Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 112.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt.
Ga ik doen en navragen wat het kost om een tweede string aan te brengen. (dit komt er toch op neer dat je de kabel onderbreekt extra kabel + en - verlengd voor beide strings en aansluit op de omvormer.
Ik zal eens kijken hoe het nu zit met de schaduw s,morgens vroeg en enkele foto,s maken.
Zodra ik de foto.s heb zet ik ze er even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag geen gelegenheid gehad aangezien het vanmorgen bewolkt was en het verschijnsel dan niet optreedt.Ik vroeg me af of het wellicht een gedachte was om nog enig geld te besteden om het dak aan de oostzijde echt vol te leggen dwz om de 50 panelen die er maximaal in een string mogen ook werkelijk erop te leggen.De extra 5 aan de oostzijde gaan dan ook meehelpen aangezien die s,morgens wel in de lente/zomer in de zon liggen.De kans is daarmede weer groter dat er in ieder geval 13 panelen vroeg in de volle zon liggen waardoor de anderen er minder toe doen. Het enige probleem is dat Solar Edge daar vervelend over doet aangezien het aantal Watt piek van de totale 50 panelen dan nog verder boven het nominaal vermogen van de omvormer uitkomt (garantie kwestie) Mijn argument dat de omvormer met 45 panelen in de voorbijgaande twee jaar toch nooit boven de 6,5 kWh zijn geweest vinden ze geen argument. Wat is jullie gedachten daarbij? Het vermogen gebruik ik nu ook al voor een werkplaatsje en een warmtepomp.Als ik in de toekomst nog overga op een elektrische auto dan is het probleem van het geinstalleerde vermogen helemaal geen probleem meer ivm wegvallen vergoeding opgewekte kWh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovXABrL4_g5FNLgwR7ZsWBOs1-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjkz9pVH9ay8Z9mcSvi5MyXm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de orientatie van de panelen nuAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ebdPjV9U6B8u_vGVGQ4YCwgKaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6NNA3sgnX2VtreXuCmQvKcy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg9kdfLQl2WJWsO7Z8bmf-d4Xl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OqXi2JJDQc7FzLCpnP30v3pd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
@Verwijderd je kunt ook altijd de inverter upgraden natuurlijk als je je erg zorgen maakt over de garantie.
Maar mijn instalateur vertelde me wel over die grens heen te gaan als systeem aantoonbaar niet continue over de maximale output van de inverter gaat,

Ik zou met zo veel panelen de strings ook apart invoeren denk ik. De SE tool geeft meestal aan dat het niet uit maakt qua opbrengst, maar volgens mij houden ze weinig rekening mer schaduw. In Isreal waar SE zit, is het met de zon veel meer aan/uit wat betreft zon opkomen en ondergaan (als in dat dat sneller gaat rond de evenaar waar de instraling rechter is)

Ik heb gisteren de aftopping gezien, 8398 wattpeak volgens PVoutput in 2 pieken ik moet het maar even aanzien hoe de opbrengst zich verder ontwikkelt., als het naar die 8400 watt oploopt en ik wil er nog wat bij leggen zal ik ook willen upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 26-04-2020 06:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:41:
Vandaag geen gelegenheid gehad aangezien het vanmorgen bewolkt was en het verschijnsel dan niet optreedt.Ik vroeg me af of het wellicht een gedachte was om nog enig geld te besteden om het dak aan de oostzijde echt vol te leggen dwz om de 50 panelen die er maximaal in een string mogen ook werkelijk erop te leggen.De extra 5 aan de oostzijde gaan dan ook meehelpen aangezien die s,morgens wel in de lente/zomer in de zon liggen.De kans is daarmede weer groter dat er in ieder geval 13 panelen vroeg in de volle zon liggen waardoor de anderen er minder toe doen. Het enige probleem is dat Solar Edge daar vervelend over doet aangezien het aantal Watt piek van de totale 50 panelen dan nog verder boven het nominaal vermogen van de omvormer uitkomt (garantie kwestie) Mijn argument dat de omvormer met 45 panelen in de voorbijgaande twee jaar toch nooit boven de 6,5 kWh zijn geweest vinden ze geen argument. Wat is jullie gedachten daarbij? Het vermogen gebruik ik nu ook al voor een werkplaatsje en een warmtepomp.Als ik in de toekomst nog overga op een elektrische auto dan is het probleem van het geinstalleerde vermogen helemaal geen probleem meer ivm wegvallen vergoeding opgewekte kWh.[Afbeelding]
Leg maar gewoon vol, in belgie laten ze ook tot 200% overdimensionering toe, zelf hoger, Gebruik de solaredge design tool eens, steek er alles in (even op belgie zetten ;)) en vaak kan je zelfs meer dan 200% overdimensioneren, ik heb hier een installatie staan van 22.78kw gelegd op een omvormer van 10kw alles binnen de limieten van solaredge.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas had ik een "oude" design tool maar die werkt niet meer.
Via solar edge kan ik hem niet meer binnenhalen (alleen voor installateurs)
De oude kan ik niet offline zetten.
suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77tp6IHzbSjNv5qoQVTeiv4MF6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mf6VMD50eJKbvMNVWwvDUSFb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De web versie is er nu, maar geen idee of je die kunt gebruiken als eind gebruiker.
https://accounts.solaredg...%3Demail%26state%3DRG2PD0

Op mijn ipad kan ik er niet op inloggen met mijn SE account

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee lukt niet. Hij vraagt om een database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:41:
Vandaag geen gelegenheid gehad aangezien het vanmorgen bewolkt was en het verschijnsel dan niet optreedt.Ik vroeg me af of het wellicht een gedachte was om nog enig geld te besteden om het dak aan de oostzijde echt vol te leggen dwz om de 50 panelen die er maximaal in een string mogen ook werkelijk erop te leggen.De extra 5 aan de oostzijde gaan dan ook meehelpen aangezien die s,morgens wel in de lente/zomer in de zon liggen.De kans is daarmede weer groter dat er in ieder geval 13 panelen vroeg in de volle zon liggen waardoor de anderen er minder toe doen. Het enige probleem is dat Solar Edge daar vervelend over doet aangezien het aantal Watt piek van de totale 50 panelen dan nog verder boven het nominaal vermogen van de omvormer uitkomt (garantie kwestie) Mijn argument dat de omvormer met 45 panelen in de voorbijgaande twee jaar toch nooit boven de 6,5 kWh zijn geweest vinden ze geen argument. Wat is jullie gedachten daarbij? Het vermogen gebruik ik nu ook al voor een werkplaatsje en een warmtepomp.Als ik in de toekomst nog overga op een elektrische auto dan is het probleem van het geinstalleerde vermogen helemaal geen probleem meer ivm wegvallen vergoeding opgewekte kWh.[Afbeelding]
Met streetview zie ik dat je onderste panelen bijna op straat liggen en je overburen 2 verdiepingen hebben plus steil dak.
Lijkt me genoeg schaduw toch? Je ziet ook de onderste panelen op het dak de minste opbrengst hebben.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schaduw is er wel maar is gering. Zie hiervoor bijgaande foto's vanmorgen gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JyrpdI8RHu1csfFXgZ17pjVDeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYYTlOPtZ4cZs9NBLW2zKmFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_fYeY-zI5XPuKiThZxtV11vI_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVBXjJPCQmyHR5Ead8fkBhgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfUllpp0NBy_KU1Z5z3j0c22y5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cEfb2imHznrgjhe2zZtxwdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNM2sTH-oPfTPMVIVSSd5OotLp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sajNBvHn1OuWMXGgRGyyQNvd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTb7nJ8L5Q4CPwFatfnsxFBFs44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYvt9D2nEUX0J1mDztApHkdi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het beter om de 2 panelen te verplaatsen naar de rechterzijde OF er twee panelen bij te leggen. Na 8.00 uur hebben deze twee dan geen schaduw meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van boven naar beneden foto van 7.30 , 9.00 , 8.30 , 8.00 en nogmaals 7.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens zit de goot die je ziet op ruim 3 meter hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraag over de grafieken.
De stroom en het vermogen UIT de optimizer is niet bekend maar is dit op de volgende wijze te bepalen (op een zeker tijdstip)
1 stringstroom is optimizer stroom
2 stringstroom is te berekenen uit het opgegeven DC vermogen (onder grafiek string) en de DC spanning die 750 VDC bedraagt.
Dan dus stringstroom is String vermogen gedeeld door 750 VDC (3 fase omvormer)
Vermogen geleverd door de optimizer is dan dus optimizer spanning x stringstroom.
efficiency optimizer is dan optimizer vermogen gedeeld door paneel vermogen x 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die foto’s verklaren wel het gedrag in de ochtend als die driehoek over je dak gaat, om 07:30 heb je snel 6 panelen die weinig tot niets doen omdat huizen aan de overkant schaduw over alle banen van de panelen geven. Dat zijn er 3-6, maar bij jouw iets ouder panelen 3 banen. Het voltage/vermogen van dat paneel zakt enorm in als er 2 van de 3 banen in schaduw liggen.

