Toon posts:

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 102.557 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 12:55
busscherski schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:18:
[...]

Dat lijkt me sterk want ze clippen op 60 V
Volledig eens maar als SE zelf gekeken heeft en zei dat hij er maar 6 nodig heeft. Ik dacht die zullen misschien wel gelijk hebben 😂 #slagomdearm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 12:27
Even een korte vraag tussendoor - hoe maakt iedereen toch die mooie grafiekjes met spanning, vermogen etc als functie van de tijd?

Of beter gezegd - waar komt de data vandaan? Dan kan ik het daarna wel in Excel zetten.... Via de solaredge portal lukt het mij (vooralsnog) niet om alle data te downloaden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00
BartS12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:41:
Even een korte vraag tussendoor - hoe maakt iedereen toch die mooie grafiekjes met spanning, vermogen etc als functie van de tijd?

Of beter gezegd - waar komt de data vandaan? Dan kan ik het daarna wel in Excel zetten.... Via de solaredge portal lukt het mij (vooralsnog) niet om alle data te downloaden.
Op een PC doen, optie "grafieken" in menu.

Werkt niet op iPhone en iPad bij mij.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
Hmm, zit die knop toevallig naast de 'Dashboard' en de 'layout'?

Bij mij zijn dat de enige knoppen; online zie ik plaatjes dat er soms meer knoppen zijn. Hoe komt dat, of hoe regel je dat...?

/edit: nevermind, antwoord al gevonden
Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar

Heb dus meer rechten nodig; en die moet mijn leverancier mij zo te zien geven. Ik ga maar eens een mailtje typen...

[Voor 38% gewijzigd door BartS12 op 07-05-2019 16:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
jacovn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 06:37:
Bij ons ziet het er zo uit

Spanning:
[Afbeelding]

Vermogen:
[Afbeelding: power all panels]

De panelen zijn:
‘Rode’ laagste lijn: panasonic hit n330 op 12.5 elevatie naar Nooor/oost gericht (45 graden)
‘Blauwe’ middelste lijn: panasonic hit n330 op 12.5 elevatie naar zui/west (225 graden)
‘ Gele’ bovenste lijn: sunpower x21-350 op 60 elevatie naar zuid/west (225 graden) met schaduw buurhuis in de middag op 2 a 3 panelen.

23 panelen op een SE8k met p500 optimizers.

Wat ik raar vind is dat de zuid/west 12.5 graden optimizers in de middag niet hoger dan 40 volt leveren terwijl de zuid/west 60 graden optimizer wel naar de max van 60 lopen.
Het zal te maken hebben met het vermogen verschil door de hoek van de panelen op de zon..

De vermogen grafiek laat echter geen afgeplatte grafiek zien. Dus of er wel echt een probleem is. Maar een lange platte lijn van optimizer op max lijkt gewoon niet optimaal.
Al heb ik het veel erger gezien dan dit, ik vind dat je optimisers lang clippen. s'ochtends 2 uur en s'middags 3 uur. Ik weet niet hoeveel het op jaarbasis scheelt, maar mooi is het niet. Je voldoet niet aan 16 optimisers per richting eis.

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

s'middags zal de zon van 55 graden tot 30 graden om 18:00 zakken. Een paneel wat daar haaks op staat heeft een helling van 25 graden tot 60 graden. Dus daarom gaan die Sunpowers zo lang clippen vanaf 17:30. De andere panelen vangen nog nauwelijks licht terwijl de Sunpowers nog zowat haaks op de zon staan.
Daarbovenop hebben ze natuurlijk sowieso al net een beetje meer vermogen en dus optimiser voltage dan de Panasonics.

Ombouwen naar 2x enkelfase omvormer zal wel niet kunnen? Of P505's?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
busscherski schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:11:
[...]

Al heb ik het veel erger gezien dan dit, ik vind dat je optimisers lang clippen. s'ochtends 2 uur en s'middags 3 uur. Ik weet niet hoeveel het op jaarbasis scheelt, maar mooi is het niet. Je voldoet niet aan 16 optimisers per richting eis.

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

s'middags zal de zon van 55 graden tot 30 graden om 18:00 zakken. Een paneel wat daar haaks op staat heeft een helling van 25 graden tot 60 graden. Dus daarom gaan die Sunpowers zo lang clippen vanaf 17:30. De andere panelen vangen nog nauwelijks licht terwijl de Sunpowers nog zowat haaks op de zon staan.
Daarbovenop hebben ze natuurlijk sowieso al net een beetje meer vermogen en dus optimiser voltage dan de Panasonics.

Ombouwen naar 2x enkelfase omvormer zal wel niet kunnen? Of P505's?
Ik wil wel een paar panelen extra op plat dak zetten om het beter te kunnen krijgen.

De tijden op deze opzet zijn winter tijden.
Nu staat er nog wel direct zon op de A optie tot 11:30 op dak waar de 2 x 2 panelen komen.
Op de optie B komen dan ook 2x 2 panelen bij die nu wel vanaf 13;30 in de zon komen.

De A optie staat dan wel naar andere oriëntatie (115 graden) en 10 graden elevatie.
De B optie staat wel gelijk oriëntatie zuid/west 225 graden en ook 10 graden elevatie.

Dus met de A optie erbij wordt het 12 panalen voor ochtend uren.
En met de B optie erbij wordt het 19 panelen voor middag/avond uren

Voor de winter zullen ze wel niet veel doen, alleen met indirect licht wel weer wat.

Edit: zit ook nog een fout in rendement getal voor noord/oost panelen. Dat is 81%

[Voor 14% gewijzigd door jacovn op 07-05-2019 19:26]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
jacovn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:05:
[...]

Ik wil wel een paar panelen extra op plat dak zetten om het beter te kunnen krijgen.

[Afbeelding]

De tijden op deze opzet zijn winter tijden.
Nu staat er nog wel direct zon op de A optie tot 11:30 op dak waar de 2 x 2 panelen komen.
Op de optie B komen dan ook 2x 2 panelen bij die nu wel vanaf 13;30 in de zon komen.

De A optie staat dan wel naar andere oriëntatie (115 graden) en 10 graden elevatie.
De B optie staat wel gelijk oriëntatie zuid/west 225 graden en ook 10 graden elevatie.

Dus met de A optie erbij wordt het 12 panalen voor ochtend uren.
En met de B optie erbij wordt het 19 panelen voor middag/avond uren

Voor de winter zullen ze wel niet veel doen, alleen met indirect licht wel weer wat.

Edit: zit ook nog een fout in rendement getal voor noord/oost panelen. Dat is 81%
Ja dat zal altijd iets helpen. Een plat paneel in de zon zal al snel zo`n 20 a 30 Volt willen toevoegen. Een paneel in de schaduw bij helder weer doet niet veel.
Het zou mooi zijn als je Sunpowers in de avond een uurtje minder gaan clippen.

Als alternatief voor deze platte daken, heb je er al aan gedacht om een schuurtje te bouwen voor zonnepanelen? Misschien liggen die dan beter in de zon.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50
Erg interessant topic; sinds kort heb ik ook toegang tot de grafieken en merk op dat mijn optimizers (P300) ook clippen. Met name als er flink zon in de namiddag/avond op de panelen aan de voorzijde valt (9x300wp op wnw), en de achterzijde weinig meer krijgt (20x300wp op ofzo).

Als ik het zo zie valt het ansich nog wel mee; hoewel ik de zomer zelf nog niet meegemaakt heb met de panelen. Maar af en toe is er wel een drop te zien.

Nog even afwachten en bijhouden wanneer hij clipt. Merk wel dat het een beetje lastig exporteren is vanuit de portal. Als het te extreem is, eens even gaan praten.

Pvouput live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:04
stormfly schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:34:
@H143

informele tagging @busscherski en @Rouske

Mijn eerste indruk is dat het er goed uit ziet, een volledig klassieke Oost-West installatie. Je hebt een forse tijdspanne over de dag genomen stabiele opbrengst. Om 08:45 liggen ze allemaal in de zon en start de productie, klopt dat met wat je waarneemt als je uit het raam kijkt?

Het enige wat ik zie is dat je panelen max 220watt opbrengen waardoor je vrij laag in de piek wattages blijft. Dat je piek rond 13:00 zit is normaal. Dat zie je ook in de "twee bergen" grafiek, alleen op dat moment zit je nagenoeg aan de top van beide strings.

Je optimizers clippen niet massaal tot 60V tijdens reguliere uren waardoor je stringspanning en optimizer aantal per zijde ook prima is. (minimaal 8 nodig en jij zit op 9). Het design klopt met wat de boekjes voorschrijven.
9? Het zijn er toch 8?, maar zo te zien tussen 8:00 en 10:00 zijn er toch meerdere panelen die even schaduw pakken? of waren dat wolken? en daardoor wellicht de overige panelen van dat dakvlak omlaag trekken qua W(att)?
p404 had dan beter geweest, indien het echt (harde) schaduw is op de ONO kant, zoals @busscherski al zei.
Krypt schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:50:
Erg interessant topic; sinds kort heb ik ook toegang tot de grafieken en merk op dat mijn optimizers (P300) ook clippen. Met name als er flink zon in de namiddag/avond op de panelen aan de voorzijde valt (9x300wp op wnw), en de achterzijde weinig meer krijgt (20x300wp op ofzo).

Als ik het zo zie valt het ansich nog wel mee; hoewel ik de zomer zelf nog niet meegemaakt heb met de panelen. Maar af en toe is er wel een drop te zien.

Nog even afwachten en bijhouden wanneer hij clipt. Merk wel dat het een beetje lastig exporteren is vanuit de portal. Als het te extreem is, eens even gaan praten.
Op een 3-fase SE7K, tja dan is 9x p300 (60V) wat aan de lage kant, echter doordat jouw andere kant 20x p300 is hoeft die kant maar 10V per optimizer te doen.

Weet je welke Wattage je nu ziet per paneel als die 20 panelen in de schaduw liggen, maar dan weet je ongeveer welke stroom er door de string loopt en wat de max van de 9 aan de andere kant kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Rouske schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:36:
[...]

9? Het zijn er toch 8?, maar zo te zien tussen 8:00 en 10:00 zijn er toch meerdere panelen die even schaduw pakken? of waren dat wolken? en daardoor wellicht de overige panelen van dat dakvlak omlaag trekken qua W(att)?
p404 had dan beter geweest, indien het echt (harde) schaduw is op de ONO kant, zoals @busscherski al zei.
Jeps je hebt gelijk over het aantal. Je ziet idd in de vermogensgrafiek een "traptrede" rode het schaduw moment. Een optimizer met een schaduw paneel zakt direct naar een lage spanning om zoveel mogelijk stroom van de andere panelen door te laten. Hmmm ja dat zie je wel gebeuren.

Als @H143 eenzelfde set grafieken van 10-april wil delen, dat was een dag zonder schaduw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krypt
Rouske schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:36:

[...]

Op een 3-fase SE7K, tja dan is 9x p300 (60V) wat aan de lage kant, echter doordat jouw andere kant 20x p300 is hoeft die kant maar 10V per optimizer te doen.

Weet je welke Wattage je nu ziet per paneel als die 20 panelen in de schaduw liggen, maar dan weet je ongeveer welke stroom er door de string loopt en wat de max van de 9 aan de andere kant kan worden.
Heb een Excel gemaakt om het snel uit te rekenen wat het verloren vermogen is. Maar eerst een dag met flinke zon aan de voorkant, dan kan ik de grafieken eens uitlezen. Kijken hoeveel het scheelt.

Maar kan er weinig aan doen ben ik bang. Meer panelen aan de voorzijde is niet mogelijk, naar 2x 1fase wordt ook een uitdaging, splitsen naar 2 strings en voorzijde met p404 dan lopen die ook op max (continu).

Alles naar p404 zou dan wel een optie zijn; maar een prijzige en rendabel is de vraag.

Dus eerst meten, dan weten ;)

Thanks voor je aanvulling

Pvouput live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
20 en 21 April zijn toch mooie zonninge dagen geweest.
Volgens jouw PVOutput ook, dus op de grafieken pagina even de datum aanpassen en je hebt de grafieken van die dagen.

Maar eens, als je die data dan exporteerd, dan is dat lastig door alle verschillende tijden van de optimizer reports. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krypt

Daar zie je het inderdaad instorten.
16:35 begint het, en rond 19:30; schat dat ik zo'n 80Watt per paneel verlies.
Voor 3 uur is dat iets van 2kWh

Dit is van de 20e; voor de 21e zie ik hetzelfde.

[edit]
Zat even wat te rekenen; stel dat het 100 dagen voor komt in die mate. Dan scheelt dat 200kWh per jaar; maar toen realiseerde ik me dat het verder in de zomer aanzienlijk erger gaat worden.
Sowieso de installateur maar eens op te koffie vragen.

[Voor 23% gewijzigd door Krypt op 07-05-2019 22:21]

Pvouput live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
Tja, hadden het toch overal p404's moeten zijn i.p.v. de nu geplaatste p300's.
De vraag is alleen hoe vaak komt deze situatie voor (had je edit nog niet gezien), dan zou je alle dagen langs moeten gaan.....

Die 2 dalen rond 9:00 zijn van schaduw op 2 panelen?
Die worden mooi opgevangen door de overige panelen op dat dakvlak.

[Voor 4% gewijzigd door Rouske op 07-05-2019 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krypt
Yup; zijn de onderste 2 panelen; komt een boom voorbij. Evenals de eerste lange rij van onder; daar komt ook een zweem voorbij.
Even voor de duidelijkheid; mijn installateur zet alles op 180 orientatie; zodat het in de app en op de monitoring site nog fatsoenlijk te lezen is. Bovenzijde dus de panelen aan de voorzijde, waar 1.1.21,1.1.28 en 1.1.25 aan de onderzijde liggen. En voor de onderste helft geldt het tegenovergestelde.

Pvouput live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Krypt

Of 20xOZO zo laten en WNW de optimisers er af en een string omvormertje er bij. (want geen schaduw)

Verlies op perfecte dagen.
9 x 70 W x 3h = 1.89 kWh.

Lastig om het juiste aantal dagen te bedenken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rouske
Volgens de SE site designer 81,4% Yield voor WNW (315°) met allemaal p300's :F
Maar ook met p404's komt de tool met een Yield, namelijk 89,3%

Zal dus nooit helemaal verholpen worden als alleen de optimizers gewisseld worden i.c.m. de SE7K.

[Voor 3% gewijzigd door Rouske op 07-05-2019 23:09]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Krypt
Voorzijde heb ik ook nog een boom staan; dus schaduw heb ik helaas wel.

Eens even rustig over slapen; en dan de installateur er eens bij roepen. En even bekijken wat slim is.
Misschien zelfs een 1 fase Solaredge erbij; dan hoeft er niks te gebeuren met de optimizers.

Thanks all

[edit]
Toch even zitten spelen met m'n excel sheetje. Ik weet niet of het klopt, dus toch maar even de vraag :)

Ik heb de Sheet hier staan; vraag me af wat er aan de berekening niet klopt. Als ik mijn situatie invul (P300, 180Watt voor, 10 Watt achter) dan komt dat niet helemaal overeen.

(als ik bijv P404 als optimizers pak, dan krijg ik in deze berekening niet voor elkaar om m te laten clippen binnen de specs van het paneel). Iets klopt er niet.

[Voor 49% gewijzigd door Krypt op 08-05-2019 11:01]

Pvouput live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperMP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03 23:41
De leverancier heeft als voorstel op mijn probleem dat ik een pagina terug beschreef (systeem met 6,1 kWp met 10 panelen op oost en 10 op west met Solaredge 3 fase omvormer en p370 optimizers) om een 1 fase omvormer te gebruiken: de Solaredge 3680h met alle panelen in 1 string.

Hun overweging snap ik wel want dit is het snelste: De SE5k omvormer er af, nieuwe 3680h er op, er hoeven ook geen optimizers uitgewisseld te worden. En alle 20 panelen worden in 1 string gelaten.

Hierover een paar vragen en opmerkingen:
1 - iemand een paar straten verder, met zelfde omstandigheden (dwz zelfde aantal panelen, zelfde type panelen,zelfde dakhoek, ook oost/west, maar met een Growat UE6000 opstelling zonder optimizers), had in april dagen met pieken richting 4,2 kW. In mei en juni zal dit nog wat hoger worden lijkt mij. Met een 3680h verliezen we dus wat op dit soort dagen. Maar volgens de tooling van de leverancier zou het verlies (op jaarbasis) 0% moeten zijn...
2 - De eerder aangeboden 3 fase had in het offerte traject eerst voordelen en het kon ook niet anders vanwege het vermogen. Maar nu het niet werkt maakt het opeens niet meer uit en is een 1 fase ook prima. Ik denk dat het in principe niet zoveel uitmaakt (kabelverlies-verschil ergens uitgerekend, ik kwam op ~1%), maar het vermogen moet dan wel op 1 fase passen.
3 - Alles blijft in 1 string, dit betekent dus nog steeds dat straks 10 panelen vol produceren terwijl er 10 in de schaduw liggen. Met een 1 fase omvormer is de minimale string lengte 8 panelen, hier voldoen we dus aan de design eisen van Solaredge. De DC spanning die gehaald moet worden is een stuk lager voor een 1 fase omvormer. Maar het feit dat de helft van de string in de schaduw ligt .. gaat dat goed?

Wat denken jullie over deze 3 puntjes... Is dit de beste oplossing zo?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
@SuperMP als je nu moeilijk wilt doen is een SE3680H met meer dan 5.7 kWp aan panelen ook niet meer binnen de SE systeem eisen. Dan zou je een SE4000H moeten nemen, maar die is 18.5A aan de AC kant.
Meestal kun je 20A gewoon zekeren, het is niet selectief maar dit is een opwekker en geen verbruiker.

@Rouske
Kun je uitleggen wat je met de yield in de SE design tool bedoeld ?

Is dat wat hier uitgelegd wordt: https://libra.energy/nl/t...erschillende-orientaties/

[Voor 29% gewijzigd door jacovn op 09-05-2019 07:06]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Krypt wat uit je sheet komt niet overeen met de werkelijkheid/hoe weet je dat er iets niet klopt?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• stormfly
jacovn schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 06:59:

@Rouske

Is dat wat hier uitgelegd wordt: https://libra.energy/nl/t...erschillende-orientaties/
Jeps opbrengst verlies:

Deze ‘yieldfactor’ komt tevoorschijn als de opbrengstschatting lager is dan verwacht

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stormfly
SuperMP schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:28:
Ik heb een zelfde probleem als het probleem dat de originele poster Barts12 beschrijft.

Via een collectieve aanbieding van Eigen Huis heb ik 20 panelen op oost/west laten installeren.

Sinds een week heb ik nu het volgende op het dak liggen:
- 10 stuks Ja Solar 305 full black panelen op west en dezelfde panelen 10 stuks op oost.
- Alle panelen uitgerust met P370 optimizers
- alles in 1 string aangesloten op een SolarEdge SE5k.
- Ik heb een symmetrisch 'puntdak', met de zijdes op oost en west en hoek van ongeveer 40-45 graden met de horizon.
- De panelen aan de oostkant liggen ongeveer van 8 tot 15u in de zon,
- De panelen aan de westkant ongeveer vanaf 12u tot zonsondergang.
- Tussen 12u en 15u staat de zon momenteel hoog genoeg om zowel oostzijde als westzijde te bestralen.

Wat ik zie is dat het systeem onderpresteert voor 12u 's ochtends en na 15u 's middags. Vooral bij stralend strak blauwe lucht / zonnig weer is het effect het grootst.

Ik wil nl de 3 fase teruglevering behouden ivm toekomstige regelgeving die mogelijk verandert (zodat ik later makkelijker de zelf gegenereerde stroom kan verbruiken over alle groepen).

Alvast dank.
Even je design erbij gequote zodat men kan schakelen ipv allemaal selectief terugzoeken. 3fase en terugleveren over alle groepen, blijft voor mij een broodjeaap verhaal. Ik heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase HD omvormer, de 3 fase meter saldeert netjes alle stroom over alle fase. Wat jij met fysieke hardware wilt bereiken dat doet de meter in software voor je.

Je hebt 3050wp op O en 3050 wp op west. Daar zou een 3680 denk ik wel mee door kunnen. Als je beide paneel rijen bestraalt tussen 12-15u dan staat hij er kops op. Waardoor je nooit de maximale wp uit een paneel ontvangt. Wat is je absolute piek tot nu toe? Mijn gevoel is dat een 4K omvormer (die mag nog op 2.5mm2 bekabeling (20amp) goed zou passen.

Maar er zijn veel grotere omvormers te koop tot wel 6K op één fase. https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf
SuperMP schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 00:54:
De leverancier heeft als voorstel op mijn probleem dat ik een pagina terug beschreef (systeem met 6,1 kWp met 10 panelen op oost en 10 op west met Solaredge 3 fase omvormer en p370 optimizers) om een 1 fase omvormer te gebruiken: de Solaredge 3680h met alle panelen in 1 string.

Hun overweging snap ik wel want dit is het snelste: De SE5k omvormer er af, nieuwe 3680h er op, er hoeven ook geen optimizers uitgewisseld te worden. En alle 20 panelen worden in 1 string gelaten.

1 - iemand een paar straten verder, met zelfde omstandigheden (dwz zelfde aantal panelen, zelfde type panelen,zelfde dakhoek, ook oost/west, maar met een Growat UE6000 opstelling zonder optimizers), had in april dagen met pieken richting 4,2 kW. In mei en juni zal dit nog wat hoger worden lijkt mij. Met een 3680h verliezen we dus wat op dit soort dagen. Maar volgens de tooling van de leverancier zou het verlies (op jaarbasis) 0% moeten zijn...
3 - Alles blijft in 1 string, dit betekent dus nog steeds dat straks 10 panelen vol produceren terwijl er 10 in de schaduw liggen. Met een 1 fase omvormer is de minimale string lengte 8 panelen, hier voldoen we dus aan de design eisen van Solaredge. De DC spanning die gehaald moet worden is een stuk lager voor een 1 fase omvormer. Maar het feit dat de helft van de string in de schaduw ligt .. gaat dat goed?

Waarom pak je niet een één fase 4K of 5K ? Welke kabel ligt er naar de omvormer vanaf de meter kast 5x 2.5mm2? Die zou je kunnen bundelen, dus twee draden bij de fase en twee bij de null. Dan ben je dubbel bedraad op je 1 fase meter, grotere zekering in je groepenkast en up and running.
busscherski schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:45:

Voor oost-west 20 graden houd ik 70% omvormervermogen aan. Voor zuid 20 graden 90%. Dan top je af en toe een klein beetje af maar is te verwaarlozen.
Uit een ander topic maar 6100wp * 0,70 = 4270 dus een 4K gaat goed met wat aftopping een 5K is volledig safe.

[Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-05-2019 08:51]

• jacovn
busscherski schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:45:
[...]

Ja dat zal altijd iets helpen. Een plat paneel in de zon zal al snel zo`n 20 a 30 Volt willen toevoegen. Een paneel in de schaduw bij helder weer doet niet veel.
Het zou mooi zijn als je Sunpowers in de avond een uurtje minder gaan clippen.

Als alternatief voor deze platte daken, heb je er al aan gedacht om een schuurtje te bouwen voor zonnepanelen? Misschien liggen die dan beter in de zon.
Ja daar heb ik over nagedacht. Ik moet dan de DC bekabeling behoorlijk verlengen en tot het platte dak op 1 hoog heb ik loze buizen naar buiten liggen vanuit de technische ruimte waar inverter hangt. Ik kan er wel komen want ik heb iets van 8 x 40 mm buizen vanuit meterkast naar verschillende kanten laten leggen (met name voor sensoren maar er kan ook wel DC bekabeling door.
Echter staat het dan in de winter wel achter ons eigen huis volledig in de schaduw.
Optie A pakt in de winter paar uur zon maximaal.
Optie B krijgt bijna geen directe zon.

We zijn met de buren bezig met tuinuitbreiding. Als dat lukt en er komt 3 meter bij zou ik weer moeten kijken hoe daar de zon is.

De orientatie van panelen op een tuinhuis is dan zuid/oost of zuid/west. Erg groot zal het niet worden.

zoiets:

Blauwe blokje is dan max 7x 4 meter of zo (als tuin uitbreiding er komt, nu 5 meter tuin ongeveer.
Ik zou er dan een 35-40 graden lessenaars dak van laten maken, en dan is het zuid/west gericht

[Voor 10% gewijzigd door jacovn op 09-05-2019 12:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
jacovn schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 06:59:
@SuperMP als je nu moeilijk wilt doen is een SE3680H met meer dan 5.7 kWp aan panelen ook niet meer binnen de SE systeem eisen. Dan zou je een SE4000H moeten nemen, maar die is 18.5A aan de AC kant.
Meestal kun je 20A gewoon zekeren, het is niet selectief maar dit is een opwekker en geen verbruiker.

@Rouske

@SuperMP een SE4000HD (max 6200Wp) heb je inderdaad nodig vanwege de aangesloten Wp, maar je kan die ook in de omvormer limiteren tot 16A (indien nodig), maar het bundelen van draden is inderdaad ook een oplossing, aangezien die kabel er al ligt.

@jacovn precies wat @stormfly als zegt normaal is die 100% en zie je die niet, maar zodra er verlies is ga je het percentage van opwek zien (verlies = 100% - dat percentage)
Krypt schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:54:
Voorzijde heb ik ook nog een boom staan; dus schaduw heb ik helaas wel.

Eens even rustig over slapen; en dan de installateur er eens bij roepen. En even bekijken wat slim is.
Misschien zelfs een 1 fase Solaredge erbij; dan hoeft er niks te gebeuren met de optimizers.

Thanks all

[edit]
Toch even zitten spelen met m'n excel sheetje. Ik weet niet of het klopt, dus toch maar even de vraag :)

Ik heb de Sheet hier staan; vraag me af wat er aan de berekening niet klopt. Als ik mijn situatie invul (P300, 180Watt voor, 10 Watt achter) dan komt dat niet helemaal overeen.

(als ik bijv P404 als optimizers pak, dan krijg ik in deze berekening niet voor elkaar om m te laten clippen binnen de specs van het paneel). Iets klopt er niet.
Het gaat fout omdat de optimizer spanning boven de optimizer specs van 60V uit komt, dus je zal die 180W moeten verlagen of de 10W moeten verhogen om op of onder de 60V van de p300 te komen.

Nu zal je vast wel kunnen zien wat de schaduw kant werkelijk doet op een wolkloze dag (20W?), de voorkant zal je dan al moeten verlagen tot 110W om onder die 60V te komen.
Of zijn die 180W en 10W de waarden die je nu ziet in de portal?

Met p404's gaat het je inderdaad niet lukken om de boel te laten clippen, aangezien 9x 85V al de benodigde stringspanning van 750V is en daarbij komt het beetje spanning van de 20 schaduw panelen nog bij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ken de norm niet over deze situatie, maar als je aders gaat bundelen zou ik dat met een kookgroep doen, zodat elke ader los beveiligd is op zijn eigen capaciteit.
Bonuspunten omdat het dan strikt genomen ook selectief is.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rouske

2 - De eerder aangeboden 3 fase had in het offerte traject eerst voordelen en het kon ook niet anders vanwege het vermogen. Maar nu het niet werkt maakt het opeens niet meer uit en is een 1 fase ook prima. Ik denk dat het in principe niet zoveel uitmaakt (kabelverlies-verschil ergens uitgerekend, ik kwam op ~1%), maar het vermogen moet dan wel op 1 fase passen.

over puntje 3:
als alle 20 in 1 string zitten, 6 daarvan doen 305W en de rest 10W, dan blijven de 6 onder de 60V.
Zet het maar eens in Excel.
Totaal Wattage delen door fixed string spanning is stroom in de string.
Voltage per optimizer = Wattage delen door stroom in de string
Aantal Wattage Voltage Stroom
1 305 58,83 5,18
2 305 58,83 5,18
3 305 58,83 5,18
4 305 58,83 5,18
5 305 58,83 5,18
6 305 58,83 5,18
7 10 1,93 5,18
8 10 1,93 5,18
9 10 1,93 5,18
10 10 1,93 5,18
1 10 1,93 5,18
2 10 1,93 5,18
3 10 1,93 5,18
4 10 1,93 5,18
5 10 1,93 5,18
6 10 1,93 5,18
7 10 1,93 5,18
8 10 1,93 5,18
9 10 1,93 5,18
10 10 1,93 5,18
1970 380 5,18

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski

@stormfly bedankt voor het quoten van de vorige post van @SuperMP

1)
SuperMP

Om het omvormervermogen te checken heb ik het even ingevoerd in Sunnydesign (dat vind ik gemakkelijker dan SE designer).
Bij 40-45 graden helling schat Sunnydesign het aftoppen op jaarbasis op minder dan 0.1%. Dus ik kom op hetzelfde resultaat als je leverancier. Die 4.2 kW piekjes van de buurman zullen wel niet vaak langer dan 5 minuten duren.
Die 1 fase omvormer is wat betreft opbrengst prima.

2) Officieel mag die omvormer maximaal 5700 W, en aan die eis voldoe je niet. Alleen daarvoor zou ik liever een SE4000H hebben.

3) Ja zo werkt SE. Met 10 panelen in de zon en 10 in de schaduw zouden je optimisers tot 10x60V+10x0V=600 V kunnen komen. Maar ze hoeven maar tot 380 V dus clippen ze nooit met 10 panelen in de zon.

Excl btw is die enkelfase omvormer trouwens bijna 300 euro goedkoper, krijg je daar nog iets van terug?
jacovn schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:01:
[...]

Ja daar heb ik over nagedacht. Ik moet dan de DC bekabeling behoorlijk verlengen en tot het platte dak op 1 hoog heb ik loze buizen naar buiten liggen vanuit de technische ruimte waar inverter hangt. Ik kan er wel komen want ik heb iets van 8 x 40 mm buizen vanuit meterkast naar verschillende kanten laten leggen (met name voor sensoren maar er kan ook wel DC bekabeling door.
Echter staat het dan in de winter wel achter ons eigen huis volledig in de schaduw.
Optie A pakt in de winter paar uur zon maximaal.
Optie B krijgt bijna geen directe zon.

We zijn met de buren bezig met tuinuitbreiding. Als dat lukt en er komt 3 meter bij zou ik weer moeten kijken hoe daar de zon is.

De orientatie van panelen op een tuinhuis is dan zuid/oost of zuid/west. Erg groot zal het niet worden.

zoiets:
[Afbeelding: tuinschuurtje]

Blauwe blokje is dan max 7x 4 meter of zo (als tuin uitbreiding er komt, nu 5 meter tuin ongeveer.
Ik zou er dan een 35-40 graden lessenaars dak van laten maken, en dan is het zuid/west gericht
Het lijkt me dat ook in de winter dat schuurtje wel in de zon staat op tijdstippen waar de Sunpowers clippen. Maar qua jaaropbrengst zal het niet heel veel beter zijn dan je optie A en B. En daarnaast is het schuurtje er nog niet.

De gemakkelijkste oplossing is denk ik gewoon om de omvormer te vervangen door 1 of 2 enkelfase. Als je me de aantallen van de huidige panelen geeft kan ik daar wel een wat precieser advies over geven. Heb je zelf geinstalleerd

Maar de andere extra panelen gaan natuurlijk ook wel helpen.

[Voor 62% gewijzigd door busscherski op 10-05-2019 17:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
busscherski schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:38:

[...]

Het lijkt me dat ook in de winter dat schuurtje wel in de zon staat op tijdstippen waar de Sunpowers clippen. Maar qua jaaropbrengst zal het niet heel veel beter zijn dan je optie A en B. En daarnaast is het schuurtje er nog niet.

De gemakkelijkste oplossing is denk ik gewoon om de omvormer te vervangen door 1 of 2 enkelfase. Als je me de aantallen van de huidige panelen geeft kan ik daar wel een wat precieser advies over geven. Heb je zelf geinstalleerd
Op het zijdak zitten 7 x Sunpower X21-350
Op het platte dak 2 hoog zitten 16 x Panasonic N330

Voor de optie A en B worden het Pansonic Kuro panelen.

Panelen op een schuurtje zouden wel wat meer licht ontvangen dan de optie B inderdaad.
Alleen staat in de winter de zon zo laag dat die sunpowers haast geen direct licht krijgen. Ook panelen op een schuurtje krijgen dan maar weinig licht.

[Voor 14% gewijzigd door jacovn op 10-05-2019 19:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
jacovn schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Op het zijdak zitten 7 x Sunpower X21-350
Op het platte dak 2 hoog zitten 16 x Panasonic N330

Voor de optie A en B worden het Pansonic Kuro panelen.

Panelen op een schuurtje zouden wel wat meer licht ontvangen dan de optie B inderdaad.
Alleen staat in de winter de zon zo laag dat die sunpowers haast geen direct licht krijgen. Ook panelen op een schuurtje krijgen dan maar weinig licht.
4 extra panelen die vrij plat liggen zullen denk ik s`ochtends en s`avonds het clippen met +/- een half uurtje inkorten omdat ze gewoon niet zoveel licht vangen. Hoe steiler hoe beter.
Ik heb weer screenshots gemaakt met Sunnydesign want ik kan nog steeds niet met SE designer overweg...

Let niet op die foutmelding over het voltage, daar heb je met SE geen last van.
Als je geen last van schaduw hebt maakt deze 5 kW SMA er nog 6550 kWh per jaar van. (5 kW is eigenlijk een beetje weinig, maar je verliest nauwelijks opbrengst vergeleken met 2 kleine omvormers)
Ik weet niet of 1 string of 2 strings beter is. Het kan denk ik allebei.

Of 2 kleine omvormers 6565 kWh
De 2 kW heeft 8 panelen in dezelfde richting, als dat zo goed als schaduwvrij is clipt het niet (8*60=480 V)
De 4 kW heeft als de zon laag staat 7 panelen in dezelfde richting, en de Panasonics doen nog een beetje. 7*60V+8*5V=460V. Benodigd is maximaal 380 V. Dus dat moet volledig zonder clippen gaan als er vrijwel geen schaduw is.

Als je hiervan de SE equivalenten pakt dan ben je zeker van je clipping af.

Of als je zowel volledig van je clipping af wilt maar ook nog wat extra panelen wilt plaatsen zou je natuurlijk ook nog 1 van deze 2 kleine omvormers een maatje groter kunnen nemen. Houdt als je voor kleine omvormers kiest wel zuid-west en noord-oost op gescheiden omvormers.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SuperMP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03 23:41
Dank voor alle reacties iedereen _/-\o_

Ik kan nu ook plaatsen in het fotoalbum, dus bij deze de plaatjes die ik al veel eerder had willen bijvoegen.

1. Mijn favoriet :) Een screenshot van mijn opbrengst met optimizers wanneer de lucht strak blauw is, aparte vorm ;)

20 panelen oost/west met optimizers

2. En een screenshot van de buurman, dezelfde dag, de opstelling zonder de optimizers met 2 stringen:

20 panelen oost/west zonder optimizers

Nog een paar aanvullingen op vragen en aannames die ik voorbij zag komen:

1. Ja, er ligt nu een 5 aderige kabel tussen de 3 fase omvormer en de meterkast. Ik neem het idee om te bundelen en af te zekeren op 20 Ampere mee in de discussie met de leverancier.

2. Bouwtekeningen van het huis er bij gehaald: mijn dakhoek is exact 45 graden. De nok loopt precies noord-zuid, dus de panelen liggen precies oost/west.
@busscherski Zou je dit nog eens door de tool willen halen voor me? Ik zag dat je vorige berekening met 40 graden was. Of kan ik de tool zelf ergens downloaden?

3. Wat betreft de vraag over de hoogste terugleverpiek, dit is een wat langer verhaal:
- Ik heb een homewizard energylink op de P1 poort van mijn Landis Gyr E350 stroom meter. Het minimum verbruik was vandaag -4783 W. Trek hier het minimum verbruik nog vanaf (wekkers, koelkast etc, het komt nooit onder de 150 W bij ons ...) en we lopen tegen een gegenereerd vermogen aan van ~4900 W.
- In de grafiek van de Solaredge monitoring tool is de piek veel lager, rond de 3 kW, waarschijnlijk omdat het apparaat maar 1x per kwartier een update stuurt (van een gemiddelde gedurende dat kwartier?). Ik zie in de Solaredge bv weer wel gisteren een piek van 4.1 kW terug.
- De buurman geeft aan dat hij geregeld pieken ziet richting de 4.5 kW.

Dus met de 4000h op 2 kabelparen is het prima op te lossen begrijp ik. De maximale stroom (als we hem niet software matig configureren naar 3680) zal dan 17,4 A zijn, dus de vraag is dan of zij die 20 Amp. er in willen zetten.

Wat betreft de toekomst (na 2023):
Volgens de requirements aan slimme meters (Document "Dutch Smart Metering Requirements", requirement DSMR-M 4.3.27), worden alle tellertjes voor de 3 fases inkomend en uitgaand gesommeerd. Afhankelijk van de waarde, wordt dan teller voor levering of voor afname bijgewerkt. Dit zag ik een paar posts terug ook bevestigd door @stormfly

Het requirement:
Description The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Rationale Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of
the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.

Fit criterion The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.

Requirement slimme meter: interne saldering over groepen

Dus met dit requirement in het hoofd, kan je gerust een 1 fase systeem aansluiten. Maar waar ik nog een beetje mee zit: aangezien alle tellertjes aan boord zitten in een slimme meter, kan een netwerkbeheerder later overstappen naar afrekening per fase?

[Voor 32% gewijzigd door SuperMP op 10-05-2019 23:56. Reden: Verkeerd geklikt tijdens typen initiele post]

• busscherski
SuperMP schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:30:
Dank voor alle reacties iedereen _/-\o_

Ik kan nu ook plaatsen in het fotoalbum, dus bij deze de plaatjes die ik al veel eerder had willen bijvoegen.

1. Mijn favoriet :) Een screenshot van mijn opbrengst met optimizers wanneer de lucht strak blauw is, aparte vorm ;)

[Afbeelding: 20 panelen oost/west met optimizers]

2. En een screenshot van de buurman, dezelfde dag, de opstelling zonder de optimizers met 2 stringen:

[Afbeelding: 20 panelen oost/west zonder optimizers]

Nog een paar aanvullingen op vragen en aannames die ik voorbij zag komen:

1. Ja, er ligt nu een 5 aderige kabel tussen de 3 fase omvormer en de meterkast. Ik neem het idee om te bundelen en af te zekeren op 20 Ampere mee in de discussie met de leverancier.

2. Bouwtekeningen van het huis er bij gehaald: mijn dakhoek is exact 45 graden. De nok loopt precies noord-zuid, dus de panelen liggen precies oost/west.
@busscherski Zou je dit nog eens door de tool willen halen voor me? Ik zag dat je vorige berekening met 40 graden was. Of kan ik de tool zelf ergens downloaden?

3. Wat betreft de vraag over de hoogste terugleverpiek, dit is een wat langer verhaal:
- Ik heb een homewizard energylink op de P1 poort van mijn Landis Gyr E350 stroom meter. Het minimum verbruik was vandaag -4783 W. Trek hier het minimum verbruik nog vanaf (wekkers, koelkast etc, het komt nooit onder de 150 W bij ons ...) en we lopen tegen een gegenereerd vermogen aan van ~4900 W.
- In de grafiek van de Solaredge monitoring tool is de piek veel lager, rond de 3 kW, waarschijnlijk omdat het apparaat maar 1x per kwartier een update stuurt (van een gemiddelde gedurende dat kwartier?). Ik zie in de Solaredge bv weer wel gisteren een piek van 4.1 kW terug.
- De buurman geeft aan dat hij geregeld pieken ziet richting de 4.5 kW.

Dus met de 4000h op 2 kabelparen is het prima op te lossen begrijp ik. De maximale stroom (als we hem niet software matig configureren naar 3680) zal dan 17,4 A zijn, dus de vraag is dan of zij die 20 Amp. er in willen zetten.

Wat betreft de toekomst (na 2023):
Volgens de requirements aan slimme meters (Document "Dutch Smart Metering Requirements", requirement DSMR-M 4.3.27), worden alle tellertjes voor de 3 fases inkomend en uitgaand gesommeerd. Afhankelijk van de waarde, wordt dan teller voor levering of voor afname bijgewerkt. Dit zag ik een paar posts terug ook bevestigd door @stormfly

Het requirement:
Description The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Rationale Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of
the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.

Fit criterion The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.

[Afbeelding: Requirement slimme meter: interne saldering over groepen]

Dus met dit requirement in het hoofd, kan je gerust een 1 fase systeem aansluiten. Maar waar ik nog een beetje mee zit: aangezien alle tellertjes aan boord zitten in een slimme meter, kan een netwerkbeheerder later overstappen naar afrekening per fase?
Mooi vergelijk tussen jou en je buurman. Nu weet je precies wat je verlies is tov de buurman.

Hoe platter een oost-west is hoe meer omvormervermogen je nodig hebt. Dus als 40 graden kan dan kan 45 zeker.

• stormfly
Zo dat scheelt met jou en je buurman 18,5kwh of 27,5kwh 8)7

[Voor 22% gewijzigd door stormfly op 11-05-2019 22:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
@SuperMP het is deze SMA tool, met een account kan je configuraties opslaan of kies links 'nieuw project'.

Zie je in de SE webportal (via laptop of pc) het tab-blad grafieken?
Zo niet meer rechten vragen, dan kan je de data per 5 minuten zien.

[Voor 30% gewijzigd door Rouske op 12-05-2019 22:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 19:51

Japie.G

Colour Classic

ik ga ook inhaken hier. Ik heb er nog de ballen verstand van..

Ik heb een HD wave 3680 omvormer (1fase) met daarop 8x een 300wp paneel. Volgens de portal is dat in 1 string. Ze liggen echter op verschillende plekken op de woning. (4 voor, 4achter, alle acht zo veel mogelijk zuid georiënteerd, plat dak) Er is een groot deel van de dag, vooral smorgens en savonds dat minimaal 2 van de 8 panelen in de schaduw liggen. Het systeem draait echter wel vrij lang door, echter start vrij laat op.

Voor wat ik nu een beetje begrijp hier heb ik minimaal 8 werkende omvormers/lees panelen in de zon nodig voor productie? Dat zou verklaren waarom het systeem bij mij pas altijd vrij laat begint met produceren. Klopt dit?

Ik heb verder geen idee welke omvormers er zitten, ik heb geen PVoutput data en kan ook geen API key zien bij SolarEdge hiervoor. Ook de designer is niet beschikbaar voor mij. Heb dus eerst de installateur maar eens om meer rechten gevraagd en om meer details van de installatie. Wel kan ik grafieken zien en zie ik dat de optimizer spanning afgetopt wordt op 60v. Het zal dus wel een optimizer zijn die Max 60v levert. Wil toch wel graag weten of mijn toch al niet optimale systeem (door ligging) mogelijkerwijs nu NOG ongunstiger is gemaakt. Er is wel een mogelijkheid om op ons oostdak wat panelen bij te plaatsen. Mogelijk kan dit dus gunstig uitpakken?

[Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2019 11:24]

De hartelijke groeten van mij!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Japie.G is dat aftoppen in de ochtend? Dan zullen extra oostpanelen vast helpen.
Plaats anders het grafiekje, dan kunnen we eea uitsluiten.

• stormfly
Japie.G schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:11:
ik ga ook inhaken hier. Ik heb er nog de ballen verstand van..

Ik heb een HD wave 3680 omvormer (1fase) met daarop 8x een 300wp paneel. Volgens de portal is dat in 1 string. Ze liggen echter op verschillende plekken op de woning. (4 voor, 4achter, alle acht zo veel mogelijk zuid georiënteerd, plat dak) Er is een groot deel van de dag, vooral smorgens en savonds dat minimaal 2 van de 8 panelen in de schaduw liggen. Het systeem draait echter wel vrij lang door, echter start vrij laat op.

Voor wat ik nu een beetje begrijp hier heb ik minimaal 8 werkende omvormers/lees panelen in de zon nodig voor productie? Dat zou verklaren waarom het systeem bij mij pas altijd vrij laat begint met produceren. Klopt dit?

Ik heb verder geen idee welke omvormers er zitten, ik heb geen PVoutput data en kan ook geen API key zien bij SolarEdge hiervoor. Ook de designer is niet beschikbaar voor mij. Heb dus eerst de installateur maar eens om meer rechten gevraagd en om meer details van de installatie. Wel kan ik grafieken zien en zie ik dat de optimizer spanning afgetopt wordt op 60v. Het zal dus wel een optimizer zijn die Max 60v levert. Wil toch wel graag weten of mijn toch al niet optimale systeem (door ligging) mogelijkerwijs nu NOG ongunstiger is gemaakt. Er is wel een mogelijkheid om op ons oostdak wat panelen bij te plaatsen. Mogelijk kan dit dus gunstig uitpakken?
Als je grafieken van spanning kan zien dan heb je full rechten als klant, hoger kan niet. Je kunt dan boven in het portal een "installatie rapport" draaien waarin je het optimzer type ziet.

API key kan je ook zelf bij als je grafieken kan zien van spanningen. Ik denk dat je wat meer tijd voor de portal moet nemen en wat langer naar de opties moet zoeken _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

hier een grafiek van alle 8 optimizers over elkaar heen van gisteren... (klikbaar voor meer resolutie)

@stormfly Hoe kan ik die api dan vinden haha. Ik zie nergens opties daarvoor. De volgens mijn info benodigde 'Site Admin' kan ik nergens vinden.. Tevens kan ik de designer niet in.. Maar okee ik zal nog eens gaan zoeken :-)

Inderdaad, in het inbedrijfsstellingrapport kan ik zien dat het P300 optimizers zijn. Maar hoe betrouwbaar dat is? Er staat dat ik 8x een 300wp Ja-Solar paneel heb terwijl ik 8x een BiSol 300wp paneel heb liggen (BMO-300 mono zwart, dit weet ik zeker want dat staat er met een dikke sticker op)

[Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2019 12:02]

• stormfly
Japie.G schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:40:
[Afbeelding]
hier een grafiek van alle 8 optimizers over elkaar heen van gisteren... (klikbaar voor meer resolutie)

@stormfly Hoe kan ik die api dan vinden haha. Ik zie nergens opties daarvoor. De volgens mijn info benodigde 'Site Admin' kan ik nergens vinden.. Tevens kan ik de designer niet in.. Maar okee ik zal nog eens gaan zoeken :-)

Inderdaad, in het inbedrijfsstellingrapport kan ik zien dat het P300 optimizers zijn. Maar hoe betrouwbaar dat is? Er staat dat ik 8x een 300wp Ja-Solar paneel heb terwijl ik 8x een BiSol 300wp paneel heb liggen (BMO-300 mono zwart, dit weet ik zeker want dat staat er met een dikke sticker op)
Admin -> klein tabje "site toegang" -> onderin API

Dat in bedrijfstelling rapport is wat jouw omvormer nu ziet, 100% garantie dat het klopt. De paneel types is een handmatige actie, de optimizer detectie automatisch.

Je hebt dus niet de optimale optimizers voor een kleine setup over meerdere hoeken. Maar technisch voldoet het aan de eis van SolarEdge "bij de P300 minimaal 8 panelen"

Hoe ziet je opbrengst grafiek eruit van dezelfde dag als je eerste screenshot?

[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 15-05-2019 13:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
@Japie.G
Dan heb je nog steeds niet alle rechten die je kan krijgen.
Als je dat op je panelen kan zien, dan kan je toch ook kijken wat er op de optimizer staat?

In 1 grafiek de optimizer spanning en de optimizer power laten zien, dan zie je meteen of er iets beperkt wordt.

Met 8x een p300 kan je maar op 1 panelen schaduw hebben, bij 2 of meer schaduw worden de zon panelen beperkt in opbrengst.
Met 8x een p404 kunnen er 3 panelen in de schaduw liggen en blijft het nog goed werken.

Als er op het Oost dak meer panelen bij kunnen (ik neem aan dan ook Zuid georienteerd?), dan zal dit zeker een positief efffect hebben.

Na 15:00 heb je 4 panelen die wisselend schaduw hebben, een pijp of zo iets?

[Voor 17% gewijzigd door Rouske op 15-05-2019 14:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Opbrengst van gisteren:

Echter is deze grafiekvorm eigenlijk een uitzondering. in veel van de zonnige dagen ziet de grafiek er als volgt uit:
Rouske schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:54:
@Japie.G
Dan heb je nog steeds niet alle rechten die je kan krijgen.
Als je dat op je panelen kan zien, dan kan je toch ook kijken wat er op de optimizer staat?

In 1 grafiek de optimizer spanning en de optimizer power laten zien, dan zie je meteen of er iets beperkt wordt.

Met 8x een p300 kan je maar op 1 panelen schaduw hebben, bij 2 of meer schaduw worden de zon panelen beperkt in opbrengst.
Met 8x een p404 kunnen er 3 panelen in de schaduw liggen en blijft het nog goed werken.

Als er op het Oost dak meer panelen bij kunnen (ik neem aan dan ook Zuid georienteerd?), dan zal dit zeker een positief efffect hebben.
Mijn installateur had dus 8x een p404 moeten gebruiken begrijp ik.. Ik hoorde destijds iets van dat de optimizers in de panelen verwerkt zouden zitten. Dat kan natuurlijk de reden zijn dat ze geen p404 hebben gebruikt. Is meer panelen bijplaatsen een oplossing voor het efficientieprobleem? Ook als dat dan oost panelen zijn? Dan zit ik namelijk nog steeds op een deel van de dag met minder dan 7 panelen in de zon..

Ik heb inderdaad NIET de beschikking over het ADMIN icoon. Dus een API verkrijgen wordt sowieso lastig. Even antwoord van de installateur afwachten.

edit:

Dit is een willekeurige optimizer gisteren met spanning tegenover power

[Voor 91% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2019 14:12]

• stormfly
Beide hebben wel een terugval rond 15u.

Heb je van de 13e, met die stijle daling de optimizer spanningsgrafiek?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

stormfly schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:22:
Beide hebben wel een terugval rond 15u.

Heb je van de 13e, met die stijle daling de optimizer spanningsgrafiek?
In het laatste plaatje zie je de optimizer spanning en optimizer vermogen van de 13e.(1 optimizer van de 8) Of bedoel je iets anders?

[Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2019 14:25]

• stormfly
Ik was benieuwd of je van de 13e zo'n plaatje kan maken Japie.G in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Japie.G schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:55:
Opbrengst van gisteren:
[Afbeelding]

Echter is deze grafiekvorm eigenlijk een uitzondering. in veel van de zonnige dagen ziet de grafiek er als volgt uit:
[Afbeelding]

[...]

Mijn installateur had dus 8x een p404 moeten gebruiken begrijp ik.. Ik hoorde destijds iets van dat de optimizers in de panelen verwerkt zouden zitten. Dat kan natuurlijk de reden zijn dat ze geen p404 hebben gebruikt. Is meer panelen bijplaatsen een oplossing voor het efficientieprobleem? Ook als dat dan oost panelen zijn? Dan zit ik namelijk nog steeds op een deel van de dag met minder dan 7 panelen in de zon..

Ik heb inderdaad NIET de beschikking over het ADMIN icoon. Dus een API verkrijgen wordt sowieso lastig. Even antwoord van de installateur afwachten.

edit:

Dit is een willekeurige optimizer gisteren met spanning tegenover power
[Afbeelding]
Je hebt hem door in het laatste plaatje, mooie combinatie set die ik ook eens loslaten op mijn grafieken. Je ziet dat er niets meer te verhogen is na 60V (de P404 =85V)

[Voor 80% gewijzigd door stormfly op 15-05-2019 14:29]

• stormfly
Dit is mijn slechtste gelegen paneel op west, ik heb vanaf 19u schaduw op een aantal panelen.

W op 13 graden Panasonic HIT330N

ZW Op 33 graden Sunpower 350wp

OW op 13 graden Cell 325wp-halfcell

[Voor 44% gewijzigd door stormfly op 15-05-2019 14:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hier de gevraagde grafiek van de 13e..

Ik zie jouw grafieken en zie inderdaad duidelijk minder afplattingen. De jouwe gaan door tot ook een veel hoger voltage. Maar ik snap nog steeds niet hoe ik de mijne moet interpreteren. Wat doet zo'n optimizer precies? Voltage genereren bij een in de schaduw valland paneel zodat je string voltage gelijk blijft? Zal vat een hele domme vraag zijn, maar probeer dit zaakje in korte tijd te doorgronden haha

Zouden extra panelen iets aan deze grafiek gaan wijzigen? Nee toch? Ik neem aan dat de reactie per optimizer gelijk blijft?

edit, zal zelf ook even wat meer lezen over de werking van optimizers.
https://aliusenergy.nl/solarp/solaredge/werkingsprincipe

edit2, volgens mij ben ik een stukje verder..

Als er panelen in de schaduw komen te liggen zal het totale vermogen zakken en zullen de optimizers van de nog in de zon liggende panelen de spanning verhogen? Zodat de ingangsspanning van de omvormer zelf ten aller tijde gewoon 350v blijft?

Met andere woorden, de afgeplatte stukken die ik zie komen uit de in de zon liggende panelen en kunnen dus niet verder omhoog gekrikt worden en dus presteert de string niet optimaal?

Dus... als ik een paar panelen bijplaats die ook voltage genereren in dezelfde string zullen de optimizers minder werk hoeven te verrichten en dus minder snel aan hun Max voltage komen? Of er hadden p404 optimizers in gemoeten zodat er meer voltage te winnen valt.

Begrijp ik dat nu goed?

In dat geval moet ik als de sodemieter een paar panelen bij plaatsen ofzo, want ik heb een aardige bak aan afgeplatte stukken in de grafiek, wat dus niet optimaal presterende panelen zijn op dat moment.. 8)7

[Voor 58% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2019 15:41]

• stormfly
<knip> te snel geschreven bovenstaande uitleg is beter👍

[Voor 94% gewijzigd door stormfly op 16-05-2019 18:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Japie.G

[Afbeelding]

Best wel weer een ernstig geval dit. Gelukkig vind jij dit topic, hoeveel andere eigenaren weten van niets?

s'middags op een mooie wolkenloze dag mis je +/- 2 kWh per dag
En sochtends ook nog zeker 0.5 kWh

3 panelen erbij op zowel oost als west zou het best zijn. p404's zouden ook helpen. Maar verhelpen het probleem niet volledig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
ter info: ik ben de schaduw kwijt op mijn zijdak, passeert net onder de hoek van laatste panel in de rij op schuine dak.

De optimizers van shuine dak clippen nu niet meer op 60 volt, maar staan rond de 50 volt nu.
Heb goed 40 watt meer per paneel op dat dakvlak, maar de hoek van de zon is ook anders nu natuurlijk.

We hebben alleen wat wolken gehad, dus erg mooi vergelijk met 10 April is het niet.

Wat me ook opvalt is dat als ik de spanning per paneel opvraag 4 van mijn Noord/oost gerichte panelen veel hoger is dan al de andere panelen in de ochtend.
Dus 19 panelen rond de Vmpp waarde (56 en 58 volt) en 4 stuks op 64 volt. Dit is tussen 06:15 en 07:00 waarna ze weer op de Vmpp waarde gaan zitten.
Van de zuid/west panelen zitten er ook een paar dik onder de Vmpp spanning van 25-30 volt

Zal wel te maken hebben met opstarten van het SE system bij net genoeg/net niet genoeg licht waarna het stabiliseert.

edit: als ik dat voor 10 April controleer zie ik dat ook waar de optimizer clippen de paneel spanning ook buiten de Vmpp zit compleet.
Dat kan op zich niet goed zijn voor vermogen te generen. De Voc is toch meer de kortsluit spanning.

[Voor 117% gewijzigd door jacovn op 15-05-2019 18:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 12:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@jacovn Optimizer spanning is onafhankelijk van de paneel spanning.. Die kun je ook uitlezen.

Een hogere optimizer spanning dan de rest betekent dat dit paneel meer vermogen levert dan de rest.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@jacovn

Als een optimizer clipt kan die zn vermogen niet kwijt, dus dan moet er ook minder vermogen in.
Dat regelt de optimizer door een ander DC voltage dan optimaal te regelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
busscherski schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:43:
@jacovn

Als een optimizer clipt kan die zn vermogen niet kwijt, dus dan moet er ook minder vermogen in.
Dat regelt de optimizer door een ander DC voltage dan optimaal te regelen.
Dus daar zit hem het vermogen verlies dan in. De mpp tracker verschuift zijn regelpunt zo dat het weer werkt, maar dat is lang niet optimaal.

De conclusie mag dan inderdaad wel voorzichtig zijn dat als je bij SolarEdge het voltage van de optmizer op maximaal ziet staan er verlies in het systeem zit.

Ik zie nu toch rond 18:00 snel 40 watt meer op de Sunpower panelen waarvan de optimizers niet meer clippen.
Of ik nu veel opbrengst verlies weet ik niet, de clipping was op 10 april 2 uur lang, maar het is niet zeker of daar ook die 40 watt zou zijn geweest.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BartS12
@Japie.G
Ik zie jouw grafieken en zie inderdaad duidelijk minder afplattingen. De jouwe gaan door tot ook een veel hoger voltage. Maar ik snap nog steeds niet hoe ik de mijne moet interpreteren. Wat doet zo'n optimizer precies? Voltage genereren bij een in de schaduw valland paneel zodat je string voltage gelijk blijft? Zal vat een hele domme vraag zijn, maar probeer dit zaakje in korte tijd te doorgronden haha
Mijn uitleg over de optimizers is als volgt. Omdat de stroom door je hele string hetzelfde is (want, in serie), maar ze niet allemaal altijd hetzelfde vermogen leveren (want, voornamelijk schaduw, en hoek van het paneel verschillen) moet de spanning per 'paneel' varieren - en daar zorgt de optimizer voor.

Daarbij zijn er een aantal randvoorwaarden. Twee belangrijke:
- Elk type optimizer kan maar tot een bepaalde spanning omhoog. 60V (oa de p370), of 85V (oa P404)
- De totale spanning van alle optimizers opgeteld moet de spanning halen de je omvormer nodig heeft (bv 370V, of 750 voor sommige 3-fase omvormers).

Welnu, als je een aantal panelen in de schaduw hebt, die (zeg) maar 40W leveren, en een aantal in de zon die (zeg) 240W leveren, moet dus de spanning uit de optimizers een factor 6 uit elkaar liggen. Heel hoog voor de zon-panelen, laag voor de schaduw.

Rekenvoorbeeld:
4 panelen in de zon; leveren (in principe, zeg) 240 W: met een P370 --> optimizer maakt 60 V (de maximale spanning) en 4A
4 panelen in de schaduw, leveren (zeg) 40W, met ook 4A (want, in serie), is de spanning dus 10V
Nu is de totale spanning over keten dus 4*60+4*10 = 280V, en dat is gewoon te weinig voor je omvormer om te werken.

Met andere woorden, dit theoretische voorbeeld kan dus eigenlijk niet voorkomen. De spanning uit de 'zon panelen cq optimers' zou nog hoger moeten worden; en dat kan met een P404 optimizer.

Wat er in praktijk zal gebeuren, is iets anders. Om de benodigde 370V te halen voor je omvormer, heb je dus ~4*60V + 4* 32.5V nodig. Die 32.5V uit de 'schaduw panelen' (op 40W) vertaalt zich naar een stroom van ~1.3A, en DUS wordt het vermogen uit de zon panelen beperkt tot 1.3A*60V = 78W. Jammer maar helaas van de 240W die er theoretisch uit te halen valt.

Conclusie van dit verhaal: zodra je optimizers tegen hun bovengrens aanlopen (of dit nou 60V of 85V is), verlies je ergens vermogen, dat je er met een andere optimizer, of meer panelen, wel uitgehaald zou hebben!

• Rouske
stormfly schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:36:
Hele korte reactie want ik moet weg ;-) je doorgrond het. Het vast gegeven is dat de string spanning 380volt moet zijn. Jouw optimizers geven maximaal 60v je kan zo uitrekenen hoeveel panelen je nodig hebt.

Doordat de zon draait geeft elk paneel, als je meerdere dakvlakken hebt, op een ander moment een piek. Een optimizer zakt naar 4-10 volt als hij in "doorlaat" modus is, dan zijn er andere panelen die vol presteren en hij laat de stroom door. De panelen en optimizers welke vol presteren zullen het optimum zoeken in de spanning.

Wat jij hebt is dat er rond 15u te weinig panelen zijn om de 380v (HD omvormer) te garanderen, de andere gaan in doorlaat modus. Een paar panelen bijplaatsen op de zonkant rond 15u is zeker een oplossing. Ik hoorde je over oost praten, mijn panelen op oost 120gr zijn de toppers van mijn installatie.

Ik heb 6 panelen op oost, 2 op dakkapel 4 op garage 120gr. Dan nog 4 panelen op de pannen op 210gr en dan nog 2 panelen op west 300gr. De panelen op oost hebben geheel geen schaduw en de panelen op ZW op de pannen vanaf 19u. Allemaal met de P404.

Inderdaad een keuze welke je hebt. Je zou met de P404 wat rek krijgen als je dat kosteloos onder garantie kan doen. Maar als je toch al overuitbreiding nadacht kan je dat ook doen.
Vreemde uitleg, want "doorlaat modus" :? 8)7 en dan 4-10V leveren, waarom dan spanning leveren als die in "doorlaat" staat.

De uitleg van @BartS12 is beter.

@Japie.G Andere optimizers (85V versie) laten plaatsen of uitbreiden, maar dan wel uitbreiden met panelen die dezelfde kant op kijken, als je een nieuwe richting gaat toevoegen wordt het wellicht er misschien nog slechter mee. Maar er zijn nog geen aantallen genoemd voor uitbreding in welke oriëntatie. Ik zou het eerst in de SE site Designer tool stoppen.

• jacovn
Wat ik wil past niet eens goed in de designer.
2 panelen erbij mag het p500 blijven. 8 panelen erbij en hij maakt er p505 van.
Er komen dan 2 blokken van 4 panelen waarvan 1 met afwijkende orientatie. Wel zal die orientatie bij opstarten in zonlicht staan, enkel andere hoek op paneel.

edit: werkt wel als ik de overbooking naar 130% zet. Het is 128.19% STC als ik uitbreid, en de setting stond lager. Maar hij mag voor zover ik weet 135% zijn.

[Voor 22% gewijzigd door jacovn op 17-05-2019 09:13]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rouske schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Vreemde uitleg, want "doorlaat modus" :? 8)7 en dan 4-10V leveren, waarom dan spanning leveren als die in "doorlaat" staat.

De uitleg van @BartS12 is beter.

@Japie.G Andere optimizers (85V versie) laten plaatsen of uitbreiden, maar dan wel uitbreiden met panelen die dezelfde kant op kijken, als je een nieuwe richting gaat toevoegen wordt het wellicht er misschien nog slechter mee. Maar er zijn nog geen aantallen genoemd voor uitbreding in welke oriëntatie. Ik zou het eerst in de SE site Designer tool stoppen.
Ik zal dit weekend de situatie eens goed in kaart brengen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 10:04
Hier nog een voorbeeldje van hoe het niet moet.
8x320w oost, 8x320w west 45graden..
op een 3 fase omvormer

delen nl

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Rouske
Nock372 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:17:
op een 3 fase omvormer
[Afbeelding]
delen nl
Wat een drama!! 7(8)7
Alleen tussen 12:30 en 15:00 werkt dat goed... :N
3-fase omvormer vervangen door 1-fase.

[Voor 11% gewijzigd door Rouske op 16-05-2019 22:09]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• vb2000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 10:38
vb2000 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:13:
Ik zit nu helaas in een soortgelijke situatie, Ik heb sinds eind februari de volgende installatie, dit geheel laten installeren door een partij die dit al jaren doet.

Solaredge 8k 3-fase, zou 5k moeten zijn maar is foutief geplaatst en nooit vervangen
8 x Trina 300wp op het zuid-oosten
10 x Trina 300wp op het westen
P370 optimizers

Ik merk nu het volgende, tot een uur of 12:00 blijft het vermogen op zo'n 500 watt hangen, daarna schiet het snel omhoog. Zie dit voorbeeld van 19 april:

[Afbeelding]

De spanning van de optimizers ziet er dan als volgt uit:

[Afbeelding]

Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties

- Laten vervangen van de omvormer voor een 1-fase SE4000H, volgens mij is SE5000H niet mogelijk vanwege 3x25A aansluiting, klopt dit?
- Plaatsen van 1 extra 300wp paneel op het platte dak en vervangen van alle P370 optimizers naar P405 zodat het aanwezige voltage op het platte dak net voldoende zal zijn om rond de 750 volt te komen

Ik hoor graag jullie ideeën / adviezen
Even een update van mijn kant, op 30 april is mijn 3-fase omvormer vervangen voor een SE4000H. Ondanks dat de dag erna nogal bewolkt was, was de verbetering goed te zien. Het vermogen werd veel eerder opgebouwd en ik haalde pieken die ik niet eerder gehaald had.

Hierbij waar plaatjes van 15 mei.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartS12
op een 3 fase omvormer
Dit is inderdaad wel heel erg zonde.... Hier worden echt maar zeer matig gebruik gemaakt van het potentieel dat de panelen wel hebben. Nogal een crappy design. Precies zoals ik al op pagina 1 van deze thread zei: leuk systeem dat SolarEdge, maar als er door een design fout / vergissing / onkunde bij de installateur een slechte combi van panelen, omvormer en optimizers wordt gekozen, mis je heel veel opbrengst.

In dit geval lijkt het alsof er misschien twee oplossingen zijn. Inderdaad naar een 1-fase omvormer (die aan een veel lagere spanning genoeg heeft; dus 'hoeven' de optimizers helemaal niet te clippen op 60). Of, alternatief, alle optimizers vervangen door versies die wel 85V halen. Dat is mogelijk goedkoper, of makkelijker te realiseren (of uit te onderhandelen met de installateur die voor deze 'vergissing' verantwoordelijk is.

/nog even de getalsmatige onderbouwing. Met 8 panelen @ 85V zit je al aan 680V, daar moeten de andere 8 panelen nog 70V aan toe voegen, dat is ~9V per paneel. Op die manier kunnen je 'zonkant' panelen toch mooi (85/9) = 9.5x zoveel vermogen leveren als de schaduw kant. Stel de schaduwkant levert ~20W, dan krijg je in de nieuwe situatie 190W van de zonkant. Vergelijk dat maar met de huidige situatie (60V/35V) = ~1.8x , oftewel slechts 36W uit je zonpanelen.... Auch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
@vb2000 kijk, dat ziet er stukken beter uit! d:)b

@BartS12 ik ben het niet met je eens dat er 2 oplossingen zijn in het voorbeeld van @Nock372
Oost heeft rond deze tijd de zon vlak op de panelen staan rond 9:00 en dat is in het midden van die afvlakking op 60V.
En dan kan je met de 320Wp panelen dus max 190W halen..... 8)7
Lijkt mij nog steeds niet de meest ideale oplossing

Met jouw aanname dat de schaduw kant nog 20W doet, zal met de huidige optimizers en een 1-fase omvormer gewoon de max van de zonkant gehaald kunnen worden (320W) en dan komen de optimizers niet boven de 45V uit.

Je zou dan zelfs naar 2 stringen kunnen gaan, zodat de beide dakvlakken elkaar niet meer beinvloeden, maar dan moet er weer iemand het dak op, wisselen van de omvormer lijkt mij toch echt stukken sneller/goedkoper in dit geval.

[Voor 3% gewijzigd door Rouske op 17-05-2019 13:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nock372
@Rouske @BartS12

Was toevallig bij deze klant. En zag dat er iets niet klopte,
Klant wist van niets. Installateur ondertussen failliet door cowboypraktijken.

Klant is aan het kijken voor een warmtepomp te plaatsen. Heeft nu vloerverwarming met stookolieketel van 30 jaar oud.

8panelen bij aan elke kant. Nu even iemand zoeken die het dak op wilt voor hem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
Nock372 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:15:
@Rouske @BartS12

Was toevallig bij deze klant. En zag dat er iets niet klopte,
Klant wist van niets. Installateur ondertussen failliet door cowboypraktijken.

Klant is aan het kijken voor een warmtepomp te plaatsen. Heeft nu vloerverwarming met stookolieketel van 30 jaar oud.

8panelen bij aan elke kant. Nu even iemand zoeken die het dak op wilt voor hem.
Om wat te doen op het dak? Zie mijn post hiervoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nock372
Rouske schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Om wat te doen op het dak? Zie mijn post hiervoor.
8 panelen aan elke kant bij plaatsen. Zo kom
Je op 16 panelen aan elke kant. En is het probleem ook opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartS12
@BartS12 ik ben het niet met je eens dat er 2 oplossingen zijn in het voorbeeld van @Nock372
Oost heeft rond deze tijd de zon vlak op de panelen staan rond 9:00 en dat is in het midden van die afvlakking op 60V.
En dan kan je met de 320Wp panelen dus max 190W halen..... 8)7
Lijkt mij nog steeds niet de meest ideale oplossing
Klopt. Het is -puur gekeken naar totale opbrengst - waarschijnlijk niet de meest ideale oplossing. Maar het hangt af van wat aannames (zie hieronder), en natuurlijk ook van de vraag 'wat kosten beide oplossingen'. Nieuwe optimizers is mogeljk (een stuk) goedkoper dan een nieuwe omvormer.
Met jouw aanname dat de schaduw kant nog 20W doet, zal met de huidige optimizers en een 1-fase omvormer gewoon de max van de zonkant gehaald kunnen worden (320W) en dan komen de optimizers niet boven de 45V uit.
Eens. Dus deze keuze zorgt er in ieder geval voor dat 'alle vermogen' dat van de panelen komt, ook gebruikt wordt. Maar we weten nog niet hoe nauwkeurig mijn aannames waren; als de west-kant in de morgen b.v. 30W doet in plaats van 20W, dan levert de oostkant op dat moment (maximaal) ~295W. De kans is groot dat je dat sowieso niet haalt (want, niet exact loodrecht inval, temperatuur van je paneel, klein wolkje, etc etc).

En als je dan toch nog kortstondig je optimizers ziet clippen op 85V, dan duurt dat veel korter; en is het effectieve verlies ook veel kleiner dan in de huidige situatie.

Neemt allemaal niet weg dat 16 panelen extra plaatsen, natuurlijk de mooiste oplossing is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vb2000 voor de context, de twee grafieken in één:
voor-na
Er zit natuurlijk wel een maand verschil in, maar toch lijkt het me de moeite waard :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
Nock372 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:20:
[...]

8 panelen aan elke kant bij plaatsen. Zo kom
Je op 16 panelen aan elke kant. En is het probleem ook opgelost.
ahhhh, ja dat is helemaal het beste (y) Vol dat dak :Y

B) Ik lees jouw voorgaande post nog eens en ik had er helemaal overheen gelezen (stond er al) :$

[Voor 15% gewijzigd door Rouske op 17-05-2019 14:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nock372

Gevalletje net net net,

straat verder, zelfde installateur....
6 panelen oost, 6 panelen west

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 12:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zijn dit geen p404s?

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 21:43
Edit: Opgelost

[Voor 95% gewijzigd door ptrv op 22-05-2019 17:43]

• Moderntimes
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-03-2022
Solar edge optimizers , garantie 25 jaar maar leverancier failliet. geen garantie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
Moderntimes schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:22:
Solar edge optimizers , garantie 25 jaar maar leverancier failliet. geen garantie
Nee hoor dan regelt SE een andere partij voor je. Garantie komt vanuit SE niet vanuit de leverancier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over SolarEdge omvormers en optimizers:
Ik heb een verschil van mening met een adviseur over de dimensionering van de omvormer.
Het gaat over een opstelling van 15x 300Wp panelen. De ligging van het dak is ZuidZuidOost met een dakhelling van 30 graden. Vanaf ca. 16.00 uur is er schaduwwerking van een schoorsteen. Die schaduw raakt hooguit twee panelen. Ik ben zelf uitgegaan van een SolarEdge 1 fase omvormer SE5000H. De adviseur heeft een voorkeur voor de SolarEdge 1 fase omvormer SE3680H.

De motivatie van de adviseur: een omvormer met hoge capaciteit heeft een veel later opstartmoment in vergelijking met een omvormer met een kleinere capaciteit. Daardoor verlies je gedurende een jaar veel productiecapaciteit, omdat de productie op mindere dagen of vroege tijdstippen niet wordt doorgegeven. De piekmomenten van productie boven 3680W zijn in Nederland schaars en wegen niet op tegen het productieverlies dat door het jaar heen optreedt omdat de opstartspanning van de zware omvormer niet wordt bereikt. Een kleinere omvormer springt veel eerder aan.

Ik stel dat de optimizers van SolarEdge (P300) er juist voor zorgen dat de door de omvormer benodigde spanning altijd wordt bereikt, mits er een minimaal aantal panelen productief is (7). Dat minimale aantal is in mijn geval vanwege de kleine schaduwwerking (2 van de 15 panelen) gegarandeerd.
Daarnaast is er bij de 1 fase omvormers van SolarEdge geen verschil in de nominale spanning tussen de “grote” en “kleine” modellen (380V).

Wat mij betreft is het enige verschil dat nog overblijft het prijsverschil van ca. 110 euro tussen de twee modellen. Jullie mening?

XC40 P8 MY20 19" - XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
@Claude Je installateur / adviseur kraamt onzin uit, SolarEdge werkt met een vaste DC spanning, deze spanning is voor alle 1 fase modellen hetzelfde. Een grotere omvormer zal niet later opstarten en een kleine omvormer ook zeker niet eerder.
Zodra de optimizers de benodigde spanning kunnen aanleveren zal de omvormer opstarten.
Een 3680 zal misschien een klein beetje aftoppen, als je de meerprijs ervoor over hebt kun je de 5000 kiezen, ik betwijfel alleen of je die € 110,- ermee terug gaat verdienen.

Een ander alternatief, plaats 2 Tigo optimizers achter de panelen welke last hebben van schaduw, dit in combinatie met een normale string omvormer brengt een leuke besparing met zich mee.

[Voor 14% gewijzigd door 205Gutmann op 19-06-2019 20:24]

• stormfly
@Claude nou wat hij uitspreekt klopt voor reguliere string omvormers hoe groter het model hoe hoger de startspanning. Jij hebt het bij het rechte eind aangaande de optimizers welke zorgen dat de juiste spanning behaald wordt, dat staat los van de omvormer.

Wat de beste man misschien bedoelde is dat een grafiek hebt waarbij een omvormer, op basis van de gebruikte componenten, het meest efficient is. Dat moment ligt bij kleine omvormers eerder, als je dan idd de waarheid dat meeneemt dat 4500wp niet vaak gehaald wordt, zal rond de 4000 liggen op blauwe dagen.

Dan hebben jullie beide gelijk;-)

3680H 99% efficient bij 900watt
5000H 99% efficient bij 1100watt.
https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf

• Rouske
@Claude de oude offline SolarEdge Site Designer stelt een SE4000H voor.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bedankt voor de bevestiging, dat bij SolarEdge met optimizers en voldoende productieve panelen het opstarten bij alle omvormers even snel verloopt. Dat is inherent aan de gekozen systematiek van de leverancier.

@stormfly Bedankt voor de link.
Uit de grafieken blijkt de SE5000H bij 900watt inderdaad "slechts" 98,9% efficiënt, terwijl de SE3680H dan de 99% lijn bereikt. Ik denk dat ik dat verschil maar voor lief neem.

XC40 P8 MY20 19" - XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-03 10:08
Op verzoek van @Rouske hierbij de gegevens t.b.v. een oorzaakvinding van de teleurstellende opbrengsten van onze afgelopen donderdag in gebruik genomen installatie.

27 x SunPower Maxeon 3 390wp (10.53 kWp)
27 x SolarEdge P500 optimizers
Solaredge SE9K-RW0TEBNN4

Boxtel Noord
Platdak constructie 140° ZO, helling 15° middels gesloten FlatFix Fusion
String 1 - 14 panelen
String 2 - 13 panelen

Productievergelijk 2 panelen uit 2 strings met dezelfde zonlicht opvang (zelfde dakvlak en geen schaduw)
23-6 08.00 uur 10.00 uur 13.00 uur 16.00 uur 19.00 uur
Paneel 1 83.29 W 223.93 W 305.27 W 217.14 W 66.07 W
Paneel 2 16.11 W 26.77 W 302.07 W 98.15 W 58.56 W

24-6 08.00 uur 10.00 uur 13.00 uur 16.00 uur 19.00 uur
Paneel 1 82.37 W 215.66 W 298.21 W 264.65 W 45.22 W
Paneel 2 14.39 W 27.47 W 292.76 W 88.89 W 34.15 W

25-6 08.00 uur 10.00 uur 13.00 uur 16.00 uur 19.00 uur
Paneel 1 67.52 W 208.12 W 280.92 W 223.31 W 38.26 W
Paneel 2 42.22 W 35.71 W 275.88 W 90.77 W 31.31 W

Opvallend, wanneer de zon het hoogste punt bereikt 13.00 loopt de productie van de panelen aardig gelijk.

Daaraan toevoegend, voor alle string 1 panelen HOGE PRODUCTIE, voor string 2 panelen LAGE PRODUCTIE, onderling binnen string kleine niet noemenswaardige verschillen.

PV-Output

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rouske
@dukeenvana alle 27 panelen staan op ZO onder 15°, waarom hebben ze er dan 2 stringen van gemaakt?

Je hebt dan nu 2x een + en 2x een - kabel bij de omvormer?
De optimizer datasheet zegt voor p500 i.c.m. 3-fase minimaal 16 optimizers per string! (onderaan de sheet).

Dus als je nu een string van 13 en een string van 14 op de omvormer aangesloten hebt zitten is dat niet volgens de SolarEdge specificaties.... |:(

• dukeenvana
Rouske schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:04:
@dukeenvana alle 27 panelen staan op ZO onder 15°, waarom hebben ze er dan 2 stringen van gemaakt?
correct, allen in een zelfde hoek en richting, waarom 2 stringen dat weet ik niet, ik ben geen PV-architect.
Je hebt dan nu 2x een + en 2x een - kabel bij de omvormer?
correct
De optimizer datasheet zegt voor p500 i.c.m. 3-fase minimaal 16 optimizers per string! (onderaan de sheet).
opgezocht en ga deze vraag voorleggen.
Dus als je nu een string van 13 en een string van 14 op de omvormer aangesloten hebt zitten is dat niet volgens de SolarEdge specificaties.... |:(
Super bedankt voor de uitleg. Hoop dat het geen strijd gaat worden.

PV-Output

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rouske
@dukeenvana
wat meer de technische details.
een 3-fase SE heeft 750V string spanning nodig
Een p500 doet max 60V output
string 1: 750/14=53,6V per optimizer
string 2: 750/13=57,7V per optimizer (aardig op de limiet)

Als er dan ook nog iets van schaduw is moeten de niet schaduw panelen/optimizers de ontbrekende spanning ophoesten en met zo weinig marge houdt dat al snel op.

Eenvoudigste fix is bij de omvormer de + kabel van de ene string en de - kabel van de andere string loshalen en aan elkaar koppelen en dan nog de + of - op de omvormer verplaatsen naar dezelfde set.

Dan krijg je 1 string met 27 optimizers, wat volgens de datasheet tot max 50 stuks mag en max 11.250W, aan beide voldoe je.

edit: Vraag meteen de volledige rechten, dan kan je ook de optimizer grafieken zien op laptop/pc die in dit topic voorbij komen.

[Voor 9% gewijzigd door Rouske op 26-06-2019 14:56]

• dukeenvana
@Rouske wat een uitleg, SUPER bedankt. Ondertussen jouw advies opgevolgd en de stringen samengebonden naar 1. Optimizers weer gepaird en opgestart.
De nieuwe gegevens zien er belovend uit. Nu afwachten wat de productie laat zien wanneer de zon over het hoogtepunt van de dag is.

Optimizer spanning is nu overal gelijk.
De installateur zegt dat de volledige rechten niet kan geven omdat ik volgens hem dan ook in andere installaties kan. ??
Zelf was ik er al achter gekomen dat ik ook via het ip-adres in onze omvormer kan komen.
Voordat ik daar aan ga knoeien, (liever niet) http://192.168.10.56/#/commissioning geeft mij toegang tot de omvormer.

Kan ik daar de weg naar de grafieken vinden?

PV-Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
dukeenvana schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:22:
@Rouske wat een uitleg, SUPER bedankt. Ondertussen jouw advies opgevolgd en de stringen samengebonden naar 1. Optimizers weer gepaird en opgestart.
De nieuwe gegevens zien er belovend uit. Nu afwachten wat de productie laat zien wanneer de zon over het hoogtepunt van de dag is.

[...]

Zelf was ik er al achter gekomen dat ik ook via het ip-adres in onze omvormer kan komen.
Voordat ik daar aan ga knoeien, (liever niet) http://192.168.10.56/#/commissioning geeft mij toegang tot de omvormer.

Niet tot optimizer grafieken. Je hebt een site owner rol en dan heb je wat je wilt. En dan kan je nog niet bij de installateur zijn andere klanten. Kan de SE helpdesk ook voor je instellen.

• dukeenvana
stormfly schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Niet tot optimizer grafieken. Je hebt een site owner rol en dan heb je wat je wilt. En dan kan je nog niet bij de installateur zijn andere klanten. Kan de SE helpdesk ook voor je instellen.
Mijn installateur blijft volharden dat hij mij geen toegang geeft tot de site. Ik heb een supp. ticket geopend.

Dank voor de aanwijzing.

PV-Output

• Rouske
dukeenvana schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:22:

[...]

Dan heb jij zeker het nieuwe type zonder display, ik heb geen idee wat je dan allemaal lokaal op de omvormer kan bekijken via het IP-adres.

Hebben ze nog een reden gegeven waarom er 2 stringen van gemaakt zijn?
Moet je installateur alleen de configuratie van de 2 stringen op de monitoring portal nog even aanpassen naar 1 string.
Of heb je dit zonder overleg met de installateur gedaan en weten zij hier nog niet van en wil je eerst zien of dit een stuk beter werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
dukeenvana schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:28:
[...]

Mijn installateur blijft volharden dat hij mij geen toegang geeft tot de site. Ik heb een supp. ticket geopend.

Dank voor de aanwijzing.
Jeps die van mij ook, maar ik heb SE gebeld en gezegd "wie heeft dit betaald?" en ik hing op met een account. Het is verschrikkelijk hoe dicht ze het zetten en het bijzondere daarbij is dat alle installateurs nu druk zijn. Dus even een wijziging doorvoeren doen ze niet. En SE verwijst je naar de installateur.

Het is mooi spul, maar voor mensen met een IT achtergrond te dichtgetimmerd, achteraf wel jammer dat je ook niet de rechten over kunt nemen van je installateur.

Zou nog wel eens een leuke zijn voor de consumentenbond om uit te zoeken hoever ze je de rechten mogen ontnemen als je zelf de volledige installatie hebt betaald zonder huur component oid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 11:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mijn installateur vond het allang prima dat ik de registratie van omvormers en intekenen van de optimizers in de juiste layout zelf heb geregeld.

Toen hij klaar was had ik ook nog geen internet in m'n nieuwe woning maar heb sowieso van tevoren afgesproken dat ik het op m'n eigen account wilde.

En als de installateur er ooit bij zou moeten kan ik 'm altijd tijdelijk machtigen :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• dukeenvana
Rouske schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:56:
[...]

Dan heb jij zeker het nieuwe type zonder display, ik heb geen idee wat je dan allemaal lokaal op de omvormer kan bekijken via het IP-adres.
Correct, omvormer SE9K zonder display
Hebben ze nog een reden gegeven waarom er 2 stringen van gemaakt zijn?
Slechte smoes, het ontwerppakket zou dit hebben aangegeven.
Moet je installateur alleen de configuratie van de 2 stringen op de monitoring portal nog even aanpassen naar 1 string.
Ik zal deze vraag stellen, dank voor de tip.
Of heb je dit zonder overleg met de installateur gedaan en weten zij hier nog niet van en wil je eerst zien of dit een stuk beter werkt.
Installateur heeft de kabels aan elkaar gekoppeld, aangegeven dat ik het nu NIET fraai vind zoals de aansluitingen en kabels onder de omvormer hangen. Daarnaast de vraag gesteld inzake rendementswijziging daar de de stroomlijn nu in eens veel (2x) langer is geworden.
Lengte=Weerstand=Rendement
P500, max 80V ingang, max 60V uitgang
P505, max 83V ingang, max 85V uitgang
Wat bedoelde je hier mee? Of lees ik toch een suggestie dat de verkeerde optimizer is gebruikt?

Samenvattend, een zware onvoldoende voor het totale project.

[Voor 7% gewijzigd door dukeenvana op 27-06-2019 11:46]

PV-Output

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:58
@dukeenvana waar zie jij de actuele productie (W) van je panelen? Als ik op mijn SE monitoring kijk zie ik alleen het cumulatieve vermogen (energie, kWh). Ben wel erg benieuwd want ik wil ook wel kijken wat het instantane effect van schaduw op één paneel is.

Edit: één manier al gevonden, rechtermuis op het paneel. Wel ff doorklikken zo :)
Helaas heb ik alleen monitoring via SE portaal, vond het afvangen van de keys wat veel rompslomp.

[Voor 27% gewijzigd door Wiley99 op 27-06-2019 12:43]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• dukeenvana
Wiley99 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:35:
@dukeenvana waar zie jij de actuele productie (W) van je panelen?........
Wanneer je de CTRL toets ingedrukt houdt en vervolgens op een paneel kun je verschillende panelen met elkaar vergelijken. Er verschijnt een oranje kader om de geselecteerde panelen, vervolgens rechter-muistoets INFO.

PV-Output

• Rouske
@dukeenvana
Ze kunnen de string indeling ook vast wel op het dak aanpassen en dan kan er 1 set kabels naar de omvormer weg, maar bij de omvormer was dit het eenvoudigst.
P500, max 80V ingang, max 60V uitgang
P505, max 83V ingang, max 85V uitgang
Wat bedoelde je hier mee? Of lees ik toch een suggestie dat de verkeerde optimizer is gebruikt?
Dat was een reactie op
P500 is toch 80V?
Het is prima zo met 27x p500 in 1 string.
De offline SE design tool stelt dat zelf ook voor.

@Wiley99 meer rechten vragen op de portal, zie Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar
Dan kan je die gegevens van de optimizers in grafieken terugzien en niet alleen op het moment dat je op die info knop klikt.

[Voor 6% gewijzigd door Rouske op 27-06-2019 16:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukeenvana
Ik heb twijfels over de veiligheid, aansluitingen en opbrengsten van onze PV-installatie.
Wie heeft ervaring met onafhankelijke inspectie en is bereid om zijn/haar ervaring te delen?

woonomg. brabant-NO

PV-Output

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
Met elkaar zit hier heel wat ervaring. Ik zou zeggen maak een paar foto's, deel die hier inclusief de technische details en de opbrengst van een vol jaar en je bent een stuk wijzer

[Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 02-07-2019 09:22]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukeenvana
hesselbeertje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:20:
Met elkaar zit hier heel wat ervaring. ......
OK dat ga ik doen, installatie is nu 1,5 week in gebruik.
Heb in de tussentijd contact opgenomen met een bedrijf wat zich heeft gespecialiseerd in PV-inspecties.

PV-Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
Wat zijn je twijfels? De opbrengst na 10 dagen kun je sowieso nog niet veel van zeggen, of het moet al extreem slecht zijn.

Als ik je PV output link bekijk, zie ik niks vreemds. Pieken tot bijna STC, en op 26 juni een mooie parabool.

[Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 02-07-2019 21:06]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
dukeenvana schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:58:
[...]

OK dat ga ik doen, installatie is nu 1,5 week in gebruik.
Heb in de tussentijd contact opgenomen met een bedrijf wat zich heeft gespecialiseerd in PV-inspecties.
Laat je geen geld uit de zak kloppen. Als je nagaat dat gecertifieerde installateurs zelfs grove fouten maken. Dan ben ik benieuwd of een PV-inspectie club kan doorgronden wat wij in dit topic naar boven hebben gehaald. Er zit veel kennis hier 8)

Ik zou hier starten met delen van info, je kan ook post maken voor members-only en/of ze na beantwoording weer deleten.

• jacovn
stormfly schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:23:
[...]
Jeps die van mij ook, maar ik heb SE gebeld en gezegd "wie heeft dit betaald?" en ik hing op met een account. Het is verschrikkelijk hoe dicht ze het zetten en het bijzondere daarbij is dat alle installateurs nu druk zijn. Dus even een wijziging doorvoeren doen ze niet. En SE verwijst je naar de installateur.
Wij hebben toch dezelfde instalatuer ?
Hier was het geen probleem om meer rechten te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
jacovn schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 05:51:
[...]

Wij hebben toch dezelfde instalatuer ?
Hier was het geen probleem om meer rechten te krijgen.
Dan heeft hij gelukkig nieuwe inzichten gekregen, hij had toen een grote zorg dat ik al zijn klanten zou kunnen zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartS12
Recent heb ik dezelfde discussie gehad met mijn installateur. Na initiele 'weigering' ging hij overstag, nadat ik de volgende email wisseling had met Solaredge support:
Beste Solaredge,

graag zou ik toegang hebben tot de informatie onder de tabbladen 'charts', 'reports', en 'alerts'. Deze zijn nu voor mij nog niet beschikbaar.

Echter, mijn leverancier kan (of wil) dit niet; met als argument dat ik dan de mogelijkheid zou hebben om de instellingen zodanig te wijzigen, dat eea niet meer correct werkt.

Dit verbaast mij. Ten eerste omdat kennelijk andere leveranciers deze rechten wel toe kennen. Ten tweede omdat ik via jullie website begrijp dat er verschillende niveau's van toegang zijn (Account Manager; Watcher; Engineer; en Viewer), waarbij alleen het hoogste niveau (Manager) daadwerkelijke 'admin' rechten heeft om zaken aan te passen.

Mijn verzoek is toegang tot 'Account Engineer' niveau, waarmee ik volgens mij alleen lees rechten heb op die extra tabbladen.
En het antwoord was redeljk duidelijk:
Uw installateur behoud het recht om te bepalen hoeveel toegang hij aan zijn klanten verschaft.

Als uw installateur dit niet wil, is het mij niet toegestaan dit aan te passen.

U heeft echter wel gelijk dat wanneer zij u volledige toegang geven u nog steeds niet dezelfde rechten heeft als een installateur en u enkel info kan inlezen en niets kan aanpassen dat voor problemen zou kunnen zorgen.

Ik raad u aan deze email naar uw installateur door te sturen, mogelijk willen zij met mijn toezegging u wel volledige toegang geven.
Dat heb ik vervolgens gedaan, en een dag later was alles geregeld.
Hopelijk helpt deze reactie van SolarEdge om ook andere leveranciers te overtuigen dat er geen risico's zitten aan dit hogere level van toegang!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BartS12 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:16:
Recent heb ik dezelfde discussie gehad met mijn installateur. Na initiele 'weigering' ging hij overstag, nadat ik de volgende email wisseling had met Solaredge support:

[...]

En het antwoord was redeljk duidelijk:

[...]

Dat heb ik vervolgens gedaan, en een dag later was alles geregeld.
Hopelijk helpt deze reactie van SolarEdge om ook andere leveranciers te overtuigen dat er geen risico's zitten aan dit hogere level van toegang!
Toch blijf ik het van de zotte vinden dat ik niet in het systeem kan wat ik zelf heb aangeschaft!
Als het nou een huursysteem was, prima, maar dit gaat nergens over. Waarom zou de installateur daar nog iets over te zeggen hebben na het leggen?

Mis zelf ook nog een paar pagina's terwijl ik wel de admin pagina heb. Ook maar weer eens in de pen klimmen.

[Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2019 14:54]

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee