Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53
Even wat anders wat betreft electromagnetische straling bij EV's. Bij de proefritjes in diverse EV's die ik met mijn vriendin maakte gaf zij aan dat ze 'iets voelde' van straling... Aanvankelijk dacht ik dat het een kwestie was van suggestie (mijn vriendin valt in slaap op haar mobiele telefoon...) Maar na een zoektochtje op internet bleek dit een fenomeen voor meer mensen een probleem te zijn.
Na wat metingen met deze EMF meter in mijn e-Niro blijkt deze geen enkele straling te meten. Mijn vriendin is er gelukkig snel aan gewend geraakt, maar ik ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die daar wel eens last van hebben of iets meer over weten. Ik merk er zelf trouwens helemaal niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

connos schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:15:
Even wat anders wat betreft electromagnetische straling bij EV's. Bij de proefritjes in diverse EV's die ik met mijn vriendin maakte gaf zij aan dat ze 'iets voelde' van straling... Aanvankelijk dacht ik dat het een kwestie was van suggestie (mijn vriendin valt in slaap op haar mobiele telefoon...) Maar na een zoektochtje op internet bleek dit een fenomeen voor meer mensen een probleem te zijn.
Na wat metingen met deze EMF meter in mijn e-Niro blijkt deze geen enkele straling te meten. Mijn vriendin is er gelukkig snel aan gewend geraakt, maar ik ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die daar wel eens last van hebben of iets meer over weten. Ik merk er zelf trouwens helemaal niet van.
Dat is volgensmij 100% placebo. EV's worden echt wel goed afgeschermd voor EMC. Een fabrikant wil natuurlijk niet op zijn naam hebben staan dat iemand met een pacemaker aan zijn voertuig overleden is :P

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

Alle elektrische auto's moeten van de voldoen aan redelijk strenge richtlijnen zodat deze door schakelende halfgeleiders geen storing veroorzaken. Over het algemeen zit alles dus dik ingekapseld zodat deze straling niet naar buiten kan. Dat werkt ook de andere kant op.

Wellicht statische elektriciteit, daar heb ik met de stoffen stoelen nu al een paar dagen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is straling, want bijvoorbeeld Bluetooth staat altijd te zenden als de auto aan staat. Daarnaast heb je nog zenders voor toegang ("sleutel" via RFID/NFC), en soms WiFi en ook gewone EM (lek)straling van andere apparatuur en kabels. Misschien ook motion sensors die werken met microwave radar. Sommige auto's hebben verbinding via mobiele netwerken. Er is ook nog GPS. Dus een gemiddelde moderne auto zit er vol mee.

Het is om diverse redenen noodzakelijk dat Bluetooth en WiFi uit kunnen worden gezet. Dat kan zijn om medische redenen, bijvoorbeeld als je kinderen vervoert wiens hersenen nog in ontwikkeling zijn. Of omdat het niet samenwerkt met je eigen apparatuur. Privacy is een belangrijke reden, want in feite zend je auto uit "joehoe! hier ben ik, KIA MOTORS met identificatienummer <MAC adres>". Zo kun je worden gevolgd door kastjes langs de weg. Veiligheid is nog een reden, het vormt een toegang tot de systemen in de auto voor aanvallers.

Maar helaas, bij veel auto's kun je het zenden van bijvoorbeeld Bluetooth niet uitzetten. Ook niet in de Niro. Men wil misschien besparen op helpdeskkosten? Als je alles aanzet kan niemand het per ongeluk uitzetten en dan de helpdesk lastgvallen. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-10 08:56
Straling?

Voel je die ook als je de wasmachine laat draaien? De koelkast. Het pompje in je aquarium. Kruimelzuiger. Stofzuiger? in de lift? Op de roltrap? Magnetron?

EMC.

De motortjes van de elektrisch bedienbare ramen maken meer lawaai dan de motor voor de aandrijflijn. De dynamo in een ICE is misschien nog wel een grotere storingsbron. Net als de bougiekabels, pre-transistor ontsteking en de verdeler. Een beetje brakke bromfiets stoorde de digitenne ontvangst van m'n tv, als ie zo'n 100 meter verderop voorbij kwam.
Straling: Er draaien elektronen rondjes die ze niet vrijwillig maken. Though luck.

Maar m'n gevoel zegt: suggestie. Is het niet het enorme koppel met de afwezigheid van lawaai die je vriendin misselijk maken?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
_eLMo_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:51:
Ik merk dat die snelle laadpalen voor gemiddeld gebruik helemaal niet nodig zijn. Ik rijd 30.000 kilometer / jaar (twee keer zo veel als de gemiddelde Nederlander met 14.000 kilometer / jaar), en ik red het prima met de 3.6kW lader op de zaak. Als ik er een keer met 20% aankom omdat ik 5 dagen niet geladen hebt (Kia e-Niro, 64kWh) dan zit hij op het eind van de dag op 60%, daar kan ik meer dan 200km mee rijden!

Aangevuld met mijn 4.2kW paal thuis zit mijn auto eigenlijk elke dag volledig vol als ik hem elke dag aan de lader zou hangen, dat (laden) doe ik nu dus nog maar 1 tot 2x per week....
30.000 km per jaar is 600 km per week. Hoe kun je dan 5 dagen niet laden? Of 1 a 2 keer per week laden?

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
henri055 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:35:
[...]

30.000 km per jaar is 600 km per week. Hoe kun je dan 5 dagen niet laden? Of 1 a 2 keer per week laden?
Volgens mij is dit niet wat Marrowi zegt.
Normaal is zowel thuis als op het werk met lage snelheid laden (ongeveer dagelijks denk ik dan). Af en toe komt het voor dat een paar dagen niet is geladen, maar ook dan is het geen probleem als er in een kalme laadsessie toch meer dan 100km bij komt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De stand van het RVO is ook weer bijgewerkt, de stand is nu 53 en een half duizend volledig elektrische auto's.

Het aandeel volledig elektrisch voor 2019 zit inmiddels op 7,7% van de nieuw verkopen, als we dat kunnen hanhaven voor 2019 lijkt me dat een mooi percentage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Ik heb de snellader in m'n normale werkweek ook helemaal niet nodig. Maar zodra ik verder weg ga, komen ze toch echt wel goed van pas.
Waarom? Omdat destinationcharging niet altijd mogelijk is. Omdat afstanden groter zijn dan m'n actieradius.
Ook als je een enorme accu hebt, is het toch wel fijn als je op de terugweg even kunt bijladen. In de winter komt een collega EV rijder ook niet heen en weer naar Brussel met z'n Ampera-e. Juist dan. Dan ben je gewoon afhankelijk van de snellader.

Als ik eerlijk ben: stel je hebt één keer per maand een snellaadsessie. Of eens in de twee maanden. Dan nog: als we straks eenmaal miljoenen EV's hebben, wordt het wel écht druk bij de FastNed.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
databeestje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:28:
De stand van het RVO is ook weer bijgewerkt, de stand is nu 53 en een half duizend volledig elektrische auto's.

Het aandeel volledig elektrisch voor 2019 zit inmiddels op 7,7% van de nieuw verkopen, als we dat kunnen hanhaven voor 2019 lijkt me dat een mooi percentage.
Lijkt mij dat het meer moet zijn. Er is uiteraard eind 2018 het e.e.a. naar voren gehaald ivm fiscale wijzigingen 1/1/19, waardoor verkopen begin 2019 lager zijn. Daar komt dan bij dat gaande 2019 er meer alternatieven op de markt komen. Plus dat in 2019 de meeste (f)outlanders + (sjoemel)diesels de nooduitgang (alternatief voor lage bijtelling) zoeken. Dus het zou mij teleurstellen als het bij de relatief lage aantallen uit Q1 zou blijven. Ik heb recent ook wat uitspraken gehoord van Duitse automobielproducenten die verwachten dat we binnen 2 jaar richting 25% gaan; dan mag er dus nog wel een tandje bij.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 09-04-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

eltron schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:14:
[...]

Lijkt mij dat het meer moet zijn. Er is uiteraard eind 2018 het e.e.a. naar voren gehaald ivm fiscale wijzigingen 1/1/19, waardoor verkopen begin 2019 lager zijn. Daar komt dan bij dat gaande 2019 er meer alternatieven op de markt komen. Plus dat in 2019 de meeste (f)outlanders + (sjoemel)diesels de nooduitgang (alternatief voor lage bijtelling) zoeken. Dus het zou mij teleurstellen als het bij de relatief lage aantallen uit Q1 zou blijven.
In zoverre, afgelopen maand was het ~10% met dank aan de Tesla model 3, maar verwacht daar niet te veel van tot het einde van Q2. Als je naar de historische verkopen van specifiek Tesla kijkt zie je een duidelijk terugkerende golf welke samenvalt met de kwartalen.

De bestaande merken zie ik niet vergelijkbare aantallen halen dus gok ik dat het een ~2500 stuks per maand zullen worden. Mijn verwachting is dat pas bij het beschikbaar komen van de goedkopere variant er weer een run op komt en als ze dat weten te realiseren voor eind juni is het nog best mogelijk.

Toch zijn er al 9000 stuks in 3 maanden op kenteken gezeten, dat extrapoleren zou een 36000 stuks opleveren. Significant kant meer dan de RAI en Bovag denken, maar de 40 zou best haalbaar moeten zijn. Later dit jaar maar op terugkomen denk ik :D

De huidige maand heeft 617 stuks, wat neer komt op een stuk of 2300. De Tesla Model 3, Nissan Leaf en Kia Niro trekken min of meer gelijk op (126, 125,107).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja leverbaarheid zal wel de doorslag geven. Al zie je (mede) om die reden ook mensen switchen naar M3. En ik ben heel benieuwd wat de leverbaarheid, en effect daarvan, gaat zijn van Ioniq en Leaf met grotere batterij. Met name Ioniq lijkt mij voor velen zeer interessant, met een prijsniveau ca. 10K onder e-Niro en Kona Electric en ruim voldoende range voor gemiddeld dagelijks gebruik. Als beide vlot leverbaar zijn kan dat in 2e hj wel een boost geven in de aantallen. Ook de goedkopere varianten van de M3 kunnen wellicht nog effect hebben op de aantallen.

Maar zoals je al zegt, we zullen dit moeten afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 09-04-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:29

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Ook de goedkopere varianten van de M3 kunnen wellicht nog effect hebben op de aantallen.

Maar zoals je al zegt, we zullen dit moeten afwachten.
De "goedkopere" Model 3, Long Range met enkele motor en wellicht de Short Range, zullen pas in Q3 leverbaar worden. Maar goedkoop is relatief; de SR zal minimaal €45k kosten en de LR >€50k. Wel leuk voor de 4% bijtelling uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
henri055 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:35:
[...]

Ik rij zo’n 500km in de week als je de incidentele vakanties en roadtrips van ~5000km/jaar niet meetelt.
De e-Niro doet 350-450km op 1 lading, met 1 a 2 laadsessies in de week red ik het dus prima 🙂

Daarnaast woon ik 13km van mijn werk af, dus doordeweeks hoef ik eigenlijk niet te laden. De meeste kilometers zitten in het weekend en een of twee avonden.

Rijden voor mijn werk ben ik mee gestopt toen ik kinderen kreeg, zonde van mijn tijd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

mrmrmr schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:47:
[...]
Er is straling, want bijvoorbeeld Bluetooth staat altijd te zenden als de auto aan staat. Daarnaast heb je nog
Maar helaas, bij veel auto's kun je het zenden van bijvoorbeeld Bluetooth niet uitzetten. Ook niet in de Niro.
In de Niro gaat Bluetooth uit als je een telefoon met CarPlay / Android Auto koppelt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:18:
[...]

In de Niro gaat Bluetooth uit als je een telefoon met CarPlay / Android Auto koppelt :Y)
Jammer hoor, vond het wel een fijne feature in mijn Skoda om via mijn zakelijke telefoon te kunnen bellen en via mijn privé-telefoon spotify te kunnen luisteren. Heb Siri ook nog eens uitstaan zakelijk, maar dat gaat niet samen met CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
_eLMo_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:10:
[...]

Ik rij zo’n 500km in de week als je de incidentele vakanties en roadtrips van ~5000km/jaar niet meetelt.
De e-Niro doet 350-450km op 1 lading, met 1 a 2 laadsessies in de week red ik het dus prima 🙂

Daarnaast woon ik 13km van mijn werk af, dus doordeweeks hoef ik eigenlijk niet te laden. De meeste kilometers zitten in het weekend en een of twee avonden.

Rijden voor mijn werk ben ik mee gestopt toen ik kinderen kreeg, zonde van mijn tijd.
Hier nagenoeg hetzelfde (54km/dag woon/werk)....1x week op vrijdag aan de stekker, ga al richting de 500km range op warmere dagen (400-450km haalt die altijd, binnendoor).....kona en de niro. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
databeestje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:28:
(53.500 stuks)

Met dit soort getallen èn de snelheid waarmee gemeenten openbare laadpalen aanleggen,... Worst het nog druk bij de FastNed, nog voor we aan de 100.000 EV's zitten. Laat staan als we er volgend jaar per maand 5000 bij krijgen ipv 2500.

Thuis een laadpaal plaatsen duurt bij de meesten al enkele weken, vaak pas ná aanschaf. Openbaar duurt 't maanden. En als er al een paal staat, dan komt er niet snel één bij. Ook al is ie dagelijks bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53
JayPe schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:03:
Straling?
Maar m'n gevoel zegt: suggestie. Is het niet het enorme koppel met de afwezigheid van lawaai die je vriendin misselijk maken?
Dat denk ik ook. En dat spaceship motorgeluid wat uit het speakertje komt (VESS) om voetgangers en fietsers te waarschuwen helpt ook al niet mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

gauchov6 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:37:
[...]

De "goedkopere" Model 3, Long Range met enkele motor en wellicht de Short Range
Dit is natuurlijk mijn persoonlijk stokpaardje, maar het is Standard Range, niet Short Range.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 10:24
Onze tweede wagen heeft het begeven dus gingen we op zoek naar een vervanging.
Ik ben al lang gecharmeerd door de VW Up!, dus zijn we naar de garage gaan kijken wat we kunnen kopen.
Een Up! met alle toeters en bellen kunnen we krijgen voor €12.000.
Aangezien die wagen toch nooit grote afstanden moet afleggen wilde ik een e-Up! ook als ernstige kandidaat overwegen, maar dat was snel over.
"Dat kan meneer, maar dan doen we de prijs maal twee".
Goed, doe maar eentje met verbrandingsmotor...
Jammer, maar nog niet voor mijn beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Nog even terugkomend op de stralingsvraag van @connos :
Naast de economische voordelen van elektrisch rijden zijn er nadelen voor de gezondheid van elektrogevoelige personen. Er zijn binnenin sterke elektromagnetische velden (EMV) afkomstig van accu en motoren die ziekmakend zijn voor wie daar overgevoelig voor is. Daarnaast zijn er radiofrequente velden voor draadloze communicatie binnen en buiten. Steeds meer mensen ervaren gezondheidsklachten in dit type auto.
En EV heeft natuurlijk meer elektronica aan boord door de elektro motor en de grote accu, maar serieus: is de EV nu echt potentieel een veel grotere stralingsvraag?

Een accu geeft toch helemaal geen straling? Bij een mobiele telefoon in het de radio (WiFi, Bluetooth, GSM) die " straling " genereert, niet de accu toch niet?

En een normale, moderne ICE zit toch net zo goed vol met elektronische hulpjes zoals Bluetooth, internet via een GSM module,
Meet en regelsystemen?

Een grote elektromotor ontbreekt bij een ice, maar startmotor en dynamo zijn net zo goed grote spoelen met elektromagnetische velden. En de grote DC accu zit ook niet onder de vloer.

Maar die accu, bestaat toch vooral uit duizenden batterijtjes? Zoals in elke huis tuin en keuken wekker, telefoon, hoortoestel en noodverlichting?
De spanning is natuurlijk wel veel groter, maar toch: geeft dat elektromagnetische straling? áls dan toch enkel van het spoel in de motor?

Asking for a friend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-10 10:52
cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:14:
Ik ben al lang gecharmeerd door de VW Up!, dus zijn we naar de garage gaan kijken wat we kunnen kopen.
Aangezien die wagen toch nooit grote afstanden moet afleggen wilde ik een e-Up! ook als ernstige kandidaat overwegen, maar dat was snel over.
bij de oosterburen kun je een 2e hands e-up dat amper gebruikt is voor die prijs ophalen.

voor vragen over een e-up kun je altijd terecht bij @JayPe

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 10-04-2019 09:47 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Zonde, maar ik begrijp je keuze. Het is dat je niet veel kilometers maakt, maar de kosten ná aanschaf (verbruikskosten) zijn echt minimaal.
Ook is(was?) een e-up! standaard helemaal vol gehangen, en heeft ie ook nog een top prestaties. Ik zou 'm eerder vergelijken met een GTI ipv een instapper. Voor €12.000,- heb je (volgens de configurator, dus nog voor kortingen) ( https://www.volkswagen.be/app/configurator/vw-be/nl/ ) een 3 deurs Move up! zonder verdere opties:
- Geen 4-deuren,
- Geen radio met bluetooth voor je telefoon(!)
- Geen city-emergency-braking
- Geen regensensor
- Geen automatische verlichting (incl. coming home/leaving home)
- Geen getint glas in achterste ramen/achterklep
- Geen airconditioning - Geen Climatronic
- Geen CruiseControl
- Geen 'automaat'
- Geen 80pk
- Geen Hill-hold
- Geen elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, met asferisch glas aan bestuurderszijde
- Geen Achteruitrij detectie / camera
- Geen Voorruitverwarming
- Geen Standverwarming
- Geen 15 inch lichtmetalen velgen
- Geen nihile onderhoudskosten
- Geen multifunctioneel stuur
- Geen veel betere wegligging door het lagere zwaartepunt en het hogere voertuiggewicht(*)

Een GTI heeft van bovenstaande 'gelukkig' al een hoop zaken standaard, en een potentere motor ( 85 pk, waar de e-up! met z'n surplus aan koppel nog steeds sneller weg is bij het stoplicht )
GTI kost € 18000,-
Gooi daar 4 deuren, climatronic, park-pilot, cruise-control bovenop, zit je alsnog aan de 20.000,- Pas dán zit je qua uitvoering op een vergelijkbare auto. Nog s

Een e-up! moet je inmiddels, met een beetje onderhandelen, wel voor €24.000,- of minder mee kunnen nemen. Inderdaad: Ruim het dubbele van wat je nu betaald, maar je krijgt er ook daadwerkelijk een veel luxer uitgevoerde auto voor terug. Een kale e-up! zou overigens nog steeds een kleine 6000 duurder zijn dan een kale ICE up!; Zou je ipv 12.000,- voor de nu gekozen ICE ook 18.000,- willen betalen voor exact dezelfde auto, enkel met een elektromotor? Ik vermoed dat ook dàt een brug te ver zou zijn geweest voor je budget?

Nee, de e-up! is inderdaad gewoon écht een dure auto in vergelijk met zijn benzine broertje. Maar de normale up! is al een relatief dure stadsauto. Een vinkje zetten bij de optie 'Elektro motor' is er niet een die je 'zomaar' even zet; De kopers van een e-up! maken een bewuste keuze voor elektisch rijden binnen hun budget.

Is de e-up! trouwens überhaupt nog nieuw leverbaar?

*Een hoog voertuiggewicht: Nooit gedacht dat ik dat als positief argument zou gebruiken. Maar inderdaad: bij een auto met een korte wielbasis scheelt het enorm in 'springerigheid' als de auto wat zwaarder is, zeker op de achteras! Een e-up! rijdt echt heel anders t.o.v. de normale up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

@JayPe Je moet dit soort discussies niet proberen te voeren op technische merites, want het soort mens dat hier 'last' van heeft begrijpt niet hoe any of this werkt. Het is gewoon iets 'nieuws' en 'technologie' en daarom automatisch iets waar een kleine groep mensen op aanslaat. 'Straling' is dan de ultieme manier om je irrationele angsten op af te geven, want het is onzichtbaar en onbekend voor de meeste mensen.

Er is al meer dan genoeg debunking gedaan op dit onderwerp in de laatste 50+ jaar, het is gewoon klinkklare onzin. Begrijp me niet verkeerd: de klachten die deze mensen hebben kunnen best echt zijn, hun ervaring kan best oprecht zijn, maar het heeft niks met 'straling' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

TucanoItaly schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:04:
[...]

Dit is natuurlijk mijn persoonlijk stokpaardje, maar het is Standard Range, niet Short Range.
Ehh, ja Standard Range uiteraard, bedankt voor de correctie... :z :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
JayPe schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:48:
[...]Voor €12.000,- heb je (volgens de configurator, dus nog voor kortingen)
Belangrijke detail, ik ben Belg.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xkZoyLY.png

En 2dehands geef ik zoveel niet voor een wagen.

Het argument dat de km's goedkoper zijn is leuk, maar voordat ik €12.000 meer uitgeef aan benzine dan aan elektriciteit is de wagen versleten hoor...

Ik hoop wel dat dit onze laatste benzine wagen is, hopelijk worden de prijzen wat toegankelijker in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:48:
@JayPe Je moet dit soort discussies niet proberen te voeren op technische merites, want het soort mens dat hier 'last' van heeft begrijpt niet hoe any of this werkt. Het is gewoon iets 'nieuws' en 'technologie' en daarom automatisch iets waar een kleine groep mensen op aanslaat. 'Straling' is dan de ultieme manier om je irrationele angsten op af te geven, want het is onzichtbaar en onbekend voor de meeste mensen.

Er is al meer dan genoeg debunking gedaan op dit onderwerp in de laatste 50+ jaar, het is gewoon klinkklare onzin. Begrijp me niet verkeerd: de klachten die deze mensen hebben kunnen best echt zijn, hun ervaring kan best oprecht zijn, maar het heeft niks met 'straling' te maken.
Dat was precies wat ik dacht: Een EV is niet per definitie een EMS bron, waarbij fabrikanten hun uiterste best moeten doen om 'straling' binnen de perken te houden, maar als er al sprake is van straling, dan is het echt niet zo dat we ons zorgen hoeven te maken over de volksgezondheid als we straks allemaal EV rijden.

Vergelijk:
Het knipperen van LED lampen: Ik vind het storend, vooral als ik snel met m'n hoofd beweeg, dat ik dan duidelijk kan zien dat bij gedimde LED's, de LED's niet continu branden, maar dat er flikkering is. Ook bij achterlichten van auto's bijvoorbeeld. Storend, of beter: opvallend dat je het kunt waarnemen. Niet misselijk makend.
Van mijn mobieltje of nog erger: van de rans-merk magnetron in het studentenhuis verwacht ik méér straling te ontvangen dan van een EV.
cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Het argument dat de km's goedkoper zijn is leuk, maar voordat ik €12.000 meer uitgeef aan benzine dan aan elektriciteit is de wagen versleten hoor...

Ik hoop wel dat dit onze laatste benzine wagen is, hopelijk worden de prijzen wat toegankelijker in de toekomst.
Ik heb specifiek bij volkswagen.be gekeken: Je had het over 'wagen' ipv auto, dus had al wel het vermoeden dat je een Vlaming zou zijn.

Wat ik vooral wil aangeven, en het is mooi dat je je optie lijstje hebt opgenomen, dat een e-up! standaard, zonder opties, dus veel voller behangen is met opties dan een ICE up!. Op dit moment zijn EV's gewoon nog steeds duurder dan de ICE even knie. Dat jouw budget niet aansluit bij de huidige nieuw-wagen-markt voor EV's is op dit moment eerder een probleem van jouw budget dan dat er geen EV's verkrijgbaar zijn.

Je zegt dat je voor een tweedehands wagen niet zoveel (uit)geeft. Als je verdeler je nu voor 12.000 een nieuwe up! verkoopt, zou je ook niet voor zeg 8.000 en demonstratie model van de up! GTI overwegen? Precies de kleur die je nu uitzocht, alle opties, bijna geen kilometers op de teller, sneller en direct leverbaar.. Nu, zo kan je het ook zien als je een tweede hands EV koopt: Binnen je budget wèl een EV kopen, maar moeten inboeten op het feit dat ie niet hagelnieuw is.

(Overigens: Voor € 12.000 krijg je het waarschijnlijk niet voor mekaar om een jong gebruikte e-up! of andere EV te kopen hoor, de tweedehands prijzen zijn best wel stabiel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Een GTI zal je me niet zien kopen, en al zeker niet 2dehands. groter risico op 'misbruikte wagen', hogere taksen, onbruikbare PK's,...
Maar €8.000 voor hetgeen jij hier opnoemt? Dat is naar mijn bescheiden mening totaal niet realistisch.
Ter illustratie:
https://i.imgur.com/ooeoFap.png
De enige 4 Up! GTI's op 2dehands voor 't moment.
Op Autoscoot is de goedkoopste €14.990.
Oh, en deze is een stock wagen, vandaar dat we nogal wat extra korting kregen en ook onmiddellijk leverbaar. ;)
De enige reden waarom ik extra PK's wil is om onze caravan te kunnen trekken, maar daarvoor hebben we een Caddy. 't Zou nogal een zicht zijn, een caravan achter een Up!. :P

Ik ben het er helemaal mee eens dat een EV voor mij NU geen optie is maar dat dit wel zal veranderen.
Na het tekenen van het aankoopcontract zei ik tegen de verkoper "zo goed als zeker onze laatste benzine wagen".
De eerste zie ik vervangen worden door een CNG en de tweede elektrisch. Hopelijk zakt de prijs snel genoeg of stijgt ons inkomen aanzienlijk.
We zullen maar vooral hopen op het eerste. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door cadsite op 10-04-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zie hier een e-Up uit 2015 voor 16.500:
https://www.autotrader.nl...5-4c9e-bb2a-f09b4c62d97c/

Is dat dan niks?

Edit: bovenstaande reacties gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 10-04-2019 11:25 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Leuk dat je mee denkt, maar de koop is gesloten.
Los daarvan, ons budget was eigenlijk €10.000. We zijn er nu €2.000 over gegaan, maar dat is echt wel genoeg.

We leven in een eengemaakt Europa, maar een wagen in 'het verre buitenland' kopen is nog altijd iets dat met heel wat gezever gepaard gaat. Toen we 3 jaar geleden onze caravan kochten stond er een betere koop in NL maar als we zagen welke formaliteiten er allemaal bij kwamen!! 8)7
https://www.vroom.be/nl/n...land-hoe-doe-je-dat-20575
Bij de caravan was het probleem dat dit bepaalde type niet in BE gehomologeerd was, dus moest dit nog zelf gebeuren. Geen idee of het met deze wagen het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Behalve alleen brandstof bespaar je ook een hoop op onderhoud, biv en wegenbelasting.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Erasmo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:28:
[...]
Behalve alleen brandstof bespaar je ook een hoop op onderhoud, biv en wegenbelasting.
BIV heb ik even niet bij de hand, maar was iets van een €150 denk ik.
Via een online simulatie even een kostenbepaling gedaan. Het enige wat niet juist is, is de verzekering. Die zal rond de €530 uitvallen, maar met een EV (met hogere cataloguswaarde) zal dat zeker niet minder zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kLskL0k.png
Ik mag dus al 10 jaar rijden met benzine als brandstof voordat ik nog maar aan de aankoopprijs van de e-Up! uitkom. Die trouwens ook niet gratis rijdt.
Kortom: ik had het graag gedaan, de e-Up! gekocht, maar het is financieel niet haalbaar en ook (nog) niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:27:
[...]

Los daarvan, ons budget was eigenlijk €10.000. We zijn er nu €2.000 over gegaan, maar dat is echt wel genoeg.
Voor 10.000 had je natuurlijk ook van te voren kunnen bedenken dat je daar geen EV voor koopt. Maar 12.000 budget, was een tweedehands dan niet beter geweest? Het zijn denk ik andere beweegredene.

Het voorbeeld van de gebruikte GTI tegen een lagere prijs dan een nieuwe instapper was natuurlijk hypothetisch. Dezelfde auto die je nu nieuw gekocht hebt, had je ook binnen je budget van 10.000 kunnen kopen, maar dan een halfjaartje oud.. Dan had je 2000 op zij gezet voor je volgende auto. Een CNG up! was wellicht dan helemaal een mooie keuze geweest. Die was goedkoper in gebruik geweest, en een stuk milieuvriendelijker in de vorm van geringe luchtvervuiling, en de mogelijkheid om groengas te tanken. Wij hebben hier op 't werk meerdere eco-up! jes rond rijden en bevallen uitstekend. Ze zijn extreem zuinig, en de TCO ten opzichte van een diesel stationwagen verschrikkelijk goedkoop. (We rijden nu 3 auto's en zijn goedkoper uit qua kosten dan de voormalige 2 diesels).

But anyhoe: Ik hoop vooral toch dat je inderdaad in de toekomst de mogelijkheid zult zien om een EV te gaan rijden; je komt niet voor niets hier rondsnuffelen, dus de interesse is er zeker, toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 20:48
cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:27:
[...]

Leuk dat je mee denkt, maar de koop is gesloten.
Even offtopic, maar je hebt er toch DAB+ laten opzetten (lijkt een gratis optie te zijn)? Men is namelijk van plan om in 2022 de gewone FM band af te schaffen in Vlaanderen. Al zie ik die datum nog wel naar achter schuiven.

Anders zou ik nog maar eens kijken of dat nog aangepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
JayPe schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:34:
[...] Het zijn denk ik andere beweegredene.
Er is inderdaad nog 1 niet genoemde belangrijke reden. In onze garage staan de wagens achter elkaar, en er is niets van ruimte over. De nieuwe wagen mocht dus niet langer zijn dan 3.7m.
Een up! valt daar mooi in.
De tweedehandsmarkt is in BE behoorlijk dooreen geschud door al die lage-emissie-zones. Diesel wagens worden spotgoedkoop en kleine benzinewagens zijn zeer duur, het verschil in prijs nieuw/jong tweedehands is gewoon niet te verantwoorden vind ik.
En inderdaad, ik heb zeker interesse in elektrisch, ik ben ontgoocheld dat dit niet gelukt is.
Giesber schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:35:
[...]

Even offtopic, maar je hebt er toch DAB+ laten opzetten (lijkt een gratis optie te zijn)?
DAB+ zit er bij inderdaad. Er zijn nog wat opties, maar dat staat op de volgende pagina's tussen de niet-opties ook. Lekker overzichtelijk. :F
een fractie van die lijst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yqoHblb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
JayPe schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:34:
[...]

Voor 10.000 had je natuurlijk ook van te voren kunnen bedenken dat je daar geen EV voor koopt. Maar 12.000 budget, was een tweedehands dan niet beter geweest? Het zijn denk ik andere beweegredene.

Het voorbeeld van de gebruikte GTI tegen een lagere prijs dan een nieuwe instapper was natuurlijk hypothetisch. Dezelfde auto die je nu nieuw gekocht hebt, had je ook binnen je budget van 10.000 kunnen kopen, maar dan een halfjaartje oud.. Dan had je 2000 op zij gezet voor je volgende auto. Een CNG up! was wellicht dan helemaal een mooie keuze geweest. Die was goedkoper in gebruik geweest, en een stuk milieuvriendelijker in de vorm van geringe luchtvervuiling, en de mogelijkheid om groengas te tanken. Wij hebben hier op 't werk meerdere eco-up! jes rond rijden en bevallen uitstekend. Ze zijn extreem zuinig, en de TCO ten opzichte van een diesel stationwagen verschrikkelijk goedkoop. (We rijden nu 3 auto's en zijn goedkoper uit qua kosten dan de voormalige 2 diesels).

But anyhoe: Ik hoop vooral toch dat je inderdaad in de toekomst de mogelijkheid zult zien om een EV te gaan rijden; je komt niet voor niets hier rondsnuffelen, dus de interesse is er zeker, toch?!
Als je in Belgie momenteel CNG vergelijkt met EV's dan ziet het er erg somber uit voor de EV's:

e-up: 12kWh/100km met 0.27 euro/kWh => 3.24 euro /100km (ja voordat iemand dat vraagt, dit is een reële elektra prijs in Belgie)
Eco-up: 3kg/100km met 0.95 euro/kg => 2.85 euro/100km

Uiteindelijk volgt de markt grotendeels de goedkoopste optie, en zonder specifieke fiscale maatregelen (CO2 brandstoffen extra belasten en/of EV meer subsidieren) zal het nog lang duren eerdat EV in het huidige landschap financieel interessanter is voor de particulieren wagen eigenaar.

De enige drive die er nu inzit zijn de VAA (NL:bijtelling) of je moet ergens goedkope stroom te veel hebben, a la PV overschot icm salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik ben net gebeld door m'n lokale Peugeot dealer en ik kan morgen langs komen om m'n e-208 te configureren. Daarbij kwam de volgende info naar boven:

- Prijzen zijn nog niet bekend, het is puur configureren op wensen (waarschijnlijk ter inventarisatie)
- Verwachte uitlevering houden zij op Q2 2020 aan :'(
- Eind mei, begin juni komt er een auto naar Nederland die geïnteresseerden kunnen komen bekijken.
- Rond die tijd worden ook de prijzen bekend.
- Private lease voor de GT-Line komt naar schatting uit op €600 / maand bij 10.000km 8)7

Nou, als dat laatste waar is wacht ik wel tot de Model 3 Standard Range Plus hier beschikbaar komt, of ik wacht tot de Leaf E+ met 60kWh hier middels private lease een beetje betaalbaar wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-04-2019 14:56 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 14:39
--MeAngry-- schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:54:
- Verwachte uitlevering houden zij op Q2 2020 aan :'(
Dat is triest laat zeg. Ik had eerder herfst dit jaar gedacht. Er komen een hele boot nieuwe kleinere evs uit in de loop van de komende 12 maanden. Renault ZOE 2 // Opel e-corsa // VW e-up 2 // Skoda e-citigo
Als Peugeot slim is, harken ze voor de concurrentie op de markt komt, zoveel mogelijk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@--MeAngry--
Het is inderdaad voor nu even verstandig om nog even de grote toeloop van nieuwe modellen af te wachten. Meer concurrentie is altijd beter voor de consument en die €6000,- aanschafpremie vanaf 2021 is ook niet misselijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@connos Je bent niet de enige die iemand kent die het koppel van EV's niet waardeert. Ons oppaskindje was al niet lekker en ik deed met m'n stomme kop een lekkere launch de snelweg op. Resultaat: maaginhoud over het arme prulleke, de kinderstoel (het meeste) en op de achterbank van de 3. Ik heb me voorgenomen om voortaan in chill mode te rijden als ik passagiers bijheb die niet helemaal lekker zijn of snel wagenziek worden.

@Noord27 Ik lease nog mooi even de 3, als ik dan ook nog aanschafpremie kan krijgen bij overname naar privé zou dat natuurlijk helemaal ideaal zijn. :9

[ Voor 15% gewijzigd door Tassadar32 op 10-04-2019 15:40 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Tassadar32 Nee dat is alleen als je een nieuwe particulier aanschaft. Aangezien je hem over zou nemen na lease is hij dan niet nieuw meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Noord27 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:39:
@--MeAngry--
Het is inderdaad voor nu even verstandig om nog even de grote toeloop van nieuwe modellen af te wachten. Meer concurrentie is altijd beter voor de consument en die €6000,- aanschafpremie vanaf 2021 is ook niet misselijk..
Die 6000,- is nog lang niet zeker ! (dus wachten is ook risico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@prettig Heb je een bron waaruit blijkt dat het nog niet definitief is?

Ik rijd nu een PHEV. Maar de volgende wordt 100% een EV.

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 10-04-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Noord27 Die maatregelen zijn nog niet definitief. Er is nog niets door de kamer gegaan, dit zijn alleen nog maar plannen in het klimaatakkoord. De verwachting is dat het deze zomer ingevoerd wordt.
https://www.klimaatakkoord.nl/contact/veelgestelde-vragen

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@gerre1 Dat zouden ze kunnen als ze de voorbereidingen op de juiste manier getroffen hebben. Mijn inschatting is dat ze net zo laat gaan leveren als de anderen op dat lijstje, met uitzondering van Renault.

En Q1 of Q2 volgend jaar? Kansloos in mijn optiek. Eerst zien dan geloven.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
gerre1 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:33:
Als Peugeot slim is, harken ze voor de concurrentie op de markt komt, zoveel mogelijk binnen.
Dat is toch precies wat ze doen door nu voorinschrijvingen en bestellingen te doen?

Als hun hele inkoop en productieproces zo is ingericht dat ze in Q1/Q2 2020 op serieuze schaal kunnen produceren dan is het nu te laat om daar nog veel in te veranderen. Wat je wél op korte termijn kunt regelen zijn administratieve dingen zoals mensen alvast laten bestellen.

Ik denk dus dat Peugeot eigenlijk wel het maximale doet in de concurrentie om de compacte EV rijders.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je die prijs ziet... dan ga je toch meteen naar een veel hoger gepositioneerd model van Hyundai (de Ioniq). Die is *nu* leverbaar voor een *betere* prijs.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
AndRo555 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:35:
[...]

Als je in Belgie momenteel CNG vergelijkt met EV's dan ziet het er erg somber uit voor de EV's:

e-up: 12kWh/100km met 0.27 euro/kWh => 3.24 euro /100km (ja voordat iemand dat vraagt, dit is een reële elektra prijs in Belgie)
Eco-up: 3kg/100km met 0.95 euro/kg => 2.85 euro/100km

Uiteindelijk volgt de markt grotendeels de goedkoopste optie, en zonder specifieke fiscale maatregelen (CO2 brandstoffen extra belasten en/of EV meer subsidieren) zal het nog lang duren eerdat EV in het huidige landschap financieel interessanter is voor de particulieren wagen eigenaar.

De enige drive die er nu inzit zijn de VAA (NL:bijtelling) of je moet ergens goedkope stroom te veel hebben, a la PV overschot icm salderen.
Het is niet voor niets dat CNG nog lang niet is uitgerangeerd. Lagere aanschafprijs. Groter bereik dan EV. Lagere emissie dan Diesel en Benzine. Lage kosten per kilometer. Etc etc. Met een extra tank kom je met een eco-up! zomaar 600 km ver. Een extra accu in een e-up! is niet zo eenvoudig ;-)

Maar dat neemt niet weg dat wat nu is, niet kan veranderen. Zonder thuis laadmogelijkheid ( publiek laden) is een EV in Nederland voor de particulier ook niet heel interessant. Aanschafprijs is hoger en bij enkel publiek laden bedragen de stroomkosten zomaar 35ct/kWh, als je pech hebt in de verkeerde gemeente te wonen.

Maar kan je wel thuis laden, en heb je en pV mogelijkheid. Kan je voordelig op 't werk laden èn ben je niet bang voor een investering in nieuwe techniek,... Dan is EV weer wèl de logische keuze.

Hier in Nederland zie ik het in de aankomende 5 jaar nog wel gebeuren dat het aantal CNG stations weer afneemt. Sta je dan met je aardgasauto. Zo fijnmazig is het CNG netwerk nou ook weer niet.
Gelukkig rijdt de gemeente in Wageningen zelf op groengas en dus heeft 't CNG station voorlopig nog wel even bestaansrecht,.. Maar als ze over een paar jaar ineens de hele leasevloot omgooien naar EV's,... Zie ik het somber in. Een EV heeft in principe aan een stopcontact voldoende. Een CNG auto heeft echt wel infrastructuur nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:28:
Als je die prijs ziet... dan ga je toch meteen naar een veel hoger gepositioneerd model van Hyundai (de Ioniq). Die is *nu* leverbaar voor een *betere* prijs.
Wat is de prijs dan ? (heb nog niks definitiefs gezien).
Wat ik begrijp ongeveer 35K en 50kw accu met 350km range .....klinkt stuk beter dan een ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
En die ioniq ziet er mi niet uit... Beetje verouderd uiterlijk en niet dynamisch als de 208

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
prettig schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:26:
[...]

Wat is de prijs dan ? (heb nog niks definitiefs gezien).
Wat ik begrijp ongeveer 35K en 50kw accu met 350km range .....klinkt stuk beter dan een ioniq.
Een 40kWh leaf (€36.000) kost je €500 in lease. Dus als de Peugeot €600 gaat kosten verwacht ik >40k.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:04
mddd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:18:
[...]

Dat is toch precies wat ze doen door nu voorinschrijvingen en bestellingen te doen?

Als hun hele inkoop en productieproces zo is ingericht dat ze in Q1/Q2 2020 op serieuze schaal kunnen produceren dan is het nu te laat om daar nog veel in te veranderen. Wat je wél op korte termijn kunt regelen zijn administratieve dingen zoals mensen alvast laten bestellen.

Ik denk dus dat Peugeot eigenlijk wel het maximale doet in de concurrentie om de compacte EV rijders.
Ik denk dat PSA een beetje is overvallen door de vraag. In de eerste berichten ging men uit dat 10% van de 208 electrisch zou worden. Later werd dat al 15%, maar de laatste cijfers lijken nog veel en veel hoger te liggen. De productie zou zijn gestart.. Daarnaast moeten de Corsa & de DS3 Crossback waarschijnlijk ook het met dit accupakket doen. Die komen ook officieel eind van dit jaar. Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid accu's die naar verluid door een Chinese partner worden geleverd, de bottleneck zijn, en dat die dus over de verschillende modellen verdeeld gaan worden.

Jammer vind ik het wel. Voor mij is een range van 300km wel een beetje 't minimum. Ondertussen stel ik al bijna een half jaar de keuze voor een nieuwe lease-auto uit omdat ik liever naar een EV wil. De Leaf e-plus zou passen, maar vind ik niet zo mooi, en niet bepaald dynamisch. De M3 SR+ zou nog net kunnen, maar dan alleen de kale versies (en die wil je vanwege AP & FSD) De e-208 leek me wel wat, maar in eerste instantie werd qua lancering september 2019 geroepen. Beetje bummer dat het nu zo ver naar achter schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
prettig schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:00:
[...]

Die 6000,- is nog lang niet zeker ! (dus wachten is ook risico)
Sterker nog, die 6.000 wordt steeds onzekerder nu Pieter Omtzigt een kruistocht is begonnen tegen de "Tesla subsidie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

eltron schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:04:
[...]

Sterker nog, die 6.000 wordt steeds onzekerder nu Pieter Omtzigt een kruistocht is begonnen tegen de "Tesla subsidie".
Ook dat tenenkrommende stukje gehoord op Radio 1? :P

Even terzijde, ik heb bij de Leaf ook een kabel gekregen en heb nog een type1 van 6 meter over als iemand interesse heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
[...]

Ik zou het niet meer zo erg vinden nu ik net in een duurdere EV geïnvesteerd heb :P

*egoist*

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Tja, politiek.
Wat nu vast staat is de mrb, bijtelling en MIA voor aantal jaren. Daarna..... ze gaan vast wel wat doen, maar wat ?
Ik schat in dat die 6K subsidie het niet gaat worden en zeker niet voor gebruikte ev's hooguit nieuwe. Maar ja kan er ook zo naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:02:
[...]

Tja, politiek.
Wat nu vast staat is de mrb, bijtelling en MIA voor aantal jaren. Daarna..... ze gaan vast wel wat doen, maar wat ?
Ik schat in dat die 6K subsidie het niet gaat worden en zeker niet voor gebruikte ev's hooguit nieuwe. Maar ja kan er ook zo naast zitten.
Tweedehands is niet te checken. Dan krijg je weer van die handige ondernemers die al alle voordelen hadden met MIA en 4% die dan hun afgeschreven EV doorverkopen aan zichzelf of partner om dan nogmaals te profiteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En, is het nodig? Die 6k zal toch gelijk effect hebben in de tweedehands markt. Waarom zou je een tweedehands kopen voor bedrag x als je voor hetzelfde bedrag een model van een paar jaar later kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JayPe schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:02:
[...]

Maar dat neemt niet weg dat wat nu is, niet kan veranderen. Zonder thuis laadmogelijkheid ( publiek laden) is een EV in Nederland voor de particulier ook niet heel interessant. Aanschafprijs is hoger en bij enkel publiek laden bedragen de stroomkosten zomaar 35ct/kWh, als je pech hebt in de verkeerde gemeente te wonen.
Nou..

Laten we even vies en snel (met ronde getallen dus!) rekenen:
Een gewone, brave jong gebruikte benzine auto die 1 op 15 doet, kost aan brandstof dus elke 15 km 1,70 (10 cent onder de huidige adviesprijs is eenvoudig te vinden).

Een niet hypermilende EV doet 200wh per km. Dus 15km is 3kwh. Kost je 1,05.
Scheelt dik 60% aan directe brandstofkosten.

Als een talenman 8) die som kan maken, kunnen meer mensen dat mag ik aannemen.

Ik ben juist heel benieuwd naar wat er gaat gebeuren als EV rijden echt mainstream is. Hoe ziet de laadinfrastructuur er dan uit, en welke etiquette gaat daar dan bij horen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 09-10 11:39
Noord27 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:39:
@--MeAngry--
Dat is precies de reden waarom ik nu een leaf ga private leasen via de Consumentenbond.
Na een jaar kan ik met drie maanden opzegtermijn er af. Kan lekker 15mnd alvast een ev tuffen en afwachten wat de regering en de auto industrie doet. En daarna altijd nog een andere keuze maken... Of gewoon door leasen

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Philos31
Waarom privé leasen? Is een 2e hands betrouwbare Toyota niet iets voor net meer als een jaar? Schrijf je vrijwel niets op af en kun je standaard met 1 of 2 jaar garantie krijgen.

In mijn optiek is privé lease in de praktijk altijd duurkoop. Zeker bij een EV zit je al snel op €400,- of hoger per maand, terwijl onderhoudskosten veel lager liggen bij een EV..

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 10-04-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 09-10 11:39
Noord27 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:04:
@Philos31
Waarom privé leasen? Is een 2e hands betrouwbare Toyota niet iets voor net meer als een jaar? Schrijf je vrijwel niets op af en kun je standaard met 1 of 2 jaar garantie krijgen.

In mijn optiek is privé lease in de praktijk altijd duurkoop.
Precies dat.
In mijn optiek zit ik niet te wachten op reparaties en onvoorziene kosten.
Ik heb genoeg oude maar ook nieuwe auto's gereden om te kunnen zeggen dat de luxe van compleet ontzorgd nieuw rijden best een paar tientjes meer waard is.
En tweedehands Toyota is niet een nieuwe leaf. Dat kun je niet vergelijken. Je moet uit gaan van koop of lease van hetzelfde nieuwe model en dan is private lease soms zelfs goedkoper dan kopen.
Als ik geld wil besparen koop ik een oud barrel en rijdt hem helemaal op, alleen ik wil graag een elektrische auto rijden en het liefst zonder zorgen. Dus vandaar deze beslissing.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
@Tassadar32 'Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD'
Kan mijn zoon van 7 een keer met jou mee? Vindt ie helemaal geweldig. Mijn Ioniq met voorwielaandrijving en 295 Nm is toch wat magertjes. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri055
renzo4000 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:12:
En die ioniq ziet er mi niet uit... Beetje verouderd uiterlijk en niet dynamisch als de 208
Hé! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
teacher schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:41:
[...]

Nou..

Laten we even vies en snel (met ronde getallen dus!) rekenen:
Een gewone, brave jong gebruikte benzine auto die 1 op 15 doet, kost aan brandstof dus elke 15 km 1,70 (10 cent onder de huidige adviesprijs is eenvoudig te vinden).

Een niet hypermilende EV doet 200wh per km. Dus 15km is 3kwh. Kost je 1,05.
Scheelt dik 60% aan directe brandstofkosten.

Als een talenman 8) die som kan maken, kunnen meer mensen dat mag ik aannemen.

Ik ben juist heel benieuwd naar wat er gaat gebeuren als EV rijden echt mainstream is. Hoe ziet de laadinfrastructuur er dan uit, en welke etiquette gaat daar dan bij horen.
Een beetje hypermilende e-up doet zo'n beetje 150Wh/km. (Jaarrond. In de zomer nog minder in de winter meer)

Elke 15 km dus 2,3kWh. Tegen 35 cent is dat zo'n 80 cent. Een nog groter verschil dan jouw berekening!!!

Tegen die zuinige benzine kan je dus wel op met een EV. Maar die CNG optie van @cadsite of @AndRo555 uit België,. Tja.

Wij hebben op 't werk een paar eco-up!-jes rijden. Praktijk ervaring qua verbruik: zonder al te veel opletten doet een eco-up 33 km op 1 kg hoogcalorisch aardgas.
Dat hebben we niet standaard in Nederland. Maar nog altijd 25 km op 1kg Groningsgas!! Die kilo kost 1,15 aan de pomp bij pinpoint in Nederland. 15 kilometer rijden neemt maar 600 gram. En kost je maar 70 cent.

Pats!

( Belgische prijzen CNG liggen nog lager: 95 cent per kg)

Thuis tanken met een aardgas auto kan ook. Gaat dan net als met je Grannycharger in een aantal uren: de lage druk op het aardgasnet wordt met een compressor (op stroom :-) ) in de tank gedrukt. Kost die kilo nog maar 60 cent. Of 70 cent/kg als je stroom en onderhoud van de compressor mee rekent. Wordt CNG nog goedkoper!
( 15 km op 600 gram kost 42 cent op de thuis tap)

Maar waarom rijden we dan niet allemaal CNG?

Omdat je minder koppel hebt dan op benzine. Het niet emissie vrij is. We van het gas af moeten volgens Wiebes, Omdat de auto's duurder zijn dan de benzine versie. De actieradius beperkt. Je kunt 't niet overal tanken. Maar vooral; onbekend maakt onbemind.

In België wordt er actief op gestuurd door de overheid. En zie je CNG veel meer. In Duitsland tank je vaak hoog calorische gas en kom je verder met een tank. In Nederland zie je het alleen bij aanbestedingen voor buurtbus en vuilniswagen.

EV rijden is veel lekkerder dan CNG maar qua prijs per kilometer ( als je niet thuis of op 't werk kunt laden) is een EV niet altijd de winnaar.

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 11-04-2019 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Wel even het onderhoud meenemen, aanzienlijk lager bij een EV. In 5 jaar de banden gedaan, ruitenwissers en 2 x apk.... en dat was het. CNG is ICE kosten, compressor thuis ook duurder (ook onderhoud).

CNG was inderdaad interessant, echter nu achterhaalt.....(net als LPG en waterstof..... in principe hetzelfde..... vloeibaar gas in tank proppen...., complex, duur en niet efficiënt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

He, genoeg mensen hier met een (oude) Leaf. Moet je je voorstellen hoe wij ons voelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:46:
Wel even het onderhoud meenemen, aanzienlijk lager bij een EV. In 5 jaar de banden gedaan, ruitenwissers en 2 x apk.... en dat was het. CNG is ICE kosten, compressor thuis ook duurder (ook onderhoud).

CNG was inderdaad interessant, echter nu achterhaalt.....(net als LPG en waterstof..... in principe hetzelfde..... vloeibaar gas in tank proppen...., complex, duur en niet efficiënt)
CNG is niet hetzelfde als waterstof of LPG. Verre van. Ja, het is gas in een tank. Complex duur en niet efficiënt? Mwoah. Eigenlijk heeft 't veel overeenkomsten met elektriciteit. Er rijden geen tankwagens. Je kunt snelladen; óók als er net 4 auto's voor je hebben getankt (anders dan waterstof) en je kunt slowchargen thuis. Het heeft een betrekkelijk kleine range ( maar groter dan EV's). De emissies zijn nihil: zoals je ook niemand hoort klagen over de luchtvervuiling door cv ketels: er komt vrijwel niets aan schadelijk rommel uit de uitlaat, in vergelijking met een benzine of dieselmotor.

Achterhaald: Wellicht. Obsolete? Nee, zeker in de transitie periode nog niet. Groengas wordt nu veel opgewekt en direct in Jenbachers verbrand om stroom me te maken ( en warmte misschien een klein beetje te gebruiken) terwijl het ook kan worden opgewerkt tot aardgaskwaliteit. Mestvergisters zijn sterk in opkomst.
Maar ook bij de rioolwaterzuivering kan er nog energie gehaald worden uit ons afvalwater. En compostering van ons GFTe afval?

Maar CNG is wel echt anders dan EV's. Compressor thuis heeft onderhoud nodig. ICE dus ook motorisch onderhoud. Ja. Ook dat.

De toekomst? Nee, niet voor de gemiddelde automobilist. Als LNG misschien voor grote vrachtwagens en op de grote vaart?

Helemaal afgeschreven en achterhaald? Neuh. Wellicht dat 't nog een tijdje het leven van de ICE techniek kan verlengen. Dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kom net van de Peugeot dealer, en ik heb nu in ieder geval spec sheets van de e-208:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dZfCnCVS9d2ibIakg4gtzeZA/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZzW2ZwiJHnHQQLZa9BAkfnOz/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5TrxBItPU9cEouCloXSW9puG/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ur1EyAK7kUt96eTif30H1Gpn/thumb.png

Daarnaast de volgende puntjes nog uit zijn eigen gegevens kunnen opmerken:

• Vanaf 23 mei demo-auto in Nederland
• 2000 auto’s geleverd voor Nederland in 2020
• Showroommodel december 2019
• Productie begint februari 2020
• Eerste leveringen beginnen maart 2020

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Interne lader 11 kW. 3 fase AC laden!
Moeten we nog zeuren dat het geen 32A is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:07:
Het kan altijd beter. Maar ik zou dik tevreden zijn als elke moderne EV een 11 kW AC laadcapaciteit had!!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
JayPe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:01:
[...]
CNG is niet hetzelfde als waterstof of LPG. Verre van. Ja, het is gas in een tank. Complex duur en niet efficiënt? Mwoah. Eigenlijk heeft 't veel overeenkomsten met elektriciteit.

Helemaal afgeschreven en achterhaald? Neuh. Wellicht dat 't nog een tijdje het leven van de ICE techniek kan verlengen. Dat wel.
CNG heeft één groot nadeel of eigenlijk twee met dezelfde oorsprong. Het wordt in gasvorm opgeslagen en in de motor geinjecteerd. Dat maakt dat je veel grotere volumes moet injecteren / opslaan en er nauwelijks een koelende werking van het verdampen, zoals bij benzine & LPG optreedt. Dat maakt de motoren complex en inefficient tegelijk. Ja de emissies zijn een stuk beter, maar alleen bij 'schone' bronnen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Nah, kan je toch bijna nergens gebruiken. 22kW laders zijn redelijk zeldzaam, en elke openbare paal is 11kW. Dus dan is 11kW laden verrekte handig, 22kW een leuke extra voor die ene keer.
[edit: of als je werk toevallig 22kW heb aangelegd of zo. Vooral bedrijven hebben 22kw laders]

Sion krijgt volgens mij ook geen 22kW, maar ga dat echt niet missen ook al heeft mijn huidige zoe dat wel. Al een heel tijdje geleden dat ik aan een 22kW paal heb gehangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nivve op 11-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
--MeAngry-- schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:02:
Ik kom net van de Peugeot dealer, en ik heb nu in ieder geval spec sheets van de e-208:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarnaast de volgende puntjes nog uit zijn eigen gegevens kunnen opmerken:

• Vanaf 23 mei demo-auto in Nederland
• 2000 auto’s geleverd voor Nederland in 2020
• Showroommodel december 2019
• Productie begint februari 2020
• Eerste leveringen beginnen maart 2020
Zonder prijzen is dit totaal niets zeggend helaas. Er zitten veel nieuwe EV's aan te komen en prijs van de concurrentie is grotendeels bepalend. Bovendien is er nog niet duidelijk of er vanaf 2021, en hoeveel, subsidie er aan komt voor particuliere aanschaf van een EV. Waarom zou je midden of eind 2020 een EV nieuw kopen als een paar maanden dezelfde EV (potentieel) €6000,- minder kost?

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 11-04-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Persoonlijk hecht ik helemaal geen waarde aan AC laadsnelheid, sterker nog, ik gebruik nu uitsluitend de granny.

Oud (leaf)
Thuis: 16A ICU compact lader met vaste kabel
Werk: 10A Granny charger

Nieuw (Ioniq)
Thuis: 12A Granny charger (standaard), verwacht ik hoogstens een enkele keer in het weekend te gebruiken
Werk: 13A Granny charger (via marktplaats)

De stap van 10A naar 13A op het werk in combinatie met de grotere accu is wel een voordeel, nog meer gratis laden op het werk :+

Als je veel destination charging op wisselende locaties doet zal de AC laadsnelheid meer relevantie hebben. Voor mij is nu langs de Fastnet dan net zo prima (en ook nog goedkoper).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 11-04-2019 12:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
kdeboois schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:43:
[...]

CNG heeft één groot nadeel of eigenlijk twee met dezelfde oorsprong. Het wordt in gasvorm opgeslagen en in de motor geinjecteerd. Dat maakt dat je veel grotere volumes moet injecteren / opslaan en er nauwelijks een koelende werking van het verdampen, zoals bij benzine & LPG optreedt. Dat maakt de motoren complex en inefficient tegelijk. Ja de emissies zijn een stuk beter, maar alleen bij 'schone' bronnen.
Is dat zo? Bron?

We hebben een bus gehad met een ouderwetse "verdamper" net als met lpg maar de eco-upjes hebben gewoon een injectierail. Een drukregelaar zorgt voor lage druk op de rail en de injectoren spuiten net als benzine gewoon (in)direct in.

Nu weet ik niet zeker of een CNG auto vervolgens een hogere of lagere verbrandingstempertuur heeft (volgens mij lager) maar hebben moderne benzine motoren met directe inspuiting niet net zo goed géén afkoeling door verdamping?

Maar goed: ik weet er 't fijne niet van, behalve dan dat de motoren bij de eco-up krek eender zijn aan de benzine versies, enkel de inspuiting van CNG zit er extra op. Niet zo heel spannend of complex als je het mij vraagt. Misschien dat er intern nog het een en ander anders is??

De emissie is trouwens schoner, onafhankelijk of je nu aardgas of groengas verstookt. Klimaatneutralerder is het alleen als je groengas rijdt. Maar niet zoals bij waterstof,waar grijs de default is, want groengas kan je daadwerkelijk tanken bij de meeste stations in (noord) Nederland. En groengas is dus geen bosgecompenseerd aardgas zoals je thuis kunt krijgen maar écht groengas uit vergisting.

Maar goed: EV's is hier het onderwerp ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door JayPe op 11-04-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Ik mis een DC snellaad optie, of zie ik het verkeerd?
Want dan is alleen 11 kW voor lange afstanden wel onhandig… :X

Een Model 3 heeft ook een 11 kW AC lader, en daarmee vul je met 60-70 KM/h, en da's prima voor laden thuis of op het werk, maar niet voor vakantie trips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 12-10 22:56
gauchov6 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:24:
[...]

Ik mis een DC snellaad optie, of zie ik het verkeerd?
Want dan is alleen 11 kW voor lange afstanden wel onhandig… :X

Een Model 3 heeft ook een 11 kW AC lader, en daarmee vul je met 60-70 KM/h, en da's prima voor laden thuis of op het werk, maar niet voor vakantie trips.
Er staat 80% in 30min. Op de website staat geloof ik dat snelladen met 100kW gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Xpoint schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:04:
Gisteren mijn nieuwe Hyundai Ioniq mogen ophalen (via ANWB private lease). :*)
[Afbeelding]
Wat een geweldige auto. O+ Veel luxes, rijdt lekker. Was elektrisch al gewend (Renault Zoe), maar dit is toch een fijne upgrade.

Nu nog mijn vorige auto verkopen, een Renault Zoe (Intens QC 22 kWh accuhuur). Ik wil geen advertentie maken van deze post, maar mocht je interesse hebben :+ . Wil er redelijk snel van af. Heb al een bod van de lokale Renault dealer, maar die vind ik een beetje aan de lage kant. Ik ga ook vandaag nog de ANWB verkoop service proberen. Iemand verder nog tips om de auto voor een redelijke prijs te verkopen zonder hem op bijv. Marktplaats te zetten (ben bang dat dat te lang gaat duren)?
Nog bedankt trouwens, hij rijdt prima. Maar welke laadpas zal ik erin leggen... >:)

Oh ja @Stef87 Bedankt voor je komst gisteren bij de VER, altijd leuk om even een gezicht bij de tweaker te zien.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

menzo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:31:
[...]

Er staat 80% in 30min. Op de website staat geloof ik dat snelladen met 100kW gaat.
Ah inderdaad, helemaal overheen gelezen. 8)7 Dat is dan prima inderdaad laden via CCS met 100 kW!

https://cleantechnica.com...ing-211-miles-wltp-range/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 22:49
Ik heb vroeger aan dit project meegewerkt.

Ik mocht de drivers voor de CNG injector ontwikkelen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
gauchov6 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:40:
[...]

Ah inderdaad, helemaal overheen gelezen. 8)7 Dat is dan prima inderdaad laden via CCS met 100 kW!

https://cleantechnica.com...ing-211-miles-wltp-range/
Staat er 100kw lader of kan op 100kw lader laden ..... subtiel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

prettig schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:09:
[...]
Staat er 100kw lader of kan op 100kw lader laden ..... subtiel verschil.
Charging, dus laden:
What’s promising about the Peugeot is the (CCS) DC fast charging ability, with power of up to 100 kW. Peugeot are claiming a DC fast charge from 0% to 80% in 30 minutes on the optimal 100+ kW chargers. When charging from the more typical 10% state of charge, this means close to 26 minute pauses in a mid-trip scenario, if you’re in a region well endowed with such 100+ kW infrastructure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ik kijk naar 2e hands markt van EVs, zonder accuhuur.
Dan zie ik onder/rond de 10K euro alleen Nissan Leaf en Mitsibishi I-Miev (of Franse versies) als serieuze auto's. Boven de 10K, tot 15K wordt het een Fiat 500E of een BMW I3 als serieuze auto's of dus een nieuwere Leaf.
De Mitsubishi I-Miev is wel een smal maf ding, maar zit volgens mij wel degelijk in elkaar. Want de Leaf uit 2011/2012 kent accuproblemen waardoor die uiteindelijk minder bereik heeft. Dit probleem heeft de Mitsubishi toch niet? Het is dus veiliger om de Mitsubishi I-Miev te kopen uit die jaren dan een Leaf?

En wanneer is de Leaf betere accu's gaan krijgen? Ik geloof dat de Leaf nog steeds geen accukoeling heeft, maar misschien heeft het meer met accu chemie te maken.

Nou weet ik dat de Mitsubishi I-miev (en Franse versies) ook op een gegeven moment een iets ander accu systeem hebben gekregen, maar weet niet of dat in de praktijk nou veel uit maakt. Moet je daar ook op selecteren?

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 11-04-2019 15:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:50:
Dan zie ik onder/rond de 10K euro alleen Nissan Leaf en Mitsibishi I-Miev (of Franse versies) als serieuze auto's. Boven de 10K, tot 15K wordt het een Fiat 500E of een BMW I3 als serieuze auto's of dus een nieuwere Leaf.
De Fiat 500e heeft geen snellaad functie en de eerste generatie BMW i3 was het een optie. Even op letten, zoals andere eerder melden zijn er zover we weten geen Nissan Leafs verkocht zonder Chademo in NL. De MiEV dingen hebben CHademo tot 36kW.
De Mitsubishi I-Miev is wel een smal maf ding, maar zit volgens mij wel degelijk in elkaar. Want de Leaf uit 2011/2012 kent accuproblemen waardoor die uiteindelijk minder bereik heeft. Dit probleem heeft de Mitsubishi toch niet? Het is dus veiliger om de Mitsubishi I-Miev te kopen uit die jaren dan een Leaf?
Mwoah, de 5 jaar oude accu bij koop was stuk, maar vervangen onder garantie (8 jaar, 100k km). Overigens is dat bij de Peugeot en Citroen 5 jaar. De nieuwe accu was wel 2 maanden onderweg op een boot van Japan naar NL, daarna had Peter Ursem in Zwaag het vlot voor elkaar.

De accu is overigens wel vrij simpel, iets wat @mux er ook nog wel bij zou kunnen klussen om een enkele cel te vervangen. (~4 uur werk). Je kan de accu ook uitlezen met een snelle OBD bluetooth adapter zoals de OBDlink MX en CanIon. Als er een slechte cel in zit zie je dat meteen.

Overigens kan je ook zonder Canion zien of de accu goed is. Als deze stopt met laden en niet meer alle 16 blokjes weergeeft op de accumeter in het dashboard is er sprake van een cel die uit balans is (dus eerder vol, of eerder leeg dan de rest). Zie je alle 16 blokjes als deze "vol" is, dan zijn alle cellen nog nominaal, maar zegt dat nog niets over de range.

Overigens zie ik in de motorruimte wel wat kleine roestsporen maar is het niet erg veel. De auto leeft de laatste 3 jaar aan de kust. Behalve een dure beurt in verband met de trommels achter weinig bijzonders te melden. Wel een nieuwe 12V 30Ah accu van 90 euro ofzo.
En wanneer is de Leaf betere accu's gaan krijgen? Ik geloof dat de Leaf nog steeds geen accukoeling heeft, maar misschien heeft het meer met accu chemie te maken.
Die rare MiEV heeft dus accu koeling met de Airco bij het snelladen, het klinkt wel of je opstijgt. Geen batterij warmer, en het ding heeft een hekel aan kou. (En een matige kachel)
Nou weet ik dat de Mitsubishi I-miev (en Franse versies) ook op een gegeven moment een iets ander accu systeem hebben gekregen, maar weet niet of dat in de praktijk nou veel uit maakt. Moet je daar ook op selecteren?
Er is in 2012 een switch gemaakt van de Yuasa LEV50 naar de LEV50N, andere chemie maar vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
E up?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En dan het verhaal vanuit het perspectief van een multi-leaf-eigenaar en klusser
Vermijd 500e als de pest, compleet nutteloze auto. Zonder snellaadfunctie kom je nergens. Leaf en Zoe zijn IMO de enige opties onder de 10k. Als je boven de 10k wilt gaan... i3 is misschien nog een optie, maar een 30kWh Leaf of 40kWh Zoe is ook daar optimaal. Waarom? Betrouwbare, veelgeproduceerde auto's met nog steeds aardig wat third party support, goed aan te klussen, accu's zijn vervangbaar (en binnenkort uitbreidbaar) voor een redelijke prijs en ze hebben alle basic eigenschappen (snelladen, redelijke onboard charger, redelijke capaciteit).
IMO, maar ik ben biased gezien ik geen problemen heb met klussen aan de accu, zit de Leaf toch echt 15 klassen hoger dan de iMiev/iOn/C-Zero. Rijplezier, rijeigenschappen, binnenafwerking, comfortdingen. En een gedegradeerde Leaf-accu heeft nog steeds meer actieradius (en laadt sneller) dan een verse iMiev.
Nooit, alle Leaf-accu's zijn kut. Maar op zich valt het wel mee hoezeer dat een probleem is. Ik heb 155000km op de teller staan en heb 75% over. Laat je niet al teveel gek maken door berichtgeving.

Echter... ik heb dus een extra accu in m'n kofferbak liggen, en het verschil tussen ~16kWh bruikbaar en ~32kWh bruikbaar is dag en nacht. In 'originele' staat is de auto bijna bruikbaar (lees: frustrerend snel leeg in de winter, zomer gaat nog wel), in de huidige staat is het een volwaardige auto waarmee ik zonder problemen 500+km op een dag doe als dat nodig is. IMO geldt hetzelfde voor de iMiev; net ff te weinig actieradius om echt een frustratie-vrije auto te zijn.

Edit: ik doe wel mee. De e-Up! is de ideale auto voor iedereen. Perfect in ieder opzicht. Koop een e-Up!

Edit 2: Jaype's auto is zo lelijk dat Multipla's spontaan wegrijden als er een e-Up! naast parkeert

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 11-04-2019 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
E-up?

Niet zoveel verkocht in Nederland. Wat grotere fanbase in Duitsland. Groot verschil in auto tov de iMiev drieling. Kleine accu, snel vol ;-) YouTube: VW e-Up will be the wifey car

Afhankelijk van je usercase is de range goed, redelijk of te weinig ;-) volgens Tesla Björn rijdt ie op liefde en lucht ( en 150Wh/km ).

Accu heb ik geen weet van. Is redelijk domme techniek: geen koeling of verwarming op de accu maar vw heeft het BMS wel beter voor mekaar dan Nissan met de Leaf lijkt het. Horror verhalen over enorme degradatie ken ik niet. Maar er rijden er dan ook minder rond dan de Leaf ;-)

Qua auto is het een stuk volwassener dan een Aygo of Panda, maar het blijft een kleine auto. Bij ons is het de primaire gezinsauto ( twee kids) en doe ik blijkbaar ruim 20k km per jaar.

Enige probleem: wat kost zo'n e-up gebruikt?

Oh en om @mux nog even te kakken te zetten: e-up ziet er niet uit alsof ie in de jaren 80 aan een sciencefiction film uit de B categorie heeft meegedaan. #Leaf

[ Voor 19% gewijzigd door JayPe op 11-04-2019 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik zou de Leaf die toevallig te koop staat van een uiterst betrouwbare Tweaker kopen!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:02:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zijn bijzondere batterijen: "Lithium-Lion", wat zou dat zijn?

Wat voor merk/type/soort batterijen zouden ze toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Die kunnen heel hard brullen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D had ik nog niet gezien. Mooie gimmick voor Peugeot. :D
Iedereen begrijpt wel de link tussen de leeuw van Peugeot en lion neem ik aan

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 12-04-2019 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig

Koop een Ampera (ruim binnen je budget.... hou je dik geld over ..... worden ingeruild voor 5K).
Prive maakt het niet uit dat er een extender in zit (maar heb je wel heel veel lol van, je komt overal en rijdt uiteindelijk heel zuinig..... ).

Ik zou gewoon wachten, als ik nu voor de keuze zou staan een EV te kopen met "beperkt" budget: wachten tot je een kunt kopen met 250-300km range of voor een extender versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor mij is de beperkte range van de vroege EVs geen probleem. Het zou vooral zijn voor woon-werk maar ook de andere ritten dichtbij. Heb toch wel wat anders voor vakantie, en die kan ik ook pakken die paar keer als de range echt niet uit komt.
Wel ben ik het eens dat snelladen, ook al is het een half uur voor beperkte range, toch wel heel waardevol is, het maakt de auto nog veel meer inzetbaar.

Een plugin hybrid kan, maar heeft nadelen in de zin dat ik minder zou kunnen werken met het goedkoop laden, en nog steeds wegenbelasting heb, en een grotere auto dan nodig (want ze zijn meestal groot). Meeste hebben nauwlijks voldoende elektrische range, de Ampera inderdaad wel.

@mux Ik heb wat van je filmpjes gezien, lang niet alles, dus ik weet niet waar je precies mee rond rijdt.
Ik ben ook niet heel bang om zelf aan de accu systemen te werken, ik begrijp wat belangrijk is (het balancen, gevaarlijke contacten hoge voltages). De Mitsubishi systemen vind ik vrij eenvoudig om te zien, en zou ik ook niet bang zijn om enkele cellen te vervangen.
Ik heb zelfs eerder al gekeken naar een zeer snelle hybrid om te bouwen naar plugin hybrid middels Mitsubishi systeem, in dit geval zou ik jouw 2 ports CAN bus printplaatje nodig hebben had ik al gezien :D
Maar ik zou dan eindigen met een auto die puur elektrisch net te beperkt zou zijn, en nog wel op allerlei andere manieren grof geld zou kosten omdat het nog steeds een luxe brandstofauto.
Ik wil niet alleen elektrisch rijden omdat ik de techniek leuk vindt, maar ook gewoon dat er een enorme kostenbesparing mee te realiseren is, zeker met mogelijkheid goedkoop laden en 0 wegenbelasting (while it lasts)

Als je dan een EV koopt waar je sowieso wat aan de accu's moet doen (als in, meer dan vervangen van 1 of 2 modules) dan gaat het toch duur zijn vrees ik. En als ik iets in nabije toekomst wil realiseren, dan moet dat dus sowieso onder de 10K blijven, weinig ruimte voor projecten.
Een Leaf is inderdaad meer auto dan een I-miev, en daarom ook aantrekkelijker, maarja als je met de Leaf instapt op een auto waar je sowieso wat aan moet doen in de toekomst vind ik het niet heel aantrekkelijk.
Naast verzekering is de afschrijving zo ongeveer de enige kostenpost die nog echt relevant is om aan te rekenen.

Ik heb nu een goedkoop benzine wagentje wat 1 op 18 doet ongeveer, en al aardig goedkoop is in onderhoud en al nagenoeg afgeschreven is. Toch zijn de kosten zo nog 250 euro in de maand, natuurlijk voornamelijk door benzine. Die kosten post zie ik graag verdwijnen en daar zal ik dan een comfortabelere auto voor terug krijgen. Uiteraard vergt dat een investering.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 12-04-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Wegenbelasting argument:
- We gaan straks ook voor EV's wegenbelasting betalen
- En een range extender ev is even zwaar als een EV met dezelfde totale range (meer accu)

Let maar op: 2021......het gaat boven verwachting goed met de groei van EV's:
- MRB verhogen, hogere bijtelling, MIA omlaag, geen subsidie op aanschaf prive .....ze gaan het flink terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zodra de TCO van een EV zonder subsidie kan concurreren met een ICE is subsidie/stimulering ook niet meer nodig.
Zie ook de windparken, die worden nu ook zonder subsidies aangelegd, puur omdat het nu kostentechnisch uit kan (hoewel de Don Quichot FVD-ers nu nog klagen met "ja, maar.. de kabels naar zee zijn wel gesubsidieerd..")
Toch wel benieuwd wat er in 2021 gebeurt, ik zou persoonlijk niet meer naar een ICE willen, zelfs als me dat iets extra's zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:59:
Zodra de TCO van een EV zonder subsidie kan concurreren met een ICE is subsidie/stimulering ook niet meer nodig.
Zie ook de windparken, die worden nu ook zonder subsidies aangelegd, puur omdat het nu kostentechnisch uit kan (hoewel de Don Quichot FVD-ers nu nog klagen met "ja, maar.. de kabels naar zee zijn wel gesubsidieerd..")
Toch wel benieuwd wat er in 2021 gebeurt, ik zou persoonlijk niet meer naar een ICE willen, zelfs als me dat iets extra's zou kosten.
TCO is een .....maar ook momentum (kritisch massa, sentiment, etc ....), zodra dat omslaat gaan we met z'n alle om (grote groep gaat dan gewoon ev rijden).

Ik ga niet meer terug (ice is hobby geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@!null: als je bereid bent te experimenteren, is het helemaal niet zo duur om de accucapaciteit van een Leaf te vergroten. Ik ben voor m'n eigen auto onder de 10000 euro gebleven; je zit dan alleen wel met een lichtelijk experimentele auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@prettig Ja het zal zeker een keer vergaan. Maar dan nog als MRB er komt, dan zal dit in het begin niet veel zijn.
Dan gaat het denk ik nog over goedkoop laden (of voor sommigen gratis), of ze dat willen gaan aanpakken.
Ik denk echter dat je wel wat jaar verder bent voordat je weer op oude kosten niveau zit.
mux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:33:
@!null: als je bereid bent te experimenteren, is het helemaal niet zo duur om de accucapaciteit van een Leaf te vergroten. Ik ben voor m'n eigen auto onder de 10000 euro gebleven; je zit dan alleen wel met een lichtelijk experimentele auto.
Maar is die 10000 euro inclusief auto? Want ik zie bijna nergens Leafs die daar ruim onderzitten.

In principe heb ik weinig bereik nodig. Het gaat me echter om dat ik een werkende auto heb, die niet vanzelf waardeloos wordt door achteruigaande accu's.

Experimenteren zie ik vooral de lol van in als ik iets koop met een defect ofzo. Zoals het plan om dan een defecte hybride te kopen en daar plugin van te maken, dat je eindigt met veel voor weinig :P

In principe, als de Leaf nog voldoende range blijft houden zou het kunnen. Maar ik heb er niet onwijs veel vertrouwen in. Terwijl ik het liefst alleen auto's rij waarvan ik denk dat ze superbetrouwbaar zijn :+
De Mitsubishi is een veel mindere auto, maar heeft wel accu koeling en ik dacht dat deze veel minder last zou hebben van defecte accu's of beperkte accu range op leeftijd.

Pagina: 1 ... 78 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.