Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ja, wij hebben de auto voor 9k gekocht, accu's kosten bijna niks als je geen problemen hebt een restpartijtje te kopen.

En het is grappig hoe je er tegenaan kijkt; ik heb compleet het tegenovergestelde eigenlijk. Accu's zijn makkelijk te vervangen, het is juist de rést van de auto dat ik gewoon goed in orde wil hebben. Goeie basis om op door te bouwen, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@mux Ik zie het ook als relatief makkelijk om aan te werken. De Leaf zal vermoedelijk niet veel moeilijker zijn dan de Mitsubishi systemen. En ik vind dat experimenteren wel leuk. Sterker nog, grote kans dat als ik zo'n auto heb toch niet kan stil zitten. Bijvoorbeeld met dat CAN printplaatje van je, daar kan je al genoeg kanten mee op. (ben uiteindelijk een software man, geen hardware man)

Maar ik probeer een beeld te krijgen van wat ik krijg voor een auto. Normaal gesproken koop ik auto's die in de basis gewoon heel goed zijn en geen werk nodig hebben. Ik wil dan niet richting de 10K uitgeven om vervolgens een auto te kopen waar toch werk aan gaat zitten omdat de accu's sowieso achteruit gaan.

De rest van de auto maak ik me totaal geen zorgen om, omdat de motor toch nauwelijks kapot gaat en het verder een auto is die gebouwd is door een ervaren Japanse autofabrikant. Dus dat is voor mij 0,0 risico.

Een kleine range zou niet eens rampzalig voor mij zijn, maar dan vind ik 10K te duur, voornamelijk vanwege het feit dat ik verwacht dat er van die waarde niks over blijft.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
mux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:39:
Ja, wij hebben de auto voor 9k gekocht, accu's kosten bijna niks als je geen problemen hebt een restpartijtje te kopen.

En het is grappig hoe je er tegenaan kijkt; ik heb compleet het tegenovergestelde eigenlijk. Accu's zijn makkelijk te vervangen, het is juist de rést van de auto dat ik gewoon goed in orde wil hebben. Goeie basis om op door te bouwen, zeg maar.
Wat ik niet "helemaal" begrijp (wellicht nooit in verdiept):
- Als ik ergens een grotere cell inzet dan werkt dat, heel simpel een 2000ah ipv een 1000ah in de oplaadbare dect telefoon.
- Nu begrijp ik dat je bij een EV niet zomaar hogere capaciteit cellen erin kunt zetten. Dus de 60ah fysiek vervangen door 90ah cellen (bmw i3 voorbeeld). Rest laten zitten.

Waarom gaat dat fout, alles blijft hetzelfde alleen de capaciteit is groter....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@prettig Als je daadwerkelijk dezelfde modules vervangt met hogere capaciteit (Ah) maar met zelfde voltage (en zelfde accu chemie uiteraard) dan kom je volgens mij nog een heel eind. Een BMS kijkt vaak toch naar voltages, en meet niet actief hoeveel energie er daadwerkelijk in gaat. (misschien wordt Ampere wel gemeten maar geen logging van kWh om state of charge te bepalen geloof ik)

Echter, meestal worden er accu's bij gezet. Bijvoorbeeld parallel. Of hebben deze vervangende modules toch andere karakteristieken. Dan gaat het voltage dus al anders zijn. Voltage zakt bijvoorbeeld iets minder snel in e.d., waardoor bepaling state of charge niet helemaal goed meer is, en het BMS niet accuraat meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:16:
@prettig Als je daadwerkelijk dezelfde modules vervangt met hogere capaciteit (Ah) maar met zelfde voltage (en zelfde accu chemie uiteraard) dan kom je volgens mij nog een heel eind. Een BMS kijkt vaak toch naar voltages, en meet niet actief hoeveel energie er daadwerkelijk in gaat. (misschien wordt Ampere wel gemeten maar geen logging van kWh om state of charge te bepalen geloof ik)

Echter, meestal worden er accu's bij gezet. Bijvoorbeeld parallel. Of hebben deze vervangende modules toch andere karakteristieken. Dan gaat het voltage dus al anders zijn. Voltage zakt bijvoorbeeld iets minder snel in e.d., waardoor bepaling state of charge niet helemaal goed meer is, en het BMS niet accuraat meer werkt.
Ok kan ik volgen, maar is meer meetafwijking dan wat anders (software aanpassen, en anders via extern uitlezen). Laden zou goed moeten gaan (ook DC), hij meet namelijk wat er in kan (koude dag minder dan warme dag), zal eerder te langzaam gaan dan te snel.

De i3 60ah heeft Samsung cellen en de i3 94ah dezelfde cellen (voltage is zelfde, afmetingen, etc .... kan alleen meer in). Hele accu-bak vervangen .....daar zit nog van alles in qua elektronica, maar een open maken en de cellen omzetten .....moet wel precies passen ivm koeling etc .....

Outlander PHEV hebben ze het al gedaan, gewoon bak open, totaal iets van 30kwh aan accu's erin en weer rijden, werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:58:
(...)
Maar ik probeer een beeld te krijgen van wat ik krijg voor een auto. Normaal gesproken koop ik auto's die in de basis gewoon heel goed zijn en geen werk nodig hebben. Ik wil dan niet richting de 10K uitgeven om vervolgens een auto te kopen waar toch werk aan gaat zitten omdat de accu's sowieso achteruit gaan.

Een kleine range zou niet eens rampzalig voor mij zijn, maar dan vind ik 10K te duur, voornamelijk vanwege het feit dat ik verwacht dat er van die waarde niks over blijft.
OK, dus als ik het goed begrijp is jouw insteek: je koopt iets voor 10k als 50-50 gebruiksvoorwerp en speelgoed (basically: hetzelfde als wat ik heb gedaan), maar je hebt geen zin om zoveel uit te geven aan iets dat over een paar jaar niks meer waard is omdat de accu niks meer is. Klopt dat ongeveer?

Mijn gedachtegang hier is: waarom kijk je dan naar een iMiev? Die zijn nu al praktisch waardeloos - de enige reden dat ze verkopen is het feit dat ze elektrisch zijn, verder is het een auto van niks. Denk je dat de accu zoveel waard is dat dat de waarde bepaalt? Want dan kan ik je uit die droom helpen; een tweedehands accu voor een iOn krijg je al voor €75-100/kWh. Die hele accu die erin zit is misschien 2000 euro waard.

Je krijgt meer luxe in iedere Marktplaats-auto van >1000 euro, dus IMO is de 'werkelijke' waarde van een iMiev iets van 3500-4000 euro. Ik ben al maanden geen iMiev onder de 7800 euro tegengekomen (val niet in de lokkertjes; als ze goedkoper staan is het vaak ex. BTW of ex. afleverkosten). In diezelfde maanden zijn twee schade-Leafs langsgekomen voor 8-8,5k, en meerdere goede voor tussen de 9 en 10k. Ik vind dat een héél klein prijsverschil voor best veel verschil in techniek. Dit is ook iets van de laatste 1,5 jaar; daarvoor zag ik nog vaak drielingen voor tussen de 5-6k staan, en dán wordt het wel echt interessant. Het is namelijk wel een veel lichtere auto met een picobello drivetrain. Voor die prijs zou ik het doen, maar voor een prijs die nauwelijks onder een Leaf zit en gelijk is aan een Zoe is het IMO een slechte koop.

Met de Leaf (en Zoe) kun je tenminste nog wat; ze hebben fatsoenlijke charge controllers (iMiev heeft non-standards compliant spul - Zoe heeft trouwens ook wat asterisken, met name de 43kW AC ladende variant), ze zijn intern redelijk afgewerkt en van genoeg luxe voorzien. Voor het klussen: de Leaf is praktisch volledig gereverse-engineered en je kunt alles zelf doen aan de auto, inclusief boordcomputers en accu's pairen en dat soort vage shit. Ik, WolfTronix, Turbo3 en nog een paar minder bekende hackers hebben hoopjes kennis van de auto en hebben allerlei third party tools ontwikkeld - iets dat in veel mindere mate geldt voor alles behalve Tesla. De auto's zijn relatief gemakkelijk te tunen en te upgraden (motor kan met wat enigszins gevaarlijke CAN-magie naar 130kW, auto is incl. stuurbekrachtiging helemaal drive-by-wire dus hij is zelfrijdend te maken, enz. enz.). Met een Leaf kun je echt nog wel heel wat jaartjes spelen, met een iMiev zit je aan een platform vast dat toch beperkter is, voor bijna dezelfde prijs. Ik zou zeggen dat de Yuasa LEV50(N) cellen zo'n beetje het enige echte voordeel zijn van de iMiev; ze zijn met niks anders dan een 13mm steeksleutel te vervangen.

En voor alle eerstegeneratie-auto's (Leaf, Zoe, iMiev, i3 60Ah, Soul) zou ik zeggen dat het géén goede investeringen voor de toekomst zijn. Over een jaar of hoogstens twee kun je voor 20k een auto kopen met minstens 40kWh en meer moderne snufjes, wie gaat er dan nog 10k uitgeven voor een sub-20kWh auto? Ik verwacht dat de prijzen die je nu ziet hoe dan ook hard omlaag moeten gaan. Je gaat hier dik op inleveren. Totnogtoe lieg ik, de prijzen zijn alleen maar omhoog gegaan het afgelopen jaar, maar érgens komt de crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@mux Ik denk dat je het wel aardig samenvat, vooral met de werkelijke waarde. Het is zo dat ik de "waarde" in de accu's zie (eigenlijk de aandrijflijn in geheel) en minder in de auto zelf.
Je kunt inderdaad een willekeurige auto kopen voor weinig geld, ik heb al zo'n auto, uiteraard op brandstof, wat gewoon werkt. En waar zit de waarde dan in van de eerste gen EVs? In de accu's? Want die zijn juist niet geweldig en wil je al snel iets mee gaan doen.
En de boel gaat heel hard afschrijven als je de betaalbare EVs komen. Zeker de I-miev zal harder afschrijven, maar de eerste Leafs ook.

Dus ja, daarom vraag ik me af waar ik verstandig aan doe. En twijfel ik waarschijnlijk nog wel het meest omdat ik de waarde er niet helemaal van in zie. Wel van elektrisch rijden, maar van de eerste gen EVs waar ik naar kijk.

Als een Leaf 5K zou zijn had ik absoluut geen moeite met het feit dat de accu's nog wel eens wat werk zouden kunnen hebben. Ik denk dat het inderdaad nog even nodig heeft voordat de prijzen zakken. En misschien moet ik dus toch even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, eerste generatie EVs - wacht, ALLE EVs - zijn overgewaardeerd. Dit is simpelweg omdat de techniek 'jong' is en er ontzettend veel vraag is gepaard met weinig aanbod. Als jij de auto niet gunstig kunt gebruiken is het waarschijnlijk geen geweldige investering.

Voor ons, en velen in dit topic, is een EV simpelweg een belachelijk goedkoop transportmiddel. Wij hebben misschien bij elkaar 800 euro uitgegeven voor 40.000km - en dat is inclusief nieuwe bandjes. Als je op die manier een EV kunt gebruiken is het de investering dubbel en dwars waard; we waren voor een vergelijkbare benzineauto nu al zo'n 5-6000 euro kwijt geweest. Terugverdientijd: 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:37:
Over een jaar of hoogstens twee kun je voor 20k een auto kopen met minstens 40kWh
Op basis waarvan denk je dit? Of met andere woorden, welke fabrikant belooft dit?

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 13-04-2019 07:59 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Geen specifieke fabrikant, maar de prijzen neigen die kant op, met name aangekondigde prijzen van bijv. VW. Maar het is maar een gok, ik kan niet in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:58:
[...]

Op basis waarvan denk je dit? Of met andere woorden, welke fabrikant belooft dit?
Mux heeft wel gelijk, maar ik denk ook dat het wel wat langer gaat duren, is allemaal duurder, kleine series is duur produceren en gebruikt duurt nog wel even voor die uit de lease komen (2022-2025).

Enige in de buurt is de 25K sono sion (35kwh), eind dit jaar (zal wel medio 2020 worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sono blijft een alleen wel een rare eend met één model, één uitvoering, één kleur en één optie. In het begin van Tesla zag we ook een Model S (60 kWh?) die gelijk geprijsd was aan de huidige Model 3.

Pas als de regulier fabrikanten voor de prijs zulke accu’s gaan leveren gaan de tweedehands markt er last van krijgen. Tot die tijd zal tweedehands de enige manier zijn voor een écht betaalbare EV. Al krijg je nu al bijzonder weinig EV voor je geld.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 13-04-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Klopt, rara eend. Maar wat koop je nu gebruikt met winter range 250km+ (CCS en 7,4kw+ ac laden) onder de 20K ?

Volgens mij niks......allemaal 20-22kw, 100km winter range ev's.

Wat er aan komt..... is tot nu toe 35K+ ...... dus die vreemde eend staat nog steeds op de lijst hier.
En de enige met trekhaak en heel veel meer ruimte dan alles wat er gaat komen in 2020 in de 35-40K klasse.

Ik noem het de T-ford van de EV's ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
mux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:13:
Yep, eerste generatie EVs - wacht, ALLE EVs - zijn overgewaardeerd. Dit is simpelweg omdat de techniek 'jong' is en er ontzettend veel vraag is gepaard met weinig aanbod. Als jij de auto niet gunstig kunt gebruiken is het waarschijnlijk geen geweldige investering.

Voor ons, en velen in dit topic, is een EV simpelweg een belachelijk goedkoop transportmiddel. Wij hebben misschien bij elkaar 800 euro uitgegeven voor 40.000km - en dat is inclusief nieuwe bandjes. Als je op die manier een EV kunt gebruiken is het de investering dubbel en dwars waard; we waren voor een vergelijkbare benzineauto nu al zo'n 5-6000 euro kwijt geweest. Terugverdientijd: 2 jaar.
Een redelijk nieuwe kleine tot middenklasse brandstof auto kost zo'n 0.40€ - 0.60€ per kilometer. Dat is gewoon op te zoeken per model op ANWB of ADAC. Velen denken dat hun auto goedkoper is maar die kunnen niet rekenen :) . Kosten van 800€ op 40.000 km ga je met een ev niet redden, waarschijnlijk reken je de afschrijving niet mee. Omdat ev's erg duur zijn, is de afschrijving hoog. Dat zie je ook in de leasebedragen terug, die liggen ook hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De Sono doet 255 km WLTP. Er vanuit gaan dat je 250+ km haalt in de winter lijkt mij onrealistisch. 200 km winterverblijf voor 25k zal al een hele prestatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om nieuw aanschaf, er komt vanzelf ook een 2e hands markt op gang beginnend met Ioniq.

Ik heb nu dus al 130-290 range (Ioniq) voor net iets meer dan €20k.

Over jaar of 2 als ze massaal uit de lease komen en er volop nieuwe >40kWh alternatieven zijn gaat dat wel wat met de prijs doen.
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:33:
[...]

Een redelijk nieuwe kleine tot middenklasse brandstof auto kost zo'n 0.40€ - 0.60€ per kilometer. Dat is gewoon op te zoeken per model op ANWB of ADAC. Velen denken dat hun auto goedkoper is maar die kunnen niet rekenen :) . Kosten van 800€ op 40.000 km ga je met een ev niet redden, waarschijnlijk reken je de afschrijving niet mee. Omdat ev's erg duur zijn, is de afschrijving hoog. Dat zie je ook in de leasebedragen terug, die liggen ook hoog.
Als mij Leaf verkocht is zal ik het je vertellen (dan weet ik de echte afschrijving) maar ik verwacht voor de afgelopen 2 jaar en 50.000km onder de €0,05/km te komen (inclusief afschrijving en zelfs rentederving)

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 13-04-2019 09:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:38:
Als mij Leaf verkocht is zal ik het je vertellen (dan weet ik de echte afschrijving) maar ik verwacht voor de afgelopen 2 jaar en 50.000km onder de €0,05/km te komen (inclusief afschrijving en zelfs rentederving)
Een ev kost lease vanaf 400€ per maand voor 60 maanden bij 10k km per jaar. Dat is zo'n 0.48€ per km excl. stroom (400€ / 833km per maand). Daar zit een stukje rentekosten en winst van de leasemaatschappij in maar geeft wel aan wat een ev ongeveer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe meer KM je rijdt per jaar, hoe goedkoper de prijs/km wordt. Dus 10k km/jaar vergelijken met 40k km/jaar is een beetje onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:07:
[...]

Een ev kost lease vanaf 400€ per maand voor 60 maanden bij 10k km per jaar. Dat is zo'n 0.48€ per km excl. stroom (400€ / 833km per maand). Daar zit een stukje rentekosten en winst van de leasemaatschappij in maar geeft wel aan wat een ev ongeveer kost.
Maar je reageerde op iemand die hem niet nieuw gekocht heeft, voor mij geldt hetzelfde.

Mijn Ioniq zal zeker meer af gaan schrijven dan mijn Leaf heeft gedaan maar zelfs als ik hem in 5 jaar naar €0 afschrijft kom ik nog maar aan €0,20/km (ik laad gratis op het werk).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Er zijn pas 2700 Ioniqs in Nederland verkocht. Zal dus niet zo'n steen in de vijver gooien als die op de tweedehands markt komen. Wel "veel auto" (premium), en dat zal zich ook vertalen in hogere prijs tov de Leafs, ZOEs, en wagens met rex. De leasemaatschappijen lachen zich stuk met hun vooraf berekende afschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
Electro-exoot #1:

Afbeeldingslocatie: http://blog.modernmechanix.com/mags/qf/c/MechanicsAndHandicraft/9-1936/med_electric_tractor_ff.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 10-05-2019 08:42 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Deveon schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:34:
Sono blijft een alleen wel een rare eend met één model, één uitvoering, één kleur en één optie. In het begin van Tesla zag we ook een Model S (60 kWh?) die gelijk geprijsd was aan de huidige Model 3.
Niet helemaal, volgens autoweek was de 60 kWh Model S € 66.200.
Een Model 3 met 75 kWh (en zuiniger dus meer range) heb je nu voor € 58.300. Meer range, sneller, sneller laden (ik zie dat hij 120 kW tot 50% doet, dat deed de 60 kWh niet).
Dus er is wel progressie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Z___Z schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:09:
Hoe meer KM je rijdt per jaar, hoe goedkoper de prijs/km wordt. Dus 10k km/jaar vergelijken met 40k km/jaar is een beetje onzinnig.
Bij 30k km per jaar, meer gaat bij ANWB niet, is de prijs van een IONIQ volgens de ANWB test 0.25€ per km. Dat is inderdaad erg goedkoop, totdat het de overheid te veel geld gaat kosten en je ook wegenbelasting en bpm op een ev gaat betalen. Maar 0.05€ per km red je niet, daar kun je niet eens voor fietsen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:54:
[...]

Bij 30k km per jaar, meer gaat bij ANWB niet, is de prijs van een IONIQ volgens de ANWB test 0.25€ per km. Dat is inderdaad erg goedkoop, totdat het de overheid te veel geld gaat kosten en je ook wegenbelasting en bpm op een ev gaat betalen. Maar 0.05€ per km red je niet, daar kun je niet eens voor fietsen :) .
Sterker nog, de meeste schoenen van mijn vrouw kosten meer dan 0.05€ per km :P
Is een grapje natuurlijk, maar om echt even aan te geven, als je hard loopt en je koopt per jaar een paar nieuwe hardloopschoenen van 120 euro, dan kost je dat gemiddeld 12 ct per kilometer alleen al voor je schoenen.
Dus een auto ga je echt niet voor 5 ct rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Philos31 op 13-04-2019 11:21 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Philos31 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:16:
[...]
Dus een auto ga je echt niet voor 5 ct rijden.
Op lange termijn waarschijnlijk niet nee maar afgelopen 2 jaar voor mij toch wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
En ik zie bovendien dat er in de test 0€ staat bij 'brandstof' kosten. Bij een verbruik van 15kWh per 100km, en een stroomprijs van 0.22€ per kWh is dat ook 3.3 cent per km. Dus een ev komt op rond de 0.28€ per km. Nog steeds erg goedkoop trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Deveon schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:33:
De Sono doet 255 km WLTP. Er vanuit gaan dat je 250+ km haalt in de winter lijkt mij onrealistisch. 200 km winterverblijf voor 25k zal al een hele prestatie zijn.
En op de snelweg zal het een stuk minder zijn met die PDC header en niet aerodynamische vormgeving.
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:38:
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om nieuw aanschaf, er komt vanzelf ook een 2e hands markt op gang beginnend met Ioniq.

Ik heb nu dus al 130-290 range (Ioniq) voor net iets meer dan €20k.
Een tweede hands Ioniq vind je nog niet eens onder de 25K, allemaal excl. BTW:

https://www.gaspedaal.nl/hyundai/ioniq/elektrisch?srt=pr-a
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:39:
En ik zie bovendien dat er in de test 0€ staat bij 'brandstof' kosten. Bij een verbruik van 15kWh per 100km, en een stroomprijs van 0.22€ per kWh is dat ook 3.3 cent per km. Dus een ev komt op rond de 0.28€ per km. Nog steeds erg goedkoop trouwens.
Met zonnepalenen kun je de stroomkosten wel met de helft wat drukken ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Stefanovic45 op 13-04-2019 12:08 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:54:
[...]

Als je hem private lease neemt voor 60 maanden 30k/jaar kost hij minder dan 22 cent/km ex stroom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Stefanovic45 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:05:
[...]
Een tweede hands Ioniq vind je nog niet eens onder de 25K, allemaal excl. BTW:
Ik heb er vorige week één gekocht en geïmporteerd uit Duitsland. De verkoper heeft hem op de terugreis van een beurs voor me naar Venlo gebracht (RDW station), ik heb zijn treinkaartje naar huis betaald.

Hyundai Ioniq Style (comfort +) in Phoenix Orange met extra set velgen/winterbanden uit 07-2017 met 53.000km op de klok.

Prijs €22.400
RDW kosten €100
Treinkaartje €100
Kentekenplaten €35

Totaal dus €22.635

In Nederland eigenlijk nog geen particulier aanbod dus inderdaad nog lastig een fatsoenlijke prijs te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Dan heb je een goede deal gescoord :) De gemiddels prijs voor een Ioniq occasion schijnt op bijna 33K te liggen 8)7

https://www.businessinsider.nl/elektrische-occasions-prijs/

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Er staat nu op autoscout een Premium voor €20.500 in Oostenrijk.

Ik zou bijna denken dat daar iets mee moet zijn. Sowieso eind weg maar prijs is wel bijzonder.

https://www.autoscout24.c...9c-5a6b-e053-e250040a7a13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:47:

Ik zou bijna denken dat daar iets mee moet zijn. Sowieso eind weg maar prijs is wel bijzonder.

Heeft geen lederen bekleding en schuifdak. Is geen Premium, of in .AT is dat een compleet andere uitvoering dan hier bij ons.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
De importeur bepaalt over het algemeen hoe de modellen in de markt worden gezet en met welke opties. Dat verschilt dus per land, net als de benaming.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Prima, maar als je prijzen gaat vergelijken dan moet je dat dus doen met een NL'se comfort ;)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:25
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:47:

Is geen premium. Simpelste uitvoering.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:07:
[...]

Wij komen op 38,8 cent/km met Ioniq Premium, excl. stroom bij 15k km. Private lease. ANWB is niet echt de goedkoopste.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Volgens mij moet je in het Ioniq topic zijn voor de specialisten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik heb ook lang naar de Ioniq gekeken en een paar maanden geleden had Arval daar een actie mee. De premium versie koste toen 509 eurp p/m op 30.000 km, dat is dus 20 cent per km.
Ik kon toen nog niet van mijn auto af, maar ik heb nu de leaf via consumentenbond en jaarlijks opzegbaar (dat kost 20 euro per maand meer maar kan ik er van af)
Die komt op 514 voor 25000 en 10 ct per km extra, voor alles boven die 25000 dus 500 euro per jaar (5000km*10ct) kom je op 22,5 cent per km.

De leaf zal zowel mijn auto als een groot gedeelte van de ritten van mn vrouw moeten gaan doen, we besparen daarmee echt een heleboel geld. Vooral op brandstofkosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 13-04-2019 17:06 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nette prijs, de Leaf is echter niet heel erg vergelijkbaar met de Ioniq (we rijden beide). Leaf is toch echt wel een stuk minder.

De aanbieding van Arval was wel heel erg scherp destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:56
Met mijn V60 PIH uit 2013 heb ik in 4,5 jaar 102k km gereden voor €0,54 per km. Daar zit dan alles in: aanleg laadpunt, stroom voor opladen, diesel, verzekering, afschrijving, winterbanden, glascoating, etc.

Mijn Tesla Model S70 uit 2016 (2e hands gekocht in 2017) schrijft af als een malle. Ik rij nu zo'n 30k km per jaar en ben recent verhuisd, dus nieuw laadpunt aangelegd. Ik mag blij zijn als ik daarmee binnen de €0,54 per km blijf. En dan moet ik eigenlijk de 4% bijtelling nog meetellen (V60 was 0%). Valt me toch een beetje tegen, maar het is wel een super gave auto om te rijden.

Hopelijk wordt de opvolger ergens in 2020 weer wat goedkoper.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tja, het belastingklimaat is tussen 2013 en 2017 ook flink versoberd. Diezelfde V60 had je in 2017 de hoofdprijs gekost. Net zoals een 2018 Model S aanzienlijk goedkoper is dan een 2019 Model S. En in 2021 gaan de belastingvoordelen weer flink omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:33:
Tweedehands is de oplossing, hè. Onze auto is alleen maar meer waard aan het worden sinds we hem kochten. Alle afschrijving is gebeurd door de eerste eigenaar, die er 35900 voor heeft betaald en hem in 2017 voor 9500 heeft weggedaan. Tweede eigenaar heeft hem met nog wat verlies aan ons verkocht omdat hij er vanaf wilde, en sindsdien zitten de prijzen in de lift.

Ooit gaat de crash komen, zoals ik al zei, maar afschrijving is een nihil-post bij ons. En ik zou niet weten wat voor geld ik nu meer aan het uitgeven ben aan de auto dan verzekering, bandjes en... af en toe een paar cent betalen om te laden? APK over een halfjaar? Wow, 3 hele tientjes, wat een uitgave.

Een nieuwe, luxe, glimmende EV met alle toeters en bellen is een dure bezigheid, en als je er blij van wordt en het geld er voor over hebt moet je dat vooral doen. Wij zijn daar niet in geïnteresseerd, wij zouden niet autorijden als we evenveel per maand kwijt zouden zijn als we nu per jaar betalen. De auto is er - afgezien van de hobbyfactor - puur en alleen voor de kosten en het incidentele nut dat we zonder een auto te hoeven lenen/huren naar verre familie en vakantie kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je schrijft afschrijving nihil, maar afschrijving is juist de enige relevante kostenpost om dat de rest nihil is.
Ik vind dat juist het risico. Ik word ook getrokken door de maandelijkse zeeer lage kosten, en dan lekkerder rijden. Maar afschrijving zou wel eens gelijk kunnen zijn aan mijn huidige auto in worst case scenario.

En met de beperkte accu situatie, er misschien toch nog wat aan ga doen, waarom zou je dan niet zo'n I-miev motor in mijn huidige hatchback bouwen? Ok is nogal een project, maar vermoedelijk lagere instap kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:30:
[...]

Tweedehands is de oplossing, hè. Onze auto is alleen maar meer waard aan het worden sinds we hem kochten. Alle afschrijving is gebeurd door de eerste eigenaar, die er 35900 voor heeft betaald en hem in 2017 voor 9500 heeft weggedaan. Tweede eigenaar heeft hem met nog wat verlies aan ons verkocht omdat hij er vanaf wilde, en sindsdien zitten de prijzen in de lift.

Ooit gaat de crash komen, zoals ik al zei, maar afschrijving is een nihil-post bij ons. En ik zou niet weten wat voor geld ik nu meer aan het uitgeven ben aan de auto dan verzekering, bandjes en... af en toe een paar cent betalen om te laden? APK over een halfjaar? Wow, 3 hele tientjes, wat een uitgave.

Een nieuwe, luxe, glimmende EV met alle toeters en bellen is een dure bezigheid, en als je er blij van wordt en het geld er voor over hebt moet je dat vooral doen. Wij zijn daar niet in geïnteresseerd, wij zouden niet autorijden als we evenveel per maand kwijt zouden zijn als we nu per jaar betalen. De auto is er - afgezien van de hobbyfactor - puur en alleen voor de kosten en het incidentele nut dat we zonder een auto te hoeven lenen/huren naar verre familie en vakantie kunnen.
Dat is natuurlijk bij elke auto zo ..... gebruikt is gewoon lagere afschrijving en bijna altijd goedkoper rijden.
Ook gebruikte ICE's kunnen weinig afschrijven of zelfs fors meer waard worden (enige EV waar dat bij zou kunnen gebeuren: Tesla roadster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mux schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:30:
[...]
Ooit gaat de crash komen, zoals ik al zei, maar afschrijving is een nihil-post bij ons.
Misschien is hij er nu toch al wel. Toen ik mijn Leaf kocht had ik nog nooit een Tekna <€15k gezien.

Nu zie ik er meerdere online komen voor lagere prijzen en die van mij staat voor €13,5

Tekna segment lijkt er dus wel daling te zijn, toch net te laat met verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 13-04-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@prettig: met als verschil dat een benzineauto op dezelfde afstand 5k+ aan benzine kost...

@assje: mwah, dit is denk ik ook het tijdstip. Wij hebben een beetje met opzet in de winter een Leaf gekocht omdat je dan de meeste verkopers tegenkomt die het helemaal zat zijn dat ze geen actieradius meer overhouden als het koud is en hem extra goedkoop wegzetten. Als het over 3 maanden nog zo is dan geef ik je gelijk en zijn we eindelijk aan de crash begonnen!
!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:49:
Je schrijft afschrijving nihil, maar afschrijving is juist de enige relevante kostenpost om dat de rest nihil is.
Ik vind dat juist het risico. Ik word ook getrokken door de maandelijkse zeeer lage kosten, en dan lekkerder rijden. Maar afschrijving zou wel eens gelijk kunnen zijn aan mijn huidige auto in worst case scenario.

En met de beperkte accu situatie, er misschien toch nog wat aan ga doen, waarom zou je dan niet zo'n I-miev motor in mijn huidige hatchback bouwen? Ok is nogal een project, maar vermoedelijk lagere instap kosten.
Als je de tijd erin wilt steken: doen! Je kunt vanaf copart of via slopers relatief goedkoop aan een drivetrain komen (wederom: Leafs zijn makkelijker, goedkoper en een stuk eenvoudiger te gebruiken omdat ze al helemaal gereverse-engineered zijn - Tesla ook trouwens), denk in de orde 2-3k. Het is wel een gigantische hoeveelheid werk, want vanwege het hoge koppel kun je niet zomaar je koppeling weghalen en de motor daarop bouten; je moet echt je hele aandrijving incl. assen en ophanging vervangen om om te kunnen gaan met het koppel. Tenminste als je begint met een Golf of Swift ofzo - als je al met een redelijk dikke auto begint kun je de ophanging laten zitten.

Oh, en de RDW heeft nieuwe eisen aan ombouw van benzine naar elektrisch, laat je goed informeren hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
@mux..... tuurlijk, rij niet voor niks EV (echt veel goedkoper, de i3 uit 2013 met 0%, VAMIL, MIA heeft zelfs heel weinig gekost).

EV is een no-brainer (zeker als je zelf kunt laden), gaan niet meer terug naar ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:25
Deveon schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:33:
Ik ga uit van 150-180 km in de winter. En dan is het nog steeds een heel interessante auto en staan de punten van @prettig nog overeind. Vooral omdat er zoals eerder gezegd niets is wat dezelfde ruimte biedt. Ja ok, een Model X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@mux Ja ik begrijp de zaken rondom regelgeving en ook sterkte aandrijflijn. Waar baseer je de 2 a 3K op? Dit is een aandrijflijn uit een sloper, excl of incl accu's?
Ik zal me er wel op inlezen. Heb me wel vaker in gelezen op 'gewone' motorswaps, ben benieuwd wat voor auto's mensen gebruiken die de aansluitingen makkelijk maken op aandrijfassen e.d.
Ik zat ook al te denken aan auto's die zowel fwd als 4wd geleverd zijn, en hierbij de 4wd versie naar fwd ombouwen, en dan achteras voorzien van aandrijflijn uit een EV sloper.
Maar ik denk dat het teveel werk is. Ik kan ook nog gewoon een elektrische scooter kopen en wat langer over mijn woon werk verkeer doen (maar niet gehinderd door treinvertraging, of files). Weet niet of ik dat dag in dag uit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
daemonix schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:10:
Nette prijs, de Leaf is echter niet heel erg vergelijkbaar met de Ioniq (we rijden beide). Leaf is toch echt wel een stuk minder.
hoe bedoel je een stuk minder...

leaf
cademo
minder snel opladen
ontwerp meer van deze tijd

ioniq
laag model
geen 100% ev ontwerp

wat ik zo even kan verzinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leaf: rijdt minder goed, minder goed BMS, minder geavanceerd met cruisecontrol etc, stoelen minder goed en minder goed instelbaar, stuur niet verstelbaar, kleiner scherm, etc.

Ioniq: veel completer uitgerust. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op. En hoezo geen 100% EV ontwerp? Alles zit er op wat nodig is voor een EV. ;)

Uiteindelijk heeft de leaf, ondanks 10 kWh meer accu bijna net zo veel bereik. Dat vind ik niet zo positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:25
Sneller laden, beter BMS, betere efficiency, geen rapidgate. En CCS ipv Chademo. De Ioniq vind ik beter geslaagd als EV dan de Leaf.

Oke een plusje voor de Leaf: je kan hem direct rijden als je een witte of een zwarte wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
Ik ben het eens, had ook liever een Ioniq gehad, maar nu dus eerst een Leaf voor (minimaal) 15 maanden en lekker kijken wat de aankomende 2 jaar gaat brengen aan nieuwe EV's en cadeautjes van Rutte, kan nu lekker EV tuffen, centjes sparen, vrienden maken bij Fastned en daarna weer wat anders kiezen, misschien de Ioniq facelift.

De Leaf trouwens heeft wel 1 groot voordeel over de Ioniq, en dat is een App, ook al werkt het vaker niet dan wel, dat is bij de Ioniq echt wel een gemis. Je wilt niet bij fastned staan, bakkie doen en terug komen om te zien dat toen je je omdraaide het laden was gestopt...

Trouwens, ik heb de Leaf met Pro-Pilot gereden en dat is echt wel beter dan de Ioniq qua zelf sturen, ik vind dat de Ioniq veel zoekt, wat wel weer beter is bij de Ioniq is dat Lane keeping ook werkt op niet snelwegen.
En.... Ik heb geen pro-pilot op mijn leaf, dus is alles beter wat Ioniq heeft.

en ook, gekoelde stoelen heb je bij de Leaf niet, en ik heb ze uitgeprobeerd in de Ioniq, dat vind ik wel echt jammer dat ik dat niet heb.

Qua uiterlijk, mijn vrouw vind de Ioniq een lelijke auto, en ze vind de Ioniq mooier dan de leaf.... dat zegt ook wat....
Ze heeft zelf een fosiele Mini Cooper Clubman die van mij de bijnaam k*tauto heeft gekregen, maar ze zal toch echt de Leaf in moeten.....
Want juist op dat benzine slurpende monster valt echt wat te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:49
Bij Fastned heeft Fastned zelf de app al

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:56
Philos31 schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:09:

De Leaf trouwens heeft wel 1 groot voordeel over de Ioniq, en dat is een App, ook al werkt het vaker niet dan wel, dat is bij de Ioniq echt wel een gemis. Je wilt niet bij fastned staan, bakkie doen en terug komen om te zien dat toen je je omdraaide het laden was gestopt
Hoe vaak gebeurt dat?

Ik heb het een keer meegemaakt, dat een sessie onderbroken werd, toen viel de stroom uit in het hele gebied waar ik was.

Maar technisch gezien: een laadsessie die voortijdig stopt? Nog niet mee gemaakt. Ja. Ik heb 'n App maar die gebruik ik enkel in de winter om voor te verwarmen. Dat kan de Ioniq ook met een timer volgens mij? Minder praktisch misschien maar ik vergeet 't zelf ook nog wel eens om op de knop te drukken.

Ja, een app is luxe, maar rijdt de auto er minder om als ie het niet heeft?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 17:01

Osxy

Holy crap on a cracker

daemonix schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:32:
Leaf: rijdt minder goed, minder goed BMS, minder geavanceerd met cruisecontrol etc, stoelen minder goed en minder goed instelbaar, stuur niet verstelbaar, kleiner scherm, etc.

Ioniq: veel completer uitgerust. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op. En hoezo geen 100% EV ontwerp? Alles zit er op wat nodig is voor een EV. ;)

Uiteindelijk heeft de leaf, ondanks 10 kWh meer accu bijna net zo veel bereik. Dat vind ik niet zo positief.
De Leaf is duidelijk een EV op basis van een ICE model. Denk aan dingen als de vulpoort, feit dat het motorruim zo groot is (kon compacter).

Maar, hij heeft hierdoor wel voordeel van schaalgrote want er is meer afzet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weer mooi EV nieuws deze week, de Tesla Model 3 SR en de Nissan Leaf 62kWh. Dit maakt toch wel pijnlijk duidelijk hoe groot de voorsprong is van Tesla. Ik verwacht dat we de Leaf+ weinig gaan zien met deze prijsstelling. Nissan moet aan de bak, en old auto fabrikanten die nu nog een eerste EV moet lanceren krijgen een flinke dobber aan de M3 met deze prijsstelling.

Ik hoop dat de vraag naar de e-Niro wat afneemt door de Tesla Model 3 SR zodat ik minder lang hoef te wachten. Er zullen vast wat orders geannuleerd gaan worden bij Kia. Ik heb het overwogen echter vind mijn werkgever de M3 qua uitstraling te premium.

Ik begreep dat de M3 SR waarschijnlijk Juni /Juli al leverbaar is :o
daemonix schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:32:

De leaf is gewoon first gen EV voorzien van een nieuw jasje en een groter accupakket, het BMS en het ontbreken van de CCS verraad dat.

[ Voor 66% gewijzigd door revolution-nl op 14-04-2019 10:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
De niro was als al duurder geworden nu de kona ook weer duurder (bijna 47,8K nu voor de premium, gewoon even duur als een model 3 SR, iets duurder zelfs.... bij tesla zit de 1K afleveringskosten in de prijs, kona komt dat erbij).

Tesla loopt echt voor......zeker nu v3 SC wordt uitgerold: 250kw op een model 3 (en hij kan nog sneller laden !), met automatisch voorverwarmen accu op een trip. De keer dat je moet laden is dan snel plaspauze doen en verder. Dus dat beetje minder range loop je dik in met een laadstop.

Nu al 120kw laden op v2, 11kw AC en autopilot is nu standaard (auto is snel... maar niet spannend in de praktijk). Alleen mooi vindt ik hem nog steeds niet en kwaliteit/service.

Maar ze slaan wel even een gat met de rest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

De SR is echter wel kaal (interieur, infotainment) tov de Premium e-Niro, ook flink minder range.
Maar hoop dat er als gevolg in totaal meer EVs naar NL komen i.p.v. dat de een de ander vervangt.
Hoe meer auto’s straks voor de tweedehands markt, dat is hard nodig.
En dan hopen dat ze iets kunnen verzinnen om te voorkomen dat onze gesubsidieerde EVs straks massaal naar het buitenland verdwijnen.. anders hebben we als belastingbetaler vooral de autohandelaren een flink kado gedaan..

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-04-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
prettig schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:12:
De niro was als al duurder geworden nu de kona ook weer duurder (bijna 47,8K nu voor de premium, gewoon even duur als een model 3 SR, iets duurder zelfs.... bij tesla zit de 1K afleveringskosten in de prijs, kona komt dat erbij).

Tesla loopt echt voor......zeker nu v3 SC wordt uitgerold: 250kw op een model 3 (en hij kan nog sneller laden !), met automatisch voorverwarmen accu op een trip. De keer dat je moet laden is dan snel plaspauze doen en verder. Dus dat beetje minder range loop je dik in met een laadstop.

Nu al 120kw laden op v2, 11kw AC en autopilot is nu standaard (auto is snel... maar niet spannend in de praktijk). Alleen mooi vindt ik hem nog steeds niet en kwaliteit/service.

Maar ze slaan wel even een gat met de rest.....
Maar wel bijna 50K. Hoeveel auto's worden er nu in dat segment verkocht. De kosten per km mogen dan wel lager liggen, maar de afschrijving is wel fors. Zie je ook terug in de prijzen bij leasemaatschappijen. De ionig is bijvoorbeeld een stuk goedkoper.

De hamvraag is echt of Tesla na de eerste reeks auto's (alle pre ordered auto's) ze kan blijven verkopen. Vandaag weer een bericht van Musk dat FSD duurder wordt, al die prijsveranderingen helpen ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:21:
De SR is echter wel kaal (interieur, infotainment) tov de Premium e-Niro, ook flink minder range.
Maar hoop dat er als gevolg in totaal meer EVs naar NL komen i.p.v. dat de een de ander vervangt.
Hoe meer auto’s straks voor de tweedehands markt, dat is hard nodig.
En dan hopen dat ze iets kunnen verzinnen om te voorkomen dat onze gesubsidieerde EVs straks massaal naar het buitenland verdwijnen.. anders hebben we als belastingbetaler vooral de autohandelaren een flink kado gedaan..
SR is iets kaler (maar alles zit er op), fink minder range: 50km of zo..... 415km wltp (=zelden snelladen in NL).
Maar, 5 minuten is ruim 100km erbij op v2 op v3 wordt dat z'n 200km in 5 minuten, mega verschil op langere trip qua tijd. Nadeel.... CSS niet op alle stalls en v3 wordt erbij geplaatst (v2 stalls worden niet geupgrade).

Zal de markt wel flink helpen qua aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:21:
Het enige verschil is dat de eNiro leer heeft en CarPlay/Android Auto. Of bedoel je kaal als in minimalistisch?

Voor de 40 km extra op de WLTP zou ik het niet doen, dan liever de garantie van elke ochtend een volle accu en toegang tot het supercharger netwerk. Daarnaast betwijfel ik of de Niro met 130 km/u verder komt dan de Model 3 SR+.

Edit: Prettig was mij voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quanggie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:13
Het tweakers-forum is niet de plaats voor handel, overname of andere commerciële activiteiten.

[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 17-04-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:38:
[...]

Het enige verschil is dat de eNiro leer heeft en CarPlay/Android Auto. Of bedoel je kaal als in minimalistisch?
Excuus, dacht ergens gelezen te hebben dat de SR geen Premium interieur had zoals stoelverwarming, stoelventilatie, goed geluidssysteem. Maar lijkt dus qua standaarduitrusting gelijk aan de LR?

O wacht, het gaat hier om de SR-plus. Niet de echt basic SR.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-04-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
JayPe schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:35:
[...]

Hoe vaak gebeurt dat?

Ik heb het een keer meegemaakt, dat een sessie onderbroken werd, toen viel de stroom uit in het hele gebied waar ik was.

Ja, een app is luxe, maar rijdt de auto er minder om als ie het niet heeft?
Geen idee, maar mijn proefrit in een ioqniq langs fastned gegaan en tot 2x toe afgebroken. Omdat ik met de Fastned app de lader heb gestart kon ik daar wel in zien wat er gebeurde, maar het geeft als je aan het proefrijden bent geen fijn gevoel.

De app geeft natuurlijk meer luxe, je kunt je auto voorverwarmen of koelen enzovoorts.
Als we het hebben over Ioniq vs Leaf is dat gewoon een stukje extra luxe. Net als billenverkoeling in de Ioniq (heel erg lekkere) luxe is t.o.v. de Leaf, maar ook daar gaat de auto niet minder om rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:55:
[...]

Excuus, dacht ergens gelezen te hebben dat de SR geen Premium interieur had zoals stoelverwarming, stoelventilatie, goed geluidssysteem. Maar lijkt dus qua standaarduitrusting gelijk aan de LR?
Ja bijna, zitten paar verschillen in (audio, geen streaming, geen satelliet kaarten, maar weinig spannends). Staat op de site in de configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:22:
@mux Ja ik begrijp de zaken rondom regelgeving en ook sterkte aandrijflijn. Waar baseer je de 2 a 3K op? Dit is een aandrijflijn uit een sloper, excl of incl accu's?
Ik zal me er wel op inlezen. Heb me wel vaker in gelezen op 'gewone' motorswaps, ben benieuwd wat voor auto's mensen gebruiken die de aansluitingen makkelijk maken op aandrijfassen e.d.
Ik zat ook al te denken aan auto's die zowel fwd als 4wd geleverd zijn, en hierbij de 4wd versie naar fwd ombouwen, en dan achteras voorzien van aandrijflijn uit een EV sloper.
Maar ik denk dat het teveel werk is. Ik kan ook nog gewoon een elektrische scooter kopen en wat langer over mijn woon werk verkeer doen (maar niet gehinderd door treinvertraging, of files). Weet niet of ik dat dag in dag uit wil.
Ex. accu, of inclusief defecte accu. De accu's verkopen nog steeds erg goed aan mensen die offgrid willen, daar betaal je nog altijd >=€100/kWh voor.

Het klinkt gek, maar de elektrische auto-ombouwwereld is een beetje blijven steken in 2007. Als je los een motor, inverter, charge controller, BMS enz. enz. moet kopen ben je aanzienlijk veel duurder uit dan een Leaf strippen. De losse onderdelen zijn echt allemaal nog spul van 10+ jaar oud dat nooit in prijs is gedaald - en met een stuk minder interessante specs. Dat is ook waarom bedrijven als New Electric zonder blikken of blozen 20k+ vragen voor een conversie.

Als je iets wilt om echt te gebruiken, zeker op korte termijn, dan moet je niet in een projectauto willen rijden. Hoe ver moet je? Al nagedacht over een s-pedelec? Da's een stuk beter bruikbaar in het verkeer dan een scooter, Nederland is gemaakt voor fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prettig schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:03:
[...]

Ja bijna, zitten paar verschillen in (audio, geen streaming, geen satelliet kaarten, maar weinig spannends). Staat op de site in de configurator.
Navigeren doet iedereen toch via de smartphone tegenwoordig? On-board navigatie is altijd al een crime geweest...
De Leaf trouwens heeft wel 1 groot voordeel over de Ioniq, en dat is een App, ook al werkt het vaker niet dan wel, dat is bij de Ioniq echt wel een gemis. Je wilt niet bij fastned staan, bakkie doen en terug komen om te zien dat toen je je omdraaide het laden was gestopt...
Wat wel jammer is dat het niet gewoon via bluetooth kan, moet je weer lappen voor een aparte dataverbinding. Vziw heeft mijn basis uitvoering het niet eens.

Voorverwarmen is wel een dingetje bij die Leaf als je buiten de ingestelde tijden een warme auto wilt. Op de Ampera was het super makkelijk, gewoon een knopje op de sleutel indrukken en de auto ging aan de slag. Bij de Leaf moet eerst de laadkabel eruit, dan de auto aan(als in rijklaar) en dan de kabel er weer in en dan de auto op slot, super irritant.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:16:

Voorverwarmen is wel een dingetje bij die Leaf als je buiten de ingestelde tijden een warme auto wilt. Op de Ampera was het super makkelijk, gewoon een knopje op de sleutel indrukken en de auto ging aan de slag. Bij de Leaf moet eerst de laadkabel eruit, dan de auto aan(als in rijklaar) en dan de kabel er weer in en dan de auto op slot, super irritant.
Huh? Bij mij werkt het gewoon als hij aan de lader staat of niet. Via de app zeggen dat hij moet gaan laden. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Navigeren doet iedereen toch via de smartphone tegenwoordig? On-board navigatie is altijd al een crime geweest...
Voor lange afstanden is het wel fijn als de auto kan inspelen op de snelladers. Tot nu toe alleen Tesla die dat kan volgens mij, inclusief automatische voorwarming van de accu vlak voor aankomst voor maximaal laadvermogen.
In Nederland minder relevant met de kippeneindjes die we hier rijden, is dan wel fijn voor de 2 vakantieritten.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-04-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]
Tenzij je on-board navigatie Google Maps is ;)

@CyBeRSPiN De Model 3 SR+ heeft inderdaad geen verwarmde achterbank, alleen voor. Daarnaast is stoelventilatie helemaal niet te krijgen, iets wat met kleine kinderen juist een grote plus is aangezien de gaten twee kanten op werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Deveon stoelventilatie op enkel de voorstoelen is in de zomer wel echt heel relaxt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kwestie van op tijd de airco aanzetten ;) Het viel mij al op dat ondanks het alarm ik de cabine nog niet boven de 38 graden heb gezien. 5 minuten later netjes 20, grootste voordeel is dat de HVAC dan niet zo hard meer hoeft te blazen als je wegrijdt.

Én ja dankzij al dat glas warmt die erg snel op. Buiten 10 graden, binnen 38..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Zijn er meer mensen die Plugsurfing app niet kunnen installeren? Ik krijg de melding dat de app niet voor ons land beschikbaar is (dit terwijl de titel van de app "Plugsurfing laadpalen" is). Ik heb geen VPN of andere gekke dingen draaien.

Overigens heb ik voor mijn Model 3 zojuist een MAINGAU, NewMotion en Plugsurfing laadpas aangevraagd. Normaliter kan ik thuis opladen + natuurlijk de Tesla SuperChargers. Met bovengenoemde 3 passen moet ik er toch zijn voor noodladen en vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Rebunted Kon die een tijd terug gewoon installeren. Heb diezelfde passen en ook nog een van Telekom.
Tot nu toe enkel NewMotion (voorkeurspas van LM) en Plugsurfing gebruikt.
Let wel op met het aanleggen van een verzameling, als je er een kwijtraakt heb je op zn vroegst pas na 2 maanden door als iemand voor honderden euro’s op jouw rekening heeft zitten laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

daemonix schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:20:
[...]

Huh? Bij mij werkt het gewoon als hij aan de lader staat of niet. Via de app zeggen dat hij moet gaan laden. Klaar.
En met de MyLeaf app kan je zelfs met een widget op je homescreen de airco starten. Is een relatief dure app als je de widgets wil, maar ik vond het de moeite waard.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mux schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:08:
[...]

Ex. accu, of inclusief defecte accu. De accu's verkopen nog steeds erg goed aan mensen die offgrid willen, daar betaal je nog altijd >=€100/kWh voor.

Het klinkt gek, maar de elektrische auto-ombouwwereld is een beetje blijven steken in 2007. Als je los een motor, inverter, charge controller, BMS enz. enz. moet kopen ben je aanzienlijk veel duurder uit dan een Leaf strippen. De losse onderdelen zijn echt allemaal nog spul van 10+ jaar oud dat nooit in prijs is gedaald - en met een stuk minder interessante specs. Dat is ook waarom bedrijven als New Electric zonder blikken of blozen 20k+ vragen voor een conversie.
Ja ik heb exact hetzelfde beeld ervan. New Electric is een leuk bedrijf maar als je dat uit losse componenten moet opbouwen en dan nog alle arbeid plus RDW goedkeuring erbij in, tja dan is het veel geld voor maar beperkte range. Hun bestaansrecht is denk ik beperkt als je straks voor lagere bedragen een EV kunt kopen dan nu.

De componenten zijn idd duur en lopen achter met wat de auto fabrikanten maken.
Met die insteek leek het me nuttiger om een hybride te pakken en die tot plugin om te bouwen. Maar dat was dan ook meer voor de leuk en dat je met een luxe snelle bak zou eindigen. Echter zou me dit weinig verlaging van de maandelijkse kosten bieden en de kans dat ik dan nog niet naar mn werk kon rijden in EV mode.
Het bouwen zou ook vooral voor de hobby zijn, wat auto's altijd al zijn geweest.
Als je iets wilt om echt te gebruiken, zeker op korte termijn, dan moet je niet in een projectauto willen rijden. Hoe ver moet je? Al nagedacht over een s-pedelec? Da's een stuk beter bruikbaar in het verkeer dan een scooter, Nederland is gemaakt voor fietsen.
Heb niet iets op korte termijn nodig, maar ik kijk inderdaad ook naar speed pedelec en elektrische scooter.
De elektrische auto heeft natuurlijk als voordeel dat ik hem echt iedere dag kan gebruiken. En ook het gezin kan dan mee :P maarja de investering is een stuk hoger.
Mijn woon werk afstand is 35km op 2 wielen, over snelweg 40km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

daemonix schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:20:
[...]

Via de app dus weer(via de servers van Nissan dus). Mijn Leaf heeft geen connect, wat ik mis is gewoon een knop op de sleutel of desnoods in de auto die de auto gaat voorverwarmen/koelen.
Deveon schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:26:
[...]

Tenzij je on-board navigatie Google Maps is ;)

@CyBeRSPiN De Model 3 SR+ heeft inderdaad geen verwarmde achterbank, alleen voor. Daarnaast is stoelventilatie helemaal niet te krijgen, iets wat met kleine kinderen juist een grote plus is aangezien de gaten twee kanten op werken..
Helaas hebben nog niet zoveel auto's dat, alleen Tesla vziw. In andere auto's mag je dik lappen voor kaartupdates en mag je in je handjes knijpen als dat ota kan ipv een SD-kaartje.

Tesla is hier wel heer en meester in door inderdaad het batterijpakket onderweg al voor te bereiden op snelladen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt een timer instellen net als bij iedere andere EV. Of heb je een versie waar dat niet in zit? De 2011 Leaf heeft voorverwarmings- en laadtimers in het energy-menu zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
prettig schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:37:
[...]

SR is iets kaler (maar alles zit er op), fink minder range: 50km of zo..... 415km wltp (=zelden snelladen in NL).
Maar, 5 minuten is ruim 100km erbij op v2 op v3 wordt dat z'n 200km in 5 minuten, mega verschil op langere trip qua tijd. Nadeel.... CSS niet op alle stalls en v3 wordt erbij geplaatst (v2 stalls worden niet geupgrade).

Zal de markt wel flink helpen qua aantallen.
Dat snelladen en supercharger netwerk is wel heel tof!
Maar voor mij toch niet doorslaggevend. Alleen relevant voor paar keer per jaar vakantietrip richting zuid Europa en alpen/wintersport. We doen meestal 2x per jaar wat verder (kan ook buiten Europa zijn en dan vliegen) en 2x een short break binnen afstand van ca. 500km.
Rest van het jaar maakt het niet uit omdat ik altijd voldoende heb aan thuisladen voor een dagje heen en weer.
En dan is een familieauto als de e-Niro voor mij weer praktischer dan M3 al vind ik dat ook een interessante auto als je maar met zijn tweeën zou zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Nieuwsbericht van Follow The Money, dat de 1 miljard aan gemiste bijtellingsgelden volgend uit Klimaatakkoord niet kloppen en op 5,5 miljard uitkomen.
https://www.ftm.nl/artike...-45-miljard-hoger?share=1
Het gaat om twee tabellen die op pagina 66 en 68 van de mobiliteitsplannen van het Klimaatakkoord staan. In tabel 1 zie je hoe de bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2021 begint bij 8 procent en dan langzaam oploopt naar 20 procent voor een auto van maximaal 50 duizend euro. Dat is dus een jarenlange korting op het normale bijtellingstarief van 22 procent en dat betekent gemiste belastinginkomsten. De bedragen lopen op van 47 miljoen in 2021 naar 208 miljoen in 2014, om weer langzaam te zakken naar 16 miljoen in 2030. Bij elkaar opgeteld bedraagt de bijtelling tot en met 2030 circa 1 miljard.

[...]

Daarom heeft FTM met hulp van een rekenmeester zelf een raming gemaakt van de kosten. Daarbij deden we een aantal, niet bijzonder wilde aannames:
  • Nieuwprijs auto: 50.000 euro in 2021, teruglopend tot 30.000 euro vanaf 2025.
  • Belastingtarief: 48 procent (het percentage inkomstenbelasting dat gemiddeld betaald wordt over het bijgetelde inkomen).
  • Gemiste bijtelling ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor van 30.000 euro (bij een geleaste benzine- of dieselauto krijg je 22 procent bijtelling).
  • 500.000 leasecontracten in 2030.
In de kolom uiterst rechts zie je het resultaat. Opgeteld komen wij op ruim 5,5 miljard euro aan gemiste belastinginkomsten, in plaats van de 1 miljard euro die het kabinet raamde.
https://www.ftm.nl/upload...2f89d3cc67/tabel.jpg?v655

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Los van of dit klopt vind ik het bizar dat de overheid keer op keer een “model” koopt van een enkel persoon (RevNext) zonder daarbij de methodiek te kennen.
Maar goed, naast minder CO2 ook minder andere rotzooi in de lucht van de grote steden is ook wat waard natuurlijk. Vind wel dat het transparant moet zijn wat “we” uitgeven aan maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dit soort modellen klopt sowieso van geen kanten omdat wij naast millieu overwegingen ook economische afwegingen maken. Ik heb altijd meerdere auto's gehad. Als ik de zakelijke auto serieus zou moeten bijtellen dan doe ik dat uiteraard niet meer omdat privé gebruik verwaarloosbaar is ten opzichte van zakelijk gebruik.
Dus met EV vind ik het teveel gedoe om voor beperkte bijtelling km administratie bij te houden, maar als ik € 1/km bijtelling moet betalen is het gauw afgelopen. Dan rijdt ik of niet meer prive met zakelijke auto of heb helemaal geen zakelijke auto meer en declareer de km. Dat is denk ik makkelijker dan aantonen dat ik niet privé heb gereden.
Per saldo denk ik dat ik nu, ook met EV, meer bijtelling betaal dan anders het geval zou zijn. Dus voor mij gaat die onzin over fiscale subsidie van EV nergens over.
Ik heb jaren de overheid gesubsidieerd met enorme bijtellingen over 5-10K prive km. Ben er nu wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:32:
[...]

Via de app dus weer(via de servers van Nissan dus). Mijn Leaf heeft geen connect, wat ik mis is gewoon een knop op de sleutel of desnoods in de auto die de auto gaat voorverwarmen/koelen.

[...]

Helaas hebben nog niet zoveel auto's dat, alleen Tesla vziw. In andere auto's mag je dik lappen voor kaartupdates en mag je in je handjes knijpen als dat ota kan ipv een SD-kaartje.
Wederom huh? Zowel de Leaf als de Ioniq (als mijn vorige vreselijke T-Roc) ondersteunen gewoon Android Auto, met andere woorden: Google maps met live verkeersinfo en up-to-date kaarten.

@nannoe Leuk dat verhaal over 'gemiste' inkomsten, maar er is geen enkele garantie dat dan die dure versie gekozen zou zijn. Hetzelfde zwetsverhaal als bij de 'Teslasubsidie' waar het wel zeker was dat de meerderheid van die Teslarijders echt geen Tesla gekozen zou hebben. Dat was een cursusje 'Hoe reken ik mezelf rijk voor beginners'.

[ Voor 19% gewijzigd door daemonix op 14-04-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 22:20

Voor de Ioniq en Kona is ook een app beschikbaar PeterZ(on) in "Elektrische auto's - deel 4"

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

daemonix schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:06:
[...]
@nannoe Leuk dat verhaal over 'gemiste' inkomsten, maar er is geen enkele garantie dat dan die dure versie gekozen zou zijn. Hetzelfde zwetsverhaal als bij de 'Teslasubsidie' waar het wel zeker was dat de meerderheid van die Teslarijders echt geen Tesla gekozen zou hebben. Dat was een cursusje 'Hoe reken ik mezelf rijk voor beginners'.
Met een gemiddelde prijs van 30.000 euro van een leaseauto waarmee ze rekenen, gaat het hier juist niet over 'die dure versie'. Ze houden reeds rekening met een dalende prijs.

Ik ben eens dat gemiste inkomsten vergelijken met lagere belasting krom is. Maar evengoed wil een penningmeester (of minister van financiën) niet een 300% naast de cijfers zitten, zeker niet als we het over honderden miljoenen per jaar hebben, met uitschieter van 800 miljoen in 2025 en 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eltron schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:14:
[...]
En dan is een familieauto als de e-Niro voor mij weer praktischer dan M3 al vind ik dat ook een interessante auto als je maar met zijn tweeën zou zijn.
Dan ben ik toch benieuwd waarom de e-Niro praktischer zou zijn dan de M3. Qua kofferbak en ruimte op de achterbank ontgaat het elkaar niet zoveel. Natuurlijk is de opening van de achterklep van de Model 3 kleiner, maar tot nog toe past alles erin. Met mijn Clio Estate had ik vaker problemen om alles erin te krijgen terwijl die kofferbak officieel groter is (440L VS 425L). De ruimte boven de hoedenplank viel vies tegen en misschien scheelt het dat alle troep die onder de dubbele laadvloer lag nu in de frunk ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:00:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd waarom de e-Niro praktischer zou zijn dan de M3. Qua kofferbak en ruimte op de achterbank ontgaat het elkaar niet zoveel. Natuurlijk is de opening van de achterklep van de Model 3 kleiner, maar tot nog toe past alles erin. Met mijn Clio Estate had ik vaker problemen om alles erin te krijgen terwijl die kofferbak officieel groter is (440L VS 425L). De ruimte boven de hoedenplank viel vies tegen en misschien scheelt het dat alle troep die onder de dubbele laadvloer lag nu in de frunk ligt.
Naast de inderdaad beperkte hoogte door de sedan-klep (volumeverschil valt denk ik ook wel mee):
-Standaard rail voor dakdragers, voor Model 3 nog geen mogelijkheden volgens mij, behalve zuignappen voor een snowboard oid.
-Trekhaak voor fietsenrekje mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:20:
[...]

Naast de inderdaad beperkte hoogte door de sedan-klep (volumeverschil valt denk ik ook wel mee):
-Standaard rail voor dakdragers, voor Model 3 nog geen mogelijkheden volgens mij, behalve zuignappen voor een snowboard oid.
Dat is dus voor de meeste mensen irrelevant. Als je kijkt naar hoeveel mensen met dakkoffer en fietsendragers rijdt op zwarte zaterdag.

De Model.3 is net zo handig als een bmw 3 sedan. Gewoon een prima gezinswagen dus. Dat we in Nederland/West Europa graag stations en nu cross-overs rijden, verandert niks aan het fijt dat wereldwijd de sedan als standaard gezinswagen wordt gezien. Ookal wordt dit ook steeds meer cross over/SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nannoe schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:18:
[...]

Met een gemiddelde prijs van 30.000 euro van een leaseauto waarmee ze rekenen, gaat het hier juist niet over 'die dure versie'. Ze houden reeds rekening met een dalende prijs.

Ik ben eens dat gemiste inkomsten vergelijken met lagere belasting krom is. Maar evengoed wil een penningmeester (of minister van financiën) niet een 300% naast de cijfers zitten, zeker niet als we het over honderden miljoenen per jaar hebben, met uitschieter van 800 miljoen in 2025 en 2026.
De dure versie is relatief, een EV is duurder dan een ICE, en zonder de maatregelen wordt die simpelweg niet gekozen en een volstrekt onjuiste voorstelling van zaken door Omtzigt (die weet wel vaker niet waar hij over spreekt). Daarom is het een 'reken je rijk' exercitie.Het is inderdaad dom om je aan 1 vaag advies buro op te hangen met het cijfermateriaal, dat klopt. Vraagt iemand zich wel eens af waarom de ambtenaren zo hun best doen om staatssecretarissen en ministers verkeerd te informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:20:
[...]

Beide zijn ook mogelijk op de Model 3, alleen de officiële dakdragers zijn uitverkocht. Echter de genoemde zuignappen zijn een net zo goed alternatief, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
1 april was al geweest toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3sd3yn6/Screenshot-20190414-174124.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
[...]

Ik vraag me af hoe die liters nu berekend worden.
Bij mijn weten was dat altijd tot de hoogte van de hoedenplank. Dat zou betekenen dat de Niro meer liters heeft dan in de overzichten weergegeven wordt, toch?
Voor mij heeft een Model3 ook genoeg ruimte (met 2 kleine kinderen), dus die staat nu vooraan het leaselijstje later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:49
Smobbo schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:45:
[...]

Ik vraag me af hoe die liters nu berekend worden.
Bij mijn weten was dat altijd tot de hoogte van de hoedenplank. Dat zou betekenen dat de Niro meer liters heeft dan in de overzichten weergegeven wordt, toch?
Voor mij heeft een Model3 ook genoeg ruimte (met 2 kleine kinderen), dus die staat nu vooraan het leaselijstje later dit jaar.
Het meten gebeurt op meerdere manieren en voor sedan vs hatchback vs station zijn er ook verschillen
Je moet dus met een meetband op stap

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Electro-exoot #2: een Lada uit 1980.

Afbeeldingslocatie: http://media.englishrussia.com/newpictures/Fishing_in_the_North//104321/157829/15-0.jpg

35pk, 90km/h top, 130km bereik.
Wut... een prototype zonder gps tracker? 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Gluten Parody op 10-05-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
oeps

[ Voor 198% gewijzigd door Gluten Parody op 14-04-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Gaat mij dus om de achterbank. Schijnt voor kleine kinderen prima te zijn maar niet voor wat grotere tieners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Waar blijven inderdaad de standaard ombouw sets voor bijvoorbeeld een vw transporter? Lijkt mij een makkelijke manier om van de oude diesels af te komen 🤔 hoe werkt zoiets bij het rdw eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 14-04-2019 18:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 12:04
Ik zie maar erg weinig over de audi e-tron passeren hier. Zijn er mensen die hem al (besteld) hebben?
Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Is die al leverbaar dan? :P

Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.