Toon posts:

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 102.558 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
MikeyMan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:46:
[...]

Toch blijf ik het van de zotte vinden dat ik niet in het systeem kan wat ik zelf heb aangeschaft!
Als het nou een huursysteem was, prima, maar dit gaat nergens over. Waarom zou de installateur daar nog iets over te zeggen hebben na het leggen?

Mis zelf ook nog een paar pagina's terwijl ik wel de admin pagina heb. Ook maar weer eens in de pen klimmen.
Het was vooral in den beginnen van SolarEdge zo dat als je iemand full acces gaf ze daarna 4 weken dagelijks aan de lijn hingen met vragen over vanalles wat ze daar achter de schermen dachten te zien wat fout was. Terwijl het meestal gewoon onkunde was. Dat kostte nogal wat tijd als installateur.
Ook gingen klanten soms layouts aanpassen, als er dan eens echt iets was met een systeem dan keek je in de layout en klopt dat allemaal van geen kant meer. Vrij onhandig als je een optimizer moet vervangen, je verwacht dat het 2e rij van boven 3e van links ligt en je bent op het dak bezig en daar ligt ie niet.
Dus, klant alleen inzien wat je bij andere omvormers ook kan inzien, dashboard en layout. Meer hoeft de gemiddelde klant ook echt niet te zien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 20:35
Als ik heel deze thread so doorlees: wat een drama.

Als je al zoiets wilt als SE waarom dan niet Micro omvormers zoals Enphase? Wat zijn zonder marketing bullshit de voordelen/nadelen van SE boven Enphase en vice versa?

SE zit op 50 per paneel, Enphase zeg 110. Bij SE heb je nog een omvormer nodig die bij 1 fase al gauw 800 of 1200 euro doet (3 fase). Bij SE komt er per paneel dus al gauw min 50 euro bij voor de omvormer.

Bij kleine particuliere installaties (zeg minder dan 20 panelen) is Enphase al snel goedkoper dan SE of het scheelt niet veel?

Of mis ik iets? Enphase werkt met eigen kabels. Scheelt dat zoveel?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00
traders schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:46:
Als ik heel deze thread so doorlees: wat een drama.

Als je al zoiets wilt als SE waarom dan niet Micro omvormers zoals Enphase? Wat zijn zonder marketing bullshit de voordelen/nadelen van SE boven Enphase en vice versa?

SE zit op 50 per paneel, Enphase zeg 110. Bij SE heb je nog een omvormer nodig die bij 1 fase al gauw 800 of 1200 euro doet (3 fase). Bij SE komt er per paneel dus al gauw min 50 euro bij voor de omvormer.

Bij kleine particuliere installaties (zeg minder dan 20 panelen) is Enphase al snel goedkoper dan SE of het scheelt niet veel?

Of mis ik iets? Enphase werkt met eigen kabels. Scheelt dat zoveel?
Iq7+ mpp tracker is maar tot 45 volt. Dus alleen geschikt voor 60 en 72 cell panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 7x is voor 96 cell panelen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• jacovn
Inderdaad en tot 64 volt mpp.

Dat is bijvoorbeeld te laag voor de nieuwe sunpower maxeon 3 (390 en 400)
Voor de oudere sunpower en panasonic panelen werkt het wel..

Die kosten iets van €129 als ik zo snel zoek.
Dat is dan €79 per paneel meer dan een solaredge. De SE Hd wave 3000 inverter is dan €750 dus tot 9 panelen zou het goedkoper zijn met enphase, mits de kabelkosten niet hoger zijn.

Voordeel is wel dat je geen gezeur met te weinig optimizers in de zon hebt.

Update:

Ik denk erover mijn clipping in de ochtend op te lossen met 6 extra panelen zuid/oost gericht.
Die krijgen welliswaar maar tot rond 12:00 direct licht, maar 6 erbij maakt het 14 panelen aan de zuid/oost kant die licht krijgen in de ochtend,
Dan op zijdak 1 paneel extra, en achter huis 2 extra panelen die later in de middag bijspringen (niet in de kortste maanden, dan krijg ik daar maar weinig licht)

Update 2:
Met @Rouske wat pm’s gewisseld.. en als ik panelen bijleg die hard de schaduw in gaan om tijdstip x (bij mij aan de zuid/oost kant rond 12:00-15:00 afhankelijk tijd van jaar) dan zullen al die extra panelen een rem zijn voor de panelen die wel in de zon liggen. Ze moeten immers de stroom wel leveren.
Dus als een 350 wattpeak paneel vol zou willen leveren, dan moet dat met 60 volt van optimizer een stroom van 350/60=5,83 A worden. Elk shaduw paneel moet dan ook 5,83A leveren, en met 8 volt (minimum optimizer) is dat dan 46 Watt. Edit: dit klopt blijkbaar niet, ze kunnen wel tot 4 volt zakken

Kan een schaduw paneel maar 20 watt leveren zal het met 8 4 volt maar 2.5 5 A zijn, en kan een paneel vol in de zon maar 60 volt x 2.5 5 A = 150 300 watt leveren.

Update 3;
Paneel aan de west kant schuin dak erbij is als eerste de beste oplossing. Aangezien er dan op de langere clipping in de avond gelijk 60 volt meer aanwezig is. Ofwel elke andere kan 60/7 volt zakken (maar heb het gevoel dat dat niet gebeurd omdat het paneel in de donkerste schaduw uiteindelijk de string stroom negatief beïnvloed.

Verder waarschijnlijk 8 panelen aan de oost kant erbij, zodat er daar 16 in de zon komen in de ochtend. Die extra 8 hebben echter maar directe zon tot 12:00 - 15:00 afhankelijk van tijd van jaar.
Kan ik het desnoods in 2 strings verdelen, een oost en een west zijde.

[Voor 98% gewijzigd door jacovn op 15-09-2019 06:49]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Mark()
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-01-2020
Hoi allemaal,

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad met 8 Solar Edge p370 optimizers. Aan het eind van de dag liggen bij mij 3 van de 8 panelen in de schaduw. Op dat moment zie ik dat de uitgangsspanning van de andere 5 optimizers op 60 VDC staan, wat het maximum is. Om toch de benodigde 380 Vdc van de omzetter te behalen (serie schakeling van alle optimizer spanningen), moet de spanning van de andere 3 optimizers omhoog. Dit kan alleen als de stroom van die 3 optimizers in de schaduw beperkt wordt (U=P/I). Dit limiteerd dus de stroom van het hele systeem, het systeem werkt dus niet meer op het maximum power point en stort in.

Voorbeeld:

Maximale uitgangsspanning P370 optimizer (datasheet) 60 Vdc
Nominale ingangsspanning SE2200H omvormer (datasheet) 380 Vdc
8x300Wp zonnepanelen 2400 Wp

Scenario 1: Er is géén schaduw en alle zonnepanelen wekken 200 Watt per stuk op. This is totaal 8*200=1600 W. De optimizers worden zo geregeld dat ze samen de benodigde 380Vdc genereren.
Er vloeit dan in totaal 1600/380=4.2A door de omvormer. Elke optimizer produceerd een spanning van 200/4.2=47.6V. Dit ligt binnen het regel bereik van de optimizer.

Scenario 2: Er valt schaduw over 3 panelen en deze wekken nog slechts 25 Watt per stuk op. De andere 5 panelen kunnen in principe nog steeds 200 Watt per stuk genereren. This is totaal 3*25+5*200=1075 W.
In een geoptimaliseerd systeem vloeit dan in totaal 1075/380=2.83A door de omvormer.

Maar nu moeten de optimizer spanningen verschillend zijn:
- De 3 optimizers in de schaduw genereren een spanning van 25/2.83=8.84V
- De 5 optimizers in de zon moeten een spanning genereren van 200/2.83=70.70V
Omdat de P370 slechts een maximale regel uitgangsspanning van 60Vdc heeft, kunnen de 5 optimizers niet de benodigde 70.70V generen en zakt de efficiëntie van het gehele systeem in.

Zonder schaduw werkt het prima. Maar er was duidelijk geen rekening gehouden met schaduw effecten. Met deze dimensionering had ik dus geen profijt van het individueel geoptimaliseerde Edge systeem.

Ik heb dit probleem aangegeven bij de installateur. Die gaf eerst niet toe (het werkt toch?), maar nadat ik bovenstaande berekening en een aantal grafieken in een document gestuurd had, hebben ze uiteindelijk contact opgenomen met Solar Edge. Twee weken later werd ik gebeld met de mededeling dat ze inderdaad de verkeerde optimizers gebruikt hadden.

Mijn suggestie om de p370 optimizers (max 60 Vdc) te vervangen door p404 optimizers (max 85 Vdc) is nu uitgevoerd op kosten van de installateur.
Ik kan bevestigen dat dit het probleem heeft opgelost!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 12:27
Mijn suggestie om de p370 optimizers (max 60 Vdc) te vervangen door p404 optimizers (max 85 Vdc) is nu uitgevoerd op kosten van de installateur.
Ik kan bevestigen dat dit het probleem heeft opgelost!
Duidelijk verhaal, en op het aantal panelen (en de exacte omvormer) na, exact mijn probleem - en mijn oplossing. Kennelijk wordt deze blunder - want zo mag je het toch wel noemen - vaker gemaakt. Daar zou SolarEdge best wel een punt van mogen maken in de richting van installateurs; SolarEdge krijgt zo een slechte naam, terwijl het niet aan het merk maar aan het design (keuze van de onderdelen) ligt!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BartS12 schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:20:
[...]

Duidelijk verhaal, en op het aantal panelen (en de exacte omvormer) na, exact mijn probleem - en mijn oplossing. Kennelijk wordt deze blunder - want zo mag je het toch wel noemen - vaker gemaakt. Daar zou SolarEdge best wel een punt van mogen maken in de richting van installateurs; SolarEdge krijgt zo een slechte naam, terwijl het niet aan het merk maar aan het design (keuze van de onderdelen) ligt!
Of ze halen de 370 van de markt en maken de 404 wat goedkoper/standaard, dan is het probleem ook opgelost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 07:26:
[...]

Of ze halen de 370 van de markt en maken de 404 wat goedkoper/standaard, dan is het probleem ook opgelost.
Helaas zijn die p404 iets minder efficient (zo’n beetje 0,5%) aan de andere kant als je anders uren lang panelen in de zon ondermaats laat presteren, doet die laatste % efficientie er ook niet meer toe.

Het wordt wat moeilijker als het bij opstarten en in de avond een uurtje lang clipping er is. Want hoe veel is dan een 0,5% verlies over de hele dag en een uurtje in de ochtend en avond clipping.

• Mark()
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-01-2020
De p404 is slechts een paar euro duurder dan de p370. Die 0.5% minder efficiëntie is verwaarloosbaar.

De installateurs zouden zekerheid kunnen inbouwen door inderdaad standaard de p404 te gebruiken wanneer het ontworpen systeem dicht bij het minimum vereiste panelen is.

Strikt genomen kan de installateur zich verdedigen dat mijn omzetter minimaal 8 panelen vereist, en dus voldoende is voor mijn 8 panelen systeem. Maar als de p370 gebruikt wordt, is de eis dat dit 8 panelen zonder schaduw moeten zijn. Dit staat niet duidelijk in de Solaredge datasheet. Maar een simpele rekensom laat snel zien dat het nooit kan werken als 2 of meer panelen in de schaduw komen.

Hetzelfde geld voor een oost/west opstelling. De helft van de panelen ligt dan vaak in de schaduw. De andere optimizers moeten dan compenseren als het op 1 string aangesloten zit.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Off-topic,

Als ik dit alles zo lees ben ik maar wat blij met m,n Tigo TS4-O schaduw hulpjes.
Het was een dure grap om ze ook nog te gaan loggen, maar ben er wel wijzer
van geworden, 6x Tigo TS4-O was 300€ en de loging koste dat ook :+

Tigo en geen problemen
met toegangs rechten oid. ;)

Rated DC Input Power 475W
Maximum Input Voltage 90V
Maximum Continuous Input Current 12A
Maximum VOC @ STC 75V ( = max uitgangs spanning )
Minimum VMP 16V
Output Power Range 0 - 475W

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 20:38
Ik heb sinds september ook panelen op mijn dak laten leggen.

Nu heb ik gisteren alles gekoppeld aan PVoutput

Echter viel gebruik @AUijtdehaag op dat zijnopbrengst aanzienlijk hoger was terwijl wij niet ver van elkaar wonen. Nu heeft hij wel zijn panelen op het zuiden liggen en ik op het oosten en het westen.

Door de grote verschillen ben ik nu gaan twijfelen aan hoe goed de installatie is.

Ik heb 16 310wp panelen van AEG

Daarbij heb ik P370 optimizers en een SE5K omvormer.

8 panelen liggen op een schuin dak op het westen met lichte schaduw van een boom.
6 panalen liggen op een schuin dak op het oosten zonder schaduw
en 2 panelen liggen op de dakkapel (op de oost kant)

Ik heb op advies van @AUijtdehaag ook even mijn optimizer voltages uitgelezen:

West
1.1.4 - 59,88
1.1.5 - 60
1.1.6 - 59
1.1.3 - 60
1.1.14 - 60
1.1.7 - 60
1.1.11 - 4,38
1.1.2 - 60

Oost
1.1.10 - 38,88
1.1.15 - 44,5
1.1.13 - 43,25
1.1.8 - 48,25
1.1.1 - 33,25
1.1.17 - 32,25

Plat dak oost
1.1.9 - 57,75
1.1.12 - 7

Daar vallen 1.1.12 en 1.1.11 wel erg op met hun hele lage voltages.

Is ook bij mij de keuze voor het gebruik van P370 onverstandig geweest?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zijn dit de maximale spanningen van een dag oid?
Zo een lage spanning duidt eerder op een kapotte optimizer dan een structureel probleem met de opstelling (waar dit topic hoofdzakelijk over gaat).

edit: oh ja, de 5K is een driefase omvormer. Dat gaat dus niet werken inderdaad.
Een grafiek van het spanningsverloop over een dag vertelt overigens veel meer dan deze momentopname

[Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2019 21:00]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:04
@Fenrir-sol
Sowieso gaat dit niet goed werken op een 3-fase Solaredge omvormer met in totaal 'maar' 16 panelen als die nog eens over O/W verdeeld zijn!
De aantallen in de optimizer datasheet zijn soort van minimale aantallen per richting (niet helemaal waar).

Met deze aantallen panelen in O/W kan je een 3-fase omvormer wel vergeten, je kan beter een 1-fase omvormer plaatsen, de optimizers kunnen dan wel p370 blijven

Om wel tijdstip zijn deze waarden genoteerd?
Zo te zien klopt de layout ook niet, 1.1.9 en 1.1.11 zijn verwisseld.

Edit: dakhoek van het schuine dak is?
Want een SE5K is een enorme overkill, de offline SE tool komt met een SE4k ook al met flinke Yield meldingen van 65%! (verminderde opbrengst van de optimizers).

Met een SE4000H geen Yield meldingen en dus OK.

[Voor 18% gewijzigd door Rouske op 10-11-2019 21:40]

• jacovn
@Fenrir-sol wat is de dakhoek ?

Ik heb een tijdje met 16 panelen op een SE8K gedraaid toen de laatste 7 door slecht weer niet geinstalleerd konden; worden. Het starte wel op en niet eens erg laat, maar de opbrengst was slecht (eind december, is het altijd al slecht)

3.x volt vanaf een optimizer kan wel, ik zie ook heel lage waardes, maar dan is het wel een paneel met schaduw. Ik heb bijvoorbeeld een dakluik midden tussen de panelen wat hoger is dan de panelen.
Met laatstaande zon werpt dat luik een schaduw op een paneel, in de ochtend een andere dan de avond.
Die oost en west panelen naast dat dakluik zijn dan ook over de dag heen de slechts presterende.

Heb je niet een schoorsteen of luchtpijp van jouw dak of de buurman die een schaduw op een paneel geeft ?

• Fenrir-sol
Proton_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:05:
Zijn dit de maximale spanningen van een dag oid?
Zo een lage spanning duidt eerder op een kapotte optimizer dan een structureel probleem met de opstelling (waar dit topic hoofdzakelijk over gaat).
Dacht dat het om maximale spanning op de dag ging maar dit lijkt niet zo te zijn. De metingen zijn allemaal van rond 17:00 maar ik zal voor de zekerheid morgenmiddag even nog eens even kijken.
Rouske schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:34:
@Fenrir-sol
Sowieso gaat dit niet goed werken op een 3-fase Solaregde omvormer met in totaal 'maar' 16 panelen als die nog eens over O/W verdeeld zijn!
De aantallen in de optimizer datasheet zijn soort van minimale aantallen per richting (niet helemaal waar).

Met deze aantallen panelen in O/W kan je een 3-fase omvormer wel vergeten, je kan beter een een 1-fase omvormer plaatsen, de optimizers kunnen dan wel p370 blijven

Om wel tijdstip zijn deze waarden genoteerd?
Zo te zien klopt de layout ook niet, 1.1.9 en 1.1.11 zijn verwisseld.

Edit: dakhoek van het schuine dak is?
Want een SE5K is een enorme overkill, de offline SE tool komt met een SE4k ook al met flinke Yield meldingen van 65%! (verminderde opbrengst van de optimizers).

Met een SE4000H geen Yield meldingen en dus OK.
Dat is kwalijk om te horen. Dit zal ik gaan overleggen met de installateur.

De layout heb ik gebasseerd op de layout in SolarEdge dus dan zou die ook verkeerd ingesteld zijn.

Tijdstip was dus (rond) 17:00.

Mijn dakhoek is 38 graden.
jacovn schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:54:
@Fenrir-sol wat is de dakhoek ?

Ik heb een tijdje met 16 panelen op een SE8K gedraaid toen de laatste 7 door slecht weer niet geinstalleerd konden; worden. Het starte wel op en niet eens erg laat, maar de opbrengst was slecht (eind december, is het altijd al slecht)

3.x volt vanaf een optimizer kan wel, ik zie ook heel lage waardes, maar dan is het wel een paneel met schaduw. Ik heb bijvoorbeeld een dakluik midden tussen de panelen wat hoger is dan de panelen.
Met laatstaande zon werpt dat luik een schaduw op een paneel, in de ochtend een andere dan de avond.
Die oost en west panelen naast dat dakluik zijn dan ook over de dag heen de slechts presterende.

Heb je niet een schoorsteen of luchtpijp van jouw dak of de buurman die een schaduw op een paneel geeft ?
Los van die boom zijn er volgensmij niet echt factoren die schaduw werpen op mijn panelen maar dat zou ik volgend weekend even moeten controleren.

Edit: Nog even mijn geschiedenis met de installateur doorgelezen.

Ik heb in het verloop 3 offertes gehad:
1e met 18 panelen en een SolarEdge 5000H omvormer (obv een ingevuld online formulier)
2e met 14 panelen en een SolarEdge 3500H omvormer (na eerste telefonisch contact)
3e en laatste met 16 panelen en een SolarEdge 5k E-serie omvormer (na bezichtiging en opmeten).

Beetje vreemd lijkt me? Lijkt er zo op alsof ik een 3-fase omvormer heb gekregen alleen maar omdat ik 3-fase heb. Niet perse omdat het nodig is.

[Voor 8% gewijzigd door Fenrir-sol op 10-11-2019 21:20]

• Rouske
Prutsers zijn het, ze hebben dan zeker niet de SolarEdge Design tool gebruikt! :(

• Proton_

Proton_

Team Welles

Veel installateurs willen enkelfase maximaal een 3680 watt omvormer achter een 25A hoofdzekering zetten.

Nu was een 3500 watt omvormer voor jou helemaal prima geweest, maar valt weer buiten de SE specs omdat die geen rekening houden met oost/west verdelingen.
Een 3680H mag wel nèt van SE en kan volgens iedereen achter een 25A hoofdzekering (134.8% Wp/W waar de grens 135% is).

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 12:55
Proton_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:40:
Veel installateurs willen enkelfase maximaal een 3680 watt omvormer achter een 25A hoofdzekering zetten.

Nu was een 3500 watt omvormer voor jou helemaal prima geweest, maar valt weer buiten de SE specs omdat die geen rekening houden met oost/west verdelingen.
Een 3680H mag wel nèt van SE en kan volgens iedereen achter een 25A hoofdzekering (134.8% Wp/W waar de grens 135% is).
155% bij de laatste series omvormers toch?

