Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

NielsTn schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:16:
[...]

Dat ligt er aan: als de accu gehuurd wordt, is dat een zekerheid voor de huidige en nieuwe eigenaar.
Dat is dan ook iets dat je moet weten, of er nog huur bij komt kijken. Alleen Zoe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, leuke anecdote.

Dit zou overigens als ze een ICE zou hebben wellicht iemand zijn die perongeluk diesel in haar benzine auto gooit :+

En het went automatisch, alleen sommige mensen kunnen niet zo goed tegen verandering en vinden het fijn als alles bij het oude blijft. Vervelend voor haar dat ze niet gewoon naar de supercharger kon gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zekerheid bij een gehuurde accu is helaas ook betrekkelijk. Op goingelectric staat het bol van Zoe bezitters die nu al 6 maanden of langer op een vervanging staan te wachten en noodgedwongen in een ICE rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:23:
[...]

Dat is dan ook iets dat je moet weten, of er nog huur bij komt kijken. Alleen Zoe toch?
Bij Zoe van grofweg periode 2013-2015 is accu gehuurd. Ik meen na 2015 is de optie tot koop erbij gekomen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:46:
Die zekerheid bij een gehuurde accu is helaas ook betrekkelijk. Op goingelectric staat het bol van Zoe bezitters die nu al 6 maanden of langer op een vervanging staan te wachten en noodgedwongen in een ICE rondrijden.
Als er 3 met zoe klagen op 1 forum, maar er rijden er europees zeg 10.000 Zoe’s rond... hoe relevant is jouw ‘constatering’?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:55:
Wordt wel tijd dat de restcapaciteit / staat van de accu vermeld wordt, dat wil je echt wel weten bij een tweedehands EV.
Moet je wel weer een wagen hebben die het kan rapporteren. Vele wagens tonen je de SOH niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:55:
[...]

Als er 3 met zoe klagen op 1 forum, maar er rijden er europees zeg 10.000 Zoe’s rond... hoe relevant is jouw ‘constatering’?
Als die 3 allemaal 6 maanden wachten is het juist relevant. Accu’s worden niet beter, dus de kans dat je met een oudere Zoë gebruik moet maken van de Renault service wordt steeds groter. Bij het kopen van een nieuwe is het minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Blokker_1999 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:05:
[...]

Moet je wel weer een wagen hebben die het kan rapporteren. Vele wagens tonen je de SOH niet.
Veelal via OBD/OBD2 op te vragen. Je moet t wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Boomster schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:34:
Mijn budget zal rond de 15000 liggen.
Ik zie er voor dat budget minder dan een handvol:
https://www.gaspedaal.nl/renault/zoe?srt=pr-a&trefw=90

Heb je die 200 km elke dag nodig? Want in de winter moet je wel echt je snelheid aanpassen om dat bereik te halen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:00
Ik dacht: ik rijd per dag 140 km.
Met een range van 200km zal ik altijd uit kunnen. Laden op het werk is een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-10 10:29
Sinds je je zorgen maakt over accucapaciteit, Renault Zoë ZE40 met een 41kwh huuraccu.

Purmerend Bleeker heeft soms een paar Zoë r/q90 staan met grote huuraccu voor rond de 15k, vers geïmporteerd uit Frankrijk. Het is niet gegarandeerd voordeliger door de huuraccu in vergelijking met andere ev, maar als je je niet druk wilt maken over de gezondheid van je accu is er voorlopig niet veel keus.

Sidenote:
De zoe met grote accu uit het jaar 2017 kunnen een flaw hebben in het accupakket waardoor er een module vervangen moet worden. Hierdoor kun je paar maanden lang zitten wachten op een reserveaccu en tussentijds de huur van je accu lappen... tot zo ver zekerheid met de huuraccu

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 04-05-2019 21:42 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:27:
Haha, leuke anecdote.

Dit zou overigens als ze een ICE zou hebben wellicht iemand zijn die perongeluk diesel in haar benzine auto gooit :+

En het went automatisch, alleen sommige mensen kunnen niet zo goed tegen verandering en vinden het fijn als alles bij het oude blijft. Vervelend voor haar dat ze niet gewoon naar de supercharger kon gaan!
Ik kijk er een beetje vanuit ingenieursperspectief naartoe: het is wel echt sneu dat er geen duidelijke terugkoppeling is vanuit de techniek *wat* er nou fout gaat en wat er gedaan zou kunnen worden. Die onzekerheid is frustrerend; niet zozeer de techniek zelf. Zoals je zegt; aan veranderende techniek kun je wennen. Aan dingen die onverklaarbaar niet werken... niet. En als EV-evangelist en technieker is het frustrerend dat ik haar niet heb kunnen helpen en misschien het verkeerde advies heb gegeven (om naar de volgende lader te rijden).

Zij was trouwens echt geen verstokt ICE'er die niet kon wennen, dit was echt een gevalletje technical difficulties. IMO zijn dit dé casussen waarvan geleerd moet worden om elektrisch rijden echt vooruit te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34
mux schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:18:
[...]
Er stond een Model S 100D met twee dames erin die moesten laden om nog thuis te komen, want de resterende kilometers gingen toch wel een stuk harder achteruit dan zou moeten. Display zei 195Wh/km, ze reden met meewind dus ze moeten ook wel flink doorgetrapt hebben.
195Wh/km is voor een Model S op de snelweg vrij netjes al zou het met meewind wellicht lager kunnen. Ik zit gemiddeld op 210 Wh/km (op een totaal van 50k km nu).
Ik gaf aan dat ze dan het beste naar een supercharger kon, maar het was niet duidelijk waar die kon zijn.
Tesla heeft in Flevoland alleen bij Emmeloord een supercharger staan. Maar dat kan je op de kaart in de Model S heel duidelijk zien. Sterker nog, als je een route inplant geeft de auto zelf aan bij welke supercharger je hoe lang moet laden zodat je je bestemming haalt. En trap je de auto flink op zijn staart dan zal hij de route herberekenen ook al had je bij aanvang geen laadstop nodig. Maar goed, dan kan het nog steeds handig zijn om in dit soort witte vlekken Fastned te gebruiken. Die CHAdeMO adapters horen gewoon te werken..

