?

Ik kan namelijk geen 12.000 euro voorschieten haha.

ik ben benieuwd naar de reacties.
Dank weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@ThinkPad @_JGC_ dat heb ik hier ook al vaker geroepen, maar daar moet je mee oppassen want voor je het weet komen er allerlei Tweakers, die in het dagelijks leven achter een PC zitten en nog nooit met asbest(sanering) te maken hebben gehad, met het vingertje wijzen....

Het is één grote wassen neus. Ook al weleens meegemaakt (en hier al eens gedeeld) dat ik te maken had met een renovatie waarbij er asbest vensterbanken aanwezig waren. Complete woning ingepakt, mannen in witte pakken naar binnen, een week geen werk kunnen verrichten aan die woning. De mannen zijn weer vertrokken, woning is vrij, en op iedere verdieping kom je afgebroken brokjes asbest tegen bij de ramen.

@seadogg De enige die antwoord kan geven op je vraag is de keukenleverancier. Die kun je toch vragen of je nu kunt bestellen en straks kunt betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Harrie_ Asbest is serieus gevaarlijk, maar met gezond verstand valt het gewoon heel erg mee. Dat is ook waarom je als particulier golfplaten beperkt zelf mag saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:15:
@Harrie_ Asbest is serieus gevaarlijk, maar met gezond verstand valt het gewoon heel erg mee. Dat is ook waarom je als particulier golfplaten beperkt zelf mag saneren.
Ik zeg toch nergens dat dat niet zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ik heb in mijn nieuwe badkamer een aantal leidingen in de muur weggewerkt door sleuven in de muur te frezen en daarna de sleuf met leiding op te vullen met 4-in-1 mortel.

Echter nu blijkt na aankomst van de radiator dat de aansluitingen geen 520mm, maar 512mm uit elkaar zitten. Heel stom ik heb het gewoon verkeerd gelzen/onthouden. De CV-leidingen (alu-pex) zitten dus te ver uit elkaar.

Nu zie ik 2 oplossingen voor me:
1. De leidingen scheef aansluiten, ieder 4mm naar buiten op 55mm lengte (midden gat tot tegels) is niet zo veel, maar toch minder mooi.
2. 1 leiding weer uitbikken en op juiste afstand opnieuw fixeren en afwerken. ik ben echter bang de alu-pex leidingen hierbij te slopen.

Heeft iemand hier ervaring mee, tips, of anderszins briljante ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 21-05 12:49
Hier begonnen met het washok (links) en het toilet (rechts) :D
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2jckYMc/IMG-20190301-172803.jpg

In de badkamer de muurplaat voor de douchekraan waterpas en vlak in de muur gekregen door met een plankje te werken. Gat volgesmeerd met gips en de muurplaat er ingeduwd. Het gat waterpas uitbikken en de muurplaat er inschroeven, dat bleek onbegonnen werk.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K5CCdMd/IMG-20190304-112922.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Tranze op 05-03-2019 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Nivado Ik zou toch voor optie 2 gaan. Lijkt mij typisch een puntje waar je je anders nog jaaaren aan blijft storen :D
En je kunt toch heel voorzichtig en met beleid de boel uitbikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

seadogg schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:08:
Ik weet niet of de vraag hier helemaal correct is maar:

Wij krijgen over 8 weken de sleutel - financiering is volledig rond inclusief bouwdepot. Wij willen graag een keuken gaan kopen maar deze heeft een levertijd van 6 weken.

Kan ik deze al bestellen bij 'n leverancier of moet ik persee wachten op de overdracht, aangezien dan pas de hypotheek / bouwdepot ingaat?