• Fenrir-sol
Rouske schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:25:
Prutsers zijn het, ze hebben dan zeker niet de SolarEdge Design tool gebruikt! :(
Zal het aan ze doorgeven :) . Eerst eens zien hoe ze reageren op mijn klacht hierover.
Proton_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:40:

Laat ik nou net een 3x 35A hebben. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

• Rouske
Fenrir-sol schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:48:
[...]
Zal het aan ze doorgeven :) . Eerst eens zien hoe ze reageren op mijn klacht hierover.
[...]
Vraag gewoon of ze de Solaredge Designer tool uitkomsten kunnen opsturen per mail, zodat je iets van maandtargets hebt om te vergelijken, dan komen ze er zelf bij het maken achter dat ze een fout gemaakt hebben ;)

• Fenrir-sol
Nou ik had mezelf voorgenomen om deze middag opnieuw de voltages van de optimizers uit te lezen. Echter kom ik van een koude kermis thuis. De panelen zijn vandaag nog niet aan geweest. Het word er niet beter op zo :'(

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fenrir-sol schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:21:
Nou ik had mezelf voorgenomen om deze middag opnieuw de voltages van de optimizers uit te lezen. Echter kom ik van een koude kermis thuis. De panelen zijn vandaag nog niet aan geweest. Het word er niet beter op zo :'(
Heb loopt niet echt storm vandaag met de opbrengst, maar een ruime halve kWh heb ik wel binnen. :?

• Fenrir-sol
Fenrir-sol schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:21:
Ik dacht ik ga nog even kijken of ik al iets heb opgeleverd. En ja hoor de eerste Wh staan in de SolarEdge app.

Alleen schept mijn verbazing dat deze nog van vannochtend zijn... Is het normaal dat dit zo lang duurt voor het het in de SolarEdge app zichtbaar is? Hij lijkt de boel terug in te halen.. hij heeft nu in de paar minuten die ik aan het kijken ben al een heel uur ingeladen.

Hoe dan ook. Dit zijn de nieuwe metingen:

1.1.4 - 33,75v (9:16)
1.1.5 - 33,62v (9:15)
1.1.6 - 43,38v (9:19)
1.1.3 - 42,12v (9:27)
1.1.14 - 42,5v (9:27)
1.1.7 - 44,12v (9:32)
1.1.11 - 42,12v (9:31)
1.1.2 - 44v (9:34)

1.1.10 - 50,38v (9,34)
1.1.15 - 50,12v (9:32)
1.1.13 - 49,88v (9:34)
1.1.9 - 57,25v (9:37)
1.1.12 - 55,12v (9:36)
1.1.8 - 48,38v (9:36)
1.1.1 - 46,25v (9:34)
1.1.17 - 50,12v (9:42)

Allemaal wel redelijk hoog dus. Vannavond maar even een mail opstellen voor de installateur.

• jacovn
Je hebt nu diffuus licht, dus weining of geen last van schaduw.
De opbrengst is waarschijnlijk wel zeer matig. Wel al 1.8 kWh binnen hier.

• BartS12
Allereerst, lage voltages zijn op zich nog geen probleem; dat zie ik ook regelmatig bij panelen die vol in de schaduw liggen (terwijl er andere panelen vol in de zon liggen).

Het feit dat in je eerste meting, allerlei panelen op (vrijwel exact) 60V zitten, geeft aan dat je daar (waarschijnlijk) flink opbrengst verliest - precies zoals het bij mij ook mis ging, en in dit topic uitgebreid besproken wordt. Die P370 optimizers zijn verre van ideaal bij 16 panelen op een 3-fase omvormer. Zeker met oost-west opstellingen, ga je zeer vaak zien dat de opbrengst beperkt wordt door deze keuze; er zijn gewoon te weinig panelen *in de zon*, om je minimale spanning te halen.

( Eigenlijk is dat ook niet helemaal correct, want bij grijs en grauw weer doen al je panelen het even goed (nou ja, slecht), en zullen ze geen van allen 'clippen', en verlies je dus niks. Maar dat terzijde.)

Het gaat pas een beetje lekker werken met 16 panelen, als er ten alle tijden *tenminste* een stuk of 12 goed in de zon liggen; dat levert dan 12*60 = 720V op; en dan moeten die laatste 4 panelen toch nog 30V leveren, is 7.5V per stuk. Wat weer betekent dat de panelen in de zon dan nooit meer dan (60/7.5) = 8x zoveel kunnen leveren als de schaduw panelen, en zelfs dat zal nog wel een issue kunnen zijn. Vol in de schaduw is soms maar 10W, dan is het toch jammer voor je 300+W panelen die op dat moment beperkt worden tot 80W.... :X

• Rouske
@Fenrir-sol Als je ze toch gaat mailen, vraag dan meteen om meer rechten, zodat je ook van eerdere dagen de (o.a. spannings) grafieken kan bekijken, zie de grafieken eerder gepost in dit topic.

• Fenrir-sol
Rouske schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:58:
@Fenrir-sol Als je ze toch gaat mailen, vraag dan meteen om meer rechten, zodat je ook van eerdere dagen de (o.a. spannings) grafieken kan bekijken, zie de grafieken eerder gepost in dit topic.
Zal het vragen wanneer ze reageren. Dat zou ik inderdaad wel in willen zien.

• Rouske
@Fenrir-sol ik mag hopen dat ze al gereageerd hebben, want het geven van meer rechten is maar een paar klikken werk |:(

[Voor 34% gewijzigd door Rouske op 18-11-2019 22:47]

• Fenrir-sol
Rouske schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:47:
@Fenrir-sol ik mag hopen dat ze al gereageerd hebben, want het geven van meer rechten is maar een paar klikken werk |:(
Dat mocht ik ook hopen maar nog geen reactie ontvangen. Ben zelf een weekje weg dus dat word volgende week bellen als ik nog niks ontvangen heb.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Even een vraag m.b.t.een offerte:

- 14x Suntech 310 Wp Totaal: 4340 Wp (Plat dak zuiden gericht helling 13 graden)
- 14x Solaredge P370 optimizers
- Solaredge SE5K 5000 3-fase omvormer

Als ik de datasheet van de Solaredge poweroptimizers goed interpreteer dan moet bij een 3-fase omvormer minimaal 16 power optimizers worden gebruikt i.c.m met de P370 optimizers.

Dit is dan toch geen correct voorstel, of zie ik iets over het hoofd? Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van P404 optimizers dan werkt het wel volgens de richtlijnen van Solaredge? Dan zou ik overigens ook nog kiezen voor een Solaredge SE4K.

• jacovn
Er zit bij zo maar een web winkel 2€ verschil tussen een p370 en een p404.

Achteraf gezien had ik ze ook beter kunnen nemen, maar ik dacht toen dat het met meer dan 16 panelen wel goed zou gaan..
ik ga het meemaken of met 16 panelen oost en 16 panelen west het goed gaat werken met p500 optimizers.
Nu zijn er maar 23 panelen: 8x op noord/oost op 12.5 graden en 8x zuid/west op 12.5 en 7 op zuid/west op 60 graden dak

Er komt dan een paneel bij op dat 60 graden schuin dak. En 8 panelen op noord/oost op 10 graden schuin.

[Voor 27% gewijzigd door jacovn op 28-11-2019 22:42]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:00
Bram schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:59:
Even een vraag m.b.t.een offerte:

- 14x Suntech 310 Wp Totaal: 4340 Wp (Plat dak zuiden gericht helling 13 graden)

Als ik de datasheet van de Solaredge poweroptimizers goed interpreteer dan moet bij een 3-fase omvormer minimaal 16 power optimizers worden gebruikt i.c.m met de P370 optimizers.

Dit is dan toch geen correct voorstel, of zie ik iets over het hoofd? Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van P404 optimizers dan werkt het wel volgens de richtlijnen van Solaredge? Dan zou ik overigens ook nog kiezen voor een Solaredge SE4K.
Dat is een slechte adviseur.

Zelfs p404 moet vaak p505 zijn (Max kortsluitstroom specs)

Minimaal 14 panelen op 3 fase omvormer indien je p404/505 hebt of 16 stuks p370 inderdaad...

Al snap ik niet dat er geen 1 fase omvormer is gekozen... Snel naar een andere adviseur! (Kwaliteit ipv Chinese troep?)

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BartS12
Waardeloze installateur inderdaad. Het kan puur in theorie misschien nog net werken (14x 60V van een P370 is 840 V, boven de vereiste 750V), dus daarom is het *misschien* geadviseerd. Maar zoals je in dit topic uitgebreid kunt lezen, is het vragen om ellende.

Er zijn zoveel momenten en situaties dat niet alle panelen exact evenveel vermogen leveren (beetje schaduw, blaadje op het paneel, vogelpoep, uberhaupt productie spreiding, laagstaande zon,....), dat ze nooit allemaal exact die 60V leveren. Sommigen zullen minder doen, maar helaas - de andere panelen kunnen dat niet compenseren met meer dan 60V, want je hebt P370 optimizers.

Ik heb nu 16 panelen met P404 optimizers, en dan nog zijn er momenten op de dag dat deze combinatie van optimizers en aantal panelen 'beperkt' wordt in de output. Dus met 14x een P370 ga je daar zeer regelmatig tegenaan lopen. Niet doen.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29
Jee, dit topic doorgelezen. Ik heb die boel uitbesteed omdat ik er steeds niet aan toe kwam en dacht dat het wel goed zat. :-(
Kunnen jullie hier ook wat over zeggen?

10 x 320W Qcell
Solar Edge SE3000 HD Wave
10 P370 optimisers
Hellingshoek 15 graden plat dak

Op het platte topdak kon ik 4 panelen kwijt, gericht zuid 210.
Op de uitbouw konden 6 panelen liggen, 3 op ZOO 120
En 3 panelen nog eens op zuid 210, maar wel lager gelegen dan de 4 toppanelen die helemaal geen last hebben van schaduwen door laagstaande zon e.d.

Opbrengstfoto 1 week:
Lay out

Ik heb dit topic en de datasheets bekeken, en ik begrijp dat de 3 panelen op oost problemen kunnen geven, want die gaan later in de middag schaduw pakken doordat de zon iets de hoek omgaat en het huis wat schaduw gaat geven.

De andere 7 panelen moeten dan 7x60 volt opbrengen, wat voldoet aan de eis van 380 V volgens de specs van de SE3000. Maar het is wel krap aan, zeker omdat de panelen van de uitbouw op stukje zuid, ook soms een schaduw kunnen krijgen. Zeker de het laatste paneel (1.1.9).

De toppanelen liggen altijd goed vrij, zou het niet beter zijn geweest om in deze opzet andere optimisers te gebruiken zoals de P404?

Wat denken jullie hiervan of is het gezien de opbrengst nog acceptabel en even het voorjaar afwachten of er panelen problemen gaan geven?

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• jacovn
Wellicht in deze thread een discussie over hoe solar edge werkt met schaduw ?

Solaredge heeft deze uitleg: https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf

Daar levert een schaduw paneel nog 40 watt

Hun berekening is dan dat ze 10 panelen hebben die 200 watt leveren.
Normaal is dat 2000 watt met 400 volt voor de fictieve inverter. Stroom is dan 5 A, elke inverter levert 40 volt aan de output kant

Met blaadjes op 1 paneel levert het paneel nog 40 watt. Dan is totaal vermogen 1840 watt en de stroom is dan 1840/400 = 4.6 A

De 9 “zon” optimizers moeten hun spanning verhogen, en wel naar: 200 watt/ 4.6A = 43.5 volt
Het “blaadjes” paneel heeft 40 watt/4.6A = 8.7 volt

Kijk je naar wat minder licht op een paneel doet krijg je dit soort grafieken die bij sommige merken in de datasheet

Je ziet dat de STC piek van een paneel de bovenste lijn is (de mptt tracker probeert een punt op die lijn te vinden) De laagste lijn is meestal 200 watt/m2

Bovenstaande afbeelding is niet van een fabrikant, maar als je die wel opzoekt van bijvoorbeeld pansonic hit kuro paneel: https://eu-solar.panasoni...J01_KURO_Datasheet_EN.pdf
Met 1000 watt/m2 is dat een keer 7-8A
Hier is Pmax = Vmp x Ipm wat 59,9 x 5.6 = 335 watt.

Maar als je dan op de 200 watt/m2 gaat zitten is er nog zeg ~1 A over en dat is dan met 59,9 volt nog een keer 60 watt. Ik zie soortgelijke panelen (hit n330) in harde schaduw op zonnige dag echter maar 5-10 watt leveren.

Dus ik vrees dat (veel) meer schaduw dan blaadjes op een paneel het bijna uitzetten qua Bij mij is het schaduw van een dakluik.

Terug naar Solaredge voorstel.

Als er nog 10 watt op het schaduw paneel over blijft:
9x200+10 = 1810 => 1810 / 400 = 4.5 A
Schaduw paneel: 10/4.5=2.22 volt
Zon paneel: 200/4.5= 44.4 volt

Gaan er nu 3 van de 10 panelen in harde schaduw. (Iets meer dan blaadjes)
Totale vermogen gaat naar 7x 200 + 3x 10 = 1430 watt.
Met 400 volt aan de inverter kant moet er dan 3,758 A lopen.
Schaduw 10/3.758 = 2,66 volt
Zon paneel: 200/ 3.578 = 55.89 volt

Verlaag je de inverer spanning naar 380 volt (hd wave)
Met die 1430 watt (7 zon, 3 schaduw)
1430 / 380 = 3,76 A
Schaduw paneel: 10/3,86 = 2,65 volt
Zon paneel: 200/3.76 = 53,19 volt

Dit kan dus allemaal nog goed omdat de optimizers nog rek naar boven hebben (60 volt output)

Valt er nog een paneel in shaduw (6 zon en 4 schaduw)
6x200 + 4x 10 = 1240 watt, stroom wordt 3,26 A
Schaduw : 10/3.26= 3,06 volt
Zon 200/3.26= 61.34 volt

Dus hieruit volgt al snel dat een oost/west systeem met 5 panelen op Oost en 5 op west niet goed kan werken met een 60 volt optimizer
Ook 10 panelen op 1 orientatie welke op meer dan 3 schaduw krijgen zullen met een 60 volt optimizer niet optimaal blijven werken voor de zon panelen.

Is het erg ?

Als het voltage hoger zou moeten worden dan 60 maar niet kan, dan krijg je voltage clipping.
Het paneel kan dan maar 120 watt leveren. Zie: Rouske in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Erg is het niet, maar je moet het wel weten voordat je een SolarEdge systeem overweegt.

[Voor 140% gewijzigd door jacovn op 01-12-2019 07:11]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jacovn Misschien kan een moderator de berichten verplaatsen van gisteren?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jacovn
Met een 3 fase SE inverter wordt bovenstaande alleen maar moeilijker.

Ik heb bijvoorbeeld 8 panelen noord/oost staan en met p500 optimizers staan die dan op 60 volt elk en kom je op 480 van de 750 volt. De resterende 15 panelen moeten dan elk 270/15=18 volt leveren. Dat doen de ook op 12.5 graden elevatie liggende zuid/west panelen al redelijk snel. Als de 60 graden elevatie panelen na 11:00 in de zon komen regelt het systeem wel goed.
Later in de middag zakken de noord/oost panelen in qua opbrengst en dan krijg ik schaduw op de 60 hraden elevatie panelen. Dan clippen alle optimizers op dat 60’graden dak en de zuid/west 12 graden elevatie niet. Zal te maken hebben met hoek van instraling en rendement van paneel.

Ik ga het oplossen hoop ik met 1 paneel op 60’graden erbij (16 totaal) en 8 aan de noord/oost kant erbij (totaal 16)

Ik had beter advies van mensen kunnen opvolgen en 2 stuks 1 fase inverters met p404 optimizers kunnen nemen. Dat kan altijd nog wel als de upgrade me niet bevalt qua uitwerking.

• Rouske
jacovn schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 07:33:
...
Valt er nog een paneel in shaduw (6 zon en 4 schaduw)
6x200 + 4x 10 = 1240 watt, stroom wordt 3,26 A
Schaduw : 10/3.26= 3,06 volt
Zon 200/3.26= 61.34 volt
...
Als het voltage hoger zou moeten worden dan 60 maar niet kan, dan krijg je voltage clipping.
Het paneel kan dan maar 195.6 watt leveren.
...
Volgens mij gaan die 6 in de zon nog veel minder leveren :9

Als die 61,34V niet kan, dan moeten de optimizers die niet op max 60V staan de extra spanning gaan leveren om de string op 380V te krijgen.
6 x 1,34 = 7,74V welke dan door de 4 in de schaduw extra moet worden geleverd.
Schaduw optimizer moet dan 7,74 / 4 + 3,06 = 5V gaan leveren.
De stroom door de string wordt dan 10W / 5V = 2A
Het paneel in de zon komt dan niet verder dan 60 x 2 = 120W !!

• BartS12
Het paneel in de zon komt dan niet verder dan 60 x 2 = 120W !!
Dit. De performance zakt extreem hard in, veel harder dan je in eerste instantie zou denken. Vandaar ook de teleurstelling die de reden is voor dit complete topic.

Op het moment dat je tegen de grenzen van je optimizers aanloopt, is het geen kwestie meer van 'aftoppen'; je zakt compleet door het ijs en komt heel veel lager uit...

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 11:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

jacovn schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:46:
Er zit bij zo maar een web winkel 2€ verschil tussen een p370 en een p404.

Achteraf gezien had ik ze ook beter kunnen nemen, maar ik dacht toen dat het met meer dan 16 panelen wel goed zou gaan..
ik ga het meemaken of met 16 panelen oost en 16 panelen west het goed gaat werken met p500 optimizers.
Nu zijn er maar 23 panelen: 8x op noord/oost op 12.5 graden en 8x zuid/west op 12.5 en 7 op zuid/west op 60 graden dak

Er komt dan een paneel bij op dat 60 graden schuin dak. En 8 panelen op noord/oost op 10 graden schuin.
Ik heb 16x oost en 16x west met P370 op een 8kW 3-fase Solar Edge omvormer, maar dan wel alle panelen op 1 string.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• jacovn
Zie hier mijn zuid/west schuine dak (60 graden) om 15:12 op 30 November.

De 3 hoek schaduw buurhuis dekt alles behalve 1 paneel af. Daar komt dan 1 paneel bij zodat er wel 2 in de zon blijven steken.

Zie je gelijk de reden dat ik SolarEdge heb gekozen voor de schaduw oplossing.
Ik zou op het dak 2 hoog moeten kijken, maar de punt loopt vrees ik ook nog net over mijn 4 zuid/west panelen op het dak op 2 hoog.

Met de update komen er ook 8 x Sunpower P19-325 panelen op oost/noord op 10 graden schuin op dak van garage. Die ondersteunen de noord/oost panelen op 2e platdak in de ochtend. De paneel op dat schuine dak helpt een klein beetje voor de middag/avond (niet in de 4 winter maanden)

Terugverdientijd is erg lang alleen van deze uitbreiding.. Noemen we het maar hobby, dan mag het wat kosten :)

[Voor 41% gewijzigd door jacovn op 03-12-2019 13:57]

• Japie.G
  • Laatst online: 19:51

Japie.G

Colour Classic

Hallo!

Ik heb me al eens eerder in dit topic gemeld, maar nog even en recap.

Ik heb een SE3680H omvormer, met daaraan 8 300wp panelen met een p370 optimizers op zuid platdak. 13 graden.

Nu is deze set verdeeld in 2 setjes van 4, eentje achter op de garage (oostkant van de woning, op zuid gericht) en eentje op een dakkapel (westkant van de woning, op zuid gericht). Ik loop redelijk vaak tegen het probleem op dat er meerdere van die panelen niet lekker in de zon liggen en dus de optimizers op hun max lopen. (had ik maar p405's... maar helaas).

Nu kan ik op ons oostdak (hoofddak, schuin dak) nog wat panelen kwijt en kan nu voor een goede prijs aan 6 305wp panelen kopen met p370 optimizers. De installateur had eerst bedacht om er 3 op west en 3 op oost bij te leggen zodat beide zuidsets aangevuld zouden worden met 'licht' en dus voltage om dat optimizer max spanning probleem te verminderen. Echter heeft hij nu berekend dat alle 6 op oost gericht totaal toch een hogere opbrengst zullen genereren.

Klopt die redenatie? Als ik nu 6 op oost aan het bestaande systeem toevoeg heb ik in de ochtend geen probleem meer met optimizerspanning lijkt me? De 6 oost panelen zullen vrijwel direct aangestraald worden, en de set van 4 op het platdak achter de garage op zuid gericht zullen dan relatief snel bijkomen. Echter blijft dan mijn probleem aan het eind van de dag bestaan. Namelijk de nieuw te plaatsen oost panelen worden niet meer aangestraald en de 4 bestaande zuid panelen achter op het garagedak zullen ook dan in schaduw gaan vallen. Er blijven dan nog 4 op zuid gerichte panelen aan op de dakkapel over en 4 panelen is te weinig om de SE3680H te laten lopen.

Okee, tikkie warrig verhaal misschien maar ik hoop dat jullie het begrijpen en kunnen volgen. Zitten hier nog grote problemen in? Bijvoorbeeld.. wordt het hele systeem niet naar beneden getrokken als de 6 oost panelen niet meer aangestraald worden en alleen de bestaande 8 zuid panelen actief zijn? Ik moet me nog wat verder verdiepen in de materie maar ik wil nu geen domme dingen doen..

De hartelijke groeten van mij!

• jacovn
@Japie.G

Die 6 + 4 panelen op oost / zuid gericht naar in de schaduw zullen toch nog wel iets bijdragen.
Met 6 erbij zal het best stuk beter werken.

In de middag ga je dan naar 4x60 volt en de andere 10 panelen moeten dan nog 350-240=110 / qp = 11 volt per stuk leveren.
Zonder die 6 erbij moeten die huidige 4 panelen de 110 volt leveren wat dan 27.5 volt per paneel is. Het probleem zit hem in de lage stroom wat ook je west panelen wellicht beinvloed.

Als de panelen goed bereikbaar zijn kun je overwegen p404 te nemen en de huidige p370 maar te verkopen. Of beter nog de instalateur de vervanging te laten doen en betalen omdat dit eigenlijk geen werkende setup is.

Als je die 6 extra panelen bij dezelfde instalateur neemt zou ik die kant op sturen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dank voor je antwoord. Nee de nieuwe 6 gaan niet bij dezelfde installateur vandaan komen. Als ik zo meelees en probeer mee te rekenen gaan die 6 extra sowieso voor een verbetering zorgen, ook voor de rest. Dat is wel mooi!

En helaas zijn de panelen (op de vier achterop de garage na) zeer slecht te bereiken. Ik ga nu met 6 extra oost panelen eens zien wat er gaat gebeuren. Eventueel later zelf de boel dan maar eens naar p405 optimizers omzetten..

• jacovn
Japie.G schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:37:
dank voor je antwoord. Nee de nieuwe 6 gaan niet bij dezelfde installateur vandaan komen. Als ik zo meelees en probeer mee te rekenen gaan die 6 extra sowieso voor een verbetering zorgen, ook voor de rest. Dat is wel mooi!

En helaas zijn de panelen (op de vier achterop de garage na) zeer slecht te bereiken. Ik ga nu met 6 extra oost panelen eens zien wat er gaat gebeuren. Eventueel later zelf de boel dan maar eens naar p405 optimizers omzetten..
P405 zijn voor dunne film en hebben voor niet dunne film panelen erg weinig zin.
P404 zijn voor gangbare poly en mono panelen en voor korte string gebruik.

Met 4 panelen die een p404 hebben krijg je dan 4 x 85 = 340 volt. Dan heb je met een hdwave inverter nog 40 volt nodig, dat is dan 4 volt per paneel. Dat moet wel eenvoudig lukken.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

excuus, je hebt gelijk. ik bedoelde p404.

Ik heb nu de hele zaak weer operationeel met 6 extra panelen op oost. Eens zien hoe dit uitpakt en dan later dan maar overstappen naar p404 als dat nog de moeite waard kan zijn....

Nieuwe panelen naar oost gericht bijgeplaatst.

Solar_JapieG

[Voor 36% gewijzigd door Japie.G op 07-12-2019 15:46]

• No Hands
Japie.G schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:41:
excuus, je hebt gelijk. ik bedoelde p404.

Ik heb nu de hele zaak weer operationeel met 6 extra panelen op oost. Eens zien hoe dit uitpakt en dan later dan maar overstappen naar p404 als dat nog de moeite waard kan zijn....

Nieuwe panelen naar oost gericht bijgeplaatst.

[Afbeelding: Solar_JapieG]
Wat een ingewikkelde installatie voor een paar % meer opbrengst door al die verschillende hoeken. Gewoon schuin oost en plat oost helemaal vol leggen was goedkoper geweest en had een prima opbrengst opgevoerd als ik het zo zie.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

No Hands schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:18:
[...]

Wat een ingewikkelde installatie voor een paar % meer opbrengst door al die verschillende hoeken. Gewoon schuin oost en plat oost helemaal vol leggen was goedkoper geweest en had een prima opbrengst opgevoerd als ik het zo zie.
Mee eens haha. Niks is optimaal. Oostdak kun je niet optimaal vol krijgen, rest valt snel in schaduw.. moeilijk moeilijk hier. Overigens nog best een idee om plat 5678 naar oost toe te draaien. Eerst maar eens aanzien zo en dan kijken wat de beste optie is om verder te gaan.

• timmie50
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03-2020
Dag Allemaal,
Ik heb zo eens mee zitten lezen met alle berichten en kom toch met eigen regelmaat de discussie omtrent de P370 optimizers tegen. Zo heb ik ook mijn twijfels over mijn systeem en wil dat graag met jullie delen:
Totaal 9 panelen S-energy 320Piek vermogen
9 x P370
SE3000H omvormer
5 panelen op zuid-orientatie 15 graden
4 panelen op zuid-orientatie 15 graden

In de aanloop naar mijn bestelling heb ik mijn installateur regelmatig gevraagd naar de overweging om te kiezen voor de 370 ipv de 404 of 405, echter uiteindelijk is er voor de P370 gekozen.
Ondanks dat het systeem wel functioneert, heb ik ngo niet het gevoel dat dit de beste keuze is. Zo schakelt het systeem m.i. laat in, later dan bij toepassing van een 404 of 405 optimaler.

Vinden jullie mijn systeem voldoende voor de toepassing van de 370 of zouden jullie de voorkeur geven aan de 404 of 405? Of moet ik mijn vraag richten aan Solar Energy? Ben benieuwd naar jullie visie.

Groet, Tim

• jacovn
@timmie50
Heb je nu 5+4=9 panelen op zuid onder een hoek van 15 graden liggen ?

Als daar geen schaduw op komt is dat prima op een 1 fase SE inverter.
Heb je wel schaduw en is het bijvoorbeeld aan 2 kanten van een dak kapel of zo wordt verhaal al anders.

Iets meer informatie is wel handig, en een foto zegt meer dan een volgeschreven pagina wellicht..

• timmie50
Ik moet toch echt met wat meer focus mijn berichten posten 🤣! 5 op zuid en 4 op west. Ik ga morgen wat foto’s maken!!

• Rouske
timmie50 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:05:
In de aanloop naar mijn bestelling heb ik mijn installateur regelmatig gevraagd naar de overweging om te kiezen voor de 370 ipv de 404 of 405, echter uiteindelijk is er voor de P370 gekozen.
Heb je dit dan wel juist omschreven?
Als ik dit zo lees dan lijkt het of de installateur met p404/p405 aankwam en dat jij het naar p370 'gepushed' hebt....

Edit: ohw 8)7 5x zuid en 4x west, dan ben ik helemaal benieuwd over het stukje hierboven.

Ben benieuwd, plat dak toch, kijk dan meteen wat er op de optimizers staat!
Want in je eigen topic heb je het ook over een 80 euro hogere offerte voor p404...

[Voor 26% gewijzigd door Rouske op 13-12-2019 23:08]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Problemen zijn ondubbelzinnig aan te tonen met de spanningsgrafieken zoals die regelmatig in dit topic gepost worden. Als je die kan laten zien van een mooie zomerdag, dan is gelijk duidelijk of en hoe groot een eventueel probleem is.

• timmie50
@Rouske : nee, heb zelf niet gepushed. Oorspronkelijk was het advies om de P370 toe te passen. Toen ik al eerder dit systeem hier ter discussie voorlegde, werd al aangegeven of de p370 wel zo'n goede keuze was. Had te maken met opstartspanning. Toen ik de installateur hiernaar vroeg, kwam hij toch bij nader inzien uit bij de 404 en heeft de offerte herzien (+80,=). Op de dag van installatie hadden de monteurs de P370 bij zich, want dat zou het beste zijn. Systeem is 9-11 gemonteerd en heb nog niet vernomen op mijn mail met klacht.
Ik klim als het licht is het dak op en zal ook meteen enkele opbrengstgrafieken uploaden.

• jacovn
@timmie50 ik zou die €80 voorstellen te betalen en het maar te laten vervangen, dat was je aangeboden en is is een stuk beter om met dit aantal panelen op te starten. Dat die monteur zelf even ging denken doet er weinig toe. Hij kan zijn slimme idee op eigen kosten herstellen gaan lijkt me.

Jij kan nu in de voltage grafiek zien dat de zuid kant clipped op 60 volt in de opstart fase omdat de westkant nog geen direct licht ontvangt. (5x60 =300 volt en met een hdwave moeten de west optimizers er nog 80 volt bij leveren, als in 4 x 20 volt.)
Kortweg je zuid panelen worden in vermogen geremd totdat er ook iets meer licht op je west panelen valt.

Met een p404 zou je 5x85 = 425 volt max hebben terwijl je maar 380 nodig hebt, dus zuid kan opstarten met west in de schaduw. Wordt maar weinig geremd (de stroom door alle optimizers moet gelijk zij, en ook in de schaduw moet het iets produceren om de stroomsterkte door te laten lezen)

[Voor 3% gewijzigd door jacovn op 14-12-2019 08:06]

• timmie50
@Rouske @Proton_

Opbrengstgrafieken:
(eerste dag) https://www.mupload.nl/img/ao5ty6w.54.35.png
(1-12-2019)https://www.mupload.nl/img/91tg112.55.21.png

Foto's volgen zodra het licht is!
Groet, Tim

• timmie50
@jacovn
Dank voor je reactie. Dus met toepassing van de 404's start het systeem eerder op, helder.
De 80 euro is dus al in de opdrachtbevestiging meegenomen, maar de 370 zijn gemonteerd. Ik heb dus nog iets tegoed zegmaar !!

• jacovn
Dit is een voltage grafiek:

Dit zijn p500 die in de ochtend (noord oost) en avond ( zuid west) clippen op 60 volt
Dus de bult links zijn de noord-oost panelen op plat dak 12.5 graden elevatie.
De redelijk horizontale lijn zijn de zuid-west panelen op plat dak 12.5 elevatie
De bult rechts zijn de zuid/west panelen schuin dak 60 graden elevatie die in schaduw buurhuis komen.

Daar hoort dan deze vermogen grafiek bij.

Dit is van Mei en geen December !

Je ziet met name dat de west kant in elkaar klapt qua opbrengst door de schaduw op die panelen.
Dit is logisch, maar je zie ook noord/oost en zuid/west plat dak een dip krijgen (daar is geen schaduw) en dat komt doordat er een aantal zuid/west schuin dak in schaduw gaan. Dan moeten op dat moment andere optimizers meer voltage gaan leveren en zakt het

P404 had de clipping momenten met mij in de ochtend iets korter gemaakt. 8x85=680 van de 750 volt wat nog steeds niet genoeg is. Maar wel in de avond denk ik, dan zijn er 15 panelen met tot 5 schaduw, maar dus 10x85 volt wat genoeg is om het grootste deel van de 750 volt te leveren en geen andere panelen veel te remmen.

[Voor 93% gewijzigd door jacovn op 14-12-2019 14:04]

• timmie50
@jacovn Ziet er heel mooi uit, maar hoe kan ik zoiets op het scherm krijgen? Ik gebruik de interface van Solar Edge en die heeft dat (volgens mij) niet.....

• jacovn
Je hebt admin rechten nodig en dit is dan rapportage waarin je voltage per optimizer bijvoorbeeld kunt kiezen.
Werkt alleen op een PC en niet op een ipad bijvoorbeeld.

• timmie50
Hmmm, Dan ga ik die maar eens opvragen....😀😀

• jacovn

Van de Fritts.nl site zie je de admin knop

=> grafieken maak je onder de grafieken knop.

[Voor 72% gewijzigd door jacovn op 28-12-2019 07:48]

• Rouske
@timmie50 dan zou ik ze maar even gaan bellen als je die 80 euro wel al betaald hebt en evengoed de p370 geleverd gekregen hebt!
Grote kans dat ze gaan proberen om je die 80 euro terug te geven, om maar niet langs te hoeven komen om de boel om te wisselen.

• timmie50
@Rouske @Proton_ Tussen de buien door is het gelukt!

https://www.mupload.nl/img/94rdfoofx.jpeg

• jacovn
Even update van mijn kant. Copy van de update in mijn eigen (klaag) topic..
jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

De ochtend clipping ben ik in December kwijt met deze upgrade (8 x paneel met P500 optimizer op Noord/Oost 10 graden elevatie)

Voltage per optimizer:

Vermogen per optimizer:

De avond clipping heb ik (nu) nog wel, dit omdat de zijdak (60 graden schuin) panelen tegen de 195 watt aan produceren op het moment dat ze hard in schaduw gaan.
De Panelen op plat dak top op zuid/west doen dan 100 watt en ik zie nu het voltage van die optimizers van 33 volt naar 60 volt gaan om voltage te blijven leveren als de zijdak panelen in de schaduw komen.

Als er meer zijdak panelen in schaduw komen zie je zelfs de 16 oost gerichte panelen ook hun spanning opvoeren. Dus ik zie het system nu logischer regelen tenminste.

Als ik vergelijk met 4 December wat ook een heldere dag was met iets hoger staande zon zelfs, maar nog met de 23 panelen.
Dan zie ik de zijdak panelen daar 170 watt leveren, wat nu 195 geworden is. (19% toename) => kan natuurlijk ook zijn dat de lucht stuk helderder is nu... (denk het niet omdat de topdak zuid/west dezelfde 100 watt opwekken)

Hieruit blijkt denk ik wel dat met weinig (ten opzichte van opgegeven minimum) panelen, de schaduw panelen een rem zetten op de zon panelen door optimizer clipping (niet genoeg panelen in de zon om voltage te leveren en zit die optimizer al op 60 volt houdt het verder op)

Dus die 16 of 13 panelen minimaal moet je eigenlijk lezen als “minimaal aantal panelen in de zon zonder schaduw” en niet als absoluut aantal panelen ongeacht de orientatie.

Eigenlijk voor mijn rare opstelling niet voor een 3 fase inverter moeten kiezen, maar 2 of 3 stuks 1-fase inverters.

[Voor 14% gewijzigd door jacovn op 28-12-2019 12:10]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Beste allemaal. Zou ik met onderstaande setup problemen krijgen bij het gebruik van P370 optimizers?

Het gaat om een 1 fase SE omvormer met 8 panelen op oost en 8 panelen op west.

Mooi fout is niet lelijk

• jacovn
Dat zou goed moeten gaan.
Per orientatie 8 stuks p370 levert max 8x60=480 volt op als je geen schaduw hebt. Je hebt 380 volt nodig, dus 380/60=6.33 => 7 panelen minimaal zonder schaduw ofwel 1 paneel kan schaduw krijgen.

Als ze 1 string met oost/west maken mogen er zelfs meer panelen de schaduw in echter krijg je dan het in deze thread meerdere keren beschreven optimizer clipping.

Als je helemaal geen schaduw hebt zou een string omvormer wellicht ook kunnen, echter de 60 cell panelen leveren meestal maar 34 a 35 volt per stuk, dus rond de 260/270 volt wat weinig is voor de meeste string omvormers

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

En stel, stel, ik zou zeggen maak er 9 panelen per kant van. Dan zou ik veiliger zitten? Kan het dan nog steeds op deze 1 fase omvormer?

Op oost heb ik geen schaduw, op west wel een boom (maar die zal in redelijk korte tijd alle panelen in de schaduw leggen aan het eind vd dag), en ik heb op west nog een schoorsteen die een rond trekkende schaduw over een paar panelen zal werpen.

Mooi fout is niet lelijk

• jacovn
Als die boom alleen schaduw einde dag doet, dan hoef je niet echt veel uit te geven om die schaduw op te heffen.

Wat is de hoek van je dak ? Als dat iets van 45 graden is kun je makkelijk 9 panelen oost en 9 west doen omdat ze nooit tegelijk vol vermogen kunnen leveren.
SE 4000H mag je 155% aan STC vermogen op zetten, dus iets als 6200 wattpeak.18x320=5760

Wellicht krijg je een keer aftopping in mei met koud weer en dan rond 12:00 als beide dakvlakken tegelijk licht krijgen en de zon achter wolk vandaan komt. Voor die keer maakt dat minder uit.

Je zou nog p404 optimizers kunnen overwegen, die kosten paar € per stuk meer dan de p370 maar dan heb je 380/85=4,77 => 5 panelen in de zon genoeg aan. Zou met die boom dan wat langer blijven leveren aan eind van de dag.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

jacovn schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:44:
Als die boom alleen schaduw einde dag doet, dan hoef je niet echt veel uit te geven om die schaduw op te heffen.

Wat is de hoek van je dak ? Als dat iets van 45 graden is kun je makkelijk 9 panelen oost en 9 west doen omdat ze nooit tegelijk vol vermogen kunnen leveren.
SE 4000H mag je 155% aan STC vermogen op zetten, dus iets als 6200 wattpeak.18x320=5760

Wellicht krijg je een keer aftopping in mei met koud weer en dan rond 12:00 als beide dakvlakken tegelijk licht krijgen en de zon achter wolk vandaan komt. Voor die keer maakt dat minder uit.

Je zou nog p404 optimizers kunnen overwegen, die kosten paar € per stuk meer dan de p370 maar dan heb je 380/85=4,77 => 5 panelen in de zon genoeg aan. Zou met die boom dan wat langer blijven leveren aan eind van de dag.
Ik heb werkelijk geen idee wat de hoek van het dak is. Ik zal van t weekend eens zien hoe ik dat uit kan rekenen. Mijn schatting is circa 35 graden.

Ik heb een en ander wat ruw uitgewerkt in Solar Edge designer, en daar de diverse bomen etc wat dramatisch in getekend als blokken, om te simuleren wat de schaduw zou kunnen doen (die paarse vlakken).

Het huis rechts is trouwens van de buren, die ook zonnepanelen gaan nemen (we vragen gezamenlijk offertes op).

Weet iemand trouwens ook of je in solaredge designer ook kan simuleren wat een opstelling zou doen als je geen optimizers zou gebruiken?

[Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 26-02-2020 21:54]

Mooi fout is niet lelijk

• jacovn
@Glenfiddich goed dat je even info heb gepost..

Ehh, ik zou maar P404 units nemen. Ik zie online dat ze maar 3€ duurder zijn dan de p370 units.
Die schoorsteen zul je wel last van krijgen, dat is niet een buisje wat als een lijn schaduw op de panalen brengt. Die legt haast compleet paneel in de schaduw als de zon lager staat.

Je moet het zo ongeveer zien:
Als de zon Lager op west staat, en niet meer zon direct op oost, dan krijg je aantal panelen die vol in de zon liggen, aantal panelen met (gedeeltelijk) schaduw op west, en weinig licht op de oost panelen.

Alle panelen moeten wat opwekken, om dezelfde stroom door de optimizers te genereren.
Dat is met wet van Ohm te berekenen/beredeneren.

Aanname:
direct in zon paneel op west zou 200 watt kunnen doen.
Een (deel) schaduw paneel op west doet 100 watt.
Een schaduw kant paneel op oost doe 10 watt

Met een p370 optimizer kan die oost kant dan zeg met 4 volt en met 10 watt maar 2.5 A lopen.
Die stroom moet dan ook door alle panelen lopen.
Met een p370 kan een paneel in de zon dan maar 60 volt x 2.5 = 150 watt aanleveren
Het (half) schaduw paneel in de zon stuurt ergens de spanning als 100 watt/2.5 = 40 volt

Alle optimizers samen moeten de string spanning leveren.
Met 16 panelen zou het 8x 4 volt oost (wellicht kan het ook 2.5 of 3 volt zijn minimaal) = 32 volt.
Stel dan 5 in de zon en 3 half schaduw. Dan leveren die 5x60 en 3x40, maar dit samen wordt meer dan 360, dus ze kunnen niet eens naar 60 en 40 volt maar moeten lager gaan, met die 2.5A wordt de opbrengst dan nog lager dan de 100/200 watt.

Ik zou zelfs 2 strings van elk 8 of 9 panelen met p404 overwegen.
Dan draait oost met 8 panelen zonder veel schaduw prima. Als er minder of diffuus licht komt kunnen ze nog maar weinig opbrengen maar remmen west niet af.
West heb je wel schaduw maar mag je tot 5 panelen in de zon, dus 3 of 4 met harde schaduw nog normale werking verwachten. Als er meer dan dat aan schaduw is zal het systeem niet meer of erg minimaal werken.

Je kunt dit ook in de oude solaredge designer wel uit laten rekeken, ik neem aan in de nieuwe ook wel.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

@jacovn dank je voor je uitgebreide reactie!

Het gekke is dat als ik in solaredge designer deze setup "aansluit", één lange string met oost en west iets meer oplevert dan wanneer ik het splits in twee strings. Terwijl jij zegt dat bij een lange string oost op een gegeven moment west wat zal afremmen?

Nu kan ik in solaredge designer op de één of andere manier geen P404 optimizers intekenen. Wel de P370 en diverse andere, bijvoorbeeld de P505, maar die geven allemaal exact hetzelfde resultaat.

Ik had bij het bezoek van de installateur zelf trouwens ook al laten vallen dat ik veel gelezen had dat de P370 wel eens tot problemen leidt als je tegen het minimaal aantal panelen per zonkant aankomt, omdat dat minimum veronderstelt dat al die panelen dan ook in de zon liggen terwijl je juist optimizers neemt omdat je problemen met schaduw verwacht. De man zei mij dat zij eigenlijk altijd de P370 gebruiken en daar nooit problemen mee hebben.

