Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Nee zou het ook allemaal fijn opmaken en je flink in de schulden steken ......NielsTn schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:10:
[...]
Sparen schiet lekker op met 0% rente en hogere inflatie... 😉

Leasing zowel prive als via de zaak is natuurlijk erg populair en wordt steeds populairder (mensen kunnen zelf geen nieuwe auto meer betalen zoals vroeger), lenen an sich voor een auto volgens mij niet.daemonix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:55:
Er zijn juist heel veel mensen die wel een lening voor een auto afsluiten... Hoe denk je dat het mogelijk is dat (jonge) gezinnen een gloednieuwe auto rijden? Ik denk dat er meer mensen wel dan niet een lening voor een auto afsluiten, los van de vraag of dat verstandig is of niet.
Precies, en als over 10 jaar blijkt dat het plan te ambitieus was kan je het altijd nog bijsturen. We zullen echt ambitieus moeten zijn, dat is goed voor het milieu, het klimaat en de economie. Overigens is het rijden (parkeren) van een auto in de binnenstad van Amsterdam nu ook al een luxe.MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:02:
Denk dat over 5 jaar wanneer het tijd wordt om voor meer mensen weer keuzes te maken en dan nog 6 jaar tot de deadline. Of ze een eigen auto willen of car sharing gaan doen. Dat is de toekomst voor steden. Het is nu al populair aan het worden. Als je elke dag een auto nodig heb dan kan ook echt wel een auto betalen EV of gewoon. Zeker omdat je geen benzine hoeft te betalen is een EV in de TCO veel goedkoper. Prive en zakelijk. Dus het gaat eigenlijk alleen om de mensen die soms een auto nodig hebben. Die kunnen beter aan de auto sharing gaan. Is veel goedkoper en stukken beter voor het milieu.
Het is een plan voor over 11 jaar dat is een hele generatie autos dus genoeg tijd om ze te vervangen. En als mensen toch vast houden aan hun ICE dan kunnen zie die anders buiten de binnen stad parkeren. dat doen veel Amsterdammer nu al. En als je dat al doe stap over huren / car sharing.
En ja ik het iets makkelijker praten en ja ik verdien genoeg geld om het allemaal te betalen en ik zie ook echt wel dat genoeg mensen op dit moment dit niet kunnen betalen maar toch ze moeten over 5-10 jaar echt een andere auto. En zolang we de issue niet pushen komt er nooit een beweging. En tja EV worden uiteindelijk veel goedkoper dan normale EV's nu zijn de meeste EV heel luxe uitgerust met veel snufjes maar als je alleen accu + motor + laadsysteem hoef te doen ala C1 moet je opletten hoe goedkoop het opeens kan.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Je doet alsof elektriciteit niks kost. Wat ik merk is dat stroom per KM ongeveer de helft kost van benzine. Dus 5 cent/km i.p.v. 10 cent/km. In Amsterdam is toch nog steeds meer dan de helft van de huizen binnen de ring sociale huurwoning. Dus ik denk niet dat iedereen die in de ring van Amsterdam woont een EV kan betalen. Ik denk overigens ook dat dit niet hoeft. Als je in een sociale huurwoning woont in Amsterdam, dan neem je maar het OV. Werk je buiten Amsterdam, en wil je met de auto moet je maar verhuizen naar buiten Amsterdam.MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:02:
[...]
Denk dat over 5 jaar wanneer het tijd wordt om voor meer mensen weer keuzes te maken en dan nog 6 jaar tot de deadline. Of ze een eigen auto willen of car sharing gaan doen. Dat is de toekomst voor steden. Het is nu al populair aan het worden. Als je elke dag een auto nodig heb dan kan ook echt wel een auto betalen EV of gewoon. Zeker omdat je geen benzine hoeft te betalen is een EV in de TCO veel goedkoper. Prive en zakelijk. Dus het gaat eigenlijk alleen om de mensen die soms een auto nodig hebben. Die kunnen beter aan de auto sharing gaan. Is veel goedkoper en stukken beter voor het milieu.
Het is een plan voor over 11 jaar dat is een hele generatie autos dus genoeg tijd om ze te vervangen. En als mensen toch vast houden aan hun ICE dan kunnen zie die anders buiten de binnen stad parkeren. dat doen veel Amsterdammer nu al. En als je dat al doe stap over huren / car sharing.
En ja ik het iets makkelijker praten en ja ik verdien genoeg geld om het allemaal te betalen en ik zie ook echt wel dat genoeg mensen op dit moment dit niet kunnen betalen maar toch ze moeten over 5-10 jaar echt een andere auto. En zolang we de issue niet pushen komt er nooit een beweging. En tja EV worden uiteindelijk veel goedkoper dan normale EV's nu zijn de meeste EV heel luxe uitgerust met veel snufjes maar als je alleen accu + motor + laadsysteem hoef te doen ala C1 moet je opletten hoe goedkoop het opeens kan.
Ik vind het wel goed wat Amsterdam doet. Ik hoop dat goed voorbeeld leidt tot goed volgen. Laat maar komen Den Haag, Rotterdam, Utrecht
Je kunt toch 2e hands kopen en dat financieren? Dus in plaats van een Golf van €15k koopt Jan Modaal nu een Hyundai Ioniq van €25k en leent daarvoor €10k.kepler schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:51:
[...]
Dan blijft alleen nog (2e hands) kopen over, en die prijzen zijn op dit moment gewoon stuk hoger dan ICE. Over paar jaar vast anders, maar voor nu is een EV kopen niet zomaar mogelijk voor Jan Modaal (uitzonderingen daar gelaten)
Deze lening kost €30/maand aan rente en de auto is €200/maand goedkoper in TCO, voila een rendement van 20% op de lening van €10k.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Een golf van 15k kost niet eens 200 per maand, hoe kan die dan 200 per maand goedkoper zijn?assje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:17:
[...]
Je kunt toch 2e hands kopen en dat financieren? Dus in plaats van een Golf van €15k koopt Jan Modaal nu een Hyundai Ioniq van €25k en leent daarvoor €10k.
Deze lening kost €30/maand aan rente en de auto is €200/maand goedkoper in TCO, voila een rendement van 20% op de lening van €10k.
Met gestrekt been.
Dan weet jij niet wat een auto kost, let wel, ik ging even uit van bijvoorbeeld 25kkm/jaar.Artbij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:18:
[...]
Een golf van 15k kost niet eens 200 per maand, hoe kan die dan 200 per maand goedkoper zijn?
Pin me niet vast op de details maar gewoon een oude voorbeeldberekening (even uitgaande van een situatie waar afschrijving op ICE's percentagueel hoger wordt dan EV) en voorbeeld gerekend zonder rentederving (weet niet meer waarom).

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 03-05-2019 11:24 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
benzine/elek. kostenArtbij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:18:
[...]
Een golf van 15k kost niet eens 200 per maand, hoe kan die dan 200 per maand goedkoper zijn?
onderhoud
verzekering
belasting
--------------- +
Totale kosten auto
------------- : 12
kosten maand.
zo moelijk is het niet om het voor iedere auto te schatten
edit: dan ben ik nog reiskostenvergoeding, subsidies, abokosten, schadevrije jaren, etc niet meegenomen
mogelijke gebruiksduur en verwachte verkoopwaarde
[ Voor 15% gewijzigd door Simply1337 op 03-05-2019 11:24 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
+ rentederving of financieringSimply1337 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:21:
[...]
benzine/elek. kosten
onderhoud
verzekering
belasting
--------------- +
Totale kosten auto
kosten maand.
zo moelijk is het niet om het voor iedere auto te schatten
En veel belangrijker zoals terecht opgemerkt hieronder en gemist door mij: afschrijving
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 03-05-2019 11:31 ]
Vul hem eens eerlijk in dan.
Met gestrekt been.
onderhoud
verzekering
belasting
rentederving of financiering
Afschrijving
--------------- +
Totale kosten auto
kosten maand.
onderhoud
verzekering
belasting
rentederving of financiering
eerlijke afschrijving
--------------- +
Totale kosten auto
kosten maand.
Met gestrekt been.
Zoek maar even terug in dit topic, ik rijd in ieder geval een Ioniq voor €0,18/km als ik de energie zou moeten betalen, doordat dat niet het geval is rijd ik voor €0,14.
Met mijn Leaf ben ik de afgelopen 2 jaar <€0,10 uitgekomen (precieze getal hangt nog even af hoe de verkoop afloopt).
Maak je geen zorgen, ik weet voor mijn eigen situatie wel hoe het zit!
Voor mijn Ioniq reken ik met €200/maand, dus uitgaande van 4 jaar bezit:Artbij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
eerlijke afschrijving
Aanschaf €23.000
Afschrijving €9.600
Restwaarde €13.400
Voor mijn Leaf rekende ik met €150/maand maar verwacht ik nu uiteindelijk maximaal op €80/maand te komen in 2 jaar, een meevaller dus.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 03-05-2019 11:30 ]
Gelukkig! Pak van mijn hart.assje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Zoek maar even terug in dit topic, ik rijd in ieder geval een Ioniq voor €0,18/km als ik de energie zou moeten betalen, doordat dat niet het geval is rijd ik voor €0,14.
Met mijn Leaf ben ik de afgelopen 2 jaar <€0,10 uitgekomen (precieze getal hangt nog even af hoe de verkoop afloopt).
Maak je geen zorgen, ik weet voor mijn eigen situatie wel hoe het zit!

Met gestrekt been.
https://edison.handelsbla...beim-fahren/23983044.html
ga je nog aan 10k onderhoud plegen of 10k minder verkopen? etc er zijn nog vraagtekens her en der
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Absoluut niet. Het gaat over TCO bij mensen die geen 40.000 euro hebben liggen om een nieuwe EV te kopen. Die kopen nu een tweedehands voor 10.000 euro. Claimen dat je alleen een nieuwe EV tegen een nieuwe ICE kunt vergelijken slaat nergens op, want die mensen gaan ook geen 30.000 euro voor een nieuwe ICE uitgeven.prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:56:
[...]
Appels en peren.... nieuw/gebruikt... onzinnig.
Signatures zijn voor boomers.
Maar de meeste mensen rijden maar 10-20k/jaar. Voor die aantal KM's is een EV gewoon nog steeds veel duurder dan een ICE.
Eerlijke afschrijving bij ICE en 30k/jaar ligt eerder rond 20%/jaar dan 15% is mijn ervaring. Je koopt een auto voor de verkoopprijs en verkoopt hem voor de inkoopprijs.
Heb je daar ook een onderbouwing voor of is het alleen een onderbuik gevoel? Ik heb wel eens wat gezien, en nee, het valt wel maar zeker niet mee. En ja, slim is het niet maar het gebeurt wel op grote schaal.Artbij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:09:
[...]
Dat is echt onzin, in NL wordt erg weinig geleend om een auto te kopen. Is ook een van de domste dingen om geld voor te lenen.
*Disclaimer: ik werk in de financiële sector. De bulk van de leningen is voor gebruiksvoorwerpen zoals auto's, tv's etc.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Tuurlijk appels en peren ......een panda uit 2000 is goedkoper dan een nieuwe S-klasse, ga je ook niet vergelijken.Maasluip schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:29:
[...]
Absoluut niet. Het gaat over TCO bij mensen die geen 40.000 euro hebben liggen om een nieuwe EV te kopen. Die kopen nu een tweedehands voor 10.000 euro. Claimen dat je alleen een nieuwe EV tegen een nieuwe ICE kunt vergelijken slaat nergens op, want die mensen gaan ook geen 30.000 euro voor een nieuwe ICE uitgeven.
Omdat het niet beschikbaar (gebruikte EV) is wil nog niet zeggen dat je het eerlijk kunt vergelijken.
Als je nieuw koopt wel, maar dat doet Jan Modaal ook niet. Ik zou voor Jan Modaal eerder een denken aan een 2e hands Ioniq/Leaf en over een paar jaar Kona/Niro.Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:32:
Eerlijke afschrijving bij ICE en 30k/jaar ligt eerder rond 20%/jaar dan 15% is mijn ervaring. Je koopt een auto voor de verkoopprijs en verkoopt hem voor de inkoopprijs.
Na de 1e 2 jaar red je het volgens mij wel met 15% per jaar.
Uiteindelijk hangt het helemaal af van de levensduur van een batterij;
Leaf 8 jaar/160.000km afgeschreven (in ieder geval batterij)
Ioniq 10 jaar/500.000km afgeschreven (?)
Dat weten we dus nog niet maar is wat mij betreft aannemelijk (kijken naar ervaring met Tesla's. Als dit uitkomt wil het vooral zeggen dat voor hogere kilometrages (zoals jij zegt) een EV belachelijk goedkoop wordt, ook in afschrijving.
De eerste Leaf's uit 2011 zijn nu inderdaad praktisch waardeloos en afgeschreven. Echter Tesla's geven een heel ander beeld. Juist voor de Ioniq doe ik de aanname dat de batterij veel minder een probleem gaat zijn.Simply1337 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:28:
niemand weet wat er gebeurt met de accus over 10 jaar in een leaf/ionic/kona/tesla.. wellicht helemaal afgeschreven en haalt het maar de kwart van de km's?
ga je nog aan 10k onderhoud plegen of 10k minder verkopen? etc er zijn nog vraagtekens her en der
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 03-05-2019 11:39 ]
Dus je wil alleen maar een "zinnige" vergelijking maken met een mogelijkheid die niet bestaat?prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Tuurlijk appels en peren ......een panda uit 2000 is goedkoper dan een nieuwe S-klasse, ga je ook niet vergelijken.
Omdat het niet beschikbaar (gebruikte EV) is wil nog niet zeggen dat je het eerlijk kunt vergelijken.
Werkt niet.
Hetzelfde argument dat je de kosten van een leaseauto alleen maar zou mogen vergelijken met de kosten van een andere nieuwe auto. Nee, het gaat er om wat je zou kopen als je het andere alternatief niet hebt, niet wat 1:1 de vergelijking is.
Signatures zijn voor boomers.
De bulk van de leningen is inderdaad voor dat soort dingen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar leent. Dat je in de financiele sector werkt bepaald juist dat jij er geen objectieve blik op hebt.daemonix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Heb je daar ook een onderbouwing voor of is het alleen een onderbuik gevoel? Ik heb wel eens wat gezien, en nee, het valt wel maar zeker niet mee. En ja, slim is het niet maar het gebeurt wel op grote schaal.
*Disclaimer: ik werk in de financiële sector. De bulk van de leningen is voor gebruiksvoorwerpen zoals auto's, tv's etc.
Met gestrekt been.
Nee maar 50% korting is toch een hoop laten wel wel zijn. Plus benzine prijzen stijgen veel harder dan kwh prijzen. Dus nu nog maar 50% straks 70% korting.Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
[...]
Je doet alsof elektriciteit niks kost. Wat ik merk is dat stroom per KM ongeveer de helft kost van benzine. Dus 5 cent/km i.p.v. 10 cent/km. In Amsterdam is toch nog steeds meer dan de helft van de huizen binnen de ring sociale huurwoning. Dus ik denk niet dat iedereen die in de ring van Amsterdam woont een EV kan betalen. Ik denk overigens ook dat dit niet hoeft. Als je in een sociale huurwoning woont in Amsterdam, dan neem je maar het OV. Werk je buiten Amsterdam, en wil je met de auto moet je maar verhuizen naar buiten Amsterdam.
Ik vind het wel goed wat Amsterdam doet. Ik hoop dat goed voorbeeld leidt tot goed volgen. Laat maar komen Den Haag, Rotterdam, Utrecht
Maar reken het na en ja je moet op dit moment nog wel redelijk wat kilometers rijden om het betaalbaar te houden. maar goed ik rij zat kilometers om het te laten werken. Voor mij dan. Maar als je te kort rijdt dan zijn auto share oplossing vele malen goedkoper.
Plus met het nieuwe parkeerbeleid van amsterdam wil je niet eens een auto hebben vanwege de extreme kosten. En voor mensen om de binnen stad in te gaan is het ook niet grappig meer. 36 euro voor een dag parkeren

Tuurlijk.... je bent nu een marktsituatie mee aan het nemen.Maasluip schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:40:
[...]
Dus je wil alleen maar een "zinnige" vergelijking maken met een mogelijkheid die niet bestaat?
Werkt niet.
Hetzelfde argument dat je de kosten van een leaseauto alleen maar zou mogen vergelijken met de kosten van een andere nieuwe auto. Nee, het gaat er om wat je zou kopen als je het andere alternatief niet hebt, niet wat 1:1 de vergelijking is.
Doordat er geen EV beschikbaar is gebruikt, is een ICE goedkoper ? Dat klopt niet.
Is hetzelfde als: ik kan geen Mercedes S-klasse gebruikt betalen (te duur), dus koop ik lekker een panda uit 2000, stuk goedkoper.
De EV is goedkoper, maar is er niet dus blijft men ICE rijden: dat klopt wel.
Een Ioniq koop je nu (zeer) jong gebruikt voor €25k (incl. BTW, eerste €8k/25% er al af):
https://www.autoscout24.n...1-4f2482939b26?cldtidx=13
Juist doordat het aanbod beperkt is (en voorlopig blijft) kan het zomaar zijn dat de afschrijving op deze auto's behoorlijk mee gaat vallen.
Enkel en alleen vergelijken met nieuw aanschaffen is dus al niet nodig. Een Nissan Leaf (€10-€15k) heeft echt serieuze praktische bezwaren en vereist aangepast gedrag. Een auto zoals deze is dat eigenlijk nauwelijks meer aan de orde en is alleen op vakantie gaan nog een potentieel probleem.
Helaas kunnen we hier lang over bekvechten, want echte data staat niet zwart op wit, maar in het algemeen wordt genoemd dat >70% van de auto's (privé eigendom) met een (gedeeltelijk) krediet wordt betaald.Artbij schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:09:
Dat is echt onzin, in NL wordt erg weinig geleend om een auto te kopen. Is ook een van de domste dingen om geld voor te lenen.
Van alle persoonlijke leningen die worden afgesloten weten we wel dat meer dan 1/3e als specifiek doel de aanschaf van een auto opgeeft, en sommige leningen worden onder 'overig' geschaard, of de financiering loopt via de dealer zelf.
Met de toename van de private lease is het échte lenen voor een auto misschien iets aan het afnemen, maar ik denk dat we alsnog over enorme percentages praten waar zowel jij als ik waarschijnlijk van zal schrikken.
[ Voor 16% gewijzigd door Divak op 03-05-2019 12:02 ]
Geen praktisch bezwaar? Hoe ver gaat zo'n auto? 200max en in de praktijk 150? Dat is voor veel mensen niet genoeg.assje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:57:
Er is weinig aanbod, er is wel aanbod.
Een Ioniq koop je nu (zeer) jong gebruikt voor €25k (incl. BTW, eerste €8k/25% er al af):
https://www.autoscout24.n...1-4f2482939b26?cldtidx=13
Juist doordat het aanbod beperkt is (en voorlopig blijft) kan het zomaar zijn dat de afschrijving op deze auto's behoorlijk mee gaat vallen.
Enkel en alleen vergelijken met nieuw aanschaffen is dus al niet nodig. Een Nissan Leaf (€10-€15k) heeft echt serieuze praktische bezwaren en vereist aangepast gedrag. Een auto zoals deze is dat eigenlijk nauwelijks meer aan de orde en is alleen op vakantie gaan nog een potentieel probleem.
Met gestrekt been.
Anoniem: 385594
Ik begrijp dat jij totaal onbekend bent met de huurmarkt. Huizen onder de 700,=/maand zijn vrijwel onbereikbaar tenzij je tot een zeer select groepje behoort. De volgende stap is huren van rondo de 1100,=/maand. Moet je wel tenminste 4 tot 5 maal zoveel verdienen.assje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:31:
Waarom dan wel een hypotheek afsluiten om een huis te kopen? Waarschijnlijk omdat het (op lange termijn) voordeliger is dan dezelfde woning huren.
Eigen huis is niet op lange termijn goedkoper (zoals TCO) maar direct vanaf de aankoop. Eigen huis is steeds vaker geen vrije keus maar enige mogelijkheid.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 03-05-2019 12:09 ]
Benzine koste vorig jaar 1,50, nu 1,70. Elektriciteit koste vorig jaar 19 cent/kWh. Dit jaar 21 cent/kWh. Dus de stijging is beide rond de 10%. Elektriciteit wordt in Nederland nog voornamelijk uit gas opgewekt. De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Dus de prijs is redelijk aan elkaar gekoppeld. Voor beiden bestaat de prijs voornamelijk uit belastingen.MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Nee maar 50% korting is toch een hoop laten wel wel zijn. Plus benzine prijzen stijgen veel harder dan kwh prijzen. Dus nu nog maar 50% straks 70% korting.
Maar reken het na en ja je moet op dit moment nog wel redelijk wat kilometers rijden om het betaalbaar te houden. maar goed ik rij zat kilometers om het te laten werken. Voor mij dan. Maar als je te kort rijdt dan zijn auto share oplossing vele malen goedkoper.
Plus met het nieuwe parkeerbeleid van amsterdam wil je niet eens een auto hebben vanwege de extreme kosten. En voor mensen om de binnen stad in te gaan is het ook niet grappig meer. 36 euro voor een dag parkeren
Parkeren in Amsterdam is voor bewoners niet duur. Maar goed, als ik naar Amsterdam ga, dan ga ik meestal alsnog met de auto. Die paar keer dat ik daar kom is het me de moeite (inflexibiliteit) van het OV nemen niet waard.
Mwa. Gemiddeld koophuis is nu 300k. Als je 300k kan lenen, kan je ook wel een nieuwe auto kopen van 20-30k. Als je dan 40k KM/jaar rijdt is een EV ook vanaf de start goedkoper. Zelfs als je hem moet financieren.Anoniem: 385594 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Ik begrijp dat jij totaal onbekend bent met de huurmarkt. Huizen onder de 700,=/maand zijn vrijwel onbereikbaar tenzij je tot een zeer select groepje behoort. De volgende stap is huren van rondo de 1100,=/maand. Moet je wel tenminste 4 tot 5 maal zoveel verdienen.
Eigen huis is niet op lange termijn goedkoper (zoals TCO) maar direct vanaf de aankoop. Eigen huis is steeds vaker geen vrije keus maar enige mogelijkheid.
Door de inflatie wordt je gespaarde geld nog minder waard. Lenen kan een verantwoorde/weloverwogen keuze zijn in sommige gevallen.prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:12:
[...]
Nee zou het ook allemaal fijn opmaken en je flink in de schulden steken ......Wat heeft rente en inflatie daar nu mee te maken
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Lenen = risico. Wat als je je baan kwijt raakt? Of dat je vrouw bij je weggaat en er is nog een huis. Dan is niet fijn om nog een lening te hebben, die voorkomen had kunnen worden.assje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:31:
[...]
Waarom dan wel een hypotheek afsluiten om een huis te kopen? Waarschijnlijk omdat het (op lange termijn) voordeliger is dan dezelfde woning huren.
Als je door een lening af te sluiten goedkoper af kunt zijn is het op zijn minst zinvol een afweging van de risico's te doen. Private lease heeft wat mij betreft in sommige gevallen nog hogere risico's dan gedeeltelijk financieren.
Als je een occasion koopt, all-risk verzekerd, en dan <50% van de dagwaarde financiert dan is het risico natuurlijk enorm klein.
Als deze deels gefinancierde een lagere TCO oplevert dan alternatieven uit andere zak ben ik het dus niet met je eens dan "ouderwets sparen voor wat je wil kopen" het beste is.
Net zoals private lease, je zit eraan vast, al zijn er vast contracten waar je onderuit kan komen bij bepaalde redenen.
Als je gespaard hebt voor je auto en je raakt je baan kwijt en/of je vrouw verlaat je, zit je niet met een lening en kun je altijd beslissen om de auto te verkopen en dan dat geld te gebruiken voor buffer en/of ex uitkomen e.d.
Dat TCO lager zou kunnen zijn met deels financieren zou best kunnen, maar verstandig? mwa...
Ja...ik ben anti-lenen. Hoeveel mensen zich nu weer rijk rekenen als het economisch weer goed gaat....
[ Voor 7% gewijzigd door PASware op 03-05-2019 12:24 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Anoniem: 455473
Veel mensen kunnen bij hun werkgever gratis opladen en als je ondernemer bent dan betaal je maar ongeveer 5cent/kWh. Dus dat scheelt gigantisch veel!Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:18:
[...]
Benzine koste vorig jaar 1,50, nu 1,70. Elektriciteit koste vorig jaar 19 cent/kWh. Dit jaar 21 cent/kWh. Dus de stijging is beide rond de 10%. Elektriciteit wordt in Nederland nog voornamelijk uit gas opgewekt. De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Dus de prijs is redelijk aan elkaar gekoppeld. Voor beiden bestaat de prijs voornamelijk uit belastingen.
Parkeren in Amsterdam is voor bewoners niet duur. Maar goed, als ik naar Amsterdam ga, dan ga ik meestal alsnog met de auto. Die paar keer dat ik daar kom is het me de moeite (inflexibiliteit) van het OV nemen niet waard.
[...]
Mwa. Gemiddeld koophuis is nu 300k. Als je 300k kan lenen, kan je ook wel een nieuwe auto kopen van 20-30k. Als je dan 40k KM/jaar rijdt is een EV ook vanaf de start goedkoper. Zelfs als je hem moet financieren.
Het ging toch om de particuliere autokoper. Zakelijk is het met de huidige bijtellingsregeling en MIA sowieso een no-brainer om een EV te rijden. Het scheelt mij zo'n 300 euro/maand aan bijtelling door EV te rijden ipv ICE.Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:25:
[...]
Veel mensen kunnen bij hun werkgever gratis opladen en als je ondernemer bent dan betaal je maar ongeveer 5cent/kWh. Dus dat scheelt gigantisch veel!
Voordeel van een auto is wel dat je over de 10000 kwh gaat en opeens is de kwh prijs rond de 12 centZ___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:18:
[...]
Benzine koste vorig jaar 1,50, nu 1,70. Elektriciteit koste vorig jaar 19 cent/kWh. Dit jaar 21 cent/kWh. Dus de stijging is beide rond de 10%. Elektriciteit wordt in Nederland nog voornamelijk uit gas opgewekt. De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Dus de prijs is redelijk aan elkaar gekoppeld. Voor beiden bestaat de prijs voornamelijk uit belastingen.
[...]
Mwa. Gemiddeld koophuis is nu 300k. Als je 300k kan lenen, kan je ook wel een nieuwe auto kopen van 20-30k. Als je dan 40k KM/jaar rijdt is een EV ook vanaf de start goedkoper. Zelfs als je hem moet financieren.
Maar goed mijn stroom is gelukkig 100% groene wind. Dus die koppeling ligt er voor mij niet. Het is nu aan de overheid om stroom zo goedkoop mogelijk te maken moet je opletten hoe snel iedereen overstapt.
Anoniem: 455473
Deep Horizon zal absoluut niet het laatste ongeluk zijn. En ook het Midden-Oosten heeft een paar oorlogen gekend vanwege de olie...
Voor mij zou de Kona al een heel grote verbetering zijn t. o. v. de Leaf.prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:58:
[...]
Een van de redenen om de Kona te verkopen en een model 3 te kopen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kona is gewoon goed de Niro ook, maar de Kona nu bestellen .... de premium is even duur als een Model 3 !PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:53:
[...]
Voor mij zou de Kona al een heel grote verbetering zijn t. o. v. de Leaf.
Premium is gewoon te dure EV geworden (maar ja zat aanvragen, dus kunnen ze het doen).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
SR heb je niet, is SR+ (plus) --> volledig premium uitgevoerde model 3 voor dezelfde prijs als een Kona Premium.daemonix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:03:
De premium biedt anders een hoop meer dan de model 3 SR, en dan niet alleen in afleverkwaliteit.Premium is compleet, de 3 SR kaal.
En ik weet het 100% zeker, heb ze goed kunnen vergelijken..... SR+ besteld en LR RWD besteld en Kona verkocht.
Is de Kona slecht, nee absoluut niet... model 3 is alleen veel beter voor het zelfde geld.
Dit is subjectief, maar ik ken maar heel weinig mensen die 1. een gloednieuwe auto kopen en 2. die hiervoor een lening afsluiten. Ik ben wel benieuwd naar de cijfers inderdaaddaemonix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:55:
Er zijn juist heel veel mensen die wel een lening voor een auto afsluiten... Hoe denk je dat het mogelijk is dat (jonge) gezinnen een gloednieuwe auto rijden? Ik denk dat er meer mensen wel dan niet een lening voor een auto afsluiten, los van de vraag of dat verstandig is of niet.
Klopt, maar je hebt nu niet de mogelijkheid om voor minder geld een huis te kopen/huren (buiten sociale huur om). (en je hebt ook nog NHG om eventuele verliezen te compenseren). Je hebt wel de mogelijkheid om een goedkopere 2e hands ICE te kopen die functioneel precies hetzelfde kan als de veel duurdere EV variant. Ja op de langere termijn is dat goedkoper, maar Jan Modaal heeft niet zomaar 10k op de plank liggen om te investeren in een EV om binnen 5 jaar terug te verdienen. Die hebben dat geld nodig om echte tegenvallers op te vangen.Deveon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:01:
[...]
Dat geld voor een hypotheek net zo. Wat als je moet verhuizen vanwege inkomen, werklocatie, familie, ect.
Ja je kan lenen, maar persoonlijk zou ik dat dus echt niet doen. Uiteindelijk worden de EV's toch goedkoper en goed beschikbaar op de 2e hands markt, dus dan hebben we dit hele probleem niet meer. Daar zorgen zulke regelingen uiteindelijk ook voor
afwegingen die ieder voor zich dient te maken.PASware schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:23:
[...]
Lenen = risico. Wat als je je baan kwijt raakt? Of dat je vrouw bij je weggaat en er is nog een huis. Dan is niet fijn om nog een lening te hebben, die voorkomen had kunnen worden.
Net zoals private lease, je zit eraan vast, al zijn er vast contracten waar je onderuit kan komen bij bepaalde redenen.
Als je gespaard hebt voor je auto en je raakt je baan kwijt en/of je vrouw verlaat je, zit je niet met een lening en kun je altijd beslissen om de auto te verkopen en dan dat geld te gebruiken voor buffer en/of ex uitkomen e.d.
Dat TCO lager zou kunnen zijn met deels financieren zou best kunnen, maar verstandig? mwa...
Ja...ik ben anti-lenen. Hoeveel mensen zich nu weer rijk rekenen als het economisch weer goed gaat....
zonder werk geraken is een kans.... maar de schaarste in ICT (in het algemeen), laat staan met certificeringen op zak, is dat te verwaarlozen als je goed bezig bent.
