!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:58:
(...)
Maar ik probeer een beeld te krijgen van wat ik krijg voor een auto. Normaal gesproken koop ik auto's die in de basis gewoon heel goed zijn en geen werk nodig hebben. Ik wil dan niet richting de 10K uitgeven om vervolgens een auto te kopen waar toch werk aan gaat zitten omdat de accu's sowieso achteruit gaan.
Een kleine range zou niet eens rampzalig voor mij zijn, maar dan vind ik 10K te duur, voornamelijk vanwege het feit dat ik verwacht dat er van die waarde niks over blijft.
OK, dus als ik het goed begrijp is jouw insteek: je koopt iets voor 10k als 50-50 gebruiksvoorwerp en speelgoed (basically: hetzelfde als wat ik heb gedaan), maar je hebt geen zin om zoveel uit te geven aan iets dat over een paar jaar niks meer waard is omdat de accu niks meer is. Klopt dat ongeveer?
Mijn gedachtegang hier is: waarom kijk je dan naar een iMiev? Die zijn nu al praktisch waardeloos - de enige reden dat ze verkopen is het feit dat ze elektrisch zijn, verder is het een auto van niks. Denk je dat de accu zoveel waard is dat dat de waarde bepaalt? Want dan kan ik je uit die droom helpen; een tweedehands accu voor een iOn krijg je al voor €75-100/kWh. Die hele accu die erin zit is misschien 2000 euro waard.
Je krijgt meer luxe in iedere Marktplaats-auto van >1000 euro, dus IMO is de 'werkelijke' waarde van een iMiev iets van 3500-4000 euro. Ik ben al maanden geen iMiev onder de 7800 euro tegengekomen (val niet in de lokkertjes; als ze goedkoper staan is het vaak ex. BTW of ex. afleverkosten). In diezelfde maanden zijn twee schade-Leafs langsgekomen voor 8-8,5k, en meerdere goede voor tussen de 9 en 10k. Ik vind dat een héél klein prijsverschil voor best veel verschil in techniek. Dit is ook iets van de laatste 1,5 jaar; daarvoor zag ik nog vaak drielingen voor tussen de 5-6k staan, en dán wordt het wel echt interessant. Het is namelijk wel een veel lichtere auto met een picobello drivetrain. Voor die prijs zou ik het doen, maar voor een prijs die nauwelijks onder een Leaf zit en gelijk is aan een Zoe is het IMO een slechte koop.
Met de Leaf (en Zoe) kun je tenminste nog wat; ze hebben fatsoenlijke charge controllers (iMiev heeft non-standards compliant spul - Zoe heeft trouwens ook wat asterisken, met name de 43kW AC ladende variant), ze zijn intern redelijk afgewerkt en van genoeg luxe voorzien. Voor het klussen: de Leaf is praktisch volledig gereverse-engineered en je kunt alles zelf doen aan de auto, inclusief boordcomputers en accu's pairen en dat soort vage shit. Ik, WolfTronix, Turbo3 en nog een paar minder bekende hackers hebben hoopjes kennis van de auto en hebben allerlei third party tools ontwikkeld - iets dat in veel mindere mate geldt voor alles behalve Tesla. De auto's zijn relatief gemakkelijk te tunen en te upgraden (motor kan met wat enigszins gevaarlijke CAN-magie naar 130kW, auto is incl. stuurbekrachtiging helemaal drive-by-wire dus hij is zelfrijdend te maken, enz. enz.). Met een Leaf kun je echt nog wel heel wat jaartjes spelen, met een iMiev zit je aan een platform vast dat toch beperkter is, voor bijna dezelfde prijs. Ik zou zeggen dat de Yuasa LEV50(N) cellen zo'n beetje het enige echte voordeel zijn van de iMiev; ze zijn met niks anders dan een 13mm steeksleutel te vervangen.
En voor alle eerstegeneratie-auto's (Leaf, Zoe, iMiev, i3 60Ah, Soul) zou ik zeggen dat het géén goede investeringen voor de toekomst zijn. Over een jaar of hoogstens twee kun je voor 20k een auto kopen met minstens 40kWh en meer moderne snufjes, wie gaat er dan nog 10k uitgeven voor een sub-20kWh auto? Ik verwacht dat de prijzen die je nu ziet hoe dan ook hard omlaag moeten gaan. Je gaat hier dik op inleveren. Totnogtoe lieg ik, de prijzen zijn alleen maar omhoog gegaan het afgelopen jaar, maar érgens komt de crash.