Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 112.790 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:36:
Is het in 1 of 2 strings aangesloten? Kun je eens een foto plaatsen van hoe de kabeltjes aan de onderkant van de omvormer zitten? Welk type optimisers? P370 of P404 bijvoorbeeld?
Voor verdere diagnose hebben we screenshots nodig van het "advanced view", maar daar moet de installateur je toegang tot geven.

Die afwerking is schandalig.
Dank voor je snelle reactie.
Qua optimizers heb ik geen idee, kan helaas nog niet in de admin settings.

Dit is de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nim_Fe0YkmlfT_rinNlZMWs-pyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnXbpuRo2Sb0b7OiZLJ7RNZO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft die aan qua spanning, maar daaraan kan je denk de optimizer niet herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Max1G9MqkvqTHJt2LQ18CM23sN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IAFbr34PtcQvcAeKtg8wKEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsuJleOg5YjghVIPdUUwYAuFIGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DamJHhf32TTet9QxltLSpQNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Het is in 2 strings aangesloten.

Ik vermoed dat de 6 panelen richting west uitgerust zijn met P370 optimisers en de kans bestaat dat die inmiddels overleden zijn omdat ze bijvoorbeeld 400 V / 6 = 66 V hebben gekregen van de oost string. Terwijl P370 maar tot 60 V kan. Misschien leven die optimisers nog, dan zou ik ze los koppelen van de omvormer om te voorkomen dat ze alsnog overlijden.
Als het P370 is dan mag je het niet in 2 strings aansluiten maar moet het in 1 string.

Correcte configuratie is alles in 1 string.

Sterkte, gelukkig nog niet betaald.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:03:
Het is in 2 strings aangesloten.

Ik vermoed dat de 6 panelen richting west uitgerust zijn met P370 optimisers en de kans bestaat dat die inmiddels overleden zijn omdat ze bijvoorbeeld 400 V / 6 = 66 V hebben gekregen van de oost string. Terwijl P370 maar tot 60 V kan. Misschien leven die optimisers nog, dan zou ik ze los koppelen van de omvormer om te voorkomen dat ze alsnog overlijden.
Als het P370 is dan mag je het niet in 2 strings aansluiten maar moet het in 1 string.

Correcte configuratie is alles in 1 string.

Sterkte, gelukkig nog niet betaald.
Pfoee dat klinkt niet best zeg...
Het is dat ik er zelf weinig verstand van heb, de app liet mij echt twijfelen aan de setup en vandaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen.

Ik ben zelf jurist dus dat gedeelte komt wel goed;)
Alleen balen, afwerking niet goed, setup niet goed..
En daar betaal je dan flink wat geld voor.

Ik hou je wel op de hoogte over wat de installateur hierop te zeggen heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Pfoee dat klinkt niet best zeg...
Het is dat ik er zelf weinig verstand van heb, de app liet mij echt twijfelen aan de setup en vandaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen.

Ik ben zelf jurist dus dat gedeelte komt wel goed;)
Alleen balen, afwerking niet goed, setup niet goed..
En daar betaal je dan flink wat geld voor.

Ik hou je wel op de hoogte over wat de installateur hierop te zeggen heeft!
Wij als Tweakers wensen je natuurlijk een goede installatie, maar verslaggeving van hoe het gaat lopen is natuurlijk iets moois. :9

Maar als jurist zal je vast wel weten dat een keuring op de aangelegde installatie geen overbodige luxe is.

Mijn gedachten gaan ook uit naar die koperen buis 22mm, waarom met je omvormer zo klem op je gasleiding?(als het een gasleiding is???)
Lekker het gas voorverwarmen of zo?
Het ding zal eens in de brand vliegen, bijna onmogelijk maar toch.

Suc6. Op een goede afloop.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En vraag even of ze de vlamboog detectie hebben aangezet met plus en min in 1 buis...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:39:
En vraag even of ze de vlamboog detectie hebben aangezet met plus en min in 1 buis...
Ik gok van niet, helaas reageert men nergens meer op.
Natuurlijk maakt mij dat in eerste instantie niet uit, omdat ik toch nog niet betaald heb.
Maar als het huis in brand kan vliegen is dat een ander verhaal.

Dit is door de gasten in de meterkast gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYPY9IJqfNpd8_s3SK3OVW_tEJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MpAsrlkol0M1Zohb1z68u7A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook geen idee hoe ik zomaar die optimizers kan uitschakelen, durf eigenlijk niet aan de kabels te zitten.
Gok dat ze nu allemaal dood gaan, aangezien de zon nu aardig schijnt en ik kan aflezen dat ze alle 6 op 65 volt zitten:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Als ze hoger gaan dan 60, zijn het waarschijnlijk geen P370's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Hebben jullie hier een verklaring voor?
Ik zou eerst een iets meer 'statistiek' verzamelen. De output aan de kant die 'wel werkt', is slechts ~15 Wh per paneel. Dat is *heel erg* weinig; als dit het resultaat is om 13.59 's middags, is het een bijzonder grijze en bewolkte dag - en dan kan het wel kloppen, zeker in januari.

Reken maar uit - een paneel in de volle zon levert zo 200W op. Dan duurt het zo'n 5 minuten om 15 Wh bij elkaar te sprokkelen. Als je 15Wh hebt na ~ 6 uur daglicht, lijkt het er dus veel eerder op dat het een hele grijze dag is.

In de ochtend lijken de panelen aan de oostkant dan nog *iets* gedaan te hebben. De westkant doet misschien ook nog wel *iets* in de 2e helft van de dag; maar de westkant is 's ochtends de schaduwkant, op een bewolkte grijze dag.... tsja, dat is niet ideaal voor zonnepanelen. Kennelijk te weinig licht om serieuze output te leveren. Overigens is het niet 0,00; dus ze zijn wel aangesloten...

/edit: ik bedoel dus eigenlijk te zeggen - kijk het eens een weekje aan; en het zou dan ook mooi zijn als er een dag met mooie blauwe luchten bij zit. Dan weet je al veel meer, en kun je veel scherpere conclusies trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door BartS12 op 04-02-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie zijn snel met reageren, super bedankt!

Ik lees op het moment dit af van het scherm, de zon schijnt nu wel aardig op de oost panelen.
Ik wacht wel even antwoord van mijn installateur af voordat ik jullie blijf spammen met screenshots;)
Het lijkt mij dat de westkant 2e helft van de middag wel iets moet gaan doen, dus ik wacht geduldig af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vTA62GTRhTHXNazz6KiqBicnHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLOlVRSrLMKAWl7uaCUh81Qq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5xU6UspFz3bPM5ftvYezKu3J4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0V0H6BCxRJJnYXcHYfrJJrgE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Supertip schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:34:
[...]

Wij als Tweakers wensen je natuurlijk een goede installatie, maar verslaggeving van hoe het gaat lopen is natuurlijk iets moois. :9

Maar als jurist zal je vast wel weten dat een keuring op de aangelegde installatie geen overbodige luxe is.

Mijn gedachten gaan ook uit naar die koperen buis 22mm, waarom met je omvormer zo klem op je gasleiding?(als het een gasleiding is???)
Lekker het gas voorverwarmen of zo?
Het ding zal eens in de brand vliegen, bijna onmogelijk maar toch.

Suc6. Op een goede afloop.
Ik lees jou reactie nu pas, sorry!
Inderdaad is het niet zo handig om op de dag zelf niet alles te hebben laten keuren, maar goed ze zijn van 's ochtends tot 's avonds bezig geweest en ik was er eigenlijk wel klaar mee..
Plus het feit dat ik zelf ook gewoon aan het (thuis)werken was en er weinig tijd voor had om alles na te lopen.
Dit is een minpuntje vanaf mijn kant, maar betekent natuurlijk niet dat zij ervan af komen met een niet goed werkende installatie.

En nee is uiteraard geen gas, betreft een loze leiding voor eventuele overdruk van de ketel.

Ik hou jullie op de hoogte, het is trouwens via de Ikea gedaan dus verwacht wel enigszins een normale reactie terug. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het fijne is wel dat het eenvoudig te verbeteren is: plus van de ene in de min van de andere onder de omvormer :). Dan is het één string en werkt het een stuk beter.
Volgens mij snapt de omvormer dat zelf, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Anders moet die ook nog even geconfigureerd worden.

In ieder geval hoeven ze het dak niet meer op, behalve natuurlijk om de kabel in een kabel/draadgoot te leggen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
@Verwijderd gewoon verkeerd ontworpen, die 6 hadden optimizers moeten zijn die tot 85V gaan als het in 2 stringen aangesloten wordt.

Maar wat @Proton_ al zegt gewoon bij de omvormer het als 1 string maken.Wel eerst even de AC uitzetten en wachten tot het safe is, dan pas de stekkers loshalen en aan elkaar klikken! maar het is nu toch al donker.
Ik weet trouwens niet 100% zeker of je ze morgenochtend dan eerst weer moet laten pairen (in handleiding staat hoe) of dat het meteen al werkt.

Zoals het nu in de monitoring portal staat is het al 1 string 8)7 , want alles begint met 1.0.x dus daar hoeft men niks aan te passen.

Wat wel kan gebeuren is dat als de zon op het westen staat en 1 (of meerdere) paneel krijgt daar schaduw, dat de rest van west iets beperkt gaat worden qua opwek, maar slechter dan hoe het nu is kan haast niet!

PS: we missen nog een foto van de panelen zelf :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 04-02-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rouske schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:29:
@Verwijderd gewoon verkeerd ontworpen, die 6 hadden optimizers moeten zijn die tot 85V gaan als het in 2 stringen aangesloten wordt.

Maar wat @Proton_ al zegt gewoon bij de omvormer het als 1 string maken.Wel eerst even de AC uitzetten en wachten tot het safe is, dan pas de stekkers loshalen en aan elkaar klikken! maar het is nu toch al donker.
Ik weet trouwens niet 100% zeker of je ze morgenochtend dan eerst weer moet laten pairen (in handleiding staat hoe) of dat het meteen al werkt.

Zoals het nu in de monitoring portal staat is het al 1 string 8)7 , want alles begint met 1.0.x dus daar hoeft men niks aan te passen.

Wat wel kan gebeuren is dat als de zon op het westen staat en 1 (of meerdere) paneel krijgt daar schaduw, dat de rest van west iets beperkt gaat worden qua opwek, maar slechter dan hoe het nu is kan haast niet!

PS: we missen nog een foto van de panelen zelf :P
Hi allemaal!

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen:

Het spijt ons te vernemen dat onderstaande gebeurd is. Wij hebben uw bericht doorgezet naar (naam bedrijf) en zij zullen spoedig met u contact opnemen om de correcties uit te voeren. Uiteraard hoeft u niet te betalen tot die tijd. Na afloop van deze correctie, zullen wij uw systeem laten keuren door onze externe, onafhankelijk inspecteur om er zeker van te zijn dat het een en ander naar wens maar ook na de norm is gecorrigeerd.

Ik hoop dat het opgelost gaat worden:)
Durf voor nu dus ook even geen kabels om te wisselen omdat ik anders straks de schuld krijg.

Hier de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVEtqrnpmlbVJztdBnTZB_-WE0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLQ83nuzMPISHc8PNQkIJrU1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV_-llvcFqPeF08sETTX-PRpmac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpy5EpXaPkQrUZajVHg032ak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdacJdR77wzLxfTUe_rUg-1DvGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LiJB4piMo6WQV2PKxpEgZy4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ohja.. jullie denken misschien, waarom geen panelen op de schuur ook aan de oost kant?
Er zit hier iemand thuis die zonnepanelen zo lelijk vindt dat ze daar niet mochten komen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Welke correcties gaan ze dan uitvoeren?

hmm, ook lekker opgebonden al die kabels onder de panelen :X , lekker schuren over de dakpannen :F
Ben benieuwd of die 'externe, onafhankelijk inspecteur' hier dan wat over gaat zeggen.... wees er dus bij als die langskomt!

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 04-02-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rouske schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:10:
Welke correcties gaan ze dan uitvoeren?

hmm, ook lekker opgebonden al die kabels onder de panelen :X , lekker schuren over de dakpannen :F
Ben benieuwd of die 'externe, onafhankelijk inspecteur' hier dan wat over gaat zeggen.... wees er dus bij als die langskomt!
In iedergeval de pvc buizen die los op de daken liggen netjes wegwerken.
Verder zorgen dat de panelen achter ook gaan opwekken mag ik hopen.. hoe ze dat gaan doen zoeken ze zelf maar uit;)
En achja ik hoef niets te betalen zolang het niet naar wens is, dat scheelt al een hoop.
Hoop dat diegene ook wel echt extern en onafhankelijk is inderdaad.
En verder vraag ik me af of deze gasten niet iets van een certificaat nodig hebben om dit werk te doen, dit had ik zo zelf ook nog wel kunnen doen.

Jullie horen het wel van mij tzt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Ik krijg ook een beetje “die clown en die acrobaat” gevoel hierbij...
Goed bezig met de steiger, en vervolgens er buiten ff in de dakgoot gaan staan zonder valbeveiliging. Men mag wel wat meer aandacht geven aan veilig werken...ook al lijkt dat soms lastig.

Maar wat verwacht je eigenlijk van een meubelgigant die mensen inhuurt tegen de laagste prijs. (Vermoed ik)
Daar zal heus wel een en ander misgaan met de communicatie tegenover een pv boer met eigen mensen.

Dan heeft die firma met die irritante “wasmachines” reclame het toch net wat beter voor mekaar. :D
Ik hoop in ieder geval dat het snel opgelost is.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2021 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Wat je verwacht -of mag verwachten- van een club die service hoog in het vaandel heeft staan en klachten gewoon adequaat oplost is... gewoon hetzelfde als wanneer je er meubels koopt. Je koopt een product, inclusief montage. Misschien werkt het wat anders dan met een handleiding en inbussleuteltje, maar als Ikea zichzelf respecteert leveren ze ook hier gewoon een goed product af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gramser ik heb toch liever dat het in 1 keer goed gaat, dan achteraf aan te moeten kloppen bij de “verkoper”, die niet de installerende partij is.
Wat ik me eigenlijk afvraag, is dit een koop via internet en kan je het ontbinden?

1. Je interieur/huis is beschadigd. Reparatie kosten verhalen op de verkoper.
2. Er is een niet werkende installatie opgeleverd die ook nog eens verkeerd is aangesloten en niet volgens de regeltjes.
3.wat gaat er in de toekomst nog komen (verborgen gebreken)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ook, en zo zou ik het nu ook doen. Soms leer je door schade en schande, maar je (retorische) vraag was wat je verwacht van een dergelijke partij. Ik verwacht goede service en een goed product. Dat ik het via VEH heb gedaan was een fout en tegelijkertijd mijn redding, want met de installerende partij kwam ik geen steek verder en ik heb toen VEH aangesproken. Die hebben het vervolgens allemaal keurig afgehandeld. Maar de installatie zelf is bij mij wel netjes gedaan.

Maar weet dus wel een beetje wat de medetweaker nu bij Ikea doormaakt, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Gramser schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:51:
Ik ook, en zo zou ik het nu ook doen. Soms leer je door schade en schande, maar je (retorische) vraag was wat je verwacht van een dergelijke partij. Ik verwacht goede service en een goed product. Dat ik het via VEH heb gedaan was een fout en tegelijkertijd mijn redding, want met de installerende partij kwam ik geen steek verder en ik heb toen VEH aangesproken. Die hebben het vervolgens allemaal keurig afgehandeld. Maar de installatie zelf is bij mij wel netjes gedaan.

Maar weet dus wel een beetje wat de medetweaker nu bij Ikea doormaakt, helaas.
Dit dus... ben erg blij dat ik niet voor IKEA/SVEA Solar ben gegaan... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 18:42
Hallo,

Ik zit ook met een grensgeval denk ik.
16x 365wp panelen, zuid gericht, P370 optimizers, SE4000H omvormer, plat dak, 15°

Ik had eigenlijk 1 string verwacht, maar de installateurs hebben er 2 strings van gemaakt: 2x8
Nu heb ik wel een beetje schaduw ('s morgens + boom ervoor op 6m) en zoals verwacht geeft
dit nu nogal snel clipping van een paar panelen. De boom geeft in de winter nogal een "diffusie" schaduw op meerdere panelen. In de zomer zou de zon hoog genoeg moeten staan om over de boom te schijnen. Zijn schaduw zou dan de panelen net niet moeten bereiken, maar in de winter zijn de schaduwen meters lang.

Nu heb ik hier in dit forum al de suggestie gezien: maak van de 2 strings 1 string aan de omvormer (de orientatie is toch hetzelfde).
De reden dat de installateurs 2 strings gekozen heeft, is omdat alles op 1 string het vermogen gelijk is aan 5840wp wat net iets te hoog is volgens de specificaties is 5700 wp maximum op 1 string.

Nu vind ik dat een heel zwak argument:
1) het is maar 140w verschil
2) ik heb nog nooit al mijn panelen op vol vermogen zien draaien (de zomer moet nog komen)
3) mijn omvormer is maar 4000W

Dat allemaal weegt niet op tegen de potentiele winst denk ik (snellere opstart)
En 1 string maken is nog altijd goedkoper dan P370 te vervangen door P404, hetgeen ze eigenlijk hadden moeten doen voor korte strings van in het begin. Ik vermoed dat de verkoper niet wist dat de installateurs 2 strings gingen leggen.
Mijn panelen liggen in een 4x4 opstelling. De eerste string zijn de eerste 2 rijen, de tweede string zijn de laatste 2 rijen. De eerste 2 rijen hebben iets meer schaduw dan de achterste. Als het 1 string moest zijn dan konden de achterste panelen spanning leveren voor de voorste.