Ben je single, dan is echtscheiding nog niet 'im frage' lijkt me.
ofwel: ieder dient goed na te denken over mogelijke gevolgen, dat zekr
De SR+ is juist niet volledig premium (maar Partial Premium: minder geluid, geen stoelverwarming achter, geen google maps met satellietbeelden, geen Spotify etc). En met afleverkosten erbij alsnog wel iets duurder (48.818 incl BTW), maar veel meer dan 1000 euro zal het niet schelen. Zie Wikipedia: Tesla Model 3prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:09:
[...]
SR heb je niet, is SR+ (plus) --> volledig premium uitgevoerde model 3 voor dezelfde prijs als een Kona Premium.
Alsnog is de Model 3 hier wel echt beter qua EV-techniek dan de Kona.
Maar de Kona heeft ook nog goedkopere uitvoeringen, en je kunt zonder enorme meerprijs een andere kleur kiezen.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-05-2019 14:16 ]
Dat was vroeger, GasTerra verkoopt het Groningen gas niet meer op olie indexatie.Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:18:
De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs.
Maar idd - voor stroom en gas zijn de belasting tarieven veel meer van belang, en (voor stroom meer dan gas) de netwerktarieven.
Uiteindelijk zijn stroom, gas en olie enkel de energiedragers - je kan alledrie uit hernieuwbare bronnen maken. Het grote voordeel van elektrisch is niet CO2, maar de zero-tailpipe emissions.
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 03-05-2019 14:54 ]
Ja klopt.....geluid is dan nog veel beter dan de Kona, Navi ook, stoelverwarming achter zit ook niet in de kona, spotify ook niet. Verder alles hetzelfde als de volledige premium, gewoon beter.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:12:
[...]
De SR+ is juist niet volledig premium (maar Partial Premium: minder geluid, geen stoelverwarming achter, geen google maps met satellietbeelden, geen Spotify etc). En met afleverkosten erbij alsnog wel iets duurder (48.818 incl BTW), maar veel meer dan 1000 euro zal het niet schelen. Zie Wikipedia: Tesla Model 3
Alsnog is de Model 3 hier wel echt beter qua EV-techniek dan de Kona.
Maar de Kona heeft ook nog goedkopere uitvoeringen, en je kunt zonder enorme meerprijs een andere kleur kiezen.
De goedkopere Kona: is volgens mij een prima deal voor de 64kw.
Ruim 80 procent van alle nieuwe auto’s is geleased of gefinancierd. Daarnaast worden zelfs gebruikte autos steeds meer gefinancierd.kepler schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:50:
[...]
Dit is subjectief, maar ik ken maar heel weinig mensen die 1. een gloednieuwe auto kopen en 2. die hiervoor een lening afsluiten. Ik ben wel benieuwd naar de cijfers
Ik vind het ook absurd. Het is blijkbaar apart om pakweg een 30k besteedbaar aan een auto klaar te hebben liggen tegenwoordig. De Nederlandse bevolking heeft een van de grootste schulden in de wereld. Als je zelfs voor iets als een auto leent is dat wel verklaarbaar.
Er schijnt nu ook een boel weerstand in de 2e kamer te zijn tegen het Amsterdamse plan om ICE autos te weren. Ik blijf erbij dat een auto onterecht als levensbehoefte beschouwd wordt. Ook zakelijke lease moeten ze veel onaantrekkelijker maken. Daar betalen we met zn allen aan mee. Gewoon alleen mensen die het kunnen betalen een auto laten rijden. Als iedereen gelijk zou zijn woonden we allemaal in een grote villa met overdekt zwembad etc.
Schrijf je dit nu echt serieus en in nuchtere toestand? Je denkt toch niet echt dat overheid iets ooit goedkoper gaat maken?MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:32:
Het is nu aan de overheid om stroom zo goedkoop mogelijk te maken moet je opletten hoe snel iedereen overstapt.
Integendeel, zodra EV echt doorbreekt zullen daardoor de inkomsten ontzettend hard dalen en dat gaat opgevangen worden door allerlei belastingen dubbel te gaan verhogen.
Een lose-lose situatie.
Er spelen natuurlijk allemaal dingen door elkaar heen: lokale luchtkwaliteit, verkeersdrukte, de nationale CO2 doelen, energiebesparing, de kosten van vervoer voor de minima, voor de middenklasse, populisme/elitehaat etc.fisherman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:52:
Er schijnt nu ook een boel weerstand in de 2e kamer te zijn tegen het Amsterdamse plan om ICE autos te weren. Ik blijf erbij dat een auto onterecht als levensbehoefte beschouwd wordt. Ook zakelijke lease moeten ze veel onaantrekkelijker maken. Daar betalen we met zn allen aan mee. Gewoon alleen mensen die het kunnen betalen een auto laten rijden. Als iedereen gelijk zou zijn woonden we allemaal in een grote villa met overdekt zwembad etc.
Vindt het helemaal nog niet z'n stom idee......zal echt helpen het te versnellen.Anoniem: 385594 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Schrijf je dit nu echt serieus en in nuchtere toestand? Je denkt toch niet echt dat overheid iets ooit goedkoper gaat maken?
Integendeel, zodra EV echt doorbreekt zullen daardoor de inkomsten ontzettend hard dalen en dat gaat opgevangen worden door allerlei belastingen dubbel te gaan verhogen.
Een lose-lose situatie.
En ja zal elders geheven moeten worden.
Is een keuze.
Juh, want de overheid heeft echt als doel om alle burgers kaal te plukken en dan dat geld ergens in een doos te bewaren waar niemand er iets mee kan.Anoniem: 385594 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Schrijf je dit nu echt serieus en in nuchtere toestand? Je denkt toch niet echt dat overheid iets ooit goedkoper gaat maken?
Een lose-lose situatie.
Denk nou eens na man, ipv de telegraaf-giller te lijken.
openkat.nl al gezien?
Het hangt er van af waar je woont of een auto een eerste levenbehoefte is. Als je in een dorp in oost Groningen woont wordt het verrekte lastig om op je werk te komen zonder auto.fisherman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:52:
[...]
Ruim 80 procent van alle nieuwe auto’s is geleased of gefinancierd. Daarnaast worden zelfs gebruikte autos steeds meer gefinancierd.
Ik vind het ook absurd. Het is blijkbaar apart om pakweg een 30k besteedbaar aan een auto klaar te hebben liggen tegenwoordig. De Nederlandse bevolking heeft een van de grootste schulden in de wereld. Als je zelfs voor iets als een auto leent is dat wel verklaarbaar.
Maar we hebben het hier over Amsterdam. Daar is een auto inderdaad een luxe die je je wel of niet kunt veroorloven. Meer dan terecht dat luchtkwaliteit belangrijker is dan het kunnen betalen van een auto.
(In oost Groningen waait het pluimpje van die ene diesel zo de landerijen op, dus daar is het totaal niet belangrijk hoeveel een auto uitstoot.)
En waait dan zo op het eten wat jij weer op eet.Pierz schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:13:
[...]
(In oost Groningen waait het pluimpje van die ene diesel zo de landerijen op, dus daar is het totaal niet belangrijk hoeveel een auto uitstoot.)
Jij maakt nooit verse groente klaar zeker?Yoade75 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:25:
[...]
En waait dan zo op het eten wat jij weer op eet.
Wat maakt dat je dat denkt?
Of denk je dat jij het eraf kunt wassen?
Net als de bestrijdingsmiddelen zeker?
Dat is slechts beperkt mogelijk.
En daarbij dient de bodem als voeding van het gewas.
Wanneer iets op of in de bodem zit dan komt dit ook (uiteindelijk) in het gewas.
[ Voor 66% gewijzigd door Yoade75 op 03-05-2019 16:12 ]
Dat schrijf ik dus niet!killercow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:04:
[...]
