Het 50 optimizers maximum heeft denk ik met timing te maken. Ze reageren allemaal elke paar minuten, je hebt dan steeds meer kans dat er 2 tegelijk melden. Of het geheugen om de optimizer data op te slaan is niet groter of wat voor reden dan ook.
Meer dan 135% wattpeak STC hebben we aan een van de bovenstaande reacties alleen maar in NL en niet in BE blijkbaar, sterker nog in DE mag het ook 155% volgens dit document:
https://www.solaredge.com...r_dc_oversizing_guide.pdf
Ik denk dat ze toch maar aan die 135% vasthouden omdat je toch maar 80% van de STC wattage normaal als max kunt halen (maar max iets van 800 watt/m2 licht hier in NL)
Pieken ga je aftoppen bij DC overbooking, maar dat is niet zo erg. Er staat in die PDF ook nog dat bij langdurige aftopping de inverter te heet kan worden, die aftopping zal wel als warmte afgevoerd moeten worden.
Dat kan ik enigszins bevestigen, Ik heb mijn unit 2x zien aftoppen nu, en de temperatuur van de inverter piekt dan ook even, net als de string spanning.
Maar dit was wel een moment dat al mijn panelen zon ontvangen, waarvan 24 die vlak liggen en 8 onder 60 graden. De hoeken zijn lang niet optimaal, maar dit was zon achter wolk vandaan en niet te hoge temperatuur.
Normaal heb ik dan tot 7000 watt gezien, mijn SE8K kan AC 8400 watt uitsturen.
Met jouw 2x 45 graden dak zou je niet langdurig de zaak overbelasten, want anders zou je nu ook op het moment dat de zon haaks op je dak staat een piek moeten hebben. Het licht valt dan onder een steile hoek op paneel en levert dan (lang) niet STC blijkbaar,
Als je nu 6500 watt aan mximum ziet oververhit de zaak vast niet als je er nog 3 panelen bij gaat leggen.
Edit: en de statement dat er in NL tot 180% overbooked wordt soms kreeg ik mondeling, dat was tijdens een gesprek dat ik erover dacht mijn SE8K te vervangen door een SE10K-RWS StorEdge en er 12-14 x 325 wattpeak bij te hangen dan wordt het bij mij 10680 + 3900 = 14580 of 10680 + 4550 = 15230 wattpeak.
En die SE10K-RWS kan ook 35% boven 10.000 aan, wat dan 13500 is.
Ik wacht echter nog minimaal 2 maanden ermee want dan pas zal er een tuinschuur staan om eerst 6 panelen op te leggen die ik nog heb. Op dat moment kan ik zien wat de huidige panelen maximaal doen omdat de zon op zijn hoogste punt staat en dan is het een beetje gokken hoeveel die extra panelen erbij doen.
Kunnen die 6 erbij op de SE 8K dan doe ik dat wel eerst denk ik.
[
Voor 21% gewijzigd door
jacovn op 28-04-2020 08:33
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase