cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:14:
Onze tweede wagen heeft het begeven dus gingen we op zoek naar een vervanging.
Ik ben al lang gecharmeerd door de VW Up!, dus zijn we naar de garage gaan kijken wat we kunnen kopen.
Een Up! met alle toeters en bellen kunnen we krijgen voor €12.000.
Aangezien die wagen toch nooit grote afstanden moet afleggen wilde ik een e-Up! ook als ernstige kandidaat overwegen, maar dat was snel over.
"Dat kan meneer, maar dan doen we de prijs maal twee".
Goed, doe maar eentje met verbrandingsmotor...
Jammer, maar nog niet voor mijn beurs.
Zonde, maar ik begrijp je keuze. Het is dat je niet veel kilometers maakt, maar de kosten ná aanschaf (verbruikskosten) zijn echt minimaal.
Ook is(was?) een e-up! standaard helemaal vol gehangen, en heeft ie ook nog een top prestaties. Ik zou 'm eerder vergelijken met een GTI ipv een instapper. Voor €12.000,- heb je (volgens de configurator, dus nog voor kortingen) (
https://www.volkswagen.be/app/configurator/vw-be/nl/ ) een 3 deurs Move up! zonder verdere opties:
- Geen 4-deuren,
- Geen radio met bluetooth voor je telefoon(!)
- Geen city-emergency-braking
- Geen regensensor
- Geen automatische verlichting (incl. coming home/leaving home)
- Geen getint glas in achterste ramen/achterklep
- Geen airconditioning - Geen Climatronic
- Geen CruiseControl
- Geen 'automaat'
- Geen 80pk
- Geen Hill-hold
- Geen elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, met asferisch glas aan bestuurderszijde
- Geen Achteruitrij detectie / camera
- Geen Voorruitverwarming
- Geen Standverwarming
- Geen 15 inch lichtmetalen velgen
- Geen nihile onderhoudskosten
- Geen multifunctioneel stuur
- Geen veel betere wegligging door het lagere zwaartepunt en het hogere voertuiggewicht(*)
Een GTI heeft van bovenstaande 'gelukkig' al een hoop zaken standaard, en een potentere motor ( 85 pk, waar de e-up! met z'n surplus aan koppel nog steeds sneller weg is bij het stoplicht )
GTI kost € 18000,-
Gooi daar 4 deuren, climatronic, park-pilot, cruise-control bovenop, zit je alsnog aan de 20.000,- Pas dán zit je qua
uitvoering op een vergelijkbare auto. Nog s
Een e-up! moet je inmiddels, met een beetje onderhandelen, wel voor €24.000,- of minder mee kunnen nemen. Inderdaad: Ruim het dubbele van wat je nu betaald, maar je krijgt er ook daadwerkelijk een veel luxer uitgevoerde auto voor terug. Een kale e-up! zou overigens nog steeds een kleine 6000 duurder zijn dan een kale ICE up!; Zou je ipv 12.000,- voor de nu gekozen ICE ook 18.000,- willen betalen voor exact dezelfde auto, enkel met een elektromotor? Ik vermoed dat ook dàt een brug te ver zou zijn geweest voor je budget?
Nee, de e-up! is inderdaad gewoon écht een dure auto in vergelijk met zijn benzine broertje. Maar de normale up! is al een relatief dure stadsauto. Een vinkje zetten bij de optie 'Elektro motor' is er niet een die je 'zomaar' even zet; De kopers van een e-up! maken een bewuste keuze voor elektisch rijden binnen hun budget.
Is de e-up! trouwens überhaupt nog nieuw leverbaar?
*Een hoog voertuiggewicht: Nooit gedacht dat ik dat als positief argument zou gebruiken. Maar inderdaad: bij een auto met een korte wielbasis scheelt het enorm in 'springerigheid' als de auto wat zwaarder is, zeker op de achteras! Een e-up! rijdt echt heel anders t.o.v. de normale up!
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker