marc1111 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:32:
Ik wil de deur van onze ‘nieuwe’ schuur verplaatsen naar de andere muur. Er zit weinig ruimte tussen bovenzijde deurpost en de balken die het dak dragen.
Heeft het nog invloed op stabiliteit als ik kies voor het plaatsen van de deur midden onder één balk of juist onder 2 balken? Zo ja, wat heeft de voorkeur, ook gezien het raampje dat weg zal moeten?
En heeft een lei nog nut gezien de 1 á 2 rijen baksteen erboven?
Het is toch een plat dakje met bitumen er op?
Nu ligt het dak gewoon op het kozijn begrijp ik? Met de balk in de muurlengte draagt de balk het dak en de balk ligt op/in de muur. Het kozijn draagt dan niet echt.
De muurbelasting is niet zo hoog bij verplaatsing, het is via de balkkoppen alleen het dakdeel met eventueel een persoon tijdens werkzaamheden, of met sneeuwbelasting.
Ik zou wel een latei plaatsen, een betonnen of baksteenlatei is genoeg om de krachten op te vangen en weg te geleiden.
Je kan de latei natuurlijk gelijk onder de balken zetten en aankauwen, er komt toch nog een kozijn onder die ook nog eens de latei steunt.
Een latei is dunner als dat je een dikke balk inbrengt als steun en daar ook kozijn van maakt, en makkelijker bij te stuccen/cementen.
Wat de voorkeur geniet qua plaats ligt aan jou, ik zou wel een borst laten staan waar de latei op kan als je vlak langs de muur de deur wil.
Zorg wel voor een waterkering boven het kozijn zodat vocht naar buiten gaat, een loodslab oid.
Het dak moet je wel goed afsteunen met stempels tijdens de ombouw, zowel bij het nieuwe als oude deurgat. Maar kijk ook uit dat je het niet optilt met 4 stempels, dat dak weegt "niets"!
En hou rekening dat als je metselstenen gebruikt, je de oude deuropening niet in één keer vol kan metselen. Doe halve hoogte per dag anders drukt de kolombelasting de onderste stenen weer los tijdens het drogen.
[
Voor 23% gewijzigd door
Teijgetje op 18-02-2019 12:20
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.