Dat neem ik dus maar met een korreltje zout, want als je altijd P370 gebruikt dan zal je ook nooit weten dat de P404 in bepaalde gevallen een hoger rendement zou hebben opgeleverd. Als ik met deze offerte verder ga dan zal ik de leverancier in elk geval eigenwijs opdragen om 404's te gebruiken :P

Mooi fout is niet lelijk

• jacovn
@Glenfiddich ik heb de solaredge wijsheid ook niet in pacht..

Echter ze gaan uit van de schaduw werking in een string met panelen op dezelfde orientatie en dan klopt hun verhaal aardig. Er valt dan een blaadje op 1 paneel, of een beetje schaduw van een pijpje.

In dat SE voorbeeld heb je 8 panelen totaal met 1 paneel (deel) schaduw.
Dat paneel van deel schaduw gaat dan door zijn sper diodes 1 van de 3 of 4 of 5 of 6 delen van paneel uitschakelen. Dus niet meer 200 watt, maar 70 watt (zeg 3 bushbars en 2 van de 3 gaan in sper)

Dat werkt prachtig, omdat normaal elke optimizer op 380/8= 47.5 volt draait. De stroom is dan zeg 8x200 watt = 1600 watt bij 380 volt = 4,21 A
Als nu 1 paneel maar 70 watt gaat leveren, wordt het totaal 7x200 + 70 = 1470 watt, en de stroom wordt dan 1470;380=3.86 A
Zon paneel moet dan 200 watt door 3.86A = 51.8 volt leveren
7 panelen die 51.8 volt leveren maken 360 volt. Dan moet schaduw paneel nog 20 volt leveren en met die 3.86A is dat dan 77 watt.

En dat is dan een mooi voorbeeld, want alle zon panelen doen hun 200 watt (ongeveer) en alleen half schaduw paneel levert dan ongeveer 70 watt.

Alleen als je de helft van je panelen in de slag schaduw van je huis legt dan heeft het best wel veel invloed, en zeker als je andere kant dan ook nog schaduw werking heeft en onder minimaal aantal panelen in de zon komt.

Maar in algemeen regelt een langere string wel beter dan een kortere string.
Je kun mijn eigen topic doorlezen voor begrip wellicht: Issue met Solaredge opzet oplossen

Ik was achteraf gezien beter uit geweest met de p404 omdat ik veel last van optimizers heb die naar hun maximale spanning lopen.

Let wel op dat je met een 3 fase inverter 16 optimizers aan minimum hebt en met een 1 fase 8 stuks.

Nogmaals: het zal wel werken met 16 of 18 panelen in jouw situatie.

Maar als die bomen je flinke schaduw op helft west panelen zetten dan zal door alle schaduw panelen de maximale stroom flink inzakken en dus moet de optimizer van paneel in de zon spanning opvoeren en dat kan dan nooit verder als 60 volt bij een p370 en 85 volt bij een p404.

Dan worden de verschillen met zeg stromen van 2 ampere door alles van 2x60=120 vs 2x85=190 (dat scheelt >50% voor dat paneel dan)
Je praat over 16 x 3€ = €48

Maar je moet wel afwegen op welke tijden je schaduw hebt. Als dat in voor en najaar pas na 16:00 is dan maakt het allemaal minder uit. Heb je al schaduw rond 13:00 uur bijvoorbeeld zou ik die p404 nemen.

Edit, als ik naar je plaatje kijk is het vanaf rond 14:00 schaduw door boom
Ik zou de p404 nemen. Als de instalateur blijft volhouden dat een p370 ook wel werk vraag het hem dan voor te rekenen met schaduw rond 14:00 op de helft van je panelen op west ergens in voor en najaar als de zon lager staat. (En oost helemaal in schaduw van je eigen en buurhuis ligt)

Ik denk dat ze bedoelen dat de inverter in de ochten aan gaat en als de zon bijna onder gaat uit gaat. Dan werkt het dus. Alleen als de productie slecht is weten mensen helemaal niet, want haast niemand kijkt naar de grafieken. En ze kunnen altijd de boom de schuld geven..

[Voor 11% gewijzigd door jacovn op 27-02-2020 09:04]

• Rouske
Glenfiddich schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:06:
Nu kan ik in solaredge designer op de één of andere manier geen P404 optimizers intekenen. Wel de P370 en diverse andere, bijvoorbeeld de P505, maar die geven allemaal exact hetzelfde resultaat.
[...]
Als ik met deze offerte verder ga dan zal ik de leverancier in elk geval eigenwijs opdragen om 404's te gebruiken :P
Kan zijn dat de door jouw gekozen panelen in de Design tool een te hoge stroom (Isc) hebben om de P404 te mogen gebruiken en dat ze daarom niet gekozen kunnen worden?

Dus let daar dan wel op ten aanzien van je laatste opmerking.
Verder vind ik het vreemd dat er geen specificatie in je offerte staat van merk/type paneel of heb je een datasheet digitaal erbij gekregen?

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Rouske schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Kan zijn dat de door jouw gekozen panelen in de Design tool een te hoge stroom (Isc) hebben om de P404 te mogen gebruiken en dat ze daarom niet gekozen kunnen worden?

Dus let daar dan wel op ten aanzien van je laatste opmerking.
Verder vind ik het vreemd dat er geen specificatie in je offerte staat van merk/type paneel of heb je een datasheet digitaal erbij gekregen?
Er zat een datasheet bij (JA solar 320 Wp)

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Als het de dual half cell versie is, dan is de Isc 10.16 van het 320 wattpeak paneel
https://www.solarvoordeel...tachment&id_attachment=18

Helaas net wat te hoog voor een p404 met 10.1 als limiet.

Een 370 mag 11 A Isc hebben.

Dan houdt het op met een p404, dus je moet naar andere panelen kijken, of het maar gaan proberen met p370.

• Fenrir-sol
Fenrir-sol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:08:
[...]

Dat mocht ik ook hopen maar nog geen reactie ontvangen. Ben zelf een weekje weg dus dat word volgende week bellen als ik nog niks ontvangen heb.
Het is alweer even terug. Maar door vakanties e.d. niet echt hard achteraan gezeten.
Heb inmiddels dus wel een reactie gehad.
Op de extra rechten is niet gereageerd. Ze geven aan contact te hebben gehad met solarEdge support. Die vonden geen problemen en gaven de oost-west opstelling de schuld. Maandelijkse targets uit de design tool was ze ook niet duidelijk wat ik daarmee bedoelde. Heb maar even een mail na gestuurd waar ik de boel wat extra uitleg en tevens mijn beklaag doe op het feit dat ik momenteel op zijn hoogst 55% behaal van de door hun aangegeven verwachte opbrengst in de offerte.

Of verwacht ik nu te veel? Ik snap dat het verwachte opbrengsten zijn maar 55% is wel erg laag lijkt mij. En ik heb niet het idee dat we een overdreven donkere winter achter de rug hebben.

• BartS12
het feit dat ik momenteel op zijn hoogst 55% behaal van de door hun aangegeven verwachte opbrengst in de offerte.

Of verwacht ik nu te veel? Ik snap dat het verwachte opbrengsten zijn maar 55% is wel erg laag lijkt mij. En ik heb niet het idee dat we een overdreven donkere winter achter de rug hebben.
Het hangt er een beetje vanaf van wat je met 'momenteel' bedoeld. Maar heel februari 2020 was echt beroerd; mijn opbrengst (n=1) was slechts 136 kWh, in vergelijking met 243 kWh vorig jaar februari! Toevallig (?) komt dat uit op 55.9% :)

Ook maart (tot nu toe) zit ik -afgeschat- maar op zo'n 60% van de opbrengst van vorig jaar maart. Januari 2020 was bij mij zo'n 10% lager dan 2019; maar in absolute hoeveelheden stelt dat toch weinig voor.

Kortom, de afgelopen 2-3 maanden kun je mijns inziens nog niet echt gebruiken als maatstaf.

• Fenrir-sol
BartS12 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:52:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf van wat je met 'momenteel' bedoeld. Maar heel februari 2020 was echt beroerd; mijn opbrengst (n=1) was slechts 136 kWh, in vergelijking met 243 kWh vorig jaar februari! Toevallig (?) komt dat uit op 55.9% :)

Ook maart (tot nu toe) zit ik -afgeschat- maar op zo'n 60% van de opbrengst van vorig jaar maart. Januari 2020 was bij mij zo'n 10% lager dan 2019; maar in absolute hoeveelheden stelt dat toch weinig voor.

Kortom, de afgelopen 2-3 maanden kun je mijns inziens nog niet echt gebruiken als maatstaf.
Ok dank voor deze nuance :) . Dan is mijn verwachting misschien onterecht. Zal mij wat minder berusten op hun inschatting. Overigens was dit gebaseerd op de afgelopen 5 maanden.
Ben jij ook van mening dat het verschil tussen deze systemen te verklaren is met zuid vs oost-west opstelling? https://www.pvoutput.org/...=71334&sid1=15478&t=m&c=0

• No Hands
Die P404 is een mooie oplossing omdat het een hoger voltage kan maken en dus de omvormer zijn werk kan doen. Maar dat hogere voltage komt toch ergens vandaan zat ik me net te bedenken? Er wordt ergens iets geboost om dat voltage te krijgen, dus gaat het ten koste van wat anders. P=UxI, dus U=P/I, dan gaat dus dat verhogen van die spanning ten koste van het amperage? Dat levert nergens verlies?
Ik kon het voor mezelf even niet beredeneren.

• BartS12
Ben jij ook van mening dat het verschil tussen deze systemen te verklaren is met zuid vs oost-west opstelling? https://www.pvoutput.org/...=71334&sid1=15478&t=m&c=0
Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar volgens mij is dit een hele lastige. Niet zozeer vanwege de eigenschappen van PV systemen, maar (ook) omdat het nogal van het weer afhangt. Misschien hebben wel de afgelopen maanden overwegend grijs weer gehad, maar dan bijvoorbeeld vooral 's middags? Of 's avonds?

Andersom geredeneerd - als twee PV systemen, eentje oost-west en eentje zuid georienteerd - in principe een vergelijkbare output leveren (bij een dag strak blauwe lucht), dan nog kan het flink verschillen als het bijvoorbeeld 's ochtends een tijd mistig is. Dan mist de 'oost' kan vrijwel alle opbrengst, terwijl de 'zuid' vrijwel nergens last van heeft.

• jacovn
Ik heb ook een oost/west op plat dak, maar aangezien mijn systeem nu in 3 fases is gebouwd geen echt goed vergelijk..

Betere Januari 2020 dan 2019, maar.. halverwege Januari 2019 7x350 wattpeak erbij gekomen, en in December nog een keer 1x350 en 8x 325. Dus eigenlijk geen vergelijk, en als je het uit rekent was deze Januari echt minder.