Top dat je iedereen even op weg hebt geholpen! Er is nog veel onduidelijk voor nieuwe berijders van EVs..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

NielsTn schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:55:
[...]

Er rijden ruim 100.000 zoe’s in Europa rond. Renault had er begin 2018 al meer dan 100.000 geproduceerd.

En inderdaad ik denk dat de constatering betrekkelijk is.

Trouwens @mux Hoeveel kilometer moest ze eigenlijk nog? Als het betrekkelijk is, bijv 50KM bijladen, dan had je haar ook even op de Type2 kunnen aansluiten. De meeste Tesla's doen 17~22kW en hoewel het voor 50km dan weliswaar een klein half uur geduurd zou hebben had ze wel wat bij kunnen laden.

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 04-05-2019 23:58 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34
mux schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:55:
[...]

Zij was trouwens echt geen verstokt ICE'er die niet kon wennen, dit was echt een gevalletje technical difficulties. IMO zijn dit dé casussen waarvan geleerd moet worden om elektrisch rijden echt vooruit te duwen.
Ik heb zelf vorige week ook staan hannesen bij mijn eerste buitenlandse (niet-Tesla) laadpaal in Denemarken. Er zat een klepje voor de type 2 connector dat ik makkelijk zelf open kon duwen. Stekker erin, paal aanklikken in de app: communicatie error. Dan maar met de laadpas: niets. Blijkt dat je eerst de app/pas moet gebruiken, dan gaat het klepje automatisch open, dan moet je de kabel erin doen en start het laten. Werkt dus compleet anders dan in Nederland. Ik kwam er binnen 5 minuten wel uit, maar is echt kansloos voor een atechnisch persoon.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
RichieB schreef op zondag 5 mei 2019 @ 07:27:
[...]

Ik heb zelf vorige week ook staan hannesen bij mijn eerste buitenlandse (niet-Tesla) laadpaal in Denemarken. Er zat een klepje voor de type 2 connector dat ik makkelijk zelf open kon duwen. Stekker erin, paal aanklikken in de app: communicatie error. Dan maar met de laadpas: niets. Blijkt dat je eerst de app/pas moet gebruiken, dan gaat het klepje automatisch open, dan moet je de kabel erin doen en start het laten. Werkt dus compleet anders dan in Nederland. Ik kwam er binnen 5 minuten wel uit, maar is echt kansloos voor een atechnisch persoon.
Dat is dus waar Björn het over had in zijn Nederland Roadtrip video. Hier kan Europa nou een rol in spelen. Hebben we gelijk weer iets wat ze kunnen doen voor die centen die ze van ons krijgen (ben nog steeds blij met Roaming voor telefoon)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:06:
[...]

Als die 3 allemaal 6 maanden wachten is het juist relevant. Accu’s worden niet beter, dus de kans dat je met een oudere Zoë gebruik moet maken van de Renault service wordt steeds groter. Bij het kopen van een nieuwe is het minder relevant.
Bovendien zijn het er geen 3 maar zeker een tiental. Extra ergerlijk is de wijze waarop Renault en RCI elkaar de bal toespelen en niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op de frontpage:
reviews: De praktijk van elektrisch rijden - Van laden tot rijden met één pedaal
Op één of andere manier wordt er geen link gelegd met dit topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Proton_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:43:
Op de frontpage:
reviews: De praktijk van elektrisch rijden - Van laden tot rijden met één pedaal
Nu wel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Koplamp van de Leaf is kapot. Na het weekend maar een tijdelijke erin gooien en dan maar eens kijken naar de mogelijkheden om alles LED te maken in de auto voor zover dat nog niet is.

En ik moet ook nog op zoek naar een thuiskomertje, afhankelijk van de maten daarvan kan ik een dubbele bodem verzinnen voor de laadruimte.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik blijf het heel raar vinden dat de Leaf met gewone koplampen is uitgerust. Te gek voor woorden eigenlijk.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Alleen de cheapo post-2013 modellen. De OG Leafs en Tekna Leafs hebben LED koplampen :)

(behalve de DRLs)

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 05-05-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
daemonix schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:25:
Ik blijf het heel raar vinden dat de Leaf met gewone koplampen is uitgerust. Te gek voor woorden eigenlijk.
Volgens mij heeft de e-Niro ook nog gewone lampen. Die moet zelfs nog uitkomen (De Dynamicline versie)

De huidige (64kWh) versie heeft dan wel weer led.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Coasterfreak schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:41:
Sinds je je zorgen maakt over accucapaciteit, Renault Zoë ZE40 met een 41kwh huuraccu.

Purmerend Bleeker heeft soms een paar Zoë r/q90 staan met grote huuraccu voor rond de 15k, vers geïmporteerd uit Frankrijk. Het is niet gegarandeerd voordeliger door de huuraccu in vergelijking met andere ev, maar als je je niet druk wilt maken over de gezondheid van je accu is er voorlopig niet veel keus.

Sidenote:
De zoe met grote accu uit het jaar 2017 kunnen een flaw hebben in het accupakket waardoor er een module vervangen moet worden. Hierdoor kun je paar maanden lang zitten wachten op een reserveaccu en tussentijds de huur van je accu lappen... tot zo ver zekerheid met de huuraccu
Krijg je dan geen vervangend vervoer? In alle auto’s die ik gehad heb kreeg ik altijd vervangend vervoer bij garantiegevallen. Dit was zowel bij nieuwe auto’s als occasions (bij de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Erasmo schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:24:
Koplamp van de Leaf is kapot. Na het weekend maar een tijdelijke erin gooien en dan maar eens kijken naar de mogelijkheden om alles LED te maken in de auto voor zover dat nog niet is.

En ik moet ook nog op zoek naar een thuiskomertje, afhankelijk van de maten daarvan kan ik een dubbele bodem verzinnen voor de laadruimte.
Voor de 40kWh heb ik een setje besteld, heeft een maat van mij ook in zn Leaf gezet, erg tevreden mee.
https://www.aliexpress.co...-H11-HB3/32810232973.html

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Proton_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:43:
Op de frontpage:
Ik moet zeggen, als ik de reakties onder het stuk lees. Er leeft wel iets onder Tweakers. Maar het schokt me eigenlijk wel hoeveel negativiteit en onwetendheid er onder Tweakers is, het schijnt toch echt moeilijk te zijn om om te denken. Of leef ik gewoon teveel in de EV bubbel?
Maar ook een aantal mooie argumenten hoor. Wel goed dat er aandacht aan besteed word.

[ Voor 5% gewijzigd door Philos31 op 05-05-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Sommige mensen zijn inderdaad onwetend, maar bedenk wel dat een ev (nog) niet geschikt is voor iedereen. Als je een eigen oprit hebt bijv. maakt dat de business case al een stuk makkelijker. Wanneer je afhankelijk bent van publieke laadpalen betaal je meer per kWh en heb je geen zekerheid van een plekje.

Daarnaast vind ik het ontbreken van een trekhaak nog wel een groot gemis. Ik heb mezelf er over heen kunnen zetten, omdat ik eventueel nog wel een andere auto kan lenen met trekhaak voor die twee keer per jaar dat je hem nodig hebt 😊

Vakanties en bereik zijn voor mij geen issues. Of ik pak het vliegtuig (liever niet, maar voor langere afstanden vind ik het prima) of ik plan wel een uurtje extra in om bij te laden. Pauze heb je sowieso nodig.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik kan mezelf nog steeds niet over de missende trekhaak heen zetten. Zeker omdat de Leaf gewoon kan trekken in de VS, en niet zo'n beetje ook. Ik zit er serieus over te denken om er gewoon eentje onder te zetten en dan maar de boete te incasseren als ik ooit word gepakt met een aanhanger... We gaan hem toch bijna alleen gebruiken om (bouw)afval naar de lokale stort te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 05-05-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Ja, dat is idd wel een dingetje. RDW is wat dat betreft gewoon een logge toko.

Hetzelfde speelt overigens ook bij de normale (non-EV) auto's.

Mooi voorbeeld is de Skoda Octavia. Die kan gewoon prima een trekhaak hebben en 1000+kg aan zonder problemen. Echter viel die dan net in een paar gram uitstoot teveel waardoor ie toen niet onder de 14% viel.

Pon heeft toen bedacht om de trekhaak eraf te halen en de typegoedkeuring zonder trekhaak te doen. Dan viel ie wel in de 14%. (Geen trekhaak = geen extra gewicht = minder maximale uitstoot)

Koop je dus zo'n ding 2e hands, dan mag je niets trekken, terwijl hetzelfde blok in de buurlanden dat wel kunnen. En bij RDW dat om laten zetten (want particulier heb je toch niets te maken met bijtelling enz) dat heeft niemand voor elkaar gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-05-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Boomster schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:34:
Ik dacht: ik rijd per dag 140 km.
Ja hoor, dat doet 'ie makkelijk. Afgelopen winter heb ik die afstand gereden, en meer, met forse stukken 130+ km/h. Ik kwam dan altijd met meer dan 40 km thuis. Laden op het werk is ook voor mij onhandig.

Ga je overigens op vakantie met de auto? Dan absoluut kijken naar de Q90.

Ik ben bevooroordeeld, maar: man man man, wat een heerlijk karretje. En ik rij overal heen. Frankrijk, Duitsland, en heb al een plannetje liggen voor een trip naar Noorwegen door de veerboot te pakken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:00
TucanoItaly schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:20:
[...]

Ja hoor, dat doet 'ie makkelijk. Afgelopen winter heb ik die afstand gereden, en meer, met forse stukken 130+ km/h. Ik kwam dan altijd met meer dan 40 km thuis. Laden op het werk is ook voor mij onhandig.

Ga je overigens op vakantie met de auto? Dan absoluut kijken naar de Q90.

Ik ben bevooroordeeld, maar: man man man, wat een heerlijk karretje. En ik rij overal heen. Frankrijk, Duitsland, en heb al een plannetje liggen voor een trip naar Noorwegen door de veerboot te pakken.
Kan ik me voorstellen, ik zal dan toch mijn budget moeten opschroeven.

Moet maar eens met de vrouw naar de dealer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@mux daarom ben ik erg nieuwsgierig naar de afloop van de avonturen van @JayPe en @Yoade75 . Bij mij zit er nog een leasemaatschappij tussen, anders had ik het zelf wel gedaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Na 11 maanden e-Golf rijden naar alle tevredenheid ben ik nu toch in de verleiding gekomen van een Model 3. Ik heb de e-Golf zakelijk gekocht en ben nu aan het kijken of ik hem wellicht in kan ruilen voor een (wederom zakelijke) Model 3 Long Range.

Echt inruilen bij Tesla levert niks op dus ik kijk nu naar zelf verkopen.
Er staan nog maar weinig km op de golf en hij is echt nog in topconditie. Denken jullie dat hij nog een beetje goed te verkopen is tweedehands? Als ik op MP kijk zie ik eigenlijk alleen demo auto's als ik zoek naar dit model en ongeveer één jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 09:10
DJSmiley schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:04:

Mooi voorbeeld is de Skoda Octavia. Die kan gewoon prima een trekhaak hebben en 1000+kg aan zonder problemen. Echter viel die dan net in een paar gram uitstoot teveel waardoor ie toen niet onder de 14% viel.

Pon heeft toen bedacht om de trekhaak eraf te halen en de typegoedkeuring zonder trekhaak te doen. Dan viel ie wel in de 14%. (Geen trekhaak = geen extra gewicht = minder maximale uitstoot)

Koop je dus zo'n ding 2e hands, dan mag je niets trekken, terwijl hetzelfde blok in de buurlanden dat wel kunnen. En bij RDW dat om laten zetten (want particulier heb je toch niets te maken met bijtelling enz) dat heeft niemand voor elkaar gekregen.
De Skoda octavia greenline (2013-2014) heeft gewoon trekgewicht op kenteken hoor. Het is wel iets lager dan de niet 14% uitvoeringen. (geloof 750 kg)

De af-fabriek trekhaak was inderdaad niet leverbaar, maar er is gewoon een trekhaak achteraf op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pposthoorn schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:07:
Na 11 maanden e-Golf rijden naar alle tevredenheid ben ik nu toch in de verleiding gekomen van een Model 3. Ik heb de e-Golf zakelijk gekocht en ben nu aan het kijken of ik hem wellicht in kan ruilen voor een (wederom zakelijke) Model 3 Long Range.

Echt inruilen bij Tesla levert niks op dus ik kijk nu naar zelf verkopen.
Er staan nog maar weinig km op de golf en hij is echt nog in topconditie. Denken jullie dat hij nog een beetje goed te verkopen is tweedehands? Als ik op MP kijk zie ik eigenlijk alleen demo auto's als ik zoek naar dit model en ongeveer één jaar oud.
Ik zou een auto-makelaar inschakelen. Je betaalt een vaste prijs en je krijgt er over het algemeen nog een nette prijs voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:53
mux schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:58:
Ik kan mezelf nog steeds niet over de missende trekhaak heen zetten. Zeker omdat de Leaf gewoon kan trekken in de VS, en niet zo'n beetje ook. Ik zit er serieus over te denken om er gewoon eentje onder te zetten en dan maar de boete te incasseren als ik ooit word gepakt met een aanhanger... We gaan hem toch bijna alleen gebruiken om (bouw)afval naar de lokale stort te brengen.
Hou je ook nog rekening met dat het verzekeringstechnisch mogelijk niet strookt? (geen idee hoe dat in NL geregeld is). Die bedragen zijn een paar orde groter dan een eventuele boete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Is het je al eens opgevallen dat ik zoiemand ben die allergisch is voor dingen die (veiligheids)technisch perfect werken en waar niks op tegen is, maar die door vage regels niet mogen of kunnen?

:P dat dus. Er is werkelijk niks dat hier technisch verkeerd kan gaan, het is echt puur regelgeving die in de weg zit. Ik heb al een paar weken in m'n vrije uurtjes zitten uitpluizen welk traject ik moet doorlopen om een trekhaak op de Leaf te krijgen, en alle wegen leiden naar Nissan. Nissan heeft al meermalen duidelijk gemaakt dat ze geen trekgewicht gaan vrijgeven voor de Leaf, en de RDW kan geen typegoedkeuring uitgeven op trekgewicht van een heel model, alleen op individuele auto's. Ik kan dan dus wel een trekhaak laten ontwerpen à een paarduizend euro, vervolgens naar de RDW met een papierwinkel en alles laten goedkeuren op mijn auto, maar niemand anders is daarmee geholpen. Dit hele proces is kapot.

Dus wat voor keuze heb ik dan nog? Een andere auto kopen? Een Model X zeker? Ammehoela!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ben het met je eens, vindt het ook zot. Het individuele RDW traject ...... denk dat dat vanzelf gaat veranderen (de onwil van de RDW).... steeds meer EV's en er zit straks eentje (of handelaar) tussen die precies weet hoe het moet bij de RDW (en wellicht de contacten heeft bij de RDW).

Overigens de Model 3 heeft al EU typegoedkeuringen voor een trekhaak (750/930kg) sinds 18 maart 2019.

Ik zou hem er gewoon onder zetten (af en toe karretje..... kan best).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:33
AndRo555 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Hou je ook nog rekening met dat het verzekeringstechnisch mogelijk niet strookt? (geen idee hoe dat in NL geregeld is). Die bedragen zijn een paar orde groter dan een eventuele boete.
Ik neem aan dat je Belg bent?
Is het niet zo dat in het Belgen land, indien je wagen niet strookt met de gegevens van de invoerder, je verzekering niets uitbetaalt bij een ongeval? Of ze betalen uit maar vorderen alles terug.
Tot 750kg trekgewicht is het gewoon meldingsplicht aan de verzekeraar en je krijgt gratis een groene kaart voor de aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nederland is inderdaad het enige Europese land waar een aanhanger geen aparte verzekering nodig heeft (soms heeft die die wel, met name bij zeer kostbare caravans met inboedel enzo). Je kunt hier op iedere aanhanger tot 3500kg je eigen kenteken hangen en dan is hij automatisch meeverzekerd zolang hij aan de auto vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar als de LEAF in de VS wel een trekhaak heeft, kan men dan niet gewoon zo een kit uit de VS laten overkomen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De haak zelf is het probleem niet (al heeft de VS een andere boldiameter dacht ik), het is de papierwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Betrouwbaarheid GOM van een Leaf... Zou ik zo niet willen noemen. Vanmorgen met 271 km vertrokken op de GOM, thuisgekomen met 41 km. In het echt 159 km gereden, niet harder dan 100 km/h (echt, via GPS geijkt), stukken achter een bus gehangen enzo.

Een 40 kWh Leaf haalt dus maar een kilometer of 180 in het echt. Valt zwaar tegen, dat doet een Ioniq veel beter, daar is de GOM stukken betrouwbaarder. Zelfde rondje zegt die 204 km, en die komt met 46 km op de GOM thuis...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Blokker_1999 De trekhaak kun je gewoon kopen, zelfs een paar keuzes die officieel ontworpen zijn om te trekken (dan wel tot 700kg, maar het is iets). Inclusief nette montagetekeningen met een tekening van een Leaf, alsof het ervoor gemaakt is. Maar Nissan wil geen trekgewichten toevoegen aan de Leaf, dus de RDW kan geen typegoedkeuring verlenen, dus de Leaf kan niet trekken. That's it.

Het chassis is gewoon een Juke-chassis - identiek tot aan de vering en crashbar aan toe - en is dus gewoon bemeten om 1250kg te trekken.

@daemonix: de GOM van de Leaf lijkt altijd te optimistisch omdat hij bij uitschakelen alleen de verbruiksinformatie van de laatste kilometer of twee onthoudt. Meestal rijd je dan in de bebouwde kom, langzaam, misschien wel helemaal op 30km/h wegen. Dan denkt hij dus dat je, zeg, rond de 100Wh/km hebt gereden en extrapoleert hij dat naar een belachelijke range estimate. Ik ben hard bezig dit te proberen te fiksen in de oude Leaf, is best interessant hoe ze dat hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nieuwe 38kwh (netto) ioniq, benieuwd wat die gaat kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
En hoe langzaam die snellaadt
Persbericht voorspelt weinig goeds voor lange reizen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 15:41
Stefanovic45 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:48:
Sommige mensen zijn inderdaad onwetend, maar bedenk wel dat een ev (nog) niet geschikt is voor iedereen. Als je een eigen oprit hebt bijv. maakt dat de business case al een stuk makkelijker. Wanneer je afhankelijk bent van publieke laadpalen betaal je meer per kWh en heb je geen zekerheid van een plekje.

Daarnaast vind ik het ontbreken van een trekhaak nog wel een groot gemis. Ik heb mezelf er over heen kunnen zetten, omdat ik eventueel nog wel een andere auto kan lenen met trekhaak voor die twee keer per jaar dat je hem nodig hebt 😊

Vakanties en bereik zijn voor mij geen issues. Of ik pak het vliegtuig (liever niet, maar voor langere afstanden vind ik het prima) of ik plan wel een uurtje extra in om bij te laden. Pauze heb je sowieso nodig.
Wat mij vooral verbaasd, en dat is niet alleen hier op tweakers, is dat er een soort van "voor mij gaat een elektrische auto niet werken op dit moment, dus voor niemand (en ook niet in de toekomst)"

Het lijkt wel een vorm van afgunst op een of andere manier...

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
BarryH schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:29:
Ik voel een oude vs nieuwe Ioniq race aankomen!

Verder wel net iets mooier dan de oude.
Philos31 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:28:
[...]

Ik moet zeggen, als ik de reakties onder het stuk lees. Er leeft wel iets onder Tweakers. Maar het schokt me eigenlijk wel hoeveel negativiteit en onwetendheid er onder Tweakers is, het schijnt toch echt moeilijk te zijn om om te denken. Of leef ik gewoon teveel in de EV bubbel?
Maar ook een aantal mooie argumenten hoor. Wel goed dat er aandacht aan besteed word.
Die onwetendheid wordt steeds minder. Ik zelf zag tot een paar jaar geleden ook geen heil in EV’s wegens teveel gedoe. Een paar filmpjes van Bjørn maakten korte metten met dat idee. Hele korte metten ;)

Het is gewoon iets waarvoor het kwartje moet vallen. Dat gebeurt pas als je je echt in elektrisch rijden verdiept. En dat heeft lang nog niet iedereen gedaan. Komt vanzelf als er meer en meer vrienden en collega’s EV gaan rijden. En met de Model 3 kan je volgens mij al bijna net zo snel op vakantie als met een ICE.

[ Voor 64% gewijzigd door Pierz op 05-05-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zijn hier nog mensen uit omgeving Rotterdam? Ik zoek testers voor een gratis laadpas waarvan Engie claimt in Zuid Holland de goedkoopste te zijn. Dat is natuurlijk niet waar maar; zonder facturen is het lastig aantonen dat ze te duur zijn.

https://goedkoperrijden.b...zuid-holland-gezocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 15:24

doc

BarryH schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:29:
100kW toch? Dat is toch best fatsoenlijk? Ok, 150kW had leuk geweest, maar zo groot is het accupakket nu ook weer niet

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

34kW had Bjorn uitgerekend. Dat doet zelfs een Zoë beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Hachy schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:27:
34kW had Bjorn uitgerekend. Dat doet zelfs een Zoë beter :)
Ja, gemiddeld idd, misschien is het tot 50% soc wel 100kw en stort het in, lastig nu te bepalen. is er ergens een mooi overzichtje wat de gemiddelde laadsnelheid is van auto's op dit moment? (op basis van 20-80 of 10-90), dat zou wel interessant zijn!

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029609934/OverviewFastned.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Nevermind

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2019 02:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hachy schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:13:
Zijn hier nog mensen uit omgeving Rotterdam? Ik zoek testers voor een gratis laadpas waarvan Engie claimt in Zuid Holland de goedkoopste te zijn. Dat is natuurlijk niet waar maar; zonder facturen is het lastig aantonen dat ze te duur zijn.

Ik zal 'm aanvragen en eens bij de paal hier in de straat (Berkel en Rodenrijs, Lansingerland) gaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
doc schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:26:
[...]

100kW toch? Dat is toch best fatsoenlijk? Ok, 150kW had leuk geweest, maar zo groot is het accupakket nu ook weer niet
De officiële specs van Huyndai geven aan dat de laadtijd tot 80% met een 50kW lader 57 minuten duurt en met een 100kW lader 54 minuten. De piek zal dus maar iets boven de 50kW liggen, terwijl de gemiddelde laadsnelheid 35kW bedraagt, dat is veel minder snel dat de huidige generatie (gem. 58kW tot 80%)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-05-2019 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
met een 100kw lader, wil nog niet zeggen dat die 100kw laad..... denk gewoon 80kw max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:30

Ik heb hem aangevraagd, woon in Delft en kom ook regelmatig in de andere gemeentes. Zal kijken of het lukt om een paar keer te laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Philos31 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:45:
[...]

Voor de 40kWh heb ik een setje besteld, heeft een maat van mij ook in zn Leaf gezet, erg tevreden mee.
https://www.aliexpress.co...-H11-HB3/32810232973.html
Zal eens kijken of ze bij me in de wagen passen, het is een beetje verwarrend af en toe met de Leaf welke periode/uitvoering welke lamp zit :P

Vanmiddag kan ik de auto droog neerzetten en dan trek ik na het stofzuigen ff de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Erasmo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:41:
[...]

Zal eens kijken of ze bij me in de wagen passen, het is een beetje verwarrend af en toe met de Leaf welke periode/uitvoering welke lamp zit :P

Vanmiddag kan ik de auto droog neerzetten en dan trek ik na het stofzuigen ff de lamp.
Voor de 2018 versie heb je de H11 nodig. Deze geven een klap meer licht in vergelijk met de halogeen en de cut-off (noemen ze dat zo?) de vorm van de lichtbundel zeg maar is precies gelijk aan die van de halogeen dus je gaat geen mensen verblinden. Mooi ijskoud licht.
Er zijn Nederlandse alternatieven, je kunt voor deze gaan:
https://hilox.eu/automoti...icht/xtr-black-3600lm/h11
zijn wel 10x zo duur, ik zoek eigenlijk iemand die ze heeft om te vergelijken.

Toevallig staat er ook een Leaf 2018 gebruiker uit Nederland tussen de feedback op Ali:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/UTB8yJM2GyDEXKJk43Oqq6Az3XXab.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Philos31 op 06-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Z___Z schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Krijg je dan geen vervangend vervoer? In alle auto’s die ik gehad heb kreeg ik altijd vervangend vervoer bij garantiegevallen. Dit was zowel bij nieuwe auto’s als occasions (bij de dealer).
voor een paar daagjes, de rest mag je zelf regelen volgens de duitsers op goingelectric.

en als je dan iets krijgt is het meestal een ICE natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Philos31 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Voor de 2018 versie heb je de H11 nodig. Deze geven een klap meer licht in vergelijk met de halogeen en de cut-off (noemen ze dat zo?) de vorm van de lichtbundel zeg maar is precies gelijk aan die van de halogeen dus je gaat geen mensen verblinden. Mooi ijskoud licht.
Er zijn Nederlandse alternatieven, je kunt voor deze gaan:
https://hilox.eu/automoti...icht/xtr-black-3600lm/h11
zijn wel 10x zo duur, ik zoek eigenlijk iemand die ze heeft om te vergelijken.

Toevallig staat er ook een Leaf 2018 gebruiker uit Nederland tussen de feedback op Ali:
[Afbeelding]
Ik heb een 2013, dacht dat er H13 lampen in zaten. Bestel de leds wel later vandaag, zo duur zijn ze ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Stefanovic45 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:34:
[...]

De officiële specs van Huyndai geven aan dat de laadtijd tot 80% met een 50kW lader 57 minuten duurt en met een 100kW lader 54 minuten. De piek zal dus maar iets boven de 50kW liggen, terwijl de gemiddelde laadsnelheid 35kW bedraagt, dat is veel minder snel dat de huidige generatie (gem. 58kW tot 80%)
Ok, zo diep had ik me er nog niet in verdiept. Ben wel benieuwd wat het in de praktijk gaat zijn, want dat wijkt nog wel eens af van de specs, soms negatief, maar soms ook positief :)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:33
Stefanovic45 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:34:
[...]

Even inpikken waarom een lader met hogere capaciteit meestal nodig is om het max laadvermogen te krijgen.
Een DC snelladers is een stroombron en eigenlijk heeft hij een max stroom bv 125A. Terwijl je aan het laden bent varieert je batterijspanning van bv 330V naar 400V. Spanning maal stroom is het laadvermogen zij de in de voorbeelden tussen de 41kW en de 50kW. In theorie, want ik dien 400V je eindspanning is dan zal de stroom beperkt zijn om de batterijcellen te sparen.
In het voorbeeld is dit een DC lader van 125A 400V dus 50kW. Echter een DC lader die 50kW levert tot 500V levert maar een stroom van 100A.
Besluit: het vermelde vermogen is de max stroom bij de max spanning. Zelf kan je laden met de max stroom maar je batterijspanning van het moment bepaalt je laadvermogen bij die max stroom.
En rekening houdend met de door de fabrikant ingebouwde laadcurves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
Bjørn speculeerde dat het te maken kan hebben met de luchtkoeling in de batterij van de Ioniq. Als de batterij capaciteit toeneemt zal hij in theorie bij dezelfde koelmethode meer warmte produceren waardoor de hij eerder in de curve de laadsnelheid moet aanpassen.

Hij zal het ongetwijfeld testen als de nieuwe Ioniq er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Klopt.

De accu in de nieuwe Ioniq is maar 319 volt (ik ga er vanuit dat dat bij 100% SOC is), dat is ook erg laag en dat zou ook een reden kunnen zijn dat de laadsnelheid achter blijft.

Afbeeldingslocatie: https://pushevs.com/wp-content/uploads/2019/05/New-IONIQ-Electric-specs.png.webp

@Pierz dat kan inderdaad ook nog eens extra meespelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-05-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Erasmo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:10:
[...]
Ik heb een 2013, dacht dat er H13 lampen in zaten. Bestel de leds wel later vandaag, zo duur zijn ze ook weer niet.
Succes, laat weten wat je er van vind...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
daar is ie dan, de vw id.3
https://elektrowoz.pl/aut...ach-czyli-jednak-vw-id-3/

door de vertaler:
https://translate.google....h-czyli-jednak-vw-id-3%2F

met in de omschrijving van de filmpjes:

Electric driving is the new driving. Emission-free. Innovative. Comfortable.

Volkswagen makes electric driving possible for everyone. The unique first edition, the ID.3 1ST, is already available for a starting price below Euro 40,000.

Enjoy driving as long as you want. The special ID.3 1ST has a battery on board with 58 kWh. For versions that come later on the market, you can choose from three different batteries. With the smallest (45 kWh) you get up to 330 kilometers and with the largest (77 kWh) you can even drive up to 550 kilometers with a full battery.

The ID.3 1ST offers an innovative driving experience. Fast drive away from a standstill, consistent dynamic acceleration and performance that makes your heart race. Try it yourself.

€39999 voor 58kWh ervan uitgaande dat 39999 onder 40k is :+

[ Voor 58% gewijzigd door Coasterfreak op 06-05-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Helaas de video's zijn alweer offline. Ik ben erg benieuwd naar wat er inbegrepen is voor 40k, meestal zijn de "first-editions" zeer compleet uitgevoerd en zou daarmee de markt flink op zijn kop kunnen zetten, mits ze ook kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:15:
Helaas de video's zijn alweer offline. Ik ben erg benieuwd naar wat er inbegrepen is voor 40k, meestal zijn de "first-editions" zeer compleet uitgevoerd en zou daarmee de markt flink op zijn kop kunnen zetten, mits ze ook kunnen leveren.
Waar haal je de 40K vandaan ? (duitse sites staat 30K...... short range waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Waar haal je de 40K vandaan ? (duitse sites staat 30K...... short range waarschijnlijk)
Uit de reply boven mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
edit: mercedes eqc ook officieel nu:

https://media.daimler.com...nce/ko.xhtml?oid=43238114

maximum snelheid gelimiteerd op 180 kmh _O-

vanafprijs €71,281.00 19% btw, 80 kwh accu

nedc verbruik 20.8 - 19.7 kWh/100 km

dus rond de 250 km bereik oid? :9~

[ Voor 117% gewijzigd door Coasterfreak op 06-05-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
,https://ev-database.nl/auto/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC

maar rond de 350 echte kilometer is best redelijk voor een eerste auto.... it something maar weer die rottige 1 fase laden kunnen ze nu eindelijk eens leren dat 3 fase laden wel norm moet zijn ipv de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Holy shit, 197Wh/km op NEDC? Dat is een nieuw record! En dan 'maar' 80kWh erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Coasterfreak schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:39:
Tja waarom niet? Nog even en het mag zelfs in Duitsland niet meer om zo belachelijk en gevaarlijk hard te rijden. Volvo doet er ook al niet meer aan mee:
https://www.nu.nl/auto/57...180-kilometer-per-uur.amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:53
mux schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:33:
Holy shit, 197Wh/km op NEDC? Dat is een nieuw record! En dan 'maar' 80kWh erin.
E-tron is toch 237Wh/km op de NEDC (2.0)?

Overigens kan je zelfs die NEDC waarden niet vergelijken met die van een paar jaar geleden, want tegenwoordig zijn dat teruggerekende WLTP cijfers. Veel ICE's halen nu hogere cijfers als voorheen op de NEDC test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Philos31 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:20:
[...]

Succes, laat weten wat je er van vind...
En het was... H4 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Je zou deze kunnen proberen:
https://www.aliexpress.co...9005-HB3/32986131122.html

25euro voor een setje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
MeZZiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
,https://ev-database.nl/auto/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC

maar rond de 350 echte kilometer is best redelijk voor een eerste auto.... it something maar weer die rottige 1 fase laden kunnen ze nu eindelijk eens leren dat 3 fase laden wel norm moet zijn ipv de uitzondering.
eigenlijk is de mercedes b250e hun eerste ev, alhoewel het van binnen puur een tesla was, van buiten een mercedes..

verder nog hun smart fortwo electric drive/EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 14:39
Coasterfreak schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:40:
[...]

eigenlijk is de mercedes b250e hun eerste ev, alhoewel het van binnen puur een tesla was, van buiten een mercedes..

En die smartjes verkopen volgens mij ook niet echt goed. In Amerika alvast zeker niet.

https://insideevs.com/new...s-electric-sales-too-low/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
gerre1 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:28:
[...]

En die smartjes verkopen volgens mij ook niet echt goed. In Amerika alvast zeker niet.

https://insideevs.com/new...s-electric-sales-too-low/
die smartjes zijn er alleen om CARB credit op te halen in californie, soort van compliance car. voor de rest gewoon een veels te dure auto voor wat je krijgt, een zoe in een kleiner formaat.

daimler gaat samenwerken met geely om de smart in china te produceren voor de volgende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 19:54
Coasterfreak schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:41:
[...]

die smartjes zijn er alleen om CARB credit op te halen in californie, soort van compliance car. voor de rest gewoon een veels te dure auto voor wat je krijgt, een zoe in een kleiner formaat.

daimler gaat samenwerken met geely om de smart in china te produceren voor de volgende generatie.
Waarom rijden er dan honderden door Amsterdam ? Daar hebben ze in Californië toch niks aan ? >:)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:32
Coasterfreak schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:54:

Volkswagen makes electric driving possible for everyone. The unique first edition, the ID.3 1ST, is already available for a starting price below Euro 40,000.

Enjoy driving as long as you want. The special ID.3 1ST has a battery on board with 58 kWh. For versions that come later on the market, you can choose from three different batteries. With the smallest (45 kWh) you get up to 330 kilometers and with the largest (77 kWh) you can even drive up to 550 kilometers with a full battery.
Ik zou er een beetje vanuit gaan dat die 40k gaat slaan op de kleinste batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kdeboois schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:34:
[...]

Waarom rijden er dan honderden door Amsterdam ? Daar hebben ze in Californië toch niks aan ? >:)
Da's pure wanhoop; een jaar geleden oid was het praktisch onmogelijk om een betaalbare elektrische auto te krijgen en taxi's hadden ze met z'n honderden tegelijk nodig. Dus gingen ze maar importeren en alles wat vollektrisch is kopen. Vandaar de vele taxi-drielingen, Leafs en zelfs Fiat 500e en Smarts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb ze besteld, als het niet bevalt dan gooi ik ze wel voor twee tientjes op V&A. En nu de rest bestellen want alles moet LED :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je iets vindt om de DRLs naar LED om te bouwen en dat het nog steeds erin past: ik houd me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Coasterfreak schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:40:
[...]

Dus redelijke wijs hun eerste echte eigen ontwikkeling. maar goed eerste stap gezet next :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
Coasterfreak schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:39:
edit: mercedes eqc ook officieel nu:

https://media.daimler.com...nce/ko.xhtml?oid=43238114

vanafprijs €71,281.00 19% btw, 80 kwh accu

nedc verbruik 20.8 - 19.7 kWh/100 km

dus rond de 250 km bereik oid? :9~
Is een dikke bak. Stond er afgelopen februari in Duitsland één naast me aan de snellader.
Ben even uitgestapt om een rondje om de EQC te lopen. Had best willen ruilen voor mijn Ioniq :)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
kdeboois schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:34:
[...]

ik doelde op het feit dat de smarts in de vs alleen voor californie bestaan, in eu worden ze volop gebruikt voor car2go en is het redelijk succesvol in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 19:54
mux schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:09:
[...]

Da's pure wanhoop; een jaar geleden oid was het praktisch onmogelijk om een betaalbare elektrische auto te krijgen en taxi's hadden ze met z'n honderden tegelijk nodig. Dus gingen ze maar importeren en alles wat vollektrisch is kopen. Vandaar de vele taxi-drielingen, Leafs en zelfs Fiat 500e en Smarts.
Ik doel meer op Car2go. Taxi’s rijden Ioniq’s.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:30

De begeleidende brief vermeld voor openbare laadpalen abonnementskosten van 54,45 euro per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik weet niet of deze al is langsgekomen maar ik vond dit een opmerkelijk bericht: stroom voor elektro auto's in Duitsland duurder dan Dieselbrandstof. Blijkbaar tot 89 cent per kWh. Een paar dingen die bij mij opkomen: de fossiele autolobby is nog te sterk, laadpaal aanbieders willen profiteren met dikke winsten van de nood tot laden en belastingmaximalisatie: Duitsland heeft inmiddels de hoogste stroomprijzenbelastingen van Europa: uit het stopcontact kost een kWh al 30 cent door alle heffingen.

En dan over 10 jaar natuurlijk klagen dat het niks is geworden met de elektroauto omdat 'de markt het niet wil'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
kepler schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:24:
[...]
De begeleidende brief vermeld voor openbare laadpalen abonnementskosten van 54,45 euro per jaar...
Als dat de volledige kosten zijn dan is het nog interessant anders wordt het al snel erg prijzig lijkt me.
Geen prijzen vermelden op de website is natuurlijk al een beetje schimmig, en dan 5 euro per maand alleen al voor de pas.... sounds legit....

[ Voor 18% gewijzigd door Philos31 op 07-05-2019 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
prettig schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Hier: YouTube: VW ID/Neo: Offizielle Teaser Bilder und Videos + Infos

Staat in commentaar:
3 Accu opties: 48, 62 en 76 kWh
WLTP 330, 430, 500 km

De 48 kWh versie krijgt 110 kW motor met achterkant aandrijving. Laden met DC 50 kW en AC 7 kW

De 62 kWh versie krijgt 125-150 kW motor met achterkant aandrijving of achter en voor aandrijving met 225 kW. Laden met DC 100 kW en AC 11 kW

De 76 kWh versie kirjgt 125-150 kW motor met achter aandrijving of achter en voor aadriving met 225 kW. Laden met DC 125 kW en AC 11 kW

€30.000 voor de model met de kleinste accu
Onder €40.000 voor de 1St edition met de 62 kW accu.

Als die info wel klopt is het wel een stevige upgrade om met 11 kW AC thuis te laden en 100 km range meer voor €10.000

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 07-05-2019 21:42 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 04:48
#@Hachywashier :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2Yj3fh.jpg

Bij de allego paal in Apeldoorn Zuid.

@mux ga je voor de 40kWh Leaf ook pakketten bouwen? :) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik blijf erg sceptisch ten aanzien van de EV doelen bij VAG voor de korte termijn. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat binnen nu en 2 tot 3 jaar in grote getallen EV's kunnen produceren, ze krijgen op korte termijn nooit de supplychain op orde, zeker gezien ze nu ook nog gedoe hebben met LG Chem.

https://insideevs.com/new...ed-by-lg-chem-objections/

Bij VAG zijn ze altijd al goed geweest op de marketing afdeling.. veel mooie woorden maar ondertussen speelt men vrij weinig klaar.

Het bouwen van een paar e-trons is zelfs al een probleem.... laat staan wat er nog moet gebeuren voordat men een middenklasse platform in grote volumes kan bouwen voor de ID en de el-Born.

Tesla's M3 production hell in het kwadraat.

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2019 21:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WilliamGeluk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Is een dikke bak. Stond er afgelopen februari in Duitsland één naast me aan de snellader.
Ben even uitgestapt om een rondje om de EQC te lopen. Had best willen ruilen voor mijn Ioniq :)
Mooi apparaat maar ik had gehoopt /verwacht dat een merk als Mercedes Benz met alle resources die ze hebben wel een EV had gelanceerd wat op een hoger plan als de concurrentie zou staan. Als ik de CEO van MB was mij er alles aan gelegen geweest om meneer Musk in een hoekje te laten huilen.

Het tegenovergestelde is waar.. het is jammer om te zien dat de europese industrie steeds vaker de boot lijkt te missen ;(. Een sterke europese tech /automotive industrie is ook in het belang van Nederland.
gold_dust schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:21:
Ik weet niet of deze al is langsgekomen maar ik vond dit een opmerkelijk bericht: stroom voor elektro auto's in Duitsland duurder dan Dieselbrandstof. Blijkbaar tot 89 cent per kWh. Een paar dingen die bij mij opkomen: de fossiele autolobby is nog te sterk, laadpaal aanbieders willen profiteren met dikke winsten van de nood tot laden en belastingmaximalisatie: Duitsland heeft inmiddels de hoogste stroomprijzenbelastingen van Europa: uit het stopcontact kost een kWh al 30 cent door alle heffingen.

En dan over 10 jaar natuurlijk klagen dat het niks is geworden met de elektroauto omdat 'de markt het niet wil'.
Tja...
Ondertussen in Duitsland
Afbeeldingslocatie: http://afd-harburg.de/wp-content/uploads/2019/03/kreisel2.png

:')

[ Voor 50% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2019 22:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Tja, daar slaapt men rustig verder en mist de boot.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
jacovn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Hier: YouTube: VW ID/Neo: Offizielle Teaser Bilder und Videos + Infos

Staat in commentaar:
3 Accu opties: 48, 62 en 76 kWh
WLTP 330, 430, 500 km

De 48 kWh versie krijgt 110 kW motor met achterkant aandrijving. Laden met DC 50 kW en AC 7 kW

De 62 kWh versie krijgt 125-150 kW motor met achterkant aandrijving of achter en voor aandrijving met 225 kW. Laden met DC 100 kW en AC 11 kW

De 76 kWh versie kirjgt 125-150 kW motor met achter aandrijving of achter en voor aadriving met 225 kW. Laden met DC 125 kW en AC 11 kW

€30.000 voor de model met de kleinste accu
Onder €40.000 voor de 1St edition met de 62 kW accu.

Als die info wel klopt is het wel een stevige upgrade om met 11 kW AC thuis te laden en 100 km range meer voor €10.000
Die 1st edition ........430km en nog geen 40K (en nog snel laden ook).
Dat is dikke concurrentie voor de Kona/Niro/M3-SR+ (en vele anderen).

De 500km versie (zal wel richting de 50K gaan)..... Tesla model 3 concurrent?

Zetten daar toch een scherp geprijsde EV neer. Morgen maar eens kijken wat de volledige specs zijn en wat er nog bij komt aan opties..... is Duits (wellicht moet er nog van alles op om hem compleet te maken).
Of er bv. een app bij zit, is die connected (navi, etc ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@prettig ik neem aan dat je er sowieso een gaat reserveren? :)
Pagina: 1 ... 87 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.