Ik kan namelijk geen 12.000 euro voorschieten haha.

ik ben benieuwd naar de reacties.
Dank weer!
wij hebben de keuken besteld, en 2 dagen voor levering het (volledige) bedrag voldaan; weet niet zeker meer of we een aanbetaling hebben gedaan, maar voorwaarde voor levering was dat het volledige bedrag voldaan moest zijn. Dat zal bij de meeste keukenboeren zo zijn. Voor de bank is een getekende offerte en een factuur voldoende om tot uitbetaling over te gaan; vaak storten zij het geld op jouw rekening, en kan je zelf zorgdragen voor betaling aan de keukenboer.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tranze schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:21:

In de badkamer de muurplaat voor de douchekraan waterpas en vlak in de muur gekregen door met een plankje te werken. Gat volgesmeerd met gips en de muurplaat er ingeduwd. Het gat waterpas uitbikken en de muurplaat er inschroeven, dat bleek onbegonnen werk.
[Afbeelding]
Zijn dat kunststof / aluplex leidingen? zo ja, vergeet dan de muurplaat/ kraan niet te vereffenen (aansluiten op het centraal aardpunt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 21-05 12:49
twain4me schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:01:
[...]

Zijn dat kunststof / aluplex leidingen? zo ja, vergeet dan de muurplaat/ kraan niet te vereffenen (aansluiten op het centraal aardpunt)
Dat bedacht ik me ook later , niet zo mooi om de douchekraan van een draadje te voorzien, dus ik heb er tijdig nog een aardedraad bijgetrokken (niet op de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 11:06
Over dat asbestverhaal,

Mijn dakdekker werkt ook in de asbestsanering als ik die verhalen van hem hoor dan merk je wel dat het echt een wassen neus is. Alles moet dubbeldik in extra dikke folie worden aangeleverd, maar zodra het op het stort komt rijden ze er zo met de graafmachine overheen :7.

Volgend jaar moet er bij ons een nieuw dak op, maar dat saneren gaat hij 'zwart' doen. Hij zou zich wat maskers/pakken regelen en dan komt het wel goed. Zolang je niet als 'n debiel met die platen tekeer gaat valt het wel mee.

Asbest vensterbanken enzo ben ik wat huiverig voor, dat je daar goede bescherming voor nodig hebt snap ik wel. Al dat spul moet je er flink uitbeuken :7.

Van het weekend overigens even een muur van 8.5m2 eruit moeten halen. Ik wilde daar een badkamer meubel aan gaan ophangen maar dat is van dat brosse spul (bims ofzo?), dat echt niets kon hebben. Ik dacht "dat doe je wel even", maar ik ben toch wel al 2 dagen zelf aardig gesloopt :'). Het eruit beuken is een ding, maar al die puinzakken (stuk of 25?) via de wenteltrap naar onderen tilllen is iets compleet anders _O-.

De volgende keer als ik zoiets ga doen toch maar een stortkoker regelen hoor hahaha.

[ Voor 27% gewijzigd door De_Bastaard op 05-03-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
kwakke01 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:40:
[...]

wij hebben de keuken besteld, en 2 dagen voor levering het (volledige) bedrag voldaan; weet niet zeker meer of we een aanbetaling hebben gedaan, maar voorwaarde voor levering was dat het volledige bedrag voldaan moest zijn. Dat zal bij de meeste keukenboeren zo zijn. Voor de bank is een getekende offerte en een factuur voldoende om tot uitbetaling over te gaan; vaak storten zij het geld op jouw rekening, en kan je zelf zorgdragen voor betaling aan de keukenboer.
Dank voor de info, ik ga even contact opnemen met de leverancier om te vragen naar de mogelijkheden. Zou fijn zijn als ik niets hoef voor te schieten.

Wel zo fijn dat we de spullen al binnen krijgen zodat we gelijk kunnen verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@De_Bastaard Kennis van me bij de milieustraat: Oh kijk, daar ligt een plaat asbest zonder plastic in de asbestbak, is dat niet erg?
Nee dat mag niet, we gooien het wel even bij bouw en sloopafval.

Het ergste van al die regeltjes is dat particulieren uiteindelijk asbest niet saneren maar gaan begraven of dumpen. Saneer je het zelf en is het teveel: boete en strafblad. Laat je het saneren word je arm, dus dan maar elders kwijtraken :X
Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.