Panelen daar bijplaatsen is twijfelachtig omdat die laag onder een moment ook in de schaduw liggen in de ochtend, de zon draait, dus die driehoeken bewegen schuin over je panelen heen.

Maar mocht je de strings willen splitsen is dat misschien wel een optie, ook dak opvullen zodat er op 1 dagvlak dan genoeg spanning geleverd wordt door nog 2 panelen.

Edit: wat @Rouske hieronder al schrijft. Als je nu nog veel schaduw hebt, de zon stijgt nog 3 maanden, dus it nu in het midden tussen laagste en hoogste baan ongeveer. Nog meer panelen plaatsen doe je dan voor maximaal 6 maanden per jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 27-04-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
@Verwijderd
Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn, dit is de schaduw nu, in de voorgaande maanden zal dat alleen maar meer zijn.
Als je wat wilt verplaatsen om meer opbrengst te krijgen, zou ik zeggen verplaats alles een 1/2 paneel naar links, dan kan je extra panelen in de zon kwijt en inderdaad liggen de panelen rechts op het dak meer in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn en rouske Even jullie gewaardeerde bevestiging dat het verhaal van solar edge ten aanzien van het maximum aantal panelen op de 8k omvormer niet zou mogen omdat het wattpiek vermogen van ALLE panelen tesamen hoger wordt dan 135 % van het nominaal vermogen wordt een kulverhaal is omdat het werkelijk gehaalde vermogen van de installatie in het voorbijgaande gunstige zonjaar nooit boven de 6,5 kWh is geweest. Uiteraard binnen de 50 optimizers die als maximum worden aangegeven door Solar Edge.
Geeft mij iets meer technische ruggesteun in de discussie met SE.
waarvoor dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het 50 optimizers maximum heeft denk ik met timing te maken. Ze reageren allemaal elke paar minuten, je hebt dan steeds meer kans dat er 2 tegelijk melden. Of het geheugen om de optimizer data op te slaan is niet groter of wat voor reden dan ook.

Meer dan 135% wattpeak STC hebben we aan een van de bovenstaande reacties alleen maar in NL en niet in BE blijkbaar, sterker nog in DE mag het ook 155% volgens dit document:
https://www.solaredge.com...r_dc_oversizing_guide.pdf

Ik denk dat ze toch maar aan die 135% vasthouden omdat je toch maar 80% van de STC wattage normaal als max kunt halen (maar max iets van 800 watt/m2 licht hier in NL)

Pieken ga je aftoppen bij DC overbooking, maar dat is niet zo erg. Er staat in die PDF ook nog dat bij langdurige aftopping de inverter te heet kan worden, die aftopping zal wel als warmte afgevoerd moeten worden.

Dat kan ik enigszins bevestigen, Ik heb mijn unit 2x zien aftoppen nu, en de temperatuur van de inverter piekt dan ook even, net als de string spanning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9HZ5joAC3IoiwrddbNabv_Vq5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O8jCAVPL1CvEdUoo351tIc08.jpg?f=user_large

Maar dit was wel een moment dat al mijn panelen zon ontvangen, waarvan 24 die vlak liggen en 8 onder 60 graden. De hoeken zijn lang niet optimaal, maar dit was zon achter wolk vandaan en niet te hoge temperatuur.
Normaal heb ik dan tot 7000 watt gezien, mijn SE8K kan AC 8400 watt uitsturen.

Met jouw 2x 45 graden dak zou je niet langdurig de zaak overbelasten, want anders zou je nu ook op het moment dat de zon haaks op je dak staat een piek moeten hebben. Het licht valt dan onder een steile hoek op paneel en levert dan (lang) niet STC blijkbaar,
Als je nu 6500 watt aan mximum ziet oververhit de zaak vast niet als je er nog 3 panelen bij gaat leggen.

Edit: en de statement dat er in NL tot 180% overbooked wordt soms kreeg ik mondeling, dat was tijdens een gesprek dat ik erover dacht mijn SE8K te vervangen door een SE10K-RWS StorEdge en er 12-14 x 325 wattpeak bij te hangen dan wordt het bij mij 10680 + 3900 = 14580 of 10680 + 4550 = 15230 wattpeak.
En die SE10K-RWS kan ook 35% boven 10.000 aan, wat dan 13500 is.
Ik wacht echter nog minimaal 2 maanden ermee want dan pas zal er een tuinschuur staan om eerst 6 panelen op te leggen die ik nog heb. Op dat moment kan ik zien wat de huidige panelen maximaal doen omdat de zon op zijn hoogste punt staat en dan is het een beetje gokken hoeveel die extra panelen erbij doen.
Kunnen die 6 erbij op de SE 8K dan doe ik dat wel eerst denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 28-04-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook een interessante installatie!
Waar ik mee zit is dat ik van de 9500 kWh die ik opwek voor huishouden en werkplaatsje ongeveer 5500 kWh gebruik. Hierin zit dan ook een 11kw warmtepomp die zorgt voor verwarming en koeling. Ik ben van plan om elektrisch te gaan rijden en dan gebruik te gaan make van bi directionele voeding waardoor ik s,avonds uit de 60kWh auto accu ook het huis kan verwarmen. vehicle2grid oplossing dus.
Er zijn enkele automodellen die dit al toestaan bv enkele modellen van Nissan.
Helaas heeft SE nog niet zo,n apparaat wellicht omdat ze liever de (voor de capaciteit zeer dure) 10kWh accu's aanbieden.
Als ik hieraan begin moet ik ook aan (2 single phase) omvormers denk ik. Ik zie dat jij in de richting gaat van storedge voor peak sharing en wellicht ook geautomatiseerd inschakelen grote verbruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
SE heeft alleen een unit die voor het sneller laden de zonnepanelen opbrengst parallel met AC energie aan de auto aan kunnen bieden. Dus voor 1 fase met 3.6 kW van het net, en dan tot 5 kW van de panelen.

De storedge is alleen een DC gekoppelde Accu aansluiten (48 volt)
Hier zitten ook issues aan als maar 5000 watt continue uit accu op kunnen nemen.

Grootste voordeel voor mij is de relatieve lage prijs (+€1100 bovenop een 3 fase inverter.
Nadeel is dat ze maar tot 10 kW inverter modellen er zijn.
Ook mag er maar 5 meter DC bekabeling naar de accu (EU regel, in de USA handleiding staat 20 meter)
=> moet ik mijn inverter buiten gaan hangen, of in de garage zodat de Accu buiten staat

De oudere storedge inverters waren ofwel AC, ofwel werkten alleen aan een 1 fase HDwave unit.

Daarnaast ben ik nu aan het bekijken of een accu uberhaupt wel lonend is. Maar aangezien mijn systeem nog niet een jaar gelijk is geweest is dat wel een uitdaging.

Kom uit op terugverdientijd van rond de 14 jaar voor 10 kWh accu, inverter update en werkuren uit. Dat loont niet echt. Maar we hebben nog even :). Dit is op basis van verkopen kWh voor €0.08 en inkopen voor €0.23

Ik dacht met elke kWh die ik opsla en later gebruik dus met €0.15 winst op later die kWh terugkopen wel snel uit te kunnen. Het gaat echter in voorjaar, zomer en najaar om 1-3 € per dag. Totaal goed €400 op jaaarbasis.
Als je dan €6000 moet investeren kom je dus uit op 15 jaar als voorbeeld.

Lees net in storagenieuws dat in BE de accu subsidie niet echt aan slaat. Als ik het goed begrijp €250 per kWh subsidie. Dan zou een 10 kWh accu van €4000 met €2500 subsidie wel leuk zijn.
Dan wordt de business case op slag anders.

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 29-04-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een groot aantal toepassingen gezien van vehicle to home en retour. Helaas nog weinig commercieel. veel meer vehicle to grid waar wij niet zo veel aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solar edge komt met een aantal berekeningen over mijn installatie en dat zijn:
Site mismatch voor de gehele site bestaande uit een power mismatch en een energy mismatch
Verder per moduul een power mismatch en een energy mismatch
Deze mismatch wordt dan voor de betreffende moduul berekend als een % afwijking van de betreffende moduul ten opzichte van het gemiddelde. Daarbij geven ze aan dat een totale afwijking van meer dan 6% aandacht nodig heeft. Verder geven ze aan dat als de energy mismatch gelijk is aan de power mismatch er geen sprake is van schaduw werking.
De berekeningen gaan uit van een dataset opgebouwd in 30 dagen.
Hebben jullie hier wel eens mee gewerkt en wat is jullie ervaring bij deze getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:35:
Solar edge komt met een aantal berekeningen over mijn installatie en dat zijn:
Site mismatch voor de gehele site bestaande uit een power mismatch en een energy mismatch
Verder per moduul een power mismatch en een energy mismatch
Deze mismatch wordt dan voor de betreffende moduul berekend als een % afwijking van de betreffende moduul ten opzichte van het gemiddelde. Daarbij geven ze aan dat een totale afwijking van meer dan 6% aandacht nodig heeft. Verder geven ze aan dat als de energy mismatch gelijk is aan de power mismatch er geen sprake is van schaduw werking.
De berekeningen gaan uit van een dataset opgebouwd in 30 dagen.
Hebben jullie hier wel eens mee gewerkt en wat is jullie ervaring bij deze getallen.
Ooit wel eens gegenereerd op de monitorportal, maar vanwege alleen schaduw van mijn eigen schoorsteen hier geen schokkende getallen in het rapport te zien.
https://www.solaredge.com...match_analysis_report.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het doorgelopen en kom op moduul niveau toch wel 22% verschil tegen tussen vermogen in% ten opzichte van energie in %.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

jacovn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:13:

knip

Pieken ga je aftoppen bij DC overbooking, maar dat is niet zo erg. Er staat in die PDF ook nog dat bij langdurige aftopping de inverter te heet kan worden, die aftopping zal wel als warmte afgevoerd moeten worden.

Dat kan ik enigszins bevestigen, Ik heb mijn unit 2x zien aftoppen nu, en de temperatuur van de inverter piekt dan ook even, net als de string spanning.
[Afbeelding]

Maar dit was wel een moment dat al mijn panelen zon ontvangen, waarvan 24 die vlak liggen en 8 onder 60 graden. De hoeken zijn lang niet optimaal, maar dit was zon achter wolk vandaan en niet te hoge temperatuur.
Normaal heb ik dan tot 7000 watt gezien, mijn SE8K kan AC 8400 watt uitsturen.

knip
Naar mijn idee wordt de aftopping bij 750 V niet omgezet in warmte. Het omhoog regelen naar hogere spanning (b.v. 850 V) heeft tot gevolg dat de mpp weg loopt uit het maximum en daardoor het vermogen uit de panelen afkapt. Bij veel zon instraling en koud weer wordt het maximum vermogen dus afgeregeld met "off mpp" Dat bij maximum vermogen de temperatuur wat op loopt hoort daarbij. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Gasschuif schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:01:
[...]

Naar mijn idee wordt de aftopping bij 750 V niet omgezet in warmte. Het omhoog regelen naar hogere spanning (b.v. 850 V) heeft tot gevolg dat de mpp weg loopt uit het maximum en daardoor het vermogen uit de panelen afkapt. Bij veel zon instraling en koud weer wordt het maximum vermogen dus afgeregeld met "off mpp" Dat bij maximum vermogen de temperatuur wat op loopt hoort daarbij. ;)
Goed punt, je kon wel eens gelijk hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHYwATQldTHw-C-1yRglcdMPoB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uu5Wzcs73QQJQXHG9dIfAMCt.jpg?f=user_large

Hier staat de "legenda" of hoe je het wil noemen bij zo'n cliiping piek (8398 watt( en de 2 pieken daarna zijn 7819 en 8206 watt maar geen string spanning die omhoog loopt.

Dit is een SE8K die in zijn menu 8400 Watt AC heeft staan.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 01-05-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Kleine kanttekening, PVoutput waardes zijn momentane waardes dus kansberekening speelt een rol. Er zullen veel meer pieken zijn dan aangegeven. Zie de min.max en avg waardes van 29-4 op een SE9K bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEjSI6_2Ekpf_Mj95AxmcPg_IaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T34DF8NuQ84U8nDJikvvEdIG.png?f=fotoalbum_large

Het springt eerst naar 10kW en dan binnen 1 of 2 seconden omlaag naar de absolute max van 9.5 kW en hogere DC spanning van 865 V.

Trouwens , sorry voor Off-topic, dit hoort NIET in het topic Teleurstellende Performance van Solaredge, maar zeer tevreden stellende performance van Solaredge !

[ Voor 10% gewijzigd door joezzt op 01-05-2020 11:36 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu weet ik dus ook wat er bij mij fout is gegaan!
Gisteren is er een nieuwe update in de omvormer geplaatst en nu kom ik dus ineens ook over de 8kW heen waar verleden jaar ik nooit boven de 7kw ben geweest. Ook zie ik nu ineens het vermogen van mijn nieuwe panelen toenemen tot 300W waar tot nog toe deze panelen nooit boven de 240 W zijn geweest.
In de oude versie stond bijvoorbeeld ook dat het maximum 8 kw was (en daar dus blijkbaar op werd teruggeregeld) waar ik nu ook een maximum zie van 8,4 kW. Hoe lang bestaat deze versie eigenlijk al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_q7ci-u1IIXW5fZ5sP2hJlkirw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqG9OgfRgEFJ7YcPtN8BLsJY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUFpGDkjL2LnbQdI3vR2ojONzj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akFkIE8ConH04uiKOKIpXdcl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:18:
Nu weet ik dus ook wat er bij mij fout is gegaan!
Gisteren is er een nieuwe update in de omvormer geplaatst en nu kom ik dus ineens ook over de 8kW heen waar verleden jaar ik nooit boven de 7kw ben geweest. Ook zie ik nu ineens het vermogen van mijn nieuwe panelen toenemen tot 300W waar tot nog toe deze panelen nooit boven de 240 W zijn geweest.
In de oude versie stond bijvoorbeeld ook dat het maximum 8 kw was (en daar dus blijkbaar op werd teruggeregeld) waar ik nu ook een maximum zie van 8,4 kW. Hoe lang bestaat deze versie eigenlijk al?
Ik heb nog nooit een software update gehad (voor zover ik weet) en mijn SE8K hangt er inmiddels 16 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
jacovn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:55:
[...]