Wat denken jullie ?
Toch de moeite om dit eens aan te kaarten bij de installateur, zodat hij zelf eens kan kijken. Ik heb zelf geen grafiekentoegang, maar ik zie de clipping wel via INFO

Verder vind ik ook dat die 15° eigenlijk te plat is (toch voor onze breedtegraad). De panelen liggen op 1.5m afstand (standard met FlatFix) en in de winter geven de voorliggende panelen toch wel nog slagschaduw op de achterliggende: 1 of 2 rijen van de 6 cellrijen (en in de landscape richting, dus ik denk dat 1 van die 3 bypass diodes wel zal aanslaan). Maar ik weet niet of dit de moeite is om over te klagen: in de winter is de opbrengst sowieso kleiner en in de zomer verdwijnt dit nadeel omdat de zon hoger staat.

[ Voor 28% gewijzigd door the_cobra op 08-02-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@the_cobra
Even afgezien van 1 of 2 strings...
Topt dat niet enorm af 5840 Wp op een 4000 watt omvormer in de zomer?
Volgens mij gooi je dan meer weg, dan de opbrengst in de winter die je nu voor elkaar wilt krijgen.

Edit: oh wacht, je hebt nog geen zomer meegemaakt. Is dit een installatie in belgie?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2021 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
the_cobra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:38:
Hallo,

Ik zit ook met een grensgeval denk ik.
16x 365wp panelen, zuid gericht, P370 optimizers, SE4000H omvormer, plat dak, 15°

Ik had eigenlijk 1 string verwacht, maar de installateurs hebben er 2 strings van gemaakt: 2x8
Nu heb ik wel een beetje schaduw ('s morgens + boom ervoor op 6m) en zoals verwacht geeft
dit nu nogal snel clipping van een paar panelen. De boom geeft in de winter nogal een "diffusie" schaduw op meerdere panelen. In de zomer zou de zon hoog genoeg moeten staan om over de boom te schijnen. Zijn schaduw zou dan de panelen net niet moeten bereiken, maar in de winter zijn de schaduwen meters lang.

Nu heb ik hier in dit forum al de suggestie gezien: maak van de 2 strings 1 string aan de omvormer (de orientatie is toch hetzelfde).
De reden dat de installateurs 2 strings gekozen heeft, is omdat alles op 1 string het vermogen gelijk is aan 5840wp wat net iets te hoog is volgens de specificaties is 5700 wp maximum op 1 string.

Nu vind ik dat een heel zwak argument:
1) het is maar 140w verschil
2) ik heb nog nooit al mijn panelen op vol vermogen zien draaien (de zomer moet nog komen)
3) mijn omvormer is maar 4000W

Dat allemaal weegt niet op tegen de potentiele winst denk ik (snellere opstart)
En 1 string maken is nog altijd goedkoper dan P370 te vervangen door P404, hetgeen ze eigenlijk hadden moeten doen voor korte strings van in het begin. Ik vermoed dat de verkoper niet wist dat de installateurs 2 strings gingen leggen.
Mijn panelen liggen in een 4x4 opstelling. De eerste string zijn de eerste 2 rijen, de tweede string zijn de laatste 2 rijen. De eerste 2 rijen hebben iets meer schaduw dan de achterste. Als het 1 string moest zijn dan konden de achterste panelen spanning leveren voor de voorste.

Wat denken jullie ?
Toch de moeite om dit eens aan te kaarten bij de installateur, zodat hij zelf eens kan kijken. Ik heb zelf geen grafiekentoegang, maar ik zie de clipping wel via INFO

Verder vind ik ook dat die 15° eigenlijk te plat is (toch voor onze breedtegraad). De panelen liggen op 1.5m afstand (standard met FlatFix) en in de winter geven de voorliggende panelen toch wel nog slagschaduw op de achterliggende: 1 of 2 rijen van de 6 cellrijen (en in de landscape richting, dus ik denk dat 1 van die 3 bypass diodes wel zal aanslaan). Maar ik weet niet of dit de moeite is om over te klagen: in de winter is de opbrengst sowieso kleiner en in de zomer verdwijnt dit nadeel omdat de zon hoger staat.
Net een fractie boven 5700 W komt inderdaad altijd erg slecht uit bij SolarEdge.
Kun je me de exacte richting geven? Precies zuid of net een paar graden anders?
Dan stop ik het voor je in de SE designer, misschien mag alles in 1 string wel.

Het montage materiaal is prima toch? Lijkt me niet iets om over te klagen. Sowieso is de opbrengst in de winter erg laag. Je verliest dus ook niet veel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:31:
@the_cobra
Topt dat niet enorm af 5840 Wp op een 4000 watt omvormer in de zomer
Edit: oh wacht, je hebt nog geen zomer meegemaakt. Is dit een installatie in belgie?
Inderdaad Belgie en nog geen zomer meegemaakt, maar ik heb al wel een piek gehad van 3.4 kw in februari, dus ik vermoed dat het niet lang meer zal duren vooraleer ik eens 4kw zal zien. en in de echte zomer, tsja, ? altijd op vol vermogen zekers ?
Maar tsja, de teller draait (hier) toch niet meer terug, dus waarom zou ik meer injecteren ? Ik heb zelden een verbruik van meer dan 4kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@the_cobra De 1e 3000 watt verdwijnt hier al in een buffervat ipv op het net.
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
interessant. ik was al naar zoiets aan het uitkijken , is dat voor op een boiler ? Ik heb een boiler met mogelijkheid tot 3kw weerstand, momenteel draait hij op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@the_cobra
Gaat een beetje erg oftopic, maar zoek eens op mijn post met aton power to heat. (ik heb de EZ3 erin zitten vanwege meer mogelijkheden qua druk, temperatuur, RV meten en impulsingangen voor kWh meters)
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
https://snapshot.raintank...6UE4pDEKDFd0V7jpx?orgId=2 (smart meter tot 11.00 smorgens)
Andere (bijna dezelfde) mogelijkheden zijn Eddi van Zappi of Fronius Ohmpilot.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
busscherski schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:02:
[...]
Kun je me de exacte richting geven? Precies zuid of net een paar graden anders?
@busscherski:

nog 1 of 2 graden meer oostwaarts als de pijl hieronder, want de installatie ligt nog scheef op het dak ook :(

https://i.imgur.com/CQ7Wa3x.png

ok, mijn beste schatting is 168.75°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 06:37:
De vermogen grafiek laat echter geen afgeplatte grafiek zien. Dus of er wel echt een probleem is. Maar een lange platte lijn van optimizer op max lijkt gewoon niet optimaal.
Idem, zie ook niets direct in de vermogens (noch per paneel, noch totaal). En meende ook dat dat alles was, totdat ik toevallig in dit topic belandde. Zou 't graag wat beter snappen - met name waarom het vermogen dus niet duidelijk uitvlakt.

Maar dit is toch echt afgetopt, vrijwel de hele dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP-nMk_vcwP3YdXKJK1EYMcoMz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlCTJKFbKE3Kmx0dPHDzbpbx.png?f=fotoalbum_large

Die laatste twee - waarbij 14 de laatste is en 15 de één na laatste - pakken nog 'ns flink meer schaduw dan de rest en liggen daardoor nu nog flink (.15) en helemaal (.14) onder de sneeuw. En kennelijk is dat te veel om bij te trekken voor de rest. Waar ik laat maar dacht bij die twee, omdat ze toch 't minste zon vangen, zou ik ze dus als eerste van wat sneeuw af moeten helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Gwaihir
Kun je een duidelijke luchtfoto met de panelen er genummerd ingetekend bijvoegen? Met het noorden boven. En duidelijk wat de richting en helling is.
Zou 't graag wat beter snappen - met name waarom het vermogen dus niet duidelijk uitvlakt.
Je krijgt niet snel een horizontale lijn omdat de hoeveelheid instraling op de andere panelen constant varieert. Vooral als je een ingewikkeld legplan hebt.
Die laatste twee - waarbij 14 de laatste is en 15 de één na laatste - pakken nog 'ns flink meer schaduw dan de rest en liggen daardoor nu nog flink (.15) en helemaal (.14) onder de sneeuw. En kennelijk is dat te veel om bij te trekken voor de rest. Waar ik laat maar dacht bij die twee, omdat ze toch 't minste zon vangen, zou ik ze dus als eerste van wat sneeuw af moeten helpen?
Als je geen clippende optimisers hebt als deze 2 panelen geen sneeuw hebben dan is je verlies beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:57:
@Gwaihir
Kun je een duidelijke luchtfoto met de panelen er genummerd ingetekend bijvoegen? Met het noorden boven. En duidelijk wat de richting en helling is.
Wat zoek je dan? Deze liggen merendeels op 200 graden en op nummer, de oostelijkste twee (15, 14) liggen op 220 graden, allen 20 graden helling.
Je krijgt niet snel een horizontale lijn omdat de hoeveelheid instraling op de andere panelen constant varieert. Vooral als je een ingewikkeld legplan hebt.
Dat eerste dan. Het legplan is één lange rij. Maar zoals je ziet wisselen de schaduwen over de hele dag rijkelijk. Wat dat betreft is het terecht een SE systeem.
Als je geen clippende optimisers hebt als deze 2 panelen geen sneeuw hebben dan is je verlies beperkt.
Hoe bedoel je? Dat zonder sneeuw deze installatie gewoon goed werkt? Dat denk ik wel ja. Kijk ik met méér sneeuw erop (dagen direct hiervoor) dan is 't nog veel erger. Kijk ik vlak voor de sneeuw, dan is er maar zo nu en dan een piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat zoek je dan? Deze liggen merendeels op 200 graden en op nummer, de oostelijkste twee (15, 14) liggen op 220 graden, allen 20 graden helling.
Een plaatje zodat ik snap wat de richting en helling van alle panelen zijn. Liefst met schaduwbronnen erin getekend.
Hoe bedoel je? Dat zonder sneeuw deze installatie gewoon goed werkt? Dat denk ik wel ja. Kijk ik met méér sneeuw erop (dagen direct hiervoor) dan is 't nog veel erger. Kijk ik vlak voor de sneeuw, dan is er maar zo nu en dan een piek.
Dat maak ik uit je verhaal op ja. Heb je er een optimiser voltage grafiekje bij van een betere dag? Dan weten we het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb (verder) geen vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Gwaihir schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Idem, zie ook niets direct in de vermogens (noch per paneel, noch totaal). En meende ook dat dat alles was, totdat ik toevallig in dit topic belandde. Zou 't graag wat beter snappen - met name waarom het vermogen dus niet duidelijk uitvlakt.

Maar dit is toch echt afgetopt, vrijwel de hele dag:
[Afbeelding]

Tja, minimale aantal 85V output optimizers voor 3-fase is 14. Je hebt er dan wel 15, maar ook al een hoop schaduw wat over de panelen loopt.... grote kans dat die 2 ook nog eens de stroom door de string beperken vanwege de lage opwek en daardoor die op 85V staan beperken in opwek.
Dat zou je dan aan de paneelspanning kunnen zien op het moment dat de optimizer op 85V staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 14-02-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Inderdaad. Maar er lijkt wel 't beste van gemaakt onder de omstandigheden. Een flink deel van de schaduw valt weg als de zon hoger staat en dus is 't wel terecht een 3-fase systeem. En je ziet de schaduw-compensatie ook keihard werken, dus SE doet ook wel z'n werk.

Maar wel goed om geleerd te hebben dat ik juist de panelen die het meeste schaduw pakken evt. sneeuwvrij(er) zou kunnen maken. (Ik was aan 't andere eind begonnen en had bij dat dikste, nog meest vastzittende pak niet veel zin meer..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Ik denk dat deze winterse omstandigheden niet de beste zijn om te snappen of een systeem wel of niet werkt.

Zoals @busscherski al aangeeft heb je echt meer zon nodig om dan in te schatten wat er eventueel mis is met systeem.

Als je meerdere orientaties en laag aantal optimizers zul je wel max voltage zien. Dat is hoe het is, maar als je bij SolarEgde een optimizer naar max ziet gaan heb je verlies. Als je dat op een andere manier uitlegt klopt het niet volgens mij. Het is dan einde regelbereik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:14:
Ik denk dat deze winterse omstandigheden niet de beste zijn om te snappen of een systeem wel of niet werkt.
Ach, als je in 'n ander topic leest hoe iemand zich afvraagt waarom z'n omvormer aftopt op 4600W i.p.v. 5000, deze week, dan ga je toch even nieuwsgierig kijken waarom je eigen PV doet wat hij doet, nietwaar? Daar ben je toch tweaker voor? En de warmtecollector was ook heerlijk op dreef de afgelopen zonnige dagen :).

Lees niet teveel in een topic titel.. dit is simpelweg waar alle inhoudelijke conversatie en analyse m.b.t. SolarEdge is geland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Goedemorgen!

Nieuw hier in dit draadje. Blij dat ik dit topic gevonden heb. Sinds Sept 2020 een PV systeem geïnstalleerd. Het werkt, produceert energie maar blijft voor mn gevoel toch wel behoorlijk achter op de opbrengstberekeningen in de offerte.

Na wat pagina's gelezen te hebben en wat inspiratie op te hebben gedaan hier ook een excel in elkaar gezet.

Dit zijn de resultaten so far....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRslpVj7b0kfwCV4qkjAc-QohYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8BONweUYSUVwrObBqrS1xao.png?f=fotoalbum_large

We zitten net op 5 maanden dus wil niet te snel conclusies trekken richting de installateur maar echt "pieken" doet het nog niet 🤨.

Momenteel in Rotterdam; 1,26 kW

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:24:
Het is weer terrasweer in R'daal.

[Afbeelding][Afbeelding]

De BW-SHP13 smartplug meet ook de "andere" kant uit.

@cornholio24 Te weinig panelen in de zon met oost/west en een 3-fase SE omvormer.
Bedankt! Ga er vanavond even voor zitten! Lijkt inderdaad wel veel op hetgeen ik ervaar....

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@cornholio24 Welke helling liggen ze?
Hier een vergelijkbaar aantal Wp op oost/west, maar met 7 graden helling op dual betonvoeten.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=89950&sid=79680&t=m

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
cornholio24 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:14:
Goedemorgen!

Nieuw hier in dit draadje. Blij dat ik dit topic gevonden heb. Sinds Sept 2020 een PV systeem geïnstalleerd. Het werkt, produceert energie maar blijft voor mn gevoel toch wel behoorlijk achter op de opbrengstberekeningen in de offerte.

Na wat pagina's gelezen te hebben en wat inspiratie op te hebben gedaan hier ook een excel in elkaar gezet.

[Afbeelding]

We zitten net op 5 maanden dus wil niet te snel conclusies trekken richting de installateur maar echt "pieken" doet het nog niet 🤨.

Ai, 2x8 in Oost/West met een 3-fase SolarEdge.... 8)7
Welke optimizers heb je?

Ik zie dat @AUijtdehaag me al voor was _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 26-02-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

cornholio24 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:14:
Goedemorgen!

[Afbeelding]

Heb je hier al eens naar gekeken?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
Dank allemaal en ben in een korte tijd veel wijzer geworden. Zoveel dat ik een lijntje heb opengezet naar de installateur .

@Rouske De P370

@Copitano ga ik naar kijken - spiegel de opbrengst echter momenteel aan de offerte (en garantie opbrengst berekening)

@AUijtdehaag op 13 graden zo uit mn hoofd

Benieuwd waar de installateur mee terugkom91fase) t. Ruimte voor meer panelen (garagedak) heb ik simpelweg niet. Dus, als ik de oplossingsrichtingen goed begrijp .... OF toepassen van andere optimizers met een hogere V, OF een andere omvormer (mn voorkeur gaat uit naar optimizers)

We gaan het horen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@cornholio24 Vraag ze meteen om meer rechten, zodat je zelf die optimizer spannings grafieken kan maken/checken die je hier voorbij ziet komen of heb je die rechten al? Dan ff plaatje posten.

Dan kan je het ook bewijzen naar de installateur en nadien zelf controleren als ze de optimizers vervangen hebben.

Met 8x een 85V output optimizer ben je ook nog niet aan de 750V, maar aangezien de helling maar 13° is zal dat wellicht nog een lichte beperking geven bij zon opkomst en ondergang, maar dan is de opwek toch al stukken minder.

Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Rouske op 26-02-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:58
Idealiter 2 panelen erbij en P404 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
Rouske schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:02:
@cornholio24 Vraag ze meteen om meer rechten, zodat je zelf die optimizer spannings grafieken kan maken/checken die je hier voorbij ziet komen of heb je die rechten al? Dan ff plaatje posten.

Dan kan je het ook bewijzen naar de installateur en nadien zelf controleren als ze de optimizers vervangen hebben.

Met 8x een 85V output optimizer ben je ook nog niet aan de 750V, maar aangezien de helling maar 13° is zal dat wellicht nog een lichte beperking geven bij zon opkomst en ondergang, maar dan is de opwek toch al stukken minder.

Succes!
Thanks!

Geloof niet dat ik die rechten heb. Kan de optimizer spanning zien onder de layout weergave maar heb nog geen optie tot maken grafieken gezien.

Weet iemand of die P404 in mijn setup / op de Qcells toegepast kunnen worden?

