Na mijn post
hier deel ik graag een update van mijn lessons learned van de afgelopen weken. Veel geleerd over optimizers, startspanning, ligging, schaduw, enzovoorts. Ik niet alleen, maar ook mijn installateur 😉.
Ik ben een leek op gebied van PV systemen en merkte in mijn gesprekken met de installateur dat ik kennis miste - en na wat zoekwerk kwam ik op dit draadje terecht.... blij dat ik dat gedaan heb

en heeft zaken in beweging gekregen.
Ik kan jullie melden dat, na aanpassing van mijn installatie (vertel ik zo meer over), ik gisteren een recorddag heb gehad (zie mn PVoutput) met een record opbrengst en piek vermogens

.
Het probleem
Zat hem in een combinatie zaken, wat resulteerde in achterblijvende opbrengsten tov mijn verwachtingen van het systeem. Het systeem werkte zonder problemen - maar daar was alles mee gezegd. Dat was eerst een gevoel, maar over tijd verder onderbouwd met de resultaten in een excel file uitgezet tov de offerte opbrengsten en de afgesproken garantie opbrengsten. Conclusie; bij lange na produceerde het systeem niet in de buurt van de aangegeven ondergrens, zoals jullie in een eerdere post kunnen zien. Het advies wat je in eerste instantie krijgt - zal wel een slechte dag zijn - het trekt bij en wacht gewoon maar even af. Gelukkig ben ik niet bepaald een afwachtend type en wil graag weten hoe iets echt zit.
De reactie van @
Rouske en andere forumleden sprak boekdelen - een SE5K 3fase omvormer op OW ligging met 16 panelen (aan de minimale kant voor deze omvormer gezien er steeds "maar" 8 in de zon liggen en rest schaduw) icm P370 optimizers welke een max optimizerspanning afgeven van 60V en een systeem met best wat schaduwval- is een uitdagende combinatie en even wat anders als een groot plat dak en systeem pal op het zuiden - voor de installateur.
Na aanvullende toegangsrechten gevraagd en gekregen te hebben in de monitoring app (handig om te hebben!) gelijk in de optimizerspanning gedoken en enkele grafieken gemaakt- merendeel leek inderdaad structureel te "pieken" op 60V en het totaal maar net aan of net onder de startstroom van de omvormer (750V). Al met al - het systeem leek niet optimaal uitgelegd op mijn situatie.
Opties
Na input van enkele forumleden en in het bijzonder @
Rouske de opties op een rij gezet. Mijn doel was in de buurt te komen van de offerte waardes - dat was immers afgesproken.
optie 1 - andere optimizers met een hogere optimizerspanning (85V)
optie 2 - andere omvormer ( 4kW 1 fase met lagere startspanning 380V - maar hoe zit dat op een 3 fase meterkast?)
optie 3 - systeem verleggen (ik had 3 panelen die pakte veel schaduw + zoveel mogelijk naar de dakrand)
optie 4 - combinatie van 1-2-3
Gewapend met deze kennis met de installateur aan de slag. Na een belletje en mijn excel gedeeld te hebben had ik zijn aandacht. Hij vond het ook wel erg tegenvallen en stond open voor het meedenken voor een oplossing

. Optimizers vervangen was hij geen fan van - en zocht naar manieren voor financiële compensatie voor de duurdere optimizers - altijd een lastig verhaal als er extra kosten bij komen kijken. 1 fase raadde hij in eerste instantie af en was ook niet mijn voorkeur - gebaseerd op de foutieve gedachtenlijn dat terug leveren op 1 fase zonde is als je op de 2 andere fasen gebruikt

. Niet wetende dat een slimme meter inderdaad best slim is en opbrengst en verbruik verrekend met elkaar - ook al lever je terug op maar 1 van de 3 fasen. Bevestiging van dat antwoord kostte wat zoekwerk en de zelfs Stedin vond het een goede vraag ( ze moeten me nog steeds terugbellen met het antwoord

). Gelukkig bevestiging ergens anders gevonden - dat gaf mogelijkheden!
De oplossing
Uiteindelijk met de installateur gegaan voor oplossing 2 en 3. De P370 optimizers laten we zitten - we vervangen de SE5K 3 fase naar een SE4000H 1 fase omvormer en verleggen 3 panelen naar het oosten en proberen zoveel mogelijk het systeem naar de dakrand te leggen. Alles is vorige week netjes uitgevoerd naar tevredenheid en al een creditnota gehad voor de omvormer. Keurig werk van de installateur in deze

.
Wil nog niet te snel juichen maar de 1e resultaten zijn zeer hoopvol! Piek vermogens en de eerste dag gelijk een record opbrengst. Het systeem slaat eerder aan en gaat langer door. Ook de piekopbrengsten liggen hoger dan voorheen

heel blij mee!
Nogmaals dank aan alle support van hier en uiteraard in het bijzonder @
Rouske voor al zijn hulp

.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Als jullie vragen hebben nav mijn post reageer / pm me gerust.