In Februari 2020 heb ik 50 kWh minder dan in Februari 2019 ondanks de 2950 wattpeak extra dit jaar.
Dus een veel slechtere maand

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-05 17:14
Ik heb nog een algemene vraag m.b.t. instellingen in Solaredge. Ik zag vandaag dat mijn totaal vermogen niet juist erin staat. Namelijk op 14,4kWp i.p.v. de 15,12 kWp. Dit betekent dat er dus 300Wp panelen ipv 315Wp panelen zijn ingevoerd.

Heeft dit invloed op opbrengst of de gegenereerde data?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• No Hands
EdwinC schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:46:
Ik heb nog een algemene vraag m.b.t. instellingen in Solaredge. Ik zag vandaag dat mijn totaal vermogen niet juist erin staat. Namelijk op 14,4kWp i.p.v. de 15,12 kWp. Dit betekent dat er dus 300Wp panelen ipv 315Wp panelen zijn ingevoerd.

Heeft dit invloed op opbrengst of de gegenereerde data?
nee, is gewoon een luie installateur

• andreroest
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-05-2020
Ik heb een vraag over mijn situatie.
Mijn installatie bestaat uit 24 panelen op het westen van 250Wp (6 jaar oud) en 21 panelen op het oosten van 270Wp.De omvomer is een type solar edge SE8K. De totale jaaropbrengsten waren in 2018 9500 kWh en in 2019 9600 kWh.Ik vond dit aan de lage kant en kwam erachter dat er een groot aantal optimizers gedurende 2 uren in de ochtend aan de oostzijde vrijwel geen opbrengst hadden. het zijn optimizers van het type 370 met een maximale spanning van 60V. Verder heb ik de omvormer in deze twee jaren nooit boven de 9A gezien oftewel ongeveer 6kWh. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand kan zijn?

• Rouske
@andreroest
Wat is de hellingshoek van de panelen?
Hoeveel van de oost panelen in die 2 uur dan in de schaduw?
Power plaatje van gisteren?

• jacovn
andreroest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:57:
Ik heb een vraag over mijn situatie.
Mijn installatie bestaat uit 24 panelen op het westen van 250Wp (6 jaar oud) en 21 panelen op het oosten van 270Wp.De omvomer is een type solar edge SE8K. De totale jaaropbrengsten waren in 2018 9500 kWh en in 2019 9600 kWh.Ik vond dit aan de lage kant en kwam erachter dat er een groot aantal optimizers gedurende 2 uren in de ochtend aan de oostzijde vrijwel geen opbrengst hadden. het zijn optimizers van het type 370 met een maximale spanning van 60V. Verder heb ik de omvormer in deze twee jaren nooit boven de 9A gezien oftewel ongeveer 6kWh. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand kan zijn?
Je zou een 13 tal optimizers van type p370 in de zon moeten hebben.

Ik mag hopen dat ze in 2 strings op die inverter zitten, en niet allemaal in een string want zo veel schaduw panelen drukken de opbrengst ook vrees ik. Het Amperage wat elke optimizer moet leveren moet gelijk zijn, de spanning verschilt. Maar in de ochtend moeten de west panelen ook iets leveren.

Met zo veel panelen zou ik het altijd in 2 strings splitsen. Solaredge beweert in hun tooling wel dat het niet uit maakt, maar ik geloof er niets van.

• BartS12
De totale jaaropbrengsten waren in 2018 9500 kWh en in 2019 9600 kWh.Ik vond dit aan de lage kant
Heel erg laag is het nou ook weer niet; met (24*250W)+(21*275W) = 11.8 kWp haal je ~9500 kWh op. Dat is even kort door de bocht een verhouding van 0.80. Niet heel goed, maar voor een oost-west opstelling ook zeker niet heel erg slecht. Is er sprake van enige schaduw, vroeg of laat op de dag?

Natuurlijk blijft het wel zonde als je opstelling minder levert dan zou kunnen, gegeven de dakhoek & panelen. *Het* probleem dat in dit topic naar boven komt, is optimizers die 'clippen' op hun maximale spanning. Dat gebeurt onder bepaalde omstandigheden; maar kort samengevat is dit als een beperkt aantal panelen, waarvan ook nog een deel in de schaduw ligt, en een ander deel flink in de zon , je minimale spanning voor de omvormer moet leveren. Dat is niet zomaar te zien in de app of website; wel als je uitgebreide bevoegdheden hebt gekregen van je installateur. Dan kun je dit goed terugzien in het tabblad 'grafieken'.

Er zouden zaken mis kunnen gaan, als bijvoorbeeld de oost- en westpanelen allemaal op 1 string aangesloten zitten. Dan zitten er zeker (vroeg en laat op de dag) *sommige panelen vol in de zon*, terwijl anderen in de schaduw zitten!

• andreroest
Op verzoek van de installateur zijn alle panelen inderdaad op een string gezet met het argument dat dan de string eerder start s,morgens omdat de 750V omvormer spanning dan eerder gehaald wordt. Ik had bij mijn bericht via "afbeelding toevoegen" de grafieken toegevoegd (ik heb wel volledige toegang) maar dit is blijkbaar niet gelukt?

• andreroest

• andreroest
grafieken toevoegen is gelukt De panelen 25 t/m 45 zitten aan de oostzijde en met name de panelen 39 t/m 45 starten laat. Schaduwval is echt minimaal maar uiteraard doet het westen tot 12 uur s,middags erg weinig (24 panelen) Ik heb voor deze panelen de opbrengst, en spanning, stroomgrafieken erbij gedaan en tevens de resultaten van de omvormer. Is die omvormer in oost/west opstelling wel voldoende (piekopbrengst is > 135% van het nominale vermogen)Alvast hartelijk dank voor jullie kennis en naar ik hoop willen jullie mij helpen om tot een optimale opzet te komen.

• andreroest
Dakhoek is overigens 45 graden

• andreroest
ter completering ook nog de opbrengst van alle panelen voor die dag

• jacovn
@andreroest je kunt aan de laatste grafiek zien dat je west panelen al de hele ochtend rond 10 watt opwekken en vanaf 12:00 meer gaan doen.
Oost levert vanaf 16:00 nog 20 Watt en zakt daarna.

Op zich is een west paneel wel in staat een paar watt te leveren, maar met Solaredge MOET het paneel het ook. De stroom door de string moet door ALLE optimizers in de string geleverd worden.

Verder is het raar dat een aantal panelen 240 watt leveren, en een ander aantal panelen 220 watt opzelfde dakvlak met directe zon.

Je ziet geen voltage clipping van de optimizers, maar dat kan ook niet met deze aantallen.

Kun je ook nog een grafiekj neerzetten van alle optimizer spanning ? Of een met alle west en alle oost panelen gedurende de dag. Dan zul je zien dat de west panelen in de ochtend allemaal op heel laag voltage draaien.

• Rouske
@andreroest
Ik zie weinig dat er echt mis is, ja tot 7:15 wat clipping (60V) op een aantal, doordat er 7 van de 21 oost panelen harde schaduw hebben, maar om 7:30 is dat al gezakt naar 50V en doet alles lekker mee.

De stroom van P1.1.x is de stroom van het paneel, van de optimizer zelf kan je alleen de spanning zien (OP1.1.x).

Wat @jacovn al opmerkte, is er wellicht een verklaring voor de panelen op oost die het iets minder doen (220W om 240W)?
Liggen die misschien allemaal wat lager op het dak of een net iets andere helling?

En ja, jouw totale Wp is eigenlijk meer dan wat de datasheet aangeeft, namelijk 10800Wp max.
Ik mis alleen nog het plaatje van totale power van de omvormer, maar ik gok dat je niet tot die 8kW komt.

[Voor 15% gewijzigd door Rouske op 24-04-2020 12:36]

• andreroest
Dank voor je antwoord. Ik stuur voor dezelfde dag als hierboven ook even de dagdiagrammen op voor alle optimizer spanningen en voor alle optimizer stromen. Blijft voor de rest de vraag wat ik kan doen om dit geheel te verbeteren. Ik heb nog even nagekeken hoe het verschil van 220W en 240w kan worden verklaard en daar ben ik achter. De 240W panelen zijn een half jaar later gelegd en blijken meer dan 270Wp te zijn. Ook nooit verteld! Wat wel opvalt is dat juist de panelen die erbij gelegd zijn (39 t/m 45) zo laat inschakelen. Stel dat deze meer leveren dan 270WP kan dat dan de reden zijn?

• andreroest
Zou een oplossing kunnen zijn om de 6 nieuwe panelen te voorzien van P500 optimizers zodat ze hoger in spanning kunnen (P500 is de enige die te combineren is met P370 in een string?)

• jacovn
Deze laatste 2 grafieken vertellen je dat de panelen uit schaduw van iets komen, of iets wat een schaduw werpt trekt over panelen heen.

Het lijkt iets wat snel half uurtje tot uurtje schaduw geeft. Je kunt natuurlijk een keer met dit weer om 08:00 naar buiten gaan en kijken wat er gebeurt op je dak.

Een p370 is voor 60 cell panelen bedacht, een p500 voor 96 cell panelen. Dat heeft te maken met bereik van mpp tracker en maximaal voltage van paneel. De uitgangs spanning aan de string kant van de p370 en de p500 is max 60 volt voor beide.

Zoek op google maps je huis eens op en laat dat zien met een beetje omgeving, of niet als je heel erg op je privacy gesteld bent,

[Voor 75% gewijzigd door jacovn op 24-04-2020 13:25]

• Rouske
@andreroest
De oplossing is: zorgen dat de schaduw niet op de panelen komt (zo te zien over de korte kant van de panelen, omdat de stroom in ene omhoog schiet)

Het kleine beetje opbrengst wat je nu in de ochtend mist weegt niet op tegen de kosten van bijv. de string oost en west toch splitsen, de 24 op west met p370 kan zo blijven op een aparte ingang en dan alle 21 oost panelen voorzien van de 85V optimizers op een 2e ingang, zodat die 14 panelen tot 7:15 het iets beter doen, na 9:00 boeit het namelijk niet meer, want geen schaduw meer.

Uiteraard zal de schaduw in oktober tot maart meer aanwezig zijn op wellicht meer dan de nu 7 panelen, maar alleen jij kan dat bepalen/zien.

Dus hop vroeg uit bed en kijken/foto's maken :P
Zijn ze in portrait gemonteerd?
Misschien dan de onderste rij(en) in landscape plaatsen, zodat ze wat eerder wat gaan doen vanwege de diodes.

[Voor 12% gewijzigd door Rouske op 24-04-2020 16:41]

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee