Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03-2020
Hallo,
Zoals zovelen (waarschijnlijk) ben ook ik bezig met mij te verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen. Nu kom ik voor mijzelf op een belangrijk keuzemoment: ga ik voor de Solar Edge 3000H met optimizers of voor Micro omvomers. Ik realiseer mij dat het een iets duurder is dan het andere, maar los daarvan wordt mij verteld dat SE in combinatie met panelen met dak oriëntaties (ZUID en ZUIDWEST) in één string niet mogelijk zou zijn. Aangezien ik niet tot het minimum aantal panelen per string zou komen (minimum 6 stuks) zou ik micro omvormers moeten gebruiken.
Wellicht dat jullie door ervaring mij kunnen helpen aan het juiste antwoord in deze. Dank alvast voor jullie reacties!
Groet, Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
Dat is juist. Er moeten er echt wel 6 per oriëntatie liggen anders werkt het niet.
Tenzij je 2 SE mini omvormers neemt. Maar dat maakt het ook niet goedkoper.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
Dankje No Hands. Maar wat gebeurt er (of niet) indien je er geen 6 hebt in dezelfde oriëntatie? Start dan het systeem niet op? Ohja, voor de beeldvorming: 5 panelen zuid en 4 panelen west.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat past zelfs op een normale stringomvormer met 2x mppt ingang

Enige voorwaarde is de "duurdere" 96 cell panasonic hit panelen met 59 Vmpp.
Maar het kan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:18
Je kunt toch ook alles in één string aansluiten middels Tigo's en dit dan op een normale string omvormer aansluiten?
Je moet alleen in de gaten houden dat je mppt vanaf circa 100 volt werkt.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
timmie50 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:59:
Dankje No Hands. Maar wat gebeurt er (of niet) indien je er geen 6 hebt in dezelfde oriëntatie? Start dan het systeem niet op? Ohja, voor de beeldvorming: 5 panelen zuid en 4 panelen west.
Ik denk dat het wel meevalt hoor. Je hebt 9 panelen, die doen allemaal mee. Als je de 85V-optimizers neemt (dus de P404, P405 of P505) dan gaat dat prima werken. Misschien dat je aan het begin/eind van de dag een half uurtje op de grens zit, maar dan houdt het ook wel op.

Ik heb zelf 8 panelen (4Oost + 4West) op een SE2200, dat werkt ook prima. Dat is dan wel de oude SE2200 die maar 350Volt nodig heeft. De HD-versies willen 375. Lijkt me met 9 panelen geen probleem.
- In de ochtend liggen zowel je zuid als je west-panelen niet in de zon en brengen dus allemaal ongeveer even veel op. Je omvormer zal daar prima mee kunnen starten.
- Komen de Zuid-panelen in de zon, dan kunnen die maximaal 5 * 85 = 425 Volt leveren, dat is ruim voldoende
- 's avonds liggen je West-panelen in de zon, die leveren dan maximaal 4*85 = 340 Volt leveren, maar dan heb je nog je 5 zuid-panelen die dan dus elk (375-340)/5 = 7 volt moeten leveren.

Kortom: Mits je de juist optimizers hebt is Solaredge hier een prima oplossing voor.

• timmie50
Bedankt OCA,
Hoeveel volt levert de P370 dan en wat zou het gevolg zijn indien deze optimizers zouden worden toegepast? Dat het systeem nog later pas zal opstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zie: https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
De P370 levert maximaal 60 Volt output.

Aangezien je geen panelen op Oost hebt maakt het voor opstarten niet uit: Alle 9 panelen liggen uit de zon en je omvormer start gewoon op.

Als je 5 panelen op Zuid in de zon liggen, dan leveren die maximaal 300Volt aan DC-spanning. De kans lijkt mij vrij groot dat je 4 panelen op West niet genoeg vermogen leveren todat ze ook zon krijgen. Dat betekent dat je zuid-panelen aftoppen totdat West erbij komt.
Net zo: Zodra zuid helemaal in de schaduw komt, gaat West aftoppen.

Kortom: In jouw opstelling heb je echt de 85V-output optimizers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 15:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

In de design tool krijg je een yield melding als dit het geval is.
Vraag om inzicht in de tool, is de yield minder dan een procent, dan maakt het dus allemaal geen verschil, is het heel veel meer dan wel. Hoeveel? Dat is allemaal beetje koffiedik kijken zonder heel veel gegevens te hebben.

Microomvormers hebben een iets lager rendement, maar zijn wel echt onafhankelijk. Bij gering prijsverschil is dit technisch gewoon 't mooist voor zo weinig panelen...

PVoutput

• timmie50
Hallo allemaal,
Inmiddels is het systeem aangebracht op ons dak, en ..... het werkt. Wat ik wel merk is dat de levering van energie dagelijks niet start vanaf 0 ,maar vanaf ca 80 volt. Is dit het gevolg van het toepassen van de P370 optimizers? En zou dat anders zijn waneer de 404 of 505 toegepast zou worden?
Groet, Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18
@timmie50 bedoel je ca. 370-380V stringspanning? Want dat is juist.
Anders beter uitleggen welke spanning je bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 15-11-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
@Rouske Dank voor je reactie. Wat ik aflees in mijn grafische weergave is dat wanner hij opstart, dit pas plaatsvindt vanaf ca 80 volt, terwijl ik andere grafische weergaves zie (niet van mijn systeem) waarbij het leveren direct vanaf 0 geschiedt. Mijn vraag is metname erop gericht om helderheid te krijgen of de P370 achteraf wel de juiste keuze is geweest of dat ik omwille van het eerder starten van opbrengsten niet beter had kunnen kiezen voor de 404 of 505.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@timmie50 Hij kan misschien wel opstarten bij de 80V die je ziet (begin logging?) maar de omvormer gaat pas leveren als de stringspanning 370-380V is.

Of heb je het over de optimizers, maar p370 zou dan max 60V zijn, als jij daar nu ~80V ziet heb jij geen p370 optimizers!

Of plaats hier dan het plaatje wat je ziet bijv. via https://www.mupload.nl/

[ Voor 44% gewijzigd door Rouske op 16-11-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
@Rouske

https://www.mupload.nl/img/l3wy5c1tb.53.48.png

Bijgevoegd de link naar de afbeelding. Weergave van vandaag. de eerder genoemde 80v is nu gezakt naar 40v. Ik schat in dat indien de ochtendzon sterker wordt (vanaf voorjaar) de 40v verder zal verlagen (denk ik). Eens?
Groet, Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@timmie50 dat is de vermogens grafiek W(att) en niet de spanning V(olt)....
Die grafiek is ook nog eens het gemiddelde van 15 minuten.

edit:
ik heb nu ook de rest van dit topic gelezen en vraag me af waarom er dan toch voor de p370 optimizers gekozen is terwijl ocaj in "Solar Edge en verschillende dak oriënta..."
toch duidelijk aangaf dat je echt de 85V optimizers moet gebruiken. 8)7

Wat ik verder nog mis is de dakhelling van de beide oriëntaties, maar het ligt er al op...

[ Voor 58% gewijzigd door Rouske op 17-11-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
Dankje @Rouske. Je begrijpt het al: je hebt te maken met een leek 😀!
Tja, ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Heb destijds 80 euro hogere offerte ontvangen, waarbij de 370 vervangen zijn in 404.
Maar, zeg ik het goed wanneer ik zeg dat door het toepassen van 404’s het systeem eerder zal opstarten dan bij toepassing van 370’s?
Opstelling: portrait, 5 op zuid en 3 op west: hoek 10 graden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
timmie50 schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:43:
Opstelling: portrait, 5 op zuid en 3 op west: hoek 10 graden.....
Een eerder bericht spak over 5 zuid en 4 west... welke aantallen zijn het :?
Maar beiden richtingen onder 10 graden op 2 platte daken?
Of heb je een foto(s) van het dak met de panelen er op.

Ja, met 85Vdc output optimizers ben je met een minder aantal eerder aan de 380Vdc t.o.v. de 60Vdc optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie50
@Rouske Typefout: 4 op west! Ik zal deze week even wat foto's maken en uploaden!
Pagina: 1