Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Topicstarter
Afgelopen jaar heb ik een nieuwbouwhuis gekocht waar 8 zonnepanelen op geinstalleerd zijn. Prima, want dat scheelt weer een stukje in de kosten, is goed voor het milieu etc. etc. Het begint langzaamaan mooi weer te worden, dus ik keek eens in de monitor wat mijn opbrengst nou deed. Daar zag ik dat de omvormer die bij mij geinstalleerd is nu al aan z'n max zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vJIpRgV.png

Nu begrijp ik natuurlijk dat omvormers niet geleverd worden tot de absolute maximum van de totale paneelinstallatie, maar als ik tegen 11 uur op een zonnige dag in maart al tegen de grens van m'n omvormer aanloop (1575W), dan heb ik sterk het idee dat de boel te sterk ondergedimensioneerd is.

Mijn dak ligt pal op het zuiden, en er is verder geen begroeiing in de buurt, dus ieder zonnestraaltje kan in princiepe opgevangen worden. Ik heb geen idee wat de exacte specs zijn van mijn panelen (ja, het is inderdaad vrij slordig dat dit niet in de verkoopbrochure staat), maar als ik conservatief uit zou gaan van 260Wp, dan zou het totaal van mijn installatie dus 2.080 Wp zijn, 505W meer dan dat mijn omvormer aan zou kunnen. Een absoluut maximum rendement van 75% vind ik niet echt om over naar huis te schrijven. :X

[ Voor 3% gewijzigd door the_shadow op 24-03-2017 11:45 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
In DED staan een hoop topics die hier exact over gaan. Schopje die kant op.

Welke omvormer heb je? En wat zei de aannemer toen je hem hiermee confronteerde? Dit lijkt mij gewoon een fout die opgelost moet worden. Met 8x250 heb je al 2 kW op je dak. Een beetje onderdimensioneren van je omvormer is wel gebruikelijk, maar dit is veel teveel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Ik heb een Mastervolt Soladin 1500 Web hangen. De aannemer heeft aangegeven navraag te doen bij de installateur. Dat is een proces wat nu dus inderdaad gaande is, maar ik dacht, ik verzamel direct wat informatie hier. Ik had zelf ook het gevoel dat enigszins onderdimensioneren wel zou moeten kunnen, maar dat dit toch wel aan de hoge kant is.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal gaat een omvormer ook wel wat verder dan 5% boven de opgegeven waarde. Wat is de tweede, kleinere grafiek? Die stijgt nog even door na het afvlakken van je opbrengstgrafiek.

Overigens leveren je panelen met dit weer piek. Het is nog fris met een koude wind, maar de zon is eind maart ook al aardig op sterkte. In de zomer is het vaak te warm, waardoor opbrengsten terugvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Die tweede (grijze) grafiek is het gemiddelde over de afgelopen 14 dagen. Het is nog aan het begin "van het seizoen," dus die is inderdaad nog laag.

M.b.t. het lagere rendement gedurende de zomermaanden: akkoord, maar al zou dit een rendementsterugval van 15-20% zijn (de panelen zouden dan 60-75 graden zijn, uitgaande van een rendementsverlies van zo'n 0.4% / graad hoger dan 25C), dan nog zou de omvormer te licht zijn.

Je reactie bevestigt in ieder geval wat ik zelf al vermoedde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn mening (die je gaat negeren): de omvormer had groter gekund, maar alle moeite die je erin gaat steken is de meeropbrengst niet waard.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dit zijn de weken waarin de panelen soms een paar uur top presteren. De rest van het jaar is de omvormer prima van maat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Punt is dat dit nieuwbouw is, hij heeft de installatie niet zelf gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Als ik het bovenstaande profiel zo kijk en vergelijk met wat profielen op PV output va de afgelopen dagen dan zal hij bij een zuid zuidwestelijke orientatie meer dan 2200 Wp op het dak hebben.

Bijvoorbeeld:
http://pvoutput.org/intra...207&sid=41246&dt=20170324

Dan is een 2k - 2,5k omvormer logischer dan een 1,5k omvormer en die had er ook bij horen te zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 24-03-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
Als er via de aannemer met de installateur gecommuniceerd moet worden klink mij dat niet in de oren als een project waar maximale opbrengst het belangrijkste ontwerpcriterium is...

vraag is: Wat staat er op papier over wat er geleverd is, en voldoet deze installatie daaraan?

en als dat het geval is, ga je de investering van een betere omvormer terugverdienen?

@the_shadow nu ik je post nog een lees valt me trouwens op dat je geen vraag stelt..

specs staan (bijna) nooit in de verkoopbrochure, op moment van drukken is vaak de installateur nog niet eens bekend.

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Japidoff schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:28:
[...]

vraag is: Wat staat er op papier over wat er geleverd is, en voldoet deze installatie daaraan?

[...]

@the_shadow nu ik je post nog een lees valt me trouwens op dat je geen vraag stelt..

specs staan (bijna) nooit in de verkoopbrochure, op moment van drukken is vaak de installateur nog niet eens bekend.
Er staat op papier dat er 8 panelen geinstalleerd worden, geen belofte m.b.t. oplevering van de installatie. Mijn vraag was misschien wat hoog over (en niet expliciet gesteld) in de vorm van "klopt het dat dit vrij ver ondergedimensioneerd is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze dagen zijn "kouder" en met veel zon.
Wat verderop in het seizoen, zal je minder last hebben van aftoppen.
Ik kan er persoonlijk ook niet tegen, dus ik neem de omvormer altijd "te" ruim.

Hang eventueel gewoon een goedkope goodwe of hosola op:
http://www.sun-solar.nl/i...duct-categorie/omvormers/

Of nog beter, ga uitbreiden (nu kan je misschien nog dezelfde panelen krijgen) en trek een 2e hands SMA omvormer van markplaats af en leg de andere kant van het dak ook vol. (ja noord ja ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2017 07:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
een grotere omvormer zal een groter "startvermogen" nodig hebben, en zal daarom later aan gaan.

het is daarom een afweging tussen zo vroeg mogelijk opwekken en veel aftoppen en later aan gaan en weinig aftoppen. en omdat we zeker in nederland niet veel volle zon dagen hebben, heb je meer aan een iets onderbemeten omvormer.

maar dit lijkt wel weer iets te krap ja...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

Valt wel mee niet?. Die 50watt de eerste en laatste 15 minuten maakt het wel goed om 13:00 uur

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 26-03-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
We zijn nu ruim een half jaar verder, hoe is de zomer verlopen met deze opstelling?

'k Heb sinds kort zelf panelen op het dak liggen (270 Wp, 12 zuid-gericht en 7 W-gericht)
=> Totaal PV vermogen : 5130Wp

In combinatie met een SAJ omvormer (Sununo plus 4K-M-RD)
=> Max 4000 Wac (max 4600Wdc))

Ik sta er eigenlijk versteld van hoeveel die dingen de voorbije weken hebben opgewekt waardoor ik mij nu ook afvraag hoe dat zich gaat gedragen eens de zon terug wat omhoog gaat klimmen. Ik vermoed dat door de gespreide ligging dat ik sneller en langer van de zon zal kunnen genieten (gesteld er geen wolken zijn en de zon boven de bomenrij uitkomt) maar dat ie nooit de volle 5130Wp gaat moeten verwerken aangezien ze nooit allemaal tegelijk pal op de zon gericht kunnen staan.

Zonnepanelen 2017/11/24

[ Voor 4% gewijzigd door deroby op 24-11-2017 18:12 . Reden: plaatje was schijnbaar te groot, thumbnail gebruikt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@deroby
Welke hellingshoek hebben je panelen? Schuine panelen pieken het meest in het najaar en voorjaar, in de zomer zijn de platteren aan zet ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
@Skipper-93 Ah, wel, liggen op het dak. Op het plan staat dakhelling 30 graden, ik heb het wel nog niet nagemeten =)

Ik hoop ergens wel dat je 'relatief pieken' bedoelt, maw. platter vs schuiner. Ik zou denken dat beide opstellingen toch meer opleveren in de maanden April-September dan in Oktober-Maart oiv van beter weer (lees: minder wolken) en langere dagen? Straks eens wat googlen...

Ondertussen houden 'mijn' rij eiken hardnekkig vast aan hun laatste gouden loof en geraakt de zon er niet langs voor 11 uur, saboteurs! Maar wel mooi =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@deroby De opbrengst verschuift inderdaad niet opeens volledig aan de hand van de hellingshoek, wel een beetje. Ik bedoel vooral het maximale vermogen die de panelen in welk seizoen kunnen produceren.

Bij jou zijn de panelen mooi verdeeld. Ik gok dat jouw omvormer niet veel gaat aftoppen.

[ Voor 26% gewijzigd door Skipper-93 op 25-11-2017 12:22 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
@deroby

Je hebt helemaal gelijk, ik heb niets meer van me laten horen. Eigenlijk is de situatie verlopen zoals ik had gehoopt. Ik heb de installateur gevraagd om zijn berekeningen op te sturen, wat hij heeft gedaan (onder het vernoemen dat onderdimensioneren gebruikelijk is, en (tussen de regels door) dat ik er niets van begreep. Uit zijn berekeningen (Excel sheet die bij Soladin te downloaden is) bleek al vrij vlot dat hij zijn berekeningen had gebaseerd op een dak op NNW, in plaats van pal op het zuiden. Ik heb de sheet opnieuw voor hem ingevuld en hem laten zien dat wat hij heeft geinstalleerd niet klopt voor mijn situatie. Binnen 2 weken had ik een nieuwe omvormer (Soladin Web 2200) hangen. Mijn opbrengst doet het volgende.

November van dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j8vcUPU.png

En de rest van het jaar (direct te zien wanneer mijn omvormer is vervangen :P )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qra3plF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
@the_shadow Mooi, eind goed al goed dus. Bedankt voor de update!
Pagina: 1