Juh, want de overheid heeft echt als doel om alle burgers kaal te plukken en dan dat geld ergens in een doos te bewaren waar niemand er iets mee kan.
Denk nou eens na man, ipv de telegraaf-giller te lijken.
Maar hoe denk jij dan dat de overheid het gemis aan inkomsten gaat compenseren of ben je zo naïef om te denken dat de overheid de tering naar de nering gaat zetten? Zou een unicum zijn want heeft nog niet 1 overheid ooit gedaan.
@prettig
Elders heffen maakt voor de belastingbetaler niets uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 385594 op 03-05-2019 16:05 ]
Je had een begin kunnen maken.gop1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:11:
Waarom gaat het in dit topic meer over de financiën dan over elektrische auto's zelf?
Deze maand ga ik op full electric na twee PHEV’s.
Mijn collega’s gaan helaas weer naar normale ICE’s modellen vanwege de levertijden en het modellen aanbod. Zelf dacht ik dat 2019 het jaar zou worden voor BEV’s maar ik zet nu in op 2021... jammer dat het zo langzaam gaat. Mijn eerste PHEV kwam in 2012.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Voor een bioloog als ik is dit zo verschrikkelijk kort door de bocht dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Ga ik ook niet doen aangezien het compleet off topic is.Yoade75 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:03:
[...]
Wat maakt dat je dat denkt?
Of denk je dat jij het eraf kunt wassen?
Net als de bestrijdingsmiddelen zeker?
Dat is slechts beperkt mogelijk.
En daarbij dient de bodem als voeding van het gewas.
Wanneer iets op of in de bodem zit dan komt dit ook (uiteindelijk) in het gewas.
Als je je zorgen wil maken over wat je eet, kijk dan vooral naar je zout en suiker inname
[ Voor 116% gewijzigd door Yoade75 op 03-05-2019 17:16 ]
En hoeveel procent van alle gekochte auto's in Nederland zijn?fisherman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:52:
[...]
Ruim 80 procent van alle nieuwe auto’s is geleased of gefinancierd. Daarnaast worden zelfs gebruikte autos steeds meer gefinancierd.
Ik denk 2020, want daarna vervalt het huidige bijtellingsvoordeel en in 2020 komt bijna elk merk wel met een model op de markt.kdeboois schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:40:
[...]
Je had een begin kunnen maken.
Deze maand ga ik op full electric na twee PHEV’s.
Mijn collega’s gaan helaas weer naar normale ICE’s modellen vanwege de levertijden en het modellen aanbod. Zelf dacht ik dat 2019 het jaar zou worden voor BEV’s maar ik zet nu in op 2021... jammer dat het zo langzaam gaat. Mijn eerste PHEV kwam in 2012.
Maar dat betekent niet dat die onmiddellijk leverbaar zijn. Voorspel een jaar extra voor productie op gang geraakt.Deveon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:23:
[...]
Ik denk 2020, want daarna vervalt het huidige bijtellingsvoordeel en in 2020 komt bijna elk merk wel met een model op de markt.
Wel als de BPM het mechanisme gaat worden. CO2 uitstoot beprijzing is ook goed mogelijk.Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:01:
Denk als bijtelling voor EV naar 22% gaat, dat EVs niet meer geleased gaan worden. Lijkt me een slechte beslissing van de overheid als dat het gaat worden. Ik denk dat een percentage rond de 10% wel een goed compromis is.
Alleen als je voor dezelfde cataloguswaarde een luxere EV kan leasen dan ICE. Als de Golf 8 straks 30k is en de Neo ook 30k en je moet voor allebei 22% bijtelling betalen, gaat bijna niemand die Neo nemen.kdeboois schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:12:
[...]
Wel als de BPM het mechanisme gaat worden. CO2 uitstoot beprijzing is ook goed mogelijk.
Ik doel op een BPM mechanisme waarbij de vervuilende auto meer gaat kosten dan de ‘schone’ EV.Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:22:
[...]
Alleen als je voor dezelfde cataloguswaarde een luxere EV kan leasen dan ICE. Als de Golf 8 straks 30k is en de Neo ook 30k en je moet voor allebei 22% bijtelling betalen, gaat bijna niemand die Neo nemen.
Dan gaat de werkgever heel snel een "brandstofcomponent" in je leasebedrag stoppen zodat het leasebedrag een stuk scheelt voor de werknemerZ___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:22:
[...]
Alleen als je voor dezelfde cataloguswaarde een luxere EV kan leasen dan ICE. Als de Golf 8 straks 30k is en de Neo ook 30k en je moet voor allebei 22% bijtelling betalen, gaat bijna niemand die Neo nemen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[ Voor 32% gewijzigd door prettig op 03-05-2019 21:03 ]
Het trieste is, dat ABN heeft besloten om leaseauto's helemaal af te schaffen. EV-only is slechts een overgangsregeling. Het is een bezuinigingsmaatregel verpakt in een groen jasje.prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:02:
of a la ABN...... ev-only, geen discussie meer......zullen er wel meer volgen met Shell als laatste
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
.... hmmm dus....Anoniem: 385594 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Een lose-lose situatie.
Maar goed ja ze moeten het wel goedkoper maken omdat de alternatieven van voor de overheid ongewenst zijn. ICE autos GAS CV etc. Dus als stroom betaalbaarder wordt wordt er meer verbruikt en minder uitgestoten.
Zolang ze het capaciteits tarief niet heel hard naar beneden gooien en ook belastingen verlagen. Weet dat het nu alleen voor de eerste 10000 kwh hoge belastingen zijn. Er is nog vast genoeg te halen bij bedrijven en hoge inkomens. Die veel te goed zijn om veel minder dan ze zouden moeten aan belastingen te betalen. Plus er wordt een hoop meer verdient als we overstappen op stroom economie. Er moet enorm veel gebouwd worden aangepast worden en vernieuw worden alles levert belasting centen op.
Wat is daar mis mee ? Lease-auto is gewoon verkapt loon (vandaar de bijtelling).Tom Paris schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:08:
[...]
Het trieste is, dat ABN heeft besloten om leaseauto's helemaal af te schaffen. EV-only is slechts een overgangsregeling. Het is een bezuinigingsmaatregel verpakt in een groen jasje.
Dat het niet intrinsiek om een besparing op personeelskosten gaat, maar een truc is om minder CO2 uitstoot op de balans te hebben staan. De uitstoot blijft, alleen nu draait ABN er niet meer voor op.prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:00:
[...]
Wat is daar mis mee ? Lease-auto is gewoon verkapt loon (vandaar de bijtelling).
Dat is makkelijk op te lossen, door bedrijven voor CO2 te laten opdraaien bij reiskostenvergoeding, tenzij het OV is.Tom Paris schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:49:
[...]
Dat het niet intrinsiek om een besparing op personeelskosten gaat, maar een truc is om minder CO2 uitstoot op de balans te hebben staan. De uitstoot blijft, alleen nu draait ABN er niet meer voor op.
Dan stoppen werkgevers met reiskostenvergoeding, maar laten ze het bruto-salaris stijgen...Z___Z schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:07:
[...]
Dat is makkelijk op te lossen, door bedrijven voor CO2 te laten opdraaien bij reiskostenvergoeding, tenzij het OV is.
Coasterfreak schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:48:
Battery capacity: 37.7 kWh
Range: 270 km WLTP
Motor: 75 kW
Charging speed: 40 min up to 80% at 50 kW CCS, 4 hours with AC wallbox
Waarom denk je dat het 3 fase is?qadn schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:58:
Matig qua fast-charge, goed qua regulier (4 uur tot 80% -> 3 fase).
4*60min / 40min=6
50kW / 6 = 8.33.. kW
37.7 kWh * 0.8 = 30.16 kWh
30.16 kWh / 240min = 7.54 kW
7.54 tot 8.33 kW lijkt me dichter in de buurt van 32A 1 fase te liggen dan de 11/22/43 kW van 3 fase.
Klimaat en CO2 zijn dan ook voor grote bedrijven om aan te verdienen en niet om aan uit te geven.Tom Paris schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:08:
[...]
Het trieste is, dat ABN heeft besloten om leaseauto's helemaal af te schaffen. EV-only is slechts een overgangsregeling. Het is een bezuinigingsmaatregel verpakt in een groen jasje.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat van die hypotheek is natuurlijk maar de vraag. In de huurprijs zit ook het onderhoud inbegrepen, wat door de meeste maar gewoon vergeten wordt. Ik zie hier de woningbouw hele wijk plat gooien en vervangen door nieuwe huizen. De gekochte huizen die daar zo her en der tussen staan blijven staan. De woningbouw gooit echt niet zomaar die huizen plat, die hebben uitgerekend dat het goedkoper is om ze te vervangen. Dat zijn verborgen kosten voor de huizenkopers. Er is in NL een hele generatie opgegroeid met het idee dat een hypotheek goedkoop is vanwege de hypotheek aftrek en dat prijzen altijd stijgen.DonKui schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:36:
Het verschil voor een huis is dat je vanaf het begin al gelijk minder betaald aan de hypotheek dan dat je zou doen voor een vergelijkbaar huurhuis. Het feit blijft dat EV's gewoon nu nog best prijzig zijn voor de gemiddelde mens en natuurlijk in de loop van de jaren worden ze steeds betaalbaarder maar het feit blijft dat een ICE auto voorlopig voor veel mensen nog steeds goedkoper is.
Ik ben het wel met je eens dat ev's gewoon duur zijn.
Daat heb ik wel moeite mee. Al die plannen die ze maken kosten veel onnodig geld en komen allemaal niet uit. Niemand kan voorspellen hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet. En voor het milieu zijn er veel effincienter keuzes te bedenken dat auto's. In de totaal uitstoot in NL is dat maar een kleingedeelte, waarbij bijvoorbeeld de scheepsvaart, luchtvaart en vrachtwagens meer uitstoten dan de particuliere auto's.ph4ge schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
[...]
Precies, en als over 10 jaar blijkt dat het plan te ambitieus was kan je het altijd nog bijsturen. We zullen echt ambitieus moeten zijn, dat is goed voor het milieu, het klimaat en de economie. Overigens is het rijden (parkeren) van een auto in de binnenstad van Amsterdam nu ook al een luxe.
Een van de veel grote problemen is dat de hoeveelheid mensen op deze wereld maar blijft groeien, met allemaal welvaart wensen. Dus het is gewoon heel logisch dat het millieu zwaar lijdt onder die groei. Je ziet ook in NL dat door de toename van de economische groei van de afgelopen tijd, we geen enkele klimaatdoestelling halen. En niemand die er "echt" om treurt.
Je denkt toch niet serieus dat de huidige voordelen van ev rijden blijven. De auto is een hele belangrijke belastingbron en dat zal dus hersteld worden. Waarom denk je dat de spitsheffing en km heffing zo in beeld zijn. De overheid (feitelijk zijn wij dat allemaal bij elkaar) is niet achterlijk en heeft geld nodig om de welvaart in stand te houden. Daarom is er nu ook best ophef over ev rijden, er wordt geld herverdeeld en velen vinden dat niet op de goede manier is. Ik vind daar persoonlijk ook wel wat voor te zeggen. Bedoel maar je kunt ook bij auto's boven de 50K zeggen dat ze geheel in de 22 procent vallen en geen laag tarief krijgen voor de eerste 50K. Als je zo'n auto kunt kopen/rijden/leasen heb je helemaal geen belastingvoordeel nodig. Dus op dit moment is de tco in NL nog lager, maar dat zal echt niet eeuwig zo blijven. Er komt gewoon weer mrb/bpm, bijtelling en een andere heffing. Het kenwoord bij de overheid is tegenwoordig bijna altijd budgetneutraal.MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Nee maar 50% korting is toch een hoop laten wel wel zijn. Plus benzine prijzen stijgen veel harder dan kwh prijzen. Dus nu nog maar 50% straks 70% korting.
Dus zodra de aanschafwaarde maar voldoende verlaagt zijn de subsidies niet meer nodig.
Daarnaast zijn de maatschappelijke voordelen (in de zin van minder fijnstofuitstoot, minder energieverbruik) blijvend en waardevol (b.v. minder astma etc)...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee zeker niet stroom wordt al behoorlijk belast op dit moment.jerh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Je denkt toch niet serieus dat de huidige voordelen van ev rijden blijven. De auto is een hele belangrijke belastingbron en dat zal dus hersteld worden. Waarom denk je dat de spitsheffing en km heffing zo in beeld zijn. De overheid (feitelijk zijn wij dat allemaal bij elkaar) is niet achterlijk en heeft geld nodig om de welvaart in stand te houden. Daarom is er nu ook best ophef over ev rijden, er wordt geld herverdeeld en velen vinden dat niet op de goede manier is. Ik vind daar persoonlijk ook wel wat voor te zeggen. Bedoel maar je kunt ook bij auto's boven de 50K zeggen dat ze geheel in de 22 procent vallen en geen laag tarief krijgen voor de eerste 50K. Als je zo'n auto kunt kopen/rijden/leasen heb je helemaal geen belastingvoordeel nodig. Dus op dit moment is de tco in NL nog lager, maar dat zal echt niet eeuwig zo blijven. Er komt gewoon weer mrb/bpm, bijtelling en een andere heffing. Het kenwoord bij de overheid is tegenwoordig bijna altijd budgetneutraal.
De auto worden alleen maar goedkoper dus vanzelf gaat het probleem weg en is de TCO hersteld waar de overheid weer zijn deel krijgt en wij weer normaal kunnen rijden. Alles kost geld laten we alleen EV rijden betaalbaar houden om onze CO2 naar beneden te krijgen.
Zelfs EX btw nog geen gekke prijs....
I found this offer on AutoScout24. Hyundai Ioniq Premium EV - Final price: € 22,995.-
https://www.autoscout24.c...1a-4761-8b69-671617d642e0
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 04-05-2019 12:18 ]
Of 2 fasen zoals de golf_V_ schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 08:47:
[...]
[...]
Waarom denk je dat het 3 fase is?
4*60min / 40min=6
50kW / 6 = 8.33.. kW
37.7 kWh * 0.8 = 30.16 kWh
30.16 kWh / 240min = 7.54 kW
7.54 tot 8.33 kW lijkt me dichter in de buurt van 32A 1 fase te liggen dan de 11/22/43 kW van 3 fase.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Capaciteits tarief is al laag genoeg. Als dat nog verder naar beneden gaat dan betaal je dat binnen dit en 10jaar gewoon indirect dubbel en dik terug. Dat de consument maar een load-balancing paal zet en op lange termijn maar een klein stukje lokale opslag (batterij/ V2G EV) voor peak shaving.MeZZiN schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:12:
[...]
...
Zolang ze het capaciteits tarief niet heel hard naar beneden gooien en ook belastingen verlagen.
...
De meeste fijnstof komt van de banden..... Efficienter verbruik is wel een groot pre.BarryH schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:53:
De echte voordelen (weinig onderdelen, brandstof overal te krijgen) blijven bestaan.
Dus zodra de aanschafwaarde maar voldoende verlaagt zijn de subsidies niet meer nodig.
Daarnaast zijn de maatschappelijke voordelen (in de zin van minder fijnstofuitstoot, minder energieverbruik) blijvend en waardevol (b.v. minder astma etc)...
Tja, ik gaf juist aan dat het autogedeelte qua co2 wel meevalt. Er zijn veel grotere vervuilers en daar gebeurt nog relatief weinig. En of auto's echt goedkoper worden is de vraag. Fabrikanten zullen dan een ander verdienmodel moeten bedenken, er zit veel minder onderhoud en onderdelen omzet aan een ev. Voor hun is er geen echte drijfveer om de prijs heel erg te verlagen en dat zie je terug in het huidige aanbod.MeZZiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Nee zeker niet stroom wordt al behoorlijk belast op dit moment.
De auto worden alleen maar goedkoper dus vanzelf gaat het probleem weg en is de TCO hersteld waar de overheid weer zijn deel krijgt en wij weer normaal kunnen rijden. Alles kost geld laten we alleen EV rijden betaalbaar houden om onze CO2 naar beneden te krijgen.
Ik lees dat vaker, alleen cijfers verder dan 2% van de totale fijnstof uitstoot van banden afkomstig kan ik niet zo terugvinden. Gebruiken ze bijvoorbeeld de theoretisch NEDC uitstoot? Het was ten slotte pas 2007.jerh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:28:
[...]
De meeste fijnstof komt van de banden..... Efficienter verbruik is wel een groot pre.
[...]
Wat ik namelijk wel opvallend vind is dat het hele dieselschandaal is ontstaan met de vraag “Als VW diesel zo schoon zijn, waarom verkopen ze deze niet in Europa?” De fijn uitstoot in Europese steden was namelijk aanzienlijk hoger dan in Amerikaanse.
Valt mij trouwens wel vaker op dat nieuwsberichten nauwelijks bronvermelding hebben, zeker als het om wetenschappelijk onderzoeken gaat.
De meeste auto fabrikanten maken geen of weinig winst op hun EVs. En ze verkopen vaak sneller dan dat ze geproduceerd worden. Waarom zou je dan prijzen gaan verlagen.jerh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:28:
[...]
De meeste fijnstof komt van de banden..... Efficienter verbruik is wel een groot pre.
[...]
Tja, ik gaf juist aan dat het autogedeelte qua co2 wel meevalt. Er zijn veel grotere vervuilers en daar gebeurt nog relatief weinig. En of auto's echt goedkoper worden is de vraag. Fabrikanten zullen dan een ander verdienmodel moeten bedenken, er zit veel minder onderhoud en onderdelen omzet aan een ev. Voor hun is er geen echte drijfveer om de prijs heel erg te verlagen en dat zie je terug in het huidige aanbod.
Onderhoud is ook geen winstpost voor fabrikanten. Onderdelen zijn voor een groot deel inkoop (bijvoorbeeld Bosch). En de arbeid is een winstpost voor de dealer/garage.
De prijs gaat omlaag als de schaal van de productie omhoog gaat. Investeren in onderzoek naar een betere/goedkopere batterij is bijvoorbeeld veel aantrekkelijker als je 100GWh per jaar produceert tov 100MWh.
Kijk eens hoe kort geleden de 1e iPhone op de markt kwam. En hoe hard de techniek vooruit is gegaan sinds die tijd op gebied van beeldschermen, accu's, mobiel internet, geheugen chips en zuinige processoren.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Als ik nu een tweede hands elektrische auto zou kopen met 200km actieradius, welke zou dan in aanmerking komen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heb je nog meer eisen, zoals een budget?
Welke bomen had je zelf al gezien?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn budget zal rond de 15000 liggen.Proton_ schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:32:
@Boomster Zoe 40 kWh, Model S, Ioniq...
Heb je nog meer eisen, zoals een budget?
Welke bomen had je zelf al gezien?
Waar ik me meer zorgen om maak is de batterij capaciteit. Hoe lang blijft de batterij op zijn originele niveau presteren? Is er een bijvoorbeeld een geheugen effect?
Batterijdegradatie is volgens mij alleen bij de Leaf echt een issue. De anderen hebben koeling en een hoop marge ingebouwd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vandaag het laadpunt weggewerkt thuis:

Binnenkort ombouw naar 3-fase 16A laadpunt
[ Voor 50% gewijzigd door NielsTn op 04-05-2019 18:55 ]
Maar toen we aankwamen stonden er twee auto's niet te laden. Een e-golf stond op magnifiek onhandige wijze twee laders te blokkeren dus meteen vriendelijk aangeboden te helpen. Het lukt hem niet om te laden op de 50kW lader, dus ik wees hem dat hij gewoon op elke CCS-lader kan staan, ook 175kW laders, en daar werkte het. Ik mijn auto aan de 50kW zetten en toen maar eens diagnosticeren wat die Tesla stond te doen bij de derde laadpaal.
Er stond een Model S 100D met twee dames erin die moesten laden om nog thuis te komen, want de resterende kilometers gingen toch wel een stuk harder achteruit dan zou moeten. Display zei 195Wh/km, ze reden met meewind dus ze moeten ook wel flink doorgetrapt hebben. Afijn, tesla adapter op chademo, adapter in de auto, ze deed alles goed maar de lader gaf een communicatiefout. Op alle manieren dingen geprobeerd opnieuw in te pluggen, Fastned support was niet bereikbaar dus mevrouw was met haar man aan het facetimen om het te proberen op te lossen maar dit ging ook maar matigjes omdat het bereik daar erg slecht is.
Een Leaf kwam aanrijden en sloot aan op chademo; dat werkte prima. De lader en de chademo-poort werkten dus gewoon, dus conclusie: het moet een defecte tesla-adapter zijn. Ik gaf aan dat ze dan het beste naar een supercharger kon, maar het was niet duidelijk waar die kon zijn. Dus ik heb haar maar aangeraden om naar Fastned Eemnes te gaan (31km verderop, haalde ze makkelijk nog). Da's een station met ook een Tesla adapter, nog even nagekeken, dus dan moet het wel werken.
Afijn, zij rijdt weg, wordt vervangen door weer een nieuwe e-golf, wij zijn ook klaar met laden en gaan door. Onze route komt langs Fastned Eemnes. In het voorbijgaan vanuit de auto zien we haar daar inderdaad staan... met een telefoon in de hand, naast de lader.... hmm...
Ik denk dat ze niet zo'n leuke dag heeft gehad.
Idd ex btw, is al hersteld. Echter komt nu ook een 2016 Comfort met 66kkm online voor €22.850 obv marge online.assje schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:17:
Wie zoekt er nog een Ioniq? Ik gok dat de prijs ex BTW had moeten zijn dus dat het een foutje is.
Zelfs EX btw nog geen gekke prijs....
I found this offer on AutoScout24. Hyundai Ioniq Premium EV - Final price: € 22,995.-
https://www.autoscout24.c...1a-4761-8b69-671617d642e0
Geeft toch wel aan dat de 2e hands prijzen aan het dalen zijn, we Ioniq komt echt binnen bereik €20-€25k.
https://www.autoscout24.c...07-4ed6-af0a-33c39d7114e8
@Boomster €15k en minimaal 200km range bestaat nog niet tenzij je een huurbatterij hebt (zoe).
Dichts in de buurt komt een Ioniq zoals hierboven, €23k en 135-290km range (200 lukt vaak wel maar niet altijd.
Maar kijk vooral eens naar de TCO en overweeg eventueel je budget op te rekken.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 04-05-2019 19:52 ]
Inderdaad ja, echt bizar dat het nog niets eens vermeld wordt bij de meeste advertenties. Meestal moet je geluk hebben dat je toevallig het display in beeld hebt (Leaf).CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:55:
Wordt wel tijd dat de restcapaciteit / staat van de accu vermeld wordt, dat wil je echt wel weten bij een tweedehands EV.
Een betrouwbare en vergelijkbare uitlezing zou gewoon vereist moeten zijn.
Dat ligt er aan: als de accu gehuurd wordt, is dat een zekerheid voor de huidige en nieuwe eigenaar.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:55:
Wordt wel tijd dat de restcapaciteit / staat van de accu vermeld wordt, dat wil je echt wel weten bij een tweedehands EV.
Dit topic is gesloten.