Met 8 x 85V kom ik al een stuk beter in de richting dan nu met 60V. Zou veel makkelijker moeten zijn voor het totale systeem om die 750V te halen - en daarmee verbeterd de opbrengst (als ik goed redeneer)

Gaat zowaar een wereld voor me open vanmorgen en bedankt voor alle hulp so far! Benieuwd hoe de installateur gaat reageren!

@AlexFL Snap ik - moet dan wel mn uitbouw van de badkamer afbreken :D . Denk dat dat niet gaat vliegen bij mevrouw Cornholio _O-. Zal het ws met de aangepaste optimizers moeten doen - aan de andere kant. Kan alleen maar beter worden dan nu

[ Voor 4% gewijzigd door cornholio24 op 26-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
cornholio24 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Geloof niet dat ik die rechten heb. Kan de optimizer spanning zien onder de layout weergave maar heb nog geen optie tot maken grafieken gezien.
Kijk je in de app of via laptop/PC op het portaal?
In portaal bij layout paneel selecteren en dan rechtermuis, zie je dan alleen 'info' dan heb je niet genoeg rechten, ik zie ook 'Analyse Kiezen' en dan wat opties.

Ik zou de keuze van welke 85V output optimizer aan de installateur over laten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 26-02-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

Verwijderd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:19:
[...]

In iedergeval de pvc buizen die los op de daken liggen netjes wegwerken.
Verder zorgen dat de panelen achter ook gaan opwekken mag ik hopen.. hoe ze dat gaan doen zoeken ze zelf maar uit;)
En achja ik hoef niets te betalen zolang het niet naar wens is, dat scheelt al een hoop.
Hoop dat diegene ook wel echt extern en onafhankelijk is inderdaad.
En verder vraag ik me af of deze gasten niet iets van een certificaat nodig hebben om dit werk te doen, dit had ik zo zelf ook nog wel kunnen doen.

Jullie horen het wel van mij tzt!
@Verwijderd : We zijn een week of 3 verder, is er al iets gebeurd, of ben ik te ongeduldig? :P

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb een tijdje met 8 oost en 8 west gedraaid met p500 optimizers op een 3 fase SE.
Het deed het maar dat was het dan ook. Dit was in de winter en toen zijn er 7 panelen bij gekomen.

Daarna was het nog niet alles, 8 panelen oost erbij en daar heb ik nu geen voltage clipping meer.
Nu nog uitbreiden met 6 panelen op west en dan hoop ik bijna geen voltage clipping meer te hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
Rouske schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Kijk je in de app of via laptop/PC op het portaal?
In portaal bij layout paneel selecteren en dan rechtermuis, zie je dan alleen 'info' dan heb je niet genoeg rechten, ik zie ook 'Analyse Kiezen' en dan wat opties.

Ik zou de keuze van welke 85V output optimizer aan de installateur over laten.
Bedankt @Rouske installateur is op de hoogte, heb hem gewezen op de beschikbare info en gaat ermee aan de slag. Nu even afwachten. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Nu lekker weekend vieren en genieten van de zon! 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cornholio24
Na mijn post hier deel ik graag een update van mijn lessons learned van de afgelopen weken. Veel geleerd over optimizers, startspanning, ligging, schaduw, enzovoorts. Ik niet alleen, maar ook mijn installateur 😉.

Ik ben een leek op gebied van PV systemen en merkte in mijn gesprekken met de installateur dat ik kennis miste - en na wat zoekwerk kwam ik op dit draadje terecht.... blij dat ik dat gedaan heb _/-\o_ en heeft zaken in beweging gekregen.

Ik kan jullie melden dat, na aanpassing van mijn installatie (vertel ik zo meer over), ik gisteren een recorddag heb gehad (zie mn PVoutput) met een record opbrengst en piek vermogens :Y .

Het probleem
Zat hem in een combinatie zaken, wat resulteerde in achterblijvende opbrengsten tov mijn verwachtingen van het systeem. Het systeem werkte zonder problemen - maar daar was alles mee gezegd. Dat was eerst een gevoel, maar over tijd verder onderbouwd met de resultaten in een excel file uitgezet tov de offerte opbrengsten en de afgesproken garantie opbrengsten. Conclusie; bij lange na produceerde het systeem niet in de buurt van de aangegeven ondergrens, zoals jullie in een eerdere post kunnen zien. Het advies wat je in eerste instantie krijgt - zal wel een slechte dag zijn - het trekt bij en wacht gewoon maar even af. Gelukkig ben ik niet bepaald een afwachtend type en wil graag weten hoe iets echt zit.

De reactie van @Rouske en andere forumleden sprak boekdelen - een SE5K 3fase omvormer op OW ligging met 16 panelen (aan de minimale kant voor deze omvormer gezien er steeds "maar" 8 in de zon liggen en rest schaduw) icm P370 optimizers welke een max optimizerspanning afgeven van 60V en een systeem met best wat schaduwval- is een uitdagende combinatie en even wat anders als een groot plat dak en systeem pal op het zuiden - voor de installateur.

Na aanvullende toegangsrechten gevraagd en gekregen te hebben in de monitoring app (handig om te hebben!) gelijk in de optimizerspanning gedoken en enkele grafieken gemaakt- merendeel leek inderdaad structureel te "pieken" op 60V en het totaal maar net aan of net onder de startstroom van de omvormer (750V). Al met al - het systeem leek niet optimaal uitgelegd op mijn situatie.

Opties
Na input van enkele forumleden en in het bijzonder @Rouske de opties op een rij gezet. Mijn doel was in de buurt te komen van de offerte waardes - dat was immers afgesproken.
optie 1 - andere optimizers met een hogere optimizerspanning (85V)
optie 2 - andere omvormer ( 4kW 1 fase met lagere startspanning 380V - maar hoe zit dat op een 3 fase meterkast?)
optie 3 - systeem verleggen (ik had 3 panelen die pakte veel schaduw + zoveel mogelijk naar de dakrand)
optie 4 - combinatie van 1-2-3

Gewapend met deze kennis met de installateur aan de slag. Na een belletje en mijn excel gedeeld te hebben had ik zijn aandacht. Hij vond het ook wel erg tegenvallen en stond open voor het meedenken voor een oplossing (y) . Optimizers vervangen was hij geen fan van - en zocht naar manieren voor financiële compensatie voor de duurdere optimizers - altijd een lastig verhaal als er extra kosten bij komen kijken. 1 fase raadde hij in eerste instantie af en was ook niet mijn voorkeur - gebaseerd op de foutieve gedachtenlijn dat terug leveren op 1 fase zonde is als je op de 2 andere fasen gebruikt 8)7. Niet wetende dat een slimme meter inderdaad best slim is en opbrengst en verbruik verrekend met elkaar - ook al lever je terug op maar 1 van de 3 fasen. Bevestiging van dat antwoord kostte wat zoekwerk en de zelfs Stedin vond het een goede vraag ( ze moeten me nog steeds terugbellen met het antwoord |:( ). Gelukkig bevestiging ergens anders gevonden - dat gaf mogelijkheden!

De oplossing
Uiteindelijk met de installateur gegaan voor oplossing 2 en 3. De P370 optimizers laten we zitten - we vervangen de SE5K 3 fase naar een SE4000H 1 fase omvormer en verleggen 3 panelen naar het oosten en proberen zoveel mogelijk het systeem naar de dakrand te leggen. Alles is vorige week netjes uitgevoerd naar tevredenheid en al een creditnota gehad voor de omvormer. Keurig werk van de installateur in deze d:)b .

Wil nog niet te snel juichen maar de 1e resultaten zijn zeer hoopvol! Piek vermogens en de eerste dag gelijk een record opbrengst. Het systeem slaat eerder aan en gaat langer door. Ook de piekopbrengsten liggen hoger dan voorheen oOo heel blij mee!

Nogmaals dank aan alle support van hier en uiteraard in het bijzonder @Rouske voor al zijn hulp d:)b .

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Als jullie vragen hebben nav mijn post reageer / pm me gerust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
@cornholio24 d:)b
Pas de 2x '60Hz' in je post even aan naar 60V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Sinds half juni heb ik een Solaredge oost-west opstelling, 6 panelen aan de oostkant (OZO) en 8 aan de westkant (WNW). Op de grafieken is te zien dat 's morgens de optimizers aan de oostkant de 6 panelen naar 60 volt sturen, optimizer clipping heb ik hier geleerd. Ik begrijp nog niet helemaal goed wat het effect ervan is.

De opstelling:
  • 14x Solaredge SPV355-R60DBMG (smartpanel met geïntegreerde optimizer P370), 6 oost, 8 west.
  • Solaredge SE4000 SetApp omvormer 1 fase.
  • 4970 Wp.
  • 4029 kWh.
Ik heb de opstelling nagemaakt in de Solaredge Designer om te spelen met eventueel meer panelen om het clippen te voorkomen. Aan de oostkant van het huis is nog ruimte voor zeker 2 en misschien 3 panelen. Aan de westkant kan er wat meer maar is optisch niet ideaal. De opstelling is trouwens behoorlijk vrij van schaduw, zeker in dit jaargetijde.

Volgens mij kunnen de optimizers van deze smartpanelen niet vervangen worden voor andere met een hoger voltage, daarom denk ik aan meer panelen, is dit een goede gedachtegang? Of anders gezegd; hoeveel zorgen moet ik mij hierom maken?

Sinds de panelen er liggen is er nog geen goeie volle dag zon geweest (zoals jullie vast weten) dus moet het doen met wat uren zon in de ochtend voor de grafieken (en de dips van de wolken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z3JpDT6qrz5UhBJtyUCcx6dgVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzexBAZliFcx68gnTQ4VYH5Y.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kx34cyLWUiGD66vW3l854MzlI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GT8WLS0hoelTH6HC9WID7Uf.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RoXP5xg0-Ydk3vdWDeQ5-ZVEx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTIf0E2SSd7McIRNtjvcUYWV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Boefs
Een paneel op west oost erbij zou wel schelen, heb je ook zo'n grafiekje van oost west? Nu laat je twee keer west oost zien, volgens mij.
Maar als er plek voor dat paneel was, had je dat vast al meteen gedaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2021 18:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
Nee de grafiekjes zijn 2x oost (waar de 6 panelen liggen), van vanmorgen en gisteren morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Boefs

Zijn ze als 1 string of als 2 strings aangesloten? (hoeveel DC aansluitingen op de onderkant van de omvormer zijn in gebruik?) Indien 2 strings dan is het fout want er mogen er geen 6 per string.
Als dat zo is ga je een flinke verbetering zien door ze allemaal in dezelfde string aan te sluiten. Voor het aanpassen hoeft de installateur niet het dak op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Klassiekertje... wat mij betreft een verwijtbare fout van de installateur... dus hooguit betalen voor extra materiaal... amper voor installatie (30-50 per paneel max)

@busscherski Ik denk wel dat het 1 string van beide helften moet zijn, 6x p370 kan maar 360V maken, en zouden de optimizers allemaal altijd flat-out moeten staan... als de string al zou draaien.

De optimizers van smart panels kunnen vervangen worden (Bypass plaatsen, externe optimizer aansluiten).
Je kunt echter 60V en 85V optimizers niet in 1 string mixen. Splitsen van de string in 2 en de 6 panelen voorzien van 85V optimizer is een kostenpost van 300 euro en 2 strings die beide slechts met de hakken over de sloot aan de ontwerprichtlijnen voldoen.

Gelukkig heb je de ruimte voor extra panelen. Dit is denk ik de beste oplossing. Voor het aanzicht zal het ideaal zijn als je dezelfde panelen nog kan krijgen... maar elk paneel met een 60V optimizer (geïntegreerd of extern) kan gebruikt worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Boefs brainfart, sorry :)
Omgedraaid natuurlijk.
De omvormer wil 380-400V (afhankelijk van de netspanning) en met 6x60 zit je daar al vlakbij.
Ik verwacht dus niet veel verlies, maar wel wat. Dus, heb je ook zo'n plaatje met de spanningen van oost en west samen?

@busscherski in twee strings hadden deze plaatjes er heel anders uit gezien, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
Bedankt allemaal. Het is 1 string. De beste oplossing is waarschijnlijk 2 panelen aan de oostkant erbij vermoed ik.

Hier twee trendjes van het vermogen en de spanning per paneel van vandaag voor het totaal. Jammer dat ik nog geen data heb van een wolkeloze dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJH-klZ2hv5-dxCqZNqDiMnxDwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4avzOBAkVJNhYTbz386lI8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AvpWeRvaWBZjK-zn1qSywWL2GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkBQgHoEjs253ght6sq1rpaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Boefs op 08-07-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja lijkt idd meer op 1 string.

Is je probleem wel zo groot als je denkt? Een klein beetje clipping ga je niet kapot aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:
Ja lijkt idd meer op 1 string.

Is je probleem wel zo groot als je denkt? Een klein beetje clipping ga je niet kapot aan.
Het valt denk ik mee, maar de situatie gebruiken om 2 panelen erbij te plakken met weinig tot geen installatie kosten is niks mis mee. Uiteindelijk is het wel gewoon een voorbeeld van wel de letter, maar niet de spirit van de ontwerp richtlijnen volgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Boefs je ziet dat oost en west na 11:00 elkaar heel netjes overnemen.
Je panelen op OZO pieken nu zo'n beetje om 11:00 als ik door mijn wimpers kijk, en om 8:00 haal je al meer dan de helft ervan.

Ik denk dat het verlies erg meevalt, maar ik durf er geen getal op te plakken. Met enig diffuus licht gaat het al helemaal prima.
Het beste vergelijk je een heldere dag met een buurman met dezelfde helling en oriëntatie.
Dan kan je goed beoordelen of de optimizers hun belofte van meer opbrengst waarmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tot kwart voor 11 zie je alleen de optimizers van de 60V af komen als er wolkjes langs komen en de 8 panelen aan de andere kant een hogere spanning kunnen maken door het lagere vermogen overall.

Verlies is denk ik wel meer dan er was geweest als de set gewoon aan een string omvormer had gehangen, en daarmee niet acceptabel voor een duurder SolarEdge systeem waarvan beloofd was dat het beter zou werken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is heel simpel, zie je clipping, verlies je opbrengst.

Alleen de juiste vraag is hoeveel. En hoeveel ga je er in investeren om het beter te maken.

Ik ben van 8 naar 16 panelen op oost gegaan, en dan heb je geen clipping meer. Dus het aantal optimizers wat ze opgeven als minimum voor 1 string moet je denk ik lezen als minimum per oriëntatie. Lijkt de enige mogelijkheid geen clipping te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15
Boefs schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:03:
Bedankt allemaal. Het is 1 string. De beste oplossing is waarschijnlijk 2 panelen aan de oostkant erbij vermoed ik.

Hier twee trendjes van het vermogen en de spanning per paneel van vandaag voor het totaal. Jammer dat ik nog geen data heb van een wolkeloze dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ff een simpele leken vraag. Hoe en waar zou je deze grafieken kunnen maken/bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 19:53
mathijshooi schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:14:
[...]

ff een simpele leken vraag. Hoe en waar zou je deze grafieken kunnen maken/bekijken?
Deze kun je vinden als je inlogt op monitoring.solaredge.com, dan dan naar het onderdeel 'Analyse' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Wetterhahn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Deze kun je vinden als je inlogt op monitoring.solaredge.com, dan dan naar het onderdeel 'Analyse' gaat.
dat dacht ik ook maar ik zie alleen deze opties..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqalNpqh93ueG0rTqCXx0NnqIa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kDYprsz1wiN9grYSBuSVVmpM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 19:53
mathijshooi schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:24:
[...]

dat dacht ik ook maar ik zie alleen deze opties..

[Afbeelding]
Dan zul je bij je installateur om meer toegang moeten vragen. Hij kan je dat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Wetterhahn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Dan zul je bij je installateur om meer toegang moeten vragen. Hij kan je dat geven.
hah, ok. Interessant dat ze dat niet gewoon standaard doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
mathijshooi schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:38:
[...]

hah, ok. Interessant dat ze dat niet gewoon standaard doen.
Was bij mij ook niet het geval. De rechten die ik in het portaal heb zijn (staat in de mail van SolarEdge):
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted

De installateur kan deze aan je toekennen. De grafieken zijn wel een musthave gebleken om duidelijkheid te krijgen wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cornholio24 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Was bij mij ook niet het geval. De rechten die ik in het portaal heb zijn (staat in de mail van SolarEdge):
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted

De installateur kan deze aan je toekennen. De grafieken zijn wel een musthave gebleken om duidelijkheid te krijgen wat er gebeurt.
exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:09
Na het topic wat te hebben doorgelezen leg ik gelijk mijn vraag ook even voor.

Ik heb een PV systeem besteld en daarbij werd mij de 'SolarEdge SE3000 Wave' aangeraden i.c.m. de 401 optimizers, dit ivm de verschillende dakvlakken.
Het betreffen 12 panelen van Jinko a 350Wp (Jinko JKM350N-6RL3-B Full Black). Hiervan komen er 4 stuks op 10 graden (dakkapel) gericht op OZO, 3 stuks op 29 graden op OZO (achterkant huis) en 1 stuks op 10 graden (dakkapel) op WNW en 4 stuks op 29 graden op WNW (voorkant huis). Er is in principe weinig schaduwval, mogelijk alleen van een kleine schoorsteen van onze buren als de zon laag staat.

Ik heb straks een 1-fase omvormer en een PV verdeler die bij mijn wasmachine komt om terug te leveren over de wasmachine groep. Ik vraag mij af of ik aan de voorkant dan niet net te weinig panelen heb om richting de 380V te komen die de omvormer nodig schijnt te hebben (las ik hier en in de specs?).

Zijn er zaken waar ik op moet letten of die ik nu nog moet navragen bij de installateur? Uiteraard wil ik net als velen eruit halen wat erin zit :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Meauses
Zie twee posts boven je; zorg dat je in ieder geval in detail kan monitoren wat er gebeurt.

Ik zou een beetje bijbetalen voor P404 optimizers, maar je zou goed weg kunnen komen door de flauwe helling.
Ik ken nog geen goede manier om problemen te voorspellen of te kwantificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Verwijderd Solar Outlet? Volgens mij is dat paneel exact wat ik heb; en heel veel kom je die niet tegen.

Op p401 zou ik dit ondanks de relatief flauwe dakhelling niet aan durven. P404/p505... zou het wellicht net goed moeten gaan.
50 cent verschil tussen de p401 en p404.

Ik heb dit in detail voor mijn eigen systeem doorgerekend (Mijn systeem is namelijk zelf clipping marginaal)... Complex, tijdrovend etc etc... ga ik niet voor nop doen. De basis is PVGIS uurdata op basis van daadwerkelijk weer en de Optimizer clipping spreadsheet van Jeffrey Rous op het Fritts forum.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 16-07-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:39:
@Verwijderd Solar Outlet? Volgens mij is dat paneel exact wat ik heb; en heel veel kom je die niet tegen.

Op p401 zou ik dit ondanks de relatief flauwe dakhelling niet aan durven. P404/p505... zou het wellicht net goed moeten gaan.
50 cent verschil tussen de p401 en p404.

Ik heb dit in detail voor mijn eigen systeem doorgerekend (Mijn systeem is namelijk zelf clipping marginaal)... Complex, tijdrovend etc etc... ga ik niet voor nop doen. De basis is PVGIS uurdata op basis van daadwerkelijk weer en de Optimizer clipping spreadsheet van Jeffrey Rous op het Fritts forum.
Nee via mijn leverancier, die raadde deze aan.

Heb je een link naar die spreadsheet?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Proton_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:52:
@Meauses
Zie twee posts boven je; zorg dat je in ieder geval in detail kan monitoren wat er gebeurt.

Ik zou een beetje bijbetalen voor P404 optimizers, maar je zou goed weg kunnen komen door de flauwe helling.
Ik ken nog geen goede manier om problemen te voorspellen of te kwantificeren.
Dank voor het meedenken. Wat maakt dan dat jullie denken aan de 404 optimizer vs de 401? Ik zie dat de 404 met een string van 6 af kan waar de 401 minimaal 8 panelen moet hebben. Maar verder zie ik waarschijnlijk niet wat jullie zien (als aardige leek zijnde :) )
Dat doet mij eraan denken dat de installateur uitgaat van 1 string (ik heb hier overigens al een vraag voor uitstaan bij de leverancier) en is 1 string uberhaupt dan wel verstandig gezien de verschillende orientaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Meauses

Je moet het ongeveer zo zien: het paneel dat de meeste instraling heeft, kan 60V maken. Een paneel dat de helft van de instraling krijgt, maakt dan 30V.
Op die manier kan je het sommetje voor elk moment op de dag door het jaar voor elk paneel maken en als het totaal dan lang onder de 380V blijft heb je een probleem.

De P404 kan 85V maken, dat is meer dan de 60V van de P401 en dus kom je makkelijker aan de benodigde 380V.
De minimale stringlengte kan je het beste zien als 'panelen in de zon', en panelen op oost en west zullen niet tegelijk in de zon liggen. Bij jou is het nog wat complexer door de verschillende hellingshoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Proton_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:51:
@Meauses

Je moet het ongeveer zo zien: het paneel dat de meeste instraling heeft, kan 60V maken. Een paneel dat de helft van de instraling krijgt, maakt dan 30V.
Op die manier kan je het sommetje voor elk moment op de dag door het jaar voor elk paneel maken en als het totaal dan lang onder de 380V blijft heb je een probleem.

De P404 kan 85V maken, dat is meer dan de 60V van de P401 en dus kom je makkelijker aan de benodigde 380V.
De minimale stringlengte kan je het beste zien als 'panelen in de zon', en panelen op oost en west zullen niet tegelijk in de zon liggen. Bij jou is het nog wat complexer door de verschillende hellingshoeken.
Dat is helder! Maar hangt dat dan niet af van de panelen die uiteindelijk maar 60V kunnen leveren max. Is dat dan niet de volgende bottleneck?

Ben nu even aan het proberen met de solaredge designer, maar dat is een beetje een crime zo met de laptop en touchpad :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Meauses nee, de optimizer kan stroom (Ampere) voor spanning (Volt) ruilen en zo een hogere spanning geven dan het aangesloten paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb de P300 laten vervangen door P404, eind vorig jaar. Ik heb maar 8 panelen en de boel stortte best snel in als er een reepje schaduw op de panelen viel. De P300 waren 60V, de P404 zijn 85V. En die waren geoffreerd dus uiteindelijk na juridische bijstand gewoon kosteloos vervangen. Dat is weer een ander verhaal maar de boel werkt nu zoals bedoeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Meauses https://community.fritts....r-dan-bij-een-zonnige-dag
f3 => v2.xlsx

En invoeren op SE designer heeft geen zin; Die is veel te positief over clipping. (Ik heb al een hele ruwe versie staan... 0.8% verlies, geloof ik niks van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Meauses
In de vroege ochtend en late avond zal er zeker optimiser voltage clipping optreden.
Maar goed op die momenten is de opbrengst toch al laag dus het verlies valt op dagbasis best mee.

Als je het laatste beetje opbrengst eruit wilt halen moet je 85V optimisers hebben. P404 is niet compatibel met die panelen dus dan kom je op P505 en die zijn al snel meer dan 10 euro per paneel duurder. Ik weet niet hoelang de tvt daarvan is maar ik gok langer dan de tvt van je gehele systeem. Als het toch korter is niet veel korter.

P505 heeft dus zeker meerwaarde. Maar de vraag is vooral of je ze gratis kunt krijgen. Ik vind dat een installateur die kwaliteit levert zelf al met P505 had moeten komen.
Een andere oplossing is meer panelen, maar uit je beschrijving maak ik op dat je dak al aardig vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
busscherski schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:30:
@Meauses
In de vroege ochtend en late avond zal er zeker optimiser voltage clipping optreden.
Maar goed op die momenten is de opbrengst toch al laag dus het verlies valt op dagbasis best mee.

Als je het laatste beetje opbrengst eruit wilt halen moet je 85V optimisers hebben. P404 is niet compatibel met die panelen dus dan kom je op P505 en die zijn al snel meer dan 10 euro per paneel duurder. Ik weet niet hoelang de tvt daarvan is maar ik gok langer dan de tvt van je gehele systeem. Als het toch korter is niet veel korter.

P505 heeft dus zeker meerwaarde. Maar de vraag is vooral of je ze gratis kunt krijgen. Ik vind dat een installateur die kwaliteit levert zelf al met P505 had moeten komen.
Een andere oplossing is meer panelen, maar uit je beschrijving maak ik op dat je dak al aardig vol is.
Dank voor het advies. Ik zal de vraag voorleggen aan de installateur. Die 10 euro per paneel extra is op de gehele installatie ook het geld niet echt. Ik krijg naast de BTW aftrek ook nog een fiscaal voordeel via mijn werkgever, ter waarde van ongeveer 10% van de installatie. Dus de TVT is voor mij al wat gunstiger.

En qua panelen zit het inderdaad al aardig vol. Ik zou er 13 kwijt kunnen, maar dan zijn ze verticaal geplaatst en dan komen ze vrij dichtbij de goot en de dakkapel (aan de voorkant zou dit dan zijn). Ik vind dat wat risicovol met zware regenval en de naar mijn idee geldende regel dat je een bepaalde afstand van je dakgoot moet hanteren? Wat is de ervaring hier daarmee?
Ik heb daarom er initieel niet voor gekozen, maar is wel een optie...

Daarnaast lijkt het mij ook wel prettig als de glazenwasser er nog wel een beetje bij kan zonder op de panelen te moeten staan of leunen om de ramen en kunststof (tenslotte onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij :) ) dakkapel te kunnen reinigen. Als ik wil dat hij mijn panelen reinigt moet ik hem wel een beetje te vriend houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Meauses
De afstand tot de dakgoot is er vooral zodat alle regen in de dakgoot loopt.
Sommigen kunnen er mee leven dat niet altijd alle regen in de dakgoot komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
@busscherski @Proton_
Uiteindelijk toch gekozen voor een extra paneel, waarmee het geheel aan de wnw kant op 6 stuks komt ipv 5.

Volgens de installateur zou er met 5 panelen geen probleem moeten zijn qua opstarten en eventuele schaduw val, maar goed ik neem jullie advies daar in ook mee dus een extra paneel zou het risico moeten verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Meauses
Meer panelen is altijd beter voor SolarEdge. Het probleem is sowieso kleiner nu. Sowieso geen groot probleem. Misschien zelfs niet of nauwelijks opvallend.

Ook een verkeerd ontworpen SolarEdge systeem start wel op. Alleen met verlies van opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Meauses schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:58:
@busscherski @Proton_
Uiteindelijk toch gekozen voor een extra paneel, waarmee het geheel aan de wnw kant op 6 stuks komt ipv 5.

Volgens de installateur zou er met 5 panelen geen probleem moeten zijn qua opstarten en eventuele schaduw val, maar goed ik neem jullie advies daar in ook mee dus een extra paneel zou het risico moeten verkleinen.
Heeft de installateur jouw dan die grafiek plaatjes laten zien of heb je daar nu zelf toegang tot?
Want "eerst zien, dan geloven" installateurs kletsen wel eens vaker uit hun nek... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Rouske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:54:
Want "eerst zien, dan geloven" installateurs kletsen wel eens vaker uit hun nek... :F
Ze kletsen zelden niet uit hun nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Ik heb de sheet van de solaredge designer gekregen van de installateur en daarin staan de volgende grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuQcjN59A3T8zcipTOhdqiEazi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/huMk4z674brhp3euAQHr5C0Z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9pIbGYOJmE7pjJ8qkwQp0MvDPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GEDbNOxrLYLHiNUAcv8ZyeOJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFk9eKvcibxWVYipW2mIrnNpaFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsx4Lu5WzGYBruKGp9IHNwxw.png?f=fotoalbum_large

Laat in de avond zal het met de zes panelen aan de voorkant als ik 6*60 bereken (360V) wel flink minder worden inderdaad. Grootste deel van de dag staan de panelen op OZO (4 stuks op dakkapel) samen met die op NWN wel in de zon, maar zodra die begint te zakken zal het op die 6 panelen komen die dan net te weinig kunnen leveren als ik bovenstaande allemaal goed heb begrepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Meauses
Als ik een beetje positief reken dan halen die schaduw panelen ook nog gemiddeld 10% van het vermogen van de zon panelen.
6 x 60 V + 7 x 6 V = 402 V.
Natuurlijk zit er ook nog iets verschil qua helling.
Een klein beetje optimiser voltage clipping is ook geen ramp. Zolang het alleen in de eerste of laatste twee uur van de 'dag' is zet het niet zoveel zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
busscherski schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:34:
@Meauses
Als ik een beetje positief reken dan halen die schaduw panelen ook nog gemiddeld 10% van het vermogen van de zon panelen.
6 x 60 V + 7 x 6 V = 402 V.
Natuurlijk zit er ook nog iets verschil qua helling.
Een klein beetje optimiser voltage clipping is ook geen ramp. Zolang het alleen in de eerste of laatste twee uur van de 'dag' is zet het niet zoveel zoden aan de dijk.
Ze komen de boel a.s. dinsdag installeren, dus ik kan nu nog vragen om de P505 optimizers...

Maar als ik de situatie een beetje nabouw in de designer lijkt het weinig verschil te maken tussen de 505 en 401. Al zal het 85V stuk wel verschil gaan maken in hoe lang de panelen nog opleveren in de late avond.
S'ochtends vroeg staan de 7 panelen op OZO al vrij vroeg in de zon dus dat zal weinig/minder problemen geven schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Meauses
SE Designer houdt zover ik weet geen rekening met optimiser voltage clipping.

P505 is duurder, bijvoorbeeld 10 euro per optimiser extra.
Ik vermoed dat je die 130 euro niet terug verdiend in 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
busscherski schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:03:
@Meauses
SE Designer houdt zover ik weet geen rekening met optimiser voltage clipping.

P505 is duurder, bijvoorbeeld 10 euro per optimiser extra.
Ik vermoed dat je die 130 euro niet terug verdiend in 25 jaar.
Dat gevoel kreeg ik ook een beetje inderdaad.

Maar dan is daar geen winst te behalen inderdaad. Dan laat ik het zo.
Als het oplevert wat het op zou kunnen leveren dan staat mijn energie rekening voorlopig in ieder geval op 0. Dank voor het meedenken (allen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Jawel...verstopt onder 'opbrengst factor verlies'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwaCbg72LanhmKfQCkwGM-qE_UI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CBmDF8YC9DLaLFiReQkwndew.png?f=user_large

Dus 0.43% volgens designer verlies als gevolg van clipping met p401. p505 zal weinig voordeel geven want dat ding is een vol% minder efficiënt volgens datasheet.

@Meauses kan dat wellicht bevestigen, ik verwacht dat de post 'Optimizer efficiëntie verlies' wat hoger wordt als p401 wordt ingeruild voor p505.

Indien het past zou 1 paneel extra op orientatie 298 het beetje clipping kunnen wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Ronald schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:44:
[Afbeelding]

Dus 0.43% volgens designer verlies als gevolg van clipping met p401. p505 zal weinig voordeel geven want dat ding is een vol% minder efficiënt volgens datasheet.

@Meauses kan dat wellicht bevestigen, ik verwacht dat de post 'Optimizer efficiëntie verlies' wat hoger wordt als p401 wordt ingeruild voor p505.

Indien het past zou 1 paneel extra op orientatie 298 het beetje clipping kunnen wegnemen.
Mijn solaredge design tekening is niet helemaal hetzelfde als die van de installateur maar de hellingen en panelen e.d. komen overeen en de richting zo goed als. Het het design gedupliceerd en de ene voorzien van 401 en de ander van de 505.
Met de 401 komt die factor -0,99% en met de 505 is dat -0,01%

Een extra paneel zou uiteindelijk duurder uitkomen dan overstappen op de 505 optimizers. Een paneel komt al gauw uit op 200+ (paneel + montage materiaal + optimizer), terwijl de 505 x 13 mij dan zo'n 130 euro extra zouden kosten, maar goed een extra paneel levert ook weer meer op natuurlijk. Aan de NWN kant zou er misschien nog 1 paneel bij kunnen, maar het loopt al aardig in de kosten...

@Ronald we zitten overigens "redelijk" vlakbij elkaar zie ik, ik woon in Alkmaar :)

Overigens kijkend naar mijn dakvlak aan de NWN kant denk ik dat ik met de 5 panelen op het hellende dak al vol zit. 3 panelen onder de dakkapel en 2 ernaast, allemaal in landscape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu1XiA0vLDWOMBYlCW8FSgBJTJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPlAmvWRpHWzrLnERq4eC7r9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Meauses op 05-08-2021 18:35 . Reden: extra paneel tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Ronald schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:44:
[Afbeelding]

@busscherski @Ronald
Als ik een extra paneel in de designer gooi (14 stuks) dan wordt de opbrengst verlies met de 401 -0,73, en met de 505 is die er niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
@Ronald @busscherski eerder in dit topic werd trouwens aangegeven dat de P404 niet compatible zou zijn met mijn panelen. Maar ik heb exact dezelfde als @Ronald zoals duidelijk wordt in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2069264, de JKM350N-6TL3-B waar de 404 wel wordt gebruikt.

Ik zou eventueel nog kunnen switchen van 401 naar 404? Of zie ik iets over het hoofd? Dan zouden er zelfs 2 strings gemaakt kunnen worden, 1 van 7 en 1 van 6.

[ Voor 3% gewijzigd door Meauses op 06-08-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Meauses N vs M - M kan niet, N zijn 2 uitvoeringen van. De ene Isc 10.84A, ik heb de versie met Isc 11.02A geleverd gekregen...

Mag strikt gezien niet, maar het zit zo dicht bij dat ik geen problemen verwacht. de 11A is bij STC en panelen kunnen duidelijk harder gaan in de praktijk. (Ik heb er toen de zon even doorknalde na een wolkbreuk - dus koude panelen kortstondig 385W / 11.4A uit gekregen)

In je screenshots had je de M staan ;-)

De N is in theorie een enorm goed paneel voor het geld (Het is een erg goedkoop paneel). N-Type silicium (Al 5 jaar op de markt bij premium merken, druipt langzaam door naar de Chinezen) met minder degradatie en meer garantie dan gemiddeld ... Voor wat garantie waard is over meer dan 10 jaar (niet zo veel)

Als je installateur met de N op de proppen komt zou ik kijken of hij ook p404 wil gebruiken. Voor panelen die daar op kunnen is het de betere optimizer keuze...

Wel op 1 string houden; SolarEdge heeft bijna nooit een voordeel bij korte strings. Zolang er per richting genoeg panelen zijn om onafhankelijk de string spanning te halen druppelt de andere kant wel mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 06-08-2021 10:22 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.