Goed punt, je kon wel eens gelijk hebben.

[Afbeelding]

Hier staat de "legenda" of hoe je het wil noemen bij zo'n cliiping piek (8398 watt( en de 2 pieken daarna zijn 7819 en 8206 watt maar geen string spanning die omhoog loopt.

Dit is een SE8K die in zijn menu 8400 Watt AC heeft staan.
joozzt schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:34:
Kleine kanttekening, PVoutput waardes zijn momentane waardes dus kansberekening speelt een rol. Er zullen veel meer pieken zijn dan aangegeven. Zie de min.max en avg waardes van 29-4 op een SE9K bij mij:
[Afbeelding]

Het springt eerst naar 10kW en dan binnen 1 of 2 seconden omlaag naar de absolute max van 9.5 kW en hogere DC spanning van 865 V.

Trouwens , sorry voor Off-topic, dit hoort NIET in het topic Teleurstellende Performance van Solaredge, maar zeer tevreden stellende performance van Solaredge !
Dit vind ik wel interessant. Ik heb zelf een SE9K hangen en als ik de specs bekijk heeft deze een maximaal vermogen van 9000W op AC. Hoe komen jullie dan op die hogere waardes dan in de specs aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RoD schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:23:
[...]

[...]

Dit vind ik wel interessant. Ik heb zelf een SE9K hangen en als ik de specs bekijk heeft deze een maximaal vermogen van 9000W op AC. Hoe komen jullie dan op die hogere waardes dan in de specs aangegeven?
In de SE8K die hebt staat ergens dat het max 8400 Watt AC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@RoD Die 9.5 K staat in setapp bij power limit. Praktisch gesproken klopt het ook met de gerapporteerde waardes van modbus tcp en youless ( icm met bekend slaapverbruik overdag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

joozzt schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:06:
@RoD Die 9.5 K staat in setapp bij power limit. Praktisch gesproken klopt het ook met de gerapporteerde waardes van modbus tcp en youless ( icm met bekend slaapverbruik overdag).
Ik heb de Setapp niet geïnstalleerd. Ik zie dat ik met mijn Monitoring-logingegevens er niet in kon, dus ik moet een nieuw account aanmaken. Enig idee of dat conflicten met mijn bestaande account gaat opleveren?

Edit: laat maar, het kan gewoon via een view-only modus :) Bij mij staat er inderdaad ook 9.5KW.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 03-05-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@RoD mooi, ik ga wellicht een SE10K-RWS StorEdge kopen voor uitbreiding van mijn setup.
Nu 10680 watt piek, maar ik wil er 6x325 panelen op een tuinhuisje zetten in de achtertuin die veel uren goed in de zon zitten om de rest te helpen goed te krijgen. De panelen heb ik wel al,

En ook nog een keer 6-8 panelen achter op ons 1e platdak (keuken en veranda) op noord/west.
Dus dan komt er 1950 piekwatt of + 2600 watt piek bij. Dus 12680 of 15220 watt piek watt.

Dan zal de SE10K-RWS StorEdge ook wel 10500 AC output kunnen hebben.
Die zal ook wel 135% DC piek panelen hebben, dus 13500 wattpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over die updates. Mij is verteld dat de software updates automatisch kwamen als ze vrijgegeven waren maar nu blijkt dat de installateur eerst met een foutmelding moet komen voordat de update verschijnt. Kennen jullie de policy van SE hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jacovn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:34:
@RoD mooi, ik ga wellicht een SE10K-RWS StorEdge kopen voor uitbreiding van mijn setup.
Nu 10680 watt piek, maar ik wil er 6x325 panelen op een tuinhuisje zetten in de achtertuin die veel uren goed in de zon zitten om de rest te helpen goed te krijgen. De panelen heb ik wel al,

En ook nog een keer 6-8 panelen achter op ons 1e platdak (keuken en veranda) op noord/west.
Dus dan komt er 1950 piekwatt of + 2600 watt piek bij. Dus 12680 of 15220 watt piek watt.

Dan zal de SE10K-RWS StorEdge ook wel 10500 AC output kunnen hebben.
Die zal ook wel 135% DC piek panelen hebben, dus 13500 wattpiek.
Ik heb ook wel interesse in een StorEdge, maar vind het vooralsnog te prijzig. Wellicht als de komende jaren de saldering minder wordt en de prijzen van de accu's dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RoD schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Ik heb ook wel interesse in een StorEdge, maar vind het vooralsnog te prijzig. Wellicht als de komende jaren de saldering minder wordt en de prijzen van de accu's dalen.
Het is een dilemma, als ik,panelen wil uitbreiden wordt het ofwel aftoppen op de SE8K, de vraag is hoe veel.
Dan is nu een andere inverter kopen zonder Accu wellicht wat zonde, maar aan de andere kant heeft een opvolger model over 5 jaar meer mogelijkheden voor veel minder geld,

Groot nadeel vind ik ook nog de max 5 meter DC kabel naar de Accu.
Ik heb de inverter op 2 hoog hangen, daar wil ik geen lithium Ion accu naast hangen. Als dat mis gaat heb ik een enom probleem. Dus dan moet de inverter naar de garage zijmuur waar we een soort van fietsen schuurtje willen. Dan zou daar wel een inverter en accu kunnen. Alleen is het weer iets diefstal gevoeliger daar.

Optie zou nog op plat dak 1 hoog zijn, maar tegen de muur hangt hij onder overstekend dak, fikt hij daar uit gaat alsnog hele dak eraan vrees ik,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jacovn The optimal ambient temperature is between 15 and 30°C.
http://www.europe-solarsh...allation-Manual-EN-R2.pdf
Lijkt me dat je hem toch binnen moet hangen.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2020 21:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
toch maar een andere accu techniek dan.. LiFePO4 of hoe het ook heet brand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag aan jullie. Ik heb een wat oudere omvormer met display waarvan de grafieken etc. alleen zichtbaar kan worden gemaakt met Flash. Deze wordt door (vrijwel?) geen enkele browser meer ondersteund.
aan het eind van dit jaar. Tevens las ik dat de alternatieve setapp alleen werkt voor de moderne omvormers (zonder extern display.?)
Betekent dit nu dat de huidige software niet meer wordt ondersteund en dat de mensen met een wat oudere omvormer niet meer over deze functionaliteit kunnen beschikken?
Alvast dank voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ondertussen wordt dit langzaamaan een "algemeen solaredge topic". Ik wil voorstellen om daar een nieuw topic voor de openen. Wie wil daar aan mee schrijven? Graag een DM

Vanaf nu weer ontopic dus :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal. Om de resultaten van de wat oudere Solar Edge omvormers te kunnen bekijken en beoordelen of en hoe er sprake is van teleurstellende opbrengsten van SolarEdge installaties zijn de grafieken die onderdeel zijn van de online software van Solaredge essentieel zoals ook al blijkt uit alle antwoorden van dit topic. Echter als het besluit genomen wordt om de Flash ondersteuning die hiervoor benodigd is aan het einde van dit jaar op te heffen ZONDER dat hiervoor een alternatief wordt geleverd (HTML5?) dan is dit topic sowieso beeindigd aangezien de vraag dan niet meer beantwoord kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan lijkt het mij een strak plan als je een eigen topic maakt voor je vraag... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
In dit topic wordt een aantal malen genoemd dat de Isc van de P404 10,1A is waardoor voor veel panelen zoals QCells (die een hogere Isc hebben) je zou moeten terugvallen op ofwel de P370 of de P505.

Nu valt mij op dat in de 2020 versie van de datasheet van de SolarEdge optimizers nu óók bij de P404 11A als Isc wordt genoemd, terwijl dat in de datasheet van vorig jaar dus 10,1A was.

Link: https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf

Zijn de P404's veranderd, waarbij het dus afhangt welke batch je geleverd krijgt of je van 11A of 10,1A uit moet gaan? Of is het veranderd inzicht (11A kon altijd al op de P404)?

Ik denk mogelijk na over een oost-west opstelling van 16 panelen, waarvan 9 op west en 7 op oost, met de QCells G8+ BLK 345 Wp (datasheet in het Pools, maar solar-bouwmarkt.nl linkt bij de QCells panelen telkens naar de verkeerde datasheets door, slordig).

De vraag is: welke optimizers. P370 of P404? En in één string, of twee losse string?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Glenfiddich schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:50:
In dit topic wordt een aantal malen genoemd dat de Isc van de P404 10,1A is waardoor voor veel panelen zoals QCells (die een hogere Isc hebben) je zou moeten terugvallen op ofwel de P370 of de P505.

Nu valt mij op dat in de 2020 versie van de datasheet van de SolarEdge optimizers nu óók bij de P404 11A als Isc wordt genoemd, terwijl dat in de datasheet van vorig jaar dus 10,1A was.

Link: https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf

Zijn de P404's veranderd, waarbij het dus afhangt welke batch je geleverd krijgt of je van 11A of 10,1A uit moet gaan? Of is het veranderd inzicht (11A kon altijd al op de P404)?

Ik denk mogelijk na over een oost-west opstelling van 16 panelen, waarvan 9 op west en 7 op oost, met de QCells G8+ BLK 345 Wp (datasheet in het Pools, maar solar-bouwmarkt.nl linkt bij de QCells panelen telkens naar de verkeerde datasheets door, slordig).

De vraag is: welke optimizers. P370 of P404? En in één string, of twee losse string?
Dit zal waarschijnlijk alleen voor nieuwe batches gelden, zo mag op de P300 tegenwoordig ook een paneel tot 320Wp aangesloten worden.
Bij de P300 geldt dat voor alle modellen welke op dit moment uitgeleverd worden, voor oudere modellen moet je informeren bij SolarEdge support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zo, dit waren weer een paar paginas interessant leesvoer :P

Al met al is in mijn geval ook de conclusie om geen 3 fasen omvormer te willen maar alles gewoon op een 1 fase omvormer te zetten. Dank voor het delen van alle kennis en ervaringen!

Ik ga zo dadelijk akkoord geven op:
12 x sunpower MAX3-400Wp
12 x SolarEdge P485
SolarEdge SE4000h

Die komen bovenop een plat dak, gemikt op het zuiden. Schaduw zal er overdag een beetje zijn van een dakrand rondom en 2 kleine schoorsteentjes aan de oostkant en eind van de middag/avond van een schouw op de westrand van het dak. Als ik het dan een beetje begrepen heb is ivm de stringlengte een 1 fase omvormer sowieso een must (bij SE) en is de 485 optimiser dan ook oke. Er was wel wat twijfel over de omvormer maar met de 5000 variant rolde er niet meer jaaropbrengst uit de calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
ik heb mij ook proberen in te lezen via deze pagina, ik heb echter toch nog een vraag.

Ik lees her en der dat de omvormer (solaredge SE4000H) overprovisioning ondersteund (als ik het goed begrijp).

Ik heb 16 panelen van 315w. Er zitten optimizers (P370) bij de panelen ivm 2 platte daken en 1 schuin dak waar de panelen opliggen.
16x 315 komt op 5040 kwph uit. (geeft hij ook aan in de mysolaredge app).

Ik zit echter nu al een week (met meer dan genoeg zon) te kijken naar een max van 4k opbrengsten. de enige keer dat hij meer dan 4k registreerde was 4.01 O-)
Als ik de site bekijk en een grafiek er op los gooi komen de panelen ook niet boven de 280w a 285w uit.

Is het nou zo dat mijn omvormer de panelen tegen houd of stel ik mij aan en is 4k gewoon het maximale wat ik uit mijn panelen kan halen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@furian88
Aftopping ziet er zo uit in de opbrengstgrafiek: een rechte lijn die een vloeiende kromme afsnijdt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vJIpRgV.png

Zie ook Dimensionering omvormer zonnepanelen

Mijn mening (die je gaat negeren ;)): de omvormer had groter gekund, maar alle moeite die je erin gaat steken is de meeropbrengst niet waard.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dit zijn de weken waarin de panelen soms een paar uur top presteren. De rest van het jaar is de omvormer prima van maat. Je mist dus een paar uur per jaar een paar procent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
Proton_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:16:
@furian88
Aftopping ziet er zo uit in de opbrengstgrafiek: een rechte lijn die een vloeiende kromme afsnijdt.
[Afbeelding]

Zie ook Dimensionering omvormer zonnepanelen

Mijn mening (die je gaat negeren ;)): de omvormer had groter gekund, maar alle moeite die je erin gaat steken is de meeropbrengst niet waard.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dit zijn de weken waarin de panelen soms een paar uur top presteren. De rest van het jaar is de omvormer prima van maat. Je mist dus een paar uur per jaar een paar procent.
Verre van, dit is exact wat ik zie :o de omvormer is vanuit een offerte geadviseerd.
Ik denk dat ik het er bij ga laten. Maar toch fijn om te weten hoe het zit.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ik werd doorverwezen naar dit gedeelte van het forum.
In de middag tot een uurtje of 20 zou ik achter ook wat moeten opwekken. Toch heb ik het idee dat het niet goed gaat of zo weinig oplevert.
De zonnepanelen waar de zon niet direct op staat trekken meer binnen dan waar de zon vol op staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABYiGoVTwOU5tZ1HYT2TwXyQOkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzh5e7RgMGURq52WqCUQ5Cc6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl9pFcn_DsU2XSSc4-xX18uLgZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w7phD5EMIbNzGmbLm0d5dVr7.jpg?f=user_large

Hoe kan ik dit oplossen, als de installateur failliet is.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Welke omvormer en welke optimizers heb je? En de panelen zijn?

Op de NW kant liggen niet genoeg panelen, ze worden in opwek beperkt door de ZO panelen/optimizers.

[ Voor 45% gewijzigd door Rouske op 29-05-2020 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Dj Neo Ziggy Op de afbeelding uit het monitoring portaal zie je de totale energie per paneel van een dag.
Als de azimuth correct is weergegeven in de layout liggen die 4 panelen op noord-west, deze zullen laat in de middag pas tot leven komen. Als je toegang hebt tot de playback functie kun je zien hoe de opwek verspreid over de dag wordt gegenereerd.
Verder zou wat meer informatie welkom zijn, denk hierbij aan het type optimizer, P300, P405, 1 fase of 3 fase omvormer?

Als je installateur failliet is kun je contact opnemen met SolarEdge support om volledige toegang te krijgen tot je account.
Als je een grafiek post van alle optimizer spanningen kunnen we daar wat uit afleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dj Neo Ziggy korte check, niet lullig bedoeld: heb je de 15 pagina's (give or take) doorgebladerd ? :)

* Zorg ook dat je het verschil tussen kW en kWh snapt, want je screenshot laat de dagopbrengst zien. Dan is het niet raar dat noorwest-panelen over een hele dag minder opbrengen dan zuidoost.
* Of de boel lekker draait, kan je beoordelen met de spanningsgrafieken per optimizer. SolarEdge support lijkt aardig voor rede vatbaar, het lijkt me dat ze je zeker meer toegang kunnen geven tot gegevens als de installateur failliet is. Zie bijvoorbeeld BartS12 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?" .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Dag allen, een kleine topic -kick door deze long time lurker. Ik reageer nu voor het eerst in dit specifieke topic, omdat het door dit topic is dat een hardnekkig issue bij mij is opgelost.

Ik heb sinds september vorig jaar een SolarEdge systeem (8 panelen, 2.4 kWp) op mijn garagedak. Besteld via de collectieve inkoop van Vereniging eigen Huis, geleverd door enie.nl. Ik wist toen nog niet beter. Omdat de installatie erg rommelig verliep (te grote omvormer (SE5000H ipv SE2200H), slechts één optimizer ipv 8 geleverd) ben ik me later beter gaan verdiepen in de materie. Het viel me namelijk op dat ik op momenten dat er in de winter een klein streepje schaduw van het huis van de buren op de onderste rij van 4 panelen viel, de hele opbrengst instortte. Datzelfde gebeurde in het voorjaar als de schaduw van een een boom een paar panelen deels bedekte. Van 800W naar 100W, dat soort werk. Dat leek me niet de bedoeling. Ik ben toen gaan Googlen en kwam hier terecht. Ik zag toen in de portal dat de optimizers vrij snel naar hun maxV gingen, 60V.

Navraag bij enie.nl leerde dat ik niet alleen een verkeerde omvormer had, maar óók dat ik P300 optimizers had in plaats van de bestelde P405 optimizers. En die laatste kunnen tot 85V, wat, zo las ik hier, mijn probleem (grotendeels) kon ondervangen.

Maar dat werd nog een heel getouwtrek. Enie wilde wel mijn omvormer vervangen, maar niet de optimizers. Waarom is me nooit helemaal duidelijk geworden, maar ze gaven aan dat ik "een pakket" had gekocht via de collectieve inkoop dat niet nader gespecificeerd was en dat ik het hiermee moest doen. Onzin, want ik had gewoon een tweezijdig ondertekende offerte met exact alle specificaties erin. Daarnaast zou het niet heel veel uitmaken qua opbrengst (dat moge zo zijn, daar ging het mij al niet meer om, ik wilde gewoon geleverd krijgen waarvoor ik had getekend). Er was een formele klacht via VEH nodig om hen ervan te overtuigen dat ik in mijn recht stond. Ik denk dat ze me gewoon lastig vonden en dat het te ver reizen was (Groningen naar midden vh land), gecombineerd met het werk dat ze moesten doen (panelen weer los en optimizers ontkoppelen en vervangen).

Maar de boel is dus vervangen en ik ben blij te constateren dat het werkt. Het opgewekt vermogen wanneer de boel deels in de schaduw ligt, is veel meer wat verwacht mag worden op basis van die schaduw. Op een goede dag scheelt het misschien 1-2 kWh tov een totaal van 10-12 kWh. En dat scheelt dus best wel. In de winter zal het verschil vast minder zijn, maar nu heb ik in elk geval het systeem wat ik besteld heb.

Met dank aan dit forum _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Volgens mij heeft mijn installatie ook last van aftoppende voltage's.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZcS93P6/Schermafbeelding-2020-11-03-121849.png

Er zijn 2 strings aanwezig. 1 string met 16 panelen richting zuid, en 1 string met 24 panelen, 12 oost en 12 west.
De oost panelen hebben ook enige schaduw van het huis (waardoor er dus minder dan 12 panelen vol in de zon komen).

Nou wil ik van de 2 strings 1 string maken (met 40 panelen) wat volgens mij het probleem moet oplossen.

Nou vroeg ik mij af of dit eenvoudig zelf te doen is. Onderstaande is mijn omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2WtcTwV/IMG-20201103-115820.jpg

Volgens mij is het een kwestie van de omvormer afschakelen (switch naar 0).
Dan de min van string 1 verbinden met de plus van string 2 (passen die connectoren of moet ik daar dan iets vervangen), en de min van string 2 op de min ingang van string 1 te zetten.
Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is hier echt een probleem? Ik zie hier gedurende een aantal uurtjes op een dag één of twee optimizers continu hun volle vermogen leveren. Je strings zijn al best lang (in ieder geval lang genoeg denk ik?) ik vraag me af of koppelen het gewenste gedrag gaat opleveren. In deze tijd van het jaar zul je altijd wel wat panelen in de schaduw hebben.

Wat wek je op op die momenten? Hoeveel Wp heb je? Omvormer, panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:01:
Is hier echt een probleem? Ik zie hier gedurende een aantal uurtjes op een dag één of twee optimizers continu hun volle vermogen leveren. Je strings zijn al best lang (in ieder geval lang genoeg denk ik?) ik vraag me af of koppelen het gewenste gedrag gaat opleveren. In deze tijd van het jaar zul je altijd wel wat panelen in de schaduw hebben.

Ik heb totaal 40x300wp = 12kwp aan panelen. Omvormer is een SE9K.
En het gaat om ongeveer 8-10 panelen op west (van de 12).

Vermogensgrafiek
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j3SxLRj/Schermafbeelding-2020-11-03-140849.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Oh dat is wel een stuk meer dan ik dacht te zien. Er moet hier wel een aantal SE-experts zijn, die zullen zich nog wel melden.

Ik denk overigens niet dat het zomaar in 1 string te zetten is: geldt voor een SE9K niet ene maximum van 24 of 25 panelen per string? Welke optimizers heb je, P300 ofzo?

[ Voor 40% gewijzigd door Gramser op 03-11-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:17:
Oh dat is wel een stuk meer dan ik dacht te zien. Er moet hier wel een aantal SE-experts zijn, die zullen zich nog wel melden.

Ik denk overigens niet dat het zomaar in 1 string te zetten is: geldt voor een SE9K niet ene maximum van 24 of 25 panelen per string? Welke optimizers heb je, P300 ofzo?
Het is een 3 fase omvormer, en volgens mij mogen er 50 in een string.
De string spanning is 750v, dat haal ik niet goed met 8-10 panelen vol in de zon en de rest niet (in de oost-west string).

Het was nog veel erger, heb er laatst panelen bij laten leggen. Maar de oost-west string bestond eerst uit 8 panelen oost, en 6 panelen west. Als ik de grafieken van toen bekijk is het helemaal om te huilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
@DanTm Er mogen maximaal 50 optimizers in één string. Het maximale vermogen per string mag daarbij niet meer dan 13.500Wp bedragen, met 40x 300Wp blijf je daar ruim onder.
Ik zou dan ook gewoon de boel in één string aansluiten. Wat was de beweegreden van de installateur om het geheel te verdelen over 2 strings? 16 stuks P300 is erg mager op een 3 fase omvormer als er wat schaduw in het spel is.
Ik zie dat er ook enkele optimizers van je zuid string clippen.
De installateur heeft niet echt nagedacht over je legplan. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door 205Gutmann op 03-11-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
205Gutmann schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:38:
@DanTm Er mogen maximaal 50 optimizers in één string. Het maximale vermogen per string mag daarbij niet meer dan 13.500Wp bedragen, met 40x 300Wp blijf je daar ruim onder.
Ik zou dan ook gewoon de boel in één string aansluiten. Wat was de beweegreden van de installateur om het geheel te verdelen over 2 strings? 16 stuks P300 is erg mager op een 3 fase omvormer als er wat schaduw in het spel is.
Ik zie dat er ook enkele optimizers van je zuid string clippen.
De installateur heeft niet echt nagedacht over je legplan. 8)7
Het klippen op Zuid is een stuk minder dan dat op oost/west, maar inderdaad, alles in 1 string zou dat volgens mij moeten verhelpen.
De jnstallateur is daar niet van overtuigd en geeft aan het bij Solaredge te gaan navragen. Maar dat kan nog wel even gaan duren natuurlijk.
Vandaar was ik benieuwd of het eenvoudig om te stekkeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Gramser schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:01:

@Gramser, als optimisers clippen op voltage dan werken ze niet op vol vermogen maar op vol voltage.

Als je om 11:00 clippende optimisers hebt dan is het een probleem, het opbrengst verlies is dan echt significant. Dat wil je niet als je een premium betaald voor een optimaal SolarEdge systeem.
Zeker als het simpel verholpen kan worden door het in 1 string te zetten.
Nu het in 1 string gezet wordt zal het een prima gedimensioneerd SE systeem worden. Ik zou het leuk vinden om ook de verbeterde optimiser voltage grafiekjes te zien.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dank @busscherski ! Ik leer nog telkens bij. En zo te horen kan het eenvoudig worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DanTm schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:15:
[...]

De jnstallateur is daar niet van overtuigd en geeft aan het bij Solaredge te gaan navragen. Maar dat kan nog wel even gaan duren natuurlijk.
OMG

Zelf heb ik helaas geen praktiik ervaring met SolarEdge, ik weet niet of je het na het stekkeren eerst even moet pairen en hoe dat precies gaat.

Het stekkeren zelf is makkelijk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Na het omsteken van 2 naar een string moet je een pairing procedure doen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gasschuif schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:52:
Na het omsteken van 2 naar een string moet je een pairing procedure doen.
Dan is het wel vervelend dat je eerst de installateur moet overtuigen om hem in beweging te krijgen. Daar heb ik inmiddels ook wat ervaring mee.

Hoop dat het snel wordt opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:53:
[...]

Dan is het wel vervelend dat je eerst de installateur moet overtuigen om hem in beweging te krijgen. Daar heb ik inmiddels ook wat ervaring mee.

Hoop dat het snel wordt opgelost.
volgens mij kan ik dat pairen zelf ook doen met de SetApp... maar ik wacht nog ff op de installateur voor de herkansing (heb vanochtend nog een keertje gemailed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

DanTm schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:02:
[...]

volgens mij kan ik dat pairen zelf ook doen met de SetApp... maar ik wacht nog ff op de installateur voor de herkansing (heb vanochtend nog een keertje gemailed).
Youtube filmpje pairing: YouTube: SolarEdge SetApp: Pairing Power Optimizers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
DanTm schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:28:
[...]

Het is een 3 fase omvormer, en volgens mij mogen er 50 in een string.
De string spanning is 750v, dat haal ik niet goed met 8-10 panelen vol in de zon en de rest niet (in de oost-west string).

Het was nog veel erger, heb er laatst panelen bij laten leggen. Maar de oost-west string bestond eerst uit 8 panelen oost, en 6 panelen west. Als ik de grafieken van toen bekijk is het helemaal om te huilen.
Lekker ontworpen door de ze :X

De online designer van SolarEdge geeft geen errors als je ze alle 40 in 1 string zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
De installateur gaat niets doen, geeft aan dat het volgens Solaredge niets uit maakt.
Dus ik heb ze zelf maar omgestekkerd, morgen opnieuw pairen en kijken hoe het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DanTm schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:59:
De installateur gaat niets doen, geeft aan dat het volgens Solaredge niets uit maakt.
Dus ik heb ze zelf maar omgestekkerd, morgen opnieuw pairen en kijken hoe het gaat
Volgens mij is dit puur onkunde en arrogantie, iedereen die een klein beetje snapt hoe SolarEdge werkt ziet toch dat er verlies is?
Of dat verlies nou 0.5% of 15% op jaarbasis is doet er denk ik niet toe.

Ik word er zo droevig van als ik al die SE systemen in dit topic voorbij zie komen (waar een premium voor is betaald). Slechts een heel klein deel van de consumenten komt er achter (meld zich hier) en blijkbaar werkt de installateur in dit geval totaal niet mee...
Heeft iemand een idee hoe we dit aan kunnen pakken? Jammer dat mensen er niet op kunnen vertrouwen dat een systeem fatsoenlijk ontworpen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Helaas laat het zonnetje het een beetje afweten, maar er was vanochtend wel even wat zon.

Ik zag geen voltage clipping meer, en waar de oost panelen gisteren in de zon rond 10 uur niet boven de 100 watt uitkwamen (90 max) kwamen ze vandaag rond die tijd boven de 200 watt (260 max).
Zodra de zon wat constanter schijnt zal ik wat grafiekjes plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Goed bezig!
Ja vooral sochtends oost en savonds west verloor je relatief veel.

Jammer dat je installateur het niet wil snappen. Het liefst zou ik zulke bedrijven op een rode lijst zien oid.
SolarEdge heeft er ook geen belang bij dat haar distributeurs er een zooitje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het pairen is dus gelukt? Mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
SE Installateur ben je op een ochtendje doorlezen:
https://www.solar-nu-webs...p338-solar-nunlsmall2.pdf
Met de voltooiing van deze geavanceerte training wordt u een
gecertificeerd SolarEdge-installateur.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
yip... moest wel de setapp applicatie downloaden en als installateur registeren.
En kreeg daarna diverse verplichte firmware update's. Maar is gelukt.
Zonder de pairing zag hij de andere optimizers overigens wel.. maar liet ze niet mee doen in de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kwam er geen melding dat er al een installateur was geregistreerd op je adres ofzo? Bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:50:
Kwam er geen melding dat er al een installateur was geregistreerd op je adres ofzo? Bijzonder.
ik denk niet dat het systeem daadwerkelijk onder mijn naam valt, het was alleen nodig om in de SetApp in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zag zo snel geen duidelijk voorbeeld wat er mis kan gaan met oost en west panelen in 1 string. Misschien is die manual te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
busscherski schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:56:
[...]

Ik zag zo snel geen duidelijk voorbeeld wat er mis kan gaan met oost en west panelen in 1 string. Misschien is die manual te verbeteren.
De Yield Factor: voorbeeld op pagina 62 t/m 66 met de oude Designer.
Staat geen echte uitleg bij, maar 8 optimizers in een string, 4 krijgen 's morgens licht, 's avonds de andere 4.

PS: in de nieuwe Designer zie je dit dus helemaal niet terug :(

pagina 250:
Deze optimizers werken op hun spanningslimiet en kunnen niet het volle paneelvermogen aan het systeem leveren. Ze zijn „geblokkeerd“.
„Geblokkeerde“ optimizers
Controleer het ontwerp: minimum aantal optimizers per string. Verhoog het aantal optimizers volgens de ontwerprichtlijnen (bijv. door twee strings in serie te zetten).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rouske schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:39:
[...]

De Yield Factor: voorbeeld op pagina 62 t/m 66 met de oude Designer.
Staat geen echte uitleg bij, maar 8 optimizers in een string, 4 krijgen 's morgens licht, 's avonds de andere 4.

PS: in de nieuwe Designer zie je dit dus helemaal niet terug :(

pagina 250:
Deze optimizers werken op hun spanningslimiet en kunnen niet het volle paneelvermogen aan het systeem leveren. Ze zijn „geblokkeerd“.
„Geblokkeerde“ optimizers
Controleer het ontwerp: minimum aantal optimizers per string. Verhoog het aantal optimizers volgens de ontwerprichtlijnen (bijv. door twee strings in serie te zetten).

d:)b
Goed gevonden, het staat er inderdaad wel. Alleen zonder uitleg.
Als je het toch al snapt dat snap je het inderdaad wel als je die info ziet.

Ik dacht ook dat SolarEdge designer voorheen een check uitvoerde wat betreft het voltage clippen van optimisers. Zie ik tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

ohw vet.. dan kan je in je sig gecertificeerd SolarEdge-installateur. zetten :+

Eens kijken wat dat gaat kosten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Dat past er bij @busscherski niet meer bij in zijn sig. :+
En ik heb hem ook net wat langer gemaakt helaas

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2020 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
twain4me schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:45:
[...]

ohw vet.. dan kan je in je sig gecertificeerd SolarEdge-installateur. zetten :+

Eens kijken wat dat gaat kosten :+
Het is helemaal gratis.
Zonder het certificaat van Advanced installer kom je niet in aanmerking voor een vergoeding als je een defecte omvormer of optimizer moet vervangen.
Voorheen werd deze training enkel bij groothandels gegeven, deze training werd dan verzorgd door SolarEdge. Het certificaat is maar 2 of 3 jaar geldig en dan moet je opnieuw die training volgen.

Gelukkig kan het nu digitaal en hoef je niet ook nog eens het verkooppraatje van de groothandel aan te horen.
Je moest voorheen beginnen met de basic cursus, duurde een halve dag.
Vervolgens mag je deelnemen aan de Advanced welke een hele dag duurt. 8)7
Helaas is mijn certificaat inmiddels verlopen. :O

@DanTm Goed om te horen dat het een flinke verbetering op heeft geleverd door alles in één string te zetten. Jammer dat de installateur het af laat weten. Ik hoop voor je dat de installateur niet dwars gaat liggen in het geval dat je garantie moet claimen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@205Gutmann

Denk je dat de installateur echt contact heeft opgenomen met SolarEdge?
DanTm schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:59:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:26:
@205Gutmann

Denk je dat de installateur echt contact heeft opgenomen met SolarEdge?

[...]
ik weet het niet.. denk het wel.. maar of ze de situatie voldoende begrepen hebben om de juiste vragen te stellen vraag ik mij af.
Op basis van de string lengte's is er natuurlijk niets aan de hand (16 en 24), pas als je gaat kijken naar de opstelling (oost/west) en de schaduw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Helaas is het nog niet perfect zonnig vandaag, maar genoeg om iig de nieuwe spannings grafieken te kunnen laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hDcbBVv/Schermafbeelding-2020-11-06-112248.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
@busscherski Het zou best kunnen dat de installateur contact op heeft genomen met SolarEdge. Op de support afdeling krijg je veelal mensen aan de lijn die het standaard riedeltje oplezen, veel technische kennis is er niet aanwezig. Voor complexe problemen moet men vaak overleggen met een senior helpdesk medewerker.
Maar de schuld ligt bij de installateur, je mag verwachten dat hij zelf de nodige kennis in huis heeft om tot een deugdelijk ontwerp te komen.

@DanTm Aan de grafiek te zien heeft het zeker nut gehad om de boel om te stekkeren naar een string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbaboe
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Heb volgende SolarEdge installatie :

19 Canadian solar panelen CS1H-235MS (9 Oost en 10 West)
19 P370 optimizers
SE3500H omvormer
alle 19 panelen zitten op 1 string

Alles werkt goed maar ik zou m'n omvormer nu willen veranderen van 1 fase naar 3fase omvormer (SE4k).

M'n installateur zegt dat dit niet kan omwille van het feit dat er minstens 16 panelen in hetzelfde georienteerde vlak zouden moeten liggen.

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en ben op dit topic terechtgekomen. Volgens wat ik hier lees moet die 3fase omvormer 750Vdc hebben. Met de P370's is dit niet mogelijk maar zou volgende mogelijk zijn :

. 1 extra paneel op Oost zodat ik er daar 10 heb
. P370's vervangen door P404.

Ik heb dan in zowel Oost als West 10 optimizers die elk 80Vdc geven. Dus 800Vdc in elke orientatie.

Klopt mijn redenering? Is het zo inderdaad mogelijk om m'n 1fase omvormer te vervangen door een 3fase omvormer? Enige nadelen hieraan verbonden? (panelen hebben geen schaduw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@pbaboe
235 Wp of 325 Wp?
Wat is de helling?
Als het 235 Wp is, dan zijn dat erg oude panelen met nieuwe optimisers?

Alle lof voor je installateur, hij snapt er een stuk meer van dan de installateurs van de anderen in dit topic.
Je bent de eerste die zich hier meldt met een goedwerkend systeem die het zichzelf moeilijk wil maken, wel goed dat je dit topic gevonden hebt.

Waarom naar 3 fase? Kun je dat niet beter uit je hoofd zetten? Het financiële aspect is niet belangrijk voor je?

Vuistregel is 750 V / 60 V = 12.5 paneel. Naar beneden afronden op 12 of 11.
Of met nieuwe P404 optimisers op alle panelen 750 V / 85 V = 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbaboe
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
325Wp inderdaad

helling 35%

waarom naar 3fase? Toen alles enkele maanden geleden geinstalleerd werd, was er nog de belofte van Vlaamse overheid dat we 15 jaar een terugdraaiende teller zouden kunnen gebruiken. Het was dus ok om een 1fase omvormer te hebben met m'n 3fasige huisinstallatie. Intussen heeft een arrest van het grondwettelijk hof die belofte ongedaan gemaakt en krijgen we maar een fractie van hetgeen we per kW betalen terug per kW die we op het net injecteren. Vandaar dat ik m'n zelfverbruik wil verhogen en verbruikers op alle fases van de energie van m'n zonnepanelen wil laten genieten. Liever nu wat extra betalen (kan +- 50% van oude omvormer/optimisers terugkrijgen) dan later met dure energierekeningen te komen zitten.

Dus met P404 zou het in principe mogelijk zijn met 9 panelen in 1 orientatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Minimale stringlengte p404 is 14 op een 3fasen omvormer. Op een se3k kan je met eentje minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:58
pbaboe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:33:

Dus met P404 zou het in principe mogelijk zijn met 9 panelen in 1 orientatie?
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

pbaboe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:33:
waarom naar 3fase? [...] verbruikers op alle fases van de energie van m'n zonnepanelen wil laten genieten.
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Grote kans dat de meter tussen de fases saldeert en de aanpassing zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja wat @Proton_ schrijft.
Als het goed is saldeert je meter intern tussen de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedeavond,

Sinds eergisteren heb ik zonnepanelen laten plaatsen.
Zonnepanelen liggen keurig op 2 daken (oost/west 10/6 verhouding)
Zijn 330w zonnepanelen met een solaredge 4000w omvormer.
Ook is elke paneel aangesloten op een optimizer.

Mijn opwekking aan de oostzijde lijkt prima te zijn voor een bewolkte dag..
Echter de panelen aan de westzijde lijken vrijwel niets te doen.
Hebben jullie hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeZFQrJ3BaX7Gju1aC6Q0tokXQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LZ0q9luyA5WZ5EcZFPiAxx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ps. Het is een 1-fase solaredge hd wave omvormer.
Verder heb ik er niet zo heel veel verstand van.

Overigens wel leuk misschien om te laten zien, dit is het resultaat na het plaatsen van panelen op de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4EJJfRey5Bm2N6ECpjJGXnN3R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLDinUfp0DmS5PahonPZBiCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdrsvDXXG2RobdYnSm2eeZq2IjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1MPMzZOzaOLLkW1rlDUJzK2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Ro3AkVf91BpBzamH47e4LRoJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAqQzWaNJ74rtqPNk8NlZTP8.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen lijken prima te liggen, maar dit vind ik persoonlijk wel echt heel erg slecht gedaan.
Men geeft nergens meer gehoor aan, maar goed ik heb gelukkig nog maar 200 euro aanbetaald:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Is het in 1 of 2 strings aangesloten? Kun je eens een foto plaatsen van hoe de kabeltjes aan de onderkant van de omvormer zitten? Welk type optimisers? P370 of P404 bijvoorbeeld?
Voor verdere diagnose hebben we screenshots nodig van het "advanced view", maar daar moet de installateur je toegang tot geven.

Die afwerking is schandalig.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.